From the Sector

Reset
1628 results
(c) Archroma
16.02.2023

Archroma closing acquisition of Huntsman Textile Effects on 28 February 2023

Archroma, a manufacturer of sustainable specialty chemicals and solutions for industries such as textiles, packaging & paper, paints and coatings, announced that it has secured all regulatory approvals required to complete the acquisition of the Textile Effects business from Huntsman Corporation (“Huntsman Textile Effects”).

Both parties expect the transaction, which was first announced on 09 August 2022, to close on 28 February 2023.

Archroma is a portfolio company of US-based private investment firm SK Capital Partners. Since its formation in 2013, Archroma acquired and successfully integrated the global textile chemicals businesses of BASF as well as BASF’s stilbene-based OBA business for paper applications, and M. Dohmen, a specialist in coloration for automotive textiles.

Archroma, a manufacturer of sustainable specialty chemicals and solutions for industries such as textiles, packaging & paper, paints and coatings, announced that it has secured all regulatory approvals required to complete the acquisition of the Textile Effects business from Huntsman Corporation (“Huntsman Textile Effects”).

Both parties expect the transaction, which was first announced on 09 August 2022, to close on 28 February 2023.

Archroma is a portfolio company of US-based private investment firm SK Capital Partners. Since its formation in 2013, Archroma acquired and successfully integrated the global textile chemicals businesses of BASF as well as BASF’s stilbene-based OBA business for paper applications, and M. Dohmen, a specialist in coloration for automotive textiles.

Heike van de Kerkhof, Archroma Group Chief Executive Officer (CEO), commented: “We are very excited to see this acquisition nearing completion. I am deeply grateful to the project teams of Archroma and Huntsman who are preparing for a smooth transition for our employees and partners. After closing, we will be able to bring together our expert teams and highly complementary product portfolios to offer our customers and brand partners the high performance they expect, whilst respecting natural resources and the planet.”

Source:

Archroma

15.02.2023

Härtefallhilfen kommen endlich, aber mit hohen Hürden

Südwesttextil begrüßt den Beschluss des Ministerrats vom 14.02.2023 zu den Härtefallhilfen Energie für KMU, sieht die hohen Auflagen aber kritisch.

Nach langen Diskussionen zwischen Bund und Ländern sind gestern die Härtefallhilfen Energie im Ministerrat beschlossen worden. Die Unterstützungen kommen aus Bundesmitteln und sollen besonders betroffene kleine und mittelständische Unternehmen (KMU) zusätzlich zu den Strom- und Gaspreisbremsen sowie dem Dezemberzuschlag des Bundes entlasten. Südwesttextil, der Verband der südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie, begrüßt, dass die Hilfen voraussichtlich ab März bei der Landesbank beantragt werden können.

Südwesttextil begrüßt den Beschluss des Ministerrats vom 14.02.2023 zu den Härtefallhilfen Energie für KMU, sieht die hohen Auflagen aber kritisch.

Nach langen Diskussionen zwischen Bund und Ländern sind gestern die Härtefallhilfen Energie im Ministerrat beschlossen worden. Die Unterstützungen kommen aus Bundesmitteln und sollen besonders betroffene kleine und mittelständische Unternehmen (KMU) zusätzlich zu den Strom- und Gaspreisbremsen sowie dem Dezemberzuschlag des Bundes entlasten. Südwesttextil, der Verband der südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie, begrüßt, dass die Hilfen voraussichtlich ab März bei der Landesbank beantragt werden können.

Hauptgeschäftsführerin Edina Brenner kommentiert die Entscheidung: „Die Härtefallhilfen Energie kommen, aber leider spät und vor allem mit hohen Auflagen. Die Kombination der Eingrenzung auf eine Größe von bis zu 500 Beschäftigten mit den verknüpften Vorgaben des negativen EBITDA 2022, des Mindestanteils der Energiekosten von sechs Prozent an den Gesamtkosten und der Mindeststeigerung um den Faktor drei, wird dazu führen, dass viele stark betroffene Unternehmen gar keine Hilfen erhalten werden. Die Wettbewerbsfähigkeit eines Unternehmens leidet z.B. auch, wenn dessen Energiekosten knapp unter der genannten Verdreifachung liegen.“

Diese Auflagen entsprechen damit längst nicht den Empfehlungen der Expertenkommission Gas und Wärme, Unterstützungen unabhängig von Branche und Größe zur Verfügung zu stellen. Es ist zudem fraglich, ob der zugeteilte Umfang der Fördermittel durch den Bund für Baden-Württemberg ausreichen wird. Der Verband begrüßt nichtsdestotrotz den Einsatz der baden-württembergischen Landesregierung, sich für energieträgerunabhängige Härtefallhilfen einzusetzen und mit einem eigenen Landesprogramm Entlastung zu schaffen.

Source:

Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie Südwesttextil e.V.

15.02.2023

Spendenaufruf der MedTech-und Pharma-Verbände für Erdbebenopfer

Die Medizinprodukte- und Pharma-Verbände BAH, BPI, vfa, Pro Generika, der PHAGRO, BVMed, SPECTARIS und eurocom unterstützen das Hilfswerk Medeor in der türkischen und syrischen Erdbebenregion. Gemeinsam rufen die Verbände zu Spenden auf. Neben gespendeten medizinischen Hilfsgütern sind insbesondere Geldspenden sehr willkommen. Mit ihnen können die Mitarbeiter von medeor gezielt die benötigten Produkte bedarfsgerecht in den betroffenen Gebieten bereitstellen.

Das Erdbeben in der Region rund um die türkisch-syrische Grenze ist nun gut eine Woche her. Viele Helfer und Helferinnen haben vor Ort bereits mit angepackt. Auch das Medikamenten-Hilfswerk Action medeor ist mit seinen Partnern bereits vor Ort, hat die letzten Tage aber auch genutzt, um alle Wege für medizinische Hilfe in der Region zu ebnen.

Deutschland leistet humanitäre staatliche Hilfe in dieser Notsituation, um den Betroffenen zu helfen. Die Türkei meldet nunmehr Bedarfe zuverlässig über den EU-Krisenmechanismus (UCPM).

Die Medizinprodukte- und Pharma-Verbände BAH, BPI, vfa, Pro Generika, der PHAGRO, BVMed, SPECTARIS und eurocom unterstützen das Hilfswerk Medeor in der türkischen und syrischen Erdbebenregion. Gemeinsam rufen die Verbände zu Spenden auf. Neben gespendeten medizinischen Hilfsgütern sind insbesondere Geldspenden sehr willkommen. Mit ihnen können die Mitarbeiter von medeor gezielt die benötigten Produkte bedarfsgerecht in den betroffenen Gebieten bereitstellen.

Das Erdbeben in der Region rund um die türkisch-syrische Grenze ist nun gut eine Woche her. Viele Helfer und Helferinnen haben vor Ort bereits mit angepackt. Auch das Medikamenten-Hilfswerk Action medeor ist mit seinen Partnern bereits vor Ort, hat die letzten Tage aber auch genutzt, um alle Wege für medizinische Hilfe in der Region zu ebnen.

Deutschland leistet humanitäre staatliche Hilfe in dieser Notsituation, um den Betroffenen zu helfen. Die Türkei meldet nunmehr Bedarfe zuverlässig über den EU-Krisenmechanismus (UCPM).

Neben gespendeten medizinischen Hilfsgütern sind insbesondere Geldspenden sehr willkommen. Mit ihnen können die Mitarbeiter von medeor gezielt die benötigten Produkte bedarfsgerecht in den betroffenen Gebieten bereitstellen. Als Notapotheke der Welt kauft und sammelt action medeor Arzneimittel und andere medizinische Produkte und versendet diese über qualifizierte Partner an Verteilerstationen, Krankenhäuser, Pflegestationen oder Ärzte in von Krisen betroffenen Ländern.

Wenn Sie mit Produktspenden helfen wollen, wenden Sie sich bitte mit Ihren Angeboten an noelia.martinez@medeor.de.

Source:

BVMed | Bundesverband Medizintechnologie e.V.

13.02.2023

Tarifrunde 2023: Textil- und Modeindustrie nennt Forderung der IG Metall völlig realitätsfern

Zum Auftakt der Tarifverhandlungen für die rund 100 000 Beschäftigten der westdeutschen Textil- und Modeindustrie fordern die Arbeitgeberinnen und Arbeitgeber die IG Metall zu einer klaren und vor allem auch realistischen Sicht auf die Zahlen auf. Markus Simon, Verhandlungsführer der Arbeitgeberseite: „Der schonungslose Blick auf die Zahlen zeigt: Für uns ist 2023 ein Schicksalsjahr. Wer auf breiter Front mit historischen Rekordkosten für Energie und Rohstoffe zu kämpfen hat, kann nicht eine historisch einmalige Forderung der IG Metall nach 8 Prozent mehr für 12 Monate bezahlen!“

Zum Auftakt der Tarifverhandlungen für die rund 100 000 Beschäftigten der westdeutschen Textil- und Modeindustrie fordern die Arbeitgeberinnen und Arbeitgeber die IG Metall zu einer klaren und vor allem auch realistischen Sicht auf die Zahlen auf. Markus Simon, Verhandlungsführer der Arbeitgeberseite: „Der schonungslose Blick auf die Zahlen zeigt: Für uns ist 2023 ein Schicksalsjahr. Wer auf breiter Front mit historischen Rekordkosten für Energie und Rohstoffe zu kämpfen hat, kann nicht eine historisch einmalige Forderung der IG Metall nach 8 Prozent mehr für 12 Monate bezahlen!“

Die deutsche Bekleidungsindustrie ist längst nicht wieder auf Vor-Corona-Niveau, die Verbraucherinnen und Verbraucher wollen in diesem Jahr bei Mode sparen. Die Hersteller von Garnen, Stoffen, Heimtextilien, Spezialtextilien und technischen Textilien drücken Rekord-Kosten für Energie und Rohstoffe, wie es sie in der Geschichte der deutschen Textilindustrie noch nie gegeben hat – das ist die Ausgangslage der Tarifverhandlungen, die in der vergangenen Woche in die erste Runde ging. Nach einer Umfrage des Gesamtverbandes textil+mode unter seinen Mitgliedern ist die Einschätzung der Gesamtlage bei Umsatz, Export, Auslastung und Auftragsbestand für dieses Jahr durchweg negativ.

Markus Simon: „Wenn selbst die IG Metall von einer Umfrage berichtet, nach der 35 Prozent der Beschäftigten die Lage in ihrem Unternehmen als schlecht bis sehr schlecht einschätzen, versteht sich von selbst, dass 8 Prozent mehr weit ab von jedem realistischen Abschluss sind.“

40 Prozent ihrer Umsätze macht die deutsche Textil- und Modeindustrie im Export. Die höchsten Strompreise in Europa, Rekordkosten für Gas und Rohstoffe haben die Situation der Branche stark angespannt. Viele Unternehmen befinden sich im vierten Krisenjahr in Folge und bangen um ihre Wettbewerbsfähigkeit.

Source:

Südwesttextil – Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie e.V.

10.02.2023

Lectra: Annual financial results of 2022

  • Revenues: 521.9 million euros (+35%)
  • EBITDA before non-recurring items: 98.4 million euros (+51%)
  • Net income: 43.8 million euros (+55%)
  • Free cash flow before non-recurring items: 43.7 million euros
  • Dividend*: €0.48 per share (+33%)

Lectra’s Board of Directors, chaired by Daniel Harari, reviewed the consolidated financial statements for the fiscal year 2022. Audit procedures have been performed by the Statutory Auditors. The certification report will be issued at the end of the Board of Director’s meeting of February 23, 2023.

To facilitate the analysis of the Group’s results, the financial statements are compared to those published in 2021 and to the 2021 pro forma financial statement (“2021 Pro forma”), prepared by integrating the three acquisitions made in 2021 – Gerber Technology (“Gerber”), Neteven, and Gemini CAD Systems (“Gemini”) – as if they had been consolidated from January 1, 2021, whereas they have been consolidated since June 1, July 28 and September 27, 2021 respectively.

  • Revenues: 521.9 million euros (+35%)
  • EBITDA before non-recurring items: 98.4 million euros (+51%)
  • Net income: 43.8 million euros (+55%)
  • Free cash flow before non-recurring items: 43.7 million euros
  • Dividend*: €0.48 per share (+33%)

Lectra’s Board of Directors, chaired by Daniel Harari, reviewed the consolidated financial statements for the fiscal year 2022. Audit procedures have been performed by the Statutory Auditors. The certification report will be issued at the end of the Board of Director’s meeting of February 23, 2023.

To facilitate the analysis of the Group’s results, the financial statements are compared to those published in 2021 and to the 2021 pro forma financial statement (“2021 Pro forma”), prepared by integrating the three acquisitions made in 2021 – Gerber Technology (“Gerber”), Neteven, and Gemini CAD Systems (“Gemini”) – as if they had been consolidated from January 1, 2021, whereas they have been consolidated since June 1, July 28 and September 27, 2021 respectively.

See attached document for full report.

Source:

Lectra

Operatives Geschäftsergebnis 2022 Grafik BTE-Unternehmerbefragung 2023: Operatives Geschäftsergebnis 2022
Operatives Geschäftsergebnis 2022
10.02.2023

Zu viele Händler 2022 in den roten Zahlen

2022 war für viele Textil-, Schuh- und Lederwarenhändler ein sehr durchwachsenes Jahr. Nach der aktuellen BTE-Unternehmerumfrage aus dem Januar 2023 haben im letzten Jahr zwar drei von zehn Modehändlern ein operatives Geschäftsergebnis erzielt, dass besser als + 5 Prozent vom Bruttoumsatz ausfiel (unter Berücksichtigung kalkulatorischer Kosten), bei einem Viertel der Umfrageteilnehmer lag der Ertrag aber lediglich zwischen + 1 und + 5 Prozent.
 
Problematisch: 12 Prozent erreichten lediglich ein halbwegs ausgeglichenes Ergebnis zwischen +1 und -1 Prozent.  Und ein knappes Drittel der Umfrageteilnehmer landete tief in den roten Zahlen, jeder fünfte sogar mit einem operativen Verlust von 5 Prozent oder schlechter.
 

2022 war für viele Textil-, Schuh- und Lederwarenhändler ein sehr durchwachsenes Jahr. Nach der aktuellen BTE-Unternehmerumfrage aus dem Januar 2023 haben im letzten Jahr zwar drei von zehn Modehändlern ein operatives Geschäftsergebnis erzielt, dass besser als + 5 Prozent vom Bruttoumsatz ausfiel (unter Berücksichtigung kalkulatorischer Kosten), bei einem Viertel der Umfrageteilnehmer lag der Ertrag aber lediglich zwischen + 1 und + 5 Prozent.
 
Problematisch: 12 Prozent erreichten lediglich ein halbwegs ausgeglichenes Ergebnis zwischen +1 und -1 Prozent.  Und ein knappes Drittel der Umfrageteilnehmer landete tief in den roten Zahlen, jeder fünfte sogar mit einem operativen Verlust von 5 Prozent oder schlechter.
 
"Nach zwei hochproblematischen Corona-Jahren mit zum Teil hohen betriebswirtschaftlichen Verlusten ist die vollständige Rückkehr zur Normalität bei einem Gutteil der Unternehmen damit noch nicht erreicht", konstatiert BTE-Hauptgeschäftsführer Rolf Pangels. Die Gründe sind mit dem Ukraine-Krieg und den damit verbundenen Kostenbelastungen zwar primär externer Natur, letztendlich müssen die Unternehmen die Folgen aber verkraften. Pangels: "Angesichts der wohl weiter steigenden Kosten und gleichzeitig unsicheren Umsatzentwicklung dürften rund die Hälfte der Unternehmen Probleme haben oder bekommen, notwendige Investitionen in ihre Wettbewerbsfähigkeit zu tätigen."
 
Vor diesem Hintergrund ist der Textil-, Schuh- und Lederwarenhandel zurückhaltend bezüglich seiner Umsatzerwartung für 2023. Nur eine Minderheit von 40 Prozent der Umfrageteilnehmer rechnet mit einem nennenswerten Umsatzplus gegenüber 2022. Bei etwa Pari (-1 bis +1 Prozent) sehen sich 27 Prozent der Teilnehmer. Rund ein Drittel befürchtet dagegen einen Rückgang von mindestens ein Prozent, die Hälfte davon sogar ein Minus von mindestens fünf Prozent.

Source:

BTE Handelsverband Textil Schuhe Lederwaren

(c) Löffler
The EC300-S collarette cutter
10.02.2023

TMAS: Svegea installs Collarette Cutter at Löffler

Svegea of Sweden – a member of TMAS, the Swedish Textile Machinery Association – has recently installed an EC300-S collarette cutter for the high speed production of tubular apparel components as well as an FA350 automatic roll slitter at the plant of Löffler, in Ried im Innkreis, Austria.

The EC 300-S collarette cutter is equipped with the computer-controlled True-Drive II and high pre-feed device, which is used by garment manufacturers around the world for the production of tubular apparel components such as cuff and neck tapes and other seam reinforcements. It operates at speeds of up to 20,000 metres per hour. The integrated, fully automatic FA350 roll slitter FA500 roll slitter is equipped with three separately adjustable settings enabling three different band widths to be cut within the same cutting cycle. Automatic tube sewing units are provided for sewn tubes in optional rolled or flat folded forms, depending on customer preference.

Svegea of Sweden – a member of TMAS, the Swedish Textile Machinery Association – has recently installed an EC300-S collarette cutter for the high speed production of tubular apparel components as well as an FA350 automatic roll slitter at the plant of Löffler, in Ried im Innkreis, Austria.

The EC 300-S collarette cutter is equipped with the computer-controlled True-Drive II and high pre-feed device, which is used by garment manufacturers around the world for the production of tubular apparel components such as cuff and neck tapes and other seam reinforcements. It operates at speeds of up to 20,000 metres per hour. The integrated, fully automatic FA350 roll slitter FA500 roll slitter is equipped with three separately adjustable settings enabling three different band widths to be cut within the same cutting cycle. Automatic tube sewing units are provided for sewn tubes in optional rolled or flat folded forms, depending on customer preference.

Sports and knitwear specialist Löffler is celebrating its 50th anniversary in 2023. Its plant in Ried houses 25 circular knitting machines and three seamless knitting machines with an annual output of around 905,000 square metres of fabric, and in addition to product development, design, cutting and some sewing are all carried out in-house.

Löffler is known for its transtex under garments, which ushered in the two-layer principle of structures combining hydrophobic polypropylene and other fibres like cotton, Modal, Tencel or merino wool.

Before transtex, endurance athletes usually wore pure cotton underwear next to their skin, which became wet over time and cooled the body down. Löffler’s two-layer fabric prevented this, since the polypropylene does not absorb moisture and instead wicks it to the outside, where it can evaporate to keep the skin dry.

Innovation has been ongoing ever since, and in December, Löffler received an ISPO Award 2022 for transtex Retr’x – its latest functional underwear made from recycled polypropylene from textile waste and a combination of recycled and GOTS-certified organic cotton. Transtex Retr’x is neither dyed or bleached and is Standard 100 by Oeko-Tex as well as Made In Green by Oeko-Tex approved.

In addition to its own branded products, the plant makes sports garments for sister company Fischer, which is also based in Ried, and is at the same time involved in significant government tender projects, including the supply of polo shirts for the Austrian Red Cross and for the German and Austrian police forces. Combined, Löffler and Fischer employ approximately 700 people in the region of Upper Austria.

Source:

TMAS by AWOL Media

10.02.2023

adidas: Top- and bottom-line outlook for 2023

adidas published its financial guidance for 2023. While the company continues to review future options for the utilization of its Yeezy inventory, this guidance already accounts for the significant adverse impact from not selling the existing stock. This would lower revenues by around € 1.2 billion and operating profit by around € 500 million this year. Against this background, adidas expects currency-neutral sales to decline at a high-single-digit rate in 2023. The company’s underlying operating profit is projected to be around the break-even level.

Should the company irrevocably decide not to repurpose any of the existing Yeezy product going forward, this would result in the write-off of the existing Yeezy inventory and would lower the company’s operating profit by an additional € 500 million this year. In addition, adidas expects one-off costs of up to € 200 million in 2023. These costs are part of a strategic review the company is currently conducting aimed at reigniting profitable growth as of 2024.

If all these effects were to materialize, the company would expect to report an operating loss of € 700 million in 2023.

adidas published its financial guidance for 2023. While the company continues to review future options for the utilization of its Yeezy inventory, this guidance already accounts for the significant adverse impact from not selling the existing stock. This would lower revenues by around € 1.2 billion and operating profit by around € 500 million this year. Against this background, adidas expects currency-neutral sales to decline at a high-single-digit rate in 2023. The company’s underlying operating profit is projected to be around the break-even level.

Should the company irrevocably decide not to repurpose any of the existing Yeezy product going forward, this would result in the write-off of the existing Yeezy inventory and would lower the company’s operating profit by an additional € 500 million this year. In addition, adidas expects one-off costs of up to € 200 million in 2023. These costs are part of a strategic review the company is currently conducting aimed at reigniting profitable growth as of 2024.

If all these effects were to materialize, the company would expect to report an operating loss of € 700 million in 2023.

In 2022, based on preliminary unaudited numbers, adidas revenues increased 1% in currencyneutral terms. In reported terms, sales were up 6% to € 22,511 million during the 12-months period (2021: € 21,234 million). The company’s gross margin reached a level of 47.3% (2021: 50.7%) in 2022. adidas generated an operating profit of € 669 million last year (2021: € 1,986 million), reflecting an operating margin of 3.0% (2021: 9.4%). Net income from continuing operations was € 254 million in 2022 (2021: € 1,492 million).

Source:

adidas AG

08.02.2023

ECHA publishes PFAS restriction proposal

The details of the proposed restriction of around 10 000 per- and polyfluoroalkyl substances (PFASs) are now available on ECHA’s website. ECHA’s scientific committees will now start evaluating the proposal in terms of the risks to people and the environment, and the impacts on society.

The proposal was prepared by authorities in Denmark, Germany, the Netherlands, Norway and Sweden and submitted to ECHA on 13 January 2023. It aims to reduce PFAS emissions into the environment and make products and processes safer for people.

All PFASs in the scope of the proposal are very persistent in the environment. If their releases are not minimised, people, plants and animals will be increasingly exposed, and without a restriction, such levels will be reached that have negative effects on people’s health and the environment. The authorities estimate that around 4.4 million tonnes of PFASs would end up in the environment over the next 30 years unless action is taken.

The details of the proposed restriction of around 10 000 per- and polyfluoroalkyl substances (PFASs) are now available on ECHA’s website. ECHA’s scientific committees will now start evaluating the proposal in terms of the risks to people and the environment, and the impacts on society.

The proposal was prepared by authorities in Denmark, Germany, the Netherlands, Norway and Sweden and submitted to ECHA on 13 January 2023. It aims to reduce PFAS emissions into the environment and make products and processes safer for people.

All PFASs in the scope of the proposal are very persistent in the environment. If their releases are not minimised, people, plants and animals will be increasingly exposed, and without a restriction, such levels will be reached that have negative effects on people’s health and the environment. The authorities estimate that around 4.4 million tonnes of PFASs would end up in the environment over the next 30 years unless action is taken.

Peter van der Zandt, ECHA’s Director for Risk Assessment said: “This landmark proposal by the five authorities supports the ambitions of the EU’s Chemicals Strategy and the Zero Pollution action plan. Now, our scientific committees will start their evaluation and opinion forming. While the evaluation of such a broad proposal with thousands of substances, and many uses, will be challenging, we are ready.”

Next steps
ECHA’s scientific committees for Risk Assessment (RAC) and for Socio-Economic Analysis (SEAC) will check that the proposal meets the legal requirements of REACH in their meetings in March 2023. If it does, the committees will begin their scientific evaluation of the proposal. A six-month consultation is planned to start on 22 March 2023.

RAC will form an opinion on whether the proposed restriction is appropriate in reducing the risks to people’s health and the environment, while SEAC’s opinion will be on the socio-economic impacts, i.e. benefits and costs to society, associated with the proposal. Both committees form their opinions based on the information in the restriction proposal and the comments received during consultations. The committees also consider advice from the Enforcement Forum on the enforceability of the proposed restriction. Once the opinions are adopted, they will be sent to the European Commission who, together with the EU Member States, will then decide on the potential restriction.

An online information session will be organised on 5 April 2023 to explain the restriction process and to help those interested in participating in the consultation.

More information:
ECHA PFAS polyfluoroalkyl
Source:

European Chemicals Agency

08.02.2023

NCTO: US Vice President Kamala Harris announces investments for industry

The National Council of Textile Organizations (NCTO), representing the full spectrum of the U.S. textile industry from fibers through finished sewn products, welcomed Vice President Kamala Harris’ announcement of $585 million in new textile and apparel investments and sourcing commitments in Central America.

“Over the past year, well over $1 billion of new textile and apparel investments have been announced in Central America and the United States,” said NCTO President and CEO Kim Glas.  “The $585 million of investments and sourcing commitments announced today in the region will continue to build on the strong momentum of growth of nearshoring and onshoring these critical supply chains.”

The National Council of Textile Organizations (NCTO), representing the full spectrum of the U.S. textile industry from fibers through finished sewn products, welcomed Vice President Kamala Harris’ announcement of $585 million in new textile and apparel investments and sourcing commitments in Central America.

“Over the past year, well over $1 billion of new textile and apparel investments have been announced in Central America and the United States,” said NCTO President and CEO Kim Glas.  “The $585 million of investments and sourcing commitments announced today in the region will continue to build on the strong momentum of growth of nearshoring and onshoring these critical supply chains.”

“The investments and sourcing commitments announced today continue to build on the robust textile and apparel co-production chain between the U.S. and Central America,” said NCTO President and CEO Kim Glas. “We sincerely appreciate the administration’s commitment to this critical manufacturing sector that has contributed to the backbone of economic development in Central America and the United States. And we look forward to working with our retail and brand partners to continue to expand our vital manufacturing sector.”

Over the last year, substantial investments have been flowing into Central America, predicated on the Dominican Republic-Central America Free Trade Agreement (CAFTA-DR) and the co-production chain that facilitates $15.1 billion in two-way textile and apparel trade and supports more than one million workers in the U.S. and the region.

“We saw apparel imports largely containing U.S. textile inputs from the CAFTA-DR region jump 24 percent according to the latest government trade data and we have seen well over $1 billion in investments in the region,” Glas said.

Several NCTO members previously joined the Vice President last year to announce their investments and sourcing commitments, including Parkdale Mills, Unifi, and SanMar.

“These are just a few of the key investments in the region, which illustrates how this co-production chain is continuing to make sustainable investments that strengthen supply chain resilience, create job opportunities and investment in the U.S. and the region, and ensure transparency in our supply chains, as momentum grows for onshoring and nearshoring textile and apparel production,” Glas said. “That is a win-win for our industry and the region.”

03.02.2023

Cellulose Fibres Conference 2023 publishes program

International experts will discuss topics along the entire cellulose fibre value chain at the upcoming Cellulose Fibres Conference, 8–9 March 2023 in Cologne and online.

How can the cellulose fibre industry contribute to the sustainability and circularity of the textile sector? How can fibre markets achieve a circular economy for their materials? What are the most sustainable technologies on the market? And, are there innovative, interesting raw materials and technologies worth exploring to meet the challenges of the coming years?

These and other questions in the field of cellulose fibres will be discussed within the program of the Cellulose Fibres Conference 2023. The two-day event will provide insights into the latest developments of the cellulose fibre sector and introduce innovative start-ups, technologies as well as novel fibre applications. A special focus will be set on the textile sector and its awaited paradigm shift towards circular economy in the following years.

Seven sessions will provide in depth views from fibre production to recycling, policy and market trends:

International experts will discuss topics along the entire cellulose fibre value chain at the upcoming Cellulose Fibres Conference, 8–9 March 2023 in Cologne and online.

How can the cellulose fibre industry contribute to the sustainability and circularity of the textile sector? How can fibre markets achieve a circular economy for their materials? What are the most sustainable technologies on the market? And, are there innovative, interesting raw materials and technologies worth exploring to meet the challenges of the coming years?

These and other questions in the field of cellulose fibres will be discussed within the program of the Cellulose Fibres Conference 2023. The two-day event will provide insights into the latest developments of the cellulose fibre sector and introduce innovative start-ups, technologies as well as novel fibre applications. A special focus will be set on the textile sector and its awaited paradigm shift towards circular economy in the following years.

Seven sessions will provide in depth views from fibre production to recycling, policy and market trends:

  • Strategies, Policy Framework of Textiles and Market Trends,
  • Circular Economy and Recyclability of Fibres,
  • Alternative Feedstocks and Supply Chains,
  • Innovation Award “Cellulose Fibre Innovation of the Year 2023″,
  • Sustainability and Environmental Impacts,
  • Ionic Liquids and New Technologies for Pulps, Fibres and Yarns,
  • New Technologies and Applications beyond Textiles.

The full conference program is available here.

Source:

nova-Institut für politische und ökologische Innovation GmbH

03.02.2023

Fiery® announces Independence

Fiery®, which provides Digital Front End (DFE) technology for production and industrial printing, announced that it has been separated from Electronics For Imaging, Inc. (“EFI”) and established as a separate company that will operate independently while remaining owned by EFI’s owner, Siris Capital Group LLC (together with its affiliates, "Siris").

Toby Weiss, long-time Chief Operating Officer and General Manager of Fiery, will continue to lead the business as CEO of Fiery, with Jeff Jacobson serving as Executive Chairman of Fiery in addition to his role as Executive Chairman of EFI.

“Fiery solutions have always been about enabling digital print and making print engines better, and this is a milestone in furthering that mission,” said Mr. Weiss. “Fiery OEM partners will benefit knowing that they are working with a company that is completely focused on adding value to their print platforms with world-class color management, high-performance image processing, and automated workflows.

Fiery®, which provides Digital Front End (DFE) technology for production and industrial printing, announced that it has been separated from Electronics For Imaging, Inc. (“EFI”) and established as a separate company that will operate independently while remaining owned by EFI’s owner, Siris Capital Group LLC (together with its affiliates, "Siris").

Toby Weiss, long-time Chief Operating Officer and General Manager of Fiery, will continue to lead the business as CEO of Fiery, with Jeff Jacobson serving as Executive Chairman of Fiery in addition to his role as Executive Chairman of EFI.

“Fiery solutions have always been about enabling digital print and making print engines better, and this is a milestone in furthering that mission,” said Mr. Weiss. “Fiery OEM partners will benefit knowing that they are working with a company that is completely focused on adding value to their print platforms with world-class color management, high-performance image processing, and automated workflows.

“Fiery will remain focused on working closely with its OEM partners, including the EFI Inkjet business, to continue developing cutting-edge technology that drives the next generation of automation, accuracy, and profit potential in digital printing,” Mr. Weiss continued. “Fiery now has a greater ability to serve as a neutral partner to ensure OEMs capture success within digital print. We look forward to accelerating our investment as a standalone company, while driving our expanding product portfolio, incorporating world-class color algorithms, and developing advanced cloud technology.”

Source:

EFI

(c) Andreas Endermann
Oberbürgermeister Dr. Stephan Keller und Annette Görtz
01.02.2023

Designerin Annette Görtz mit Modebusiness Award ausgezeichnet

  • Im „The Paradise Now“ wurde Designerin Annette Görtz mit dem Modebusiness Award ausgezeichnet
  • Die Landeshauptstadt ehrte gemeinsam mit dem Fashion Net Düsseldorf zum achten Mal nationale Einflussgrößen aus der Mode
  • Oberbürgermeister Dr. Stephan Keller begrüßte Gäste aus der Modebranche

In Düsseldorf wurde Annette Görtz, eine der international bekanntesten, deutschen Designerinnen und Modeunternehmer:innen, am 29. Januar für ihren Einfluss auf die Modewirtschaft Deutschlands mit dem Mode Business Award ausgezeichnet. Unter dem Motto „Next Generation“ empfingen Oberbürgermeister Dr. Stephan Keller und Angelika Firnrohr, Geschäftsführerin des Fashion Net rund 160 nationale und internationale Gäste zur festlichen Verleihung in Düsseldorfs In-Location „The Paradise Now“. Die vom Verein Fashion Net Düsseldorf im Jahr 2015 entwickelte Auszeichnung ehrt Impulsgeber:innen des Fashion Business, die sich durch ihr Engagement in der nordrhein-westfälischen Hauptstadt hervorgehoben haben.

  • Im „The Paradise Now“ wurde Designerin Annette Görtz mit dem Modebusiness Award ausgezeichnet
  • Die Landeshauptstadt ehrte gemeinsam mit dem Fashion Net Düsseldorf zum achten Mal nationale Einflussgrößen aus der Mode
  • Oberbürgermeister Dr. Stephan Keller begrüßte Gäste aus der Modebranche

In Düsseldorf wurde Annette Görtz, eine der international bekanntesten, deutschen Designerinnen und Modeunternehmer:innen, am 29. Januar für ihren Einfluss auf die Modewirtschaft Deutschlands mit dem Mode Business Award ausgezeichnet. Unter dem Motto „Next Generation“ empfingen Oberbürgermeister Dr. Stephan Keller und Angelika Firnrohr, Geschäftsführerin des Fashion Net rund 160 nationale und internationale Gäste zur festlichen Verleihung in Düsseldorfs In-Location „The Paradise Now“. Die vom Verein Fashion Net Düsseldorf im Jahr 2015 entwickelte Auszeichnung ehrt Impulsgeber:innen des Fashion Business, die sich durch ihr Engagement in der nordrhein-westfälischen Hauptstadt hervorgehoben haben. Christiane Arp, ehemalige VOGUE-Chefredakteurin, Vorstandsvorsitzende des Fashion Council Germany und langjährige Wegbegleiterin von Annette Görtz, hielt die Laudatio – nicht nur auf die Designerin selbst, sondern auf ihre gesamte Familie.

Rückenwind für Mode in Düsseldorf
„Der Modebusiness Award geht in diesem Jahr an Annette Görtz, die nicht nur den Orderstandort maßgeblich geprägt hat, sondern auch eine internationale Einflussgröße in der Mode ist. So wie Düsseldorf und Mode Hand in Hand gehen, so untrennbar ist auch die Modeunternehmerin mit der Landeshauptstadt verbunden: Ob im Showroom oder auf der Königsallee – ihr Bekenntnis und ihre Begeisterung für den Standort Düsseldorf sind ausschlaggebend für die Ehrung mit dem Modebusiness Award Düsseldorf 2023“, verkündet Oberbürgermeister Dr. Stephan Keller zur Auszeichnung der Designerin, die ihre Mode bereits in einer spektakulären Schau mit einem Laufsteg über Wasser in der Neusser Langen Foundation inszenierte.

Zwei Generationen – eine Modemarke
Für Annette Görtz ist der Mode Business Award mehr als nur eine Auszeichnung ihres gleichnamigen Labels. Der Preis ehrt den Familienzusammenhalt und ihre gemeinsame Mission, die das Unternehmen seit drei Jahrzehnten zu den renommiertesten Modemarken – Made in Germany – macht. Nach ihrem Diplom an der Fachhochschule Bielefeld machte sich die studierte Designerin 1984 selbstständig, später baute sie die Marke mit ihrem Mann Hans-Jörg Welsch zu einem international bekannten Luxuslabel auf, das seither eine avantgardistische und unverwechselbare Handschrift trägt. Ihr gemeinsamer Sohn, der 31-Jährige Maximilian Welsch, ist Absolvent der Königlichen Akademie für Mode in Antwerpen und führt seit 2021 den Betrieb mit Unterstützung seines Teams und der Familie weitestgehend selbstständig.

Heute, mit Vertretungen in Amsterdam, London, Zürich, Barcelona, New York und Sydney, sei Düsseldorf immer noch ihre Basis, sagt Annette Görtz – getreu ihrem Schaffensmotto „sich treu bleiben.“ Repräsentative Showrooms, zuerst die alte Schokoladenfabrik an der Kaiserswerther Str. und aktuelle die Gründerzeitvilla direkt an der Cecilienallee unterstreichen den Anspruch des Labels. Im eigenen Retail-Store MILIAN auf der Königsallee, verkauft die Unternehmerfamilie in bestem Markenumfeld ihre eigene Brand, aber auch internationale Labels wie Dries van Noten, Issey Miyake, Jil Sander oder Maison Margiela.

Source:

Fashion Net Düsseldorf e. V. / PR + Presseagentur textschwester

01.02.2023

Bündnis für nachhaltige Textilien: BTE zum Thema „Kreislaufwirtschaft und Klima“

Der BTE engagiert sich seit Jahren im vom Bundesentwicklungsministerium geförderten Textilbündnis. Ende 2022 wurde im Rahmen dessen Mitgliederversammlung eine strategische Neuausrichtung vorgestellt. Ziel ist es, den positiven Beitrag des Textilbündnisses zum Wandel hin zu einer nachhaltigeren und verantwortungsvolleren Textil- und Bekleidungsbranche zu ermöglichen und die Mitglieder dabei bestmöglich zu unterstützen.
 
Unverändert sollten Bündnismitglieder dabei alle zwei Jahre öffentlich darstellen, wie sie ihren Sorgfaltspflichten nachkommen. Anerkannt als Nachweis werden der bündniseigene Review-Prozess und auch der Bericht an das Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle (BAFA) im Rahmen des Lieferkettensorgfaltspflichtengesetzes (LkSG) oder die Berichterstattung gemäß Anforderungen des Grünen Knopfes 2.0.
 
Seit Anfang 2023 müssen alle Mitglieder jährlich eine Liste Ihrer Lieferanten, insbesondere der Nähereien und Konfektionsbetriebe, liefern. Diese wird in einer aggregierten Liste veröffentlicht. Verbindlich wird die Beteiligung an einem der folgenden Fokusthemen:

Der BTE engagiert sich seit Jahren im vom Bundesentwicklungsministerium geförderten Textilbündnis. Ende 2022 wurde im Rahmen dessen Mitgliederversammlung eine strategische Neuausrichtung vorgestellt. Ziel ist es, den positiven Beitrag des Textilbündnisses zum Wandel hin zu einer nachhaltigeren und verantwortungsvolleren Textil- und Bekleidungsbranche zu ermöglichen und die Mitglieder dabei bestmöglich zu unterstützen.
 
Unverändert sollten Bündnismitglieder dabei alle zwei Jahre öffentlich darstellen, wie sie ihren Sorgfaltspflichten nachkommen. Anerkannt als Nachweis werden der bündniseigene Review-Prozess und auch der Bericht an das Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle (BAFA) im Rahmen des Lieferkettensorgfaltspflichtengesetzes (LkSG) oder die Berichterstattung gemäß Anforderungen des Grünen Knopfes 2.0.
 
Seit Anfang 2023 müssen alle Mitglieder jährlich eine Liste Ihrer Lieferanten, insbesondere der Nähereien und Konfektionsbetriebe, liefern. Diese wird in einer aggregierten Liste veröffentlicht. Verbindlich wird die Beteiligung an einem der folgenden Fokusthemen:

  • Existenzsichernde Löhne und Einkaufspraktiken,
  • Kreislaufwirtschaft und Klima,
  • Geschlechtergerechtigkeit und
  • Beschwerdemechanismen und Abhilfe.

Der BTE beteiligt sich zukünftig an dem Fokusthema „Kreislaufwirtschaft und Klima“. In diesem Zusammenhang ruft der BTE interessierte Unternehmen - auch Nicht-Mitglieder des Textilbündnisses – auf, sich an dem Projekt „geschlossene Stoffkreisläufe in globalen Lieferketten mit integrierten Design-Guidelines“ zu beteiligen. Ziel ist die Implementierung von Maßnahmen für zirkuläre Geschäftsprozesse in nominierten Fabriken sowie die Reduzierung von Textilabfällen. Projektland ist Vietnam. Ein ausführlicher Projektplan kann angefordert werden beim BTE, Gudrun Höck, E-Mail hoeck@bte.de

Source:

BTE Handelsverband Textil Schuhe Lederwaren

(c) Beste Spa
01.02.2023

Beste x HeiQ AeoniQ™ launch first collection

Beste x HeiQ AeoniQ™ announce their partnership with the launch of a capsule in the CARPINI collection at Milano Unica. The fabrics including HeiQ AeoniQ™ are crafted by the Italian textiles manufacturer Beste, well known for supplying high-end fabrics for premium and luxury brands.

The fabrics capsule collection for S/S 24 includes 12 articles made with 100% HeiQ AeoniQ™, linen, and HeiQ AeoniQ™ blends, and cotton and HeiQ AeoniQ™ blends in several different proportions.
The collection is named FLOW, as related to the movement of water and air to be in tune with Nature’s balance and rhythm, with a color range including hay, black, water, caramel, violet, dust, denim, lime, and cobalt.

With this initiative, Beste becomes the first partner to incorporate the HeiQ AeoniQ™ fiber into its active fabric portfolio, and also its Tessuteka, the library that keeps all the fabrics produced by the company since 1993.

Beste x HeiQ AeoniQ™ announce their partnership with the launch of a capsule in the CARPINI collection at Milano Unica. The fabrics including HeiQ AeoniQ™ are crafted by the Italian textiles manufacturer Beste, well known for supplying high-end fabrics for premium and luxury brands.

The fabrics capsule collection for S/S 24 includes 12 articles made with 100% HeiQ AeoniQ™, linen, and HeiQ AeoniQ™ blends, and cotton and HeiQ AeoniQ™ blends in several different proportions.
The collection is named FLOW, as related to the movement of water and air to be in tune with Nature’s balance and rhythm, with a color range including hay, black, water, caramel, violet, dust, denim, lime, and cobalt.

With this initiative, Beste becomes the first partner to incorporate the HeiQ AeoniQ™ fiber into its active fabric portfolio, and also its Tessuteka, the library that keeps all the fabrics produced by the company since 1993.

For Carlo Centonze, HeiQ’s CEO “the partnership with Beste makes total sense for all the values embodied by HeiQ AeoniQ™ that we both share, namely its commitment to circular ethics, practice and promote sustainability, and have a positive impact in the environment while also creating new business opportunities that the market and the Planet so urgently need.”

According to Giovanni Santi, Beste’s CDA president: “Beste SpA benefit company is strongly committed to developing a positive and responsible impact over the environment and the social fabric it is surrounded by. To meet this precise criterion, we use HeiQ AeoniQ™, a new biodegradable fiber developed by HeiQ, a Swiss chemical company that is Beste's constant partner in this indispensable green revolution. The introduction of HeiQ AeoniQ™, namely a fiber that is cellulosic in nature but with characteristics and performances similar to polyester ones, concerns a significant step in the reduction of CO2 emissions and plastics. It is not only a responsible choice, but it also deals with a precise and courageous positioning in the constant battle in favor of our planet by starting from the textile innovation front.”

The new Beste x HeiQ AeoniQ™ fabrics will be displayed at Beste’s booth during the Milano Unica trade show from January 31st to February 2nd, in Milan, Italy.

More information:
HeiQ AeoniQ Beste Milano Unica
Source:

HeiQ

(c) INDA
01.02.2023

FiltXPO™ 2023 taking place in October

Global leading companies from more than 15 countries in the filtration and separation industry will connect with some 1,500 industry professionals and launch their innovations at FiltXPO™ 2023, Oct. 10-12, at Navy Pier in Chicago, Illinois.

FiltXPO™, an exhibition and conference dedicated exclusively to filtration and separation, is now being held on an 18-month cycle, making it a valuable opportunity to generate new business and grow global relationships with unique exposure to the North American market, according to INDA.

FiltXPO™ will draw senior-level professionals from around the world in major market segments involved in the design, manufacture, sales, and use of filtration/separation products and services.

A feature of the event will be the technical conference – Summit for Global Change. Five panels of global industry experts will debate filtration and separation’s most compelling challenges such as indoor air quality, filtration sustainability, standards and technologies. FiltXPO™ will also offer a one-and-a-half day intensive training course on the development, testing and application of filtration and separation media.

Global leading companies from more than 15 countries in the filtration and separation industry will connect with some 1,500 industry professionals and launch their innovations at FiltXPO™ 2023, Oct. 10-12, at Navy Pier in Chicago, Illinois.

FiltXPO™, an exhibition and conference dedicated exclusively to filtration and separation, is now being held on an 18-month cycle, making it a valuable opportunity to generate new business and grow global relationships with unique exposure to the North American market, according to INDA.

FiltXPO™ will draw senior-level professionals from around the world in major market segments involved in the design, manufacture, sales, and use of filtration/separation products and services.

A feature of the event will be the technical conference – Summit for Global Change. Five panels of global industry experts will debate filtration and separation’s most compelling challenges such as indoor air quality, filtration sustainability, standards and technologies. FiltXPO™ will also offer a one-and-a-half day intensive training course on the development, testing and application of filtration and separation media.

(c) Andreas Endermann
Oberbürgermeister Dr. Stephan Keller und Sarah Vieten
01.02.2023

Sarah Vieten wird Geschäftsführerin bei Fashion Net Düsseldorf e.V.

Ab dem 01. Februar wird Sarah Vieten offiziell die Geschäftsleitung des Düsseldorfer Modevereins Fashion Net übernehmen und löst somit das langjährige Amt von Angelika Firnrohr ab.

Als gebürtige Mönchengladbacherin zog es Sarah Vieten bereits zu Studienzeiten nach Düsseldorf, wo sie an der HHU ihr Studium der Medien- und Kulturwissenschaften absolvierte. Von 2009 bis 2016 arbeitete Vieten bei dem Düsseldorfer Fashion-Unternehmen JADES und verhalf als Content-, Social Media- und PR-Managerin dem Onlineshop JADES24 zu digitalem und zu stationärem Erfolg. Es folgten Stationen im Global Marketing- und Content Team des Messer- und Kochgeschirrexperten ZWILLING als auch bei der SNIPES-Tochter ONYGO. Als Dozentin gab sie an der AMD Düsseldorf Seminare zu Mode- und Online-Journalismus. Seit 2019 unterstützte Vieten die Düsseldorferin Modedesignerin und Unternehmerin Stephanie Hahn in der Projekt-Entwicklung des ersten deutschen „Green Luxury“-Concept Stores LIVE LAB STUDIOS. Seit der Eröffnung plante und veranstaltete sie als Store-Managerin regelmäßig branchen- sowie themenübergreifende Happenings.

Ab dem 01. Februar wird Sarah Vieten offiziell die Geschäftsleitung des Düsseldorfer Modevereins Fashion Net übernehmen und löst somit das langjährige Amt von Angelika Firnrohr ab.

Als gebürtige Mönchengladbacherin zog es Sarah Vieten bereits zu Studienzeiten nach Düsseldorf, wo sie an der HHU ihr Studium der Medien- und Kulturwissenschaften absolvierte. Von 2009 bis 2016 arbeitete Vieten bei dem Düsseldorfer Fashion-Unternehmen JADES und verhalf als Content-, Social Media- und PR-Managerin dem Onlineshop JADES24 zu digitalem und zu stationärem Erfolg. Es folgten Stationen im Global Marketing- und Content Team des Messer- und Kochgeschirrexperten ZWILLING als auch bei der SNIPES-Tochter ONYGO. Als Dozentin gab sie an der AMD Düsseldorf Seminare zu Mode- und Online-Journalismus. Seit 2019 unterstützte Vieten die Düsseldorferin Modedesignerin und Unternehmerin Stephanie Hahn in der Projekt-Entwicklung des ersten deutschen „Green Luxury“-Concept Stores LIVE LAB STUDIOS. Seit der Eröffnung plante und veranstaltete sie als Store-Managerin regelmäßig branchen- sowie themenübergreifende Happenings.

Durch ihre jahrelange Expertise konnte sie ein Netzwerk von Meinungsmacher:innen aus Fashion, Beauty und Interieur aufbauen. „Mit der Übernahme der Fashion Net Geschäftsführung möchte ich meine vielfältige Berufs- und Branchenerfahrung einbringen und zur positiven Standortentwicklung meiner geliebten Wahlheimat beitragen. Düsseldorf steckt voller kreativer Köpfe und modischem Potential. Ich freue mich auf viele neue Herausforderungen, Aufgaben und einen produktiven Dialog aller Akteur:innen“, sagt Vieten zu ihrer neuen Position.

Source:

Fashion Net Düsseldorf e. V. / PR + Presseagentur textschwester

(c) Hohenstein
27.01.2023

OEKO-TEX® ORGANIC COTTON - New label for organic cotton

From April 2023, OEKO-TEX® will officially launch its new ORGANIC COTTON label. Two initial pilot customers have already been certified by the testing service provider Hohenstein: the Indian textile supplier Milan Group and the Turkish cotton producer Akasya.

The new organic label ensures that all requirements for labeling as organic cotton are met. In addition to testing in accordance with OEKO-TEX® STANDARD 100, it ensures that the cotton contains less than ten percent genetically modified material, complies with pesticide limits and guarantees its organic origin.

Textile companies whose products have been certified with the OEKO-TEX® STANDARD 100 can now have their certificates extended to an ORGANIC COTTON certificate after ensuring ecological production.

"A combination with OEKO-TEX® MADE IN GREEN is ideal," explains Ivonne Schramm, Head of OEKO-TEX® at Hohenstein. "This ensures environmental friendliness, transparency and socially responsible conditions in a single certification."

From April 2023, OEKO-TEX® will officially launch its new ORGANIC COTTON label. Two initial pilot customers have already been certified by the testing service provider Hohenstein: the Indian textile supplier Milan Group and the Turkish cotton producer Akasya.

The new organic label ensures that all requirements for labeling as organic cotton are met. In addition to testing in accordance with OEKO-TEX® STANDARD 100, it ensures that the cotton contains less than ten percent genetically modified material, complies with pesticide limits and guarantees its organic origin.

Textile companies whose products have been certified with the OEKO-TEX® STANDARD 100 can now have their certificates extended to an ORGANIC COTTON certificate after ensuring ecological production.

"A combination with OEKO-TEX® MADE IN GREEN is ideal," explains Ivonne Schramm, Head of OEKO-TEX® at Hohenstein. "This ensures environmental friendliness, transparency and socially responsible conditions in a single certification."

The certificate can be used for ready-made articles (e.g. T-shirt, bedspread, etc.) as well as for textile intermediate products (e.g. intermediate products such as raw fibers, yarns, etc.). Mixtures of organic and conventional cultivation are not permitted.

Source:

Hohenstein

(c) ZERO foundation, Foto: Ruth Magers
27.01.2023

Ausstellung und Performance in der ZERO foundation

Anlässlich des fünfzehnjährigen Jubiläums der Stiftung widmet sich die ZERO foundation in Düsseldorf in einer Ausstellung dem Verhältnis von ZERO und Mode. Gezeigt werden neben Werken der Sammlung auch Modekreationen und Designentwürfe von ZERO-Künstler*innen, wie ein von Yves Klein gestaltetes Abendkleid.

Im Zusammenspiel von Ausstellung, Performance und Design wirft Ein Kleid, monochrom einen neuen Blick auf die ZERO-Bewegung und lässt junge Künstler*innen aus den Disziplinen Mode, Musik und Szenographie eine intensive Auseinandersetzung mit der berühmten Avantgarde erfahren. Darunter eine Präsentation der jungen Modedesignerin Viktoria Lorenz am 16. und 22. April, die ganz im Zeichen der innovativen Arbeiten von ZERO-Künstler*innen wie Mack, Piene und Uecker steht.

Laufzeit Ausstellung: 16. April - 2. Juli 2023
Fashion Show in der Ausstellung: 16. und 22. April 2023

Anlässlich des fünfzehnjährigen Jubiläums der Stiftung widmet sich die ZERO foundation in Düsseldorf in einer Ausstellung dem Verhältnis von ZERO und Mode. Gezeigt werden neben Werken der Sammlung auch Modekreationen und Designentwürfe von ZERO-Künstler*innen, wie ein von Yves Klein gestaltetes Abendkleid.

Im Zusammenspiel von Ausstellung, Performance und Design wirft Ein Kleid, monochrom einen neuen Blick auf die ZERO-Bewegung und lässt junge Künstler*innen aus den Disziplinen Mode, Musik und Szenographie eine intensive Auseinandersetzung mit der berühmten Avantgarde erfahren. Darunter eine Präsentation der jungen Modedesignerin Viktoria Lorenz am 16. und 22. April, die ganz im Zeichen der innovativen Arbeiten von ZERO-Künstler*innen wie Mack, Piene und Uecker steht.

Laufzeit Ausstellung: 16. April - 2. Juli 2023
Fashion Show in der Ausstellung: 16. und 22. April 2023

Source:

ZERO foundation / PR+Presseagentur textschwester

27.01.2023

BVMed-Datenbank: Medizintechnik-Methodenbewertung

In der im Frühjahr 2022 gestarteten Datenbank „BVData“ des Bundesverbandes Medizintechnologie (BVMed) sind mittlerweile über 400 Bewertungsverfahren für über 200 innovative Untersuchungs- und Behandlungsmethoden mit Medizintechnologien abgebildet. Die BVMed-Datenbank bereitet aus der Medizintechnik-Perspektive die Methodenbewertungs-Verfahren des Gemeinsamen Bundesausschusses (G-BA) und weiterer beteiligter Organisationen strukturiert auf.

Die Anforderungen an die sichere und leistungsfähige Behandlung von Patient:innen mit Medizinprodukten wachsen stetig. Mit geeigneten Datenquellen können wichtige Erkenntnisse aus dem Versorgungsalltag gewonnen werden, um die Behandlungsqualität zu verbessern. Ein wichtiges Instrument für Medizintechnik-Hersteller, um den Nutzen von Medizinprodukten zu belegen, sind Verfahren der Methodenbewertung, beispielsweise die Erprobungsverfahren.

In der im Frühjahr 2022 gestarteten Datenbank „BVData“ des Bundesverbandes Medizintechnologie (BVMed) sind mittlerweile über 400 Bewertungsverfahren für über 200 innovative Untersuchungs- und Behandlungsmethoden mit Medizintechnologien abgebildet. Die BVMed-Datenbank bereitet aus der Medizintechnik-Perspektive die Methodenbewertungs-Verfahren des Gemeinsamen Bundesausschusses (G-BA) und weiterer beteiligter Organisationen strukturiert auf.

Die Anforderungen an die sichere und leistungsfähige Behandlung von Patient:innen mit Medizinprodukten wachsen stetig. Mit geeigneten Datenquellen können wichtige Erkenntnisse aus dem Versorgungsalltag gewonnen werden, um die Behandlungsqualität zu verbessern. Ein wichtiges Instrument für Medizintechnik-Hersteller, um den Nutzen von Medizinprodukten zu belegen, sind Verfahren der Methodenbewertung, beispielsweise die Erprobungsverfahren.

Ein Methodenverfahren erfordert die Teilnahme vieler unabhängiger Institute. Hier ist allerdings die Kommunikation der Untersuchungsergebnisse und Beschlüsse nicht einheitlich geregelt. Einen vollständigen Überblick über die Methodenbewertung und Analysen gibt die herstellerorientierte digitale Bewertungsverfahren-Datenbank „BVData“ des BVMed. Dort werden Verfahren von der Eröffnung bis zur abschließenden Bewertung strukturiert hinterlegt. Mit den vollständig recherchierbaren Datensätzen zur Erprobung und Bewertung von Medizinprodukten können Medizintechnik-Unternehmen alle Daten schnell und aussagekräftig analysieren.

Source:

BVMed | Bundesverband Medizintechnologie e.V.