From the Sector

Reset
541 results
Loke Jacket Foto (c) Helly Hansen
23.04.2025

Loke Jacket: Helly Hansen präsentiert eine Jacke für alle und alles

Die Berge sind für alle da – und die Loke Jacket von Helly Hansen wurde entwickelt, um allen die Möglichkeit zu geben, sich in den Bergen sicher und wohlzufühlen. Sie schützt, ohne einzuengen. Sie passt, ohne sich anzupassen. Und sie macht Lust aufs Losgehen. Ganz egal, wie das Ziel aussieht. Und ganz egal, ob das Wetter mitspielt.
 
Seit der Markteinführung 2014 ist die Loke Jacket aus der Verglas-Kollektion ein Bestseller der Helly Hansen Outdoor-Kollektion. Sie überzeugt durch Funktionalität, Vielseitigkeit und nicht zuletzt durch einen überragenden Preispunkt. Zum Start in die aktuelle Bergsaison wurde sie nun komplett überarbeitet. Ob groß oder klein, jung oder alt – und ganz gleich, welche Erfahrung und Körperform man mitbringt:  Die Loke Jacket schützt zuverlässig vor Wind und Wetter und bietet ausreichend Flexibilität, um sich jeder Bewegung anzupassen. Sie bleibt leicht und komprimierbar, sodass sie in jedem Rucksack Platz findet. Die Belüftung unter den Armen und die verstellbare Kapuze bieten Komfort bei unterschiedlichsten Bedingungen.
 

Die Berge sind für alle da – und die Loke Jacket von Helly Hansen wurde entwickelt, um allen die Möglichkeit zu geben, sich in den Bergen sicher und wohlzufühlen. Sie schützt, ohne einzuengen. Sie passt, ohne sich anzupassen. Und sie macht Lust aufs Losgehen. Ganz egal, wie das Ziel aussieht. Und ganz egal, ob das Wetter mitspielt.
 
Seit der Markteinführung 2014 ist die Loke Jacket aus der Verglas-Kollektion ein Bestseller der Helly Hansen Outdoor-Kollektion. Sie überzeugt durch Funktionalität, Vielseitigkeit und nicht zuletzt durch einen überragenden Preispunkt. Zum Start in die aktuelle Bergsaison wurde sie nun komplett überarbeitet. Ob groß oder klein, jung oder alt – und ganz gleich, welche Erfahrung und Körperform man mitbringt:  Die Loke Jacket schützt zuverlässig vor Wind und Wetter und bietet ausreichend Flexibilität, um sich jeder Bewegung anzupassen. Sie bleibt leicht und komprimierbar, sodass sie in jedem Rucksack Platz findet. Die Belüftung unter den Armen und die verstellbare Kapuze bieten Komfort bei unterschiedlichsten Bedingungen.
 
Das Original wurde um moderne, fortschrittliche Technologien und Details ergänzt. Die Kombination aus 100 % recyceltem 40-Denier-Ripstop-Gewebe mit HELLY TECH® Performance in einer 2,5-lagigen Konstruktion hebt Wetterschutz und Performance auf ein neues Level. Um die empfindliche Membran zu schützen, wurde ein individueller Helly Hansen Schutzprint in das Design integriert. Für mehr Tragekomfort wurde die Passform verbessert.
 
Mit Blick auf maximale Langlebigkeit ließ sich das Designteam von Helly Hansens Segel-Kollektion inspirieren und integrierte einen Frontreißverschluss, der sich reparieren lässt – ein klares Plus für die Lebensdauer der Jacke. Auch der in die Kapuze eingenähte RECCO®-Reflektor ist eine Premiere in dieser Preiskategorie. Das System erleichtert es Rettern im Notfall, die Jacke und damit den Hilfebedürftigen auch in abgelegensten Gebieten zu finden.
 
"Das Update unserer beliebten Loke Jacket hat lange auf sich warten lassen", sagt Philip Tavell, Vice President of Outdoor bei Helly Hansen. "Diese Jacke ist das Herzstück unserer Outdoor-Kollektion. Da immer mehr Menschen abseits ausgetretener Pfade in der Natur unterwegs sind, wollten wir unbedingt ein RECCO®-System integrieren. Es ist uns gelungen. Das macht uns stolz, da das bei Bekleidung in dieser Preiskategorie nicht üblich ist. Die Loke Jacket ist somit einzigartig und noch vielseitiger als zuvor."

Source:

Helly Hansen

23.04.2025

Global Fashion Agenda announces sequel to ‘Fashion Redressed’ series

In celebration of Earth Day, Global Fashion Agenda (GFA) announced the development of a new film series produced by BBC StoryWorks, the award-winning commercial content division of BBC Studios.
 
GFA launched Fashion Redressed in 2023, a series showcasing innovations that aim to advance sustainability in fashion and the inspiring stories of the changemakers behind them. Launched on BBC.com, the series spotlighted creative solutions driving social and environmental progress – from silk-inspired scientists in Helsinki to cultural appreciation in Arizona.

With over five million video views and record-breaking engagement on social media, the series resonated globally. Showcased at Global Fashion Summits in Copenhagen and Boston, it sparked vital conversations on fashion's future, blending storytelling with industry innovation.

Now, as the highly-anticipated forum for sustainability in fashion, Global Fashion Summit, approaches, a new season is set to explore an industry amid transformation, as it moves from commitments to urgent implementation and adaptation.

In celebration of Earth Day, Global Fashion Agenda (GFA) announced the development of a new film series produced by BBC StoryWorks, the award-winning commercial content division of BBC Studios.
 
GFA launched Fashion Redressed in 2023, a series showcasing innovations that aim to advance sustainability in fashion and the inspiring stories of the changemakers behind them. Launched on BBC.com, the series spotlighted creative solutions driving social and environmental progress – from silk-inspired scientists in Helsinki to cultural appreciation in Arizona.

With over five million video views and record-breaking engagement on social media, the series resonated globally. Showcased at Global Fashion Summits in Copenhagen and Boston, it sparked vital conversations on fashion's future, blending storytelling with industry innovation.

Now, as the highly-anticipated forum for sustainability in fashion, Global Fashion Summit, approaches, a new season is set to explore an industry amid transformation, as it moves from commitments to urgent implementation and adaptation.

With education and awareness of current barriers at the core, the series will bring to screen the stories of organisations and trailblazers working to close the loop on the circular economy, drive greater social equity through collective courage or seek to redesign fashion futures with new technologies and innovations.
 
BBC StoryWorks’ creative teams will work directly with selected partners to produce vivid, human-centric pieces of branded content for the campaign, and partners will be supported by BBC StoryWorks and the Global Fashion Agenda to promote the content through a variety of platforms.

The new series will go live on a dynamic, branded microsite on BBC.com in early 2026, engaging BBC.com’s 175 million monthly browsers, further amplified by GFA channels and its network.
GFA is calling on its ecosystem to share their stories for potential inclusion in the commercial series. If your organisation has a story to share, please submit your expression of interest by filling in the short form at www.bbcstudios.com/fashionredressed by 9th May 2025.

Source:

Global Fashion Agenda

Examples of PET fine denier spunbond nonwovens (c) Freudenberg Performance Materials
23.04.2025

Freudenberg Performance Materials: Fine denier spunbond nonwovens for industrial applications

The fine filament nonwoven technology from Freudenberg Performance Materials is made from a wide variety of polymers and blends using mono or bico fibers. The high flexibility and broad customization options provide benefits in a wide range of markets and applications – from roofing membranes to liquid filtration, as well as specific applications such as dehumidification products and artificial turf.

Freudenberg’s innovative fine denier spunbond materials rely on flexible manufacturing capabilities, which enable a high level of customization. They can be made of PET, PE or PP, not only as 100% composition but also in many different combinations, e.g. PET/PE, PET/coPET or PET/mPP, using mono or bico fibers with titer ranging from 2.5 to 3 dtex. The material weight spans 17 to 140gsm. The nonwovens are strongly bonded thanks to thermal bonding provided either by flat calendering or point sealing. The technology enables lightweight solutions with high tensile and tear strength, as well as a smooth and uniform surface.

The fine filament nonwoven technology from Freudenberg Performance Materials is made from a wide variety of polymers and blends using mono or bico fibers. The high flexibility and broad customization options provide benefits in a wide range of markets and applications – from roofing membranes to liquid filtration, as well as specific applications such as dehumidification products and artificial turf.

Freudenberg’s innovative fine denier spunbond materials rely on flexible manufacturing capabilities, which enable a high level of customization. They can be made of PET, PE or PP, not only as 100% composition but also in many different combinations, e.g. PET/PE, PET/coPET or PET/mPP, using mono or bico fibers with titer ranging from 2.5 to 3 dtex. The material weight spans 17 to 140gsm. The nonwovens are strongly bonded thanks to thermal bonding provided either by flat calendering or point sealing. The technology enables lightweight solutions with high tensile and tear strength, as well as a smooth and uniform surface.

Advantages for the construction industry
Suited for construction applications such as roofing & facade membranes, vapor barriers and house wrappings, Freudenberg lightweight fine denier nonwovens complement the well-known Terbond®, Texbond® and Colback® solutions for the construction market. They deliver mechanical strength and, in particular, a high nail tear strength as required by the market. Moreover, they have high UV and temperature resistance and stability thanks to the PET composition.

Filtration applications
The fine denier technology is also marketed under the Filtura® brand, specifically suited for liquid filtration, e.g. coolants & lubricants. The technology provides high efficiency and a regular surface, as well as new capabilities with PET-PA and PET-PE nonwovens. Support media applications for glass fiber, nano and activated carbon also benefit from the lightweight fine denier nonwovens as protective layers.

Packaging and coating: Efficient converting and high durability
The fully synthetic PET/PE fine denier materials are ideal for packaging applications such as desiccant bags and other dehumidifier products. They enable the efficient and fast production of such pouches due to their exceptional hot sealing capabilities, with no need for chemical binders or additional treatments. Freudenberg’s technology provides high strength, high abrasion resistance and high durability, allowing for long-lasting desiccant bags.

In the coating industry, too, Freudenberg’s fine denier spunbonds contribute to enhanced process efficiency. The materials are chemically resistant and have good thermal stability. High-quality coating results can be achieved by using these materials as coating substrates, thanks to their smooth and even surface. The material properties can be customized for coating, laminating and concealing applications thanks to different combinations of polymers, fiber types and bonding technologies. For example, a specific very lightweight flat bonded variant of the material is an ideal coating substrate for cold wax depilatory strips, providing the necessary high mechanical strength and material flexibility.

Other applications for Freudenberg’s fine filament technology are crop covers in agriculture, decoration applications and other industrial or consumer applications.

Source:

Freudenberg Performance Materials

INDA International Trade Handbook Graphic by INDA
23.04.2025

INDA International Trade Handbook – Comply with U.S. international trade law


INDA, the Association of the Nonwoven Fabrics Industry, announced the INDA International Trade Handbook, available in the INDA store and free to download for INDA members.

The handbook was written in partnership with the law firm Sandler, Travis & Rosenberg P.A. and represents several months of work compiling U.S. trade and customs policy and compliance information impacting the nonwovens sector. The handbook is a comprehensive, 240-page guide to help you and your business understand and comply with U.S. international trade law.  

Information included in the handbook features active tariffs on goods coming into the U.S. as of April 9, 2025, and tariff rates and classification codes for nonwoven roll goods and finished goods. You can preview the table of contents here.


INDA, the Association of the Nonwoven Fabrics Industry, announced the INDA International Trade Handbook, available in the INDA store and free to download for INDA members.

The handbook was written in partnership with the law firm Sandler, Travis & Rosenberg P.A. and represents several months of work compiling U.S. trade and customs policy and compliance information impacting the nonwovens sector. The handbook is a comprehensive, 240-page guide to help you and your business understand and comply with U.S. international trade law.  

Information included in the handbook features active tariffs on goods coming into the U.S. as of April 9, 2025, and tariff rates and classification codes for nonwoven roll goods and finished goods. You can preview the table of contents here.

Source:

INDA

AZL Open Day © DF Fotografie – Dominik Fröls
23.04.2025

AZL Open Day: Insights into the Future of Lightweight Design

Technically and economically viable lightweight production based on fiber-reinforced plastics and multi-material systems requires an integrated approach. Due to the almost unlimited combination possibilities of different materials and the very complex interactions between materials, component design, manufacturing processes and the machine and system components, an optimal production process requires a direct link between materials science, process engineering and production technology.

Technically and economically viable lightweight production based on fiber-reinforced plastics and multi-material systems requires an integrated approach. Due to the almost unlimited combination possibilities of different materials and the very complex interactions between materials, component design, manufacturing processes and the machine and system components, an optimal production process requires a direct link between materials science, process engineering and production technology.

As the official center for “Composite-based Lightweight Production” of the RWTH Aachen Campus, AZL Aachen GmbH uses its strong network to provide these capacities and possibilities on an interdisciplinary basis. Within walking distance, researchers and students are working on the latest technologies for the cost-efficient development and production of lightweight components on one of the largest research landscapes in Europe - the RWTH Aachen Campus: Aachen Center for Integrative Lightweight Production of RWTH Aachen University, Fraunhofer Institute for Production Technology IPT, Fraunhofer Institute for Laser Technology ILT, Institute for Automotive Engineering (ika) of RWTH Aachen University, Institute for Plastic Processing in Industry and Craft at RWTH Aachen University, Institute of Structural Mechanics and Lightweight Design (SLA) of RWTH Aachen University, Laboratory for Machine Tools and Production Engineering (WZL) of RWTH Aachen University, Production Engineering of E-Mobility Components (PEM) of RWTH Aachen University, Welding and Joining Institute (isf) of RWTH Aachen University.

Exklusive insights into the latest lightweight technologies

Once a year, the AZL Open Day offers an exclusive and unique insight into the R&D capacities of the institutes in the field of lightweight construction and sustainable mobility. This year, nine AZL partner institutes opened their machine halls and research laboratories on April 9, 2025 to provide interested industrial players with comprehensive insights into their current focus areas along the value chain. Among other things, the institutes presented high-precision laser processes for plastics processing, new joining processes for thermoplastic composites, 5-axis CNC machining with real-time quality management, large-format 3D printing and their own tape lines & tape integration. Design, prototyping and testing of products & solutions such as crash-optimized vehicle structures, thermoplastic pressure vessels, digital twins for structural-mechanical monitoring as well as prototyping and recycling approaches for battery systems were also demonstrated. The range of topics, key activities & infrastructure, seen at the Open Day, enables new technologies to be tested under real production conditions and efficiently brought to market maturity.

“The AZL Open Day is a great opportunity to discover the numerous technology centers, labs, prototyping and testing facilities that are available on the Aachen campus, that makes it unique in its kind. The AZL organization and teams located there are a true catalyst for new projects and development for the Composites industry: they are creating the link between Market analysis & technology scouting, academic research resources and business opportunities with their industrial partners. They are currently working on several topics that are at the forefront of Composites” reports Éric Pierrejean, CEO of the JEC Group. Apart from being there as an interested participant, he also gave the audience an insight into the key topics and trends in the composites industry as seen at this year's JEC World Show.

Efficient use of established infrastructures & know-how

As a one-stop shop for lightweight solutions, AZL offers an interface for successful cooperation between research and industry. In close coordination between scientific developments and specific customer requirements, solutions are developed in a targeted and tailor-made manner: as part of the AZL partnership, consortial projects or individual projects. In addition to the know-how of the institutes, cooperation with the AZL's industrial partner network also enables direct access to the necessary infrastructure of components, materials, tools and machine and system parts, which can be tested, developed or newly constructed in integrated process chains on a large scale.

Thanks to the close networking between science, industry and the AZL team of experts, companies can access an established infrastructure and utilize synergies for their projects.
The date for the next AZL Open Day will be announced in the second half of the year.

 

Source:

AZL Aachen GmbH

23.04.2025

adidas: Better-than-expected first quarter results

adidas announced preliminary results for the first quarter of 2025. The company’s revenues grew nearly € 700 million and reached € 6,153 million in Q1 (2024: € 5,458 million).

In currency-neutral terms, sales increased 13%. Excluding Yeezy sales in the prior year, currency-neutral revenues for the adidas brand increased 17% during the quarter, driven by double-digit growth across all markets and channels.

The company’s gross margin improved 0.9 percentage points to 52.1% (2024: 51.2%). The year-over-year increase of the gross margin for the adidas brand was even stronger at 1.6 percentage points. Operating profit improved strongly to € 610 million in Q1 (2024: € 336 million), reflecting an operating margin of 9.9% (2024: 6.2%).

Having completed the sale of the remaining Yeezy inventory at the end of last year, the company’s results for the first quarter of 2025 do not include any Yeezy contribution.

adidas announced preliminary results for the first quarter of 2025. The company’s revenues grew nearly € 700 million and reached € 6,153 million in Q1 (2024: € 5,458 million).

In currency-neutral terms, sales increased 13%. Excluding Yeezy sales in the prior year, currency-neutral revenues for the adidas brand increased 17% during the quarter, driven by double-digit growth across all markets and channels.

The company’s gross margin improved 0.9 percentage points to 52.1% (2024: 51.2%). The year-over-year increase of the gross margin for the adidas brand was even stronger at 1.6 percentage points. Operating profit improved strongly to € 610 million in Q1 (2024: € 336 million), reflecting an operating margin of 9.9% (2024: 6.2%).

Having completed the sale of the remaining Yeezy inventory at the end of last year, the company’s results for the first quarter of 2025 do not include any Yeezy contribution.

adidas CEO Bjørn Gulden:
“I am very proud of what our team achieved in Q1. Double-digit growth across all markets and channels in today’s volatile environment shows the strength of our brand and underlines the great job our people are doing. The operating profit of € 610 million and the 9.9% operating margin prove the great potential of our company. A great quarter!”

adidas will publish its final set of financial results for the first quarter on April 29, 2025.

More information:
adidas financial year 2024
Source:

adidas AG

23.04.2025

Green Development in China: Opportunities & Challenges for European SMEs

After years of giving precedence to economic growth over environmental considerations, China has set ambitious goals to tackle ecological challenges and to emerge as a global leader in green innovation.

For European SMEs, China's green transformation can unlock opportunities in sectors such as renewable energy, environmental technologies, sustainability consulting, and ESG services. However, challenges remain, and many European firms face hurdles in matters of compliance with the country’s strict and evolving regulatory landscape.

On 24 April, the EU SME Centre and European Union Chamber of Commerce in China are inviting European SMEs to a workshop on China’s green development sector, its emerging market opportunities and challenges to prepare for.

Thursday 24 April
In Shenzhen & Online
10:00 – 11:30 Brussels Time / 16:00 – 17:30 Beijing Time

Agenda: CST – China Standard Time
16:00 – 16:05 Opening remarks
- Klaus Zenkel, Vice President and Chair of the South China Board, European Chamber
- Liam Jia, Team Leader, EU SME Centre

After years of giving precedence to economic growth over environmental considerations, China has set ambitious goals to tackle ecological challenges and to emerge as a global leader in green innovation.

For European SMEs, China's green transformation can unlock opportunities in sectors such as renewable energy, environmental technologies, sustainability consulting, and ESG services. However, challenges remain, and many European firms face hurdles in matters of compliance with the country’s strict and evolving regulatory landscape.

On 24 April, the EU SME Centre and European Union Chamber of Commerce in China are inviting European SMEs to a workshop on China’s green development sector, its emerging market opportunities and challenges to prepare for.

Thursday 24 April
In Shenzhen & Online
10:00 – 11:30 Brussels Time / 16:00 – 17:30 Beijing Time

Agenda: CST – China Standard Time
16:00 – 16:05 Opening remarks
- Klaus Zenkel, Vice President and Chair of the South China Board, European Chamber
- Liam Jia, Team Leader, EU SME Centre

16:05 – 16:25 Green Development in China: Opportunities and Challenges for European SMEs in China
Nathalie Ieong, Senior Project Manager and Expertise Manager, Terao Asia

16:25 – 16:45 Update on the European Commission’s Simplified Rules on Sustainability and Their Potential Impact on EU SMEs in China
Prabhu Ramkumar, Vice President and Head of Sustainaibility of TÜV SÜD North Asia

16:45 – 17:15 Panel Discussion: Industry Case Studies & Best Practices
Moderator: Filippo Pallaroni, Training Centre Coordinator, EU SME Centre

Panellists:
Nathalie Ieong, Senior Project Manager and Expertise Manager, Terao Asia
Prabhu Ramkumar, Vice President and Head of Sustainaibility, TÜV SÜD North Asia
Christian Gassner, Vice Chair of the European Chamber Manufacturing Forum
Tobias Könings, Vice Chair of the European Chamber SME Forum
Jiahui Lu, Associate Vice President of Towngas Smart Energy

17:15 – 17:25 Q&A session

17:25 – 17:30 Closing remarks

Online registration

Source:

EU SME Centre

ISKO unveils FW 26/27 at Kingpins Photo by ISKO
17.04.2025

Highperformance denim: ISKO unveils FW 26/27 at Kingpins

ISKO’s new FW 26/27 collection explores a diverse and ambitious vision for sustainable denim. With a strong focus on fiber innovation, the collection incorporates organic and regenerative cellulosic fibers, alongside Next-Gen circular materials powered by RE&UP — transforming end-of-life textiles into high-performance fabrics that rival the durability and comfort of virgin fibers.

Among the highlights of the FW 26/27 collection is RECODE DENIM, ISKO’s latest breakthrough in circular denim technology. Built on advanced recycled content and proprietary weaving innovation, RECODE sets a new benchmark for quality, resource efficiency, and scalability — seamlessly integrating sustainability with style.

This season also marks the debut of new fabric technologies that elevate denim’s potential for both performance and creativity:

ISKO’s new FW 26/27 collection explores a diverse and ambitious vision for sustainable denim. With a strong focus on fiber innovation, the collection incorporates organic and regenerative cellulosic fibers, alongside Next-Gen circular materials powered by RE&UP — transforming end-of-life textiles into high-performance fabrics that rival the durability and comfort of virgin fibers.

Among the highlights of the FW 26/27 collection is RECODE DENIM, ISKO’s latest breakthrough in circular denim technology. Built on advanced recycled content and proprietary weaving innovation, RECODE sets a new benchmark for quality, resource efficiency, and scalability — seamlessly integrating sustainability with style.

This season also marks the debut of new fabric technologies that elevate denim’s potential for both performance and creativity:

  • ISKO™ We’Raw – delivers an authentic raw denim aesthetic that resists shrinkage, fading, and distortion, even after repeated home washing.
  • ISKO™ FitWise – engineered for lasting structure and a smart, adaptive fit with zero compromise on comfort.
  • ISKO™ Wondersoft – combines silky softness and authentic denim texture using sustainable fibers like modal and lyocell.

From rich textures to sculpted silhouettes, the collection embraces a deep winter palette — dark indigos, blackened hues, and earthy browns – further elevated by TINTED MANIA, a curated series of tone-on-tone color effects that enrich the visual depth of each garment. Fabric weights range from 9 oz to 15 oz, offering versatility and adaptability across seasonal applications.

ISKO™ Multitouch, introduced in SS26, remains a key fabric concept for the FW 26/27 season. Known for its ability to deliver multiple textures and finishes from a single fabric, it continues to empower designers with options like 3D effects, permanent embossing, vintage-inspired wash-downs, and soft or firm hand feels – all achieved through responsible finishing processes that reduce environmental impact.

“With this collection, we’re continuing to merge fashion and function – introducing new updates in finishing and construction that reflect the latest industry trends,” said Fatma Korkmaz, Product Development Manager at ISKO. “We see a clear resurgence in demand for stretch, and have focused on delivering smart, adaptive solutions that meet both performance and aesthetic needs. We’Raw, FitWise, and RECODE Denim aren’t just technical breakthroughs — they embody our vision for the future of denim, where innovation, comfort, and responsibility go hand in hand.”

More information:
Isko Kingpins Denim
Source:

ISKO

17.04.2025

New members to Lenzing’s supervisory board

On April 17, 2025, the 81st Annual General Meeting of Lenzing AG adopted the resolution to discharge the members of the Managing and Supervisory Boards acting in the 2024 financial year and set the remuneration of the Supervisory Board members for the 2025 financial year.

In addition, a revised remuneration policy was approved. In order to align the remuneration policy for the Managing Board even more closely with the interests of shareholders, the link to share price performance in performance-based remuneration, in particular, was further strengthened. The new remuneration policy of Lenzing AG is also linked to non-financial sustainability criteria (ESG) in addition to financial performance criteria.

KPMG Austria GmbH Wirtschaftsprüfungs- u. Steuerberatungsgesellschaft was appointed as the auditor for both the separate and the consolidated financial statements and also as the auditor of the sustainability reporting for the 2025 financial year.

On April 17, 2025, the 81st Annual General Meeting of Lenzing AG adopted the resolution to discharge the members of the Managing and Supervisory Boards acting in the 2024 financial year and set the remuneration of the Supervisory Board members for the 2025 financial year.

In addition, a revised remuneration policy was approved. In order to align the remuneration policy for the Managing Board even more closely with the interests of shareholders, the link to share price performance in performance-based remuneration, in particular, was further strengthened. The new remuneration policy of Lenzing AG is also linked to non-financial sustainability criteria (ESG) in addition to financial performance criteria.

KPMG Austria GmbH Wirtschaftsprüfungs- u. Steuerberatungsgesellschaft was appointed as the auditor for both the separate and the consolidated financial statements and also as the auditor of the sustainability reporting for the 2025 financial year.

Elections to the Supervisory Board
The Annual General Meeting also elected Patrick Lackenbucher and Leonardo Grimaldi as new members of the Supervisory Board of Lenzing AG until the end of the Annual General Meeting that adopts the resolution that discharges the Supervisory Board members acting in the 2029 financial year. The mandate of Stefan Fida was also extended until the end of the Annual General Meeting that adopts the resolution that discharges the Supervisory Board members acting in the 2029 financial year.

The elections to the Supervisory Board were due to the expiry of the terms of office of Stefan Fida and of Cord Prinzhorn, who is thereby stepping down from the Supervisory Board in order to concentrate in the future on both existing as well as new tasks within the B&C Group. Marcelo Feriozzi Bacci had already stepped down from the Supervisory Board at his own request on December 6, 2024.

As a consequence, the Supervisory Board of Lenzing AG continues to consist of ten members elected by the Annual General Meeting: Carlos Aníbal de Almeida Junior, Cornelius Baur, Helmut Bernkopf, Stefan Fida, Markus Fürst, Franz Gasselsberger, Leonardo Grimaldi, Patrick Lackenbucher, Gerhard Schwartz and Astrid Skala-Kuhmann. Stefan Ertl, Stephan Gruber, Bonita Haag, Helmut Kirchmair and Johann Schernberger were delegated to the Supervisory Board by the Works Council.

At the constituent meeting of the Supervisory Board following the Annual General Meeting, Patrick Lackenbucher was elected Chairman, Carlos de Almeida was elected First Deputy Chairman and Stefan Fida was elected Second Deputy Chairman of the Supervisory Board.

Source:

Lenzing AG

StitchTogether project Photo Euratex
17.04.2025

StitchTogether project - Turkish social partners present the Istanbul Declaration

On 8-9 April 2025, social partners from the Turkish textile industry met in Istanbul to discuss different topics such as the green and digital transition, due diligence and brand responsibility, skills and training in the textile sector, as well as the next steps in their efforts to achieve broader and more effective social dialogue.

In the context of the EU-funded StitchTogether project, which aims at promoting social partnerships in the European Textiles and Clothing Industry in seven countries in the EU and Türkiye, this seminar was also the occasion to draft the Istanbul Declaration: a joint statement to emphasise the social partners’ strong commitment to work together.

The meeting in Türkiye brought together representatives of the Turkish textile industry, including the Turkish employer association (TTSİS), national trade unions (Teksif, Öz İplik İş, DİSK Tekstil), brands representatives, the Ministry of Labour and stakeholders from the International Labour Organisation (ILO) and the Social Labour Convergence Programme, to discuss the future of the industry.

On 8-9 April 2025, social partners from the Turkish textile industry met in Istanbul to discuss different topics such as the green and digital transition, due diligence and brand responsibility, skills and training in the textile sector, as well as the next steps in their efforts to achieve broader and more effective social dialogue.

In the context of the EU-funded StitchTogether project, which aims at promoting social partnerships in the European Textiles and Clothing Industry in seven countries in the EU and Türkiye, this seminar was also the occasion to draft the Istanbul Declaration: a joint statement to emphasise the social partners’ strong commitment to work together.

The meeting in Türkiye brought together representatives of the Turkish textile industry, including the Turkish employer association (TTSİS), national trade unions (Teksif, Öz İplik İş, DİSK Tekstil), brands representatives, the Ministry of Labour and stakeholders from the International Labour Organisation (ILO) and the Social Labour Convergence Programme, to discuss the future of the industry.

Together, social partners call upon the Government and the European Union to support the upcoming transformation of the textile and clothing industries, technology and skills upgrades, regional development and just transition. The Istanbul Declaration also includes a series of priorities, confirming social partners’ commitment in working together for a more competitive and fair Turkish textile industry.   

Judith Kirton-Darling, IndustriAll Europe's general secretary stated that “There are more than 1 million workers in the textile industry in Türkiye, who are facing many challenges which they have to adapt to. We stand in solidarity with our Turkish partners and recall the fundamental importance of freedom of association and freedom of collective bargaining in both law and practice, essential for the sector’s economic resilience.”

Dirk Vantyghem, EURATEX Director General, stressed that “Turkish companies face important challenges to adapt to a fast changing environment. This requires flexibility and joint efforts from workers and employers alike, to remain competitive. A constructive and open social dialogue is critical in this regard.”

Source:

Euratex

INDA Honors Carl Cucuzza and Lynda Kelly with 2025 Lifetime Service Awards Graphic by INDA
17.04.2025

INDA Honors Carl Cucuzza and Lynda Kelly with 2025 Lifetime Service Awards

INDA, the Association of the Nonwoven Fabrics Industry, proudly announces Carl Cucuzza and Lynda Kelly as the recipients of the 2025 INDA Lifetime Service Awards. Carl and Lynda are being recognized for their key contributions to the advancement of the nonwovens industry and INDA.

“I am thrilled to recognize Carl and Lynda for their exceptional dedication and impactful contributions,” said Matt O’Sickey, PhD, Director of Education & Technical Affairs at INDA. “Their unwavering commitment and tireless advocacy play vital roles in shaping the future of the nonwovens industry. I am looking forward to seeing and giving them their Awards at Hygienix and IDEA®25.”

 

  • Carl Cucuzza will receive his award during the Hygienix™ Conference on November 18th at 4:30 pm.
  • Lynda Kelly will receive her award during IDEA®25 on April 29th at 4:45 pm.

Here are the Award recipients:

INDA, the Association of the Nonwoven Fabrics Industry, proudly announces Carl Cucuzza and Lynda Kelly as the recipients of the 2025 INDA Lifetime Service Awards. Carl and Lynda are being recognized for their key contributions to the advancement of the nonwovens industry and INDA.

“I am thrilled to recognize Carl and Lynda for their exceptional dedication and impactful contributions,” said Matt O’Sickey, PhD, Director of Education & Technical Affairs at INDA. “Their unwavering commitment and tireless advocacy play vital roles in shaping the future of the nonwovens industry. I am looking forward to seeing and giving them their Awards at Hygienix and IDEA®25.”

 

  • Carl Cucuzza will receive his award during the Hygienix™ Conference on November 18th at 4:30 pm.
  • Lynda Kelly will receive her award during IDEA®25 on April 29th at 4:45 pm.

Here are the Award recipients:

Carl Cucuzza: INDA Lifetime Service Award
“I am deeply honored and thankful to receive this Lifetime Service Award from INDA. It has been a blessing to collaborate with a close-knit community of dedicated professionals who continually innovate in ways that improve lives while protecting the environment. I’m grateful for the recognition and continue to be excited to see steady growth through the entrepreneurial spirit that is a hallmark of this industry.”

Carl Cucuzza, prior to retirement, was President and Managing Partner of Teknoweb North America, a key supplier of converting equipment for wet and dry wipes, facemasks, and similar disposable products. He also partnered with his son in establishing the Hot Melt Supply Company, which provides service and support for adhesive applications in the disposables, product assembly, and packaging industries.

Prior to that, Carl was General Manager of Newco Enterprises, Inc. and Global Sales and Marketing Manager for the Nonwovens Systems Group of Nordson Corporation. In that role, Carl directly managed the North American and European sales efforts to disposables producers and personally coordinated hot melt systems sales and support activities for a major producer’s global baby diaper production expansion through the 1990s.

Carl is a past board member of INDA, Organizing Committee member, Moderator and Presenter for over 35 years at Vision, WOW, Hygienix, and various other domestic and international conferences. He has been recognized by the state of Georgia with the Award for Product Development and Management Excellence and has received seven patents for machinery and processes for the production of disposable products. He has also published numerous technical papers and articles, consulted on disposables projects, and acted as an expert witness.

Born and raised in Bradford, PA, and living in Monroe, GA, he and his wife Toni have been married for 47 years and have four children and four grandchildren,

Lynda Kelly: INDA Lifetime Service Award
“I am truly humbled and honored to receive the INDA Lifetime Service Award. Growing up in this amazing industry has been a remarkable journey, working alongside so many incredible colleagues across the globe to develop and sell unique nonwoven product solutions and technologies. As an industry, we have achieved so much over the decades, and I am proud to have been part of its evolution. It has truly been an incredible experience!

Lynda Kelly served as Senior Vice President, Americas & Business Development for Suominen Corporation until her retirement in 2023, due to health challenges. She dedicated nearly a decade to Suominen, where she led the Care team then transitioned to lead Americas sales team alongside global product and business development professionals. Under her leadership, the company successfully advanced its sales, market presence, and innovative products to achieve optimal profitability.

Lynda began her career at Kendall, which later merged into International Paper/Veratec and eventually became BBA Nonwovens. Throughout her tenure, she managed sales and marketing across various sectors, advancing into leadership roles. Early in her career, she embraced an expatriate assignment in Toronto, Canada, which provided her with early exposure to the rapidly growing spunmelt market.

In addition to her time at Suominen, Lynda brought deep expertise to the nonwovens industry through 11 years at First Quality Nonwovens, where she helped expand their spunmelt nonwovens offerings in the medical market. She also gained valuable insights into consulting during her two years with John Starr.

A devoted contributor to the nonwovens industry, Lynda remains a long-term supporter of INDA initiatives. She played a significant role as a key member of INDA’s AAMI medical disposable standards committee, helping to shape critical industry-wide guidelines. From 2019 to 2022, she served on the INDA Board of Directors, navigating the challenges and opportunities presented by the pandemic and advocating for collaboration across the sector. While at Suominen, she championed wellness-focused events like the “Run or Walk with Suominen,” blending industry engagement with health, fun, and community.

Lynda’s passion for the nonwovens industry extended beyond her professional contributions. Known for her enthusiasm, she often turned personal encounters into learning opportunities. For example, she would often examine new nonwoven products in a hospital or doctor’s office to spark inspiration. This curiosity drove her to learn more, initiate meaningful conversations, and implement innovative changes within her own teams.

Above all, Lynda cherishes the relationships she developed throughout her career. From colleagues to friends, she believes the most rewarding part of her journey was the people who enriched it. For Lynda, the true heart of the nonwovens industry has always been the connections and partnerships that make it thrive.

Source:

INDA

17.04.2025

Insolvenzen und Kundenabwanderung bei 15 Euro Mindestlohn

Der BTE begrüßt und unterstützt ausdrücklich die Erklärung des HDE Handelsverband Deutschland und weiterer bedeutender Wirtschaftsverbände gegen einen staatlich festgelegten Mindestlohn. Die aktuelle Diskussion um eine politisch vorgegebene Erhöhung des Mindestlohns auf 15 Euro im Jahr 2026 lässt auch viele Textil-, Schuh- und Lederwarenhändler um ihre Existenz bangen.  

Der BTE begrüßt und unterstützt ausdrücklich die Erklärung des HDE Handelsverband Deutschland und weiterer bedeutender Wirtschaftsverbände gegen einen staatlich festgelegten Mindestlohn. Die aktuelle Diskussion um eine politisch vorgegebene Erhöhung des Mindestlohns auf 15 Euro im Jahr 2026 lässt auch viele Textil-, Schuh- und Lederwarenhändler um ihre Existenz bangen.  

Ein Großteil der Unternehmen kann sich eine solch hohe Kostensteigerung betriebswirtschaftlich nicht leisten. Im stationären Textil- und Outfithandel stagnieren seit Jahren die Umsätze, während die Kosten in den letzten fünf Jahren um rund 20 Prozent gestiegen sind. Die Mindestlöhne haben sich seit Anfang 2022 sogar um über 30 Prozent erhöht. „Viele mittelständische Fachgeschäfte würde eine weitere Steigerung auf 15 Euro und die damit notwendigen Anpassungen in höheren Gehaltsstufen in die roten Zahlen treiben“, erläutert BTE-Präsident Mark Rauschen.
 
Das läge vor allem daran, dass Kostensteigerungen wegen des intensiven Wettbewerbs in der gesamten Fashionbranche kaum an die Kunden weitergegeben werden könnten. Ansonsten wanderten die Kunden in preiswertere Handelsformate ab. „Im ungünstigsten Fall landen sie dann bei asiatischen Billigplattformen mit oft minderwertiger und zum Teil rechtlich nicht verkaufsfähiger Ware“, warnt Rauschen. „So gehen Arbeitsplätze und Steuereinnahmen in Deutschland verloren!“
 
Selbst tragen können die meisten Geschäfte solch hohe Personalkostensteigerungen nicht. Nach einer aktuellen BTE-Umfrage waren die Hälfte der Textil-, Schuh- und Lederwarenhändler bereits im letzten Jahr defizitär (inkl. kalkulatorischer Kosten). Bei mehr als einem Viertel betrug der operative Verlust sogar mehr als fünf Prozent vom Umsatz. „Wenn jetzt als Folge der Mindestlohnerhöhung die Gehälter überdurchschnittlich steigen, rechnen wir mit einer Insolvenz- und Schließungswelle im Fashion- und Schuhhandel“, prognostiziert der BTE-Präsident.

Dabei sind gerade mittelständische Fachgeschäfte auf gute Mitarbeiter angewiesen, weil sie ihren Kunden eine hohe Service- und Beratungsqualität bieten wollen. „Wir zahlen dafür gerne gute und leistungsgerechte Gehälter, einen politisch festgelegten Mindestlohn lehnen wir aber grundsätzlich ab“, konstatiert Mark Rauschen. „Die Tarifautonomie hat in Deutschland aus gutem Grund Verfassungsrang und muss vor politischen Eingriffen geschützt bleiben!“

Source:

BTE Handelsverband Textil Schuhe Lederwaren

Photo Eastman
16.04.2025

Naia™ On The Move debuts at Functional Fabric Fair

Eastman Naia™ is participating at this spring’s Functional Fabric Fair in Portland, a leading expo for high-performance and sustainable textiles focusing on outdoor, lifestyle, and activewear textiles. The event offers an ideal platform to unveil Naia™ On The Move, the latest application for dynamic and urban living.

Naia™ On The Move marks the next evolution in Eastman’s Naia™ cellulosic fiber development. This new blending solution concept extends the outstanding properties of Naia™ Renew staple fiber and is designed for the light sports activities and urban lifestyle segments. Manufactured through Eastman’s molecular recycling technology, Naia™ Renew fiber incorporates 60% sustainably sourced wood pulp and 40% recycled waste materials via GRS-certified mass balance. This enables the creation of high-quality cellulose acetate fibers with a significantly reduced environmental impact.

Eastman Naia™ is participating at this spring’s Functional Fabric Fair in Portland, a leading expo for high-performance and sustainable textiles focusing on outdoor, lifestyle, and activewear textiles. The event offers an ideal platform to unveil Naia™ On The Move, the latest application for dynamic and urban living.

Naia™ On The Move marks the next evolution in Eastman’s Naia™ cellulosic fiber development. This new blending solution concept extends the outstanding properties of Naia™ Renew staple fiber and is designed for the light sports activities and urban lifestyle segments. Manufactured through Eastman’s molecular recycling technology, Naia™ Renew fiber incorporates 60% sustainably sourced wood pulp and 40% recycled waste materials via GRS-certified mass balance. This enables the creation of high-quality cellulose acetate fibers with a significantly reduced environmental impact.

Naia™ On The Move is an application designed for active, everyday wear, showcasing how Naia™ Renew staple fiber blends deliver next-to-skin comfort, breathability, and a soft hand feel, along with superior moisture management and quick-dry capability. Garments stay fresh throughout the day, holding their shape and resisting pilling even after repeated washes. In addition, the application supports consumers navigating urban environments where shifting temperatures, humidity, and active routines call for adaptable apparel solutions.

Third-party testing confirms Naia™ Renew staple fiber can manage moisture and reduce odor more effectively than polyester, and at lower blend ratios. Furthermore, it combines well with fibers such as wool and polyester to enhance overall comfort and wearing experience. This adaptability empowers designers to create collections that are effortlessly stylish, responsibly made and always on the move.

After premiering in Shanghai, Naia™ On The Move makes its official debut in Portlandti “Naia™ On The Move was born from a clear need in the market, for materials that move with the rhythm of people’s lives,” said Chad Doub, global segment leader of staple fibers for Eastman’s textiles division. “It responds to how people really live today, bringing together everyday comfort and technical performance that last throughout the day.”

Functional Fabric Fair is the perfect setting for visitors to experience Naia™ On The Move and the full Naia™ range. Attendees can visit Naia™ from Eastman at Booth 920 to discover certified fiber solutions that unite comfort, function, and a more sustainable future for textiles.

Photo Euratex
16.04.2025

EURATEX & FTTH: Strategic Partnership to Strengthen Euro-Mediterranean Textile Cooperation

On Tuesday 15 April, EURATEX (the European Apparel and Textile Confederation) and FTTH (Fédération Tunisienne du Textile et de l’Habillement) formalised a new chapter in Euro-Mediterranean collaboration by signing a Memorandum of Understanding (MoU) in Monastir, Tunisia. The agreement reinforces the commitment of both parties to closer industrial cooperation, with a strong focus on sustainability, investment, and trade integration under the revised Pan-Euro-Mediterranean Convention.

The signature ceremony took place at the Monastir Technopole in the presence of senior representatives, including the Governor of Monastir, the Tunisian Minister of Industry, the EU Ambassador to Tunisia, and business leaders from both regions. It marked a significant step towards establishing a structured dialogue and actionable cooperation between two key textile industries, in the context of global supply chain shifts and increasing demand for sustainable production.

On Tuesday 15 April, EURATEX (the European Apparel and Textile Confederation) and FTTH (Fédération Tunisienne du Textile et de l’Habillement) formalised a new chapter in Euro-Mediterranean collaboration by signing a Memorandum of Understanding (MoU) in Monastir, Tunisia. The agreement reinforces the commitment of both parties to closer industrial cooperation, with a strong focus on sustainability, investment, and trade integration under the revised Pan-Euro-Mediterranean Convention.

The signature ceremony took place at the Monastir Technopole in the presence of senior representatives, including the Governor of Monastir, the Tunisian Minister of Industry, the EU Ambassador to Tunisia, and business leaders from both regions. It marked a significant step towards establishing a structured dialogue and actionable cooperation between two key textile industries, in the context of global supply chain shifts and increasing demand for sustainable production.

“Europe and Tunisia share a long-standing partnership. While our systems may differ, our industries are deeply complementary. In a time of regulatory transformation and increasing environmental ambitions, working together is essential,” said EURATEX President Mario Jorge Machado. “This MoU offers a practical framework to improve competitiveness, drive innovation, and reinforce the resilience of our shared textile ecosystem.”

The agreement also reflects a broader vision to revitalise and reinforce industrial partnerships across the Mediterranean. In an evolving geopolitical and economic context, Tunisia stands out as a trusted and strategically located partner. Deepening regional value chains, reducing dependency on distant sourcing, and fostering nearshoring solutions are not only economic imperatives, but also critical components of building a more sustainable and resilient European textile industry. The MoU with FTTH embodies this ambition by promoting a Mediterranean model of cooperation rooted in proximity, trust, and shared economic interests.

The Tunisian textile and apparel sector is a cornerstone of the national economy, accounting for over 160,000 jobs and more than 1,600 active companies. In 2024, Tunisia exported €2.5 billion in textiles and clothing to the EU, confirming its strategic position as a nearshoring partner. The MoU supports Tunisia’s ambition to become a modern, circular and competitive textile hub, while encouraging investment and industrial synergies with European partners.

As the European textile sector undergoes profound transformation, reinforced cooperation with neighbouring countries like Tunisia is essential to shape a more sustainable and strategic regional supply chain.

More information:
Euratex MoU Tunisia
Source:

Euratex

16.04.2025

1. BVSE DIGITAL SUMMIT 2025: Rückblick

Mit dem 1. BVSE DIGITAL SUMMIT 2025 will der bvse-Ausschuss Logistik, Technik und Digitalisierung ein deutliches Zeichen für die digitale Zukunft der Recycling- und Entsorgungsbranche setzen. Die hybride Veranstaltung Ende Februar in Bonn brachte rund 80 Teilnehmende vor Ort und online zusammen – mit praxisnahen Einblicken, innovativen Technologien und strategischen Impulsen rund um Digitalisierung, ERP-Systeme, Künstliche Intelligenz und Nachhaltigkeit. Im Zentrum standen konkrete Lösungen für den Mittelstand und die Frage, wie digitale Ansätze nicht nur Prozesse verbessern, sondern langfristige Wettbewerbsfähigkeit sichern können.

Digitalisierung als strategische Chance
Christian Kley, Vorsitzender des bvse-Ausschusses für Logistik, Technik und Digitalisierung, eröffnete den Summit mit einem klaren Appell: „Ich bin ein großer Fan der Digitalisierung. Ich sehe das als Riesenchance, sich wirklich auf die operativen Abläufe zu konzentrieren – auf den Kunden, auf die Mitarbeitenden.“ Er unterstrich, dass Digitalisierung kein Selbstzweck sei, sondern ein Instrument zur Stärkung von Effizienz, Transparenz und Zukunftsfähigkeit.

Mit dem 1. BVSE DIGITAL SUMMIT 2025 will der bvse-Ausschuss Logistik, Technik und Digitalisierung ein deutliches Zeichen für die digitale Zukunft der Recycling- und Entsorgungsbranche setzen. Die hybride Veranstaltung Ende Februar in Bonn brachte rund 80 Teilnehmende vor Ort und online zusammen – mit praxisnahen Einblicken, innovativen Technologien und strategischen Impulsen rund um Digitalisierung, ERP-Systeme, Künstliche Intelligenz und Nachhaltigkeit. Im Zentrum standen konkrete Lösungen für den Mittelstand und die Frage, wie digitale Ansätze nicht nur Prozesse verbessern, sondern langfristige Wettbewerbsfähigkeit sichern können.

Digitalisierung als strategische Chance
Christian Kley, Vorsitzender des bvse-Ausschusses für Logistik, Technik und Digitalisierung, eröffnete den Summit mit einem klaren Appell: „Ich bin ein großer Fan der Digitalisierung. Ich sehe das als Riesenchance, sich wirklich auf die operativen Abläufe zu konzentrieren – auf den Kunden, auf die Mitarbeitenden.“ Er unterstrich, dass Digitalisierung kein Selbstzweck sei, sondern ein Instrument zur Stärkung von Effizienz, Transparenz und Zukunftsfähigkeit.

Den inhaltlichen Auftakt machte Jens Bahnsen (Buhck) mit einer interaktiven Mentimeter-Umfrage, die die Vielfalt digitaler Fragestellungen im bvse-Mitgliedskreis – von ERP über Nachhaltigkeit bis zu Automatisierung – sichtbar machte.

ERP-Systeme: Rückgrat der digitalen Transformation
Anschließend sprach Christian Rust, Vertriebsleiter der AMCS Group, über die Rolle von ERP-Systemen als zentralem Bestandteil der digitalen Transformation in der Kreislaufwirtschaft. „ERP spielt eine zentrale Rolle als treibende Kraft der Kreislaufwirtschaft“, betonte Rust.

In seinem Vortrag ging er darauf ein, wie moderne ERP-Lösungen nicht nur die Effizienz betrieblicher Abläufe steigern, sondern gleichzeitig nachhaltige Geschäftsmodelle ermöglichen. Mit der AMCS Performance Sustainability Suite verfolgt das Unternehmen das Ziel, Wirtschaftlichkeit und Nachhaltigkeit zu verbinden – etwa durch KI-gestützte Tourenplanung, automatisierte Nachhaltigkeitsberichte und eine hohe Systeminteroperabilität.

Wichtig sei, eine einheitliche Datenbasis und eine offene IT-Architektur zu schaffen, um den steigenden Anforderungen an Transparenz, Ressourcenschonung und Compliance aktiv zu begegnen, hob Rust hervor.

ERP-Einführung: Mehr als nur ein IT-Projekt!
Zu den Herausforderungen bei der Einführung von ERP-Systemen ergänzte Ralf Linnemann (tegos group): „Ein ERP-System ist kein reines IT-Projekt – es ist ein Organisationsprojekt.“ Ohne Change Management, Mitarbeitereinbindung und klare Ziele sei eine erfolgreiche Einführung kaum möglich.

ERP-Systeme bieten laut Linnemann zahlreiche Chancen, von der Prozessautomatisierung über bessere Datenanalysen bis hin zu Nachhaltigkeit und Kundenorientierung. Sie helfen zudem, auf steigende gesetzliche Anforderungen, den Fachkräftemangel und die wachsende Marktdynamik zu reagieren, wobei Künstliche Intelligenz zunehmend integriert wird, etwa in der Routenplanung und automatisierten Berichterstattung.

Trotz dieser technischen Fortschritte bleibt jedoch der Mensch entscheidend: „Menschliche Differenzierungsexzellenz ist entscheidend – wer wie ein Roboter kommuniziert, kann auch durch einen ersetzt werden“, so Linnemann. Sein Fazit: Der Erfolg einer ERP-Einführung hängt davon ab, wie Technologie, strategische Ziele und der Mensch als Erfolgsfaktor miteinander kombiniert werden.

Digitalisierte Kreislaufwirtschaft: Von der Idee zur Vision
Die Kreislaufwirtschaft steht vor einem tiefgreifenden Wandel: Aus Abfall wird Rohstoff, aus linear wird zirkulär. Jens Duin von Synqony skizzierte in seinem Vortrag die digitale Transformation der Kreislaufwirtschaft und betonte: „Der Wandel bringt neue Anforderungen, auf die Unternehmen heute schon reagieren müssen – von steigenden regulatorischen Anforderungen bis zum Fachkräftemangel. Gleichzeitig eröffnen sich Chancen durch digitale Lösungen, die Prozesse automatisieren und Datenströme effizient managen.

„Derzeit erfolgt der Informationsaustausch in der Branche oft noch analog, doch moderne Software wie die Synqony-Software „Suite“ ermöglichen bereits eine durchgängig digitale Abbildung der Wertschöpfungskette. „Die Zukunft des digitalen Abfall- und Umweltmanagements liegt in der intelligenten, interoperablen Vernetzung aller Akteure, um Nachhaltigkeit, Effizienz und Compliance zu verbessern. Wer früh auf digitale Lösungen setzt, wird sich langfristig Wettbewerbsvorteile sichern“, versicherte Duin.

Von der Tonne bis zur Cloud – Die Zukunft ist vernetzt
Digitalisierung ist längst kein Zukunftsthema mehr – sie ist Realität und Notwendigkeit, insbesondere in der Entsorgungs- und Recyclingbranche. Digitalexperte Fabian Stärke, Solution Seller bei NETFACTORY GmbH, eröffnete seinen Vortrag mit einem klaren Appell: „Die größte Hürde der Digitalisierung ist nicht die Technologie. Es ist der Mensch.“

Damit rückte er bewusst den Menschen als Schlüsselfaktor in den Fokus. Es sind nicht fehlende Tools oder Systeme, sondern Routinen, Unsicherheiten und mangelnder Veränderungswille, die digitale Fortschritte bremsen.

Anhand eines praxisnahen Beispiels präsentierte Stärke anschließend eindrucksvoll den Transformationsweg eines mittelständischen Entsorgungsunternehmens mit 60 Mitarbeitenden und zehn Fahrzeugen: Papierbasierte Prozesse, Medienbrüche und Kommunikationsprobleme führten zur Abwanderung eines Großkunden – und offenbarten schonungslos die Schwächen des bestehenden Systems: „Die Prozesse, an die man sich klammerte, waren die eigentlichen Stolpersteine“, so Stärke.

Der Wendepunkt kam mit der Einführung digitaler Lösungen. Eine Bestell-App und ein Webportal ermöglichten automatische Auftragserstellung, reduzierten Fehler und erhöhten die Transparenz. Durch Füllstandsensoren in Containern wurden Leerfahrten um bis zu 30 % reduziert.

Doch für Fabian Stärke geht es um mehr als technische Einzellösungen: „Integration ist der Dirigent, der diese vielen einzelnen Systeme in eine harmonische Symphonie verbindet.“ Die konsequente Verknüpfung von Daten und Prozessen schafft Effizienz, reduziert manuelle Eingriffe und ermöglicht faktenbasierte Entscheidungen. Dabei stehen Zukunftstechnologien wie E-Rechnung, Webportale, der AVAL-Standard für nahtlose Schnittstellenkommunikation sowie Blockchain zur sicheren Nachverfolgung von Abfallströmen bereits in den Startlöchern.

Im Fazit zeichnete Stärke ein klares Bild vom Wandel: Wer sich auf die digitale Reise von der Tonne bis zur Cloud einlässt, steigert nicht nur Effizienz und Transparenz, sondern stellt auch die Weichen für eine zukunftsfähige Unternehmensentwicklung.

Prozessoptimierung durch Dokumentenmanagement
Bernd Wenninger, Regional Sales Director bei DocuWare Europe GmbH, eröffnete den Nachmittagsblock des Digital Summit mit einem Vortrag über die Vorteile der intelligenten Dokumentenverwaltung und der digitalen Vernetzung von Prozessen: von der revisionssicherer Archivierung über automatisierte Freigabeprozesse bis hin zur GoBD-konformen E-Rechnung.

Besonders in Zeiten des Fachkräftemangels helfe digitale Struktur, Zeit und Ressourcen zu sparen. „Manager und Sachbearbeiter verwenden täglich bis zu 15 Prozent ihrer Arbeitszeit mit der Suche nach Informationen. Ein digitales Dokumentenmanagement, das Dokumente in Sekundenschnelle verfügbar macht, leistet einen wesentlichen Beitrag zur Zeitersparnis“, verdeutlichte Wenninger.

Praxisbeispiel: Digitale Transformation bei OTTO DÖRNER
Daniel Scholz, Key Account und Projektmanager bei OTTO DÖRNER, einem Recycling- und Entsorgungsunternehmen, dass die Digitalisierung bereits seit Jahren vorantreibt, berichtete über die digitale Transformation seines Unternehmens und teilte wertvolle Einblicke aus der Praxis.

Mehr als 45 Personen arbeiten bei OTTO DÖRNER, sowohl intern als auch bei einem externen Dienstleister, an digitalen Projekten, die alle Bereiche des Unternehmens betreffen – von der IT-Infrastruktur und Marketing bis hin zu internen Prozessen und Kundenkommunikation.

Ein zentraler Bestandteil der digitalen Strategie bei OTTO DÖRNER ist das Kundenportal „DÖRNER GO“, das für Gewerbekunden und das Portal „Container GO“, das Bestellungen von B2C-Kunden ermöglicht. „Digitalisierung ist kein einmaliges Projekt, sondern ein fortlaufender Prozess“, so Scholz. Die Portale haben nicht nur den Kundenservice erheblich entlastet, sondern ermöglichen auch eine verbesserte Kundenbindung. Seit 2014 arbeitet das Unternehmen papierlos, und seit 2012 sind die Lkw-Flotten mit digitalen Tools ausgestattet, was die Effizienz weiter steigert.

Für Scholz ist Digitalisierung nicht nur eine Frage der Technologie, sondern vor allem eine kulturelle Veränderung im Unternehmen. „Digitalisierung findet in den Köpfen statt“, sagte er. Die Geschäftsleitung müsse den Wandel aktiv vorleben und als strategisches Ziel kommunizieren. Gleichzeitig sei es entscheidend, alle Mitarbeitenden mitzunehmen. Transparenz, klare Kommunikation und die Beteiligung der Mitarbeitenden – etwa durch Workshops oder die Rolle als „Digitalscouts“ – seien daher von großer Bedeutung, um den Wandel erfolgreich zu gestalten.

Künstliche Intelligenz: Vom Pilotprojekt zur Strategie
Künstliche Intelligenz (KI) ist in der Entsorgungsbranche längst keine Zukunftsmusik mehr – das verdeutlichte Jens Bahnsen, Digitalstratege bei Buhck Umweltservices.

Zwar stehe KI in vielen Unternehmen noch am Anfang, doch das Potenzial ist enorm. Die Buhck-Gruppe mit rund 1.200 Mitarbeitenden an 21 Standorten nutzt KI bereits heute als Assistenzsystem für Mitarbeiter – von der Datenanalyse bis hin zur Prozessautomatisierung. Ziel sei es, Mitarbeitende bei Routineaufgaben zu entlasten, datenbasierte Entscheidungen zu erleichtern und Kommunikation zu vereinfachen. Dabei bleibt der Mensch jedoch stets in der Verantwortung: „Die Entscheidung trifft immer noch der Mensch“, machte Bahnsen deutlich.

Anhand von Praxisbeispielen erläuterte Bahnens, wie vielfältig KI heute schon im Unternehmen eingesetzt wird: Etwa durch KI-gesteuerte Drohnen zur Volumen- und Lageerfassung auf Deponien, durch intelligente Kamerasysteme zur Störstofferkennung bei Bioabfällen oder durch Tools wie ChatGPT, die bei Content-Erstellung, Recherche oder sogar Programmierung unterstützen. Besonders innovativ: Mit der Eigenentwicklung „Circulee Network“ automatisiert Buhck die Übertragung von E-Mail-Bestellungen ins ERP-System – mit einer Erkennungsrate von bis zu 90 Prozent und einer Zeitersparnis von rund 75 Prozent. Der nächste Schritt sei, auch telefonische Bestellungen künftig per KI zu erfassen und automatisch zu verarbeiten.

Parallel arbeitet das Unternehmen an einem unternehmensweiten KI-Chatbot, dem „BuhckGPT“, der firmenspezifisches Wissen aus allen Quellen bündelt und zugänglich macht. So lassen sich nicht nur Informationen schneller finden, sondern direkt in Berichtsform aufbereiten. Der Schlüssel dazu ist eine strukturierte Datenstrategie. KI wird somit nicht nur als Effizienztreiber, sondern als strategisches Element für zukünftige Geschäftsmodelle verstanden – stets mit dem Ziel, Mitarbeitende zu entlasten, Prozesse zu optimieren und den Kundenservice zu verbessern.

IT-Sicherheit als Unternehmenspflicht
„Es gibt zwei Arten von Unternehmen – die, die bereits gehackt wurden, und die, bei denen es noch bevorsteht“, erklärte Carsten John (Lampe & Schwartze Risk Management) und hob die wachsende Professionalität moderner Cyber-Angreifer hervor. „Diese Kriminellen agieren wie mittelständische Unternehmen und sind auch so strukturiert. Sie verfügen über spezialisierte Abteilungen wie IT, Schadsoftwareentwicklung oder auch speziell für die Verhandlung. Ihr Ziel ist es, gezielte Erpressungen durchzuführen und mit Lösegeldforderungen, die in Millionen-Beträge gehen, Geld zu verdienen“, erklärte John. Besonders perfide ist der doppelte Angriffsvektor: Die Angreifer verschlüsseln nicht nur sämtliche Daten, sondern drohen auch mit der Veröffentlichung sensibler Informationen, falls Unternehmen nicht zahlen.

„Ein solcher Angriff tritt oft zu ungünstigen Zeiten, wie nach Feiertagen oder Wochenenden, auf, wenn das Personal nicht in voller Stärke präsent ist. In einem solchen Fall ist ein belastbarer Notfallplan unerlässlich“, hob John hervor.

John erklärte, dass IT-Sicherheit keine rein technische Herausforderung ist, sondern alle Geschäftsbereiche betrifft. Sofortmaßnahmen, die Alarmierung und die Einrichtung eines Krisenstabs sind entscheidend. „Die Qualität des Notbetriebs hängt davon ab, wie gut Unternehmen auf einen solchen Vorfall vorbereitet sind“, so John. Im Schnitt dauert es laut BSI etwa drei Wochen, bis Unternehmen nach einem Angriff wieder arbeitsfähig sind – gut vorbereitete Unternehmen benötigen nur zehn bis vierzehn Tage, wobei dies stark von der Branche abhängt.

Ein weiteres zentrales Thema war die Kommunikation im Krisenfall. John betonte, wie wichtig es ist, offen mit Kunden, Lieferanten und Mitarbeitenden zu kommunizieren. Wer in einer Krise schweigt, riskiert nicht nur den Verlust von Vertrauen, sondern auch existenzielle Schäden – vor allem für kleinere und mittelständische Unternehmen.

Ein wichtiger Aspekt von Cybersecurity sind auch Cyberversicherungen. John erklärte, dass diese nicht nur finanzielle Schäden abdecken, sondern auch den Zugang zu Krisenhelfern wie IT-Forensikern oder Kommunikationsexperten ermöglichen – Fachleute, die auf dem freien Markt oft nicht sofort verfügbar sind, jedoch über Versicherer schnell organisiert werden können.

Abschließend ging John auf die neuen regulatorischen Anforderungen durch die EU-Richtlinie NIS2 ein. Im Vergleich zur NIS1-Richtlinie wird der Kreis der betroffenen Unternehmen deutlich erweitert, auch die Entsorgungswirtschaft kann künftig eine Rolle spielen. Unternehmen, die als kritische Einrichtungen eingestuft werden, müssen geeignete Maßnahmen treffen, um IT-Risiken zu beherrschen und Sicherheitsvorfälle zu minimieren.

Johns Ausblick auf die künftige Entwicklung: Die Angriffe werden gezielter, die Lösegeldforderungen steigen weiter und die Angriffstechniken werden zunehmend ausgefeilter. „Vorbereitung ist alles“, lautete sein eindringlicher Appell.

Nachhaltigkeit digital gestalten
Abschließend stellte Maxime Rehbock (bvse) das bvse-Nachhaltigkeitstool vor, das exklusiv für Mitgliedsunternehmen entwickelt wurde. Mit dem digitalen Tool können CO₂-Emissionen praxisnah, einfach und strukturiert erfasst werden – insbesondere bei Entsorgungs- und Verwertungsvorgängen.

Gerade mit Blick auf neue gesetzliche Anforderungen zur CO₂-Berichterstattung – von denen auch mittelständische Unternehmen zunehmend betroffen sein werden – bietet das Tool eine wertvolle Unterstützung. Es ermöglicht die Erstellung belastbarer CO₂-Bilanzen sowie Forecast-Reports, etwa für Ausschreibungen oder Nachhaltigkeitsberichte. „Das Tool schafft nicht nur Transparenz, sondern hilft Unternehmen dabei, ihren Beitrag zum Klimaschutz messbar zu machen“, so Rehbock.

Source:

bvse-Bundesverband Sekundärrohstoffe und Entsorgung

Jeanologica at Kingpins Amsterdam Photo Jeanologia
16.04.2025

Jeanologia: Laser technology to new creative heights at Kingpins Amsterdam

Jeanologia introduces its new concept “ONE TECHNOLOGY. ALL POSSIBILITIES” at Kingpins Amsterdam. This statement of intent emphasizes laser technology as a tool for expression, efficiency, and transformation. One system, infinite possibilities to redefine denim and bring any creative vision to life. Through an exclusive capsule collection, the company highlights the boundless potential of laser as an aesthetic, versatile, and transformative tool.

At this year’s Kingpins in Amsterdam, Jeanologia presents a fresh perspective on laser technology not just a technique, but as an essential tool for designers, brands, and laundries looking to differentiate themselves, innovate, and embrace a more conscious, efficient, and emotionally connected model.

Pure Vintage: A tribute to classic denim. Garments that recapture the essence of authenticity by recreating natural wear effects with impeccable realism. Laser technology, combined with the Atmos washing process, achieves finishes that evoke decades of history, honoring both aesthetics and the environment.

Jeanologia introduces its new concept “ONE TECHNOLOGY. ALL POSSIBILITIES” at Kingpins Amsterdam. This statement of intent emphasizes laser technology as a tool for expression, efficiency, and transformation. One system, infinite possibilities to redefine denim and bring any creative vision to life. Through an exclusive capsule collection, the company highlights the boundless potential of laser as an aesthetic, versatile, and transformative tool.

At this year’s Kingpins in Amsterdam, Jeanologia presents a fresh perspective on laser technology not just a technique, but as an essential tool for designers, brands, and laundries looking to differentiate themselves, innovate, and embrace a more conscious, efficient, and emotionally connected model.

Pure Vintage: A tribute to classic denim. Garments that recapture the essence of authenticity by recreating natural wear effects with impeccable realism. Laser technology, combined with the Atmos washing process, achieves finishes that evoke decades of history, honoring both aesthetics and the environment.

Creative Possibilities: An innovative concept that positions laser as a medium for artistic expression, unlocking new creative possibilities. Vector designs, hyper-realistic images, drill effects, and visual textures stimulate the imagination, proving that technology can be both emotional and at the forefront of creative vanguard.

Denim Métiers by Jeanologia: As a special highlight, Jeanologia presents ‘Denim Métiers’, a unique exhibition creating a bridge between denim as an industrial material and haute couture. Conceptual garments that elevate denim into an artistic, refined dimension, creating a distinctive language that breaks both technical and aesthetic boundaries.

In the words of Carme Santacruz, Jeanologia’s Creative Director: “With ‘ONE TECHNOLOGY. ALL POSSIBILITIES’, we aim to go beyond the traditional technical view of laser and reveal its true essence as a versatile, emotional, and artistic tool, capable of adapting to every brand, designer, and production challenge.”

With this new proposal, Jeanologia wants to strengthen its position as a leader in sustainable innovation, pushing the textile industry toward a more creative, efficient, and conscious future.

Source:

Jeanologia

Bodice collection Photo Bodice
16.04.2025

Bemberg™ collaborates with Indian fashion label BODICE

BODICE, a contemporary Indian fashion label unveiled its much-anticipated collection as a runway show at the BODICE flagship store in New Delhi. Rooted in the idea of self-discovery, the collection embraces evolving identity through artisan-collaborations and intuitive design. The garments of this collection are made with fabrics using Bemberg™ yarn, which are produced in Surat and Varanasi, prominent textile centers in India.

The roots of this partnership between Bemberg™ and BODICE traces back to an inspiring journey that began in last November. Asahi Kasei invited BODICE’s founder & creative director, Ruchika Sachdeva, to Japan such as Kyoto, and Nobeoka city in Miyazaki prefecture where Bemberg plant is located. This immersive trip allowed her to gain a deeper understanding of not only the local craftmanship which has supported Japanese textile industry, but also Bemberg™’s heritage and its commitment to sustainability.

The next phase of the journey took Ruchika and BODICE’s team to two of India’s most renowned textile centers—Surat and Varanasi. In these bustling markets, they handpicked a curated selection of fabrics using Bemberg™ fiber.

BODICE, a contemporary Indian fashion label unveiled its much-anticipated collection as a runway show at the BODICE flagship store in New Delhi. Rooted in the idea of self-discovery, the collection embraces evolving identity through artisan-collaborations and intuitive design. The garments of this collection are made with fabrics using Bemberg™ yarn, which are produced in Surat and Varanasi, prominent textile centers in India.

The roots of this partnership between Bemberg™ and BODICE traces back to an inspiring journey that began in last November. Asahi Kasei invited BODICE’s founder & creative director, Ruchika Sachdeva, to Japan such as Kyoto, and Nobeoka city in Miyazaki prefecture where Bemberg plant is located. This immersive trip allowed her to gain a deeper understanding of not only the local craftmanship which has supported Japanese textile industry, but also Bemberg™’s heritage and its commitment to sustainability.

The next phase of the journey took Ruchika and BODICE’s team to two of India’s most renowned textile centers—Surat and Varanasi. In these bustling markets, they handpicked a curated selection of fabrics using Bemberg™ fiber.

Returning to the runway after a significant hiatus, BODICE’s latest collection is an ode to transformation—a narrative brought to life through an immersive experience that brings together textures, techniques, and silhouettes.

At the heart of the collection is a deep reverence for material and technique, drawing inspiration from Japan’s refined approach to craftsmanship. It features Bemberg™ by Asahi Kasei, a regenerated cellulose fiber that resonates with BODICE’s commitment to sustainability and responsible design. BODICE’s signature brush-printing technique created with Jaipur’s block-printing artisans, adds depth and texture, reinforcing the brand’s commitment to innovation. The collection also embraces upcycling through colour-blocking techniques, where fabric scraps are repurposed into dynamic, structured silhouettes. With a focus on longevity and wearability, each piece is designed to stay relevant and be timeless, while making way for a more responsible approach to fashion.

Takeshi Iitaka, General Manger, Bemberg Division of Asahi Kasei Corporation, Japan says” Bemberg™ has been operating its business with an eye toward coexistence with the environment since 1931, and is committed to collaborating with partners whose business philosophy aligns with this. From that perspective, this collaboration with BODICE is aligned with our business philosophy, and we are extremely honored that so many people will be able to learn about this collaborative event between our two companies, two countries, two cultures. We believe this collection which has innovative way of using fabrics made from Bemberg™ yarn will be exciting for all. “

The showcase unfolds as a refined interplay of movement and form. Set to evocative sounds in a lush spring landscape, the presentation reflects the collection’s core theme—transformation, balance, and evolving identity.

Source:

C.L.A.S.S. Eco Hub

15.04.2025

RE&UP and Marchi & Fildi: Next-Gen recycled cotton yarns

RE&UP announced a new partnership with Marchi & Fildi to co-develop a new generation of premium recycled cotton yarns. The collaboration – currently at pre-industrial stage – combines RE&UP’s cutting-edge textile-to-textile recycling technology with Marchi & Fildi’s deep expertise in sustainable yarn development and manufacturing.

With the goal of reaching all levels of the textile value chain, the project represents a key milestone in the evolution of circular innovation. The recycled cotton fibers used in the initiative come from RE&UP’s fully integrated process, which transforms post-consumer waste into high-quality raw materials ready for industrial application.

RE&UP and Marchi & Fildi bring together a powerful blend of innovation and excellence. This collaboration is driven by a shared belief: that circularity must go hand in hand with uncompromising quality. By combining RE&UP’s breakthrough recycling technology with Marchi & Fildi’s expertise in premium yarn development, the two companies are laying the groundwork for scalable, high-performance solutions that can elevate the entire textile value chain.

RE&UP announced a new partnership with Marchi & Fildi to co-develop a new generation of premium recycled cotton yarns. The collaboration – currently at pre-industrial stage – combines RE&UP’s cutting-edge textile-to-textile recycling technology with Marchi & Fildi’s deep expertise in sustainable yarn development and manufacturing.

With the goal of reaching all levels of the textile value chain, the project represents a key milestone in the evolution of circular innovation. The recycled cotton fibers used in the initiative come from RE&UP’s fully integrated process, which transforms post-consumer waste into high-quality raw materials ready for industrial application.

RE&UP and Marchi & Fildi bring together a powerful blend of innovation and excellence. This collaboration is driven by a shared belief: that circularity must go hand in hand with uncompromising quality. By combining RE&UP’s breakthrough recycling technology with Marchi & Fildi’s expertise in premium yarn development, the two companies are laying the groundwork for scalable, high-performance solutions that can elevate the entire textile value chain.

Source:

RE&UP

storage tank for acetic acid Photo Lenzing AG
15.04.2025

Lenzing und Speyer & Grund: New storage tank for Acetic Acid

The Lenzing Group, a leading provider of regenerated cellulose fibers for the textile and nonwoven industries, and Speyer & Grund, specialists in vinegar essences and acidulants as well as long-term partners for LENZING™ Acetic Acid Biobased, announce the completion of a new acetic acid storage tank.

The new storage tank, built at Speyer & Grund’s site in Meerane (Germany), contains a tank for the exclusive filling with LENZING™ Acetic Acid Biobased. This is produced as a by-product in pulp production. The now increased tank capacity also enhances flexibility in the supply chain.

lisabeth Stanger, Senior Director Biorefinery & Co-Products: “Lenzing is a European model company of the bioeconomy with its biorefinery products and the most efficient use of the resource wood. We are pleased with the long-standing, trusting partnership with Speyer & Grund, which represents an important step towards an even more sustainable supply chain.”

The Lenzing Group, a leading provider of regenerated cellulose fibers for the textile and nonwoven industries, and Speyer & Grund, specialists in vinegar essences and acidulants as well as long-term partners for LENZING™ Acetic Acid Biobased, announce the completion of a new acetic acid storage tank.

The new storage tank, built at Speyer & Grund’s site in Meerane (Germany), contains a tank for the exclusive filling with LENZING™ Acetic Acid Biobased. This is produced as a by-product in pulp production. The now increased tank capacity also enhances flexibility in the supply chain.

lisabeth Stanger, Senior Director Biorefinery & Co-Products: “Lenzing is a European model company of the bioeconomy with its biorefinery products and the most efficient use of the resource wood. We are pleased with the long-standing, trusting partnership with Speyer & Grund, which represents an important step towards an even more sustainable supply chain.”

“LENZING™ Acetic Acid Biobased has been an integral part of our Surig vinegar essence since 1983. The new tank solution means growth for us with maximum supply security. At the same time, we increase flexibility for delivery logistics as an important component for close cooperation with a strong partner,” explains Axel Rosener, Managing Director of Speyer & Grund GmbH.

The biorefinery process in Lenzing optimally utilizes the renewable raw material wood, the starting material for pulp and fiber production, and converts it into valuable products such as biobased acetic acid. LENZING™Acetic Acid Biobased, which has a carbon footprint over 85 percent lower than fossil-based acetic acid, is used in the food, pharmaceutical, cosmetic, cleaning, chemical, and textile industries and in textile sector processes such as washing, dyeing, and finishing.

More information:
Lenzing AG tank storage acetic acid
Source:

Lenzing AG

15.04.2025

Gemeinsame Verbändeerklärung: „Kein staatlich gelenkter Mindestlohn“

Mit Blick auf die Einigung im Koalitionsvertrag und die andauernde Debatte über eine politische Anhebung des Mindestlohns auf 15 Euro pro Stunde warnen der Handelsverband Deutschland, der Deutsche Bauernverband, der Deutsche Raiffeisenverband (DRV), der Zentralverband des Deutschen Bäckerhandwerks, der Arbeitgeberverband Gesamtmetall sowie der Gesamtverband der deutschen Land- und Forstwirtschaftlichen Arbeitgeberverbände die Politik in einer gemeinsamen Erklärung eindringlich vor weiteren - auch indirekten – politischen Eingriffen in die unabhängige Entscheidungsfindung der Mindestlohnkommission und deren fatalen Folgen für die Wettbewerbsfähigkeit des Landes:

Verbändeerklärung im Wortlaut:

Mit Blick auf die Einigung im Koalitionsvertrag und die andauernde Debatte über eine politische Anhebung des Mindestlohns auf 15 Euro pro Stunde warnen der Handelsverband Deutschland, der Deutsche Bauernverband, der Deutsche Raiffeisenverband (DRV), der Zentralverband des Deutschen Bäckerhandwerks, der Arbeitgeberverband Gesamtmetall sowie der Gesamtverband der deutschen Land- und Forstwirtschaftlichen Arbeitgeberverbände die Politik in einer gemeinsamen Erklärung eindringlich vor weiteren - auch indirekten – politischen Eingriffen in die unabhängige Entscheidungsfindung der Mindestlohnkommission und deren fatalen Folgen für die Wettbewerbsfähigkeit des Landes:

Verbändeerklärung im Wortlaut:

Mit Blick auf die Einigung im Koalitionsvertrag und die andauernde Debatte über eine politische Anhebung des Mindestlohns auf 15 Euro pro Stunde warnen wir als große Arbeitgeberbranchen die Politik eindringlich vor weiteren - auch indirekten – politischen Eingriffen in die unabhängige Entscheidungsfindung der Mindestlohnkommission und deren fatalen Folgen für die Wettbewerbsfähigkeit unseres Landes. Nach den Erfahrungen aus dem Jahr 2022 müssen rein politisch motivierte Anhebungen des gesetzlichen Mindestlohns der Vergangenheit angehören. Der Mindestlohn ist seit 2022 um mehr als 30 Prozent gestiegen. Viele Arbeitgeber, insbesondere im Mittelstand, können das finanziell bereits heute nicht mehr stemmen. Folge sind eine spürbar steigende Arbeitslosigkeit sowie viele Insolvenznachrichten. Hinzu kommen die perspektivisch steigenden Lohnnebenkosten. Als Verbände vermissen wir im Koalitionsvertrag zudem das klare und wichtige politische Bekenntnis von Union und SPD zu einer Obergrenze von 40 Prozent bei den Gesamtsozialversicherungsbeiträgen.

Die Tarifautonomie hat in Deutschland aus gutem Grund Verfassungsrang (Artikel 9 Abs. 3 GG) und muss vor politischen Eingriffen geschützt bleiben. Der Staat hat sich daher aus der Lohnfindung strikt herauszuhalten. Auch indirekte politische Zielmarken wie im aktuellen Koalitionsvertrag sind daher nicht akzeptabel, weil sie die Arbeit der unabhängigen und paritätisch besetzten Mindestlohnkommission präjudizieren können. Der rein politisch motivierte Eingriff in zahlreiche Tarifverträge durch eine sprunghafte staatliche Anhebung des gesetzlichen Mindestlohns zum 1. Oktober 2022 auf zwölf Euro pro Stunde war extrem problematisch und hat auch bereits zu erheblichen Stauchungen im Tarifgitter vieler Branchen geführt. Zudem ist eine Differenzierung bei den Tariflöhnen von ungelernten Tätigkeiten bereits heute kaum noch möglich. Aber auch die darüber liegenden Tariflöhne mussten in der Folge nach oben angepasst werden, so dass die Lohnkosten insgesamt steigen. Außerdem fordern Gewerkschaften üblicherweise auch noch einen Abstand der Tariflöhne zum gesetzlichen Mindestlohn, was als zusätzliches Argument für Lohnsteigerungen in Tarifverhandlungen genutzt wird. Weitere politische Mindestlohnanhebungen würden diese Effekte nochmals massiv intensivieren und die Tarifbindung für viele Arbeitgeber dramatisch an Attraktivität verlieren lassen.

Erschwerend kommt aus Sicht der Verbände noch hinzu, dass zusätzlich ab dem 1. Januar 2023 auch noch die Midijobgrenze auf sozialversicherungspflichtig Beschäftigte mit Einkommen bis zu 2.000 Euro im Monat deutlich ausgeweitet wurde. Dabei handelt es sich um eine Abkehr vom Grundsatz der Parität bei den Sozialversicherungsbeiträgen im Arbeitsverhältnis. Dieser Grundsatz wurde über Jahrzehnte von allen Seiten anerkannt. In der Folge ist es für Arbeitgeber nochmals zu einem zusätzlichen Personalkostenschub gekommen, dies hat vor allem den Dienstleistungssektor mit viel Teilzeit durch zusätzliche Personalkostensteigerung besonders stark getroffen. Ein hoher gesetzlicher Mindestlohn schadet zudem dem dualen Ausbildungssystem, denn viele junge Menschen könnten sich dann gegen eine nachhaltige Berufsausbildung entscheiden. Das schadet unserem Land, denn damit wächst der Anteil von Jugendlichen ohne Berufsausbildung und die Arbeitslosigkeit von Geringqualifizierten steigt weiter an, während gleichzeitig auf der anderen Seite Ausbildungsstellen unbesetzt bleiben. Am Ende verlieren alle: Die Wirtschaft büßt durch dramatisch steigende Lohnnebenkosten immer weiter an Wettbewerbsfähigkeit ein. Außerdem wird die Inflation weiter befeuert und die Preise steigen (Lohn-Preis-Spirale), so dass die Menschen durch ihre höheren Löhne keinen Zuwachs an Kaufkraft erlangen und zudem um ihren Arbeitsplatz bangen müssen. Hinzu kommen nun auch noch die US-amerikanische Zollpolitik und zunehmend instabile Börsenwerte, all dies hemmt die Investitionsneigung in unserem Land ohnehin bereits massiv.

Darüber hinaus leidet Deutschland unter einem massiven Bürokratie-Burnout. Arbeitgeber sind vielfach damit beschäftigt, Berichts- und Dokumentationspflichten nachzukommen, anstatt sich um ihre Kerntätigkeit zu kümmern. Das zeit- und kostenintensive „Pull-Verfahre“ für den Erhalt elektronischer Arbeitsunfähigkeitsbescheinigung (eAU) von den Krankenkassen etwa muss in ein unbürokratisches „Push-Verfahren“ überführt werden. Dann müssten Krankenkassen den Arbeitgebern das Vorliegen der eAU proaktiv mitteilen, eine entsprechende Absichtserklärung dazu lässt der Koalitionsvertrag leider vermissen. Außerdem braucht es mehr Flexibilität für Arbeitgeber und Arbeitnehmer. Erfreulich ist natürlich der im Koalitionsvertrag angekündigte Wechsel von der täglichen zu einer wöchentlichen Arbeitszeit, wenngleich dies nun schnell und direkt im Arbeitszeitgesetz umgesetzt werden müsste. Positiv zu erwähnen ist auch das Bekenntnis zur Vertrauensarbeitszeit ohne Zeiterfassung.
 
Wir stehen vor großen Herausforderungen. Die kommende Koalition muss liefern, damit die Wirtschaft ihren Job machen kann. Wir stehen bereit - jetzt müssen die richtigen Rahmenbedingungen gesetzt werden. Ein mehr und mehr staatlich gelenkter Mindestlohn gehört sicherlich in keinem Fall dazu.

 

Source:

Handelsverband Deutschland