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3865 results
(c) Haelixa
05.01.2023

Damteks and Haelixa collaborate: Tracing recycled acrylic fiber

Haelixa, the Swiss traceability company and Damteks Textiles have announced a collaboration to mark and trace recycled acrylic fiber. Damteks is offering their recycled yarn to customers whereby they are able to place an order with the unique Haelixa DNA already attached.

The Haelixa solution is DNA markers which are solved in liquid and applied to fibers as a fine spray. Spot checks are completed after spraying to determine the presence of DNA and identify the product. The test is based on PCR technology that is 100% reliable and has forensic validity.

Damteks saw an increase in demand for blended yarn in the last year. The request is most often a composition of 30% recycled fiber with 70% standard fiber. Brands are looking for options to be more sustainable and Damteks proactively sought out an answer. They are offering the yarn with Haelixa DNA to validate the recycled acrylic in the mix.

Haelixa, the Swiss traceability company and Damteks Textiles have announced a collaboration to mark and trace recycled acrylic fiber. Damteks is offering their recycled yarn to customers whereby they are able to place an order with the unique Haelixa DNA already attached.

The Haelixa solution is DNA markers which are solved in liquid and applied to fibers as a fine spray. Spot checks are completed after spraying to determine the presence of DNA and identify the product. The test is based on PCR technology that is 100% reliable and has forensic validity.

Damteks saw an increase in demand for blended yarn in the last year. The request is most often a composition of 30% recycled fiber with 70% standard fiber. Brands are looking for options to be more sustainable and Damteks proactively sought out an answer. They are offering the yarn with Haelixa DNA to validate the recycled acrylic in the mix.

The haelixa team visited the Damteks recycling facility in Istanbul to kick off the partnership that will continue throughout 2023. The traceability program has the DNA sprayed on the recycled fibers before spinning. The project also saw the use of a tailored Haelixa liquid sprayer designed by the team based in Switzerland. When manufacturers do not have built-in moisturizing systems, Haelixa provides them with a custom unit to shower the DNA liquid onto the fibers. This sprayer is engineered to match the mechanical processing of the customer.

Damteks is a family-owned business that pride itself in carefully selecting environmentally responsible options for its production processes. On top of the certifications they have obtained including - GRS, RCS, GOTS, OCS - Damteks decided to have their products "Marked and Traced by Haelixa" to add additional credibility and reliability. Damteks plans to offer marked and traced by Haelixa yarn in different dyes as their offering to brands.

More information:
DNA marker acrylic fiber
Source:

Haelixa

Grafik BVMed
03.01.2023

Lieferketten-Sorgfaltspflichtengesetz: BVMed gibt MedTech-Unternehmen Orientierungshilfe

Am 1. Januar 2023 ist das Lieferketten-Sorgfaltspflichtengesetz (LkSG) in Kraft getreten. Die Unternehmen werden damit verpflichtet, Menschenrechte und Umweltbelange entlang ihrer globalen Lieferkette zu wahren. Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) unterstützt die Medizintechnik-Branche bei der praktischen Umsetzung der neuen LkSG-Pflichten mit einer kostenlosen Handreichung. Die Orientierungshilfe besteht aus insgesamt sechs Modulen, von denen nun auch Modul 3 „Ausgestaltung des Beschwerdemechanismus“ und Modul 5 „Jährliche Berichterstattung“ online gegangen sind. Zuvor waren bereits Module zum Anwendungsbereich, zur Compliance-Dokumentation und zur Ausgestaltung der Governance vom BVMed veröffentlicht worden. Die Module können unter www.bvmed.de/lksg heruntergeladen werden.

Am 1. Januar 2023 ist das Lieferketten-Sorgfaltspflichtengesetz (LkSG) in Kraft getreten. Die Unternehmen werden damit verpflichtet, Menschenrechte und Umweltbelange entlang ihrer globalen Lieferkette zu wahren. Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) unterstützt die Medizintechnik-Branche bei der praktischen Umsetzung der neuen LkSG-Pflichten mit einer kostenlosen Handreichung. Die Orientierungshilfe besteht aus insgesamt sechs Modulen, von denen nun auch Modul 3 „Ausgestaltung des Beschwerdemechanismus“ und Modul 5 „Jährliche Berichterstattung“ online gegangen sind. Zuvor waren bereits Module zum Anwendungsbereich, zur Compliance-Dokumentation und zur Ausgestaltung der Governance vom BVMed veröffentlicht worden. Die Module können unter www.bvmed.de/lksg heruntergeladen werden.

Das Gesetz gilt für alle Unternehmen, die in Deutschland mehr als 3.000 Mitarbeitende beschäftigen. Ab dem 1. Januar 2024 gilt es ab 1.000 Beschäftigte. Auch kleine und mittelständische Medizinprodukte-Hersteller und -Zulieferer können mittelbar betroffen sein. Dabei gilt das LkSG für sämtliche Wirtschaftsbereiche, also auch für das Gesundheitswesen einschließlich des Medizintechnik-Sektors.

„Unser Ziel ist es, mit den Publikationen zu einem einheitlichen Branchenstandard für die Implementierung des LkSG in Medizinprodukte-Unternehmen beizutragen. Damit erreichen wir Harmonisierung, Rechtssicherheit und Effizienz. Moderne Medizintechnologien dienen den Menschen und ihrer Gesundheitsversorgung. Hierbei müssen die Lebensgrundlagen der Menschen im Blick behalten werden. Menschenrechte müssen umfassend geachtet und sichergestellt werden. Dies muss ein zentrales Anliegen in einer globalisierten Welt mit komplexen Liefer- und Warenströmen sein“, kommentiert BVMed-Geschäftsführer und Vorstandsmitglied Dr. Marc-Pierre Möll. Die Module wurden vom BVMed gemeinsam mit der Kanzlei Clifford Chance und der Produktkanzlei entwickelt.

Beschwerdemechanismus und jährliche Berichtserstattung
Die neu veröffentlichten Module 3 und 5 beleuchten die Ausgestaltung des Beschwerdemechanismus und die jährliche Berichtserstattung.

  • Nach § 8 LkSG sind die Unternehmen verpflichtet, ein angemessenes und unternehmensinternes Beschwerdeverfahren einzurichten, welches es Personen ermöglicht, auf menschenrechtliche und umweltbezogene Risiken sowie auf Verletzungen menschenrechts- und umweltbezogener Pflichten hinzuweisen. Das dritte Modul enthält Vorschläge für die Ausgestaltung des Beschwerdemechanismus.
  • Das fünfte Modul gibt eine Übersicht über die Mindestangaben, welche die Unternehmen im Rahmen ihrer jährlichen öffentlichen Berichterstattung nach § 10 Abs. 2 LkSG sowohl gegenüber der zuständigen Behörde, d. h. dem Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle („BAFA“), als auch gegenüber der Öffentlichkeit offenlegen müssen.
  • Modul 4 zur Risikoanalyse, -priorisierung, -prävention und -abhilfe folgt bis Ende Januar 2023.

„Das LkSG begründet umfangreiche Sorgfaltspflichten zum Schutz von menschenrechtlichen und umweltbezogenen Belangen entlang der gesamtem Lieferkette“, erläutern BVMed-Nachhaltigkeitsexpertin Clara Allonge sowie BVMed-Rechtsexpertin Dr. Katja Marx. Die Pflichten umfassen unter anderem die Risikoermittlung, -vermeidung und -beseitigung, die Einrichtung einer Überwachungsfunktion – in der Regel durch eine:n Menschenrechtsbeauftragte:n – und eines Beschwerdemechanismus, das Erstellen oder Ergänzen von Compliance-Dokumenten sowie die regelmäßige Berichterstattung. Die BVMed-Handreichung enthält zur Unterstützung der MedTech-Unternehmen praktische Umsetzungshilfen in Form von Beispielen, Musterformulierungen und Checklisten.

In Workshops des BVMed und der BVMed-Akademie werden die Pflichten vertieft erläutert und die Möglichkeit für Rückfragen gegeben.

Die kostenlose BVMed-Handreichung für Medizintechnik-Unternehmen besteht insgesamt aus den folgenden sechs Modulen:

  • Modul 0: Anwendungsbereich
  • Modul 1: (Compliance-)Dokumentation
  • Modul 2: Ausgestaltung der Governance
  • Modul 3: Ausgestaltung des Beschwerdemechanismus
  • Modul 4: Risikoanalyse, -priorisierung, -prävention und -abhilfe
  • Modul 5: Jährliche Berichterstattung
Source:

BVMed | Bundesverband Medizintechnologie e.V.

Photo Pure Denim
03.01.2023

PureDenim & Bemberg ™: “Blue di Cupro” collection at Pitti Uomo

In occasion of the next edition of Pitti Uomo, Bemberg™ by Asahi Kasei – the unique fiber with a circular economy footprint obtained from cotton linters through a closed-loop process ensuring certified sustainability credentials through its transparent and traceable approach- reveals a very special Bemberg™ fabrics smart range dedicated to premium denimwear.

In occasion of the next edition of Pitti Uomo, Bemberg™ by Asahi Kasei – the unique fiber with a circular economy footprint obtained from cotton linters through a closed-loop process ensuring certified sustainability credentials through its transparent and traceable approach- reveals a very special Bemberg™ fabrics smart range dedicated to premium denimwear.

This has been made possible thanks to the partnership with PureDenim, a leading Italian company whose strategy since 10 years is based on an entire re-design of the production system, inspired by circular economy principles that combines technology and innovative materials in order to offer the highest levels of design, innovation and real responsible values derived from an holistic approach to sustainability.
The “Blue di Cupro” collection is made with seven fabrics made with Bemberg™, either 100% Bemberg™ or in blend with cotton, wool, and it applies the most advanced Pure Denim Technologies. The Blue di cupro fabrics made with Bemberg™ will also be dyed with “Smart Indigo” an indigo dye technology internally produced by PureDenim, through a chemical-free production. The only elements involved are: water, indigo pigments, and electricity. In terms of finishing, fabrics’ looks and performances are enhanced by the “Eco Sonic” ultrasounds finishing technology which brings significant reduction of water used, increased aesthetic features and controlled discoloration. And last but not least every yarn used at PureDenim is protected by NaturalReco® a 100% natural product that completely SUBSTITUTE the use of plastic films that are one of the key causes of microplastic emission for denim application.

“Blue” seems to be the new colour of Bemberg™, in fact, the company in early November 2022 announced, at the Blue Friday initiative by UNESCO's Intergovernmental Oceanographic Commission (IOC), the achievement of the OK biodegradable MARINE certification, which guarantees the biodegradability of its products even in the marine environment, as certified by TÜV AUSTRIA, meaning a lot in the context of microplastics in water issue solutions. This Bemberg™ certification’s achievement comes on top of other key ones such as the INNOVHUB report that confirms Bemberg™ biodegradability in soil without releasing hazardous substances, the RCS by Textile Exchange, and the Oeko-Tex Standard 100 and ISO 14001 corporate certifications.

Source:

C.L.A.S.S.

(c) Devan Chemicals NV
03.01.2023

Devan launches new allergen control technology at Heimtextil

Belgian textile innovator Devan Chemicals will launch Purissimo® NTL, a biobased and readily biodegradable allergen control technology, at the upcoming Heimtextil trade show in Frankfurt (January 10-13, 2023). It is based on probiotic encapsulation technology and can be applied to textiles during the finishing stage of the textile manufacturing process. Purissimo® NTL cleans up pet dander, pollen and house dust mite allergens in textiles throughout the home.

Purissimo® NTL is based on Devan’s already well-established probiotics, incorporated into a new microcapsule shell. The shell is based on a natural crosslinked biobased polymer, which results in microcapsules that are up to 97% biobased and readily biodegradable (OECD 301B).

Belgian textile innovator Devan Chemicals will launch Purissimo® NTL, a biobased and readily biodegradable allergen control technology, at the upcoming Heimtextil trade show in Frankfurt (January 10-13, 2023). It is based on probiotic encapsulation technology and can be applied to textiles during the finishing stage of the textile manufacturing process. Purissimo® NTL cleans up pet dander, pollen and house dust mite allergens in textiles throughout the home.

Purissimo® NTL is based on Devan’s already well-established probiotics, incorporated into a new microcapsule shell. The shell is based on a natural crosslinked biobased polymer, which results in microcapsules that are up to 97% biobased and readily biodegradable (OECD 301B).

Firstly, dormant probiotic bacteria (spores) are encapsulated. The microcapsule product is then integrated into textiles. Friction opens the capsules and releases the spores. The spores absorb humidity, self-activate and start to multiply. The probiotic bacteria start to consume the allergens that cause allergic reactions and asthma. Due to lower allergen concentration, individuals with respiratory allergies such as house dust mite matter, pet allergens and pollen allergens will have milder to no symptoms and hence a better well-being feeling.

Purissimo® NTL can be used on a wide range of textiles such as mattresses, pillows, bedcovers, blankets but also upholstered furniture, carpets, curtains and public transportation and pet items, such as bedding. It is Oeko-tex® compliant, has a long-lasting effect and a wash durability up to 30 washes is achievable.

Source:

Devan Chemicals NV

30.12.2022

Renewcell starts deliveries of Circulose® pulp from Renewcell 1

December 29, Renewcell dispatched the first shipment of Circulose® dissolving pulp produced at its Renewcell 1 plant in Sundsvall to a customer. This sale is the latest step in the ramp-up of Renewcell 1 to its initial capacity of 60,000 tonnes per year.

Founded by innovators from Stockholm’s KTH Royal Institute of Technology in 2012, Re:NewCell AB (publ) (‘Renewcell’) is a multi-award-winning sustaintech company based in Sweden. The company’s vision is to make fashion circular. Through its patented process, Renewcell is able to recycle cellulosic textile waste, such as worn-out cotton clothes and production scraps, transforming it into a pristine new material called Circulose®.

December 29, Renewcell dispatched the first shipment of Circulose® dissolving pulp produced at its Renewcell 1 plant in Sundsvall to a customer. This sale is the latest step in the ramp-up of Renewcell 1 to its initial capacity of 60,000 tonnes per year.

Founded by innovators from Stockholm’s KTH Royal Institute of Technology in 2012, Re:NewCell AB (publ) (‘Renewcell’) is a multi-award-winning sustaintech company based in Sweden. The company’s vision is to make fashion circular. Through its patented process, Renewcell is able to recycle cellulosic textile waste, such as worn-out cotton clothes and production scraps, transforming it into a pristine new material called Circulose®.

Source:

Renewcell

(c) Recover™
30.12.2022

Tillys partners with Recover™

California born and bred, Tillys is one of fashion’s leading specialty casualwear retailers. And now, thanks to its collaboration with Recover™ , their premium denim brand RSQ, it is set to become a leader of sustainable fashion.

The three brands – Tillys, Recover™ and RSQ – have come together to create a sustainable capsule collection. The new collection includes classic-inspired denim, a tee, and an on-trend chore jacket, all of which contain a minimum of 20% of Recover’s low-impact recycled cotton fiber. To shop the exclusive Recover™ pieces in the RSQ collection, go to tillys.com or visit one of Tillys stores across 33 states.

To bring this collaboration to life, textile waste has been salvaged that would otherwise end up in a landfill to create high-quality recycled fiber that Tillys used to produce its premium-quality RSQ collection. Using recycled fiber significantly reduces the carbon and water footprint compared to apparel made with virgin fiber. This collaboration models how post-industrial textile waste can be integrated back into the system creating a more sustainable production model.

California born and bred, Tillys is one of fashion’s leading specialty casualwear retailers. And now, thanks to its collaboration with Recover™ , their premium denim brand RSQ, it is set to become a leader of sustainable fashion.

The three brands – Tillys, Recover™ and RSQ – have come together to create a sustainable capsule collection. The new collection includes classic-inspired denim, a tee, and an on-trend chore jacket, all of which contain a minimum of 20% of Recover’s low-impact recycled cotton fiber. To shop the exclusive Recover™ pieces in the RSQ collection, go to tillys.com or visit one of Tillys stores across 33 states.

To bring this collaboration to life, textile waste has been salvaged that would otherwise end up in a landfill to create high-quality recycled fiber that Tillys used to produce its premium-quality RSQ collection. Using recycled fiber significantly reduces the carbon and water footprint compared to apparel made with virgin fiber. This collaboration models how post-industrial textile waste can be integrated back into the system creating a more sustainable production model.

“We are delighted to celebrate this new partnership with Tillys, helping to reduce the environmental impacts created by the fashion industry and pave the way towards a more sustainable future.”
– Alfredo Ferre, CEO Recover™

Source:

Recover™

(c) Trützschler
30.12.2022

Trützschler and Valérius 360 start collaborative project for recycled yarn

Valérius 360 wanted to make a sustainable, circular approach possible in the fashion industry. Working together with Trützschler, a collaborative project has now achieved high-quality recycled yarn – opening up massive potential to drive measurable progress toward a circular and sustainable textile industry.

Testing at the Trützschler Technical Center
The team from Valérius 360 wanted to find ways of improving the processes for yarns made from 50 % recycled and 50 % virgin cotton (Ne30). In particular, it was seeking ways to reduce thick and thin spots, which disturb the appearance of the textile surface.

At the Trützschler Technical Center in Mönchengladbach, they conducted special trials that showed that using a direct spinning process for this application delivers much better results than a process with a draw frame passage for rotor yarns.

In direct spinning, the sliver from the card is directly drawn in the draw frame which is integrated in the can stock. This involves one less process step than using an autoleveller draw frame, while also saving space and giving staff more time for other operations.

Valérius 360 wanted to make a sustainable, circular approach possible in the fashion industry. Working together with Trützschler, a collaborative project has now achieved high-quality recycled yarn – opening up massive potential to drive measurable progress toward a circular and sustainable textile industry.

Testing at the Trützschler Technical Center
The team from Valérius 360 wanted to find ways of improving the processes for yarns made from 50 % recycled and 50 % virgin cotton (Ne30). In particular, it was seeking ways to reduce thick and thin spots, which disturb the appearance of the textile surface.

At the Trützschler Technical Center in Mönchengladbach, they conducted special trials that showed that using a direct spinning process for this application delivers much better results than a process with a draw frame passage for rotor yarns.

In direct spinning, the sliver from the card is directly drawn in the draw frame which is integrated in the can stock. This involves one less process step than using an autoleveller draw frame, while also saving space and giving staff more time for other operations.

On-site support from Trützschler Customer Service
The team from Valérius 360 also received in-house training from the Trützschler Customer Service department. Together, they analyzed and significantly improved the process at the Valérius 360 production site. This helped to bring yarns made from recycled raw materials up to the required level of the 50% Usterstatistics. This is the reference level for yarns made from virgin raw materials. Accordingly, 50 % of all yarn producers with raw cotton for rotor yarns and comparable yarn counts produce a poorer quality.

Source:

Trützschler Group SE

(c) Speidel
30.12.2022

Speidel: Neue Wäscheserie mit TENCEL™ Lyocellfasern

Die neue Serie „simply“ aus 93% CO2-neutraler TENCEL™ Lyocellfaser und 7% Elasthan LYCRA® ist für den Wäschehersteller Speidel eine weitere Produktinnovation ganz im Sinne der Speidel Firmenphilosophie mit klimaneutralem Headquarter.

Mit CO2-neutraler TENCEL™ Lyocellfaser ergänzt Speidel sein bereits bestehendes nachhaltiges Basic Sortiment. Denn die Fasern sind gemäß der Richtlinie des CP-Protokolls als klimaneutrale Produkte für die Textilindustrie zertifiziert. Und sie können noch mehr: Die Wasseraufnahmefähigkeit der Fasern ist 50 Prozent höher als die von Baumwolle. So wird Feuchtigkeit zuverlässig vom Körper weggeleitet, sodass Bakterien und unangenehme Gerüche keine Chance haben. Auf diese Weise verleihen die Wäschestücke der brandneuen Serie der Haut ein kühles und trockenes Gefühl.

Die neue Serie „simply“ aus 93% CO2-neutraler TENCEL™ Lyocellfaser und 7% Elasthan LYCRA® ist für den Wäschehersteller Speidel eine weitere Produktinnovation ganz im Sinne der Speidel Firmenphilosophie mit klimaneutralem Headquarter.

Mit CO2-neutraler TENCEL™ Lyocellfaser ergänzt Speidel sein bereits bestehendes nachhaltiges Basic Sortiment. Denn die Fasern sind gemäß der Richtlinie des CP-Protokolls als klimaneutrale Produkte für die Textilindustrie zertifiziert. Und sie können noch mehr: Die Wasseraufnahmefähigkeit der Fasern ist 50 Prozent höher als die von Baumwolle. So wird Feuchtigkeit zuverlässig vom Körper weggeleitet, sodass Bakterien und unangenehme Gerüche keine Chance haben. Auf diese Weise verleihen die Wäschestücke der brandneuen Serie der Haut ein kühles und trockenes Gefühl.

Zur neuen Serie „simply“ gehören drei moderne Slipformen: Minislip, Midislip und Pant. Sie werden ergänzt durch Soft BH und Schalen BH Triangle (verfügbar bis Cup D), sowie ein Achselhemd. Alle Teile bestehen aus 93% Lyocell TENCEL™ und 7% Elasthan LYCRA®. Slips und Hemdchen begleiten dank flacher Verarbeitung und ohne störende Seitennähte bequem durch den Tag. Die Serie erscheint sowohl in klassischem Schwarz und Weiß als auch in modernem Frappé und Lapis, und ab Juni 2023 erhältlich.

Source:

Speidel GmbH

30.12.2022

Avgol® announces new line investment at US facility

Avgol® has announced a significant investment in a new high-speed, high-capacity flexible multiple beam production line at its facility in Mocksville, USA.

Avgol, an Indorama Ventures Limited company, is a leader in the hygiene market with a comprehensive range of ultra-lightweight spun-melt nonwoven fabrics. This new, sixth line at the company’s facility in Mocksville will see Avgol investing in new Reicofil 5 (RF5) technology and underlines the company’s commitment to the region as a domestic supplier. The investment will deliver biocomponent and corresponding high-loft capabilities, with the line producing materials for applications that meet the needs of upper tier products for Hygiene customers.

As part of the investment, Avgol is also introducing extra capacity for meltblown production, ensuring a continuous supply of this critical material for both the region and customers worldwide.

Another aspect of the investment includes the addition of cutting-edge lamination capabilities, which enables Avgol to offer enhanced performance products into the existing markets the company serves, as well as to explore new opportunities in other markets.

Avgol® has announced a significant investment in a new high-speed, high-capacity flexible multiple beam production line at its facility in Mocksville, USA.

Avgol, an Indorama Ventures Limited company, is a leader in the hygiene market with a comprehensive range of ultra-lightweight spun-melt nonwoven fabrics. This new, sixth line at the company’s facility in Mocksville will see Avgol investing in new Reicofil 5 (RF5) technology and underlines the company’s commitment to the region as a domestic supplier. The investment will deliver biocomponent and corresponding high-loft capabilities, with the line producing materials for applications that meet the needs of upper tier products for Hygiene customers.

As part of the investment, Avgol is also introducing extra capacity for meltblown production, ensuring a continuous supply of this critical material for both the region and customers worldwide.

Another aspect of the investment includes the addition of cutting-edge lamination capabilities, which enables Avgol to offer enhanced performance products into the existing markets the company serves, as well as to explore new opportunities in other markets.

 

Source:

Avgol by Indorama Ventures Limited / PHD Marketing Ltd

Foto: Mondi, PR233
30.12.2022

Mondi veröffentlicht Verbrauchertrendumfrage zu eCommerce-Verpackungen

Mondi, ein führendes Unternehmen für nachhaltige Verpackungen und Papier, veröffentlicht seine jährliche Verbrauchertrendumfrage, die einen tiefen Einblick in das Online-Einkaufsverhalten und die Einstellung der Verbraucher zu Verpackungen bietet. Die von RetailX durchgeführte Umfrage ist die bisher umfassendste Studie mit jeweils 1.000 Verbrauchern in Frankreich, Deutschland, Polen, Schweden und der Türkei. Erstmals beinhaltet sie auch eine Analyse von Generationenunterschieden im Online-Shopping-Verhalten.

Da drei Viertel der Kunden in den fünf Märkten mindestens einmal im Monat online einkaufen und durchschnittlich 12 bis 120 € pro Monat ausgeben, ist es wichtig zu wissen, warum sie sich für einen Online-Einkauf entscheiden, ebenso wie das Verständnis der eCommerce-Funktionen, die sie am meisten schätzen. Mode ist das stärkste Produktsegment, gefolgt von Haushaltswaren, Unterhaltungselektronik und Schönheitsprodukten. Die Umfrage bestätigt, dass die Haupttreiber für Online-Shopping über Generationen und Länder hinweg niedrigere Preise und Bequemlichkeit sind, insbesondere Zeitersparnis und Direktlieferung nach Hause.

Mondi, ein führendes Unternehmen für nachhaltige Verpackungen und Papier, veröffentlicht seine jährliche Verbrauchertrendumfrage, die einen tiefen Einblick in das Online-Einkaufsverhalten und die Einstellung der Verbraucher zu Verpackungen bietet. Die von RetailX durchgeführte Umfrage ist die bisher umfassendste Studie mit jeweils 1.000 Verbrauchern in Frankreich, Deutschland, Polen, Schweden und der Türkei. Erstmals beinhaltet sie auch eine Analyse von Generationenunterschieden im Online-Shopping-Verhalten.

Da drei Viertel der Kunden in den fünf Märkten mindestens einmal im Monat online einkaufen und durchschnittlich 12 bis 120 € pro Monat ausgeben, ist es wichtig zu wissen, warum sie sich für einen Online-Einkauf entscheiden, ebenso wie das Verständnis der eCommerce-Funktionen, die sie am meisten schätzen. Mode ist das stärkste Produktsegment, gefolgt von Haushaltswaren, Unterhaltungselektronik und Schönheitsprodukten. Die Umfrage bestätigt, dass die Haupttreiber für Online-Shopping über Generationen und Länder hinweg niedrigere Preise und Bequemlichkeit sind, insbesondere Zeitersparnis und Direktlieferung nach Hause.

Die fünf wichtigsten Trends sind:

Trend Nr. 1: Warenschutz und Umwelterwägungen sind nach wie vor zwei der stärksten Kundenanforderungen
94% der Verbraucher nennen den Schutz von Waren als ihren wichtigsten Faktor, insbesondere wenn es sich um Wertprodukte handelt. Es folgt die Leichtigkeit des Abschlusses für Rücksendungen, die von 74% im Jahr 2019 auf 88% in diesem Jahr gestiegen ist.

Trend Nr. 2: Zu große Transportverpackung kostet mehr als erwartet
Übergroße Verpackungen ärgern 86% der Verbraucher, gegenüber 79% im Jahr 2021, und übermäßige Innenverpackungen ärgern 78% der Kunden. Tatsächlich gaben mehr als zwei Drittel (67%) der Befragten in den fünf Ländern an, dass eine Überverpackung Kunden davon abhalten würde, bei der Marke zu kaufen.

Trend Nr. 3: Der Moment des Auspackens zählt
Beim Verpacken geht es nicht nur um Funktionalität; es geht um die Gesamterfahrung. Diese Umfrage ergab, dass das Bewusstsein für „Unboxing“ in vielen Märkten steigt. In Polen zum Beispiel hatten 2019 32% der Verbraucher von „Unboxing“ gehört, verglichen mit 66% in diesem Jahr. Im Jahr 2021 gaben 46% der Befragten an, dass ein einzigartiges Auspackerlebnis, das von herausragenden Produktverpackungen inspiriert ist, sie davon überzeugen würde, erneut bei demselben Einzelhändler zu bestellen. In diesem Jahr ist dieser Anteil auf 78% gestiegen.

Trend Nr. 4: Verbraucher sind zunehmend bereit, für eine bedarfsgerechte Verpackung einen kleinen Aufpreis zu zahlen
Verbraucher geben an, dass sie zunehmend bereit sind, etwa 1 € mehr für eine Verpackung zu zahlen, die ihren Bedürfnissen am besten entspricht. Die Zahlungsbereitschaft für Best-Fit-Verpackungen stieg von 48% in Polen im Jahr 2021 auf 81% in diesem Jahr und von 56% im Jahr 2021 in Deutschland auf 70% im Jahr 2022. Insgesamt sind in den fünf Märkten 72% der Verbraucher bereit, dafür zu zahlen Verpackung, wobei Generation Z (80%) und Millennials (74%) am ehesten zustimmen.

Trend Nr. 5: Das Verhalten und die Trends der Millennials bestimmen den Markt
Dies sind Kunden, die am häufigsten online einkaufen und am ehesten mindestens einmal am Tag (8%) und mehr als einmal pro Woche (37%) online einkaufen. Sie geben auch sektorübergreifend viel aus. Ihre Ansichten gehören auch zu den stärksten, wobei Millennials die verschiedenen Verpackungsmerkmale im Vergleich zu anderen Generationen am ehesten als entscheidend für sie einstufen. Sie sind auch die Generation mit der größten Zahlungsbereitschaft für eine bedarfsgerechte Verpackung.

(c) Dent Instrumentation
30.12.2022

BTMA: Sensor specialist becomes employee owned

BTMA member Dent Instrumentation – a specialist in contactless yarn sensors – has become an employee-owned business following the formation of a new Employee Ownership Trust (EOT).

The company, based in Colne, Lancashire, has been family owned since its founder Geoffrey Dent secured a patent for the very first contactless yarn sensor in the 1960s. It has been successfully run by his son Andrew and the family for many years.
“This deal ensures a smooth succession as well as the preservation of the company’s core family values and the Dent Instrumentation name,” said Managing Director Colin Hull. “The EOT structure will maintain the integrity of the business for years to come.”

The liability of Dent sensors makes them integral to the yarn spinning and winding processes and they have become a standard throughout the textile industry, recognised for their quality, performance and value. They are used by major manufacturers of textiles and textile machinery under either Dent or OEM machine builder brands.

BTMA member Dent Instrumentation – a specialist in contactless yarn sensors – has become an employee-owned business following the formation of a new Employee Ownership Trust (EOT).

The company, based in Colne, Lancashire, has been family owned since its founder Geoffrey Dent secured a patent for the very first contactless yarn sensor in the 1960s. It has been successfully run by his son Andrew and the family for many years.
“This deal ensures a smooth succession as well as the preservation of the company’s core family values and the Dent Instrumentation name,” said Managing Director Colin Hull. “The EOT structure will maintain the integrity of the business for years to come.”

The liability of Dent sensors makes them integral to the yarn spinning and winding processes and they have become a standard throughout the textile industry, recognised for their quality, performance and value. They are used by major manufacturers of textiles and textile machinery under either Dent or OEM machine builder brands.

30.12.2022

Toray creates Fiber that adsorbs Pathogenic Proteins in Blood

Toray Industries, Inc., announced that it has combined nanotechnology and fiber technology to create a cross-shaped polymethyl methacrylate (PMMA) nanopore fiber that efficiently adsorbs pathogenic proteins in the blood.

The company developed this fiber by employing its PMMA hollow fiber membrane spinning technology. Changing the nanopore size on the surface and inside the fiber makes it possible to control the types of protein that this material adsorbs. This could become a fundamental blood purification technology for a range of protein adsorption columns that cause diseases.

The fiber’s cross-shaped cross section has a larger surface area than fibers with round ones. This provides much better contact between the blood and fiber and significantly enhances protein adsorption efficiency.

Toray Industries, Inc., announced that it has combined nanotechnology and fiber technology to create a cross-shaped polymethyl methacrylate (PMMA) nanopore fiber that efficiently adsorbs pathogenic proteins in the blood.

The company developed this fiber by employing its PMMA hollow fiber membrane spinning technology. Changing the nanopore size on the surface and inside the fiber makes it possible to control the types of protein that this material adsorbs. This could become a fundamental blood purification technology for a range of protein adsorption columns that cause diseases.

The fiber’s cross-shaped cross section has a larger surface area than fibers with round ones. This provides much better contact between the blood and fiber and significantly enhances protein adsorption efficiency.

Toray is the only company to have commercialized a PMMA hollow-fiber membrane artificial kidney for dialysis treatment. Its new nanopore fiber benefits from PMMA’s good protein adsorption and biocompatibility. Using the structural formation of a stereocomplex from two PMMA types entangled spirally during the spinning process to form the fiber shape, Toray made it possible for the fiber itself to develop pores of several to dozens of nanometers. Depending on the pore size, large proteins cannot go inside the pores. If they are too small, they are not trapped. This enables selective adsorption of moderately sized proteins trapped in pores.

The fiber pore sizes are adjustable to the diameters of target proteins for a range of diseases. These include inflammatory proteins in sepsis, autoantibodies in autoimmune diseases, and causative proteins in chronic illnesses. Toray’s technology is thus fundamental to developing disease-causing protein adsorption columns to purify blood.

Toray’s cross-shaped cross section suppresses inter-fiber adhesion, increasing the surface area per volume and enabling highly efficient protein adsorption. For blood purification applications, higher capacity adsorption columns increase blood removal amounts from the body, which can be especially stressful for the elderly and children. The new fiber’s highly efficient protein adsorption should contribute to compact, high-performance protein adsorption columns.

Source:

Toray Industries, Inc.,

30.12.2022

VDI Zentrum: Materialdatenbank zu Sekundärrohstoffen erweitert

  • Neue Materialkategorien in der Datenbank des VDI ZRE zu Verwendungsmöglichkeiten von Wertstoffen

Es muss nicht immer aus erster Hand sein: Die Verwendung von Sekundärrohstoffen bzw. der Verkauf von nicht mehr benötigten Wertstoffen kann zu einer verbesserten Wettbewerbssituation beitragen, indem Kosten reduziert und zusätzliche Einnahmen generiert werden. In der Online-Materialdatenbank des VDI ZRE können Unternehmen nun in insgesamt sechs Kategorien gezielt nach Alternativen für Primärrohstoffe suchen.

Für Textilien, Kunststoff, Baustoffe, Metalle, Glas und Papier werden Sekundärrohstoffe mit möglichen Bezugsquellen aufgeführt. Zu jedem Eintrag gibt es eine kurze Beschreibung sowie Angaben zur Geometrie und den Einsatzmöglichkeiten des Wertstoffs. Im Bereich „Beispiele aus der Praxis“ wird aufgezeigt, wie andere Unternehmen bereits erfolgreich Nebenprodukte und Sekundärrohstoffe einsetzen.

  • Neue Materialkategorien in der Datenbank des VDI ZRE zu Verwendungsmöglichkeiten von Wertstoffen

Es muss nicht immer aus erster Hand sein: Die Verwendung von Sekundärrohstoffen bzw. der Verkauf von nicht mehr benötigten Wertstoffen kann zu einer verbesserten Wettbewerbssituation beitragen, indem Kosten reduziert und zusätzliche Einnahmen generiert werden. In der Online-Materialdatenbank des VDI ZRE können Unternehmen nun in insgesamt sechs Kategorien gezielt nach Alternativen für Primärrohstoffe suchen.

Für Textilien, Kunststoff, Baustoffe, Metalle, Glas und Papier werden Sekundärrohstoffe mit möglichen Bezugsquellen aufgeführt. Zu jedem Eintrag gibt es eine kurze Beschreibung sowie Angaben zur Geometrie und den Einsatzmöglichkeiten des Wertstoffs. Im Bereich „Beispiele aus der Praxis“ wird aufgezeigt, wie andere Unternehmen bereits erfolgreich Nebenprodukte und Sekundärrohstoffe einsetzen.

Die Materialdatenbank zu Nebenprodukten und Sekundärrohstoffen unterstützt insbesondere Unternehmen, die bisher wenig Erfahrung mit dem Einsatz von Sekundärrohstoffen als Alternative zu Primärrohstoffen oder mit der Verwertung bzw. Veräußerung von in der Produktion anfallenden Wertstoffen haben. Denn hier besteht großes Potenzial für Kosteneinsparungen und die Betriebe beweisen mit diesem Handeln ökologische Verantwortung.

Die vom Bundesumweltministerium beauftragte Datenbank wird auch weiterhin in regelmäßigen Abständen aktualisiert. Die Datenbank ist abrufbar unter https://www.ressource-deutschland.de/werkzeuge/ressourceneffizienz-in-der-praxis/materialdatenbank/.

Source:

VDI Zentrum Ressourceneffizienz GmbH

30.12.2022

Future Fabrics auf der MUNICH FABRIC START

Die MUNICH FABRIC START ist in Deutschland eine führende Messe für zukunftsrelevante Textilinnovationen für den Fashionbereich. Ob auf der integriert stattfindenden internationalen Denim Tradeshow BLUEZONE oder in den Areas Fabrics und Additionals mit Materialneuheiten für alle Bekleidungssegmente, ReSOURCE und Sustainable Innovations für nachhaltige Denkansätze, Design Studios mit Stoffdesigns und neuen Entwicklungen für Prints, dem Innovationshub KEYHOUSE oder im neuen Sourcing-Areal THE SOURCE für internationale, vertikale Integration – nachhaltige Entwicklungen ziehen sich durch alle Bereiche. Dazu gehören:

Die MUNICH FABRIC START ist in Deutschland eine führende Messe für zukunftsrelevante Textilinnovationen für den Fashionbereich. Ob auf der integriert stattfindenden internationalen Denim Tradeshow BLUEZONE oder in den Areas Fabrics und Additionals mit Materialneuheiten für alle Bekleidungssegmente, ReSOURCE und Sustainable Innovations für nachhaltige Denkansätze, Design Studios mit Stoffdesigns und neuen Entwicklungen für Prints, dem Innovationshub KEYHOUSE oder im neuen Sourcing-Areal THE SOURCE für internationale, vertikale Integration – nachhaltige Entwicklungen ziehen sich durch alle Bereiche. Dazu gehören:

Tee-Textilien
WASTEA by SCAYS: Von Schuhen, über Gürtel und Taschen bis hin zu Flugzeugen oder Yachten – in all diesen Bereichen könnte in Zukunft eine neue pflanzenbasierten Lederalternative zum Einsatz kommen: WASTEA. Nach der Einführung von Apfelleder hat die Unternehmensgruppe mit Sitz in Istanbul, SCAYS, auf der vergangenen Edition der MUNICH FABRIC START seine neueste Entwicklung präsentiert: Leder aus Teeabfällen. WASTEA basiert auf zwei Komponenten – einem Textil als Basis und einer Beschichtung aus dem neuen Tee-Material. Für ein späteres Recycling könnten die Schichten voneinander getrennt werden, so SCAYS. Aus dem Textil werden wieder Textilien, aus WASTEA wird WASMENT – eine neue Art Zement, aus dem das Unternehmen in der nahen Zukunft Schulen bauen möchte.

Blumenleder
Flower Matter by Irene Purasachit: Täglich entstehen Unmengen an Blumenabfällen – die in Finnland lebende Designerin Irene Purasachit schenkt ihnen ein zweites Leben. Blumenstiele und -blätter recycelt sie zu Stoff und Papier – eine vegane Alternative zur Herstellung von Taschen, Geldbeuteln oder Blumenpapier. Da das sogenannte „Flaux“ Material zu 100 Prozent aus Blumenresten besteht, ist es komplett natürlich, biologisch abbaubar, plastik- und lederfrei.

Bakterielle Zellulose
Biotic by Studio Lionne van Deursen: Man nehme Hefe, Bakterien und gesüßten grünen Tee – nach einem Fermentationsprozess wird daraus biologisch abbaubares, widerstandsfähiges und hochflexibles Material. Wie das funktioniert? Mikroben spinnen Nanofasern aus bakterieller Zellulose auf eine Oberfläche. Sobald diese Schicht getrocknet ist, wird sie zu einem festen Material, das sich in den Eigenschaften sehr ähnlich zu Leder verhält. In Experimenten mit Pflanzenfarben und Farbstoffen aus Fruchtabfällen hat die gleichnamige Designerin des Studios für Materialforschung und Produktdesign „Lionne van Deursen“ aus den Niederlanden eine Stoffkollektion in bunten Farben, mit unterschiedlicher Lichtdurchlässigkeit und abwechslungsreichen Mustern entwickelt.

Upcycling mit Alpaka
Re-Up-Cycle by Incalpaca: Der Alpaka-Spezialist Incalpaca hat eine hochspezialisiertes Re- und Upcycling-
Verfahren entwickelt, bei dem aus Textilresten neue langlebige High-End-Gewebe entstehen. Dafür kauft Incalpaca Stoffreste wie Webkanten, Muster oder Garne aus alten Lagerbeständen, mischt diese mit Alpakafasern und stellt daraus hochwertige Re-Up-Cycle-Garne her. Verwendet werden können Abfälle aus Wolle und Nylonmischungen sowie recyceltes Nylon, mit Acryl und Baumwolle hingegen funktioniert das Verfahren nicht. Auch extrem kurze Fasern können verarbeitet werden. Das Ergebnis: 120.000 Kilogramm recyceltes und upcyceltes Garn jährlich – zum Beispiel für Capes, Throws und Mäntel.

UV-sensible Garne
Sunkolor by Panorama Fabrics: Mit dem zunehmenden Klimawandel steigt auch die Menge der unsichtbaren UV-Strahlen der Sonne. Das Problem daran: Die jeweilige Stärke ist mit bloßem Auge nicht zu erkennen. Genau das kann mit Sunkolor gelingen, denn das Material hilft dabei, die Sonneneinwirkung visuell wahrzunehmen. Das Berliner Design Studio Panorama Fabrics hat eine Technologie für Garne entwickelt, die UV-Strahlen in Textilien sichtbar machen. Durch die Sonneneinstrahlung verwandelt sich die Farbe der Sunkolor-Garne und zeigt für die menschliche Haut gefährliche UV-Indexbereiche an.

Nachhaltige Innovationen werden den Besucher:innen auch auf der kommenden MUNICH FABRIC START Spring.Summer 24 vom 24. bis 26. Januar 2023 im MOC München sowie auf der BLUEZONE und im KEYHOUSE vom 24. bis 25. Januar 2023 auf dem Zenith Areal quer durch alle Schritte der Wertschöpfungskette finden: von zahlreichen zukunftsweisenden Materialien über wasserloses Färben und sauerstoffbasierte Veredlung bis hin zu KI-gesteuerten Verfahren.

Source:

MUNICHFABRICSTART Exhibitions GmbH

(c) EFI GmbH
30.12.2022

EFI Reggiani with textile printing solutions at India ITME 2022

Textile companies could take full advantage of expanded print opportunities with EFI™ Reggiani textile solutions presented at the 8-13 December India ITME Exhibition in Greater Noida.

The EFI Reggiani TERRA Silver printer was shown at ITME 2022: a solution to enter the industrial printing segment with a short, smart and green process. The EFI Reggiani TERRA Solution eliminates the need for steaming or washing on direct-to-textile applications, using a greener, more efficient polymerisation process that takes place as the printed textile goes through the printer’s on-board dryer. As a result, users can achieve superior printing results while using less time, water, and energy.

The EFI Reggiani exhibit at ITME was also promoting:

Textile companies could take full advantage of expanded print opportunities with EFI™ Reggiani textile solutions presented at the 8-13 December India ITME Exhibition in Greater Noida.

The EFI Reggiani TERRA Silver printer was shown at ITME 2022: a solution to enter the industrial printing segment with a short, smart and green process. The EFI Reggiani TERRA Solution eliminates the need for steaming or washing on direct-to-textile applications, using a greener, more efficient polymerisation process that takes place as the printed textile goes through the printer’s on-board dryer. As a result, users can achieve superior printing results while using less time, water, and energy.

The EFI Reggiani exhibit at ITME was also promoting:

  •  EFI Reggiani HYPER printer, a scanning printer available in 1.8-metre, 2.4-metre or 3.4-metre widths that prints at up to 20 linear metres per minute peak speed, making it the fastest textile scanning printer on the market;
  • Mezzera Concord, the continuous rope washing line from the specialist in washing solutions that transports fabric by overflow for tensionless running with an independent squeezing mangle for each channel;
  • One of the industry’s broadest line-ups of high-end, superior-quality textile inks, including EFI Reggiani AQUA and EFI Reggiani Diamond reactive, IRIS dye-sublimation, ARIA direct disperse, FUOCO acid, and GEA and TERRA pigment inks; and
  • Inèdit, recently acquired by EFI Reggiani, a developer of raster image processors (RIPs) and related software for digital industrial textile printing with their product portfolio that features proven, highly advanced workflow solutions for textile profiling, calibration, design integration and much more.
Source:

EFI GmbH

(c) Avgol by Indorama Ventures Limited
30.12.2022

Avgol® wins Procter & Gamble Supplier Excellence Award

Avgol®, an Indorama Ventures Limited company, has been honoured with the Supplier Excellence Award by leading global brand Procter & Gamble.

The award was in recognition of Avgol, a leader in the manufacture of high-performance nonwoven fabric solutions, ‘being a notable and valuable supplier over the last fiscal year’ to the P&G Baby Care Business Unit.

Avgol CEO Tommi Bjornman said receiving the honour from P&G for the first time is a source of great pride for the company. “The assessment process for the award focuses on us as the supplier showing outstanding contributions across a range of key categories,” he said. “I am delighted and proud that the Avgol team was unanimously identified as being strongest in terms of our collaboration with the customer, as well as in our continuous improvement efforts across all regions of P&G’s global Baby Care program.

“It was heartening that, in making the award, P&G further noted that Avgol’s efforts have significantly assisted in their own commercial growth during a challenging period for the Hygiene market,” he said.

Avgol®, an Indorama Ventures Limited company, has been honoured with the Supplier Excellence Award by leading global brand Procter & Gamble.

The award was in recognition of Avgol, a leader in the manufacture of high-performance nonwoven fabric solutions, ‘being a notable and valuable supplier over the last fiscal year’ to the P&G Baby Care Business Unit.

Avgol CEO Tommi Bjornman said receiving the honour from P&G for the first time is a source of great pride for the company. “The assessment process for the award focuses on us as the supplier showing outstanding contributions across a range of key categories,” he said. “I am delighted and proud that the Avgol team was unanimously identified as being strongest in terms of our collaboration with the customer, as well as in our continuous improvement efforts across all regions of P&G’s global Baby Care program.

“It was heartening that, in making the award, P&G further noted that Avgol’s efforts have significantly assisted in their own commercial growth during a challenging period for the Hygiene market,” he said.

In 2018, Indorama Ventures Limited (IVL), a leading petrochemicals producer and global integrated leader in PET and fibres, acquired majority ownership of Avgol, resulting in a focused and faster growth of Avgol Nonwovens.

“With the combined financial, technical, commercial strength and expertise of Avgol and IVL, Avgol has been working hard to develop innovative products, putting sustainability front and centre in our plans for the future and ensuring we deliver the very best product and service to our customers around the world,” said Tommi Bjornman.

 

Source:

Avgol by Indorama Ventures Limited / PHD Marketing Ltd

30.12.2022

Carbios hosts PET Biorecycling Summit

  • Scientific researchers from 10 countries, including North America, UK, Japan and Germany
  • Bertrand Piccard, Solar Impulse Foundation, as Keynote Speaker
  • Speakers from strategic partnerships: L’Oréal, Salomon, and McKinsey

Carbios hosted the first PET Biorecycling Summit from 7 to 8 December 2022 in Paris. The event attracted over 100 international participants from the scientific, academic, and industrial worlds to exchange on the advances in the field of biological recycling, and how to bring these innovations for a circular economy to market.

  • Scientific researchers from 10 countries, including North America, UK, Japan and Germany
  • Bertrand Piccard, Solar Impulse Foundation, as Keynote Speaker
  • Speakers from strategic partnerships: L’Oréal, Salomon, and McKinsey

Carbios hosted the first PET Biorecycling Summit from 7 to 8 December 2022 in Paris. The event attracted over 100 international participants from the scientific, academic, and industrial worlds to exchange on the advances in the field of biological recycling, and how to bring these innovations for a circular economy to market.

The two-day conference gathered scientists from various academic institutions to share their latest research on PET enzymatic depolymerization.  Bertrand Piccard, Initiator and Chairman of the Solar Impulse Foundation[1], joined as the Keynote Speaker for the last session focused on PET circularity, and praised Carbios’ contribution to reducing plastic pollution. The Summit concluded with a visit of Carbios’ demonstration plant in Clermont-Ferrand. The demonstration plant was inaugurated in September 2021 and brings Carbios’ technology one step closer to industrialization. Following the demonstration plant’s success, Carbios is on track to build and operate the world’s first industrial-scale enzymatic PET recycling plant (with a processing capacity of 50.000 tons of PET waste per year) in France (Longlaville) by 2025[2], and to start licensing its technology throughout the world.


[1] To address sustainability challenges while enabling economic growth, Bertrand Piccard and the Solar Impulse Foundation have identified 1000+ clean and profitable solutions. More details available on the official website.

[2] Cf. Press release dated 23 February 2022.

Source:

Carbios

Indorama Ventures Public Company Limited
28.12.2022

Indorama Ventures ranked No. 1 in the world by ChemSec

  • Best practices in chemical footprints

Indorama Ventures Public Company Limited (IVL), a global sustainable chemical company, received top ranking, for the second consecutive year, among the world's 54 largest chemical companies in the ChemScore ranking by ChemSec, for its efforts to reduce its chemical footprint.

IVL is also the only chemical company that uses the Substitute It Now (SIN) List to remove hazardous substances, market safer alternatives, use bio-based and hazard-free recycled feedstocks, and develop low-carbon products. This reinforces IVL’s purpose of ‘reimagining chemistry together to create a better world’ and underscores the company’s support for the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs).

Factors that increased IVL’s score include its ambition to use 16% bio-based and 10% recycled raw materials (rPET) as feedstock by 2030, and safer green chemistry substitutions to reduce toxicity from raw materials and production processes. IVL’s Deja™ brand, offering the world's first carbon-neutral PET pellet solution, is a sustainable alternative to reduce environmental impact.

  • Best practices in chemical footprints

Indorama Ventures Public Company Limited (IVL), a global sustainable chemical company, received top ranking, for the second consecutive year, among the world's 54 largest chemical companies in the ChemScore ranking by ChemSec, for its efforts to reduce its chemical footprint.

IVL is also the only chemical company that uses the Substitute It Now (SIN) List to remove hazardous substances, market safer alternatives, use bio-based and hazard-free recycled feedstocks, and develop low-carbon products. This reinforces IVL’s purpose of ‘reimagining chemistry together to create a better world’ and underscores the company’s support for the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs).

Factors that increased IVL’s score include its ambition to use 16% bio-based and 10% recycled raw materials (rPET) as feedstock by 2030, and safer green chemistry substitutions to reduce toxicity from raw materials and production processes. IVL’s Deja™ brand, offering the world's first carbon-neutral PET pellet solution, is a sustainable alternative to reduce environmental impact.

The ChemScore ranking was developed by ChemSec, the non-profit International Chemical Secretariat in Sweden that advocates for safer alternatives to toxic chemicals, provide investors with better information to assess companies with strong chemical management strategies, and increased transparency. The ranking covers hazardous chemical portfolios, the development of safer chemicals and circular products, chemical management and company transparency, and responses to controversies, lawsuits, and regulations.

More information:
ChemSec IVL chemical footprint
Source:

Indorama Ventures Public Company Limited 

(c) Fraunhofer UMSICHT
28.12.2022

Bewerbungsphase für UMSICHT-Wissenschaftspreis 2023 ist gestartet

Von regenerativen Energien, nachwachsenden Rohstoffen über innovative Werkstoffe, Wassertechnik bis zu Wissens- und Ressourcenmanagement – gemeinsam tragen sie zu einer zukunftsfähigen und nachhaltigen Welt bei. Grundvoraussetzung dafür ist ein gesellschaftlicher Diskurs, in dem neue Entwicklungen Aufmerksamkeit bekommen und verbreitet werden. Mit dem UMSICHT-Wissenschaftspreis prämiert der Förderverein des Fraunhofer UMSICHT zum 14. Mal Menschen, die mit ihrer Arbeit diesen Diskurs ermöglichen.

Von regenerativen Energien, nachwachsenden Rohstoffen über innovative Werkstoffe, Wassertechnik bis zu Wissens- und Ressourcenmanagement – gemeinsam tragen sie zu einer zukunftsfähigen und nachhaltigen Welt bei. Grundvoraussetzung dafür ist ein gesellschaftlicher Diskurs, in dem neue Entwicklungen Aufmerksamkeit bekommen und verbreitet werden. Mit dem UMSICHT-Wissenschaftspreis prämiert der Förderverein des Fraunhofer UMSICHT zum 14. Mal Menschen, die mit ihrer Arbeit diesen Diskurs ermöglichen.

Klimawandel und globale Krisen zeigen es auf: Die Menschheit braucht Veränderungen. Veränderungen, die unseren Alltag direkt betreffen, setzen sich langfristig aber nur mit einer breiten gesellschaftlichen Akzeptanz durch – als Beispiele seien nachhaltige Agrarprodukte, Verpackungen, Mobilität oder Energie genannt. Gerade deshalb ist es so wichtig, den Diskurs über Innovationen und wissenschaftliche Errungenschaften zu stärken und so ein Vertrauen in diese aufzubauen. Dabei kann die Basis für den Diskurs verschiedene Formen haben: Während die einen Fortschritte in ihrer Disziplin erlangen und auf Fachebene kommunizieren, bereiten andere diese für die Allgemeinheit möglichst verständlich auf. Nur so kann die gesamte Gesellschaft an der Gestaltung einer nachhaltigen Zukunft teilhaben.

Kommunikation: Wissenschaft und Gesellschaft
Seit 2010 verleiht der UMSICHT-Förderverein den UMSICHT-Wissenschaftspreis und zeichnet Menschen aus, die Forschungsergebnissen aus den Bereichen Umwelt-, Verfahrens- und Energietechnik – den Kernthemen des Fraunhofer UMSICHT – der Gesellschaft zugänglich machen. Das Preisgeld verteilt sich auf einen mit 8000 Euro dotierten Preis in der Kategorie Wissenschaft und einen mit 2000 Euro dotierten Preis für journalistische Arbeiten.

Bewerbung
Sämtliche veröffentlichte Arbeiten sind zugelassen, die sich mit den Themen Umwelt-, Verfahrens- oder Energietechnik beschäftigen. Wissenschaftliche Arbeiten dürfen nicht älter als zwei Jahre, journalistische Arbeiten nicht älter als ein Jahr sein. Beide können auf Deutsch oder Englisch eingereicht werden. Bei Gemeinschaftsarbeiten ist darauf zu achten, dass die Haupt-Anteilsträgerin bzw. der Haupt-Anteilsträger die Arbeit einreicht.

Bewerbungsschluss ist der 28. Februar 2023.

Source:

Fraunhofer-Institut für Umwelt-, Sicherheits- und Energietechnik UMSICHT

(c) adidas AG
21.12.2022

adidas Cultivate & B.L.O.O.M. Program elevates Black and Latinx Entrepreneurs

  • In Spring 2022, adidas announced its partnership with Impact Hub and Blavity.org to launch a new program called Cultivate & B.L.O.O.M. (Building Legacies Out of Movements), an accelerator program for social entrepreneurs of color.
  • Through knowledge sharing and funding, the program cultivates a thriving ecosystem for changemakers to accelerate impact and deliver initiatives at the intersection of sport, equity and creativity for Black and Latinx communities.

In Spring 2022, adidas announced its newest program, Cultivate & B.L.O.O.M., designed to equip entrepreneurs of color with tools and resources to enable them to accelerate growth and maximize impact. As part of adidas’ United Against Racism commitments and celebration of boundary-breaking Black women, Cultivate & B.L.O.O.M. is further closing the opportunity gap that exists for Black and Latinx social entrepreneurs by elevating, co-creating with and funding entrepreneurs creating change in their communities.

  • In Spring 2022, adidas announced its partnership with Impact Hub and Blavity.org to launch a new program called Cultivate & B.L.O.O.M. (Building Legacies Out of Movements), an accelerator program for social entrepreneurs of color.
  • Through knowledge sharing and funding, the program cultivates a thriving ecosystem for changemakers to accelerate impact and deliver initiatives at the intersection of sport, equity and creativity for Black and Latinx communities.

In Spring 2022, adidas announced its newest program, Cultivate & B.L.O.O.M., designed to equip entrepreneurs of color with tools and resources to enable them to accelerate growth and maximize impact. As part of adidas’ United Against Racism commitments and celebration of boundary-breaking Black women, Cultivate & B.L.O.O.M. is further closing the opportunity gap that exists for Black and Latinx social entrepreneurs by elevating, co-creating with and funding entrepreneurs creating change in their communities.

Through an intentional selection process, eight Black women social entrepreneurs were identified to participate in the first-ever Cultivate & B.L.O.O.M. cohort. The first cohort kicked off in July 2022 and will graduate in March 2023.

Throughout their nine months in the program, entrepreneurs have access to a tailored portfolio of resources and opportunities from within and outside of the adidas ecosystems that will serve to accelerate their impact. These resources include funding, access to industry experts, mentorship, workshops, fireside chats and visibility into adidas’ networks.

After graduating from the program, participants become a partner in the “Innovation Network”, a network of social impact partners that seek to drive forward change within their communities and organizations. This portfolio of partners will enable adidas to continue strengthening the diversity of our partnership network, increase our reach within key markets and deepen our relationships over time.

Source:

adidas AG