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Eröffnungspressekonferenz Heimtextil Foto: Messe Frankfurt / Pietro Sutera
14.01.2025

Heimtextil 2025 mit mehr als 3.000 Ausstellern gestartet

Die Heimtextil wächst und eröffnet das neue Messejahr mit über 3.000 Ausstellern aus 65 Ländern. Zur Eröffnung stellte Architektin und Designerin Patricia Urquiola ihre Installation „among-us“ auf der Heimtextil vor.

„Das stetige Wachstum und die sehr hohe Internationalität bestätigen die Stärke der Heimtextil. Als internationale Leitmesse für Wohn- und Objekttextilien sowie textiles Design ist sie ein unverzichtbarer Partner für die globale Branche – das ist heute wichtiger denn je. Gerade in herausfordernden Zeiten bietet die Heimtextil Unternehmen die Chance, ihre Marktposition zu stärken: durch internationale Sichtbarkeit, die Identifizierung und Ausschöpfung von Potenzialen und die Erschließung neuer globaler Business-Partner“, sagt Detlef Braun, Geschäftsführer der Messe Frankfurt.

Die Heimtextil wächst und eröffnet das neue Messejahr mit über 3.000 Ausstellern aus 65 Ländern. Zur Eröffnung stellte Architektin und Designerin Patricia Urquiola ihre Installation „among-us“ auf der Heimtextil vor.

„Das stetige Wachstum und die sehr hohe Internationalität bestätigen die Stärke der Heimtextil. Als internationale Leitmesse für Wohn- und Objekttextilien sowie textiles Design ist sie ein unverzichtbarer Partner für die globale Branche – das ist heute wichtiger denn je. Gerade in herausfordernden Zeiten bietet die Heimtextil Unternehmen die Chance, ihre Marktposition zu stärken: durch internationale Sichtbarkeit, die Identifizierung und Ausschöpfung von Potenzialen und die Erschließung neuer globaler Business-Partner“, sagt Detlef Braun, Geschäftsführer der Messe Frankfurt.

In 16 Hallenebenen finden Besucher auf der Leitmesse für Wohn- und Objekttextilien ein weltweit einzigartiges Produktangebot. Dieses reicht von Tapeten, Möbelstoffen, Matratzen und Schlafsystemen, Frottierwaren, textilen Designs sowie Fasern und Garnen bis hin zu Teppichen. Der Bereich Carpets & Rugs zählt 2025 dreimal so viele Aussteller und wächst um mehrere Hallenebenen.

Inspiration und nachhaltige Lösungsansätze bieten die Heimtextil Trends 25/26. Die Mailänder Design-Plattform Alcova kuratiert diese erstmals. In der Trend Arena in Halle 3.0 sind sie spektakulär inszeniert. Sie blicken auf Materialqualitäten, Farben und innovative Produktionsprozesse.

Das Content-Programm greift die wichtigen Themen der Branche auf. Dabei richtet es sich an unterschiedliche Besuchergruppen – von Einzelhändlern, Großhändlern, Industrie, Designern, Möbel- und Bettwarengeschäften, Innenarchitekten, Raumausstattern, Architekten, Objekteinrichtern und viele weitere Entscheidungsträger. Auf der Retail Stage in Halle 12.1 werden Themen von Sleep über Nachhaltigkeit bis hin zu KI im Handel und Optimierung der Kundenerfahrung beleuchtet. Die Texpertise Stage in Halle 4.0 thematisiert unter anderem Materialien für die Objektausstattung, Trends im Hoteldesign, Teppiche und die Heimtextil Trends 25/26.

Installation von Patricia Urquiola: Design-Konzepte für Handel und Hospitality
Zur Eröffnungspressekonferenz der Heimtextil präsentierte die Star-Designerin und Architektin Patricia Urquiola ihre Design-Installation „among-us“ in der Halle 12.0. Das Areal beinhaltet eigens für die Heimtextil angefertigte Produkte. So etwa ein hängender Teppich, der mit der traditionellen Dhurrie-Technik hergestellt wurde. Die Einzelstücke entwickelte Patricia Urquiola gemeinsam mit Partnern wie Kettal, Moroso, cc-tapis, Aquafil oder Cimento®. Eingebettet in die Installation zeigen sie Handel und Hospitality, welche Möglichkeiten das textile Design von morgen eröffnet. Patricia Urquiola betont ganzheitlich gestaltete Räume und Objekte, Wohnbereiche, die nahtlos ineinander übergehen sowie Materialität und Vielseitigkeit.

„‚among-us‘ ist eine gesellige und intuitive Textilinstallation, die die sich weiterentwickelnden Möglichkeiten von Textilien zeigt und ihr hybrides Potenzial in verschiedenen Maßstäben erforscht – vom Produktdesign bis hin zu Einzelstücken. Der Titel, among-us, bezieht sich auf das Konzept des Zusammenseins und spiegelt die Absicht der Installation wider, hybride neue Beziehungen zu feiern“, erklärt Patricia Urquiola.
 
Bei „among-us“ verschmelzen physische und virtuelle Welten durch ein von Zeichensoftware inspiriertes Raster auf dem Boden. Im Mittelpunkt sind textile Elemente in abstrakten und organischen Formen wie ein Sofa oder eine Polsterskulptur. Sie demonstrieren das Zusammenspiel von Materialien und Technologien. Bildschirme zeigen ihre virtuellen Gegenstücke und regen zur Interaktion an. Gleichzeitig zeigt „among-us“, wie textile Innovationen die Designprozesse beeinflussen. Textilien verbinden Funktionalität, Ästhetik und Nachhaltigkeit und schaffen einzigartige Möglichkeiten. Die Installation zeigt außerdem, wie traditionelles Handwerk in die Gestaltung von Räumen und Produkten integriert werden kann.

Quelle:

Messe Frankfurt

(c) Messe Frankfurt France
09.01.2025

Texworld Apparel Sourcing Paris returns to the Paris-Le-Bourget Exhibition Center

The return of Texworld Apparel Sourcing Paris to the Paris-Le-Bourget exhibition centre from 10 to 12 February will see a number of innovations both in terms of the products on offer and the visitor itineraries.

More than 1,200 weavers and garment makers are expected in Halls 2, 3 and 4 of the exhibition centre for this first edition in 2025. This return to a redesigned space marks a new chapter in the visitor experience. This session will also offer a true reflection of the diversity of global sourcing, with creative ranges at competitive prices for the fashion industries.

The return of Texworld Apparel Sourcing Paris to the Paris-Le-Bourget exhibition centre from 10 to 12 February will see a number of innovations both in terms of the products on offer and the visitor itineraries.

More than 1,200 weavers and garment makers are expected in Halls 2, 3 and 4 of the exhibition centre for this first edition in 2025. This return to a redesigned space marks a new chapter in the visitor experience. This session will also offer a true reflection of the diversity of global sourcing, with creative ranges at competitive prices for the fashion industries.

New sourcing destinations for Texworld
Alongside the Top 5 weaving nations loyal to Texworld - China, Türkiye with its 70 manufacturers grouped together under the pavilion of the Istanbul Chamber of Commerce, India, Korea and Taiwan - alternative sourcing zones such as Malaysia, Singapore, the United Kingdom, Vietnam, the Netherlands and Egypt are enriching the show's offering. Dutch exhibitors Quality Textile, Nooteboom and Verhees Textiles are also back in the cotton sector, with cutting-edge and particularly creative catalogues. In the knitwear sector, we can also note the participation of the Koreans O.N.K, specialists in circular knitting, W-Tex, whose polyester blends produce remarkable fancy fabrics, or specialists in silky aspects such as JK Tex or TL Corporation. The Denim sector is growing this year, with around thirty exhibitors, including some of the world's leading names such as Winwin Textile from China and Bangladeshi supplier NZ Denim.

Innovations, initiatives and sustainability
The new “Initiatives” zone at the entrance of Hall 4 will be showcasing inspiring and sustainable solutions, such as that of Vietnamese company Bao Lan Textile with its range of silk and fabrics made from pineapple leaf fibre. These products, developed with Ecofa Vietnam, have natural antibacterial properties and offer natural UV protection up to 50+ UPF. This area will also host the China Textile Information Centre's trends forum, as well as the Econogy Hub, which brings together Messe Frankfurt's expertise on sustainability-related initiatives in the textile sector. Also to be discovered in the activewear sector is the range from Japan's Toyoshima, known for its streetwear collections, its ‘non-denim’ fabrics that consume very little water, and its astonishing wagami fabrics, produced from blends of very fine yarns made to order from cotton, linen and wool.

Apparel Sourcing: focus on Africa and near sourcing
Apparel Sourcing also has a great session in store. With more than 500 exhibitors expected - up on February 2024 - the show's rich offering of finished products, clothing and fashion accessories will be on full display over the three days. Especially when it comes to local sourcing. Alongside the major manufacturing nations - led by China and India, and Pakistan and Bangladesh, both of which have grouped their exhibitors under their national pavilions - visitors will have access to products from the Africa zone, with a hub of companies from Ethiopia, Rwanda (Pink Mango) and the Arise Integrated Industrial Platform, which brings together the expertise of garment manufacturers based in Togo, Benin and Gabon. Ukraine, back with 5 companies supported by its national textile association, will be adding to the Euromed offering from Foursource, Messe Frankfurt's near sourcing partner, which will be presenting catalogues from companies in Eastern Europe, Portugal and Morocco.

An optimised sourcing experience
The return to Paris-Le Bourget Exhibition Centre has been accompanied by an overhaul of the organisation of visitor areas. The layout of sectors and services has been reviewed to create new synergies between raw materials and finished products. Women's wear areas (All about her, Embrodery & Lace, Silky aspect...) have been set up in Hall 4 - dedicated to knitwear, silk and lace - and a large area will be devoted to the outdoor - sportswear - casualwear offer in Hall 3. Hall 2 will be a focal point for relaxation, catering and networking, as well as a place for inspiration and exchange, with trend forums, product presentations, services and the Agora for conferences and round tables.

Econogy, Small Quantity & Hand Made: themed itineraries
Three exhibitor itineraries have been designed by the Messe Frankfurt France team to meet visitors' needs. The Econogy Finder trail, for example, enables visitors to find more than 80 suppliers of sustainable textiles, listed in the show app and indicated by the Econogy logos visible on the corresponding booths. The Small Quantity itinerary then highlights the more than 200 suppliers able to offer small quantity production (less than 300 pieces for garments or less than 100 metres for fabrics). A plus for buyers looking for limited editions or small orders for capsule collections. Finally, the Hand Made itinerary identifies the more than 130 exhibitors whose catalogues feature authentic, handmade products or unique skills. These manufacturers can also be found directly on the fair's online directory.

Quelle:

Messe Frankfurt France

Cinte Techtextile China Photo Messe Frankfurt (HK) Limited
09.01.2025

Cinte Techtextil China 2025 returns with debut zones

From 3 to 5 September, Cinte Techtextil China will return to the Shanghai New International Expo Centre, with new features capitalising on market growth. In addition to its regular European Zone, the upcoming edition will launch two product zones, namely the Medtech & Protech Zone and the Mobiltech Zone, alongside other precisely crafted features.

With innovation and sustainability at its heart, the fair’s fringe programme will include events such as Econogy Talks, an innovative product showcase and other themed conferences and presentations, maximising promotion and information exchange between fairgoers.

“As the largest global organiser of textile trade fairs, pairing the strength of Messe Frankfurt’s Texpertise Network to market needs as global economies evolve, is key to Cinte Techtextil China’s long-term growth,” said Ms Wilmet Shea, General Manager of Messe Frankfurt (HK) Ltd. “These new zones have been created strategically, allowing us to expand on under-utilised opportunities for exhibitors and visitors in high-potential technical textile and nonwoven sub-sectors, as well as steering the industry towards an innovative and sustainable future.”

From 3 to 5 September, Cinte Techtextil China will return to the Shanghai New International Expo Centre, with new features capitalising on market growth. In addition to its regular European Zone, the upcoming edition will launch two product zones, namely the Medtech & Protech Zone and the Mobiltech Zone, alongside other precisely crafted features.

With innovation and sustainability at its heart, the fair’s fringe programme will include events such as Econogy Talks, an innovative product showcase and other themed conferences and presentations, maximising promotion and information exchange between fairgoers.

“As the largest global organiser of textile trade fairs, pairing the strength of Messe Frankfurt’s Texpertise Network to market needs as global economies evolve, is key to Cinte Techtextil China’s long-term growth,” said Ms Wilmet Shea, General Manager of Messe Frankfurt (HK) Ltd. “These new zones have been created strategically, allowing us to expand on under-utilised opportunities for exhibitors and visitors in high-potential technical textile and nonwoven sub-sectors, as well as steering the industry towards an innovative and sustainable future.”

No longer an initiative but a prevailing commitment, sustainability has opened up new possibilities for technical textile and nonwoven development. Speaking at the 2024 edition, Mr Lin Yang, Sales Department Minister of Nihon Glass Fiber Industrial Co., Ltd. commented: “The sustainability trend has fostered the robust growth of new energy vehicles and in turn the automotive interior material businesses. Under the global eco-trend, green application will become the core development of automotive textiles, with more and more car manufacturers applying functional fibres to make automotive materials more durable, anti-high-energy radiation and so on.”

A few booths away, Mr Denis Wallrafen, Sales Manager of Reifenhäuser Enka Tecnica, also referred to sustainability as “the rule for success”, saying that the company has “developed an innovative, cost-effective method for refurbishing spunbond and meltblown spinnerets without compromising quality, with the same excellent performance of a new spinneret.”

Sustainability and innovation will again be strong focuses for Cinte Techtextil China in 2025, as will its propensity to bridge gaps between Asian and Western markets. Speaking at the previous edition, which attracted nearly 17,000 visits from 77 countries and regions, Mr Kabilen Sornum, Vice President Asia Pacific of Marketing & E-Commerce at Groz-Beckert East Asia said: “As one of the most important fairs for us in China, Cinte Techtextil China covers the domestic market, while we also receive a lot of international visitors here, allowing us to exchange ideas and gain market insights. As China is a very big market, very often we sell directly and indirectly to them during the fair, where all our users come together.”

The fair’s product categories cover 12 application areas, which comprehensively span a full range of potential uses in modern technical textiles and nonwovens. These categories also cover the entire industry, from upstream technology and raw materials providers to finished fabrics, chemicals and other solutions. This scope of product groups and application areas ensures that the fair is an effective business platform for the entire industry.

Cinte Techtextil China will be held from 3 – 5 September 2025.

The fair is organised by Messe Frankfurt (HK) Ltd; the Sub-Council of Textile Industry, CCPIT; and the China Nonwovens & Industrial Textiles Association (CNITA).

Quelle:

Messe Frankfurt (HK) Limited

30.12.2024

Eurasian textile leaders at VIATT 2025

Despite global challenges, Vietnam's textile industry is poised for robust growth. This year, the country’s textile and garment exports are projected to reach USD 44 billion, reflecting an impressive increase of over 11% compared to the previous year.

Despite global challenges, Vietnam's textile industry is poised for robust growth. This year, the country’s textile and garment exports are projected to reach USD 44 billion, reflecting an impressive increase of over 11% compared to the previous year.

With more than 42% of local firms anticipating improved business performance in the fourth quarter, the Vietnam International Trade Fair for Apparel, Textiles and Textile Technologies (VIATT) stands out as a crucial event for the industry to continue its momentum. Scheduled for 26 – 28 February 2025 at the Saigon Exhibition and Convention Center (SECC), the fair will leverage Vietnam’s position as a leading textile and apparel manufacturing hub and provide opportunities to textile players from across ASEAN, Europe and beyond.
 
Spanning 15,000 sqm of exhibition space across Halls A and B1, VIATT will showcase a comprehensive range of products and solutions that encompass the full textile spectrum, including apparel fabrics and accessories; yarns and fibres; garments; home and contract textiles; technical textiles, nonwovens and equipment; and various certifiers and solutions providers. This edition will place a strong emphasis on ‘what’s next’ in the industry, by introducing Econogy Hub and the Innovation & Digital Solutions Zone, respectively highlighting the industry’s movement towards sustainability and technological innovation.

The fair will feature robust international exhibitor participation, especially in the dedicated country / region pavilions and zones from India, Japan, Korea, Pakistan, Taiwan, and Thailand, as well as the inaugural European Zone.
 
VIATT 2025 will also serve as a vital platform to provide Vietnamese and international buyers with access to innovative textiles and technologies from leading exhibitors across Asia. While Japan remains the second-largest destination for Vietnam’s apparel exports[3], the country is also a steady supplier in many textile categories.
 
With VIATT 2025 welcoming exhibitors from across Europe and Asia’s diverse textile sectors, the fair is set to enhance its status as a top sourcing destination for the ASEAN region, and buyer delegations from Malaysia, Myanmar, Thailand, and beyond have already confirmed their participation next year.
 
VIATT will be held from 26 – 28 February 2025.

Weitere Informationen:
VIATT Vietnam
Quelle:

Messe Frankfurt (HK) Ltd

Textile Chemicals & Dyes Foto Messe Frankfurt
11.12.2024

Techtextil 2026: Erstmals eigener Produktbereich für Textile Chemicals & Dyes

Von der Faserherstellung bis zur Beschichtung: Erstmals bündelt die Techtextil vom 21. bis 24. April 2026 in Frankfurt am Main das Ausstellerangebot im Bereich Textilchemikalien und Farbstoffe in einem eigenständigen Produktbereich. Die internationale Leitmesse für technische Textilien und Vliesstoffe will eine zentrale Anlaufstelle für Anbieter und Anwender schaffen und unterstreicht damit die steigende Nachfrage nach Textile Chemicals & Dyes.

Mit der zukünftigen Bündelung schafft die Techtextil neue Synergien. Denn Textile Chemicals & Dyes werden in einer Halle mit den Fasern und Garnen und den Performance Apparel Textiles platziert. Vorstufe, Anbieter und Anwender kommen in direkter Nachbarschaft zusammen. So können sie leichter spezifische Anforderungen und Bedürfnisse kommunizieren und schneller Lösungen finden.

Von der Faserherstellung bis zur Beschichtung: Erstmals bündelt die Techtextil vom 21. bis 24. April 2026 in Frankfurt am Main das Ausstellerangebot im Bereich Textilchemikalien und Farbstoffe in einem eigenständigen Produktbereich. Die internationale Leitmesse für technische Textilien und Vliesstoffe will eine zentrale Anlaufstelle für Anbieter und Anwender schaffen und unterstreicht damit die steigende Nachfrage nach Textile Chemicals & Dyes.

Mit der zukünftigen Bündelung schafft die Techtextil neue Synergien. Denn Textile Chemicals & Dyes werden in einer Halle mit den Fasern und Garnen und den Performance Apparel Textiles platziert. Vorstufe, Anbieter und Anwender kommen in direkter Nachbarschaft zusammen. So können sie leichter spezifische Anforderungen und Bedürfnisse kommunizieren und schneller Lösungen finden.

„Textile Chemicals & Dyes werden immer wichtiger für die Herstellung technischer Textilien und Performance Textilien. Gleichzeitig steigen die Anforderungen an Anbieter und Anwender, zum Beispiel im Hinblick auf Umweltauflagen oder Lieferketten. Auf der Techtextil bringen wir die Player zukünftig noch enger zusammen. Damit ermöglichen wir Austausch, Vergleichbarkeit und noch mehr Aufmerksamkeit für diesen zukunftsträchtigen Bereich,“ sagt Sabine Scharrer, Director Brand Management Technical Textiles & Textile Processing bei der Messe Frankfurt.

Ihre zunehmende Bedeutung unterstreicht eine Analyse des Marktforschungsunternehmens „MarketsandMarkets“ aus dem Jahr 2021. Der globale Markt für Textilchemikalien soll demnach auf ein Volumen von 33,1 Milliarden US-Dollar im Jahr 2026 wachsen. Als Treiber nennt die Studie unter anderem die steigende Nachfrage nach Chemikalien für den stark wachsenden Markt der technischen Textilien.
Textile Chemicals & Dyes sind relevant für alle Anwendungsbranchen wie Outdoor- und Schutzbekleidung, Industrie, Automobil, Luft- und Raumfahrt, Medizintechnik, Filtration und Bau.

Ob bei Vliesstoffen, beschichteten Textilien oder funktionalen Bekleidungstextilien – Chemikalien und Färbemittel sind für die Textilherstellung unverzichtbar. In verschiedenen Vorbehandlungs-, Färbe- und Veredelungsprozessen bestimmen sie das optische Erscheinungsbild von Fasern, Garnen, Vliesstoffen und textilen Flächen. Sie verleihen ihnen wichtige Funktionen. Textilchemikalien versehen Outdoor-Regenjacken mit wasserabweisender Imprägnierung, Arbeitskleidung mit Performance und sorgen für knitterfreie und weiche Bettwäsche trotz häufiger Wäschen. Sie sterilisieren medizinische Textilien für den sicheren Einsatz im OP, schützen Erosionsschutzvliese im Straßenbau vor UV-Strahlung und machen textile Industriefilter öl- und wasserabweisend. Außerdem gewährleisten sie den Flammschutz von Feuerwehranzügen und verbessern die Haltbarkeit von Airbags, damit diese ein Autoleben lang zuverlässig funktionieren.

Die Techtextil 2026 findet vom 21. bis 24. April 2026 statt.

Quelle:

Messe Frankfurt Exhibition GmbH

Texcare in Zahlen Grafik Messe Frankfurt
10.11.2024

Texcare International 2024: Rund 15.500 Besucher aus 122 Ländern

Mit hoher Internationalität und Bestnoten feierte die Texcare International vom 6. bis 9. November ihr Comeback. 305 Unternehmen aus 32 Ländern zeigten ihre Innovationen zu Automatisierung und Energieeffizienz. Rund 15.500 Besucher*innen aus 122 Ländern kamen nach Frankfurt.

An vier Tagen zeigte die Leitmesse für die internationale Textilpflege Innovationen für Wäschereien, Reinigungen und Textilservicebetriebe. 98 Prozent der Fachbesucher*innen waren zufrieden bis außerordentlich zufrieden mit der Erreichung der Messebesuchsziele; 52 Prozent erwarten eine verbesserte Branchenkonjunktur. Nachdem die Texcare coronabedingt acht Jahre nicht stattfinden konnte, war die Sehnsucht nach Austausch und Innovationen in der Branche spürbar groß.

Mit hoher Internationalität und Bestnoten feierte die Texcare International vom 6. bis 9. November ihr Comeback. 305 Unternehmen aus 32 Ländern zeigten ihre Innovationen zu Automatisierung und Energieeffizienz. Rund 15.500 Besucher*innen aus 122 Ländern kamen nach Frankfurt.

An vier Tagen zeigte die Leitmesse für die internationale Textilpflege Innovationen für Wäschereien, Reinigungen und Textilservicebetriebe. 98 Prozent der Fachbesucher*innen waren zufrieden bis außerordentlich zufrieden mit der Erreichung der Messebesuchsziele; 52 Prozent erwarten eine verbesserte Branchenkonjunktur. Nachdem die Texcare coronabedingt acht Jahre nicht stattfinden konnte, war die Sehnsucht nach Austausch und Innovationen in der Branche spürbar groß.

Industrie feiert Zukunftspotenzial
Mit einem deutlichen Innovationsschub begegnet die Branche den Herausforderungen durch Arbeitskräftemangel und steigende Energiepreise. Das zeigen Aussteller mit ihren Maschinen, Technologien und Know-How – die Lösungen sind vorhanden. Der Sprung in Richtung Robotisierung war an den Ständen deutlich sichtbar. Auch die Kreislaufwirtschaft war im Fokus: Viele Innovationen zeigten, wie Maschinenbauer und Textilhersteller zusammenarbeiten, um Nachhaltigkeit voranzutreiben. Die Texcare lieferte den Betrieben der Textilpflegebranche zur richtigen Zeit den richtigen Impuls, um sich mit Investitionen ein erfolgreiches Bestehen am Markt zu sichern.

Die Partnerverbände der Texcare zogen ein positives Resümee. Elgar Straub, Geschäftsführer des VDMA Textile Care, Fabric and Leather Technologies, betont: „Die Erwartungen an die Texcare International waren nach acht Jahren ohne Messe sehr groß, aber sie wurden sogar übertroffen. Die Stimmung auf den Ständen war so gut, wie ich es in den letzten Jahren auf Messen selten erlebt habe. Zudem war die Texcare International von der Messe Frankfurt hervorragend vorbereitet, aber auch die Aussteller haben sich mit außergewöhnlich schönen und informativen Ständen ihren weltweiten Kunden präsentiert. Die Themen, die die Branche bewegen, waren wie erwartet Hygiene, Automatisierung, Digitalisierung, Logistik und KI. Mein Highlight dieser Messe aber war die wirklich ausgezeichnete Stimmung bei Besuchern und Ausstellern und der positive Ausblick in die Zukunft der Textilpflege. Die Texcare International hat dieses Jahr einfach Freude gemacht.“

Andreas Schumacher, Hauptgeschäftsführer des Deutschen Textilreinigungs-Verbands, fasst zusammen: „Es herrschte eine gelöste Aufbruchstimmung. Man spürt, dass die Aussteller nach acht langen Jahren darauf brennen, sich und ihre Entwicklungen zu zeigen und die Besucher gespannt waren auf Innovationen. Insbesondere die Themen Automation und digitale Lösungen sowie Robotik wurden stark diskutiert, da in vielen Betrieben ein Arbeits- und Fachkräftemangel herrscht. Nach Pandemie und Energiekrise waren die Gespräche nun wieder von Investitionswillen und Aufbruchstimmung geprägt. Prägendes Thema waren auch die Energiekosten und entsprechende Einsparmöglichkeiten von Energie und anderen Ressourcen. Nicht zuletzt arbeiten die Unternehmen der Branche daran, ihr zirkuläres Businessmodell noch zu verbessern und sich auf die kommenden Regulierungen für die Kreislaufführung von Textilien einzustellen.“

Weitere Informationen:
texcare Textilpflege Konjunktur
Quelle:

Messe Frankfurt

Texcare 2024 Foto Messe Frankfurt Exhibition GmbH / Jochen Günther
05.11.2024

Texcare 2024 zeigt Innovationskraft der internationalen Textilpflege

Bis zum 9. November bringt die Texcare International die Welt der Textilpflege in Frankfurt am Main zusammen. 305 Unternehmen aus 32 Ländern demonstrieren die Innovationskraft ihrer Branche. Mit dem Fokus auf Automatisierung und Energieeffizienz richtet die Leitmesse den Blick in die Zukunft von Wäschereien, Reinigungen und Textilservicebetrieben.

Technologische Innovationen und neueste Entwicklungen für die Textilpflege stehen im Zentrum. Mit einer hohen Internationalität von 72 Prozent punktet die Messe als globaler Treffpunkt der Branche. Zu den zehn größten Ausstellernationen zählen Deutschland, Italien, die Niederlande, die USA, China, Belgien, die Türkei, Großbritannien, die Schweiz und Spanien. Sie zeigen ein breites Angebot: von Textilreinigungs- und Wäschereitechnik, über Wasch- und Reinigungsmittel, bis hin zu professionellen Textilien, Berufs- und Schutzkleidung, sowie IT- und Logistiklösungen.

Bis zum 9. November bringt die Texcare International die Welt der Textilpflege in Frankfurt am Main zusammen. 305 Unternehmen aus 32 Ländern demonstrieren die Innovationskraft ihrer Branche. Mit dem Fokus auf Automatisierung und Energieeffizienz richtet die Leitmesse den Blick in die Zukunft von Wäschereien, Reinigungen und Textilservicebetrieben.

Technologische Innovationen und neueste Entwicklungen für die Textilpflege stehen im Zentrum. Mit einer hohen Internationalität von 72 Prozent punktet die Messe als globaler Treffpunkt der Branche. Zu den zehn größten Ausstellernationen zählen Deutschland, Italien, die Niederlande, die USA, China, Belgien, die Türkei, Großbritannien, die Schweiz und Spanien. Sie zeigen ein breites Angebot: von Textilreinigungs- und Wäschereitechnik, über Wasch- und Reinigungsmittel, bis hin zu professionellen Textilien, Berufs- und Schutzkleidung, sowie IT- und Logistiklösungen.

Neben den etablierten Marktführern präsentieren sich auch Start-ups und neue Aussteller. Etwa ein Drittel der Anbieter nimmt zum ersten Mal an der Texcare teil. Sie kommen in erster Linie aus Deutschland, China, den Niederlanden, Italien, den USA, Großbritannien und Dänemark.

Automatisierung und Energieeffizienz als zentrale Themen.
Der Innovationsdruck auf die Unternehmen der Textilpflege ist hoch. Die letzte Texcare fand 2016 statt, da sie pandemiebedingt 2020 abgesagt werden musste. In diesen acht Jahren hat sich vieles für die Branche verändert. Fachkräftemangel, Qualitätssicherung und die Rückverfolgbarkeit von Prozessen gehören zu den zentralen Herausforderungen. Automatisierungslösungen helfen dabei, effizientere und intelligente Wäscherei- und Geschäftskonzepte zu entwickeln – ein Schwerpunkt im Angebot der ausstellenden Unternehmen und im Rahmenprogramm. Ein weiteres wichtiges Thema vor dem Hintergrund des Klimawandels und steigender Energiekosten ist die Energieeffizienz. Zahlreiche Anbieter werden neue Technologien und Lösungen vorstellen, die versprechen den Verbrauch zu mindern, Schadstoffemissionen zu reduzieren, die betriebliche Effizienz zu steigern und gleichzeitig die Wettbewerbsfähigkeit zu verbessern.

Branche blickt erwartungsvoll auf vier intensive Messetage.
Der VDMA Textile Care, Fabric and Leather Technologies ist Partnerverband der Texcare International und vertritt einen großen Teil der ausstellenden deutschen Maschinenbauer. Geschäftsführer Elgar Straub sieht der Leitmesse erwartungsvoll entgegen: „Nach langen acht Jahren Wartezeit sind die Erwartungen an die Texcare International, die Weltleitmesse der Textilpflege, sehr groß. Die Branche profitiert von den weltweit gestiegenen Anforderungen an Hygiene und Nachhaltigkeit. Andererseits ist sie mit Arbeitskräftemangel und steigenden Kosten konfrontiert. Dementsprechend werden große Hoffnungen auf die Lösungen gesetzt, die auf der Texcare präsentiert werden. Die wichtigsten Schlagworte sind hier: Automatisierung, Digitalisierung, Logistik und KI.“

Auf Seiten der Fachbesucher*innen spricht das umfangreiche Angebot der Texcare sowohl gewerbliche Wäschereien, Textildienstleister und Textilreinigungen als auch Hotels, Krankenhäuser, Pflegeheime und weitere Betriebe an, die ihre Wäsche professionell selbst bearbeiten. Andreas Schumacher, Hauptgeschäftsführer des Deutschen Textilreinigungs-Verbands, sieht Investitionsbedarf: „Seien es der Arbeits- und Fachkräftemangel oder auch steigende Energiekosten – der Bedarf der Branche, in die Digitalisierung und Automatisierung sowie in Technologien zur Energieeinsparung zu investieren, ist groß. Zudem sehen wir auch im Bereich der Textilien steigende Anforderungen an die Langlebigkeit sowie Reparatur- und Recyclingfähigkeit. Umso mehr freuen wir uns, dass die Branchenleitmesse nach acht Jahren Pause wieder stattfindet und die Plattform bietet, sich zu Produktinnovationen auszutauschen.“ Auch internationale Verbände der Textilpflegebranche, wie CINET (Comité International De L`Entretien du Textile) und ETSA (European Textile Services Association) nutzen die Texcare als Plattform für ihre Aktivitäten.

Quelle:

Messe Frankfurt Exhibition GmbH

Photo: Messe Frankfurt
04.11.2024

Intertextile Shanghai Home Textiles – Spring Edition returns in March 2025

March marks the peak textiles sourcing period in China. The period is set to be augmented by the next Intertextile Shanghai Home Textiles – Spring Edition, scheduled for 11 – 13 March 2025 at the National Exhibition and Convention Center in Shanghai. The upcoming fair wants to continue the positive momentum achieved by the 2024 show, which featured 339 exhibitors from seven countries and regions, attracting over 23,700 buyers from 56 countries and regions. Eco-friendly materials and innovative technology will once again be at the forefront at next year’s show, building on the high-quality, functional, and sustainable home textiles that have emerged as dominant patterns in today’s market.

Despite a recent slowdown across industries, the global home textile market was valued at USD 133 billion in 2023 and is projected to reach USD 189 billion by 2029. Key trends expected to drive market growth include the rise of eco-friendly home textiles, technological innovations, and a growing interest in multifunctional and smart home textiles, among others, with many such options to be showcased at the upcoming show.

March marks the peak textiles sourcing period in China. The period is set to be augmented by the next Intertextile Shanghai Home Textiles – Spring Edition, scheduled for 11 – 13 March 2025 at the National Exhibition and Convention Center in Shanghai. The upcoming fair wants to continue the positive momentum achieved by the 2024 show, which featured 339 exhibitors from seven countries and regions, attracting over 23,700 buyers from 56 countries and regions. Eco-friendly materials and innovative technology will once again be at the forefront at next year’s show, building on the high-quality, functional, and sustainable home textiles that have emerged as dominant patterns in today’s market.

Despite a recent slowdown across industries, the global home textile market was valued at USD 133 billion in 2023 and is projected to reach USD 189 billion by 2029. Key trends expected to drive market growth include the rise of eco-friendly home textiles, technological innovations, and a growing interest in multifunctional and smart home textiles, among others, with many such options to be showcased at the upcoming show.

Intertextile Shanghai Home Textiles – Spring Edition 2025 is organised by Messe Frankfurt (HK) Ltd; the Sub-Council of Textile Industry, CCPIT; and the China Home Textile Association (CHTA).

23.10.2024

Pushing sustainability and digitalisation in Vietnam’s textile industry

In recent years, Vietnam has rapidly transformed into one of the world’s key textile producers, solidifying its position as the world’s third-ranked exporter behind China and Bangladesh. With a history rooted in silk textile craftsmanship and currently embracing wide ranging modern textile production, the country’s thriving sector offers tremendous growth prospects for both domestic and international businesses. In a bid to harness the potential in Vietnam and Southeast Asia, the Vietnam International Trade Fair for Apparel, Textiles and Textile Technologies (VIATT) will return from 26 – 28 February 2025, with a renewed focus on promoting sustainability and digital transformation.

In recent years, Vietnam has rapidly transformed into one of the world’s key textile producers, solidifying its position as the world’s third-ranked exporter behind China and Bangladesh. With a history rooted in silk textile craftsmanship and currently embracing wide ranging modern textile production, the country’s thriving sector offers tremendous growth prospects for both domestic and international businesses. In a bid to harness the potential in Vietnam and Southeast Asia, the Vietnam International Trade Fair for Apparel, Textiles and Textile Technologies (VIATT) will return from 26 – 28 February 2025, with a renewed focus on promoting sustainability and digital transformation.

Vietnam's textile and apparel sector comprises approximately 7,000 companies and employs over three million workers, with 80% of production capacity used for export and 20% for domestic consumption. Progress is aided by well-developed logistics networks, skilled labour and a stable political environment. As its textile industry evolves, several key trends are influencing its future direction, reflecting a growing emphasis on sustainability and technological advancement, and leading to new opportunities for exhibitors and buyers across the value chain at Vietnam’s comprehensive textile showcase.

Major trends shaping Vietnam's textile market reflected at VIATT
More Vietnamese enterprises are adopting eco-friendly materials, including organic cotton, recycled polyester, and Tencel, while numerous global brands manufacture in Vietnam, and have committed to the "Fashion Industry Charter on Climate Action", aiming to achieve net-zero carbon emissions by 2050.

To further advance sustainable initiatives in the domestic and international textile industry, VIATT 2025 will introduce Econogy Hub, a dedicated platform for innovative, eco-friendly suppliers and service providers to connect with like-minded visitors. The show’s other new Texpertise Econogy features will include the Econogy Finder, an independent verification tool to help sustainable exhibitors effectively communicate their green credentials, and Econogy Talks, the overarching category for eco-focused seminars, forums, and product presentations.

Apart from sustainability, the Vietnamese textile industry is also embracing advanced technologies in design and manufacturing. The launch of the fair’s Innovation & Digital Solutions Zone will provide a centralised platform for exhibitors to showcase innovations such as 3D printing, AI-driven design, and digital printing, which enable manufacturers to boost efficiency and customise products to meet specific market demands.

As well as the introduction of two new product zones, the India Pavilion, organised by The Cotton Textiles Export Promotion Council (TEXPROCIL), will also make its debut at VIATT 2025. Additionally, the Japan and Taiwan Pavilions have confirmed their return, with the Japan Pavilion recognised by VIATT’s visitors as a standout showcase within Southeast Asia's textile fair landscape. Overall, the fair will feature a diverse range of exhibitors across apparel, home textiles, and technical textiles, with many showcasing innovative and sustainable products.

The Vietnam International Trade Fair for Apparel, Textiles and Textile Technologies (VIATT) is organised by Messe Frankfurt (HK) Ltd and the Vietnam Trade Promotion Agency (VIETRADE), covering the entire textile industry value chain.

Weitere Informationen:
Vietnam VIATT
Quelle:

Messe Frankfurt (HK) Ltd

Texworld Apparel Sourcing Paris Photo Messe Frankfurt
17.10.2024

Texworld Apparel Sourcing Paris returns to the Paris-Le Bourget exhibition center

Texworld Apparel Sourcing Paris will take place at Paris-Le-Bourget exhibition centre from February 10 to 12, 2025. For three days, buyers will have access to the best in global sourcing to design and build fashion brands' Spring-Summer 2026 collections in Halls 3 and 4. Hall 3 has been completely rebuilt for the recent Olympic Games. Encouraging booking levels already suggest a particularly active session, in line with Messe Frankfurt France's forecasts.

Offering synergies between materials and finished products
The return of Texworld and Apparel Sourcing to the Paris-Le Bourget exhibition center will provide an opportunity to develop the layout of sectors and services. Some of the sectors from the two shows will be brought together to create new synergies and to offer a women's wardrobe in Hall 4, and a large area devoted to outdoor-sportswear-casualwear in Hall 3. All the services, the trends forum, the restaurants and the Agora, where conferences and round tables are held, will all be regrouped in Hall 2. This new organisation will enhance the coherence of the offer and provide new solutions for buyers' sourcing work.

Texworld Apparel Sourcing Paris will take place at Paris-Le-Bourget exhibition centre from February 10 to 12, 2025. For three days, buyers will have access to the best in global sourcing to design and build fashion brands' Spring-Summer 2026 collections in Halls 3 and 4. Hall 3 has been completely rebuilt for the recent Olympic Games. Encouraging booking levels already suggest a particularly active session, in line with Messe Frankfurt France's forecasts.

Offering synergies between materials and finished products
The return of Texworld and Apparel Sourcing to the Paris-Le Bourget exhibition center will provide an opportunity to develop the layout of sectors and services. Some of the sectors from the two shows will be brought together to create new synergies and to offer a women's wardrobe in Hall 4, and a large area devoted to outdoor-sportswear-casualwear in Hall 3. All the services, the trends forum, the restaurants and the Agora, where conferences and round tables are held, will all be regrouped in Hall 2. This new organisation will enhance the coherence of the offer and provide new solutions for buyers' sourcing work.

Presence of major suppliers and national pavilions
This dynamism of this edition is a reminder of the central role played by European markets for the fashion sector, from ready-to-wear to luxury. Like every edition, the major sourcing nations for fabrics, materials, accessories and finished garments products will be represented: first and foremost, China, with the largest number of exhibitors, Türkiye - the national pavilion supported by the Istanbul Chamber of Commerce (ITO) will be present - India, Korea, but also Indonesia, Pakistan, Thailand and Bangladesh, which should be at Le Bourget despite the difficult political context the country is going through. Texworld is also renewing the experiment launched in July on yarn sourcing with the Yarn Expo pavilion, valorising the upstream sector and the know-how of leading spinning companies.

Texpertise Econogy: spotlight on sustainable fashion
Driven by the Econogy principle, promoted worldwide by the Texpertise Network, Messe Frankfurt's expertise in sustainability-related initiatives in the textile sector will be showcased through the Econogy Finder, which will enable buyers to identify online or on the mobile app all suppliers of sustainably produced textiles. In addition, the Econogy Talks will make it easier to find conferences dealing with these issues among the many round tables scheduled in the Agora in Hall 2. Finally, the Econogy Tours, launched last July, will be renewed on Monday 10 and Tuesday 11 February, with a specialist on the subject covering a significant part of this specific offer.

Weitere Informationen:
Texworld Apparel Sourcing Paris
Quelle:

Messe Frankfurt

16.10.2024

Rahmenprogramm der Texcare 2024

Mit Automatisierung, Energieeinsparung, Kreislaufmodellen und textiler Hygiene stehen große Aufgaben für die Textilpflege-Branche im Fokus der Texcare International 2024 (6. – 9. November). Gemeinsam mit ihren Partnern hat die Messe ein Rahmenprogramm konzipiert, das progressive Anstöße für die Zukunft des Sektors bieten will.
 
Eingeläutet wird das Programm am Mittwoch, den 6.11. um 12.00 Uhr mit einer Messeeröffnung durch die Veranstalter im „Texcare Forum“ (Galleria Ebene 0, A09), zu der Besucher und Aussteller eingeladen sind. Damit beginnt auch das gleichnamige und kostenfreie Fachprogramm der Texcare rund um die Top-Themen Automatisierung, Energie und Ressourcen, Kreislaufwirtschaft sowie textile Hygiene. Es erstreckt sich über die vier Messetage und wurde in enger Zusammenarbeit mit dem Deutschen Textilreinigungs-Verband (DTV), dem VDMA Textile Care, Fabric and Leather Technologies, der Europäischen Forschungsvereinigung Innovative Textilpflege (EFIT), der European Textile Service Association (ETSA) und den Hohenstein Laboratories entwickelt.

Mit Automatisierung, Energieeinsparung, Kreislaufmodellen und textiler Hygiene stehen große Aufgaben für die Textilpflege-Branche im Fokus der Texcare International 2024 (6. – 9. November). Gemeinsam mit ihren Partnern hat die Messe ein Rahmenprogramm konzipiert, das progressive Anstöße für die Zukunft des Sektors bieten will.
 
Eingeläutet wird das Programm am Mittwoch, den 6.11. um 12.00 Uhr mit einer Messeeröffnung durch die Veranstalter im „Texcare Forum“ (Galleria Ebene 0, A09), zu der Besucher und Aussteller eingeladen sind. Damit beginnt auch das gleichnamige und kostenfreie Fachprogramm der Texcare rund um die Top-Themen Automatisierung, Energie und Ressourcen, Kreislaufwirtschaft sowie textile Hygiene. Es erstreckt sich über die vier Messetage und wurde in enger Zusammenarbeit mit dem Deutschen Textilreinigungs-Verband (DTV), dem VDMA Textile Care, Fabric and Leather Technologies, der Europäischen Forschungsvereinigung Innovative Textilpflege (EFIT), der European Textile Service Association (ETSA) und den Hohenstein Laboratories entwickelt.

Mit dem breiten Thema Automatisierung werden sich VDMA und EFIT in ihren Panels jeweils mit Blick auf die Entwicklungen in Wäschereien und Textilreinigungen befassen. Im Fokus stehen dabei unter anderem die Robotisierung von Wäschereien, digitale Produktpässe, Datensicherheit sowie Automatisierungsansätze für kleinere Unternehmen.
Aktuelle Trends aus dem Bereich der textilen Hygiene in Wäschereien werden von Hohenstein Laboratories thematisiert – darunter die Gegenüberstellung von wiederverwendbaren und Einwegprodukten im Gesundheitswesen, die Unterstützung von Endkunden bei der Textilsortierung sowie Wäschehygiene-Zertifizierungssysteme.
Mit innovativen Lösungen im Dienst der Nachhaltigkeit wird sich das ebenfalls durch den VDMA gehostete Panel „Energie und Ressourcen“ auseinandersetzen. CSR-Reporting, Energiemanagement und CO2-Neutralität stehen hier im Zentrum.   

Im Rahmen des Themenkomplexes „Kreisläufe“ widmet sich die ETSA dem Textilrecycling. Betrachtet werden unter anderem Innovationen im Bereich der Textilsortierung, die Bewältigung logistischer Herausforderungen, die Verwendung recycelter Fasern sowie die Unterstützung durch digitale Plattformen.

Der DTV informiert in seinem Panel über neue Geschäftsmodelle in der Kreislaufwirtschaft, vom Ökodesign über Verleih- und Reparaturservices bis hin zur europäischen Strategie für nachhaltige und kreislauffähige Textilien.   

Die Aussteller-Vorträge: Produktinnovationen im Fokus
Neben eingeladenen Vorträgen bietet das Texcare Forum in diesem Jahr zudem ein Vortragsformat für Aussteller. Diese präsentieren dem Publikum in 20-minütigen Slots besonders innovative Lösungen oder Produkte aus ihren Portfolios. Zu den teilnehmenden Firmen zählen unter anderem Ecolab, Kannegiesser, Christeyns, Electrolux, Veit und Seitz.
Internationale Markttrends und -entwicklungen
In ihren „International Market Updates“, ebenfalls im Texcare Forum, geben Experten der TRSA (Association for Linen, Uniform and Facility Services Industry, USA), des Sveriges Tvätteriförbund (Schwedischer Wäschereiverband) sowie der Texcare France fundierte Einblicke in die Textilservice-Märkte und Brancheninitiativen der jeweiligen Länder.

Im Vortrag „The new Scandinavian Quality Control model“ (Mittwoch, 6.11., 13.30 – 14.00 Uhr) thematisieren der schwedische und der dänische Wäschereiverband gemeinsam progressive Entwicklungen innerhalb des skandinavischen Marktes und informieren über ihr neues Qualitätskontrolle-Modell.

Unter dem Titel „American Linen, Uniform and Facility Services Market: Advocacy, Performance and Sustainability“ beleuchtet der TRSA-Vortrag (Donnerstag, 7.11., 13.00 – 14.00 Uhr) unter anderem aufkommende Markttrends innerhalb der nahezu 50 Milliarden US-Dollar schweren nordamerikanischen Branche. Auch die sich verändernden wirtschaftlichen, sozialen und ökologischen Rahmenbedingungen kommen zur Sprache. Thematisiert werden zudem wiederverwendbare Materialien als verantwortungsvolle Alternative zu Einwegprodukten, textile Dienstleistungen als integraler Bestandteil der Kundennachhaltigkeit, verbesserte Hygiene sowie das umweltfreundliche Ansehen der Branche.  

Der Status Quo sowie aktuelle Trends und Entwicklungen innerhalb des auf 3 Milliarden Euro taxierten französischen Marktes stehen im Mittelpunkt des Texcare France-Vortrags (Donnerstag, 7.11., 16.00 – 17.00 Uhr).

Guided Tours: Innovationen entdecken
Erstmals wird es auf der Texcare „Guided Tours“ geben. Auf den von Experten kuratierten und geführten Messerundgängen wird den Teilnehmern eine Auswahl besonders spannender Innovationen vorgestellt. Dabei stehen neben Neuheiten großer Key Player auch fortschrittliche Lösungen kleinerer Unternehmen im Mittelpunkt.   

Die Touren finden an allen vier Messetagen in englischer Sprache statt. Sie sind für Besitzer eines gültigen Texcare-Tickets kostenfrei. Die etwa einstündigen Rundgänge beginnen am 6.11. um 13.00 Uhr, vom 7. bis 9.11. jeweils um 11.00 Uhr. Startpunkt ist am Guided Tours-Stand B 03 in der Galleria Ebene 0. Dort können sich interessierte Besucher direkt vor Ort zur Teilnahme anmelden.
 
Texcare Happy Hour: Networking in lockerer Atmosphäre
Neben Produktinnovationen und Wissenstransfer steht insbesondere der Austausch innerhalb der Branche im Fokus der Texcare International. Die Veranstalter laden daher täglich (außer am Messe-Samstag) alle Teilnehmer zu einer Happy Hour ein. Diese findet jeweils ab 17.30 Uhr in der Galleria 0, direkt neben Halle 8, statt, um neue Kontakte zu knüpfen und bestehende zu pflegen.

Future Continuous  Foto: Alcova für Heimtextil
12.09.2024

Heimtextil Trends 25/26

Die Heimtextil präsentiert in Zusammenarbeit mit den Gründer*innen von Alcova die Heimtextil Trends 25/26 unter dem Titel „Future Continuous“ – und will damit eine visionäre Perspektive auf die tiefgreifende Bedeutung von Textilien in technologischen, kulturellen und ökologischen Entwicklungen bieten. „Future Continuous“ eröffnet spannende neue Perspektiven auf die Zukunft der Textilindustrie.

Alcova hat dafür sechs Interviews mit internationalen Designer*innen, Textilforschenden sowie Vertreter*innen von Verbänden und Institutionen aus ihrem Netzwerk geführt, um verschiedene Aspekte der Textilbranche zu beleuchten. So werden Tradition und Innovation, Kunsthandwerk und moderne Technologie verwoben – und laden ein, neue Wege für die textile Zukunft zu erkunden.

Die Heimtextil präsentiert in Zusammenarbeit mit den Gründer*innen von Alcova die Heimtextil Trends 25/26 unter dem Titel „Future Continuous“ – und will damit eine visionäre Perspektive auf die tiefgreifende Bedeutung von Textilien in technologischen, kulturellen und ökologischen Entwicklungen bieten. „Future Continuous“ eröffnet spannende neue Perspektiven auf die Zukunft der Textilindustrie.

Alcova hat dafür sechs Interviews mit internationalen Designer*innen, Textilforschenden sowie Vertreter*innen von Verbänden und Institutionen aus ihrem Netzwerk geführt, um verschiedene Aspekte der Textilbranche zu beleuchten. So werden Tradition und Innovation, Kunsthandwerk und moderne Technologie verwoben – und laden ein, neue Wege für die textile Zukunft zu erkunden.

Textilien als verbindendes Element von Vergangenheit und Zukunft
Textilien sind viel mehr als nur Stoffe – sie sind tief in Geschichte und Kultur verankert. Schon das Wort „Text“ stammt vom lateinischen „texere“, was „weben“ bedeutet und zeigt, dass Textilien lange vor der Schrift als Ausdrucks- und Kommunikationsmittel dienten. Sie verknüpfen Erzählungen, verweben Handlungsstränge und sind seit Jahrtausenden ein zentraler Bestandteil unserer Technologie. Janis Jefferies, eine Pionierin der Textilforschung, macht deutlich: Das Spinnen und Verweben von Fasern war die erste Technologie des Menschen und damit die Grundlage für Baukunst und Mathematik. Heute stehen Textilien im Fokus einer neuen, nachhaltigen Denkweise: weg vom „Recyceln, Reduzieren und Wiederverwenden“ hin zu einer regenerativen Landwirtschaft und einem Vokabular, das von „Wiederherstellen, Erneuern und Auffüllen“ spricht. Diese Entwicklung markiert einen tiefgreifenden Wandel im Nachhaltigkeitsdiskurs – hin zu einem ganzheitlichen Ansatz, der Textilien als Schlüssel für eine nachhaltige Zukunft sieht.

Renaissance der Naturfasern und handwerklicher Traditionen
Inmitten der schnelllebigen, digitalen Welt wächst eine Bewegung, die zurück zu den greifbaren, materiellen Aspekten des Lebens führt. Textilien spielen dabei eine zentrale Rolle: Sie verbinden Menschen mit ihrem kulturellen Erbe und schaffen durch ihre Haptik einen Kontrast zur virtuellen Existenz. In der derzeitigen Wegwerfkultur, die auf kurzlebige, oft unreparierbare Produkte setzt, stehen Textilien und Handwerkskunst für Authentizität, Nachhaltigkeit und echte Werte. Sie schaffen einen Moment der Achtsamkeit in einer von Bildschirmen geprägten Welt – und geben das Gefühl, wieder etwas wirklich berühren zu können. Auch Ilse Crawford, Interior Designerin und Gründerin von StudioIlse, betont: In einer zunehmend digitalen und körperlosen Welt entsteht ein tiefes Bedürfnis nach physischer Verbundenheit. Naturfasern wie Hanf, Jute, Flachs und Nessel erleben ein bemerkenswertes Comeback. Wegen ihrer Langlebigkeit und Behaglichkeit werden sie seit Jahrhunderten geschätzt. Christine Ladstätter, Managerin für Innovation bei Salewa, weist auf einen weiteren wichtigen Aspekt hin: In den letzten Jahrzehnten hat sich ein Trend zu einer stärkeren Wertschätzung lokaler Materialien und Techniken entwickelt. Ihre Projekte betonen die wachsende Bedeutung des Handwerks. Der Fokus liegt auf der Förderung der lokalen Landwirtschaft und dem Erhalt traditioneller Weidelandschaften.

Zirkularität und Transparenz als Grundlage der Zukunft
Schneller Konsum und Wegwerfkultur dominieren die heutige Welt. Doch die Bedeutung von Sorgfalt und Weitsicht wird immer offensichtlicher – auch in der Textilindustrie. Der Sektor steht vor einem Wandel: hin zu einer nachhaltigen, vernetzten und transparenten Zukunft. Dirk Vantyghem, Generaldirektor von Euratex, hebt hervor, dass der Textilsektor in der EU derzeit mehr denn je im Mittelpunkt stehe – nicht zuletzt dank des Europäischen Green Deals. In einer Zeit globaler Unsicherheit wächst das Bedürfnis nach langlebigen, funktionalen und nachhaltigen Produkten. Viele Hersteller verwenden Begriffe wie ‚nachhaltig‘ oder ‚zirkulär‘ oft willkürlich. Daher setzt sich das Europäische Parlament für mehr Rückverfolgbarkeit in der Lieferkette – und bekämpft dadurch Greenwashing und ermöglicht Verbraucher*innen fundiertere Kaufentscheidungen. Simone van der Burg und Lucas Evers, beide Gruppenleiter im WAAG Future-Lab, betonen die Bedeutung einer offenen und mitgestaltenden Produktion. Ihr Ansatz zielt darauf ab, lokale Ressourcen wie Farben und Fasern aus natürlichen Quellen zu nutzen. Im Mittelpunkt steht dabei die Demokratisierung von Herstellungsprozessen: Designer und Kreative erhalten Zugang zu Open-Source-Werkzeugen und Ressourcen, um frei zu experimentieren – ohne hohe Kosten. Die italienische Designerin und Dozentin Eugenia Morpurgo fordert dazu auf, die landwirtschaftlichen Praktiken der Textilproduktion grundlegend zu überdenken und von erdölbasierten Materialien abzurücken. Sie warnt vor ökonomischen Modellen, die Wegwerfprodukte gegenüber langlebigen Alternativen bevorzugen. Ihr Projekt „Syntropic Materials“ untersucht regenerative Landwirtschaft als nachhaltige Lösung für Textilien und Lebensmittel. Das Ziel ist es, die Bodengesundheit und die Biodiversität zu verbessern. Morpurgo betont, dass bei der Bewertung von Nachhaltigkeit die wahren Kosten – von Ressourcenverbrauch bis hin zu langfristiger Bodenfruchtbarkeit – berücksichtigt werden müssen.

Farben, die Geschichten erzählen
Von Naturally Uneven Green bis End of Petrol und Imperfect Pink – die Heimtextil Trends 25/26 präsentieren eine visionäre Farbpalette, die Alcova sowohl visuell als auch sprachlich interpretiert hat. Inspiriert von den sechs Interviews, verweben die Farben die Ideen und Begriffe, die in den Gesprächen aufkamen. So erzählen sie eine lebendige Geschichte. Natürliche, ungebleichte Töne treffen auf dynamische, leuchtende Farben und spiegeln das Spannungsfeld zwischen Tradition und Innovation wider. Dieser Kontrast steht für ein aktives Gleichgewicht, das sich ständig weiterentwickelt – geprägt von Erneuerung, Wachstum und einer zukunftsweisenden Vision, die über bloße Nachhaltigkeit hinausgeht.

Weitere Informationen:
Heimtextil Trend Messe Frankfurt
Quelle:

Messe Frankfurt Exhibition

Intertextile Shanghai Home Textiles concludes 30-year edition (c) Messe Frankfurt (HK) Co Ltd
26.08.2024

Intertextile Shanghai Home Textiles concludes 30-year edition

From 14 to 16 August, Intertextile Shanghai Home Textiles hosted 946 exhibitors from 15 countries and regions, who engaged with more than 35,000 visitors from 108 countries and regions across the four-hall, 100,000 sqm exhibition space. Visitor numbers increased by 10% overall compared to the previous edition, with 13% of the total made up of overseas buyers, further highlighting the show’s internationality. Global industry players across the event, from suppliers and buyers to fringe speakers, noted their satisfaction relating to positive business exchange, the prevalence of sustainable products and design inspiration, and more.

With the support of Messe Frankfurt’s network across the global industry, Intertextile Shanghai Home Textiles has become a business platform that connects industry players from the East and West. Comprising the Türkiye Pavilion, Uzbekistan Pavilion, Belgium Zone and various individual overseas exhibitors, the stage was set for suppliers seeking business connections in the leading textile production hub.

From 14 to 16 August, Intertextile Shanghai Home Textiles hosted 946 exhibitors from 15 countries and regions, who engaged with more than 35,000 visitors from 108 countries and regions across the four-hall, 100,000 sqm exhibition space. Visitor numbers increased by 10% overall compared to the previous edition, with 13% of the total made up of overseas buyers, further highlighting the show’s internationality. Global industry players across the event, from suppliers and buyers to fringe speakers, noted their satisfaction relating to positive business exchange, the prevalence of sustainable products and design inspiration, and more.

With the support of Messe Frankfurt’s network across the global industry, Intertextile Shanghai Home Textiles has become a business platform that connects industry players from the East and West. Comprising the Türkiye Pavilion, Uzbekistan Pavilion, Belgium Zone and various individual overseas exhibitors, the stage was set for suppliers seeking business connections in the leading textile production hub.

International and domestic exhibitors covering sub-sectors such as bedding, editors, curtains, and carpets, presented their latest designs and innovations in Halls 5.1, 5.2, 6.1, and 6.2. Highlighted exhibitors included 3M China Limited, HAINING QIANBAIHUI WEAVING CO LTD, Weavers Tekstil San Ve Tic A S, Zhejiang Maya Fabric Co Ltd, Zhejiang Xiaoxuanchuang Household Co Ltd and more.

17 buyer delegations from 16 countries and regions pre-registered and visited the sourcing platform, including manufacturers, designers, buying houses, distributors, chain stores and retailers from Algeria, India, Indonesia, Japan, Malaysia, Moldova, Morocco, Myanmar, Philippines, Russia, Thailand, Vietnam and more. Not to mention, VIP buyers from all over the world utilised the platform to meet annual sourcing targets.

Every year, the platform aims to reflect market trends, and has identified green progress as one of its major focuses going forward. As such, this edition’s comprehensive fringe programme highlighted a series of sustainablity events: Bridging Borders: A Designer x Producer Talk on Sustainability; About Healing; Sustainable Fibre Forum in Home Textiles; product presentations from fibre producers such as 3M , Advansa, and Indorama; as well as a special session to explain the Econogy concept that represents sustainability activities in the company’s Texpertise Network. The show welcomed designers and guest speakers from Europe and the Middle East to add overseas perspectives to the discussions.

Quelle:

Messe Frankfurt (HK) Ltd

07.08.2024

30th anniversary of Intertextile Shanghai Home Textiles opens doors

Doors will open next week for trade fair Intertextile Shanghai Home Textiles, with over 900 exhibitors from 15 countries and regions set to welcome global buyers at the National Exhibition and Convention Center (Shanghai) 14 – 16 August. Leveraging its 30 years of expertise in the home and contract textiles industry, the Autumn Edition will serve as a sourcing platform for industry players to forge impactful business partnerships and exchange market insights.

With the fair spanning 100,000 sqm of exhibition space in Halls 5.1, 5.2, 6.1 and 6.2, visitors are preparing to explore the entire home and contract textile spectrum at the gateway to Asia’s home living. To help buyers streamline their sourcing and maximise relevant business opportunities, 14 product zones will be set up, each spotlighting in-demand segments within the industry. These zones and their exhibitors include:

Doors will open next week for trade fair Intertextile Shanghai Home Textiles, with over 900 exhibitors from 15 countries and regions set to welcome global buyers at the National Exhibition and Convention Center (Shanghai) 14 – 16 August. Leveraging its 30 years of expertise in the home and contract textiles industry, the Autumn Edition will serve as a sourcing platform for industry players to forge impactful business partnerships and exchange market insights.

With the fair spanning 100,000 sqm of exhibition space in Halls 5.1, 5.2, 6.1 and 6.2, visitors are preparing to explore the entire home and contract textile spectrum at the gateway to Asia’s home living. To help buyers streamline their sourcing and maximise relevant business opportunities, 14 product zones will be set up, each spotlighting in-demand segments within the industry. These zones and their exhibitors include:

  • Bedding: Ideaz Lifestyle Limited, Kageyama & Co Ltd, Shaoxing Chuanshi Home Textile Company Limited, Zhangjiagang Coolist Life Technology Co Ltd, Zhejiang Huaxing Feather & Down Products Co Ltd
  • Carpets & rugs: Beijing Home Value Co Ltd, Beijing U-living Home Decoration Co Ltd
  • Curtains & curtain fabrics: Dongjae Co Ltd, JWL FABRICS CO LTD, Textile Depo Co Ltd, Xi'an Zhong Yang Window Blinds Article Co Ltd, Zhejiang XIDAMEN New Material Co Ltd
  • Designer studios: Fine Art Inc, IKT Surfaces and Textures SL, Tela's Design Lda
  • Editors: Beijing Ya Da Home Decoration Articles Co Ltd, Prestigious Textiles (Shanghai) Limited, Raffinato Shanghai Ltd Corp
  • Leather: Anhui Anli Material Technology Co Ltd, Dongguan ARA Manufacture Co Ltd, Scope Leather Company, Zhejiang Changfeng New Material Co Ltd
  • Upholstery & sofa fabrics: Hangzhou Eastern Fabric Co Ltd, Mobus Fabrics Ltd, Suzhou Larbene Textile Co Ltd, Zhe Jiang Maya Fabric Co Ltd

In addition, specialised product zones for accessories, textile design, intelligent equipment, loungewear & bath, sun protection, table and kitchen linen, trade publications, and whole home products will further enrich buyers‘ sourcing experiences.

In the 30th year’s edition, buyers will have the opportunity to procure products from suppliers covering 15 countries and regions across Asia, Europe and North America. International exhibitors such as Advansa Marketing GmbH (Germany), Elastron Group (Portugal), Mobus (UK) and Morgan (USA) are set to participate.

Additionally, the newly introduced Uzbekistan Pavilion will showcase locally distinctive products, while the returning Türkiye Pavilion and Belgium Zone will also be present. Key exhibitors in these areas include:

  • Türkiye Pavilion: organised by Uludag Textile Exporters’ Association (UTIB), including Aleran Tekstil (Bona Home), Kucukcalik Tekstil and Weavers Tekstil.
  • Belgium Zone: exhibitors include CTF2000 and Love Home Fabrics.
  • Uzbekistan Pavilion: organised by Trade Development Company JSC, comprised of suppliers such as Great Kokand and Sam Rafoat Tekstil.

Buyers from 75 countries and regions have already pre-registered. Furthermore, 11 buyer delegations from 15 countries, including India, Indonesia, Japan, Malaysia, Morocco, Myanmar, Philippines, Poland, Russia, Spain, Thailand, Vietnam and more will augment the premier platform's diversity, and provide invaluable connections for building global business partnerships.

Four themes shaping the future of the industry
This year, the fair will stage a slate of concurrent events, organised around four central themes pivotal to the industry's growth. Key events on the agenda include:

Design Inspiration
The display area illustrating the central aspects of the upcoming Trends 2025 ‘Healing Home’ concept will be located in Hall 6.1 – the main focus of an exclusive tour guided by the trend designer. About Healing, the featured six-designer panel discussion on Day 1 afternoon, will further delve into the healing theme from an international perspective.

Other highlighted seminars, awards ceremonies and display areas include: 30th China Home Textiles Design Festival & Designer Recommended Brand Awards; China Intangible Cultural Heritage of Textile Exhibition; Design for Fun, Using Playful Methods to Support Sustainable Development by Mr You Zhou; Psychology at Play in Design by Ms Pallavi Dean, and Weaving Paths to Sustainability: the Impact of Textile in Interior Spaces by Mr Saverio Quaia.

Business O2O
Conducted by Ms Esra Lemmens, the theme’s highlighted seminar is titled Unlocking Opportunities: Successful Business Strategies for the Middle Eastern Design Market. Along with the 10th Home Textiles and Furniture Industry Ecological Integration Forum, the events under this theme will explore effective business strategies across sectors on Day 1 afternoon.

Industry Empowerment
Bridging Borders: A Designer x Producer Talk on Sustainability will bring together designers and manufacturers from the East and West to address sustainability challenges and strike a balance among all stakeholders – this round table discussion is scheduled for Day 2 afternoon.

Textiles & Technologies
Within the Econogy Talks umbrella, the Sustainable Fibre Forum in Home Textiles will provide a platform for green producers such as 3M, Advansa, and Indorama to share their latest eco-friendly innovations with home textile applications. Moreover, attendees interested in integrating sustainability into their Messe Frankfurt trade fair involvement, can gain insights on the Texpertise Econogy programme during an extensive session held on Day 2 morning.  

Beyond the stage, the 7th China International Fibre Art Exhibition will present artisic creations in its display area in Hall 5.1, with previous iterations well-received by fairgoers.

Quelle:

Messe Frankfurt (HK) Ltd

24.07.2024

German Pavilion returning to Cinte Techtextil China

The German Pavilion is confirmed to return from 19 – 21 September at the Shanghai New International Expo Centre. For the first time since borders reopened, industry leaders gathering under the banner will bolster the fair’s innovation and sustainability with a comprehensive showcase, from raw materials to machinery, complemented by diversified fringe events across the fairground.

Located in a prime area of the International Hall, the German Pavilion is set to draw crowds with its reputable products and technology. Assembling under the pavilion this year will be some new and returning German exhibitors, having made their names in the sub-categories of automotive nonwovens, industrial-use monofilaments, weaving machinery, and many more. After confirming their participation, Hansa Industrie-Mixer, J.H. Ziegler Nonwovens and New Materials, Lindauer Dornier, Monosuisse, and Perlon will showcase their expertise together with other highlighted exhibitors, including:

The German Pavilion is confirmed to return from 19 – 21 September at the Shanghai New International Expo Centre. For the first time since borders reopened, industry leaders gathering under the banner will bolster the fair’s innovation and sustainability with a comprehensive showcase, from raw materials to machinery, complemented by diversified fringe events across the fairground.

Located in a prime area of the International Hall, the German Pavilion is set to draw crowds with its reputable products and technology. Assembling under the pavilion this year will be some new and returning German exhibitors, having made their names in the sub-categories of automotive nonwovens, industrial-use monofilaments, weaving machinery, and many more. After confirming their participation, Hansa Industrie-Mixer, J.H. Ziegler Nonwovens and New Materials, Lindauer Dornier, Monosuisse, and Perlon will showcase their expertise together with other highlighted exhibitors, including:

  • Autefa Solutions – A full-service provider for turnkey nonwoven lines and machines, the company offers machines for fibre opening and blending, carding, crosslapping, needle punching, spunlace, thermobonding, amongst others. At the fair, the company will showcase technology spanning 10 application areas.
  • Emtec Electronic – The company develops specialised test devices for the nonwoven and textile industries. An innovation said to quantify handfeel, its TSA Tactile Sensation Analyzer objectively measures the softness, smoothness and stiffness of textiles and nonwovens, as well as their recovery and elongation.
  • Neuenhauser Group – The Neuenhauser Textile division provides fully-automated cleaning systems, transport automation solutions, winding technology, high-performance can coilers and weaving machine accessories. With decades of experience, the Group will debut at the fair with various innovative Agrotech, Buildtech, and Geotech solutions.
  • Reifenhauser Enka Tecnica – A specialised provider of spinnerets and precision components to the man-made fibre industry. The company manufactures a broad spectrum of spinnerets and spin packs for all spinning processes, as well as premium jet strips for hydro-entangling with extra-long service life.
  • Reifenhauser Reicofil – A well-known provider of spunbond, meltblown and composite lines for nonwoven applications in the hygiene, medical, filtration and industrial sectors. Offering a wide range of machinery at the show, the company is developing technical solutions for sophisticated and sustainable applications, with a strong focus on machine intelligence and energy efficiency.

New fringe events to further advocate innovation and sustainability
At this year’s fair, AiDLab[1] will present its AI-based Textile Inspection System (AiTIS). A world first, AiTIS automatically and accurately detects material defects in nonwovens (especially for mask making), and various textiles, reflecting the collaborative efforts of AiDLab and a Hong Kong healthcare brand. At the event, Professor Calvin Wong, CEO & Centre Director of AiDLab, will introduce the system. This will be followed by a panel discussion and Q&A session with independent consultant Mr Eric Sham and moderated by AiDLab’s Mr Barry Tai, including insights on how advanced technology is reshaping the textile industry landscape.

Going beyond innovation, the fringe programme will also for the first time include Econogy Talks[2] and sustainability tours to reflect Messe Frankfurt’s commitment to a sustainable future. Fairgoers can also visit the Innovation Showcase Area for outstanding industry achievements, with the focus this year on cutting-edge technology, green development and high-end applications. Product submission is now open. Contact us to submit your products, or register here for your visitor badge.

The fair’s product categories cover 12 application areas, which span a full range of potential uses in modern technical textiles and nonwovens. These categories also cover the entire industry, from upstream technology and raw materials providers to finished fabrics, chemicals and other solutions. This scope of product groups and application areas ensures that the fair is an effective business platform for the entire industry.

Cinte Techtextil China will be held from 19 – 21 September 2024.

[1] The Laboratory for Artificial Intelligence in Design, jointly established by The Hong Kong Polytechnic University and the UK’s Royal College of Art, under HKSAR government funding
[2] ‘Texpertise Econogy’ – the umbrella for Messe Frankfurt’s sustainability activities at its more than 50 textile trade shows worldwide

Quelle:

Messe Frankfurt (HK) Ltd

(c) Messe Frankfurt France
17.07.2024

Final Report of Texworld Apparel Sourcing Paris

The summer edition of Texworld Apparel Sourcing Paris welcomed nearly 1,200 exhibitors from 26 countries. This season event was characterised by a number of new features and the dynamics remained satisfactory. Next event: February 10, 2025, in a partially renovated Paris-Le-Bourget exhibition centre for a session rich in initiatives.

The latest edition of Texworld Apparel Sourcing Paris, offered in its full version with the Avantex and Leatherworld sectors, ended on July 3 with attendance levels down on the July 2023 session. Over and above a possible "Olympic Games effect" and its consequences on transport and accommodation costs in the capital, the current economic situation is prompting the show's organizers to explore all alternatives to adapt the offer to market demand. However, these results do not seem to have had any impact on the flow of business between visitors and exhibitors, who reported a fairly positive overall climate.

The summer edition of Texworld Apparel Sourcing Paris welcomed nearly 1,200 exhibitors from 26 countries. This season event was characterised by a number of new features and the dynamics remained satisfactory. Next event: February 10, 2025, in a partially renovated Paris-Le-Bourget exhibition centre for a session rich in initiatives.

The latest edition of Texworld Apparel Sourcing Paris, offered in its full version with the Avantex and Leatherworld sectors, ended on July 3 with attendance levels down on the July 2023 session. Over and above a possible "Olympic Games effect" and its consequences on transport and accommodation costs in the capital, the current economic situation is prompting the show's organizers to explore all alternatives to adapt the offer to market demand. However, these results do not seem to have had any impact on the flow of business between visitors and exhibitors, who reported a fairly positive overall climate.

The dynamic on the booths remained steady and the exchanges satisfactory, as shown by several manufacturers particularly well established on the European market. Indian shirt manufacturer Sheraton Apparel, for example, made around thirty solid contacts over 3 days, and reported several serious approaches to African distributors. The same goes for SMIT, a Turkish company specialising in Made in Turkey sourcing, which was able to see its main European customers and open up new contacts with Canadian and Brazilian buyers.

An expanded offering
At the Near Sourcing Hub, the phygital sourcing space connected by QR Code to the B2B digital platform of Messe Frankfurt France partner FourSource, inquiries to exhibiting companies remained much the same as in 2023. The visitor profile, on the other hand, focused on buyers from networks of small multi-specialist boutiques looking for an original mid-to-top-range offering. It was in response to this market demand for differentiation that the show organizers decided to extend Apparel Sourcing's range to include new categories in the fashion accessories sector, such as jewelry and bags.

High-profile initiatives
Other innovations were also on show this summer. The yarn pavilion - a first conceived in collaboration with Yarn Expo, originally a Shanghai show run by Messe Frankfurt - showcased the expertise of Chinese, Indian, Pakistani and Taiwanese companies, while at the same time highlighting upstream products and services. At Avantex, where some twenty suppliers of solutions for more sustainable fashion were grouped together, the new Designer Hub enabled designers and buyers to discover some original initiatives, such as that of stylist Jean-Luc François' association, supported by Messe Frankfurt's Texpertise network, which trains people who are far from employment, or the 3D design studio Scotomalab.

Materra wins 2024 Avantex Fashion Pitch award
The Avantex Fashion Pitch jury has awarded the 2024 prize to Materra. This British start-up, founded in 2019, designs solutions to support the cotton cultivation adapted to climate change. At the other end of the chain, it offers brands a service designed on a Cotton-As-A-Service model that encourages them to source from the producers it supports. Materra will benefit from a €2,800 stand at Avantex Paris 2025 donated by Messe Frankfurt France, plus €2,000 from Texpertise Network, the textile sector network of the Messe Frankfurt Group, and 1 year's incubation at Foundry donated by IFA Paris, official partner of the competition.

A trendy area at Leatherworld
New for 2024, the Leatherworld sector inaugurated its Leather Trend area, developed in collaboration with publisher Edizioni AF and the Arsutoria School design centre. Designed around the expertise of Italian companies specialising in the manufacture of leather shoes and bags, this inspirational space presented the autumn-winter 25-26 trends through 4 creative axis built around the expression of simplicity, nature, dynamism (sportswear collections) and finally romanticism. Leather Trend was also an opportunity to discover the new leather tanning technology developed by Ecotan, which avoids the use of metals (Chrome) and chemicals in the leather preparation stages thanks to the use of vegetable tannins.

Quelle:

Messe Frankfurt France

15.07.2024

Intertextile Shanghai Home Textiles unveils programme

In sync with the fair’s 30th anniversary, the sourcing platform will host around 12 fringe events for fairgoers to stay ahead of the curve, under the following segments: Design Inspiration, Business O2O, Textiles & Technologies, and Industry Empowerment. Intertextile Shanghai Home Textiles has joined forces with Danish trend agency SPOTT trends & business to present the design theme for 2025 – ‘Healing Home’ – together with eight trend directions set to captivate the home textiles market. Set to be a hotspot for in vogue sourcing and industry exchange, the show will take place at the National Exhibition and Convention Center (Shanghai) from 14 – 16 August 2024.

In sync with the fair’s 30th anniversary, the sourcing platform will host around 12 fringe events for fairgoers to stay ahead of the curve, under the following segments: Design Inspiration, Business O2O, Textiles & Technologies, and Industry Empowerment. Intertextile Shanghai Home Textiles has joined forces with Danish trend agency SPOTT trends & business to present the design theme for 2025 – ‘Healing Home’ – together with eight trend directions set to captivate the home textiles market. Set to be a hotspot for in vogue sourcing and industry exchange, the show will take place at the National Exhibition and Convention Center (Shanghai) from 14 – 16 August 2024.

To help home textile industry players set the tone and direction for the upcoming business season, the fair will present Trends 2025 along with leading trend agency SPOTT trends & business, to illustrate the ‘Healing Home– Spaces for Thriving Living’ theme that marks the path ahead for the evolving sector. This concept conveys the idea of a home that promotes a remedial, prosperous lifestyle, improving peoples’ general health and well-being, with several key factors contributing to the overarching theme:

  • Eight key directions: Age-Old Crafts, Nature-Tech Synergies, Regenerative Possibilities, Wellbeing Spaces, Colourful Gatherings, Bio-Engineered Innovations, Transitional Practices, and Circular Systems.
  • Five key colours: deep burgundy, warm terracotta, light creamy shade, saturated nostalgic green, and vaporous blue.

The founder of SPOTT trends & business, Ms Anja Bisgaard Gaede, will be onsite to share insights related to these new design trends. Fairgoers are invited to join her interactive trend tour, and physically experience the concepts steering the industry's future.

With the intention of sparking further design inspiration for industry players, an expert panel discussion of Chinese interior architects and designers, InterDesign Forum, will be held on the afternoon of Day 1. Focusing on design trend topics related to sustainability, Mr Shen Lei, Founder and Design Director of Interior Architects Design and the Chinese representative of the Intertextile International Lifestyle Trend Committee, will lead the discussion. Adding an international perspective, Ms Anja Bisgaard Gaede will join them for the accompanying round table talk.

In addition to serving as a gateway for efficient sourcing, the show will inspire fairgoers through its fringe programme, with various formats and topics unpacking current talking points.

Highlighted sessions include:    

  • Round table discussion: Bridging Borders: A Designer x Producer Talk on Sustainability – a dialogue between designers and manufacturers, exploring how to collaboratively overcome sustainability challenges and reconcile the demands of both sides, from both Eastern and Western perspectives.
  • Econogy Talks: selected exhibitors, including 3M, Advansa and many more, as well as a representative from Indorama will showcase their innovative green products, giving attendees in-person insights into some of the market’s latest sustainable developments in the Sustainable Fibre Forum. Additionally, a Messe Frankfurt representative will explain the Texpertise Econogy concept, the combination of economy and ecology that represents the sustainability activities in the company’s Texpertise Network. The discussion will show how crucial sustainability is for the economic success of a business today, and indicate how fairgoers can benefit from such an approach.

Beyond the subject of a greener textile industry, other topics will be explored at various events. With more to be announced in the coming weeks, the following seminars hosted by international experts will provide the latest trends and market updates:

  • Bridging Worlds: Design Strategies for Success in Middle Eastern Markets: Ms Esra Lemmens (Day 1)
  • How Psychology Impacts the Way We Design Spaces: Ms Pallavi Dean (Day 1)

Moreover, the 10th Home Textiles and Furniture Industry Ecological Integration Forum will bring together home textile and furniture brands to explore cross-industry collaboration and provide one-stop home solutions. The 30th China Home Textiles Design Festival & Designer Recommended Brand Awards will showcase the latest trends and achievements in home design, allowing participating brands to gain recognition from designers. Meanwhile, the 7th China International Fibre Art Exhibition will invite influential artists from home and abroad to present diverse contemporary fibre artworks; and the China Intangible Cultural Heritage of Textile Exhibition will showcase some remarkable displays.  

Quelle:

Messe Frankfurt HK, Ltd

28.06.2024

VIATT 2025: Multifaceted fair poised to aid rejuvenation of Vietnam's textile industry

After navigating the challenges of 2023, Vietnam's textile and garment exports have been gradually recovering. Additionally, foreign direct investment (FDI) into Vietnam during the first five months of this year reached USD 11 billion, a 2% year-on-year increase, according to the Foreign Investment Agency under the Ministry of Planning and Investment (MPI). To cater to Vietnam’s renewed business opportunities, the Vietnam International Trade Fair for Apparel, Textiles and Textile Technologies (VIATT) will return from 26 – 28 February 2025 at the Saigon Exhibition and Convention Center (SECC).

After navigating the challenges of 2023, Vietnam's textile and garment exports have been gradually recovering. Additionally, foreign direct investment (FDI) into Vietnam during the first five months of this year reached USD 11 billion, a 2% year-on-year increase, according to the Foreign Investment Agency under the Ministry of Planning and Investment (MPI). To cater to Vietnam’s renewed business opportunities, the Vietnam International Trade Fair for Apparel, Textiles and Textile Technologies (VIATT) will return from 26 – 28 February 2025 at the Saigon Exhibition and Convention Center (SECC).

The fair’s inaugural edition attracted 409 exhibitors and 17,262 visits from 17 and 55 countries and regions respectively. Building on this solid foundation, VIATT 2025 will continue to showcase the latest industry trends, and expand its focus on various pertinent areas. This will include the fair’s new Econogy Hub, a dedicated zone to advance the topic of sustainability in the textile industry, and to relate it closely to the demands of economic and social change. Together with the evolving environmental landscape, the fair will also help industry players adapt to the rapid adoption of new technology in the business world with the debut of the Innovation & Digital Solutions Zone. This zone will allow exhibitors to unveil the latest technology and solutions such as AI design, digital manufacturing, big data analytics, and more.

Concurrently, VIATT 2025 will continue to present a diverse range of exhibitors across the apparel, home textile and technical textile sectors, with positive feedback received from many quarters at the fair’s inaugural edition.

Apparel Fabrics & Fashion
In the first four months of 2024, textile and garment exports grew 6.3% year-on-year to over USD 10 billion. The US remains Vietnam’s top export market, followed by the EU, South Korea, China, and Japan. To meet this demand, Vietnam's textile industry continues to import a significant amount of raw materials. At VIATT 2024, yarns, fibres and fabrics for casualwear, sportswear and uniforms, as well as garment accessories, were in high demand.

Home & Contract Textiles
Vietnam’s home textile market is projected to undergo a steady CAGR of 2.4% from 2024 – 2032, driven by the rising need for modern and stylish home textiles, e-commerce expansion, and favourable government initiatives. At the fair’s previous edition, product groups included bedding, loungewear and bathroom textiles, curtains and curtain fabrics, upholstery and sofa fabrics, and home textile accessories.

At VIATT 2025, exhibitors can additionally present their latest offerings in the Home Textiles Display Zone or at dedicated product presentations, to maximise their visibility to potential buyers.

Technical Textiles & Technologies
Across the textile industry, investors are now focusing on optimising production capacity, streamlining supply chains, and enhancing product quality to maintain competitiveness in both domestic and international markets. With the new Innovation & Digital Solutions Zone to supplement the textile technology category, VIATT 2025 is set to play host to providers of textile and nonwoven machinery, CAD/CAM, CMT, and technology for embroidery, knitting, sewing, printing, and more. Exhibitors can draw more attention to their latest solutions by participating in the fair's new innovation showcase area.

The Vietnam International Trade Fair for Apparel, Textiles and Textile Technologies (VIATT) is organised by Messe Frankfurt (HK) Ltd and the Vietnam Trade Promotion Agency (VIETRADE), covering the entire textile industry value chain. The second edition will be held from 26 – 28 February 2025.

Weitere Informationen:
VIATT Vietnam
Quelle:

Messe Frankfurt (HK) Ltd

Wüste, Marokko Tatiana Zanon, unsplash.com
13.06.2024

Erstes Texcare Forum in Afrika

Rund 120 Teilnehmer aus der Wäscherei- und Reinigungsbranche kamen am 04. Juni in Casablanca, Marokko, zum ersten Texcare Forum auf afrikanischem Boden zusammen. Im Mittelpunkt des Austauschs zwischen lokalen Fachbetrieben, internationalen Experten und Herstellern standen die Themen Automatisierung, digitale Technologien, Produktion, Logistik und Umweltschutz im Bereich textiler Dienstleistungen. Die Konferenz zeigte die Besonderheiten der Märkte Nordafrikas auf und bot einen Vorgeschmack auf die globale Leitmesse der Textilpflegebranche, die Texcare International, im November 2024 in Frankfurt am Main.

Die Entscheidung für Casablanca als Veranstaltungsort des Texcare Forums lag in seiner Bedeutung als wirtschaftliches Zentrum der gesamten Maghreb-Region begründet. Mit über 100 Millionen Einwohnern, einer starken Tourismuswirtschaft und einer bedeutenden Textilindustrie ist diese ein zukunftsträchtiger Standort für die Textilpflege-Branche. Gerade Marokko erwartet als Co-Gastgeber der Fußball-Weltmeisterschaft 2030 neue ökonomische Impulse.  

Rund 120 Teilnehmer aus der Wäscherei- und Reinigungsbranche kamen am 04. Juni in Casablanca, Marokko, zum ersten Texcare Forum auf afrikanischem Boden zusammen. Im Mittelpunkt des Austauschs zwischen lokalen Fachbetrieben, internationalen Experten und Herstellern standen die Themen Automatisierung, digitale Technologien, Produktion, Logistik und Umweltschutz im Bereich textiler Dienstleistungen. Die Konferenz zeigte die Besonderheiten der Märkte Nordafrikas auf und bot einen Vorgeschmack auf die globale Leitmesse der Textilpflegebranche, die Texcare International, im November 2024 in Frankfurt am Main.

Die Entscheidung für Casablanca als Veranstaltungsort des Texcare Forums lag in seiner Bedeutung als wirtschaftliches Zentrum der gesamten Maghreb-Region begründet. Mit über 100 Millionen Einwohnern, einer starken Tourismuswirtschaft und einer bedeutenden Textilindustrie ist diese ein zukunftsträchtiger Standort für die Textilpflege-Branche. Gerade Marokko erwartet als Co-Gastgeber der Fußball-Weltmeisterschaft 2030 neue ökonomische Impulse.  

Im Hotel Hyatt Regency wurde den Teilnehmern neben einem spannenden Vortragsprogramm umfassend Gelegenheit zum Netzwerken geboten. Am zweiten Veranstaltungstag konnten Interessierte sich zudem auf eine Exkursion zu führenden Wäschereien der Region begeben.

Organisatoren und Partner des Forums waren neben der Messe Frankfurt der VDMA Textile Care, Fabric and Leather Technologies sowie die französische Handelskammer in Marokko (CFCIM). Als Hauptsponsor fungierte die Firma Christeyns, zu den weiteren Sponsoren zählten Kannegiesser, Tolon, Jensen, Imesa, ABS Laundry und CM2W.

Im Zentrum des Texcare Forum Casablanca stand ein umfassendes Konferenzprogramm In jeweils einstündigen Panels teilten Expert*innen ihr Wissen, beantworteten Fragen und standen anschließend für Fachgespräche zur Verfügung.

Gehalten wurden die Vorträge in französischer Sprache mit einer simultanen Übersetzung ins Englische. Die Moderation übernahm die Branchenexpertin Sandra Minette von der Texcare France.  

Das Programm war gegliedert in vier Themenblöcke:

  • Unternehmensstrategie: Neue Digitalisierungs- und Automatisierungstechnologien
    Auf dem Texcare Forum Casablanca teilten die Branchenexperten Rémi Uriet (ABS LBS), Badre Bouitane (Blanchisserie Ecoblanc) und Andrea Garoia (Jensen) ihr Fachwissen zu Themen wie Arbeitserleichterung, Digitalisierung von Prozessen und vernetzten Unternehmenslösungen.
  • Energie und Wasser
    Miloud Bouzziri (Christeyns Maroc), Aziz Lamrani (Blanchisserie AB Maroc) sowie Audrey und Arnaud Bretéché (Cabinet Bretagne Environnement) gaben anhand von Untersuchungen und praktischen Fallstudien Anregungen zur Verringerung der Umweltauswirkungen im Wäschereiprozess.
  • Produktion und Logistik
    Hélène Ducarre (Optim Expertise), Patrik André (Maison de Blanc) und Badre Bouitane (Blanchisserie Ecoblanc) vermittelten neue Herangehensweisen zu Themen wie Wäsche-Nachverfolgung, Liefermanagement, der passenden Wahl von Materialien und Equipment sowie dem richtigen Umgang mit Saisonalität
  • Interne Wäschepflege vs. Outsourcing
    Spannende Einblicke zur Optimierung des Wäschemanagements in einem Hotel, zur Mitarbeiterschulung und zur ewigen Frage: „Selbst machen oder auslagern?“ gaben Pascale Allaert (Meilleure Ouvrière de France), Jérôme Guéné (Laundry & Cleaning Consulting) und Lydie Barrand (Generalgouvernante des Hotels Royal Mansour Casablanca).

Johannes Schmid-Wiedersheim, Director Brand Management Textile Care, resümiert: „Mit dem Texcare Forum Casablanca wollten wir der boomenden Tourismusindustrie der Region sowie dem Gesundheits- und öffentlichen Sektor ein Forum zum Thema professionelle Wäschepflege anbieten und den Austausch mit Beratern und Lieferanten herstellen. Ich glaube, das ist sehr gut gelungen! Die Besucher konnten sich in kurzer Zeit auf den neuesten Stand der Verfahren zur Sicherung der Qualität, Hygiene und Nachhaltigkeit ihrer Textilien bringen. Für die internationalen Teilnehmer bot sich die Gelegenheit, den marokkanischen Markt mit seinen ganz spezifischen Chancen und Herausforderungen besser kennenzulernen. Schon beim Netzwerken vor Ort haben sich daraus sehr spannende Gespräche und vielleicht zukünftige Projekte entwickelt.“

Veronika März vom VDMA Textile Care, Fabric and Leather Technologies konstatiert: „Das Texcare Forum in Casablanca bot eine ausgezeichnete Gelegenheit, einen Einblick in den aufstrebenden Markt Marokkos für Textilpflege zu erhalten. Das abwechslungsreiche und hervorragend besetze Konferenzprogramm gab interessante Einblicke zu wichtigen Branchenthemen wie der Digitalisierung von Prozessen, der Verringerung von Umweltbelastungen und vielem mehr. Zudem boten sich ausgezeichnete Gelegenheiten zum Networking und um neue Kontakte innerhalb der marokkanischen Textil(pflege)industrie zu knüpfen.“

 

Weitere Informationen:
texcare Afrika Textilpflege
Quelle:

Messe Frankfurt

29.05.2024

Cinte Techtextil China taking place in September 2024

With four months until the show opens doors, key exhibitors have already confirmed participation for the Cinte Techtextil China 2024. In conjunction with a positive global outlook, key players are eager to congregate again at the Shanghai New International Expo Centre from 19 – 21 September, to showcase innovations and connect with buyers from various sectors.
 
The fair will closely align with Messe Frankfurt’s ‘Texpertise Econogy’ – the umbrella for the group’s sustainability activities at its more than 50 textile trade shows worldwide. New energy elements, such as battery and hydrogen, will appear at the Innovation Showcase Area, on top of other interactive fringe events which centre around sustainability.

With four months until the show opens doors, key exhibitors have already confirmed participation for the Cinte Techtextil China 2024. In conjunction with a positive global outlook, key players are eager to congregate again at the Shanghai New International Expo Centre from 19 – 21 September, to showcase innovations and connect with buyers from various sectors.
 
The fair will closely align with Messe Frankfurt’s ‘Texpertise Econogy’ – the umbrella for the group’s sustainability activities at its more than 50 textile trade shows worldwide. New energy elements, such as battery and hydrogen, will appear at the Innovation Showcase Area, on top of other interactive fringe events which centre around sustainability.

With environmental protection as one of the top sourcing categories at the previous edition, products with medical, home, protection, and building applications rounded out the top five. By product group, in-demand sourcing categories included nonwovens; technology and accessories; woven fabrics, laid webs, knitted fabrics, braidings; composites; as well as coated textiles and bondtec. The show saw 15,542 visits from 52 countries and regions last year.

Catering to various key players in 2023, the well-known Groz-Beckert East Asia brought their latest innovative needling tools for the nonwovens sector. Speaking at the show, Mr Kabilen Sornum, Vice President Asia Pacific of Marketing & E-Commerce, commented: “While we are focusing on the China market, we have also seen buyers from the Middle East, Europe, Korea, and North Asia. Cinte Techtextil China is a more international fair – we can see that everyone is here, and the quality and innovation of buyers has improved greatly in the past three to four years. E-mobility and sustainability are two very clear trends.”
 
The fair’s product categories cover 12 application areas, which comprehensively span a full range of potential uses in modern technical textiles and nonwovens. These categories also cover the entire industry, from upstream technology and raw materials providers to finished fabrics, chemicals and other solutions. This scope of product groups and application areas ensures that the fair is an effective business platform for the entire industry.

Quelle:

Messe Frankfurt (HK) Ltd