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16.10.2024

Keine imm cologne im Januar 2025

Die Koelnmesse hat nach intensiven Gesprächen gemeinsam mit dem Verband der Deutschen Möbelindustrie (VDM) und dem Handelsverband Möbel und Küchen (BVDM) beschlossen, die Januar-Ausgabe der imm cologne 2025 auszusetzen. Damit reagiert die Koelnmesse auf die aktuell problematischen Rahmenbedingungen der Möbelbranche insbesondere in Deutschland. Diese Entscheidung gäbe allen Beteiligten die Möglichkeit, im Dialog mit der Koelnmesse ein neues Messeformat zu erarbeiten, das sich als tragfähig für die Zukunft erweist.

Hauptgrund sei das schwierige wirtschaftliche Fahrwasser für deutsche Möbelhersteller, die mangelnde Nachfrage nach Möbeln im Inland und damit die verständliche, budgetäre Zurückhaltung der Branche.

Laut aktueller Branchenzahlen des VDM verzeichnete der gesamte Markt in 2023 sowie im ersten Halbjahr 2024 einen signifikanten Umsatzrückgang. Bei den Möbeln insgesamt betrug er 9,7 Prozent, bei den Polstermöbeln sogar 11,2 Prozent. Auch die Anzahl der Beschäftigten und der Betriebe ist rückläufig.

Die Koelnmesse hat nach intensiven Gesprächen gemeinsam mit dem Verband der Deutschen Möbelindustrie (VDM) und dem Handelsverband Möbel und Küchen (BVDM) beschlossen, die Januar-Ausgabe der imm cologne 2025 auszusetzen. Damit reagiert die Koelnmesse auf die aktuell problematischen Rahmenbedingungen der Möbelbranche insbesondere in Deutschland. Diese Entscheidung gäbe allen Beteiligten die Möglichkeit, im Dialog mit der Koelnmesse ein neues Messeformat zu erarbeiten, das sich als tragfähig für die Zukunft erweist.

Hauptgrund sei das schwierige wirtschaftliche Fahrwasser für deutsche Möbelhersteller, die mangelnde Nachfrage nach Möbeln im Inland und damit die verständliche, budgetäre Zurückhaltung der Branche.

Laut aktueller Branchenzahlen des VDM verzeichnete der gesamte Markt in 2023 sowie im ersten Halbjahr 2024 einen signifikanten Umsatzrückgang. Bei den Möbeln insgesamt betrug er 9,7 Prozent, bei den Polstermöbeln sogar 11,2 Prozent. Auch die Anzahl der Beschäftigten und der Betriebe ist rückläufig.

„Die Aussetzung der imm cologne ist äußerst bedauerlich, aber letztlich doch ein notwendiger und richtiger Schritt“, sagt Leo Lübke, der Präsident des VDM. „Wie viele andere Branchen hat sich auch der Möbelmarkt in den vergangenen Jahren deutlich verändert - und mit ihm die Anforderungen an Messen. Die derzeitige Branchensituation zwingt leider viele Unternehmen zu einem Umdenken. Wir als Industrie arbeiten gemeinsam mit der Koelnmesse intensiv an neuen Konzepten, die speziell auf die einzelnen Möbelsegmente zugeschnitten sind. Als größte Möbelnation in Europa brauchen wir unsere zentralen Branchenschauen und setzen auf das Möbel-Know-how am Standort Köln.“

Diese Einschätzung teilt Markus Meyer, Präsident des BVDM: „Ich habe Verständnis für die Entscheidung, die Messe im kommenden Januar auszusetzen und bedauere sehr, dass die Branche ihre internationale Leitmesse nicht stärker unterstützt hat. Die imm cologne ist seit Jahrzehnten ein bedeutender Treffpunkt für die Branche. Mit der Pausierung verlieren wir im kommenden Jahr nicht nur einen zentralen Anlaufpunkt für Innovation und Austausch, sondern auch eine wichtige Bühne, um den internationalen Markt zu bedienen. Es ist nun die dringende Aufgabe aller Akteure der Branche, sich zusammenzusetzen und gemeinsame Lösungen zu finden. Wir müssen uns jetzt mehr denn je darauf konzentrieren, unsere Position zu sichern und zu stärken. Die Branche braucht eine starke Plattform wie die imm cologne, um sich zukunftsfähig aufzustellen.“

Den Blick nach vorne richtet auch der Vorsitzende der Geschäftsführung der Koelnmesse: „Die imm cologne zu diesem Zeitpunkt auszusetzen, ist die folgerichtige Entscheidung unter Berücksichtigung der allgemeinen Branchensituation“, so Gerald Böse. „Sie ist uns äußerst schwergefallen, war aber auch mit Rücksicht auf unsere internationalen Kunden nicht zu vermeiden. Die imm cologne hat in den Corona-Jahren durch ihren Januar-Termin drei Mal in Folge nicht stattfinden können. Diese fehlende Kontinuität, verbunden mit dem aktuellen wirtschaftlichen Umfeld, macht es für uns als Veranstalter unmöglich, ein attraktives Ausstellerangebot für den Handel im Januar 2025 in Köln zu gewährleisten. Unser Anspruch bleibt es, der Möbelbranche eine internationale Bühne in Deutschland anzubieten. Gemeinsam arbeiten wir bereits an vielversprechenden Konzepten, die die veränderten Bedürfnisse aller Beteiligten bestmöglich erfüllen. Die Koelnmesse ist weltweit die Nr. 1 in Sachen Interior, wie zum Beispiel die ORGATEC, die interzum und die spoga+gafa eindrucksvoll beweisen. Jetzt gilt es, unser Flaggschiff zusammen mit der Möbelindustrie wieder auf Kurs zu bringen!“

Weitere Informationen:
imm cologne Möbelindustrie
Quelle:

Koelnmesse GmbH

Shima Seiki Datamill Graphics by Shima Seiki
15.10.2024

SHIMA SEIKI at ITMA Asia + CITME 2024

Flat knitting technology company SHIMA SEIKI MFG., LTD. of Wakayama, Japan, is participating in the ITMA Asia + CITME 2024 exhibition in Shanghai, China. In line with its exhibition concept at ITMA 2023 and ITMA Asia + CITME 2022 held last year, SHIMA SEIKI continues the concept for this year’s exhibition: “SHIMA SEIKI Reborn".

SHIMA SEIKI Reborn represents a return to origin, for the company and for its products, and a renewal of passion and commitment toward innovation. The concept is manifested in physical form as the long-awaited production version of the SWG-XR® next-generation WHOLEGARMENT® machine, introduced to much acclaim as prototypes at ITMA 2023 in Milan, Italy and ITMA Asia + CITME 2022 exhibits last year.

Flat knitting technology company SHIMA SEIKI MFG., LTD. of Wakayama, Japan, is participating in the ITMA Asia + CITME 2024 exhibition in Shanghai, China. In line with its exhibition concept at ITMA 2023 and ITMA Asia + CITME 2022 held last year, SHIMA SEIKI continues the concept for this year’s exhibition: “SHIMA SEIKI Reborn".

SHIMA SEIKI Reborn represents a return to origin, for the company and for its products, and a renewal of passion and commitment toward innovation. The concept is manifested in physical form as the long-awaited production version of the SWG-XR® next-generation WHOLEGARMENT® machine, introduced to much acclaim as prototypes at ITMA 2023 in Milan, Italy and ITMA Asia + CITME 2022 exhibits last year.

Of the 5 knitting machines SHIMA SEIKI is exhibiting at its 350 sq. meter booth in Hall 4, Stand F01, 4 are WHOLEGARMENT® knitting machines, 2 of which are the new SWG-XR® machines, shown. 2 other WHOLEGARMENT® knitting machines and 1 prototype computerized flat knitting machine round out the machine exhibit. Approximately 270 knit items are on display as proposals for knitted applications in various fields ranging from fashion to shoes, bags and accessories.

In addition to machine technology, SHIMA SEIKI's computer graphic design system and software are shown with their latest software upgrades that feature significant improvements in knit programming, 3D functions and speed, as well as generative AI functions. Demonstrations are available for a comprehensive fashion tech solutions package based on realistic virtual sampling and supported by various digital solutions and web services.

Based on customer feedback as well as industry and media response at ITMA 2023 and ITMA Asia + CITME 2022, SHIMA SEIKI's exhibit is likely to garner much attention at ITMA Asia + CITME 2024 as well.

Quelle:

Shima Seiki

Champion Award at the Adidas adiFormulator Award 2024 Photo: DyStar
15.10.2024

DyStar: Champion Award at the Adidas adiFormulator Award 2024

DyStar, a specialty chemical company with a heritage of more than a century in product development and innovation, announced that they won the Champion Award for outstanding contribution and performance at the Adidas adiFormulator Award, an annual program launched in 2023.

Mrs. Fanny Vermandel, Vice President of Global Marketing Coloration at DyStar Group said, “DyStar is very pleased to receive the newly minted accolades from Adidas, as it further demonstrates our unwavering commitment to supporting the success of our customers, including brands and retailers, in their sustainability journey towards achieving their 2030 goal of 100% ZDHC MRSL Conformance.”

As a responsible leader in dyestuff and chemical manufacturer, DyStar offers over 2,100 products listed on the ZDHC Gateway that meet the ZDHC MRSL V3.1 specifications. Brands and Retailers and other stakeholders can leverage DyStar’s expertise to support their journey towards ZDHC MRSL conformance. To date, 99.7% of DyStar’s products listed on ZDHC have achieved the highest accreditation level of 3.

DyStar, a specialty chemical company with a heritage of more than a century in product development and innovation, announced that they won the Champion Award for outstanding contribution and performance at the Adidas adiFormulator Award, an annual program launched in 2023.

Mrs. Fanny Vermandel, Vice President of Global Marketing Coloration at DyStar Group said, “DyStar is very pleased to receive the newly minted accolades from Adidas, as it further demonstrates our unwavering commitment to supporting the success of our customers, including brands and retailers, in their sustainability journey towards achieving their 2030 goal of 100% ZDHC MRSL Conformance.”

As a responsible leader in dyestuff and chemical manufacturer, DyStar offers over 2,100 products listed on the ZDHC Gateway that meet the ZDHC MRSL V3.1 specifications. Brands and Retailers and other stakeholders can leverage DyStar’s expertise to support their journey towards ZDHC MRSL conformance. To date, 99.7% of DyStar’s products listed on ZDHC have achieved the highest accreditation level of 3.

Weitere Informationen:
adidas Award ZDHC
Quelle:

DyStar

15.10.2024

The Italian Textile Machinery Industry at ITMA ASIA + CITME 2024

About 50 Italian companies will exhibit at ITMA ASIA + CITME 2024, taking place from October 14 to 18 in Shanghai. With an area of around 1,400 square meters, Italy ranks among the top exhibiting Countries, as in previous editions. 29 Italian exhibitors will show their innovations within the National Sector Groups, organized by ACIMIT (Association of Italian Textile Machinery Manufacturers) and Italian Trade Agency.

ITMA ASIA + CITME show has always been the main showcase for textile machinery manufacturers in Asia, that absorbs over 50% of global exports. Moreover, China is the world’s largest market in the sector (the value of imported textile machinery in 2023 was around 2.6 billion euro).

For Italian manufacturers as well, the Chinese market is the top foreign destination. In 2023, Italian sales to China amounted to 222 million euro. In the first six months of this year, exports to China increased by 38%, while the performance of total Italian exports declined slightly in the same period.

About 50 Italian companies will exhibit at ITMA ASIA + CITME 2024, taking place from October 14 to 18 in Shanghai. With an area of around 1,400 square meters, Italy ranks among the top exhibiting Countries, as in previous editions. 29 Italian exhibitors will show their innovations within the National Sector Groups, organized by ACIMIT (Association of Italian Textile Machinery Manufacturers) and Italian Trade Agency.

ITMA ASIA + CITME show has always been the main showcase for textile machinery manufacturers in Asia, that absorbs over 50% of global exports. Moreover, China is the world’s largest market in the sector (the value of imported textile machinery in 2023 was around 2.6 billion euro).

For Italian manufacturers as well, the Chinese market is the top foreign destination. In 2023, Italian sales to China amounted to 222 million euro. In the first six months of this year, exports to China increased by 38%, while the performance of total Italian exports declined slightly in the same period.

“We hope that the recovery of the Chinese market, observed in this first half of the year, may be an early indication of a more general upturn in global demand for machinery,” says ACIMIT President Marco Salvadè. Over the past few years, demand from Chinese companies has turned to technologies that combine savings in production costs and environmental friendliness, as also demanded by brands and end consumers. “Today, Italian manufacturers can offer highly customized solutions that are particularly suited to making textile production more sustainable,” confirms Salvadè. “The Chinese textile machinery market is rapidly evolving, and the level of innovation in the technology requested has risen due to the growing international competition that even Chinese companies face. In Shanghai, Italian manufacturers will display their latest innovations, essential for making textile production more efficient and sustainable.”

 

Weitere Informationen:
ITMA Asia + CITME ACIMIT Italy China export
Quelle:

Association of Italian Textile Machinery Manufacturers

Trailventure 2 WP Photo: eVent Fabrics / Topo Athletic
Trailventure 2 WP
15.10.2024

Sustainable plant-based BIO Footwear technology

Topo Athletic Adopts eVent Fabrics Plant-Positive: Starting in 2024, the Topo Athletic Terraventure 4 WP and Trailventure 2 WP will feature eVent’s sustainable plant-based BIO Footwear technology.

eVent®️ Fabrics, a global leader in waterproof and breathable fabric technologies, is officially supplying their planet-positive eVent BIO™ Footwear waterproof/breathable laminate to Topo Athletic, leaders in sustainably-minded footwear for walking, running, and hiking.

The eVent BIO Footwear technology is currently being used in the Topo Terraventure 4 WP trail shoe and the Trailventure 2 WP hiking boot. Both shoes offer comfort, performance, and now, an eco-friendly waterproof/breathable membrane.

Designed to withstand any weather conditions, BIO Footwear is a waterproof and planet-positive laminate that combines cutting-edge technology with highly renewable plant-based materials. BIO Footwear offers good abrasion resistance, ensuring your shoes stand the test of time. From rugged outdoor adventures to everyday wear, BIO Footwear is ready to take on any challenge while keeping your feet dry, comfortable, and blister free.

Topo Athletic Adopts eVent Fabrics Plant-Positive: Starting in 2024, the Topo Athletic Terraventure 4 WP and Trailventure 2 WP will feature eVent’s sustainable plant-based BIO Footwear technology.

eVent®️ Fabrics, a global leader in waterproof and breathable fabric technologies, is officially supplying their planet-positive eVent BIO™ Footwear waterproof/breathable laminate to Topo Athletic, leaders in sustainably-minded footwear for walking, running, and hiking.

The eVent BIO Footwear technology is currently being used in the Topo Terraventure 4 WP trail shoe and the Trailventure 2 WP hiking boot. Both shoes offer comfort, performance, and now, an eco-friendly waterproof/breathable membrane.

Designed to withstand any weather conditions, BIO Footwear is a waterproof and planet-positive laminate that combines cutting-edge technology with highly renewable plant-based materials. BIO Footwear offers good abrasion resistance, ensuring your shoes stand the test of time. From rugged outdoor adventures to everyday wear, BIO Footwear is ready to take on any challenge while keeping your feet dry, comfortable, and blister free.

The waterproof version of the lightweight, rugged, and versatile trail runner and hiker, the Terraventure 4 WP is built to take on wet conditions. The upper features an eVent® BIO footwear bootie construction to lock water out, while the tightly woven mesh provides a secure and durable fit. The 25 x22 mm platform combines moderate cushioning with a forefoot rock plate for a comfortable and protective ride. The Vibram® Megagrip outsole offers superior traction and slip resistance on all terrain, especially in wet conditions.

The Trailventure 2 WP’s mesh upper features a full eVent® BIO footwear waterproof bootie construction, while the ZipFoamTM midsole and external TPU heel counter offer comfort and security. Gaiter attachments work with Topo's Performance Gaiter to keep dirt and debris out. The Vibram® Megagrip outsole provides grip on all surfaces, while the full-length ESS rock plate offers protection and stability.

Weitere Informationen:
waterproof eVent® Fabrics
Quelle:

eVent Fabrics

Copyright Foto: STFI / Dirk Hanus
15.10.2024

Befragung zur Nachhaltigkeit in der Textilindustrie

Das interdisziplinäre Projektteam des Verbundprojekts „NIBTEX – Nachhaltig im Beruf: Etablierung von Qualifizierungsmaßnahmen für das Lehr- und ausbildende Personal in der Textilindustrie“ startet in die Umsetzung seines Konzepts. Die beteiligten Partner, die Professuren Erwachsenenbildung und Weiterbildung sowie Betriebliche Umweltökonomie und Nachhaltigkeit der TU Chemnitz, das STFI sowie ein Team von Ausbildern der lokalen Textilindustrie planen und erarbeiten Maßnahmen, um das ganzheitliche Konzept der Nachhaltigkeit in Aus- und Weiterbildungsangebote der Textilbranche zu integrieren. Dafür führt das Projektteam eine Befragung von KMU zum Thema Nachhaltigkeit durch.

Mit Hilfe der Eingangserhebung wird das interdisziplinäre Team im Rahmen des Projekts NIBTEX bedarfsgerechte Lehr- und Lernformate entwickeln, die das Kompetenzprofil von Ausbilderinnen und Ausbildern sowie von Führungskräften stärken. Ziel der Befragung ist eine breite Datenbasis für den Ist-Stand in puncto Nachhaltigkeit zu gewinnen und Bedürfnisse der Textilbranche zu identifizieren. Die Umfrage wird 15 Minuten Zeit in Anspruch nehmen und läuft bis zum 31. Oktober 2024.

Das interdisziplinäre Projektteam des Verbundprojekts „NIBTEX – Nachhaltig im Beruf: Etablierung von Qualifizierungsmaßnahmen für das Lehr- und ausbildende Personal in der Textilindustrie“ startet in die Umsetzung seines Konzepts. Die beteiligten Partner, die Professuren Erwachsenenbildung und Weiterbildung sowie Betriebliche Umweltökonomie und Nachhaltigkeit der TU Chemnitz, das STFI sowie ein Team von Ausbildern der lokalen Textilindustrie planen und erarbeiten Maßnahmen, um das ganzheitliche Konzept der Nachhaltigkeit in Aus- und Weiterbildungsangebote der Textilbranche zu integrieren. Dafür führt das Projektteam eine Befragung von KMU zum Thema Nachhaltigkeit durch.

Mit Hilfe der Eingangserhebung wird das interdisziplinäre Team im Rahmen des Projekts NIBTEX bedarfsgerechte Lehr- und Lernformate entwickeln, die das Kompetenzprofil von Ausbilderinnen und Ausbildern sowie von Führungskräften stärken. Ziel der Befragung ist eine breite Datenbasis für den Ist-Stand in puncto Nachhaltigkeit zu gewinnen und Bedürfnisse der Textilbranche zu identifizieren. Die Umfrage wird 15 Minuten Zeit in Anspruch nehmen und läuft bis zum 31. Oktober 2024.

Zur Umfrage: http://tiny.cc/NIBTEX

Weitere Informationen:
Umfrage Nachhaltigkeit Verbundprojekt STFI
Quelle:

Sächsisches Textilforschungsinstitut e.V. (STFI)

15.10.2024

Adidas: Better-than-expected third quarter results & increased full-year guidance


adidas announced preliminary results for the third quarter of 2024. In Q3, currency-neutral revenues increased 10% versus the prior year. In euro terms, the company’s revenues grew 7% to € 6.438 billion (2023: € 5.999 billion). Excluding Yeezy sales in both years, currency-neutral revenues increased 14% during the quarter.

The company’s gross margin increased 2.0 percentage points to 51.3% in Q3 (2023: 49.3%). The year-over-year increase of the underlying adidas gross margin was even stronger. The company’s third quarter operating profit increased to € 598 million (2023: € 409 million), including a contribution of around € 50 million from the sale of parts of the remaining Yeezy inventory.

The company has increased its full-year guidance to reflect the better-than-expected performance during the quarter and the current brand momentum. adidas now expects currency-neutral revenues to increase at a rate of around 10% in 2024 (previously: increase at a high-single-digit rate). The company’s operating profit is now expected to reach a level of around € 1.2 billion (previously: to reach a level of around € 1.0 billion).


adidas announced preliminary results for the third quarter of 2024. In Q3, currency-neutral revenues increased 10% versus the prior year. In euro terms, the company’s revenues grew 7% to € 6.438 billion (2023: € 5.999 billion). Excluding Yeezy sales in both years, currency-neutral revenues increased 14% during the quarter.

The company’s gross margin increased 2.0 percentage points to 51.3% in Q3 (2023: 49.3%). The year-over-year increase of the underlying adidas gross margin was even stronger. The company’s third quarter operating profit increased to € 598 million (2023: € 409 million), including a contribution of around € 50 million from the sale of parts of the remaining Yeezy inventory.

The company has increased its full-year guidance to reflect the better-than-expected performance during the quarter and the current brand momentum. adidas now expects currency-neutral revenues to increase at a rate of around 10% in 2024 (previously: increase at a high-single-digit rate). The company’s operating profit is now expected to reach a level of around € 1.2 billion (previously: to reach a level of around € 1.0 billion).

Within its guidance, the company assumes the sale of the remaining Yeezy inventory during the remainder of the year to occur on average at cost. This would result in additional sales of around € 50 million and no further profit contribution in the fourth quarter.

Weitere Informationen:
adidas AG quarter results
Quelle:

adidas AG

15.10.2024

BTE-Kongress: Nur noch wenige Plätze frei

Interessenten für den BTE-Kongress „Fashion-Emotion 4.0: Zukunftsorientierte Erfolgskonzepte des Modehandels – lokal und digital“ am 5. November in Köln sollten sich schnellstens anmelden. Denn aktuell sind nur noch wenige Plätze frei. Anmeldeschluss ist der 30. Oktober 2024.
 
Beim BTE-Kongress dreht sich alles um die Frage, wie sich Mode- und Schuheinzelhandelsunternehmen unter den aktuellen Rahmenbedingungen und im aktuellen Wettbewerbsumfeld erfolgreich behaupten können. Die Praxisvorträge behandeln dabei u.a. digitale Innovationen in der Fashionbranche, Standort- und Nachhaltigkeitsthemen sowie Erfahrungen rund um den Personalbereich. Den Start macht eine Keynote von BTE-KompetenzPartner hachmeister + partner, zum Abschluss referiert der Wachstumsexperte und Transformationsvordenker Professor Dr. Guido Quelle über Wachstumsstrategien in schwierigen Zeiten.
 

Interessenten für den BTE-Kongress „Fashion-Emotion 4.0: Zukunftsorientierte Erfolgskonzepte des Modehandels – lokal und digital“ am 5. November in Köln sollten sich schnellstens anmelden. Denn aktuell sind nur noch wenige Plätze frei. Anmeldeschluss ist der 30. Oktober 2024.
 
Beim BTE-Kongress dreht sich alles um die Frage, wie sich Mode- und Schuheinzelhandelsunternehmen unter den aktuellen Rahmenbedingungen und im aktuellen Wettbewerbsumfeld erfolgreich behaupten können. Die Praxisvorträge behandeln dabei u.a. digitale Innovationen in der Fashionbranche, Standort- und Nachhaltigkeitsthemen sowie Erfahrungen rund um den Personalbereich. Den Start macht eine Keynote von BTE-KompetenzPartner hachmeister + partner, zum Abschluss referiert der Wachstumsexperte und Transformationsvordenker Professor Dr. Guido Quelle über Wachstumsstrategien in schwierigen Zeiten.
 
Weitere Informationen und Anmeldung unter www.bte.de/bte-kongress-2024/. Die Teilnehmergebühr liegt für Mitglieder der Einzelhandelsverbände bei 349 EUR, für andere Handelsunternehmen und Fashion-Lieferanten bei 449 EUR; jeweils zzgl. MwSt. Der BTE-Kongress wird wieder von einer Fachausstellung begleitet, auf der interessante und innovative Dienstleistungen für die Modebranche präsentiert werden.

Weitere Informationen:
BTE-Kongress Fashion-Emotion 4.0
Quelle:

BTE Handelsverband Textil Schuhe Lederwaren