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11.02.2025

German Design Award 2025: „Design muss Teil der Unternehmensstrategie werden“

Die Ergebnisse der Studie „Design in Business" des German Design Council – Rat für Formgebung wurden am 7. Februar im Rahmen der Award Show des German Design Award 2025 der Öffentlichkeit vorgestellt.

Der German Design Award prämiert innovative Lösungen, die sich den globalen Herausforderungen wie Ressourcenknappheit, Umweltverschmutzung und Klimawandel widmen. Die bestehenden Kategorien Produkt-, Kommunikationsdesign und Architektur werden in diesem Jahr erstmalig durch die neue Kategorie „Circular Design“ ergänzt. Im Rahmen der Preisverleihung, die als eines der wichtigsten internationalen Branchentreffen für Designer*innen gilt, wird zudem die „Personality of the Year“ geehrt sowie die Auszeichnung „German Design Award Newcomer” vergeben. Im Vorfeld der Preisverleihung wird erstmals die Studie „Design in Business“ des German Design Council vorgestellt. Die Ergebnisse beleuchten, wie Design Unternehmen hilft, sich den globalen Herausforderungen von Digitalisierung, Klimawandel und gesellschaftlichem Wandel zu stellen.

Die Ergebnisse der Studie „Design in Business" des German Design Council – Rat für Formgebung wurden am 7. Februar im Rahmen der Award Show des German Design Award 2025 der Öffentlichkeit vorgestellt.

Der German Design Award prämiert innovative Lösungen, die sich den globalen Herausforderungen wie Ressourcenknappheit, Umweltverschmutzung und Klimawandel widmen. Die bestehenden Kategorien Produkt-, Kommunikationsdesign und Architektur werden in diesem Jahr erstmalig durch die neue Kategorie „Circular Design“ ergänzt. Im Rahmen der Preisverleihung, die als eines der wichtigsten internationalen Branchentreffen für Designer*innen gilt, wird zudem die „Personality of the Year“ geehrt sowie die Auszeichnung „German Design Award Newcomer” vergeben. Im Vorfeld der Preisverleihung wird erstmals die Studie „Design in Business“ des German Design Council vorgestellt. Die Ergebnisse beleuchten, wie Design Unternehmen hilft, sich den globalen Herausforderungen von Digitalisierung, Klimawandel und gesellschaftlichem Wandel zu stellen.

Design als strategische Ressource
Seit seiner Gründung 1953 setzt sich der German Design Council dafür ein, Design als Innovationsmotor und Wettbewerbsvorteil zu etablieren. Die neue Studie „Design in Business“ untermauert, wie essenziell Design für den Unternehmenserfolg ist. Studienteilnehmer wie Viessmann Climate Solutions, Canyon Bicycles und Drägerwerk AG nutzen Design strategisch, um Innovationen voranzutreiben, sich im Wettbewerb zu differenzieren und nachhaltige Lösungen zu entwickeln.

Forderung: Design muss Teil der Unternehmensstrategie werden
Die Studie macht deutlich, dass das Potenzial von Design oft ungenutzt bleibt. 79 % der befragten Unternehmen sehen Design als entscheidend für die Differenzierung. Aber nur 45 % setzen Designer*innen gezielt für strategische Aufgaben ein. Noch geringer ist der Anteil von Design in Führungspositionen: Hier sind lediglich 25 % der Designer*innen an Entscheidungsprozessen beteiligt. Unternehmen wie VAUDE oder Bosch Home Comfort Group zeigen jedoch, wie eine tiefere Integration von Design transformative Effekte entfalten kann.

Die Ergebnisse der Studie führen zu einer klaren Forderung: Design muss in allen Unternehmensbereichen strategisch verankert werden. Nur so kann das volle Potenzial von Design als Ressource für wirtschaftlichen Erfolg und gesellschaftlichen Wandel entfaltet werden.

Die Highlights des German Design Award 2025
Seit seiner Einführung im Jahr 2012 ist der German Design Award ein verlässlicher Indikator für die zentralen Bewegungen und Entwicklungen in der internationalen Designlandschaft. Mit der jährlichen Auszeichnung schafft der German Design Council eine Plattform, die die transformative Kraft von Design sichtbar macht und dessen Bedeutung für Wirtschaft und Gesellschaft unterstreicht. Hier demonstrieren visionäre Projekte und Persönlichkeiten eindrucksvoll die Dynamik und Potenziale von Design.

Die neue Kategorie „Circular Design“ stellt nachhaltige und zukunftsweisende Ansätze in den Mittelpunkt. Sie zeigen, wie Design nicht nur Produkte, sondern ganze Geschäftsmodelle transformiert. „Prämierte Projekte sind Leuchttürme für die Industrie und inspirieren dazu, Design als strategisches Instrument zu nutzen“, erklärt Lutz Dietzold, Geschäftsführer des German Design Council.

Mit der Auszeichnung von Kate Raworth und dem Doughnut Economics Action Lab (DEAL) als „Personality of the Year“ ehrt der German Design Award 2025 eine Vision, die nicht nur Theorie bleibt, sondern weltweit Städte, Unternehmen und Gemeinschaften aktiv dazu anregt, wirtschaftliche Innovationen nachhaltig und gerecht zu gestalten. Ihr Modell verbindet soziale Gerechtigkeit mit ökologischer Verantwortung und setzt neue Maßstäbe für ein wirtschaftliches Denken, das die planetaren Grenzen nicht nur respektiert, sondern als Chance begreift, zukunftsfähige Lösungen zu entwickeln.

Ebenso beeindruckend ist die Wahl von Juni Sun Neyenhuys zum „Newcomer of the Year 2025“. Ihre Forschung an algenbasierten Biomaterialien ist mehr als ein kreativer Impuls – sie zeigt, wie visionäres Design und Materialinnovation die Modeindustrie revolutionieren können. Diese Auszeichnung unterstreicht, dass der German Design Award nicht nur etablierte Visionen würdigt, sondern auch den Mut und die Kreativität junger Talente fördert, die mit ihren Ideen die Grenzen des Designs verschieben. Der Newcomer Award ist einer der wichtigsten internationalen Preise für außergewöhnliche Leistungen von jungen Design-Talenten. Die mit 15.000 Euro dotierte Auszeichnung, gesponsert von der Deutsche Telekom AG, unterstreicht die Bedeutung aufstrebender Talente für die Zukunft der Designbranche.

More information:
German Design Award
Source:

Rat für Formgebung

Tabletop & Textile Copyright: Team Kommunikation „Tabletop & Textile“
11.02.2025

Ambiente: Studierende zeigten Tischgeschirr und Textilien

Was verbindet Tischgeschirr und Textilien in der Zukunft? Um dieser Frage nachzugehen, haben 37 Studierende des Fachbereichs Textil- und Bekleidungstechnik und dem Fachbereich Design der Hochschule Niederrhein (HSNR) interdisziplinär zusammengearbeitet. Ihre Ergebnisse präsentierten sie nun vom 7. bis 11. Februar 2025 auf der Konsumgütermesse „Ambiente“ in Frankfurt am Main.
 
Im Rahmen des Projekts „Tabletop & Textile“ setzten sich die Studierenden intensiv mit der Beziehung zwischen Tischwäsche und Geschirr auseinander und berücksichtigten dabei ästhetische, funktionale sowie gesellschaftliche Dimensionen.
 

Was verbindet Tischgeschirr und Textilien in der Zukunft? Um dieser Frage nachzugehen, haben 37 Studierende des Fachbereichs Textil- und Bekleidungstechnik und dem Fachbereich Design der Hochschule Niederrhein (HSNR) interdisziplinär zusammengearbeitet. Ihre Ergebnisse präsentierten sie nun vom 7. bis 11. Februar 2025 auf der Konsumgütermesse „Ambiente“ in Frankfurt am Main.
 
Im Rahmen des Projekts „Tabletop & Textile“ setzten sich die Studierenden intensiv mit der Beziehung zwischen Tischwäsche und Geschirr auseinander und berücksichtigten dabei ästhetische, funktionale sowie gesellschaftliche Dimensionen.
 
Entstanden sind zehn unterschiedliche Kollektionen, die beispielsweise von Plissée-Strukturen, der Gendervielfalt oder der Natur inspiriert wurden. In der Kollektion „Blind Spot“ entwickelten Studierende inklusive Tischwäsche für blinde und sehbeeinträchtigte Menschen. Fühlbare Strukturen, verschiedene Linien und Erhebungen sollen der Zielgruppe das Platzieren von Geschirr und Besteck erleichtern. Ob Jacquard-Webmaschine, 3D-Druck oder Porzellanschlickerguss: Alle Produkte wurden in den Werkstätten der HSNR gefertigt. Parallel arbeitete ein Team aus angehenden Kommunikationsdesigner:innen an einem ganzheitlichen Erscheinungsbild, welches das Zusammenwirken beider Fachbereiche sichtbar machte.

„Das Verständnis der Wechselwirkung zwischen den Produkten und Objekten unserer Lebenswelt eröffnet nicht nur neue Perspektiven, sondern schafft auch ein spannendes Forschungsfeld. Als Designerinnen und Designer betrachten wir das zu Entwerfende nie isoliert, sondern immer im Kontext. Es ist faszinierend zu sehen, was passiert, wenn Studierende aus verschiedenen Disziplinen diese Wechselwirkung gemeinsam untersuchen“, sagt Lisa Freyschmidt, Professorin für Keramik-, Porzellan- und Glasdesign am Fachbereich Design.

Source:

Hochschule Niederrhein

Jessica Totaro Foto The Supreme Group
Jessica Totaro
11.02.2025

Neue Projektleiterin Supreme Kids & Supreme Body&Beach

Jessica Totaro ist ab sofort bei der The Supreme Groupdie neue Projektleiterin der SUPREME Kids sowie der SUPREME Body&Beach in München und übernimmt deren Organisation und Koordination. Zuvor war sie 10 Jahre im Unternehmen als freiberufliche Mitarbeiterin im Bereich Personalmanagement tätig und bringt ihre Erfahrung in die neue Rolle ein.

Sybille M. Mutschler, die beide Ordermessen über viele Jahre hinweg maßgeblich betreut hat, möchte sich neuen Aufgaben widmen. Mit ihrem Engagement haben sich die Veranstaltungen erfolgreich weiterentwickelt. 

Jessica Totaro ist ab sofort bei der The Supreme Groupdie neue Projektleiterin der SUPREME Kids sowie der SUPREME Body&Beach in München und übernimmt deren Organisation und Koordination. Zuvor war sie 10 Jahre im Unternehmen als freiberufliche Mitarbeiterin im Bereich Personalmanagement tätig und bringt ihre Erfahrung in die neue Rolle ein.

Sybille M. Mutschler, die beide Ordermessen über viele Jahre hinweg maßgeblich betreut hat, möchte sich neuen Aufgaben widmen. Mit ihrem Engagement haben sich die Veranstaltungen erfolgreich weiterentwickelt. 

Source:

The Supreme Group

Rainer KEIEMBURG, Vice President for Industrial Lubricants at TotalEnergies Lubrifiants and Marcus Mayer, Managing Partner Mayer & Cie. signed  the cooperation in Strasbourg on Thursday, February 6, 2025 Photo: (c) Benjamin Hincker
Rainer KEIEMBURG, Vice President for Industrial Lubricants at TotalEnergies Lubrifiants and Marcus Mayer, Managing Partner Mayer & Cie.
11.02.2025

TotalEnergies and Mayer & Cie.: Co-branding knitting machine oil range

Under a new partnership agreement between TotalEnergies Lubrifiants and Mayer & Cie. signed, the Tixo Stainless co-branded product range will be sold by Mayer & Cie.'s expert distributors worldwide to their customers.

Signed on February 6, 2025, this new agreement allows the two leaders to join forces to combine TotalEnergies’ Tixo Stainless oils, one of the highestperformance knitting machine lubricants, with one of the best knitting machines available on the market.

Under a new partnership agreement between TotalEnergies Lubrifiants and Mayer & Cie. signed, the Tixo Stainless co-branded product range will be sold by Mayer & Cie.'s expert distributors worldwide to their customers.

Signed on February 6, 2025, this new agreement allows the two leaders to join forces to combine TotalEnergies’ Tixo Stainless oils, one of the highestperformance knitting machine lubricants, with one of the best knitting machines available on the market.

TotalEnergies Lubrifiants is one of the world's leading suppliers of oils for knitting machines. Its range of Tixo products, specially designed to meet the requirements of knitting machines and approved by key manufacturers, is one of the best oils available on the market for lubricating needles, needle beds, sinkers and knitting cams on knitting machines. They are also compatible with all types of yarn. Tixo knitting oils have been developed to offer the best washability at low, medium and high wash temperatures, without compromising mechanical performance. This ensures adequate lubrication of machine components, guaranteeing machine reliability and the quality of the knitted fabrics produced.

Mayer & Cie., a German company founded in 1905, is a long-established, premium manufacturer and supplier of large-diameter circular knitting machines. As a trailblazer in the sector, setting standards while developing new processes and approaches, the company is further distinguished by its strong expertise and market knowledge.

Founded on shared values and a common passion for innovation, this agreement reflects both partners' commitment to meeting their customers' specific needs with highly advanced, highperformance solutions. The partnership also embodies TotalEnergies Lubrifiants' expertise in knitting machines lubrication as several world's key knitting machine manufacturers place their trust in the Tixo range, which Mayer & Cie. has just joined.

More information:
Mayer & Cie knitting machines
Source:

Mayer & Cie.

Highlighted exhibitor presenting functional pillow collections crafted from organic materials Photo: Messe Frankfurt
11.02.2025

Intertextile Shanghai Home Textiles: Home comfort with smart bedding technologies

Recent shifts in consumer attitudes in China show a willingness to invest more in quality and a growing emphasis on product functionality. This has been well noted by forward-thinking companies across the home textile supply chain. In addition to the latest related offerings in upholstery, towels, carpets, rugs, curtains and many more, smart bedding is set to emerge as a key trend at the upcoming Intertextile Shanghai Home Textiles – Spring Edition. From 11 to 13 March 2025 at the National Exhibition and Convention Center, visitors can explore these trends and discover the latest innovations, alongside specialised pavilions and a diverse fringe programme centred on sustainability, and smart bedding aiding sleep quality.

Driven by global population growth, rising disposable incomes, and evolving lifestyles, the smart bedding market, encompassing products such as smart mattresses and sleep tracking technology, is projected for substantial growth. The global market for smart mattresses is expected to reach USD 3.3 billion by 2030, growing at a CAGR of 10.1%, with innovative bedding also increasingly sought after at Intertextile Shanghai Home Textiles.  

Recent shifts in consumer attitudes in China show a willingness to invest more in quality and a growing emphasis on product functionality. This has been well noted by forward-thinking companies across the home textile supply chain. In addition to the latest related offerings in upholstery, towels, carpets, rugs, curtains and many more, smart bedding is set to emerge as a key trend at the upcoming Intertextile Shanghai Home Textiles – Spring Edition. From 11 to 13 March 2025 at the National Exhibition and Convention Center, visitors can explore these trends and discover the latest innovations, alongside specialised pavilions and a diverse fringe programme centred on sustainability, and smart bedding aiding sleep quality.

Driven by global population growth, rising disposable incomes, and evolving lifestyles, the smart bedding market, encompassing products such as smart mattresses and sleep tracking technology, is projected for substantial growth. The global market for smart mattresses is expected to reach USD 3.3 billion by 2030, growing at a CAGR of 10.1%, with innovative bedding also increasingly sought after at Intertextile Shanghai Home Textiles.  

Comprehensive sourcing experience awaits buyers
Notable suppliers are set to gather to showcase diversified products that meet modern market requirements. Highlighted exhibitors include:

  • Bedding: 3M China Limited, Coolist Life Technology Co Ltd, Jihua 3542 Textile Co Ltd, Yantai North Home Textile Co Ltd
  • Down: Shanghai Donglong Home Textile Products Co Ltd, Liuqiao Group Co Ltd
  • Mattress: Fujian Generous Sleeping Technology Co Ltd, Hui Zhou Wah Shing Company Ltd
  • Towelling: Nantong No.3 Towel Factory Co Ltd, Sunvim Group Co Ltd
  • Others: Tela’s Design Lda (Textile design), Shinwon Felt Co Ltd (wall)

With a strong domestic contingent, the show will welcome eight major Chinese home textile pavilions, representing various sectors within the industry. These pavilions include the Nantong and Huzhou Pavilions showcasing bedding fabrics and textile design; Qingdao Pavilion and Zhejiang Quilting Craft Association, specialising in bedding and pet products; Zhejiang Down Association Pavilion, focusing on down comforter products; Gaoyang Pavilion, presenting towelling and home products; Wool Spinning Association, showcasing coral fleece, flannels and other blankets; and Zhenze Pavilion, exhibiting silk bedding.

Fringe programme highlighting innovations in bedding and other home textiles
In addition to a robust lineup of exhibitors, Intertextile Shanghai Home Textiles will host various fringe events to keep attendees informed about emerging developments, trends, and key insights, including Sleeping Aid Summit 2025 and Green and Low Carbon Forum. Other notable events at the show include the award presentations and launch ceremonies for ‘Zhenze Silk Cup’ and ‘Zhang Jian Cup’.

Intertextile Shanghai Home Textiles – Spring Edition 2025 will be held concurrently with Intertextile Shanghai Apparel Fabrics – Spring Edition, Yarn Expo Spring, CHIC and PH Value at the National Exhibition and Convention Center. The fair is organised by Messe Frankfurt (HK) Ltd; the Sub-Council of Textile Industry, CCPIT; and the China Home Textile Association (CHTA).

stormST Photo (c) eVent® Fabrics
stormST
11.02.2025

stormST & windstormST: eVent Fabrics rename laminates

eVent® Fabrics, a global leader in waterproof/breathable and windproof fabric laminates, is continuing a brand evolution with the recent renaming their plant-based, ePTFE-free “BIO Waterproof” and “BIO Windproof” laminates to the new “stormST” and “windstormST” for the SS 2026 product season.

These name changes, along with eVent’s recently unveiled “defy the elements” tagline, are intended to strengthen and clarify eVent’s position as leading suppliers of sustainable, high-performance laminates to the outdoor, activewear, fashion, hunt, fish, golf, cycling, and footwear markets.

Starting in February 2025, eVent will cease promoting and supplying BIO branding assets, including for BIO footwear, which will also be stormST, and will work diligently with brand partners to ensure a smooth transition to the new stormST waterproof and windstormST windproof product names. eVent BIO apparel and footwear will be found in the market through the middle of 2026 in order to accommodate selling cycles and transition timelines.

eVent will introduce the stormST and windstormST to the materials sourcing industry at Performance Days in Munich this March.

eVent® Fabrics, a global leader in waterproof/breathable and windproof fabric laminates, is continuing a brand evolution with the recent renaming their plant-based, ePTFE-free “BIO Waterproof” and “BIO Windproof” laminates to the new “stormST” and “windstormST” for the SS 2026 product season.

These name changes, along with eVent’s recently unveiled “defy the elements” tagline, are intended to strengthen and clarify eVent’s position as leading suppliers of sustainable, high-performance laminates to the outdoor, activewear, fashion, hunt, fish, golf, cycling, and footwear markets.

Starting in February 2025, eVent will cease promoting and supplying BIO branding assets, including for BIO footwear, which will also be stormST, and will work diligently with brand partners to ensure a smooth transition to the new stormST waterproof and windstormST windproof product names. eVent BIO apparel and footwear will be found in the market through the middle of 2026 in order to accommodate selling cycles and transition timelines.

eVent will introduce the stormST and windstormST to the materials sourcing industry at Performance Days in Munich this March.

“We introduced eVent BIO in 2016, pre-COVID, and perhaps before the market was ready for it. With our increased focus in offering a variety of high-performance sustainable laminates, we felt that BIO might, at this point, be a bit confusing,” said Chad Kelly, President of eVent Fabrics. “We’ve noticed the term ‘bio’ showing up in a lot of marketing materials across consumer markets, and we felt its meaning had become diluted. Recognizing that this dilution could cause confusion for both brands and consumers, we opted to update our product names to create further differentiation. The new names, stormST and windstormST, are a more natural fit for our product architecture, better highlight the laminates’ weather protecting performance, and speak more strongly to our new tagline “defy the elements”.”

Source:

eVent® Fabrics

Prototypenentwicklung mit CCPE-Materialien und CCPE-Bauteilen © Fraunhofer UMSICHT/Christian Spiess
Prototypenentwicklung mit CCPE-Materialien und CCPE-Bauteilen
11.02.2025

Circular Valley Convention: Fraunhofer CCPE mit Innovationen für die zirkuläre Kunststoffwirtschaft

Von nachhaltigen Produktentwicklungen über spannende Masterclasses bis hin zu einem interaktiven "Miniatur-Wunderland" können Besuchende zirkuläre Ansätze entdecken, um die Zukunft der Kunststoffindustrie zu gestalten. Auf der Circular Valley Convention (CVC) 2025 in Düsseldorf vom 12. bis 13. März 2025 präsentiert das Fraunhofer Cluster of Excellence Circular Plastics Economy CCPE innovative Lösungen für eine zirkuläre Kunststoffwirtschaft.

Von nachhaltigen Produktentwicklungen über spannende Masterclasses bis hin zu einem interaktiven "Miniatur-Wunderland" können Besuchende zirkuläre Ansätze entdecken, um die Zukunft der Kunststoffindustrie zu gestalten. Auf der Circular Valley Convention (CVC) 2025 in Düsseldorf vom 12. bis 13. März 2025 präsentiert das Fraunhofer Cluster of Excellence Circular Plastics Economy CCPE innovative Lösungen für eine zirkuläre Kunststoffwirtschaft.

Das Motto der Circular Valley Convention 2025, "Vereinte Industrien für eine zirkuläre Zukunft", passt zum Fraunhofer CCPE, denn die erfolgreiche Transformation hin zu einer zirkulären Kunststoffwirtschaft erfordert kreative Ansätze entlang der gesamten Wertschöpfungskette. Die Besuchenden dürfen sich auf interessante Präsentationen freuen, die die neuesten Entwicklungen in den Bereichen Geschäftsmodelle, Produktentwicklung sowie hochwertige Materialentwicklung beleuchten wie zum Beispiel Geotextilien oder Dachplanen. Auch Themen wie die Geruchsvermeidung von Rezyklaten, Leichtbauwerkstoffe auf Basis von Polymilchsäure (PLA) und die Gestaltung von Logistiknetzwerken und Digitalisierung werden behandelt. In der Masterclass zum Thema "Environmental assessment of circular plastics" erfahren die Teilnehmenden, welche Methoden sich für die transparente und vergleichbare Bewertung von Recyclingtechnologien eignen. Die Teilnehmenden sind eingeladen, ihre Fragen mitzubringen und zu erfahren, worauf sie bei einer vergleichenden Umweltbewertung von Kunststoffen im Kreislauf achten müssen.

Miniatur-Wunderland zeigt zirkuläre Innovationen im Alltag
Ein besonderes Highlight am Stand des Fraunhofer CCPE ist das interaktive "Miniatur-Wunderland", das demonstriert, wie zirkuläre Innovationen im Alltag der Kunststoffwirtschaft umgesetzt werden können. Hier haben die Besuchenden die Möglichkeit, Dachbahnen aus biologisch abbaubaren Kunststoffen, innovative zirkuläre Logistiklösungen und einen neu gestalteten, modularen Kindersitz aus nachhaltigen Materialien zu entdecken. Dieser Kindersitz verkörpert die Prinzipien des Circular Design, ist reparierbar und setzt auf wiederverwendbare Bauteile. Zudem können Interessierte das Circular Readiness Level® (CRL®) Tool kennen lernen. Mit diesem Online-Tool werden Produkte einem ersten Zirkularitätscheck unterzogen. Das Resultat gibt wertvolle Einblicke sowie erste Informationen welche Produktionsprozesse optimiert werden können. Ein Publikumsmagnet ist zudem die Recyclingkaskade, an der für unterschiedliche Abfallströme die optimalen Recyclingpfade demonstriert werden.

Die Circular Valley Convention vom 12. Bis 13. März 2025 bietet eine Plattform für den Austausch über zirkuläre Lösungen, Strategien und Geschäftsmodelle. Organisiert von der Messe Düsseldorf in Kooperation mit der Circular Valley Stiftung und wissenschaftlich begleitet von Fraunhofer UMSICHT, bringt die Convention Entscheidungsträger aus Unternehmen, Start-ups, Forschung, Politik und Gesellschaft zusammen, um den Fortschritt in der Kreislaufwirtschaft voranzutreiben und Synergien zu fördern.

Source:

Fraunhofer-Institut für Umwelt-, Sicherheits- und Energietechnik UMSICHT

Sustainable Apparel Forum Photo by Bangladesh Apparel Exchange
11.02.2025

Bangladesh: Sustainable Apparel Forum 2025

The Sustainable Apparel Forum 2025 is a transformative event, marked its 6th edition with a focus on elevating Bangladesh as a leader in responsible sourcing.

The forum has successfully facilitated transformative dialogues on critical issues such as climate action, environmental conservation, and decent work. By bringing together policymakers, industry leaders, and entrepreneurs, this platform fosters innovative solutions and paves the way for a sustainable future in the industry.

Today marks the successful conclusion of the 6th edition of the Sustainable Apparel Forum (SAF) in Dhaka, organized by Bangladesh Apparel Exchange (BAE) in partnership with the Embassy of the Kingdom of the Netherlands. This event continues to serve as a vital platform for fashion sourcing executives, emphasizing the importance of sustainability in the apparel industry.

The event featuring an opening ceremony, four insightful panel discussions, five impactful presentations, and two engaging breakout sessions. With over 20 innovators and more than 40 world-class speakers, we welcomed over 550 national and international delegates today.

The Sustainable Apparel Forum 2025 is a transformative event, marked its 6th edition with a focus on elevating Bangladesh as a leader in responsible sourcing.

The forum has successfully facilitated transformative dialogues on critical issues such as climate action, environmental conservation, and decent work. By bringing together policymakers, industry leaders, and entrepreneurs, this platform fosters innovative solutions and paves the way for a sustainable future in the industry.

Today marks the successful conclusion of the 6th edition of the Sustainable Apparel Forum (SAF) in Dhaka, organized by Bangladesh Apparel Exchange (BAE) in partnership with the Embassy of the Kingdom of the Netherlands. This event continues to serve as a vital platform for fashion sourcing executives, emphasizing the importance of sustainability in the apparel industry.

The event featuring an opening ceremony, four insightful panel discussions, five impactful presentations, and two engaging breakout sessions. With over 20 innovators and more than 40 world-class speakers, we welcomed over 550 national and international delegates today.

High profile speakers at the opening ceremony include Syeda Rizwana Hasan, Adviser, Ministry of Environment, Forests, Climate Change, and Water Resources, H.E. Michael Miller, Ambassador and Head of Delegation, The European Union Delegation to Bangladesh, H. E. Andre Carstens, Ambassador, Embassy of the Kingdom of the Netherlands in Bangladesh, Chowdhury Ashik Mahmud Bin Harun, Executive Chairman (Senior Secretary), Bangladesh Investment Development Authority (BIDA), Mostafiz Uddin, Founder & CEO, Bangladesh Apparel Exchange shared their thoughts on sustainability & responsible business.

H.E. Michael Miller, Ambassador and Head of Delegation, The European Union Delegation to Bangladesh, said “EU consumers have benefitted from good value and high-quality products imported from Bangladesh. Partnerships between the EU & Bangladesh must evolve as we move forward and evolve. We look to Bangladesh to increase its ambition when it comes to renewables. The EU is determined to work with Bangladesh to ensure it is equipped with the capacity to provide opportunities for sustainable developments.”

H. E. Andre Carstens, Head of Mission, Embassy of the Kingdom of the Netherlands in Bangladesh, said “The Netherlands values its partnership with Bangladesh and recognises Bangladesh's leading role in the global RMG industry.

We are committed to working together with Bangladesh to navigate its challenges. We strongly support the mission to raise awareness, standardise sustainability goals, and enhance circularity and traceability. Today, we are bringing together all key players in the apparel value chain, and collaborative efforts are key to implementing the sustainable solutions needed for Bangladesh to solidify its position as a responsible sourcing destination. This forum offers a crucial opportunity to accelerate progress in vital areas.”

Chowdhury Ashik Mahmud Bin Harun, Executive Chairman (Senior Secretary), Bangladesh Investment Development Authority (BIDA), Said “We as a country would like to be the leader in sustainable apparel by 2040. Let's work together and try to find quick wins together.”

Mostafiz Uddin, Founder & CEO, Bangladesh Apparel Exchange said “If you look into the efforts, we are creating collaboration and connection, increasing opportunity and investment, and further integrating the business. I think our initiatives will continue, and we will be doing impactful initiatives towards a sustainable future.”

In addition, The Netherlands Circular Textile Trade mission to Bangladesh is scheduled from February 10th to 13th. This initiative, organized by the Embassy of the Kingdom of the Netherlands and the Netherlands Enterprise Agency (RVO), with support and collaboration of Export Partner, Clean & Unique, BGMEA and Bangladesh Apparel Exchange (BAE). With the participation of 18 Dutch companies leading in circularity and renewable energy, attendees found opportunities for networking and matchmaking at the Sustainable Apparel Forum (SAF).

Source:

Bangladesh Apparel Exchange

Catwalk Trends AW25-26 Source Fashion
11.02.2025

Source Fashion: Catwalk Trends AW25-26

Source Fashion, a European leading responsible sourcing show, has revealed a snapshot of the trend-led catwalk themes set to take centre stage at its February 2025 show. Taking place from 18th – 20th February at Olympia London, the Source Catwalk will bring to life a visionary blend of innovation, sustainability, and sensory-rich fashion experiences, highlighting the future of responsible design, as well as bespoke designs by headline designer Stuart Trevor.
 
Trend Highlights AW25 - 26
Three key overarching macro trends and seasonal design directions for AW25 – 26 for womenswear; Multisensory, Transformative, and Rejuvenating. These feature micro womenswear stories that are set to influence collections.
 
CircusPlay – A multisensory spectacle inspired by the whimsical world of the circus, this trend introduces bold colours, exaggerated silhouettes, and rich textures. Standout pieces include the Bubble Hem Dress, Volume Draped Top, and Exaggerated Shoulder Top, embracing playful theatricality while remaining wearable for the modern consumer.
 

Source Fashion, a European leading responsible sourcing show, has revealed a snapshot of the trend-led catwalk themes set to take centre stage at its February 2025 show. Taking place from 18th – 20th February at Olympia London, the Source Catwalk will bring to life a visionary blend of innovation, sustainability, and sensory-rich fashion experiences, highlighting the future of responsible design, as well as bespoke designs by headline designer Stuart Trevor.
 
Trend Highlights AW25 - 26
Three key overarching macro trends and seasonal design directions for AW25 – 26 for womenswear; Multisensory, Transformative, and Rejuvenating. These feature micro womenswear stories that are set to influence collections.
 
CircusPlay – A multisensory spectacle inspired by the whimsical world of the circus, this trend introduces bold colours, exaggerated silhouettes, and rich textures. Standout pieces include the Bubble Hem Dress, Volume Draped Top, and Exaggerated Shoulder Top, embracing playful theatricality while remaining wearable for the modern consumer.
 
Hyper Tactile – Fashion becomes an immersive, sensory experience, merging visual drama with the pleasure of touch. This trend features an organic colour palette, with hues such as Organic Matter and Enchanted Forest, evoking purity, warmth, and nature’s enchanting textures.
 
Reconstructed – A celebration of upcycling and sustainability, Reconstructed fashion breathes new life into garments through patchwork designs, mixed textiles, and artistic repurposing. The colour palette blends earthy neutrals with Desert Architect tones—balancing warm golds and cool stony greys.
 
Plant Power – A tribute to botanical beauty and plant-based materials, this trend spotlights innovative textiles such as Piñatex (pineapple leaf fabric), organic cotton, and nature-inspired textures. Dominated by greens and browns, with subtle contrasts, Plant Power redefines sustainable luxury.
 
Headline Designer: Stuart Trevor to Showcase Bespoke Collection
Renowned designer Stuart Trevor will unveil a bespoke collection from his eponymous label, bringing his signature craftsmanship and innovation to the Source Catwalk.
 
The Source Catwalk Showtimes

  • Tuesday: 11am, 1pm, and 3.30pm
  • Wednesday: 10.30am, 1pm, and 3.30pm
  • Thursday: 11am and 1pm
More information:
Source Fashion catwalk Trends
Source:

Source Fashion

Umsatzerwartungen 2025 Chart (c) BTE e.V.
Umsatzerwartungen 2025
10.02.2025

Textilhandel fordert bessere Rahmenbedingungen

Der Umsatz des Handels mit Mode und Textilien hat sich 2024 weitgehend stabil entwickelt. Stationäre Bekleidungsgeschäfte, Warenhäuser, Lebensmitteldiscounter und Onlinehändler haben nach ersten BTE-Hochrechnungen im letzten Jahr Textilien im Wert von 67,5 Mrd. Euro umgesetzt. 2023 lag der Umsatz bei 67,52 Mrd. Euro.
 
„Zufrieden ist die Branche damit aber keineswegs“, konstatiert BTE-Präsident Mark Rauschen, geschäftsführender Gesellschafter des Osnabrücker Modehauses L&T Lengermann & Trieschmann. Den stagnierenden Umsätzen stehen nämlich seit 2019 hohe Kostensteigerungen gegenüber, was die Erträge stark unter Druck setzt und zum Teil auch zu Insolvenzen und Geschäftsaufgaben geführt hat. „In den letzten fünf Jahren sind die Kosten für unsere Unternehmen um rund 20 Prozent gestiegen.“
 

Der Umsatz des Handels mit Mode und Textilien hat sich 2024 weitgehend stabil entwickelt. Stationäre Bekleidungsgeschäfte, Warenhäuser, Lebensmitteldiscounter und Onlinehändler haben nach ersten BTE-Hochrechnungen im letzten Jahr Textilien im Wert von 67,5 Mrd. Euro umgesetzt. 2023 lag der Umsatz bei 67,52 Mrd. Euro.
 
„Zufrieden ist die Branche damit aber keineswegs“, konstatiert BTE-Präsident Mark Rauschen, geschäftsführender Gesellschafter des Osnabrücker Modehauses L&T Lengermann & Trieschmann. Den stagnierenden Umsätzen stehen nämlich seit 2019 hohe Kostensteigerungen gegenüber, was die Erträge stark unter Druck setzt und zum Teil auch zu Insolvenzen und Geschäftsaufgaben geführt hat. „In den letzten fünf Jahren sind die Kosten für unsere Unternehmen um rund 20 Prozent gestiegen.“
 
Besonders betroffen ist dabei der stationäre Textil- und Modefachhandel. Dieser Vertriebsweg hat in den Corona-Jahren 2020 und 2021 hohe Verluste eingefahren und trotz des anschließenden Umsatzaufschwungs auf 36 Mrd. Euro 2024 noch nicht wieder das Niveau von 2019 erreicht. „Dagegen hat der Onlinehandel in den letzten fünf Jahren seinen Umsatz nach BTE-Berechnungen auf 19,1 Mrd. Euro steigern und damit seinen Marktanteil von 21,4 Prozent auf 28,3 Prozent ausbauen können“, berichtet Mark Rauschen.
 
Auch für 2025 sind die Aussichten nicht rosig. Nach einer aktuellen BTE-Umfrage im Textil- und Modefachhandel rechnet nur ein Drittel der Teilnehmer in diesem Jahr mit einem nennenswerten Umsatzplus. Drei von zehn Befragten befürchten dagegen einen Umsatzrückgang von mindestens einem Prozent. „Angesichts der wohl weiter steigenden Kosten werden in diesem Jahr wohl noch mehr mittelständische Händler wirtschaftlich unter Druck geraten“, prognostiziert der BTE-Präsident.
 
Vor diesem Hintergrund fordert Rauschen von der Politik bessere Rahmenbedingungen vor allem für den stationären Textil- und Modehandel. Im Fokus steht dabei die hohe Bürokratiebelastung, die in der BTE-Umfrage den Spitzenplatz bei den aktuellen Problempunkten belegt. „Die Politiker versprechen uns hier seit Jahren einen Abbau, in der Realität nehmen Berichts-, Prüfungs- und Kontrollpflichten seitens Bund, Land und EU weiter zu.“ Die Unternehmen sind mittlerweile viele Stunden wöchentlich mit diversen Nachhaltigkeitsdokumentationen, Arbeitszeitstatistiken oder Sicherheitsvorgaben beschäftigt, die künftig wohl noch ausgebaut werden sollen. „Das kostet gerade mittelständischen Unternehmen Zeit und Geld, das sie dringend für ihr Kerngeschäft benötigen“, weiß Rauschen.
 
Nicht hinnehmbar sind die bürokratischen Vorgaben für deutsche Händler, wenn gleichzeitig millionenfach dubiose und oft Schadstoff-belastete Billigware unkontrolliert über asiatische Plattformen wie Shein und Temu nach Deutschland und die EU strömt. Der BTE begrüßt daher ausdrücklich die Pläne der EU, solche Direktimporte nicht weiter durch Zollfreiheit zu begünstigen und stattdessen stärker zu prüfen. „Die Maßnahmen müssen jetzt schnellstens beschlossen und umgesetzt werden – am besten noch in diesem Jahr“, fordert BTE-Präsident Rauschen. „Der Textil- und Modehandel braucht wieder mehr Freiraum für sein wirtschaftliches Handeln sowie faire Wettbewerbsbedingungen, damit er sich wieder stärker auf seine Produkte und Kunden konzentrieren kann. Das ist auch notwendig zum Erhalt attraktiver Innenstädte!“

Source:

BTE Handelsverband Textil Schuhe Lederwaren

Robert Schlesinger @robertschlesinger
10.02.2025

Neo.Fashion. 2025 @BerlinFashionWeek

Am 1. Februar fand im Rahmen der Berlin Fashion Week das erste Event des neuen Konzepts Momentum by Neo.Fashion. statt.
 
In der Notagallery am Potsdamer Platz kamen ca. 800 Modebegeisterte, Branchenkenner*Innen und Kreative zusammen, um vielversprechenden Nachwuchsdesignenden eine Plattform zu bieten. Obwohl das Event von Neo.Fashion. unterstützt wurde, lag die Organisation in den Händen der teilnehmenden Labels und Designer.
 
Mit Momentum by Neo.Fashion. wurde eine neue Initiative ins Leben gerufen, die jungen Talenten mehr Sichtbarkeit, wertvolle Netzwerkmöglichkeiten und einen unabhängigen Raum zur Präsentation ihrer Kollektionen bietet. Auch in Zukunft sollen regelmäßig ähnliche Veranstaltungen unter diesem Namen stattfinden.
 
Mit diesem Auftakt wollte Momentum by Neo.Fashion. ein starkes Zeichen für die Förderung junger Talente setzen und zeigen, wie unabhängige, kreative Formate die Zukunft der Modebranche mitgestalten können.
 
Vom 30. Juni bis 3. Juli 2025 findet die nächste Berlin Fashion Week statt, in deren Rahmen weitere spannende Projekte von Neo.Fashion. und Momentum geplant sind.

Am 1. Februar fand im Rahmen der Berlin Fashion Week das erste Event des neuen Konzepts Momentum by Neo.Fashion. statt.
 
In der Notagallery am Potsdamer Platz kamen ca. 800 Modebegeisterte, Branchenkenner*Innen und Kreative zusammen, um vielversprechenden Nachwuchsdesignenden eine Plattform zu bieten. Obwohl das Event von Neo.Fashion. unterstützt wurde, lag die Organisation in den Händen der teilnehmenden Labels und Designer.
 
Mit Momentum by Neo.Fashion. wurde eine neue Initiative ins Leben gerufen, die jungen Talenten mehr Sichtbarkeit, wertvolle Netzwerkmöglichkeiten und einen unabhängigen Raum zur Präsentation ihrer Kollektionen bietet. Auch in Zukunft sollen regelmäßig ähnliche Veranstaltungen unter diesem Namen stattfinden.
 
Mit diesem Auftakt wollte Momentum by Neo.Fashion. ein starkes Zeichen für die Förderung junger Talente setzen und zeigen, wie unabhängige, kreative Formate die Zukunft der Modebranche mitgestalten können.
 
Vom 30. Juni bis 3. Juli 2025 findet die nächste Berlin Fashion Week statt, in deren Rahmen weitere spannende Projekte von Neo.Fashion. und Momentum geplant sind.

Source:

Neo.Fashion.

06.02.2025

Oerlikon Manmade Fibers Solutions: „Technology Day 2025“ in Indien

Oerlikon Manmade Fibers Solutions recently hosted its highly anticipated Innovation and Technology Day at the Deltin Hotel in Daman by end of January 2025. The event attracted over 300 participants, including industry experts, partners, and stakeholders, who gathered to explore the latest advancements and trends in the manmade fibers industry in India.

Customer Event in Daman, India
The Innovation and Technology Day commenced with a warm welcome and introduction by Wolfgang Ernst, Chief Sales Officer (CSO) at Oerlikon Manmade Fibers Solutions, and Debabrata Ghosh, Head of Sales at Oerlikon Textile India. They provided an overview of the Indian market and its challenges.

Oerlikon Manmade Fibers Solutions recently hosted its highly anticipated Innovation and Technology Day at the Deltin Hotel in Daman by end of January 2025. The event attracted over 300 participants, including industry experts, partners, and stakeholders, who gathered to explore the latest advancements and trends in the manmade fibers industry in India.

Customer Event in Daman, India
The Innovation and Technology Day commenced with a warm welcome and introduction by Wolfgang Ernst, Chief Sales Officer (CSO) at Oerlikon Manmade Fibers Solutions, and Debabrata Ghosh, Head of Sales at Oerlikon Textile India. They provided an overview of the Indian market and its challenges.

“The Indian textile industry, particularly the chemical fiber sector, is experiencing significant growth and transformation. This development is driven by increasing production capacities, strategic investments, and a shift in global consumption patterns”, said Ghosh. India's production of manmade fibers (MMF) is robust, with annual outputs of 4.8 million tons of Polyester Filament Yarn (PFY), 1.7 million tons of Polyester Staple Fiber (PSF), 0.7 million tons of viscose, 0.2 million tons of Polyamide 6 (PA 6), and 25 thousand tons of acrylic. Additionally, the country boasts substantial capacities for PET bottles and films, growing at rates of 7% and 15% per annum, respectively. The Indian market is witnessing significant expansions in PTA (Purified Terephthalic Acid) capacity, with major projects underway by Indian Oil Corporation, GAIL, MCPI, Reliance Industries, and the Adani-Indorama joint venture. These expansions are set to increase the PTA capacity from the current 6.296 million tons to over 14 million tons by 2030.

Market Dynamics and strategic investments
“The global consumption landscape is shifting towards India and emerging Asia, driven by rising incomes and changing demographics. By 2050, India and emerging Asia are expected to account for 30% of global consumption at purchasing-power parity (PPP), up from 12% in 1997. This shift underscores the growing importance of these regions in the global economic landscape”, Ghosh continuous. Significant investments are being made to enhance production capacities and integrate advanced technologies. Indian Oil Corporation, in a joint venture with MCPI, is establishing a 900 TPD continuous polymerization unit in Odisha, supported by substantial government subsidies. Similarly, the Adani Group, in partnership with Indorama, is entering the petrochemical sector with a $3 billion PTA plant in Maharashtra.

Challenges and Opportunities
Despite the positive outlook, the industry faces challenges such as ensuring cost efficiency, scalability, and the seamless integration of new technologies into existing production processes. However, the sector is optimistic about improving profitability, driven by favorable supply-demand dynamics and strategic investments. “The Indian textile and chemical fiber industry is poised for significant growth, supported by strategic investments, capacity expansions, and a favorable global consumption shift. These developments position India as a key player in the global textile market, driving towards a sustainable and prosperous future”, said Ernst.

After the introduction about the current market situation, the event continued with numerous technical presentations in which Oerlikon and its partners presented their technological and solution expertise along the textile value production chain “From Melt to Yarn, Fibers and Nonwovens”.

“To spin an excellent yarn, you need the prefect melt”, said Moderator André Wissenberg, Head of Marketing, Corporate Communications, and Public Affairs at Oerlikon Manmade Fibers Solutions. How this can be produced using extrusion or continuous polycondensation technology was demonstrated by the keynote speakers Sven Streiber, Regional Sales Director at Oerlikon Barmag, Deepak Lokre, Head of Engineering at Oerlikon Textile India, and Matthias Schmitz, Head of Engineering Recycling Technology at BB Engineering (BBE).

The second session focused on Oerlikons technology partner for manmade fiber spinning mills. Presentations covered topics such as enhancing manmade fiber production with innovative air engineering, automatic handling solutions and quality inspections, as well as air texturizing solutions. Notable speakers included Praveen Kumar Singh, Managing Director of Luwa India, and Luca Lacitignola, Sales Director at Irico Gualchierani Handling (IGH), Simone Ducceschi, Sales & Project Manager at Thema Systems, as well as Ralf Morgenroth, Head of Engineering Textile Machinery at BBE.

The third session delved into solutions for producing the perfect fibers and yarns, with a focus on Oerlikon Barmag POY/DTY, FDY, IDY technologies as well as Oerlikon Neumag BCF and staple fiber line plants. Presentations were delivered by Philip Jungbecker, Head of R&D, and Guido Dresen, Regional Sales Director, both at Oerlikon Barmag, as well Chetan Bhagat, General Manager Sales, and Sameer Mehrotra, General Manager Service at Oerlikon Textile India. Ralf Morgenroth added further insights of the compact spinning solution VarioFil from BBE.

Environmentally friendly recycling solutions
The fourth session highlighted environmentally friendly recycling solutions, featuring insights from Sven Streiber and Sudipto Mandal, Sales and Marketing Manager at Oerlikon Textile India, and again Matthias Schmitz, BBE. They provided a detailed portfolio overview in the field of mechanical and chemical recycling. The new partnership between Oerlikon Barmag and Evonik was also presented to the audience. Finally, this was followed by a session on customer services and digital solutions, where Michael Ruebenhagen, Head of Global Service Sales and Ivan Gallo, Digital Solutions, both at Oerlikon Manmade Fibers Solutions discussed current upgrade and retrofit options, the Digital Academy, and the future of digitalization in manmade fiber spinning mills. Shared Kulkarnie, General Manager Service Sales & Workshops, as well as Chandru Gurbaxani, Digital Solutions, performed together with their German colleagues.

The event concluded with closing remarks again from Wolfgang Ernst, who provided a global market overview and outlook for 2025. Final remarks were given by Atul Vaidya, Managing Director of Oerlikon Textile India. Finaly the event ended with a gala evening with more than 500 participants featuring a fashion show, music, dancing, and excellent food, supported by Decathlon and Garden Vareli.

Source:

Oerlikon Manmade Fibers Solutions

Dr. Andreas Plesske (c) Koenig & Bauer AG
06.02.2025

Dr. Andreas Pleßke bleibt Vorsitzender des drupa-Komitees

„Es ist mir eine besondere Ehre, als Vorsitzender des drupa-Komitees die Entwicklung der drupa weiter aktiv mitzugestalten. Die Welt verändert sich rasant – sowohl technologisch als auch politisch. Gemeinsam mit dem Komitee werden wir sicherstellen, dass sich die drupa kontinuierlich weiterentwickelt, um auch in Zukunft ihre führende Position als Weltleitmesse für Drucktechnologien zu behaupten und die Branche zukunftsorientiert auszurichten“, erklärt Dr. Andreas Pleßke nach seiner Wiederwahl. Auch sein Stellvertreter Wolfgang Poppen betont: „Die drupa ist das Herzstück der Branche, ein Ort der Innovationen und Technologie-Premieren. Die kommenden Monate werden intensiv genutzt, um die Positionierung der drupa 2028 weiter zu schärfen.“

„Es ist mir eine besondere Ehre, als Vorsitzender des drupa-Komitees die Entwicklung der drupa weiter aktiv mitzugestalten. Die Welt verändert sich rasant – sowohl technologisch als auch politisch. Gemeinsam mit dem Komitee werden wir sicherstellen, dass sich die drupa kontinuierlich weiterentwickelt, um auch in Zukunft ihre führende Position als Weltleitmesse für Drucktechnologien zu behaupten und die Branche zukunftsorientiert auszurichten“, erklärt Dr. Andreas Pleßke nach seiner Wiederwahl. Auch sein Stellvertreter Wolfgang Poppen betont: „Die drupa ist das Herzstück der Branche, ein Ort der Innovationen und Technologie-Premieren. Die kommenden Monate werden intensiv genutzt, um die Positionierung der drupa 2028 weiter zu schärfen.“

Technologietrends und Innovationen im Fokus
Ein zentraler Bestandteil der neuen Strategie ist die Identifikation und Präsentation relevanter Technologietrends, die die Zukunft der Druck- und Verpackungsbranche bestimmen. Themen wie Künstliche Intelligenz, Automatisierung, nachhaltige Druckverfahren und digitale Transformation stehen dabei weiterhin im Mittelpunkt.
Mit großem Engagement und einer klaren Vision bereiten die drupa und das Komitee die zentralen Weichenstellungen der drupa 2028 vor. Denn in rund zwölf Monaten wird die Messe mit ihrer Ausstelleranmeldung wieder im Markt präsent sein und die Innovationskraft der Branche erlebbar machen.

Strategische Neuausrichtung und neue Mitglieder im Komitee
Im Zuge der Weiterentwicklung der Weltleitmesse wurde der Strategieprozess auf dem Weg zur drupa 2028 bereits eingeleitet. Die drupa arbeitet intensiv an einem innovativen Konzept, das darauf abzielt, in einer sich stetig transformierenden Branche insbesondere neue Zielgruppen zu aktivieren und einen hochkarätigen Wissenstransfer zu fördern. Neben dem bewährten Messeformat werden innovative Formate entwickelt, um eine noch stärkere Vernetzung innerhalb der Branche zu ermöglichen. Insbesondere Brand Owner und Multiplikatoren rücken dabei verstärkt in den Fokus.
Aufgrund von Nachfolgeregelungen und persönlicher Veränderungen wurden vier neue Mitglieder in das Komitee aufgenommen:

  • Markus Hoffmann, Executive Senior Vice President, Leonhard Kurz Stiftung & Co. KG & Vorstandsvorsitzender des Fachverbandes Druck- und Papiertechnik im VDMA e.V.
  • Marcel Martens, General Manager Industrial Print EMEA Direct, HP Indigo & Pagewide, HP Industrial Printing
  • Thomas Heininger, CEO, MBO Postpress Solutions GmbH & CEO, Komori International Europe
  • Peter Voigt, Geschäftsführer, Perfecta Schneidemaschinenwerk GmbH

Impulsgeber für die strategische Weiterentwicklung der Leitmesse
Das drupa Komitee wurde im Rahmen der ersten drupa 1951 gegründet und setzt sich paritätisch aus Mitgliedern der Aussteller- und Besucherseite zusammen. Seine Aufgabe liegt in der Beratung der Messe Düsseldorf hinsichtlich der konzeptionellen und branchenrelevanten Weiterentwicklung der Leitmesse. Der persönliche Dialog mit bedeutenden Experten und Multiplikatoren auf Seiten der Hersteller und Anwender der Industrie nimmt gerade in Zeiten des anhaltenden Branchenwandels einen besonderen Stellenwert ein. Aktuell vertreten die persönlichen Mitglieder des Komitees sechs Branchenverbände:

  • Fachverband Druck- und Papiertechnik im VDMA e.V.
  • Bundesverband Druck und Medien e.V.
  • Wirtschaftsverbände Papierverarbeitung
  • DIE PAPIERINDUSTRIE e.V.
  • Verband der deutschen Lack- und Druckfarbenindustrie e.V.
  • DFTA Flexodruck Fachverband e.V.

Das Komitee der drupa 2028 auf einen Blick:

  • Vorsitzender
    Dr. Andreas Pleßke, Vorstandsvorsitzender, Koenig & Bauer AG (VDMA)
  • Stellvertretender Vorsitzender
    Wolfgang Poppen, Geschäftsführender Gesellschafter, Freiburger Druck GmbH & Co. KG (bvdm)
  • Dr. Ralph Dittmann, Geschäftsführer, WKS DRUCKHOLDING GmbH
  • Werner Drechsler, Geschäftsführender Gesellschafter, Druckstudio GmbH
  • Martin Drews, Geschäftsführer Rohstoffe & Kreislaufwirtschaft, Syndikusrechtsanwalt, DIE PAPIERINDUSTRIE e.V.
  • Thomas Heininger, CEO, MBO Postpress Solutions GmbH & CEO, Komori International Europe
  • Markus Hoffmann, Executive Senior Vice President, Leonhard Kurz Stiftung Co. KG & Vorstandsvorsitzender des Fachverbandes Druck- und Papiertechnik im VDMA e.V.
  • Kirsten Hommelhoff, Hauptgeschäftsführerin bvdm e.V. - Bundesverband Druck und Medien e.V
  • Dr. Martin Kanert, Hauptgeschäftsführer, VdL - Verband der deutschen Lack- und Druckfarbenindustrie e.V.
  • Nicola Kopp-Rostek, Geschäftsführerin, DFTA Flexodruck Fachverband e.V.
  • Marcel Martens, General Manager Industrial Print EMEA Direct, HP Indigo & Pagewide, HP Industrial Printing
  • Dr. Falco Paepenmüller, Executive Board, Chief Executive Officer, Windmöller & Hölscher KG
  • Thomas Pfeiffer, Geschäftsführer, WPV Wirtschaftsverband Papierverarbeitung e.V.
  • Thomas Schiemann, Geschäftsführer, FV Druck- und Papiertechnik im VDMA e.V., VDMA - Verband Deutscher Maschinen- und Anlagenbau e.V.
  • Dr. David Schmedding, Vorstand Technologie & Vertrieb, Heidelberger Druckmaschinen AG
  • Martin Schorn, Director Technical Customer Service News & Retail (N&R), UPM Communication Papers
  • Peter Voigt, Geschäftsführer, Perfecta Schneidemaschinenwerk GmbH
More information:
drupa Neuausrichtung
Source:

Messe Düsseldorf GmbH

Freudenberg battery separator material ©Freudenberg Performance Materials
Freudenberg battery separator material
06.02.2025

Freudenberg at International Battery Seminar 2025 in Orlando

2025 International Battery Seminar in Orlando: Freudenberg to present innovative battery separator solutions for stationary energy storage systems and further applications

Freudenberg Performance Materials (Freudenberg) will be showcasing its nonwoven battery separators at the International Battery Seminar in Orlando, Florida, USA, from March 17-20, 2025. The manufacturer of technical textiles will present innovative materials that enable long-duration, high-performance and safe stationary energy storage systems.

Freudenberg will present its range of battery separators that increase the cycle-life, performance and safety of batteries for stationary energy storage systems, as well as batteries used in transportation, communications and computer systems. This includes nickel-cadmium, nickel-metal hydride, nickel-zinc, nickel-hydrogen, metal-air and lead-acid batteries plus many more.

2025 International Battery Seminar in Orlando: Freudenberg to present innovative battery separator solutions for stationary energy storage systems and further applications

Freudenberg Performance Materials (Freudenberg) will be showcasing its nonwoven battery separators at the International Battery Seminar in Orlando, Florida, USA, from March 17-20, 2025. The manufacturer of technical textiles will present innovative materials that enable long-duration, high-performance and safe stationary energy storage systems.

Freudenberg will present its range of battery separators that increase the cycle-life, performance and safety of batteries for stationary energy storage systems, as well as batteries used in transportation, communications and computer systems. This includes nickel-cadmium, nickel-metal hydride, nickel-zinc, nickel-hydrogen, metal-air and lead-acid batteries plus many more.

One highlight will be the latest unique surface finishing technology that provides excellent electrolyte absorption as well as increasing the speed. The company combines this new finishing and a variety of other finishes with its versatile nonwoven technologies to develop further custom-made separators that meet the needs of energy storage system manufacturers and other battery manufacturers in the aviation, rail vehicle construction or computer systems sectors. Freudenberg has a broad range of nonwoven technologies in the industry, including wetlaid, drylaid and spunbond processes. These offer unique capabilities to tailor material homogeneity and uniformity, electrolyte absorption, wicking rate, air permeability, thickness and tensile strength.
With production sites on several continents, Freudenberg can manufacture locally and offer major battery manufacturers optimal service.

Freudenberg high-performance nonwoven separators play an important functional role in batteries. Besides their primary function of separating the electrode and cathode, they form an electrolyte reservoir in the battery, and contribute to enhancing battery functionality, self-discharge, and durability. They help to prevent short circuits by avoiding dendrite growth.

Source:

Freudenberg Performance Materials

06.02.2025

TrusTrace Joins Textile Exchange’s Trackit™ Pilot Project

TrusTrace, a market-leading platform for supply chain traceability and compliance in the fashion and textile industry, is participating in Textile Exchange’s test pilot project, to evaluate a multiparty Trackit™ system.

The pilot is set to run throughout 2025, marking a significant step forward in advancing traceability and transparency within the textile and apparel supply chain. The project aims to test the performance of an interoperable traceability framework that functions across diverse technology platforms. It is designed to minimize the burden on supply chain operators while maintaining a strong and credible standards system to adapt to an evolving legislative landscape.

Contributing to the Trackit™ pilot project
The TrusTrace platform is built to improve interoperability and works with multiple enterprise systems and data formats. In 2024 the platform gathered primary data on more than 12.9 million global transactions for more than 1.2 billion units, from more than 60,000 suppliers.

TrusTrace, a market-leading platform for supply chain traceability and compliance in the fashion and textile industry, is participating in Textile Exchange’s test pilot project, to evaluate a multiparty Trackit™ system.

The pilot is set to run throughout 2025, marking a significant step forward in advancing traceability and transparency within the textile and apparel supply chain. The project aims to test the performance of an interoperable traceability framework that functions across diverse technology platforms. It is designed to minimize the burden on supply chain operators while maintaining a strong and credible standards system to adapt to an evolving legislative landscape.

Contributing to the Trackit™ pilot project
The TrusTrace platform is built to improve interoperability and works with multiple enterprise systems and data formats. In 2024 the platform gathered primary data on more than 12.9 million global transactions for more than 1.2 billion units, from more than 60,000 suppliers.

TrusTrace’s ability to aggregate, validate, and standardize supply chain data across various ecosystems ensures that brands have access to up-to-date, high-quality data — a critical enabler for making informed decisions to manage supply chain and brand risk, ensure compliance, and drive more sustainable practices. The test pilot aligns with TrusTrace’s vision of empowering brands to know, prove and improve the impact of their supply chain.

Unlocking the Benefits of Digitized Supply Chains
The Trackit™ test pilot aims to not only analyze interoperability of a multiparty system; but also to provide a foundation for supply chain innovation by enabling:

  • Efficient data sharing: Streamlining collaboration across diverse stakeholders, from suppliers to brands.
  • Informed decision-making: Providing brands with real-time visibility into their supply chains to address environmental and social risks effectively.
  • Credible sustainability reporting: Ensuring brands can meet emerging legislative and regulatory requirements with robust and verified data.
Textilballen Bild Fa. Wenkhaus über bvse
06.02.2025

BMUV veröffentlicht FAQ zur „Getrennten Sammlung von Textilabfällen“

Auf seiner Webseite hat das Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz, nukleare Sicherheit und Verbraucherschutz (BMUV) FAQ zur richtigen Vorgehensweise bei der Entsorgung textiler Abfälle veröffentlicht.

Der bvse-Hauptgeschäftsführer Eric Rehbock zeigt sich erfreut: „Die aktualisierten FAQ des BMUV zur getrennten Sammlung von Textilabfällen bringen endlich die notwendige Klarheit für Verbraucher und Entsorger. Besonders erfreulich ist, dass die vom bvse seit Wochen geforderte Präzisierung zur Entsorgung von zerschlissener oder verschmutzter Kleidung nun eindeutig formuliert wurde. Die klare Botschaft, dass Altkleidercontainer keine Mülltonnen sind und ausschließlich für wiederverwendbare, saubere Kleidung genutzt werden sollten, ist ein wichtiger Schritt für ein effizienteres Textilrecycling und ein bedeutender Beitrag für mehr Nachhaltigkeit in der Kreislaufwirtschaft“, erklärt Rehbock.

Auf seiner Webseite hat das Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz, nukleare Sicherheit und Verbraucherschutz (BMUV) FAQ zur richtigen Vorgehensweise bei der Entsorgung textiler Abfälle veröffentlicht.

Der bvse-Hauptgeschäftsführer Eric Rehbock zeigt sich erfreut: „Die aktualisierten FAQ des BMUV zur getrennten Sammlung von Textilabfällen bringen endlich die notwendige Klarheit für Verbraucher und Entsorger. Besonders erfreulich ist, dass die vom bvse seit Wochen geforderte Präzisierung zur Entsorgung von zerschlissener oder verschmutzter Kleidung nun eindeutig formuliert wurde. Die klare Botschaft, dass Altkleidercontainer keine Mülltonnen sind und ausschließlich für wiederverwendbare, saubere Kleidung genutzt werden sollten, ist ein wichtiger Schritt für ein effizienteres Textilrecycling und ein bedeutender Beitrag für mehr Nachhaltigkeit in der Kreislaufwirtschaft“, erklärt Rehbock.

Monforts Montex with Baldwin TexCoat™ G4 technology available for customer trials AWOL Media
06.02.2025

Monforts Montex with Baldwin TexCoat™ G4 technology available for customer trials

Monforts has completed the installation of a Baldwin TexCoat™ G4 digital spray unit at its Advanced Technology Center (ATC) in Mönchengladbach, Germany.

It has been successfully integrated into one of the two full-size Montex stenter lines at the ATC and is now available for full customer trials, especially for making full use of the latest advanced sustainable finishing chemistries supplied by Archroma.

BW Converting’s TexCoat G4 enables softeners, antimicrobials, durable water repellents, flame retardants and many other water-based chemicals to be precisely applied to textile surfaces, and in combination with industry-leading Montex stenters can reduce water, chemistry and energy consumption by up to 50% compared to traditional pad application processes.

Monforts is providing vital support to dyeing and finishing manufacturers in their development projects, successfully boosting the quality and performance of many new finished products while at the same time maximising productivity and resource utilisation

Monforts has completed the installation of a Baldwin TexCoat™ G4 digital spray unit at its Advanced Technology Center (ATC) in Mönchengladbach, Germany.

It has been successfully integrated into one of the two full-size Montex stenter lines at the ATC and is now available for full customer trials, especially for making full use of the latest advanced sustainable finishing chemistries supplied by Archroma.

BW Converting’s TexCoat G4 enables softeners, antimicrobials, durable water repellents, flame retardants and many other water-based chemicals to be precisely applied to textile surfaces, and in combination with industry-leading Montex stenters can reduce water, chemistry and energy consumption by up to 50% compared to traditional pad application processes.

Monforts is providing vital support to dyeing and finishing manufacturers in their development projects, successfully boosting the quality and performance of many new finished products while at the same time maximising productivity and resource utilisation

“Our ATC houses two full Montex stenter finishing lines engineered to accommodate an extremely diverse range of processes, in addition to a Thermex range for the continuous dyeing of denim and other woven fabrics, a full color kitchen and a number of lab-scale systems for smaller batch trials,” says Monforts Head of Sales for South-East Asia Hans Wroblowski. “It enables our customers to test their own textiles and technical fabrics under fully confidential, real production conditions and using the results from these trials we are also able to make recommendations for improving many fabric finishes.

“The new TexCoat installation will make an important contribution to what we can achieve and we are excited to be working together with Archroma and Baldwin to bring further transformative change to the dyeing and finishing space.”

“This partnership is already creating a buzz in the industry and we have several textile manufacturers lining up to take advantage of running production trials at the ATC,” adds Rick Stanford, vice-president of global business development for textiles at BW Converting. “Together we are in a position as never before to accelerate the pace of transformative change in the dyeing and finishing space that will result in significantly lower energy, chemicals and water consumption with increased productivity and higher quality.”

“With the extension of our long-standing partnership with Baldwin – now including the processing expertise and knowhow of Monforts – the development of new concepts for chemical functionalisation and coloration will be taken a step further,” says Michael Schuhmann, Global Market Segment Manager for Technical Textiles at Archroma Textile Effects. “Additionally, we can now demonstrate potential savings and performance levels under actual industrial conditions, providing mill partners with clear proof of efficiency without disrupting their production.”

Closing the Footwear Loop Source: iStockphoto
05.02.2025

Fashion for Good: Closing the Footwear Loop

Fashion for Good announced "Closing the Footwear Loop," a major initiative bringing together 14 leading fashion and footwear brands and their existing circularity programmes to tackle the industry's complex circularity challenges. This collaborative project aims to enable the transformation of footwear's current linear "take-make-dispose" model into a circular one, driving innovation across the value chain.
 
Participating brands include: adidas, DEICHMANN, Dr. Martens, Footwear Innovation Foundation (affiliated with FDRA), Inditex, lululemon, ON, Otto Group, Puma, Reformation, Target, Tommy Hilfiger, Vivobarefoot, and Zalando.
 
Footwear: A Complex Challenge

Fashion for Good announced "Closing the Footwear Loop," a major initiative bringing together 14 leading fashion and footwear brands and their existing circularity programmes to tackle the industry's complex circularity challenges. This collaborative project aims to enable the transformation of footwear's current linear "take-make-dispose" model into a circular one, driving innovation across the value chain.
 
Participating brands include: adidas, DEICHMANN, Dr. Martens, Footwear Innovation Foundation (affiliated with FDRA), Inditex, lululemon, ON, Otto Group, Puma, Reformation, Target, Tommy Hilfiger, Vivobarefoot, and Zalando.
 
Footwear: A Complex Challenge
The global footwear industry churns out 23.8 billion pairs of shoes  annually, a figure that highlights both its scale and its environmental footprint. Each shoe is composed on average of more than 60 different components , ranging from fabrics and plastics to rubber and adhesives, intricately assembled to meet performance, aesthetic, and cost demands. This complexity, however, hinders the adoption of circular practices, leaving the sector lagging behind in circular innovation compared to other areas of fashion.
 
While consumers and the industry alike are increasingly calling for more circular solutions, the reality is stark: the most recent studies conclude that approximately 90% of footwear ends up in landfills , contributing to an ever-growing mountain of waste. Unlike other areas of fashion where innovation has been more readily integrated, footwear's multi-material construction and complex design complicate efforts to sort, disassemble, or recycle effectively.
 
This challenge is exacerbated by a lack of reverse logistics infrastructure and the absence of design principles that prioritise circularity. Current practices largely focus on linear production models — manufacture, use, and discard — failing to address the lifecycle of products. The sector's lag in scaled innovation compared to apparel underscores the urgency for systemic change, as the environmental consequences of inaction continue to mount.  
 
While this complexity presents a significant hurdle, brands are already exploring innovative solutions, including material science advancements and take-back programs, to address these challenges and pave the way for more circular footwear.

These individual efforts complement the collaborative work within “Closing the Footwear Loop”, creating a synergistic approach to driving industry-wide change.

Fashion for Good is working with ecosystem partners The Footwear Collective, Global Footwear Future Coalition (GFFC), and Global Fashion Agenda to drive a collaborative approach across the industry.  
 
Closing the Footwear Loop was born out of Pioneering the Future of Footwear and addresses multiple key intervention points: lack of end-of-life infrastructure, complex multi-material designs, and a need for unified circularity approaches. This project will deliver:
 

  • Detailed mapping of European footwear waste streams (in collaboration with Circle Economy), providing crucial data on volumes, materials, rewearability, and recyclability. (Report & business case assessment due 2025)
  • A roadmap towards circular footwear design, developed with Fashion for Good Alumni circular.fashion, outlining principles for material selection, durability, recyclability, repairability, and responsible chemical management. (Guidelines due 2025)
  • Validation of end-of-use innovations, including trials and impact assessments, to overcome current bottlenecks and drive industry-wide adoption. (Recycled material outputs due 2026)
Source:

Fashion for Good

05.02.2025

Sächsisches Textilforschungsinstitut STFI at JEC

JEC World will take place from 4 to 6 March 2025 under the motto ‘Pushing the Limits’. The leading trade fair for lightweight construction is a networking centre for creativity, vision and action. It shows how composite materials are pushing the boundaries of projects and ambitions.

The Sächsisches Textilforschungsinstitut e.V. (STFI) is building on this motto and will be presenting highly oriented semi-finished products and organic sheets made from recycled carbon fibres for aviation in Paris in 2025. These semi-finished products currently represent the limit in the field of rCF. In addition, the members of the MC4 consortium, in which the STFI optimises recycling solutions for composite materials made from glass and carbon fibres with European partners, will be presenting their results at their own stand. With the newly installed wetlaid nonwoven system, the Saxon institute also offers a nonwoven technology that will also be of interest for the reuse of short carbon fibres in the future. Visit us at the joint stand of the Saxony Economic Development Corporation and talk to our team of lightweight construction and recycling experts.

JEC World will take place from 4 to 6 March 2025 under the motto ‘Pushing the Limits’. The leading trade fair for lightweight construction is a networking centre for creativity, vision and action. It shows how composite materials are pushing the boundaries of projects and ambitions.

The Sächsisches Textilforschungsinstitut e.V. (STFI) is building on this motto and will be presenting highly oriented semi-finished products and organic sheets made from recycled carbon fibres for aviation in Paris in 2025. These semi-finished products currently represent the limit in the field of rCF. In addition, the members of the MC4 consortium, in which the STFI optimises recycling solutions for composite materials made from glass and carbon fibres with European partners, will be presenting their results at their own stand. With the newly installed wetlaid nonwoven system, the Saxon institute also offers a nonwoven technology that will also be of interest for the reuse of short carbon fibres in the future. Visit us at the joint stand of the Saxony Economic Development Corporation and talk to our team of lightweight construction and recycling experts.

Source:

Sächsisches Textilforschungsinstitut

05.02.2025

Euratex welcomes coordinated action against Shein

The European Commission’s communication on e-commerce - adopted by the college of Commissioner’s today- rightly acknowledges the growing challenges posed by the surge of direct-to-consumer imports, particularly through online marketplaces. Non-compliant and unsafe products undermine consumer safety, environmental sustainability, and the competitiveness of law-abiding businesses. The urgency of this issue is underscored by findings from the REACH for textiles project, which revealed that 16% of 400 tested products failed to comply with EU legislation. These figures highlight the critical need for stronger enforcement measures to prevent unsafe products from reaching EU consumers.

The European Commission’s communication on e-commerce - adopted by the college of Commissioner’s today- rightly acknowledges the growing challenges posed by the surge of direct-to-consumer imports, particularly through online marketplaces. Non-compliant and unsafe products undermine consumer safety, environmental sustainability, and the competitiveness of law-abiding businesses. The urgency of this issue is underscored by findings from the REACH for textiles project, which revealed that 16% of 400 tested products failed to comply with EU legislation. These figures highlight the critical need for stronger enforcement measures to prevent unsafe products from reaching EU consumers.

To address these concerns, enforcement of the Digital Services Act (DSA) and the Digital Market Act (DMA) must be strengthened, ensuring that e-commerce platforms assume legal responsibilities for the products they offer as well as fair competition in the single market is guaranteed. Additionally, the removal of the de minimis rule and frontloading parts of the Customs Code reform is critical to rapidly closing loopholes that allow non-compliant goods to enter the EU market unchecked. Enhanced coordination with Member States and industry stakeholders can increase the effectiveness of our enforcement efforts. Investment in digital tools such as the Digital Product Passport is essential to increase transparency, safeguard fair trade practices, and reinforce consumer trust.

EURATEX welcomes the Commission's decision to take coordinated action, together with the Consumer Protection Cooperation Network, against Shein. The association is also pleased to collaborate on a Digital Fairness Act to strengthen consumer protection in the digital sphere.

EURATEX fully supports the Commission’s commitment to stricter enforcement and urges immediate implementation of these measures to create a level playing field and ensure a safe, sustainable, and competitive e-commerce environment. Director General Dirk Vantyghem concluded: “With billions of garments entering the EU every year, we simply need a more solid system to monitor compliance of these products. EURATEX is looking forward to working together with the European Commission to achieve these important goals.”