From the Sector

Reset
1547 results
(c) munich fabric start
02.09.2022

Abschlussbericht zur 50. MUNICH FABRIC START: Hauptthema war der Preis

Die internationale Fabric Trade Show bleibt ein gesetzter Termin im Messekalender. Die positive, motivierte und ambitionierte Aufbruchsstimmung der Messe mit inspirierenden Neuheiten, innovativen Inhalten und zukunftsgerichteten Themen hat sich auch auf die Branche übertragen: Neben intensiven Gesprächen insbesondere über Rohstoff-und Energiepreise, zeigten Einkäufer:innen, Produktmanager:innen und Designer:innen in München mehr denn je Lust auf Neues.

Die internationale Fabric Trade Show bleibt ein gesetzter Termin im Messekalender. Die positive, motivierte und ambitionierte Aufbruchsstimmung der Messe mit inspirierenden Neuheiten, innovativen Inhalten und zukunftsgerichteten Themen hat sich auch auf die Branche übertragen: Neben intensiven Gesprächen insbesondere über Rohstoff-und Energiepreise, zeigten Einkäufer:innen, Produktmanager:innen und Designer:innen in München mehr denn je Lust auf Neues.

Die MUNICH FABRIC START sieht sich mit der 50. Ausgabe vom 30. August bis zum 1. September in ihrer Rolle als eine der wichtigsten europäischen Stoffmessen und führenden Business-Plattformen für die Fashion und Denim-Branche bekräftigt. Der Münchner Veranstalter feierte mit dem Jubiläum nicht nur das Comeback von MUNICH FABRIC START und der internationalen Denim Trade Show BLUEZONE nach den Corona-bedingt angepassten Formaten der vergangenen Saisons, sondern auch ihr Wachstum mit der größten Veranstaltung seit Bestehen. Insgesamt zeigten rund 900 Aussteller:innen aus 40 Ländern ca. 1.500 Kollektionen auf einer Gesamtausstellungsfläche von 45.000 Quadratmetern - rund 2.500 Quadratmetern mehr als im Vergleich zur letzten Vor-Corona-Ausgabe im September 2019.

Die Messe registrierte im Vergleich zu Vor- Corona-Zeiten mit 14.200 Besucher:innen rückläufige Zahlen, hatte dies aber angesichts der nach wie vor und insbesondere transkontinental anhaltenden Reiseeinschränkungen und -vorbehalten ebenso wie der zu beobachtenden Strukturveränderungen in der Modebranche erwartet. Die Qualität der vor Ort anwesenden Einkäufer:innen, Designer:innen und Produktmana¬ger:innen überzeugte, was die Aussteller:innen bestätigten.

Nach München kamen vor allem Unternehmen aus Deutschland, Österreich und der Schweiz, darunter Firmen wie Adidas, ArmedAngels, Baldessarini, BMW, C&A, Cinque, Comma, Drykorn, Ecoalf, Hallhuber, die Holy Fashion Group, Hugo Boss, Lagerfeld, Laurèl, Mac, Marc Cain, Marc O’Polo, Nike, Peek & Cloppenburg, Riani, s.Oliver, Schumacher, Strellson, Vaude, Windsor oder Zalando. Eine wichtige Besucher:innengruppe blieben die Niederlande mit Firmen wie Calvin Klein, Claudia Sträter, Expresso Fashion oder Scotch & Soda. Ebenfalls stark mit ihren Teams vertreten waren der skandinavische Raum mit Besucher:innen wie Selected / Homme und die Bestseller-Gruppe genauso wie Brands aus Frankreich und Italien, darunter Calzedonia, Diesel, Giorgio Armani und Lacoste.

Sowohl auf der MUNICH FABRIC START im MOC als auch in der BLUEZONE wurde das Show-Konzept weiter ausgebaut: In den DESIGN STUDIOS kamen 60 international führende Stoffdesigner:innen, Print- und Musterentwickler:innen zusammen; KEYHOUSE und CATALYSER versammelten technologische, nachhaltige und ästhetische Innovationstreiber an den Schnittstellen von Fashion und Denim; das neue Format THE SOURCE war mit rund 65 Aussteller:innen bei seiner Premiere ausgebucht und lieferte in der neu erschlossenen Halle 8 direkt gegenüber vom MOC Antworten auf die steigende Nachfrage nach Manufacturing und Nearshoring.

Bei fast jedem Messegespräch ging es im preissensibelsten, europäischen Markt Deutschland darum, Ansätze zu finden, wie einerseits Eckpreislagen gehalten, andererseits nicht auf Qualität verzichtet werden muss – zu Zeiten steigender Energiepreise ein Balanceakt.

Source:

MUNICHFABRICSTART Exhibitions GmbH

31.08.2022

50. MUNICH FABRIC START mit "Furore" gestartet

Far Furore: Die 50. Ausgabe der MUNICH FABRIC START ist am 30. August erfolgreich gestartet - innovativ und nach vorne gerichtet. Mit rund 900 Aussteller:innen aus 40 Ländern und 1.500 Kollektionen auf einer Gesamtausstellungsfläche von 45.000 Quadratmetern sind die Messen MUNICH FABRIC START mit vier Hallen im MOC, BLUEZONE mit zwei Hallen, das KEYHOUSE sowie das neue Format THE SOURCE mit rund 2.500 Quadratmetern zusätzlicher Fläche nochmals gewachsen und erreichen Aussteller:innen-seitig das Niveau der letzten Vor-Corona-Ausgabe im September 2019.
 
THE SOURCE als Antwort auf die steigende Nachfrage nach Manufacturing und Nearshoring ist mit 65 Aussteller:innen in der neu erschlossenen Halle 8 direkt gegenüber vom MOC ebenfalls ausgebucht.
 
Das hohe Besucheraufkommen am ersten Messetag ist ein Zeichen dafür, dass die MUNICH FABRIC START mit ihrem Termin vom 30. August bis 1. September richtig liegt und bekräftigt das Standing der Münchener Veranstaltung als eine der wichtigsten europäischen Stoffmessen und Trendautorität. FURORE, das aktuelle Leitthema der MUNICH FABRIC START, hat sich bewahrheitet.

Far Furore: Die 50. Ausgabe der MUNICH FABRIC START ist am 30. August erfolgreich gestartet - innovativ und nach vorne gerichtet. Mit rund 900 Aussteller:innen aus 40 Ländern und 1.500 Kollektionen auf einer Gesamtausstellungsfläche von 45.000 Quadratmetern sind die Messen MUNICH FABRIC START mit vier Hallen im MOC, BLUEZONE mit zwei Hallen, das KEYHOUSE sowie das neue Format THE SOURCE mit rund 2.500 Quadratmetern zusätzlicher Fläche nochmals gewachsen und erreichen Aussteller:innen-seitig das Niveau der letzten Vor-Corona-Ausgabe im September 2019.
 
THE SOURCE als Antwort auf die steigende Nachfrage nach Manufacturing und Nearshoring ist mit 65 Aussteller:innen in der neu erschlossenen Halle 8 direkt gegenüber vom MOC ebenfalls ausgebucht.
 
Das hohe Besucheraufkommen am ersten Messetag ist ein Zeichen dafür, dass die MUNICH FABRIC START mit ihrem Termin vom 30. August bis 1. September richtig liegt und bekräftigt das Standing der Münchener Veranstaltung als eine der wichtigsten europäischen Stoffmessen und Trendautorität. FURORE, das aktuelle Leitthema der MUNICH FABRIC START, hat sich bewahrheitet.

More information:
MUNICH FABRIC START
Source:

Munich Fabric Start

(c) Allmann Sattler Wappner Architekten, München; Menges Scheffler Architekten, Frankfurt; Jan Knippers Ingenieure, Stuttgart
31.08.2022

Neues Ausbildungsjahr für Textil- und Bekleidungsberufe startet

Ein Garn zu spinnen, ein Gewebe oder Gestrick zu produzieren, anschließend zu veredeln und zu einem fertigen Textil mit breiten Anwendungsfeldern zu konfektionieren, benötigt viel Know-how. Passend dazu bieten Textil- und Bekleidungsunternehmen Ausbildungsberufe an, deren Anwendungsfelder ganz nach dem Motto „Textil kann viel“ nicht vielfältiger sein könnten. Produktionsmechaniker*innen Textil können ihr Geschick im Umgang mit Maschinen unter Beweis stellen; Produktveredler*innen Textil sind direkt in das Veredeln und Färben eingebunden; Textil- und Modeschneider*innen verwandeln Stoffe in Kleidungsstücke und andere Produkte. Auch Ausbildungen im kaufmännischen Bereich, in Logistik oder IT hat die Industrie zu bieten.

Ein Garn zu spinnen, ein Gewebe oder Gestrick zu produzieren, anschließend zu veredeln und zu einem fertigen Textil mit breiten Anwendungsfeldern zu konfektionieren, benötigt viel Know-how. Passend dazu bieten Textil- und Bekleidungsunternehmen Ausbildungsberufe an, deren Anwendungsfelder ganz nach dem Motto „Textil kann viel“ nicht vielfältiger sein könnten. Produktionsmechaniker*innen Textil können ihr Geschick im Umgang mit Maschinen unter Beweis stellen; Produktveredler*innen Textil sind direkt in das Veredeln und Färben eingebunden; Textil- und Modeschneider*innen verwandeln Stoffe in Kleidungsstücke und andere Produkte. Auch Ausbildungen im kaufmännischen Bereich, in Logistik oder IT hat die Industrie zu bieten.

„Wir möchten noch mehr junge Menschen für eine Ausbildung in unserer spannenden und innovativen Branche begeistern. Deshalb investiert Südwesttextil mit dem Bau des Texoversums auf dem Campus der Hochschule Reutlingen in die Zukunft der Ausbildung. Das Texoversum ist einer der Orte, an dem die textile Aus- und Weiterbildung ihre Innovation und Attraktivität aufzeigt und vorantreibt“, so Edina Brenner, Hauptgeschäftsführerin des Wirtschafts- und Arbeitgeberver-bands Südwesttextil.

In den Nachwuchs zu investieren hat beim Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie e.V. Südwesttextil Tradition: Seit 1980 sind in der Gatex, der überbetrieblichen Aus- und Weiterbildungsstätte der Branche, mehr als 1.000 Menschen erfolgreich qualifiziert worden. Auszubildenden ermöglicht die Gatex das Lernen entlang der textilen Kette, sodass sie im Anschluss im Betrieb auch vor- oder nachgelagerte Stufen der Produktion mitdenken können.
 
Mit dem Umzug der Gatex von Bad Säckingen nach Reutlingen setzt Südwesttextil auf einen zentralen Ort und die Verknüpfung mit dem Studienangebot der Hochschule. Schon jetzt schnuppern die Auszubildenden Campusluft, denn das überbetriebliche Ausbildungsjahr beginnt direkt in Reutlingen. Das Texoversum wird im Frühsommer des nächsten Jahres eröffnet und bietet dem textilen Nachwuchs Raum fürs Lernen, Ausprobieren und Vernetzen. Denn in den 3.000 Quadratmetern des innovativ gebauten Gebäudes befinden sich neben Schulungsräumen auch Werkstätten, Labore und Think-Tank-Flächen.

(c) by Aylin Koenig GmbH
30.08.2022

Alter Wall gewinnt Iconic Award für Social-Media-Aktivitäten

Im Wettbewerb um die beste Social-Media-Kommunikation für Architektur konnte das Hamburger Projekt Alter Wall die Experten-Jury mit seiner Kompetenz überzeugen. Initiiert vom Rat für Formgebung gilt der Iconic Award als einzigartige Würdigung von Architektur- und Designlösungen. Im Mittelpunkt des Projektes stand die Gewinnung der Fashion-Influencerin Aylin Koenig als Mieterin für den Alten Wall, die mit ihrer eigenen Kommunikation aktiv dazu beiträgt, das Image des Gebäude-Ensembles als neues Wahrzeichen von Hamburg zu stärken.

Im Wettbewerb um die beste Social-Media-Kommunikation für Architektur konnte das Hamburger Projekt Alter Wall die Experten-Jury mit seiner Kompetenz überzeugen. Initiiert vom Rat für Formgebung gilt der Iconic Award als einzigartige Würdigung von Architektur- und Designlösungen. Im Mittelpunkt des Projektes stand die Gewinnung der Fashion-Influencerin Aylin Koenig als Mieterin für den Alten Wall, die mit ihrer eigenen Kommunikation aktiv dazu beiträgt, das Image des Gebäude-Ensembles als neues Wahrzeichen von Hamburg zu stärken.

Mit einem Angebot aus gehobenem Shopping, inspirierender Kunst sowie Gastronomie hat sich der Alte Wall seit Fertigstellung schnell einen guten Namen gemacht. Zur Erschließung neuer Zielgruppen, die den Flanier-Boulevard im Herzen der City besuchen sollen, entschied sich das Kommunikations- und Projektteam mit Aylin Koenig eine der führenden Mode-Influencerinnen anzusprechen. Das Mode-Label by Aylin Koenig wurde 2018 gegründet und hat seitdem über 700.000 Followern auf Social Media. Im Gegensatz zu anderen Influencer-Kooperationen ist Aylin Koenig eine dauerhafte Markenbotschafterin für den Alten Wall und transportiert ihrer Community authentisch, was vor Ort passiert. So zeigt sie ihre Mode in ihrem Store, besucht das Bucerius Kunst Forum und ist häufig im Wallter’s anzutreffen

Source:

PR + Presseagentur textschwester

(c) Hochschule Niederrhein
Christine Steinem, Anna Koch, Ayman Omar (Firma Brother), Joachim Rees (multiplot), Lisa-Marie Brodka, Gia Phuc Trinh (Studierende) und Michèle Lemper (v.l.n.r.)
30.08.2022

Hochschule Niederrhein mit „Print to go“ auf der Munich Fabric Start

Der Fachbereich Textil- und Bekleidungstechnik der Hochschule Niederrhein demonstriert auf der Messe „Munich Fabric Start“ in einem Work Space von 130m² wie der digitale Druck die Textil- und Bekleidungsbranche revolutioniert.

Besucher der Messe sind eingeladen, vor Ort kreativ zu werden: Beim freien Zeichnen, digitaler Bildbearbeitung, Farbanpassung und Rapportierung werden die Besucher von Anna Koch (Lehrkraft für besondere Aufgaben für Gestaltungslehre und Textildesign) und Christine Steinem (wissenschaftliche Mitarbeiterin im Textildruck und Mitglied des Forschungsinstituts für Textil und Bekleidung) unterstützt. Die Artworks werden eingescannt und anschließend unmittelbar auf Textilien realisiert.

Hierfür stehen zwei Microfactories zur Verfügung: Auf Anlagen der Firmen Brother Internationale Industriemaschinen GmbH und Multiplot Europe GmbH werden Jutebeutel in Serie im Direktdruck und rapportierte Designs auf Meterware mittels Sublimationsdruck erzeugt.

Der Fachbereich Textil- und Bekleidungstechnik der Hochschule Niederrhein demonstriert auf der Messe „Munich Fabric Start“ in einem Work Space von 130m² wie der digitale Druck die Textil- und Bekleidungsbranche revolutioniert.

Besucher der Messe sind eingeladen, vor Ort kreativ zu werden: Beim freien Zeichnen, digitaler Bildbearbeitung, Farbanpassung und Rapportierung werden die Besucher von Anna Koch (Lehrkraft für besondere Aufgaben für Gestaltungslehre und Textildesign) und Christine Steinem (wissenschaftliche Mitarbeiterin im Textildruck und Mitglied des Forschungsinstituts für Textil und Bekleidung) unterstützt. Die Artworks werden eingescannt und anschließend unmittelbar auf Textilien realisiert.

Hierfür stehen zwei Microfactories zur Verfügung: Auf Anlagen der Firmen Brother Internationale Industriemaschinen GmbH und Multiplot Europe GmbH werden Jutebeutel in Serie im Direktdruck und rapportierte Designs auf Meterware mittels Sublimationsdruck erzeugt.

Inspirationen erhalten die Messebesucher in der zugehörigen Ausstellung von Semesterausarbeitungen und Abschlussarbeiten (B. Sc. und M. Sc.) zu aktuellen Themen aus den Gebieten Smart Textiles, Allover Laser Technik oder Kombination aus verschiedenen Flächenerzeugungstechniken mit digitalem Druck oder Stickerei. Einige der angehenden Designer sind direkt mit vor Ort und stehen zu Gesprächen und bei Podiumsdiskussionen bereit: Lisa-Marie Brodka (DIT), Michele Lemper (PE) und Gia Trinh (DIM/PE).

Source:

Hochschule Niederrhein

25.08.2022

Neonyt ab 2023 Lizenzveranstaltung der Igedo Company

  • B2B-Format der Neonyt findet ab Januar 2023 2x jährlich in Düsseldorf parallel zu den Fashn Rooms statt
  • Messe Frankfurt plant internationalen Roll-out der Veranstaltung

Ab Januar 2023 wird die Neonyt als B2B-Event in Düsseldorf stattfinden. Weitere Satelliten im internationalen Kontext sind geplant. Den ersten Schritt macht die Messe Frankfurt in Deutschland gemeinsam mit der Igedo Company, die ab sofort die volle operative Planung und Umsetzung der Neonyt für den Standort Düsseldorf übernimmt.

Die Neonyt wird künftig als Lizenzveranstaltung parallel zu den FASHN ROOMS in Düsseldorf stattfinden. Das streng nachhaltige Sortiment der Neonyt findet neben den Fashn Rooms-Segmenten Agencies & Premium Brands (Showroom Concept), Avantgarde, Design & Contemporary sowie Accessoires und Shoes eine neue Heimat.

  • B2B-Format der Neonyt findet ab Januar 2023 2x jährlich in Düsseldorf parallel zu den Fashn Rooms statt
  • Messe Frankfurt plant internationalen Roll-out der Veranstaltung

Ab Januar 2023 wird die Neonyt als B2B-Event in Düsseldorf stattfinden. Weitere Satelliten im internationalen Kontext sind geplant. Den ersten Schritt macht die Messe Frankfurt in Deutschland gemeinsam mit der Igedo Company, die ab sofort die volle operative Planung und Umsetzung der Neonyt für den Standort Düsseldorf übernimmt.

Die Neonyt wird künftig als Lizenzveranstaltung parallel zu den FASHN ROOMS in Düsseldorf stattfinden. Das streng nachhaltige Sortiment der Neonyt findet neben den Fashn Rooms-Segmenten Agencies & Premium Brands (Showroom Concept), Avantgarde, Design & Contemporary sowie Accessoires und Shoes eine neue Heimat.

„Wir freuen uns sehr, die Igedo Company für eine Zusammenarbeit gewonnen zu haben“, sagt Olaf Schmidt. „Die Neonyt und ihre Cross Sector-Community sind in Düsseldorf in bester Gesellschaft und die Messelandschaft sowie die nachhaltige Textil- und Modeszene werden davon profitieren – hier treffen Know-how und Professionalität auf Innovationsgeist und Beständigkeit.“

„Natürlich sind auch wir hoch erfreut, dass wir den nächsten Entwicklungsschritt der Neonyt intensiv begleiten und unterstützen dürfen. Dies bedeutet gleichzeitig auch eine zusätzliche Stärkung des Modestandortes Düsseldorf und zeigt zudem auf, welche Wertschätzung die Igedo Company auch in ihrem 73-jährigen Bestehungsjahr in der Branche unbestritten genießt. Nun heißt es Ärmel hochkrempeln und mit aller Kraft gemeinsam die nächsten Ziele der Neonyt hier in Düsseldorf erreichen“, so Ulrike Kähler (Managing Director) und Philipp Kronen (Managing Partner) von der Igedo Company in ihrem gemeinsamen Statement zu dieser spannenden Entwicklung in der Modemessenlandschaft.

Frankfurt offen für weiteres D2C-Format „Neonyt Lab“
Der Erfolg, den Besucher*innen aus 22 Ländern, dem ersten Direct-to-Consumer (D2C) Event „Neonyt Lab“ im Juni 2022 bescheinigten, stimmt die Messe Frankfurt positiv für weitere solcher Veranstaltungen an ihrem Heimatstandort. Die Internationalisierung der Marke und die künftige B2B-Präsenz der Neonyt in Düsseldorf hätten keinesfalls ein ausbleibendes Engagement in Frankfurt zur Folge: Die Millionenmetropole am Main mit ihrer lokalen Mode- und Designwirtschaft und zahlreichen Kreativzentren und Sustainability-Movements eigne sich hervorragend, um dem Metathema Nachhaltigkeit einen kollektiven Schub zu verleihen und Endkonsument*innen direkt in den Fashion-Diskurs einzubinden, so die Messegesellschaft.

Das Konferenzformat Fashionsustain soll konzeptionell weiterentwickelt und internationalisiert werden. Nächster Termin für die Fashionsustain ist parallel zu den Fashn Rooms in Düsseldorf im Januar 2023. Die Messe Frankfurt plant weitere internationale Spin-offs der Konferenz. Die Fashionsustain fand in der Vergangenheit bereits mehrmals erfolgreich im Ausland statt: 2018 auf der Texworld Paris und im darauffolgenden Jahr eröffneten die Spin-offs der Konferenz in New York zur Texworld USA & Apparel Sourcing USA, in Los Angeles, parallel zum LA Fashion Festival, und in Shanghai, während der Intertextile Shanghai Apparel Fabrics die Nachhaltigkeitsdiskussion. Aktivitäten, die aufgrund der Corona-Pandemie ausgesetzt werden musste. Nun nimmt die Messe Frankfurt die internationalen Bestrebungen der Konferenz erneut auf.

Source:

Messe Frankfurt Exhibition GmbH

(c) adidas AG
25.08.2022

adidas: Y-3 Presents Fall/Winter 2022 Chapter 4

Y-3 returns to present the closing chapter of its Fall/Winter 2022 collection. Representing the final iteration of the brand’s “20 Years: Recoded” thematic narrative, Chapter 4 boldly celebrates one of the label’s most revered and lasting motifs – exotic prints – as adidas and Yohji Yamamoto fearlessly reimagine historic looks and textures for a new era.

Subversively exploring the year-long theme of collective memory, the latest chapter draws on Yohji Yamamoto’s inherently rebellious spirit. With Y-3 shifting its creative focus to a distinctly textural concept – Memories of Exotics – the German sportswear brand and the Japanese visionary recall a legacy of animal prints and iconography, distorting iconic signifiers through a slew of all-over print graphics.  

The seasonal offering is highlighted by a selection of pieces that juxtapose leopard prints and fabrics with muted palettes, functional details, and dynamic sporting silhouettes. Curated as a daring blend of past and future, the collection clashes the brand’s heritage with its progressive vision for tomorrow.

Y-3 returns to present the closing chapter of its Fall/Winter 2022 collection. Representing the final iteration of the brand’s “20 Years: Recoded” thematic narrative, Chapter 4 boldly celebrates one of the label’s most revered and lasting motifs – exotic prints – as adidas and Yohji Yamamoto fearlessly reimagine historic looks and textures for a new era.

Subversively exploring the year-long theme of collective memory, the latest chapter draws on Yohji Yamamoto’s inherently rebellious spirit. With Y-3 shifting its creative focus to a distinctly textural concept – Memories of Exotics – the German sportswear brand and the Japanese visionary recall a legacy of animal prints and iconography, distorting iconic signifiers through a slew of all-over print graphics.  

The seasonal offering is highlighted by a selection of pieces that juxtapose leopard prints and fabrics with muted palettes, functional details, and dynamic sporting silhouettes. Curated as a daring blend of past and future, the collection clashes the brand’s heritage with its progressive vision for tomorrow.

Accompanying the launch of Fall/Winter 2022 Chapter 4 is a visual campaign that oscillates between mystery, intrigue, and sporting dynamism. Shot by Heji Shin with creative direction from Jamie Reid and styling from Robbie Spencer, the visuals channel a visceral, rather than understated, interpretation of Y-3’s past, present, and future.

More information:
adidas Y-3 clothing
Source:

adidas AG

(c) Freudenberg Performance Materials
23.08.2022

Freudenberg at Lineapelle with sustainable materials for leather goods

Freudenberg Performance Materials (Freudenberg) will be presenting Evolon® eco-friendly microfiber reinforcement material for leather goods that is manufactured in Europe with no solvent and no chemical binder at the Lineapelle international trade show for the leather industry. Another sustainability highlight is binder-free strobel material made from 100% recycled PET for the shoe industry. The company will also be showing a nonwoven crimping material that meets the increasing demands of manufacturers and consumers alike in the footwear market.

Evolon® contains 80% recycled PET. It is produced at Freudenberg’s facility in Colmar, France, where the manufacturing process is highly sustainable: it is certified to STeP by OEKO-TEX® and fully complies with the DETOX TO ZERO by OEKO-TEX® criteria. In addition, shorter transport routes help to secure supply chains for players in the European leather goods industry.

Freudenberg Performance Materials (Freudenberg) will be presenting Evolon® eco-friendly microfiber reinforcement material for leather goods that is manufactured in Europe with no solvent and no chemical binder at the Lineapelle international trade show for the leather industry. Another sustainability highlight is binder-free strobel material made from 100% recycled PET for the shoe industry. The company will also be showing a nonwoven crimping material that meets the increasing demands of manufacturers and consumers alike in the footwear market.

Evolon® contains 80% recycled PET. It is produced at Freudenberg’s facility in Colmar, France, where the manufacturing process is highly sustainable: it is certified to STeP by OEKO-TEX® and fully complies with the DETOX TO ZERO by OEKO-TEX® criteria. In addition, shorter transport routes help to secure supply chains for players in the European leather goods industry.

The binder-free strobel material is made from 100% recycled PET. It is GRS-certified for reliable traceability. The GRS certification recognizes the share of recycled materials in the strobel material. This allows customers to calculate the total amount of recycled material in shoes. Moreover, the mono-component material itself is fully recyclable. In terms of performance, the material is lightweight and also demonstrates a high tensile strength.

Made from nonwoven fabric, the innovative crimping material optimally combines high permanent moldability and shape retention with flexibility and suppleness. This crimping material enables manufacturers to reduce their production costs, while consumers benefit from increased comfort. Compared to conventional knitted fabric-based crimping materials, the nonwoven crimping material offers multi-directional stretching properties, improved fitting, greater design freedom and reduced weight.

Source:

Freudenberg Performance Materials

Fashion Revolution
19.08.2022

Results of the FASHION TRANSPARENCY INDEX 2022

The world’s largest fashion brands and retailers must increase transparency to tackle the climate crisis and social inequality, according to the latest Fashion Transparency Index.

The seventh edition of the Fashion Transparency Index ranks 250 of the world’s largest fashion brands and retailers based on their public disclosure of human rights and environmental policies, practices, and impacts, across their operations and supply chains.

  • Brands achieved an average score of just 24%, with nearly a third of brands scoring less than 10%
  • The majority of brands (85%) do not disclose their annual production volumes despite mounting evidence of clothing waste around the world
  • Most major brands and retailers (96%) do not publish the number of workers in their supply chain paid a living wage

The Index reveals insights into the most pressing issues facing the fashion industry, like:

The world’s largest fashion brands and retailers must increase transparency to tackle the climate crisis and social inequality, according to the latest Fashion Transparency Index.

The seventh edition of the Fashion Transparency Index ranks 250 of the world’s largest fashion brands and retailers based on their public disclosure of human rights and environmental policies, practices, and impacts, across their operations and supply chains.

  • Brands achieved an average score of just 24%, with nearly a third of brands scoring less than 10%
  • The majority of brands (85%) do not disclose their annual production volumes despite mounting evidence of clothing waste around the world
  • Most major brands and retailers (96%) do not publish the number of workers in their supply chain paid a living wage

The Index reveals insights into the most pressing issues facing the fashion industry, like:

  • As new and proposed legislation focuses on greenwashing claims, almost half of major brands (45%) publish targets on sustainable materials yet only 37% provide information on what constitutes a sustainable material.
  • Only 24% of major brands disclose how they minimise the impacts of microfibres despite textiles being the largest source of microplastics in the ocean.
  • The vast majority of major brands and retailers (94%) do not disclose the number of workers in their supply chains who are paying recruitment fees. This paints an unclear picture of the risks of forced labour as workers may be getting into crippling debt to accept jobs paying poverty wages.
  • While many brands use their channels to talk about social justice, they need to go beyond lip service. Just 8% of brands publish their actions on racial and ethnic equality in their supply chains.

Despite these results, Fashion Revolution is encouraged by increasing supply chain transparency among many major brands, primarily with first-tier manufacturers where the final stage of production occurs, e.g. cutting, sewing, finishing and packing. Nine brands have disclosed their first-tier manufacturers for the first time this year. It is encouraging to see significant progress across market segments including luxury, sportswear, footwear and accessories and across different geographies.

Fashion Revolution’s co-founder and Global Operations Director Carry Somers says: “In 2016, only 5 out of 40 major brands (12.5%) disclosed their suppliers. Seven years later, 121 out of 250 major brands (48%) disclose their suppliers. This clearly demonstrates how the Index incentivises transparency but it also shows that brands really are listening to the millions of people around the world who keep asking them #WhoMadeMyClothes? Our power is in our persistence.”

More key findings from the Fashion Transparency Index 2022:

Progress on transparency in the global fashion industry is still too slow among 250 of the world’s largest fashion brands and retailers, with brands achieving an overall average score of just 24%, up 1% from last year
For another year, the initiative has seen major brands and retailers publicly disclose the most information about their policies, commitments and processes on human rights and environmental topics and significantly less about the results, outcomes and impacts of their efforts.

Most (85%) major brands still do not disclose their annual production volumes despite mounting evidence of overproduction and clothing waste
Thousands of tonnes of clothing waste are found globally. However, brands have disclosed more information about the circular solutions they are developing (28%) than on the actual volumes of pre- (10%) and post-production waste they produce (8%). Brands have sat by as waste importing countries foot the bill, resulting in serious human rights and environmental implications.

Just 11% of brands publish a responsible purchasing code of conduct indicating that most are still reluctant to disclose how their purchasing practices could be affecting suppliers and workers
Greater transparency on how brands interact with their suppliers ought to be a first step towards eliminating harmful practices and promoting fair purchasing practices. The poor performance on transparency in this vital area is a missed opportunity for brands to demonstrate they are serious about addressing the root causes of harmful working conditions, including the instances where they themselves are the key driver.

Despite the urgency of the climate crisis, less than a third of major brands disclose a decarbonisation target covering their entire supply chain which is verified by the Science-Based Targets Initiative
Many brands and retailers rely heavily on garment producing countries that are vulnerable to the impacts of the climate crisis, yet our research shows that only 29% of major brands and retailers publish a decarbonisation target covering their operations and supply chain which is verified by the Science Based Targets Initiative.

Only 11% of brands publish their supplier wastewater test results, despite the textile industry being a leading contributor to water pollution
The fashion industry is a major contributor to water pollution and one of the most water intensive industries on the planet. Only 11% of major brands publish their wastewater test result, and only 25% of brands disclose the process of conducting water-related risk assessments in their supply chain. Transparency on wastewater test results is key to ensuring that brands are held accountable for their potentially devastating impacts on local biodiversity, garment workers and their communities.

Most major brands and retailers (96%) do not publish the number of workers in their supply chain paid a living wage nor do they disclose if they isolate labour costs
Insufficient progress is being made by most brands towards ensuring that the workers in their supply chain are paid enough to cover their basic needs and put aside some discretionary income. Just 27% of brands disclose their approach to achieving living wages for supply chain workers and 96% do not publish the number of workers in their supply chain paid a living wage. In response, we have joined forces with allies across civil society to launch Good Clothes, Fair Pay. The campaign demands groundbreaking living wage legislation across the garment, textile and footwear sector.

 

Source:

Fashion Revolution

Yannik Zamboni Foto: Schweizerische Textilfachschule
18.08.2022

Schweizer Designer und STF-Alumnus Yannik Zamboni bei "Making the Cut"

Zamboni ist einer von zehn Teilnehmenden bei der amerikanischen Fashion-Reality-Show «Making the Cut», moderiert von Heidi Klum und Tim Gunn, Judges sind Nicole Richie und Jeremy Scott. Die Teilnehmenden der Show erhalten jede Woche eine Fashion-Spezialaufgabe. Und jede Woche muss eine/r der Teilnehmenden die Show verlassen.

Die STF Schweizerische Textilfachschule in Zürich organisiert an den vier Ausstrahlungsdaten der Reality-Show ein «Watch with us» für Friends, Family, Students & Fans. Yannik Zamboni wird mit vor Ort sein und von seinen Erfahrungen berichten.

Zamboni ist einer von zehn Teilnehmenden bei der amerikanischen Fashion-Reality-Show «Making the Cut», moderiert von Heidi Klum und Tim Gunn, Judges sind Nicole Richie und Jeremy Scott. Die Teilnehmenden der Show erhalten jede Woche eine Fashion-Spezialaufgabe. Und jede Woche muss eine/r der Teilnehmenden die Show verlassen.

Die STF Schweizerische Textilfachschule in Zürich organisiert an den vier Ausstrahlungsdaten der Reality-Show ein «Watch with us» für Friends, Family, Students & Fans. Yannik Zamboni wird mit vor Ort sein und von seinen Erfahrungen berichten.

In der dritten Staffel von Making the Cut bei Prime Video tritt eine neue Gruppe von 10 internationalen Unternehmern/innen und Designern/innen gegeneinander an, darunter der Schweizer Designer Yannik Zamboni. Alle Teilnehmenden haben das Ziel, ihre aufstrebenden Marken auf die nächste Stufe zu bringen und global mit ihren Designs einem möglichst breiten Publikum bekannt zu werden. Der/Die Gewinner/in der Serie erhält 1 Million Dollar, die er/sie in sein/ihr Unternehmen investieren kann sowie eine Mentorenschaft bei Amazon Fashion. Der/die Gewinner/in wird außerdem die Möglichkeit haben, eine exklusive Co-Marke mit Amazon Fashion zu gründen und seine/ihre bestehende Kollektion im Making the Cut Store der Plattform zu verkaufen.

Yannik Zamboni ist an der STF Schweizerischen Textilfachschule seit 2 Jahren als Incubator im Kreis 4 von Zürich eingemietet, hat neben einem Bachelor of Arts in Modedesign von der FHNW, auch die Berufsprüfung zum Fashion Spezialisten an der STF in Zürich absolviert. In einer Schweizer Kleinstadt mit 700 Einwohnern aufgewachsen, war er zunächst als Model tätig und arbeitete anschließend im Marketing, kündigte dann seinen gut bezahlten Job, um seiner Kreativität und seinem Traum, in der Modebranche zu arbeiten, nachzugehen.

Aktuell arbeitet er hauptberuflich als Designer für seine im September 2020 gegründete Marke maison blanche, die verschiedene gesellschaftspolitische Themen zur Sprache bringt und Tabuthemen durch konzeptionelle Mode anspricht. Der subversive Inhalt seiner Marke spiegelt sich in dekonstruierten Designs wider und zielt darauf ab, die Verhaltensregeln zu erweitern. Yannik und seine Marke sind der Meinung, dass Nachhaltigkeit in vier wichtige Bereiche unterteilt ist: ethisch-moralisch, soziopolitisch, ökologisch und ökonomisch, die alle respektiert und eingehalten werden müssen.

(c) adidas AG
18.08.2022

adidas Originals and Sean Wotherspoon team up with Hot Wheels

The Los Angeles-based designer Sean Wotherspoon returns with another release, this time combine his love for all forms of automotive memorabilia by bringing Hot Wheels into the frame to create a race inspired collection of apparel and footwear, brought to life with a series of bold graphics.

The apparel collection features a race jacket, long sleeve mesh t-shirt, cotton tee, trail shorts, a bucket hat and reversible tote bag. While the footwear release is comprised of an updated Superturf Adventure shoe with detachable patches and a take on adidas’ classic slider, the Adilette.

The Los Angeles-based designer Sean Wotherspoon returns with another release, this time combine his love for all forms of automotive memorabilia by bringing Hot Wheels into the frame to create a race inspired collection of apparel and footwear, brought to life with a series of bold graphics.

The apparel collection features a race jacket, long sleeve mesh t-shirt, cotton tee, trail shorts, a bucket hat and reversible tote bag. While the footwear release is comprised of an updated Superturf Adventure shoe with detachable patches and a take on adidas’ classic slider, the Adilette.

Source:

adidas AG

17.08.2022

Far Furore – Furore machen: Leitthema der MUNICH FABRIC START

Aufsehen erregen. Einen außergewöhnlichen Zustand der Begeisterung erzeugen. Rasend vor Wut und gleichzeitig voller Verzückung. All diese Widersprüche beinhaltet das Wort „Furore“ – und damit das aktuelle Leitthema der 50. MUNICH FABRIC START. Die Farb- und Materialtrends für Herbst/Winter 23/24 spiegeln dies in einer Kontroverse wider – von ruhig, dezent und natürlich bis hoch-innovativ, impulsiv und provokativ; von nahezu unsichtbar bis maximal plakativ.

Mit knapp 900 Aussteller:innen und 1.500 Kollektionen auf einer Gesamtausstellungsfläche von rund 45.000 Quadratmetern umfasst die MUNICH FABRIC START inzwischen acht Bereiche: Fabrics und Additionals mit internationalen Materialinnovationen für alle Bekleidungssegmente, ReSOURCE und Sustainable Innovations für nachhaltige Innovationen, Design Studios mit Stoffdesigns und neuen Entwicklungen für Prints auf vergrößerter Fläche, den Innovationshub KEYHOUSE, das Denim Powerhouse BLUEZONE und das neue Sourcing-Areal THE SOURCE für internationale, vertikale Integration.

Aufsehen erregen. Einen außergewöhnlichen Zustand der Begeisterung erzeugen. Rasend vor Wut und gleichzeitig voller Verzückung. All diese Widersprüche beinhaltet das Wort „Furore“ – und damit das aktuelle Leitthema der 50. MUNICH FABRIC START. Die Farb- und Materialtrends für Herbst/Winter 23/24 spiegeln dies in einer Kontroverse wider – von ruhig, dezent und natürlich bis hoch-innovativ, impulsiv und provokativ; von nahezu unsichtbar bis maximal plakativ.

Mit knapp 900 Aussteller:innen und 1.500 Kollektionen auf einer Gesamtausstellungsfläche von rund 45.000 Quadratmetern umfasst die MUNICH FABRIC START inzwischen acht Bereiche: Fabrics und Additionals mit internationalen Materialinnovationen für alle Bekleidungssegmente, ReSOURCE und Sustainable Innovations für nachhaltige Innovationen, Design Studios mit Stoffdesigns und neuen Entwicklungen für Prints auf vergrößerter Fläche, den Innovationshub KEYHOUSE, das Denim Powerhouse BLUEZONE und das neue Sourcing-Areal THE SOURCE für internationale, vertikale Integration.

Seit Wochen ausgebucht, ist THE SOURCE die neue europäische One Stop Solution für ein ganzheitliches Fashion Sourcing und neu gedachte Wertschöpfungsketten. 65 ausgewählte internationale Fertigungsunternehmen präsentieren ihre Angebote von Cut-Make-Trim (CMT) bis hin zur High End Production. Durch ein Cluster der wichtigsten Beschaffungsländer wie Portugal, Türkei, Marokko, Tunesien, Bosnien und Vietnam entsteht ein businessrelevanter Mix für die Risikodiversifikation, genre- und preislagenunabhängig. Die MUNICH FABRIC START hat dafür die neue Halle 8 mit rund 2.500 Quadratmetern zusätzlicher Fläche entwickelt. Die unter Denkmalschutz stehende, jüngst fertigrestaurierte, direkt an das bisherige MUNICH FABRIC START Gelände angrenzenden Lokhalle ist dafür die perfekte Location - mit gigantischen Ausmaßen und spektakulärer Architektur eine der größten, freitragenden historischen Stahltragwerkhallen Europas.

ReSOURCE, die Sourcing Plattform für nachhaltige Materialentwicklungen, bietet bio-zertifizierte, biobasierte, recycelte, kreislauffähige oder aus regenerativen Quellen hergestellte Stoffe und Zutaten und gewinnt weiterhin an Bedeutung.

Für die DESIGN STUDIOS wurde im Atrium 3 des MOC ein neues Areal geschaffen. Mit rund 40 Studios hat sich die Ausstellerzahl verdoppelt. Neben bekannten Namen wie buntastic, Eleonora Clerici, Fusion CPH, Le Studio Copenhagen, LETI., Musticstsyle oder Zisser Textile Design, die bereits langjährig in München präsentieren, ist dieses Jahr erstmalig das CREATE-Kollektiv in München vertreten, dessen 27 kreative Studios das Print-Segment der MUNICH FABRIC START bereichern.

Source:

munich fabric start

(c) Bogner
17.08.2022

BEST OF BOGNER Collection Fall/Winter 2022

  • OFF TO NEW HORIZONS

BOGNER was founded on innovations and adventures. When looking back, it is to 90 years of pioneering heritage. The company celebrates the past while welcoming the future with a selection of iconic BOGNER silhouettes revived and reinterpreted.

BEST OF BOGNER Fall/Winter 2022 combines innovative craftsmanship with luxury and progress. A collection of refined looks that create a sense of loose elegance and lightness.

Luxurious materials such as Bavarian wool, high-performance stretch nylon and performance travel wool are combined with embroidery, color blocking, cable knit patterns and fringes. The result: a fashion revival with iconic, timeless silhouettes and modern, luxurious highlights.

  • OFF TO NEW HORIZONS

BOGNER was founded on innovations and adventures. When looking back, it is to 90 years of pioneering heritage. The company celebrates the past while welcoming the future with a selection of iconic BOGNER silhouettes revived and reinterpreted.

BEST OF BOGNER Fall/Winter 2022 combines innovative craftsmanship with luxury and progress. A collection of refined looks that create a sense of loose elegance and lightness.

Luxurious materials such as Bavarian wool, high-performance stretch nylon and performance travel wool are combined with embroidery, color blocking, cable knit patterns and fringes. The result: a fashion revival with iconic, timeless silhouettes and modern, luxurious highlights.

Source:

Bogner

15.08.2022

THE ITALIAN LUSTER at Munich Fabric Start

Munich Fabric Start presents a new project-area that will take place during the next edition.
BLUEZONE with CATALYZER and KEYHOUSE will be the place to be for the blue community on 30 and 31 August. As a global key event for the denim industry, 90 international denim mills, weavers, manufacturers and suppliers will show their latest innovations and trends in the Zenithhalle, the Kohlebunker and the Kesselhaus.

"THE ITALIAN LUSTER" will offer all visitors a deep dive into the Made in Italy supply chain with companies that have turbocharged growth by focusing on quality, innovation and research. Well-known and international companies that can make an important contribution to European and global brands.

From the production of trimmings and accessories, to the creation of unique fabrics, to the inspiration of new collections and their realization to the finishing of the garments, Made in Italy still represents the reality par excellence focused on ethical and sustainable production.

Munich Fabric Start presents a new project-area that will take place during the next edition.
BLUEZONE with CATALYZER and KEYHOUSE will be the place to be for the blue community on 30 and 31 August. As a global key event for the denim industry, 90 international denim mills, weavers, manufacturers and suppliers will show their latest innovations and trends in the Zenithhalle, the Kohlebunker and the Kesselhaus.

"THE ITALIAN LUSTER" will offer all visitors a deep dive into the Made in Italy supply chain with companies that have turbocharged growth by focusing on quality, innovation and research. Well-known and international companies that can make an important contribution to European and global brands.

From the production of trimmings and accessories, to the creation of unique fabrics, to the inspiration of new collections and their realization to the finishing of the garments, Made in Italy still represents the reality par excellence focused on ethical and sustainable production.

"THE ITALIAN LUSTER" will allow all visitors an incredible journey into the Italian supply chain that has the ability to meet any demand of brands, from small to large production needs.

On the top floor of the Catalyzer Hall, it will be possible to view the individual collections of the companies in attendance and receive a beautiful gift specially created by the CADICA GROUP company from Carpi.

 
Participants
ACM - TRIMS AND ACCESSORIES PRODUCER
ACM was founded in 1982.
Since 1982, ACM has been providing the fashion world with unique, sought-after and customized details, guaranteeing prestigious and innovative workmanship. Each and every product is the result of the care we take at every stage of our production process: from the prototype, designed by putting the consumer's health first, to production with state-of-the-art machinery, which allows for fine workmanship and cutting-edge customization, while minimizing the impact on the environment (we are GRS certified) and complying with the strictest eco-toxicological regulations.

FASHION ART - LUXURY FASHION DESIGN
Fashionart is the brainchild of Andrea Rambaldi, who, after learning his trade from his parents, his mother a seamstress and his father the owner of a dye shop, decided to pursue a freelance career.
He began by collaborating with companies in the textile sector, where he deepened his knowledge in the field of chemistry and industrial processes, touching on the problems of processing cycles.
The real turning point came as a result of an important job for the Maison Chanel, which recognized the originality and effectiveness of his technical proposals. From that moment, this is 2008, FashionArt was born, a company focused on luxury fashion and design, expert in the design and production of garments.
From the idea to the final product, the company is able to support the client throughout the entire production process.
Since then, the company has grown and developed exponentially thanks to a team of managers, artists and experts whose experience makes them a benchmark in the high fashion industry. Fashionart operates exclusively in high fashion, a very difficult field in which to combine experience and technique with art and creativity, where our potential can be expressed to the fullest.

ELLETI - GARMENTS AND WASHING MAKER
Advocate of an approach that combines tradition, creativity, and innovation, for over 30 years Elleti Group has defined standards of absolute excellence for the denim industry. Born in the 80s in San Bonifacio, near Verona, the company developed in a one-of-a-kind context, a hotbed of ideas that led to the defining and establishing of new professions and skills in the field of denim treatment and garment personalization. Led by Luigi Lovato, right from the start the company established itself on the denim scene thanks to an ambitious and pioneering investment in new solutions. The following ten years mark an important growth which leads to the internationalization both of brand and production. After the implementing of a new department for garment dyeing, Elleti Group was ready to welcome the ever-increasing international demand, equipping itself with the first laundry in Tunisia, a country logistically central in the Mediterranean area, and as a result, ideal for the development of a complete textile supply chain. This successful story continues to unfold in the 2000s, a decade that marks the opening to the market of garment making thanks to two new structures in Romania, and peaks with the acquisition of Martelli Lavorazioni Tessili. Today Elleti Group stands firm in the market as a result of a complete offer that preserves the company’s artisanal vocation enriched through a constant process of responsible innovation.

In addition, companies BERTO INDUSTRIA TESSILE and OLIMPIAS GROUP will participate in the project by presenting their collections within their booths in the Catalyzer hall.

Source:

EFFE-BI SRL PR & COMMUNICATION

(c) adidas AG
12.08.2022

adidas Originals introduces the NMD V3 Silhouette

In 2015, adidas Originals launched the NMD silhouette – taking cues from the brand’s inimitable archive in order to create a shoe that disrupted the sneaker world at the time. Six years later and the Trefoil has returned with an updated take on the original innovator, channeling the very same independent mindset to present the  NMD V3.

Built for a life in motion, the NMD V3 reimagines its own iconic heritage with a distinctly forward thinking vision. The silhouette features a re-engineered mesh that wraps around the foot, a transparent heel clip, and BOOST cushioning that’s partially encapsulated in a TPU shell. The NMD V3 also comprises an upper made with a high-performance yarn which contains at least 50% Parley Ocean Plastic – re-imagined plastic waste, intercepted on remote islands, beaches, coastal communities and shorelines – and 50% recycled polyester.

In 2015, adidas Originals launched the NMD silhouette – taking cues from the brand’s inimitable archive in order to create a shoe that disrupted the sneaker world at the time. Six years later and the Trefoil has returned with an updated take on the original innovator, channeling the very same independent mindset to present the  NMD V3.

Built for a life in motion, the NMD V3 reimagines its own iconic heritage with a distinctly forward thinking vision. The silhouette features a re-engineered mesh that wraps around the foot, a transparent heel clip, and BOOST cushioning that’s partially encapsulated in a TPU shell. The NMD V3 also comprises an upper made with a high-performance yarn which contains at least 50% Parley Ocean Plastic – re-imagined plastic waste, intercepted on remote islands, beaches, coastal communities and shorelines – and 50% recycled polyester.

More information:
adidas Originals adidas shoes
Source:

adidas AG

Photo: Bogner
11.08.2022

BOGNER Golf Collection Fall/Winter 2022

The BOGNER Golf collection combines an active lifestyle with luxurious comfort and a hint of glamour. Highly functional essentials are the best equipment for long days on the golf course: a waterproof finish and taped seams offer protection from the rain; high-performance Thermore® insulation gives mid-layers moisture-regulating, quick-drying and warming qualities; Powerstretch guarantees freedom of movement, and the lightweight quality of tech jersey ensures the best in comfort.

Each BOGNER golf collection is used to layer styles individually to create the perfect golf outfit according to the needs and regardless of the season. The selection of pants, polos, skirts, jackets and accessories combine sporty appeal and timeless style. Modern contrast stripes, monochrome elegance, neutral colors and sporty silhouettes – true to the motto Athluxury Sports Fashion.

The BOGNER Golf collection combines an active lifestyle with luxurious comfort and a hint of glamour. Highly functional essentials are the best equipment for long days on the golf course: a waterproof finish and taped seams offer protection from the rain; high-performance Thermore® insulation gives mid-layers moisture-regulating, quick-drying and warming qualities; Powerstretch guarantees freedom of movement, and the lightweight quality of tech jersey ensures the best in comfort.

Each BOGNER golf collection is used to layer styles individually to create the perfect golf outfit according to the needs and regardless of the season. The selection of pants, polos, skirts, jackets and accessories combine sporty appeal and timeless style. Modern contrast stripes, monochrome elegance, neutral colors and sporty silhouettes – true to the motto Athluxury Sports Fashion.

Source:

Willy Bogner GmbH & Co. KGaA

Foto: Unplash
10.08.2022

High-tech center for cotton processing and fiber-to-fiber recycling being built in Africa

IFFAC (Impact Fund for African Creatives) has revealed plans which will revolutionise West African textile and garment production at one stroke. The fund is converting a partially disused textile mill in the region into a hi-tech centre for processing local cotton and recycling waste fabric, to produce both fabric for further processing and new clothes. The mill will be equipped with modern equipment, all sustainably powered by hydroelectricity from the nearby Volta Dam.

West Africa grows about 6% of the world’s cotton but only a tiny fraction of that crop is processed on the continent, the vast majority being shipped thousands of miles to Asia before being shipped back again as finished or part-finished fabrics. The mill project will end the continent’s reliance on such an unsustainable practice with all the obvious financial and environmental benefits.

IFFAC (Impact Fund for African Creatives) has revealed plans which will revolutionise West African textile and garment production at one stroke. The fund is converting a partially disused textile mill in the region into a hi-tech centre for processing local cotton and recycling waste fabric, to produce both fabric for further processing and new clothes. The mill will be equipped with modern equipment, all sustainably powered by hydroelectricity from the nearby Volta Dam.

West Africa grows about 6% of the world’s cotton but only a tiny fraction of that crop is processed on the continent, the vast majority being shipped thousands of miles to Asia before being shipped back again as finished or part-finished fabrics. The mill project will end the continent’s reliance on such an unsustainable practice with all the obvious financial and environmental benefits.

As well as producing fabric from sustainably grown virgin cotton, a joint venture with Shandong-based WOL Textiles Ltd., a privately owned plant that has long supplied the African market, the mill will be home to a state-of-the-art shredding and recycling facility, a joint venture between IFFAC and the Dutch Circularity B.V. CEO Han Hamers of Circularity B.V. in The Netherlands, has been involved in the production of 100% circular knit and woven articles.

The mill project is expected to create over a thousand jobs. The surrounding area already boasts a significant number of experienced textile workers ready to be retrained on the new equipment. While the majority of the products created will be sold within the region, all processes will confirm to new EU Supply Chain Law to allow for the possibility of export.  

Output is forecast at six million pieces of finished clothing and twenty-five million metres of spun and woven cloth per year. In total, thirty million US$ of investment will be made in the site with operations ready to begin next year (2023).

More information:
IFFAC Africa Recycling
Source:

Circularity Germany GmbH i.G.

10.08.2022

‘MADE IN BANGLADESH WEEK’: 12th -18th November 2022, Dhaka

  • Made in Bangladesh Week is organized by the Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA) in partnership with Bangladesh Apparel Exchange (BAE)
  • A week-long event in November will showcase sustainability strides being made by Bangladesh garment makers
  • The event will host 17 physical events like - conferences, expositions, photo exhibitions, fashion runway shows, sustainable design and innovation awards, factory tours –and many more.

The Honourable Prime Minister of Bangladesh, Sheikh Hasina, will inaugurate the first ever Made in Bangladesh Week in November. The event represents a major branding exercise for Bangladesh’s burgeoning garment manufacturing industry as it looks to position itself as the first-choice apparel sourcing hub for global fashion retailers.

It is the first branding event of the Bangladesh Apparel Industry dedicated solely to celebrating and showcasing the newest innovations, compliance, and sustainable developments of the RMG sector in the global market.

  • Made in Bangladesh Week is organized by the Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA) in partnership with Bangladesh Apparel Exchange (BAE)
  • A week-long event in November will showcase sustainability strides being made by Bangladesh garment makers
  • The event will host 17 physical events like - conferences, expositions, photo exhibitions, fashion runway shows, sustainable design and innovation awards, factory tours –and many more.

The Honourable Prime Minister of Bangladesh, Sheikh Hasina, will inaugurate the first ever Made in Bangladesh Week in November. The event represents a major branding exercise for Bangladesh’s burgeoning garment manufacturing industry as it looks to position itself as the first-choice apparel sourcing hub for global fashion retailers.

It is the first branding event of the Bangladesh Apparel Industry dedicated solely to celebrating and showcasing the newest innovations, compliance, and sustainable developments of the RMG sector in the global market.

The event aims to promote the apparel industry of Bangladesh locally and globally by showcasing the compelling stories of the ready-made garments sector, especially its impressive strides in the areas of workplace safety, environmental sustainability and workers’ wellbeing.

The event is expected to draw a gathering of more than a thousand people from home and abroad, including key stakeholders in the local and global fashion industry.

Bangladesh’s garment manufacturing industry has undergone a renaissance in recent times. Significant strides have been made in technological innovation, eco-friendly production, worker welfare and factory safety.

In addition to panels, seminars, awards, fashion shows and exhibitions, the week will also provide an opportunity for factory tours to give journalists and other stakeholders a chance to see for themselves innovative garment production in Bangladesh.

Made in Bangladesh Week will be organised by the Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA) in partnership with Bangladesh Apparel Exchange (BAE).

More information:
Bangladesh
Source:

Bangladesh Apparel Exchange (BAE)

10.08.2022

Launch of international in-store collection program at Mustang

Today’s system of «take – make – waste» needs to change. New textiles are produced used and discarded instead of putting them to a second use. The production of new textiles requires natural resources that are limited, and the current system has a significant negative impact on our planet. The transition to a circular system, where garments are kept in use for longer, is an opportunity to harness untapped potential around customer loyalty, economic growth, and ecological sustainability.

To move away from the linear system and enable products to be made out of post-consumer textile waste, TEXAID continues to expand its offering for in-store collection programs throughout Europe and the USA.

TEXAID is partnering with Mustang to offer an in-store collection program. At scale and paired with TEXAID, in-store collection of used clothing enables conservation of resources because it allows items to be directly sorted for their next and most environmentally friendly lifecycle. This service can now be found in over 70 Mustang stores across Germany, Austria, Belgium, Switzerland, Czech Republic, France, Hungary, the Netherlands, and Poland.

Today’s system of «take – make – waste» needs to change. New textiles are produced used and discarded instead of putting them to a second use. The production of new textiles requires natural resources that are limited, and the current system has a significant negative impact on our planet. The transition to a circular system, where garments are kept in use for longer, is an opportunity to harness untapped potential around customer loyalty, economic growth, and ecological sustainability.

To move away from the linear system and enable products to be made out of post-consumer textile waste, TEXAID continues to expand its offering for in-store collection programs throughout Europe and the USA.

TEXAID is partnering with Mustang to offer an in-store collection program. At scale and paired with TEXAID, in-store collection of used clothing enables conservation of resources because it allows items to be directly sorted for their next and most environmentally friendly lifecycle. This service can now be found in over 70 Mustang stores across Germany, Austria, Belgium, Switzerland, Czech Republic, France, Hungary, the Netherlands, and Poland.

More information:
Texaid Mustang circularity
Source:

TEXAID

10.08.2022

Weitblick nutzt retraced für Lieferkettentransparenz

Die Plattform für nachhaltiges Lieferkettenmanagement in der Modeindustrie retraced dient der Erfassung, Auswertung und Verwaltung von Daten der Lieferkette. Die Plattform vernetzt die an einer Bekleidungsherstellung beteiligten Parteien und sorgt für digitalisierte und effiziente Kommunikation. Dadurch können Unternehmen zusammenarbeiten, sich einen klaren Überblick über ihre Lieferketten verschaffen und Rohstoffe bis zu ihrem Ursprung zurückverfolgen. Risiken können antizipiert und ihre Lieferketten im Hinblick auf soziale und ökologische Aspekte optimiert werden. So können beispielsweise die gesetzlichen Vorgaben wie das deutsche Lieferkettensorgfaltspflichtengesetz erfüllt werden.

Die Plattform für nachhaltiges Lieferkettenmanagement in der Modeindustrie retraced dient der Erfassung, Auswertung und Verwaltung von Daten der Lieferkette. Die Plattform vernetzt die an einer Bekleidungsherstellung beteiligten Parteien und sorgt für digitalisierte und effiziente Kommunikation. Dadurch können Unternehmen zusammenarbeiten, sich einen klaren Überblick über ihre Lieferketten verschaffen und Rohstoffe bis zu ihrem Ursprung zurückverfolgen. Risiken können antizipiert und ihre Lieferketten im Hinblick auf soziale und ökologische Aspekte optimiert werden. So können beispielsweise die gesetzlichen Vorgaben wie das deutsche Lieferkettensorgfaltspflichtengesetz erfüllt werden.

Um sein Nachhaltigkeitsmanagement zielgerichtet zu stärken und für maximale Transparenz zu sorgen, hat sich der Workwear-Produzent Weitblick für die Zusammenarbeit mit retraced entschieden. Die Transparenztechnologie liefert auch in Bezug auf die Kundenkommunikation Weitblick wertvolle Details und Informationen, die positiven Einfluss auf die Kaufentscheidung nehmen können. Die Bereitschaft bei Weitblick, sich aktiv für die Erfüllung der ethischen Pflichten und Nachhaltigkeitsziele einzusetzen, besteht bereits seit langem und zeigt sich auch in zahlreichen Zertifizierungen und Mitgliedschaften wie beispielsweise dem Textilbündnis und dem Grünen Knopf.

Source:

WEITBLICK® GmbH & Co. KG