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WOOD LIFECYCLE – Der Kreislauf des Werkstoffs Holz (c) Eller
Leftover, Eller
28.11.2018

WOOD LIFECYCLE – Der Kreislauf des Werkstoffs Holz

  • DOMOTEX 2019
  • 11. bis 14. Januar (Freitag bis Montag)
  • Sonderfläche FRAMING TRENDS in Halle 9, Messegelände Hannover

Nachhaltige und innovative Möglichkeiten Holz zu nutzen, machen die Ausstellung auf der Sonderfläche FRAMING TRENDS zum besonderen Anziehungspunkt für Architekten, Innenarchitekten und Designer.

  • DOMOTEX 2019
  • 11. bis 14. Januar (Freitag bis Montag)
  • Sonderfläche FRAMING TRENDS in Halle 9, Messegelände Hannover

Nachhaltige und innovative Möglichkeiten Holz zu nutzen, machen die Ausstellung auf der Sonderfläche FRAMING TRENDS zum besonderen Anziehungspunkt für Architekten, Innenarchitekten und Designer.

Mit dem Projekt WOOD LIFECYCLE erhält das Naturmaterial Holz eine zentrale Rolle auf der DOMOTEX 2019, die vom 11. – 14. Januar in Hannover stattfindet. Im Sinne des aktuellen Leitthemas CREATE’N’CONNECT zeigen namhafte italienische Unternehmen wie Tabu, Kerakoll, FE’s Alchemiclab oder Celenit ihre Produkte in einer gemeinsamen Ausstellung auf der Sonderfläche FRAMING TRENDS, wobei sie Vorzüge und Potenziale des natürlichen Werkstoffs veranschaulichen. Die Ausstellungsfläche wird vom Architekt Giulio Ceppi, Gründer vom Designbüro Total Tool Milano konzipiert und gestaltet. In sieben Schritten stellt die Sonderschau den Lebenszyklus von Holz dar – von Anpflanzung und Wachstumsphase bis zur Abholzung, von der Verarbeitung und Behandlung bis zum recycelten Produkt, das den Kreislauf schließt. Wert und Vielseitigkeit des natürlichen Materials rücken in den Fokus, um innovative und inspirierende Nutzungsmöglichkeiten für Architekten, Innenarchitekten und Designer aufzuzeigen. Giulio Ceppi, Design Director und Kurator des Projekts wünscht sich, dass Besucher die „ganzheitliche und zukunftsweisende Bedeutung des Werkstoffs Holz erfassen.“ Deshalb habe er sich dafür entschieden, dessen gesamte Wertschöpfungskette darzustellen.

Trendsetter präsentieren innovative und zukunftsorientierte Produkte

In vielfältigen Exponaten werden im WOOD LIFECYCLE spezifische Eigenschaften, Anwendungsmöglichkeiten und Qualitäten des Werkstoffs anschaulich gemacht. Die teilnehmenden Unternehmen zeigen trendorientierte Produkte wie Fußböden oder Wandelemente aus Holz, um die Produktions- und Lieferkette des nachwachsenden Rohstoffs exemplarisch darzustellen. An interaktiven Stationen können sich Besucher zudem über neueste Technologien und kreative Möglichkeiten des Holz-Einsatzes informieren. Der WOOD LIFECYCLE versteht sich als Forschungs- und Entwicklungsplattform, die unter anderem Anpassung und Hybridisierung von Produkten beleuchtet. Besondere Akzente liegen auf Branchentrends wie Umweltschutz und Nachhaltigkeit, Energieeffizienz und innovativem Materialeinsatz. Gesamte Wertschöpfungskette als ökologische Perspektive Den Werkstoff Holz schätzt Ceppi, der als Architekt, Designer und Professor für Designstrategie tätig ist, unter anderem wegen dessen „unglaublicher Bandbreite verschiedener Arten, Maserungen, Farben und Dimensionen.“ Architekten und Planer könnten zur Realisierung ihrer Projekte aus einem großen Spektrum wählen. „Nur wenige Materialien bieten für den Boden ähnliche Möglichkeiten.“ Die Digitalisierung helfe auf unterschiedlichste Weise, individuelle Entwürfe aus Holz umzusetzen. In der Planungsphase könne man mit Hilfe von Online-Plattformen das passende Produkt auswählen, Menge und Kosten in Echtzeit kontrollieren. Bei der Produktion ermöglichten beispielsweise digitale Druckverfahren die personalisierte Gestaltung. „Digitalisierung bringt Innovationen in die gesamte Wertschöpfungskette“, sagt der Kurator. Als grundlegende Herausforderung für Architektur und Innenarchitektur sieht er, „den gesamten Lebenszyklus des Produkts sowie des Bauprojekts, wenn wir die Zukunft unseres Planeten sichern wollen.“

Besondere Highlights wie der WOOD LIFECYCLE machen die FRAMING TRENDS der DOMOTEX 2019 zum kreativen Hot Spot für Architekten, Gestalter und Influencer. In der Ausstellung zeigen namhafte Unternehmen ihre Produkte zur innovativen Nutzung von Holz gemeinsam – ganz im Sinne des aktuellen Leitthemas CREATE’N’CONNECT, das den Trend der Vernetzung aus unterschiedlichsten Blickwinkeln beleuchtet.

PERLON® - The Filament Company überraschte Besucher der Messe Formnext (c) Perlon®
PERLON auf der Messe Formnext
23.11.2018

PERLON® - The Filament Company surprised visitors at the Formnext exhibition

  • The world’s leading exhibition for additive manufacturing takes place in Frankfurt am Main every year
  • With 26,919 visitors, Mesago, organiser of Formnext in Frankfurt, reported a new record with numbers up by 25% on the previous year.

This year Perlon was amongst the 632 exhibitors from 32 countries for the first time, which, represented by Pedex GmbH from Wald-Michelbach, was a co-exhibitor on a stand for companies from the German region Hesse (Hessen Trade and Invest GmbH - HTAI). Some visitors were surprised to discover that the world leading manufacturer of synthetic filaments is also active in the 3D printing filament field. That the Perlon Group, known innovation and market leader in many fields of application, with its decades of experience in the development and manufacture of filaments, has entered into the 3D printing market was well received.

  • The world’s leading exhibition for additive manufacturing takes place in Frankfurt am Main every year
  • With 26,919 visitors, Mesago, organiser of Formnext in Frankfurt, reported a new record with numbers up by 25% on the previous year.

This year Perlon was amongst the 632 exhibitors from 32 countries for the first time, which, represented by Pedex GmbH from Wald-Michelbach, was a co-exhibitor on a stand for companies from the German region Hesse (Hessen Trade and Invest GmbH - HTAI). Some visitors were surprised to discover that the world leading manufacturer of synthetic filaments is also active in the 3D printing filament field. That the Perlon Group, known innovation and market leader in many fields of application, with its decades of experience in the development and manufacture of filaments, has entered into the 3D printing market was well received.

The fact we actually entered the market 6 years ago, was only known to a few experts in the field. In this time, Pedex GmbH had been producing a wide range of performance filaments for a well-known German 3D printer manufacturer, who since then has distributed exclusively under its own brand. The decision, to out ourselves as producer and supplier was taken in summer 2018. This new direction has two main aims, firstly to establish ourselves in the market as a manufacturer of Perlon® 3D printing filaments, producing both small batches and high volume on an industrial scale for professional applications, but secondly and most specifically to continue along the path as a toll manufacturing partner with long-term contracts on an industrial scale.

As a partner with universities/institutions and member of various research networks, we are close to the quickly advancing developments in this field, which is why we were really pleased to welcome Dr. Andreas Baar and Dr (Ing) Thomas Neumeyer onto our stand. They are both members of RESOPT3D (Netzwerk für ressourcenoptimierten 3D-Druck), Germany’s strongest user network for 3D technologies.

Together with Conspir3D in Rheinheim and its owner Jan Giebels, who 10 years ago was a co-founder of the company German RepRap, we were able to forge a partnership to distribute Perlon® 3D printing filaments. With his support we could competently advise trade visitors about filaments and 3D printing as a collective proactive team.

Next year, Formnext will take place from 19th to 22nd November 2019 for the first time in exhibition halls 11 and 12 at the Exhibition Centre in Frankfurt am Main. This will be a debut exhibition for the USA which will be exhibiting as first partner country at Formnext. The USA has a long tradition in the field of additive manufacturing and is one of the most important international exhibiting nations.

Fast Concept - Paper leather jacket, by Prof Kay Politowicz and Dr Kate Goldsworthy UAL (c) RISE AB
Fast Concept - Paper leather jacket, by Prof Kay Politowicz and Dr Kate Goldsworthy UAL
23.11.2018

New research pushing the limits for ‘fast’ and ‘slow’ fashion towards a sustainable, circular future

  • conceptual and commercial garments presented at exhibition in London

After two years of research Mistra Future Fashion is honoured to present, in collaboration with Centre for Circular Design at University of the Arts London and Filippa K, an exhibition pushing the limits of ‘fast’ and ‘slow’ fashion. Started in 2017, the industry-embedded project Circular Design Speeds takes a unique systemic approach, showcasing what could be accomplished using existing value chains as well as what the future of sustainable fashion holds. Ground-breaking textile research from University of the Arts London is questioning normative use and design of garments in creating prototypes to be worn across a spectrum of 24 hours to 50 years. By implementing research into existing value chains, Filippa K have produced a coat that is 100% recycled and recyclable, as well as a concept dress that is 100% bio-based and biodegradable. The research results and garments will be presented at the launch event at the University of the Arts London, on November 23rd and open to public on the 24th and 25th of November.

  • conceptual and commercial garments presented at exhibition in London

After two years of research Mistra Future Fashion is honoured to present, in collaboration with Centre for Circular Design at University of the Arts London and Filippa K, an exhibition pushing the limits of ‘fast’ and ‘slow’ fashion. Started in 2017, the industry-embedded project Circular Design Speeds takes a unique systemic approach, showcasing what could be accomplished using existing value chains as well as what the future of sustainable fashion holds. Ground-breaking textile research from University of the Arts London is questioning normative use and design of garments in creating prototypes to be worn across a spectrum of 24 hours to 50 years. By implementing research into existing value chains, Filippa K have produced a coat that is 100% recycled and recyclable, as well as a concept dress that is 100% bio-based and biodegradable. The research results and garments will be presented at the launch event at the University of the Arts London, on November 23rd and open to public on the 24th and 25th of November.

On Friday November 23rd the exhibition Disrupting Patterns: Designing for Circular Speeds opens up at University of the Arts London. The exhibition is the results of a two-year research project called Circular Design Speeds aiming at pushing the limits of ‘fast’ and ‘slow’ fashion by testing new concepts for sustainable design in an industry setting. On display are exploratory prototypes, as well as commercial garments produced by industry partner Filippa K using existing value chains. In addition, research results on innovative materials, consumer acceptance, composting studies and Life Cycle Assessments are presented. The aim of this project is to implement research results in a real fashion industry context, focusing on speed of use and maximising fabric value retention in products.

The Service Shirt developed by Professor Rebecca Earley is designed to last for over 50 years. The concept garment explores the multiple complexities, challenges and opportunities associated with design for circular business models in extended use contexts. The Service Shirt was designed as a ‘deliberate extreme’ to have a total lifecycle of 50 years. This lifecycle includes in-house and external remanufacturing processes, as well as various use cycles – often moving between single ownership and rental and sharing contexts. It becomes the lining for a jacket and then crafted in to fashion accessories, before finally being chemically regenerated in the year 2068.

On the opposite side of the spectrum the Fast-Forward concept, developed by Prof Kay Politowicz and Dr Kate Goldsworthy, explores alternative modes of production and use for a sustainable ‘fast-fashion’ application. Advantages with regards to climate impact are enabled through lighter material choices, nonwoven fabric production, no launder, clear routes to recovery and redistributed manufacturing systems. A sliding scale of ‘speed’ from ultra-fast forward through to a more widely accepted length of use, with adaptations to production processes and end of life, is presented. The prototypes are made from a new bio-based nonwoven material co-developed with Dr Hjalmar Granberg at RISE Research Institute of Sweden & University of the Arts London. The composition of the paper is a mix of cellulose pulp and bio-based PLA fibre, making the garment 100% biodegradable or recyclable in existing paper recycling systems.

Working closely with industry partner Filippa K made commercial testing possible. By implementing research into existing value chains, Filippa K was able to produce a coat that is 100% recycled and recyclable, as well as a concept dress that is 100% bio-based and biodegradable. The garments are a part of Filippa K’s Front Runner series and will be available in selected stores on November 26th. With a focus on products’ length of use and maximizing fabric value retention, Filippa K are dedicated to becoming fully circular by 2030.

“Being part of the fashion industry comes with many challenges, especially when considering the fact that we are the second most polluting industry after oil. Our industry needs to change and we believe adapting to circular models, like nature’s ecosystem, is one important solution. We want to be able to offer beautiful clothing and to make business within the planetary boundaries.”
- Elin Larsson, Sustainability Director, Filippa K

To validate the design research presented, a Life Cycle Assessment was performed on the prototypes. Mistra Future Fashion affiliated Dr. Greg Peters, Chalmers University of Technology, together with additional LCA Researchers at RISE, conclude that the production of fibres and fabrics are the main processes impacting the environment during the garment life cycles. Therefore, to extend the lifetime of existing garments and design for re-use, as done in the Service Shirt, is indeed the superior alternative compared to a reference garment.

“Compared with garments of the same mass, the extended life garments represent a large improvement in environmental performance over the reference garments, outperforming the reference garments in all effect categories. This superiority is primarily a consequence of avoiding garment production via reprinting and reassembly of the initial garment to extend its useful life.”
- Dr Greg Peters, LCA Researcher at Chalmers University of Technology

Another way to circumvent the impacts of fast fashion is to develop materials with considerably lower impacts during production, and which also avoid the barriers to recycling faced by conventional garments. Instead of hinder consumers from buying new, the act of acquiring a new garment could in fact be sustainable. The paper-based short life garments considered in this assessment show considerable impact savings when compare to the benchmark garment. Dr. Peters says,

“The paper-based garments benefit from the lower impacts of the material (fibre production, spinning and knitting) compared with conventional cotton, from their relatively light weight and also on account of the lower impacts in garment production and use.”

22.11.2018

PERFORMANCE DAYS Jury zeichnet Devan Technologien aus

Wie üblich wählt die Leitmesse für Funktionsstoffe – Performance Days – zwei Mal im Jahr die innovativsten Stoffe, Accessoires und Veredelungen für ihr Performance Forum aus. Dieses Jahr fiel die Wahl mit Moov&Cool® und R-Vital™ auf zwei Funktionsveredelungen von Devan Chemicals, den Innovator im Bereich Textilveredelung. R-Vital™ wurde mit dem ‚100% Jury Like‘ Siegel ausgezeichnet, das die einstimmige Wahl der Jury zum Ausdruck bringt und nur einer Handvoll der 1.400 Bewerbungen verliehen wird.

Wie üblich wählt die Leitmesse für Funktionsstoffe – Performance Days – zwei Mal im Jahr die innovativsten Stoffe, Accessoires und Veredelungen für ihr Performance Forum aus. Dieses Jahr fiel die Wahl mit Moov&Cool® und R-Vital™ auf zwei Funktionsveredelungen von Devan Chemicals, den Innovator im Bereich Textilveredelung. R-Vital™ wurde mit dem ‚100% Jury Like‘ Siegel ausgezeichnet, das die einstimmige Wahl der Jury zum Ausdruck bringt und nur einer Handvoll der 1.400 Bewerbungen verliehen wird.

R-Vital™ – ‚100% Jury Like‘
R-Vital™ ist eine Reihe mikrogekapselter Wirkstoffe für Textilien mit erhöhten antioxidativen Eigenschaften. Die an der Faser haftenden Mikrokapseln geben bei Reibung Antioxidantien an den Körper ab. Das mit dem ‚100% Jury Like‘ Siegel ausgezeichnete Muster wurde mit einer ausgesuchten Mischung aus Ubiquinol (Q10), Seetang und Thymianöl behandelt, die eine schnellere Erholung nach sportlichen Leistungen bewirkt. Da R-Vital™ sich auch für den Einsatz in anderen Marktsegmenten eignet, wie Bettwäsche, ermöglicht Devan seinen Kunden die Formulierung eigener Mischungen, um wahrhaft einzigartige Produkte und Eigenschaften zu kreieren.
Marleen Van der Auwera leitet die Geschäftseinheit Health & Wellness und freut sich über die erhöhte Aufmerksamkeit für R-Vital™: „Als wir die Technologie vor etwa einem Jahr einführten, stellten wir fest, dass einige Interessenten Mühe hatten, das Konzept zu verstehen – so revolutionär erschien es ihnen. Die aktuelle Auszeichnung aber zeigt, dass immer mehr Menschen das Potenzial von R-Vital™ erkennen.“

Moov&Cool®
Moov&Cool® ist eine patentierte Polymertechnologie, deren dauerhafte Wärmeaufnahmekapazität in Kombination mit einem außergewöhnlichen, ausgewogenen Feuchtetransfersystem für ein angenehm kühles Empfinden sorgt. Die damit behandelten Textilien helfen Profisportlern, ihre Leistungsfähigkeit zu steigern, indem sie die Körperkerntemperatur senken. Die Technologie ist außerdem darauf ausgerichtet, auch den Komfort bei körperlichen Aktivitäten im Breitensport zu erhöhen.
Moov&Cool® wurde bereits auf der Performance Days im April vorgestellt und wird im Detail während der kommenden Performance Days am 28. und 29. November 2018 in München präsentiert.

More information:
Devan Chemicals NV Devan
Source:

Marketing Solutions NV

21.11.2018

Two Devan technologies selected by Performance Days jury

As the tradition goes, twice a year the functional fabric fair Performance Days selects the most innovative fabrics, accessories and finishes for their Performance Forum. This year, two functional finishes from textile innovator Devan Chemicals (Moov&Cool® & R-Vital™) were chosen. R-Vital™ was awarded with the ‘100% Jury Like’ stamp, meaning all the members of the Jury selected the sample, a recognition only granted to a handful of the 1400 applications.

As the tradition goes, twice a year the functional fabric fair Performance Days selects the most innovative fabrics, accessories and finishes for their Performance Forum. This year, two functional finishes from textile innovator Devan Chemicals (Moov&Cool® & R-Vital™) were chosen. R-Vital™ was awarded with the ‘100% Jury Like’ stamp, meaning all the members of the Jury selected the sample, a recognition only granted to a handful of the 1400 applications.

R-Vital™ – ‘100% Jury Like’
R-Vital™ is a range of microencapsulated active ingredients that boost textiles with anti-oxidative effects. The microcapsules, attached to the fibre, deliver antioxidants to the body upon friction. The ‘100% Jury Like’ sample is treated with a well-chosen blend of Ubiquinol (Q10), Sea kelp and Thyme oil, which enhances recovery after sports performances. As R-Vital™ is also suitable for other market segments, such as bedding textiles, Devan enables its customers to compose their own blend, allowing them to create truly unique products and hence properties.
Marleen Van der Auwera, BU Manager Health & Wellness is happy to see that R-Vital™ is getting some more attention. “When the technology was first launched about a year ago, we noticed people had some difficulties understanding the concept because it was so revolutionary to them”, she says. “But this recognition really indicates more and more people are seeing its potential.”

Moov&Cool®
Moov&Cool® is a patented polymer technology, providing a cool comfort feel through a combination of durable heat absorption capacity and a unique, balanced moisture transfer system. By lowering the body core temperature, the finishing treatment helps professional athletes to take their performance to the next level. Furthermore, the technology is also designed to enhance comfort during physical activities of recreational athletes.
Moov&Cool® was first launched at Performance Days in April and will be presented in full detail at the upcoming edition, which will take place on November 28th & 29th in Munich, Germany.

More information:
Devan Chemicals NV Devan
Source:

Marketing Solutions NV

(c) JEC Group
21.11.2018

Celebration of Composite Materials at the 11th JEC Asia

The annual meeting for the Asia-Pacific professionals of the composites industry, organized for the second time in a row in Seoul, has met its high expectations attracting +12% participants and acting as a major showcase for the composites industry in the region.

KEY FIGURES

  • +230 companies
  • 45 speakers
  • +7,000 professional visits
  • 49 countries represented
  • 12 JEC Innovation Awards
  • +450 Business meetings
  • 3 Composites Tours
  • Top 3 visitors’ countries: Korea - China - Japan

 

The annual meeting for the Asia-Pacific professionals of the composites industry, organized for the second time in a row in Seoul, has met its high expectations attracting +12% participants and acting as a major showcase for the composites industry in the region.

KEY FIGURES

  • +230 companies
  • 45 speakers
  • +7,000 professional visits
  • 49 countries represented
  • 12 JEC Innovation Awards
  • +450 Business meetings
  • 3 Composites Tours
  • Top 3 visitors’ countries: Korea - China - Japan

 

Gauging from the attendance of more than 7,000 professional visits from 49 countries, Eric PIERREJEAN, CEO of JEC Group, has already announced during the opening ceremony that JEC Asia 2019 will return next year on November 13, 14, 15, 2019. This ceremony was attended by industrialists, academics and officials, reflecting the huge interest that composite materials generates. Thus, at this ceremony we could notice the participation of Mr. BANG Yun Hyuk, President of KCTECH, Mr. Song, Ha Jin Jeonbuk Provincial Governor, Mr. HAN Byung Do, Senior secretary to the South Korean President for political affairs, Mr. CHOI Jin Hyuk, Director at MOTIE, Mr. KIM Yang Won, Vice Mayor of Jeonju, demonstrating the whole support of the Korean community; and Mr. Fabien PENONE, French Ambassador, was also present to underline the strong links and industrial interactions between Korea and France.

Hosting, this year again, the International Carbon Festival organized by KCTECH and the Jeonju region, JEC Asia also provided a comprehensive program dedicated to the Automotive professionals with a leadership circle attended by top stakeholders of the industry worldwide, top-notch conferences on automotive automated processes and composite applications for structural parts with speakers from Hyundai Motor Group, e-Xstream Engineering, L&L Products, Cobra International, Hanwha Advanced Materials, Daimler, Hankuk Carbon, Arkema, Cetim, Saertex & Co. KG to name a few.

“Aeronautics: 53% and beyond” conferences took place and attracted many attendees to discover new composites solutions and their wider use in this sector with Stratasys,IS Group, Cevotec… JEC Asia also offered its participants a chance to find out new business opportunities, highlighting the most relevant for the region and various application sectors.
All in all, the show floor was filled with innovations as JEC Asia 2018 showcased innovative parts and awarded 12 composites International champions among which 3 were about automotive, at the JEC Innovation Awards ceremony.

Also, to be noted at JEC Asia was the focus on networking with pre-arranged Business meetings that generated +450 qualified one-to-ones over the 3 days. Likewise, 3 composites tours opened exclusive doors to attendees when they visited Hanyang University, the composite architecture of the House of Dior, LG Hausys & Kolon and a day trip in Jeonju region and the Carbon Valley of the KCTECH.
For the first time, JEC Asia teamed up with MAI Carbon to offer a brand-new Student Program that keeps abreast of composite-industry needs to hire young, committed well-trained engineers. The two-part program included workshops with a focus on theoretical foundations and a guided tour through the JEC Asia trade show and the innovation planet.

More information:
JEC-Gruppe
Source:

JEC Group

08.11.2018

PERFORMANCE DAYS: Awards for outstanding new developments in the area of function and sustainability

To receive an award at PERFORMANCE DAYS is the ultimate industry recognition. In selecting the winners of the (ECO) PERFORMANCE AWARDS, the jury handles with total integrity with no outside influence and is absolutely free in making its decisions. This season there are so many outstanding innovations at the exhibition that two awards are announced!

WATER – OUR RESPONSIBILITY, the current FOCUS TOPIC for the next trade fair on November 28-29th, seems to have spurred the PERFORMANCE DAYS exhibitors to peak performances. The trade fair has highlighted innovations every season for the past ten years, but seldom have there been so many outstanding new developments. So many in fact, that two awards are to be presented: the ECO PERFORMANCE AWARD for best sustainable development, and the PERFORMANCE AWARD for a new functional highlight.  

To receive an award at PERFORMANCE DAYS is the ultimate industry recognition. In selecting the winners of the (ECO) PERFORMANCE AWARDS, the jury handles with total integrity with no outside influence and is absolutely free in making its decisions. This season there are so many outstanding innovations at the exhibition that two awards are announced!

WATER – OUR RESPONSIBILITY, the current FOCUS TOPIC for the next trade fair on November 28-29th, seems to have spurred the PERFORMANCE DAYS exhibitors to peak performances. The trade fair has highlighted innovations every season for the past ten years, but seldom have there been so many outstanding new developments. So many in fact, that two awards are to be presented: the ECO PERFORMANCE AWARD for best sustainable development, and the PERFORMANCE AWARD for a new functional highlight.  

And the winner of the ECO PERFORMANCE AWARD is:
The jury is highly enthusiastic about the nomination of the ECO PERFORMANCE AWARD winner and described the award-winning fabric as the best ecological solution currently available on the market. This extraordinary laminate from Jou Jou Fish combines various sustainable technologies. Article "JYRNP0002 307" consists of 100% recycled nylon and is designed with a micro-porous membrane (functional performance 15K/10K) that is produced without solvents. This saves a lot of water, plus the fabric is made from pre-dyed fibres (solution-dyeing) and the DWR coating is applied using a dry-finish treatment. The only thing that could improve it: as the polyamide is currently produced from postindustrial waste products, it would be nice to have option of using post-consumer polyamides in the future.

And the winner of the PERFORMANCE AWARD is:
The PERFORMANCE AWARD recognizes another pioneering development. Never before has there been such a fine, yet still tear resistant, highly functional fabric. The winner is article "DPQ 1092 DWR" from Green Threads and with only 17g/m² an absolute lightweight. Particularly fine nylon yarns are used (7d and 4d); a 4d yarn has never before been used in functional fabrics. This plus the extremely good tear resistance clinched it for the jury. Another plus for the winner: this lightweight fabric can achieve with just 17 g comparable performance values to a 50g fabric; thereby, not only is the weight significantly reduced, but also the amount of raw materials and energy consumed in production. This is also a factor that protects the environment when the garment is disposed at the end of its useful life.

More information:
Performance Days
Source:

PERFORMANCE DAYS ® functional fabrics fair

08.11.2018

Zerobarracento brings the Made in Italy zero-waste to Budapest Fashion Week

For the third consecutive year, the Italian brand Zerobarracento was selected to embody the excellence of Italy at the Budapest Fashion Week. On November 14th, Zerobarracento will show on runway S/S 2019. The concept of connection to a fashion garment, and the idea of creating pieces to last is fundamental to this brand. 0 means: zero waste, reduced pollution, and reduced emissions. 100 means: 100% quality, Made in Italy, sustainability and transparency of the production. Patterns are developed with zero-waste techniques, that eliminates textile waste at the design stage, adopting a zero-waste design approach reduces textile waste and the demand on natural resources. The pieces are 100% made in Italy, created with premium sustainable and traceable materials.

For the third consecutive year, the Italian brand Zerobarracento was selected to embody the excellence of Italy at the Budapest Fashion Week. On November 14th, Zerobarracento will show on runway S/S 2019. The concept of connection to a fashion garment, and the idea of creating pieces to last is fundamental to this brand. 0 means: zero waste, reduced pollution, and reduced emissions. 100 means: 100% quality, Made in Italy, sustainability and transparency of the production. Patterns are developed with zero-waste techniques, that eliminates textile waste at the design stage, adopting a zero-waste design approach reduces textile waste and the demand on natural resources. The pieces are 100% made in Italy, created with premium sustainable and traceable materials.

Camilla Carrara, CEO and designer of Zerobarracento, describes the collection as follows: "garments are created with the GOTS certified Bacx™ by Centro Seta organic silks sourced from C.L.A.S.S. e.commerce and the Newlife™ transformed polyester. Shapes and colours were inspired by a Malaysian trip: simplicity and nature are blended giving life to saturated colours".
We are pleased that the collaboration with the Budapest Fashion Week lasts over time and is positive to see the growing interest for the issue of sustainability by consumers of this country.

Source:

GB Network Marketing & Communication

(c) TRSA
08.11.2018

Hospitality Expert to Headline TRSA’s Inaugural Hospitality Conference

Feb. 2019 Event Targets Laundry Execs, Upper Management Teams Serving Hospitality and Hotel Lodging Markets

Anthony Melchiorri, the renowned hospitality expert, creator and host of The Travel Channel shows Hotel Impossible, Hotel Impossible: Five Star Secrets and Hotel Impossible: Showdown once thought of opening his own hotel laundry when he was fresh out of the Air Force and entering the hospitality industry. Attendees at TRSA’s inaugural Hospitality Conference, Feb. 20-21, 2019, will hear about that and more when Melchiorri delivers the keynote address at the Walt Disney World’s Coronado Springs Resort in Lake Buena Vista, FL. Melchiorri’s 20 years of hospitality industry experience and resultant successes has provided a wealth of insights and actionable steps that he will share during his presentation, How to Build Your Personal Brand.

Feb. 2019 Event Targets Laundry Execs, Upper Management Teams Serving Hospitality and Hotel Lodging Markets

Anthony Melchiorri, the renowned hospitality expert, creator and host of The Travel Channel shows Hotel Impossible, Hotel Impossible: Five Star Secrets and Hotel Impossible: Showdown once thought of opening his own hotel laundry when he was fresh out of the Air Force and entering the hospitality industry. Attendees at TRSA’s inaugural Hospitality Conference, Feb. 20-21, 2019, will hear about that and more when Melchiorri delivers the keynote address at the Walt Disney World’s Coronado Springs Resort in Lake Buena Vista, FL. Melchiorri’s 20 years of hospitality industry experience and resultant successes has provided a wealth of insights and actionable steps that he will share during his presentation, How to Build Your Personal Brand.

TRSA has added the Hospitality Conference to its growing professional-development opportunities in response to member requests for enrichment specific to this rapidly-growing market. Attendees for this event, which is targeted to laundry executives and their upper management teams who serve the hospitality and hotel lodging markets, will benefit from opportunities to build skills, learn best practices from industry leaders and spend time collaborating and sharing information. Agenda highlights include these general session topics:

  • Contracting with Group Purchasing Organizations (GPOs)
  • Hospitality Market Research
  • Understanding Hospitality Textiles

Panel discussions pay professional growth dividends in the form of networking and information-sharing. The TRSA Hospitality Conference’s agenda includes these interactive opportunities:

  • CEO Panel: Hospitality Market Trends
  • Customer Perspectives: Benefits and Challenges of In-House (OPLs) and Outsourcings
  • Making the Case for Outsourcing Laundry Services and Closing In-House or On-Premise Laundries (OPLs)

Day two of the agenda will consist of tours at these state-of-the art central Florida plants: Walt Disney World Textile Services Resort Linen Plant and Hotelier Linen Service. Following the plant tours, management teams will offer debriefing sessions that allow for comparison of operations, thereby enriching the discussion of alternative approaches to similar tasks among conference attendees.

Early-bird registration pricing for this event is open now through Jan. 11, 2019. An additional 10% off registration for three or more who register from the same company is also available. Visit www.trsa.org/hospitality for additional information. The full TRSA professional development calendar for 2019 can be viewed at www.trsa.org/calendar.

 

More information:
TRSA TRSA Conference
Source:

TRSA

(c) Messe Frankfurt / Yarn Expo Autumn edition
31.10.2018

Final report: Yarn Expo Autumn wraps up with 501 exhibitors and over 19,000 visitors

More exhibitors than ever joined Yarn Expo Autumn 2018, which was held concurrently with ITMA ASIA + CITME from 15 – 17 October at the National Exhibition Convention Centre (Shanghai). 501 suppliers from 14 countries & regions participated, with new countries to the show including France. This international diversification, as well as strong domestic numbers, demonstrated Yarn Expo’s increasing recognition as a top show in the industry. What’s more, almost 80% of exhibitors were returning from successful past editions, showing their support of the fair.

More exhibitors than ever joined Yarn Expo Autumn 2018, which was held concurrently with ITMA ASIA + CITME from 15 – 17 October at the National Exhibition Convention Centre (Shanghai). 501 suppliers from 14 countries & regions participated, with new countries to the show including France. This international diversification, as well as strong domestic numbers, demonstrated Yarn Expo’s increasing recognition as a top show in the industry. What’s more, almost 80% of exhibitors were returning from successful past editions, showing their support of the fair.

“Although Yarn Expo was unable to be held concurrently with Intertextile Apparel this year, more industry players recognise this fair as a top show for yarn and this is why the turnout remained very strong,” explained Ms Wendy Wen, Senior General Manager of Messe Frankfurt (HK). “Our product range was more diverse than ever as exhibitors increasingly see China as the ideal market to introduce their latest innovations. For example, this year we’ve welcomed premium French linen and advanced Italian chemical fibres. Yarn Expo is a platform that promises to gather all of the top suppliers under one roof for genuine buyers.”

With demand rising within the Chinese market for fancy & specialty yarns, suitable for stand-out fashion trends, the trade potential for this product category was high. Business for eco-friendly and natural yarns was also reported to remain steady this edition, reflected by the India Pavilion which increased in size by around 40% this year.

 

Source:

Messe Frankfurt (HK) Ltd

(c) Messe Frankfurt Exhibition GmbH
31.10.2018

Studentenwettbewerb für textile Architektur: Jetzt mitmachen

Unter dem Motto „Textile Strukturen für neues Bauen“ prämiert die Messe Techtextil erneut junge Ideen zum Bauen mit textilbasierten Materialien. Einreichungen sind ab jetzt möglich.
Ob Leichtbaustrukturen, temporäre Bauten oder kreativer Innenausbau: Studierende und Young Professionals aus den Bereichen Architektur, Bauingenieurwesen, Produktdesign und ähnlichen Fachgebieten können sich ab sofort für den Wettbewerb der Techtextil, der Internationalen Leitmesse für Technische Textilien und Vliesstoffe (14. bis 17. Mai 2019) bewerben. Gefragt sind Ideen zum Bauen mit faserbasierten Werkstoffen. Es winken Preisgelder in einer Gesamthöhe von 8.000 Euro. Der Wettbewerb wird unterstützt vom internationalen Netzwerk TensiNet als Sponsor, dem Institut für Leichtbau Entwerfen und Konstruieren (ILEK) der Universität Stuttgart sowie der Plattform für Architektur und Design Architonic. Anmeldeschluss ist der 24. Februar 2019.  

Unter dem Motto „Textile Strukturen für neues Bauen“ prämiert die Messe Techtextil erneut junge Ideen zum Bauen mit textilbasierten Materialien. Einreichungen sind ab jetzt möglich.
Ob Leichtbaustrukturen, temporäre Bauten oder kreativer Innenausbau: Studierende und Young Professionals aus den Bereichen Architektur, Bauingenieurwesen, Produktdesign und ähnlichen Fachgebieten können sich ab sofort für den Wettbewerb der Techtextil, der Internationalen Leitmesse für Technische Textilien und Vliesstoffe (14. bis 17. Mai 2019) bewerben. Gefragt sind Ideen zum Bauen mit faserbasierten Werkstoffen. Es winken Preisgelder in einer Gesamthöhe von 8.000 Euro. Der Wettbewerb wird unterstützt vom internationalen Netzwerk TensiNet als Sponsor, dem Institut für Leichtbau Entwerfen und Konstruieren (ILEK) der Universität Stuttgart sowie der Plattform für Architektur und Design Architonic. Anmeldeschluss ist der 24. Februar 2019.  

Internationale Bühne für junge Ideen
Teilnehmer des Wettbewerbs können das Thema ihres Beitrags frei wählen. Beiträge können in folgenden Kategorien eingereicht werden: Makroarchitektur, Mikroarchitektur, Materialinnovation, Umwelt und Ökologie sowie Composites und hybride Strukturen. Zusätzlich können Teilnehmer ihren Beitrag auch unter das Motto „Urban Living – City of the Future“ stellen, das Thema des kommenden Special Events der Techtextil. Im Rahmen des Special Events stehen textilbasierte Lösungen für Architektur, Bekleidung, Leben und Gesundheit in einer zunehmend urbanisierten Gesellschaft im Mittelpunkt.

Die offizielle Preisverleihung an die Gewinner erfolgt zur Techtextil in Frankfurt am Main. Die prämierten Ideen werden zusätzlich in einer Sonderschau auf der Messe präsentiert. Für angehende Architekten und Planer bietet die Teilnahme an dem Wettbewerb damit die einmalige Chance, ihre Ideen einem internationalen Fachpublikum zu präsentieren und Kontakte in die Branche der technischen Textilien zu knüpfen.

Interessierte finden alle Informationen rund um die Teilnahme und zur Anmeldung unter: www.techtextil-student.com.

 

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Messe Frankfurt Exhibition GmbH

30.10.2018

Heimtextil präsentiert „Zukunft des Schlafens“

  • Smarter schlafen, gesünder leben

Eine ausgewogene Ernährung und ausreichende Bewegung gehören wie selbstverständlich zu einer gesunden Lebensweise.
Noch immer aber wird einer der wichtigsten Bausteine für dauerhaftes physisches und psychisches Wohlergehen vernachlässigt: der erholsame Schlaf. Zur kommenden Heimtextil (8. bis 11. Januar 2019) steht er deshalb erstmals im besonderen Fokus. Und mehr noch: Die internationale Fachmesse für Wohn- und Objekttextilien in Frankfurt am Main gewährt damit einen umfassenden Einblick in die „Zukunft des Schlafens“.

  • Smarter schlafen, gesünder leben

Eine ausgewogene Ernährung und ausreichende Bewegung gehören wie selbstverständlich zu einer gesunden Lebensweise.
Noch immer aber wird einer der wichtigsten Bausteine für dauerhaftes physisches und psychisches Wohlergehen vernachlässigt: der erholsame Schlaf. Zur kommenden Heimtextil (8. bis 11. Januar 2019) steht er deshalb erstmals im besonderen Fokus. Und mehr noch: Die internationale Fachmesse für Wohn- und Objekttextilien in Frankfurt am Main gewährt damit einen umfassenden Einblick in die „Zukunft des Schlafens“.

Laut einer im vergangenen Jahr für die Techniker Krankenkasse erstellten Forsa-Untersuchung schläft jeder dritte Erwachsene in Deutschland mittelmäßig, schlecht oder gar sehr schlecht. „Das überrascht mich nicht“, sagt Dr. Alfred  Wiater, ehemaliger Präsident der Deutschen Gesellschaft für Schlafforschung und Schlafmedizin (DGSM). „Zahlreiche Studien belegen inzwischen, dass wir immer schlechter schlafen.“ Laut Dr. Wiater sind die Gründe dafür ebenso facettenreich wie mancher Traum: zu viel Licht oder störende Geräusche, ein permanent erhöhtes Erregungslevel infolge der Digitalisierung oder generelles Unvermögen, entspannen und abschalten zu können.

Das Problem: Wer nicht gut schläft, kann selbst bei ausreichender sportlicher Betätigung und guter Ernährung krank werden. Neben physischen und psychischen Leiden wie Herzkreislauferkrankungen, Stoffwechselstörungen oder Angstzuständen vermindert eine nicht ausreichende nächtliche Erholung auch die Konzentrationsfähigkeit, Ausdauer und Leistungskraft; das kann im Ergebnis zu Einschränkungen im beruflichen und gesellschaftlichen Umfeld führen. „Beim Thema Schlaf denken viele immer noch zu kurz“, sagt Dr. Alfred Wiater.

Der Schlafforscher wird – neben weiteren internationalen Experten – im Rahmen des neuen „Sleep! The Future Forum“ zum aktuellen Forschungsstand der Schlafmedizin sprechen. In vier Themenbereichen (Wissenschaft & Digitales, Sport, Hotellerie und Nachhaltigkeit) informieren die Experten über neueste Erkenntnisse aus Wissenschaft und Forschung und liefern Ausblicke in die Zukunft des Schlafens. Die Heimtextil kooperiert bei der Konzeption und Ausarbeitung des Programms mit dem Schlafexperten Markus Kamps. Er und sein Team stehen den Messebesuchern zudem in einer „First Aid Schlafsprechstunde“ beratend zur Seite steht. Damit bildet das neue Forum im Foyer der Halle 11.0 einen attraktiven Anlaufpunkt für Vertreter der Bettenbranche zum Wissenstransfer, Erfahrungsaustausch und Networking.

Der neue Lifestyle-Trend
„Wir wissen heute mehr über erholsamen Schlaf und seinen positiven Einfluss auf Gehirn, Gesundheit und Immunsystem als je zuvor – und dennoch vernachlässigen wir ihn“, bilanziert Markus Kamps. Der Schlafberater und Fachdozent für Bettwaren, der nach eigener Aussage stets mit eigenem Kissen im Gepäck reist, will Anfang Januar in Frankfurt „den Blickwinkel auf den gesunden Schlaf erweitern“. Laut Kamps ist die optimale Auswahl zum Körper und individuellen Eigenheiten passender Bettwäsche, Decken, Kissen und Matratzen ebenso wichtig wie eine optimale Raumgestaltung. Denn: „Textilien spielen eine sehr wichtige Rolle.“

Die Heimtextil hat den nach Ernährung und Fitness neuesten Lifestyle-Trend erkannt und im Zuge des neuen Messekonzepts „Schlafen“ zum Top-Thema ausgebaut: Erstmals werden Neuheiten aus diesem Bereich auf einer eigenen Hallenebene (11.0) zusammengeführt. Unter dem Titel „Smart Bedding“ präsentieren dort 134 Aussteller neueste Schlafsysteme, Matratzen und Bettwaren. Dazu zählen funktionale Materialien ebenso wie innovative Techniklösungen für einen besseren Schlaf.

Bessere Nachtruhe dank intelligenter Assistenten
Eine weitere Neuheit ist der Schlaftracker „Sleep“ der französischen Firma Withings aus Issy-les-Moulineaux. Ihre spezielle Schlafsensormatte wird mit Luft befüllt und unter die Matratze geschoben, von wo sie sich über WLAN mit dem Smartphone synchronisiert. Bettet sich der Nutzer zur Ruhe, analysiert der clevere digitale Wächter die Qualität des Schlafs. Auf der dazugehörigen App lassen sich nach dem Erwachen Parameter wie Schlafdauer, -tiefe und -regelmäßigkeit ablesen; selbst störendes Schnarchen vermerkt die nachtaktive Matte präzise.

„Wir wollen helfen, gesunde Schlafgewohnheiten zu verfestigen“, sagt Ariane Koch, Brand Marketing Specialist bei Withings. Das geschehe über Tipps, die von der App angezeigt werden – etwa die Erinnerungen, nun endlich zu Bett zu gehen oder das Smartphone beiseite zu legen. Aber auch unruhige Nächte infolge schlechten Ess- oder Trinkverhaltens könnten lehrreich sein. „Nur wenn man sieht, wie gut oder schlecht man geschlafen hat, kann man den Schlaf verbessern“, sagt Ariane Koch.

Von Spitzensportlern lernen
Auch Nick Littlehales kommt erneut zur Heimtextil. Der bekannte Schlaf-Coach von Spitzensportlern wie dem fünffachen Weltfußballer Cristiano Ronaldo und vierfachen Formel-1-Weltmeister Lewis Hamilton spricht im „Sleep! The Future Forum“ darüber, wie sich sogar der bereits vielfach optimierte Schlaf sportlicher Superstars noch verbessern lässt. In Interviews betont Littlehales, der selbst an der Entwicklung eines smarten Kissens zur Schlafüberwachung beteiligt war, entsprechende Tipps für Profis seien auch von Nicht-Spitzensportlern umsetzbar.
Das sieht Elisabeth Brandau ebenso. Die mehrfache deutsche Mountainbike-Meisterin hat sich zum Ziel gesetzt, ihre Erfahrungen rund um den optimalen Schlaf weiterzugeben. „Stress ist heute für viele Menschen ein Dauerzustand“, erläutert die 30-jährige Schönaicherin, die täglich zwei bis drei Stunden trainiert, zwei Kinder großzieht, als Heilpraktikerin und Businesscoach arbeitet und parallel das Rennteam EBE-Racing führt. „Ein leistungsstarker Tag beginnt mit einer erholsamen Nacht“, meint Brandau, die Heimtextil-Besuchern erläutern wird, wie sich guter Schlaf auf die Leistungsfähigkeit von Sportlern auswirkt – und wie jeder von diesen Erkenntnissen profitieren kann.

Weltneuheit: Übernachten an den außergewöhnlichsten Orten
Das Start-up Sleeperoo präsentiert zur Heimtextil eine außergewöhnliche Weltneuheit für den Bereich Hotellerie: Die Schlafkapsel „Sleep Cube“ macht Erlebnisübernachtungen an den exotischsten Orten möglich. An nahezu jedem beliebigen Ort – drinnen  wie draußen – kann die moderne Version eines Zeltes aufgestellt werden. Der Nutzer liegt im „Sleep Cube“ auf einer komfortablen 1,60 Meter breiten und 2 Meter langen Matratze, die zwei Erwachsenen Platz bietet. Die gesamte Ausstattung besteht aus nachhaltig produzierten Materialien. Drei große Panoramafenster geben den Blick auf die Umgebung und den Himmel frei. Sleeperoo-Gründerin und -Geschäftsführerin Karen Löhnert wird ihre neuartige Übernachtungsidee im „Sleep! The Future Forum“ vorstellen.

Nachhaltigkeit im Schlafzimmer
Auch im Schlafzimmer setzen immer mehr Menschen auf Naturmaterialien und nachhaltig produzierte Textilien. Deshalb widmet sich der Themenblock Nachhaltigkeit im Vortragsforum neben der Materialqualität von Textilien und der Qualität ihrer Verarbeitung insbesondere der Prüfbarkeit hoher ökologischer Produktionsstandards. Nachhaltigkeitsexperten von GoodWeave, Control Union, Transfair, Texool und Cotton made in Africa werden zeigen, wie sich Händler und Konsumenten im Öko-Siegel-Dschungel sicher orientieren können.

More information:
Heimtextil
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Messe Frankfurt Exhibition GmbH

30.10.2018

Rahmenprogramm auf der DOMOTEX 2019

International renommierte Architekten und Designer beleuchten Leitthema CREATE’N‘CONNECT

Das aktuelle Leitthema „CREATE’N’CONNECT“ der DOMOTEX, die vom 11. – 14. Januar 2019 in Hannover stattfindet, rückt den Megatrend der Konnektivität in den Fokus. Bei den „TALKS“, einem Vortragsprogramm, das in Halle 9 auf der Bühne zwischen den „FRAMING TRENDS“ veranstaltet wird, thematisieren international bekannte Referenten wie Designer Sebastian Herkner oder Architektin Ester  Bruzkus das Thema der Verbundenheit an den Schnittstellen von Architektur, Innenarchitektur und Design. An allen vier Messetagen kommen renommierte Architekten, Planer, Designer und Nachwuchstalente in inspirierenden Impulsvorträgen zu Wort. Im Rahmen der Talks stellen sie innovative Projekte und aktuelle Ideen vor, bei denen der Boden eine tragende gestalterische Rolle spielt. Im Anschluss daran diskutieren die Experten persönliche Sichtweisen in einer moderierten Gesprächsrunde, dem „MEET&GREET“, mit dem Publikum.

International renommierte Architekten und Designer beleuchten Leitthema CREATE’N‘CONNECT

Das aktuelle Leitthema „CREATE’N’CONNECT“ der DOMOTEX, die vom 11. – 14. Januar 2019 in Hannover stattfindet, rückt den Megatrend der Konnektivität in den Fokus. Bei den „TALKS“, einem Vortragsprogramm, das in Halle 9 auf der Bühne zwischen den „FRAMING TRENDS“ veranstaltet wird, thematisieren international bekannte Referenten wie Designer Sebastian Herkner oder Architektin Ester  Bruzkus das Thema der Verbundenheit an den Schnittstellen von Architektur, Innenarchitektur und Design. An allen vier Messetagen kommen renommierte Architekten, Planer, Designer und Nachwuchstalente in inspirierenden Impulsvorträgen zu Wort. Im Rahmen der Talks stellen sie innovative Projekte und aktuelle Ideen vor, bei denen der Boden eine tragende gestalterische Rolle spielt. Im Anschluss daran diskutieren die Experten persönliche Sichtweisen in einer moderierten Gesprächsrunde, dem „MEET&GREET“, mit dem Publikum.

Erzählerische Rauminszenierungen sowie die außergewöhnliche Kombination von Farben oder Materialien prägen den Stil der Architektin und Interior Designerin Ester Bruzkus. Die Berliner Trendsetterin erörtert das Leitthema am Samstag aufarchitektonischer Ebene. Insgesamt tragen neun Referenten mit ihren Impulsvorträgen zu den trendorientierten Talks bei. Zudem präsentieren ausgewählte Hochschulen aus dem Framing Trends-Bereich „NuThinkers“ ihre Semesterprojekte zum Thema „Zukunft des Bodens“. Diese werden am Montag in vier Impulsvorträgen erläutert.

Im Anschluss an die Vorträge folgt ein persönliches „MEET&GREET“ mit den Teilnehmern der Talks. Das neue Format bringt Referenten und Gäste aus Industrie und Handel in einem informellen Rahmen zusammen, um fachlichen Austausch sowie eine lebendige Vernetzung zu ermöglichen. Vor und nach den Talks führen trendorientierte Architekten und Designer interessierte Besucher in den „GUIDED TOURS“ zu ihren persönlichen Highlights der DOMOTEX. Die täglichen Führungen eröffnen den Teilnehmern einen besonderen Insiderblick auf ausgesuchte Produkte in Verbindung mit dem Leitthema und fördern die Kontaktaufnahme mit den Ausstellern.

Von Freitag bis Montag finden täglich von 13.00 bis 14.30 Uhr Talks mit Impulsvorträgen sowie Moderationen zum Leitthema statt. Anschließend gibt es von 14.30 bis 15.00 Uhr unter dem Motto „MEET&GREET“ eine Gesprächsrunde mit den Referenten.

More information:
Domotex
Source:

neumann communication
Claudia Neumann Communication GmbH

Concrete bar stool with hybrid carbon reinforcement for fast, cost-efficient part production (c) Institut für Textiltechnik of RWTH Aachen University
29.10.2018

ITA at the Composites Europe 2018 in Stuttgart

At the Composites Europe in Stuttgart /06 - 08 November 2018), the Institut für Textiltechnik of RWTH Aachen University, short ITA, will be showing products, components and machines along the fibre composite process chain. The ITA will present itself at the booth of the Aachen Center for Integrative Lightweight Construction (AZL) in hall 9, booth E70. Various demonstrators will be used to present selected innovative processes and products over the individual steps. The exhibits come from different fields of application: From mobility applications to the construction sector. Here is an example from the field of "construction composites":

With the concrete bar stool with hybrid carbon reinforcement, the ITA demonstrates that textiles as reinforcement structures for concrete elements allow a enormous geometrical freedom of Design. So far, manual positioning of the textile reinforcement used to be time-consuming and complex, as permitted tolerances are in the millimetre range. Thus the production mainly contributed to the high costs of textile concrete.

At the Composites Europe in Stuttgart /06 - 08 November 2018), the Institut für Textiltechnik of RWTH Aachen University, short ITA, will be showing products, components and machines along the fibre composite process chain. The ITA will present itself at the booth of the Aachen Center for Integrative Lightweight Construction (AZL) in hall 9, booth E70. Various demonstrators will be used to present selected innovative processes and products over the individual steps. The exhibits come from different fields of application: From mobility applications to the construction sector. Here is an example from the field of "construction composites":

With the concrete bar stool with hybrid carbon reinforcement, the ITA demonstrates that textiles as reinforcement structures for concrete elements allow a enormous geometrical freedom of Design. So far, manual positioning of the textile reinforcement used to be time-consuming and complex, as permitted tolerances are in the millimetre range. Thus the production mainly contributed to the high costs of textile concrete.

At the ITA, the two industrial partners Albani Group GmbH & Co. KG and DuraPact 2.0 Kompetenzzentrum Faserbeton GmbH developed a new hybrid reinforcement with integrated spacer. This hybrid reinforcement reduces the time required to position the reinforcement by up to 60 percent and thus makes the material significantly more

The new, cost-effective hybrid reinforcement contains an integrated spacer and thus faciliates the positioning of dry and coated reinforcements. The integrated spacer allows several layers of reinforcement to be stacked quickly, allowing the desired degree of reinforcement to be set. The hybrid reinforcement consists of a carbon or glass fibre grid joined with a permeable polyamide mat and will be available in roll form from industrial partners in the near future.

More information:
Composites AZL
Source:

Institut für Textiltechnik of RWTH Aachen University

(c) Messe Frankfurt Exhibition GmbH
Logo
25.10.2018

Neonyt: We are water

H2O meets Fashion and Sustainable Innovation
Wie kann die Modeindustrie ihren globalen Impact hinsichtlich Wasserverbrauch und Wasserverschmutzung minimieren und aktiv dazu beitragen, diese lebenswichtige Ressource zu erhalten? Neonyt und Fashionsustain widmen sich 2019 dieser Frage und zeigen progressive Ansätze. Neonyt ist der globale Hub für Mode, Nachhaltigkeit und Innovation. Das internationale Konferenzformat Fashionsustain ist Teil von Neonyt. Beide finden vom 15. bis 17. Januar 2019 während der Berlin Fashion Week im Kraftwerk Berlin statt.

H2O meets Fashion and Sustainable Innovation
Wie kann die Modeindustrie ihren globalen Impact hinsichtlich Wasserverbrauch und Wasserverschmutzung minimieren und aktiv dazu beitragen, diese lebenswichtige Ressource zu erhalten? Neonyt und Fashionsustain widmen sich 2019 dieser Frage und zeigen progressive Ansätze. Neonyt ist der globale Hub für Mode, Nachhaltigkeit und Innovation. Das internationale Konferenzformat Fashionsustain ist Teil von Neonyt. Beide finden vom 15. bis 17. Januar 2019 während der Berlin Fashion Week im Kraftwerk Berlin statt.

„Wasser bedeutet Macht – und Verantwortung“
Mit diesen Worten bringt Thimo Schwenzfeier, Show Director der Neonyt, die Relevanz des Themas auf den Punkt. „Kaum eine andere Industrie weltweit verbraucht so viel Wasser wie die Mode. Neonyt präsentiert inspirierende Best-Practice-Beispiele aus der Welt der Mode und setzt neoneue Impulse für ein Umdenken – konstruktiv und progressiv“, so Schwenzfeier weiter. Tatsächlich lässt sich heute kaum mehr über Mode sprechen, ohne über das Thema Wasser nachzudenken. Ob beim Rohstoffan- und abbau, der Produktion, insbesondere beim Färben und weiteren Veredeln, beim Waschen und beim Thema Mikroplastik – im Kreislauf der Mode ist Wasser allgegenwärtig.

Fashionsustain: H2O meets Fashion and Sustainable Innovation
Im Jahr 2019 hat sich das internationale Konferenzformat Fashionsustain dem Thema Wasser verschrieben. Am Mittwoch, den 16. Januar 2019 dreht sich im Kraftwerk Berlin alles rund um die hochaktuellen Themenkomplexe von Mikroplastik bis ‚Water Stewardship’. Dabei geht es um Strategien, mit denen Unternehmen ihren negativen Impact durch Wasserverbrauch und Wasserverschmutzung erfassen und effektiv reduzieren können. Hochkarätige Redner innovativer Unternehmen präsentieren visionäre Ansätze, die helfen die lebenswichtige Ressource Wasser zu erhalten.

 

Source:

Messe Frankfurt Exhibition GmbH

(c) Messe Frankfurt Exhibition GmbH
23.10.2018

Heimtextil: Exklusive Services für Raumausstatter und Bettenfachhändler

„Heimtextil Insider“ feiert Jubiläum: Zum zehnten Mal lädt die Heimtextil (8. bis 11. Januar 2019) Raumausstatter aus Deutschland, Österreich, der Schweiz und Norditalien zum kostenfreien Besucherprogramm „Heimtextil Insider“ ein. Ebenso erhalten Bettenfachhändler im Rahmen von „Bed’n Excellence“ einen VIP-Status und erleben die Heimtextil auf besonders komfortable Weise. Ab sofort können sich interessierte Branchenteilnehmer für die beiden Service-Angebote kostenfrei online anmelden.

„Heimtextil Insider“ feiert Jubiläum: Zum zehnten Mal lädt die Heimtextil (8. bis 11. Januar 2019) Raumausstatter aus Deutschland, Österreich, der Schweiz und Norditalien zum kostenfreien Besucherprogramm „Heimtextil Insider“ ein. Ebenso erhalten Bettenfachhändler im Rahmen von „Bed’n Excellence“ einen VIP-Status und erleben die Heimtextil auf besonders komfortable Weise. Ab sofort können sich interessierte Branchenteilnehmer für die beiden Service-Angebote kostenfrei online anmelden.

Neu ist zur kommenden Heimtextil der Standort des Insider-Areals in der Halle 8.0. Dabei dient das „Insider Café“ als Anlaufstation für die Teilnehmer des Besucherprogramms. „Zur Heimtextil 2019 haben wir das Messekonzept und die Hallenstruktur grundlegend überarbeitet. Für Raumausstatter wird künftig die Halle 8.0 mit dem Produktsegment ‚Window & Interior Decoration‘ zum Fixpunkt. Hier treffen sie auf renommierte Anbieter von Gardinen, Teppichen sowie Sonnenschutz- und Dekosystemen. Ebenso sind rund 40 internationale Editeure und das DecoTeam mit Möbel- und Dekostoffen vertreten. Das Produktangebot für die Zielgruppe der Raumausstattter runden schließlich die Tapetenhersteller in der Halle 3.1 ab“, sagt Sabine Scharrer, Leiterin der Heimtextil der Messe Frankfurt. Neben Raumausstattern und ihren Mitarbeitern sind auch Meisterschüler des Raumausstatterhandwerks zur Teilnahme am „Heimtextil Insider“ eingeladen.

Daneben adressiert die Heimtextil das Service-Angebot „Bed’n Excellence“ an den inhabergeführten Betteneinzelhandel und -fachhandel aus der DACH-Region. Für teilnehmende Händler entsteht ein Treffpunkt im Foyer der Halle 11.0 – angegliedert an den neuen Produktbereich „Smart Bedding“. Hier präsentiert die Heimtextil das funktionale Schlafspektrum mit dem Top-Thema „Gesund Schlafen“. „Nach Ernährung und Fitness wird Schlaf das nächste große Lifestyle-Thema. Genau da setzen wir an und inszenieren das neu konzipierte Produktsegment als starkes Zukunftsthema“, sagt Meike Kern, Leiterin der Heimtextil der Messe Frankfurt. Das Segment umfasst neben Matratzen und Bettwaren auch Schlafsysteme und die dazugehörige Technologie. Bekannte Unternehmen aus Deutschland und allen Teilen der Welt sind an Bord. Ergänzt werden die Produktpräsentationen durch ein neues Wissensforum mit dem Titel „Sleep! The Future Forum“. In vier Themenbereichen (Sport, Hotellerie, Nachhaltigkeit, Digitales) informieren Experten über neueste Erkenntnisse aus Wissenschaft und Forschung.

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Messe Frankfurt Exhibition GmbH

(c) Trevira GmbH
Room acoustics section of the booth at Heimtextil 2018
22.10.2018

Trevira expands its joint fair booth for Heimtextil 2019

Following the success of Trevira GmbH’s joint booth concept at Heimtextil 2018, the company will be expanding its plans next year. At the 2019 Heimtextil, due to take place from 8-11 January in Frankfurt, Trevira be presenting a new joint booth. At over 2000 msq, the new booth in Hall 4.2 will be significantly larger, up from 1300 msq in 2018, and next year will also see an increase in the number of major customers joining Trevira at Heimtextil, from 16 this year to 22 in 2019.

Following the success of Trevira GmbH’s joint booth concept at Heimtextil 2018, the company will be expanding its plans next year. At the 2019 Heimtextil, due to take place from 8-11 January in Frankfurt, Trevira be presenting a new joint booth. At over 2000 msq, the new booth in Hall 4.2 will be significantly larger, up from 1300 msq in 2018, and next year will also see an increase in the number of major customers joining Trevira at Heimtextil, from 16 this year to 22 in 2019.

Trevira has expanded its fair booth concept for 2019. Together with 22 of its biggest customers, the manufacturer of high-quality, flame retardant polyester fibres will tell the story of the entire textile value chain. Starting with the basics - fibre production and yarn manufacture – the exhibition will then move on to show the colouring, weaving and warp and weft knitting stages, eventually taking the visitor right up to the textile editing. Meanwhile, Trevira’s customers will reveal their Trevira CS collections for home and contract textiles at individual stands, demonstrating their contribution to the value chain. Visitors will catch a glimpse of the complex and complicated world of textiles manufacturing, while also gaining an insight into how polyester fibres are transformed into attractive, functional fabrics conveying true visual and sensory appeal along with authentic value.

Trevira GmbH’s CEO, Klaus Holz said: “The overwhelmingly positive market response to our joint booth at Heimtextil 2018 showed us that we are moving in the right direction, and we will continue to build on this concept in 2019, working together with an even larger group of Trevira CS customers to create a shared exhibition space displaying the entire textile value chain.”

(c) AGENCE APOCOPE
22.10.2018

12 Composites Innovators to receive a JEC Innovation Award in Seoul next November 15, 2018

Twelve companies from eight different countries will receive a JEC Innovation Award at JEC Asia 2018. Asia-Pacific is an innovative region that sets the tone for all other regions of the globe. Once again, the JEC Innovation Awards highlight how composites bring solutions considering the new challenges in terms of efficiency, sustainability and life-cycle analysis.

This year, JEC Group awards innovations in the following categories: aerospace (structural and tooling), automotive, commercial vehicles, e-mobility, marine, railway, sports & leisure, infrastructure & civil engineering, industrial equipment, sustainability and additive manufacturing.

The ceremony will take place on Thursday November 15, 2018 at the COEX Center of Seoul (South Korea). Ida DAUSSY (Seo Hye-na), will host the ceremony in front of officials, manufacturers, scientists and composites professionals.

Twelve companies from eight different countries will receive a JEC Innovation Award at JEC Asia 2018. Asia-Pacific is an innovative region that sets the tone for all other regions of the globe. Once again, the JEC Innovation Awards highlight how composites bring solutions considering the new challenges in terms of efficiency, sustainability and life-cycle analysis.

This year, JEC Group awards innovations in the following categories: aerospace (structural and tooling), automotive, commercial vehicles, e-mobility, marine, railway, sports & leisure, infrastructure & civil engineering, industrial equipment, sustainability and additive manufacturing.

The ceremony will take place on Thursday November 15, 2018 at the COEX Center of Seoul (South Korea). Ida DAUSSY (Seo Hye-na), will host the ceremony in front of officials, manufacturers, scientists and composites professionals.

Category: AEROSPACE – STRUCTURAL
Winner: CSIR National Aerospace Laboratories (India)

Most of the composite structures for aircraft are made of carbon-epoxy composites, which can withstand a maximum service temperature of 130°C. As a consequence, carbon-epoxy materials cannot be used in hot zones like engine vicinity areas. The Aeronautical Development Agency (ADA) and CSIR-NAL took up the challenge of developing high temperature resistant composites for use in hot zones of light combat aircraft, which would result in significant weight and cost savings, as well as a considerable reduction in the meantime between failures (MTBF) due to thermal ageing.

The first task was to choose a material system with a service temperature of about ~ 200°C. During the material selection process, it was found that BMI resins are a relatively young class of thermosetting polymers. Hence, a carbon-BMI prepreg was selected due to a number of unique features including excellent physical property retention at elevated temperatures and in wet environments.

It was realized that weight savings and performance can be maximized using co-curing technology. This results in a large reduction of fabrication cycle times, costs and weight. Co-cured structures have fewer fasteners, which results in shorter assembly cycle times and also reduces sealing issues.

A prototype engine bay door assembly was built and tested at 180°C for flight certification. The engine bay door consists of an inner skin and co-cured outer skin assembly with eight transverse stiffeners. The stiffeners were designed with ‘J’ sections. The door size was 1.5 m length, 1 m width and 0.4 m overall depth. The co-cured door was developed using autoclave moulding. Two doors were installed in prototype aircraft and successfully flown.

CHOMARAT Reinforcements, 3 Examples Offered in Live Demos at CAMX 2018 EXPO
Travis IRVIN, in live demos at CAMX 2017
17.10.2018

CHOMARAT Reinforcements, 3 Examples Offered in Live Demos at CAMX 2018 EXPO

  • 16-18 October 2018, Kay Bailey Hutchinson Convention Center, Dallas, TX

A skateboard, architectural panels and a rigid roof for boats – all three products rely on CHOMARAT composite reinforcements. The three designs will be on display at CAMX Expo in the demonstration area of COMPOSITES ONE, partner of CHOMARAT and leader in composites distribution in North America. CHOMARAT’s reinforcements enable to give unique properties to these three applications.

Proof positive: reinforcements offer design flexibility & improved mechanical performance

These three applications give CHOMARAT the opportunity to demonstrate the performance of its uniquely designed reinforcements in real time. “The skateboard combines Rovicore™, the multi-function closed-mold reinforcement developed by CHOMARAT, with C-Weave™, its woven carbon fabric that offers both structural performance and aesthetics to the design. Rovicore™ provides the permeability, while C-Weave™ provides the carbon aspect,” explains Brian Laufenberg, president, CHOMARAT North America.

  • 16-18 October 2018, Kay Bailey Hutchinson Convention Center, Dallas, TX

A skateboard, architectural panels and a rigid roof for boats – all three products rely on CHOMARAT composite reinforcements. The three designs will be on display at CAMX Expo in the demonstration area of COMPOSITES ONE, partner of CHOMARAT and leader in composites distribution in North America. CHOMARAT’s reinforcements enable to give unique properties to these three applications.

Proof positive: reinforcements offer design flexibility & improved mechanical performance

These three applications give CHOMARAT the opportunity to demonstrate the performance of its uniquely designed reinforcements in real time. “The skateboard combines Rovicore™, the multi-function closed-mold reinforcement developed by CHOMARAT, with C-Weave™, its woven carbon fabric that offers both structural performance and aesthetics to the design. Rovicore™ provides the permeability, while C-Weave™ provides the carbon aspect,” explains Brian Laufenberg, president, CHOMARAT North America.

During the live demos, architectural panels using Rovicore™ and a rigid boat roof in RTM will also be made. “With 60 years of expertise in designing composite reinforcements, CHOMARAT demonstrates that its reinforcements offer excellent mechanical performance and design for a large number of projects in sectors as diverse as sport and leisure, marine and building,” adds Travis IRVIN, Sales Manager and Closed Mould Process Expert at CHOMARAT.

Meet CHOMARAT teams at BOOTH V39 and see Live demos in the COMPOSITES ONE demonstration area at CAMX 2018 EXPO

More information:
CHOMARAT Composites CAMX 2018 EXPO
Source:

AGENCE APOCOPE

C.L.A.S.S. Proudly Supports Textile Exchange’s Sustainability Conference in Milan (c) GB Network Marketing & Communication
16.10.2018

C.L.A.S.S. Proudly Supports Textile Exchange’s Sustainability Conference

  • Textile Exchange’s Sustainability Conference - Milan, October 22-24, 2018
  • The theme of the 2018 conference is United by Action: Accelerating Sustainability in Textiles and Fashion.

The conference offers an opportunity to connect with industry pioneers and learn about cutting edge solutions and innovations in textile and apparel sustainability. As a result, C.L.A.S.S., headquartered in Milan, the global resource for smart material innovation, education, marketing and communication, will be on hand to support this year’s theme.

Many of the materials the C.L.A.S.S. team will showcase speak to circular economy such as Re.VerSo™, Bemberg™ and ROICA™ by Asahi Kasei, Iluna Group and TINTEX Textiles and many others that use technological breakthroughs to offer fashion materials that provide significant reductions in water during the manufacturing process, an important step toward responsible future fashion systems.

  • Textile Exchange’s Sustainability Conference - Milan, October 22-24, 2018
  • The theme of the 2018 conference is United by Action: Accelerating Sustainability in Textiles and Fashion.

The conference offers an opportunity to connect with industry pioneers and learn about cutting edge solutions and innovations in textile and apparel sustainability. As a result, C.L.A.S.S., headquartered in Milan, the global resource for smart material innovation, education, marketing and communication, will be on hand to support this year’s theme.

Many of the materials the C.L.A.S.S. team will showcase speak to circular economy such as Re.VerSo™, Bemberg™ and ROICA™ by Asahi Kasei, Iluna Group and TINTEX Textiles and many others that use technological breakthroughs to offer fashion materials that provide significant reductions in water during the manufacturing process, an important step toward responsible future fashion systems.

During Textile Exchange’s Sustainability Conference, Giusy Bettoni, C.L.A.S.S. CEO and Founder and her team will have a dedicated space to engage attendees in an open discussion regarding the importance of fashion business strategies. The experience in the space, that will reflect an New York event created for C.L.A.S.S. by Ginger Design, will start with the vision of a film by Cristina Picchi that represents harmony between the various phases of the textile process and the cycles of natural elements. Visitors will walk through a three-dimensional installation designed by Cécile Feilchenfeldt to inspire creativity and explore the limitless possibilities using innovative smart materials.

“We are always proud to have a presence at international events including this year’s Textile Exchange’s Sustainability Conference. It is a great way for us to share our expertise regarding responsible innovation and new business model strategies. As C.L.A.S.S. is headquartered in Milan, we are proud that they selected our city for this year’s conference. Being held in Milan provides a chance for us to support Textile Exchange regarding smart material innovation, many of them produced in Italy.” said Bettoni.

Just off their return from Première Vision in Paris, Bettoni who is also the Sustainability Consultant for Smart Creation, recognizes the importance for her company to have a strong international presence to spread C.L.A.S.S.’ message to a global audience regarding responsible creation. 

As C.L.A.S.S. enters their second decade of business, they have expanded their business activities to include e-commerce that provides an opportunity for fashion start-up to purchase up to a maximum of 50, an initiative launched to support fashion start-ups. And a new division, C.L.A.S.S. Education, an initiative Bettoni co-founded with James Mendolia, also a Professor, Fashion Institute of Technology. Mendolia has been visiting universities to speak to fashion design, business, textiles and production students in Europe, Asia and North America to encourage attendees to infuse a new way of design thinking and move from a linear to a circular business model.   

Source:

GB Network Marketing & Communication