From the Sector

Reset
544 results
08.09.2025

HDE fordert ehrliche Aufarbeitung der Corona-Maßnahmen und der wirtschaftlichen Auswirkungen

Mit Blick auf die erste Sitzung der Corona-Enquete-Kommission am 8. September macht sich der Handelsverband Deutschland (HDE) für eine umfassende und ehrliche Aufarbeitung der Zeit der Pandemie sowie der staatlichen Maßnahmen stark. Dabei müssten auch die bis heute spürbaren wirtschaftlichen Folgen im Einzelhandel eine Rolle spielen. Für kommende ähnliche Situationen gelte es, besser vorbereitet zu sein und künftig zielgenauer zu handeln.

„Die Pandemie war für die ganze Gesellschaft eine Stress- und Ausnahmesituation. Jetzt gilt es, die Folgen der nicht immer zielgenauen Maßnahmen schonungslos anzusprechen und Konsequenzen für die Zukunft zu ziehen. Sollte es ein nächstes Mal geben, müssen alle besser vorbereitet sein. Für viele Handelsunternehmen war die Zeit der Pandemie ein existenzbedrohendes Desaster. Die Ladenschließungen waren kein probates Mittel zur Eindämmung der Pandemie und wurden trotzdem wochenlang aufrechterhalten“, so HDE-Hauptgeschäftsführer Stefan Genth. Auch in Ausnahmesituationen müsse gelten, dass solch weitreichende Eingriffe gut begründet und nachgewiesenermaßen zielführend sein müssen. Da gebe es noch viel aufzuarbeiten.

Mit Blick auf die erste Sitzung der Corona-Enquete-Kommission am 8. September macht sich der Handelsverband Deutschland (HDE) für eine umfassende und ehrliche Aufarbeitung der Zeit der Pandemie sowie der staatlichen Maßnahmen stark. Dabei müssten auch die bis heute spürbaren wirtschaftlichen Folgen im Einzelhandel eine Rolle spielen. Für kommende ähnliche Situationen gelte es, besser vorbereitet zu sein und künftig zielgenauer zu handeln.

„Die Pandemie war für die ganze Gesellschaft eine Stress- und Ausnahmesituation. Jetzt gilt es, die Folgen der nicht immer zielgenauen Maßnahmen schonungslos anzusprechen und Konsequenzen für die Zukunft zu ziehen. Sollte es ein nächstes Mal geben, müssen alle besser vorbereitet sein. Für viele Handelsunternehmen war die Zeit der Pandemie ein existenzbedrohendes Desaster. Die Ladenschließungen waren kein probates Mittel zur Eindämmung der Pandemie und wurden trotzdem wochenlang aufrechterhalten“, so HDE-Hauptgeschäftsführer Stefan Genth. Auch in Ausnahmesituationen müsse gelten, dass solch weitreichende Eingriffe gut begründet und nachgewiesenermaßen zielführend sein müssen. Da gebe es noch viel aufzuarbeiten.

„Der Einzelhandel spürt die Folgen der Pandemie und der damit verbundenen Lockdowns bis heute. Die Konsumstimmung hat ihr Vor-Corona-Niveau seitdem nicht mehr erreicht. Verluste in Milliardenhöhe sorgten für tausende Schließungen in der Branche. Die staatlichen Hilfen reichten dabei nicht einmal ansatzweise, um die erlittenen Verluste wieder auszugleichen. Im internationalen Vergleich ist Deutschland zwar ganz gut durch die Pandemie gekommen, der Einzelhandel aber hat enorm gelitten“, so Genth weiter. Die Wirtschaft und insbesondere der Einzelhandel seien ein zentraler Teil der Gesellschaft. So sei mit der Schließung vieler Geschäfte auch die Verödung vieler Innenstädte enorm beschleunigt worden. Genth: „Die wirtschaftlichen Folgen der Pandemie-Maßnahmen treffen die gesamte Gesellschaft. Die Wirtschaft, das sind wir alle – ob als Arbeitgeber oder als Beschäftigte. Deshalb erwartet der Einzelhandel, dass die Enquete-Kommission ab heute auch ausführlich über die ökonomischen Auswirkungen der Maßnahmen spricht. Es ist gut, dass dies nun in einem sachlichen Rahmen und ohne vorgegebene, das Ergebnis vorwegnehmende, Leitplanken geschehen kann.“ Der Handelsverband stehe der Kommission jederzeit für Gespräche und Einordnungen zum Thema zur Verfügung.

Source:

HDE Handelsverband Deutschland

Source FET
08.09.2025

BTMA at ITMA Asia + CITME: From microsurgery to aircraft wings

At the forthcoming ITMA Asia + CITME exhibition in Singapore, specialists from a 20-strong delegation of British Textile Machinery Association (BTMA) companies will be on hand to discuss some of the highly advanced industries they are now actively supporting.

The manufacture of medical sutures, for example, is a very specialised process and because these items are implanted directly into the human body, every stage of production is tightly controlled to ensure safety, sterility and reliable performance.

Absorbable sutures are usually made from polymers that degrade safely within the body, such as polyglycolic acid, polylactic acid or polydioxanone, while non-absorbable sutures use durable materials like nylon, polypropylene, polyester, silk or even stainless steel. All of these must be of medical grade and fully biocompatible.

At the forthcoming ITMA Asia + CITME exhibition in Singapore, specialists from a 20-strong delegation of British Textile Machinery Association (BTMA) companies will be on hand to discuss some of the highly advanced industries they are now actively supporting.

The manufacture of medical sutures, for example, is a very specialised process and because these items are implanted directly into the human body, every stage of production is tightly controlled to ensure safety, sterility and reliable performance.

Absorbable sutures are usually made from polymers that degrade safely within the body, such as polyglycolic acid, polylactic acid or polydioxanone, while non-absorbable sutures use durable materials like nylon, polypropylene, polyester, silk or even stainless steel. All of these must be of medical grade and fully biocompatible.

The UK’s Fibre Extrusion Technology (FET) is a world leader in both the fibre selection and production technologies behind this industry and in Singapore will highlight a groundbreaking new parallel technology for the medical sector based on supercritical CO2. Further developments in the field of automation and control in advanced fibre production will be highlighted by BTMA members including Autofoam, James Heal, Roaches, Strayfield, Verivide and Wira Instrumentation.

AFP and ATL
From the micro to the macro, sophisticated aerospace technologies such as automated fibre placement (AFP) and automated tape laying (ATL) meanwhile involve the precise placement of carbon fibre tapes or tows on a mould surface, which are then cured to form lightweight yet strong components. 
AFP allows for complex geometries by steering individual tows, making it ideal for fuselage sections, wing skins and other curved structures. ATL, on the other hand, is more efficient for larger, flatter surfaces such as wing covers or stabilisers, where wider tapes can be laid down at high speed with minimal gaps or overlaps. Together, these technologies significantly reduce material waste, improve repeatability and deliver structural performance beyond what traditional hand lay-up methods can achieve.

The UK’s Cygnet Texkimp has developed a new technology to greatly assist this industry which will be unveiled in Singapore.

Collaboration
“High value industries such as aerospace, defence, renewable energy, automotive and the medical sector are areas of high growth and opportunity and an important factor underpinning the success of our companies here is the strong collaboration between industry and the many universities and institutes in the UK,” says BTMA CEO Jason Kent. “Machine builders can also be important in driving material developments as well as technologies.”

UHMWPE
A good example of this is the flexible new process for manufacturing ultra high molecular weight polyethylene (UHMWPE) that will be introduced in Singapore by FET.

UHMWPE is prized in many industries due to its extraordinary properties, being for example, ten times stronger than steel by weight. It is increasingly used in medical implants, but the current systems for manufacturing it are on a huge scale, with very complex processing routes.

This restricts the opportunity for new product development – a disadvantage that is fully addressed with FET’s series lab and small scale gel spinning system, which is already industrialised.

“We have supplied many extrusion systems to the biomedical market and in exploring what else we could do for the same customers it became clear that there was a need for smaller quantities of UHMWPE fibres in bespoke sizes.” explains FET Managing Director Richard Slack. “We believe our introduction of a patented batch system for solvent extraction exploiting supercritical CO2 is a game changer.”

Early stage development
Cygnet Texkimp has meanwhile just introduced a next-generation, production-scale prepreg tape slitting machine at its UK Innovation Centre in Northwich.

This enables organisations to trial the slitting of continuous thermoset, thermoplastic and ceramic prepreg tapes for AFP and AFL processes in real-world conditions using their own materials or those produced on Cygnet Texkimp’s in-house R&D prepreg machines on the machine. The technology can slit tapes at speeds of up to 60 metres per minute, subject to the input material.

“We’re pleased to be able to offer partners the opportunity to engage with us at an early stage in process development, to test out their concepts, explore machine parameters, assess output quality and validate performance with support from our expert team,” says Graeme Jones, wide web product director at Cygnet Texkimp.

Splicing portfolio
Also providing back up services to the aerospace industry is Airbond, with splicing technologies which ensure resource efficiency in the processing of extremely expensive carbon and aramid fibres. Pneumatic yarn splicing is a process established in the textile industry for joining yarns and works by intermingling individual filaments closely together, to make joint which are stronger and flatter than knots.

“We are continuing to find new partners in the wind turbine, hydrogen and aerospace industries and are doing a lot of developmental work with research institutes and universities,” says technical director Carwyn Webb. “This is leading to us expanding our portfolio and we are currently working on systems for carbon tape splicing, for example, as well as an automated system for full weaving beams.”

Further developments for the technical textiles and composites sectors will be showcased by BTMA members including Garnett Controls, Roaches International, Slack & Parr and Tatham.

Spirit of openness
“Many BTMA members are currently developing new technologies, either in-house or increasingly through joint projects, and we have much to reveal in Singapore,” says Jason Kent in conclusion. “There’s a new spirit of openness and adventurous interaction in the UK right now – especially in the fields of advanced fibres and technical textiles – which is very encouraging for the future.”

AUTUMNFAIR, Nec Birmingham Photo AUTUMNFAIR, Nec Birmingham
08.09.2025

Moda x Pure on opening day of AUTUMNFAIR, Nec Birmingham

Moda x Pure made a dynamic debut on opening day at Autumn Fair, drawing fashion buyers from across the UK and beyond to the NEC Birmingham. The destination offered an inspiring showcase of womenswear, accessories, footwear, and lifestyle collections, blending returning favourites with exciting new brands, alongside opportunities for inspiration, learning and connection. The buzz on the show floor reflected confident buying decisions, fresh industry connections, and a strong start to the autumn fashion season.

Moda x Pure made a dynamic debut on opening day at Autumn Fair, drawing fashion buyers from across the UK and beyond to the NEC Birmingham. The destination offered an inspiring showcase of womenswear, accessories, footwear, and lifestyle collections, blending returning favourites with exciting new brands, alongside opportunities for inspiration, learning and connection. The buzz on the show floor reflected confident buying decisions, fresh industry connections, and a strong start to the autumn fashion season.

Building on the momentum from its successful Spring Fair launch, Moda x Pure returns with an expanded line-up and a sharpened focus on the evolving needs of independent fashion retailers. This season’s offering features a carefully curated mix of trend-led and ethically minded brands, appealing to a wide range of retailers, from established independents to emerging boutiques, who are seeking season-ready stock, sustainable innovations, and brands aligned with today’s conscious consumer. Among those spotted on the show floor were Wilkies, Bradbeers, WM Nicholls & Co, Just Lily, Rutherford & Co, Oberon, Sister, Shirley Allum, Lilac Rose, Accessorised By Elite, Leaf Clothing, Alligator Pear and Justina.

The positive atmosphere on the Moda x Pure show floor was echoed by both exhibitors and buyers, who shared their excitement about new discoveries, strong orders, and the invaluable opportunity to connect face-to-face. 

Visitors embraced the show’s curated content programme, with the new Retail Corner styled as a British independent shopfront, delivering daily seminars on trends, merchandising, and industry insights to inspire and support retailers beyond the four days of the show. Alex Schlagman, Founder of SaveTheHighStreet.org, took to the stage to give visitors an exclusive behind-the-scenes insight into The Retail Makeover Mission. This inspiring session highlighted how competition winners, OSO Fashion Boutique and Taba Naba, have transformed their businesses with the support of the expert Task Team. Drawing on guidance in branding, visual merchandising, PR, and retail strategy, the session demonstrated how tailored expertise can unlock growth and resilience for independent retailers. Samantha Gibbs, Founder of Nest and Task Team expert advised, “Become an expert of trade shows. If you are a bricks & mortar retailer you are the customer here, and you are a version of your customer back at the shop. So, it's your opportunity to taste, touch and feel the collections.”

Both winners spoke passionately about building community, embracing courage, and setting clear long-term visions, underlining the vital role independents play in the future of the UK high street. Katie Gibbs, Owner of OSO Fashion Boutique shared, “This competition literally spoke to me. I am at the point now where I need to understand the three or four things that I need to focus on as a business to enable me to transform.” Gibbs continued, “Part of it is sustaining what it already is, which is more than just a place you buy clothes, it’s a community hub. I want to retain that, but I also want it to become a powerhouse for profit. I want to build OSO Boutique as a bigger brand, both online and in-store.” More than just success stories, the session highlighted how passion, support, and expert guidance are empowering independents to thrive in today’s competitive market.

Soraya Gadelrab, Event Director of Autumn Fair, said, “Moda x Pure continues to grow as a vibrant hub for independent fashion retailers seeking fresh, ethically minded collections and genuine connections. The energy on opening day is a clear sign that the sector is buzzing with optimism and opportunity. We’re proud to support this community with an inspiring showcase, expert content, and invaluable networking that will help retailers thrive this season and beyond. Moda x Pure is about creating an experience where retailers can source, learn, and connect in one vibrant destination.”

More information:
Moda x Pure NEC Birmingham
Source:

AUTUMNFAIR, Nec Birmingham

(c) Kraig Biocraft Laboratories
08.09.2025

Kraig Biocraft Laboratories Appoints Kenneth Le as Managing Director of Prodigy Silk

Kraig Biocraft Laboratories, Inc., a leader in spider silk technology, is appointed Kenneth Le as Managing Director of its wholly owned recombinant spider silk production subsidiary, Prodigy Silk Ltd.
 
Le has been an integral leader in The Company’s Southeast Asian operations for many years, overseeing the expansion of its specialized spider silk rearing and production systems. Under his guidance, Kraig Labs and Prodigy Silk have grown from pilot-scale operations to full-scale commercial rearing centers that continue to set records for spider silk production.
 
Le brings extensive management experience, operational oversight, and team development expertise. His leadership has been instrumental in creating the foundation for Prodigy Silk’s current production successes, ensuring that the Company's advanced biotechnology is translated into reliable and sustainable silk output.
 

Kraig Biocraft Laboratories, Inc., a leader in spider silk technology, is appointed Kenneth Le as Managing Director of its wholly owned recombinant spider silk production subsidiary, Prodigy Silk Ltd.
 
Le has been an integral leader in The Company’s Southeast Asian operations for many years, overseeing the expansion of its specialized spider silk rearing and production systems. Under his guidance, Kraig Labs and Prodigy Silk have grown from pilot-scale operations to full-scale commercial rearing centers that continue to set records for spider silk production.
 
Le brings extensive management experience, operational oversight, and team development expertise. His leadership has been instrumental in creating the foundation for Prodigy Silk’s current production successes, ensuring that the Company's advanced biotechnology is translated into reliable and sustainable silk output.
 
"Ken has been at the center of our growth story in Southeast Asia. His ability to combine operational expertise with a deep understanding of our recombinant spider silk technology makes him the ideal choice to lead Prodigy Silk," said Kim Thompson, Founder and CEO of Kraig Labs. "With Ken at the helm, we expect Prodigy Silk to accelerate production, expand capacity, and deliver on the tremendous promise of our technology."
 
As Managing Director, Le will continue to strengthen Prodigy Silk's production capabilities, optimize rearing operations, strengthen our integration with production partners, and drive forward the Company's mission of bringing recombinant spider silk to global markets.
 
"I am honored to take on this new role and to continue building on the successes we've achieved," said Le. "We have an extraordinary team, a proven technology, and the momentum to make spider silk a scalable and commercially viable super material. I look forward to leading Prodigy Silk into this next phase of growth."
 
Kraig Labs' believes Le's leadership will continue to accelerate the pace of innovation and production, positioning Prodigy Silk as the cornerstone of its commercial spider silk operations in Southeast Asia.

Source:

Kraig Biocraft Laboratories, Inc

eVent Fabrics & Alé Cycling (c) eVent® Fabrics
eVent Fabrics & Alé Cycling
08.09.2025

eVent Fabrics: First-to-Market Partnership with Italian Alé Cycling

eVent® Fabrics, a leader in breathable waterproof, weatherproof, and windproof laminate technologies, announced that their super light, fast, and highly breathable stormburstLT laminate is now available to cyclists through a partnership with Italy’s Alé Cycling.

eVent introduced the PFAS-free stormburstLT laminate in early 2025. While other brands have adopted the new laminate, the partnership with Alé represents the first time this high-performance laminate will be available to cyclists.   

Purpose made for fast and light adventures, eVent’s stormburstLT is lightweight, highly breathable, has stretch, and repels light rain and snow. Designed with high-output activities and adventure travel in mind, the PFAS-free laminate technology allows heat and moisture to escape ensuring comfortable protection, especially when conditions suddenly change.

eVent® Fabrics, a leader in breathable waterproof, weatherproof, and windproof laminate technologies, announced that their super light, fast, and highly breathable stormburstLT laminate is now available to cyclists through a partnership with Italy’s Alé Cycling.

eVent introduced the PFAS-free stormburstLT laminate in early 2025. While other brands have adopted the new laminate, the partnership with Alé represents the first time this high-performance laminate will be available to cyclists.   

Purpose made for fast and light adventures, eVent’s stormburstLT is lightweight, highly breathable, has stretch, and repels light rain and snow. Designed with high-output activities and adventure travel in mind, the PFAS-free laminate technology allows heat and moisture to escape ensuring comfortable protection, especially when conditions suddenly change.

eVent partners with apparel manufacturer ITTTAI, an Italian company specializing in premium manufacturing and technical fabrics, dedicated to providing maximum comfort to athletes. ITTTAI provides European-based clients with a variety of services and materials, including eVent’s stormburstLT laminate, to create high-performance, ultra-modern apparel such as Alé’s new FAN and TRACCIA jackets.

“Our stormburstLT laminate is ideal for high intensity activities and our partnership with Alé will give cyclists an incredible option for high performance weather protection,” said Chad Kelly, President of eVent Fabrics. “stormburstLT is a perfect laminate for cycling apparel, providing the right blend of breathability, dynamic movement, and weather protection to keep cyclists comfortable and performing at their best in challenging weather conditions.”

Alé’s FAN jacket for men and women offers warmth, breathability, and water repellency. With a temperature range of -3 to 6℃ and designed using Alé’s Body Mapping system, this light, high performance jacket is engineered to actively protect cyclists from the elements. Ideal for winter use, eVent’s 3-layer laminate fabric is combined with a highly breathable, quick-drying fleece liner, featuring a three-dimensional hexagonal structure. A DWR (Durable Water Repellent) treatment across the entire surface provides protection against light rain.

Alé’s TRACCIA jacket for men is a slimmed down version of the FAN jacket, made for warmer weather and more intense rides. The TRACCIA’s lighter weight fabrics and specialized body mapping to create a high-performance top that better dissipates excess heat, making it ideal for fall and spring riding when temperatures are between 0 and 12℃.

With sleek styling and a unique color palette, the sophistication of these jackets is matched by a range of technical features, including raw-cut cuffs with an aerodynamic profile that seal in warmth and fit comfortably under gloves, a rear hem designed for better grip and to keep the jacket in place, and reflective branding for increased visibility.

FALKE X Matthias & Gitta Schweighöfer (c) Falke, Fotograf Kristian Schuller
FALKE X Matthias & Gitta Schweighöfer
08.09.2025

130 Jahre FALKE mit zwei Generationen Schweighöfer

In der Herbst/Winter 2025/2026 Saison feiert FALKE ein besonderes Jubiläum und präsentiert zum runden Geburtstag eine exklusive Jubiläumskollektion, die Tradition und Gegenwart auf elegante Weise verbindet.

Erstmals in der Geschichte der Marke setzt FALKE für das Kampagnenshooting auf prominente Gesichter: Der international bekannte deutsche Schauspieler und Filmproduzent Matthias Schweighöfer und seine Mutter Gitta, ebenfalls renommierte Schauspielerin, stehen gemeinsam vor der Kamera und verkörpern auf authentische Weise das Motto der Saison: „From Generation to Generation“, eine Kollektion, die Generationen verbindet. Inszeniert wurde die Kampagne von Modefotograf Kristian Schuller. 

„Ich freue mich sehr darüber, das erste Testimonial für FALKE zu sein“, beschreibt Matthias Schweighöfer seine Rolle. „Es war eine Ehre gemeinsam mit meiner Mutter dieses Generationenshooting für FALKE machen zu dürfen!“

In der Herbst/Winter 2025/2026 Saison feiert FALKE ein besonderes Jubiläum und präsentiert zum runden Geburtstag eine exklusive Jubiläumskollektion, die Tradition und Gegenwart auf elegante Weise verbindet.

Erstmals in der Geschichte der Marke setzt FALKE für das Kampagnenshooting auf prominente Gesichter: Der international bekannte deutsche Schauspieler und Filmproduzent Matthias Schweighöfer und seine Mutter Gitta, ebenfalls renommierte Schauspielerin, stehen gemeinsam vor der Kamera und verkörpern auf authentische Weise das Motto der Saison: „From Generation to Generation“, eine Kollektion, die Generationen verbindet. Inszeniert wurde die Kampagne von Modefotograf Kristian Schuller. 

„Ich freue mich sehr darüber, das erste Testimonial für FALKE zu sein“, beschreibt Matthias Schweighöfer seine Rolle. „Es war eine Ehre gemeinsam mit meiner Mutter dieses Generationenshooting für FALKE machen zu dürfen!“

Die Jubiläumskollektion umfasst Legwear, Apparel, Daily Underwear und funktionale Sportswear – alles in gewohnt hochwertiger FALKE-Qualität. Ein besonderes Highlight ist der handgeschriebene FALKE-Schriftzug, der ausgewählte Produkte ziert. Er steht symbolisch für die Handschrift des Unternehmens – geprägt von Handwerkskunst, Leidenschaft und einem tiefen Verständnis für das Detail.

05.09.2025

HDE: Änderung des Lieferkettengesetzes trägt zu Rechtssicherheit bei

Der Entwurf zur Änderung des Lieferkettensorgfaltspflichtengesetzes (LkSG) trägt aus Sicht des Handelsverbandes Deutschland (HDE) zu mehr Rechtssicherheit für Handelsunternehmen bei. Insbesondere bewertet der HDE positiv, dass die Unternehmen nun auch rückwirkend für die letzten zwei Geschäftsjahre keine LkSG-Berichte mehr einreichen müssen. Gleichzeitig kritisiert der Verband die kurze Rückmeldefrist für eine Stellungnahme zum Referentenentwurf am vergangenen Freitag. Die Bundesregierung mahnt der HDE zu einem konsequenten Bürokratieabbau.

Der Entwurf zur Änderung des Lieferkettensorgfaltspflichtengesetzes (LkSG) trägt aus Sicht des Handelsverbandes Deutschland (HDE) zu mehr Rechtssicherheit für Handelsunternehmen bei. Insbesondere bewertet der HDE positiv, dass die Unternehmen nun auch rückwirkend für die letzten zwei Geschäftsjahre keine LkSG-Berichte mehr einreichen müssen. Gleichzeitig kritisiert der Verband die kurze Rückmeldefrist für eine Stellungnahme zum Referentenentwurf am vergangenen Freitag. Die Bundesregierung mahnt der HDE zu einem konsequenten Bürokratieabbau.

„Die geplante Streichung der Berichtspflichten im Lieferkettengesetz ist essenziell für eine wirksame Entlastung der Unternehmen und sorgt für die dringend notwendige Rechtssicherheit. Allerdings dürfen jetzt auch keine neuen Belastungen folgen, das würde das Bekenntnis der Bundesregierung zum Bürokratieabbau untergraben“, so Antje Gerstein, HDE-Geschäftsführerin Europapolitik und Nachhaltigkeit. Dass die Unternehmen rückwirkend für die vergangenen beiden Geschäftsjahre keine LkSG-Berichte mehr einreichen müssten, sei eine große Entlastung. Vor allem die Berichts- und Dokumentationspflichten hätten durch die EU-Nachhaltigkeitsregulatorik in den vergangenen Jahren ein sehr hohes Maß an Komplexität und Umfang erreicht. „Eine rechtssichere Umsetzung ist für Unternehmen nicht mehr ohne den enormen Einsatz personeller und finanzieller Ressourcen möglich. Volumen, Detailgrad sowie zahlreiche Unklarheiten bei der Auslegung von Rechtsbegriffen belasten die Händlerinnen und Händler“, betont Gerstein.

Der HDE fordert, dass das Bundesamt für Ausfuhrkontrolle (BAFA) als ausführende Kontrollbehörde die Änderungen des LkSG zügig veröffentlicht, um in der Praxis für Rechtsklarheit zu sorgen. Zudem müssten die teilweise übermäßigen Auskunftsersuchen des BAFA auf ein vertretbares Maß reduziert werden, damit bei den Unternehmen eine bürokratische Entlastung auch tatsächlich ankomme. Von großer Bedeutung sei zudem das laufende, europäische Omnibus-1-Gesetzespaket, da es insgesamt die Reduktion administrativer Pflichten und die Vereinheitlichung der EU-Regulatorik im Nachhaltigkeitsbereich avisiere. „Die Bundesregierung sollte den Omnibus-1 unterstützen und die nationale Umsetzung der EU-Lieferkettenrichtlinie CSDDD ohne Gold-Plating so bürokratiearm wie möglich realisieren“, so Gerstein weiter.

Scharfe Kritik übt der HDE an der kurzen Rückmeldefrist für die Einreichung einer Stellungnahme zum Referentenentwurf am vergangenen Freitag. „Mit solch kurzen Fristen senden die Ministerien ein fatales Signal an die Wirtschaft. Eine wirksame Beteiligung der Verbände ist so kaum möglich“, so Gerstein. Das müsse sich zwingend ändern. Im Koalitionsvertrag habe man sich schließlich auf angemessene Fristen von in der Regel vier Wochen geeinigt.

 

05.09.2025

MUNICH FABRIC START mit stabiler Resonanz

Solider Messeverlauf: Die internationale Fabric Trade Show MUNICH FABRIC START richtete ihren Fokus zur 56. Ausgabe auf eine klare Positionierung. An zwei Messetagen brachte die Münchener Textilmesse mit ihren vier Show-in-Show-Formaten die Modebranche zusammen. Das Konzept, die internationale Denim-Fachmesse BLUEZONE sowie den Innovationshub KEYHOUSE gemeinsam mit MUNICH FABRIC START und THE SOURCE unter einem Dach im MOC München zu präsentieren, stieß auf ein positives Feedback.  
  
In einem nach wie vor angespannten Marktumfeld präsentierte sich die MUNICH FABRIC START mit einem breiten Portfolio von über 600 internationalen Ausstellern mit rund 1.200 Kollektionen aus allen Bereichen der Textilbranche. Gepaart mit einem hohen Maß an Innovation und Inspiration wurde die Rolle der Messe als wichtiger Branchentreffpunkt für die Textilindustrie sowohl von den Besuchern als auch von den Ausstellern wahrgenommen.  
 
BLUEZONE: „Business as unusual“ – Denim im Wandel 

Solider Messeverlauf: Die internationale Fabric Trade Show MUNICH FABRIC START richtete ihren Fokus zur 56. Ausgabe auf eine klare Positionierung. An zwei Messetagen brachte die Münchener Textilmesse mit ihren vier Show-in-Show-Formaten die Modebranche zusammen. Das Konzept, die internationale Denim-Fachmesse BLUEZONE sowie den Innovationshub KEYHOUSE gemeinsam mit MUNICH FABRIC START und THE SOURCE unter einem Dach im MOC München zu präsentieren, stieß auf ein positives Feedback.  
  
In einem nach wie vor angespannten Marktumfeld präsentierte sich die MUNICH FABRIC START mit einem breiten Portfolio von über 600 internationalen Ausstellern mit rund 1.200 Kollektionen aus allen Bereichen der Textilbranche. Gepaart mit einem hohen Maß an Innovation und Inspiration wurde die Rolle der Messe als wichtiger Branchentreffpunkt für die Textilindustrie sowohl von den Besuchern als auch von den Ausstellern wahrgenommen.  
 
BLUEZONE: „Business as unusual“ – Denim im Wandel 
‚Business as unusual‘ – das ist das neue Motto“, so eröffnete der Denim-Experte der BLUEZONE Panos Sofianos das Podium, auf dem die Denim-Industrie über die Zukunft der Branche diskutierten. „Wer wartet, ist zu spät. Seit ich in der Branche arbeite, gab es für Denim nie einfache Zeiten. Die Lösung besteht nicht darin, zu reagieren, sondern vorauszusehen, was kommt, und rechtzeitig zu agieren“, sagt Ezgi Atil, Business Development and R&D Manager, Kipas Denim. „Ich reise viel um die Welt. Der Denim-Markt scheint zu schrumpfen – doch in den USA und Asien wächst er weiterhin. Der Wettbewerb in Europa ist ein anderer. Unsere Antwort darauf: Investitionen in Innovation und Nachhaltigkeit. Gleichzeitig versuchen wir, verstärkt Lifestyle- und Luxusmarken statt Ketten zu gewinnen. So sichern wir unsere Existenz, gerade in Europa. Die BLUEZONE ist dafür eine wichtige Plattform – und Panels wie dieses sind entscheidend“, erklärt Levent Bozgeyik, International Marketing Manager, Iskur Denim.  

Von diesen Lösungen gab es auf der BLUEZONE zahlreiche Beispiele – moderne Technologien, umweltschonende Färbemethoden und funktionale Innovation von der Faser bis zum Finish, waren die vorherrschenden Themen der rund 40 internationalen Denim-Mills, die ihre neuesten Entwicklungen für Denim und Sportswear präsentierten. So zeigte beispielsweise Tejidos Royo den ersten Stoff aus hundert Prozent pre-consumer recycelter Baumwolle, gefärbt mit DRY Indigo, ISKO präsentierte mit RECODE DENIM sein neues Kreislaufkonzept.  

Mit „HOMEGROWN DENIM LEGENDS“ werden von nun an prägende Denim-Persönlichkeiten und -Marken aus der DACH-Region in den Mittelpunkt gestellt. Den Auftakt machte: Erwin O. Licher, Gründer dreier deutscher Denim-Labels, sowie historische Einblicke von Levi’s-Gründer Loeb Strauss und Ruedi Karrers Vintage-Sammlung. Heritage und New Technology – diese zwei Gegenpole beleuchteten auch die Denim-Ikone Adriano Goldschmied im Gespräch mit Thomas Leary, Co-Founder und Sales Manager von Baytech Sustainable Technologies gemeinsam mit Sofia Strazzanti, Founder & CEO von Future Fashion Assembly.  

Die neue Location der BLUEZONE im Zentrum des MOC in Halle 2, wurde unterschiedlich angenommen. Die Chancen für neue Synergien und eine engere Verzahnung mit der FashionIndustrie wurden gesehen und bereits vielfach genutzt. Einige vermissten den besonderen Denim-Vibe der Zenith Halle. „Am alten Standort haben wir uns wohler gefühlt – mir fehlt hier ein wenig die Denim-Seele. Aber am Ende des Tages finden uns die Kunden auch hier. Wir präsentieren unsere Hauptkollektion mit viel Heritage sowie neuen authentischen Styles, neuen Basics und ausgefallenen Designs. Für den deutschen Markt entwickeln wir immer eine eigene Kollektion. Mit Stretch, leichteren Stoffen und einem soften Griff treffen wir genau den Geschmack. Deshalb sind wir bei der BLUEZONE auch immer ausgebucht“, sagt B. Hande Yildirim, Sales Chief von Bossa. „Wir haben auf der BLUEZONE tolle, authentische Waschungen gesehen. Generell gibt es viele Neuheiten. Durch den späten Zeitpunkt ist die Messe für uns eher ein Meet & Greet. Wir können hier gut arbeiten und Sachen nachbesprechen. Aber wir vermissen die Atmosphäre von der alten BLUEZONE“, fasst es Sandi Lambertz, Head of Design Denim von Mac Moden, zusammen.  

(All)gegenwärtig – die Trends für Autumn.Winter 26/27  
Mit dem Leitthema „RIGHT HERE RIGHT NOW“ stellt die MUNICH FABRIC START für Autumn.Winter 26/27 die Gegenwart in den Mittelpunkt. Die fünf großen Fashion-Trends für die kommende Saison spiegeln die Vielschichtigkeit des Zeitgeistes wider. „Conversant“ verbindet neu interpretierte Dresscodes und Heritage-Ästhetik mit American Sportswear. „At Ease“ steht für Komfort, Klarheit und minimalistische Eleganz. „Night Call“ bringt subversive Clubkultur mit futuristischem Glanz. „Untamed“ setzt auf Naturverbundenheit, robuste Materialien und folkloristische Muster, während „Elite“ luxuriöse Styles zwischen Neo-Dandyismus und opulenten Materialmixen inszeniert. Die Trends der MUNICH FABRIC START waren für Designer, Einkäufer und Produktverantwortliche ein wichtiger Input für den eigenen Research und Einkaufsentscheidungen. „Die Trendforen sind immer sehr inspirierend. Es zeigt sich viel Varianz in den Fabrics und Fancies – von Pailletten über Glanz und Struktur. Diese Vielseitigkeit bringt Abwechslung. Die vielen erdigen, warmen Farbtöne machen Lust auf den Herbst. Bei den DESIGN STUDIOS haben wir tolle Patterns gefunden, auffallend viele Animal Prints“, sagt Theresa Link, Team Lead Grafik Design von Bonita. Simone Pilger, Product Managerin von Raabe Fashion Group, setzt auf Karos und Felle: „Das ist ein Riesenthema – dafür haben wir hier auf der Messe eine gute Auswahl gefunden. Die Trendforen haben uns nochmal darin bestätigt, dass wir auf die richtigen Farb- und Materialtrends setzen. Braun, Rot, Karamell – generelle warme Töne in neuen Kombinationen. Auf Mint gehen wir eher nicht.“  
 
Thomas Nick Müller, Inhaber der Agentur Max Müller, sieht die Tendenz zu Besonderheiten: „Die Kunden suchen nach mehr Spezialitäten. Die Zeiten, in denen alles in Grau und Beige war, sind vorbei. Stattdessen kommen neue Winterfarben in Dessinierungen, Ton-in-Ton-Checks, Jacquards und Unis, aber immer mit Struktur. Die Oberflächen dürfen nicht zu flach sein, MoulinéGarne sind wichtig. Unsere Kunden waren da, aber man muss auch sagen, wenn es früher mal 100 waren, dann sind es jetzt vielleicht 30.“ Durchaus mehr Highlights hätte man sich bei Drykorn gewünscht: „Wir sind eine deutsche Firma und freuen uns, dass wir eine deutsche Messe haben, die wir immer und gerne supporten. Wir machen hier unser Brot- und Buttergeschäft und haben dafür alles gefunden. Von den Kollektionen wünschen wir uns mehr Highlights. Wir sind groß geworden, weil wir mutig sind, nicht weil wir vorsichtig sind. Wir brauchen mehr Cherries!“, sagt Fred Götz, Creative Director Menswear and Interior Design bei Drykorn.  
 
Nach zwei Messetagen schloss die MUNICH FABRIC START mit einer stabilen Besucherfrequenz im Vergleich zum Vorjahr ab. Sowohl unter den Besuchern als auch unter den Ausstellern intensiv diskutiert wurde der Messetermin. Die Veranstalter erwägen die MUNICH FABRIC START für Autumn.Winter 27/28 vom September auf Mitte/Ende Juli 2026 vorzuziehen. Weitere Details hierzu folgen in den kommenden Wochen. Fest steht, dass die kommende Edition vom 27. bis 29. Januar 2026 eine Laufzeit von drei Tagen haben wird.  

Source:

MUNICH FABRIC START

(c) Teijin Carbon Europe GmbH
05.09.2025

NCAMP Qualification for Teijin

Teijin Carbon announced the NCAMP (National Center for Advanced Materials Performance) qualification of its Tenax™ IMS65 E23 24K non-crimp fabrics (NCF) and woven unidirectional (UD) materials, in conjunction with the Syensqo PRISM® EP2400 epoxy resin system. This milestone marks the first NCAMP qualification of dry carbon reinforcements using vacuum assisted resin transfer molding (VARTM) as a standalone and process-separable infusion route.

The Teijin Carbon materials are formally qualified under material specification NMS 241 and process specification NPS 82401 and are accompanied by a publicly available NCAMP material property data report. The NCAMP program is sponsored by the U.S. Federal Aviation Administration.

The NCAMP database supports proof of equivalence across various types of infusion equipment and techniques, opening the door for broader aerospace adoption of out-of-autoclave (OoA) composite manufacturing.

Teijin Carbon announced the NCAMP (National Center for Advanced Materials Performance) qualification of its Tenax™ IMS65 E23 24K non-crimp fabrics (NCF) and woven unidirectional (UD) materials, in conjunction with the Syensqo PRISM® EP2400 epoxy resin system. This milestone marks the first NCAMP qualification of dry carbon reinforcements using vacuum assisted resin transfer molding (VARTM) as a standalone and process-separable infusion route.

The Teijin Carbon materials are formally qualified under material specification NMS 241 and process specification NPS 82401 and are accompanied by a publicly available NCAMP material property data report. The NCAMP program is sponsored by the U.S. Federal Aviation Administration.

The NCAMP database supports proof of equivalence across various types of infusion equipment and techniques, opening the door for broader aerospace adoption of out-of-autoclave (OoA) composite manufacturing.

Partnership with Mississippi State University Enhances Implementation
To support practical implementation of the qualified system and part development, Teijin Carbon and Syensqo have partnered with Mississippi State University’s Advanced Composites Institute (MSU-ACI) in Starkville. With its advanced VARTM capabilities and scalable tooling strategies, MSU-ACI plays a key role in validating process robustness and material consistency. The institute helps give manufacturers confidence that they can achieve aerospace-grade quality with accessible, cost-effective production methods.

This collaboration reflects Teijin Carbons’s commitment to facilitating the adoption of infusion technologies by reducing learning curves and enabling faster design-to-certification pathways through NCAMP-qualified data.

Material Benefits for Structural Aerospace Applications
The newly qualified Tenax™ non-crimp facric based on IMS65 E23 24K combined with the Syensqo PRISM® EP2400 epoxy resin system deliver:

  • Out-of-autoclave processing with autoclave-comparable mechanical performance
  • High fiber volume with near-zero void content
  • Long out-life dry preforms — ideal for large, complex components
  • Global availability of all components by sea, land, or air
  • Accelerated FAA certification with publicly available B-basis allowables

This qualification offers aerospace OEMs and tier suppliers a scalable and robust alternative to traditional prepreg processing. It is suitable for small to extra-large primary or secondary structures as well as integrated parts such as control surfaces, access panels, fairings, in commercial and defense platforms. This processing method can contribute to efficient and resource-conscious manufacturing aligned with the aerospace industry's sustainability goals.

Teijin Carbon and Syensqo will continue to collaborate under the partnership with Mississippi State University to provide the world with advanced composite material solutions that can shape a more efficient, resilient, and sustainable future for aerospace.

Source:

Teijin Carbon Europe GmbH

Texhibition Istanbul (c) Texhibition Istanbul
Texhibition Istanbul
05.09.2025

Texhibition Istanbul: Schaufenster der Textilindustrie

Die 8. Ausgabe der Texhibition Istanbul findet vom 10. bis 12. September 2025. Die von ITKIB FuarcılıkA.Ş. im Auftrag des Istanbul Textile Exporters’ Association (İTHİB) organisierte Fachmesse für Stoffe, Garne und Textilaccessoires hat sich zu einem wichtigen Treffpunkt der globalen Textilindustrie entwickelt, indem sie Produktionskompetenz, Innovation und Nachhaltigkeit mit einer klaren Exportausrichtung verbindet. 

Die Herbstedition 2025 bringt über 500 Aussteller auf 40.000 m² zusammen und erwartet mehr als 25.000 Fachbesucher aus der EU, dem Vereinigten Königreich, den USA, Nordafrika und dem Nahen Osten. Damit bietet die Messe Unternehmen einen Zugang zu neuen Märkten und die Möglichkeit, ihre internationale Präsenz auszubauen. 

Die 8. Ausgabe der Texhibition Istanbul findet vom 10. bis 12. September 2025. Die von ITKIB FuarcılıkA.Ş. im Auftrag des Istanbul Textile Exporters’ Association (İTHİB) organisierte Fachmesse für Stoffe, Garne und Textilaccessoires hat sich zu einem wichtigen Treffpunkt der globalen Textilindustrie entwickelt, indem sie Produktionskompetenz, Innovation und Nachhaltigkeit mit einer klaren Exportausrichtung verbindet. 

Die Herbstedition 2025 bringt über 500 Aussteller auf 40.000 m² zusammen und erwartet mehr als 25.000 Fachbesucher aus der EU, dem Vereinigten Königreich, den USA, Nordafrika und dem Nahen Osten. Damit bietet die Messe Unternehmen einen Zugang zu neuen Märkten und die Möglichkeit, ihre internationale Präsenz auszubauen. 

Im Fokus stehen Nachhaltigkeit und Innovation – von digitalen Drucktechnologien über den Einsatz recycelter Fasern bis hin zu umweltfreundlichen Produktionsmethoden. Mit 27 Milliarden US-Dollar Textil- und Bekleidungsexporten im Jahr 2024 ist die Türkei der fünftgrößte Textilexporteur der Welt und der zweitgrößte Lieferant der EU (11,5 Mrd. US-Dollar jährlich). Dank seiner strategischen Lage zwischen Europa, Asien und dem Nahen Osten bietet die Türkei logistische Vorteile: kürzere Lieferzeiten, hohe Liefersicherheit und schnelle Reaktionsfähigkeit in einem zunehmend volatilen Handelsumfeld. Für 2025 erwarten Textil- und Bekleidungssektor ein Produktionsvolumen von über 80 Milliarden US-Dollar, gestützt durch Strukturreformen, Nachhaltigkeitsinitiativen und Markenaufbau. 

Umfassendes Produktspektrum 
Texhibition präsentiert die gesamte textile Wertschöpfungskette: gewebte und gestrickte Stoffe, Garne, Stickerei, Druck, Accessoires, Denim und Kunstleder. Branchenführer wie Sanko, Kasar& Dual Textile, İSKUR Group, Küçükçalık Textile, Söktaş, Sasa, İpeker und Antik Dantel stellen ihre neuesten Innovationen vor. 

Trendbereiche: Inspiration trifft Innovation 
Spezielle Zonen wie Trends Lab, Innovation Hub, ReValue Stock Hub und Blue Black Texhibition bieten den Besuchern eine Reise durch die neuesten Trends, nachhaltigen Technologien und innovativen Designpraktiken. Die Trendbereiche, Seminare und Panels stellen die Innovationskraft der Branche und Zukunftsvisionen heraus. Neben der Präsentation der Stärken traditioneller Textilien lenken sie zugleich die Aufmerksamkeit auf Innovationen im Bereich technischer Textilien. 

Innovation Hub: Innovation und Textilien der Zukunft (Halle 8) 
Von Smart Textiles über biotechnologie-basierte Stoffe bis hin zu digitaler Fertigung und KI-gestützten Prozessen: Der Innovation Hub zeigt die Vision der Textilzukunft. Kuratiert unter der kreativen Leitung von Arzu Kaprol und Filiz Tunca dient dieser Bereich als inspirierende Plattform, an der sich Technologie und Kreativität begegnen. 

More information:
Texhibition Istanbul Smart textiles
Source:

Jandali

05.09.2025

Indorama Ventures: Ready for low-carbon PET fibers - certified supply chain enables bio-based textiles at scale

Indorama Ventures Public Company Limited, a global sustainable chemical company, is accelerating the textile industry’s transition to lower-carbon materials with its scalable, high-performance bio-based PET fibers and yarns under the deja™ Bio portfolio. 

At the upcoming Dornbirn Global Fiber Congress later in September, Claire Mattelet, Global Sustainability Program Head for Indorama Ventures’ Fibers Business, will share the company’s experience in developing a fully certified, low-carbon supply chain at scale. 

Her presentation will explore several challenges, such as 

  • securing reliable sources of renewable feedstocks to produce bio-based PTA and MEG inhouse or sourcing bio-based chemicals such as bio-based MEG from trusted partners 
  • converting feedstock into PET chips, yarns, and fibers 
  • and navigating complex certification requirements 

As a result, Indorama Ventures is now able to offer customers and brand owners an integrated, fully certified supply chain through mass balance at scale. 

Indorama Ventures Public Company Limited, a global sustainable chemical company, is accelerating the textile industry’s transition to lower-carbon materials with its scalable, high-performance bio-based PET fibers and yarns under the deja™ Bio portfolio. 

At the upcoming Dornbirn Global Fiber Congress later in September, Claire Mattelet, Global Sustainability Program Head for Indorama Ventures’ Fibers Business, will share the company’s experience in developing a fully certified, low-carbon supply chain at scale. 

Her presentation will explore several challenges, such as 

  • securing reliable sources of renewable feedstocks to produce bio-based PTA and MEG inhouse or sourcing bio-based chemicals such as bio-based MEG from trusted partners 
  • converting feedstock into PET chips, yarns, and fibers 
  • and navigating complex certification requirements 

As a result, Indorama Ventures is now able to offer customers and brand owners an integrated, fully certified supply chain through mass balance at scale. 

Using a mass-balance approach means that renewable feedstocks, such as used cooking oil, are blended with fossil-based raw materials in existing production systems. 
The renewable content is then allocated to final products using certified methods like ISCC+, ensuring traceability throughout the value chain and compliance with chain-of-custody requirements. 

By leveraging existing infrastructure, coupled with R&D capabilities and proven technologies, Indorama Ventures enables rapid market deployment of bio-based PET fibers and yarns 
that are chemically identical to their fossil counterparts. This ensures customer processes remain the same, performance metrics such as durability, dyeability, and strength are equal to virgin solutions, 
and brand owners and converters can speed up qualification lead times and immediately reduce scope 3 emissions to seamlessly upgrade their existing product lines. 

Indorama Ventures invites brand owners, manufacturers, and industry partners to explore the deja™ Bio portfolio and join the movement toward a lower-carbon textile industry. 
The technology is proven, the supply chain is built. 

Source:

Indorama Ventures

Eastman Naia™: New cellulose acetate filament yarn Photo Eastman Naia™
Eastman Naia™: New cellulose acetate filament yarn
04.09.2025

Eastman Naia™: New cellulose acetate filament yarn at Intertextile Shanghai 2025

A result of Eastman’s recently announced strategic partnership with Huafon Chemical, the new filament yarn features even higher tenacity, making it the perfect solution for premium lightweight fabrics. 

On August 13, Eastman and Huafon Chemical jointly announced a formal strategic partnership to establish a joint facility to produce cellulose acetate yarn. The facility will be dedicated to localized production and product innovation of Eastman Naia™ cellulose acetate filament yarns in China. This collaboration demonstrates Eastman’s long-term commitment to the Chinese market and further deepens its market presence in China by enabling a more agile supply chain response to meet the market demand for high-quality, innovative, and sustainable textile materials in the region.

With the vision to make sustainable textiles accessible to all, the Eastman Naia™ portfolio offers responsibly sourced, biobased cellulosic fibers and yarns. These eco-friendly options empower mills, designers, and brands to create textiles that do not compromise on comfort, quality, or appearance. 

A result of Eastman’s recently announced strategic partnership with Huafon Chemical, the new filament yarn features even higher tenacity, making it the perfect solution for premium lightweight fabrics. 

On August 13, Eastman and Huafon Chemical jointly announced a formal strategic partnership to establish a joint facility to produce cellulose acetate yarn. The facility will be dedicated to localized production and product innovation of Eastman Naia™ cellulose acetate filament yarns in China. This collaboration demonstrates Eastman’s long-term commitment to the Chinese market and further deepens its market presence in China by enabling a more agile supply chain response to meet the market demand for high-quality, innovative, and sustainable textile materials in the region.

With the vision to make sustainable textiles accessible to all, the Eastman Naia™ portfolio offers responsibly sourced, biobased cellulosic fibers and yarns. These eco-friendly options empower mills, designers, and brands to create textiles that do not compromise on comfort, quality, or appearance. 

Naia™ acetate filament yarn is widely recognized and used by both high-end luxury and high-street fashion brands in China and around the world. It is favored for ready-to-wear fashion and linings because of its luxurious silky hand feel, beautiful drape, and rich luster. Beyond aesthetics, Naia™ delivers superior comfort, durability, and ease of care. 

Eastman has developed a robust network of mills and fabric trading partners in China, collaboratively driving innovation to develop some of the most advanced acetate-based fabrics in the global textile market today.

Combing preparation – OMEGAlap E 40 Photo (c) Rieter
Combing preparation – OMEGAlap E 40
04.09.2025

Rieter: On the way to fully automated spinning mill

Rieter at ITMA Asia 2025: The Fully Automated Spinning MillPrecision, speed and cost efficiency are all indispensable, especially in challenging times. Rieter has put together a powerful portfolio for ITMA ASIA + CITME 2025 that gives spinning mills the chance to actively shape the future through intelligent automation. By applying smart machine networking, process optimization and increased production efficiency, the portfolio facilitates the comprehensive transformation of spinning mills while reinforcing their competitiveness. This, in turn, enables customers to further consolidate their leading market positions. At the same time, the portfolio is a key milestone on the way to achieving Rieter’s vision 2027 – the fully automated spinning mill.

Rieter at ITMA Asia 2025: The Fully Automated Spinning MillPrecision, speed and cost efficiency are all indispensable, especially in challenging times. Rieter has put together a powerful portfolio for ITMA ASIA + CITME 2025 that gives spinning mills the chance to actively shape the future through intelligent automation. By applying smart machine networking, process optimization and increased production efficiency, the portfolio facilitates the comprehensive transformation of spinning mills while reinforcing their competitiveness. This, in turn, enables customers to further consolidate their leading market positions. At the same time, the portfolio is a key milestone on the way to achieving Rieter’s vision 2027 – the fully automated spinning mill.

Automation and digitization – the smart gateway to the future 
Rieter will be presenting solutions that enable the step-by-step implementation of the fully automatic spinning mill for the production of ring and compact yarn. Highlights include efficient bale transport, automated can transport and fully automatic packaging solutions, such as steaming, palletizing and labeling. In the field of digitization, Rieter offers various ESSENTIAL modules to meet different requirements. This gives spinning mill employees – from management to machine operators – a solid basis for making decisions on how to optimize yarn production. 

Combing preparation – the OMEGAlap E 40 
The new combing preparation machine OMEGAlap E 40 produces 800 kg/h, 33% more than its predecessor – thanks to the rapid lap changing. At the same time, it boasts 30% lower energy consumption and 63% lower compressed air consumption. Maintenance and cleaning are especially easy, representing a clear advantage for operating personnel. 

The precision winding machine NEO-BD – faster and better 
The new precision winding machine NEO-BD produces packages twice as fast as the previous model – and to a higher quality. Absolute precision is guaranteed: from the optimally adjustable package density and the yarn length that can be defined and reproduced with maximum accuracy to the exact weight of each individual package.

Efficient air-jet spinning of carded cotton 
The air-jet spinning machine J 70 is designed for cost-effective carded fiber spinning – a unique feature made possible thanks to a newly developed twist element: it takes the production speed to a new level and ensures maximum return when it comes to raw material utilization. Spinning mills also benefit from the use of this innovation in other raw material applications. 

The spindle that saves energy – eNASA 
The new Novibra spindle eNASA reduces a spinning machine’s power consumption by 2% to 4% compared to conventional spindles. The high-precision technology is particularly effective at high speeds. The new spindle is compatible with all Novibra clamping crowns. 

Technological expertise in recycled yarn 
Rieter works closely with partners and fiber manufacturers on the topic of recycled yarn. As part of this, different projects and end products will be presented. One new way to significantly increase the recycled content of ring yarn involves the use of sustainable, synthetic cellulosic fibers – described in detail in a new technology publication. 

New Rieter Webshop – the smarter, faster way to source spare parts 
The state-of-the-art platform is a smart solution enabling customers to procure spare parts for spinning and winding machines, upgrades and retrofit solutions. The one-stop shop experience simplifies and optimizes ordering for every spinning mill.

Shri Pachaiamman Spinners (based in Coimbatore): Turns more than 50 percent pre-consumer waste into hosiery yarn (Ne 10 to 30), producing 13 tons per day and using 100 percent recycled materials. (c) Trützschler
Shri Pachaiamman Spinners (based in Coimbatore): Turns more than 50 percent pre-consumer waste into hosiery yarn (Ne 10 to 30), producing 13 tons per day and using 100 percent recycled materials.
04.09.2025

Trützschler: State-of-the-art TRUECYCLED installations in India

Demand for recycled yarn is growing. And the number of TRUECYCLED installations in India is growing too! More and more future-facing companies are driving progress toward a more sustainable textiles industry by producing high-quality yarn from waste through specialized equipment and process know-how from Trützschler. The TRUECYCLED installations in India join a growing group of companies around the globe. This includes Trützschler customers in Türkiye as well as across Europe. 

Demand for recycled yarn is growing. And the number of TRUECYCLED installations in India is growing too! More and more future-facing companies are driving progress toward a more sustainable textiles industry by producing high-quality yarn from waste through specialized equipment and process know-how from Trützschler. The TRUECYCLED installations in India join a growing group of companies around the globe. This includes Trützschler customers in Türkiye as well as across Europe. 

TRUECYCLED is Trützschler’s complete solution for state-of-the-art recycling of pre-consumer and postconsumer textile waste. It encompasses all process steps – from cutting and tearing textile waste through to carding and drawing secondary fibers. Trützschler’s technological expertise enables partner companies to produce recycled yarns with the best possible quality from hard textile waste. In India, USHA YARN was awarded as the first TRUECYCLED reference customer in 2023. Now ten more reference customers are celebrated. TRUECYCLED is gaining traction in India, where demand for recycled yarn is growing rapidly. 
 
The TRUECYCLED pioneers in India are taking action to promote more sustainable, circular value chains in the textile industry. Their yarns contain a substantial amount of textile hard waste, manufactured in a line of Trützschler machinery configured specifically for recycling. All use the T-BLEND blow room line and Trützschler carding machines. 
 

  • Anangoor Textile Mills (based in Kangayam): Produces 30 tons of blended open-end yarn (Ne 20 to Ne 40) per day, using more than 50 percent raw materials from pre-consumer waste. 
  • Eco spin yarn (based in Derabassi): Specialized in 100 percent cotton and poly-cotton blended yarn. This company produces 18 tons of recycled yarn (Ne 10 to Ne 40) per day. It mainly uses 100 percent pre-consumer waste for cotton and up to 20 percent rPET fibers for poly-cotton blends. 
  • Fabtech International Hosieries (based in Tirupur): Manufactures 8 tons of blended open-end yarn (Ne 20 to Ne 40) per day, using more than 50 percent raw materials from pre-consumer waste. 
  • KS Spinning Mills (based in Panipat): Specializing in cotton and poly-cotton blended yarns with a capacity of 36 tons per day, this company produces a wide range of recycled open-end yarns from Ne 1 to Ne 40. For cotton yarn, the company uses 100 percent raw materials from preconsumer waste. Poly-cotton blended yarns are produced with a blend of up to 20 percent recycled polyester and up to 80 percent pre-consumer waste. 
  • Maatrishakti Cotspin (based in Panipat): An open-end yarn expert, manufacturing 18 tons of cotton and poly-cotton blends per day (Ne 10 to Ne 40), using 70 to 80 percent raw materials from pre-consumer waste. 
  • Oasis Textiles (based in Derabassi): Each day, this producer makes 36 tons of recycled yarn – using more than 70 percent raw material from pre-consumer waste (Ne 10 to Ne 40). 
  • Shreeji Cotfab (based in Neemarana): Produces 18 tons per day of open-end yarn made from cotton and poly-cotton blends (Ne 10 to Ne 30), primarily using more than 70 percent of recycled materials. 
  • Shri Pachaiamman Spinners (based in Coimbatore): Turns more than 50 percent preconsumer waste into hosiery yarn (Ne 10 to 30), producing 13 tons per day and using 100 percent recycled materials. 
  • Sri Velayudhaswamy Spinning Mills (based in Dindigul): This customer produces 14 tons of recycled yarn (Ne 20 to Ne 40) per day from a blend of recycled cotton and polyester, using more than 50 percent pre-consumer waste. 
  • Tirumalai Textiles (based in Coimbatore): Using more than 50 percent of pre-consumer waste, this manufacturer produces 17.5 tons of open-end yarn (Ne 10 to Ne 30) per day for weaving and hosiery applications. 
Source:

Trützschler

Sustainability Report Freudenberg Performance Materials (c) Freudenberg Performance Materials
04.09.2025

Freudenberg Performance Materials publishes publishes its first sustainability report

With the publication of its first sustainability report, Freudenberg Performance Materials has reached a major milestone on its path toward greater environmental responsibility and corporate transparency. Until now, information about the company’s sustainability performance was only included in the sustainability report of its parent company, the Freudenberg Group. The newly released report, however, focuses specifically on the business of technical textiles.

Sustainability at Freudenberg is deeply rooted in the company’s 175-year history. Freudenberg Performance Materials also aligns with the UN Brundtland definition and aims to minimize waste and emissions while reducing the use of energy, materials, and water. By 2045, the goal is to achieve CO₂ neutrality at all sites (Scope 1 and 2).

In 2024, Freudenberg Performance Materials made significant progress: 

With the publication of its first sustainability report, Freudenberg Performance Materials has reached a major milestone on its path toward greater environmental responsibility and corporate transparency. Until now, information about the company’s sustainability performance was only included in the sustainability report of its parent company, the Freudenberg Group. The newly released report, however, focuses specifically on the business of technical textiles.

Sustainability at Freudenberg is deeply rooted in the company’s 175-year history. Freudenberg Performance Materials also aligns with the UN Brundtland definition and aims to minimize waste and emissions while reducing the use of energy, materials, and water. By 2045, the goal is to achieve CO₂ neutrality at all sites (Scope 1 and 2).

In 2024, Freudenberg Performance Materials made significant progress: 

  • CO₂ emissions (Scope 1 & 2) were reduced by another 3% – 29% less than in the base year 2020.
  • Despite higher production levels, energy efficiency improved by 10%.
  • 30% of all purchased electricity came from renewable sources, powering 25 production lines with green energy.
  • The share of green energy in the total energy consumption rose by 26% to 13.5%.
  • The company’s biggest gas-powered asset was replaced with wet-scrubber technology, resulting in a reduction of approximately 4,000 tons of CO₂.

In addition, Freudenberg Performance Materials has defined medium- and long-term sustainability goals that serve as guidelines for short-term planning and decision-making. In preparation for the upcoming EU regulation “Ecodesign for Sustainable Products Regulation” (ESPR), the company has begun implementing software to calculate the Product Carbon Footprint (PCF).

Source:

Freudenberg Performance Materials

Shima Seiki booth (c) Shima Seiki
Shima Seiki booth
04.09.2025

SHIMA SEIKI at ITMA Asia + CITME 2025

Leading flat knitting solutions company SHIMA SEIKI MFG., LTD. of Wakayama, Japan, will be participating in the ITMA Asia + CITME 2025 exhibition in Singapore in October. SHIMA SEIKI continues with its concept of “SHIMA SEIKI Reborn” for this year’s exhibition.

The concept signifies the renewal of our passion and commitment to innovation, manifesting in physical form as the R-generation machines. At ITMA Asia + CITME 2025 visitors to the SHIMA SEIKI booth will be presented with the latest flat knitting solutions, including the long-awaited production version of the SES®-R computerized knitting machine based on the highly acclaimed prototype at ITMA 2023 in Milan.

Leading flat knitting solutions company SHIMA SEIKI MFG., LTD. of Wakayama, Japan, will be participating in the ITMA Asia + CITME 2025 exhibition in Singapore in October. SHIMA SEIKI continues with its concept of “SHIMA SEIKI Reborn” for this year’s exhibition.

The concept signifies the renewal of our passion and commitment to innovation, manifesting in physical form as the R-generation machines. At ITMA Asia + CITME 2025 visitors to the SHIMA SEIKI booth will be presented with the latest flat knitting solutions, including the long-awaited production version of the SES®-R computerized knitting machine based on the highly acclaimed prototype at ITMA 2023 in Milan.

SES®-R pays homage to the legendary SES® series that revolutionized the industry through modern shaped knitting. A new sinker system expands its product range even further with unprecedented 3D shaping capability. Combined with loop pressers and auto yarn carriers, it can freely manipulate intarsia, i-Plating® inverse plating and inlay knitting for efficient knitting of diverse patterns that support various industries besides apparel, such as sports, interior, and industrial materials. SES®-R will be shown in 14 gauge at ITMA Asia.

As WHOLEGARMENT® knitting technology—first introduced at ITMA 1995 in Milan—celebrates its 30th Anniversary, the latest SWG-XR® WHOLEGARMENT® knitting machine will be shown as the spiritual successor and ‘Reborn’ version of the original SWG®-X machine. Featuring 4 needle beds and SHIMA SEIKI’s original SlideNeedle™, SWG-XR® is capable of producing high-quality fine gauge WHOLEGARMENT® products in all needles, with 25 percent higher productivity and wider range of patterning compared with the previous-generation MACH2®XS flagship. In Singapore, SWG-XR® will be shown in 18L featuring 15-gauge needles mounted at 18-gauge pitch.

In addition to machine technology, presentations will be made for SHIMA SEIKI's APEXFiz® subscriptionbased design software. Various web services as part of the SHIMA SEIKI Online Services web platform will also be presented as comprehensive digital solutions that enhance the APEXFiz® user experience by streamlining and promoting sustainable production. Also on display will be new SDS® KnitPaint-Online knit programming software that makes available proven KnitPaint software used by knitting companies across the globe as standalone software.

With comprehensive proposals to meet current and future needs of the industry, SHIMA SEIKI technology at ITMA Asia + CITME 2025 will demonstrate smart, speedy and sustainable production that further secures its leading role as flat knitting solutions provider.

03.09.2025

EuroShop Middle East 2026 expandiert nach Dubai

Die EuroShop setzt ihre internationale Expansion fort: Vom 26. bis 28. Oktober 2026 wird erstmals die EuroShop Middle East in Dubai stattfinden. Als zentrale Handelsplattform für den Nahen Osten bietet die neue Messe Unternehmen aus den Bereichen Ladenbau, Beleuchtung, Retail Technology sowie Marketing, Food Service Equipment, Energy Management und Expo eine maßgeschneiderte Bühne für Innovationen und Geschäftsanbahnung.

„Die EuroShop Middle East wird eine erstklassige Plattform für Unternehmen sein, die sich an einem der am schnellsten wachsenden Wirtschafts- und Handelsstandorten der Welt präsentieren wollen“, erklärt Petra Cullmann, Executive Director bei der Messe Düsseldorf. „Unsere bei der EuroShop bewährten Angebote und Strukturen bieten in Kombination mit lokalem Know-how ideale Voraussetzungen für nachhaltigen Erfolg in diesem höchst interessanten Marktumfeld.“

Die EuroShop setzt ihre internationale Expansion fort: Vom 26. bis 28. Oktober 2026 wird erstmals die EuroShop Middle East in Dubai stattfinden. Als zentrale Handelsplattform für den Nahen Osten bietet die neue Messe Unternehmen aus den Bereichen Ladenbau, Beleuchtung, Retail Technology sowie Marketing, Food Service Equipment, Energy Management und Expo eine maßgeschneiderte Bühne für Innovationen und Geschäftsanbahnung.

„Die EuroShop Middle East wird eine erstklassige Plattform für Unternehmen sein, die sich an einem der am schnellsten wachsenden Wirtschafts- und Handelsstandorten der Welt präsentieren wollen“, erklärt Petra Cullmann, Executive Director bei der Messe Düsseldorf. „Unsere bei der EuroShop bewährten Angebote und Strukturen bieten in Kombination mit lokalem Know-how ideale Voraussetzungen für nachhaltigen Erfolg in diesem höchst interessanten Marktumfeld.“

Die neue EuroShop Tochtermesse wird von einer eigens für den Ausbau des Geschäfts in der Golfregion gegründeten Durchführungsgesellschaft namens „Messe Düsseldorf Connex Gulf Exhibition Organizing LLC“ (kurz: Messe Düsseldorf Gulf Office) organisiert. „Mit der erfolgreichen Platzierung der EuroShop Middle East 2026 im Dubai World Trade Centre haben wir einen wichtigen Meilenstein unserer Strategie in der Golfregion erreicht. Das ist erst der Anfang – unser Ziel ist es, in naher Zukunft weitere weltweit führende Messemarken in die Region zu bringen”, verrät Tarek Sibai, Managing Director des Messe Düsseldorf Gulf Office.

Mit Dubai als strategischem Standort profitieren Ausstellende wie auch Besuchende der EuroShop Middle East von einem der dynamischsten Wirtschaftszentren der Welt. Die Stadt gilt als globaler Hub für Handel und Innovation – mit erstklassiger Infrastruktur, einem florierenden Einzelhandelssektor und optimalen Rahmenbedingungen für Geschäftserfolg. Dem Marktforschungsunternehmen MBB zufolge werden die Vereinigten Arabischen Emirate bis 2026 ein durchschnittliches Wachstum von 5,7 Prozent und ein Marktvolumen von rund 370 Milliarden US-Dollar aufweisen.

Source:

Messe Düsseldorf

Berg von Alttextilien vor dem Schweizer Bundeshaus © volltoll.ch / Public Eye
Berg von Alttextilien vor dem Schweizer Bundeshaus
03.09.2025

Kleiderberg vor dem Schweizer Bundeshaus: Politische Maßnahmen gegen Fast Fashion gefordert

Auf dem Berner Bundesplatz wurden am 03. September fünf Tonnen Altkleider abgeladen. Mit dieser Aktion zeigt eine Koalition von 13 Organisationen dem Parlament und Bundesrat die Dringlichkeit ehrgeiziger Maßnahmen gegen die Fast-Fashion-Industrie auf. Zugleich fordert sie für die Schweiz eine gezielte Förderung fairer und umweltverträglicher Mode.

Mit dem Markterfolg chinesischer Modegiganten wie Shein und Temu seien die weltweite Produktion und der Konsum von Kleidung explosionsartig gestiegen. Auch die Schweiz bleibe von diesem Phänomen und seinen Folgen nicht verschont. Schweizweit werden jedes Jahr 100'000 Tonnen Kleidung als Abfall verbrannt oder zur Entsorgung in einkommensschwächere Länder exportiert. 13 Organisationen,* darunter Public Eye, die Gewerkschaft Unia, der Konsumentenschutz, Fashion Revolution Switzerland und die Fair Fashion Factory, kämpfen gemeinsam gegen diese Missstände. Um das Ausmaß des Problems sichtbar zu machen und eine politische Antwort zu fordern, wurden fünf Tonnen Altkleider auf den Bundesplatz in Bern gekippt. 

Auf dem Berner Bundesplatz wurden am 03. September fünf Tonnen Altkleider abgeladen. Mit dieser Aktion zeigt eine Koalition von 13 Organisationen dem Parlament und Bundesrat die Dringlichkeit ehrgeiziger Maßnahmen gegen die Fast-Fashion-Industrie auf. Zugleich fordert sie für die Schweiz eine gezielte Förderung fairer und umweltverträglicher Mode.

Mit dem Markterfolg chinesischer Modegiganten wie Shein und Temu seien die weltweite Produktion und der Konsum von Kleidung explosionsartig gestiegen. Auch die Schweiz bleibe von diesem Phänomen und seinen Folgen nicht verschont. Schweizweit werden jedes Jahr 100'000 Tonnen Kleidung als Abfall verbrannt oder zur Entsorgung in einkommensschwächere Länder exportiert. 13 Organisationen,* darunter Public Eye, die Gewerkschaft Unia, der Konsumentenschutz, Fashion Revolution Switzerland und die Fair Fashion Factory, kämpfen gemeinsam gegen diese Missstände. Um das Ausmaß des Problems sichtbar zu machen und eine politische Antwort zu fordern, wurden fünf Tonnen Altkleider auf den Bundesplatz in Bern gekippt. 

Die Koalition fordert einen systemischen Wandel in der Modebranche – hin zu einer Kreislaufwirtschaft, in der Qualität, Nachhaltigkeit und soziale Gerechtigkeit im Zentrum stehen. Dazu brauche es griffige politische Maßnahmen, wie die Einführung einer Abgabe auf neue Kleidung und Schuhe, die Förderung von Reparatur und Wiederverkauf sowie Anreize für eine nachhaltige Produktion und die Gewährleistung menschenwürdiger Arbeitsbedingungen entlang der gesamten Wertschöpfungskette.

Der gemeinsame Protest ist Teil einer Kampagne von Public Eye, die den Bundesrat mit einer Petition zur Schaffung eines Schweizer Modefonds auffordert, der Unternehmen verpflichten soll, sich an den sozialen und ökologischen Folgekosten ihres Geschäftsmodells zu beteiligen. Bisher setzt der Bundesrat auf freiwillige Initiativen der Unternehmen. Diese griffen, so die Position der NGOs, jedoch viel zu kurz und seien allzu oft Greenwashing.

Source:

Public Eye

03.09.2025

„Regierung beschließt Ende des unbeschwerten Rechnungskaufs“

Mit dem am 03. September beschlossenen Entwurf zur Umsetzung der Richtlinie über Verbraucherkreditverträge, hat sich die Bundesregierung entschlossen, den sicheren Kauf auf Rechnung für Verbraucherinnen und Verbraucher zu vermiesen, findet Daniela Bleimaier, Leiterin Public Affairs Deutschland & Regionales:

„Verbraucherinnen und Verbraucher setzen beim Onlinekauf seit Jahrzehnten auf die sicherste Bezahlmethode: den Kauf auf Rechnung. Dieser ist zinsfrei und hat bisher unproblematisch einen Zahlungsaufschub gewährt. Das soll sich bald ändern. Zukünftig werden sie in vielen Fällen mit unnötiger Bürokratie, irreführenden Warnhinweisen und überzogenen Prüfungen konfrontiert. Das verunsichert, schafft Misstrauen gegenüber dem Onlinehandel und lenkt vom eigentlichen Ziel ab: dem Schutz vor Überschuldung. Der bevh appelliert daher an die Politik, den bewährten Kauf auf Rechnung attraktiv zu halten.“ 

Mit dem am 03. September beschlossenen Entwurf zur Umsetzung der Richtlinie über Verbraucherkreditverträge, hat sich die Bundesregierung entschlossen, den sicheren Kauf auf Rechnung für Verbraucherinnen und Verbraucher zu vermiesen, findet Daniela Bleimaier, Leiterin Public Affairs Deutschland & Regionales:

„Verbraucherinnen und Verbraucher setzen beim Onlinekauf seit Jahrzehnten auf die sicherste Bezahlmethode: den Kauf auf Rechnung. Dieser ist zinsfrei und hat bisher unproblematisch einen Zahlungsaufschub gewährt. Das soll sich bald ändern. Zukünftig werden sie in vielen Fällen mit unnötiger Bürokratie, irreführenden Warnhinweisen und überzogenen Prüfungen konfrontiert. Das verunsichert, schafft Misstrauen gegenüber dem Onlinehandel und lenkt vom eigentlichen Ziel ab: dem Schutz vor Überschuldung. Der bevh appelliert daher an die Politik, den bewährten Kauf auf Rechnung attraktiv zu halten.“ 

Source:

Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland e.V. (bevh)

ALLIED Feather + Down Photo ALLIED Feather + Down
03.09.2025

ALLIED Feather + Down Expands Supply Chain Transparency

ALLIED Feather + Down, global leaders in high performance, responsibly sourced, and sustainably processed down, is preparing for a more transparent textiles future by expanding their supply chain transparency initiatives and sharing initial insights with the market at Permière Vision Paris this September.  

As the Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) prepares to set sustainability and transparency requirements on most products sold in the European Union, ALLIED is working with the supply chain specialists at Green Threads DPP on a comprehensive audit of their down processing facilities. This initiative, when combined with ALLIED’s previous transparency successes with the Responsible Down Standard and their Track My Down education tool, will create the gold standard for transparency in the down industry.

ALLIED Feather + Down, global leaders in high performance, responsibly sourced, and sustainably processed down, is preparing for a more transparent textiles future by expanding their supply chain transparency initiatives and sharing initial insights with the market at Permière Vision Paris this September.  

As the Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) prepares to set sustainability and transparency requirements on most products sold in the European Union, ALLIED is working with the supply chain specialists at Green Threads DPP on a comprehensive audit of their down processing facilities. This initiative, when combined with ALLIED’s previous transparency successes with the Responsible Down Standard and their Track My Down education tool, will create the gold standard for transparency in the down industry.

“As a renewable and biodegradable byproduct of the food industry, down is one of the most sustainable insulation options currently on the market,” said Daniel Uretsky, President with ALLIED Feather + Down. “Now, with the work we are doing with Green Threads, we will have additional data to support these claims, allowing us to help futureproof our partner brands and their customers as new transparency regulations and requirements are implemented.”

By the end of 2025, the EU will release final standards for Ecodesign for Sustainable Products Regulation and Digital Product Passport compliance. ALLIED will be well positioned to provide partner brands with all the information needed to meet pending regulations and showcase sustainability achievements.  

“ALLIED are leaders in supply chain transparency and therefore understand how important this transparency has become in the modern materials marketplace,” said Ross Alexander, CEO with Green Threads DPP. “The audits we are conducting will help ALLIED and their brand partners more easily navigate future compliance requirements and create a point of differentiation at retail, where customers are increasingly interested in making informed buying decisions.”