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Aersulate Viskosefaser Bild (c) Outlast Technologies GmbH
Aersulate Viskosefaser
27.11.2024

Outlast: Verbesserte Isolierungseigenschaften durch Aerogel in Viskosefasern

Der Kompromiss zwischen leichtem Produkt-Design und effektiver Wärmeisolierung ist eine Herausforderung für die Bekleidungsindustrie. „Das Gewicht spielt eine entscheidende Rolle bei Funktionskleidung“, so Volker Schuster, Leiter Forschung und Entwicklung bei Outlast Technologies. „Schwere, voluminöse Jacken können unangenehm zu tragen sein und die Atmungsaktivität einschränken, während leichtere Alternativen oft nicht ausreichend isolieren.“

Um dieses Problem zu lösen, hat die Outlast Technologies GmbH ein Verfahren entwickelt, die es ermöglicht, das extrem leichte und isolierende Material Aerogel direkt in Viskosefasern zu integrieren. Diese Innovation verbessert die Isolierungseigenschaften erheblich, ohne das Gewicht zu erhöhen, und ermöglicht so ultraleichte und zugleich leistungsstarke Kleidung. Ein ISO-zertifiziertes Labor hat die Isolierleistung von Viskose-Watten mit und ohne Aerogel-Anteil vergleichen. Die Ergebnisse zeigten eine 35 Prozent bessere Isolierung der Aerogel-Watten.

Der Kompromiss zwischen leichtem Produkt-Design und effektiver Wärmeisolierung ist eine Herausforderung für die Bekleidungsindustrie. „Das Gewicht spielt eine entscheidende Rolle bei Funktionskleidung“, so Volker Schuster, Leiter Forschung und Entwicklung bei Outlast Technologies. „Schwere, voluminöse Jacken können unangenehm zu tragen sein und die Atmungsaktivität einschränken, während leichtere Alternativen oft nicht ausreichend isolieren.“

Um dieses Problem zu lösen, hat die Outlast Technologies GmbH ein Verfahren entwickelt, die es ermöglicht, das extrem leichte und isolierende Material Aerogel direkt in Viskosefasern zu integrieren. Diese Innovation verbessert die Isolierungseigenschaften erheblich, ohne das Gewicht zu erhöhen, und ermöglicht so ultraleichte und zugleich leistungsstarke Kleidung. Ein ISO-zertifiziertes Labor hat die Isolierleistung von Viskose-Watten mit und ohne Aerogel-Anteil vergleichen. Die Ergebnisse zeigten eine 35 Prozent bessere Isolierung der Aerogel-Watten.

„Aerogel ist ein Feststoff auf Silikatbasis, der aus Quarzsand gewonnen wird und eine einzigartige Isolierwirkung besitzt“, erklärt Schuster. Die besondere Isolierleistung von Aerogel ist auf seine extrem poröse Struktur zurückzuführen, die zu 98 Prozent aus Luft besteht – dem idealen Isolationsmaterial. Diese besonderen Eigenschaften haben Aerogel seit vielen Jahren zu einem unverzichtbaren Stoff für NASA-Weltraummissionen gemacht.

Outlast ist dank eines neuen, patentierten Verfahrens gelungen, dieses Material für Bekleidung nutzbar zu machen. Das Unternehmen hat dabei einen besonders hohen Aerogel-Anteil erreicht, der 50 Prozent des Materialvolumens ausmacht. Diese hohe Konzentration ermöglicht es, die Eigenschaften von Aerogel voll auszuschöpfen, und eröffnet vielversprechende Perspektiven für die Entwicklung leichter, nachhaltiger und zugleich hoch isolierender Fasern sowie Textilien.

Outlast hat seine patentierte Aersulate-Technologie bereits erfolgreich eingesetzt, indem das Material auf textile Vliese aufgebracht wurde. Während diese Stoffe hauptsächlich für technische Anwendungen entwickelt wurden, eignen sich die angenehm weichen Aersulate-Fasern als Füllmaterialien für Premium-Sportbekleidung, Jacken, Skihosen und Arbeitskleidung an.

Im Gegensatz zu herkömmlichen Isoliermaterialien wie Schäumen, Watten oder Vliesstoffen, die auf eingeschlossene Luft zur Wärmeisolierung setzen, bindet Aerogel die Luft im Inneren der Faser selbst. Dadurch bleiben die Isoliereigenschaften der Aersulate-Produkte auch unter Druck erhalten, während herkömmliche Materialien dann oft an Effektivität verlieren. So kann auch in stark beanspruchten Bereichen wie unter Rucksackriemen oder an Knie und Ellenbogen konsistente und zuverlässige Isolierung gewährleistet werden.

Source:

Outlast Technologies GmbH

Theme 1: QUANTUM Photo credit _ Courtesy Kim Farkas et Tara Downs Gallery, photo par Aurélien Mole. www.kimfarkas.com, @Kim_Farkas.jpg
27.11.2024

Texworld Apparel Sourcing: Trend book for the Spring-Summer 2026 season

Unveiled at the forthcoming Texworld Apparel Sourcing Paris trade fair, from 10 to 12 February at the Paris-Le-Bourget Exhibition Centre, the trend book for the Spring-Summer 2026 season opens up new creative worlds where emotion attempts to regain the upper hand over pure materials.

Entitled Néocène, the new forward-looking journey proposed by Louis Gérin and Grégory Lamaud, the artistic directors of Texworld Apparel Sourcing Paris, explores a world undergoing profound change. Conceived against a backdrop of severe economic, social and environmental tensions, this document is the result of cross-referencing and analysing emerging signals detected and interpreted by a panel of stylists, designers, graphic artists, authors and scenographers. In four major themes, it sets out an aesthetic framework to help fashion designers and buyers develop their spring-summer 2026 collections.

Unveiled at the forthcoming Texworld Apparel Sourcing Paris trade fair, from 10 to 12 February at the Paris-Le-Bourget Exhibition Centre, the trend book for the Spring-Summer 2026 season opens up new creative worlds where emotion attempts to regain the upper hand over pure materials.

Entitled Néocène, the new forward-looking journey proposed by Louis Gérin and Grégory Lamaud, the artistic directors of Texworld Apparel Sourcing Paris, explores a world undergoing profound change. Conceived against a backdrop of severe economic, social and environmental tensions, this document is the result of cross-referencing and analysing emerging signals detected and interpreted by a panel of stylists, designers, graphic artists, authors and scenographers. In four major themes, it sets out an aesthetic framework to help fashion designers and buyers develop their spring-summer 2026 collections.

1 wardrobe, 4 universes
A new era without humans, the Néocène is a clean slate, an indefinable horizon that obeys only the laws of physics. New shapes, new colours: each theme in this trend book reflects a creative universe organised around specific materials and 3 “star colours” in 6 intermediate shades. Presented in the introduction, these colours provide a glimpse of the palette for the collections to come.

#1 Quantum.
In this universe of atoms, everything is just energy, chance and freedom. This first proposal plunges back into the heart of substance with fluid, heated and incandescent materials, on the edge of solid and liquid. The soft textures and expanded forms are particularly at home here, and express themselves in a radiant, sunny colour system: spicy flavours, tones of tan and caramel are very present.

#2 Gravity.
“The structure of the universe [...] An invisible interdependence.” This theme plays on the multiple meanings of gravity: a heaviness that is both physical and emotional. Mineral and sandy materials, repetitive or sequential geometrical patterns, all find their place here, as do aqueous aspects and biomimetic and animal-inspired forms. The colour palette here is clearly diaphanous and serious, natural and diffuse.

#3 Relativity.
This proposition should be seen as a deepening of the previous theme, until the propositions are reversed: “Ugly has become beautiful [...] Stillness accelerates”. A world of oxymorons in which graphic motifs express a mummified vegetal world, supported by lines shaped like imprints, draped textures, embroideries intended as traces of an anterior world. The colours are those of ash, tattoo ink, animal... The blues and mauves are dark and intense.

#4 Magnetism.
In stark contrast to the other universes, this axis exalts order and renewal, and brings lightness, even fragility, to the creative approach. Transparency is assertive, as are floral motifs and curved, ample and comfortable lines. The colour palette is in tune with the emotion of the theme: marshmallows, sweet flavours, peach and blush pink are at the heart of the theme.

A new layout to maximize synergies
The return of the Texworld Apparel Sourcing Paris shows to Halls 2, 3 and 4 of the Paris-Le-Bourget Exhibition Centre is accompanied by an exciting new space organisation to make the buying experience even more efficient and inspiring. At the heart of hall 2, the Trends Forum will captivate visitor with its four dynamic themes, and will also house all key services, including the Agora for engaging conferences and lively round-table discussions, as well as inviting restaurants. In terms of products and services, some Texworld and Apparel Sourcing sectors have been brought together to promote synergies, with coherent areas devoted to women's clothing (Hall 4) and outdoor-sportswear-casualwear (Hall 3). This layout not only makes the Apparel Sourcing offering easier to navigate but also optimises the entire sourcing process, providing a more streamlined and productive experience.

Source:

Texworld

Fabletics Messestand ISPO 2024 Credits Fabletics
27.11.2024

Fabletics erstmals auf der ISPO 2024

Die kalifornische Sportmodemarke Fabletics ist 2024 erstmals als Aussteller auf der weltgrößten Sportmesse ISPO vertreten und baut damit ihr Engagement im Wholesale-Bereich weiter aus. Am Stand 208 in Halle B1 präsentiert Fabletics auf hundert Quadratmetern die Highlights der kommenden Kollektionen und einen Überblick über die Besteller im Bereich Activewear für Damen und Herren.

Im Vorfeld der ISPO spiegelt sich der wachsende Erfolg von Fabletics auch in der Bewertung durch Branchenexperten wider. Die Fabletics “DON PANT“ wurde für den ISPO-Award in der Kategorie Lifestyle/Athleisure nominiert und im aktuellen Sport-Leggings Test der FIT FOR FUN sicherte sich die Fabletics PowerHold High-Waist Leggings den ersten Platz.

Die kalifornische Sportmodemarke Fabletics ist 2024 erstmals als Aussteller auf der weltgrößten Sportmesse ISPO vertreten und baut damit ihr Engagement im Wholesale-Bereich weiter aus. Am Stand 208 in Halle B1 präsentiert Fabletics auf hundert Quadratmetern die Highlights der kommenden Kollektionen und einen Überblick über die Besteller im Bereich Activewear für Damen und Herren.

Im Vorfeld der ISPO spiegelt sich der wachsende Erfolg von Fabletics auch in der Bewertung durch Branchenexperten wider. Die Fabletics “DON PANT“ wurde für den ISPO-Award in der Kategorie Lifestyle/Athleisure nominiert und im aktuellen Sport-Leggings Test der FIT FOR FUN sicherte sich die Fabletics PowerHold High-Waist Leggings den ersten Platz.

“Die ISPO krönt ein äußerst erfolgreiches Jahr unserer Expansionsstrategie. Neben dem weiteren Wachstum bei den VIP-Mitgliedschaften in unseren Kernmärkten konnten wir auch deutliche Fortschritte im internationalen Vertrieb verzeichnen. Ein Grund für diesen Erfolg ist unser Weg, Performance und Fashion in den Kollektionen zu verschmelzen, garniert mit Weltstars wie Khloé Kardashian. Insbesondere der Launch unserer neuen “DON PANT”, die wir zusammen mit dem Schauspieler und Comedian Kevin Hart entwickelt haben, hat unsere Erwartungen nochmals übertroffen”, erläutert Mark Ralea, General Manager Fabletics Europe.

“Herauszuheben sind unter anderem die Wholesale-Partnerschaften und Listungen bei Otto, Westwing, Next, Gigasport und Wöhrl – sowie die Anzahl unserer Stores, die weltweit inzwischen bei über einhundert liegt. Mit unserem Auftritt auf der ISPO möchten wir die Kontakte und Partnerschaften in der Branche weiter vertiefen und das volle Potenzial der Marke für weitere Partner zugänglich machen”, ergänzt Thomas Fröhlke, VP Commercial Europe.

Einen tieferen Einblick in die Herausforderungen bei der Öffnung einer D2C-Brand für den Großhandel gibt Mark Ralea, General Manager Fabletics Europe auf einem Panel Talk im Rahmen der ISPO. Dieser findet am Mittwoch, den 4. Dezember 2024 von 16.15-17:00 Uhr mit dem Titel „The Future of Sport & Fashion: How Digital Wholesale drives brand success” auf der Blue Stage der ISPO in Halle B2 statt.

More information:
Fabletics ISPO Munich activewear
Source:

Fabletics

Pete Linforth auf Pixabay
27.11.2024

Südwesttextil: Asiatische Online-Plattformen betreiben Preisdumping

Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie, Südwesttextil, sieht eine große Diskrepanz zwischen europäischen Standards und dem Geschäftsmodell von Online-Händlern aus Drittstaaten.

Am vierten Freitag im November ist es traditionell so weit – mit dem „Black Friday“ startet die Hochphase des Weihnachtsgeschäfts. Dies betrifft auch die Produkte der Textil- und Bekleidungsindustrie, die in Form von Heimtextilien oder Bekleidung gerne verschenkt werden. Die Unternehmen der baden-württembergischen Textil- und Bekleidungsindustrie setzen bei ihren Produkten auf einen hohen Design-, Qualitäts- und Funktionsanspruch und im Rahmen ihres Weihnachtsgeschäfts auf seriöse Kaufanreize, auch am Black Friday.

Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie, Südwesttextil, sieht eine große Diskrepanz zwischen europäischen Standards und dem Geschäftsmodell von Online-Händlern aus Drittstaaten.

Am vierten Freitag im November ist es traditionell so weit – mit dem „Black Friday“ startet die Hochphase des Weihnachtsgeschäfts. Dies betrifft auch die Produkte der Textil- und Bekleidungsindustrie, die in Form von Heimtextilien oder Bekleidung gerne verschenkt werden. Die Unternehmen der baden-württembergischen Textil- und Bekleidungsindustrie setzen bei ihren Produkten auf einen hohen Design-, Qualitäts- und Funktionsanspruch und im Rahmen ihres Weihnachtsgeschäfts auf seriöse Kaufanreize, auch am Black Friday.

Aktuelle Verbraucherumfragen, darunter die des Kölner Handelsforschungsinstituts IFH, zeigen aber eine geringere Relevanz des Aktionstags und dies nicht etwa aufgrund eines höheren Nachhaltigkeitsbewusstseins auf Verbraucherseite. Grund seien stattdessen die ganzjährigen Dauerniedrigpreise von Online-Händlern aus dem asiatischen Raum. Der europäische Markt werde aktuell mit Billigware dieser Plattformen überflutet und allein aufgrund der schieren Menge, der oft unter Nutzung der Zollfreigrenze von 150 Euro versandten Pakete, sei eine Marktüberwachung kaum möglich. Die Plattformen arbeiteten zudem mit Kampfpreisen und glücksspielähnlichen Marketingaktionen. Zuletzt hat die EU-Kommission den Online-Marktplatz Temu aufgefordert, seine Verkaufspraktiken in Einklang mit dem EU-Verbraucherrecht zu bringen.

Südwesttextil hatte bereits im September klare Regeln sowie schärfere Kontrollen und Regulierungen gegenüber außereuropäischen Online-Handelsplattformen gefordert, um einen fairen Wettbewerb zu sichern.

Vor dem Hintergrund der aktuellen Umfragen betont Hauptgeschäftsführerin Edina Brenner: „Die Verbraucherwahrnehmung zeigt, welche Auswirkungen Dumpingpreise auf die Preiswahrnehmung der Endkundinnen und Endkunden haben. Wir brauchen eine konsequente Anwendung und Kontrolle der EU-Standards in den Bereichen Menschenrechte, Umwelt, Produktsicherheit sowie der Vorschriften im Bereich Verbraucherrecht, Zoll und Steuern. Während die europäischen Unternehmen im Bürokratiestrudel ertrinken, überschwemmen die außereuropäischen Online-Plattformen den Markt im Rahmen eines ganzjährigen Black Fridays.“

Source:

Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie

Adient Front Seat Cushion prototype Credits: Adient
Adient Front Seat Cushion prototype
27.11.2024

Adient, Jaguar Land Rover and Dow develop closed-loop PU foam seats

Adient, Jaguar Land Rover, and Dow have worked together to produce seat foam for the luxury car manufacturer’s vehicles using closed-loop recycled components. This represents an industry-first in the automotive sector, heading towards a circular economy and a lower CO2 footprint for cars as the end product.

In order to address the environmental impact of polyurethane (PU) foams used in car seats, the industry partners decided to team up. This means so-called ‘post-consumer’ PU molded foams have previously been collected from end-of-life vehicles, sorted, and shredded. On this basis, Dow produces a new, circular polyol, which is subsequently processed and integrated into Adient’s seating formulas. As a result, the Adient Front Seat Cushion prototypes are currently composed of 20% re-polyol from PU end-of-life vehicles.

Adient, Jaguar Land Rover, and Dow have worked together to produce seat foam for the luxury car manufacturer’s vehicles using closed-loop recycled components. This represents an industry-first in the automotive sector, heading towards a circular economy and a lower CO2 footprint for cars as the end product.

In order to address the environmental impact of polyurethane (PU) foams used in car seats, the industry partners decided to team up. This means so-called ‘post-consumer’ PU molded foams have previously been collected from end-of-life vehicles, sorted, and shredded. On this basis, Dow produces a new, circular polyol, which is subsequently processed and integrated into Adient’s seating formulas. As a result, the Adient Front Seat Cushion prototypes are currently composed of 20% re-polyol from PU end-of-life vehicles.

This is the first time, to the awareness of all parties involved, that a PU molded foam for seating applications has been produced under these conditions. This milestone represents a significant leap forward for the automotive industry, positioning PU at the heart of a circular economy system. By integrating recycled components into luxury vehicle seat foams, the partners are not only reducing the environmental impact but also paving the way for a more sustainable future in automotive manufacturing.

“Developing components with closed-loop recycled foams represents a major milestone for the team and simultaneously spurs us on to continuously increase the proportion of recycled materials in our seating systems in the future,” said Frank Toenniges, Director Sustainable Product Design & Business Process Improvements at Adient. “Additionally, it positions the actors along the value chain favorably to comply with the proposed European End-of-Life Directive.”

Andrea Debbane, Chief Sustainability Officer at JLR stated: “This breakthrough is a great example of how the automotive value chain can work as a collective to demonstrate that full circularity is feasible and unlock meaningful change at scale. This way of working holds significant potential for increasing sustainability and is critical to JLR's transition to more circular vehicles.”

As a next step, further research will be conducted to increase the percentage of re-polyol content. At the same time, the closed-loop seat foam will be tested with JLR on a production scale from early 2025.

Organisatoren der ADD ITC Foto DITF
Organisatoren der ADD ITC
27.11.2024

ADD ITC 2024: Hightech-Textilien als Impulsgeber für Kreislaufwirtschaft und Recycling

Am 21. und 22. November fand die Aachen-Dresden-Denkendorf International Textile Conference in Stuttgart statt. 450 Teilnehmende aus 25 Ländern und fünf Kontinenten nutzten die Gelegenheit, bei diesem wichtigen europäischen Fachkongresse dabei zu sein. Die Konferenz wird jährlich im Wechsel von den Instituten ITM Dresden, DWI Aachen und DITF Denkendorf organisiert.

Dr. Patrick Rapp, Staatssekretär im Ministerium für Wirtschaft, Arbeit und Tourismus Baden-Württemberg, überbrachte ein Grußwort: „Hier in Stuttgart kann sich die ADD ITC ‚ganz zuhause fühlen‘. Baden-Württemberg war und ist ein Textilland, unsere Unternehmen der Textil- und Bekleidungsbranche bauen auf ihren Erfolgen der Vergangenheit auf und sind gleichzeitig aufgrund ihrer Innovationsfreudigkeit für die Zukunft gut gerüstet. Textile Werkstoffe und Verfahren sind für unseren Wirtschaftsstandort prägend. Weiteres Potenzial, das noch lange nicht ausgeschöpft ist, steckt in funktionalen Textilien und Textilien auf Basis von Hochleistungsfasern ebenso wie in solchen auf Basis nachwachsender Rohstoffe“, sagte Staatssekretär Dr. Patrick Rapp.

Am 21. und 22. November fand die Aachen-Dresden-Denkendorf International Textile Conference in Stuttgart statt. 450 Teilnehmende aus 25 Ländern und fünf Kontinenten nutzten die Gelegenheit, bei diesem wichtigen europäischen Fachkongresse dabei zu sein. Die Konferenz wird jährlich im Wechsel von den Instituten ITM Dresden, DWI Aachen und DITF Denkendorf organisiert.

Dr. Patrick Rapp, Staatssekretär im Ministerium für Wirtschaft, Arbeit und Tourismus Baden-Württemberg, überbrachte ein Grußwort: „Hier in Stuttgart kann sich die ADD ITC ‚ganz zuhause fühlen‘. Baden-Württemberg war und ist ein Textilland, unsere Unternehmen der Textil- und Bekleidungsbranche bauen auf ihren Erfolgen der Vergangenheit auf und sind gleichzeitig aufgrund ihrer Innovationsfreudigkeit für die Zukunft gut gerüstet. Textile Werkstoffe und Verfahren sind für unseren Wirtschaftsstandort prägend. Weiteres Potenzial, das noch lange nicht ausgeschöpft ist, steckt in funktionalen Textilien und Textilien auf Basis von Hochleistungsfasern ebenso wie in solchen auf Basis nachwachsender Rohstoffe“, sagte Staatssekretär Dr. Patrick Rapp.

78 Vorträge in Plenarsessions und drei Parallelsessions standen im Kongresszentrum Liederhalle auf dem Programm. Expertinnen und Experten aus Wirtschaft und Forschung berichteten über Forschungsergebnisse und marktfähige textile Innovationen in den Bereichen Hochleistungsfasern, biobasierte Fasern, Faserverbundwerkstoffe, Medizintextilien, der Funktionalisierung und im Textilmaschinenbau.

Zentrales Thema war in diesem Jahr die Herausforderung durch Kreislaufwirtschaft und Recycling. Nachhaltigkeit bedeutet, High-Tech-Textilien mit innovativen Funktionen ohne negative Auswirkungen auf die Umwelt und die Gesellschaft zu entwickeln und herzustellen - und gleichzeitig rentabel zu wirtschaften. Dazu sind nicht nur geeignete Technologien nötig, sondern auch die richtige Materialauswahl und der richtige Umgang mit Stoffen und Materialströmen. Die Vorträge schlugen einen Bogen von den entsprechenden Richtlinien der UN und EU bis hin zu deren konkreten Umsetzung in den Unternehmen.

Unter dem Motto „Von der Idee bis zur Praxis“ stellte das Forschungskuratorium Textil e. V. in einer eigenen Transfersession erfolgreiche Kooperationsprojekte aus dem IGF-ZIM-Programm vor, in denen von Vertretern und Vertreterinnen aus Wissenschaft und Industrie gemeinsam Produkte und Verfahren entwickelt und erfolgreich umgesetzt wurden.

Referentinnen und Referenten aus den diesjährigen Partnerländern Belgien, Niederlande und Luxemburg gaben mit Vorträgen und Diskussionsbeiträgen einen umfassenden Einblick in die Textilindustrie und Forschung der drei Länder.

Ergänzt wurde das Tagungsprogramm durch Ausstellungsstände von 24 Firmen und Instituten sowie über 100 wissenschaftliche Poster. Drei der Posterpräsentationen wurden mit dem Best Poster-Award der Aachen-Dresden-Denkendorf International Textile Conference 2024 ausgezeichnet.

Im nächsten Jahr findet die ADD International Textile Conference am 27. und 28. November statt. Dann lädt das DWI – Leibniz-Institut für Interaktive Materialien e.V. nach Aachen ein.

Source:

Deutsche Institute für Textil- und Faserforschung

26.11.2024

Cellulose Fibres Conference 2025: Preliminary Program released

The upcoming conference on 12-13 March 2025 in Cologne, Germany, will pave pathways to a sustainable textile industry.

Over the past few weeks, the Conference Advisory Board, and the experts from the nova-Institute, have thoroughly reviewed and evaluated over 40 submitted abstracts. The selected external experts bring new insights and perspectives from the pulp, fibre and further developing industries, promising to spark and deepen discussions at the event. Their expertise across the entire fibre value chain will enrich the topics covered and ensure a dynamic and insightful exchange of ideas. The presentations will provide a platform for the discussion at the conference after each session, and the Advisory Board members will foster a lively debate to drive innovation industry-wide.

The upcoming conference on 12-13 March 2025 in Cologne, Germany, will pave pathways to a sustainable textile industry.

Over the past few weeks, the Conference Advisory Board, and the experts from the nova-Institute, have thoroughly reviewed and evaluated over 40 submitted abstracts. The selected external experts bring new insights and perspectives from the pulp, fibre and further developing industries, promising to spark and deepen discussions at the event. Their expertise across the entire fibre value chain will enrich the topics covered and ensure a dynamic and insightful exchange of ideas. The presentations will provide a platform for the discussion at the conference after each session, and the Advisory Board members will foster a lively debate to drive innovation industry-wide.

Biosynthetics on the rise
Besides cellulose fibres, bio-based polymer fibres ("biosynthetics") are an excellent option to reduce fossil fibres in textiles. Biosynthetics offer a powerful alternative to traditional synthetic fibres, bringing both performance and technical properties that make them drop-in replacements. Derived wholly or partially from natural, renewable sources like lactic acids, sugar beet, sugarcane or wood, biosynthetics represent a bio-based option compared to fossil-based counterparts. In a special session “Biosynthetics - Replacing Traditional Synthetic Fibres”, experts will explore the latest advances, challenges and opportunities in the field. Discussing innovative approaches like biosynthetics is essential to drive sustainable transformation within the fashion and textile industries.

Fibre-to-Fibre Recycling: A Path to a Sustainable Textile Industry
The textile industry is at a crucial crossroad. The need for sustainable solutions to meet the EU's ambitious climate change targets is becoming increasingly urgent. Fibre-to-fibre recycling, which transforms discarded textiles into new, virgin fibres, holds great promise for reducing waste and resource consumption and helps to close the loop in textile production. While Europe has made progress in this area, challenges remain – in particular the management of mixed fibre textiles and the scaling up of recycling technologies. As new approaches are needed to tackle climate change, one session of the conference will focus on fibre-to-fibre recycling from textiles, exploring the latest innovations and technological advances, as well as the opportunities and barriers that need to be addressed to move the industry towards a circular, sustainable future.

Fibre Microplastic Formation versus Marine Biodegradability
The environmental impact of textiles extends far beyond landfill, with microplastics from synthetic fibres becoming a growing concern in marine ecosystems. A session at the conference will focus on the complex relationship between microplastic formation and marine biodegradability. While synthetic fibres shed microplastics during washing, these tiny particles, known as microfibres accumulate in the oceans and pose a serious threat to marine life. This session will explore the factors that influence fibre degradation in the marine environment and examine the potential of biodegradable fibres to reduce long-term pollution. Leading research institutes will discuss the challenges of balancing the prevention of microplastics with the development of fibres that can degrade naturally in marine ecosystems, and provide insights into innovative solutions that could help mitigate this pressing environmental issue.

Innovation Award “Cellulose Fibre Innovation of the Year 2025”
The nova-Institute, together with GIG Karasek, is looking for the best fibre innovations of the year. Applicants from the area of cellulose fibres as well as biosynthetics are welcome to submit their innovations. Technologie providers, research institutes or producers can apply until 30 November 2024. The innovation award “Cellulose Fibre Innovation of the Year 2025” is sponsored by GIG Karasek.

Apply for the “Cellulose Fibre Innovation of the Year 2025” award: cellulose-fibres.eu/award-application

Call for Posters
The poster exhibition is a highly anticipated scientific event at the conference, especially for early career scientists. Poster submission is open until 31 January 2025.

More information:
Cellulose Fibres Conference
Source:

nova-Institut für politische und ökologische Innovation GmbH

26.11.2024

Cellulose Fibres Conference 2025: Preliminary Program released

The upcoming conference on 12-13 March 2025 in Cologne, Germany, will pave pathways to a sustainable textile industry.

Over the past few weeks, the Conference Advisory Board, and the experts from the nova-Institute, have thoroughly reviewed and evaluated over 40 submitted abstracts. The selected external experts bring new insights and perspectives from the pulp, fibre and further developing industries, promising to spark and deepen discussions at the event. Their expertise across the entire fibre value chain will enrich the topics covered and ensure a dynamic and insightful exchange of ideas. The presentations will provide a platform for the discussion at the conference after each session, and the Advisory Board members will foster a lively debate to drive innovation industry-wide.

The upcoming conference on 12-13 March 2025 in Cologne, Germany, will pave pathways to a sustainable textile industry.

Over the past few weeks, the Conference Advisory Board, and the experts from the nova-Institute, have thoroughly reviewed and evaluated over 40 submitted abstracts. The selected external experts bring new insights and perspectives from the pulp, fibre and further developing industries, promising to spark and deepen discussions at the event. Their expertise across the entire fibre value chain will enrich the topics covered and ensure a dynamic and insightful exchange of ideas. The presentations will provide a platform for the discussion at the conference after each session, and the Advisory Board members will foster a lively debate to drive innovation industry-wide.

Biosynthetics on the rise
Besides cellulose fibres, bio-based polymer fibres ("biosynthetics") are an excellent option to reduce fossil fibres in textiles. Biosynthetics offer a powerful alternative to traditional synthetic fibres, bringing both performance and technical properties that make them drop-in replacements. Derived wholly or partially from natural, renewable sources like lactic acids, sugar beet, sugarcane or wood, biosynthetics represent a bio-based option compared to fossil-based counterparts. In a special session “Biosynthetics - Replacing Traditional Synthetic Fibres”, experts will explore the latest advances, challenges and opportunities in the field. Discussing innovative approaches like biosynthetics is essential to drive sustainable transformation within the fashion and textile industries.

Fibre-to-Fibre Recycling: A Path to a Sustainable Textile Industry
The textile industry is at a crucial crossroad. The need for sustainable solutions to meet the EU's ambitious climate change targets is becoming increasingly urgent. Fibre-to-fibre recycling, which transforms discarded textiles into new, virgin fibres, holds great promise for reducing waste and resource consumption and helps to close the loop in textile production. While Europe has made progress in this area, challenges remain – in particular the management of mixed fibre textiles and the scaling up of recycling technologies. As new approaches are needed to tackle climate change, one session of the conference will focus on fibre-to-fibre recycling from textiles, exploring the latest innovations and technological advances, as well as the opportunities and barriers that need to be addressed to move the industry towards a circular, sustainable future.

Fibre Microplastic Formation versus Marine Biodegradability
The environmental impact of textiles extends far beyond landfill, with microplastics from synthetic fibres becoming a growing concern in marine ecosystems. A session at the conference will focus on the complex relationship between microplastic formation and marine biodegradability. While synthetic fibres shed microplastics during washing, these tiny particles, known as microfibres accumulate in the oceans and pose a serious threat to marine life. This session will explore the factors that influence fibre degradation in the marine environment and examine the potential of biodegradable fibres to reduce long-term pollution. Leading research institutes will discuss the challenges of balancing the prevention of microplastics with the development of fibres that can degrade naturally in marine ecosystems, and provide insights into innovative solutions that could help mitigate this pressing environmental issue.

Innovation Award “Cellulose Fibre Innovation of the Year 2025”
The nova-Institute, together with GIG Karasek, is looking for the best fibre innovations of the year. Applicants from the area of cellulose fibres as well as biosynthetics are welcome to submit their innovations. Technologie providers, research institutes or producers can apply until 30 November 2024. The innovation award “Cellulose Fibre Innovation of the Year 2025” is sponsored by GIG Karasek.

Apply for the “Cellulose Fibre Innovation of the Year 2025” award: cellulose-fibres.eu/award-application

Call for Posters
The poster exhibition is a highly anticipated scientific event at the conference, especially for early career scientists. Poster submission is open until 31 January 2025.

More information:
Cellulose Fibres Conference
Source:

nova-Institut für politische und ökologische Innovation GmbH

VIEW PREMIUM SELECTION Foto: MUNICH FABRIC START Exhibitions GmbH
26.11.2024

VIEW PREMIUM SELECTION Spring&Summer 26 ausgebucht

In einer Woche macht die VIEW PREMIUM SELECTION den Saisonauftakt für SPRING.SUMMER 26 mit den neuesten Materialentwicklungen und Farbtrends. Nach einer erfolgreichen Interim-Messe in der Münchner City am Karlsplatz Stachus im Sommer findet das Preview-Format der MUNICH FABRIC START nun wieder im Dampfdom der Motorworld Munich statt. Kuratierte Kollektionen zum frühestmöglichen Zeitpunkt am 3. und 4. Dezember 2024 – das Konzept der VIEW PREMIUM SELECTION wird von internationalen Lieferanten aus den Segmenten FABRICS, ADDITIONALS sowie DENIMS und SPORTSWEAR bestätigt. Der Dampfdom war auch dieses Mal nach kurzer Zeit wieder voll ausgebucht.  

In einer Woche macht die VIEW PREMIUM SELECTION den Saisonauftakt für SPRING.SUMMER 26 mit den neuesten Materialentwicklungen und Farbtrends. Nach einer erfolgreichen Interim-Messe in der Münchner City am Karlsplatz Stachus im Sommer findet das Preview-Format der MUNICH FABRIC START nun wieder im Dampfdom der Motorworld Munich statt. Kuratierte Kollektionen zum frühestmöglichen Zeitpunkt am 3. und 4. Dezember 2024 – das Konzept der VIEW PREMIUM SELECTION wird von internationalen Lieferanten aus den Segmenten FABRICS, ADDITIONALS sowie DENIMS und SPORTSWEAR bestätigt. Der Dampfdom war auch dieses Mal nach kurzer Zeit wieder voll ausgebucht.  

Die Trends für SPRING.SUMMER 26 bewegen sich im Spannungsfeld zwischen Mensch, Natur und Technologie und resultieren in fünf kontrastierenden Stimmungsbildern:  
 
HUMAN TECH: Mensch und Technologie verschmelzen. So treffen technische Textilien wie Micro Perforation, atmungsaktive Membrane, Parachute Silk, Synthetic Jersey, Lightweight oder Hi-Tech Knit auf sanfte und weiche Nuancen wie Pastellstreifen und Skin Structures im Kontrast zu 3-dimensionalen Drucken.  
 
AGAINST ALGORITHM: In einer Welt, die zunehmend von Algorithmen bestimmt wird, setzt dieser Trend auf das Unvollkommene und Handgemachte. Leicht gewaschener Denim, zerknitterte Karos, Poly-Cotton, Terry Jersey, technische Baumwolle und leuchtender Strick werden kombiniert mit Graffiti, Schreibschrift, Nummern und Buchstaben, Scribbles, ungewöhnlichen Mixen, Batik Looks und Statement Motiven.
 
NATUROLOGY: In diesem Trend entfaltet sich eine Stoffwelt, die das organische Zusammenspiel von Materialien und Texturen feiert. Die Harmonie der Natur spiegelt sich wider in leichten, luftdurchlässigen Stoffen, Double Jerseys, regenerativen Fasern, natürlichen Mischungen, fließendem Strick, Paper Touch Cotton und Mesh. Die Natur als Muse zeigt sich in kunstvoller Botanik, zerknitterten Blumen, exotischen Pflanzen und moosigen Looks.

CLUTTERCORE ist der Charme des geordneten Chaos und der Versuch, der Schönheit des Überflusses stilvolle Ordnung zu verleihen. Stofftrends wie bestickter Voile, zarte Spitze, Crochet und Woll-Baumwoll-Mischungen schaffen haptische Highlights, während seidiger Glanz und Wildleder luxuriöse Akzente setzen. Muster mit Rokoko-Referenzen, poetische Drucke, Millefleurs und Art-déco-Einflüsse verleihen einen kunstvollen, romantischen Touch.

TIMELESS MODERNITY: Minimalistisch, aber nie schlicht. Stoffe mit subtiler Struktur und raffiniertem Finish verbinden Klassik mit Innovation. Mit veganem Nappa, beschichteter Baumwolle, sauberer, frischer Popeline sowie Upper Denim und Cool Wool treffen natürliche Materialien auf moderne Technologien. Geometrische Prints und Patterns wie Bold Stripes, maritime Looks, bestickte Initialen und traditionelle Multi-Streifen setzen Akzente und sorgen für zeitlose Klarheit.  

Am ersten Messeabend bietet die VIEW X-MAS NIGHT wieder eine Möglichkeit für den Branchen-Austausch und inspirierende Gespräche. Einkäufer:innen, Designer:innen und Professionals sind herzlich eingeladen am Dienstag, den 3. Dezember 2024, ab 18.30h in der VIEW Gallery.

Source:

MUNICH FABRIC START Exhibitions GmbH

26.11.2024

Ontex to buy back up to 1.5 million shares

Ontex Group NV, a leading international developer and producer of personal care products, announces the launch of a share buy-back program to acquire a maximum of 1.5 million shares, representing 1.8% of its issued shares. The shares acquired through the program will contribute to meeting Ontex’s obligations under its current and future long-term incentive plans. The share purchases will be spread over a seven-month period, starting on December 1, 2024 and ending on June 30, 2025.

The program will be conducted under the terms and conditions of the authorization granted by the extraordinary shareholders’ meeting held on May 5, 2023, and will be executed by an independent intermediary, who will make its decisions independently pursuant to a discretionary mandate. The timing of the transactions will depend on a variety of factors, including market conditions. The share buy-back program may be suspended or discontinued at any time.

Ontex Group NV, a leading international developer and producer of personal care products, announces the launch of a share buy-back program to acquire a maximum of 1.5 million shares, representing 1.8% of its issued shares. The shares acquired through the program will contribute to meeting Ontex’s obligations under its current and future long-term incentive plans. The share purchases will be spread over a seven-month period, starting on December 1, 2024 and ending on June 30, 2025.

The program will be conducted under the terms and conditions of the authorization granted by the extraordinary shareholders’ meeting held on May 5, 2023, and will be executed by an independent intermediary, who will make its decisions independently pursuant to a discretionary mandate. The timing of the transactions will depend on a variety of factors, including market conditions. The share buy-back program may be suspended or discontinued at any time.

In accordance with applicable laws and regulations, Ontex will publish weekly updates on the progress of its share purchases. During the term of the share buy-back program, Ontex’s liquidity contract will be suspended. As Ontex currently already holds 1.2 million shares in treasury, it will hold 2.7 million treasury shares upon completion of the program, representing 3.2% of its issued shares.

More information:
Ontex share buy-back program
Source:

Ontex Group NV

conference on flame retardancy for composites Photo AVK Industrievereinigung Verstärkte Kunststoffe e. V.
26.11.2024

Successful conference on flame retardancy for composites in Berlin

On November 20th/21st, 2024, the second conference on flame retardancy for composite applications took place in Berlin, organised by the AVK - Industrievereinigung Verstärkte Kunststoffe e.V. in cooperation with the FGK - Forschungsgesellschaft Kunststoffe e.V.

60 participants attended the international event, which this time focused on the requirements in the construction/infrastructure sector in addition to the transport sector.

In 14 presentations, 18 speakers provided information on new developments, requirements and innovations from the fields of standardisation, material development, construction/infrastructure, public transport, automotive and research & science.

Prof. Schartel from the Bundesanstalt für Materialforschung und –prüfung began with an introduction to the principle and concept of flame-retardant composites. In the following thematic blocks, the companies CTS Composite Technologie Systeme GmbH and Nabaltec AG provided information on new possibilities and developments at the material level of non-combustible fibre-reinforced plastics (FRP).

On November 20th/21st, 2024, the second conference on flame retardancy for composite applications took place in Berlin, organised by the AVK - Industrievereinigung Verstärkte Kunststoffe e.V. in cooperation with the FGK - Forschungsgesellschaft Kunststoffe e.V.

60 participants attended the international event, which this time focused on the requirements in the construction/infrastructure sector in addition to the transport sector.

In 14 presentations, 18 speakers provided information on new developments, requirements and innovations from the fields of standardisation, material development, construction/infrastructure, public transport, automotive and research & science.

Prof. Schartel from the Bundesanstalt für Materialforschung und –prüfung began with an introduction to the principle and concept of flame-retardant composites. In the following thematic blocks, the companies CTS Composite Technologie Systeme GmbH and Nabaltec AG provided information on new possibilities and developments at the material level of non-combustible fibre-reinforced plastics (FRP).

The implementation of fire protection requirements in the operation of rail vehicles or for load-bearing FRP components played a major role in the area of construction/infrastructure, as did the sustainability of these building materials, which Frank Lüders from DB Systemtechnik GmbH and Kabelan Thavayogarajah from Fraunhofer LBF reported on in their presentations.

The well-known topic of e-mobility took its place in the automotive sector, where Dr. Christian Battenberg from Clariant Plastics &Coatings (Deutschland) GmbH spoke about flame retardants for applications in this field.

The successful event was rounded off by the Research and Science block with two presentations by Fraunhofer LBF and Deutsches Textilforschungszentrum Nord-
West gGmbH & Centre for Nanointegration Duisburg-Essen.

Over the course of one and a half days, the conference provided an important platform for experts from industry and science to discuss the latest developments and challenges in the field of flame retardancy for composites. The high level of participation highlighted the relevance of the topic and underpinned the decision to organise a third round of the conference in 2026.

Source:

AVK  Industrievereinigung Verstärkte Kunststoffe e. V.

Photo by ALLIED Feather + Down
26.11.2024

Montane adopts ALLIED's ExpeDRY down insulation

ALLIED Feather + Down (AF+D), global experts in high performance, ethically sourced, and recycled down, will be supplying their high performance ExpeDRY ultra dry down to Montane for their fall 2025 down apparel line.

ExpeDRY represents the evolution of performance down for use in extreme situations, replacing chemical treatments with gold particles permanently bonded to down clusters. ExpeDRY keeps water vapor from condensing into droplets, providing better real-world performance than all other treatments. The ExpeDRY filled products will also dry significantly faster in-home laundry making care easier and utilizing much less energy through the life of the products.

Montane will offer ExpeDRY in 100% of their down jackets, being the first to adopt the technology over all down jackets.

ALLIED Feather + Down (AF+D), global experts in high performance, ethically sourced, and recycled down, will be supplying their high performance ExpeDRY ultra dry down to Montane for their fall 2025 down apparel line.

ExpeDRY represents the evolution of performance down for use in extreme situations, replacing chemical treatments with gold particles permanently bonded to down clusters. ExpeDRY keeps water vapor from condensing into droplets, providing better real-world performance than all other treatments. The ExpeDRY filled products will also dry significantly faster in-home laundry making care easier and utilizing much less energy through the life of the products.

Montane will offer ExpeDRY in 100% of their down jackets, being the first to adopt the technology over all down jackets.

“ALLIED introduced the world’s first water resistant down back in 2015, and we’ve learned a lot since then,” said Matthew Betcher, Creative Director with ALLIED. “Traditional WR down works great when in direct contact with water, but that is not what’s happening inside down insulation chambers. Water vapor is the biggest issue and ExpeDRY helps keep this vapor from condensing, allowing it to evaporate though the shell more effectively, keeping the down drier for longer, and helping it to dry out faster if it does get wet.

“It is also equally important that even in performance technologies, we continue to strive to reduce our environmental impact,” added Betcher. “So, removing another unnecessary chemical from our supply chain will help significantly with that. It’s only a matter of time before we all realize that the C0 chemicals we are using might not be so great for the planet after all.”

“At Montane, we are really excited to introduce such a new and disruptive technology from our long-term partners Allied Feather & Down,” said Liam Steinbeck, Materials Manager with Montane. “ExpeDRY is fully aligned with our philosophy as a brand to be one of the first to market with the latest most innovative technologies, bringing unparalleled performance and comfort in the most demanding environments.”

Poised to render current, chemical-intensive treatments obsolete, ExpeDRY down insulation is cleaner and better performing than all current water-resistant down technologies. Created in partnership with FUZE Technologies and relying on gold particles permanently bonded to down plumes, ExpeDRY is permanent and since it is completely chemical free, there are no PFAS or other concerns. In all real-world simulations, ExpeDRY is far better at keeping insulated jackets dry and warm in any environment, and at a significantly lower impact than the WR treatment alternatives.

Source:

ALLIED Feather + Down

26.11.2024

USA: Limited Trade Actions on Fine-Denier Polyester Staple Fiber

Last week, the White House announced that President Joe Biden would not implement a tariff rate quota on imports of fine-denier polyester staple fiber (PSF) in response to a section 201 safeguard case filed by U.S.-based fiber producers.

The President announced an import quota only on imports of fine-denier PSF under the temporary importation under bond (TIB) program, which is predominately used in woven textiles and apparel and is not expected to impact nonwovens.

President Biden opted not to implement a tariff rate quote or other measures that were recommended by the U.S. International Trade Commission citing that other industries, including nonwoven manufacturers, would be negatively impacted by such actions, President Biden’s proclamation stated that:

Last week, the White House announced that President Joe Biden would not implement a tariff rate quota on imports of fine-denier polyester staple fiber (PSF) in response to a section 201 safeguard case filed by U.S.-based fiber producers.

The President announced an import quota only on imports of fine-denier PSF under the temporary importation under bond (TIB) program, which is predominately used in woven textiles and apparel and is not expected to impact nonwovens.

President Biden opted not to implement a tariff rate quote or other measures that were recommended by the U.S. International Trade Commission citing that other industries, including nonwoven manufacturers, would be negatively impacted by such actions, President Biden’s proclamation stated that:

“While the USITC Commissioners recommended that I impose a tariff-rate quota on fine denier PSF imports, I have determined not to do so…[t]herefore, I have decided to tailor this safeguard remedy to TIB entries of fine denier PSF. Furthermore, I have determined not to impose a tariff-rate quota on imports of fine denier PSF in the interest of balancing the competing interests of domestic fine denier PSF manufacturers and the impact of the safeguard remedy on downstream United States producers, including manufacturers of textiles, defense products, and consumer products, that rely on fine denier PSF.”

This decision comes after several U.S.-based nonwovens producers commented to the White House Trade Policy Staff Committee and the USITC that the nonwovens industry would be harmed by actions that would raise the costs of fine-denier PSF. INDA submitted comments outlining the concerns of many nonwovens producers. Government affairs director Wes Fisher testified before the Trade Policy Staff Committee at the Office of the U.S. Trade Representative hearing on September 30th.

 

Source:

INDA
Übersetzung Textination

Eröffnung der Filiale in POtsdam Foto Decathlon
26.11.2024

Decathlon eröffnet erste Filiale in Potsdam

Multisportspezialist Decathlon erweitert sein Filialportfolio in Deutschland und eröffnet erstmals eine Connect Filiale im Rahmen der neuen Expansionsstrategie. Mit einer zentralen Lage in den Potsdamer Bahnhofspassagen schafft Decathlon auf rund 530 Quadratmetern eine neue Anlaufstelle im modernen Designkonzept für Sportbegeisterte.

Die Eröffnung der Potsdamer Filiale ist Teil der neuen Expansionsstrategie von Decathlon Deutschland, die bis 2027 bis zu 60 weitere Standorte vorsieht. Die Filiale in Potsdam ist Standort Nummer 87 und gleichzeitig die zweite in Brandenburg, neben der bestehenden Filiale in Ahrensfelde. Decathlon verfolgt mit seiner Expansion das Ziel, noch näher an die Kund:innen zu rücken und durch neue Konzepte die Verbindung zwischen digitalem und stationärem Handel zu stärken.

Multisportspezialist Decathlon erweitert sein Filialportfolio in Deutschland und eröffnet erstmals eine Connect Filiale im Rahmen der neuen Expansionsstrategie. Mit einer zentralen Lage in den Potsdamer Bahnhofspassagen schafft Decathlon auf rund 530 Quadratmetern eine neue Anlaufstelle im modernen Designkonzept für Sportbegeisterte.

Die Eröffnung der Potsdamer Filiale ist Teil der neuen Expansionsstrategie von Decathlon Deutschland, die bis 2027 bis zu 60 weitere Standorte vorsieht. Die Filiale in Potsdam ist Standort Nummer 87 und gleichzeitig die zweite in Brandenburg, neben der bestehenden Filiale in Ahrensfelde. Decathlon verfolgt mit seiner Expansion das Ziel, noch näher an die Kund:innen zu rücken und durch neue Konzepte die Verbindung zwischen digitalem und stationärem Handel zu stärken.

Zentrale Lage und sportliches Angebot für Potsdam
Das Sortiment der Potsdamer Filiale wurde speziell auf die sportlichen Vorlieben der Kundschaft vor Ort abgestimmt. Läufer:innen, Outdoor-Fans, Schwimmer:innen und Fans urbaner Mobilität finden ein ausgewähltes Angebot, das ihre Bedürfnisse bedient. Mit rund 20 Mitarbeitenden vor Ort setzt Decathlon in Potsdam auf kompetente Beratung und die Förderung einer sportlichen Community.

Fokus auf Omni-Ansatz
Die neue Filiale setzt auf ein modernes Designkonzept, das die optimale Präsentation von Produkten ermöglicht. Besonderer Wert wird auf kompetente  ausführliche Beratung - auch über das im Store verfügbare Sortiment hinaus - sowie auf die Verbindung von stationärem und digitalem Einkauf gelegt. So können Kund:innen beispielsweise das Click & Collect-Angebot nutzen: Onlinebestellungen können direkt in der Filiale oder außerhalb der Öffnungszeiten in speziellen Abholstationen abgeholt werden. Die Potsdamer Filiale ist der erste Decathlon Standort in Deutschland mit einer Abholstation, die auch außerhalb der Filialöffnungszeiten zugänglich ist. Rund 60 Schließfächer stehen bereit, um Kund:innen maximale Flexibilität zu bieten.

Der Potsdamer Store arbeitet eng mit dem großen Multisport Store am Alexanderplatz zusammen, um eine schnelle und flexible Produktverfügbarkeit zu gewährleisten. Zwei große Screens ermöglichen einen virtuellen Rundgang durch weitere Sportwelten: der Radsportabteilung in der Filiale am Berliner Alexanderplatz und dem Fitness-Showroom in Köln-Marsdorf. Dies bietet Kund:innen die Möglichkeit, Produkte zu entdecken, die aufgrund saisonaler Gegebenheiten oder der begrenzten Verkaufsfläche nicht direkt vor Ort verfügbar sind.

Source:

DECATHLON Deutschland SE & Co. KG

26.11.2024

Autoneum expands its presence in the Asian growth markets

In line with the new Level Up corporate strategy, which focuses on innovation and a future-fit product portfolio among other things, Autoneum has further expanded its research and development activities in 2024 with a particular focus on New Mobility. In addition to establishing a specialized team to accelerate the development and market readiness of novel products and technologies for electric vehicles, the Company has complemented its global innovation network with a new Research & Technology (R&T) Center in Shanghai, China.

Innovation is and always has been an integral part of Autoneum’s corporate strategy and thus a key factor for business success. The Company’s innovation activities are also an important aspect of its vision: to be the global leader for innovative and sustainable solutions bringing comfort to every vehicle. Against the backdrop of the rapidly advancing electrification of mobility and Autoneum’s strategic focus on further expanding its presence in the Asian growth markets, the expansion activities of the company-wide innovation network this year concentrated on two key areas in particular: New Mobility and presence in China.

In line with the new Level Up corporate strategy, which focuses on innovation and a future-fit product portfolio among other things, Autoneum has further expanded its research and development activities in 2024 with a particular focus on New Mobility. In addition to establishing a specialized team to accelerate the development and market readiness of novel products and technologies for electric vehicles, the Company has complemented its global innovation network with a new Research & Technology (R&T) Center in Shanghai, China.

Innovation is and always has been an integral part of Autoneum’s corporate strategy and thus a key factor for business success. The Company’s innovation activities are also an important aspect of its vision: to be the global leader for innovative and sustainable solutions bringing comfort to every vehicle. Against the backdrop of the rapidly advancing electrification of mobility and Autoneum’s strategic focus on further expanding its presence in the Asian growth markets, the expansion activities of the company-wide innovation network this year concentrated on two key areas in particular: New Mobility and presence in China.

Responding to the increasing demand for new components for electric vehicles, Autoneum has formed a specialized team dedicated exclusively to New Mobility to further strengthen its position in this growing market segment. The New Mobility team was established in fall 2023 and has been completed over the past twelve months with members from different departments. It unites a broad set of skills from various fields of expertise such as product innovation, product development and industrialization, sales and business development. The team places a particular focus on accelerating the development and time to market of new products and technologies specifically for the fast-evolving battery systems and architectures of electric vehicles. It also acts as a catalyst for innovation pro-jects and strategic partnerships. The New Mobility experts work in close collaboration with the various departments across the organization and are based at Autoneum’s Swiss headquarters in Win-terthur, at the German locations in Gundernhausen and Munich and in Shanghai, China.

Shanghai is also the location of Autoneum’s third R&T Center worldwide, which was opened in China this summer to enhance the Company’s competitiveness in Asia and cater to the development and innovation needs in this key strategic market. The new center aims to intensify and accelerate the development and production of innovative components and materials, especially regarding e-mobility. The establishment of an R&T team in China allows Autoneum to develop products in a timely manner to respond to the dynamic market conditions and the rapidly evolving requirements of Chinese vehicle manufactures. In terms of material development, the center will support the wider organization in the further development of sustainable materials, especially polyester. In addition, it will promote the introduction of Autoneum’s environmentally friendly products such as the Company’s monomaterial carpet systems featuring Autoneum’s innovative and latex-free alternative backcoating (ABC) process to the Chinese market. Moreover, the R&T Center in Shanghai will also serve as a valuable point of contact with the 14 production facilities of the Jiangsu Huanyu Group, whose acquisition of a majority stake of 70 percent by Autoneum was recently announced and is expected to be closed in March 2025 (see media release of November 19, 2024). While the plants in China will benefit from the local R&T team’s expertise in the company’s technologies, the existing broad customer base of Jiangsu Huanyu Group will support Autoneum in better understanding and serving the innovation needs of Chinese vehicle manufacturers.

The new R&T Center in Shanghai complements the primary R&T Center in Winterthur, Switzerland, which supports the global network with its expertise and a vast array of services in the areas of pre-development as well as acoustic and thermal benchmarking, simulation and testing, and the center in Bocholt, Germany. The latter was integrated into Autoneum’s innovation network following the acquisition of Borgers Automotive last year and has since established itself as the Company’s competence center for trunk and trim components. Including the new center in China, a total of approximately eighty R&T employees – including engineers, chemists, physicists and product designers – are continuously working on new ideas aimed at the next technological breakthrough in acoustic and thermal management and shielding technologies.

Source:

Autoneum Management AG

Sönke Padberg Foto BTE e.V.
Sönke Padberg
25.11.2024

Sönke Padberg neu im BTE-Team

Ab Februar 2025 verstärkt Sönke Padberg (53) das BTE-Team. Als Referent ist der an der LDT Nagold ausgebildete „Fachwirt BTE“ zuständig für die Beratung von Modehandelsunternehmen und speziell von Schuhgeschäften in fachlichen bzw. betriebswirtschaftlichen Fragen sowie für die allgemeine Mitgliederbetreuung. Außerdem übernimmt Padberg die Betreuung des BTE-Büros in Berlin, das in den Räumlichkeiten des Handelsverband Deutschland (HDE) angesiedelt ist. Mitte 2025 wird der BTE dann seinen Verbandssitz nach Berlin verlagern.
 
Sönke Padberg verfügt über eine langjährige Berufs- und Führungserfahrung im stationären Schuhhandel und im Bereich der Verbundgruppen. Er führte den im Ruhrgebiet/Münsterland angesiedelten gleichnamigen elterlichen Schuh- und Sportfilialisten und fungierte als langjähriger Juniorensprecher der Verbundgruppe ANWR. Es folgten Positionen als Retail Manager u.a. bei Tamaris, Lloyd, Mephisto und in der Immobilienentwicklung. Zuletzt war Padberg als Senior Berater für Sanierung, M&A, Strategieentwicklung bei der Unternehmensberatung fashionconsult tätig.

Ab Februar 2025 verstärkt Sönke Padberg (53) das BTE-Team. Als Referent ist der an der LDT Nagold ausgebildete „Fachwirt BTE“ zuständig für die Beratung von Modehandelsunternehmen und speziell von Schuhgeschäften in fachlichen bzw. betriebswirtschaftlichen Fragen sowie für die allgemeine Mitgliederbetreuung. Außerdem übernimmt Padberg die Betreuung des BTE-Büros in Berlin, das in den Räumlichkeiten des Handelsverband Deutschland (HDE) angesiedelt ist. Mitte 2025 wird der BTE dann seinen Verbandssitz nach Berlin verlagern.
 
Sönke Padberg verfügt über eine langjährige Berufs- und Führungserfahrung im stationären Schuhhandel und im Bereich der Verbundgruppen. Er führte den im Ruhrgebiet/Münsterland angesiedelten gleichnamigen elterlichen Schuh- und Sportfilialisten und fungierte als langjähriger Juniorensprecher der Verbundgruppe ANWR. Es folgten Positionen als Retail Manager u.a. bei Tamaris, Lloyd, Mephisto und in der Immobilienentwicklung. Zuletzt war Padberg als Senior Berater für Sanierung, M&A, Strategieentwicklung bei der Unternehmensberatung fashionconsult tätig.

Source:

BTE Handelsverband Textil Schuhe Lederwaren

Photo Pixabay
22.11.2024

Textilrecycling vor historischer Krise

Die Alttextilbranche in Deutschland stehe vor einer historischen Krise, die das gesamte System der Sammlung und Verwertung von Alttextilien und Altschuhen bedrohe.

In einem Schreiben an die kommunalen Spitzenverbände und den Verband kommunaler Unternehmen VKU warnt der bvse-Bundesverband Sekundärrohstoffe und Entsorgung e.V. eindringlich, dass ohne sofortige Maßnahmen ein irreparabler Zusammenbruch drohe, der weitreichende Folgen für Umwelt, Wirtschaft und Gesellschaft haben werde.

Die bisher robuste Infrastruktur für Alttextilien gerät unter enormen Druck. Die Krise hat vielfältige Ursachen, deren fatale Gleichzeitigkeit die Situation verschärft:

Die Alttextilbranche in Deutschland stehe vor einer historischen Krise, die das gesamte System der Sammlung und Verwertung von Alttextilien und Altschuhen bedrohe.

In einem Schreiben an die kommunalen Spitzenverbände und den Verband kommunaler Unternehmen VKU warnt der bvse-Bundesverband Sekundärrohstoffe und Entsorgung e.V. eindringlich, dass ohne sofortige Maßnahmen ein irreparabler Zusammenbruch drohe, der weitreichende Folgen für Umwelt, Wirtschaft und Gesellschaft haben werde.

Die bisher robuste Infrastruktur für Alttextilien gerät unter enormen Druck. Die Krise hat vielfältige Ursachen, deren fatale Gleichzeitigkeit die Situation verschärft:

  • Qualitätsverlust durch Fast-Fashion: Die steigende Menge minderwertiger Textilien macht eine Wiederverwertung zunehmend schwierig.
  • Verunreinigte Sammelware: Fremdstoffe und Abfallfraktionen erschweren die Verarbeitung und erhöhen die Kosten.
  • Explodierende Kosten: Die Einführung neuer Mautgebühren für Fahrzeuge über 3,5 Tonnen ab Juli 2024 belastet die ohnehin angespannte Kostensituation zusätzlich.
  • Wegbrechende Absatzmärkte: Der Krieg in der Ukraine hat den osteuropäischen Markt nahezu lahmgelegt. Gleichzeitig blockieren Billigimporte aus China wichtige Absatzmärkte in Afrika.
  • Finanzielle Ausfälle: Forderungsausfälle von über 30 Prozent und verlängerte Zahlungsziele auf bis zu 120 Tage führen zu Liquiditätsengpässen in der gesamten Branche.

Bereits jetzt haben einige große Marktakteure ihre Tätigkeiten eingestellt, und in vielen Regionen droht ein vollständiger Zusammenbruch der Sammlung.

Flächendeckende Getrenntsammlung in Gefahr
Die gesetzliche Verpflichtung, ab dem 1. Januar 2025 eine flächendeckende Getrenntsammlung von Textilien einzuführen, steht vor einer nahezu unlösbaren Herausforderung. „Wenn das bestehende System zusammenbricht, wird eine Wiederherstellung kaum möglich sein“, warnt Stefan Voigt, Vorsitzender des bvse-Fachverbands Textilrecycling. Die Folgen wären katastrophal: Tonnen von Alttextilien könnten nicht mehr verwertet werden, was erhebliche Belastungen für die Umwelt und die kommunale Entsorgungsinfrastruktur nach sich ziehen würde.

Appell an Kommunen und Stellplatzgeber: Gebührenfreiheit als Schlüssel
Der bvse richtet einen eindringlichen Appell an kommunale, gewerbliche und private Stellplatzgeber: Verzichten Sie auf die Erhebung von Gebühren für Altkleidercontainer und Sammelstellen! Nur durch diesen Verzicht können die Unternehmen der Branche ihre Arbeit fortsetzen und die Verwertung der Textilien sicherstellen.

„Wir benötigen die Unterstützung aller Beteiligten, um die Krise zu bewältigen“, betont Eric Rehbock, Hauptgeschäftsführer des bvse. „Die Zeit drängt. Jede Verzögerung verschärft die Situation und macht es schwieriger, einen irreparablen Schaden zu verhindern.“
Gemeinsames Handeln erforderlich

Die Krise der Textilrecyclingbranche ist nicht nur ein Problem der Unternehmen – sie betreffe uns alle. Die Sicherstellung der Sammlung und Verwertung von Alttextilien sei ein zentraler Baustein der Kreislaufwirtschaft und ein wichtiger Beitrag zum Ressourcenschutz.

Source:

Bundesverband Sekundärrohstoffe und Entsorgung

ANDRITZ Perfojet neXjet-Injektor Copyright: ANDRITZ
22.11.2024

ANDRITZ Perfojet: 40 Jahre Lösungen für die Vliesstoffindustrie

ANDRITZ Perfojet, ein führender Anbieter von Technologien für die Vliesstoffindustrie, feiert dieses Jahr sein 40-jähriges Bestehen. Das Unternehmen ist ein Pionier in der Wasserstrahlverfestigung. Diese Technologie ermöglicht es, nahezu alle Arten von Fasern ohne zusätzliche Bindemittel zu verarbeiten. In den vergangenen vier Jahrzehnten wurden mehr als 300 Jetlace™-Wasserstrahlverfestigungssysteme installiert, mit denen die Qualität und Effizienz von Wischtüchern, Hygiene- und Körperpflegeprodukten sowie Geotextilien, Filtern, Kunstledersubstraten, Batterieseparatoren und Gasdiffusionsschichten verbessert wurden. Die Technologie hat die Vliesstoffproduktion tiefgreifend verändert und neue Standards für Innovation und Nachhaltigkeit in der Branche gesetzt.

ANDRITZ Perfojet, ein führender Anbieter von Technologien für die Vliesstoffindustrie, feiert dieses Jahr sein 40-jähriges Bestehen. Das Unternehmen ist ein Pionier in der Wasserstrahlverfestigung. Diese Technologie ermöglicht es, nahezu alle Arten von Fasern ohne zusätzliche Bindemittel zu verarbeiten. In den vergangenen vier Jahrzehnten wurden mehr als 300 Jetlace™-Wasserstrahlverfestigungssysteme installiert, mit denen die Qualität und Effizienz von Wischtüchern, Hygiene- und Körperpflegeprodukten sowie Geotextilien, Filtern, Kunstledersubstraten, Batterieseparatoren und Gasdiffusionsschichten verbessert wurden. Die Technologie hat die Vliesstoffproduktion tiefgreifend verändert und neue Standards für Innovation und Nachhaltigkeit in der Branche gesetzt.

Zukunft im Zeichen der Nachhaltigkeit
Aufbauend dieser Erfahrung ist Perfojet auch heute führend bei fortschrittlichen Lösungen wie kompletten Spunlace-Anlagen (neXline spunlace, neXline wetlace), die eine effiziente Produktion von Vliesstoffen aus 100% nachhaltigen Fasern ermöglichen, und Trocknungssystemen (neXdry-Durchstromtrockner, neXecodry-Energiesparlösung), die im Vergleich zu früheren Lösungen eine Reduktion des Energieverbrauchs um 15% ermöglichen.

ANDRITZ Perfojet ist bestrebt, den grünen Wandel in der Vliesstoffproduktion zu unterstützen. Die F&E-Aktivitäten des Unternehmens konzentrieren sich auf die Verringerung des Kunststoffeinsatzes und die verstärkte Verwendung von Viskose-, Lyocell-, Zellstoff- und Recycling-Fasern. Darüber hinaus bieten die Technologien von ANDRITZ Perfojet und die Spunlace-Pilotanlagen in Montbonnot, Frankreich, den Kunden die Möglichkeit, neue nachhaltige Fasern wie Hanf, Leinen, Flachs und Wolle zu verarbeiten.

21.11.2024

Green Threads DPP Launches Process for Digital Product Passport Compliance

Green Threads DPP, the Hampshire-based supplier of Digital Product Passports (DPP) to the uniform, workwear, and outdoor apparel industries, is officially launching to help brands fight greenwashing, create value chain transparency, and stay ahead of pending EU Green Deal DPP mandates.

Working directly with universities, textile suppliers, brands, governmental agencies, and manufacturing facilities around the world, Green Threads will help companies quickly and effectively navigate the DPP landscape, engage consumers, and bring in the next era of product transparency.

By 2030, all apparel sold in the EU will require some form of DPP. Scannable at all points along the value chain, DPPs will come in the form of a QR code, RFID tag, or NFC chip. Anyone from brand representatives to compliance officers to consumers will soon have access to a wide range of product information at their fingertips, including a product’s origin, carbon footprint, water consumption, materials composition, credentials, and end of life considerations.

Green Threads DPP, the Hampshire-based supplier of Digital Product Passports (DPP) to the uniform, workwear, and outdoor apparel industries, is officially launching to help brands fight greenwashing, create value chain transparency, and stay ahead of pending EU Green Deal DPP mandates.

Working directly with universities, textile suppliers, brands, governmental agencies, and manufacturing facilities around the world, Green Threads will help companies quickly and effectively navigate the DPP landscape, engage consumers, and bring in the next era of product transparency.

By 2030, all apparel sold in the EU will require some form of DPP. Scannable at all points along the value chain, DPPs will come in the form of a QR code, RFID tag, or NFC chip. Anyone from brand representatives to compliance officers to consumers will soon have access to a wide range of product information at their fingertips, including a product’s origin, carbon footprint, water consumption, materials composition, credentials, and end of life considerations.

Once a brand’s supply chain has been audited and a range of DPP have been created for the garments being produced, Green Threads will actively identify areas for sustainability improvements and make recommendations through the use of tailored Carbon Reduction Plans which are designed to help factories and suppliers set and reach decarbonization goals.

The use of a DPP comes with several benefits:

  • Comply with Green Deal regulations for the sale of footwear and apparel in the EU
  • Eliminate Greenwashing
  • Set and communicate sustainability goals to buyers
  • Showcase Ethical and Sustainability credentials
  • Provides quantifiable / actionable data with which to make future sourcing decisions
  • Market brand messaging directly to the end consumer by creating another touch point for engagement.

Beyond simple compliance with EU regulations, anyone using DPPs will be able to showcase sustainability credentials, differentiate themselves from the competition, and incorporate next-level marketing directly to consumers, all while making “greenwashing” a thing of the past.

“Between pending regulations and concerns around greenwashing, brands have a lot to gain from adopting a Green Threads DPP solution,” said Iain Kettleband, CEO of Green Threads. “By working with our clients and partners, we audit and measure the various elements throughout the entire product journey, facilitating continuous improvement and accountability. We add value by empowering consumers and businesses through easy to access data by which to make informed buying decisions. Most critically our solution goes above and beyond legislation and delivers complete environmental supply chain transparency as well as a dynamic platform through which to showcase a wealth of information related to recycling, care instructions, corporate objectives and ethical certifications”.

Source:

Green Threads DPP

Source; Retviews study by Lectra
21.11.2024

Black Friday fashion trends: Insights from the new Retviews study by Lectra

  • Considering that 2024 summer discounts have increased compared to the previous year (+6%), even sharper price cuts are expected for Black Friday and Cyber Monday
  • Outerwear: the growing popularity of suede garments suggests that brands should focus their discounts on other outerwear, such as down jackets
  • Sneakers: basic and slim-fit models are selling out quickly, while those with a more structured fit are experiencing slower turnover

With Black Friday and Cyber Monday just around the corner, fashion brands are called upon to make conscious and targeted decisions to remain competitive during this peak season. In this context, Lectra, a leader in Industry 4.0 within the fashion, automotive and furniture sectors, leveraged real-time data from Retviews – its AI-powered solution for automated market intelligence to offer insights on increasing sales, reducing stocks and boosting profitability. These tips aim to guide brands in developing the most effective discount strategies based on key fashion trends for the year’s most popular shopping period.

  • Considering that 2024 summer discounts have increased compared to the previous year (+6%), even sharper price cuts are expected for Black Friday and Cyber Monday
  • Outerwear: the growing popularity of suede garments suggests that brands should focus their discounts on other outerwear, such as down jackets
  • Sneakers: basic and slim-fit models are selling out quickly, while those with a more structured fit are experiencing slower turnover

With Black Friday and Cyber Monday just around the corner, fashion brands are called upon to make conscious and targeted decisions to remain competitive during this peak season. In this context, Lectra, a leader in Industry 4.0 within the fashion, automotive and furniture sectors, leveraged real-time data from Retviews – its AI-powered solution for automated market intelligence to offer insights on increasing sales, reducing stocks and boosting profitability. These tips aim to guide brands in developing the most effective discount strategies based on key fashion trends for the year’s most popular shopping period.

Discounts: marked reductions are expected, but targeted at specific categories
For brands, preparing year-end discounts require careful planning to align with consumer preferences. The summer sales period, which represents the highest sales peak before winter promotions, serves as a valuable indicator. AI-based solutions, such as Retviews, are useful to identify and track items that only sell with discounts versus those with high sell-through rates and regular restocking. This allows brands to pinpoint when and where discounts are necessary, optimizing inventory and maximizing profitability.

In particular, Retviews data shows that summer discounts in Europe increased by 6% in 2024 compared to the previous year, suggesting even sharper price cuts for Black Friday and Cyber Monday.

In 2023 the average discount rate slightly decreased compared to 2022 (35% vs 37%); however, weaker summer sales this year indicate a greater quantity of products in stock, which may prompt brands to increase their reductions (following a trend that had already established itself in the United States in 2023, when discount rates had risen to 40%, compared to 37% in 2022).
Strategic and targeted price reductions, however, will help brands maintain margins while also meeting the demands from fashion enthusiasts. So, which product categories are likely to see the most significant discounts?
 
Autumn jackets: full price for suede outerwear, discounts on down jackets
In the autumn-winter season, outerwear is at the heart of collections, with this year's styles ranging from denim and leather to suede. Suede stands out as a premium, on-trend fabric with high consumer demand. For instance, in ZARA's latest collection, suede jackets quickly became bestsellers, with the brand’s blazers consistently selling out and being restocked, despite their premium pricing.
 
The popularity of suede highlights its potential as a full-price item, allowing brands to focus discounts on other pieces and prioritize full-price sales for trend-driven items. Classic and timeless styles continue to dominate, from tailored blazers to sophisticated silhouettes seen in prêt-à-porter, premium, and luxury collections. Meanwhile, down jackets, which are a key part of the Gorpcore trend, could now be considered a less promising investment for brands and may therefore see deeper discounts this Black Friday.

Sneakers: slim fits are bestsellers, while running shoes see lower demand
When it comes to sneakers, there has been a surge in popularity for classic, aerodynamic styles, with consumers gravitating towards slim and basic models inspired by Adidas classics such as Sambas, Gazelles, and Spezials. These slimmer, retro-inspired models are selling out quickly, while more structured sneakers appear to have slower turnover rates. According to Retviews data, retro and colorful sneakers have become bestsellers in brand collections from Adidas, Puma and Zara. On the other hand, bulkier, running-style sneakers are experiencing lower demand, with larger stock levels. Consequently, these items may be subject to special discounts.

Source:

Lectra