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24.01.2023

Südwesttextil: Aufhebung der SARS-CoV-2-Arbeitsschutzverordnung

  • Südwesttextil begrüßt die Veröffentlichung eines Referentenentwurfs zur vorzeitigen Aufhebung der SARS-CoV-2-Arbeitsschutzverordnung.

Bundesarbeitsminister Hubertus Heil hat angekündigt, die Corona-Arbeitsschutzverordnung, die bis zum 7. April 2023 laufen sollte, bereits zum 2. Februar 2023 auslaufen zu lassen. Ein entsprechender Referentenentwurf liegt vor.

Die Entscheidung begründet das Bundesministerium für Arbeit und Soziales (BMAS) mit der stetigen Abnahme der Häufigkeit und Schwere von Infektionen mit SARS-CoV-2, den allgemein günstigen Prognosen hinsichtlich des mittel- und langfristigen Infektionsgeschehens sowie mit der zunehmenden Immunität in der Bevölkerung und dem Ausbleiben neuer Varianten.

  • Südwesttextil begrüßt die Veröffentlichung eines Referentenentwurfs zur vorzeitigen Aufhebung der SARS-CoV-2-Arbeitsschutzverordnung.

Bundesarbeitsminister Hubertus Heil hat angekündigt, die Corona-Arbeitsschutzverordnung, die bis zum 7. April 2023 laufen sollte, bereits zum 2. Februar 2023 auslaufen zu lassen. Ein entsprechender Referentenentwurf liegt vor.

Die Entscheidung begründet das Bundesministerium für Arbeit und Soziales (BMAS) mit der stetigen Abnahme der Häufigkeit und Schwere von Infektionen mit SARS-CoV-2, den allgemein günstigen Prognosen hinsichtlich des mittel- und langfristigen Infektionsgeschehens sowie mit der zunehmenden Immunität in der Bevölkerung und dem Ausbleiben neuer Varianten.

Vor dem Hintergrund, dass bereits seit Mitte November Quarantäne und Absonderung in Baden-Württemberg und vielen anderen Bundesländern an den endemischen Charakter des Virus angepasst worden sind, begrüßt der Arbeitgeberverband der südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie das Vorhaben, die Corona-ArbSchV aufzuheben. Hauptgeschäftsführerin Edina Brenner erklärt: „Wir haben als Wirtschaft das Hochlaufen des pandemischen Schutzes mitgetragen und selbstverständlich Verantwortung übernommen. Mit dem Auslaufen vieler Corona-Beschränkungen muss die Arbeitsschutzverordnung aber analog angepasst werden. Die Ankündigung von Bundesminister Heil ist daher überfällig – der Virus ist leider längst Bestandteil unseres Alltags. Nach der Aufhebung der SARS-CoV-2-Arbeitsschutzverordnung sind die angekündigten unverbindlichen und praxisgerechten Empfehlungen des BMAS für zukünftige Infektionsausbrüche ausreichend und angemessen.“

Source:

Südwesttextil – Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie e.V.

20.01.2023

Asia meets EMEA: Assyst and Style3D join forces

  • Style3D is sole shareholder of Assyst
  • Integration of both product lines from 3D design to production
  • Assyst remains independent within Style3D

Assyst GmbH is as of now part of Style3D. The German fashion technology market leader and the leading 3D software company are joining forces. For Assyst customers and partners nothing will change.
 
Die Assyst GmbH betreibt ihre Geschäfte weiterhin eigenständig, entwickelt alle ihre Produkte weiter und strebt mit Style3D eine gemeinsame, durchgängige Produktwelt an. Der erste gemeinsame Auftritt des Assyst-Style3D-Teams findet bereits auf der Assyst Experience im Rahmen der Munich Fabric Start (24.-26. Januar 2023) statt.

Assyst will continue to operate its business independently and to develop, sell, and service all its existing products. Style3D and Assyst will start to integrate their products into a universal, seamless product world. The Assyst-Style3D team will make its first joint appearance already at the end of January at the Assyst Experience at Munich Fabric Start (24-26 January 2023).

  • Style3D is sole shareholder of Assyst
  • Integration of both product lines from 3D design to production
  • Assyst remains independent within Style3D

Assyst GmbH is as of now part of Style3D. The German fashion technology market leader and the leading 3D software company are joining forces. For Assyst customers and partners nothing will change.
 
Die Assyst GmbH betreibt ihre Geschäfte weiterhin eigenständig, entwickelt alle ihre Produkte weiter und strebt mit Style3D eine gemeinsame, durchgängige Produktwelt an. Der erste gemeinsame Auftritt des Assyst-Style3D-Teams findet bereits auf der Assyst Experience im Rahmen der Munich Fabric Start (24.-26. Januar 2023) statt.

Assyst will continue to operate its business independently and to develop, sell, and service all its existing products. Style3D and Assyst will start to integrate their products into a universal, seamless product world. The Assyst-Style3D team will make its first joint appearance already at the end of January at the Assyst Experience at Munich Fabric Start (24-26 January 2023).

Both companies are deeply rooted in apparel development and production: Style3D in Asia and Assyst in EMEA. Together, they are planning to create a global product offering for producers and brands that covers the entire apparel value chain from development to production and the various sales touchpoints.

Starting point will be the integration of the flagship products of both companies – Style3D and Assyst.CAD. Style3D is currently the most advanced 3D fashion design software with a high growth rate globally. While Assyst is market leader with its 2D CAD technology in Germany, Austria, Italy and Switzerland and offers a seamless software portfolio from 2D and 3D CAD to production (Automarker) and to all sales touchpoints.

Major driver of the merger is the companies’ complimentary technology offering and the vision to create a seamless digital process from providing digital fabric and accessories up to the realization of products.

The merger also strengthens Assyst's competitive position in the 3D design sector. Style3D, in turn, will benefit from Assyst's expertise in the development, CAD and digital simulation of apparel products and the access to the international market.

Looking ahead to the future, both parties will offer 2D-based & 3D-based one-stop solutions for business clients leveraging on their global tech base and complementary serviceable resource dominance. On January 24-26, the Assyst-Style3D team will meet clients and present its products at the Assyst Experience at Munich Fabric Start.

Source:

Assyst GmbH

19.01.2023

Alliance of the Willing at Berlin Fashion Week: VORN, Zalando, Unity and Kornit Digital

Kornit Digital LTD. (NASDAQ: KRNT) ("Kornit" or the "Company"), a market leader in sustainable, on-demand digital fashion and textile production technologies, announced its partnership with VORN – The Berlin Fashion Hub, Zalando, and Unity – creating an "alliance of the willing" to transform the industry via "phygital" fashion with a circular approach.

Kornit Digital LTD. (NASDAQ: KRNT) ("Kornit" or the "Company"), a market leader in sustainable, on-demand digital fashion and textile production technologies, announced its partnership with VORN – The Berlin Fashion Hub, Zalando, and Unity – creating an "alliance of the willing" to transform the industry via "phygital" fashion with a circular approach.

Nine designers were challenged to create fashion capsules in eight weeks utilizing the latest technology innovations from the three alliance partners – combining digital product creation, web3-based design, digital printing, immersive circular design, 3D rendering and avatar development. All collections are on display exclusively at Berlin Fashion Week from Wednesday, January 18 to Friday, January 20 at Bikini Berlin.
 
The challenge follows standing room only Kornit Fashion Week events across the globe, displaying how on-demand, digital production creates a fashion world of nearly endless creativity. Hosted at the Impact Hub Berlin, the VORN Academy Program offered creators access to a holistic technology toolset - including the advanced Kornit Presto MAX single-step solution for direct-to-fabric sustainable printing. Some of the prominent designers taking part include costume and fashion designer Alexis Mersmann, Judith Bondy, AR and NFT artist Ann-Britt Dittmar, Berlin-based director Tanja Bombach, Nina Jurcic, Olga Boncheva, digital artist, and fashion designer Schirin Negahbani, Johann Erhardt, and Israeli designer Idan Yoav.
 
"This collaboration across four industry leaders is so unique because the result is a sum so much greater than each of its individual parts. It's a true 'alliance of the willing' that opens doors to 'phygital' collections built at the intersection of digital fashion, 3D design, and on-demand production," said Omer Kulka, Chief Innovation Officer at Kornit Digital. "We're honored to team with VORN – The Berlin Fashion Hub, Zalando, and Unity during Berlin Fashion Week to demonstrate what's possible as the physical and virtual fashion worlds come together."
 
"When we launched the Berlin Fashion Hub, our intent was to create a B2B environment to spark unmatched fashion and sustainability innovations. As Berlin is one of the world's most important fashion and textile centers, there is no better place to demonstrate economically succesful circularity in the fashion industry," said Professor Marte Hentschel, Co-Founder at VORN – The Berlin Fashion Hub. "Together, we're changing fashion to drive sustainability and harness the creative power of both the physical and virtual. We're proud of what's been accomplished in conjunction with an incredible group of designers, creators, and partners."

Source:

Kornit

Photo Jandali/IFCO
19.01.2023

Istanbul Fashion Connection (IFCO) fully booked

IFCO, Istanbul Fashion Connection taking place from February 8th to 11th, 2023 is fully booked. Over 600 exhibitors present themselves on 45,000 square meters in the Istanbul Exhibition Center and will be giving an overview of the new collections in the areas of womenswear, menswear, kidswear, denim, sportswear, night dresses, wedding dresses, lingerie, socks, leather and furs in 9 halls.

The CORE İSTANBUL, the new designer space at IFCO, will showcase the latest creations from Istanbul Fashion Week designers, such as Arzu Karpol, Aslı Filinta, Ceren Ocak, Gül Ağış, Çiğdem Akın etc. At IFCO Brands market leaders such as İpekyol, Damat, Kiğılı, Altınyıldız, B&G Store, Lufian, Jakamen or Tudors fly the flag and use the trade fair as a platform to expand their international customer network. LinExpo, a separate platform for lingerie and hosiery at IFCO, presents 140 manufacturers and FashionIST offers a wide range of wedding dresses, evening wear and suits, over 100 brands are shown here.

IFCO, Istanbul Fashion Connection taking place from February 8th to 11th, 2023 is fully booked. Over 600 exhibitors present themselves on 45,000 square meters in the Istanbul Exhibition Center and will be giving an overview of the new collections in the areas of womenswear, menswear, kidswear, denim, sportswear, night dresses, wedding dresses, lingerie, socks, leather and furs in 9 halls.

The CORE İSTANBUL, the new designer space at IFCO, will showcase the latest creations from Istanbul Fashion Week designers, such as Arzu Karpol, Aslı Filinta, Ceren Ocak, Gül Ağış, Çiğdem Akın etc. At IFCO Brands market leaders such as İpekyol, Damat, Kiğılı, Altınyıldız, B&G Store, Lufian, Jakamen or Tudors fly the flag and use the trade fair as a platform to expand their international customer network. LinExpo, a separate platform for lingerie and hosiery at IFCO, presents 140 manufacturers and FashionIST offers a wide range of wedding dresses, evening wear and suits, over 100 brands are shown here.

IFCO Sourcing offers the opportunity to network with manufacturing companies such as Talu, Zevigas, Bozkurt, Bilce Tekstil, Gelişim, Karar, Akademi, Bozpaor Demezoğlu. These international manufacturers provide insight into their performance profile in terms of production, delivery times, etc.
The manufacturing sector is an important branch of the economy for the industry, over 80% of the companies in Türkiye are active in this sector. Many competitive advantages result from production in Türkiye, such as short delivery times, the possibility of small minimum order quantities, high production quality, young and well-trained employees. However, Türkiye also has a lively and creative design scene and high-quality fashion brands that are redefining the image of "Made in Türkiye". IFCO brings these brands to the stage and puts the Turkish fashion world in a new light.

The program offers seminars and lectures. The special focus is on the topic of sustainability, which is curated by Ekoteks Laboratorium, the association's sustainability institute. Accademia de la Moda and WGSN give latest trend information. Up to ten shows will take place on the catwalk in the Fashion Show Center, including presentations showcasing their latest collections.

In combination with Texhibition, the trade fair for fabrics, trimmings and yarns, which takes place from March 8th to 10th, 2023 in the Istanbul Exhibition Center, ITKIB / IHKIB offers with IFCO the complete offer for the international textile industry and trade.

Source:

Jandali/IFCO

18.01.2023

SHIMA SEIKI presents WHOLEGARMENT® knitting at Pitti Filati

SHIMA SEIKI ITALIA S.p.A., Italian subsidiary of leading Japanese computerized knitting solutions provider SHIMA SEIKI MFG., LTD., will exhibit at the 92nd edition of the Pitti Immagine Filati exhibition in Florence, Italy. Products exhibited will include the new SWG-XR®154 and N.SVR®183 computerized flat knitting machines as well as APEXFiz® design software.

SHIMA SEIKI ITALIA S.p.A., Italian subsidiary of leading Japanese computerized knitting solutions provider SHIMA SEIKI MFG., LTD., will exhibit at the 92nd edition of the Pitti Immagine Filati exhibition in Florence, Italy. Products exhibited will include the new SWG-XR®154 and N.SVR®183 computerized flat knitting machines as well as APEXFiz® design software.

As pioneer of seam-free WHOLEGARMENT® knitting, SHIMA SEIKI has been setting the standard almost exclusively with nearly 30 years of experience in complete garment technology. Now that benchmark has been raised once again with its new SWG-XR® flagship WHOLEGARMENT® knitting machine. SWG-XR® features 4 needle beds for all-needle knitting of high quality WHOLEGARMENT® products using the company's original SlideNeedle®. SWG-XR® features a renewed sinker system and a compact, light-weight carriage featuring 4 systems as well as auto yarn carriers. All contribute to increased productivity of more than 25% over the previous MACH2®XS machine, as well as increased product range using a wider variety of yarn for supporting knits for all seasons, and higher quality for knitting beautiful fabrics and silhouettes; even items that were impossible to knit with the MACH2® series. SWG-XR® sets new standards for the next generation of waste-free, sustainable WHOLEGARMENT® knitting.

A new proposal in WHOLEGARMENT® knitting will also be introduced in the form of the N.SVR®183 WHOLEGARMENT® knitting machine. SHIMA SEIKI's global standard in shaped knitting, the N.SVR® series now features a model for producing WHOLEGARMENT® knitwear using every other needle in ultrafine gauge. N.SVR®183 is equipped with the R2CARRIAGE® system and a compact, lightweight carriage for even higher productivity. Shown in 21G at Pitti Filati 92, N.SVR®183 is the ideal machine for flexible, entry-level WHOLEGARMENT® production, with the versatility to respond to fluctuating market demand.

APEXFiz® subscription-based design software supports the creative side of fashion from planning and design to colorway evaluation, realistic fabric simulation and 3D virtual sampling. Virtual samples are a digitized version of sample making that are accurate enough to be used effectively as prototypes, replacing physical sampling and consequently reducing time, cost and material that otherwise go to waste. APEXFiz® thereby helps to realize sustainability and digitally transform the fashion supply chain.

Source:

SHIMA SEIKI MFG., LTD.

Photo HeiQ Materials AGHugo Boss
BOSS x HeiQ AeoniQ™ Polo Shirt
16.01.2023

HUGO BOSS: First Polo Shirt with HeiQ AeoniQ™ fiber

The German premium fashion company HUGO BOSS presents the first product made with HeiQ AeoniQ™ fiber - a seamless high-performance Polo Shirt.

The product is crafted with 87% HeiQ AeoniQ™, a cellulosic yarn created from certified wood pulp, one of the many renewable raw materials it can be made of, featuring the same performance attributes as polyester.
 
This new style is part of the BOSS Green collection line, designed for urban environments with BOSS’ renowned performance-driven qualities and worn by Italian tennis player Matteo Berrettini. 

The German premium fashion company HUGO BOSS presents the first product made with HeiQ AeoniQ™ fiber - a seamless high-performance Polo Shirt.

The product is crafted with 87% HeiQ AeoniQ™, a cellulosic yarn created from certified wood pulp, one of the many renewable raw materials it can be made of, featuring the same performance attributes as polyester.
 
This new style is part of the BOSS Green collection line, designed for urban environments with BOSS’ renowned performance-driven qualities and worn by Italian tennis player Matteo Berrettini. 

More information:
Hugo Boss HeiQ AeoniQ polyester
Source:

HeiQ Materials AG

(c) MUNICH FABRIC START
13.01.2023

MUNICH FABRIC START announces programme for upcoming event

The Munich Fabric Start Exhibitions GmbH announces the programme for the upcoming editions of MUNICH FABRIC START (24 to 26 January 2023) and BLUEZONE & KEYHOUSE (24 and 25 January 2023).
From 24 to 26 January 2023, visitors can expect a range of the latest trends, fabric, accessories and denim highlights from around 900 international exhibitors, an event programme with expert panels, keynotes and trend lectures, as well as numerous networking opportunities.

Economic Environment
Conflicts, inflation, recession, energy crisis, massive inequality, climate change - how companies can position themselves securely in a volatile market environment - this is deciphered by trend analyst David Shah in his key note "Self-Empowerment" and numerous industry experts, futurologists and leading fashion editors in the lecture series "The Status Quo of Fashion" by strategy and communication consultants Alex Vogt and Jana Kern.

The Munich Fabric Start Exhibitions GmbH announces the programme for the upcoming editions of MUNICH FABRIC START (24 to 26 January 2023) and BLUEZONE & KEYHOUSE (24 and 25 January 2023).
From 24 to 26 January 2023, visitors can expect a range of the latest trends, fabric, accessories and denim highlights from around 900 international exhibitors, an event programme with expert panels, keynotes and trend lectures, as well as numerous networking opportunities.

Economic Environment
Conflicts, inflation, recession, energy crisis, massive inequality, climate change - how companies can position themselves securely in a volatile market environment - this is deciphered by trend analyst David Shah in his key note "Self-Empowerment" and numerous industry experts, futurologists and leading fashion editors in the lecture series "The Status Quo of Fashion" by strategy and communication consultants Alex Vogt and Jana Kern.

Next to David Shah (View-Publications), the panel will include Siems Luckwaldt (CAPITAL and BUSINESS PUNK, RTL Germany), Shamin Vogel (WeAr Global Magazine), Ben Hanson (The Interline), Maria Cristina Pavarini (The SPIN OFF) and Carl Tillessen (DMI)

Digital Era
From digital colour apps, digital twins and virtual models to 3D simulation and virtual dressing rooms - the world of digital fashion will not only be discussed in numerous lectures in Munich, but also brought to life in the new Assyst Experience. Whether it's Carola Seybold, Head of Global Key Accounts at Pantone, Jan Hilger from Roland Berger, Arndt Johannes from Verce, Dr. Stefan Hauswiesner, CEO of Reactive Reality or the experts of the panel "Textilfabrik X.0 - New Marketing Buzz Words or One Step Ahead": everyone will be looking at virtual fashion from a different angle and providing insights into the latest state of the art. In her trend presentation "The weird & wonderful world of fashion cores" at BLUEZONE, Angela Velasquez (Rivet) sheds light on how viral TikTok trends are reshaping denim merchandising.

Sustainable Future
Digitisation and sustainability - the third major theme of the event programme - could not be more closely intertwined. Lisa Lang, Director of Policy & EU Affairs Orchestrator of EIT Climate KIC in an interview with Muchaneta ten Napel (Shape Innovate) kicks things off about the importance of a green transformation for the industry. Other topics in focus: Liv Simpliciano from Fashion Revolution gives an overview of where the world's biggest fashion brands and retailers stand in terms of transparency. Tricia Carey from Renewcell, David Shah (View-Publications), Lien van der Schueren and Guy Buyle (CISUTAC & HEREWEAR), Mateusz Wielopolski (Circulix) and Mario Malzacher (Circular.Fashion) critically discuss whether the circular economy is really the solution for everything or just a placebo. Circular ecosystems are also presented by Franziska von Becker from Hachmeister & Partner.

The race of the new sustainable materials of the future will be opened by Kirsi Terho from Infinited Fiber, Kuben Edwards from Onezero8, Marianne Uddman from Trustrace and Simon Angel, Sustainable Innovations Curator of MUNICH FABRIC START in a panel discussion with Muchaneta ten Napel (Shape Innovate). New products for a sustainable future in the denim industry will be discussed at BLUEZONE.
Another highlight: In cooperation with the Transformers Foundation, an expert panel will also be held at BLUEZONE on both days of the trade show.

Trends Spring.Summer 2024
Gerd Müller-Thomkins, Carl Tillessen and Niels Holger Wien from the Deutsches Mode Institut (DMI) see a "vibe shift" - a turning point. They will analyse what this means for fashion in their trend presentation on Wednesday. The Women's Fashion Trends SS 24 with the must haves of the season will be analysed by Karin Schmitz from the Trend Forecast Institute Peclers Paris - from the glamorous appearance in everyday life, to the play with gender identity, to simplicity combined with functionality and mobility.

Source:

MUNICH FABRIC START / KERN. Consulting

Foto digihub / Paint the town
13.01.2023

Bioschaumstoff gewinnt Start-up Pitch Battle der ersten „TexTech Start-up Night“

Gemeinsam mit der Stadt Mönchengladbach veranstalteten der Digital Innovation Hub Düsseldorf/Rheinland (digihub) und die WFMG – Wirtschaftsförderung Mönchengladbach am 11. Januar 2023 die erste „TexTech Start-up Night“ in der Textilakademie NRW. Rund 150 Teilnehmer aus der Textiltechnikbranche kürten den Gewinner aus fünf vorgestellten Produkt- und Geschäftsmodellinnovation für den Textilmarkt. Den Preis, ein Aussteller-Ticket für den Digital Demo Day am 17. August 2023, nahm Gründer und Gesellschafter der eco-softfibre GmbH & Co. KG Bernd Wacker entgegen.

Das 2020 gegründete Görlitzer Start-up-Unternehmen, das 2022 bereits Gewinner des Deutschen Rohstoffeffizenz-Preis 2022 des BMWK war, überzeugte mit einem offenporigen und atmungsaktiven Bioschaumstoff, der beispielsweise als Schallabsorber in Innenräumen oder zur Polsterung genutzt wird.

Gemeinsam mit der Stadt Mönchengladbach veranstalteten der Digital Innovation Hub Düsseldorf/Rheinland (digihub) und die WFMG – Wirtschaftsförderung Mönchengladbach am 11. Januar 2023 die erste „TexTech Start-up Night“ in der Textilakademie NRW. Rund 150 Teilnehmer aus der Textiltechnikbranche kürten den Gewinner aus fünf vorgestellten Produkt- und Geschäftsmodellinnovation für den Textilmarkt. Den Preis, ein Aussteller-Ticket für den Digital Demo Day am 17. August 2023, nahm Gründer und Gesellschafter der eco-softfibre GmbH & Co. KG Bernd Wacker entgegen.

Das 2020 gegründete Görlitzer Start-up-Unternehmen, das 2022 bereits Gewinner des Deutschen Rohstoffeffizenz-Preis 2022 des BMWK war, überzeugte mit einem offenporigen und atmungsaktiven Bioschaumstoff, der beispielsweise als Schallabsorber in Innenräumen oder zur Polsterung genutzt wird.

Weichschaumstoffe werden seit 70 Jahren als Polsterung in vielen Branchen wie Möbel, Bettwaren, Bekleidung, Taschen oder für Schallabsorption eingesetzt. Sie werden petrochemisch hergestellt und sind nicht recyclebar. eco-softfibre ist es gelungen, einen naturfaserbasierten Weichschaumstoff upgecycelt, recyclebar und biodegradierbar skalierbar herzustellen.

Weitere Start-up-Ideen auf der TexTech Start-up Night:

  • Michael Fraede, Gründer der Robotextile GmbH, erzählte, wie er mit einer neuen und resilienten Greifertechnologie für biegeschlaffe Teile die Textilindustrie automatisieren will.
  • Janina Szczesnowicz zeigte, wie Fibrecoat Hochleistungsmaterialien für den Massenmarkt produziert.
  • Prof. Nate Robinson stellte das schwedische Start-up LunaMicro vor, das eine aktive Feuchtigkeitsmanagement-Technologie für die nächste Generation intelligenter Textilien entwickelt.
  • Michael Pfeifer, Co-Gründer und CEO des Upcycling-Unternehmens MOOT, zeigte, wie MOOT das Upcycling von Textilien skalierbar macht.

„Textiltechnik-Unternehmen stehen vor großen Herausforderungen aufgrund des Strukturwandels und der digitalen Transformation. Neue Technologien können ihnen dabei helfen, ihr Geschäftsmodell wettbewerbsfähig zu machen. Dabei nehmen die Themen Nachhaltigkeit und Kreislaufwirtschaft eine zentrale Rolle ein“, betonte David Bongartz, Prokurist bei der Wirtschaftsförderung Mönchengladbach, die Wichtigkeit des Themas. Das Ziel der TexTech Start-up Night sei, das Ökosystem zu diesen Fokusthemen für die Zusammenarbeit zu vernetzen. „Wir freuen uns sehr, dass dieses Event der erfolgreiche Startschuss für wiederkehrende, überregionale Netzwerktreffen von Textiltechnik-Startups, -Unternehmen, -Hochschulen und -Forschungseinrichtungen ist“, fügte digihub-Geschäftsführer Dr. Klemens Gaida hinzu.

Source:

digihub

13.01.2023

Source Fashion: New international fashion sourcing platform in UK

The international fashion sourcing platform Source Fashion, taking place from 12th – 14th February at Olympia London, has announced a compelling line-up of country pavilions and over 150 audited, quality manufacturers from around the world including Peru, India, China, Pakistan, Italy, Spain, Greece, North Macedonia,  the UAE, Madagascar, Jordan, Uzbekistan, Turkey, the UK and many more who will join the inaugural show, which runs parallel to Pure London.

Bringing a textile pavilion to the UK for the first time, the Peru Pavilion will showcase six manufacturers specialising in high-quality alpaca wool from the raw material right through to garment production, as well as cotton and other natural mixtures.

The international fashion sourcing platform Source Fashion, taking place from 12th – 14th February at Olympia London, has announced a compelling line-up of country pavilions and over 150 audited, quality manufacturers from around the world including Peru, India, China, Pakistan, Italy, Spain, Greece, North Macedonia,  the UAE, Madagascar, Jordan, Uzbekistan, Turkey, the UK and many more who will join the inaugural show, which runs parallel to Pure London.

Bringing a textile pavilion to the UK for the first time, the Peru Pavilion will showcase six manufacturers specialising in high-quality alpaca wool from the raw material right through to garment production, as well as cotton and other natural mixtures.

The main Indian Pavilion at this year’s Source Fashion, in collaboration with the Wool and Woollens Export Promotion Council, will showcase 20 established garment and textile exporters specialising in wool, woollen and acrylic fibres. The exhibitors will be showing full garments including men’s, women’s and kidswear as well as a selection of fabrics and raw materials. These exhibitors are regular export partners to the UK retail industry and already work with some big retailers in white label production.

The China Pavilion will present a selection of high-quality Chinese manufacturers ranging from full garment manufacturing through to raw materials, fabrics, cashmere and components.

Other producers and manufacturers attending Source Fashion from across Europe and the UK include:

  • Mivania - an Italian knitwear manufacturer producing garments in 100% cashmere and cashmere blends.
  • SATCoL (Salvation Army Trading Company) - a charity-owned textiles collector in the UK, actively working with retailers to reduce their carbon footprints.
  • Kusilas - a Spanish company monitoring all the stages of the production process.
  • Prime Casual - based in Leicester, UK, they specialise in the design and manufacture of ladies clothing from fast fashion, wholesale to bespoke tailoring.
  • Athos Pallas - a fashion and textile agency located in Thessaloniki, Greece.

 

Source:

Source Fashion by Hyve / Good Results PR

Copyright: Hochschule Niederrhein
13.01.2023

Hochschule Niederrhein stellt kreative Textil-Projekte vor

Es ist eine der beliebtesten Veranstaltungen am Fachbereich Textil- und Bekleidungstechnik der Hochschule Niederrhein: die Präsentation der Ergebnisse der Projektarbeiten aus dem fünften Semester. „Die Studierenden sammeln in dieser besonderen Lehrveranstaltung wertvolle Praxiserfahrung, da sie die Problemstellungen realer Auftraggeber unter industrienahen Bedingungen bearbeiten“, sagt Professorin Dr. Kerstin Zöll, Leiterin der Steuerungsgruppe.

14 Teams wurden nach dem Zufallsprinzip interdisziplinär und teilweise international zusammengestellt, das Projekt und der Auftraggeber zugelost. Die Ergebnisse zeigen, worauf im Fachbereich Textil- und Bekleidungstechnik besonderer Wert gelegt wird: Die Lösungen sind innovativ, smart, nachhaltig und ressourcenschonend. Viele Produkte können auf verschiedene Art modular genutzt oder nach Gebrauch weiterverwendet werden. Den ersten Platz belegte das von Epson Deutschland GmbH unterstützte Projekt „Multifunktionales Outfit für Kinder für einen sicheren Schulweg“.

Es ist eine der beliebtesten Veranstaltungen am Fachbereich Textil- und Bekleidungstechnik der Hochschule Niederrhein: die Präsentation der Ergebnisse der Projektarbeiten aus dem fünften Semester. „Die Studierenden sammeln in dieser besonderen Lehrveranstaltung wertvolle Praxiserfahrung, da sie die Problemstellungen realer Auftraggeber unter industrienahen Bedingungen bearbeiten“, sagt Professorin Dr. Kerstin Zöll, Leiterin der Steuerungsgruppe.

14 Teams wurden nach dem Zufallsprinzip interdisziplinär und teilweise international zusammengestellt, das Projekt und der Auftraggeber zugelost. Die Ergebnisse zeigen, worauf im Fachbereich Textil- und Bekleidungstechnik besonderer Wert gelegt wird: Die Lösungen sind innovativ, smart, nachhaltig und ressourcenschonend. Viele Produkte können auf verschiedene Art modular genutzt oder nach Gebrauch weiterverwendet werden. Den ersten Platz belegte das von Epson Deutschland GmbH unterstützte Projekt „Multifunktionales Outfit für Kinder für einen sicheren Schulweg“.

Da Kinder auf ihrem Schulweg besonders in der dunklen Winterjahreszeit einigen Gefahren ausgesetzt sind, hat das Projektteam eine Outdoorjacke mit passenden Accessoires entworfen, die durch leuchtende und fluoreszierende Farben für mehr Sichtbarkeit sorgt. „Warnwesten werden von Kindern eher ungern getragen“, sagt Andreas Stephan, Manager Business Development Commercial & Industrial Printing bei Epson. So führten die Studierenden Umfragen mit Grundschulkindern durch und entwarfen daraufhin ein zeitloses genderneutrales Design mit bunten Monstern (den „Loumis“) und einem dunklen, schlichten Reflektorstoff.

Andere Studierende beschäftigten sich mit einer innovativen und nachhaltigen Lösung zur Unterstützung der Interaktion von Fans im Stadion von Fußball-Bundesligist Borussia Mönchengladbach. Auftraggeber war der Elektrofachgroßhandel Sonepar Deutschland GmbH. Entstanden ist eine Weste aus nachhaltigen Materialien mit einer besonderen Funktion. Die Lautstärke des Torjubels wird durch einen Mikrofonsensor in der Weste in Vibration umgewandelt, die im Schulterbereich spürbar ist. Das gesamte Projekt steht unter dem Ansatz, ob die Weste mit ihrer Vibration dazu beiträgt, dass schwerhörige beziehungsweise gehörlose Menschen intensiver am Spielgeschehen teilhaben.

Eine Hommage an das Ruhrgebiet entstand mit einer Modekollektion zum Thema „Schlackenritter“. Themensteller war die thyssenkrupp AG. Der Fokus lag auf Nachhaltigkeit und dem thematischen Bezug zum Ruhrpott. Inspiration war die Arbeitskleidung der Schlackenritter, Männer, die in langen, meist silbernen Schutzmänteln, am Hochofen arbeiten. Die moderne, stylische, dem Ruhrpott und seiner Industrie gewidmete Kollektion besteht aus sieben Teilen: einem Hoodie, einer Cargo Hose, einer Jeans Hose, zwei T-Shirts, einem Hemd und einer Tasche. Wobei diese zumeist sowohl für Frauen als auch für Männer als Unisex ready-to-wear sind.

Zu den Klängen von Scott McKenzies Hit „San Francisco“ aus dem Jahr 1967 präsentierte ein Projektteam eine Innenausstattung für einen Estafette Camper aus demselben Jahr. Angelehnt an die Flower-Power-Zeit fanden mittels Textildruck viele Orangetöne Einzug in das von der Firma Multiplot Europe GmbH zur Verfügung gestellte Fahrzeug. Angereichert wurde es mit besonderen Features wie einer Beamer-Leinwand, die gleichzeitig auch als Sonnensegel genutzt werden kann.

(c) adidas AG
SS23 Melbourne Tennis Collection - Felix Auger Aliassime
13.01.2023

adidas introduces the new SS23 Melbourne Tennis Collection

  • adidas unveils its SS23 Melbourne Tennis Collection – an apparel range fit for performance
  • Inspired by plants and florals, the collection features bold prints, vibrant colorways and a moiré effect textile
  • The adidas SS23 Melbourne Tennis Collection will be available from Jan 13 2023

adidas launches its new SS23 Melbourne Tennis Collection, a range of performance apparel featuring striking colorful prints, inspired by plant life and nature. Select pieces feature a contrast-color mesh layering that when in motion creates a moiré effect and helps to mask the player’s movements and positioning on court.

With the help of innovation, adidas is seeing possibilities in turning towards new resources. For these products adidas turned to a greenhouse gas technology. It uses captured industrial emissions as a new material feedstock. CO2 is fermented into ethanol which constitutes 30% by weight of a polyester yarn. adidas knitted this yarn into various products and now this carbon-based ethanol makes up a minimum of 15% by weight of these garments.

  • adidas unveils its SS23 Melbourne Tennis Collection – an apparel range fit for performance
  • Inspired by plants and florals, the collection features bold prints, vibrant colorways and a moiré effect textile
  • The adidas SS23 Melbourne Tennis Collection will be available from Jan 13 2023

adidas launches its new SS23 Melbourne Tennis Collection, a range of performance apparel featuring striking colorful prints, inspired by plant life and nature. Select pieces feature a contrast-color mesh layering that when in motion creates a moiré effect and helps to mask the player’s movements and positioning on court.

With the help of innovation, adidas is seeing possibilities in turning towards new resources. For these products adidas turned to a greenhouse gas technology. It uses captured industrial emissions as a new material feedstock. CO2 is fermented into ethanol which constitutes 30% by weight of a polyester yarn. adidas knitted this yarn into various products and now this carbon-based ethanol makes up a minimum of 15% by weight of these garments.

In addition, the collection also utilizes HEAT.RDY and Aeroready technologies. HEAT.RDY technology is designed to maximize airflow and optimize sweat distribution, while AEROREADY is powered by moisture-wicking fabric that absorbs sweat quickly for a dry feeling, helping players to move freely and comfortably on court.

The SS23 Melbourne Tennis Collection will be premiered on court by adidas athletes, including Stefanos Tsitsipas, Felix Auger Aliassime, Garbiñe Muguruza, Qiang Wang and Maria Sakkari.

The SS23 Melbourne Tennis Collection will be available from Jan 13.

More information:
adidas Sportswear polyester yarns
Source:

adidas AG

10.01.2023

BTE-Taschenbuch 2023 erschienen

Daten und Informationen für die Textil-, Schuh- und Lederwarenbranche
 
Soeben ist das „Taschenbuch Textil Schuhe Lederwaren 2023“ erschienen. Auf insgesamt 140 Seiten enthält das BTE-Taschenbuch zahlreiche Markt- und Kostenzahlen aus dem Bekleidungs-, Textil-, Schuh- und Lederwarenhandel inkl. Online-Daten. Zudem enthält es hilfreiche Fachinformationen und rechtliche Bestimmungen für die Textil- und Schuhbranche sowie ein umfangreiches Stichwortverzeichnis mit konkreten Hilfestellungen und Hinweisen. Einzelheiten:

Daten und Informationen für die Textil-, Schuh- und Lederwarenbranche
 
Soeben ist das „Taschenbuch Textil Schuhe Lederwaren 2023“ erschienen. Auf insgesamt 140 Seiten enthält das BTE-Taschenbuch zahlreiche Markt- und Kostenzahlen aus dem Bekleidungs-, Textil-, Schuh- und Lederwarenhandel inkl. Online-Daten. Zudem enthält es hilfreiche Fachinformationen und rechtliche Bestimmungen für die Textil- und Schuhbranche sowie ein umfangreiches Stichwortverzeichnis mit konkreten Hilfestellungen und Hinweisen. Einzelheiten:

  • In übersichtlicher Form sind zahlreiche betriebswirtschaftliche Kennziffern (Leistungs-, Kosten- und Renditezahlen) der zuletzt erschienenen „Jahresstatistik im Handel 2020“ für den Textil-, Bekleidungs-, Schuh-, Lederwaren- und Online-Handel veröffentlicht.
  • Der statistische Teil enthält außerdem die Umsatzentwicklung des Textil-, Schuh- und Lederwarenhandels sowie die Strukturdaten der drei Branchen.
  • Zum allgemeinen volkswirtschaftlichen Teil zählen z.B. Tabellen zur Entwicklung der Altersstruktur der bundesdeutschen Bevölkerung.
  • Das Taschenbuch enthält zudem Auszüge des Textilkennzeichnungsrechts, die textile Pflegekennzeichnung, die europäische Schuhkennzeichnung sowie einen Auszug aus den Liefer- und Zahlungsbedingungen der deutschen Schuhindustrie. Damit kann eine Vielzahl rechtlicher Fragen rund um die Ware durch kurzes Nachschlagen schnell beantwortet werden.

Das „Taschenbuch Textil Schuhe Lederwaren 2023” ist ein wichtiges, kompaktes Nachschlagewerk für die Branche, über das jeder Kaufmann im Textil-, Schuh- und Lederwarenhandel verfügen sollte. Auch für Hersteller und Absatzmittler ist es eine Quelle vieler interessanter Informationen über den Fashionmarkt.
 
Hinweis: Mitglieder der Einzelhandelsverbände erhalten das Taschenbuch in der Regel kostenlos von ihrem Regional- oder Landesverband. Alle übrigen Interessenten können das Taschenbuch für 25 Euro plus MwSt. und Versandkosten beziehen beim ITE-Verlag, Fax 0221/92150910, E-Mail: itebestellungen@bte.de oder im BTE-Webshop unter www.bte.de (Rubrik: Publikationen). Bei Bestellungen ab drei Stück gibt es vergünstigte Staffelpreise.

More information:
BTE-Taschenbuch
Source:

BTE Handelsverband Textil Schuhe Lederwaren

Zyler
05.01.2023

Zyler: Virtual try-on in fashion stores

  • Digital display experience platform, Raydiant, partners with Zyler to offer virtual try-on to fashion retailers in-store.

Digital display experience platform, Raydiant, is now offering an exciting new virtual try-on solution to their fashion retail customers. Virtual try-on is brought to stores by Zyler, fashion technology that allows customers to see themselves in any outfit without having to physically try them on.

This means that retail spaces can be transformed, maximizing space and making use of the latest innovations in fashion. When customers see themselves in items before purchase, they are more excited about the products, their confidence is boosted, and the brand becomes more inclusive. Customers shop and buy more, and are less likely to return the products they purchase. Raydiant presents this new virtual try-on offering in combination with their digital signage solutions.

  • Digital display experience platform, Raydiant, partners with Zyler to offer virtual try-on to fashion retailers in-store.

Digital display experience platform, Raydiant, is now offering an exciting new virtual try-on solution to their fashion retail customers. Virtual try-on is brought to stores by Zyler, fashion technology that allows customers to see themselves in any outfit without having to physically try them on.

This means that retail spaces can be transformed, maximizing space and making use of the latest innovations in fashion. When customers see themselves in items before purchase, they are more excited about the products, their confidence is boosted, and the brand becomes more inclusive. Customers shop and buy more, and are less likely to return the products they purchase. Raydiant presents this new virtual try-on offering in combination with their digital signage solutions.

Source:

Anthropics Technology

Photo Pure Denim
03.01.2023

PureDenim & Bemberg ™: “Blue di Cupro” collection at Pitti Uomo

In occasion of the next edition of Pitti Uomo, Bemberg™ by Asahi Kasei – the unique fiber with a circular economy footprint obtained from cotton linters through a closed-loop process ensuring certified sustainability credentials through its transparent and traceable approach- reveals a very special Bemberg™ fabrics smart range dedicated to premium denimwear.

In occasion of the next edition of Pitti Uomo, Bemberg™ by Asahi Kasei – the unique fiber with a circular economy footprint obtained from cotton linters through a closed-loop process ensuring certified sustainability credentials through its transparent and traceable approach- reveals a very special Bemberg™ fabrics smart range dedicated to premium denimwear.

This has been made possible thanks to the partnership with PureDenim, a leading Italian company whose strategy since 10 years is based on an entire re-design of the production system, inspired by circular economy principles that combines technology and innovative materials in order to offer the highest levels of design, innovation and real responsible values derived from an holistic approach to sustainability.
The “Blue di Cupro” collection is made with seven fabrics made with Bemberg™, either 100% Bemberg™ or in blend with cotton, wool, and it applies the most advanced Pure Denim Technologies. The Blue di cupro fabrics made with Bemberg™ will also be dyed with “Smart Indigo” an indigo dye technology internally produced by PureDenim, through a chemical-free production. The only elements involved are: water, indigo pigments, and electricity. In terms of finishing, fabrics’ looks and performances are enhanced by the “Eco Sonic” ultrasounds finishing technology which brings significant reduction of water used, increased aesthetic features and controlled discoloration. And last but not least every yarn used at PureDenim is protected by NaturalReco® a 100% natural product that completely SUBSTITUTE the use of plastic films that are one of the key causes of microplastic emission for denim application.

“Blue” seems to be the new colour of Bemberg™, in fact, the company in early November 2022 announced, at the Blue Friday initiative by UNESCO's Intergovernmental Oceanographic Commission (IOC), the achievement of the OK biodegradable MARINE certification, which guarantees the biodegradability of its products even in the marine environment, as certified by TÜV AUSTRIA, meaning a lot in the context of microplastics in water issue solutions. This Bemberg™ certification’s achievement comes on top of other key ones such as the INNOVHUB report that confirms Bemberg™ biodegradability in soil without releasing hazardous substances, the RCS by Textile Exchange, and the Oeko-Tex Standard 100 and ISO 14001 corporate certifications.

Source:

C.L.A.S.S.

(c) Recover™
30.12.2022

Tillys partners with Recover™

California born and bred, Tillys is one of fashion’s leading specialty casualwear retailers. And now, thanks to its collaboration with Recover™ , their premium denim brand RSQ, it is set to become a leader of sustainable fashion.

The three brands – Tillys, Recover™ and RSQ – have come together to create a sustainable capsule collection. The new collection includes classic-inspired denim, a tee, and an on-trend chore jacket, all of which contain a minimum of 20% of Recover’s low-impact recycled cotton fiber. To shop the exclusive Recover™ pieces in the RSQ collection, go to tillys.com or visit one of Tillys stores across 33 states.

To bring this collaboration to life, textile waste has been salvaged that would otherwise end up in a landfill to create high-quality recycled fiber that Tillys used to produce its premium-quality RSQ collection. Using recycled fiber significantly reduces the carbon and water footprint compared to apparel made with virgin fiber. This collaboration models how post-industrial textile waste can be integrated back into the system creating a more sustainable production model.

California born and bred, Tillys is one of fashion’s leading specialty casualwear retailers. And now, thanks to its collaboration with Recover™ , their premium denim brand RSQ, it is set to become a leader of sustainable fashion.

The three brands – Tillys, Recover™ and RSQ – have come together to create a sustainable capsule collection. The new collection includes classic-inspired denim, a tee, and an on-trend chore jacket, all of which contain a minimum of 20% of Recover’s low-impact recycled cotton fiber. To shop the exclusive Recover™ pieces in the RSQ collection, go to tillys.com or visit one of Tillys stores across 33 states.

To bring this collaboration to life, textile waste has been salvaged that would otherwise end up in a landfill to create high-quality recycled fiber that Tillys used to produce its premium-quality RSQ collection. Using recycled fiber significantly reduces the carbon and water footprint compared to apparel made with virgin fiber. This collaboration models how post-industrial textile waste can be integrated back into the system creating a more sustainable production model.

“We are delighted to celebrate this new partnership with Tillys, helping to reduce the environmental impacts created by the fashion industry and pave the way towards a more sustainable future.”
– Alfredo Ferre, CEO Recover™

Source:

Recover™

(c) Speidel
30.12.2022

Speidel: Neue Wäscheserie mit TENCEL™ Lyocellfasern

Die neue Serie „simply“ aus 93% CO2-neutraler TENCEL™ Lyocellfaser und 7% Elasthan LYCRA® ist für den Wäschehersteller Speidel eine weitere Produktinnovation ganz im Sinne der Speidel Firmenphilosophie mit klimaneutralem Headquarter.

Mit CO2-neutraler TENCEL™ Lyocellfaser ergänzt Speidel sein bereits bestehendes nachhaltiges Basic Sortiment. Denn die Fasern sind gemäß der Richtlinie des CP-Protokolls als klimaneutrale Produkte für die Textilindustrie zertifiziert. Und sie können noch mehr: Die Wasseraufnahmefähigkeit der Fasern ist 50 Prozent höher als die von Baumwolle. So wird Feuchtigkeit zuverlässig vom Körper weggeleitet, sodass Bakterien und unangenehme Gerüche keine Chance haben. Auf diese Weise verleihen die Wäschestücke der brandneuen Serie der Haut ein kühles und trockenes Gefühl.

Die neue Serie „simply“ aus 93% CO2-neutraler TENCEL™ Lyocellfaser und 7% Elasthan LYCRA® ist für den Wäschehersteller Speidel eine weitere Produktinnovation ganz im Sinne der Speidel Firmenphilosophie mit klimaneutralem Headquarter.

Mit CO2-neutraler TENCEL™ Lyocellfaser ergänzt Speidel sein bereits bestehendes nachhaltiges Basic Sortiment. Denn die Fasern sind gemäß der Richtlinie des CP-Protokolls als klimaneutrale Produkte für die Textilindustrie zertifiziert. Und sie können noch mehr: Die Wasseraufnahmefähigkeit der Fasern ist 50 Prozent höher als die von Baumwolle. So wird Feuchtigkeit zuverlässig vom Körper weggeleitet, sodass Bakterien und unangenehme Gerüche keine Chance haben. Auf diese Weise verleihen die Wäschestücke der brandneuen Serie der Haut ein kühles und trockenes Gefühl.

Zur neuen Serie „simply“ gehören drei moderne Slipformen: Minislip, Midislip und Pant. Sie werden ergänzt durch Soft BH und Schalen BH Triangle (verfügbar bis Cup D), sowie ein Achselhemd. Alle Teile bestehen aus 93% Lyocell TENCEL™ und 7% Elasthan LYCRA®. Slips und Hemdchen begleiten dank flacher Verarbeitung und ohne störende Seitennähte bequem durch den Tag. Die Serie erscheint sowohl in klassischem Schwarz und Weiß als auch in modernem Frappé und Lapis, und ab Juni 2023 erhältlich.

Source:

Speidel GmbH

(c) Forschungsinstitut Marketmedia24 (Köln)
30.12.2022

Marketmedia24: Outdoor-Branche erwartet 2022 ein Umsatzminus von 1,2%

2020 und 2021 lief es auch Corona bedingt richtig gut für die Outdoor-Branche. Selbst die Nachfrageberuhigung im laufenden Jahr, die nach aktueller Einschätzung des Forschungsinstituts Marketmedia24 zu einem Minus von 1,2 Prozent führen könnte, stehen nicht für einen Absturz. Denn die Umsätze liegen dann immer noch um 11,4 Prozent über denen des Vor-Corona-Jahres 2019. Nicht allein diese Tatsache lässt aufhorchen: In den ersten zehn Monaten dieses Jahres stieg der Umsatz mit nachhaltigen Outdoor-Textilien und -Schuhen gegenüber Vorjahr allein auf den Portalen der Platform Group, Wiesbaden, um 24,4 Prozent. Während gleichzeitig die durchschnittlichen Ausgaben für Outdoor-Textilien und -Schuhe mit einem Rückgang von 2,1 Prozent in 2022 das sich abschwächende Kaufverhalten spiegeln. Die generelle Kaufzurückhaltung der Deutschen bekommen derzeit alle Outdoor-Händler zu spüren. Selbst der Online-Handel wird das laufende Jahr mit einem leichten Minus bilanzieren, so die aktuelle Vorausschau der Kölner Marktforscher.

2020 und 2021 lief es auch Corona bedingt richtig gut für die Outdoor-Branche. Selbst die Nachfrageberuhigung im laufenden Jahr, die nach aktueller Einschätzung des Forschungsinstituts Marketmedia24 zu einem Minus von 1,2 Prozent führen könnte, stehen nicht für einen Absturz. Denn die Umsätze liegen dann immer noch um 11,4 Prozent über denen des Vor-Corona-Jahres 2019. Nicht allein diese Tatsache lässt aufhorchen: In den ersten zehn Monaten dieses Jahres stieg der Umsatz mit nachhaltigen Outdoor-Textilien und -Schuhen gegenüber Vorjahr allein auf den Portalen der Platform Group, Wiesbaden, um 24,4 Prozent. Während gleichzeitig die durchschnittlichen Ausgaben für Outdoor-Textilien und -Schuhe mit einem Rückgang von 2,1 Prozent in 2022 das sich abschwächende Kaufverhalten spiegeln. Die generelle Kaufzurückhaltung der Deutschen bekommen derzeit alle Outdoor-Händler zu spüren. Selbst der Online-Handel wird das laufende Jahr mit einem leichten Minus bilanzieren, so die aktuelle Vorausschau der Kölner Marktforscher.

Sport unter freiem Himmel wie Trekking, Joggen, Walken und Biken erlebte in den beiden Corona-Jahren 2020 und 2021 großen Zulauf – insbesondere als Freizeit- und Reiseersatz für alles das, was die Pandemie unmöglich machte. Und man deckte sich passend mit Outdoor-Bekleidung, -Schuhen und Ausrüstungen ein und legte dabei immer mehr Wert auf nachhaltige Ware. Ein Trend, der die Industrie zunehmend veranlasst, den Anteil an recycelten Materialien auszubauen.
Carina Dietrich, verantwortlich bei Sympatex für Brand Communication Strategy und Business Development: „Besonders im Textilbereich sehen wir über alle Sportarten ein starkes und immer weiter steigendes Interesse hinsichtlich eines nachhaltigen Konsumverhaltens und das Erreichen einer Kreislaufwirtschaft.“
Gleichzeitig sorgen allerdings die unterschiedlichsten Informationen, der Label Dschungel sowie das tatsächlich existierende Greenwashing für Unsicherheit im Markt. Zudem tragen die aktuellen Krisen zur Verunsicherung der Kunden bei. Jürgen Hanke, Vertriebsleiter bei der Platform-Group, prognostiziert, dass sich unter dem Eindruck steigender Energiepreise erst zeigen muss, welchen Wert Kunden und Kundeninnen auf nachhaltige Produkte legen oder ob sie doch wieder mehr preisbewusstere Alternativen kaufen. Zumindest im Oktober 2022 sank der Umsatz mit nachhaltigen Outdoor-Textilien und -Schuhen auf den Portalen der Platform Group um 50 Prozent, während hier Outdoor insgesamt gleichzeitig „nur“ um 27,4 Prozent nachgab. Allerdings weist der Umsatztrend in den Monaten Januar, Juni und September klar daraufhin, dass Nachhaltigkeit ein Nachfragefaktor bleibt.

Auch weil die Preisfrage überholt ist (zumal es jetzt auch immer mehr Secondhand-Angebote im Handel gibt), ist Stefan Brunner, Director Sports beim iscm-institute und Experte im Sport-Team von Marketmedia24, überzeugt. Seiner Meinung nach kann es sich kein Stakeholder der Branche – sei es Industrie oder Handel – erlauben, die Nachhaltigkeit zu ignorieren. Vielmehr ist „die Sportartikelbranche gut beraten, ihre Führungsposition rund um dieses Thema auszubauen und damit auf den Trend nach mehr qualitativem Konsum einzuzahlen.“ Denn Nachhaltigkeit wird zweifelsohne zum neuen Statussymbol als Ausdruck einer Haltung. Schützenhilfe kommt da auch von der Anfang 2022 vorgestellten nachhaltigen Textilstrategie der Europäischen Kommission. Danach wird der Textilsektor die erste Branche sein, die vollständig zu einer Kreislaufwirtschaft übergeht: Bis 2030 sollen Textilprodukte, die in der EU in Verkehr gebracht werden, langlebiger, wiederverwendbarer, reparierbarer, recycelbar und energieeffizienter sein.

 

Source:

Forschungsinstitut Marketmedia24 (Köln)

30.12.2022

Trio of textile fairs rescheduled to end of March

In view of the easing of pandemic restriction policies in China, the Spring Editions of Intertextile Shanghai Apparel Fabrics, Yarn Expo and Intertextile Shanghai Home Textiles have been moved to the new timeslot of 28 – 30 March 2023. This will allow both local and international fairgoers more time to prepare for their participation, with a higher industry turnout now expected at the three fairs. The fairs will still be located at the National Exhibition and Convention Center in Shanghai where they were originally due to be held from 8 – 10 March.

Discussing the change of dates, Ms Wilmet Shea, Deputy General Manager of Messe Frankfurt (HK) Ltd explained: “After talking to our stakeholders, we believe adjusting the spring show dates to the end of March is the right move. It provides enough time for exhibitors and visitors from local and abroad to plan for the fairs and capitalise on the ample international business opportunities brought by the reopening of China’s border.”

In view of the easing of pandemic restriction policies in China, the Spring Editions of Intertextile Shanghai Apparel Fabrics, Yarn Expo and Intertextile Shanghai Home Textiles have been moved to the new timeslot of 28 – 30 March 2023. This will allow both local and international fairgoers more time to prepare for their participation, with a higher industry turnout now expected at the three fairs. The fairs will still be located at the National Exhibition and Convention Center in Shanghai where they were originally due to be held from 8 – 10 March.

Discussing the change of dates, Ms Wilmet Shea, Deputy General Manager of Messe Frankfurt (HK) Ltd explained: “After talking to our stakeholders, we believe adjusting the spring show dates to the end of March is the right move. It provides enough time for exhibitors and visitors from local and abroad to plan for the fairs and capitalise on the ample international business opportunities brought by the reopening of China’s border.”

(c) C.L.A.S.S.
The Modern Artisans for 2022
28.12.2022

C.L.A.S.S.: YOOX NET-A-PORTER and The Prince’s Foundation programme for students

The second edition of The Modern Artisan initiative has been supported by C.L.A.S.S. with its strategic sourcing, mentoring and presence during the official launch happened at the beginning of November at the Dumfries House, part of The Prince's Foundation. Two days to introduce a capsule that reflects the initiative’s commitment to advance sustainability in luxury fashion, preserve heritage textile skills and creates a new culture where respect, beauty and innovation are blended together. They also demonstrate the shared ambition of YOOX NET-A-PORTER and The Prince’s Foundation to preserve the planet for future generations. The Modern Artisan aims to position artisanship as a viable and attractive career path for upcoming generations, equipping them with the skills to help shape a more circular industry.

The 10-month paid programme supports eight British and Italian graduates through the end-to-end process of designing, handcrafting, and bringing a more sustainable luxury collection to a global market. During the programme, they were given the opportunity to showcase their work to His Majesty, then The Prince of Wales, at Dumfries House.

The second edition of The Modern Artisan initiative has been supported by C.L.A.S.S. with its strategic sourcing, mentoring and presence during the official launch happened at the beginning of November at the Dumfries House, part of The Prince's Foundation. Two days to introduce a capsule that reflects the initiative’s commitment to advance sustainability in luxury fashion, preserve heritage textile skills and creates a new culture where respect, beauty and innovation are blended together. They also demonstrate the shared ambition of YOOX NET-A-PORTER and The Prince’s Foundation to preserve the planet for future generations. The Modern Artisan aims to position artisanship as a viable and attractive career path for upcoming generations, equipping them with the skills to help shape a more circular industry.

The 10-month paid programme supports eight British and Italian graduates through the end-to-end process of designing, handcrafting, and bringing a more sustainable luxury collection to a global market. During the programme, they were given the opportunity to showcase their work to His Majesty, then The Prince of Wales, at Dumfries House.

The 13-piece capsule marks the culmination of the second edition of The Modern Artisan, YOOX NET-A-PORTER’s and The Prince’s Foundation’s pioneering flagship training programme, which commenced in 2019. Building on the success of 2020’s first collection launch, this year’s YOOX NET-A-PORTER for The Prince’s Foundation capsule achieves a number of new milestones in YOOX NET-A-PORTER’s Infinity sustainability journey. It is the first collection to align 100% with the Infinity Product Guide, its sustainability and circularity design guidelines, and its first ever carbon neutral collection.

The design is inspired by Highgrove Gardens, run by The Prince's Foundation and renowned for sustainable and organic approaches to agriculture and horticulture. The Artisans were supported by industry experts from YOOX NET-A-PORTER, The Prince’s Foundation, and several mentoring designer brands, including Gabriela Hearst, Nanushka and Stella Jean among others.

(c) Lasse Rotthoff, LFDY
Alexander Pablo Steingass, Director of Finance and Operations, Live Fast Die Young Clothing GmbH
28.12.2022

Alexander Pablo Steingass wird Director des Ressorts Finance & Operations bei LFDY

Ab dem 1. Januar 2023 verstärkt Alexander Pablo Steingass die Streetwear Brand als Director Finance & Operations. Er übernimmt damit die Leitung eines Ressorts, das den Verantwortungsbereich des bisherigen CFO/COO Karl Krumland bündelt. Krumland zieht sich aus dem operativen Geschäft zurück, wird dem Unternehmen aber als strategischer Berater weiterhin treu bleiben.

Als studierter Wirtschaftswissenschaftler ist Alexander Pablo Steingass bereits seit 2007 mit den Themen Business Development, Projektmanagement Restrukturierung & Sanierung, Strategieentwicklung, Prozessoptimierung sowie Finance & Controlling vertraut. Ergänzt wird seine Expertise durch Zertifizierungen als Lean & Agile Coach sowie OKR Process Owner. Mit Stationen in Madrid, St. Andrews, New York City, Wien, Zürich und Hongkong verfügt Steingass zudem über hohe interkulturelle Kompetenzen.

Ab dem 1. Januar 2023 verstärkt Alexander Pablo Steingass die Streetwear Brand als Director Finance & Operations. Er übernimmt damit die Leitung eines Ressorts, das den Verantwortungsbereich des bisherigen CFO/COO Karl Krumland bündelt. Krumland zieht sich aus dem operativen Geschäft zurück, wird dem Unternehmen aber als strategischer Berater weiterhin treu bleiben.

Als studierter Wirtschaftswissenschaftler ist Alexander Pablo Steingass bereits seit 2007 mit den Themen Business Development, Projektmanagement Restrukturierung & Sanierung, Strategieentwicklung, Prozessoptimierung sowie Finance & Controlling vertraut. Ergänzt wird seine Expertise durch Zertifizierungen als Lean & Agile Coach sowie OKR Process Owner. Mit Stationen in Madrid, St. Andrews, New York City, Wien, Zürich und Hongkong verfügt Steingass zudem über hohe interkulturelle Kompetenzen.

Seit 2013 ist er in leitenden Funktionen verschiedenster Unternehmensberatungen tätig gewesen und hat umfangreiche Erfahrungen in diversen Branchen sammeln können. Zuletzt war er als Senior Manager in einer internationalen Unternehmensberatung tätig, in der er das Competence Center für Organisational Agility & Lean Management verantwortete. Seinen Bachelor in Betriebswirtschaft absolvierte Alexander Pablo Steingass an der Cologne Business School gefolgt von einem Masterabschluss in International Business an der University of St. Andrews in Großbritannien.

Source:

LFDY / PR + Presseagentur textschwester