From the Sector

Reset
1499 results
01.09.2023

OEKO-TEX® Annual Report 2022/2023: 21% growth

The international OEKO-TEX® Association, offering collaborative solutions for partners in the textile and leather industry, has once again recorded positive business development. Overall, OEKO-TEX® issued more than 43,000 certificates and labels between July 1, 2022, and June 30, 2023 - an increase of 21% compared to the previous financial year. The MADE IN GREEN product label recorded the strongest growth of 52%. OEKO-TEX® continues to drive urgently needed change through cooperation and joint action - with their services and at the organizational level.

The international OEKO-TEX® Association, offering collaborative solutions for partners in the textile and leather industry, has once again recorded positive business development. Overall, OEKO-TEX® issued more than 43,000 certificates and labels between July 1, 2022, and June 30, 2023 - an increase of 21% compared to the previous financial year. The MADE IN GREEN product label recorded the strongest growth of 52%. OEKO-TEX® continues to drive urgently needed change through cooperation and joint action - with their services and at the organizational level.

For their two new certifications, OEKO-TEX® focused on cooperation with numerous parties along the global supply chain. Launched in November 2022, OEKO-TEX® RESPONSIBLE BUSINESS addresses the increasing global expectations and due diligence requirements. The tool and certification supports textile and leather companies in preventing negative effects from their own business operations, supply chains and broader business relationships. Companies working with OEKO-TEX® ORGANIC COTTON benefit from a global network of certified companies to facilitate sourcing of chemicals, materials and business partners - from cultivation to finished product.

At the organisational level, OEKO-TEX® is focusing on partnerships with multi-stakeholder initiatives to include as many different perspectives as possible and allow all parties to benefit. Working with ZDHC to promote sustainable chemical management and becoming an ISEAL community member are just two of many collaborations for OEKO-TEX®, which is striving to address the industry's most pressing challenges.

Meanwhile, the Association’s core business advances. For example, based on industry developments and scientific findings, OEKO-TEX® issued a general ban on the use of per- and polyfluorinated alkyl substances (PFAS/PFC) in textiles, leather and shoes certified by STANDARD 100, ORGANIC COTTON, LEATHER STANDARD and ECO PASSPORT. OEKO-TEX® also surpassed the milestone of 1,000 STeP certified production facilities. OEKO-TEX® is in a strong position to continue its work - enabling the industry and consumers to make more responsible decisions through partnership and education.

Source:

Oeko-Tex GmbH

Circular Clothing: Ausstellung “Design for Circularity” (c) Mpho Mokgadi
01.09.2023

Circular Clothing: Ausstellung “Design for Circularity”

Im Rahmen der Ausstellung “Design for Circularity” während den Zurich Design Weeks zeigen die Schweizer Brands FREITAG, QWSTION, NEUMÜHLE, lavie, the Blue suit und STUNED Lösungen für die Zukunft auf. Die ausgestellten Circular Product Cases zeigen, wie wir Design neu denken müssen. Damit die Produkte von heute die Rohstoffe von morgen werden können.

FREITAG
Das Denken und Handeln in Kreisläufen ist tief in der Kultur von FREITAG verankert. Während der diesjährigen Zurich Design Week gibt die Taschenherstellerin in der Installation "Always Beta. Never Waste." Einblick in zwei Zukunftsprojekte und zeigt Visionen von und mit neuen kreislauffähigen Materialien.

QWSTION
QWSTION wurde 2008 in Zürich gegründet, um Normen zu hinterfragen – kreislauffähige Taschen aus Pflanzen statt Plastik sind das Resultat. In der Ausstellung «Design for Circularity» zeigt das QWSTION-Kollektiv, weshalb seine Materialentwicklung Bananatex® im Design-Prozess eine zentrale Rolle spielt und welche Überlegungen dazu führen, dass seine Produkte in Kreisläufen bleiben können.

Im Rahmen der Ausstellung “Design for Circularity” während den Zurich Design Weeks zeigen die Schweizer Brands FREITAG, QWSTION, NEUMÜHLE, lavie, the Blue suit und STUNED Lösungen für die Zukunft auf. Die ausgestellten Circular Product Cases zeigen, wie wir Design neu denken müssen. Damit die Produkte von heute die Rohstoffe von morgen werden können.

FREITAG
Das Denken und Handeln in Kreisläufen ist tief in der Kultur von FREITAG verankert. Während der diesjährigen Zurich Design Week gibt die Taschenherstellerin in der Installation "Always Beta. Never Waste." Einblick in zwei Zukunftsprojekte und zeigt Visionen von und mit neuen kreislauffähigen Materialien.

QWSTION
QWSTION wurde 2008 in Zürich gegründet, um Normen zu hinterfragen – kreislauffähige Taschen aus Pflanzen statt Plastik sind das Resultat. In der Ausstellung «Design for Circularity» zeigt das QWSTION-Kollektiv, weshalb seine Materialentwicklung Bananatex® im Design-Prozess eine zentrale Rolle spielt und welche Überlegungen dazu führen, dass seine Produkte in Kreisläufen bleiben können.

NEUMÜHLE
Die Mono Vest ist eine Weste, die radikal nach den Prinzipien der Kreislaufwirtschaft konzipiert wurde. Im Gegensatz zu herkömmlichen Textilien, die stets aus einem praktisch nicht mehr auflösbaren Materialmix bestehen, stammt die Mono Vest aus nur einer Materialfamilie. Um die Wiederverwertung zu ermöglichen, bestehen sämtliche Komponenten aus einem einzigen Material: Polyamid 6.

Lavie
«made to last» ist der Name der Cradle to Cradle Certified® Capsule Collection von lavie, die anlässlich der Ausstellung «Design for Circularity» erstmals gezeigt wird. Gleichzeitig ist «made to last» auch die Designmaxime, welche dem gesamten Sortiment von lavie zugrunde liegt.

the Blue suit
Wie muss ein Kleidungsstück designt sein, damit es biologisch abbaubar ist? Dies ist die zentrale Frage, die the Blue suit antreibt. Eine Antwort darauf gibt der Cradle to Cradle-Designansatz, der mit der Black Denim Kollektion im Jahr 2022 umgesetzt wurde. Die Un-dyed Kollektion, die erstmals an den Zurich Design Weeks vorgestellt wird, fokussiert auf das oft vernachlässigte Thema Farbe und Druck.

STUNED
Das Taschenlabel STUNED hat sich seit seiner Gründung dem Designen praktischer, stylischer und nachhaltiger Taschen gewidmet. Nun stellt sich das Unternehmen einer neuen Herausforderung: der Kreislaufwirtschaft. Mit einer Schweizer Produktion und Cradle to Cradle Certified® Materialien bekräftigt es seine Mission für verantwortungsbewusstes Handeln. In der Ausstellung «Design for Circularity» präsentiert STUNED ein erweitertes Produktsortiment.

Source:

Circular Clothing

31.08.2023

Lenzing's Indonesian site turns into a supplier of specialty viscose fibers

The Lenzing Group, a leading provider of specialty fibers for the textile and nonwoven industries, has made significant technical improvements to its Purwakarta site (PT. South Pacific Viscose). Lenzing has invested more than EUR 100 million since 2021 to convert existing production capacity to specialty viscose. With the imminent completion of the investment, Lenzing is in a better position to serve the strongly growing demand for specialty fibers.

Lenzing is striving for certification according to the standard of the internationally recognized EU Ecolabel1. The product portfolio would thus include LENZING™ ECOVERO™ branded fibers for textiles and VEOCEL™ branded fibers for nonwoven applications. In the course of these substantial investments, Lenzing has set the goal of significantly reducing emissions at the site. Moreover, the site started to obtain renewable grid electricity and promotes a changeover to biomass in line with Lenzing's goals of reducing carbon emissions per ton of product by 50 percent by 2030 and achieving carbon-neutral production by 2050.

The Lenzing Group, a leading provider of specialty fibers for the textile and nonwoven industries, has made significant technical improvements to its Purwakarta site (PT. South Pacific Viscose). Lenzing has invested more than EUR 100 million since 2021 to convert existing production capacity to specialty viscose. With the imminent completion of the investment, Lenzing is in a better position to serve the strongly growing demand for specialty fibers.

Lenzing is striving for certification according to the standard of the internationally recognized EU Ecolabel1. The product portfolio would thus include LENZING™ ECOVERO™ branded fibers for textiles and VEOCEL™ branded fibers for nonwoven applications. In the course of these substantial investments, Lenzing has set the goal of significantly reducing emissions at the site. Moreover, the site started to obtain renewable grid electricity and promotes a changeover to biomass in line with Lenzing's goals of reducing carbon emissions per ton of product by 50 percent by 2030 and achieving carbon-neutral production by 2050.

“Demand for specialty fibers with low environmental impacts continues to grow structurally. We see enormous growth potential in Asia in particular. Through our investments in Indonesia and also at other Lenzing sites worldwide, we are in a better position to serve this growing demand. At the same time, we continue working tirelessly to make the industries in which we operate even more sustainable and to drive the transformation of the textile business model from linear to circular,” says Stephan Sielaff, Chief Executive Officer of the Lenzing Group.

More information:
Lenzing speciality fibers indonesia
Source:

Lenzing AG

(c) Delta Development
28.08.2023

Positive Footprint Wearhouse in Dorsten kurz vor Fertigstellung

Nach 16 Monaten Bauzeit ist Deutschlands erstes Positive Footprint Wearhouse fast fertiggestellt. Mit der innovativen Logistikimmobilie „Positive Footprint Wearhouse“ holt der niederländische Projektentwickler Delta Development den Denim Leader Levi Strauss & Co. in die Region und, realisiert gleichzeitig die deutschlandweit erste Logistikfläche, die dem Nachhaltigkeitsanspruch Cradle-to-Cradle® entspricht.

Nach 16 Monaten Bauzeit ist Deutschlands erstes Positive Footprint Wearhouse fast fertiggestellt. Mit der innovativen Logistikimmobilie „Positive Footprint Wearhouse“ holt der niederländische Projektentwickler Delta Development den Denim Leader Levi Strauss & Co. in die Region und, realisiert gleichzeitig die deutschlandweit erste Logistikfläche, die dem Nachhaltigkeitsanspruch Cradle-to-Cradle® entspricht.

Circa 70.000 m² umfasst die neue Logistikimmobilie auf dem revitalisierten Bergbaustandort, die der Modemarke Levi Strauss für eine Mietdauer von 20 Jahren als Distributionszentrum dienen wird. Das C2C- Zentrum verfügt unter anderem über eine Material-Datenbank zur effizienten Wiederverwertung, höchster Materialgesundheit, nachhaltiges Energie- und Ressourcenmanagement sowie einem „Human Centered Design“. Das Großprojekt erfüllt die steigenden Nachhaltigkeitsansprüche an die Baubranche. Ein wesentlicher Fokus des Neubaus liegt auf der Verwendung von Materialien, die auf Wiederverwertung, Ressourcenschonung und Abfallreduktion ausgelegt sind. So wurden etwa Betonfundamente der stillgelegten Zeche Wulfen, die sich auf dem Entwicklungsgrundstück befunden haben, recycelt und anschließend im Neubau wiederverwendet.

Source:

textschwester GmbH & Co.KG

DyStar Systainability Report 2022/23 DyStar Singapore Pte Ltd
25.08.2023

DyStar Releases 2022 – 2023 Integrated Sustainability Report

DyStar, a leading specialty chemical company announced the release of its thirteenth annual Integrated Sustainability Report. The report is prepared in accordance with the updated GRI Standards 2021: Core Options. Despite the challenging business landscape and economic situations, DyStar remains committed to delivering tangible values that the Group has strategically created through the six major capitals, using the Integrated Reporting <IR> framework.

DyStar’s business strategies have proven their effectiveness and delivered significant progress toward its 2025 targets. The company has successfully reduced its environmental footprint in Greenhouse Gas Emission intensity and Wastewater production intensity by more than 30%, compared to the baseline year 2011.

More specifically, DyStar’s Scope 1 and Scope 2 Greenhouse Gas (GHG) Emissions intensity was 45% lower (tCO2e per ton production) than the baseline year 2011, with a totaled GHG emission of 56.91 thousand tCO2e. This is also 9% lower when compared to FY2021.

DyStar, a leading specialty chemical company announced the release of its thirteenth annual Integrated Sustainability Report. The report is prepared in accordance with the updated GRI Standards 2021: Core Options. Despite the challenging business landscape and economic situations, DyStar remains committed to delivering tangible values that the Group has strategically created through the six major capitals, using the Integrated Reporting <IR> framework.

DyStar’s business strategies have proven their effectiveness and delivered significant progress toward its 2025 targets. The company has successfully reduced its environmental footprint in Greenhouse Gas Emission intensity and Wastewater production intensity by more than 30%, compared to the baseline year 2011.

More specifically, DyStar’s Scope 1 and Scope 2 Greenhouse Gas (GHG) Emissions intensity was 45% lower (tCO2e per ton production) than the baseline year 2011, with a totaled GHG emission of 56.91 thousand tCO2e. This is also 9% lower when compared to FY2021.

Similarly, for Wastewater production intensity, DyStar achieved a 52% reduction compared to baseline year 2011, and a 24% reduction from FY2021.

Some other key highlights and value-adds include (when compared to FY2021):

  • Financial Capital: The results of production efficiency and streamlining manufacturing indirectly contributed to the reduction of 5.8% in operating cost
  • Manufactured Capital: Apart from ensuring quality suppliers through DyStar’s internal audit, DyStar’s effort on environmental performance and climate impacts with the Institute of Public & Environmental Affairs (IPE) was recognized and ranked second by industry on IPE’s Green Supply Chain Corporate Information Transparency Index (CITI)
  • Intellectual Capital: The innovative Cadira® modules continue to support the supply chain with a lower carbon footprint
  • Human Capital: The full launch of DyStar University (DSU), a proprietary LMS, supports the learning and development of employees globally
  • Social Capital: DyStar’s culturally diverse workforce organized a variety of activities and events in support of its global community and made a total contribution of USD 128,946 to various corporate social responsibility (“CSR”) program.

Despite the harsh economic headwinds, these figures further demonstrated the effectiveness of DyStar’s initiatives that were installed throughout the reporting year.

DyStar maintains a cautious yet optimistic outlook on its global performance.

More information:
DyStar Sustainability Report
Source:

DyStar Singapore Pte Ltd

Nachhaltigkeits-Kodex BVMed | Bundesverband Medizintechnologie e.V.
25.08.2023

BVMed: Muster-Kodex Nachhaltigkeit für MedTech-Unternehmen

Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) hat für seine Branche einen Muster-Kodex Nachhaltigkeit veröffentlicht, der die wesentlichen Aspekte für nachhaltiges Handeln von Medizintechnik-Unternehmen zusammenfasst.

Mit diesem Muster-Kodex möchte der BVMed zu einem einheitlichen Branchenstandard beitragen. Er bietet MedTech-Unternehmen Orientierung in Nachhaltigkeitsfragen sowie die Möglichkeit, gegenüber Geschäftspartnern das eigene Nachhaltigkeitsverständnis zu verdeutlichen. Dabei geht der Muster-Kodex auf die drei Säulen der Nachhaltigkeit (sozial, ökologisch, ökonomisch) ein, bildet das dort geltende Recht ab und legt es einheitlich aus.

Übersicht der Inhalte des Muster-Kodex:

Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) hat für seine Branche einen Muster-Kodex Nachhaltigkeit veröffentlicht, der die wesentlichen Aspekte für nachhaltiges Handeln von Medizintechnik-Unternehmen zusammenfasst.

Mit diesem Muster-Kodex möchte der BVMed zu einem einheitlichen Branchenstandard beitragen. Er bietet MedTech-Unternehmen Orientierung in Nachhaltigkeitsfragen sowie die Möglichkeit, gegenüber Geschäftspartnern das eigene Nachhaltigkeitsverständnis zu verdeutlichen. Dabei geht der Muster-Kodex auf die drei Säulen der Nachhaltigkeit (sozial, ökologisch, ökonomisch) ein, bildet das dort geltende Recht ab und legt es einheitlich aus.

Übersicht der Inhalte des Muster-Kodex:

  • Soziale Nachhaltigkeit: Einhaltung von Arbeitsschutzpflichten, Förderung von Diversität und Inklusion, Diskriminierungsfreiheit, Zahlung eines angemessenen und gleichen Arbeitslohns, Koalitionsfreiheit sowie Verbot der Sklaverei, Zwangs- und Kinderarbeit.
  • Ökologische Nachhaltigkeit: Ressourcenschonung, Reduktion der CO2-Emissionen, Abfallreduktion und Recycling sowie Vermeidung von Umweltverschmutzung.
  • Ökonomische Nachhaltigkeit und Governance: Verantwortungsvolle Unternehmensführung und Strategie sowie nachhaltige und transparente Lieferketten.

Der Muster-Kodex kann freiwillig von allen Unternehmen der Medizintechnologie für sich übernommen und um individuelle Selbsterklärungen erweitert werden.

Zur Umsetzung des Muster-Kodex Nachhaltigkeit gibt der BVMed drei Grundprinzipien vor:

  • Egalitätsprinzip
    Gewährung eines unterschiedslosen Zugangs zu Medizinprodukten und damit verbundenen Gesundheitsleistungen. In Bezug auf Arbeitsbedingungen sollen vergleichbare Sachverhalte nicht ohne triftigen Grund ungleich behandelt werden.
  • Vorrangprinzip
    Vorrang einer schonenden Verwendung von Ressourcen (Reduce – Reuse – Recycle) und der Einrichtung und Befolgung effizienter Prozesse.
  • Vorsorgeprinzip
    Ergreifen von präventiven Maßnahmen, um negative ökologische und soziale Auswirkungen der wirtschaftlichen Tätigkeit zu vermeiden oder möglichst gering zu halten.

„Geschäftspartner:innen, Krankenhäuser und andere Stakeholder verlangen zunehmend von den Medizintechnik-Herstellern weitreichende Verpflichtungserklärungen zur Einhaltung des Lieferkettensorgfaltspflichtengesetzes. Mit unserem Muster-Kodex Nachhaltigkeit können die Unternehmen ihr soziales, ökologisches und ökonomisches Nachhaltigkeitsverständnis erklären“, so BVMed-Geschäftsführer und Vorstandsmitglied Dr. Marc-Pierre Möll. Der neue Muster-Kodex wurde vom BVMed gemeinsam mit der Anwaltskanzlei Clifford Chance entwickelt und durch das Bundeskartellamt geprüft. Er kann unter www.bvmed.de/kodex-nachhaltigkeit heruntergeladen werden.

Bereits 2022 gab das BVMed-Institut eine Nachhaltigkeitsstudie zur Bestimmung des sozialen, ökologischen und ökonomischen Fußabdrucks der MedTech-Branche in Auftrag. Die „SEE-Impact-Study der deutschen MedTech-Branche“ des WiFOR-Instituts setzte die Grundlage für eine umfassende Nachhaltigkeitsmessung der Lieferkette und damit einen neuen wissenschaftlichen Standard. Die Studie kann unter bvmed.de/branchenstudien eingesehen werden.

 

More information:
BVMed Kodex Medizintechnik
Source:

BVMed | Bundesverband Medizintechnologie e.V.

22.08.2023

Handel mit großem Investitionsbedarf – HDE verlangt Fördermaßnahmen

Der Handel in Deutschland sieht einen hohen Investitionsbedarf in seinen Unternehmen. Viele Betriebe sind in der aktuellen Krise nicht in der Lage, notwendige Zukunftsinvestitionen finanziell zu stemmen. Das zeigt eine aktuelle Umfrage des Handelsverbandes Deutschland (HDE) unter mehr als 900 Handelsunternehmen. HDE-Präsident Alexander von Preen fordert deshalb klare und einfache Fördermaßnahmen von der Bundesregierung für Investitionen in Digitalisierung, eine Absenkung der Stromsteuer sowie weniger bürokratische Vorgaben.

„Der Konsum war über viele Jahre hinweg ein stabilisierender Faktor für die gesamte Volkswirtschaft. Die Pandemie aber ging bei vielen Handelsunternehmen an die Substanz, es sind keine finanziellen Reserven mehr übrig. Und jetzt kommen noch die hohe Inflation und in der Folge eine schlechte Verbraucherstimmung oben drauf. Das bringt viele Händlerinnen und Händler in eine extrem schwierige Lage“, so HDE-Präsident Alexander von Preen.

Der Handel in Deutschland sieht einen hohen Investitionsbedarf in seinen Unternehmen. Viele Betriebe sind in der aktuellen Krise nicht in der Lage, notwendige Zukunftsinvestitionen finanziell zu stemmen. Das zeigt eine aktuelle Umfrage des Handelsverbandes Deutschland (HDE) unter mehr als 900 Handelsunternehmen. HDE-Präsident Alexander von Preen fordert deshalb klare und einfache Fördermaßnahmen von der Bundesregierung für Investitionen in Digitalisierung, eine Absenkung der Stromsteuer sowie weniger bürokratische Vorgaben.

„Der Konsum war über viele Jahre hinweg ein stabilisierender Faktor für die gesamte Volkswirtschaft. Die Pandemie aber ging bei vielen Handelsunternehmen an die Substanz, es sind keine finanziellen Reserven mehr übrig. Und jetzt kommen noch die hohe Inflation und in der Folge eine schlechte Verbraucherstimmung oben drauf. Das bringt viele Händlerinnen und Händler in eine extrem schwierige Lage“, so HDE-Präsident Alexander von Preen.

Entsprechend der aktuellen HDE-Umfrage plant knapp ein Drittel der Handelsunternehmen vor allem aus dem Mittelstand in diesem Jahr keinerlei Investitionen. 42 Prozent der befragten Unternehmen investieren weniger als im Vorkrisenjahr 2019. Dabei sehen die Händlerinnen und Händler durchaus Bedarf: 48 Prozent wollen Mittel für Digitalisierung und Innovationsprojekte ausgeben. Hier stehen vor allem Social-Media-Aktivitäten (42%) sowie digitales Marketing (39%) und Maßnahmen auf der Fläche wie Geschäftsausstattung und Ladenbau (39%) sowie Warenwirtschaftssysteme (35%) im Fokus. Ein weiterer wichtiger Investitionsschwerpunkt ist der Klimaschutz. Die Unternehmen wollen in energiesparende Beleuchtung (38%), Photovoltaik (22%) sowie Elektromobilität und Ladesäulen (15%) investieren. Angesichts eines zunehmenden Arbeits- und Fachkräftemangels baut der Einzelhandel zudem vor allem auch seine Aktivitäten zur Qualifizierung und Weiterbildung der Mitarbeitenden (51%) aus.

„Die Branche weiß um ihren Investitionsbedarf. Angesichts der schwierigen gesamtwirtschaftlichen Situation aber sind viele Unternehmen nicht in der Lage, sich für die Zukunft aufzustellen. Die im Zusammenhang mit der Pandemie getroffenen Maßnahmen konnte niemand in seinem Business-Plan haben. Und auch die in Folge des russischen Krieges in der Ukraine exorbitant gestiegene Inflation, die hohen Strom- und Energiekosten waren nicht absehbar. Deshalb ist es nun zwingend Aufgabe der Politik, die Unternehmen zu unterstützen. Ansonsten beschleunigt sich die Verödung unserer Innenstädte immer weiter“, so von Preen.

Der HDE-Präsident fordert in der aktuellen Debatte um mögliche politische Unterstützung für die Wirtschaft, die Fördersummen zu erhöhen und im Wachstumschancengesetz auch Investitionen für die Digitalisierung als förderfähig aufzuführen. Zudem setzt sich von Preen für eine Absenkung der Stromsteuer ein. „Neben gut ausgestatteten Förderprogrammen brauchen die Handelsunternehmen aber auch Freiräume für unternehmerische, kreative Ideen. Wir brauchen weniger Bürokratie und nicht immer neue, bis ins letzte Detail geregelte gesetzliche Vorgaben“, so der HDE-Präsident. Dabei gehe es beispielsweise um rechtssichere und einfachere Regelungen zur Sonntagsöffnung oder weniger Einschränkungen für den Geschäftsbetrieb durch Lärmschutzvorgaben in Innenstädten.

Source:

Handelsverband Deutschland

Photo Autoneum
15.08.2023

Autoneum’s Re-Liner nominated as finalist for 2023 PACE Award

Using recovered resin from discarded car bumpers, Autoneum’s sustainable Re-Liner technology transforms a previously unusable waste product into lightweight and durable wheelhouse outer liners. In addition to their high recycled content, the eco-friendly components require significantly less energy to produce than conventional alternatives. The innovation presents another important step towards a more sustainable circular economy and has now been nominated for the 2023 PACE Award.

Autoneum has been selected as one of the finalists for the 2023 Automotive News PACE Awards. Entering its 29th year, this prestigious award honors superior innovation, technological advancement and business performance among automotive suppliers.

Using recovered resin from discarded car bumpers, Autoneum’s sustainable Re-Liner technology transforms a previously unusable waste product into lightweight and durable wheelhouse outer liners. In addition to their high recycled content, the eco-friendly components require significantly less energy to produce than conventional alternatives. The innovation presents another important step towards a more sustainable circular economy and has now been nominated for the 2023 PACE Award.

Autoneum has been selected as one of the finalists for the 2023 Automotive News PACE Awards. Entering its 29th year, this prestigious award honors superior innovation, technological advancement and business performance among automotive suppliers.

Re-Liner is based on a core of polyolefins recovered from post-consumer bumpers and has a textile top layer made of fibers from recycled materials. “Autoneum has recognized the untapped potential of recovered resin from automotive bumper covers as a resource and is giving this former waste product a second life,” explained Dan Moler. “The core resin of Re-Liner is 100% automotive post-consumer recycled material, not just a filler or additive to a virgin material. Lightweight, durable, and sustainable wheelhouse outer liners based on this technology are expected to reduce waste generated by bumper covers by nearly one million kilograms in 2023.”

For more than a quarter century of a century, the PACE Award has honored innovations driven by automotive suppliers. The award is known in the global automotive industry for identifying and recognizing the latest game-changing innovation: from the plant floor to the product to the showroom. In 2000, Autoneum (then Rieter Automotive) already received a PACE Award for its Ultra-Light technology. In addition, two of the Company’s technologies have also been nominated as finalists in the past: Ultra-Silent in 2010 and Theta-Fiber in 2012.

More information:
Autoneum Re-Liner PACE award
Source:

Autoneum

Im Austausch über die PFAS-Problematik und deren Lösungen. © Cornelsen Umwelttechnologie GmbH
11.08.2023

Aufbereitungstechnologie für PFAS in kontaminiertem Wasser und Abwasser marktreif

Aufgrund ihrer besonderen physikalisch-chemischen Eigenschaften – wasser-, fett- und schmutzabweisend sowie chemisch und thermisch stabil – sind Per- und Polyfluoralkylsubstanzen (PFAS) in vielen zukunftsrelevanten Technologien, aber auch Alltagsprodukten essenziell. Die hohe Stabilität der Verbindungen und ihre allgegenwärtige Verbreitung können auch Gefahren für Mensch und Umwelt, insbesondere in wässriger Umgebung und in Böden. PFAS sind teilweise toxisch, z. B. fortpflanzendgefährdend oder krebserregend. Die EU plant ein pauschales Herstellungs- und Einsatzverbot. Im Rahmen eines Informationsaustauschs besuchte NRW-Umweltminister Oliver Krischer die Cornelsen Umwelttechnologie GmbH, um gemeinsam mit Verantwortlichen der IHK, der ZENIT GmbH und der Business Metropole Ruhr GmbH über die künftigen Herausforderungen bei der Beseitigung von PFAS und im Speziellen über die Aufbereitungstechnologie PerfluorAd® zu sprechen. Ebenfalls dabei war das Fraunhofer UMSICHT als (Mit-)Erfinder der Technologie und Forschungspartner von Cornelsen.

Aufgrund ihrer besonderen physikalisch-chemischen Eigenschaften – wasser-, fett- und schmutzabweisend sowie chemisch und thermisch stabil – sind Per- und Polyfluoralkylsubstanzen (PFAS) in vielen zukunftsrelevanten Technologien, aber auch Alltagsprodukten essenziell. Die hohe Stabilität der Verbindungen und ihre allgegenwärtige Verbreitung können auch Gefahren für Mensch und Umwelt, insbesondere in wässriger Umgebung und in Böden. PFAS sind teilweise toxisch, z. B. fortpflanzendgefährdend oder krebserregend. Die EU plant ein pauschales Herstellungs- und Einsatzverbot. Im Rahmen eines Informationsaustauschs besuchte NRW-Umweltminister Oliver Krischer die Cornelsen Umwelttechnologie GmbH, um gemeinsam mit Verantwortlichen der IHK, der ZENIT GmbH und der Business Metropole Ruhr GmbH über die künftigen Herausforderungen bei der Beseitigung von PFAS und im Speziellen über die Aufbereitungstechnologie PerfluorAd® zu sprechen. Ebenfalls dabei war das Fraunhofer UMSICHT als (Mit-)Erfinder der Technologie und Forschungspartner von Cornelsen.

Zukunftsrelevante Technologien wie Brennstoffzellen oder Li-Ionen-Batterien, Alltagsprodukte wie Outdoor-Textilien oder Kosmetika, diverse Funktionsbeschichtungen und Feuerlöschmittel enthalten PFAS. Für zahlreiche der genannten Anwendungen gibt es noch keine fluorfreien Alternativen. Der nationale Wasserstoffrat empfiehlt aus diesem Grund eine vertiefende Forschung und Ausnahmeregelungen, bis umweltfreundliche Lösungen verfügbar sind.

Aufbereitungskosten minimieren und Umwelt schonen
Das Fraunhofer UMSICHT und Cornelsen waren mit Beginn ihrer Forschungsaktivitäten zu PFAS im Jahr 2008 die Ersten in Deutschland, die sich mit deren anspruchsvoller Beseitigung aus kontaminiertem Grundwasser, Sickerwasser und Industrieabwasser beschäftigten. Gemeinsam wurde das patentgeschützte PerfluorAd®-Verfahren entwickelt, mit dem sich PFAS effektiv und kostengünstig aus Löschwasser entfernen lassen. Die am Brandort verbleibenden PFAS-haltigen Reste an Schaum bzw. Wasser werden direkt aufgefangen – z. B. in speziellen Löschwasser-Auffangbecken von Industrieanlagen. Die anschließende Aufbereitung und Dekontaminierung kann, je nach Begebenheit, vor Ort oder extern erfolgen.

Mittlerweile hat Cornelsen viele unterschiedliche Wasseraufbereitungsprojekte und Dekontaminierungen von PFAS-belasteten Systemen durchgeführt. Das PerfluorAd®-Verfahren ist auf weitere Anwendungsfälle übertragbar und lässt sich mit verschiedenen PFAS-Aufbereitungstechnologien wie Ionenaustausch, Membranverfahren oder Aktivkohleadsorption kombinieren.

Während Cornelsen die verfahrenstechnische Umsetzung verantwortet, hat das Fraunhofer UMSICHT in den Bereichen Analytik, Chemie und IP zum Gelingen des PerfluorAd®-Verfahrens beigetragen.

11.08.2023

Kornit Digital: Release of Third-Annual Impact Report

Kornit Digital LTD. issued its Impact Report for 2022, highlighting the Company’s progress against its long-term goals related to climate action, waste management, green chemistry, and workplace diversity. This third-annual report reinforces Kornit’s commitment to an Environmental, Social, and corporate Governance (ESG) strategy that aims to transform the fashion and textile industry into one that is significantly more sustainable and ethical.

“As a change-maker and leader in fashion and textiles, we take our responsibility seriously to foster an industry that is cleaner and safer, as well as one that is more responsible and diverse,” said Ronen Samuel, Chief Executive Officer at Kornit Digital. “We consider ourselves an agent of long- term industry-wide change by enabling our customers to be more sustainable, while also minimizing the social and environmental impact of our operations. The Kornit 2022 Impact Report reflects this commitment to transforming the industry and creating a brighter future for the planet and the people who inhabit it.”

Kornit Digital LTD. issued its Impact Report for 2022, highlighting the Company’s progress against its long-term goals related to climate action, waste management, green chemistry, and workplace diversity. This third-annual report reinforces Kornit’s commitment to an Environmental, Social, and corporate Governance (ESG) strategy that aims to transform the fashion and textile industry into one that is significantly more sustainable and ethical.

“As a change-maker and leader in fashion and textiles, we take our responsibility seriously to foster an industry that is cleaner and safer, as well as one that is more responsible and diverse,” said Ronen Samuel, Chief Executive Officer at Kornit Digital. “We consider ourselves an agent of long- term industry-wide change by enabling our customers to be more sustainable, while also minimizing the social and environmental impact of our operations. The Kornit 2022 Impact Report reflects this commitment to transforming the industry and creating a brighter future for the planet and the people who inhabit it.”

Download the 2022 Impact Report here.

More information:
Kornit Digital impact report ESG
Source:

Kornit Digital

09.08.2023

GOTS enters OECD Alignment Assessment Process

The Global Organic Textile Standard (GOTS) officially started the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) Alignment Assessment process for GOTS' version 7.0. This involvement illustrates GOTS' ongoing efforts to align with the international framework for responsible garment and footwear supply chain due diligence.

An Assessment for Greater Impact
The OECD Alignment Assessment is a three-stage process that includes a Standards Assessment, an Implementation Assessment as well as a Credibility Assessment. As GOTS enters the Standard Assessment phase, it effectively showcases its dedication to sustainable practices, in line with the OECD Due Diligence Guidance. This process, supported by the German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development, began in July 2023 and is expected to complete in January 2024.

The Global Organic Textile Standard (GOTS) officially started the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) Alignment Assessment process for GOTS' version 7.0. This involvement illustrates GOTS' ongoing efforts to align with the international framework for responsible garment and footwear supply chain due diligence.

An Assessment for Greater Impact
The OECD Alignment Assessment is a three-stage process that includes a Standards Assessment, an Implementation Assessment as well as a Credibility Assessment. As GOTS enters the Standard Assessment phase, it effectively showcases its dedication to sustainable practices, in line with the OECD Due Diligence Guidance. This process, supported by the German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development, began in July 2023 and is expected to complete in January 2024.

The Role of the Due Diligence Criteria
The GOTS Due Diligence Criteria provide a framework for companies to proactively address potential or existing risks to human rights and the environment. This initiative lies at the core of GOTS' role as a trendsetter, paving the way for responsible business practices that will shape the future. Ruslan Alyamkin, Responsible for Standard Development and Implementation (Social Responsibility) at GOTS, emphasised the transformative power of these criteria: "The Due Diligence Criteria are not just guidelines, they are a powerful tool for real change. They empower companies to make informed and ethical decisions, helping to shape a textile industry that respects human rights and cares for our planet".

Emerging Regulatory Requirements: Navigating Human Rights and Environmental Due Diligence Obligations
As global legislation increasingly emphasises respect for human rights in business operations, GOTS remains a support tool for companies navigating this evolving landscape. Legislation such as Germany's Supply Chain Act (LkSG), France's Vigilance Act, Norway's Transparency Act, the Dutch Child Labour Due Diligence Act, and the UK Modern Slavery Act underscores the crucial need for rigorous due diligence in assessing business impacts on human rights and the environment. Moreover, the European Commission adopted a proposal for a Directive on corporate sustainability due diligence (CSDDD), which signals the imminent consideration of mandatory human rights and environmental due diligence.

With the recent version of GOTS Version 7.0, textile companies gain access to a six-step due diligence process, enabling them to identify, assess, and mitigate adverse impacts throughout their supply chains. This positions GOTS as a tool in showcasing compliance with due diligence obligations outlined in the draft EU CSDDD as well as in national laws.

Source:

Global Organic Textile Standard

Graphik CHT
08.08.2023

CHT Group publishes Sustainability Report 2022

The Sustainability Report 2022, which is now digitally available summarizes key ecological, economic, and social developments.
The report shows that the CHT Group has defined and anchored sustainability as an integral part of its corporate strategy.
 

  • The group of companies is pursuing the goal of becoming climate-neutral by 2045
  • At the end of 2021, the CHT Group subscribed to the Science Based Targets initiative (SBTi) to meet the targets of the Paris Climate Agreement and committed to the 1.5 °C target
  • 77 % of sales were achieved with sustainably classified products

The issue of sustainability has been anchored in the DNA of the internationally active foundation-owned group of companies for 70 years. No less an aspiration is derived from this than to support all customers with the most innovative, most sustainable products and solutions and thus to become the leading supplier of sustainable chemical products and solutions in all target markets.

The Sustainability Report 2022, which is now digitally available summarizes key ecological, economic, and social developments.
The report shows that the CHT Group has defined and anchored sustainability as an integral part of its corporate strategy.
 

  • The group of companies is pursuing the goal of becoming climate-neutral by 2045
  • At the end of 2021, the CHT Group subscribed to the Science Based Targets initiative (SBTi) to meet the targets of the Paris Climate Agreement and committed to the 1.5 °C target
  • 77 % of sales were achieved with sustainably classified products

The issue of sustainability has been anchored in the DNA of the internationally active foundation-owned group of companies for 70 years. No less an aspiration is derived from this than to support all customers with the most innovative, most sustainable products and solutions and thus to become the leading supplier of sustainable chemical products and solutions in all target markets.

"Climate neutrality" and comprehensive social responsibility  
In the implementation of the sustainability strategy of the CHT Group, the field of action "climate neutrality" takes a central role. The CHT Group has set itself the goal of being climate neutral both in its own production and in the supply chain from the year 2045. The path to climate neutrality by 2045 is illustrated in the report as part of the strategic goal.

In addition to climate protection, social responsibility is also a top priority for the CHT Group. The continuous improvement of health protection and occupational safety is a top priority for the company.

From CHT's point of view, qualified and committed employees make a significant contribution to the company's future success. For this reason, the CHT Group promotes the professional and personal development of its workforce to a high degree and invests in future-oriented and targeted training and further education of its workforce.

For the CHT Group, the respect for human rights is an indispensable pillar of the corporate culture and an essential part of the group-wide Code of Conduct. In 2022, the Human Rights Compliance Policy Statement was developed, and compliance processes and measures were put in place to prevent any violations and identify and mitigate human rights related risks.

 

More information:
CHT Group Sustainability Report
Source:

CHT Gruppe

Photo Indorama Ventures Public Company Limited
08.08.2023

Indorama Ventures almost triples PET recycling capacity in Brazil

Indorama Ventures Public Company Limited, one of the world’s largest producers of recycled Polyethylene Terephthalate (PET) resin, announced the completion of the expansion of its recycling facility in Brazil, supported by a ‘Blue Loan’ from the International Finance Corporation (IFC), a member of the World Bank.

The recycling facility, located in Juiz de Fora, Minas Gerais, Brazil, is increasing its production capacity from 9 thousand tons to 25 thousand tons per year of PET made from post-consumer recycled (PET-PCR) material. The project is part of Indorama Ventures’ Vision 2030 ambition to continue building a sustainable global company, including spending $1.5 billion to increase its recycling capacity to 50 billion PET bottles per year by 2025.

PET is a unique and widely used plastic for water and soda bottles and the most recycled plastic in the world. Indorama Ventures, the world’s largest provider of recycled PET resin used to make beverage bottles, invested US$20 million to optimize its Brazil facility’s processes and acquire new equipment such as washing machines to help remove labels, grind bottles in water and reduce water consumption by 70%.

Indorama Ventures Public Company Limited, one of the world’s largest producers of recycled Polyethylene Terephthalate (PET) resin, announced the completion of the expansion of its recycling facility in Brazil, supported by a ‘Blue Loan’ from the International Finance Corporation (IFC), a member of the World Bank.

The recycling facility, located in Juiz de Fora, Minas Gerais, Brazil, is increasing its production capacity from 9 thousand tons to 25 thousand tons per year of PET made from post-consumer recycled (PET-PCR) material. The project is part of Indorama Ventures’ Vision 2030 ambition to continue building a sustainable global company, including spending $1.5 billion to increase its recycling capacity to 50 billion PET bottles per year by 2025.

PET is a unique and widely used plastic for water and soda bottles and the most recycled plastic in the world. Indorama Ventures, the world’s largest provider of recycled PET resin used to make beverage bottles, invested US$20 million to optimize its Brazil facility’s processes and acquire new equipment such as washing machines to help remove labels, grind bottles in water and reduce water consumption by 70%.

In November 2020, the IFC provided $300 million in Blue Loan funding to Indorama Ventures with the objective of increasing recycling capacity and diverting plastic waste from landfills and oceans in Thailand, Indonesia, Philippines, India, and Brazil—countries which are grappling with mismanaged waste and serious plastic waste in the environment. Blue Loan funds are certified and tracked for projects that support sustainable use of ocean resources for economic growth, improved livelihoods and jobs, and ocean ecosystem health. Indorama Ventures has secured a total US$2.4 billion in long-term sustainable financing from various financial institutions between 2018–2022 to support sustainability projects.

Source:

Indorama Ventures Public Company Limited 

03.08.2023

Lenzing awarded platinum by EcoVadis

The Lenzing Group, a world-leading provider of specialty fibers for the textile and nonwoven industries, has been awarded platinum status in the EcoVadis CSR rating. The rating comprehensively covers the four most important practices in the area of corporate social responsibility: environment, fair working conditions and human rights, as well as ethics and sustainable procurement.

For the third time, Lenzing has been awarded Platinum status for its sustainability performance by EcoVadis, a leading international provider of sustainability ratings for companies. This puts Lenzing in the top one percent of companies worldwide rated by EcoVadis.

EcoVadis has become the world's largest and most trusted provider of corporate sustainability ratings since its founding in 2007, creating a global network of more than 100,000 rated companies worldwide. The methodological framework assesses companies' policies, actions and activities, as well as their published reports, related to the environment, labor and human rights, ethics and sustainable procurement.

The Lenzing Group, a world-leading provider of specialty fibers for the textile and nonwoven industries, has been awarded platinum status in the EcoVadis CSR rating. The rating comprehensively covers the four most important practices in the area of corporate social responsibility: environment, fair working conditions and human rights, as well as ethics and sustainable procurement.

For the third time, Lenzing has been awarded Platinum status for its sustainability performance by EcoVadis, a leading international provider of sustainability ratings for companies. This puts Lenzing in the top one percent of companies worldwide rated by EcoVadis.

EcoVadis has become the world's largest and most trusted provider of corporate sustainability ratings since its founding in 2007, creating a global network of more than 100,000 rated companies worldwide. The methodological framework assesses companies' policies, actions and activities, as well as their published reports, related to the environment, labor and human rights, ethics and sustainable procurement.

In line with its sustainability strategy “Naturally positive”, the Lenzing Group has set ambitious targets in each of its core strategic areas to further strengthen its path from a linear to a circular economy model. Lenzing reports annually on the corresponding implementation measures and the progress made in its sustainability report. This level of commitment and transparency was particularly positively highlighted by EcoVadis in its assessment. The rating provider also emphasized the Lenzing Group's comprehensive measures in the areas of environment, ethics, and labor and human rights.

More information:
Lenzing Group EcoVadis
Source:

Lenzing AG

(c) Eastman Naia
03.08.2023

Yarn made with Naia™ fibers standing for sustainability and style

The priority of sweater manufacturers has always been to select ingredients and fibers that are soft, hypoallergenic, and of the finest quality to meet consumer expectations that their sweaters are comfortable yet durable and easy to care for. According to the recent Eastman consumer study of sweater lovers, the sweaters consumers want to add to their wardrobes are soft, comfortable, stylish, and versatile. However, consumers are very disappointed when their sweaters look and feel differently after wearing and washing. Choosing fibers and materials that deliver comfort, quality and ease of care is essential to win with consumers. Today, these are compounded by the ever-present consumer demand for a sustainable paradigm. The promise of Naia™ from Eastman is exactly to make sustainable style accessible to brands and inclusive for everyone through a portfolio of fibers that doesn’t compromise on quality, comfort, or garment care.

The priority of sweater manufacturers has always been to select ingredients and fibers that are soft, hypoallergenic, and of the finest quality to meet consumer expectations that their sweaters are comfortable yet durable and easy to care for. According to the recent Eastman consumer study of sweater lovers, the sweaters consumers want to add to their wardrobes are soft, comfortable, stylish, and versatile. However, consumers are very disappointed when their sweaters look and feel differently after wearing and washing. Choosing fibers and materials that deliver comfort, quality and ease of care is essential to win with consumers. Today, these are compounded by the ever-present consumer demand for a sustainable paradigm. The promise of Naia™ from Eastman is exactly to make sustainable style accessible to brands and inclusive for everyone through a portfolio of fibers that doesn’t compromise on quality, comfort, or garment care.

The results of soft and cozy blends between the versatile Naia™ fibers and other materials can be appreciated in the collections of Naadam and The Gap, which this year presented its third collection of men's sweaters blended with Naia™ and cotton. By using Naia™ blended knits in their collections, brands are not just choosing a sustainable ingredient, but also a certified and circular supply chain: all Naia™ cellulosic fiber is produced in a safe, closed-loop process where solvents are recycled back into the system for reuse. Eastman Naia™ partners with Textiles Genesis to provide track and trace solutions for brands. All Naia™ fibers are OEKO-TEX™ STANDARD 100 certified, ensuring no use of hazardous chemicals, and certified by TÜV AUSTRIA as biodegradable and compostable, also in the ocean, as supported by a recently published ocean degradation study conducted by Woods Hole Oceanographic Institution (WHOI).

Naia™ fibers are designed to create unlimited possibilities for uncompromising, sustainable style: among these, Naia™ Renew staple fiber permits to create eco-conscious blends that are supremely soft, quick-drying and consistently reduce pilling which are ideal for T-shirts, casual wear, sweaters, comfy pants and home textiles. Produced from 60% sustainably sourced wood pulp and 40% certified* recycled waste materials, Naia™ Renew creates the same top-quality fabrics as traditional Naia™ fibers, but with a reduced carbon footprint of around 35% — and it’s available at scale. The innovative cellulosic acetate materials can be blended with cotton, modal, merino wool, recycled polyester, or multiple content fancy yarns. Naia™ blended yarns deliver super softness for supreme wearing comfort in knitwear, and sweaters made with Naia™ Renew can have good dimensional stability and shape retention even after multiple washes. Versatile Naia™ denier sizes can be used in different yarn spinning processes, giving the yarn spinners freedom of creativity for trendy yarn designs perfect for year-round basic sweaters with good quality and a durable look. The unique cross section of Naia™ staple fibers enables designs that accommodate four seasons of wearing comfort.

 

Source:

Menabo for Eastman

Manfred Hackl, CEO der EREMA Group Copyright: Erema Group
Manfred Hackl, CEO der EREMA Group
03.08.2023

Lindner & Erema gründen gemeinsame Holding

Erema Group und die Lindner Holding gründen gemeinsam die Holding BLUEONE Solutions, um die Expertise aus beiden Unternehmen zu bündeln und durch gemeinsame Forschungsprojekte Branchenstandards im Kunststoffrecycling zu schaffen.

Vom Abfall bis hin zum recycelten Granulat durchlaufen potentielle neue Rohstoffe mehrere unterschiedliche Recyclingprozesse. Diese reichen vom Sortieren, dem Zerkleinern, Waschen und Trocknen bis hin zur Extrusion inkl. Filtrierung, Compoundierung sowie Geruchsoptimierung.

In der optimalen Feinabstimmung der einzelnen Recyclingschritte liegt die Herausforderung der Branche – insbesondere, wenn Energieeffizienz und hohe Rezyklatqualitäten erreicht werden sollen. Mit der Gründung von BLUEONE Solutions, einem Unternehmen an dem die Erema Group und die Lindner Holding jeweils 50 % halten und in die Anteile der Lindner Washtech eingebracht wurden, soll da angesetzt werden. Durch Abstimmungs- und Optimierungsprozesse sowie durch neue gemeinsame Forschungsprojekte, wird die Wertschöpfungstiefe deutlich erhöht und neue Branchenstandards gesetzt.

Erema Group und die Lindner Holding gründen gemeinsam die Holding BLUEONE Solutions, um die Expertise aus beiden Unternehmen zu bündeln und durch gemeinsame Forschungsprojekte Branchenstandards im Kunststoffrecycling zu schaffen.

Vom Abfall bis hin zum recycelten Granulat durchlaufen potentielle neue Rohstoffe mehrere unterschiedliche Recyclingprozesse. Diese reichen vom Sortieren, dem Zerkleinern, Waschen und Trocknen bis hin zur Extrusion inkl. Filtrierung, Compoundierung sowie Geruchsoptimierung.

In der optimalen Feinabstimmung der einzelnen Recyclingschritte liegt die Herausforderung der Branche – insbesondere, wenn Energieeffizienz und hohe Rezyklatqualitäten erreicht werden sollen. Mit der Gründung von BLUEONE Solutions, einem Unternehmen an dem die Erema Group und die Lindner Holding jeweils 50 % halten und in die Anteile der Lindner Washtech eingebracht wurden, soll da angesetzt werden. Durch Abstimmungs- und Optimierungsprozesse sowie durch neue gemeinsame Forschungsprojekte, wird die Wertschöpfungstiefe deutlich erhöht und neue Branchenstandards gesetzt.

Die Erema Group ist seit 40 Jahren im Kunststoffrecycling tätig und gilt als der Marktführer im Bereich der Extrusion. Lindner, seit 75 Jahren Qualitätshersteller von Schreddern und Recyclinganlagen für die Abfallwirtschaft, ist mit der Marke Lindner Washtech seit 10 Jahren als Waschanlagen-Spezialist weltweit präsent. Gemeinsame Forschungsprojekte, wie beispielsweise die Versuchsanlagen in der LIT Factory an der Johannes-Kepler-Universität (JKU) Linz, haben die Firmen bereits vor Jahren in einen intensiven fachlichen Austausch treten lassen.

Optimierung der Recyclingprozesse
Mit der Gründung von BLUEONE Solutions liegt der Fokus auf der Weiterentwicklung des Kunststoffrecyclings. Lindner bringt die Erfahrung im Aufbereiten von Abfallströmen und die Expertise im Waschen und Erema das Know-how im Bereich Extrudieren und Filtrieren mit ein. Synergien sollen genutzt und die Optimierungen des Gesamtkreislaufes ermöglicht werden.
„Essenziell für eine funktionierende Recyclingwirtschaft wird sein, dass die gesamte Prozess- bzw. Wertschöpfungskette – von der Abfallsammlung und Aufbereitung über das Recycling bis hin zum Kunststoff-Endprodukt – im Fokus der agierenden Unternehmen steht. Durch diesen Firmenzusammenschluss schaffen Erema und Lindner ein besseres Gesamtverständnis, um dadurch speziell im Polyolefinebereich die erforderliche Weiterentwicklung gemeinsam zu prägen“, erklärt Manfred Hackl, CEO der EREMA Group. „Im Detail betrachtet, können der Recyclingextruder, die vorgeschaltete Waschanlage sowie Materialhandling optimal aufeinander abgestimmt werden, so dass Qualitätsstandards bestmöglich erfüllt und Energiekosten optimiert werden können – dank prozessübergreifender Steuerung & Monitoring, gestützt durch digitale Lösungen. In Zukunft werden wir perfekt abgestimmte All-in-one-Lösungen anbieten, die es unseren Kunden ermöglichen, ein Gesamtpaket zu kaufen, das exakt auf ihre Anwendungen abgestimmt ist.“

More information:
EREMA EREMA Group Lindner Recycling
Source:

EREMA Group GmbH

(c) Mittelstand-Digital Zentrum Smarte Kreisläufe
02.08.2023

Mittelstand-Digital Zentrum: Innovative Lösungen für textile Unternehmen

Am 17. und 18. Juli 2023 informierten sich Teilnehmerinnen und Teilnehmer der Veranstaltung „Textil Innovativ – Technologien für Mobilität und Schutz“ über Trends, Herausforderungen und Lösungen für moderne Mobilität sowie Persönliche Schutzausrüstung (PSA) in Verbindung mit Digitalisierung und Recycling. Zudem wurde zur „Datenbasierten Wertschöpfung in der Textilindustrie“ diskutiert.

Mobilität in der Zukunft ist digital, komfortabel und natürlich nachhaltig. Der Schalter für die Sitzheizung ist in die textile Oberfläche der Mittelkonsole integriert. Das Gewebe der Sitzfläche heizt oder kühlt – je nach Bedarf. Der Dachhimmel leuchtet. Die Karosserie ist leicht und stabil, um Sprit zu sparen und trotzdem bei Unfällen zu schützen. Referenten und Aussteller zeigten, wie sie den besonderen Anforderungen an Maschinen, Produktionsprozesse sowie die neuen Materialien selbst gerecht werden.

Am 17. und 18. Juli 2023 informierten sich Teilnehmerinnen und Teilnehmer der Veranstaltung „Textil Innovativ – Technologien für Mobilität und Schutz“ über Trends, Herausforderungen und Lösungen für moderne Mobilität sowie Persönliche Schutzausrüstung (PSA) in Verbindung mit Digitalisierung und Recycling. Zudem wurde zur „Datenbasierten Wertschöpfung in der Textilindustrie“ diskutiert.

Mobilität in der Zukunft ist digital, komfortabel und natürlich nachhaltig. Der Schalter für die Sitzheizung ist in die textile Oberfläche der Mittelkonsole integriert. Das Gewebe der Sitzfläche heizt oder kühlt – je nach Bedarf. Der Dachhimmel leuchtet. Die Karosserie ist leicht und stabil, um Sprit zu sparen und trotzdem bei Unfällen zu schützen. Referenten und Aussteller zeigten, wie sie den besonderen Anforderungen an Maschinen, Produktionsprozesse sowie die neuen Materialien selbst gerecht werden.

Auch das Thema Persönliche Schutzausrüstung (PSA) birgt für Unternehmen Herausforderungen. Viele Funktionen, wie beispielsweise Hitzeschutz, erfordern eine spezielle chemische Ausrüstung der Textilien. Diese unterliegt jedoch häufig umweltschutzrechtlichen Einschränkungen und Verboten. Worauf Unternehmen bei der Produktion von PSA achten müssen, wurde ebenfalls erörtert.

Welche Potenziale die Digitalisierung für genau diese Anforderungen bietet, wurde in der Veranstaltung ebenfalls deutlich. Der Digitale Produktpass kommt. Er ist Teil eines EU-weiten Maßnahmenpakets zur Förderung von Ökodesign und Ressourceneffizienz und soll den Verbraucher informieren, wo das Produkt herkommt, woraus es besteht oder wie man es reparieren kann. Die Umsetzung betrifft alle Branchen und Dienstleistungen, mit weitreichenden Auswirkungen auf die unternehmerischen Geschäftsprozesse. Das setzt eine gewaltige Datenmenge voraus. Wie datenbasierte Wertschöpfung in der Textilindustrie funktioniert, war Thema in der abschließenden Diskussionsrunde.  

An welchen Stellen das Mittelstand-Digital Zentrum Smarte Kreisläufe kleine und mittlere Unternehmen unterstützen kann, erläuterte die Geschäftsführerin Anja Merker in einem Pitch-Beitrag sowie an einem Informationsstand vor Ort. Das Angebot des Zentrums umfasst nicht nur reine Wissensvermittlung zum Unternehmen der Zukunft in Verbindung mit Digitalisierung und Künstliche Intelligenz. Die Partner geben Orientierung und bilden Ihre Mitarbeiter weiter, entwickeln gemeinsam Ideen in Workshops und erarbeiten mit Ihnen Konzepte, die Sie im Unternehmen umsetzen können.

Source:

Gesamtverband der deutschen Textil- und Modeindustrie e. V. / Mittelstand-Digital Zentrum Smarte Kreisläufe

Baton handover in the management Photo Dibella GmbH
Baton handover in the management
01.08.2023

Dibella: Carsten Ridder succeeds Ralf Hellmann

Dibella already announced a year ago that there would be a change of managing director in the middle of this year. As of 01.08.2023, Carsten Ridder will fill the position of additional managing director together with Stefan Tenbusch. At the same time, the previous managing director Ralf Hellmann will take on an advisory role in the company.

Carsten Ridder is no stranger to the company and has many years of experience as a committed member of the management. In 2001, the banker and graduate in business administration first joined the sister company Bimeco, before moving to Dibella in 2017 as an authorised signatory and member of the management. During this time, the active shareholder has contributed significantly to the development and implementation of important strategies in the areas of human resources and finance, among others.

Ralf Hellmann will continue to play an important role in the company after his retirement from the management by supporting Dibella in an advisory capacity. His experience and knowledge will remain a valuable resource to ensure the success of the projects already initiated as well as new ones.

Dibella already announced a year ago that there would be a change of managing director in the middle of this year. As of 01.08.2023, Carsten Ridder will fill the position of additional managing director together with Stefan Tenbusch. At the same time, the previous managing director Ralf Hellmann will take on an advisory role in the company.

Carsten Ridder is no stranger to the company and has many years of experience as a committed member of the management. In 2001, the banker and graduate in business administration first joined the sister company Bimeco, before moving to Dibella in 2017 as an authorised signatory and member of the management. During this time, the active shareholder has contributed significantly to the development and implementation of important strategies in the areas of human resources and finance, among others.

Ralf Hellmann will continue to play an important role in the company after his retirement from the management by supporting Dibella in an advisory capacity. His experience and knowledge will remain a valuable resource to ensure the success of the projects already initiated as well as new ones.

More information:
Dibella Ralf Hellmann Manager
Source:

Dibella GmbH

01.08.2023

52nd INNATEX: Figures remain constant

  • Green Fashion community increasingly ‘thinking out of the box’

Networking and agility are in greater demand than ever – that was the conclusion at the close of the 52nd INNATEX which took place from 29 to 31 July 2023. 244 Green Fashion labels presented their collections to 1500 visitors at the international trade fair for sustainable textiles. Audience figures thus matched the level at the previous summer edition of the fair in 2022. With 244 brands, INNATEX again delivered remarkable variety, with many new exhibitors and fresh looks.

“We're pleased that our figures are remaining constant,” says Jens Frey, Managing Director of trade fair organiser MUVEO GmbH. “Undeniably, sustainable brands and the retail trade are currently living through a long period of challenges. But from our point of view, the Green Fashion sector is responding with extraordinary willpower and perseverance. Why? Out of a sense of conviction and because sustainability is the future.”

  • Green Fashion community increasingly ‘thinking out of the box’

Networking and agility are in greater demand than ever – that was the conclusion at the close of the 52nd INNATEX which took place from 29 to 31 July 2023. 244 Green Fashion labels presented their collections to 1500 visitors at the international trade fair for sustainable textiles. Audience figures thus matched the level at the previous summer edition of the fair in 2022. With 244 brands, INNATEX again delivered remarkable variety, with many new exhibitors and fresh looks.

“We're pleased that our figures are remaining constant,” says Jens Frey, Managing Director of trade fair organiser MUVEO GmbH. “Undeniably, sustainable brands and the retail trade are currently living through a long period of challenges. But from our point of view, the Green Fashion sector is responding with extraordinary willpower and perseverance. Why? Out of a sense of conviction and because sustainability is the future.”

Future-related topics were also the subject of panel talks and personal discussions at various points. A key aspect was the urgent need for cooperation agreements and networks to open up new sales channels and fields of activity. Experts at the fair also recommended an honest review of business strategies that may have outlived their usefulness. As Dr Eva Stüber of Cologne’s Institute for Retail Studies (IFH Köln) points out, “The pandemic, the war of aggression, inflation, digitalisation – there are many factors prompting a change in lifestyles and demands. What is required now is creativity. Brands and retailers can exploit new potential by, for example, checking their ranges for market relevance, being sharper in their targeting, making shopping a social event, joining up with people from entirely different areas and not immediately rejecting apparently mad ideas.”

From August 20th to 21st, 2023, the INNATEX Showroom will take place in Bern.

The 53rd INNATEX fair will be held from January 20th to January 22nd, 2024.

More information:
INNATEX green fashion
Source:

Innatex

28.07.2023

RadiciGroup: Bibs made from recyclable materials for UCI Cycling World Championships

On the occasion of the 2023 UCI Cycling World Championships, the Union Cycliste Internationale chose Santini to make the bibs from recyclable materials. The UCI's partner brought together a pool of companies, all in the Bergamo area (Italy): RadiciGroup, Sitip, EFI Reggiani and Acerbis.

In 2022, the Union Cycliste Internationale released the UCI Climate Action Charter, which lays out an action plan to advance the environmental sustainability of the sport with a specific principle to reduce waste and accelerate the transition to a circular economy. This year, the UCI Cycling World Championships, which will be held from 3 to 13 August, are bringing together most of the cycling disciplines in a single location: Glasgow and across Scotland.

On the occasion of the 2023 UCI Cycling World Championships, the Union Cycliste Internationale chose Santini to make the bibs from recyclable materials. The UCI's partner brought together a pool of companies, all in the Bergamo area (Italy): RadiciGroup, Sitip, EFI Reggiani and Acerbis.

In 2022, the Union Cycliste Internationale released the UCI Climate Action Charter, which lays out an action plan to advance the environmental sustainability of the sport with a specific principle to reduce waste and accelerate the transition to a circular economy. This year, the UCI Cycling World Championships, which will be held from 3 to 13 August, are bringing together most of the cycling disciplines in a single location: Glasgow and across Scotland.

To mark the occasion, the UCI turned to its Official Partner, Santini, to make the bibs that the staff (judges, volunteers, commissaires etc.) and accredited photographers wear throughout the event. The bibs are "eco-designed", which means they are specifically created to have a second life after use. Once the event is over, the bibs could be collected and sent to RadiciGroup and transformed into new material, to be then processed by Acerbis to create X-Elite handguards for mountain bikes. This project is a concrete example of the circular economy at work, allowing 100% of the materials used to be recovered.

To optimise the production cycle of the bibs for the 2023 UCI Cycling World Championships, the products must be eco-friendly from the very first phase. The fabrics were therefore made from Italian nylon yarn produced by RadiciGroup. The choice of nylon – an infinitely recyclable thermoplastic material – is intertwined with UCI's sustainability goals for "limited-use" garments: RadiciGroup was able to channel its know-how and expertise in the field of chemistry to create "circular" bibs, working alongside the other partners. As the innovative yarn selected by RadiciGroup allows for easy and high-quality printing, the fabric is also customisable. The yarn is then provided to Sitip to create the "ARAS NG" warp-knitted fabric (95 g/100 m2): a recyclable single-fibre material made from 100% polyamide. The resulting fabric is the first nylon of its kind, designed to meet the transfer printing needs of the third project partner, EFI Reggiani, as well as the recyclability standards requested by RadiciGroup. The choice of fabric was born from extensive applied research, in which EFI Reggiani tested a wide range of fabrics to find the best colour results and the best resistance to rubbing and perspiration, which is vital for the bibs' intended use. In addition to using the new GOTS-certified EFI Reggiani IRIS Plus water-based inks, EFI Reggiani opted for a printing solution on transfer paper that does not consume water and requires a minimal amount of energy per square metre. Finally, the white fabric from Sitip and the transfer paper printed by EFI Reggiani arrived at Santini, who were responsible for transferring all the graphics for the 2023 UCI Cycling World Championships bibs from the paper onto the fabric. Santini also took care to assemble the garments using only thread and components made from nylon or chemically similar materials, allowing the bibs to enter the recycling process at the end of their lives without any further processing.                   

Source:

RadiciGroup