Aus der Branche

Zurücksetzen
548 Ergebnisse
AZL Open Day © DF Fotografie – Dominik Fröls
23.04.2025

AZL Open Day: Einblicke in die Zukunft des Leichtbaus

Eine technisch und wirtschaftlich sinnvolle Leichtbauproduktion auf Basis von faserverstärkten Kunststoffen und Multimaterialsystemen erfordert einen integrierten Ansatz. Aufgrund der nahezu unbegrenzten Kombinationsmöglichkeiten verschiedener Werkstoffe und der sehr komplexen Wechselwirkungen zwischen Werkstoffen, Bauteilgestaltung, Fertigungsverfahren und den Maschinen- und Anlagenkomponenten, setzt ein optimaler Produktionsprozess eine direkte Verbindung zwischen Werkstoffwissenschaften, Verfahrenstechnik und Produktionstechnologie voraus.

Eine technisch und wirtschaftlich sinnvolle Leichtbauproduktion auf Basis von faserverstärkten Kunststoffen und Multimaterialsystemen erfordert einen integrierten Ansatz. Aufgrund der nahezu unbegrenzten Kombinationsmöglichkeiten verschiedener Werkstoffe und der sehr komplexen Wechselwirkungen zwischen Werkstoffen, Bauteilgestaltung, Fertigungsverfahren und den Maschinen- und Anlagenkomponenten, setzt ein optimaler Produktionsprozess eine direkte Verbindung zwischen Werkstoffwissenschaften, Verfahrenstechnik und Produktionstechnologie voraus.

Als offizielles Zentrum für „Verbundwerkstoffbasierte Leichtbauproduktion“ des RWTH Aachen Campus nutzt die AZL Aachen GmbH ihr starkes Netzwerk, um diese Kapazitäten und Möglichkeiten interdisziplinär bereitzustellen. In fußläufiger Entfernung arbeiten auf einer der größten Forschungslandschaften Europas – dem RWTH Aachen Campus – Forscher und Studenten an neuesten Technologien zur kosteneffizienten Entwicklung und Produktion von Leichtbauteilen: Aachener Zentrum für Integrativen Leichtbau der RWTH Aachen, Fraunhofer-Institut für Produktionstechnologie IPT, Fraunhofer-Institut für Lasertechnik ILT, Institut für Kraftfahrzeuge (ika) der RWTH Aachen, Institut für Kunststoffverarbeitung in Industrie und Handwerk (IKV) an der RWTH Aachen, Institut für Schweißtechnik und Fügetechnik (isf) der RWTH Aachen, Institut für Strukturmechanik und Leichtbau (SLA) der RWTH Aachen, Production Engineering of E-Mobility Components (PEM) der RWTH Aachen, Werkzeugmaschinenlabor WZL der RWTH Aachen.

Exklusive Einblicke in modernste Leichtbau-Technologien
Einmal im Jahr bietet der AZL Open Day einen exklusiven und in der Breite einmaligen Einblick in die F&E-Kapazitäten der Institute im Bereich Leichtbau und nachhaltiger Mobilität. Dieses Jahr öffneten neun Partnerinstitute des AZL am 9. April 2025 ihre Maschinenhallen und Forschungslabore, um interessierten industriellen Akteuren umfassende Einblicke in ihre aktuellen Schwerpunkte entlang der Wertschöpfungskette zu geben. Die Institute zeigten u.a. hochpräzise Laserverfahren zur Kunststoffbearbeitung, neue Fügeverfahren für thermoplastische Verbunde, 5-Achs-CNC-Bearbeitung mit Echtzeit-Qualitätsmanagement, großformatigen 3D-Druck und eigene Tape-Linien & Tape-Integration. Demonstriert wurden außerdem Auslegung, Prototyping und Prüfung von Produkten & Lösungen, wie z.B. crashoptimierte Fahrzeugstrukturen, thermoplastischen Druckbehältern, digitale Zwillinge für strukturmechanisches Monitoring sowie Prototyping und Recyclingansätze von Batteriesystemen. Die Bandbreite an Themen, Schwerpunkten & Infrastruktur, wie beim Open Day gesehen, ermöglicht neue Technologien unter realen Produktionsbedingungen zu testen und effizient zur Marktreife zu führen.

„Der AZL Open Day ist eine großartige Gelegenheit, die zahlreichen Technologiezentren, Labore, Prototyping- und Testeinrichtungen zu entdecken, die auf dem Aachener Campus zur Verfügung stehen und ihn in seiner Art einzigartig machen. Die AZL-Organisation und die dort ansässigen Teams sind ein echter Katalysator für neue Projekte und Entwicklungen in der Composites-Industrie: Sie schaffen die Verbindung zwischen Marktanalyse und Technologiescouting, akademischen Forschungsressourcen und Geschäftsmöglichkeiten mit ihren Industriepartnern. Derzeit arbeiten sie an mehreren Themen, die im Bereich der Verbundwerkstoffe eine Vorreiterrolle spielen.“ berichtet Éric Pierrejean, CEO der JEC Group. Er war nicht nur als interessierter Teilnehmer vor Ort, sondern gab dem Publikum zu Anfang der Veranstaltung auch einen Einblick in die Schlüsselthemen und Trend in der Verbundwerkstoffindustrie wie bei der diesjährigen JEC World Show gesehen.

Etablierte Infrastrukturen & Know-How effizient nutzen
Als zentrale Anlaufstelle für Leichtbaulösungen bietet das AZL eine Schnittstelle für erfolgreiche Kooperationen zwischen Forschung und Industrie. In enger Abstimmung zwischen wissenschaftlichen Entwicklungen und spezifischen Anforderungen des Kunden werden Lösungen gezielt und bedarfsgerecht entwickelt: im Rahmen der AZL Partnerschaft, konsortialer Projekte oder individueller Beauftragung. Neben dem Know-How der Institute ermöglicht die Zusammenarbeit mit dem industriellen Partner-Netzwerk des AZL auch direkten Zugriff auf die notwendige Infrastruktur an Bauteilen, Werkstoffen, Werkzeugen sowie Maschinen- und Anlagenteilen, die in durchgängigen Prozessketten im Großmaßstab erproben, entwickeln oder neu aufgebaut werden können.

Durch die enge Vernetzung von Wissenschaft, Industrie und dem AZL Experten-Team können Unternehmen auf eine etablierte Infrastruktur zugreifen und Synergien für ihre Projekte nutzen.

Der Termin für den nächsten AZL Open Day wird in der zweiten Jahreshälfte bekanntgegeben.

Quelle:

AZL Aachen GmbH

23.04.2025

adidas: Better-than-expected first quarter results

adidas announced preliminary results for the first quarter of 2025. The company’s revenues grew nearly € 700 million and reached € 6,153 million in Q1 (2024: € 5,458 million).

In currency-neutral terms, sales increased 13%. Excluding Yeezy sales in the prior year, currency-neutral revenues for the adidas brand increased 17% during the quarter, driven by double-digit growth across all markets and channels.

The company’s gross margin improved 0.9 percentage points to 52.1% (2024: 51.2%). The year-over-year increase of the gross margin for the adidas brand was even stronger at 1.6 percentage points. Operating profit improved strongly to € 610 million in Q1 (2024: € 336 million), reflecting an operating margin of 9.9% (2024: 6.2%).

Having completed the sale of the remaining Yeezy inventory at the end of last year, the company’s results for the first quarter of 2025 do not include any Yeezy contribution.

adidas announced preliminary results for the first quarter of 2025. The company’s revenues grew nearly € 700 million and reached € 6,153 million in Q1 (2024: € 5,458 million).

In currency-neutral terms, sales increased 13%. Excluding Yeezy sales in the prior year, currency-neutral revenues for the adidas brand increased 17% during the quarter, driven by double-digit growth across all markets and channels.

The company’s gross margin improved 0.9 percentage points to 52.1% (2024: 51.2%). The year-over-year increase of the gross margin for the adidas brand was even stronger at 1.6 percentage points. Operating profit improved strongly to € 610 million in Q1 (2024: € 336 million), reflecting an operating margin of 9.9% (2024: 6.2%).

Having completed the sale of the remaining Yeezy inventory at the end of last year, the company’s results for the first quarter of 2025 do not include any Yeezy contribution.

adidas CEO Bjørn Gulden:
“I am very proud of what our team achieved in Q1. Double-digit growth across all markets and channels in today’s volatile environment shows the strength of our brand and underlines the great job our people are doing. The operating profit of € 610 million and the 9.9% operating margin prove the great potential of our company. A great quarter!”

adidas will publish its final set of financial results for the first quarter on April 29, 2025.

Weitere Informationen:
adidas financial year 2024
Quelle:

adidas AG

23.04.2025

Green Development in China: Opportunities & Challenges for European SMEs

After years of giving precedence to economic growth over environmental considerations, China has set ambitious goals to tackle ecological challenges and to emerge as a global leader in green innovation.

For European SMEs, China's green transformation can unlock opportunities in sectors such as renewable energy, environmental technologies, sustainability consulting, and ESG services. However, challenges remain, and many European firms face hurdles in matters of compliance with the country’s strict and evolving regulatory landscape.

On 24 April, the EU SME Centre and European Union Chamber of Commerce in China are inviting European SMEs to a workshop on China’s green development sector, its emerging market opportunities and challenges to prepare for.

Thursday 24 April
In Shenzhen & Online
10:00 – 11:30 Brussels Time / 16:00 – 17:30 Beijing Time

Agenda: CST – China Standard Time
16:00 – 16:05 Opening remarks
- Klaus Zenkel, Vice President and Chair of the South China Board, European Chamber
- Liam Jia, Team Leader, EU SME Centre

After years of giving precedence to economic growth over environmental considerations, China has set ambitious goals to tackle ecological challenges and to emerge as a global leader in green innovation.

For European SMEs, China's green transformation can unlock opportunities in sectors such as renewable energy, environmental technologies, sustainability consulting, and ESG services. However, challenges remain, and many European firms face hurdles in matters of compliance with the country’s strict and evolving regulatory landscape.

On 24 April, the EU SME Centre and European Union Chamber of Commerce in China are inviting European SMEs to a workshop on China’s green development sector, its emerging market opportunities and challenges to prepare for.

Thursday 24 April
In Shenzhen & Online
10:00 – 11:30 Brussels Time / 16:00 – 17:30 Beijing Time

Agenda: CST – China Standard Time
16:00 – 16:05 Opening remarks
- Klaus Zenkel, Vice President and Chair of the South China Board, European Chamber
- Liam Jia, Team Leader, EU SME Centre

16:05 – 16:25 Green Development in China: Opportunities and Challenges for European SMEs in China
Nathalie Ieong, Senior Project Manager and Expertise Manager, Terao Asia

16:25 – 16:45 Update on the European Commission’s Simplified Rules on Sustainability and Their Potential Impact on EU SMEs in China
Prabhu Ramkumar, Vice President and Head of Sustainaibility of TÜV SÜD North Asia

16:45 – 17:15 Panel Discussion: Industry Case Studies & Best Practices
Moderator: Filippo Pallaroni, Training Centre Coordinator, EU SME Centre

Panellists:
Nathalie Ieong, Senior Project Manager and Expertise Manager, Terao Asia
Prabhu Ramkumar, Vice President and Head of Sustainaibility, TÜV SÜD North Asia
Christian Gassner, Vice Chair of the European Chamber Manufacturing Forum
Tobias Könings, Vice Chair of the European Chamber SME Forum
Jiahui Lu, Associate Vice President of Towngas Smart Energy

17:15 – 17:25 Q&A session

17:25 – 17:30 Closing remarks

Online registration

Quelle:

EU SME Centre

ISKO unveils FW 26/27 at Kingpins Photo by ISKO
17.04.2025

Highperformance denim: ISKO unveils FW 26/27 at Kingpins

ISKO’s new FW 26/27 collection explores a diverse and ambitious vision for sustainable denim. With a strong focus on fiber innovation, the collection incorporates organic and regenerative cellulosic fibers, alongside Next-Gen circular materials powered by RE&UP — transforming end-of-life textiles into high-performance fabrics that rival the durability and comfort of virgin fibers.

Among the highlights of the FW 26/27 collection is RECODE DENIM, ISKO’s latest breakthrough in circular denim technology. Built on advanced recycled content and proprietary weaving innovation, RECODE sets a new benchmark for quality, resource efficiency, and scalability — seamlessly integrating sustainability with style.

This season also marks the debut of new fabric technologies that elevate denim’s potential for both performance and creativity:

ISKO’s new FW 26/27 collection explores a diverse and ambitious vision for sustainable denim. With a strong focus on fiber innovation, the collection incorporates organic and regenerative cellulosic fibers, alongside Next-Gen circular materials powered by RE&UP — transforming end-of-life textiles into high-performance fabrics that rival the durability and comfort of virgin fibers.

Among the highlights of the FW 26/27 collection is RECODE DENIM, ISKO’s latest breakthrough in circular denim technology. Built on advanced recycled content and proprietary weaving innovation, RECODE sets a new benchmark for quality, resource efficiency, and scalability — seamlessly integrating sustainability with style.

This season also marks the debut of new fabric technologies that elevate denim’s potential for both performance and creativity:

  • ISKO™ We’Raw – delivers an authentic raw denim aesthetic that resists shrinkage, fading, and distortion, even after repeated home washing.
  • ISKO™ FitWise – engineered for lasting structure and a smart, adaptive fit with zero compromise on comfort.
  • ISKO™ Wondersoft – combines silky softness and authentic denim texture using sustainable fibers like modal and lyocell.

From rich textures to sculpted silhouettes, the collection embraces a deep winter palette — dark indigos, blackened hues, and earthy browns – further elevated by TINTED MANIA, a curated series of tone-on-tone color effects that enrich the visual depth of each garment. Fabric weights range from 9 oz to 15 oz, offering versatility and adaptability across seasonal applications.

ISKO™ Multitouch, introduced in SS26, remains a key fabric concept for the FW 26/27 season. Known for its ability to deliver multiple textures and finishes from a single fabric, it continues to empower designers with options like 3D effects, permanent embossing, vintage-inspired wash-downs, and soft or firm hand feels – all achieved through responsible finishing processes that reduce environmental impact.

“With this collection, we’re continuing to merge fashion and function – introducing new updates in finishing and construction that reflect the latest industry trends,” said Fatma Korkmaz, Product Development Manager at ISKO. “We see a clear resurgence in demand for stretch, and have focused on delivering smart, adaptive solutions that meet both performance and aesthetic needs. We’Raw, FitWise, and RECODE Denim aren’t just technical breakthroughs — they embody our vision for the future of denim, where innovation, comfort, and responsibility go hand in hand.”

Weitere Informationen:
Isko Kingpins Denim
Quelle:

ISKO

17.04.2025

Neue Aufsichtsratsmitglieder bei Lenzing AG

Die 81. ordentliche Hauptversammlung der Lenzing AG erteilte am Donnerstag, 17. April 2025, den Mitgliedern des Vorstandes und des Aufsichtsrates die Entlastung für das Geschäftsjahr 2024 und setzte die Vergütung an die Mitglieder des Aufsichtsrates für das Geschäftsjahr 2025 fest.

Darüber hinaus wurde eine überarbeitete Vergütungspolitik gebilligt. Um die Vergütungspolitik des Vorstands noch stärker an den Interessen der Aktionär:innen auszurichten, wurde insbesondere der Bezug zum Aktienkurs in der erfolgsabhängigen Vergütung weiter gestärkt. Die neue Vergütungspolitik der Lenzing AG ist außerdem wie die bisherige neben finanziellen Leistungskriterien auch an nichtfinanzielle Nachhaltigkeitskriterien (ESG) gekoppelt.

Zum Abschlussprüfer für den Jahres- und Konzernabschluss sowie zum Prüfer der Nachhaltigkeitsberichterstattung für das Geschäftsjahr 2025 wurde die KPMG Austria GmbH Wirtschaftsprüfungs- u. Steuerberatungsgesellschaft bestellt.

Die 81. ordentliche Hauptversammlung der Lenzing AG erteilte am Donnerstag, 17. April 2025, den Mitgliedern des Vorstandes und des Aufsichtsrates die Entlastung für das Geschäftsjahr 2024 und setzte die Vergütung an die Mitglieder des Aufsichtsrates für das Geschäftsjahr 2025 fest.

Darüber hinaus wurde eine überarbeitete Vergütungspolitik gebilligt. Um die Vergütungspolitik des Vorstands noch stärker an den Interessen der Aktionär:innen auszurichten, wurde insbesondere der Bezug zum Aktienkurs in der erfolgsabhängigen Vergütung weiter gestärkt. Die neue Vergütungspolitik der Lenzing AG ist außerdem wie die bisherige neben finanziellen Leistungskriterien auch an nichtfinanzielle Nachhaltigkeitskriterien (ESG) gekoppelt.

Zum Abschlussprüfer für den Jahres- und Konzernabschluss sowie zum Prüfer der Nachhaltigkeitsberichterstattung für das Geschäftsjahr 2025 wurde die KPMG Austria GmbH Wirtschaftsprüfungs- u. Steuerberatungsgesellschaft bestellt.

Wahlen in den Aufsichtsrat
Die Hauptversammlung wählte außerdem Patrick Lackenbucher und Leonardo Grimaldi bis zum Ablauf der Hauptversammlung, die über die Entlastung für das Geschäftsjahr 2029 beschließt, neu in den Aufsichtsrat der Lenzing AG. Das Mandat von Stefan Fida wurde ebenfalls bis zum Ablauf der Hauptversammlung, die über das Geschäftsjahr 2029 beschließt, verlängert.

Die Wahlen in den Aufsichtsrat erfolgten aufgrund der abgelaufenen Funktionsperioden von Stefan Fida und Cord Prinzhorn, der damit aus dem Aufsichtsrat ausscheidet und sich künftig auf seine bestehenden und neuen Aufgaben innerhalb der B&C Gruppe konzentrieren wird. Marcelo Feriozzi Bacci war bereits mit 6. Dezember 2024 auf eigenen Wunsch aus dem Aufsichtsrat ausgeschieden.

Der Aufsichtsrat der Lenzing AG setzt sich damit weiterhin aus zehn von der Hauptversammlung gewählten Mitgliedern zusammen: Carlos Aníbal de Almeida Junior, Cornelius Baur, Helmut Bernkopf, Stefan Fida, Markus Fürst, Franz Gasselsberger, Leonardo Grimaldi, Patrick Lackenbucher, Gerhard Schwartz und Astrid Skala-Kuhmann. Stefan Ertl, Stephan Gruber, Bonita Haag, Helmut Kirchmair und Johann Schernberger wurden vom Betriebsrat in den Aufsichtsrat delegiert.

In der an die Hauptversammlung anschließenden konstituierenden Aufsichtsratssitzung wurde Patrick Lackenbucher, zum Vorsitzenden, sowie Carlos de Almeida zum 1. Stellvertretenden Vorsitzenden und Stefan Fida zum 2. Stellvertretenden Vorsitzenden des Aufsichtsrates gewählt.

Quelle:

Lenzing AG

StitchTogether project Photo Euratex
17.04.2025

StitchTogether project - Turkish social partners present the Istanbul Declaration

On 8-9 April 2025, social partners from the Turkish textile industry met in Istanbul to discuss different topics such as the green and digital transition, due diligence and brand responsibility, skills and training in the textile sector, as well as the next steps in their efforts to achieve broader and more effective social dialogue.

In the context of the EU-funded StitchTogether project, which aims at promoting social partnerships in the European Textiles and Clothing Industry in seven countries in the EU and Türkiye, this seminar was also the occasion to draft the Istanbul Declaration: a joint statement to emphasise the social partners’ strong commitment to work together.

The meeting in Türkiye brought together representatives of the Turkish textile industry, including the Turkish employer association (TTSİS), national trade unions (Teksif, Öz İplik İş, DİSK Tekstil), brands representatives, the Ministry of Labour and stakeholders from the International Labour Organisation (ILO) and the Social Labour Convergence Programme, to discuss the future of the industry.

On 8-9 April 2025, social partners from the Turkish textile industry met in Istanbul to discuss different topics such as the green and digital transition, due diligence and brand responsibility, skills and training in the textile sector, as well as the next steps in their efforts to achieve broader and more effective social dialogue.

In the context of the EU-funded StitchTogether project, which aims at promoting social partnerships in the European Textiles and Clothing Industry in seven countries in the EU and Türkiye, this seminar was also the occasion to draft the Istanbul Declaration: a joint statement to emphasise the social partners’ strong commitment to work together.

The meeting in Türkiye brought together representatives of the Turkish textile industry, including the Turkish employer association (TTSİS), national trade unions (Teksif, Öz İplik İş, DİSK Tekstil), brands representatives, the Ministry of Labour and stakeholders from the International Labour Organisation (ILO) and the Social Labour Convergence Programme, to discuss the future of the industry.

Together, social partners call upon the Government and the European Union to support the upcoming transformation of the textile and clothing industries, technology and skills upgrades, regional development and just transition. The Istanbul Declaration also includes a series of priorities, confirming social partners’ commitment in working together for a more competitive and fair Turkish textile industry.   

Judith Kirton-Darling, IndustriAll Europe's general secretary stated that “There are more than 1 million workers in the textile industry in Türkiye, who are facing many challenges which they have to adapt to. We stand in solidarity with our Turkish partners and recall the fundamental importance of freedom of association and freedom of collective bargaining in both law and practice, essential for the sector’s economic resilience.”

Dirk Vantyghem, EURATEX Director General, stressed that “Turkish companies face important challenges to adapt to a fast changing environment. This requires flexibility and joint efforts from workers and employers alike, to remain competitive. A constructive and open social dialogue is critical in this regard.”

Quelle:

Euratex

INDA Honors Carl Cucuzza and Lynda Kelly with 2025 Lifetime Service Awards Graphic by INDA
17.04.2025

INDA Honors Carl Cucuzza and Lynda Kelly with 2025 Lifetime Service Awards

INDA, the Association of the Nonwoven Fabrics Industry, proudly announces Carl Cucuzza and Lynda Kelly as the recipients of the 2025 INDA Lifetime Service Awards. Carl and Lynda are being recognized for their key contributions to the advancement of the nonwovens industry and INDA.

“I am thrilled to recognize Carl and Lynda for their exceptional dedication and impactful contributions,” said Matt O’Sickey, PhD, Director of Education & Technical Affairs at INDA. “Their unwavering commitment and tireless advocacy play vital roles in shaping the future of the nonwovens industry. I am looking forward to seeing and giving them their Awards at Hygienix and IDEA®25.”

 

  • Carl Cucuzza will receive his award during the Hygienix™ Conference on November 18th at 4:30 pm.
  • Lynda Kelly will receive her award during IDEA®25 on April 29th at 4:45 pm.

Here are the Award recipients:

INDA, the Association of the Nonwoven Fabrics Industry, proudly announces Carl Cucuzza and Lynda Kelly as the recipients of the 2025 INDA Lifetime Service Awards. Carl and Lynda are being recognized for their key contributions to the advancement of the nonwovens industry and INDA.

“I am thrilled to recognize Carl and Lynda for their exceptional dedication and impactful contributions,” said Matt O’Sickey, PhD, Director of Education & Technical Affairs at INDA. “Their unwavering commitment and tireless advocacy play vital roles in shaping the future of the nonwovens industry. I am looking forward to seeing and giving them their Awards at Hygienix and IDEA®25.”

 

  • Carl Cucuzza will receive his award during the Hygienix™ Conference on November 18th at 4:30 pm.
  • Lynda Kelly will receive her award during IDEA®25 on April 29th at 4:45 pm.

Here are the Award recipients:

Carl Cucuzza: INDA Lifetime Service Award
“I am deeply honored and thankful to receive this Lifetime Service Award from INDA. It has been a blessing to collaborate with a close-knit community of dedicated professionals who continually innovate in ways that improve lives while protecting the environment. I’m grateful for the recognition and continue to be excited to see steady growth through the entrepreneurial spirit that is a hallmark of this industry.”

Carl Cucuzza, prior to retirement, was President and Managing Partner of Teknoweb North America, a key supplier of converting equipment for wet and dry wipes, facemasks, and similar disposable products. He also partnered with his son in establishing the Hot Melt Supply Company, which provides service and support for adhesive applications in the disposables, product assembly, and packaging industries.

Prior to that, Carl was General Manager of Newco Enterprises, Inc. and Global Sales and Marketing Manager for the Nonwovens Systems Group of Nordson Corporation. In that role, Carl directly managed the North American and European sales efforts to disposables producers and personally coordinated hot melt systems sales and support activities for a major producer’s global baby diaper production expansion through the 1990s.

Carl is a past board member of INDA, Organizing Committee member, Moderator and Presenter for over 35 years at Vision, WOW, Hygienix, and various other domestic and international conferences. He has been recognized by the state of Georgia with the Award for Product Development and Management Excellence and has received seven patents for machinery and processes for the production of disposable products. He has also published numerous technical papers and articles, consulted on disposables projects, and acted as an expert witness.

Born and raised in Bradford, PA, and living in Monroe, GA, he and his wife Toni have been married for 47 years and have four children and four grandchildren,

Lynda Kelly: INDA Lifetime Service Award
“I am truly humbled and honored to receive the INDA Lifetime Service Award. Growing up in this amazing industry has been a remarkable journey, working alongside so many incredible colleagues across the globe to develop and sell unique nonwoven product solutions and technologies. As an industry, we have achieved so much over the decades, and I am proud to have been part of its evolution. It has truly been an incredible experience!

Lynda Kelly served as Senior Vice President, Americas & Business Development for Suominen Corporation until her retirement in 2023, due to health challenges. She dedicated nearly a decade to Suominen, where she led the Care team then transitioned to lead Americas sales team alongside global product and business development professionals. Under her leadership, the company successfully advanced its sales, market presence, and innovative products to achieve optimal profitability.

Lynda began her career at Kendall, which later merged into International Paper/Veratec and eventually became BBA Nonwovens. Throughout her tenure, she managed sales and marketing across various sectors, advancing into leadership roles. Early in her career, she embraced an expatriate assignment in Toronto, Canada, which provided her with early exposure to the rapidly growing spunmelt market.

In addition to her time at Suominen, Lynda brought deep expertise to the nonwovens industry through 11 years at First Quality Nonwovens, where she helped expand their spunmelt nonwovens offerings in the medical market. She also gained valuable insights into consulting during her two years with John Starr.

A devoted contributor to the nonwovens industry, Lynda remains a long-term supporter of INDA initiatives. She played a significant role as a key member of INDA’s AAMI medical disposable standards committee, helping to shape critical industry-wide guidelines. From 2019 to 2022, she served on the INDA Board of Directors, navigating the challenges and opportunities presented by the pandemic and advocating for collaboration across the sector. While at Suominen, she championed wellness-focused events like the “Run or Walk with Suominen,” blending industry engagement with health, fun, and community.

Lynda’s passion for the nonwovens industry extended beyond her professional contributions. Known for her enthusiasm, she often turned personal encounters into learning opportunities. For example, she would often examine new nonwoven products in a hospital or doctor’s office to spark inspiration. This curiosity drove her to learn more, initiate meaningful conversations, and implement innovative changes within her own teams.

Above all, Lynda cherishes the relationships she developed throughout her career. From colleagues to friends, she believes the most rewarding part of her journey was the people who enriched it. For Lynda, the true heart of the nonwovens industry has always been the connections and partnerships that make it thrive.

Quelle:

INDA

17.04.2025

Insolvenzen und Kundenabwanderung bei 15 Euro Mindestlohn

Der BTE begrüßt und unterstützt ausdrücklich die Erklärung des HDE Handelsverband Deutschland und weiterer bedeutender Wirtschaftsverbände gegen einen staatlich festgelegten Mindestlohn. Die aktuelle Diskussion um eine politisch vorgegebene Erhöhung des Mindestlohns auf 15 Euro im Jahr 2026 lässt auch viele Textil-, Schuh- und Lederwarenhändler um ihre Existenz bangen.  

Der BTE begrüßt und unterstützt ausdrücklich die Erklärung des HDE Handelsverband Deutschland und weiterer bedeutender Wirtschaftsverbände gegen einen staatlich festgelegten Mindestlohn. Die aktuelle Diskussion um eine politisch vorgegebene Erhöhung des Mindestlohns auf 15 Euro im Jahr 2026 lässt auch viele Textil-, Schuh- und Lederwarenhändler um ihre Existenz bangen.  

Ein Großteil der Unternehmen kann sich eine solch hohe Kostensteigerung betriebswirtschaftlich nicht leisten. Im stationären Textil- und Outfithandel stagnieren seit Jahren die Umsätze, während die Kosten in den letzten fünf Jahren um rund 20 Prozent gestiegen sind. Die Mindestlöhne haben sich seit Anfang 2022 sogar um über 30 Prozent erhöht. „Viele mittelständische Fachgeschäfte würde eine weitere Steigerung auf 15 Euro und die damit notwendigen Anpassungen in höheren Gehaltsstufen in die roten Zahlen treiben“, erläutert BTE-Präsident Mark Rauschen.
 
Das läge vor allem daran, dass Kostensteigerungen wegen des intensiven Wettbewerbs in der gesamten Fashionbranche kaum an die Kunden weitergegeben werden könnten. Ansonsten wanderten die Kunden in preiswertere Handelsformate ab. „Im ungünstigsten Fall landen sie dann bei asiatischen Billigplattformen mit oft minderwertiger und zum Teil rechtlich nicht verkaufsfähiger Ware“, warnt Rauschen. „So gehen Arbeitsplätze und Steuereinnahmen in Deutschland verloren!“
 
Selbst tragen können die meisten Geschäfte solch hohe Personalkostensteigerungen nicht. Nach einer aktuellen BTE-Umfrage waren die Hälfte der Textil-, Schuh- und Lederwarenhändler bereits im letzten Jahr defizitär (inkl. kalkulatorischer Kosten). Bei mehr als einem Viertel betrug der operative Verlust sogar mehr als fünf Prozent vom Umsatz. „Wenn jetzt als Folge der Mindestlohnerhöhung die Gehälter überdurchschnittlich steigen, rechnen wir mit einer Insolvenz- und Schließungswelle im Fashion- und Schuhhandel“, prognostiziert der BTE-Präsident.

Dabei sind gerade mittelständische Fachgeschäfte auf gute Mitarbeiter angewiesen, weil sie ihren Kunden eine hohe Service- und Beratungsqualität bieten wollen. „Wir zahlen dafür gerne gute und leistungsgerechte Gehälter, einen politisch festgelegten Mindestlohn lehnen wir aber grundsätzlich ab“, konstatiert Mark Rauschen. „Die Tarifautonomie hat in Deutschland aus gutem Grund Verfassungsrang und muss vor politischen Eingriffen geschützt bleiben!“

Quelle:

BTE Handelsverband Textil Schuhe Lederwaren