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1578 results
(c) IVL
26.04.2023

Indorama Ventures joins “Together for Sustainability” initiative

Indorama Ventures Public Company Limited (IVL) has joined “Together for Sustainability” (TfS), a global initiative for sustainable supply chains. Indorama Ventures joins a network of 47 TfS member companies representing the global chemical industry, reinforcing its commitment to driving sustainable solutions in its supply chain management.

Indorama Ventures Public Company Limited (IVL) has joined “Together for Sustainability” (TfS), a global initiative for sustainable supply chains. Indorama Ventures joins a network of 47 TfS member companies representing the global chemical industry, reinforcing its commitment to driving sustainable solutions in its supply chain management.

By joining TfS, Indorama Ventures is encouraging suppliers to meet high sustainability standards, reduce the risk of supply chain disruptions, and improve overall climate maturity. The collaboration will help foster an expansion of the company’s sustainable supply chain program. The company will contribute to the TfS Scope 3 Greenhouse Gas (GHG) workstream that developed and finetunes the Guideline for calculating Product Carbon Footprints (PCFs) in the chemical industry and beyond and, will develop an IT solution that will enable companies to share PCFs efficiently. This membership allows Indorama Ventures to further align with the UN Global Compact Principles.
 
Through this initiative, Indorama Ventures will also be partnering with EcoVadis to assess their suppliers to identify risks and opportunities along the value chain, improve sustainability practices, and encourage collaboration among members.

Source:

Indorama Ventures Public Company Limited 

26.04.2023

Tata Communications führt 3C-Nachhaltigkeitsstrategie ein

Tata Communications, ein globaler Anbieter von digitalen Ökosystemen, verkündet heute seine Verpflichtung, bis zum Jahr 2035 in allen seinen globalen Betrieben das Netto-Null-Ziel zu erreichen. Anlässlich des "Earth Day 2023/Invest in our Planet" hat sich Tata Communications das Ziel gesetzt, noch mehr in die Nachhaltigkeit zu investieren.

Im Rahmen dieses Ziels skizziert Tata Communications seine 3Cs für den Umweltschutz und wie sie Unternehmen unterstützen können:

Tata Communications, ein globaler Anbieter von digitalen Ökosystemen, verkündet heute seine Verpflichtung, bis zum Jahr 2035 in allen seinen globalen Betrieben das Netto-Null-Ziel zu erreichen. Anlässlich des "Earth Day 2023/Invest in our Planet" hat sich Tata Communications das Ziel gesetzt, noch mehr in die Nachhaltigkeit zu investieren.

Im Rahmen dieses Ziels skizziert Tata Communications seine 3Cs für den Umweltschutz und wie sie Unternehmen unterstützen können:

  • Climate Action - Umweltengagement durch Steigerung der Energieeffizienz und den weltweiten Einsatz erneuerbarer Energien. Dadurch will das Unternehmen bis zum Geschäftsjahr 2030 kohlenstoffneutral* und bis 2035 Netto-Null** werden.
  • Customer GHG (Green House Gas Emission) Savings - Durch die Entwicklung und Bereitstellung grüner oder kohlenstoffarmer Lösungen in den Bereichen IoT-Lösungen, Media & Entertainment Services, Cloud, Business Collaboration-Plattformen, mit denen die Lieferketten der Kunden umweltfreundlicher werden und zugleich ihre Wettbewerbsfähigkeit gesteigert wird. Dafür beträgt das Potenzial zur Reduzierung der Treibhausgasemissionen der Kunden des Unternehmens um 20X bis zum Geschäftsjahr 2027 (X steht für die Scope 1- und Scope 2-Emissionen* von Tata Communications).
  • Circular Economies in India - Durch die Implementierung eigener IoT-Lösungen, einschließlich intelligenter Messgeräte zur Echtzeitverfolgung des Wasserverbrauchs sowie von Wasserlecks an den wichtigsten Standorten des Unternehmens in Indien, die Einführung von Regenwasserauffangsystemen und die Steigerung des Wasser- und Abfallrecyclings in den Hauptstandorten des Unternehmens in Indien. So will das Unternehmen den Frischwasserverbrauch bis zum Geschäftsjahr 2030 um 20 % senken (im Vergleich zum Geschäftsjahr 2020). Zudem hat sich das Unternehmen verpflichtet, bis 2027 in Indien keine Abfälle mehr zu deponieren, wobei die Abfälle entweder wiederverwendet, recycelt oder kompostiert werden.

Mit Vertrauen und digitaler Kompetenz hat sich Tata Communications das Ziel gesetzt, nachhaltige Lösungen, skalierbare Ergebnisse und sichere Ökosysteme zu schaffen. Die Nachhaltigkeitsstrategie von Tata Communications orientiert sich an den Zielen für nachhaltige Entwicklung der Vereinten Nationen und der Nachhaltigkeitsstrategie der Tata Group, um einen gemeinsamen Wert für alle zu schaffen.

* Klimaneutral ist in Bezug auf Scope-1- und Scope-2-Emissionen. Scope 1-Emissionen beziehen sich auf direkte Emissionen aus eigenen oder kontrollierten Quellen. Ein Beispiel sind die Emissionen von Dieselaggregaten. Scope 2-Emissionen beziehen sich auf indirekte Emissionen aus der Erzeugung von gekauftem Strom, d.h. Netzstrom.
** Netto-Null ist in Bezug auf Scope 1, Scope 2 und Scope 3. Scope 1 und Scope 2 sind oben beschrieben. Scope 3 umfasst alle anderen indirekten Emissionen, die in der Wertschöpfungskette eines Unternehmens entstehen. Dazu gehören beispielsweise THG-Emissionen, die in der Lieferkette, durch Geschäftsreisen usw. entstehen.

Source:

Tata Communications / HARVARD ENGAGE! COMMUNICATIONS GmbH

(c) adidas AG
26.04.2023

adidas: 96% of all Polyester used in Products is Recycled Polyester

adidas has announced a new milestone in its journey towards replacing virgin polyester with recycled polyester . 96% of all polyester used in adidas products is now recycled polyester. The achievement of the ambition that adidas first set in 2017 – to replace all virgin polyester with recycled wherever possible by the end of 2024 – is on track to be achieved earlier than expected.

Since the first adidas high-performance shoe was made with recycled materials in 2015, the brand has been working towards reducing its dependency on virgin polyester. Last year it announced that in 2021, more than 90% of the polyester used in adidas products was recycled, which – if it had been virgin polyester - would have accounted for 390 thousand metric tons of CO2e – the equivalent to the greenhouse gas emissions generated to provide power to 50 thousand homes in the US[1].

According to Textile Exchange[2], global recycled polyester fiber production volume increased in 2021, but still accounts for just 14.8% of all global polyester production.

adidas has announced a new milestone in its journey towards replacing virgin polyester with recycled polyester . 96% of all polyester used in adidas products is now recycled polyester. The achievement of the ambition that adidas first set in 2017 – to replace all virgin polyester with recycled wherever possible by the end of 2024 – is on track to be achieved earlier than expected.

Since the first adidas high-performance shoe was made with recycled materials in 2015, the brand has been working towards reducing its dependency on virgin polyester. Last year it announced that in 2021, more than 90% of the polyester used in adidas products was recycled, which – if it had been virgin polyester - would have accounted for 390 thousand metric tons of CO2e – the equivalent to the greenhouse gas emissions generated to provide power to 50 thousand homes in the US[1].

According to Textile Exchange[2], global recycled polyester fiber production volume increased in 2021, but still accounts for just 14.8% of all global polyester production.

Sport is about meeting challenges head-on and finding ways to overcome those – material innovation is no different. For the team at adidas, the road to 96% has been long and full of challenges. The confirmation of its polyester commitment in 2017 was a crucial step in helping to initiate a transformation across adidas and its entire supply chain. This transformation has been made possible through creating technical solutions and imagining new possibilities that previously didn’t exist.

To accompany the announcement, adidas has created a short film about its new ‘PB’, featuring star athlete Jazmin Sawyers. The film highlights the sports brand’s pride in making progress, and its determination to push further.

As the brand looks ahead to 2024 and beyond, it will continue to expand its focus beyond recycled polyester. It will be doing this through three main areas of focus: changing materials by testing and scaling new raw materials, rethinking entire processes to design products that have a circular end-of-life solution, and reducing its carbon footprint.

[1] adidas Footprint Analytics team
[2] Textile Exchange Preferred Fiber & Materials Market Report, October 2021, https://textileexchange.org/app/uploads/2022/10/Textile-Exchange_PFMR_2022.pdf

Source:

adidas AG

(c) Remei AG
26.04.2023

Remei feiert 40-jähriges Jubiläum mit Kampagne

Remei, ein Spezialist für eine integrierte Wertschöpfungskette von der Faser bis zum fertigen Textil, feiert sein 40-jähriges Bestehen mit einer umfassenden Kampagne. Im Fokus steht die innovative und systemverändernde Lösung von Remei für rückverfolgbare Textilien aus Bio-Baumwolle. Mit der Kampagne unterstreicht Remei sein Engagement für eine verantwortungsvolle Produktion von Textilien.

Remei wurde in den 1983 als konventionelles Garnhandelsunternehmen gegründet. Bereits im darauffolgenden Jahrzehnt wurden die Bio-Baumwollbetriebe in Indien und Tansania aufgebaut, was den Beginn der direkten und partizipativen Zusammenarbeit mit den lokalen Bio-Baumwollbäuer*innen nach den Grundsätzen des fairen Handels markiert. Seit 2008 handelt Remei ausschließlich mit Produkten aus Bio-Baumwolle und schon seit 2013 sind mit der Einführung eines digitalen Tracking Tools alle Textilien aus der Lieferkette von Remei bis zum Ursprung rückverfolgbar.

Remei, ein Spezialist für eine integrierte Wertschöpfungskette von der Faser bis zum fertigen Textil, feiert sein 40-jähriges Bestehen mit einer umfassenden Kampagne. Im Fokus steht die innovative und systemverändernde Lösung von Remei für rückverfolgbare Textilien aus Bio-Baumwolle. Mit der Kampagne unterstreicht Remei sein Engagement für eine verantwortungsvolle Produktion von Textilien.

Remei wurde in den 1983 als konventionelles Garnhandelsunternehmen gegründet. Bereits im darauffolgenden Jahrzehnt wurden die Bio-Baumwollbetriebe in Indien und Tansania aufgebaut, was den Beginn der direkten und partizipativen Zusammenarbeit mit den lokalen Bio-Baumwollbäuer*innen nach den Grundsätzen des fairen Handels markiert. Seit 2008 handelt Remei ausschließlich mit Produkten aus Bio-Baumwolle und schon seit 2013 sind mit der Einführung eines digitalen Tracking Tools alle Textilien aus der Lieferkette von Remei bis zum Ursprung rückverfolgbar.

Heute arbeiten Remei und ihre Tochterunternehmen mit 5.000 unabhängigen Kleinbäuer*innen zusammen, um den Rohstoff Baumwolle zu sichern. Das Textilshandelsunternehmen produziert rund 1 Million rückverfolgbare Bio-Baumwolltextilien in einer vollständig transparenten Lieferkette mit 29 verlässlichen Produktionspartnern vom Saatgut bis zum fertigen Textil für mehr als 20 internationale Retailer und Marken.

Dabei verfolgt Remei einen besonderen Ansatz. «Wir integrieren die Bäuerinnen und Bauern in die Lieferkette und setzen nicht auf Shareholder-, sondern auf All-Holder-Value – in dem wir alle Akteur*innen in die Wertschöpfung einbeziehen», sagt Co-CEO Simon Hohmann.

Mit dem Jubiläum feiert Remei nicht nur die 40-jährige Geschichte, die Partnerschaften mit dem Handel und der kompletten Lieferkette sowie die daraus resultierende Plattform für nachhaltige Innovationen, sondern vor allem eine Lösung für rückverfolgbare Bio-Baumwolltextilien, die das Unternehmen heute auf den Markt bringt. «Wir sind überzeugt, dass es immer entscheidender sein wird, die richtigen Allianzen zu finden, um relevante Lösungen für die Zukunft zu entwickeln», so Co-Geschäftsführerin Marion Röttges.

Source:

Remei AG

21.04.2023

REVECOL® by ERCA: Textile chemical auxiliaries obtained from vegetable oils

REVECOL® (Recycled Vegetable Cooking Oil) represents a new generation of textile chemical auxiliaries, which are high-performing and obtained from vegetable exhausted cooking oil.

Chemical auxiliaries play a crucial role in several stages of the textile production cycle, from material preparation to dyeing and finishing, but represent a complex challenge from the point of view of reducing environmental impact. Herein lies the revolutionary aspect of REVECOL® by ERCA: for the first time, not just one product, but a complete range of auxiliary chemicals is available that meets the criteria of circularity.

The result of ERCA's continuous research, REVECOL® are in fact born from critical waste materials (exhausted vegetable oils), which, thanks to an environmentally and safety-friendly manufacturing process, are transformed into a line of innovative chemical auxiliaries destined for the entire textile industry and its various applications: from underwear to home textiles.

REVECOL® (Recycled Vegetable Cooking Oil) represents a new generation of textile chemical auxiliaries, which are high-performing and obtained from vegetable exhausted cooking oil.

Chemical auxiliaries play a crucial role in several stages of the textile production cycle, from material preparation to dyeing and finishing, but represent a complex challenge from the point of view of reducing environmental impact. Herein lies the revolutionary aspect of REVECOL® by ERCA: for the first time, not just one product, but a complete range of auxiliary chemicals is available that meets the criteria of circularity.

The result of ERCA's continuous research, REVECOL® are in fact born from critical waste materials (exhausted vegetable oils), which, thanks to an environmentally and safety-friendly manufacturing process, are transformed into a line of innovative chemical auxiliaries destined for the entire textile industry and its various applications: from underwear to home textiles.

EVECOL® by ERCA has obtained several certifications – GRS, RCS, listed into ZDHC Chemical Gateway, bluesign® and GOTS, and are also finalizing the third-party certified PCF (Product Carbon Footprint), - as well as various international recognitions – first prize RESPONSIBLE CARE®, in Italy, from Federchimica, inclusion in the BAT (Best Available Techniques) document from the European Community.

(c) Freudenberg Performance Materials Holding GmbH
21.04.2023

Freudenberg launches biodegradable fusible cotton shirt interlining range

Freudenberg Performance Materials Apparel (Freudenberg) launches its biodegradable fusible cotton shirt interlinings range 46xx. With this innovation, the world’s leading specialist in woven, knitted, weft and nonwoven interlinings reduces its impact on the environment and supports customers in achieving their own sustainability objectives. In Asia, the series is marketed under the name 42xx series.

Approved biodegradability and non-toxicity by Hohenstein Laboratories
The new Freudenberg fusible interlinings for shirts and blouses have been developed in such a way that they are harmless to people and the environment at the end of their life cycle. Germany’s independent Hohenstein Laboratories performed biodegradation tests on the 46xx series, based on the Hohenstein method which draws on DIN EN ISO 11721-2:2003 and EN ISO 846, and approved it as biodegradable and ecotoxicologically harmless. The tests by Hohenstein showed no negative effects on either the germination of garden cress nor on earthworms in the acute toxicity test.

Freudenberg Performance Materials Apparel (Freudenberg) launches its biodegradable fusible cotton shirt interlinings range 46xx. With this innovation, the world’s leading specialist in woven, knitted, weft and nonwoven interlinings reduces its impact on the environment and supports customers in achieving their own sustainability objectives. In Asia, the series is marketed under the name 42xx series.

Approved biodegradability and non-toxicity by Hohenstein Laboratories
The new Freudenberg fusible interlinings for shirts and blouses have been developed in such a way that they are harmless to people and the environment at the end of their life cycle. Germany’s independent Hohenstein Laboratories performed biodegradation tests on the 46xx series, based on the Hohenstein method which draws on DIN EN ISO 11721-2:2003 and EN ISO 846, and approved it as biodegradable and ecotoxicologically harmless. The tests by Hohenstein showed no negative effects on either the germination of garden cress nor on earthworms in the acute toxicity test.

Energy-saving interlining
The new biodegradable shirt interlinings also show great potential for energy saving, as the fusing can be performed at a low temperature. Concretely, this means that the resulting temperature between the upper fabric and the shirt interlining during fusing is only 127°C which is significantly lower than the commonly used temperature of 143°C. Certified to OEKO-TEX® STANDARD 100 Class II for successfully testing for no harmful substances, the shirt interlinings are washable at up to 40°C and resistant to dry cleaning. In addition, it has also passed all ecological-toxicological tests and is a perfect end-of-life cycle solution.

Product details and availability
The products in range 46xx are available in Europe in the color white and the following weight classes: 4605 (90g/m2), 4616 (150g/m2) and 4618 (55g/m2). The adhesive of the interlinings consists of a 100% degradable bio-polymer. The shirt interlinings are ideal for reinforcing shirt and blouse collars, cuffs and plackets used in fashion, leisure and business clothing. The biodegradable, non-toxic interlinings are particularly important for labels with an ecologically sustainable claim.

Source:

Freudenberg Performance Materials Holding GmbH

(c) Freudenberg Performance Materials
19.04.2023

Freudenberg: Launch of sustainable carpet backings

Freudenberg Performance Materials (Freudenberg) announces the launch of sustainable carpet backing products for the flooring industry. Sustainable backings support customers in their transition towards producing more sustainable carpets. The range is introduced as Colback ECO and Lutradur ECO and is part of the Freudenberg portfolio of high-performance spunbond nonwoven technical textiles.

Freudenberg Performance Materials (Freudenberg) announces the launch of sustainable carpet backing products for the flooring industry. Sustainable backings support customers in their transition towards producing more sustainable carpets. The range is introduced as Colback ECO and Lutradur ECO and is part of the Freudenberg portfolio of high-performance spunbond nonwoven technical textiles.

Reduced CO2 footprint
Freudenberg follows a ‘less is more’ principle: the best raw materials are the materials that are not needed at all. For the ECO product range, Freudenberg R&D teams developed a solution to save raw materials in their carpet backings. Freudenberg redefined its proprietary yarn production technology allowing for extremely thin filaments with a diameter up to 30% smaller than the standard portfolio for carpet backings.  
The new thin yarn technology is one of Freudenberg’s sustainable initiatives benefitting the carpet industry. Other developments supporting sustainability include backings with a high recycled content and backings using alternative approaches to facilitate carpet recyclability. They will extend the ECO portfolio in the future.

ECO-CHECK-Label
The currently launched thin yarn ECO-backings have been awarded the ECO-CHECK label. Freudenberg introduced this label in early 2021 to identify particularly sustainable products within its portfolio.

Source:

Freudenberg Performance Materials

(c) PrimaLoft
19.04.2023

PrimaLoft® Insulation with Ocean Bound Plastic aus gesammeltem Plastik

PrimaLoft, Inc., ein Unternehmen für Materialtechnologie, macht mit der Einführung von PrimaLoft® Insulation with Ocean Bound Plastic einen weiteren wichtigen Schritt in seiner Relentlessly Responsible™ Mission. Die Innovation verwendet Plastik, das in Küstennähe gesammelt wird, um Hochleistungsisolationsfasern herzustellen. So wird verhindert, dass weiterer Plastikmüll ins Meer gelangt. Helly Hansen und Isbjörn of Sweden sind die ersten Marken, welche die neue Isolation in ihren Herbst/Winter 2023 Kollektionen verwenden.

PrimaLoft® Insulation with Ocean Bound Plastic ist eine leistungsstarke Isolation, die zu 100 Prozent aus recyceltem Material besteht, wovon 60 Prozent aus Plastikflaschen stammen, die in einem Umkreis von 50 Kilometern um Küstengebiete gesammelt wurden. Da das Plastik noch vor dem Erreichen des Meers abgefangen wird, kann es zur Verarbeitung der hochwertigen PrimaLoft-Isolation genutzt werden. Gleichzeitig wird verhindert, dass die Weltmeere weiter verschmutzt werden.

PrimaLoft, Inc., ein Unternehmen für Materialtechnologie, macht mit der Einführung von PrimaLoft® Insulation with Ocean Bound Plastic einen weiteren wichtigen Schritt in seiner Relentlessly Responsible™ Mission. Die Innovation verwendet Plastik, das in Küstennähe gesammelt wird, um Hochleistungsisolationsfasern herzustellen. So wird verhindert, dass weiterer Plastikmüll ins Meer gelangt. Helly Hansen und Isbjörn of Sweden sind die ersten Marken, welche die neue Isolation in ihren Herbst/Winter 2023 Kollektionen verwenden.

PrimaLoft® Insulation with Ocean Bound Plastic ist eine leistungsstarke Isolation, die zu 100 Prozent aus recyceltem Material besteht, wovon 60 Prozent aus Plastikflaschen stammen, die in einem Umkreis von 50 Kilometern um Küstengebiete gesammelt wurden. Da das Plastik noch vor dem Erreichen des Meers abgefangen wird, kann es zur Verarbeitung der hochwertigen PrimaLoft-Isolation genutzt werden. Gleichzeitig wird verhindert, dass die Weltmeere weiter verschmutzt werden.

Das Verfahren ist von OceanCycle zertifiziert, einem sozialen Unternehmen, das sich darauf fokussiert, die Verschmutzung der Ozeane durch Plastik zu verhindern und die Lebensbedingungen in Küstengemeinden durch Zertifizierung und direkte soziale Maßnahmen zu verbessern. Die unabhängige OceanCycle-Zertifizierung stellt sicher, dass das Material auch wirklich aus Küstennähe stammt, die Beschaffung ethisch-korrekt und die Rückverfolgbarkeit lückenlose ist. Zudem gewährleistet sie eine lückenlose Dokumentation von der Sammlung bis zur Herstellung.

Umwandlung von Ocean Bound Plastik in PrimaLoft-Material
Die Relentlessly Responsible™ Mission von PrimaLoft hat zum Ziel, durch Innovation sowohl Leistung als auch Nachhaltigkeit seiner Produkte immer weiter zu steigern. „Unsere neueste Entwicklung ist eine wichtige Lösung sowohl für die Umwelt, als auch für die Recycling-Lieferkette“, sagt Tara Maurer-Mackay, Senior Vice President, Product Strategy. „Die Qualität von Kunststoffen verschlechtert sich schnell, sobald sie den Elementen im Meerwasser länger ausgesetzt sind, was sie für die meisten Recyclingmaßnahmen unbrauchbar macht. Indem wir Kunststoffabfälle auffangen, bevor sie ins Meer gelangen können, sind wir in der Lage, das Material zur Herstellung unserer hochwertigen Produkten zu verwenden, und damit unseren Markenpartnern und Verbrauchern eine perfekte Mischung aus Leistung und Vielseitigkeit bei geringerer Umweltbelastung zu bieten." PrimaLoft® Insulation with Ocean Bound Plastic besitzt alle Leistungsvorteile, für die PrimaLoft bekannt ist, darunter leichtgewichtige Wärmeleistung sowohl bei trockenen als auch bei nassen Bedingungen, praktische Packbarkeit und lange Haltbarkeit.

(c) FET
FET’s show booth at the Hong Kong exhibition
19.04.2023

FET supports Green Textile Exhibition in Hong Kong

Fibre Extrusion Technology Ltd (FET) of Leeds, UK participated in the “Green Textile and Innovation Technology Forum and Exhibition” in Hong Kong, taking a small booth to support the event and FET’s official agent in the region, Chemtax. This was the first in a series of international exhibitions that FET will be attending in 2023.

The interactive exhibition was organised by the Hong Kong General Chambers of Textiles, with over 20 industrial experts and 300 guests in discussion forums and meetings. The major themes explored were sustainable solutions, new technologies and future trends in green textiles. The region is committed to improved sustainability in textiles, with China in particular setting ambitious targets for high performance fibre self-sufficiency, developments in biodegradable material and increased production capacity in recycled fibre.

Fibre Extrusion Technology Ltd (FET) of Leeds, UK participated in the “Green Textile and Innovation Technology Forum and Exhibition” in Hong Kong, taking a small booth to support the event and FET’s official agent in the region, Chemtax. This was the first in a series of international exhibitions that FET will be attending in 2023.

The interactive exhibition was organised by the Hong Kong General Chambers of Textiles, with over 20 industrial experts and 300 guests in discussion forums and meetings. The major themes explored were sustainable solutions, new technologies and future trends in green textiles. The region is committed to improved sustainability in textiles, with China in particular setting ambitious targets for high performance fibre self-sufficiency, developments in biodegradable material and increased production capacity in recycled fibre.

This fits perfectly with FET’s ethos, having long been a leading exponent of sustainability in fibre technology. The FET range of laboratory and pilot Melt Spinning extrusion lines is suited for both process and end product development of sustainable materials, enabling customers to undertake process development in-house. All FET systems are designed to be material efficient, can be bespoke designed and offer both flexibility and a high level of processing capability.

Source:

Fibre Extrusion Technology Ltd (FET)

(c) Yanfeng International
The official handover of the solar panels took place at the East London plant together with the SolarAfrica management
19.04.2023

Yanfeng: Change to renewable energy for production in South Africa

Yanfeng has reached another milestone in its sustainability journey by bringing the power of solar energy to its plants in South Africa. The global automotive supplier already uses renewable energy at all its locations in Europe – some of which are already operating with 100% green energy – and now will supplement its operations in South Africa with sustainable and emission-free solar energy generation.

Many sectors are facing major challenges with the transition to a low-carbon economy. The automotive sector in particular faces many operational and economic challenges when transforming production plants into net-zero emission operations. Thanks to its commitment to sustainability, 100% of the solar energy generated by the PV systems is used to power Yanfeng’s production plants in South Africa, helping them save around 2,559 tons of CO2 annually while reducing their monthly costs and increasing efficiencies.

Yanfeng has reached another milestone in its sustainability journey by bringing the power of solar energy to its plants in South Africa. The global automotive supplier already uses renewable energy at all its locations in Europe – some of which are already operating with 100% green energy – and now will supplement its operations in South Africa with sustainable and emission-free solar energy generation.

Many sectors are facing major challenges with the transition to a low-carbon economy. The automotive sector in particular faces many operational and economic challenges when transforming production plants into net-zero emission operations. Thanks to its commitment to sustainability, 100% of the solar energy generated by the PV systems is used to power Yanfeng’s production plants in South Africa, helping them save around 2,559 tons of CO2 annually while reducing their monthly costs and increasing efficiencies.

The solar energy systems were funded by SolarAfrica, which will also operate, maintain and monitor the systems going forward. “From the outset of these projects, Yanfeng’s focus was on reducing their CO2 emissions and SolarAfrica is proud to partner with them to make their journey towards sustainability a success,” said David McDonald, CEO of SolarAfrica. “It’s inspiring to see a global company like Yanfeng invest in world-class facilities in South Africa, contributing to our country’s green economy and supporting job creation in the automotive industry.”
 
All Yanfeng European plants were converted to renewable energy by the beginning of 2022. With this new PV system, Yanfeng has implemented a milestone in the conversion to net-zero emission production at its two plants in South Africa.

Source:

Yanfeng International

(c) Reifenhäuser
17.04.2023

Reifenhäuser Reicofil mit neuer Technologie für Vliesstoffe auf der Index 23

Der Hersteller von Nonwoven-Anlagen Reifenhäuser Reicofil – eine Business Unit der Reifenhäuser Gruppe – stellt vom 18. bis 21. April auf der international führenden Vliesstoffmesse INDEX 23 in Genf erstmals seine neue Fertigungsplattform RF5 XHL vor.

Der Zusatz XHL steht für Extra High Loft. RF5 XHL - die Weiterentwicklung der RF5-Technologie - ist auf superweiche und perfekt drapierbare Vliesstoffe für die Hygiene-Industrie ausgerichtet.

„Durch hochgekräuselte Fasern mit reduzierter Fasergröße bieten unsere XHL-Vliesstoffe ein neues Qualitätslevel mit superweichem Griff für daraus hergestellte Vliesstoffprodukte, wie Topsheet oder Backsheet“, erklärt Markus Müller, Vice President Sales & Marketing der Reifenhäuser Gruppe. „Gleichzeitig erzielen wir dank reduziertem Ressourceneinsatz eine enorme Verbesserung des CO2-Fußabdrucks um bis zu 30 Prozent.“

Der Hersteller von Nonwoven-Anlagen Reifenhäuser Reicofil – eine Business Unit der Reifenhäuser Gruppe – stellt vom 18. bis 21. April auf der international führenden Vliesstoffmesse INDEX 23 in Genf erstmals seine neue Fertigungsplattform RF5 XHL vor.

Der Zusatz XHL steht für Extra High Loft. RF5 XHL - die Weiterentwicklung der RF5-Technologie - ist auf superweiche und perfekt drapierbare Vliesstoffe für die Hygiene-Industrie ausgerichtet.

„Durch hochgekräuselte Fasern mit reduzierter Fasergröße bieten unsere XHL-Vliesstoffe ein neues Qualitätslevel mit superweichem Griff für daraus hergestellte Vliesstoffprodukte, wie Topsheet oder Backsheet“, erklärt Markus Müller, Vice President Sales & Marketing der Reifenhäuser Gruppe. „Gleichzeitig erzielen wir dank reduziertem Ressourceneinsatz eine enorme Verbesserung des CO2-Fußabdrucks um bis zu 30 Prozent.“

Die RF5 XHL-Technologie setzt auf das patentierte BiCo-Verfahren. Dabei werden im Spinnvliesverfahren zwei verschiedene Rohstoffe in einer Faser kombiniert, wodurch ein Bimetall-Effekt erzielt wird und die Faser sich optimal kräuselt. So gelingt eine Gewichtsreduzierung von bis zu 25 Prozent bei Fasergrößen von 1,0 Denier. Die Dicke steigt gleichzeitig um bis zu 30 Prozent im Vergleich zu marküblichen modernen Vliesstoffen.

Die neuen RF5-XHL-Linien sind mit besonders energieeffizienten Komponenten für eine ressourcenschonende Vliesstoffproduktion bei hohen Anlagengeschwindigkeiten ausgestattet. Um Produktionsabfälle auf ein Minimum zu reduzieren, bestehen alle Rohstoffe aus Polypropylen (PP), was ein einfaches und effizientes Inline-Recycling ermöglicht. Übliche, nicht sortenreine, Vliesstoffe aus PP/PE oder PET/PE sind dagegen nur schwer zu recyceln. Um den anhaltenden Bedarf nach nachhaltigeren Vliesstoffprodukten zu bedienen, verarbeiten RF5-Anlagen zudem auf Wunsch auch biobasierte Rohstoffe.

Mit dem c.Hub, der neuen Plattform zur Datenvernetzung der Reifenhäuser Gruppe, bietet Reicofil eine Digitalisierungslösung, die gezielt auf die Anforderungen von Vliesstoffproduktionen zugeschnitten ist. Kunden haben die Möglichkeit, die Daten ihrer Reicofil-Anlagen, Peripheriegeräte sowie ERP- und MES-Systeme sicher über die c.Hub Middleware zu vernetzen, zentral zu speichern sowie einfach zu analysieren. Anlagenbetreiber können so die Fertigung überwachen, dokumentieren und datenbasiert die Produktionseffizienz steigern. Gemeinsam mit verschiedenen Software Bundles wird der c.Hub als On-Premise-Lösung angeboten, kann also lokal betrieben werden und bleibt unter der vollen Datenhoheit des Anwenders.

More information:
Reifenhäuser INDEX nonwovens
Source:

Reifenhäuser

Radici's booth at Index Graphic Radici
17.04.2023

RadiciGroup presents high-resistance sustainable nonwovens at Index

  • Spunbond, meltblown and composite structures for new market opportunities

RadiciGroup is participating with its Advanced Textile Solutions business area at Index in Geneva from 18 to 21 April 2023. Among the Group’s products showcased are spunbond and meltblown for different application sectors, such as roofing, construction, automotive, HO.RE.CA. and filtration.

“The key message we are bringing to the fair is sustainability,” noted Enrico Buriani, CEO of the Nonwovens division of RadiciGroup Advanced Textile Solutions. “Those who already know us know that, for many years, the Group has been focused on proposing low environmental impact products and processes where sustainability is scientifically measured or certified by independent third parties. Our company is dedicated to nonwovens, which, by the way, are produced using 100% renewable energy. We have expanded our portfolio of innovative solutions for customers interested in realizing projects with sustainability as an essential requirement.”

  • Spunbond, meltblown and composite structures for new market opportunities

RadiciGroup is participating with its Advanced Textile Solutions business area at Index in Geneva from 18 to 21 April 2023. Among the Group’s products showcased are spunbond and meltblown for different application sectors, such as roofing, construction, automotive, HO.RE.CA. and filtration.

“The key message we are bringing to the fair is sustainability,” noted Enrico Buriani, CEO of the Nonwovens division of RadiciGroup Advanced Textile Solutions. “Those who already know us know that, for many years, the Group has been focused on proposing low environmental impact products and processes where sustainability is scientifically measured or certified by independent third parties. Our company is dedicated to nonwovens, which, by the way, are produced using 100% renewable energy. We have expanded our portfolio of innovative solutions for customers interested in realizing projects with sustainability as an essential requirement.”

Respunsible® is a spunbond brand manufactured from recycled polypropylene. A preliminary Life Cycle Assessment (LCA) study was carried out by RadiciGroup to demonstrate the correlation between the reduction in environmental impact and the percentage increase in recycled material. The final results demonstrate that a variable percentage of from 50 to 70% recycled material leads to a reduction in CO2 emissions of from 30 to 40%, compared to a fabric made of 100% virgin material, without comprising high technical performance.

Additionally, since RadiciGroup has achieved ISCC PLUS certification (International Sustainability and Carbon Certification), it can offer bio, biocircular or circular polypropylene spunbond and meltblown nonwovens, in which the sustainable polypropylene is biomass balanced. This certification signifies traceability along the supply chain and verifies that the certified companies meet high environmental and social standards.

“Since 2020, we have had a technologically advanced meltblown production line,” Mr. Buriani concluded. “This allows us to make composite structures, sold under the brand name Radimelt®. Now our goal is to expand our filtration applications, diversifying and developing new business, for instance vacuum cleaner bags or HVAC (heating, ventilation and air conditioning) system filters, where we can meet the high efficiency and mechanical resistance demanded, thanks to our latest generation technology.”

More information:
nonwovens RadiciGroup INDEX
Source:

Radici Group

Frau am Meer Photo Pixabay
17.04.2023

Kelheim Fibres, Sandler and pelzGROUP develop plastic-free panty liner

Viscose speciality fibre manufacturer Kelheim Fibres, nonwoven producer Sandler, and hygiene product manufacturer pelzGROUP have jointly developed a new panty liner that is plastic-free according to the European Single-Use Plastics Directive (SUPD). This innovative solution is a step towards reducing the amount of plastic in hygiene products – and thus also a contribution to tackling the problem of plastic pollution.

According to a UNEP study on marine litter and microplastics, eight million tons of plastic end up in the oceans every year. A significant portion of this pollution comes from single-use plastic products, including conventional period products such as pads or panty liners.

Viscose speciality fibre manufacturer Kelheim Fibres, nonwoven producer Sandler, and hygiene product manufacturer pelzGROUP have jointly developed a new panty liner that is plastic-free according to the European Single-Use Plastics Directive (SUPD). This innovative solution is a step towards reducing the amount of plastic in hygiene products – and thus also a contribution to tackling the problem of plastic pollution.

According to a UNEP study on marine litter and microplastics, eight million tons of plastic end up in the oceans every year. A significant portion of this pollution comes from single-use plastic products, including conventional period products such as pads or panty liners.

The partnership between the three companies was formed under the Open Innovation principle, which allowed for creative idea exchange and facilitated the development of an innovative product. According to Jessica Zeitler, R&D Specialist at Sandler, “Our collaboration with Kelheim Fibres and pelzGROUP is a great example of how companies can work together to create solutions that benefit both the environment and consumers. We are proud to be part of this project and the opportunities it offers.”

For hygiene product manufacturer pelzGROUP, it is important to combine sustainability and performance to achieve broad acceptance in the market. “Our panty liner meets the strict requirements of the European Single-Use Plastics Directive (SUPD) while also matching the performance of conventional synthetic products. At the same time, our new panty liner has a completely European supply chain. This means short distances and therefore low CO2 emissions, and – especially in times of global disruption – reliability for our customers,” emphasizes Dr. Henning Röttger, Head of Business Development at pelzGROUP.

"Our viscose speciality fibres are an environmentally friendly and high-performance alternative to synthetic materials," says Dominik Mayer, Project Manager Fibre & Application Development at Kelheim Fibres. "They are at the very beginning of the product value chain and yet have an enormous impact on the functionality of the end product. Open innovation allows us to bring all partners in the value chain to the table, to find the best solution together in a very short time and bring it to commercialisation - the collaboration with Sandler and pelzGROUP is an important milestone in our AHP journey."

Source:

Kelheim Fibres GmbH

(c) Hochschule Niederrhein
Das FTB der Hochschule Niederrhein bewertet die Qualität der Alt-Textilien. Das Foto zeigt beispielhaft, wie die Höchstzugkraft eines Streifens von einem Bettbezug gemessen wird, um dessen Reißfestigkeit zu bewerten.
14.04.2023

Hochschule Niederrhein: Automatisches Sortiersystem für abgenutzte Textilien

Können gebrauchte Textilien recycelt werden? In den meisten Fällen enden sie eher als Putztücher oder Dämmmaterial (Downcycling) statt als neue Kleidung oder Bettwäsche (Recycling). Für Faser-zu-Faser-Recycling muss noch viel erforscht werden. Genau dieser Aufgabe stellen sich nun die Hochschule Niederrhein (HSNR) und weitere Kooperationspartner im Förder-Projekt „KICKup“ (KI-gestützte, chemische Cellulose-Kreisläufe). Das hochschuleigene Forschungsinstitut für Textil und Bekleidung (FTB) setzt sich dabei gezielt mit der Qualität der Alttextilien auseinander.

Im Fokus des Projekts steht die Erfindung einer Anlage, die gebrauchte Textilien je nach Materialzusammensetzung mittels Künstlicher Intelligenz (KI) automatisch sortiert. Die Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU) fördert diese Forschung mit fast 400.000 Euro. Rund 100.000 Euro davon gehen davon an die Hochschule Niederrhein.

Können gebrauchte Textilien recycelt werden? In den meisten Fällen enden sie eher als Putztücher oder Dämmmaterial (Downcycling) statt als neue Kleidung oder Bettwäsche (Recycling). Für Faser-zu-Faser-Recycling muss noch viel erforscht werden. Genau dieser Aufgabe stellen sich nun die Hochschule Niederrhein (HSNR) und weitere Kooperationspartner im Förder-Projekt „KICKup“ (KI-gestützte, chemische Cellulose-Kreisläufe). Das hochschuleigene Forschungsinstitut für Textil und Bekleidung (FTB) setzt sich dabei gezielt mit der Qualität der Alttextilien auseinander.

Im Fokus des Projekts steht die Erfindung einer Anlage, die gebrauchte Textilien je nach Materialzusammensetzung mittels Künstlicher Intelligenz (KI) automatisch sortiert. Die Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU) fördert diese Forschung mit fast 400.000 Euro. Rund 100.000 Euro davon gehen davon an die Hochschule Niederrhein.

Den Anstoß dafür gab das Textil-Service-Unternehmen Dibella. Hier wird modellhaft untersucht, wie Tisch- und Bettwäsche aus Restaurants, Hotels oder Krankenhäusern am Ende ihres Produktlebens je nach Baumwoll- oder Polyesteranteil einem passenden Faser-Recycling-Prozess zugeordnet werden kann. Hier gilt wie bei der Mülltrennung auch: Je genauer die Gewebe differenziert werden, desto besser lassen sie sich in den Textil-Kreislauf zurückführen und für Neues weiterverwerten.

Bisher wird in den Großwäschereien alles von Hand sortiert. Das kostet viel Zeit und ist wegen der Menge und der mit bloßem Auge nicht erkennbaren Stoffvielfalt eine schwierige Aufgabe. Wie wäre es also, wenn Künstliche Intelligenz und moderne Technik die Alttextilien genau analysieren und ein automatisches Trennsystem die Arbeit übernimmt?

Aufgabe des FTB ist dabei die chemische Qualitätsbewertung: Es analysiert, ob gebrauchte und aus dem Mietservice ausrangierte Textilien aus Baumwolle bzw. deren Regeneratfasern oder aus Baumwoll-Polyester-Mischgewebe noch so gut erhalten sind, dass sie recycelbar sind. Konkret werden für das Projekt zunächst nur weiße Stoffe aus Industriewäschereien untersucht.

Die zu konzipierende Anlage soll im nächsten Schritt mithilfe von Nahinfrarot-Technologie und KI die Struktur und Zusammensetzung der Textilien erfassen, erkennen und sie trennscharf sortieren.
Werden anschließend Baumwoll- und Polyesterfasern voneinander getrennt, kann bei ausreichender Faserqualität der aus dem Baumwollanteil gewonnene Cellulose-Pulp (Zellstoff) für neue Celluloseregeneratfasern verwertet und in neuen Textilien eingesetzt werden.

„Unser Ziel ist es auch, die wiederholte Recyclingfähigkeit von genutzten Textilen mit Anteilen von Baumwollregeneratfasern im Hinblick auf ein vollständig geschlossenes Kreislaufsystem zu untersuchen und zu bewerten“, so Professorin Dr.-Ing. habil. Maike Rabe. Sie ist die Projektleiterin an der HSNR. „Gegebenenfalls werden wir dafür neue verbesserte Design-for-Recycling-Ansätze in Materialzusammensetzung und Gewebekonstruktion für die recycelfähigen Textilartikel entwickeln“.

Im weiteren Verlauf des Projekts soll auch ein logistisches Lagersystem für die sortierten Wäschemengen als Prototyp geschaffen werden.

Source:

Hochschule Niederrhein

(c) BVMed | Michelle Klee
14.04.2023

BVMed: Neue Infoblätter zum Umweltrecht

Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) hat weitere Infoblätter zu umweltrechtlichen Vorgaben veröffentlicht. Mit den Blättern zu beispielsweise dem Batteriegesetz oder dem Elektrogeräte-Recht unterstützt der Verband Medizintechnik-Unternehmen bei der Umsetzung des Umweltrechts. Der kostenfreie BVMed-Service gibt einen Überblick zu den Anwendungsbereichen und entstehenden Pflichten aus aktuell 14 unterschiedlichen Gesetzen und Verordnungen.

Europa soll der erste klimaneutrale Kontinent werden. Hierfür sind von der EU-Kommission rund 80 Initiativen geplant. Viele davon betreffen direkt oder indirekt die Medizintechnik-Branche. Als Unterstützung für die Einordnung des umfassenden Umweltrechts bietet der BVMed in Zusammenarbeit mit der Produktkanzlei eine Reihe an Infoblättern an. Neu hinzugekommen sind folgende Themen:

Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) hat weitere Infoblätter zu umweltrechtlichen Vorgaben veröffentlicht. Mit den Blättern zu beispielsweise dem Batteriegesetz oder dem Elektrogeräte-Recht unterstützt der Verband Medizintechnik-Unternehmen bei der Umsetzung des Umweltrechts. Der kostenfreie BVMed-Service gibt einen Überblick zu den Anwendungsbereichen und entstehenden Pflichten aus aktuell 14 unterschiedlichen Gesetzen und Verordnungen.

Europa soll der erste klimaneutrale Kontinent werden. Hierfür sind von der EU-Kommission rund 80 Initiativen geplant. Viele davon betreffen direkt oder indirekt die Medizintechnik-Branche. Als Unterstützung für die Einordnung des umfassenden Umweltrechts bietet der BVMed in Zusammenarbeit mit der Produktkanzlei eine Reihe an Infoblättern an. Neu hinzugekommen sind folgende Themen:

  • Batteriegesetz (BattG)
  • Einwegkunststoff-Kennzeichnungs-Verordnung & -Verbotsverordnung (EWKKennzV & EWKVerbotsV)
  • Elektro- und Elektronikgerätegesetz (ElektroG)
  • Elektro- und Elektronikgeräte-Stoff-Verordnung (ElektroStoffV)
  • Energieverbrauchskennzeichnungs-Verordnung
  • F-Gas-Verordnung
  • Verordnung über persistente organische Schadstoffe (POP-VO)
  • Verordnung zur Registrierung, Bewertung, Zulassung und Beschränkung chemischer Stoffe (REACH-VO)

Die Infoblätter decken folgende Inhalte ab:

  • Name und Verkündungsstand des Rechtsaktes
  • Hintergrundinformationen (beispielsweise die Umsetzung des europäischen Rechts durch nationale Rechtsakte)
  • Beschreibung von Anwendungsbereich und Ausnahmen
  • Beschreibung von Betroffenheit/Rollen
  • Stichpunkte zu den Pflichten
  • Aktuelle Entwicklungen (beispielsweise laufende Gesetzgebungsverfahren oder Ankündigungen in Arbeitsprogrammen)
Source:

BVMed | Bundesverband Medizintechnologie e.V.

Photo: ANDRITZ
12.04.2023

Lotus Teknik Tekstil A.Ş.: Production line for biodegradable wet wipes by ANDRITZ

Lotus Teknik Tekstil A.Ş., Türkiye, has successfully started up a complete line to produce nonwoven roll goods for biodegradable, plastic-free wet wipes. This line has been delivered, installed, and commissioned by international technology group ANDRITZ.

The neXline wetlace CP line combines the benefits of two technologies: wetlaid and spunlace. Natural fibers are processed gently to create a high-performance and sustainable wipe. This next-generation wipe, called Newipe®, combines the benefits of spunlace fabric, in particular remarkable strength in all directions, with the biodegradability and softness of a WetlaceTM fabric. It is produced with a lower carbon footprint, has a low lint rate, and does not generate dust during production.

Lotus Teknik Tekstil A.Ş., Türkiye, has successfully started up a complete line to produce nonwoven roll goods for biodegradable, plastic-free wet wipes. This line has been delivered, installed, and commissioned by international technology group ANDRITZ.

The neXline wetlace CP line combines the benefits of two technologies: wetlaid and spunlace. Natural fibers are processed gently to create a high-performance and sustainable wipe. This next-generation wipe, called Newipe®, combines the benefits of spunlace fabric, in particular remarkable strength in all directions, with the biodegradability and softness of a WetlaceTM fabric. It is produced with a lower carbon footprint, has a low lint rate, and does not generate dust during production.

Lotus Teknik Tekstil A.Ş. is a leading nonwoven roll good producer and a member of a group company. The group company consists of 4 companies that operate end-to-end manufacturing including nonwovens, cardboard packings, plastics, and finished wet wipe products. Headquartered in Istanbul, Sapro is the leader in Türkiye and one of the four leaders in the manufacturing of wet wipes in Europe. The company produces, converts, and supplies 161 million sheets of wipes per day for personal, household, and industrial use, exporting 70% of its production to 65 countries all over the world. Sustainability plays a prominent role in Sapro’s business strategy.

Source:

ANDRITZ AG

(c) ®Cotonea Carol Stelzer
06.04.2023

Cotonea erneut führende deutsche Marke für biologische und faire Baumwolle

Cotonea nimmt erneuit im globalen Nachhaltigkeitsranking Material Change Index (MCI) den ersten Platz unter den deutschen Textilmarken in den Kategorien biologisch und fair erzeugter Baumwolle ein. Der MCI wird jährlich von der Brancheninitiative Textile Exchange ermittelt. Im internationalen Vergleich der Unternehmen, die beide Kriterien erfüllen, belegt Cotonea wie auch in den Vorjahren den dritten Platz.

Der MCI betrachtet vor allem die Bereiche Strategie und Material, hier erhält das schwäbische Traditionsunternehmen die höchstmögliche Bewertung. Hinzu kommen Pluspunkte im Bereich der SDGs (Ziele für nachhaltige Entwicklung der Vereinten Nationen). Der MCI stuft in seiner Gesamtbewertung Cotonea als „Führendes Unternehmen, das den Wandel in der Branche vorantreibt“ ein.

Cotonea nimmt erneuit im globalen Nachhaltigkeitsranking Material Change Index (MCI) den ersten Platz unter den deutschen Textilmarken in den Kategorien biologisch und fair erzeugter Baumwolle ein. Der MCI wird jährlich von der Brancheninitiative Textile Exchange ermittelt. Im internationalen Vergleich der Unternehmen, die beide Kriterien erfüllen, belegt Cotonea wie auch in den Vorjahren den dritten Platz.

Der MCI betrachtet vor allem die Bereiche Strategie und Material, hier erhält das schwäbische Traditionsunternehmen die höchstmögliche Bewertung. Hinzu kommen Pluspunkte im Bereich der SDGs (Ziele für nachhaltige Entwicklung der Vereinten Nationen). Der MCI stuft in seiner Gesamtbewertung Cotonea als „Führendes Unternehmen, das den Wandel in der Branche vorantreibt“ ein.

Als wertebasiertes Unternehmen setzt Cotonea ausschließlich auf Biobaumwolle sowie auf faire Bezahlung (Fair-for-Life Zertifizierung). Bereits seit 2004 pflegt Cotonea Vertragspartnerschaften zum Anbau von Biobaumwolle in Kirgistan und seit 2009 in Uganda. Beide Regionen verbinden günstige klimatische Bedingungen mit ausreichend Regen zu Beginn der Vegetationsperiode. Später ist Baumwolle trockenheitsresistent, anspruchslos und bescheiden.

In der Zusammenarbeit mit Partnern legt Cotonea besonderen Wert auf Transparenz. Hierfür dokumentiert das Unternehmen alle Schritte vom Anbau über die Produktion bis hin zur Veredelung und Konfektion der Baumwolle und legt die wichtigsten Informationen in einem Produktpass offen. Dieser Ansatz gibt allen Beteiligten Sicherheit, auch vor dem Hintergrund des neuen Lieferkettensorgfaltspflichtengesetzes.

Die weltweit aktive Non-Profit Organisation Textile Exchange aktualisiert ihren Material Change Index jährlich aufgrund freiwilliger Angaben von namhaften Marken.

Source:

Cotonea

(c) U.S. Cotton Trust Protocol
05.04.2023

U.S. Cotton Trust Protocol: Über 3 Millionen Kilogramm Baumwolle getrackt

Das U.S. Cotton Trust Protocol ("Trust Protocol") gab bekannt, dass es nun einen entscheidenden Meilenstein erreicht hat, indem es mehr als 3 Millionen Kilogramm Baumwolle mithilfe der Protocol Consumption Management Solution (PCMS) getrackt hat.

Dieser Meilenstein wurde während des wichtigsten Modemonats erreicht, der alle zwei Jahre stattfindet und am 9. Februar mit der New Yorker Modewoche begonnen hat und am 7. März mit der Pariser Modewoche beendet wurde. In diesem Monat sind alle Augen auf die Branche und ihre Nachhaltigkeitsbestrebungen gerichtet.

Insgesamt sind mehr als 11 Millionenen fertige Produkte registriert.

„Diese Zahlen, die mitten im weltweiten Modemonat veröffentlicht werden, kommen nicht nur zur rechten Zeit, sondern sind auch ein hervorragender Beleg für die Fortschritte, die das U.S. Cotton Trust Protocol in den drei kurzen Jahren seit seiner Einführung erzielt hat", sagt Dr. Gary Adams, Präsident des U.S. Cotton Trust Protocol. „Mithilfe des PCMS können Marken- und Einzelhandelsmitglieder eine Vielzahl von Angaben machen, auch auf dem Produkt, die auf datengestützten, verifizierten Protokollverbrauchseinheiten basieren."

Das U.S. Cotton Trust Protocol ("Trust Protocol") gab bekannt, dass es nun einen entscheidenden Meilenstein erreicht hat, indem es mehr als 3 Millionen Kilogramm Baumwolle mithilfe der Protocol Consumption Management Solution (PCMS) getrackt hat.

Dieser Meilenstein wurde während des wichtigsten Modemonats erreicht, der alle zwei Jahre stattfindet und am 9. Februar mit der New Yorker Modewoche begonnen hat und am 7. März mit der Pariser Modewoche beendet wurde. In diesem Monat sind alle Augen auf die Branche und ihre Nachhaltigkeitsbestrebungen gerichtet.

Insgesamt sind mehr als 11 Millionenen fertige Produkte registriert.

„Diese Zahlen, die mitten im weltweiten Modemonat veröffentlicht werden, kommen nicht nur zur rechten Zeit, sondern sind auch ein hervorragender Beleg für die Fortschritte, die das U.S. Cotton Trust Protocol in den drei kurzen Jahren seit seiner Einführung erzielt hat", sagt Dr. Gary Adams, Präsident des U.S. Cotton Trust Protocol. „Mithilfe des PCMS können Marken- und Einzelhandelsmitglieder eine Vielzahl von Angaben machen, auch auf dem Produkt, die auf datengestützten, verifizierten Protokollverbrauchseinheiten basieren."

Dies ist möglich, weil das PCMS die Blockchain und andere digitale Technologien nutzt, um die Bewegungen von Protocol Cotton und U.S. Cotton in jeder Phase der Lieferkette nahezu in Echtzeit aufzuzeichnen und zu überprüfen. Dies setzt voraus, dass alle Mitglieder der Lieferkette - einschließlich der Baumwollspinnereien und Hersteller - Mitglied des Trust Protocol sind.

Das Trust Protocol ist auch das einzige System, das quantifizierbare, überprüfbare Ziele und Messungen bietet und die kontinuierliche Verbesserung von sechs wichtigen Nachhaltigkeitsmetriken vorantreibt: Landnutzung, Bodenkohlenstoff, Wassermanagement, Bodenverlust, Treibhausgasemissionen und Energieeffizienz.

Das Programm erfasst wichtige Umwelt- und Sozialdaten im Rahmen eines wissenschaftlich fundierten Systems auf Betriebsebene und legt diese jährlich vor.

Source:

U.S. Cotton Trust Protocol

31.03.2023

EURATEX at 1 year EU Textile Strategy – Yes, but …

On 30 March 2022, the European Commission presented its vision for the future of the textile industry. The strategy mainly focuses on reducing the environmental footprint and promote sustainability and transparency in the value chain.

EURATEX has welcomed the publication of the strategy, as it recognises the strategic importance of the European textile industry, and its core competitive values of quality and creativity. At the same time, the association has warned that translating that vision into reality is a delicate process, as the industry needs to reconcile sustainability with competitiveness. Making the green (and digital) transition should make companies stronger; the benefits should outweigh the costs.

On 30 March 2022, the European Commission presented its vision for the future of the textile industry. The strategy mainly focuses on reducing the environmental footprint and promote sustainability and transparency in the value chain.

EURATEX has welcomed the publication of the strategy, as it recognises the strategic importance of the European textile industry, and its core competitive values of quality and creativity. At the same time, the association has warned that translating that vision into reality is a delicate process, as the industry needs to reconcile sustainability with competitiveness. Making the green (and digital) transition should make companies stronger; the benefits should outweigh the costs.

This premise had a serious blow by the Russian war in Ukraine, which erupted at almost the same time when the strategy was launched, and has dramatically changed the economic context. Energy prices increased by a factor of 10 (!), putting the European industry at a significant disadvantage with its global competitors, leading to company shutdowns or relocations. Extended lock downs in China and defensive trade policies in the US and elsewhere have further generated uncertainty on the market and disrupted supply chains.

Today, one year after its publication, EURATEX remains carefully optimistic about the implementation of the strategy, but needs to warn against some important pitfalls on the road ahead.

  1. Despite these turbulent times, the Commission is moving ahead “swiftly” in translating their EU Textile Strategy into (draft) legislation. At present, at least 16 pieces of legislation are on the table, which will turn the textile industry into a strictly regulated sector. The quality of this new regulatory framework is critical to the success of the strategy: upcoming rules need to be coherent, technically feasible and enforceable, and have a minimal cost for SMEs. EURATEX calls for a realistic timetable and “competitiveness test” for each piece of legislation before it is adopted.
  2. Textile companies need to be informed and supported to comply with this new framework. This requires substantial funding which should be earmarked exclusively to the sector, covering areas of innovation and digitalisation, skills development, support to start ups and internationalisation, as well as access to affordable energy. In this regard, EURATEX calls on the Commission to translate the current “good intentions” into concrete decisions.
  3. The EU strategy will not work if there is no demand for sustainable textiles, both from individual consumers and public authorities (procurement). Concrete measures need to be taken to offer a competitive advantage to sustainable and high quality textile products, e.g. through a different VAT rate, strict procurement rules, closer cooperation between the brands/retailers, producers and consumers.
  4. The EU strategy could also fail, if the global dimension of the textile industry is ignored. Up to 80% of clothing products are produced outside the EU; these products need to comply with the new framework, but it remains unclear how to ensure that level playing field. Market surveillance needs to be stepped up massively – also targeting on line sales – but this would require significant efforts from member states, which are not available as of today.

Despite these important challenges, EURATEX remains committed to the successful implementation of the EU Textile Strategy. Director General Dirk Vantyghem commented: “We want to be a global leader in sustainable textiles, building on the entrepreneurship, quality and creativity of nearly 150,000 European textile companies. Creating this new framework is an incredible challenge, requiring a close dialogue between the industry and the regulator. But if well designed and carefully implemented, it can set a new era for the European textile industry”.

Source:

Euratex

Winding unit for the continuous production of fibre-reinforced thermoplastic pipe profiles (c) ITA. Winding unit for the continuous production of fibre-reinforced thermoplastic pipe profiles
30.03.2023

Composites made by ITA at JEC World 2023

  • Less C02 emissions + sustainable + recyclable

Sustainability first - this is the principle of the Institut für Textiltechnik (ITA) of RWTH Aachen University at JEC World 2023. ITA combines various lightweight construction technologies to reduce C02 and to use renewable and/or recyclable raw materials.

ITA presents innovations in the production of reinforcing fibres and in the textile processing of high-modulus fibres. It also shows the impregnation of high-modulus fibres with thermosetting and thermoplastic matrix systems.  

ITA will be exhibiting in hall 6 together with Textechno, Mönchengladbach, Germany, textile testing equipment and Maruhachi Fukui, Japan, Thermoplastic Composite Material Systems. The Interreg AACOMA project will also be presented at the stand. 

  • Less C02 emissions + sustainable + recyclable

Sustainability first - this is the principle of the Institut für Textiltechnik (ITA) of RWTH Aachen University at JEC World 2023. ITA combines various lightweight construction technologies to reduce C02 and to use renewable and/or recyclable raw materials.

ITA presents innovations in the production of reinforcing fibres and in the textile processing of high-modulus fibres. It also shows the impregnation of high-modulus fibres with thermosetting and thermoplastic matrix systems.  

ITA will be exhibiting in hall 6 together with Textechno, Mönchengladbach, Germany, textile testing equipment and Maruhachi Fukui, Japan, Thermoplastic Composite Material Systems. The Interreg AACOMA project will also be presented at the stand. 

Source:

ITA Institut für Textiltechnik of RWTH Aachen