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Hochschule Niederrhein: Neuer Pressesprecher (c) Hochschule Niederrhein
Tim Wellbrock, Neuer Pressesprecher
29.10.2021

Hochschule Niederrhein: Neuer Pressesprecher

Tim Wellbrock wird zum 1. November 2021 neuer Pressesprecher und Leiter der Hochschulkommunikation an der Hochschule Niederrhein. Er folgt damit auf Dr. Christian Sonntag, der nach elf Jahren die Hochschule Niederrhein verlässt.

Wellbrock war seit 2018 persönlicher Referent des Präsidenten, davor mehrere Jahre stellvertretender Pressesprecher an der Hochschule. Seine journalistische Ausbildung erwarb der 42-Jährige beim Sport-Informations-Dienst, Deutschlands größter Sportnachrichtenagentur.

Tim Wellbrock wird zum 1. November 2021 neuer Pressesprecher und Leiter der Hochschulkommunikation an der Hochschule Niederrhein. Er folgt damit auf Dr. Christian Sonntag, der nach elf Jahren die Hochschule Niederrhein verlässt.

Wellbrock war seit 2018 persönlicher Referent des Präsidenten, davor mehrere Jahre stellvertretender Pressesprecher an der Hochschule. Seine journalistische Ausbildung erwarb der 42-Jährige beim Sport-Informations-Dienst, Deutschlands größter Sportnachrichtenagentur.

More information:
Hochschule Niederrhein
Source:

Hochschule Niederrhein

(c) Montalvo
Mike Cunningham, Europe Director of Sales and Service
28.10.2021

Montalvo names new European Director of Sales and Service

Montalvo, international specialist in web tension control, has hired Mr. Mike Cunningham as their new Europe Director of Sales and Service. Mr. Cunningham will oversee Montalvo’s European sales and service efforts, implementing Montalvo’s regional strategy, increasing and developing the sales service, and support for Montalvo across EMEA. Mr. Cunningham’s primary responsibilities include: developing and coordinating partnerships, forming new alliances with key players while bringing new innovations into the market, and leading both Montalvo’s direct sales, technical, and customer service teams, as well as their resellers and distributors.

Montalvo Chief Executive Officer Bryon Williams said, “This is very exciting for all of us here at Montalvo, as we are expanding our European foothold and market. Mike brings an exciting energy to the team and the market, with a unique perspective and customer focus to which our customers are already responding well. In addition, Mike is bringing new ideas and innovations to our growing business while expanding our reach and responsiveness in the EMEA region. We look forward to what the future holds.”

Montalvo, international specialist in web tension control, has hired Mr. Mike Cunningham as their new Europe Director of Sales and Service. Mr. Cunningham will oversee Montalvo’s European sales and service efforts, implementing Montalvo’s regional strategy, increasing and developing the sales service, and support for Montalvo across EMEA. Mr. Cunningham’s primary responsibilities include: developing and coordinating partnerships, forming new alliances with key players while bringing new innovations into the market, and leading both Montalvo’s direct sales, technical, and customer service teams, as well as their resellers and distributors.

Montalvo Chief Executive Officer Bryon Williams said, “This is very exciting for all of us here at Montalvo, as we are expanding our European foothold and market. Mike brings an exciting energy to the team and the market, with a unique perspective and customer focus to which our customers are already responding well. In addition, Mike is bringing new ideas and innovations to our growing business while expanding our reach and responsiveness in the EMEA region. We look forward to what the future holds.”

Mr. Cunningham has a background in product design and engineering and complex bespoke industrial solutions with a bias towards computing and networking solutions in the manufacturing industry. Mr. Cunningham holds an engineering degree from the prestigious Brunel University School in London.

Source:

The Montalvo Corporation

Herr Dr.-Ing. Moniruddoza Md. Ashir vom ITM wurde am 12. Oktober 2021 für seine Dissertation "Entwicklung von neuartigen textilbasierten adaptiven Faserkunststoffverbunden mit Formgedächtnislegierungen“ mit dem Innovationspreis des Industrieclubs Sachsen 2020 ausgezeichnet. © Juergen Loesel
Herr Dr. Ashir (2.v.re.) zur Preisverleihung des Innovationspreises des Industrieclubs Sachsen 2020 gemeinsam mit Frau B. Deutsch (Geschäftsführerin Industrieclub Sachsen e.V.), Herr Prof. Dr. Ch. Cherif (Direktor des ITM), Frau Prof. U. Staudinger (Rektorin der TUD) und Herrn Dr. G. Bruntsch (Präsident Industrieclub Sachsen e.V.); v.l.n.r.
27.10.2021

Wissenschaftler vom ITM der TU Dresden mit dem Innovationspreis des Industrieclubs Sachsen geehrt

  • Herr Dr.-Ing. Moniruddoza Md. Ashir vom ITM wurde am 12. Oktober 2021 für seine Dissertation "Entwicklung von neuartigen textilbasierten adaptiven Faserkunststoffverbunden mit Formgedächtnislegierungen“ mit dem Innovationspreis des Industrieclubs Sachsen 2020 ausgezeichnet.
  • Der Preis ist mit 5.000 EUR dotiert und wird jährlich an einen Absolventen der TU Dresden verliehen.

Die Entscheidung zur Vergabe des Innovationspreises des Industrieclubs Sachsen 2020 erfolgte im Sommer 2021 durch ein Preisgericht. Die Verleihung des Innovationspreises erfolgte im Rahmen einer Veranstaltung des Industrieclubs Sachsen im Schloss Eckberg in Dresden am 12. Oktober 2021.

  • Herr Dr.-Ing. Moniruddoza Md. Ashir vom ITM wurde am 12. Oktober 2021 für seine Dissertation "Entwicklung von neuartigen textilbasierten adaptiven Faserkunststoffverbunden mit Formgedächtnislegierungen“ mit dem Innovationspreis des Industrieclubs Sachsen 2020 ausgezeichnet.
  • Der Preis ist mit 5.000 EUR dotiert und wird jährlich an einen Absolventen der TU Dresden verliehen.

Die Entscheidung zur Vergabe des Innovationspreises des Industrieclubs Sachsen 2020 erfolgte im Sommer 2021 durch ein Preisgericht. Die Verleihung des Innovationspreises erfolgte im Rahmen einer Veranstaltung des Industrieclubs Sachsen im Schloss Eckberg in Dresden am 12. Oktober 2021.

In der Dissertation werden alternative Ansätze auf Basis von innovativen textilbasierten adaptiven Faserkunststoffverbunden (FKV) mit strukturintegrierten Formgedächtnislegierungen konzipiert, umgesetzt, erprobt und im Vergleich mit konventionellen technischen Lösungen evaluiert. Daher galt es, eine Vielzahl bisher ungelöster konzeptioneller sowie textil- und materialspezifischer Fragestellungen zu bearbeiten und tiefgreifend zu analysieren. Hierzu zählen die Entwicklung neuartiger Ansätze und technologischer Lösungen sowohl zur reproduzierbaren Einstellung einer anforderungsgerechten Grenzschicht zwischen der Formgedächtnislegierung in Drahtform sowie dem umgebenden Faserverbundwerkstoff, als auch zur vollautomatischen Integration des textilverarbeitbaren Aktors in die Verstärkungsstruktur. Weitere Zielstellungen bestanden in der Ermittlung von Struktur-Funktionseigenschaftsbeziehungen, dem Nachweis der funktionalen Langzeitstabilität sowie der Konzeptionierung und Erprobung von industrierelevanten Funktionsdemonstratoren. Hier wurden adaptive FVK als bionisch inspirierter Flug-, Nachgiebigkeits-, Greif-, Spann-, gezielter Flüssigkeitssteuerungs-, Wisch- und Fortbewegungsmechanismus konzipiert. Diese Demonstratoren repräsentieren alle wesentlichen Funktionalitäten der adaptiven FVK-Kinematik und lassen sich leicht auf andere industrielle Anwendungsbereiche übertragen, wie z. B. die Flugzeug-, Automobil-, Medizin-, Soft-Robotik-, Bau- oder Industrietechnikbranche.

Die Forschungs- und Entwicklungsarbeiten erfolgten in enger Zusammenarbeit mit der Industrie, wie z. B. thoenes Dichtungstechnik GmbH und Elbe Flugzeugwerke GmbH und werden zukünftig am ITM intensiv fortgesetzt. Die neu entwickelte Technologie und Strukturen werden dem Leichtbau insbesondere als Knotenelemente für Rahmentragwerke im Fahrzeugbau, in der Luft- und Raumfahrt, im Maschinenbau sowie auch in der Architektur neue Impulse verleihen. Gegenwärtig wird forschungsseitig die Anwendung dieser Strukturen für medizinische Bereiche, insbesondere orthopädische oder prothetische Hilfsmittel, vorangetrieben.

Source:

Technische Universität Dresden

With the "SmartTex" shirt, astronauts can wear the necessary sensors comfortably on their bodies. © DLR
SmartTex Shirt
27.10.2021

Research for cosmic missions: SmartTex provides data on vital functions

It looks like a normal shirt, but it has it all: The new SmartTex shirt uses integrated sensors to transfer physiological data from astronauts to Earth via a wireless communication network. In this way, the effects of the space environment on the human cardiovascular system will be evaluated and documented, especially with regard to long-term manned space missions. Developed by the German Aerospace Center (DLR) in cooperation with DSI Aerospace Technology, the Medical Faculty of Bielefeld University and textile research partner Hohenstein, SmartTex will be tested for the first time as part of the Wireless Compose-2 (WICO2) project by German ESA astronaut Dr. Matthias Maurer, who will leave for his ‘Cosmic Kiss’ mission on the International Space Station (ISS) for six months on October 30, 2021.

It looks like a normal shirt, but it has it all: The new SmartTex shirt uses integrated sensors to transfer physiological data from astronauts to Earth via a wireless communication network. In this way, the effects of the space environment on the human cardiovascular system will be evaluated and documented, especially with regard to long-term manned space missions. Developed by the German Aerospace Center (DLR) in cooperation with DSI Aerospace Technology, the Medical Faculty of Bielefeld University and textile research partner Hohenstein, SmartTex will be tested for the first time as part of the Wireless Compose-2 (WICO2) project by German ESA astronaut Dr. Matthias Maurer, who will leave for his ‘Cosmic Kiss’ mission on the International Space Station (ISS) for six months on October 30, 2021.

"We were already able to gain valuable insights into the interaction of the body, clothing and climate under microgravity conditions during the previous projects Spacetex (2014) and Spacetex2 (2018)," explains Hohenstein Senior Scientific Expert Dr. Jan Beringer. The insights provided at the time by the mission of ESA astronaut Dr. Alexander Gerst have now been directly incorporated into the development of the new SmartTex shirt at Hohenstein. "Matthias Maurer can wear his tailor-made shirt comfortably on his body during his everyday work on the International Space Station. For this, we used his body measurements as the basis for our cut development and the production of the shirt. We integrated the necessary sensors as well as data processing and communication modules into the shirt's cut in such a way that they interfere as little as possible and are always positioned in the right place, regardless of the wearing situation. This is the prerequisite for reliably measuring the relevant physiological data." The SmartTex shirt is intended to provide a continuous picture of the vital functions of astronauts. This will be particularly relevant for future long-term manned space missions to the Moon and Mars.

For example, during the BEAT experiment (Ballistocardiography for Extraterrestrial Applications and long-Term missions), Matthias Maurer will be the first astronaut to wear a T-shirt equipped with sensors that measure his ballistocardiographic data such as pulse and relative blood pressure. For this purpose, the sensors were calibrated in the :envihab research facility at the DLR Institute of Aerospace Medicine in Cologne. Details on the contraction rate and opening and closing times of the heart valves, which are normally only accessible via sonography or computer tomography, can also be read from the data material. The goal is to study the effects of the space environment on the human cardiovascular system. To be able to analyse these effects realistically, Matthias Maurer's ballistocardiographic data will be recorded before, during and after his stay on the ISS. For the future, a technology transfer of the SmartTex shirt for application in the field of fitness or even in telemedicine is conceivable.

Wireless Compose-2 (WICO2)
The project was planned and prepared by the German Aerospace Center (DLR) and its cooperation partners DSI Aerospace Technology, Hohenstein and the University of Bielefeld. The wireless communication network reads sensor data and can determine the position of people and objects in space by propagation times of radio pulses. It is also available as a platform for several experiments on the ISS. The determined data is temporarily stored within the network and read out at regular intervals by the astronauts. These data packets are then transferred to Earth via the ISS link and analysed by the research teams. It can generate its own energy from artificial light sources via solar cells.

 

 

ESA astronaut Dr. Matthias Maurer in summer 2021 during preliminary talks on the Cosmic Kiss mission in DLR's :envihab in Cologne. © DLR


Sensors measure physiological data during a test run on Earth. © DLR


With the "SmartTex" shirt, astronauts can wear the necessary sensors comfortably on their bodies. © DLR

Dr. Jan Beringer, Hohenstein Senior Scientific Expert. © Hohenstein

(c) Montalvo Corporation
Russ Hall, North America Director of Sales & Service
20.10.2021

Montalvo names new North America Director of Sales & Service

Montalvo, international specialists in web tension control, has promoted Russ Hall to North America Director of Sales & Service.  Mr. Hall’s primary responsibilities are overseeing Montalvo’s North America sales team by building, managing, and maintaining new business strategies. In addition, Mr. Hall will be developing relationships with our existing and new industry partners.

Mr. Hall holds an undergraduate degree in Biomedical Technology and a graduate degree in NGO Leadership & Development. Over the last 30 years, Mr. Hall has held service, sales, and management positions with multiple technology companies. Mr. Hall joined the Montalvo technical and sales team two years ago.

Montalvo, international specialists in web tension control, has promoted Russ Hall to North America Director of Sales & Service.  Mr. Hall’s primary responsibilities are overseeing Montalvo’s North America sales team by building, managing, and maintaining new business strategies. In addition, Mr. Hall will be developing relationships with our existing and new industry partners.

Mr. Hall holds an undergraduate degree in Biomedical Technology and a graduate degree in NGO Leadership & Development. Over the last 30 years, Mr. Hall has held service, sales, and management positions with multiple technology companies. Mr. Hall joined the Montalvo technical and sales team two years ago.

More information:
Montalvo web tension control
Source:

Montalvo Corporation

WEITBLICK führt Produkte mit dem Grünen Knopf ein
Grüner Knopf Logo
06.10.2021

WEITBLICK führt Produkte mit dem Grünen Knopf ein

  • Der Grüne Knopf zeichnet Textilien aus, die unter besonders hohen Sozial- und Umweltstandards hergestellt werden und für eine nachhaltige Lieferkette stehen.

Weitblick, Produzent hochwertiger Workwear und Corporate Fashion, hat den umfassenden Zertifizierungsprozess durchlaufen und darf ab sofort erste Produkte unter dem Siegel für ganzheitlich fair und ökologisch produzierte Workwear führen.

Der Grüne Knopf wurde 2019 vom Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung ins Leben gerufen und verbindet Anforderungen an das Produkt sowie das Unternehmen. Die Erfüllung der 26 Produktkriterien wird über vorhandene, anerkannte und glaubwürdige Siegel nachgewiesen. Grundlage der 20 Unternehmenskriterien sind die Leitprinzipien für Wirtschaft und Menschenrechte der Vereinten Nationen sowie Empfehlungen der Organisation für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (OECD). Das Metasiegel soll so dem Verbraucher einen gewissenhaften Konsum erleichtern und im bestehenden Siegel-Dschungel Übersicht schaffen.

  • Der Grüne Knopf zeichnet Textilien aus, die unter besonders hohen Sozial- und Umweltstandards hergestellt werden und für eine nachhaltige Lieferkette stehen.

Weitblick, Produzent hochwertiger Workwear und Corporate Fashion, hat den umfassenden Zertifizierungsprozess durchlaufen und darf ab sofort erste Produkte unter dem Siegel für ganzheitlich fair und ökologisch produzierte Workwear führen.

Der Grüne Knopf wurde 2019 vom Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung ins Leben gerufen und verbindet Anforderungen an das Produkt sowie das Unternehmen. Die Erfüllung der 26 Produktkriterien wird über vorhandene, anerkannte und glaubwürdige Siegel nachgewiesen. Grundlage der 20 Unternehmenskriterien sind die Leitprinzipien für Wirtschaft und Menschenrechte der Vereinten Nationen sowie Empfehlungen der Organisation für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (OECD). Das Metasiegel soll so dem Verbraucher einen gewissenhaften Konsum erleichtern und im bestehenden Siegel-Dschungel Übersicht schaffen.

Tiefgehende Analyse
Als Unternehmen hat Weitblick von jeher ein besonderes Augenmerk auf soziale und ökologische Fairness gelegt, letztlich wollte sich der Workwear-Produzent aber auch der Herausforderung einer Zertifizierung stellen. Mit dem Grünen Knopf hat das Team um Gesellschafterin Isabelle Ilori-King ein unabhängiges, staatliches Siegel gefunden, das den eigenen strengen Anspruch widerspiegelt und stets auch Weiterentwicklung fordert. Der seit gut einem Jahr andauernde Zertifizierungsprozess wurde bei Weitblick von einem ambitionierten und erfahrenen Team rund um Peter Tolksdorf aus dem Bereich Materialentwicklung sowie Isabelle Ilori-King, Gesellschafterin und verantwortlich für die Bereiche Personal, Nachhaltigkeit und Corporate Management begleitet. Unterstützt wurde die Projektgruppe dabei von der hessnatur Stiftung, einer gemeinnützigen und unabhängigen Stiftung mit dem Zweck, Unternehmen bei der Umsetzung ökologischer und sozialer Standards zu beraten.

Eine permanente Aufgabe
„Auch wenn wir bereits auf einem guten Weg sind – die Zertifizierung erster Produkte mit dem Grünen Knopf sehen wir erst als Beginn eines immerwährenden Prozesses. Wir verstehen uns als Vorreiter und Visionär unserer Branche und wollen darum immer noch ein wenig mehr leisten. Für unsere Kunden, für unsere Mitarbeiter und Lieferanten“, erklärt Peter Tolksdorf. Im Unternehmen wurde erst kürzlich eine neue Stabstelle geschaffen, um dem Thema Nachhaltigkeit noch stärkere Gewichtung zu verleihen. Die Nachhaltigkeitsmanagerin, Eva Englert verantwortet künftig nicht nur die Umsetzung und Mitgestaltung der Nachhaltigkeitsstrategie, sondern prüft auch insbesondere die internen Entwicklungs-prozesse, die europäischen Produktionsstätten und übernimmt die Trendrecherche sowie Marktbeobachtung.

Und das macht Weitblick mit der bestandenen Lizensierung ab sofort eben schwarz auf weiß sichtbar: erste Kollektionsstücke werden bereits im November diesen Jahres mit dem Grünen Knopf Label ausgezeichnet und im Weitblick Online-Shop, über den Direkt-Vertrieb oder die textilen Dienstleistungspartner erhältlich sein.

Source:

WEITBLICK® GmbH & Co. KG

During the first physical Frankfurt Fashion Week in January 2022, PREMIUM GROUP will show more novelties than ever. (c) PREMIUM GROUP
SEEK
06.10.2021

SAVE THE DATE: Frankfurt, January 2022

  • HIGHER, FASTER, FURTHER ! During the first physical Frankfurt Fashion Week in January 2022, PREMIUM GROUP will show more novelties than ever.

The anticipation is rising! With the actual move to Frankfurt in January 2022, Anita Tillmann, Jörg Arntz and the teams will not only present further developed versions of the PREMIUM and SEEK fashion fairs, but will also celebrate a major B2C festival for the first time with THE GROUND.

More than ever, the Berliners‘ passion for people and fashion, but also for business and trading, is at the heart of all their events. And where better to combine all this than in the power metropolis of Frankfurt am Main.

  • HIGHER, FASTER, FURTHER ! During the first physical Frankfurt Fashion Week in January 2022, PREMIUM GROUP will show more novelties than ever.

The anticipation is rising! With the actual move to Frankfurt in January 2022, Anita Tillmann, Jörg Arntz and the teams will not only present further developed versions of the PREMIUM and SEEK fashion fairs, but will also celebrate a major B2C festival for the first time with THE GROUND.

More than ever, the Berliners‘ passion for people and fashion, but also for business and trading, is at the heart of all their events. And where better to combine all this than in the power metropolis of Frankfurt am Main.

„No city in Germany - no city in Europe - stands for business relevance and trading power as much as Frankfurt am Main,“ explains Tillmann. „We now have a unique opportunity to actively shape the future together. PREMIUM GROUP provides the industry with the platform, the brands with the creative content. In addition, we do what we do best, introduce the right players to each other and connect them. We bring together the movers and shakers who have the same drive as we do. With this new mix of location, entertainment, creative industry and trading focus, we are creating a unique momentum after the pandemic - January is when the big deals are made and the c ourse is set for the future.“

To achieve this goal, the PREMIUM GROUP teams have also given the proven successful formats PREMIUM and SEEK a new coat of paint. More space, new areas and shorter distances provide visitors with a completely new trade event experience. Trends, brands and events can be discovered together with new and well-known partners - for the first time all in one place!

And PREMIUM, which is already entering its 19th year in January, is also showing a new side in Frankfurt. Instead of being spread out like in Station-Berlin, in Frankfurt all brands show their collections in one big hall. „We are so excited to finally unite all exhibitors in one hall. This way we create a universe with many different worlds - colorful and exciting,“ says Wiebus. „We are in close exchange with all the protagonists throughout the year and continue to develop the concepts together. The entire industry is positive about coming together in Frankfurt. Everyone is keen to experience and create something completely new! We offer the framework for this - that is our strength.“

And the Berliners have another surprise in store for the Frankfurt debut: With THE GROUND, they are organizing a large fashion festival for young end consumers for the first time. Responsible for the event concept, in addition to Tillmann, Arntz and the PREMIUM GROUP- team, is B2C expert Kai Zollhöfer, who already made the Bread & Butter by Zalando a crowd puller. “THE GROUND is a B2C festival aimed at a young, purpose-driven generation. This new generation has a strong stance on current social and environmental challenges and expects brands to reflect them. The overriding themes at THE GROUND are therefore sustainability, diversity and equality”, said Zollhöfer.

The 3-day event offers brands the opportunity to interactively exhibit purpose-driven stories and products. In addition to the thematic focus on fashion, brands from the fields of wellbeing, beauty, mobility and technology will also present innovative products and solutions.

Vileda: Daniel Dächert übernimmt Marketing-Leitung (c) Freudenberg
Daniel Dächert, Director Marketing Germany Consumer Vileda GmbH
04.10.2021

Vileda: Daniel Dächert übernimmt Marketing-Leitung

Daniel Dächert übernimmt die Position Director Marketing Germany Consumer Vileda GmbH. In seiner Rolle verantwortet er das Marketing für Vileda in Deutschland. Er folgt auf Katrin Paare, die ab Oktober zur Freudenberg Household Products (FHP) Export GmbH wechselt. Als Marketing Director Global Market Development ist sie zukünftig für das Marketing und die Geschäftsentwicklung von Vileda in Exportmärkten weltweit zuständig.

Dächert blickt auf 17 Jahre Erfahrung in nationalen und internationalen Marketing- und Key Account-Positionen in Konsumgüterunternehmen zurück. Unter anderem war er bei McCain, Reckitt Benckiser und der Intersnack Group tätig. Dächert ist bereits seit 2014 bei der Vileda GmbH tätig. Zuletzt verantwortete er als International Group Account Manager namhafte internationale Kunden.

Daniel Dächert übernimmt die Position Director Marketing Germany Consumer Vileda GmbH. In seiner Rolle verantwortet er das Marketing für Vileda in Deutschland. Er folgt auf Katrin Paare, die ab Oktober zur Freudenberg Household Products (FHP) Export GmbH wechselt. Als Marketing Director Global Market Development ist sie zukünftig für das Marketing und die Geschäftsentwicklung von Vileda in Exportmärkten weltweit zuständig.

Dächert blickt auf 17 Jahre Erfahrung in nationalen und internationalen Marketing- und Key Account-Positionen in Konsumgüterunternehmen zurück. Unter anderem war er bei McCain, Reckitt Benckiser und der Intersnack Group tätig. Dächert ist bereits seit 2014 bei der Vileda GmbH tätig. Zuletzt verantwortete er als International Group Account Manager namhafte internationale Kunden.

01.10.2021

ProCom Automation ist jetzt eigenständig

Der Automationsbereich von ProCom ist jetzt eigenständig: Mit dem am 24. September 2021 erfolgten Eintrag in das Aachener Handelsregister firmiert das Unternehmen nun als ProCom Automation GmbH und dokumentiert seine Kernkompetenz sowohl im Namen als auch in dem neuen, leicht modifizierten Logo: Wo früher ein Slogan stand, findet sich nun der Schriftzug „Automation“ im Firmenzeichen.

Der bisherige, langjährige Bereichsleiter Automation, Bernd Göttgens, wurde zum neuen Geschäftsführer bestellt. Auch die erfahrenen Ansprechpartner für Kunden bleiben bestehen und unterstützen mit bekanntem Expertenwissen in Sales und Consulting.

Geschäftsführer Göttgens: „Wir bauen auf die alten Werte auf und bleiben unserem Business treu, das heißt, wir werden weiterhin Hard- und Softwarelösungen für die schneidende Industrie anbieten. Dennoch dürfen sich unsere Kunden auch in Zukunft auf kontinuierliche Innovationen freuen, denn wir haben in den vergangenen Jahren in Personal investiert und Know-how aufgebaut. Das zahlt sich nun aus. Die Eigenständigkeit kommt daher wie gerufen: Wir starten mit großem Elan in eine vielversprechende Zukunft.“

Der Automationsbereich von ProCom ist jetzt eigenständig: Mit dem am 24. September 2021 erfolgten Eintrag in das Aachener Handelsregister firmiert das Unternehmen nun als ProCom Automation GmbH und dokumentiert seine Kernkompetenz sowohl im Namen als auch in dem neuen, leicht modifizierten Logo: Wo früher ein Slogan stand, findet sich nun der Schriftzug „Automation“ im Firmenzeichen.

Der bisherige, langjährige Bereichsleiter Automation, Bernd Göttgens, wurde zum neuen Geschäftsführer bestellt. Auch die erfahrenen Ansprechpartner für Kunden bleiben bestehen und unterstützen mit bekanntem Expertenwissen in Sales und Consulting.

Geschäftsführer Göttgens: „Wir bauen auf die alten Werte auf und bleiben unserem Business treu, das heißt, wir werden weiterhin Hard- und Softwarelösungen für die schneidende Industrie anbieten. Dennoch dürfen sich unsere Kunden auch in Zukunft auf kontinuierliche Innovationen freuen, denn wir haben in den vergangenen Jahren in Personal investiert und Know-how aufgebaut. Das zahlt sich nun aus. Die Eigenständigkeit kommt daher wie gerufen: Wir starten mit großem Elan in eine vielversprechende Zukunft.“

vti: Wahl des Vorstands und Diskussionen in der 30. Mitgliederversammlung (c) P3N MARKETING GMBH
30.09.2021

vti: Wahl des Vorstands und Diskussionen in der 30. Mitgliederversammlung

Zur 30. Mitgliederversammlung des Verbands der Nord-Ostdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie e.V. (vti) wurden von den 67 anwesenden Mitgliedern der bisherige Vorstand mit allen Mitgliedern wiedergewählt. So wurden Thomas Lindner, Geschäftsführer der Strumpfwerk Lindner GmbH, als Vorstandsvorsitzender und André Lang, Geschäftsführer der Norafin Industries (Germany) GmbH, als Vorsitzender des Tarif- und Sozialausschusses für drei weitere Jahre in ihren Ehrenämtern bestätigt. Als neues Mitglied im Vorstand wurde Prof. Dr.-Ing. Markus Michael, Geschäftsführer texulting GmbH, aufgenommen.

Weit mehr als die Hälfte des Umsatzes der ostdeutschen Textil- und Bekleidungsbranche entfällt auf die Technischen Textilien, gefolgt von den Heimtextilien mit rund 30 Prozent und dem Bekleidungssektor mit zirka 10 Prozent.

Zur 30. Mitgliederversammlung des Verbands der Nord-Ostdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie e.V. (vti) wurden von den 67 anwesenden Mitgliedern der bisherige Vorstand mit allen Mitgliedern wiedergewählt. So wurden Thomas Lindner, Geschäftsführer der Strumpfwerk Lindner GmbH, als Vorstandsvorsitzender und André Lang, Geschäftsführer der Norafin Industries (Germany) GmbH, als Vorsitzender des Tarif- und Sozialausschusses für drei weitere Jahre in ihren Ehrenämtern bestätigt. Als neues Mitglied im Vorstand wurde Prof. Dr.-Ing. Markus Michael, Geschäftsführer texulting GmbH, aufgenommen.

Weit mehr als die Hälfte des Umsatzes der ostdeutschen Textil- und Bekleidungsbranche entfällt auf die Technischen Textilien, gefolgt von den Heimtextilien mit rund 30 Prozent und dem Bekleidungssektor mit zirka 10 Prozent.

Ingeborg Neumann, die Präsidentin des Gesamtverbands t+m und Geschäftsführende Gesellschafterin der Peppermint Holding GmbH, gab in ihrem Vortrag „Wir können Wandel – Transformation der deutschen Textil- und Modeindustrie“ einen Einblick in die zukünftigen Herausforderungen. Dabei betonte sie insbesondere die Nachhaltigkeit in allen Bereichen der Branche als Top-Thema. Laut einer t+m-Umfrage beträgt bei einem guten Fünftel der befragten Unternehmen der Umsatzanteil mit nachhaltigen Produkten bereits über 50 Prozent und über 90 Prozent aller befragten Unternehmen planen demnach, ihre nachhaltigen Produktanteile noch auszuweiten.
Insbesondere der Umstieg von fossilen Brennstoffen zu klimaneutralen, erneuerbaren Energien ist diesbezüglich ein wesentlicher Meilenstein.

Johannes Diebel, Leiter Forschung beim Forschungskuratorium Textil e.V., thematisierte in seinem Beitrag die branchenspezifischen Perspektiven bis 2035 zum Green Deal. Mit dem europäischen Grünen Deal will die EU u. a. den Übergang zu einer modernen, ressourceneffizienten und wettbewerbsfähigen Wirtschaft schaffen. Die dazu durchgeführte Branchenstudie führte zu einer Roadmap 2025–30 mit vielfältigen Handlungsfeldern, die von neuen Geschäftsmodellen und der Entwicklung neuer Märkte über attraktive Arbeitsmodelle für Nachwuchskräfte bis zu Innovations- und Netzwerkplattformen für neue Anwendungen in anderen Branchen reichten.

Thomas Lindner reflektierte u. a. diese Herausforderungen in seinem Vorstandsbericht bezüglich der Situation der mittelständischen Unternehmen im Verbandsgebiet. Diese haben durch die Corona-Pandemie starke Umsatzeinbußen hinnehmen müssen. Er machte deutlich, dass die Unternehmen pro Klimaschutz sind, dieser aber nur mit Augenmaß im und mit dem Mittelstand umgesetzt werden kann.

22.09.2021

Mitgliederversammlung des Deutschen Textilreinigungs-Verbandes (DTV)

  • Beate Schäfer folgt Friedrich Eberhard als neue DTV-Verbandspräsidentin

Die Mitglieder des Deutschen Textilreinigungs-Verbandes e.V. (DTV) haben auf ihrer ordentlichen Mitgliederversammlung am 18.09.2021 turnusgemäß das Präsidium und die Verbandsspitze neu gewählt. Präsident Friedrich Eberhard trat nicht erneut zur Wahl an und beendete damit seine 14-jährige erfolgreiche Amtszeit. Einstimmig votierten die DTV-Mitglieder einstimmig für die bisherige Vizepräsidentin Beate Schäfer als neue Präsidentin des Verbandes. Sie wird ihr Amt zum Jahreswechsel antreten. Das Resümee aus der Mitgliederversammlung: Friedrich Eberhard ist es gelungen, einen geeinten und gestärkten Verband zu übergeben, der bestens für die Themen der Zukunft aufgestellt ist.

  • Beate Schäfer folgt Friedrich Eberhard als neue DTV-Verbandspräsidentin

Die Mitglieder des Deutschen Textilreinigungs-Verbandes e.V. (DTV) haben auf ihrer ordentlichen Mitgliederversammlung am 18.09.2021 turnusgemäß das Präsidium und die Verbandsspitze neu gewählt. Präsident Friedrich Eberhard trat nicht erneut zur Wahl an und beendete damit seine 14-jährige erfolgreiche Amtszeit. Einstimmig votierten die DTV-Mitglieder einstimmig für die bisherige Vizepräsidentin Beate Schäfer als neue Präsidentin des Verbandes. Sie wird ihr Amt zum Jahreswechsel antreten. Das Resümee aus der Mitgliederversammlung: Friedrich Eberhard ist es gelungen, einen geeinten und gestärkten Verband zu übergeben, der bestens für die Themen der Zukunft aufgestellt ist.

Bis zum 31. Dezember 2021 bleiben Friedrich Eberhard als Präsident und Beate Schäfer als Vizepräsidentin im Amt. Zum 1. Januar 2022 wird Beate Schäfer die Spitzenposition im DTV übernehmen.Beate Schäfer ist Inhaberin und Geschäftsführerin der Schäfer Mietwäsche Service GmbH. Viele Jahre lang engagierte sie sich aktiv im Fachverband Textilpflege FATEX, dem Baden-Württembergischen Mitgliedsverband und amtierte dort auch als Präsidentin. Dem DTV Präsidium gehört sie seit 2015 an und ist dort seit 2016 Vizepräsidentin.

Mitgliederversammlung wählte weitere Präsidiumsmitglieder

Darüber hinaus wurden auch die weiteren DTV-Präsidiumsmitglieder einstimmig von den Mitgliedern gewählt:
• Henrik Bier (Waschbär GmbH, Mühlhausen)
• Reiner Heinrichs (MEWA Textil-Service AG & Co. Management OHG, Wiesbaden)
• Joachim Krause (CHMS GmbH & Co. KG, Rödental)
• Dr. Thomas Neyers (ALSCO Berufskleidungs-Service GmbH, Köln)
• Anja Seidel (SEIDEL GmbH, Garbsen)
• Holger Schäfer (Textilreinigung Holger Schäfer, Beverungen)
• Richard Sterr (Wäscherei-Reinigung Sterr & Achternbusch GbR, München)

DTV-Jahreskongress war in diesem Jahr online

Am Vortag zur Mitgliederversammlung hatte der DTV seinen Jahreskongress ebenfalls als Hybridveranstaltung organisiert. Das Veranstaltungs-Motto „Mutig und entschlossen zu neuen Ufern“ war von den Teilnehmenden positiv aufgenommen worden. Dazu hatte gab es spannende Beiträge: Der Autor und Führungskräfte-Coach Peter Holzer hatte einen Mut-machenden Beitrag mitgebracht, „Mut zur (Lebens-)Führung – selbstbestimmt und verantwortungsvoll“ und die beiden Präsidiumsmitglieder Henrik Bier und Dr. Thomas Neyers stellten ihre optimistischen Visionen für die Branchenzukunft vor. Um mehr Vielfalt im Unternehmen ging es der Gastrednerin Denise Hottmann, die für HR Diversity + Inclusion bei der Boehringer Ingelheim Pharma GmbH & Co. KG. verantwortlich ist. Ihr Beitrag beleuchtete „Diversity – Theorie und Praxis“. Über die Ausbildungs-Initiativen des DTV wurde auch diskutiert.

Source:

Deutscher Textilreinigungsverband

Großer Preis des Mittelstandes für PERLON® (c) PERLON®
Jakob Jonsson (CCO)
22.09.2021

Großer Preis des Mittelstandes for PERLON®

  • In 2021 Pedex GmbH in Affolterbach was nominated for the ‘Großen Preis des Mittelstandes’ (a business award for small and medium sized companies).

The ‘Großen Preis des Mittelstandes‘ award has been the single most popular business award in Germany since 1994. This award isn’t just about numbers, jobs or innovation but the business as a whole. Every November, the Oskar-Patzelt-foundation invites nominations of medium-sized companies for the competition from communities, associations, organisations and companies. The nomination can be for medium-sized companies from the industrial, commercial, service and trade sectors.

The businesses are evaluated according to 5 competition criteria:

  • In 2021 Pedex GmbH in Affolterbach was nominated for the ‘Großen Preis des Mittelstandes’ (a business award for small and medium sized companies).

The ‘Großen Preis des Mittelstandes‘ award has been the single most popular business award in Germany since 1994. This award isn’t just about numbers, jobs or innovation but the business as a whole. Every November, the Oskar-Patzelt-foundation invites nominations of medium-sized companies for the competition from communities, associations, organisations and companies. The nomination can be for medium-sized companies from the industrial, commercial, service and trade sectors.

The businesses are evaluated according to 5 competition criteria:

  • Overall development of the business
  • Creation and safeguarding of jobs and apprenticeships
  • Modernisation and innovation
  • Involvement in the region
  • Service and customer focus, marketing

The winner and the finalists are decided by twelve regional juries and a final jury. In each competition region there can be three prize winners selected from five finalists. The official announcement was made on 18th September 2021 at a Gala evening in Würzburg. Jakob Jonsson (CCO) received the prize on behalf of Pedex GmbH, a prize winner for Hesse. Pedex GmbH is looking forward to the announcement of the national winner which is taking place in Dresden on 30th October 2021.

Source:

Perlon GmbH

Delegationen der GRÜNEN aus sächsischem Landtag und Europaparlament besuchen Sächsisches Textilforschungsinstitut (c) STFI
Bereits am 02.09. besuchte der Oberbürgermeister der Stadt Chemnitz, Sven Schulze (Mitte), das STFI, um sich bei einem Rundgang mit dem Geschäftsführenden Direktor, Andreas Berthel (rechts) und der zukünftigen Geschäftsführerin, Dr. Heike Illing-Günther (links), ein Bild von den vielfältigen Forschungs- und Entwicklungsarbeiten am Institut zu machen.
09.09.2021

Politischer Besuch am STFI

  • Delegationen der GRÜNEN aus sächsischem Landtag und Europaparlament besuchen Sächsisches Textilforschungsinstitut

Die Bundestagswahl 2021 rückt näher und Politiker:innen aus Bund und Ländern sind aktiv in ihrem Wahlkampf unterwegs. Schlagworte wie Nachhaltigkeit, Ressourcen- und Umweltschonung, Kreislaufwirtschaft und Innovation finden sich in den Programmen vieler Parteien wieder und sind wichtiger Bestandteil so mancher Zukunftsvision. Das Thema Forschung spielt dabei oft eine tragende Rolle.

  • Delegationen der GRÜNEN aus sächsischem Landtag und Europaparlament besuchen Sächsisches Textilforschungsinstitut

Die Bundestagswahl 2021 rückt näher und Politiker:innen aus Bund und Ländern sind aktiv in ihrem Wahlkampf unterwegs. Schlagworte wie Nachhaltigkeit, Ressourcen- und Umweltschonung, Kreislaufwirtschaft und Innovation finden sich in den Programmen vieler Parteien wieder und sind wichtiger Bestandteil so mancher Zukunftsvision. Das Thema Forschung spielt dabei oft eine tragende Rolle.

Das Sächsische Textilforschungsinstitut e. V. (STFI) empfing in dieser Woche gleich zwei Mal politischen Besuch. Am 07.09. stattete die Europa-Parlaments-Abgeordnete Anna Cavazzini (DIE GRÜNEN/EFA) dem renommierten Forschungsinstitut einen Besuch ab. Als Vorsitzende des Binnenmarktausschusses des Europäischen Parlaments wirkt Sie an Gesetzesvorschlägen zum Europäischen Green Deal mit. Dafür sucht Sie den Austausch mit Expert:innen und Stakeholdern. Zudem wollte Cavazzini, welche selbst in Chemnitz studierte, mit dem Termin auch Sichtbarkeit für die innovative Arbeit in Sachsen erzeugen. Am STFI konnte Sie sich einen Überblick zu den Forschungs- und Entwicklungsarbeiten in der Textilbranche verschaffen. Bei der Präsentation des Institutes wurde der Fokus auf erfolgreiche, zum Teil internationale, nachhaltige und „grüne“ Projekte gelegt. Themen rund um alternative Rohstoffquellen und nachwachsende Rohstoffe für Hochleistungs- und Chemiefasern waren ebenso Gegenstand der Vorstellung. Ob Fassaden-, Dach- und Gleisbettbegrünungen oder Pflanzeninseln: in diesen Bereichen hat das Sächsische Textilforschungsinstitut seit vielen Jahren immer wieder innovative Projekte initiiert, die durch den Transfer von Forschungsergebnissen zum Teil auch den Weg auf den Markt gefunden haben. Im Anschluss fand in der „Textilfabrik der Zukunft“, einem der Forschungs- und Versuchsfelder am STFI, eine angeregte Diskussion über Urban Farming, CE-Zertifizierung, Energieeffizienz und Verbraucherschutz zwischen der Abgeordneten Anna Cavazzini und der zukünftigen Geschäftsführenden Direktorin, Dr. Heike Illing-Günther sowie weiteren Mitarbeitern des STFI statt.

Einen Tag darauf, am 08.09., empfing das STFI eine Delegation der Fraktion BÜNDNIS 90/DIE GRÜNEN des sächsischen Landtages. Als Abschluss einer Klausurtagung am 7. und 8. September besuchten die Abgeordneten in kleinen Gruppen lokale Einrichtungen, Initiativen und Institutionen aus den Bereichen Zivilgesellschaft, Forschung und Wirtschaft. Das Sächsische Textilforschungsinstitut durfte sich dabei auf die Fraktionsvorsitzende Franziska Schubert und den Wirtschaftspolitischen Sprecher Gerhard Liebscher freuen. Wie schon am Vortag konnten hier interessante Gespräche zu den Themen Nachhaltigkeit, Ressourcenschonung, Prüfung, Zertifizierung und Innovation in der Forschung geführt werden. Zu Beginn wurde das Institut vorgestellt, im Anschluss daran fand ein kleiner Rundgang durch ausgewählte Technika des STFI statt.

In der vergangenen Woche konnte auch der Oberbürgermeister der Stadt Chemnitz, Sven Schulze, welcher bereits seit Oktober 2020 im Amt ist, seinen Antrittsbesuch am Sächsischen Textilforschungsinstitut durchführen. Coronabedingt musste dieser immer wieder verschoben werden. Bei einem Rundgang am 02.09. lernte er die Arbeiten des Institutes im Bereich technischer Textilien, Vliesstoffe, textiler Leichtbau Veredlung und Digitalisierung kennen und zeigte sich beeindruckt von der Vielseitigkeit der Forschungs- und Entwicklungsarbeiten am STFI. Die gute Kooperation der Forschungseinrichtung mit der Stadt soll auch unter Sven Schulze fortgeführt werden.

Source:

Sächsische Textilforschungsinstitut e.V.

Rieter CAMPUS – Foundation Stone Laid (c) Rieter
Rieter Campus Winterthur
09.09.2021

Rieter CAMPUS – Foundation Stone Laid

  • Rieter CAMPUS strengthens innovation strategy and technology leadership position
  • Customer and technology center and administration building ready for occupancy in 2024
  • Commitment to the Winterthur site and to Switzerland as a business location

On September 8, 2021, the foundation stone was laid for the Rieter CAMPUS on the western part of the Rieter site at the Winterthur location, which includes a customer and technology center as well as an administration building. The Rieter CAMPUS will make an important contribution to the implementation of the innovation strategy and to the enhancement of the company’s technology leadership position. At the same time, the investment of around CHF 80 million is a commitment to the Winterthur site and to Switzerland as a business location. 

  • Rieter CAMPUS strengthens innovation strategy and technology leadership position
  • Customer and technology center and administration building ready for occupancy in 2024
  • Commitment to the Winterthur site and to Switzerland as a business location

On September 8, 2021, the foundation stone was laid for the Rieter CAMPUS on the western part of the Rieter site at the Winterthur location, which includes a customer and technology center as well as an administration building. The Rieter CAMPUS will make an important contribution to the implementation of the innovation strategy and to the enhancement of the company’s technology leadership position. At the same time, the investment of around CHF 80 million is a commitment to the Winterthur site and to Switzerland as a business location. 

With a floor area of over 30 000 m2, the Rieter CAMPUS offers space for around   700 ultra-modern workplaces. For this purpose, Rieter and a specialist in office architecture have developed a contemporary space concept for the “Open Space Office” that is tailored to the needs of the company, divided into meeting rooms, focus rooms and some individual offices. The underground car park provides   88 parking spaces, and a further 12 outdoor parking spaces are being created   in front of the technology center.  “In the course of its 225-year company history, Rieter has helped shape the city of Winterthur. The foundation for the future as a leading technology company is now being created with the new CAMPUS. In this way, Rieter is giving a clear indication   of its commitment to the Winterthur site and to Switzerland as a business location”, commented Bernhard Jucker, Chairman of the Board of Directors of Rieter Holding AG.

Innovation is an important part of Rieter’s strategy and crucial for the company’s success. For this reason, Rieter invests more than CHF 50 million annually in research and development. Thanks to this commitment, Rieter is making a   decisive contribution to the further development of systems for sustainable yarn production and their digitization. The Rieter CAMPUS will provide an attractive working environment that promotes creativity and innovation.  The new CAMPUS is a showcase project in terms of economic feasibility, energy efficiency and sustainability. Rieter relies on renewable energy for construction. This includes heat generation via geothermal probes and a photovoltaic system on around 1 300 m2 of roof area. “In this way, the entrepreneurial focus on sustainable and energy-efficient solutions for yarn production is reflected in the overall concept of the CAMPUS,” emphasized Rieter CEO Norbert Klapper.  The move into the new building is planned for 2024.

Source:

Rieter Management AG

07.09.2021

Lenzing AG: Early termination of contract with Stefan Doboczky

  • CEO Stefan Doboczky will not extend contract and will step down at end of third quarter 2021

The Supervisory Board of Lenzing AG, a world’s leading producer of wood-based cellulosic fibers, has come to a mutual agreement with its longstanding Chief Executive Officer Stefan Doboczky to end his contract. Doboczky has informed the Supervisory Board that he will not be available for another extension of his contract. With great regret the Supervisory Board of Lenzing AG accepts his resignation and the parties mutually agreed to end the contract effective September 30, 2021.

  • CEO Stefan Doboczky will not extend contract and will step down at end of third quarter 2021

The Supervisory Board of Lenzing AG, a world’s leading producer of wood-based cellulosic fibers, has come to a mutual agreement with its longstanding Chief Executive Officer Stefan Doboczky to end his contract. Doboczky has informed the Supervisory Board that he will not be available for another extension of his contract. With great regret the Supervisory Board of Lenzing AG accepts his resignation and the parties mutually agreed to end the contract effective September 30, 2021.

“My sincere thanks go to Stefan Doboczky for his exceptional achievements at Lenzing. The design and implementation of the transformation of Lenzing AG into a global specialty fiber leader and the positioning of the company as a recognized sustainability champion have been major accomplishments of Stefan Doboczky over the last years”, said Chairman of the Supervisory Board, Peter Edelmann. “Thanks to his leadership, Lenzing AG finds itself today on a stable and profitable growth track with a clear commitment to become climate-neutral by 2050. And all of that in spite of the challenging environment of the COVID-19 pandemic”, said Edelmann.

Stefan Doboczky: “Developing and consistently implementing the Lenzing strategy has been the cornerstone of my work in recent years. After extensive consideration, I have decided that this is the right time for a personal change. The strategy is in place, the company is well on track – now is the ideal moment to pass on the baton. And one thing is certain: Lenzing will always have a very special place in my heart.”

Lenzing AG remains on track with its guidance for the full year 2021 as announced with the half-year results. Cord Prinzhorn has been appointed interim CEO. Prinzhorn is Member of the Supervisory Board of Lenzing AG and will be available until a successor is found. The Supervisory Board will immediately start the search process.

More information:
Lenzing AG Stefan Doboczky
Source:

Lenzing AG

MUNICH FABRIC START AUTUMN.WINTER 22/23 & BLUEZONE Review (c) Munich Fabric Start Exhibitions GmbH
07.09.2021

MUNICH FABRIC START AUTUMN.WINTER 22/23 & BLUEZONE Review

  • Parade Example for physical Trade Shows

A whole year without physical trade fairs, long months without personal exchange: last week the physical International Textile Trade Show MUNICH FABRIC START and the International Denim Trade Show BLUEZONE took place for the textile industry in Munich. The team at Munich Fabric Start Exhibitions GmbH is bringing a bit of normality back to the industry, but also to event management. Thanks to detailed, Covid-19 compliant fair formats, the organisers show that trade fairs are possible and can be successfully implemented with the appropriate measures.

More than 600 international suppliers presented their new collections and developments for Autumn.Winter 22/23 in around 1000 collections in the Fabrics, Additionals, Design Studios, Sourcing, ReSource and Sustainable Innovations areas at MUNICH FABRIC START as well as denim, sportswear and KEYHOUSE at BLUEZONE.

A winning fusion of BLUEZONE & KEYHOUSE well-attended events

  • Parade Example for physical Trade Shows

A whole year without physical trade fairs, long months without personal exchange: last week the physical International Textile Trade Show MUNICH FABRIC START and the International Denim Trade Show BLUEZONE took place for the textile industry in Munich. The team at Munich Fabric Start Exhibitions GmbH is bringing a bit of normality back to the industry, but also to event management. Thanks to detailed, Covid-19 compliant fair formats, the organisers show that trade fairs are possible and can be successfully implemented with the appropriate measures.

More than 600 international suppliers presented their new collections and developments for Autumn.Winter 22/23 in around 1000 collections in the Fabrics, Additionals, Design Studios, Sourcing, ReSource and Sustainable Innovations areas at MUNICH FABRIC START as well as denim, sportswear and KEYHOUSE at BLUEZONE.

A winning fusion of BLUEZONE & KEYHOUSE well-attended events

Under the motto "BACK TO THE FUTURE", BLUEZONE offered a way back to the tactile experience of textiles and the reunion of the denim community. In addition to international denim weavers and manufacturers, visitors to the Zenith Hall also saw a qualitative selection of KEYHOUSE exhibitors who presented their futuristic innovations for the fashion industry.

Positive visitor & exhibitor echo despite Covid-19 measures

In keeping with the season's title "RISE", the visitors were greeted by inspiring, colourful trend forums with unique highlights for Autumn.Winter 22/23 collection development. In the halls, the industry was able to discover a trade show with the well-known and proven pre-pandemic quality with manufacturers and suppliers presenting in all 8 areas. Non-European suppliers were represented by agencies and offered well-attended show in show concepts.

The newly formed ReSOURCE x SUSTAINABLE INNOVATIONS Area also drew in the crowds. In a modern atmosphere, information was shared on sourcing sustainable textiles and additionals as well as innovative concepts. Another highlight was the launch of FABRIC.iD, the innovative process for the complete digitisation of fabrics to greater serve the industry's digital future.

Veröffentlichung des EECC UHF RFID Almanach 2021 (c)EECC
EECC Logo
31.08.2021

Veröffentlichung des EECC UHF RFID Almanach 2021

  • Das große Kompendium bezieht erstmalig auch Reader in seine Studien ein und zeigt Lösungen zu den Verwerfungen am Chipmarkt auf.

Die neueste Ausgabe der bisher als UHF Tag Performance Survey (UTPS) bekannten Studie stellt die Performance von 550 Tags erstmalig in Beziehung zu 36 Readertypen. Im RFID Markt steht der technisch und wirtschaftlich dynamischen Entwicklung auf Chip- und Transponderseite eine Konsolidierung auf Readerherstellerseite gegenüber. Immer öfter sind RFID-Reader der limitierende Faktor in Bezug auf Performance, Zuverlässigkeit und Funktionalität des Gesamtsystems. Der Almanach zeigt die vielen Stellschrauben auf, um RFID-Systeme zu optimieren.

Nam Tran, Leiter des EECC Messlabors erklärt: „Die Backlink-Matrizen des Almanachs können Fragestellungen dabei nach mehreren Einflussgrößen gleichzeitig auflösen. Ob Tags z.B. in großen Populationen eingesetzt werden können oder auch in sehr unterschiedlichen Lese-Situationen funktionieren; ohne den Almanach könnte der Anwender meist nur in einer dieser Dimensionen optimieren.“

  • Das große Kompendium bezieht erstmalig auch Reader in seine Studien ein und zeigt Lösungen zu den Verwerfungen am Chipmarkt auf.

Die neueste Ausgabe der bisher als UHF Tag Performance Survey (UTPS) bekannten Studie stellt die Performance von 550 Tags erstmalig in Beziehung zu 36 Readertypen. Im RFID Markt steht der technisch und wirtschaftlich dynamischen Entwicklung auf Chip- und Transponderseite eine Konsolidierung auf Readerherstellerseite gegenüber. Immer öfter sind RFID-Reader der limitierende Faktor in Bezug auf Performance, Zuverlässigkeit und Funktionalität des Gesamtsystems. Der Almanach zeigt die vielen Stellschrauben auf, um RFID-Systeme zu optimieren.

Nam Tran, Leiter des EECC Messlabors erklärt: „Die Backlink-Matrizen des Almanachs können Fragestellungen dabei nach mehreren Einflussgrößen gleichzeitig auflösen. Ob Tags z.B. in großen Populationen eingesetzt werden können oder auch in sehr unterschiedlichen Lese-Situationen funktionieren; ohne den Almanach könnte der Anwender meist nur in einer dieser Dimensionen optimieren.“

Auch ohne Chip-Krise; in zunehmender Maße betreffen viele der genannten Fragestellungen vor allem ältere Chipgenerationen und die darauf optimierten Anwendungen. Beispielsweise wenn Chips nicht mehr produziert werden oder Hersteller vom Markt verschwinden. Für diese Bestandslösungen, die auf älteren, weniger sensitiven Chiptypen beruhen, deuten sich für die Zukunft Ausweichmöglichkeiten auch auf chinesische Chiptypen an; eine Entwicklung aus dem amerikanisch - chinesischen Handels-Wettstreit der letzten Jahre.

Der Nutzen des EECC UHF RFID Almanach 2021 liegt nunmehr auf beiden Seiten des RFID-Gesamtsystems. Wird ein System neu installiert oder aber die Reader-Infrastruktur verändert, kann der Effekt auf der Transponderseite direkt abgeschätzt werden. Andersrum aber kann ein optimaler Reader mit den Ergebnissen aus dem EECC Almanach ausgewählt und parametriert werden. Auch beim Einsatz von gemischten Transponder-Populationen.

Mit dem EECC UHF RFID Almanach 2021 möchte das EECC im größtmöglichen Umfang alle relevanten Situationen des UHF-RFID-Einsatzes messtechnisch nachbilden. Er liefert Antworten auf alle Fragen, vor die wir aus technischen, aber auch politischen und wirtschaftlichen Gründen gestellt werden.

More information:
EECC RFID Transponder
Source:

European EPC Competence Center GmbH (EECC)

30.08.2021

Changes in the Rieter Board of Directors

  • Luc Tack und Stefaan Haspeslagh resign with immediate effect

The two members of the Board of Directors Luc Tack und Stefaan Haspeslagh announced on August 30, 2021, that they are resigning from the Board of Directors with immediate effect.

Rieter will inform the law enforcement authorities that there is no interest in continuing the criminal proceedings any further.

The Board of Directors welcomes the fact that a joint solution was found that is in the best interests of Rieter and Picanol, both of which are among the world’s leading textile machinery manufacturers.

According to Luc Tack, the Picanol Group (Belgium) will remain a shareholder of Rieter.

 

  • Luc Tack und Stefaan Haspeslagh resign with immediate effect

The two members of the Board of Directors Luc Tack und Stefaan Haspeslagh announced on August 30, 2021, that they are resigning from the Board of Directors with immediate effect.

Rieter will inform the law enforcement authorities that there is no interest in continuing the criminal proceedings any further.

The Board of Directors welcomes the fact that a joint solution was found that is in the best interests of Rieter and Picanol, both of which are among the world’s leading textile machinery manufacturers.

According to Luc Tack, the Picanol Group (Belgium) will remain a shareholder of Rieter.

 

Source:

Rieter Management AG

(c) Autoneum
Claudia Güntert
27.08.2021

Autoneum appoints new Head of Corporate Communications

Claudia Güntert has been appointed Head of Corporate Communications at Autoneum as of November 1, 2021. She succeeds the Corporate Communications Head, Dr. Anahid Rickmann, who will be leaving the company per end of August 2021.

Claudia Güntert studied Jurisprudence at the University of Basel, Switzerland, as well as German and Eastern European Literature at the Universities of Basel and Zurich, Switzerland.

From 2008 to 2013, she was Marketing & Product Communications Manager at Von Roll Management AG in Wädenswil, Switzerland. She thereby gained broad experience in marketing and customer communications in the industry and a deep understanding of the industrial relations between suppliers and their customers. From 2013 until 2021, she was Head of Corporate Communications & Investor Relations at Von Roll Holding AG in Wädenswil and Breitenbach, Switzerland. In this leading position, she expanded her expertise in internal and external communication with a focus on company vision and strategy, branding, global change management, and social media presence. Claudia Güntert will report to Matthias Holzammer, CEO.

Claudia Güntert has been appointed Head of Corporate Communications at Autoneum as of November 1, 2021. She succeeds the Corporate Communications Head, Dr. Anahid Rickmann, who will be leaving the company per end of August 2021.

Claudia Güntert studied Jurisprudence at the University of Basel, Switzerland, as well as German and Eastern European Literature at the Universities of Basel and Zurich, Switzerland.

From 2008 to 2013, she was Marketing & Product Communications Manager at Von Roll Management AG in Wädenswil, Switzerland. She thereby gained broad experience in marketing and customer communications in the industry and a deep understanding of the industrial relations between suppliers and their customers. From 2013 until 2021, she was Head of Corporate Communications & Investor Relations at Von Roll Holding AG in Wädenswil and Breitenbach, Switzerland. In this leading position, she expanded her expertise in internal and external communication with a focus on company vision and strategy, branding, global change management, and social media presence. Claudia Güntert will report to Matthias Holzammer, CEO.

Dr. Anahid Rickmann leaves Autoneum at the end of August at her own request. After almost nine years of service, she has decided to take on a new professional challenge. Anahid Rickmann strategically realigned the Company's communications after it became independent in 2011 and significantly shaped Autoneum's external perception and reputation. Her particular achievements include the measurable success of external communications, brand positioning and the launch of Autoneum's corporate responsibility strategy. CEO Matthias Holzammer and the Board of Directors would like to thank Anahid Rickmann sincerely for her successful, always dedicated and loyal service to Autoneum and wish her the best for her personal and professional future.

For September and October 2021, Luzia Schoeck, Communications Manager, will act as interim Head of Corporate Communications.

More information:
Autoneum Autoneum Management AG
Source:

Autoneum

Jason Kent, BTMA
26.08.2021

New CEO at British Textile Machinery Association (BTMA)

Jason Kent has been appointed as Chief Executive Officer of the BTMA Group, which also includes subsidiaries nw texnet and The Textile Recorder (Machinery & Accessories) Exhibitions Ltd (TREX), effective from Monday 23rd August 2021.

Jason has been a non-executive member of the BTMA board for over eight years and brings a wealth of experience with him, having spent 35 years working in the carpet tufting machinery industry.

As a time-served mechanical technician engineer, he ascended through a series of positions of greater responsibility with Cobble Blackburn until its acquisition in 2013 by the Vandewiele Group, where he undertook the role of Managing Director for the tufting machinery business.

He also studied part-time for his MBA back in 2011 and is also a Chartered Fellow of the Chartered Management Institute.

“I am very privileged to be joining the BTMA,” said Jason Kent. “I believe there are many generational changes ahead that our members must face and the BTMA needs to be ready and capable of supporting such challenges.”

Jason Kent has been appointed as Chief Executive Officer of the BTMA Group, which also includes subsidiaries nw texnet and The Textile Recorder (Machinery & Accessories) Exhibitions Ltd (TREX), effective from Monday 23rd August 2021.

Jason has been a non-executive member of the BTMA board for over eight years and brings a wealth of experience with him, having spent 35 years working in the carpet tufting machinery industry.

As a time-served mechanical technician engineer, he ascended through a series of positions of greater responsibility with Cobble Blackburn until its acquisition in 2013 by the Vandewiele Group, where he undertook the role of Managing Director for the tufting machinery business.

He also studied part-time for his MBA back in 2011 and is also a Chartered Fellow of the Chartered Management Institute.

“I am very privileged to be joining the BTMA,” said Jason Kent. “I believe there are many generational changes ahead that our members must face and the BTMA needs to be ready and capable of supporting such challenges.”

 “As I see it, we have three initial goals in providing better business outcomes for our members through active engagement in addressing industry skills deficits, ensuring we are at the forefront of the industrial digitalisation revolution, and leveraging opportunities brought about through innovation and the associated global focus on sustainability.”
Founded in 1940, the British Textile Machinery Association actively promotes British textile machinery manufacturers and their products to the world. The non-profit organisation acts as a bridge between its members and the increasingly diverse industries within the textile manufacturing sector.

More information:
BTMA
Source:

AWOL Media for BTMA