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Foto: GS1 Germany
Digitale Sprachassistenten werden zukünftig bei der Organisation des Einkaufs unterstützen und können auch Empfehlungen an Freunde verschicken.
04.07.2018

Shopping 2025: Die neue Macht der Kunden

  • GS1 Germany, PwC und rheingold institut entwickeln sieben Szenarien für die Konsumgüterbranche im Jahr 2025
  • Erstes Szenario fokussiert zukünftiges Einkaufsverhalten: immer, alles, sofort, bequem, preiswert, State of the Art
  • Lösungswege und Handlungsempfehlungen für Unternehmen

Das Jahr 2025: digitale Sprachassistenten, selbstfahrende Autos, das Ende traditioneller Einkaufszeiten. Omni-Channel ist Standard und künstliche Intelligenz im Alltag der Verbraucher angekommen. Shopping 4.0 passiert überall und zu jeder Zeit. „Unternehmen der Konsumgüterwirtschaft stehen vor der Herausforderung, sich in wenigen Jahren grundlegend zu transformieren“, sagt Studienleiter Klaus Vogel, Innovationsmanager bei GS1 Germany. „Der Kunde mit seinem steigenden Bedürfnis nach individuellem und gleichzeitig einfachen, schnellen Einkaufen steht so stark wie nie zuvor im Mittelpunkt der Entwicklungen. Wem es nicht gelingt, ihn mit seinen Produkten, Angeboten und Services zu überzeugen, verliert.“ Doch wie genau sieht das Einkaufsverhalten der Zukunft aus?

  • GS1 Germany, PwC und rheingold institut entwickeln sieben Szenarien für die Konsumgüterbranche im Jahr 2025
  • Erstes Szenario fokussiert zukünftiges Einkaufsverhalten: immer, alles, sofort, bequem, preiswert, State of the Art
  • Lösungswege und Handlungsempfehlungen für Unternehmen

Das Jahr 2025: digitale Sprachassistenten, selbstfahrende Autos, das Ende traditioneller Einkaufszeiten. Omni-Channel ist Standard und künstliche Intelligenz im Alltag der Verbraucher angekommen. Shopping 4.0 passiert überall und zu jeder Zeit. „Unternehmen der Konsumgüterwirtschaft stehen vor der Herausforderung, sich in wenigen Jahren grundlegend zu transformieren“, sagt Studienleiter Klaus Vogel, Innovationsmanager bei GS1 Germany. „Der Kunde mit seinem steigenden Bedürfnis nach individuellem und gleichzeitig einfachen, schnellen Einkaufen steht so stark wie nie zuvor im Mittelpunkt der Entwicklungen. Wem es nicht gelingt, ihn mit seinen Produkten, Angeboten und Services zu überzeugen, verliert.“ Doch wie genau sieht das Einkaufsverhalten der Zukunft aus? Und wie können Unternehmen sich auf die Herausforderungen einstellen? Das beleuchten GS1 Germany, die Wirtschaftsprüfungs- und Beratungsgesellschaft PwC und das rheingold institut im ersten von insgesamt sieben Teilen der gemeinsamen Zukunftsstudie „2025: Smart Value Networks“.

Shoppertypen adé
„Der Shopper der Zukunft ist sich seiner Möglichkeiten bewusst und hat hohe Ansprüche an die Unternehmen seiner Wahl“, sagt Sebastian Buggert, Mitglied der Geschäftsführung und CIO am rheingold institut. „Treiber für diese Entwicklung sind vor allem komplexe Wechselwirkungen zwischen technologischen und gesellschaftlichen Entwicklungen sowie die daraus resultierenden Erwartungen der Menschen.“ So wünscht sich der Verbraucher der Zukunft auf der einen Seite Individualität, Orientierung und Sicherheit in einer hochkomplexen und digitalisierten Welt. Denn die Produkt- und Preisvielfalt sowie die Daten- und Informationsflut verstärken das Gefühl von Unübersichtlichkeit und Intransparenz. Auf der anderen Seite steht der Wunsch nach größtmöglicher Freiheit und einem preiswerten, einfachen Einkauf zu jeder Zeit und über jeden beliebigen Kanal. Um Einkäufe schnell und agil zu tätigen, werden zukünftig intuitiv bedienbare Anwendungen wie persönliche Assistenzsysteme zum Einsatz kommen. Digitale Plattformen sorgen gleichzeitig rund um die Uhr für einen komfortablen Zugang zu einer Vielzahl von Lieferanten und Marken mit einheitlichem Qualitätsversprechen und einfachen Zahlungsabläufen. Bestellungen per digitalem Sprachassistenten im selbstfahrenden Auto auf dem Weg zur Arbeit werden so schon bald keine Vision mehr sein, sondern Shoppingalltag.

Die neuen Möglichkeiten des Verbrauchers stellen Unternehmen vor große Herausforderungen: „Die klassischen Shoppertypen wird es zukünftig nicht mehr geben. Der Kunde agiert situativ. Die Kunst für Unternehmen wird also vor allem darin bestehen, sich flexibel auf die situativen Bedürfnisse der Shopper einzustellen“, erklärt Dr. Stephanie Rumpff, Head of Industry Development bei PwC Europe. Shopping 4.0 steht darum für einen Markt, der hochgradig durch Nachfrage getrieben ist. Kunden möchten kaufen, was sie wollen – nicht das, was angeboten wird.

Kein Vertrauen, kein Kunde
Ein weiterer Erfolgsfaktor für Unternehmen liegt in ihrer Vertrauenswürdigkeit – auch in Zukunft eine essentielle Grundlage für die Kundenbindung. Eine starke Vertrauensbasis schaffen Unternehmen unter anderem durch technischen Schutz der Kundendaten, die Sicherheit der eigenen Systeme und ein hohes Maß an Transparenz. Verliert ein Kunde sein Vertrauen, verliert das Unternehmen seinen Kunden. Und der Wettbewerber ist nur einen Klick entfernt. „Das Jahr 2025 beschreibt eine neue Ära der Kundenorientierung“, so Vogell. „Nur Unternehmen, die sich konsequent auf das veränderte Shopperverhalten einstellen und neue Lösungen integrieren, werden sich behaupten können.“ Diese Entwicklung betrifft sämtliche Unternehmensbereiche – von der Unternehmenskultur über die Organisation bis hin zu eingesetzten Technologien. Entscheidend ist ein gemeinsames Verständnis für die neue Einkaufswelt, in der Online und Offline miteinander verschmolzen sind. Zugleich gilt es für die Anbieter, tradierte Denkmuster aufzulösen und Innovations- und Digitalkompetenzen ihrer Mitarbeiter zu fördern. Auch wird die Einbindung von künstlicher Intelligenz im Zusammenspiel mit dem Personal wettbewerbsrelevant sein. Gelingt den Unternehmen diese anspruchsvolle Transformation, sind die Weichen in Richtung Zukunft gestellt.

Source:

GS1 Germany GmbH

Intertextile Shanghai, Taiwan Pavillion (c) Messe Frankfurt
26.02.2018

Largest range of exhibitors from Asia awaits at Intertextile Shanghai Apparel Fabrics

For buyers that prioritise having the widest range of sourcing options in one place, their best bet is March’s Intertextile Shanghai Apparel Fabrics. Boasting pavilions from Japan, Korea, Pakistan and Taiwan, individual exhibitors from Hong Kong, India, Indonesia and Vietnam, not to mention 2,800-plus Chinese exhibitors, the fair is the largest gathering of Asian suppliers under one roof for the spring / summer sourcing season. To ensure convenience for buyers, international exhibitors are grouped by country or region, while Chinese exhibitors are located in product halls including fabrics for casualwear, functional wear / sportswear, ladieswear, lingerie & swimwear, shirting and suiting, as well as for accessories and denim.

In total, around 3,300 exhibitors will showcase their apparel fabrics and accessories at the fair, with the SalonEurope zone hosting premium suppliers from Europe – including pavilions and zones from France, Germany, Italy and Turkey – while the International Hall also houses other overseas exhibitors from the likes of Argentina, Australia, Peru the US and elsewhere.

For buyers that prioritise having the widest range of sourcing options in one place, their best bet is March’s Intertextile Shanghai Apparel Fabrics. Boasting pavilions from Japan, Korea, Pakistan and Taiwan, individual exhibitors from Hong Kong, India, Indonesia and Vietnam, not to mention 2,800-plus Chinese exhibitors, the fair is the largest gathering of Asian suppliers under one roof for the spring / summer sourcing season. To ensure convenience for buyers, international exhibitors are grouped by country or region, while Chinese exhibitors are located in product halls including fabrics for casualwear, functional wear / sportswear, ladieswear, lingerie & swimwear, shirting and suiting, as well as for accessories and denim.

In total, around 3,300 exhibitors will showcase their apparel fabrics and accessories at the fair, with the SalonEurope zone hosting premium suppliers from Europe – including pavilions and zones from France, Germany, Italy and Turkey – while the International Hall also houses other overseas exhibitors from the likes of Argentina, Australia, Peru the US and elsewhere.

Japan Pavilion keeps ‘Banshu-Ori’ tradition alive
Organised by the Japan Fashion Week Organization (JFW), the Japan Pavilion will house 22 exhibitors and also feature a Japan Trend Corner. After the immense popularity of this pavilion with buyers in previous editions, the organisers are in a good position to comment on the trends in the local market. “The now mature Chinese market tends to seek out very different types of products and purchase in smaller batches, which is a world away from the mass-production focus of the past,” JFW commented.

Included in this edition’s Japan Pavilion are three companies from the Nishiwaki region, which is famous for its ‘Banshu-Ori’, or Banshu weave. Banshu-Ori is a yarn-dyed fabric, woven into various patterns, such as checks and stripes, with yarns that are dyed before being woven by weaving machines. This tradition dates back to 1792, and will be showcased by Bon Co Ltd, Ueyama Orimono Corp and Kuwamura Co Ltd at the fair. Bon will showcase a range of new products using this traditional technique, including organic cotton fabrics, paper yarn fabrics and indigo items. Ueyama Orimono, which boasts Japan’s largest dyeing factory in Nishiwaki, designs its own fabrics in Tokyo, and will present cotton, cotton / linen and medium-thin yarn-dyed fabrics at the fair. Kuwamura will showcase fabrics based on 100% yarn-dyed cotton, as well as cotton and cotton-blend materials.

Taiwan Pavilion the place to find innovation
The Taiwan Pavilion, with over 40 participating companies, is a guaranteed source of innovation at the fair, with a number of exhibitors also offering eco-friendly options. Some of the highlights include:

  • Keen Ching Industrial: they will have a number of their patented KCC-branded zippers at the fair including a durable double-coil zipper, an invisible zipper with a movable retainer box, a track type water-repellent zipper, a curved metal zipper and more.
  • Handseltex Industrial: will showcase a wide range of products including lace, jacquard and mesh, made with the likes of organic cotton and recycled polyester with an eco-friendly production process.
  • Paltex: the company’s ‘From Waste to Yarn’ regeneration system involves turning waste fishing nets and plastic bottles from the ocean into polyester and nylon fabrics, membranes and trimmings.
  • Superwill: their unique gradient fabric combines specialty yarns and a special knitting process, and features a thickness that decreases from top to bottom. This design allows the fabric to be tailored to different garments.
  • Tri Ocean Textile: will feature its own DreamFel® high-performance filament polypropylene yarn which is lightweight, durable and environmentally friendly, and used in sports & outdoor apparel and outdoor furniture.

The Taiwan Pavilion will be full of innovative textile solutions again this edition
The Korea and Pakistan Pavilions round out the Asian offerings. Nearly 60 Korean exhibitors will showcase predominantly manmade, fancy, knitted, acetate woven, tricot, jacquard, faux leather and printed fabrics, as well as lace and embroidery, for ladieswear, while other members will feature fabrics for sportswear and outdoor wear. Those from Pakistan, meanwhile, will feature in the Beyond Denim hall and offer a wide range of denim products.  

In addition to Intertextile Shanghai Apparel Fabrics, four other textile fairs also take place at the National Exhibition and Convention Center: Yarn Expo Spring, Intertextile Shanghai Home Textiles – Spring Edition, fashion garment fair CHIC and knitting fair PH Value.

Source:

Messe Frankfurt

Evolution of fashion professions at heart of Lectra’s 8th education congress © Lectra
Industry experts and fashion schools discussing at Lectra's 8th education congress
13.12.2017

Lectra: Evolution of fashion professions at heart of Lectra’s 8th education congress

Lectra brings together partnership schools and industry experts to discuss how changing professions
in fashion are impacting training programs

Lectra, the world leader in integrated technology solutions dedicated to industries using fabrics, leather,
technical textiles and composite materials, recently welcomed partners from the world of
education to the company’s Bordeaux-Cestas campus for its eighth education congress. The
event was dedicated to the mega trends shaping the fashion industry and impacting
professions from design to production.

Over fifty representatives from among the most important fashion schools in Germany, Canada, China,
USA, France, Hong Kong, Italy, The Netherlands, Poland, United Kingdom, Switzerland and Sweden, participated
in this biannual meeting between industry experts and teaching professionals.

Lectra brings together partnership schools and industry experts to discuss how changing professions
in fashion are impacting training programs

Lectra, the world leader in integrated technology solutions dedicated to industries using fabrics, leather,
technical textiles and composite materials, recently welcomed partners from the world of
education to the company’s Bordeaux-Cestas campus for its eighth education congress. The
event was dedicated to the mega trends shaping the fashion industry and impacting
professions from design to production.

Over fifty representatives from among the most important fashion schools in Germany, Canada, China,
USA, France, Hong Kong, Italy, The Netherlands, Poland, United Kingdom, Switzerland and Sweden, participated
in this biannual meeting between industry experts and teaching professionals.

Fashion professions are evolving as companies make their first steps towards Industry 4.0, adopting 3D
and rationalizing the lifecycle management for their collections thanks to PLM. Lectra’s congress enabled
schools to discuss the developing role of designers and patternmakers, and the new elements to be
integrated into training programs.

Lectra illustrated future changes through presentations on design, patternmaking, 3D prototyping, and PLM.
“It is fundamental to bring innovation experts in the industry together with fashion schools, because
students will drive the evolution of this industry,” stated Pascal Denizart, Managing Director of the Centre
européen des textiles innovants (CETI).

Working with schools to design courses which meet the needs of fashion companies has always been at
the heart of Lectra’s education program. During the event, the company presented collaborative
experiences between partner schools and fashion brands, such as the competitions organised by Lectra
with Missoni, Balenciaga, and Armani in Italy, as well as Peacebird in China and JC Penney in the United
States.

In the United Kingdom, Lectra collaborated with COS (H&M group) and the Arts University Bournemouth
(AUB) for a competition centred on the design of a collection with zero waste.
“The process was totally digital, from design to the creation of a virtual prototype in 3D. Our students learnt
to optimize each stage of the process. By leveraging the use of Kaledo®, Modaris® and Diamino®, the
collaborative work between AUB, COS and Lectra is exactly the type of project that enormously motivates
our students. Live briefs developed with leading fashion brands and Lectra offer excellent opportunities
which directly inform industry currency and student employability,” explained Penny Norman, a lecturer at
AUB.

The event also shone the spotlight on China and its major role in the evolution of the fashion industry.
Li Min, Vice-Dean of the fashion and design faculty at Donghua university in Shanghai spoke of the event,
organized by Lectra, which brought together major Chinese companies, experts, and representatives from
the biggest schools in China.

“Exchanges on the impact of the Made in China 2025 plan on the fashion industry can better prepare
students for tomorrow’s professions, where digital and automation will occupy a far more central position
than today,” testified Li Min.

"The fashion industry is evolving so fast that sharing insights and best practices with experts and other
fashion schools has become vital to ensure we offer the best learning experience and technology tools to
our students", said Dr. Trevor J. Little, Professor of Textile and Apparel, Technology and Management in
the College of Textiles at NC State University.

“Lectra’s eighth education congress confirms the company’s commitment to our partner schools. We
shared our analysis of the market, the digitalization of the eco-system, and how Industry 4.0 principles can
be applied to the fashion industry. We also discussed mass customization and the role of PLM. While these
are key subjects for our customers, many schools are only now approaching them. We are preparing
tomorrow, today: Lectra is supporting our customers, and schools to play an essential role,” concludes
Céline Choussy Bedouet, Chief Marketing and Communications Officer, Lectra.

Source:

© Lectra

Identifikationsstandard macht Schuhpaare automatisch unzertrennlich ©ANWR Group eG, VG HK
Schuhe per Radiofrequenztechnologie identifizieren
26.09.2017

Identifikationsstandard macht Schuhpaare automatisch unzertrennlich

  • Die Schuhbranche geht voran 
  • Globale Lösung fördert Digitalisierung der Prozesse bei Industrie und Handel
  • Mehr Effizienz im stationären und im Online-Handel, wie auch in der Produktion
  • Neue Anwendungsempfehlung „RFID Tagging Guideline“ von GS1 Germany ab sofort verfügbar

Köln - Schuhe sind nicht nur in Modefragen ein Trendartikel, sondern gehen auch bei der Digitalisierung einen Schritt voraus: Es sind die ersten Produkte, die jetzt innerhalb einer Handelseinheit individuell per Radiofrequenztechnologie (RFID) identifiziert werden können. Das heißt, linker und rechter Schuh bleiben eindeutig ein Paar, auch wenn der eine im Ladenregal steht und der andere im Karton bleibt. Möglich macht das die neue Lösung der RFID Shoes Group, einer gemeinsamen Initiative von AIM-D e.V., ANWR Group und GS1 Germany mit über 60 Vertretern aus der Schuhproduktion, dem Groß- und Einzelhandel, der AutoID-Branche sowie Verbänden.

  • Die Schuhbranche geht voran 
  • Globale Lösung fördert Digitalisierung der Prozesse bei Industrie und Handel
  • Mehr Effizienz im stationären und im Online-Handel, wie auch in der Produktion
  • Neue Anwendungsempfehlung „RFID Tagging Guideline“ von GS1 Germany ab sofort verfügbar

Köln - Schuhe sind nicht nur in Modefragen ein Trendartikel, sondern gehen auch bei der Digitalisierung einen Schritt voraus: Es sind die ersten Produkte, die jetzt innerhalb einer Handelseinheit individuell per Radiofrequenztechnologie (RFID) identifiziert werden können. Das heißt, linker und rechter Schuh bleiben eindeutig ein Paar, auch wenn der eine im Ladenregal steht und der andere im Karton bleibt. Möglich macht das die neue Lösung der RFID Shoes Group, einer gemeinsamen Initiative von AIM-D e.V., ANWR Group und GS1 Germany mit über 60 Vertretern aus der Schuhproduktion, dem Groß- und Einzelhandel, der AutoID-Branche sowie Verbänden. Dazu hat die Gruppe auf Basis des elektronischen Produktcodes EPC den neuen GS1 Standard Individual Trade Item Piece (ITIP) sowie eine Anwendungsempfehlung, die RFID Tagging Guideline, entwickelt. Damit können Unternehmen ab sofort zum Beispiel beide Schuhe eines Paares mit einem eigenen RFID-Tag versehen und so immer als Paar verbinden.

Die Vorteile sind vielseitig wie Harald Krug, Bereichsleiter Logistik & Projekt Retail Logistics bei der ANWR Group und einer von drei Co-Chairs der RFID Shoes Group, bestätigt: „Es gibt eine ganze Reihe innovativer Anwendungsfälle, bei denen nur ein RFID-Tag pro Schuhpaar längst nicht mehr ausreicht. Das betrifft insbesondere die Prozesse im Handel, auf der Verkaufsfläche genauso wie im Retourenmanagement, und die Herstellerprozesse, etwa die Automatisierung der Produktion.“

Der stationäre Handel profitiert zum Beispiel von einer besseren Verfügbarkeit der Waren auf der Verkaufsfläche: Sobald sich ein Kunde für einen Schuh interessiert, kann der Verkäufer per Lesen des RFID-Tags schnell das zugehörige Gegenstück beschaffen. Zudem lässt sich der versehentliche Verkauf nicht zusammengehörender Schuhe vermeiden. Das erhöht die Kundenzufriedenheit und reduziert Kosten.

Im Online- und Omnichannnel Commerce liegen die Vorteile insbesondere bei einem erheblich effizienteren Retourenhandling. Das automatische Scannen von Retouren-Kartons beantwortet viele Fragen auf einen Schlag, zum Beispiel: Ist die Retoure vollständig? Gehören die Schuhe zusammen? Bei einer Retourenquote von rund 50 Prozent schlägt diese Effizienzsteigerung schnell positiv zu Buche.

Auf Produktionsseite wird mit der neu geschaffenen Lösung die Automatisierung vorangetrieben. So werden linke und rechte Schuhe zum Teil auf separaten Linien gefertigt, zum Beispiel bei der Produktion von Sneakern. Die einzelnen Schuhe lassen sich mit ITIP automatisiert und schnell zusammen- und dem richtigen Schuhkarton zuführen. Zudem ist ein präzises Tracking & Tracing möglich.

Ralph Tröger, Senior Manager Identification/Data Carrier bei GS1 Germany, erklärt: „Das Funktionsprinzip des ITIP EPC ähnelt dem des serialisierten EPC, der heute bereits bei vielen Unternehmen der Fashion- und Schuhbranche zum Einsatz kommt. Der entscheidende Unterschied besteht darin, dass der ITIP EPC darüber hinaus noch eine Teile-Nummer und die jeweilige Gesamtanzahl an Teilen codiert. Auf diese Art kann eine entsprechende Software automatisch erkennen, welche Schuhe zueinander gehören.“

Der Lösungsansatz lässt sich auch auf andere Warengruppen, etwa für zwei- oder dreiteilige Anzüge, und auf weitere Branchen übertragen. Erstes Interesse gibt es unter anderem in den Technischen Industrien. Ein weiterer Vorteil besteht darin, dass Unternehmen zur Verwendung des ITIP in Kombination mit Seriennummern weiterhin auf kostengünstige RFID-Tags setzen können. In diesem Sinne betont Peter Altes, Geschäftsführer AIM-D e.V. und Mit-Initiator der RFID Shoes Group: „Der ITIP EPC ist ein wichtiger Baustein, um die Schuhindustrie fit für Industrie 4.0 und das Internet der Dinge zu machen. Ich freue mich bereits auf die Praxisberichte von Unternehmen, die die Lösung in den kommenden Monaten einführen werden.“

Source:

GS1 Germany GmbH

Ipsos, Ginetex Ipsos, Ginetex
Ipsos, Ginetex
20.06.2017

In partnership with IPSOS, GINETEX presents the outcomes of its European barometer: "Europeans and textile care labeling"

In partnership with IPSOS, GINETEX presents the outcomes of its European barometer: "Europeans and textile care labeling" 70% of Europeans follow the textile care instructions featured on the labels and 80% admit that they would not (or would rarely) buy clothes without any labels, While another 84% feel concerned by water and energy savings . GINETEX, the international Association for Textile Care Labeling, called upon the French market research company IPSOS, to evaluate the behavior of European Consumers with regards to textile product labels and care symbols. This study, carried out in December 2016, combines the results of six different countries, gathered from a sample of 6,000 people in Germany, England, France, Italy, the Czech Republic and Sweden.
This IPSOS study reveals that 70% of Europeans follow the textile care instructions represented by the symbols. At a pan-European level, 57% even admit that they follow them 'often' and 13% do so 'always'. These figures illustrate the importance of care instructions in the minds of European consumers.

In partnership with IPSOS, GINETEX presents the outcomes of its European barometer: "Europeans and textile care labeling" 70% of Europeans follow the textile care instructions featured on the labels and 80% admit that they would not (or would rarely) buy clothes without any labels, While another 84% feel concerned by water and energy savings . GINETEX, the international Association for Textile Care Labeling, called upon the French market research company IPSOS, to evaluate the behavior of European Consumers with regards to textile product labels and care symbols. This study, carried out in December 2016, combines the results of six different countries, gathered from a sample of 6,000 people in Germany, England, France, Italy, the Czech Republic and Sweden.
This IPSOS study reveals that 70% of Europeans follow the textile care instructions represented by the symbols. At a pan-European level, 57% even admit that they follow them 'often' and 13% do so 'always'. These figures illustrate the importance of care instructions in the minds of European consumers.
- 38% state that they follow these instructions in order to avoid washing problems such as shrinking, in the first place
- 31% follow them in order to preserve their clothes and keep them longer, as a second reason Overall, Europeans consider labels as too cumbersome and 62% admit cutting them out: for 74% of them, the labels itch and irritate their skin and for another 55%, they are often too long and uncomfortable. These results can differ from one European country to another.
However, the presence of the label is a real purchasing criterion since 80% of Europeans state that they would never or rarely buy a piece of clothing without a label.

Source:

GINETEX