From the Sector

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PET spunbond for bituminous membranes Photo (c) Edana
15.09.2025

Anti-dumping probe launched into PET spunbond imports from China

The European Commission has opened an anti-dumping investigation into PET spunbond imports from China, following a complaint lodged by members of EDANA, the international association for nonwoven and related industries. 

EDANA welcomes this vital move by the European Commission to counter the influx of unfairly priced goods from Chinese exporters entering the EU market. Jacques Prigneaux, EDANA’s Director of Market Analysis & Economic Affairs, stressed the need for urgent trade defence measures, stating: “The EU PET spunbond sector is facing mounting pressure from Chinese manufacturers. Since 2021, Chinese producers have rapidly increased exports of PET spunbond to the EU and have taken over a significant share of the EU PET spunbond market at the expense of the EU industry. Accordingly, we look forward to the rapid registration of imports and the possibility of retroactive imposition of anti-dumping measures.” 

The European Commission has opened an anti-dumping investigation into PET spunbond imports from China, following a complaint lodged by members of EDANA, the international association for nonwoven and related industries. 

EDANA welcomes this vital move by the European Commission to counter the influx of unfairly priced goods from Chinese exporters entering the EU market. Jacques Prigneaux, EDANA’s Director of Market Analysis & Economic Affairs, stressed the need for urgent trade defence measures, stating: “The EU PET spunbond sector is facing mounting pressure from Chinese manufacturers. Since 2021, Chinese producers have rapidly increased exports of PET spunbond to the EU and have taken over a significant share of the EU PET spunbond market at the expense of the EU industry. Accordingly, we look forward to the rapid registration of imports and the possibility of retroactive imposition of anti-dumping measures.” 

PET spunbond is a nonwoven material made from polyester filaments and is used as a carrier layer in bituminous membranes. The product is an essential input material for the EU’s building and construction sector in their efforts to accelerate housing renovation and clean energy roof construction in line with the EU’s green transition policies. 

According to the Complainants, the unfairly priced Chinese imports have caused material injury to their performance, which saw a significant decline. “This underlines the need for the European Commission to make use of its trade defence tools. EDANA stands ready to support the EU Commission during its investigation,” Prigneaux concluded.

Source:

Edana

Messegelände EuroShop 1966 (c) Messe Düsseldorf
Messegelände EuroShop 1966
15.09.2025

60 Jahre EuroShop: Von der Schaufenstermesse zum Global Retail Festival

Eine Messe, die nicht fragt, was verkauft wird, sondern wie: Mit dieser Idee startete 1966 die EuroShop in Düsseldorf und widmete sich einem Thema, das die Branche damals wie heute bewegte: dem Handel der Zukunft. 60 Jahre später ist aus dieser Vision die weltweit führende Plattform für Retail Innovationen geworden. 2026 wird in Düsseldorf das 60-jährige Bestehen mit einem „Global Retail Festival“ gefeiert. 

Als sich vom 11. bis 15. Juni 1966 rund 330 Aussteller aus elf Ländern den über 30.000 Besuchenden auf 17.193 Nettoquadratmeterfläche präsentierten, ahnte noch niemand, dass sich die EuroShop zur weltweit führenden Fachmesse des Handels entwickeln würde. Die Ausstellung zeigte vornehmlich Ladenbau, Ladeneinrichtungen, Kühlmöbel, Kassen und Schauwerbemittel. „Hot Topics“ waren unter anderem „die moderne Drogerie“, „Textilien modern verkaufen“ und „Tiefkühlkost als Ware der Zukunft“. Anfangs begegnete der Handel der neuen Messe mit Skepsis. Doch schon zur zweiten EuroShop 1968 sprach die Presse von „Weltgeltung“.

Eine Messe, die nicht fragt, was verkauft wird, sondern wie: Mit dieser Idee startete 1966 die EuroShop in Düsseldorf und widmete sich einem Thema, das die Branche damals wie heute bewegte: dem Handel der Zukunft. 60 Jahre später ist aus dieser Vision die weltweit führende Plattform für Retail Innovationen geworden. 2026 wird in Düsseldorf das 60-jährige Bestehen mit einem „Global Retail Festival“ gefeiert. 

Als sich vom 11. bis 15. Juni 1966 rund 330 Aussteller aus elf Ländern den über 30.000 Besuchenden auf 17.193 Nettoquadratmeterfläche präsentierten, ahnte noch niemand, dass sich die EuroShop zur weltweit führenden Fachmesse des Handels entwickeln würde. Die Ausstellung zeigte vornehmlich Ladenbau, Ladeneinrichtungen, Kühlmöbel, Kassen und Schauwerbemittel. „Hot Topics“ waren unter anderem „die moderne Drogerie“, „Textilien modern verkaufen“ und „Tiefkühlkost als Ware der Zukunft“. Anfangs begegnete der Handel der neuen Messe mit Skepsis. Doch schon zur zweiten EuroShop 1968 sprach die Presse von „Weltgeltung“.

Die EuroShop war stets Spiegelbild der großen Transformationen im Handel. Mitte der Sechziger lösten Selbstbedienung, Discountprinzip und offene Warendarbietung die traditionellen Tante-Emma-Läden ab. 1965 beschloss die Messe Düsseldorf gemeinsam mit dem EHI Retail Institute, das damals noch „Institut für Selbstbedienung“ hieß, eine neue Fachmesse speziell für den Handel aus der Taufe zu heben: die EuroShop – Europäische Ausstellung mit Kongress „Moderne Läden und Schaufenster“. Von da an erweiterte sich das Angebot der EuroShop stets mit den Neuerungen im Handel. In den 1970er Jahren hielten Beleuchtung, modulare Ladenkonzepte und elektronische Kassensysteme Einzug. 1975 wechselte die EuroShop aufgrund der mittelfristig angelegten Innovationspotenziale im Ladenbau in den bis heute gültigen Dreijahresrhythmus. 1978 ersetzte der zweifarbige EuroShop-Stern das alte Logo eines Ladens und Schaufensters. Das Markenzeichen steht für das Summenzeichen der Kassen, später aber vor allem für das Zusammentreffen von Angebot und Nachfrage der gesamten Investitionsgüterbereiche des Handels. Die 1980er standen im Zeichen technologischer Umbrüche: „Scanning in aller Munde“, schrieb die Lebensmittel Zeitung 1981, als Barcodes und automatische Warenwirtschaft vorgestellt wurden. Bald rückten bargeldloses Zahlen, Leergutrücknahme und Recycling in den Fokus – Themen, die die EuroShop frühzeitig aufgriff. In den 1990er Jahren wurden Läden zu Markenbühnen. Die EuroShop begleitete diesen Wandel mit innovativem Shopfitting, neuen POS-Technologien und den ersten elektronischen Preisschildern. 1996 sorgte ein Virtual-Reality-Prototyp für 80.000 DM für Aufsehen – ein Vorgeschmack auf die digitale Zukunft. Mit der Jahrtausendwende rückten multisensorische Erlebnisse, E-Commerce, RFID und Mobile Payment in den Mittelpunkt. Ein Jahr später feierte die EuroCIS als eigenständige Technologiemesse Premiere. Heute ist sie Europas führendes Event für Retail Technology. In den 2010er Jahren prägten Nachhaltigkeit, Omnichannel und Emotionalisierung das Bild. Mit neuen Sonderflächen wie dem Designer Village und renommierten Awards wie reta werden Highlights der EuroShop geboren. 2017 entstehen die sieben Erlebnisdimensionen, die die Messe noch heute in ähnlicher Form gliedern. Die 2020er Jahre brachten besondere Herausforderungen: 2020 fiel die Messe mitten in den Beginn der Corona-Pandemie. Die Besucherzahlen litten, doch die Innovationskraft blieb. 2023 markierte das große Wiedersehen: Digitalisierung, Energiemanagement und Nachhaltigkeit dominierten die Agenda, begleitet von spürbarer Aufbruchsstimmung.

Heute, 60 Jahre nach ihrer Gründung, zeigt sich die EuroShop als kosmopolitische Messefamilie: 1997 kam die EuroCIS als eigenständige Messe für Retail Technologie dazu, im Ausland entstanden internationale Spin-offs wie die China in-store in Shanghai und die in-store Asia in Indien. Zum 60. Jubiläum folgt ein weiterer Meilenstein der Expansion: Vom 26. bis 28. Oktober 2026 feiert die EuroShop Middle East in Dubai Premiere – ein klares Signal für die weltweite Relevanz der Marke.

Grund genug zu feiern: Vom 22. bis 26. Februar 2026 verwandelt sich das Messegelände in ein Global Retail Festival. Neben der Ausstellung mit rund 1.900 Ausstellern aus über 60 Nationen erwartet die Gäste ein umfangreiches Rahmenprogramm mit sieben Stages, vielen Sonderflächen wie z. B. dem Designers’ Village und der neuen VM Experience oder auch Guided Innovation Tours zu spannenden Ausstellern und Store Tours durch Düsseldorf. Networking-Formate wie Co-Working-Spaces und mobile Happy Hours laden ebenfalls zum Austausch der Retail Community ein. 

Mit ihrer 60-jährigen Geschichte ist die EuroShop längst mehr als eine Messe. Sie ist Impulsgeberin, Innovationsplattform und familiäres Netzwerk. Oder, wie es einst ein Journalist über die EuroShop schrieb: „Die Uniformität des Standbildes […] ist der Individualität, dem Mut zu Wagnissen in einem Umfang gewichen, den selbst Fachleute nicht erwartet hatten.“ Eine Aussage, die auch 2026 aktueller nicht sein könnte.

Source:

Messe Düsseldorf

ColorCut LCF520 roll-to-roll label cutter Photo: Plockmatic Group
ColorCut LCF520 roll-to-roll label cutter
15.09.2025

Labelexpo: Plockmatic Group to showcase disruptor label technology

Disruptor technology and a new ColorCut LCF520 roll-to-roll label cutter will be showcased at Labelexpo 2025 on the Plockmatic Group stand. Along with the LCF500 and a technology demonstration of a 4-bladed LCF840Di, designed to eliminate rotary flexi die-cutting, the digital system enables converters – both large and small – to save up to thousands of Euros per job order.   

Large, complex, high precision rotary flexi dies can cost thousands of euros for converters – and getting one from a third-party die manufacturer typically takes 1-2 days. But with Plockmatic Group’s ColorCut LCF range of all-in-one solutions for volume roll-to-roll production, new unique customer orders can be completed on the fly, for ultra short-run digital label production avoiding time-wasting flexi die-cutting. 

Based on the same chassis as the single-bladed ColorCut LCF500 launched earlier this year, the new Plockmatic LCF520 has two blades and unique, patented auto tracking automation to ensure highest cutting accuracy. 

Disruptor technology and a new ColorCut LCF520 roll-to-roll label cutter will be showcased at Labelexpo 2025 on the Plockmatic Group stand. Along with the LCF500 and a technology demonstration of a 4-bladed LCF840Di, designed to eliminate rotary flexi die-cutting, the digital system enables converters – both large and small – to save up to thousands of Euros per job order.   

Large, complex, high precision rotary flexi dies can cost thousands of euros for converters – and getting one from a third-party die manufacturer typically takes 1-2 days. But with Plockmatic Group’s ColorCut LCF range of all-in-one solutions for volume roll-to-roll production, new unique customer orders can be completed on the fly, for ultra short-run digital label production avoiding time-wasting flexi die-cutting. 

Based on the same chassis as the single-bladed ColorCut LCF500 launched earlier this year, the new Plockmatic LCF520 has two blades and unique, patented auto tracking automation to ensure highest cutting accuracy. 

A wide range of shapes and label sizes can be produced on the LCF family, which offers precise, powerful, and easily managed cut functions via its built-in control centre. It includes the added benefit to apply laminates when required using integrated lamination capabilities, along with a range of finishing options for labels, such as waste matrix removal and slitting for finished rolls.

In addition, at Labelexpo Plockmatic will have a prototype behind a screen for a new ColorCut label cutter LCF840Di with 4 heads. Important features include digital web tracking from the infeed table and automated waste removal. This new model is expected to be launched at the end of the year, with sales starting from Q1 2026.

This new model is expected to be launched at the end of the year, with sales starting from Q1 2026.

With a show theme of “Relax – Taking the Stress out of Digital Finishing”, Plockmatic Group’s stand at Labelexpo at Fira Gran Via, Barcelona, Spain, from 16-19 September 2025 will host a wide range of label, cutting and finishing systems for label and flexible packaging markets. Other specific machines include the entry-level LC330 Automated label cutting machine, the Color Cut LC700 Pro for professional applications runs and the ColorCut LC6500 compact, on-demand digital sheet cutter, which is crossover product from labels into light packaging applications, POS and lightweight card projects, as well as kiss-cutting.

“The new LCF520 roll-to-roll label spotlighted at Labelexpo is the newest family member in our disruptor technology that will eliminate the need for rotary flexi die-cutting for converters,” said Terri Winstanley, Marketing Manager, Packaging & Labels, Plockmatic Group UK. “It has the potential to save hundreds of euros, sometimes thousands, per job order. Other benefits include web-to-print label applications in extremely short run, same day dispatch plus converters can save on space where conventional dies used to be stored.”

She added: “The showcasing of this ColorCut LCF520 digital label cutter at Labelexpo will mark another important milestone for Plockmatic Group, as will the prototype LCF840Di that will also be on our stand. We’re anticipating a lot of interest from visitors.”

Source:

Plockmatic Group

15.09.2025

ECHA to consult on PFAS draft opinion in spring 2026

The European Chemicals Agency plans to launch a consultation on the draft opinion of its Committee for Socio-Economic Analysis (SEAC) on the proposed EU-wide restriction of per- and polyfluoroalkyl substances (PFAS) following the Committee’s meeting in March 2026.

The SEAC draft opinion on the PFAS restriction proposal will cover the evaluation of the socio-economic aspects, including the availability of alternative substances and technologies. SEAC intends to agree its draft opinion at its meeting, which is provisionally scheduled for the first half of March 2026. The consultation will begin shortly after this meeting and remain open for 60 days, during which stakeholders can provide feedback.

The European Chemicals Agency plans to launch a consultation on the draft opinion of its Committee for Socio-Economic Analysis (SEAC) on the proposed EU-wide restriction of per- and polyfluoroalkyl substances (PFAS) following the Committee’s meeting in March 2026.

The SEAC draft opinion on the PFAS restriction proposal will cover the evaluation of the socio-economic aspects, including the availability of alternative substances and technologies. SEAC intends to agree its draft opinion at its meeting, which is provisionally scheduled for the first half of March 2026. The consultation will begin shortly after this meeting and remain open for 60 days, during which stakeholders can provide feedback.

Survey structure
The consultation will use a structured survey format, inviting participants to respond to questions on the potential impacts of restricting the use of PFAS across various sectors. Participants will also be asked to provide specific information about the availability and feasibility of alternatives to these widely used chemicals. Any information marked as confidential will be treated appropriately. Information on the risks associated with PFAS will not be considered, as these are evaluated in a separate opinion by the Committee for Risk Assessment (RAC).

All feedback will be entered directly into the question fields for each survey topic to streamline the processing of information. Attachments cannot be submitted as part of the consultation.

The consultation is open to all interested parties, including industry representatives, non-governmental organisations, researchers and members of the public. Stakeholders are encouraged to prepare in advance and to participate in this consultation to ensure that SEAC’s final opinion on the restriction proposal is scientifically robust and fit for purpose.

To support interested parties in preparing for the consultation, ECHA will hold an online information session on 30 October 2025. More details about this event will be provided on ECHA’s website. Consultation guidelines will also be published to help stakeholders submit relevant information that can be considered by the Committee when finalising its opinion.

ECHA will confirm the exact starting date of the consultation in March 2026.

Next steps
After reviewing the consultation feedback, SEAC is expected to adopt its final opinion by the end of 2026. This adoption will conclude ECHA’s committees’ scientific evaluation of the proposed restriction as announced on 27 August 2025.

Background
The proposal to restrict PFAS in the EU/EEA was prepared by authorities in Denmark, Germany, the Netherlands, Norway and Sweden. It was submitted to ECHA on 13 January 2023. It aims to reduce PFAS emissions into the environment and make products and processes safer for people. The six-month consultation ran from 22 March to 25 September 2023.

Currently, ECHA’s scientific committees, comprised of independent experts from EU Member States, are evaluating the proposal.

The European Commission will decide on the restriction in consultation with the EU Member States.

Source:

European Chemicals Agency