From the Sector

Reset
5608 results
11.01.2023

HeiQ and BekaertDeslee: Exclusive Supply Agreement for HeiQ Allergen* Tech

HeiQ Allergen* Tech will power a new and improved generation of Purotex, a BekaertDeslee product through its exclusive application to mattress ticking aiming to provide end-users with a good night’s sleep.

HeiQ Materials AG  has signed an Exclusive Supply Agreement with BekaertDeslee, a specialist in the development and manufacturing of mattress textiles, mattress covers, and on-trend sleep solutions, for the supply of HeiQ’s recently launched HeiQ Allergen* Tech.  

Under this agreement, BekaertDeslee will have exclusive worldwide rights to apply HeiQ Allergen* Tech to mattress ticking, which is used to cover mattresses. HeiQ Allergen* Tech, which was launched in October 2022, is a 100% biobased, naturally derived technology that reduces exposure to inanimate allergens such as house dust mite matter, and pet allergens with the help of active probiotics.

HeiQ Allergen* Tech will power a new and improved generation of Purotex, a BekaertDeslee product through its exclusive application to mattress ticking aiming to provide end-users with a good night’s sleep.

HeiQ Materials AG  has signed an Exclusive Supply Agreement with BekaertDeslee, a specialist in the development and manufacturing of mattress textiles, mattress covers, and on-trend sleep solutions, for the supply of HeiQ’s recently launched HeiQ Allergen* Tech.  

Under this agreement, BekaertDeslee will have exclusive worldwide rights to apply HeiQ Allergen* Tech to mattress ticking, which is used to cover mattresses. HeiQ Allergen* Tech, which was launched in October 2022, is a 100% biobased, naturally derived technology that reduces exposure to inanimate allergens such as house dust mite matter, and pet allergens with the help of active probiotics.

It has been granted the Allergy UK Seal of Approval by The British Allergy Foundation following a review and assessment of the technology. Additionally, an independent certification has shown that HeiQ Allergen* Tech successfully reduces 83,6% of cat (hair) allergen, 76,5% of dog (hair) allergen, and 96,6% of house dust mite matter allergen.

* Inanimate allergens such as house dust mite matter & pet allergens.

Source:

HeiQ Materials AG

Grafik: econAN international GmbH
11.01.2023

Geförderte Geschäftsanbahnungsreise nach Finnland: Textilrecycling und neue textile Fasern

Die AHK Finnland führt in Kooperation mit der econAN international GmbH, dem bvse-Fachverband Textilrecycling e.V. und German RETech Partnership e.V. im Auftrag des Bundesministeriums für Wirtschaft und Klimaschutz, eine Geschäftsanbahnungsreise nach Finnland durch. Es handelt sich dabei um eine projektbezogene Fördermaßnahme. Sie ist Bestandteil der Exportinitiative Umwelttechnologien und wird im Rahmen des Markterschließungsprogramms für KMU durchgeführt. Zielgruppe sind vorwiegend kleine und mittlere deutsche Unternehmen (KMU).

Die AHK Finnland führt in Kooperation mit der econAN international GmbH, dem bvse-Fachverband Textilrecycling e.V. und German RETech Partnership e.V. im Auftrag des Bundesministeriums für Wirtschaft und Klimaschutz, eine Geschäftsanbahnungsreise nach Finnland durch. Es handelt sich dabei um eine projektbezogene Fördermaßnahme. Sie ist Bestandteil der Exportinitiative Umwelttechnologien und wird im Rahmen des Markterschließungsprogramms für KMU durchgeführt. Zielgruppe sind vorwiegend kleine und mittlere deutsche Unternehmen (KMU).

Für die Projektteilnehmer*innen werden individuell auf ihre Anforderungen zugeschnittene Geschäftsgespräche mit potenziellen Kooperationspartnern, Kunden und Branchenexperten organisiert. In Vorbereitung auf die Geschäftsanbahnungsreise erhalten sie eine Zielmarktanalyse, die auf die relevante Branche, deren Marktentwicklung, Vertriebsinformationen sowie die rechtlichen und steuerlichen Rahmenbedingungen auf dem finnischen Markt eingeht. Im Rahmen einer fachbezogenen Präsentationsveranstaltung werden die deutschen Teilnehmer*innen die Möglichkeit haben, dem finnischen Fachpublikum bestehend aus Vertreter*innen der Wirtschaft, Verbänden, Verwaltung und Presse ihre Leistungen, Produkte und Technologien vorzustellen.

Für etablierte Unternehmen und Start-ups aus den Bereichen Textilrecycling und neue Textilfasern bieten sich viele Geschäfts- und Kooperationsmöglichkeiten auf dem finnischen Markt. Ebenfalls ist der finnische Markt interessant für deutsche Unternehmen, die Textilien in ihren Produkten nutzen und diese nachhaltiger gestalten möchten. Nachgefragt sind u.a. Lösungen für eine effiziente Sortierung von Textilien und für die Identifizierung von Textilarten, Innovationen für die Verwendung von recycelten Fasern, Recyclingtechniken sowie Maschinenhersteller. Deutsche Unternehmen dürfen mit einem großen Interesse an Kooperationen rechnen, denn die finnische Textilindustrie benötigt Partner in allen Phasen der Wertschöpfungskette.

Zielgruppe: Unternehmen aus den Bereichen Textilrecycling sowie neue textile Fasern. Die gesamte Wertschöpfungskette ist angesprochen – von Zulieferern von Maschinen und Rohstoffen bis zu Anbieter von Produkten aus recyceltem Material.

Inhalt: Die TeilnehmerInnen erhalten Unterstützung bei Markteintritt bzw. -bearbeitung in Finnland:

  • Während einer Fachkonferenz präsentieren sie ihre Produkte und Dienstleistungen dem regionalen Fachpublikum (aus Wirtschaft, Politik und Verbänden).
  • Zur Vorbereitung erhalten sie eine branchenspezifische Zielmarktanalyse mit Informationen zu den Marktpotenzialen und -entwicklungen, rechtlichen Rahmenbedingungen etc.
  • Das Herzstück des Programms sind individuelle Termine mit Entscheidungsträgern und potenziellen Geschäftspartnern. Diese werden im Vorfeld für jedes Unternehmen durch eine individuelle Geschäftspartnersuche ermittelt.

Der Teilnahmebetrag liegt je nach Firmengröße zwischen 500€ und 1.000€ netto. Es können maximal 12 Unternehmen teilnehmen.

Weitere Informationen und zum Anmeldeformular online unter: https://www.econan.com/textilrecycling-und-neue-textile-fasern-in-finnland/  

Source:

econAN international GmbH

Bild Gütegemeinschaft sachgemäße Wäschepflege e. V.
10.01.2023

Doppeltes Jubiläum für Sachgemäße Wäschepflege

2023 ist ein besonderes Jubiläumsjahr für die Gütegemeinschaft sachgemäße Wäschepflege e. V.: Sie blickt auf 70 Jahre ihres Bestehens als Trägerin der RAL Gütezeichen zurück. Diese feiern parallel ihren 85sten Geburtstag. Beide Jubilare zusammen waren von Beginn an im Einsatz für die Güte- und Qualitätssicherung in der gewerblichen Wäschepflege.

2023 ist ein besonderes Jubiläumsjahr für die Gütegemeinschaft sachgemäße Wäschepflege e. V.: Sie blickt auf 70 Jahre ihres Bestehens als Trägerin der RAL Gütezeichen zurück. Diese feiern parallel ihren 85sten Geburtstag. Beide Jubilare zusammen waren von Beginn an im Einsatz für die Güte- und Qualitätssicherung in der gewerblichen Wäschepflege.

„Der Gedanke, eine besondere Qualität auszuzeichnen, ist nichts Neues und war schon 1938 aktuell“, betont Dr. Timo Hammer, Geschäftsführer der Gütegemeinschaft. Damals wurde das Gütezeichen für sachgemäßes Waschen offiziell ins Leben gerufen. Hintergrund war eine Initiative für ein Gütezeichen „für sachgemäßes Waschen“, die drei Jahre zuvor von dem Wäschereibetreiber Willy Löcher aus Köln ausging. Doch anfangs gefiel nicht jedem die neue Idee, ein Gütezeichen für eine Dienstleistung zu schaffen. Bis dahin gab es nur Gütezeichen für Waren. Willy Löcher kämpfte für seine Ideale und warb auf Vorträgen und bei Tagungen für das neue Gütezeichen, schließlich stellten sich die Wäschereibetreiber mehrheitlich hinter seine Idee. „Von da an stand das RAL Gütezeichen für Sachgemäße Wäschepflege für besondere Qualität, Gütesicherung und Verbraucherschutz“, resümiert Timo Hammer, „und das tut es bis heute.“

„Nach den Vorkriegs- und Kriegswirren erreichten die gewerblichen Wäschereien in Deutschland relativ rasch wieder einen hohen technischen Stand“, erläutert Timo Hammer, „auch die Zulieferindustrie konnte dann wieder innovative Produkte in gleichbleibender Qualität liefern.“ So war im Jahr 1953 der Weg geebnet für die Gründung einer neuen Gütezeichengemeinschaft für sachgemäßes Waschen, für die wiederum Willy Löcher die Initiative ergriffen hat. Am 24. Februar 1953 ist das „Gütezeichen für sachgemäßes Waschen“ vom „RAL -Ausschuss für Lieferbedingungen und Gütesicherung beim Deutschen Normenausschuss“ offiziell anerkannt worden.

Die Idee eines eigenen Gütezeichens stieß bei den Wäschereibesitzern auf großes Interesse, so dass Ende 1953 40 Wäschereien das Gütezeichen führen durfte. Timo Hammer: „Heute sind es über 400 Mitgliedsbetriebe, die ihren Kunden eine gleichbleibend hohe Wäschequalität, ein Hygienemanagement auf höchstem Niveau, einen textilen Werterhalt sowie einen schonenden und nachhaltigen Umgang mit Ressourcen gewährleisten. Dabei unterstützen wir sie als Gemeinschaft im heutigen herausfordernden Marktumfeld bestmöglich. In diesem Zusammenhang möchten wir aber keinesfalls für eine Art „Hygiene-Polizei“ gehalten werden, sondern wir setzen die Erfordernisse an Qualität und Hygiene konsequent um. Auch deshalb entwickeln wir das Gütezeichen stetig weiter und passen es den jeweils neuen Marktbedürfnissen an. In den kommenden Jahren dürfen wir auf einige neue Entwicklungen gespannt sein.“

Im Auftrag der Gütegemeinschaft sachgemäße Wäschepflege e.V. ist der Prüfdienstleister Hohenstein für die Qualitätssicherung der Mitgliedsbetriebe weltweit zuständig. Die Hohenstein Experten beurteilen auch direkt vor Ort sowohl technische als auch hygienische Prozesse. Die Hohenstein Academy bietet speziell für Textilpflegebetriebe ein breites Spektrum an modernen Aus- und Weiterbildungsmaßnahmen, damit Mitarbeiter von Wäschereien den täglichen Anforderungen ihrer Arbeit noch besser gewachsen sind.

Obwohl die Gütezeichen für sachgemäße Wäschepflege zunächst nur für deutsche Wäschereibetriebe gedacht waren, haben sie sich in der Zwischenzeit auch in anderen Ländern etabliert. So dürfen heute zahlreiche gewerbliche Wäschereien in der Schweiz, Österreich, Frankreich, Belgien, Luxemburg, Polen, Slowenien, Slowakei, Tschechien, Kasachstan, Japan, China und Griechenland Gütezeichen führen. Die externen Kontrollen werden in den genannten Ländern dabei nach den gleichen Kriterien durchgeführt wie in Deutschland.

Source:

Gütegemeinschaft sachgemäße Wäschepflege e. V.

10.01.2023

EuroShop 2023 – Vortragsprogramm veröffentlicht

Retail Technology Stage und Connected Retail Stage: IT-Trends, Innovationen und Praxistipps live

Auf der EuroShop in Düsseldorf präsentieren vom 26. Februar bis 02. März 2023 in der Dimension Retail Technology führende internationale Anbieter für IT im Handel ihre jüngsten, maßgeschneiderten Produkte und Lösungen. Darüber hinaus bieten die Retail Technology Stage sowie die Connected Retail Stage an allen fünf Tagen umfangreiche Vortragsprogramme.

Aktuelle Praxisbeispiele werden ebenso vorgestellt wie Projekte und Trends rund um IT. Besucherinnen und Besucher der EuroShop können kostenfrei die Präsentationen der beiden Stages innerhalb der Messehalle besuchen und sich über aktuelle Entwicklungen informieren.

Retail Technology Stage
Highlights der Retail Technology Stage sind  z.B. folgende Vorträge:

Retail Technology Stage und Connected Retail Stage: IT-Trends, Innovationen und Praxistipps live

Auf der EuroShop in Düsseldorf präsentieren vom 26. Februar bis 02. März 2023 in der Dimension Retail Technology führende internationale Anbieter für IT im Handel ihre jüngsten, maßgeschneiderten Produkte und Lösungen. Darüber hinaus bieten die Retail Technology Stage sowie die Connected Retail Stage an allen fünf Tagen umfangreiche Vortragsprogramme.

Aktuelle Praxisbeispiele werden ebenso vorgestellt wie Projekte und Trends rund um IT. Besucherinnen und Besucher der EuroShop können kostenfrei die Präsentationen der beiden Stages innerhalb der Messehalle besuchen und sich über aktuelle Entwicklungen informieren.

Retail Technology Stage
Highlights der Retail Technology Stage sind  z.B. folgende Vorträge:

  • Ihr Smart-Cart-Projekt ist zum Scheitern verurteilt? – So machen Sie es besser
    Frank Heinrich, Pentland Firth Software GmbH – Ein Unternehmen der EDEKA Minden-Hannover Stiftung & Co. KG, CEO
  • Value Added Friction: A new way to look at Loss Prevention at Self-Checkout
    James Frank, Toshiba Global Commerce Solutions, Innovations Consultant
  • End-to-End Digitalisierung im Claim Management
    Reiner Sailer, Markant Services International, Lead Service Owner B2B-Integration und Markant Preis Monitor
  • Anke Schmidt, Dirk Rossmann GmbH, Geschäftsleitung Internationaler Handel und Einkaufsorganisation
    RFID as a key driver for the evolution of fashion retail
  • Michał Wesołowski, Checkpoint Systems, Strategic Account Manager
    Alexander Yashin, LPP, Senior Data Analyst, RFID Expert
  • The Future of Facilities Navigating through Sustainability Objectives and the Energy Crisis with rich asset data and automation
    Leum Fahey, ServiceChannel, Principal Product Manager,
  • David Schalenbourg, Delhaize Technique Belgium, Director
    Siddarth Shetty, ServiceChannel, Chief Business Development Officer

Connected Retail Stage
Auf der Connected Retail Stage stehen die neuen Herausforderungen, die sich aus dem veränderten Kundenverhalten ergeben, im Vordergrund. Denn  Vertriebskanäle existieren aus Kundensicht nicht mehr nebeneinander, sondern werden während der Kaufentscheidung beliebig kombiniert.

  • Rethinking unsold merchandise? Get inventory back in the game
    Peter Hanko, Ydistri, Head of Sales
    Tomas Pimpara, Rossmann Tschechien, Head of Logistics
  • How RFID contribute to the end-to-end supply chain of C&A?
    Ivette Kint, Checkpoint Systems, Business Unit Director Benelux & Finland
    Hans Peter, Scheidt C&A Services GmbH & Co. OHG, Unit Leader Merchandise Visibility Services
  • How grocery retailers can gain market share from their competitors
    Jacob Tveraabak, StrongPoint, CEO
    Niklas Zeitlin, Coop Sweden, Head of Online Operations
  • Immersive Commerce & the Metaverse
    Xenia Giese, Microsoft Germany, Senior Industry Advisor Retail & CG
    Orlando Ribas, Fernandes Fashable, CEO
    Shish Shridhar, Microsoft Germany, Microsoft Global Retail Startups Lead
    Antonio Squeo Hevolus, Chief Innovation Officer
  • Business Case – Digital Twin im Einsatz bei E center Warnow Park
    Stephan Cunäus, E center Warnow Park, Geschäftsführer
    Till Zehnle, Captana GmbH / SES-Imagotag, Business Developer

Alle Vortragsthemen und Referenten beider Stages sind im Internet unter www.euroshop.de/de/Programm/Stages abrufbar. Die Retail Technology Stage befindet sich in Halle 6 Stand I 61, die Connected Retail Stage in Halle 6 Stand I 03. Alle Vorträge werden simultan übersetzt (deutsch/englisch), beide Stages sind auch als Livestream auf www.euroshop.de zu verfolgen und können auch nach der EuroShop on demand abgerufen werden.

 

More information:
EuroShop
Source:

Messe Düsseldorf

Graphik Freudenberg Performance Materials
10.01.2023

Freudenberg: Technical packaging textiles with less CO2 emissions

By using a high share of recycled content in its Evolon® materials, Freudenberg Performance Materials (Freudenberg) offers technical packaging textiles with a carbon footprint decreased by 35%. An independent LCA study showed additional benefits such as energy resource savings and lower water use. Furthermore, Evolon® fabrics provide sustainability benefits over the packaging entire life cycle thanks to high end performance and durability.

By replacing virgin PET with recycled PET, the cradle-to-gate carbon footprint of Evolon® packaging textile materials decreased by 35%. This is the result of a study by an independent LCA and eco-design consultancy firm, which made a Cradle-to-Gate assessment of several Evolon® products using virgin PET or recycled PET. The study was finalized in 2022 and conducted according to the principles of ISO 14040/ ISO 14044 standards, following the recommendations of the Product Environmental Footprint and the Circular Footprint Formula.

By using a high share of recycled content in its Evolon® materials, Freudenberg Performance Materials (Freudenberg) offers technical packaging textiles with a carbon footprint decreased by 35%. An independent LCA study showed additional benefits such as energy resource savings and lower water use. Furthermore, Evolon® fabrics provide sustainability benefits over the packaging entire life cycle thanks to high end performance and durability.

By replacing virgin PET with recycled PET, the cradle-to-gate carbon footprint of Evolon® packaging textile materials decreased by 35%. This is the result of a study by an independent LCA and eco-design consultancy firm, which made a Cradle-to-Gate assessment of several Evolon® products using virgin PET or recycled PET. The study was finalized in 2022 and conducted according to the principles of ISO 14040/ ISO 14044 standards, following the recommendations of the Product Environmental Footprint and the Circular Footprint Formula.

Evolon® microfilament textiles have a small carbon footprint because their manufacturing process uses low CO2 energy sources. The fabrics are lightweight and can be reused throughout entire production programs, e.g. of a car model when it is about the automotive industry. Furthermore, the new Evolon® RE fabrics contain up to 85% of recycled PET which is produced in-house out of post-consumer PET bottles.

Evolon® textiles are suitable for reusable technical packaging, which eliminate the use of thousands of disposable packaging materials. Evolon® fabrics offer scratch-free, lint-free, high-end surface protection for molded plastic parts, painted parts and other sensitive industrial and automotive parts during transport. This contributes to lower the scrap rate of parts and provide both financial and ecological benefits. By using Evolon® reusable packaging to transport highly-sensitive parts, customers can increase their efficiency and save resources.

Source:

Freudenberg Performance Materials

BVMed
10.01.2023

BVMed-Infoblätter zum Umweltrecht

Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) gibt Medizinprodukte-Unternehmen mit einer Reihe von Infoblättern eine Übersicht zu den immer komplexer werdenden umweltrechtlichen Vorgaben. Der kostenfreie BVMed-Service unter www.bvmed.de/umweltrecht vermittelt einen Überblick zu den Anwendungsbereichen und entstehenden Pflichten aus der Umweltgesetzgebung.

Mit der aktuellen Umsetzung des „Green Deal“ der Europäischen Union soll Europa der erste klimaneutrale Kontinent werden. „Hierfür sind rund 80 Initiativen geplant, viele davon betreffen direkt oder indirekt die Medizintechnik-Branche“, so die BVMed-Nachhaltigkeitsexpertinnen Dr. Christina Ziegenberg und Clara Allonge. Themen wie Klimaneutralität und ressourcenschonende Produktionsprozesse werden immer stärker in den Fokus rücken und die Verbandsarbeit neu ausrichten. Als Unterstützung für die Einordnung des umfassenden Umweltrechts bietet der BVMed in Zusammenarbeit mit der Produktkanzlei eine Übersicht zu den umweltrechtlichen Vorgaben an.

Die ersten sechs Infoblätter geben eine Übersicht zu folgenden Gesetzen und Themen:

Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) gibt Medizinprodukte-Unternehmen mit einer Reihe von Infoblättern eine Übersicht zu den immer komplexer werdenden umweltrechtlichen Vorgaben. Der kostenfreie BVMed-Service unter www.bvmed.de/umweltrecht vermittelt einen Überblick zu den Anwendungsbereichen und entstehenden Pflichten aus der Umweltgesetzgebung.

Mit der aktuellen Umsetzung des „Green Deal“ der Europäischen Union soll Europa der erste klimaneutrale Kontinent werden. „Hierfür sind rund 80 Initiativen geplant, viele davon betreffen direkt oder indirekt die Medizintechnik-Branche“, so die BVMed-Nachhaltigkeitsexpertinnen Dr. Christina Ziegenberg und Clara Allonge. Themen wie Klimaneutralität und ressourcenschonende Produktionsprozesse werden immer stärker in den Fokus rücken und die Verbandsarbeit neu ausrichten. Als Unterstützung für die Einordnung des umfassenden Umweltrechts bietet der BVMed in Zusammenarbeit mit der Produktkanzlei eine Übersicht zu den umweltrechtlichen Vorgaben an.

Die ersten sechs Infoblätter geben eine Übersicht zu folgenden Gesetzen und Themen:

  • Abfallverbringungsverordnung: Aktuell liegt ein Vorschlag für eine komplette Neufassung der AbfallverbringungsVO vor.
  • CLP-Verordnung über die Einstufung, Kennzeichnung und Verpackung von Stoffen und Gemischen: Aktuell wird auf EU-Ebene die Revision der CLP-VO vorangetrieben.
  • „Green Claims“: Enthält relevante rechtliche Themen im Bereich der Werbung mit Aussagen aus dem Bereich ESG („environmental, social, governance“).
  • Kreislaufwirtschaftsgesetz: Vor dem Hintergrund des „Green Deal“ und des darunter verabschiedeten „Circular Economy Action Plan“ der EU sind gegenwärtig alle abfallrechtlichen Regelungsbereiche Gegenstand von Evaluierungs- und Überarbeitungsprozessen.
  • Ökodesign-Regulierung: In Deutschland setzen das Energieverbrauchsrelevante-Produkte-Gesetz (EVPG) und die EVPG-Verordnung (EVPGV) die Ökodesign-Richtlinie in nationales Recht um.
  • Verpackungsgesetz: Gegenwärtig läuft auf EU-Ebene eine Initiative zur Überarbeitung der Richtlinie. Am 30. November 2022 wurde der Vorschlag für eine Verordnung über Verpackungen und Verpackungsabfälle von der EU-Kommission veröffentlicht.

Die Info-/Themenblätter decken folgende Inhalte ab:

  • Name und Verkündungsstand des Rechtsaktes
  • Hintergrundinformationen (beispielsweise die Umsetzung des europäischen Rechts durch nationale Rechtsakte)
  • Beschreibung von Anwendungsbereich und Ausnahmen
  • Beschreibung von Betroffenheit/Rollen
  • Stichpunkte zu den Pflichten
  • aktuelle Entwicklungen (beispielsweise laufende Gesetzgebungsverfahren oder Ankündigungen in Arbeitsprogrammen)

In Zusammenarbeit mit der Produktkanzlei wird der BVMed in den nächsten Monaten weitere Infoblätter erarbeiten.

More information:
BVMed Green Deal Umweltrecht
Source:

BVMed

Photo A. Monforts Textilmaschinen GmbH & Co. KG
Gunnar Meyer
10.01.2023

Gunnar Meyer new Managing Director for Monforts

Gunnar Meyer has been assigned the new Managing Director of A. Monforts Textilmaschinen GmbH & Co. KG in Mönchengladbach, Germany, as of January 1st 2023.

He started his career with Monforts and has spent his whole working life in the textile machinery industry. Between 1985 and 2010 he was a key part of the Monforts team in various roles related to sales and commercial issues, including as General Sales Director. He returned to the company in 2019 after working for other well-known German textile machine manufacturers in the field of nonwovens.

“Working in other parts of the textile industry, I have gained a lot of experience in the management of complex technical textile projects and my special focus will certainly be on challenges like the current energy crisis, alternative heating systems and sustainable textile finishing,” stated Meyer.

Gunnar Meyer has been assigned the new Managing Director of A. Monforts Textilmaschinen GmbH & Co. KG in Mönchengladbach, Germany, as of January 1st 2023.

He started his career with Monforts and has spent his whole working life in the textile machinery industry. Between 1985 and 2010 he was a key part of the Monforts team in various roles related to sales and commercial issues, including as General Sales Director. He returned to the company in 2019 after working for other well-known German textile machine manufacturers in the field of nonwovens.

“Working in other parts of the textile industry, I have gained a lot of experience in the management of complex technical textile projects and my special focus will certainly be on challenges like the current energy crisis, alternative heating systems and sustainable textile finishing,” stated Meyer.

Source:

AWOL for A. Monforts Textilmaschinen GmbH & Co. KG (9912)

DNFI
09.01.2023

World Natural Fibre Update - January 2023

Price Trends

Price Trends

  • The nearby cotton futures contract on the Intercontinental Exchange was down just 1% in December and closed the year at $1.84 per kilogram. A year earlier, the March contract closed at $2.30 per kilogram.  

    Cotton futures have been inverted for nearly three years because of supply chain disruptions that prevented normal on-time deliveries of international shipments. With the easing of container shortages and increased sailings, cotton futures are gradually reverting to the normal pattern in which contracts for forward delivery exceed nearby contracts by the cost of insurance, storage and interest between delivery months. The May and July 2023 contracts also finished 2022 at $1.84 per kilogram. In November, the May and July contracts were each several cents per kilogram lower than the March contract.
  • The Eastern Market Indicator of prices for fine wool in Australia rose 9% in December to US$9.06 per kilogram. A year earlier, the EMI was $9.66. Australian analysts note that sheep for meat, cattle, and grain production, are competing alternatives for the use of land, and wool prices must continue upward if production is to be maintained in 2023.
  • Prices quoted by the Indian Jute Balers Association (JBA) at the end of December converted to US$ fell 2% from a month earlier to an average of 74 cents per kilogram. The decline occurred entirely because of a weakening exchange rate. Prices in Rupee rose marginally. A year earlier, quoted prices averaged 84 cents per kilogram. The 16-percent decline year-on-year was caused about equally by a decline in quoted prices in Rupee and a weakening of the exchange rate.  

    The Indian jute industry is almost entirely focused on domestic demand, while half of total demand in Bangladesh comes from exports. Because of shortages of higher quality jute, export prices in Bangladesh are reportedly rising.
    (https://www.wgc.de/en/produkte/jute)

    India extended the anti-dumping duty at the end of December on jute and jute products imported from Bangladesh and Nepal for a period of five years. Bangladesh had urged the Indian government not to accept recommendations for extension, while the Indian industry was lobbying to ensure the duty remained in place. The duty rates range from approximately $6 per tonne at current exchange rates for low-quality fibres to $350 per tonne for finished products. The duty was originally imposed in January 2017 and was to expire at the end of 2022.
  • Prices of silk in China rose 2% during December to US$28.0 per kilogram. Prices in yuan fell marginally during the month, but the RMB rose 3% against the USD. Prices of textile-grade silk in China were essentially unchanged at the end of 2022 compared with the end of 2021. However, prices closed 2022 about 40% above the average level pre-Covid. https://www.sunsirs.com/uk/prodetail-322.html and  https://businessanalytiq.com/procurementanalytics/index/raw-silk-price-index/ .
  • Coconut coir fibre in India quoted in US$ remained in a narrow range, averaging $0.205 per kilogram in December. Prices in Rupee have been stable, and changes in dollar prices reflect changes in the exchange rate.

 
Production
 
World Natural Fibre Production in 2022 is estimated as of early January at 32 million tonnes, approximately one million below production in 2021 and down 900,000 tonnes compared with the estimate in early December.

World cotton production is estimated at 24.2 million tonnes in 2022/23 (August to July), 700,000 tonnes lower than in 2021/22 (ICAC.org). World cotton production rose from 20 million tonnes to 25 million between 2020/21 and 2005/06, but there has been no growth in the nearly two decades since.  
 
World production of jute is forecast down nearly 400,000 tonnes in 2022 because of inadequate rainfall during the harvest period to permit proper retting. Production in India is estimated up by 100,000 tonnes to 1.7 million tonnes, but production in Bangladesh fell by nearly one-third to just one million tonnes.
 
Production of coir, flax and sisal in 2022 are each estimated based on recent trends. Coir and flax have each been trending upward over the past decade, while world sisal production has been largely stable.

World wool production is forecast up 5% in 2022 to 1.09 million tonnes (clean), the highest since 2018. The Australian Wool Production Forecasting Committee issued its third estimate of 2022/23 production in December, keeping the estimate unchanged from September. Above-average rainfall in Australia, and across most of the Southern Hemisphere, is resulting in better pasture conditions and a rebuilding of sheep numbers. Sheep numbers shorn in Australia are climbing from 67 million in 2020/21 to 72 million in 2021/22 and to an estimated 75 million in 2022/23. https://www.wool.com/market-intelligence/wool-production-forecasts/  
 
According to the International Sericulture Commission (https://www.inserco.org/), silk production in China dropped from 170,000 tonnes in 2015 to 53,000 in 2020, with further declines estimated during Covid. Consequently, world silk production dropped from 202,000 tonnes in 2015 to 92,000 in 2020, and estimates of production during 2022 remain below 100,000 tonnes.

More information:
natural fibers textiles market
Source:

DNFI

09.01.2023

Shelton Vision AI: Tailored machine learning solutions for the textiles industry

Over the past three years, a dedicated AI development team at BTMA member Shelton Vision has been developing tailored machine learning solutions for the textiles industry.

The aim has been to elevate the detection process and the accuracy of naming and grading subtle defects in textiles, in real time within production environments.

“Big Data ‘off-the-shelf’ systems such as those behind technolgies like facial recognition and Google Maps involve reading many thousands of single images each second and simply take too long to accumulate sufficient data for what’s required in this specific case,” says Shelton Vision CEO and Managing Director Mark Shelton. “A feature of the textile industry is that in many sectors, the product range changes several times within a year and it is not uncommon to have to inspect hundreds, if not thousands of different styles in a year based on precise settings.”

In terms of defect types, he adds, there may typically be over 100 that need to be accurately detected, classified (named) and graded in real time.

Over the past three years, a dedicated AI development team at BTMA member Shelton Vision has been developing tailored machine learning solutions for the textiles industry.

The aim has been to elevate the detection process and the accuracy of naming and grading subtle defects in textiles, in real time within production environments.

“Big Data ‘off-the-shelf’ systems such as those behind technolgies like facial recognition and Google Maps involve reading many thousands of single images each second and simply take too long to accumulate sufficient data for what’s required in this specific case,” says Shelton Vision CEO and Managing Director Mark Shelton. “A feature of the textile industry is that in many sectors, the product range changes several times within a year and it is not uncommon to have to inspect hundreds, if not thousands of different styles in a year based on precise settings.”

In terms of defect types, he adds, there may typically be over 100 that need to be accurately detected, classified (named) and graded in real time.

“Added to this is the need to ‘filter out’ the random occurrence of ‘non defects’, such as loose threads, lint and dust on the surface – the number of which can be higher than actual defects – and it is clear that a bespoke system is required.”
The development team has consequently established metadata for identifying defect properties, enabling the successful identification of faults from a much smaller number of images.

“The system employs a unique combination of machine learning for automated style training and novel algorithms for defect detection, to provide high quality images for the AI real time defect classification and grading software,” Shelton explains. “Due to the inherent variation in fabric features – raw materials, construction, texture, colour and finishes, as well as the differing product quality standards in value chains and the regional variations in what defects are called – our AI engine uses models built for each individual company or group of companies, or product value chain.”

The AI models are constructed so that the user operatives can populate them with their own data produced by the vision system or by obtaining defect images from another imaging source (eg a mobile phone camera).  

The occurrence of defects is sporadic and many defect types occur infrequently, although when they do, they can have severe consequences. These scenarios re-enforce the need for the AI engine to be quickly set up and able to operate accurately with limited data sets of typically between 30 and 50 good quality images per defect type.

A further feature is a tool enabling the user to periodically ‘clean up’ the AI data during the set up phase. This is used to resolve conflicting data and to correct mis-named images.

Generally, the highest cost component of fabric production is the raw material and in addition to finished product inspection, a cost effective use for vision systems is in process operation.

Generally, the highest cost component of fabric production is the raw material and in addition to finished product inspection, a cost effective use for vision systems is in process operation.

“There is a need for the real time detection of defects that are being created in separate processes, such as printing or coating and for real time automated systems that can accurately determine the defects and their severity and provide a reliable signal for an operative to rectify the issue, This can result in considerable savings.

Prior to Shelton introducing powerful customised machine vision and real time defect classification, the only systems available were those that required manual sifting through vast numbers of images, which included both real defects and ‘non defect’ images. The task was very often overwhelming and did not provide much benefit beyond manual fabric inspection.

More information:
Shelton Vision fabric inspection
Source:

AWOL for British Textile Machinery Association (BTMA)

09.01.2023

Autoneum takes over automotive business of Borgers Group

January, 6 Autoneum signed an agreement to acquire the automotive business of Borgers. The transaction is expected to close in April 2023 following antitrust clearance. The enterprise value paid amounts to EUR 117 million.

Borgers specializes in textile acoustics protection, insulation and trim for automobiles. The product and customer range of Borgers is to a great extent complementary to the product and customer portfolio of Autoneum. Borgers’ wheel arch liner and trunk liner product lines as well as their truck business optimally complement the product range of Autoneum. Especially in the field of textile wheel arch liners, Borgers is the market leader in Europe. In addition, Borgers’ product range is distinguished by sustainable and fully recyclable products. In fiscal year 2021, the Borgers Automo-tive Group generated revenue of EUR 610 million with around 4 700 employees. Thanks to Autoneum’s global presence, the Borgers product portfolio adds to the sales potential for profitable growth in the medium term outside Europe.

January, 6 Autoneum signed an agreement to acquire the automotive business of Borgers. The transaction is expected to close in April 2023 following antitrust clearance. The enterprise value paid amounts to EUR 117 million.

Borgers specializes in textile acoustics protection, insulation and trim for automobiles. The product and customer range of Borgers is to a great extent complementary to the product and customer portfolio of Autoneum. Borgers’ wheel arch liner and trunk liner product lines as well as their truck business optimally complement the product range of Autoneum. Especially in the field of textile wheel arch liners, Borgers is the market leader in Europe. In addition, Borgers’ product range is distinguished by sustainable and fully recyclable products. In fiscal year 2021, the Borgers Automo-tive Group generated revenue of EUR 610 million with around 4 700 employees. Thanks to Autoneum’s global presence, the Borgers product portfolio adds to the sales potential for profitable growth in the medium term outside Europe.

Autoneum is acquiring Borgers from insolvency and has agreed new pricing and delivery terms with its customers. These will ensure sustained profitability and the further development of product and process technologies in both the short and long term.

The transaction will initially be financed through a new credit facility which is available in addition to the syndicated loan of CHF 350 million renewed in October 2022. A capital increase in the amount of approximately CHF 100 million is planned for the long-term refinancing of the acquisition. Autoneum’s two largest shareholders, Artemis Beteiligungen I AG and PCS Holding AG, have agreed to participate in the capital increase in proportion to their current shareholdings. Even taking into account the aforementioned capital increase, the transaction will generate a positive earn-ings per share contribution from the outset.

Source:

Autoneum Management AG

(c) Fraunhofer ICT
06.01.2023

Fraunhofer CPM develop programmable material for ergonomic lying position

Many people across the world are bedridden – be it due to illness, an accident or old age. Because those affected often cannot move or turn over by themselves, they often end up with very painful bedsores. In the future, it should be possible to avoid bedsores with the help of materials that can be programmed to entirely adapt their form and mechanical properties. For example, the body support of mattresses made from programmable materials can be adjusted in any given area at the push of a button. Furthermore, the support layer is formed in such a way that strong pressure on one point can be distributed across a wider area. Areas of the bed where pressure is placed are automatically made softer and more elastic. Caregivers can also adjust the ergonomic lying position to best fit their patient.

Many people across the world are bedridden – be it due to illness, an accident or old age. Because those affected often cannot move or turn over by themselves, they often end up with very painful bedsores. In the future, it should be possible to avoid bedsores with the help of materials that can be programmed to entirely adapt their form and mechanical properties. For example, the body support of mattresses made from programmable materials can be adjusted in any given area at the push of a button. Furthermore, the support layer is formed in such a way that strong pressure on one point can be distributed across a wider area. Areas of the bed where pressure is placed are automatically made softer and more elastic. Caregivers can also adjust the ergonomic lying position to best fit their patient.

Materials and microstructuring
Materials for applications requiring specific changes to stiffness or shape are being developed by researchers from Fraunhofer CPM, which is formed of six core institutes with the aim of designing and producing programmable materials. So, how can we program materials? “Essentially, there are two key areas where adjustments can be made: the base material – thermoplastic polymers in the case of mattresses and metallic alloys for other applications, including shape memory alloys – and, more specifically, the microstructure,” explains Dr. Heiko Andrä, spokesperson on the topic at the Fraunhofer Institute for Industrial Mathematics ITWM, one of the Fraunhofer CPM core institutes. “The microstructure of these metamaterials is made up of unit cells that consist of structural elements such as small beams and thin shells.” While the size of each unit cell and its structural elements in conventional cellular materials, like foams, vary randomly, the cells in the programmable materials are also variable – but can be precisely defined, i.e., programmed. This programming can be made, for example, in such a way that pressure on a particular position will result in specific changes at other regions of the mattress, i.e., increase the size of the contact surface and provide optimal support to certain areas of the body.

Materials can also react to temperature or humidity
The change in shape that the material should exhibit and the stimuli to which it reacts - mechanical stress, heat, moisture or even an electric or magnetic field - can be determined by the choice of material and its microstructure.

The journey to application
A single piece of material can take the place of entire systems of sensors, regulators and actuators. The goal of Fraunhofer CPM is to reduce the complexity of systems by integrating their functionalities into the material and reducing material diversity. We always have industrial products in mind when developing the programmable materials. As such, we take mass production processes and material fatigue into account, among other things,” says Franziska Wenz, deputy spokesperson on the topic at the Fraunhofer Institute for Mechanics of Materials IWM, another core institute of Fraunhofer CPM. The initial pilot projects with industry partners are also already underway. The research team expects that initially, programmable materials will act as replacements for components in existing systems or be used in special applications such as medical mattresses, comfortable chairs, variable damping shoe soles and protective clothing. “Gradually, the proportion of programmable materials used will increase,” says Andrä. Ultimately, they can be used everywhere – from medicine and sporting goods to soft robotics and even space research.

Source:

Fraunhofer ITWM

(c) Oeko-Tex GmbH
06.01.2023

OEKO-TEX®: New Branding for 30th anniversary

In its 30th year of dedication to safer textiles and leather, OEKO-TEX® has created a new brand identity. The global certifier of textile and leather products and production worked with branding agency Schwitzke ID to build the clear and unified OEKO-TEX® World.

Based on scientific principles, OEKO-TEX® has been promoting transparency in the textile and leather industry for three decades. Transparency is essential for enabling companies and consumers to make responsible decisions. “The new branding reflects the active, solution-oriented and positive approach. With our independent test institutes, we certify to clear, globally uniform criteria, which we communicate openly," says Inga Bleyer, Global Head of Marketing. "Our new look is clear, consistent and transparent."

In its 30th year of dedication to safer textiles and leather, OEKO-TEX® has created a new brand identity. The global certifier of textile and leather products and production worked with branding agency Schwitzke ID to build the clear and unified OEKO-TEX® World.

Based on scientific principles, OEKO-TEX® has been promoting transparency in the textile and leather industry for three decades. Transparency is essential for enabling companies and consumers to make responsible decisions. “The new branding reflects the active, solution-oriented and positive approach. With our independent test institutes, we certify to clear, globally uniform criteria, which we communicate openly," says Inga Bleyer, Global Head of Marketing. "Our new look is clear, consistent and transparent."

The most visible change is the new OEKO-TEX® logo, based on a geometric square and an organic circle, which reflect the scientific approach of OEKO-TEX® and the nature it aims to protect. The logo typo is supported by a stylized, organic form reminiscent of natural structures, such as leaves, drops or textile loops. The reduced colour palette highlights the umbrella brand with a new OEKO-TEX® Green plus black and white. A related colour palette supplements communication about OEKO-TEX® products. The product logos are subordinate to the umbrella brand, creating a unified hierarchy.

The lengthy transition period through 2024 considers sustainability. Customers should start the conversion now and may use any existing labels through the end of 2024.

Source:

Oeko-Tex GmbH

(c) BVMed | Christian Kruppa
06.01.2023

BVMed trauert um Joachim M. Schmitt

Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) trauert um seinen langjährigen Geschäftsführer und Vorstandsmitglied Joachim M. Schmitt. Er verstarb am Neujahrstag 2023 im Alter von 71 Jahren.

Schmitt kam 1985 zum BVMed und war von 1990 bis 2019 Geschäftsführer des deutschen Medizintechnik-Verbandes. Unter Führung von Schmitt wurde der Vertretungsbereich des Verbandes kontinuierlich ausgebaut, eine proaktive politische Arbeit etabliert und mit dem Umzug nach Berlin 2001 konsequent intensiviert. Weitere Meilensteine waren die Erarbeitung des Kodex Medizinprodukte in den 90er Jahren und der Aufbau der BVMed-Eventtochter MedInform (heute BVMed-Akademie) zu einem stetig wachsenden Informations- und Seminar-Service.

„Wir verlieren mit Joachim M. Schmitt eine prägende Gestalt des Verbandes und das jahrzehntelange Gesicht der deutschen MedTech-Branche. Wir verneigen uns vor einer großen Persönlichkeit und seiner unternehmerischen Leistung. Sein Wirken und sein menschliches Vorbild werden unvergessen bleiben“, so der BVMed-Vorstandsvorsitzende Dr. Meinrad Lugan sowie BVMed-Geschäftsführer und Schmitt-Nachfolger Dr. Marc-Pierre Möll.

Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) trauert um seinen langjährigen Geschäftsführer und Vorstandsmitglied Joachim M. Schmitt. Er verstarb am Neujahrstag 2023 im Alter von 71 Jahren.

Schmitt kam 1985 zum BVMed und war von 1990 bis 2019 Geschäftsführer des deutschen Medizintechnik-Verbandes. Unter Führung von Schmitt wurde der Vertretungsbereich des Verbandes kontinuierlich ausgebaut, eine proaktive politische Arbeit etabliert und mit dem Umzug nach Berlin 2001 konsequent intensiviert. Weitere Meilensteine waren die Erarbeitung des Kodex Medizinprodukte in den 90er Jahren und der Aufbau der BVMed-Eventtochter MedInform (heute BVMed-Akademie) zu einem stetig wachsenden Informations- und Seminar-Service.

„Wir verlieren mit Joachim M. Schmitt eine prägende Gestalt des Verbandes und das jahrzehntelange Gesicht der deutschen MedTech-Branche. Wir verneigen uns vor einer großen Persönlichkeit und seiner unternehmerischen Leistung. Sein Wirken und sein menschliches Vorbild werden unvergessen bleiben“, so der BVMed-Vorstandsvorsitzende Dr. Meinrad Lugan sowie BVMed-Geschäftsführer und Schmitt-Nachfolger Dr. Marc-Pierre Möll.

Source:

BVMed | Bundesverband Medizintechnologie e.V.

05.01.2023

India ITME 2022: Empowering Textile Through Technology

The 11th edition of India ITME 2022, a textile engineering and technology B2B Exhibition, was hosted in IEML, Greater Noida, U.P. under participation from 68 countries. It showcased more than 1600  Live machinery and unveiled 69 new products.

After a gap of six years, the event recorded a high flow of quality visitors - approx. 87,400 unique visitors - which included industry members, technocrats, academicians, students and government officials apart from the delegations from 13 countries lead by senior officials of respective country who are looking to engage with India as sourcing and trade partner for developing their textile industry.

The high-profile technology & engineering exhibition for textiles witnessed participation from leading Indian institutes for textile engineering such as VJTI Mumbai, DKTE Ichalkaranji where MOU’s were signed for knowledge exchange with Swiss Textile Machinery Association and Italian Textile Machinery Association, paving way for collaboration not only in business but also in technical education.

The 11th edition of India ITME 2022, a textile engineering and technology B2B Exhibition, was hosted in IEML, Greater Noida, U.P. under participation from 68 countries. It showcased more than 1600  Live machinery and unveiled 69 new products.

After a gap of six years, the event recorded a high flow of quality visitors - approx. 87,400 unique visitors - which included industry members, technocrats, academicians, students and government officials apart from the delegations from 13 countries lead by senior officials of respective country who are looking to engage with India as sourcing and trade partner for developing their textile industry.

The high-profile technology & engineering exhibition for textiles witnessed participation from leading Indian institutes for textile engineering such as VJTI Mumbai, DKTE Ichalkaranji where MOU’s were signed for knowledge exchange with Swiss Textile Machinery Association and Italian Textile Machinery Association, paving way for collaboration not only in business but also in technical education.

The six-day event carried forward its theme “Empowering Textile Through Technology” encouraging indigenously developed innovations and research by Indian companies.

The six-day event set the foundation for upgradation and modernization of the textile industry of India which is the 2nd largest employment generation sector after agriculture.

Source:

ITME

Zyler
05.01.2023

Zyler: Virtual try-on in fashion stores

  • Digital display experience platform, Raydiant, partners with Zyler to offer virtual try-on to fashion retailers in-store.

Digital display experience platform, Raydiant, is now offering an exciting new virtual try-on solution to their fashion retail customers. Virtual try-on is brought to stores by Zyler, fashion technology that allows customers to see themselves in any outfit without having to physically try them on.

This means that retail spaces can be transformed, maximizing space and making use of the latest innovations in fashion. When customers see themselves in items before purchase, they are more excited about the products, their confidence is boosted, and the brand becomes more inclusive. Customers shop and buy more, and are less likely to return the products they purchase. Raydiant presents this new virtual try-on offering in combination with their digital signage solutions.

  • Digital display experience platform, Raydiant, partners with Zyler to offer virtual try-on to fashion retailers in-store.

Digital display experience platform, Raydiant, is now offering an exciting new virtual try-on solution to their fashion retail customers. Virtual try-on is brought to stores by Zyler, fashion technology that allows customers to see themselves in any outfit without having to physically try them on.

This means that retail spaces can be transformed, maximizing space and making use of the latest innovations in fashion. When customers see themselves in items before purchase, they are more excited about the products, their confidence is boosted, and the brand becomes more inclusive. Customers shop and buy more, and are less likely to return the products they purchase. Raydiant presents this new virtual try-on offering in combination with their digital signage solutions.

Source:

Anthropics Technology

Dirk Ladenberg Bild Dibella
05.01.2023

Dibella verstärkt Vertriebsteam mit Dirk Ladenberg

Mit Dirk Ladenberger hat sich die Dibella GmbH zum 1.1.2023 Verstärkung ins Vertriebsteam geholt. Der 54-jährige Textilkaufmann war zuvor als Geschäftsführer bei der Damino GmbH tätig und bringt langjährige Berufserfahrung im Objekttextiliengeschäft mit.

„Mit Dirk Ladenberger erweitern wir unser Team durch einen hochqualifizierten Mitarbeiter, der sowohl langjährige Branchenerfahrung besitzt als auch den Textilservice in allen Facetten gut kennt. Mit seinem profunden Fachwissen in Sortiments- und Vertriebsfragen ist er eine Bereicherung für unser Unternehmen“ so Klaus Baur, Vertriebsleiter.

Mit Dirk Ladenberger hat sich die Dibella GmbH zum 1.1.2023 Verstärkung ins Vertriebsteam geholt. Der 54-jährige Textilkaufmann war zuvor als Geschäftsführer bei der Damino GmbH tätig und bringt langjährige Berufserfahrung im Objekttextiliengeschäft mit.

„Mit Dirk Ladenberger erweitern wir unser Team durch einen hochqualifizierten Mitarbeiter, der sowohl langjährige Branchenerfahrung besitzt als auch den Textilservice in allen Facetten gut kennt. Mit seinem profunden Fachwissen in Sortiments- und Vertriebsfragen ist er eine Bereicherung für unser Unternehmen“ so Klaus Baur, Vertriebsleiter.

Source:

Dibella GmbH

(c) Haelixa
05.01.2023

Damteks and Haelixa collaborate: Tracing recycled acrylic fiber

Haelixa, the Swiss traceability company and Damteks Textiles have announced a collaboration to mark and trace recycled acrylic fiber. Damteks is offering their recycled yarn to customers whereby they are able to place an order with the unique Haelixa DNA already attached.

The Haelixa solution is DNA markers which are solved in liquid and applied to fibers as a fine spray. Spot checks are completed after spraying to determine the presence of DNA and identify the product. The test is based on PCR technology that is 100% reliable and has forensic validity.

Damteks saw an increase in demand for blended yarn in the last year. The request is most often a composition of 30% recycled fiber with 70% standard fiber. Brands are looking for options to be more sustainable and Damteks proactively sought out an answer. They are offering the yarn with Haelixa DNA to validate the recycled acrylic in the mix.

Haelixa, the Swiss traceability company and Damteks Textiles have announced a collaboration to mark and trace recycled acrylic fiber. Damteks is offering their recycled yarn to customers whereby they are able to place an order with the unique Haelixa DNA already attached.

The Haelixa solution is DNA markers which are solved in liquid and applied to fibers as a fine spray. Spot checks are completed after spraying to determine the presence of DNA and identify the product. The test is based on PCR technology that is 100% reliable and has forensic validity.

Damteks saw an increase in demand for blended yarn in the last year. The request is most often a composition of 30% recycled fiber with 70% standard fiber. Brands are looking for options to be more sustainable and Damteks proactively sought out an answer. They are offering the yarn with Haelixa DNA to validate the recycled acrylic in the mix.

The haelixa team visited the Damteks recycling facility in Istanbul to kick off the partnership that will continue throughout 2023. The traceability program has the DNA sprayed on the recycled fibers before spinning. The project also saw the use of a tailored Haelixa liquid sprayer designed by the team based in Switzerland. When manufacturers do not have built-in moisturizing systems, Haelixa provides them with a custom unit to shower the DNA liquid onto the fibers. This sprayer is engineered to match the mechanical processing of the customer.

Damteks is a family-owned business that pride itself in carefully selecting environmentally responsible options for its production processes. On top of the certifications they have obtained including - GRS, RCS, GOTS, OCS - Damteks decided to have their products "Marked and Traced by Haelixa" to add additional credibility and reliability. Damteks plans to offer marked and traced by Haelixa yarn in different dyes as their offering to brands.

More information:
DNA marker acrylic fiber
Source:

Haelixa

(c) International Textile Manufacturers Federation (ITMF)
04.01.2023

17th ITMF Global Textile Industry Survey

  • Business situation has worsened markedly but not expectations.

The 17th ITMF Global Textile Industry Survey (GTIS, formerly known as ITMF Corona-Survey) shows that on average the business situation in the global textile industry has deteriorated further in November 2022. At the same time, global business expectations in six months’ time remained in negative territory but did not get gloomier. The indicators for order intake, order backlog, and capacity utilisation rate dropped, globally.

  • Business situation has worsened markedly but not expectations.

The 17th ITMF Global Textile Industry Survey (GTIS, formerly known as ITMF Corona-Survey) shows that on average the business situation in the global textile industry has deteriorated further in November 2022. At the same time, global business expectations in six months’ time remained in negative territory but did not get gloomier. The indicators for order intake, order backlog, and capacity utilisation rate dropped, globally.

According to the survey, the business situation in the three Asian regions and Europe remained especially poor. In North & Central America the business situation has improved again markedly. Except for the textile machinery segment that still benefits on average from a long order backlog, all other segments found themselves in negative business situations, especially fibre producers and spinners. Global business expectations have remained negative but “stabilized” around -10 percentage points (pp) since July 2022. Expectations have improved significantly in South Asia to +10pp, and Europe to -30pp. Business expectations in all segments remain negative territory with four out of seven recording improvements.

Order intake nose-dived in November, in line with weaker business situation and weaker demand, currently the biggest concern for the global textile value chain. Only companies in North & Central America registered on average a good order intake, while all other regions were faced with an unsatisfactory order situation. Except for South-East Asia and North & Central America order backlog fell. The only segments where order backlog increased were the down-stream segments garments and home textiles. Capacity utilization rate dropped in all regions in November 2022. It only increased in the textile machinery segment but fell otherwise.

“Weakening demand” is by far the biggest concern in the global textile industry, followed by the root causes of demand reduction, namely high energy and raw material prices which lead to high inflation rates. Good news is that logistical costs are not much of a concern anymore. Concerns about geopolitics on the other hand have increased again in the past two months.

More information:
ITMF market survey
Source:

International Textile Manufacturers Federation (ITMF)

04.01.2023

Update of the ZDHC MMCF Guidelines 2.0

January, 3rd, ZDHC announced the release of the updated ZDHC Man-Made Cellulosic Fibres (MMCF) Guidelines Version 2.0, and its supporting document. By publishing these documents the industry shall be pushed forward increasingly innovative and sustainable fibre production.

The ZDHC MMCF Guidelines V2.0 now include the Responsible Fibre Production Guidelines, Wastewater Guidelines and Air Emissions Guidelines as three separate chapters in a single document.

Fibres are key components of production processes in the textile and fashion value chain and it is crucial to reduce the environmental impact of their manufacture. ZDHC guidelines give suppliers producing MMCF unified criteria for measuring output indicators like wastewater, sludge, air emissions and other process-related parameters.

January, 3rd, ZDHC announced the release of the updated ZDHC Man-Made Cellulosic Fibres (MMCF) Guidelines Version 2.0, and its supporting document. By publishing these documents the industry shall be pushed forward increasingly innovative and sustainable fibre production.

The ZDHC MMCF Guidelines V2.0 now include the Responsible Fibre Production Guidelines, Wastewater Guidelines and Air Emissions Guidelines as three separate chapters in a single document.

Fibres are key components of production processes in the textile and fashion value chain and it is crucial to reduce the environmental impact of their manufacture. ZDHC guidelines give suppliers producing MMCF unified criteria for measuring output indicators like wastewater, sludge, air emissions and other process-related parameters.

Among other changes, this update reflects the expansion of the scope to accommodate Viscose Filament Yarn, Lyocell, Cuprammonium Rayon (Cupro) and Cellulose Acetate (Acetate). The ZDHC Man-Made Cellulosic Fibres (MMCF) Guidelines V2.0 provide an aligned approach for included fibres, including defined chemical recovery, wastewater and sludge discharge, and air emission discharge.

ZDHC continues to advocate for the improvement of processes which minimise emissions while also working towards the recovery of input substances and by-products. These dual goals, reduction and recovery, directly address the negative impact of outputs arising from MMCF production.

ZDHC MMCF Guidelines Industry Standard Implementation Approach Version 2.0: Additional Industry Support for Implementation
Along with the ZDHC Man-Made Cellulosic Fibres (MMCF) Guidelines V2.0, ZDHC has also updated its ZDHC MMCF Guidelines Industry Standard Implementation Approach. This document aims to support the implementation process of the ZDHC MMCF Guidelines V2.0, and features new implementation timelines that assist suppliers in setting their goals to achieve Foundational, Progressive or Aspirational Level on the ZDHC Supplier Platform.

Grafik BVMed
03.01.2023

Lieferketten-Sorgfaltspflichtengesetz: BVMed gibt MedTech-Unternehmen Orientierungshilfe

Am 1. Januar 2023 ist das Lieferketten-Sorgfaltspflichtengesetz (LkSG) in Kraft getreten. Die Unternehmen werden damit verpflichtet, Menschenrechte und Umweltbelange entlang ihrer globalen Lieferkette zu wahren. Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) unterstützt die Medizintechnik-Branche bei der praktischen Umsetzung der neuen LkSG-Pflichten mit einer kostenlosen Handreichung. Die Orientierungshilfe besteht aus insgesamt sechs Modulen, von denen nun auch Modul 3 „Ausgestaltung des Beschwerdemechanismus“ und Modul 5 „Jährliche Berichterstattung“ online gegangen sind. Zuvor waren bereits Module zum Anwendungsbereich, zur Compliance-Dokumentation und zur Ausgestaltung der Governance vom BVMed veröffentlicht worden. Die Module können unter www.bvmed.de/lksg heruntergeladen werden.

Am 1. Januar 2023 ist das Lieferketten-Sorgfaltspflichtengesetz (LkSG) in Kraft getreten. Die Unternehmen werden damit verpflichtet, Menschenrechte und Umweltbelange entlang ihrer globalen Lieferkette zu wahren. Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) unterstützt die Medizintechnik-Branche bei der praktischen Umsetzung der neuen LkSG-Pflichten mit einer kostenlosen Handreichung. Die Orientierungshilfe besteht aus insgesamt sechs Modulen, von denen nun auch Modul 3 „Ausgestaltung des Beschwerdemechanismus“ und Modul 5 „Jährliche Berichterstattung“ online gegangen sind. Zuvor waren bereits Module zum Anwendungsbereich, zur Compliance-Dokumentation und zur Ausgestaltung der Governance vom BVMed veröffentlicht worden. Die Module können unter www.bvmed.de/lksg heruntergeladen werden.

Das Gesetz gilt für alle Unternehmen, die in Deutschland mehr als 3.000 Mitarbeitende beschäftigen. Ab dem 1. Januar 2024 gilt es ab 1.000 Beschäftigte. Auch kleine und mittelständische Medizinprodukte-Hersteller und -Zulieferer können mittelbar betroffen sein. Dabei gilt das LkSG für sämtliche Wirtschaftsbereiche, also auch für das Gesundheitswesen einschließlich des Medizintechnik-Sektors.

„Unser Ziel ist es, mit den Publikationen zu einem einheitlichen Branchenstandard für die Implementierung des LkSG in Medizinprodukte-Unternehmen beizutragen. Damit erreichen wir Harmonisierung, Rechtssicherheit und Effizienz. Moderne Medizintechnologien dienen den Menschen und ihrer Gesundheitsversorgung. Hierbei müssen die Lebensgrundlagen der Menschen im Blick behalten werden. Menschenrechte müssen umfassend geachtet und sichergestellt werden. Dies muss ein zentrales Anliegen in einer globalisierten Welt mit komplexen Liefer- und Warenströmen sein“, kommentiert BVMed-Geschäftsführer und Vorstandsmitglied Dr. Marc-Pierre Möll. Die Module wurden vom BVMed gemeinsam mit der Kanzlei Clifford Chance und der Produktkanzlei entwickelt.

Beschwerdemechanismus und jährliche Berichtserstattung
Die neu veröffentlichten Module 3 und 5 beleuchten die Ausgestaltung des Beschwerdemechanismus und die jährliche Berichtserstattung.

  • Nach § 8 LkSG sind die Unternehmen verpflichtet, ein angemessenes und unternehmensinternes Beschwerdeverfahren einzurichten, welches es Personen ermöglicht, auf menschenrechtliche und umweltbezogene Risiken sowie auf Verletzungen menschenrechts- und umweltbezogener Pflichten hinzuweisen. Das dritte Modul enthält Vorschläge für die Ausgestaltung des Beschwerdemechanismus.
  • Das fünfte Modul gibt eine Übersicht über die Mindestangaben, welche die Unternehmen im Rahmen ihrer jährlichen öffentlichen Berichterstattung nach § 10 Abs. 2 LkSG sowohl gegenüber der zuständigen Behörde, d. h. dem Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle („BAFA“), als auch gegenüber der Öffentlichkeit offenlegen müssen.
  • Modul 4 zur Risikoanalyse, -priorisierung, -prävention und -abhilfe folgt bis Ende Januar 2023.

„Das LkSG begründet umfangreiche Sorgfaltspflichten zum Schutz von menschenrechtlichen und umweltbezogenen Belangen entlang der gesamtem Lieferkette“, erläutern BVMed-Nachhaltigkeitsexpertin Clara Allonge sowie BVMed-Rechtsexpertin Dr. Katja Marx. Die Pflichten umfassen unter anderem die Risikoermittlung, -vermeidung und -beseitigung, die Einrichtung einer Überwachungsfunktion – in der Regel durch eine:n Menschenrechtsbeauftragte:n – und eines Beschwerdemechanismus, das Erstellen oder Ergänzen von Compliance-Dokumenten sowie die regelmäßige Berichterstattung. Die BVMed-Handreichung enthält zur Unterstützung der MedTech-Unternehmen praktische Umsetzungshilfen in Form von Beispielen, Musterformulierungen und Checklisten.

In Workshops des BVMed und der BVMed-Akademie werden die Pflichten vertieft erläutert und die Möglichkeit für Rückfragen gegeben.

Die kostenlose BVMed-Handreichung für Medizintechnik-Unternehmen besteht insgesamt aus den folgenden sechs Modulen:

  • Modul 0: Anwendungsbereich
  • Modul 1: (Compliance-)Dokumentation
  • Modul 2: Ausgestaltung der Governance
  • Modul 3: Ausgestaltung des Beschwerdemechanismus
  • Modul 4: Risikoanalyse, -priorisierung, -prävention und -abhilfe
  • Modul 5: Jährliche Berichterstattung
Source:

BVMed | Bundesverband Medizintechnologie e.V.