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Linings are stocked in more than 1,000 colours with special finishing options for customers. Photo: AWOL
Linings are stocked in more than 1,000 colours with special finishing options for customers.
25.09.2025

Fourth Monforts Montex for Textil A. Ortiz

Through a planned programme of continuous expansion, including ongoing projects aimed at resource efficiency and environmental excellence, Spain’s Textil A. Ortiz has reinforced its position as one of Europe’s leading suppliers of premium quality lining fabrics.

The company, which celebrated its 70th anniversary in 2024, has just successfully commissioned a fourth Monforts Montex stenter at its plant in Santa Perpètua de Mogoda, 25 kilometres north of Barcelona. This is one of three plants operated by the company, with a second nearby in Catalonia and a third in Valencia. Its relationship with Monforts and local representative Aguilar & Pineda dates back to the 1970s.

Trusted supplier
The new Montex line is being employed to finish fabrics with softeners, water repellents and flame retardants and is already achieving significant cost savings. Linings are stocked in more than 1,000 colours with special finishing options for customers and a large database of designs and prints.

Through a planned programme of continuous expansion, including ongoing projects aimed at resource efficiency and environmental excellence, Spain’s Textil A. Ortiz has reinforced its position as one of Europe’s leading suppliers of premium quality lining fabrics.

The company, which celebrated its 70th anniversary in 2024, has just successfully commissioned a fourth Monforts Montex stenter at its plant in Santa Perpètua de Mogoda, 25 kilometres north of Barcelona. This is one of three plants operated by the company, with a second nearby in Catalonia and a third in Valencia. Its relationship with Monforts and local representative Aguilar & Pineda dates back to the 1970s.

Trusted supplier
The new Montex line is being employed to finish fabrics with softeners, water repellents and flame retardants and is already achieving significant cost savings. Linings are stocked in more than 1,000 colours with special finishing options for customers and a large database of designs and prints.

The new nine-chamber Montex 8500-9F with a nominal width of 200cm is equipped with direct gas heating, a Hercules needle chain, a Matex finishing padder and two heat exchangers. In combination with heat recovery, a Monformatic Professional measuring and control system enables energy consumption to be fully minimised and reproducible fabric quality to be constantly achieved.

No water discharge
“The installation of a water treatment plant working through evaporation and condensation further allows us to be the first dyeing and finishing company that does not discharge water into the public sewerage system,” says Textil A. Ortiz Manager Abel Ortiz. 

The company has also recently invested in a major installation of new circular knitting machines and expanded with the production of lining fabrics based on recycled polyester, while 15,000 square metres of photovoltaic panels and two wind turbines now supply the Santa Perpètua de Mogoda plant with 100% green energy.

Sitzstruktur Pure Ergonomics (c) Adient
Sitzstruktur Pure Ergonomics
25.09.2025

Adient: Platzgewinn im Fahrzeuginnenraum

Adient, ein führender Hersteller von Autositzen, präsentiert sein Sitzkonzept „Pure Ergonomics“, das deutliche Verbesserungen der Ergonomie und des Platzangebotes im Fahrzeuginnenraum bietet. Der Fokus liegt auf der Verbesserung des Komforts für alle Passagiere – nicht nur für diejenigen in der vorderen Sitzreihe. Mit rund 70.000 Mitarbeitern in 29 Ländern betreibt Adient 200 Produktions- und Montagewerke weltweit.

Das neue Vordersitz-Konzept basiert auf dem Demonstrator „Autonomous Elegance“ von Adient, der 2023 für das Premiumfahrzeugsegment vorgestellt wurde. Im Vergleich zu ähnlichen Segmenten bietet es in der zweiten Sitzreihe bis zu 60 mm mehr Platz im Fuß- und Kniebereich. Dadurch entsteht ein Raumgefühl, das sonst nur in höherklassigen Segmenten zu finden ist.  

Neben der verbesserten Raumausnutzung wurde das neue patentierte Konzept weiterentwickelt, um den natürlichen menschlichen Bewegungsabläufen besser Rechnung zu tragen: Verstellt der Passagier den Sitz, unterstützt dieser in jeder Position eine anatomisch korrekte Neigebewegung.  

Adient, ein führender Hersteller von Autositzen, präsentiert sein Sitzkonzept „Pure Ergonomics“, das deutliche Verbesserungen der Ergonomie und des Platzangebotes im Fahrzeuginnenraum bietet. Der Fokus liegt auf der Verbesserung des Komforts für alle Passagiere – nicht nur für diejenigen in der vorderen Sitzreihe. Mit rund 70.000 Mitarbeitern in 29 Ländern betreibt Adient 200 Produktions- und Montagewerke weltweit.

Das neue Vordersitz-Konzept basiert auf dem Demonstrator „Autonomous Elegance“ von Adient, der 2023 für das Premiumfahrzeugsegment vorgestellt wurde. Im Vergleich zu ähnlichen Segmenten bietet es in der zweiten Sitzreihe bis zu 60 mm mehr Platz im Fuß- und Kniebereich. Dadurch entsteht ein Raumgefühl, das sonst nur in höherklassigen Segmenten zu finden ist.  

Neben der verbesserten Raumausnutzung wurde das neue patentierte Konzept weiterentwickelt, um den natürlichen menschlichen Bewegungsabläufen besser Rechnung zu tragen: Verstellt der Passagier den Sitz, unterstützt dieser in jeder Position eine anatomisch korrekte Neigebewegung.  

Das Konzept „Pure Ergonomics“ verfügt über einen manuellen Verstellmechanismus, der speziell für das mittlere und untere Preissegment entwickelt wurde. Seine Kosteneffizienz resultiert unter anderem aus einem optimierten Materialeinsatz bei Metall, Schaumstoff und Verkleidung. Die Reduzierung des Gesamtgewichts um 5-10 Prozent wirkt sich direkt auf einen geringeren Energieverbrauch und niedrigere Emissionen der Fahrzeuge aus. Insbesondere für die Hersteller von Elektrofahrzeugen bietet dies sowohl Logistik- als auch Kostenvorteile. Zusätzlich konnte durch die deutliche Verkleinerung der Sitzkissenhöhe zusätzlicher Platz im Fahrzeuginnenraum gewonnen werden. Dieser Effekt bietet mehr Flexibilität für die Unterbringung des Antriebsstrangs oder der Batterie im Fahrzeugboden. 

Neben den Bemühungen zur Reduzierung von Gewicht und Materialeinsatz berücksichtigt Adient auch Nachhaltigkeitsaspekte, indem es aktiv nach nachhaltigeren Lösungen und Materialien forscht und diese integriert. Das aktuelle Modell beinhaltet Innovationen wie volumenreduzierten und recycelten PU-Schaum, recycelte Kunststoffe, Monomaterialien und grünen Stahl, um Umweltauswirkungen zu reduzieren und die Kreislauffähigkeit zu fördern. 

Das Konzept „Pure Ergonomics“ steht für Entwicklungsprojekte mit OEMs zur Verfügung und bietet eine Vielzahl von Anpassungsmöglichkeiten. Darüber hinaus arbeitet Adient an einem entsprechenden Sitz-Demonstrator, um das neue Konzept zu präsentieren und Kunden die Möglichkeit zu geben, seine innovativen Funktionen unmittelbar zu erleben. 

Source:

Adient

25.09.2025

Mayer & Cie.: Insolvenz in Eigenverwaltung

Der Hersteller von Rundstrick- und Flechtmaschinen Mayer & Cie. in Albstadt hat am 23. September 2025 beim Amtsgericht Hechingen einen Antrag auf Eröffnung eines Insolvenzverfahren in Eigenverwaltung gestellt. 

Mayer & Cie. hat sich auf Herstellung und Verkauf von Rundstrick- und Flechtmaschinen spezialisiert, die nahezu komplett in den Export gehen und bei Textilherstellern weltweit geschätzt sind. Das Unternehmen ist in vierter Generation inhabergeführt und feierte vor kurzem sein 120-jähriges Bestehen. Am Stammsitz in Albstadt beschäftigt Mayer & Cie. rund 280 Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter. Ihre Löhne und Gehälter sind drei Monate lang über das Insolvenzgeld gesichert. 

Der Hersteller von Rundstrick- und Flechtmaschinen Mayer & Cie. in Albstadt hat am 23. September 2025 beim Amtsgericht Hechingen einen Antrag auf Eröffnung eines Insolvenzverfahren in Eigenverwaltung gestellt. 

Mayer & Cie. hat sich auf Herstellung und Verkauf von Rundstrick- und Flechtmaschinen spezialisiert, die nahezu komplett in den Export gehen und bei Textilherstellern weltweit geschätzt sind. Das Unternehmen ist in vierter Generation inhabergeführt und feierte vor kurzem sein 120-jähriges Bestehen. Am Stammsitz in Albstadt beschäftigt Mayer & Cie. rund 280 Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter. Ihre Löhne und Gehälter sind drei Monate lang über das Insolvenzgeld gesichert. 

Mayer & Cie. agiert in einem Markt, der derzeit durch globale Ereignisse in Turbulenzen geraten ist. So führten der Handelskonflikt zwischen den USA und China und der Krieg in der Ukraine weltweit zu Investitionszurückhaltung. Der wichtige Exportmarkt Türkei kämpft mit hoher Inflation, wodurch die dortigen Textilhersteller nicht mehr wettbewerbsfähig sind. Gleichzeitig bieten staatlich subventionierte Hersteller aus China ihre Textilmaschinen zu günstigen Preisen auf dem Weltmarkt an. Dies führte zu einem Umsatzeinbruch von annähernd 50 Prozent im vergangenen Jahr – bei gleichzeitig gestiegenen Kosten. 

Die Eigenverwaltung bietet Unternehmen einen rechtlichen Rahmen, um sich bei laufendem Geschäftsbetrieb neu aufzustellen. Im Unterschied zu einem regulären Insolvenzverfahren bleibt dabei die unternehmerische Verantwortung in den Händen der Geschäftsführung, die die Sanierung selbst steuert. Sie wird unterstützt von dem erfahrenen Sanierungsexperten Rechtsanwalt Martin Mucha von der Kanzlei Grub Brugger, der als Generalbevollmächtigter ins Unternehmen eintritt. In der Eigenverwaltung setzt das zuständige Amtsgericht keinen Insolvenzverwalter, sondern einen (vorläufigen) Sachwalter ein. Dieser überwacht das Verfahren im Interesse der Gläubiger. Als vorläufigen Sachwalter der Mayer & Cie. wurde Rechtsanwalt Ilkin Bananyarli von der PLUTA Rechtsanwalts GmbH bestellt. 

„Am Donnerstag habe ich gemeinsam mit der Geschäftsführung die Belegschaft über den Insolvenzantrag informiert. Zugleich wurden die notwendigen Schritte zur Aufrechterhaltung des Geschäftsbetriebs eingeleitet. Wir beabsichtigen, den Geschäftsbetrieb wie gewohnt fortzusetzen, und werden uns mit allem Engagement auf den Erhalt der Kernkompetenzen des Unternehmens konzentrieren“, erklärt Rechtsanwalt Martin Mucha.

Neue Vorständinnen im bvse-Frauennetzwerk Bild: bvse
v.l.n.r. Lara Pietrucha, Verena Hoffmann, Angela Hank
25.09.2025

Neue Vorständinnen im bvse-Frauennetzwerk

Auf der Sitzung des bvse-Frauennetzwerkes am 24. September im Rahmen der Jahrestagung des Verbandes wurde die Vorstandsspitze für das bvse-Frauennetzwerk für die kommenden drei Jahre neu gewählt. 

Ziel des Netzwerks ist es, die Gleichberechtigung von Frauen in der Entsorgungs- und Recyclingwirtschaft aktiv zu fördern und die Zusammenarbeit in der Branche zu stärken.

Die neue Spitze des Frauennetzwerks:

  • 1. Vorsitzende: Verena Hoffmann (NaBrHo GmbH)
  • Stellvertreterinnen: Lara Pietrucha (Rhenus Data Office GmbH)
  • Neu im Vorstand: Angela Hanke (Entsorgungstechnik Bavaria GmbH)

Angela Hanke bringt umfangreiche Erfahrungen aus Marketing, Vertrieb und Unternehmensführung mit. Seit Januar 2000 leitet sie erfolgreich den Familienbetrieb Entsorgungstechnik Bavaria GmbH.

Zu ihrer Motivation erklärt die Unternehmerin:

"Gleichberechtigung – in welcher Form auch immer – ist noch immer keine Selbstverständlichkeit. Wir müssen sie aktiv einfordern, verteidigen und voranbringen. Dafür brauchen wir ein starkes Netzwerk – Männer eingeschlossen, denn echte Gleichberechtigung beginnt mit Akzeptanz und Wertschätzung."

Auf der Sitzung des bvse-Frauennetzwerkes am 24. September im Rahmen der Jahrestagung des Verbandes wurde die Vorstandsspitze für das bvse-Frauennetzwerk für die kommenden drei Jahre neu gewählt. 

Ziel des Netzwerks ist es, die Gleichberechtigung von Frauen in der Entsorgungs- und Recyclingwirtschaft aktiv zu fördern und die Zusammenarbeit in der Branche zu stärken.

Die neue Spitze des Frauennetzwerks:

  • 1. Vorsitzende: Verena Hoffmann (NaBrHo GmbH)
  • Stellvertreterinnen: Lara Pietrucha (Rhenus Data Office GmbH)
  • Neu im Vorstand: Angela Hanke (Entsorgungstechnik Bavaria GmbH)

Angela Hanke bringt umfangreiche Erfahrungen aus Marketing, Vertrieb und Unternehmensführung mit. Seit Januar 2000 leitet sie erfolgreich den Familienbetrieb Entsorgungstechnik Bavaria GmbH.

Zu ihrer Motivation erklärt die Unternehmerin:

"Gleichberechtigung – in welcher Form auch immer – ist noch immer keine Selbstverständlichkeit. Wir müssen sie aktiv einfordern, verteidigen und voranbringen. Dafür brauchen wir ein starkes Netzwerk – Männer eingeschlossen, denn echte Gleichberechtigung beginnt mit Akzeptanz und Wertschätzung."

Die neu gewählten Vorständinnen freuen sich auf die Zusammenarbeit und den Austausch mit allen interessierten Frauen aus dem bvse-Netzwerk beim nächsten Workshop des bvse-Frauennetzwerks am 20. November.

Source:

bvse-Bundesverband Sekundärrohstoffe und Entsorgung

25.09.2025

Solvay integrates sustainability-linked features in all short-term liquidity reserves

Solvay has amended its €1.1 billion multilateral revolving credit facility and its €0.3 billion bilateral revolving credit facilities to incorporate sustainability-linked features, aligning with its For Generations roadmap and reinforcing its commitment to reducing greenhouse gas (GHG) emissions.

These amendments directly link the company’s cost of borrowing to its climate ambitions, specifically the achievement of ambitious greenhouse gas (GHG) emission reduction targets. The new structure incentivizes progress on key performance indicators that cover Scope 1, 2, and Scope 3 GHG emissions (Focus 5 categories), reflecting Solvay’s comprehensive climate roadmap.

“By embedding sustainability into our financing strategy, we are strengthening our focus on addressing climate change, a core priority of the Planet Progress pillar of Solvay’s For Generations strategy” , said Alexandre Blum, CFO of Solvay. 

BofA Securities and BNP Paribas acted as Sustainability structuring coordinators for this initiative.

Solvay has amended its €1.1 billion multilateral revolving credit facility and its €0.3 billion bilateral revolving credit facilities to incorporate sustainability-linked features, aligning with its For Generations roadmap and reinforcing its commitment to reducing greenhouse gas (GHG) emissions.

These amendments directly link the company’s cost of borrowing to its climate ambitions, specifically the achievement of ambitious greenhouse gas (GHG) emission reduction targets. The new structure incentivizes progress on key performance indicators that cover Scope 1, 2, and Scope 3 GHG emissions (Focus 5 categories), reflecting Solvay’s comprehensive climate roadmap.

“By embedding sustainability into our financing strategy, we are strengthening our focus on addressing climate change, a core priority of the Planet Progress pillar of Solvay’s For Generations strategy” , said Alexandre Blum, CFO of Solvay. 

BofA Securities and BNP Paribas acted as Sustainability structuring coordinators for this initiative.

More information:
Solvay liquidity reserves credit
Source:

Solvay

The NeuroString is just a quarter of a millimeter in diameter – about the width of a human hair – and can host hundreds to thousands of independent electronic channels that could be used to sense, stimulate, or monitor parts of the human body. Courtesy Bao Lab
The NeuroString is just a quarter of a millimeter in diameter – about the width of a human hair – and can host hundreds to thousands of independent electronic channels that could be used to sense, stimulate, or monitor parts of the human body.
24.09.2025

Soft bioelectronic fiber tracking hundreds of biological events simultaneously

Developed by Stanford researchers, NeuroString is a hair-thin multichannel biosensor and stimulator with promising potential applications in drug delivery, nerve stimulation, smart fabrics, and more.
 

Developed by Stanford researchers, NeuroString is a hair-thin multichannel biosensor and stimulator with promising potential applications in drug delivery, nerve stimulation, smart fabrics, and more.
 

  • NeuroString is a small, soft fiber that is made of skin-like material and can host hundreds to thousands of electronic channels.
  • The hope is that NeuroString could be implanted in the body to sense chemicals, deliver drugs, stimulate muscles or nerves, and monitor bodily activity.
  • Outside the body, this invention could enable new smart fabrics, wearable devices, and soft robotics. It could also enhance study of lab-grown tissues.
  • So far, researchers have used NeuroString to monitor the intestines of a pig and to observe individual neurons in the brain of a mouse.

Stanford pediatric surgeon James Dunn specializes in helping children with short gut syndrome, a congenital disease in which children are born with short intestinal tracts. “I’ve been working to grow new intestinal tissue by applying a mechanical force to the intestine – stretching it,” Dunn, who is a professor of surgery in the School of Medicine, explained. “But I didn’t have a way to demonstrate that this new tissue is functioning exactly like normal intestine.”

That is when Dunn reached out to Zhenan Bao, the K.K. Lee Professor of Chemical Engineering and director of the Stanford Wearable Electronics Initiative (eWEAR), who has drawn worldwide attention for developing skinlike electrical circuits, like her electronic skin that can sense the weight of a butterfly and the heat of a flame. The result of their collaboration is NeuroString, a multichannel, soft, thread-like implantable biosensor/stimulator.

NeuroString is just a quarter of a millimeter in diameter – about the width of a human hair – and can host hundreds to thousands of independent electronic “channels,” each of which can sense neurochemicals, stimulate muscle or nerve, sense gut movement patterns, or monitor the activity of a single neuron, among many other promising possibilities. 

Unmet needs
“There is great need, in both research and clinical settings, for these minimally invasive sensing and stimulation bioelectronics,” said co-author Xiang Qian, co-director of Stanford’s eWear Initiative and a medical doctor who specializes in neuromodulation to treat severe pain. Currently, clinical tools boil down to rigid and bulky needlelike probes or stiff wires with limited functionality.

“It is a high-density electronic fiber that’s also exceptionally biocompatible due to its softness,” Qian said. “It can stay inside the body for months at a time or longer, and it’s so soft and small that it can be implanted without discomfort or harm to the patient.”

Beyond the thin and soft circuitry, Bao’s team also developed a clever roll-up fabrication technique. They prepared a video of the method that shows a prototype with 20 electronic channels laid out on a thin, transparent skin-like material. The film is then rolled tightly into a spindle so thin it is described as one-dimensional. All 20 electrical connecting wires in the example are spiraled inside the string, like the layers in a Swiss roll, while the 20 sensors are exposed on the surface. Each independent sensor/stimulator is connected by a discrete wire running the length of the NeuroString to deliver valuable data.

Bao said the approach allows exquisite control of the positioning and distribution of the active components, and her team has demonstrated a fiber with a remarkable 1,280 individual channels. “Many more channels can be added if we make longer fibers,” says Muhammad Khatib, a postdoctoral fellow and first author on the paper.

New frontiers
On a practical front, to demonstrate the effectiveness of their new electronic fiber, Bao, Dunn, and team used the implanted NeuroString to monitor the intestines of a pig and to observe individual neurons in the brain of a mouse over four months.

Dunn explained that, in his field, measuring basic things like how the intestine contracts without interrupting normal activities may sound easy, but it has so far been out of reach, not to mention that the intestine also does a lot of things like absorbing nutrients and secreting biochemicals like serotonin that he might want to track.

“To be able to stimulate the muscle and measure all these other things in a specific region will be transformative for my research and, potentially, my medical practice – NeuroString is a platform for us to understand how the intestine works,” Dunn said.
 
The research team anticipates that such devices could have far-reaching impacts in fields ranging from neuroscience to gastroenterology. They envision that it could yield robotic pills that can be swallowed to diagnose medical conditions throughout the gastrointestinal tract or be wrapped around an optical fiber to create an ultra-thin endoscope.

Qian thinks NeuroString could introduce an era of minimally invasive, closed-loop neural stimulation techniques – devices that can both sense nerve dysfunction and intervene in an instant. “You only need to stimulate when you detect this abnormal electric signal to shut it down,” Qian said of his device, which he is currently testing in mice. “It will be ten times smaller than conventional alternatives and much safer with fewer complications. It would be groundbreaking.”

In a tubelike form, Bao says the NeuroString could deliver drugs to precise locations inside the body. Imagine a new form of implantable insulin pump that both senses blood sugar and delivers the life-sustaining hormone on demand, much like the pancreas.

In brain studies, NeuroString could deliver light for optogenetics and sense its effect on local neurons to optimize light intensity. And these potential applications are only the in-body opportunities for NeuroString. In other practical outlets, Bao said, NeuroString might lead to a new era of smart fabrics and textiles, wearable devices, and soft robotics.

Synthetic organs
One area of research that Bao finds particularly intriguing is organoids – lab-grown tissues that function like real tissue for use in research. Her team, together with Xiaoke Chen, associate professor of biology in the School of Humanities and Sciences, initially developed a NeuroString with only one neurochemical sensor seeded by Bio-X seed funding. The team’s initial development of this advanced NeuroString came under the aegis of the Brain Organogenesis Big Ideas in Neuroscience program at the Wu Tsai Neurosciences Institute.

The Brain Organogenesis program is pursuing new models of human brain circuits to understand how the brain develops and what is happening when things go wrong, as in numerous neurological and psychiatric diseases from depression to Parkinson’s disease. Bao said her NeuroString technology was inspired by the need for soft sensors that can be embedded inside the growing organoids that will allow researchers deeper insights into the function and biochemistry of these lab-grown mini-organlike structures to mimic human tissues.

“We hope to thread these thin electronics inside and throughout organoids, to promote and monitor their growth,” Bao said. “That’s our vision and it’s pretty exciting.”

Source:

Andrew Myers, Stanford University

24.09.2025

CARBITEX: Adrienne Cristofoli new Vice President of Marketing

Carbitex – a leader in flexible carbon fiber composites focused on footwear – announces the appointment of Adrienne Cristofoli as Vice President of Marketing. Cristofoli joins the team as the company enters a major growth phase that will see brand partnerships more than double from 2025 to 2026.

With the foundation established and demand accelerating, Carbitex is now focused on scaling its impact and elevating the role of flex as the next major frontier in footwear innovation. Cristofoli, based in Portland, Oregon, will lead efforts to define Carbitex’s brand voice, amplify brand partners, and drive industry-wide recognition of flex as a critical performance attribute – one that has traditionally been treated as a byproduct of cushioning or stability rather than a performance driver in its own right.

Carbitex – a leader in flexible carbon fiber composites focused on footwear – announces the appointment of Adrienne Cristofoli as Vice President of Marketing. Cristofoli joins the team as the company enters a major growth phase that will see brand partnerships more than double from 2025 to 2026.

With the foundation established and demand accelerating, Carbitex is now focused on scaling its impact and elevating the role of flex as the next major frontier in footwear innovation. Cristofoli, based in Portland, Oregon, will lead efforts to define Carbitex’s brand voice, amplify brand partners, and drive industry-wide recognition of flex as a critical performance attribute – one that has traditionally been treated as a byproduct of cushioning or stability rather than a performance driver in its own right.

“When we set out to find a marketing leader, we weren’t just looking for the right teammate with the right skillset, we were looking for someone with proven experience in executing unconventional campaigns,” said Junus Khan, President and Founder of Carbitex. “Plenty of candidates resonated with our vision, but Adrienne stood out because she has actually brought technical ideas to market in a bold way that made them resonate. That is rare – and it’s exactly what Carbitex needs as we accelerate.”

Most recently, Cristofoli served as Brand Marketing Director at SAXX Underwear, where she transformed patented innovation into simple, relatable stories that drove awareness and cultural relevance. Prior to SAXX, she spent more than a decade shaping billion-dollar brands like HUGGIES® and Häagen-Dazs®, as well as guiding challenger brands through high-growth phases.

“The opportunity to elevate the importance of flex in footwear – and to use Carbitex’s technology as the platform to tell that story – is incredibly exciting,” said Cristofoli. “Carbitex’s momentum is undeniable, and its technology has the potential to reshape entire industries. I see a tremendous opportunity to make Carbitex as bold and distinctive as its innovation, and to establish it as a household name in the footwear space.”

As a former Division 1 track athlete, Cristofoli brings to Carbitex her competitive spirit and first-hand understanding of what athletes look for in performance. Cristofoli will build out marketing strategy and operations, working closely alongside Carbitex’s product development and sales teams as the company moves into the next chapter.

More information:
Carbitex Vice President Marketing
Source:

Carbitex

24.09.2025

Mammut: ‘Mountainwear Misuse’ Campain Built To Press Buttons

As technical apparel hits the streets, the mountain-focused Swiss brand Mammut is making a statement: mountain wear is for the peaks, not for the pavements! The twist? How they’re backing it up. 

Responding to the trend of overusing shell jackets, puffers, and other outdoor-engineered clothing as fashion or statement pieces, Mammut’s Fall/Winter 25/26 campaign is set to provoke debate, with ad spots already calling out “mountainwear misuse” on the streets of London. The response? The community both loves and hates it, filling comment threads with discussion over just where technical mountainwear truly belongs. 

But the campaign has only just begun. After releasing the Mission Impossible-style edit shot in London, the Mountainwear Misuse Advisory Panel (aka Mammut´s Marketing Department) returned to Switzerland to create a mockumentary skit series featuring Canadian comedian and influencer Katie Burrell as both talent and director.  

As technical apparel hits the streets, the mountain-focused Swiss brand Mammut is making a statement: mountain wear is for the peaks, not for the pavements! The twist? How they’re backing it up. 

Responding to the trend of overusing shell jackets, puffers, and other outdoor-engineered clothing as fashion or statement pieces, Mammut’s Fall/Winter 25/26 campaign is set to provoke debate, with ad spots already calling out “mountainwear misuse” on the streets of London. The response? The community both loves and hates it, filling comment threads with discussion over just where technical mountainwear truly belongs. 

But the campaign has only just begun. After releasing the Mission Impossible-style edit shot in London, the Mountainwear Misuse Advisory Panel (aka Mammut´s Marketing Department) returned to Switzerland to create a mockumentary skit series featuring Canadian comedian and influencer Katie Burrell as both talent and director.  

The creative was shot at Mammut Headquarters in Seon and in downtown Zürich. Joining Katie were renowned Mammut athletes Jakob Schubert and Lindsey Hamm, along with influencers Jannick Apitz and Tegan Phillips. 
It’s the lead-up to the final act: making it real. Mammut is pleased to add real-world mountain enthusiasts Cara Nemelka and Marius Isman to the Mountainwear Misuse Ranger team.   

The rangers will make it real by taking the newly formed team to Munich’s Oktoberfest, where puffy jackets and shells are sure to adorn the shoulders of revelers who are definitely not headed to the mountains. 

Of course, the mission to curb Mountainwear Misuse comes straight from the top — Mammut CEO Heiko Schäfer has weighed in on the topic:

“After years of exile on city sidewalks, Mammut’s mountaineering apparel is finally being liberated. Thanks to Mountainwear Rescue, down jackets and hardshells are being returned to where they truly belong: glaciers, granite, and into occasional snowstorms. Let’s face it – a hardshell jacket doesn’t dream of espresso foam; it dreams of powder snow, and Gore-Tex wasn’t invented to protect you from latte spills!” 

Source:

eyesprint communication für Mammut

PANGAIA Photo: PANGAIA
24.09.2025

Breakthrough in World First Bio-Based Colour Innovation

The ELUCENT project has successfully moved bio-based pigments from laboratory research to industrial readiness, delivering the world’s first plastic-free, toxin-free and fully biodegradable reflective pigment. Funded by Innovate UK, the 18-month collaboration brought together three partners: Sparxell, the University of Cambridge spin-out pioneering plant-based bioinspired colour technology; PANGAIA, the global materials science company applying next-generation innovations to fashion; and the Manufacturing Technology Centre (MTC), one of the UK’s leading independent research and technology organisations.

The ELUCENT project has successfully moved bio-based pigments from laboratory research to industrial readiness, delivering the world’s first plastic-free, toxin-free and fully biodegradable reflective pigment. Funded by Innovate UK, the 18-month collaboration brought together three partners: Sparxell, the University of Cambridge spin-out pioneering plant-based bioinspired colour technology; PANGAIA, the global materials science company applying next-generation innovations to fashion; and the Manufacturing Technology Centre (MTC), one of the UK’s leading independent research and technology organisations.

Together, they have demonstrated how science, design and engineering can deliver scalable, sustainable alternatives to conventional pigment systems. By combining Sparxell’s pioneering cellulose-based colour platform, PANGAIA’s expertise in design application, and the MTC’s ability to scale processes for industry, the project shows how interdisciplinary collaboration can reduce environmental impact without compromising creativity or performance. Sparxell, founded in 2023 out of the Cambridge laboratories by Dr Benjamin Droguet and Professor Silvia Vignolini, led the technology development. Their patented process uses cellulose, the world’s most abundant biopolymer, to create vibrant colour particles inspired by nature. Unlike conventional pigments, these are free from plastics and toxins and are fully biodegradable.

As design partner, PANGAIA tested the pigments on textiles in collaboration with London-based Orto Print Studio, producing printed fabric prototypes and testing durability. This step bridges lab innovation with real-world applications of these bio-based colourants in fashion and beyond. 

This work is part of PANGAIA’s commitment to supporting next-generation material innovators by bringing to market solutions-driven breakthroughs in material science that transform the environmental impact of fashion and design through purposeful collaborations, merging cutting-edge science with scalable applications.

The Manufacturing Technology Centre (MTC) ensured the pigments could be scaled beyond the lab, building custom production systems and validating performance at an industrial level. 

The completion of this Innovate UK project ELUCENT marks a step change for sustainable colour. Together, Sparxell, PANGAIA, and the MTC have shown how fashion and technology can join forces to deliver circular, biodegradable alternatives to today’s synthetic pigments. 

Sparxell has successfully transitioned from university research to a technically validated platform, demonstrating significant improvements in pigment formulation, liquid dispersion, and film casting performance. A commercial launch is projected for 2026.

Source:

Higginson PR Ltd.

Waldlichtung Foto: Joe, Pixabay
24.09.2025

Südwesttextil fordert grundlegende Überarbeitung der EUDR

Als mittelbar betroffene Branche begrüßt die baden-württembergische Textil- und Bekleidungsindustrie, dass der Anwendungsbeginn der EU-Entwaldungsverordnung verschoben werden soll. Damit sie ihr Ziel erreiche, müsse die EU die Zeit für eine wesentliche Überarbeitung der Verordnung nutzen. 

Südwesttextil begrüßt die Ankündigung der Europäischen Kommission, den Anwendungsbeginn der EU-Entwaldungsverordnung (EUDR) um ein weiteres Jahr verschieben zu wollen. Ende Juni 2023 in Kraft getreten, wurde der Anwendungsbeginn der Verordnung bereits um ein Jahr verschoben, um Unternehmen ausreichend Zeit für eine Anpassung ihrer internen Prozesse zu gewähren. Die erneute Verschiebung begründet Umweltkommissarin Jessika Roswall mit Umsetzungsproblemen im Bereich der zentralen IT-Plattform. Zusätzlich sollen in weiteren Gesprächen Vereinfachungen der Verordnung geprüft werden. 

Als mittelbar betroffene Branche begrüßt die baden-württembergische Textil- und Bekleidungsindustrie, dass der Anwendungsbeginn der EU-Entwaldungsverordnung verschoben werden soll. Damit sie ihr Ziel erreiche, müsse die EU die Zeit für eine wesentliche Überarbeitung der Verordnung nutzen. 

Südwesttextil begrüßt die Ankündigung der Europäischen Kommission, den Anwendungsbeginn der EU-Entwaldungsverordnung (EUDR) um ein weiteres Jahr verschieben zu wollen. Ende Juni 2023 in Kraft getreten, wurde der Anwendungsbeginn der Verordnung bereits um ein Jahr verschoben, um Unternehmen ausreichend Zeit für eine Anpassung ihrer internen Prozesse zu gewähren. Die erneute Verschiebung begründet Umweltkommissarin Jessika Roswall mit Umsetzungsproblemen im Bereich der zentralen IT-Plattform. Zusätzlich sollen in weiteren Gesprächen Vereinfachungen der Verordnung geprüft werden. 

Aus Perspektive von Südwesttextil muss die Europäische Kommission die Verschiebung nutzen, um die Verordnung grundlegend zu überarbeiten. Der Wirtschafts- und Arbeitgeberverband unterstützt ausdrücklich das Ziel der Verordnung, mit dem Schutz der Wälder einen zentralen Beitrag zum Klimaschutz und zur Erhaltung der Biodiversität zu leisten. Die aktuelle Ausgestaltung der EUDR sei in der praktischen Umsetzung jedoch unausgereift und wirtschaftlich riskant. Sie bedrohe die Wettbewerbsfähigkeit von Unternehmen sowie die Glaubwürdigkeit europäischer Umweltpolitik, da das Ziel in dieser praxisfernen Ausgestaltung nicht zu erreichen sei.

Beispiel Papieretikett: Bürokratie statt Praxisnähe 
Auch wenn die Textilindustrie nicht zu den Kernbranchen der EUDR zählt, ist sie in mehreren Bereichen mittelbar betroffen. Holz und Kautschuk werden vielfach in Zubehör und Hilfsmitteln eingesetzt – etwa für Etiketten, Verpackungen, Paletten, Kleiderbügel, Büroausstattung oder Schuhsohlen. Am Beispiel eines Papieretiketts wird deutlich, wie komplex und praxisfern die Umsetzung der Verordnung in ihrer derzeitigen Fassung ist. Beim Import muss das Unternehmen nachweisen, dass das Produkt entwaldungsfrei ist, in Übereinstimmung mit den geltenden Rechtsvorschriften des jeweiligen Erzeugerlandes hergestellt wurde und dies in einer Sorgfaltserklärung belegen. Zu den vorgeschriebenen, zu ermittelnden Informationen gehören unter anderem die Geolokalisierung sämtlicher Grundstücke bis auf die Parzelle per GPS, auf dem der dem nunmehrigen Papierbrei zugehörige Baum, der als Rohstoffquelle des späteren Etiketts dient, gewachsen ist. Diese Information ist überdies mit dem Herstellungszeitpunkt zu kombinieren und zu belegen. Diese Angaben sind insbesondere bei Produkten wie Papieretiketten, deren Rohstoff regelmäßig aus einer Mischung verschiedener Holzfasern, aus unterschiedlichen Bezugsquellen besteht, im Zweifelfall auch aus unterschiedlichen Ländern, nicht mehr rekonstruierbar, erst recht nicht für die Textil- und Bekleidungsindustrie. Fehlt der Nachweis, droht nach dem bisherigen Verordnungstext der Ausschluss vom EU-Markt.

Das Papieretikett verdeutlicht einen zentralen Punkt, an dem die Praxisferne der Verordnung besonders sichtbar wird: wenn das Papieretikett separat beschafft und in Europa angebracht wird, fällt es unter die Verordnung. Wird das Etikett aber bereits außerhalb der EU an einem Kleidungsstück befestigt, gilt es als Bestandteil des Produkts und unterliegt damit nicht den Anforderungen der bisherigen EUDR. So drohen langfristig Verlagerungseffekte in wenig regulierte Märkte mit niedrigeren Standards, während die EU an Attraktivität und Innovationskraft verliert.

Maßnahmen für eine wirksame und wirtschaftlich tragfähige EUDR
Hauptgeschäftsführerin Edina Brenner fasst vor diesem Hintergrund zusammen: „Die EUDR ist in ihrer jetzigen Form in der Praxis kaum beziehungsweise nur unter extrem hohem Kostenaufwand umsetzbar. Soll sie ihre Wirkung entfalten, braucht sie eine grundlegende Überarbeitung und Hinterfragung der bisherigen Systematik. Wenn man das eigentliche Ziel der EUDR – der Entwaldung vorzubeugen – erreichen will, darf die Risikoermittlung nicht allein auf die Unternehmen abgewälzt werden.”

Statt zahlreiche Akteure ohne einheitliche Vorgaben in die Pflicht zu nehmen, fordert Südwesttextil, dass in die zentrale Plattform „TRACES“ der EUDR, Tools zur Geolokalisierung und Decision Support Systems integriert werden. Auch darüber hinaus muss die EUDR grundlegend überarbeiten werden. Zentrale Begriffe müssen verbindlich und präzise definiert sein, so z. B. der Begriff „entwaldungsfrei“, bei dem es aktuell große Interpretationsspielräume gibt. Grundsätzlich sollten vor dem Hintergrund der Verhältnismäßigkeit Bagatellgrenzen für geringe Holzanteile festgelegt und Doppelbelastungen vermieden werden, indem die Harmonisierung mit anderen Regulierungen gewährleistet wird.

Wenn die EU keinen einheitlichen, faktenbasierten Bewertungsrahmen schaffen kann, schlägt Südwesttextil vor, über eine Systemumkehr nachzudenken. Staaten außerhalb der EU, die in die EU exportieren möchten, sollten nachweislich belegen, dass ihre Rohstoffe entwaldungsfrei sind, und den geltenden EU-Standards und Kriterien entsprechen. 

Source:

Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie Südwesttextil e.V.

Bodenbeläge auif der Heimtextil Foto Messe Frankfurt, Sutera
24.09.2025

Globale Teppichindustrie zurück auf der Heimtextil

Carpets & Rugs wächst auf der kommenden Heimtextil erneut. Das Teppichsegment zieht in die größeren Hallen 11.0 und 12.0 und wird aufgrund der gestiegenen Nachfrage zusätzlich Halle 11.1 nutzen. Gemeinsam mit Halle 3.0 präsentiert sich Carpets & Rugs erstmals auf vier Ebenen. Flooring & Equipment in der Halle 12.0 ergänzt das Angebot um non-textile Bodenbeläge. Die Heimtextil festigt damit wieder ihre Rolle als Plattform für die textile und non-textile Bodenbelagsbranche. 

Carpets & Rugs wächst auf der kommenden Heimtextil erneut. Das Teppichsegment zieht in die größeren Hallen 11.0 und 12.0 und wird aufgrund der gestiegenen Nachfrage zusätzlich Halle 11.1 nutzen. Gemeinsam mit Halle 3.0 präsentiert sich Carpets & Rugs erstmals auf vier Ebenen. Flooring & Equipment in der Halle 12.0 ergänzt das Angebot um non-textile Bodenbeläge. Die Heimtextil festigt damit wieder ihre Rolle als Plattform für die textile und non-textile Bodenbelagsbranche. 

Branchengrößen haben ihre Teilnahme bestätigt: In Halle 12.0 zeigen sich im Bereich maschinengewebte Teppiche Keyplayer wie Balta (Belgien), Hanse Home Collection (Deutschland), Lalee (Deutschland), Merinos (Türkei), Oriental Weavers Group mit Oriental Weavers, MAC Carpet und EFCO (Ägypten), Ragolle Rugs (Belgien) sowie Universal XXI (Spanien). Ein Highlight: das Areal Belgian Textiles by Fedustria. Der Verband präsentiert mit seinen Mitgliedern erneut die High-End-Produkte der belgischen Teppichindustrie. Erstmals komplementieren Bodenbeläge ohne textile Struktur das Angebot. „Beide Sortimente ergänzen sich ideal – das spiegeln auch unsere Aussteller: Einige Teppichfirmen zeigen Mischkollektionen mit non-textilen Bodenbelägen. Das folgt dem ganzheitlichen Ansatz der Heimtextil 2026. Das Carpets & Rugs-Angebot ist umfangreicher denn je. Nun gehen wir einen Schritt weiter und bieten auch Flooring & Equipment eine Plattform“, sagt Bettina Bär, Director Heimtextil.

Halle 11.0 ist die neue Heimat der handgewebten Teppiche. Hier zeigen sich hochwertige indische Firmen wie Hafizia Arts & Craft, Heritage Overseas, Himalaya Concepts, Javi Home, Looms & Knots, Maurya International, Nirmal International, Rugs INC., Teppiche de Orienta und The Rug Republic. Die Halle 11.1 beherbergt Gemeinschaftsstände aus China und Indien. Dazu gehören die Beteiligungen des Carpet Export Promotion Council und des Handloom Export Promotion Council. 

In der Halle 3.0 präsentieren Teppichaussteller im Rahmen des DecoTeams und der angrenzenden Design Lounge powered by DecoTeam ihre Sortimente. Mit dabei sind namhafte Firmen wie Paulig Teppichweberei mit der Marke Haro, Infloor-Girloon, Otto Golze & Söhne, Theko mit den Markenwelten Sansibar Sylt, Tom Tailor und Natur Pur sowie Tisca (Deutschland).

Neu: Areal Future Floor für Information und Networking
Das Areal Future Floor in Halle 12.0 bietet Content-Formate speziell für die Bodenbelags- und Teppichindustrie. Der Bereich inszeniert eine kuratierte Auswahl an Ausstellerprodukten – mit Fokus auf Nachhaltigkeit, innovative Materialien und zukunftsweisende Designs. Im Talk Spot geben renommierte Expert*innen Einblicke in aktuelle Teppichtrends und Branchenentwicklungen. Zusätzlich gibt es geführte Touren zu ausgewählten Must-Sees.

22.09.2025

Südwesttextil: „EU-Entgelttransparenzrichtlinie geht in vielen Punkten zu weit“

Bei der Umsetzung der EU-Entgelttransparenzrichtlinie in nationales Recht sieht der Wirtschafts- und Arbeitgeberverband den Bedarf, Belastungen zu begrenzen, Flexibilität für Unternehmen und Privilegien für Tarifbindungen zu erhalten. 

Die europäische Entgelttransparenzrichtlinie muss von den Mitgliedsstaaten bis 07.06.2026 in nationales Recht umgesetzt werden. Südwesttextil-Hauptgeschäftsführerin Edina Brenner erklärt die Position des Verbands: „Die EU-Entgelttransparenzrichtlinie geht in vielen Punkten zu weit und muss mit Blick auf ihre bürokratischen, organisatorischen und rechtlichen Konsequenzen substanziell nachgebessert werden. Für die deutsche Umsetzung fordern wir eine Regelung mit Augenmaß, die Belastungen und Bürokratie begrenzt, angemessene Übergangsregelungen schafft und die Bedeutung von Tarifautonomie und Partnerschaft verankert.“

Bei der Umsetzung der EU-Entgelttransparenzrichtlinie in nationales Recht sieht der Wirtschafts- und Arbeitgeberverband den Bedarf, Belastungen zu begrenzen, Flexibilität für Unternehmen und Privilegien für Tarifbindungen zu erhalten. 

Die europäische Entgelttransparenzrichtlinie muss von den Mitgliedsstaaten bis 07.06.2026 in nationales Recht umgesetzt werden. Südwesttextil-Hauptgeschäftsführerin Edina Brenner erklärt die Position des Verbands: „Die EU-Entgelttransparenzrichtlinie geht in vielen Punkten zu weit und muss mit Blick auf ihre bürokratischen, organisatorischen und rechtlichen Konsequenzen substanziell nachgebessert werden. Für die deutsche Umsetzung fordern wir eine Regelung mit Augenmaß, die Belastungen und Bürokratie begrenzt, angemessene Übergangsregelungen schafft und die Bedeutung von Tarifautonomie und Partnerschaft verankert.“

Ausweitung der Auskunftsansprüche und Berichtspflichten unverhältnismäßig
In Deutschland gelten mit dem Entgelttransparenzgesetz bereits umfangreiche Regelungen zur Förderung der Entgeltgleichheit, darunter individuelle Auskunftsansprüche für Beschäftigte sowie Berichtspflichten. Die europäische Richtlinie erweitert diese nun: die Begrenzung des Auskunftsanspruchs auf Arbeitgeber mit über 200 Beschäftigten soll wegfallen. Für die Berichterstattung wird der Geltungsbereich von Arbeitgebern mit mehr als 500 Beschäftigten auf 100 gesenkt und der Turnus deutlich verkürzt. Die Richtlinie sieht ebenso eine Verschärfung der Sanktionen sowie neue Kollektivklagemöglichkeiten vor. Auch die im Allgemeinen Gleichbehandlungsgesetz verankerte, bewährte Beweislast für Entgeltdiskriminierungen will die Richtlinie umkehren, sodass zukünftig eine glaubhafte Darlegung des Arbeitnehmers ausreicht, um eine Diskriminierungsvermutung auszulösen. Südwesttextil warnt vor einem unverhältnismäßigen Organisations- und Dokumentationsaufwand und einer deutlichen Verschlechterung der prozessualen Ausgangslage für Unternehmen. 

Südwesttextil sieht Tarifautonomie in Gefahr und fordert Erhalt bewährter Systeme
In Deutschland gewährleisten Tarifautonomie und Tarifpartnerschaft bereits ein hohes Maß an Transparenz, Nachvollziehbarkeit und Gleichbehandlung in der Entgeltfindung. Deshalb gilt für tarifgebundene oder -anwendende Unternehmen aktuell die sogenannte Angemessenheitsvermutung im Entgelttransparenzgesetz. Für die Bewertung gleicher oder gleichwertiger Arbeit wird der Vergleich auf die jeweilige tarifliche Entgeltgruppe begrenzt. Diese Privilegierung von tarifgebundenen oder -anwendenden Unternehmen entfällt in der Richtlinie ebenso wie der verlängerte Berichtszeitraum und die Befreiung von der Überprüfung der Gleichwertigkeit von Tätigkeiten. Die Richtlinie sieht damit eine nachträgliche Überprüfung bestehender tariflicher Bewertungssysteme vor und unterläuft den durch das Grundgesetz geschützten Gestaltungsspielraum der Tarifparteien. Dies stellt einen unzulässigen Eingriff in die Tarifautonomie dar. Südwesttextil fordert, dass tarifliche Bewertungssysteme und Privilegien in der Umsetzung der Richtlinie erhalten bleiben. 

Neue Kriterien für „Equal Pay“: Komplexität statt Klarheit?
Für den zentralen Anspruchs auf „Equal Pay“ etabliert die EU-Richtlinie vier neue Kriterien – Kompetenz, Verantwortung, Belastung und Arbeitsbedingungen – sowie die Möglichkeit weiterer ergänzender Faktoren. Dies führt in der Praxis zu komplexeren Bewertungen von Tätigkeiten und Rechtsunsicherheit. Südwesttextil fordert daher für die nationale Umsetzung, dass die vier Faktoren nach Maßgabe ihrer Relevanz für den jeweiligen Arbeitsplatz gewichtet werden können. Ebenfalls sollte zukünftig möglich sein, dass Leistung und Erfahrung als Kriterien herangezogen werden können. 

Auch die Bildung von Vergleichsgruppen erweitert die Richtlinie. Als Vergleich können nicht nur wie bislang Beschäftigte beim selben Arbeitgeber, sondern ebenfalls sogenannte „einheitliche Quellen“, die Entgeltbedingungen festlegen, herangezogen werden. Die Richtlinie ermöglicht damit konzern- und unternehmensübergreifende Vergleiche ebenso wie den Bezug auf historische Gehälter oder hypothetische Vergleichspersonen. Die vorgesehene nahezu grenzenlose Vergleichbarkeit geht zu weit und ist praxisfremd. Es muss eine gesetzliche Klärung des Begriffs „einheitliche Quelle“ erfolgen und sichergestellt werden, dass unternehmens-, branchen- und regionalspezifische Unterschiede hinreichend berücksichtigt werden können.

Gehaltstransparenz in Stellenausschreibungen: Risiken für den Fachkräftemarkt
Die Richtlinie sieht zudem eine Ausweitung des Auskunftsanspruchs auf Bewerbende vor, sodass bereits im Bewerbungsverfahren Informationen zum Gehalt veröffentlicht werden müssen. Der Gestaltungsspielraum für Arbeitgeber, gehaltlich auf individuelle Bewerbende einzugehen, wird so erheblich eingeschränkt. Der ohnehin schon herausfordernde Wettbewerb um Fachkräfte wird verschärft, wenn Wettbewerber dank unmittelbarer Einblicke in Vergütungsstrukturen gezieltere Abwerbeversuche platzieren können. Südwesttextil fordert daher, dass bei der nationalen Umsetzung eine größtmögliche Flexibilität sicherzustellen ist. Arbeitgebern sollte es freigestellt bleiben, wie sie Bewerbenden die Informationen bereitstellen. 

Source:

Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie Südwesttextil

Postbank Digitalstudie 2025 Postbank Digitalstudie 2025; (c) Postbank
22.09.2025

Rekord: Deutsche sind drei Tage pro Woche online

Die Bundesbürger verbringen so viel Zeit im Internet wie nie zuvor. Knapp 72 Stunden ist jeder Deutsche im Schnitt pro Woche online; das sind umgerechnet drei Tage. Vor fünf Jahren lag die wöchentliche Internetnutzung noch bei rund 56 Stunden. Jüngere Deutsche sind dabei deutlich online-affiner als ältere: Die 18- bis 39-Jährigen verbringen pro Woche fast 86 Stunden im Internet, bei den ab 40-Jährigen sind es mehr als 65 Stunden. Fast immer dabei: das Smartphone. Neun von zehn Deutschen gehen damit mobil online. Das sind Ergebnisse der repräsentativen „Postbank Digitalstudie 2025“.

Die Bundesbürger verbringen so viel Zeit im Internet wie nie zuvor. Knapp 72 Stunden ist jeder Deutsche im Schnitt pro Woche online; das sind umgerechnet drei Tage. Vor fünf Jahren lag die wöchentliche Internetnutzung noch bei rund 56 Stunden. Jüngere Deutsche sind dabei deutlich online-affiner als ältere: Die 18- bis 39-Jährigen verbringen pro Woche fast 86 Stunden im Internet, bei den ab 40-Jährigen sind es mehr als 65 Stunden. Fast immer dabei: das Smartphone. Neun von zehn Deutschen gehen damit mobil online. Das sind Ergebnisse der repräsentativen „Postbank Digitalstudie 2025“.

Deutsche verbringen die meiste Zeit mit dem Smartphone online
„Das Internet ist der zentrale Taktgeber im Alltag. Messenger, Streaming, aber auch das mobile Banking sind für viele inzwischen selbstverständlich“, sagt Thomas Brosch, Leiter Digitalvertrieb der Postbank. „Dabei ist das Smartphone zum ständigen Begleiter geworden, mit großem Abstand vor Laptops und Tablets.“ Wie wichtig das Smartphone für das digitale Leben ist, zeigt auch die Nutzungsdauer. Mit keinem anderen Gerät verbringen die Bundesbürger mehr Zeit im Internet: Fast 26 Stunden sind sie damit pro Woche online – knapp zehn Stunden mehr als noch vor fünf Jahren. Dahinter rangieren Notebooks und Laptops mit gut 11 Stunden und Desktop-PCs mit fast 10 Stunden.

Was machen die Deutschen online? 81 Prozent nutzen mehrmals pro Woche bis täglich Messenger-Dienste wie WhatsApp oder Signal. Sieben von zehn suchen gezielt nach Informationen und Nachrichten, ebenso viele sind regelmäßig in sozialen Netzwerken wie Instagram und Facebook aktiv. Jeweils rund die Hälfte der Befragten schaut Videos auf YouTube und Filme oder Serien auf Streaming-Plattformen oder erledigt online Bankgeschäfte. 

Jüngere surfen besonders viel – und haben gute Vorsätze
Die intensive Nutzung führt bei vielen aber auch zu einer Sättigung: 72 Prozent der Befragten wollen ihre Online-Aktivität nicht weiter steigern. Ein knappes Fünftel will die Zeit im Internet sogar bewusst einschränken. Vor allem die Jüngeren denken darüber nach: 36 Prozent der 18- bis 39-Jährigen wollen künftig weniger online sein und sich zum Beispiel persönlich mit Familie und Freunden treffen. 

Hintergrundinformationen zur Postbank Digitalstudie 2025
Für die „Postbank Digitalstudie 2025 – die digitalen Deutschen“ wurden zwischen Mai und Juni dieses Jahres 3.050 Einwohnerinnen und Einwohner befragt. Die Postbank untersucht mit der Studie im elften Jahr in Folge, welche Entwicklungen sich in verschiedenen Lebensbereichen in Bezug auf Digitalisierung allgemein und insbesondere zu Finanzthemen abzeichnen. Um eine bevölkerungsrepräsentative Struktur abzubilden, erfolgte eine Gewichtung der Stichprobe nach Bundesland (Proportionalisierung), Alter und Geschlecht. Als Referenzdatei wurde der Mikrozensus 2022 des Statistischen Bundesamtes zugrunde gelegt. Die Ergebnisse sind auf ganze Zahlen gerundet. Abweichungen in den Summen lassen sich durch Rundungsdifferenzen erklären.

More information:
Onlinenutzung Postbank
Source:

Postbank

Das von Eberhard Brack geführte Familienunternehmen GLAESER Textil kauft und verwertet Überschussproduktionen und Lagerbestände der Textil-, Bekleidungs-, Textilservice- und Schuhindustrie. ©Heinrich GLAESER Nachf.
Das von Eberhard Brack geführte Familienunternehmen GLAESER Textil kauft und verwertet Überschussproduktionen und Lagerbestände der Textil-, Bekleidungs-, Textilservice- und Schuhindustrie.
22.09.2025

GLAESER Textil übernimmt Lagerbestände und überschüssige Waren

GLAESER Textil unterstützt Händler und Hersteller von Textilien, Bekleidung und Schuhen bei der Umsetzung des Vernichtungsverbots ihrer Waren. Zum Service des Ulmer Unternehmens und seiner spezialisierten Partner gehören Sammlung, Abholung, Sortieren, Prüfen sowie das Bereitstellen von überschüssigen und Lagerbeständen zur Weiternutzung. Die Waren werden vergütet.

GLAESER Textil unterstützt Händler und Hersteller von Textilien, Bekleidung und Schuhen bei der Umsetzung des Vernichtungsverbots ihrer Waren. Zum Service des Ulmer Unternehmens und seiner spezialisierten Partner gehören Sammlung, Abholung, Sortieren, Prüfen sowie das Bereitstellen von überschüssigen und Lagerbeständen zur Weiternutzung. Die Waren werden vergütet.

Gemäß EU-Ökodesignverordnung gilt für große Unternehmen ab einer Beschäftigtenzahl von 250 Personen und einem Jahresumsatz von mehr als 50 Mio. Euro ab nächstem Jahr ein Vernichtungsverbot für unverkaufte Bekleidung, Textilien und Schuhe. GLAESER Textil kauft die unter das Gesetz fallenden Waren auf und übernimmt deren Verwertung. „Seit der Gründung im Jahr 1888 hat sich unser Unternehmen auf das Sammeln, die Wieder- und Weiterverwendung von Bekleidung, Schuhen sowie Haus- und Heimtextilien spezialisiert“, erklärt der Geschäftsführer von GLAESER Textil, Eberhard Brack. „Wir kaufen bei Herstellern, Händlern und Textil-Dienstleistern überschüssige Waren und überhöhte Lagerbestände auf. Wir holen die Posten innerhalb Deutschlands ab, organisieren das Sortieren und Prüfen und führen die Artikel dann im eigenen Unternehmensverbund oder durch Kooperationen mit spezialisierten Partnern einer weiteren Vermarktung bzw. Nutzung im Sinne des ursprünglichen Produktzwecks zu. Dank unserer Dienstleistung erfüllen große Unternehmen schon frühzeitig das ab Sommer 2026 geltende Vernichtungsverbot von Verbraucherprodukten.“

Das Service-Angebot von GLAESER-Textil bietet Hersteller, Händler und Textil-Dienstleister weitere Vorteile: Unternehmen halten die Vorgaben der EU-Ökodesignverordnung nachweislich ein und vermeiden mögliche Strafzahlungen bei nicht rechtskonformem Handeln, stattdessen erhalten sie für ihre abgegebenen Waren eine angemessene Vergütung. Durch ein frühzeitiges Leeren der Läger umgehen sie zudem einen im kommenden Jahr zu erwartenden Abgabestau und gewinnen gleichzeitig den benötigten Lagerplatz für aktuelle Kollektionen.

Source:

Heinrich GLAESER Nachf. GmbH

from left to right: Felix Neugart (CEO, NRW.Global Business), V. Arun Roy, I.A.S. (Principal Secretary, Department of Industry, Government of Tamil Nadu), Hon. M.K. Stalin (Chief Minister of Tamil Nadu), Hon. Dr TRB Rajaa (Minister of Industry, Investment Promotion and Trade, Government of Tamil Nadu), Dr Akram Idrissi (ITA – RWTH Aachen), Varqha Bagwan (ITA – RWTH Aachen) and Reinhold von Ungern-Sternberg (BVMW) (from left to right) Source: Guidance Tamil Nadu
from left to right: Felix Neugart (CEO, NRW.Global Business), V. Arun Roy, I.A.S. (Principal Secretary, Department of Industry, Government of Tamil Nadu), Hon. M.K. Stalin (Chief Minister of Tamil Nadu), Hon. Dr TRB Rajaa (Minister of Industry, Investment Promotion and Trade, Government of Tamil Nadu), Dr Akram Idrissi (ITA – RWTH Aachen), Varqha Bagwan (ITA – RWTH Aachen) and Reinhold von Ungern-Sternberg (BVMW) (from left to right)
22.09.2025

Deutschland und Indien kooperieren: KI-gestützte Fertigung, Robotik und intelligente Textilien

The Tamil Nadu Industrial Development Corporation (TIDCO) and the Institut für Textiltechnik (ITA) of RWTH Aachen University are planning to cooperate in the future in the field of AI-supported manufacturing, robotics and smart textiles. At the same time, the aim is to promote talent exchange and a sustainable Indian-German partnership.

The memorandum of understanding (MoU) was signed during the Tamil Nadu Rising Investment Conclave in Düsseldorf. M. K. Stalin, Chief Minister of the Indian state of Tamil Nadu, and high-ranking representatives from government and industry were present at the signing.

The aim of the partnership is to create an open innovation ecosystem that combines dynamic industry with Germany's excellent research. This partnership is strongly supported by Guidance Tamil Nadu and Hon. Dr TRB Rajaa, Minister for Industry, Investment Promotion and Trade of the Government of Tamil Nadu.

Thiru V. Arun Roy, I.A.S., Principal Secretary, Department of Industry, Government of Tamil Nadu, exchanged the MoU on behalf of Sandeep Nanduri, I.A.S., Managing Director, TIDCO.

The Tamil Nadu Industrial Development Corporation (TIDCO) and the Institut für Textiltechnik (ITA) of RWTH Aachen University are planning to cooperate in the future in the field of AI-supported manufacturing, robotics and smart textiles. At the same time, the aim is to promote talent exchange and a sustainable Indian-German partnership.

The memorandum of understanding (MoU) was signed during the Tamil Nadu Rising Investment Conclave in Düsseldorf. M. K. Stalin, Chief Minister of the Indian state of Tamil Nadu, and high-ranking representatives from government and industry were present at the signing.

The aim of the partnership is to create an open innovation ecosystem that combines dynamic industry with Germany's excellent research. This partnership is strongly supported by Guidance Tamil Nadu and Hon. Dr TRB Rajaa, Minister for Industry, Investment Promotion and Trade of the Government of Tamil Nadu.

Thiru V. Arun Roy, I.A.S., Principal Secretary, Department of Industry, Government of Tamil Nadu, exchanged the MoU on behalf of Sandeep Nanduri, I.A.S., Managing Director, TIDCO.

Dr Akram Idrissi, Head of Strategy & Business Development at ITA, exchanged the MoU on behalf of ITA Director Prof. Dr Thomas Gries.

Source:

Institut für Textiltechnik der RWTH Aachen University

Cinte Techtextil China 2025 (c) Messe Frankfurt (HK) Ltd
22.09.2025

Cinte Techtextil China: 20,000 visits from 74 countries and regions

After three days of facilitating meaningful exchange for numerous applications of technical textiles and nonwovens, Cinte Techtextil China 2025 concluded on 5 September at the Shanghai New International Expo Centre. Feedback across the fairground was highly positive, especially from first-time exhibitors and buyers who valued the platform’s capability to create new opportunities both in China and overseas markets. The fair attracted nearly 20,000 visits from 74 countries and regions – a 17% increase from last year, and, as the most comprehensive edition ever in terms of product categories, visitors had much to explore. Major fringe events, such as the China International Nonwovens Conference (CINC), Econogy Tour, Sustainability Forum, and AI Panel, linked innovation and sustainability with industry demands, maximising reach and business opportunities for participants.

After three days of facilitating meaningful exchange for numerous applications of technical textiles and nonwovens, Cinte Techtextil China 2025 concluded on 5 September at the Shanghai New International Expo Centre. Feedback across the fairground was highly positive, especially from first-time exhibitors and buyers who valued the platform’s capability to create new opportunities both in China and overseas markets. The fair attracted nearly 20,000 visits from 74 countries and regions – a 17% increase from last year, and, as the most comprehensive edition ever in terms of product categories, visitors had much to explore. Major fringe events, such as the China International Nonwovens Conference (CINC), Econogy Tour, Sustainability Forum, and AI Panel, linked innovation and sustainability with industry demands, maximising reach and business opportunities for participants.

As Asia’s only dedicated show for the full spectrum of technical textiles and nonwovens, Cinte Techtextil China 2025 hosted over 300 global exhibitors, and welcomed a wide range of visitors, including sourcing decision-makers, textile & mechanical engineers, product developers, researchers, and more. The fair saw a significant rise in visitor pre-registrations, with international numbers increasing by over 40% compared to the previous edition. VIP buyers from across the globe attended the fair, as did 14 visitor delegations with over 250 participants. Some of the leading brands included domestic representatives from Kimberly-Clark (China), Li Auto, Li Ning, and L'Oréal (China); and international participants from Lego System (Denmark), Norafin Industries (Germany), Rockline Industries (USA), and Toyoshima & Co. Ltd (Japan).

Among the returning exhibitors, key international players included AUTEFA Solutions, Lindauer DORNIER and Rowa Group from Germany, Fil Man Made Group from Italy, Graf + Cie and Swisstulle from Switzerland, Picanol from Belgium, and more. This edition also welcomed several newcomers, partly due to the incorporation of textile chemicals and dyes into this year's product categories. Key exhibitors making their debuts included: Serel Industrie (Belgium) and Proton Products (UK) in the European Zone; Wetekam Group in the German Zone; Dupre Minerals (UK) and Michelman (USA) in the Textile Chemicals and Dyes Zone; Huamao (Xiamen), BW Advanced Materials, Shanghai Shenda, and Zhejiang Kingsafe Group from China, JCT Industries Group from Malaysia, Vietnam Geotextile from Vietnam, and more.

To support the diverse array of exhibitors and visitors onsite, Cinte Techtextil China identified specific development areas and offered relevant fringe events to facilitate meaningful interaction. The Econogy Tour and Sustainability Forum promoted the industry’s eco-transition, with the latter sparking cross-sector discussions among academia, brands, and other industry players. On the innovation front, the AI Panel and the Innovation Product Award and Presentation provided forward-looking insights from various perspectives, helping the industry reshape its future.

Other events like the CINC, themed ‘Breaking the Deadlock and Reconstruction’, offered in-depth discussions and report presentations for the nonwovens industry to navigate upcoming challenges and opportunities. To harness the promising Mobiltech trend, the fair organised a Technical Innovation Exchange Conference on Automotive Textiles followed by a tour visiting related exhibitors. Interested parties could also enjoy live-streamed tours organised for in-demand sectors such as Medtech, Mobiltech, and Protech.

The next edition of Cinte Techtextil China will be held from 1 – 3 September 2026.

The fair is organised by Messe Frankfurt (HK) Ltd; the Sub-Council of Textile Industry, CCPIT; and the China Nonwovens & Industrial Textiles Association (CNITA).

Source:

Messe Frankfurt (HK) Ltd

STFI Shopper (c) Sächsisches Textilforschungsinstitut
STFI Shopper
19.09.2025

Thermoplastic elastomer coatings for use as artificial leather

Currently, PVC-based and polyurethane-based artificial leathers dominate the market. The manufacturing processes are energy- and cost-intensive. In addition, plasticizers and solvents that are harmful to health are used. Coatings with thermoplastic elastomers (TPE) offer an alternative. The TPE group combines the advantage of thermoplastic processability with elasticity and dynamic behaviour that is almost as high as that of cross-linked, thermosetting elastomers. The polymers should be applied using energyefficient and environmentally friendly hot melt roller application and slot die technology. In order to achieve specific properties, such as colour, appearance, or flame retardancy, the incorporation of appropriate additives was part of the investigations. 

Currently, PVC-based and polyurethane-based artificial leathers dominate the market. The manufacturing processes are energy- and cost-intensive. In addition, plasticizers and solvents that are harmful to health are used. Coatings with thermoplastic elastomers (TPE) offer an alternative. The TPE group combines the advantage of thermoplastic processability with elasticity and dynamic behaviour that is almost as high as that of cross-linked, thermosetting elastomers. The polymers should be applied using energyefficient and environmentally friendly hot melt roller application and slot die technology. In order to achieve specific properties, such as colour, appearance, or flame retardancy, the incorporation of appropriate additives was part of the investigations. 

The research project focused on applying the polymers using energy-efficient and environmentally friendly hot melt roller coating and wide slot die technology. In addition, appropriate additives were incorporated into the TPEs for supplementary investigations in order to obtain specific properties such as colour, appearance or flame retardancy. 
 
In this research project, various thermoplastic polyurethanes were successfully applied to different textiles using direct and transfer coating processes involving roller application and slot die. Transfer coating using roller application was found to be the most suitable method for use as artificial leather. Various additives were successfully incorporated into the TPUs to achieve a range of colours and optical effects. Fabrics (PES, CO/PES), knitted fabrics (PES), spacer fabrics (PES), nonwovens (PES multiknit and needle punched) and TPU meltblown were used as textile carrier materials. This made it possible to achieve different thicknesses in the range between 0.6 mm and 4.7 mm in combination with application weights of 100 g/m² to 200 g/m². The more voluminous textiles were used to produce pressure-elastic artificial leather (soft-touch effect). Soft, flexible, stretchable TPU-based artificial leathers were developed, which are characterized by high abrasion resistance (> 100.000 abrasion cycles) and permanent bend resistance (> 50.000 bends). The coloured TPU synthetic leathers showed high colour fastness to rubbing with a rating of 4-5. From today's perspective, potential areas of application for the manufactured materials include synthetic leather for bag goods, home textiles, and the automotive sector. 
 
Dr. Ralf Lungwitz, Manager Functionalisation, who led the INNO-KOM project is convinced: “Thermoplastic elastomer coatings as artificial leather are a good alternative material because they have excellent properties for use in demanding applications. We were impressed by their high mechanical strength.” 

Source:

Sächsisches Textilforschungsinstitut

Peter Sauer (Stellvertretender Deutscher Botschafter in Kuwait), Nouf Ali Behbehani (Amtierende Generaldirektorin der Umweltbehörde), Dr.-Ing. Sebastian Stießel (Business Developer Green Hydrogen Fraunhofer UMSICHT), Prof. Dr.-Ing. Manfred Renner (Institutsleiter Fraunhofer UMSICHT), Amer Huneidi (Vorstandsvorsitzender, Gulf Cryo), Dr. Muhammad Muhammadieh (Vice President Großindsutrie, Gulf Cryo), Abdallah Dalab (Leiter Strategische Beziehungen, Gulf Cryo) (c) Gulf Cryo
Peter Sauer (Stellvertretender Deutscher Botschafter in Kuwait), Nouf Ali Behbehani (Amtierende Generaldirektorin der Umweltbehörde), Dr.-Ing. Sebastian Stießel (Business Developer Green Hydrogen Fraunhofer UMSICHT), Prof. Dr.-Ing. Manfred Renner (Institutsleiter Fraunhofer UMSICHT), Amer Huneidi (Vorstandsvorsitzender, Gulf Cryo), Dr. Muhammad Muhammadieh (Vice President Großindsutrie, Gulf Cryo), Abdallah Dalab (Leiter Strategische Beziehungen, Gulf Cryo)
19.09.2025

Gulf Cryo und Fraunhofer UMSICHT unterzeichnen MoU zur Förderung von Carbon Management Lösungen

Am 17. September 2025 unterzeichneten das kuwaitische Gasunternehmen Gulf Cryo und das Fraunhofer-Institut für Umwelt-, Energie- und Sicherheitstechnik UMSICHT eine Absichtserklärung (MoU) über eine strategische Partnerschaft für Carbon Management Technologien.

Gulf Cryo, der regionale Marktführer Kuwaits für End-to-End-Industriegase und Lösungen zur Dekarbonisierung in der MENAT-Region, hat eine Absichtserklärung (Memorandum of Understanding - MoU) mit dem Fraunhofer-Institut für Umwelt-, Energie- und Sicherheitstechnik UMSICHT unterzeichnet.  Die Absichtserklärung sieht eine strategische Kooperation in den Bereichen Kohlenstoffumwandlung, Wasserstoff-Technologien und Energieeffizienz vor, mit dem Ziel, den Übergang Kuwaits und der gesamten Region zu einer kohlenstoffarmen Wirtschaft zu beschleunigen.

Diese Partnerschaft ist Teil der langfristigen Strategie von Gulf Cryo, in deren Rahmen das Unternehmen bereits anwendungsnahe Forschung aufbaut. Diese Kapazitäten ermöglichen es, Technologien, die auf die lokalen Bedürfnisse zugeschnitten sind, zu erproben, zu skalieren und zu kommerzialisieren.

Am 17. September 2025 unterzeichneten das kuwaitische Gasunternehmen Gulf Cryo und das Fraunhofer-Institut für Umwelt-, Energie- und Sicherheitstechnik UMSICHT eine Absichtserklärung (MoU) über eine strategische Partnerschaft für Carbon Management Technologien.

Gulf Cryo, der regionale Marktführer Kuwaits für End-to-End-Industriegase und Lösungen zur Dekarbonisierung in der MENAT-Region, hat eine Absichtserklärung (Memorandum of Understanding - MoU) mit dem Fraunhofer-Institut für Umwelt-, Energie- und Sicherheitstechnik UMSICHT unterzeichnet.  Die Absichtserklärung sieht eine strategische Kooperation in den Bereichen Kohlenstoffumwandlung, Wasserstoff-Technologien und Energieeffizienz vor, mit dem Ziel, den Übergang Kuwaits und der gesamten Region zu einer kohlenstoffarmen Wirtschaft zu beschleunigen.

Diese Partnerschaft ist Teil der langfristigen Strategie von Gulf Cryo, in deren Rahmen das Unternehmen bereits anwendungsnahe Forschung aufbaut. Diese Kapazitäten ermöglichen es, Technologien, die auf die lokalen Bedürfnisse zugeschnitten sind, zu erproben, zu skalieren und zu kommerzialisieren.

Förderung der Dekarbonisierung und der Kreislaufwirtschaft
Gulf Cryo bringt seine Kompetenz in den Bereichen Industrie, Markt und Anwendungen ein, während Fraunhofer UMSICHT über eine langjährige Erfahrung in der anwendungsnahen Forschung und Innovation mit den Schwerpunkten Circular Economy, Green Hydrogen, Carbon Management und Local Energy Systems verfügt. Gemeinsam wollen die beiden Organisationen die Lücke zwischen Forschung und industrieller Umsetzung schließen und sich dabei auf Dekarbonisierung und Lokalisierung konzentrieren, um eine nachhaltige Kreislaufwirtschaft voranzutreiben.

Die Vereinbarung steht im Einklang mit der Kuwait Vision 2035, die die Stärkung des Privatsektors, Innovation und Umweltverantwortung in den Vordergrund stellt. Sie entspricht auch der Forderung der Umweltbehörde nach einer engeren Kooperation zwischen Regierung und Industrie, um Technologien zu lokalisieren, die eine nachhaltige Wirtschaft ermöglichen. Die Absichtserklärung wurde im Rahmen einer Zeremonie in Kuwait unterzeichnet, an der Vertreter von Regierung, Industrie, Forschung und Diplomatie teilnahmen. 

„Diese Partnerschaft spiegelt unsere Rolle als nationaler Wegbereiter für nachhaltige Lösungen wider. Partnerschaften mit Experten wie Fraunhofer sind unerlässlich, um lokale Innovationen voranzutreiben und die Energiewende zu beschleunigen“, sagte Amer Huneidi, Vorstandsvorsitzender von Gulf Cryo. „Ich lade Behörden und Industrieunternehmen ein, sich uns anzuschließen, um Lösungen der nächsten Generation zu entwickeln, die sowohl die Nachhaltigkeit als auch die Effizienz verbessern. Gemeinsam können wir zeigen, dass Nachhaltigkeit keine Kosten verursacht, sondern ein Katalysator für Innovationen und den Aufbau stärkerer Volkswirtschaften ist“, fügte er hinzu.
„Die industrielle Umsetzung und Skalierung neuer Technologien ist essenziell für die substanzielle Reduzierung der CO2-Emissionen und die Förderung der Energiewende. Über starke Partnerschaften mit Global Playern wie ‚Gulf Cryo‘ wird diese Veränderung gelingen“, sagte Prof. Dr.-Ing. Manfred Renner, Leiter des Fraunhofer UMSICHT.

Source:

Fraunhofer-Institut für Umwelt-, Sicherheits- und Energietechnik UMSICHT

Responsible Innovation Area curated by C.L.A.S.S.
Responsible Innovation Area curated by C.L.A.S.S.
19.09.2025

Advanced Natural Fibers, Traceability, and Next-Generation Communication by FILO

A new step forward in the collaboration between C.L.A.S.S. (Creativity Lifestyle and Sustainable Synergy) and FILO: a new open and collaborative space designed for those seeking inspiration and practical tools to navigate the path of Responsible Innovation.

Not just a stand, but a dynamic platform: accessible to everyone, able to cross boundaries and connect people, materials, and ideas. A place where vision, research, and new value-driven narratives meet to imagine the future of textiles.

Key players selected to represent the focus of this first edition:

A new step forward in the collaboration between C.L.A.S.S. (Creativity Lifestyle and Sustainable Synergy) and FILO: a new open and collaborative space designed for those seeking inspiration and practical tools to navigate the path of Responsible Innovation.

Not just a stand, but a dynamic platform: accessible to everyone, able to cross boundaries and connect people, materials, and ideas. A place where vision, research, and new value-driven narratives meet to imagine the future of textiles.

Key players selected to represent the focus of this first edition:

  • Alliance for European Flax-Linen & Hemp
  • Bemberg™ by Asahi Kasei
  • SUPIMA®
  • Haelixa  (for traceability, now crucial for the entire sector)
  • The InsideOut Value System by C.L.A.S.S. strategy for a next-generation communication

Communicating sustainability: the new challenge
In a landscape clouded by confusion, lack of transparency, scandals, and greenwashing, consumer trust is increasingly fragile. This creates an urgent need to provide authentic information, grounded in clear, real, and measurable values, and to rebuild a relationship of trust that supports and guides consumers with information enabling more conscious, value-driven everyday choices. Aesthetics and performance remain fundamental to people’s choices.  Today, however, it is just as important to communicate clearly and sincerely the invisible yet measurable values: ethics, social initiatives, traceability and transparency, environmental responsibility, health, circular economy practices, design, ingredients, production, dyeing, and finishing.

From this need arises the InsideOut Value System by C.L.A.S.S., an initiative that expresses these values through the universal language of art. With the support of artist Gianluca Cannizzo, values are transformed into immediate visual icons, capable of going beyond words and entering the realm of direct perception. Icons capable of making sustainability concrete, understandable, and tangible: a push toward a more conscious, verified, engaging, and trustworthy culture of consumption.
 
Two dialogues to go beyond the exhibition 
Alongside the physical space, C.L.A.S.S. presents two FILO Dialogues: moments of reflection and in-depth discussion with leading voices aligned with this edition’s focus.

  • 23rd September, 3.00 PM
    “The New Era of Fibres: Knowledge, Traceability, Research, and Sustainability” 
    A journey through advanced natural and regenerated fibres, traceability technologies, and new perspectives.
    Speakers: Paolo Pezzin (Napapijri – VF Corporation), Giorgia Carissimi (Albini Group/Albini Next - here representing SUPIMA®), Ettore Pellegrini (Bemberg™ by Asahi Kasei), Fausto Pozzi (Brunello), Letizia Scopelliti (Haelixa). 
    Moderator: Giusy Bettoni, CEO and Founder of C.L.A.S.S.
  •   24th September, 10.30 AM
     “InsideOut – Making Values Visible: Why Trust Is the New Luxury” 
    Trust as the new fashion capital: transparency, authentic data, and innovative languages that build value through the identification of values.
    Speakers: Giusy Bettoni (C.L.A.S.S.), Chiara Tronville (journalist and communication consultant), Simone and Manuela Gaslini (Filatura Astro).
    Moderator: Chiara Puglisi, SkyTG24 Journalist.
More information:
FILO Milano CLASS
Source:

C.L.A.S.S.

Patrick Lackenbucher (c) Sebastian Philipp
Patrick Lackenbucher
19.09.2025

Lenzing AG: Management Board mandate extended, new CFO with January 1, 2026

The Supervisory Board of Lenzing AG has extended the standing management board mandate of Chief Pulp & Chief Technology Officer Christian Skilich, running until May 2026, by three additional years until May 31, 2029. 
 
Christian Skilich has been a member of the Management Board of Lenzing AG since June 2020. As Chief Pulp 
& Chief Technology Officer, his responsibilities, among others, include Pulp Commercial and Operations, CoProducts & Wood as well as Global HSE, Purchasing, and Innovation. 
 
Patrick Lackenbucher, Chairman of the Supervisory Board of Lenzing AG, says: “We are delighted that Christian Skilich will continue to serve as member of Lenzing AG’s Management Board going forward. The pulp business under his leadership is an important and successful profit driver and underpins the company's integrated business model. The innovation portfolio, which falls within his area of responsibility as well, will play a key role in shaping the future of Lenzing AG.” 
 
CFO Nico Reiner will not renew his contract at the end of 2025. Mathias Breuer to become new CFO in 2026 

The Supervisory Board of Lenzing AG has extended the standing management board mandate of Chief Pulp & Chief Technology Officer Christian Skilich, running until May 2026, by three additional years until May 31, 2029. 
 
Christian Skilich has been a member of the Management Board of Lenzing AG since June 2020. As Chief Pulp 
& Chief Technology Officer, his responsibilities, among others, include Pulp Commercial and Operations, CoProducts & Wood as well as Global HSE, Purchasing, and Innovation. 
 
Patrick Lackenbucher, Chairman of the Supervisory Board of Lenzing AG, says: “We are delighted that Christian Skilich will continue to serve as member of Lenzing AG’s Management Board going forward. The pulp business under his leadership is an important and successful profit driver and underpins the company's integrated business model. The innovation portfolio, which falls within his area of responsibility as well, will play a key role in shaping the future of Lenzing AG.” 
 
CFO Nico Reiner will not renew his contract at the end of 2025. Mathias Breuer to become new CFO in 2026 
CFO Nico Reiner has informed the Supervisory Board of Lenzing AG that he will not be available to extend his Management Board mandate, which expires on December 31, 2025. The Supervisory Board respects his decision and thanks Nico Reiner for his outstanding achievements on the Management Board of Lenzing AG, which, in addition to significant improvements in earnings, also included the successful completion of major refinancing projects in recent years. 
 
Supervisory Board Chairman Lackenbucher says: “We would like to thank Nico Reiner for his commitment and outstanding achievements as Chief Financial Officer of Lenzing AG. Nico Reiner has made a significant contribution to improving earnings and optimizing the financing structure of Lenzing AG. His prudence and expertise have contributed significantly to the stability and future of the company in a challenging macroeconomic environment.” 
 
Mathias Breuer (42) will become new Chief Financial Officer on January 1, 2026. Breuer has been part of the management team at Lenzing AG since 2023 and has been instrumental for the development and successful implementation of the company-wide performance program. Prior to that, he served as CFO of the packaging group Adapa and as CFO of the Sempermed division of Semperit AG Holding. 
 
Lackenbucher: “With Mathias Breuer, an experienced Lenzing manager and financial expert will join the company's Management Board as CFO in 2026. The fact that we can fill this position internally speaks for the quality of the management team at Lenzing AG. With the appointment of Mathias Breuer, we are ensuring a continued focus on the implementation and further development of the ongoing performance measures, to further strengthen the profitability and competitiveness of Lenzing AG in the global market.” 
 
“I would like to thank Nico Reiner for his commitment during a crucial phase at Lenzing AG. He has further developed our financial organization and thus contributed significantly to the company's success,” adds CEO Rohit Aggarwal. “At the same time, I welcome the decision of the Supervisory Board – with Mathias Breuer, we are gaining an outstanding financial expert who is deeply familiar with our company and industry. He has played a central role in the company’s transformation process so far and is ideally suited to shape the next phase of our financial strategy.”

Source:

Lenzing AG