From the Sector

Reset
29 results
Thekla Walker, baden-württembergische Ministerin für Umwelt, Klima und Energiewirtschaft, mit Südwesttextil-Präsident Bodo Th. Bölzle. © Ministerium für Umwelt, Klima und Energiewirtschaft Baden- Württemberg/Zacarias Garcia
Thekla Walker, baden-württembergische Ministerin für Umwelt, Klima und Energiewirtschaft, mit Südwesttextil-Präsident Bodo Th. Bölzle.
30.09.2025

Asiatische E-Commerce Plattformen: Südwesttextil fordert in Brüssel EU-weites Maßnahmenpaket

Fehlende Konformität, Nichteinhaltung von EU-Regularien und exzessive Nutzung der Zollfreigrenze durch asiatische E-Commerce-Plattformen gefährden Verbraucher, die Wirtschaft und einen fairen Wettbewerb in Europa. Südwesttextil appelliert so an die EU, regulatorische Lücken zu schließen und die Plattformen zur Haftung zu verpflichten. Gefordert werden u. a. die Abschaffung der Zollfreigrenze, die Einführung einer Handling Fee, die Verifizierung eines EU-weit gültigen Sitzes für Bevollmächtigte, strengere Kontrollen durch den Zoll.

Im Rahmen einer Podiumsdiskussion in der Vertretung des Landes Baden-Württemberg bei der Europäischen Union in Brüssel betonte Südwesttextil-Präsident Bodo Th. Bölzle die Dringlichkeit eines konsolidierten europäischen Vorgehens im Zusammenhang mit asiatischen E-Commerce-Plattformen. Zur Veranstaltung unter dem Titel „Der Binnenmarkt unter Druck – Marktüberwachung im Onlinehandel für fairen Wettbewerb und Verbraucherschutz“ hatte Thekla Walker MdL, Ministerin für Umwelt, Klima und Energiewirtschaft des Landes Baden-Württemberg, Vertreterinnen und Vertreter der EU-Institutionen, Unternehmen und Verbände eingeladen. 

Fehlende Konformität, Nichteinhaltung von EU-Regularien und exzessive Nutzung der Zollfreigrenze durch asiatische E-Commerce-Plattformen gefährden Verbraucher, die Wirtschaft und einen fairen Wettbewerb in Europa. Südwesttextil appelliert so an die EU, regulatorische Lücken zu schließen und die Plattformen zur Haftung zu verpflichten. Gefordert werden u. a. die Abschaffung der Zollfreigrenze, die Einführung einer Handling Fee, die Verifizierung eines EU-weit gültigen Sitzes für Bevollmächtigte, strengere Kontrollen durch den Zoll.

Im Rahmen einer Podiumsdiskussion in der Vertretung des Landes Baden-Württemberg bei der Europäischen Union in Brüssel betonte Südwesttextil-Präsident Bodo Th. Bölzle die Dringlichkeit eines konsolidierten europäischen Vorgehens im Zusammenhang mit asiatischen E-Commerce-Plattformen. Zur Veranstaltung unter dem Titel „Der Binnenmarkt unter Druck – Marktüberwachung im Onlinehandel für fairen Wettbewerb und Verbraucherschutz“ hatte Thekla Walker MdL, Ministerin für Umwelt, Klima und Energiewirtschaft des Landes Baden-Württemberg, Vertreterinnen und Vertreter der EU-Institutionen, Unternehmen und Verbände eingeladen. 

Mangelnde Kontrolle von Billigimporten gefährdet europäische Standards
Als Wirtschafts- und Arbeitgeberverband der baden-württembergischen Textil- und Bekleidungsindustrie unterstützt Südwesttextil die Initiative der Ministerin für einen fairen und sicheren Binnenmarkt. Asiatische E-Commerce-Plattformen fluten den europäischen Markt mit teilweise minderwertiger, äußerst preisgünstiger Ware – dazu zählen Produkte der Branche wie Bekleidung, Heimtextilien oder Spielzeuge aus Textil. Während europäische Unternehmen strenge Standards im Bereich Produktsicherheit, Qualität, Chemikalieneinsatz, Umweltbilanz und Herkunft ihrer Produkte erfüllen, ist die Einhaltung dieser Regularien beim Import schon aufgrund der immensen Menge nicht kontrollierbar. Dies führt nicht nur zu erheblichen Risiken für Verbraucher und Umwelt, sondern auch zu Wettbewerbsnachteilen für europäische Hersteller und Händler.

Thekla Walker MdL, Ministerin für Umwelt, Klima und Energiewirtschaft des Landes Baden-Württemberg: „Sanktionen müssen so hoch angesetzt werden, dass sie Abschreckungswirkung entfalten – bis hin zur Abschaltung von Shopping-Plattformen, die nicht gegen Betrüger vorgehen und damit Verbrauchern und einem fairen Wettbewerb schaden.“

Südwesttextil-Präsident Bodo Th. Bölzle fordert Beschleunigung der Zollpolitik
Vor diesem Hintergrund forderte auch Südwesttextil-Präsident Bodo Th. Bölzle im Rahmen der Podiumsdiskussion ein schnelles Handeln, um den Binnenmarkt zu schützen. „Wenn wir nicht jetzt mit der Abschaffung der 150 Euro Zollfreigrenze und der Einführung einer Handling Fees auf Pakete reagieren, haben wir 2028 den Wettbewerb verloren”, sagte Bodo Th. Bölzle, Präsident von Südwesttextil. Asiatische E-Commerce-Plattformen nutzen die Zollfreigrenze von 150 Euro beim Import in die EU, indem Bestellungen auf mehrere Pakete aufgeteilt werden. Die Abschaffung dieser Zollfreigrenze hat die EU-Kommission erst für die geplante EU-Zollreform ab März 2028 vorgesehen. Sie plant zudem eine Pauschalgebühr von 2 Euro auf kleine Pakete – mit dieser „Handling Fee“ sollen auch die erheblichen Kosten der Zollbehörden finanziert werden. Bodo Th. Bölzle schätzt dies allerdings noch zu niedrig ein: „Um die Paketflut effektiv einzudämmen, benötigen wir eine Gebühr, die wirklich weh tut, von mindestens 30 Euro pro Paket, zusammen mit vielfältigen weiteren Maßnahmen, die einen fairen Markt sichern.“

Europäisches Maßnahmenpaket muss regulatorische Lücken schließen
Südwesttextil fordert ein konsolidiertes europäisches Vorgehen. Nur so können regulatorische Lücken dauerhaft in allen Bereichen geschlossen werden. Neben der zeitnahen Änderung des Unionszollkodexes, müssen E-Commerce-Plattformen außerhalb der EU zukünftig haftbar gemacht werden können. Dafür ist erforderlich, dass ihre Pflichten auf die volle Haftung für Konformität ausgeweitet und ein entsprechender Sitz in der EU verifiziert wird. Ansonsten fordert Südwesttextil, dass eine entsprechende Kaution hinterlegt wird oder eine Versicherung in der EU existiert, damit deren Bevollmächtigte für entsprechende Verstöße gegen EU-Regularien haftbar gemacht werden können. Insgesamt gilt es, die Kontrolldichte durch den Zoll zu erhöhen und eine Sanktionierung durchzusetzen. Dafür müssen die zuständigen Behörden besser ausgestattet, vernetzt und in einem EU-einheitlichen IT-System verbunden werden. Nichtsdestotrotz sieht Südwesttextil den Bedarf, als „Ultima Ratio“ die Rechtsgrundlage zur Abschaltung der Plattformen zu schaffen und stärker am Bewusstsein der Verbraucher zu arbeiten.

Source:

Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie Südwesttextil e.V.

30.09.2025

Branchenverbände erarbeiten EPR-System für Textilien

Die Einführung einer Erweiterten Herstellerverantwortung (EPR) für Konsumtextilien wird die Branche in den kommenden Jahren vor grundlegende Veränderungen stellen. Als Teil der EU-Abfallrahmenrichtlinie steht die Branche vor der Frage, wie die Systemausgestaltung und Finanzierung, aber auch zentrale Zielsetzungen wie Ressourcenschonung, ökologische Wirksamkeit, praktikable Rücknahmestrukturen und ein funktionierendes Marktumfeld in Deutschland umgesetzt werden können.
 
Vor diesem Hintergrund hat sich der BTE zusammen mit dem Handelsverband Deutschland (HDE), dem Gesamtverband der deutschen Textil- und Modeindustrie e.V. (textil+mode), dem Bundesverband der Deutschen Sportartikel-Industrie e.V. (BSI), dem GermanFashion Modeverband Deutschland e.V. sowie dem Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland e.V. (bevh) entschlossen, gemeinsam an einem Konzept für ein zukünftiges EPR-System zu arbeiten. Dabei sehen sich die betroffenen Branchen in der Verantwortung, die Ausgestaltung dieses Systems aktiv und federführend mitzugestalten. 
 

Die Einführung einer Erweiterten Herstellerverantwortung (EPR) für Konsumtextilien wird die Branche in den kommenden Jahren vor grundlegende Veränderungen stellen. Als Teil der EU-Abfallrahmenrichtlinie steht die Branche vor der Frage, wie die Systemausgestaltung und Finanzierung, aber auch zentrale Zielsetzungen wie Ressourcenschonung, ökologische Wirksamkeit, praktikable Rücknahmestrukturen und ein funktionierendes Marktumfeld in Deutschland umgesetzt werden können.
 
Vor diesem Hintergrund hat sich der BTE zusammen mit dem Handelsverband Deutschland (HDE), dem Gesamtverband der deutschen Textil- und Modeindustrie e.V. (textil+mode), dem Bundesverband der Deutschen Sportartikel-Industrie e.V. (BSI), dem GermanFashion Modeverband Deutschland e.V. sowie dem Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland e.V. (bevh) entschlossen, gemeinsam an einem Konzept für ein zukünftiges EPR-System zu arbeiten. Dabei sehen sich die betroffenen Branchen in der Verantwortung, die Ausgestaltung dieses Systems aktiv und federführend mitzugestalten. 
 
Besonders wichtig ist den beteiligten Verbänden dabei, dass der spezifische Charakter der Materialströme im Bereich Textilien und Bekleidung bei der Ausarbeitung des Systems unbedingt berücksichtigt wird. Denn Textilien unterscheiden sich in ihren Materialeigenschaften, Nutzungsphasen und Rücknahmewegen deutlich von anderen Stoffströmen, wie sie aus bisherigen EPR-Systemen bekannt sind. Daraus ergibt sich die Notwendigkeit eines differenzierten, branchenspezifischen Ansatzes.
 
In sechs Punkten haben die Verbände gemeinsame Positionen formuliert, die für die künftige Ausgestaltung eines nationalen EPR-Systems für Textilien maßgeblich sind und im weiteren Verlauf weiterentwickelt werden sollen. Auszug: 
 
1. Organisation des Systems - Die EPR-Organisation in Deutschland muss privatwirtschaftlich, wettbewerblich offen, ökologisch wirksam und zugleich einfach, effizient und bürokratiearm umgesetzt werden. Eine nicht gewinnorientierte und wettbewerbsneutrale Systemstruktur ist dabei anzustreben. Bei der Ausarbeitung eines Konzeptes ist es notwendig, alle beteiligten und betroffenen Akteure gleichberechtigt einzubinden. 
 
Ziel der Struktur eines künftigen EPR-Systems muss es sein, zentrale Abläufe fair und transparent zu gestalten. Gleichzeitig muss die effektive Verfolgung von Trittbrettfahrern, auch aus Nicht-EU-Staaten, gewährleistet werden. Über die nationale Implementierung hinaus muss eine europaweite Vereinheitlichung angestrebt werden, um Mehrfachregistrierungen und -lizensierung in einzelnen Mitgliedstaaten zu vermeiden und EPR-Systeme insbesondere im Hinblick auf grenzüberschreitenden Warenverkehr zu harmonisieren. 
 
2. Rolle des Gesetzgebers - Vor der Umsetzung in die nationale Gesetzgebung muss ein enger Austausch zwischen Politik und Wirtschaft erfolgen. Alle relevanten Akteure sind in den Dialog einzubeziehen, um praxisgerechte und tragfähige Regelungen zu entwickeln. Die Umsetzung durch den Gesetzgeber muss sich auf die Erfüllung von Mindestanforderungen konzentrieren.
 
3. Marktüberwachung - Eine konsequente Marktüberwachung ist unerlässlich, insbesondere gegenüber Marktteilnehmern außerhalb der EU, um eine einheitliche, faire und durchsetzbare Umsetzung zu gewährleisten und Marktverzerrungen zu verhindern. Diese Aufgabe muss von einer zuständigen Stelle auf Basis europäisch einheitlicher Regelungen sichergestellt werden. Für Drittstaaten ist ein System der Bevollmächtigten einzuführen, das wirksam kontrolliert wird, wobei die Industrie eine unterstützende Rolle übernehmen kann. 
 
Ebenso sind wirksame Sanktionsmechanismen notwendig, um die Einhaltung der Vorgaben zu gewährleisten. Diese müssen auch ausländische Händler und elektronische Marktplätze einbeziehen, um gleiche Wettbewerbsbedingungen für alle Akteure sicherzustellen. 
 
4. Umweltziele und Ökomodulation - Als ergänzende Ziel-Voraussetzung zu möglichen Sammelquoten sollte sich der Gesetzgeber für die Einführung ökologischer Produktanforderungen sowie einer europaweit einheitlichen und bürokratiearmen – d.h. praxisnah umsetzbaren und einfach nachweisbaren - Ökomodulation einsetzen. 
 
5. Verbraucherinformation und -kommunikation - Die Finanzierung möglicher Verbraucherkommunikation muss so geregelt werden, dass eine faire Belastung aller Beteiligten sichergestellt wird. Kampagnen sollen unter Einbezug aller Akteure entwickelt werden. Diese Verantwortung sollte durch flankierende Maßnahmen seitens der Politik und anderer Akteure ergänzt werden.
 
6. Sammlung & Recyclinginfrastruktur - Für den Aufbau eines funktionierenden EPR-Systems ist eine wirtschaftlich tragfähige, zukunftsfähige Sammlung- und Recyclinginfrastruktur entscheidend - nicht nur auf nationaler, sondern auf europäischer Ebene. Freiwillige Sammlungen durch Hersteller oder den Handel sollten möglich bleiben und müssen in einem EPR-System honoriert werden. Gleichzeitig müssen bestehende, bereits bewährte Strukturen, sofern sie ökonomisch und ökologisch sinnvoll sind, erhalten und weiterentwickelt werden. 

Source:

BTE Handelsverband Textil Schuhe Lederwaren

Bodenbeläge auif der Heimtextil Foto Messe Frankfurt, Sutera
24.09.2025

Globale Teppichindustrie zurück auf der Heimtextil

Carpets & Rugs wächst auf der kommenden Heimtextil erneut. Das Teppichsegment zieht in die größeren Hallen 11.0 und 12.0 und wird aufgrund der gestiegenen Nachfrage zusätzlich Halle 11.1 nutzen. Gemeinsam mit Halle 3.0 präsentiert sich Carpets & Rugs erstmals auf vier Ebenen. Flooring & Equipment in der Halle 12.0 ergänzt das Angebot um non-textile Bodenbeläge. Die Heimtextil festigt damit wieder ihre Rolle als Plattform für die textile und non-textile Bodenbelagsbranche. 

Carpets & Rugs wächst auf der kommenden Heimtextil erneut. Das Teppichsegment zieht in die größeren Hallen 11.0 und 12.0 und wird aufgrund der gestiegenen Nachfrage zusätzlich Halle 11.1 nutzen. Gemeinsam mit Halle 3.0 präsentiert sich Carpets & Rugs erstmals auf vier Ebenen. Flooring & Equipment in der Halle 12.0 ergänzt das Angebot um non-textile Bodenbeläge. Die Heimtextil festigt damit wieder ihre Rolle als Plattform für die textile und non-textile Bodenbelagsbranche. 

Branchengrößen haben ihre Teilnahme bestätigt: In Halle 12.0 zeigen sich im Bereich maschinengewebte Teppiche Keyplayer wie Balta (Belgien), Hanse Home Collection (Deutschland), Lalee (Deutschland), Merinos (Türkei), Oriental Weavers Group mit Oriental Weavers, MAC Carpet und EFCO (Ägypten), Ragolle Rugs (Belgien) sowie Universal XXI (Spanien). Ein Highlight: das Areal Belgian Textiles by Fedustria. Der Verband präsentiert mit seinen Mitgliedern erneut die High-End-Produkte der belgischen Teppichindustrie. Erstmals komplementieren Bodenbeläge ohne textile Struktur das Angebot. „Beide Sortimente ergänzen sich ideal – das spiegeln auch unsere Aussteller: Einige Teppichfirmen zeigen Mischkollektionen mit non-textilen Bodenbelägen. Das folgt dem ganzheitlichen Ansatz der Heimtextil 2026. Das Carpets & Rugs-Angebot ist umfangreicher denn je. Nun gehen wir einen Schritt weiter und bieten auch Flooring & Equipment eine Plattform“, sagt Bettina Bär, Director Heimtextil.

Halle 11.0 ist die neue Heimat der handgewebten Teppiche. Hier zeigen sich hochwertige indische Firmen wie Hafizia Arts & Craft, Heritage Overseas, Himalaya Concepts, Javi Home, Looms & Knots, Maurya International, Nirmal International, Rugs INC., Teppiche de Orienta und The Rug Republic. Die Halle 11.1 beherbergt Gemeinschaftsstände aus China und Indien. Dazu gehören die Beteiligungen des Carpet Export Promotion Council und des Handloom Export Promotion Council. 

In der Halle 3.0 präsentieren Teppichaussteller im Rahmen des DecoTeams und der angrenzenden Design Lounge powered by DecoTeam ihre Sortimente. Mit dabei sind namhafte Firmen wie Paulig Teppichweberei mit der Marke Haro, Infloor-Girloon, Otto Golze & Söhne, Theko mit den Markenwelten Sansibar Sylt, Tom Tailor und Natur Pur sowie Tisca (Deutschland).

Neu: Areal Future Floor für Information und Networking
Das Areal Future Floor in Halle 12.0 bietet Content-Formate speziell für die Bodenbelags- und Teppichindustrie. Der Bereich inszeniert eine kuratierte Auswahl an Ausstellerprodukten – mit Fokus auf Nachhaltigkeit, innovative Materialien und zukunftsweisende Designs. Im Talk Spot geben renommierte Expert*innen Einblicke in aktuelle Teppichtrends und Branchenentwicklungen. Zusätzlich gibt es geführte Touren zu ausgewählten Must-Sees.

Lifeweave: Turning DNA into Jacquard-woven artworks Lifeweave, LLC
Lifeweave: Turning DNA into Jacquard-woven artworks
17.09.2025

Lifeweave: Turning DNA into Jacquard-woven artworks

Converting the most personal data—the genome—into an enduring artwork designed to be used, displayed, gifted, and passed on.

Lifeweave, an artist-run company at the intersection of genomics and textile craft, launches a service that turns DNA into Jacquard-woven artworks. DNA sequencing is performed at Broad Clinical Labs, a subsidiary of the Broad Institute of MIT and Harvard, and all data is safely stored on Terra.bio, a renowned platform for biomedical data management. Proprietary software completes the pipeline, bridging art, science, and technology.

Amid disposable images, screen-only experiences, and mass-produced objects, people seek physical artifacts with deep meaning. Lifeweave meets this moment with a distinctive concept: converting genetic codes into Jacquard-woven textiles, allowing everyone to craft unique pieces of art based on their DNA.

Converting the most personal data—the genome—into an enduring artwork designed to be used, displayed, gifted, and passed on.

Lifeweave, an artist-run company at the intersection of genomics and textile craft, launches a service that turns DNA into Jacquard-woven artworks. DNA sequencing is performed at Broad Clinical Labs, a subsidiary of the Broad Institute of MIT and Harvard, and all data is safely stored on Terra.bio, a renowned platform for biomedical data management. Proprietary software completes the pipeline, bridging art, science, and technology.

Amid disposable images, screen-only experiences, and mass-produced objects, people seek physical artifacts with deep meaning. Lifeweave meets this moment with a distinctive concept: converting genetic codes into Jacquard-woven textiles, allowing everyone to craft unique pieces of art based on their DNA.

Customers can submit their orders on lifeweave.app, with two styles available: Mathesis (geometric), and Floral (botanical). Each customer will receive a saliva collection kit via mail and will return their sample using a prepaid mailer. Customers' genetic data is used only to create the artwork and is handled under safeguards that meet and, where appropriate, exceed legal standards; see lifeweave.app/legal Once sequencing is complete, Lifeweave weaves the customer’s artwork and ships it to their address. 

Each customer receives:

  • A unique woven tapestry made from their DNA (queen-size: 82" × 62" / 208 x 157 cm; 3.3 lb / 1.5 kg; 95% cotton, 5% polyester)
  • A digitally-traceable Certificate of Authenticity
  • (Optional) Full raw-data download

Pattern details of the finished work derive from the customer’s genetic sequence, ensuring each artwork is one of a kind. Furthermore, each Lifeweave tapestry includes a woven 32-character hash code signature: a string of colored squares that serves as the unique ID for the genome represented in the tapestry. Every artwork is produced using ethically sourced yarns that meet YESS and OEKO-TEX standards.

DNA and textiles share an interesting property: their material structures do not serve as supports for information subsequently applied on top of them. This property distinguishes DNA and textiles from traditional media such as painting, photography, or writing. Structure and information, as much in textiles as in DNA, coincide. Lifeweave tapestries do not ‘represent’ information, like pigments or graphite on paper, but instead they embody and present it in a unique homology between form and content.

More information:
DNA Lifeweave Jacquard weaving
Source:

Lifeweave, LLC

Prof. Dr. Mathias Muth und Dipl.-Ing. Joachim Rees vor dem neuen Epson Digitaldrucker. Foto: HSNR
Prof. Dr. Mathias Muth und Dipl.-Ing. Joachim Rees vor dem neuen Epson Digitaldrucker.
17.09.2025

Multiplot und Epson spenden Drucktechnik für HSNR-Studierende

Ob auf Shirts oder Hoodies, Blusen oder Hosen: Drucke machen Textilien oft zu besonderen Hinguckern. Die Hochschule Niederrhein freut sich jetzt über eine bedeutende Erweiterung ihrer technischen Ausstattung im Bereich textile Drucktechnologien. Die Firmen Multiplot und Epson haben der Hochschule gemeinsam einen Textildrucker sowie einen EasySteam Dämpfer des italienischen Unternehmens Cibitex als Spende übergeben.
 
Damit können die Studierenden des Fachbereichs Textil- und Bekleidungstechnik ab sofort praktische Erfahrungen mit modernster Druck- und Veredelungstechnologie sammeln. Neben der Realisierung von Outfits für Abschlussarbeiten und Modeschauen im Designbereich können damit zukünftig auch technische Textilien veredelt werden. „Wir möchten mit dieser Spende einen aktiven Beitrag zur praxisnahen Ausbildung an einer der führenden textiltechnischen Hochschulen Deutschlands leisten“, erklärte Joachim Rees, Gründer und Geschäftsführer der Firma Multi-Plot Europe GmbH, bei der Übergabe der Geräte.
 

Ob auf Shirts oder Hoodies, Blusen oder Hosen: Drucke machen Textilien oft zu besonderen Hinguckern. Die Hochschule Niederrhein freut sich jetzt über eine bedeutende Erweiterung ihrer technischen Ausstattung im Bereich textile Drucktechnologien. Die Firmen Multiplot und Epson haben der Hochschule gemeinsam einen Textildrucker sowie einen EasySteam Dämpfer des italienischen Unternehmens Cibitex als Spende übergeben.
 
Damit können die Studierenden des Fachbereichs Textil- und Bekleidungstechnik ab sofort praktische Erfahrungen mit modernster Druck- und Veredelungstechnologie sammeln. Neben der Realisierung von Outfits für Abschlussarbeiten und Modeschauen im Designbereich können damit zukünftig auch technische Textilien veredelt werden. „Wir möchten mit dieser Spende einen aktiven Beitrag zur praxisnahen Ausbildung an einer der führenden textiltechnischen Hochschulen Deutschlands leisten“, erklärte Joachim Rees, Gründer und Geschäftsführer der Firma Multi-Plot Europe GmbH, bei der Übergabe der Geräte.
 
„Die neuen Maschinen eröffnen uns neue didaktische und technologische Möglichkeiten. Wir werden die Geräte nicht nur in der Lehre, sondern auch für Forschungsprojekte im Bereich nachhaltiger Textilproduktion und digitaler Druckprozesse einsetzen“, sagt Dr. Mathias Muth, Professor für Textile Drucktechnologien an der Hochschule Niederrhein. Die enge Zusammenarbeit mit Industriepartnern wie Multiplot und Epson stärke die Rolle der HSNR als moderne und anwendungsorientierte Hochschule.
 
Die Studierenden und Wissenschaftler:innen können mit dem neuen Epson-Drucker durch dessen hohe Druckgeschwindigkeit und Farbbrillanz professionelle Sublimationsdrucke – auch mit fluoreszierenden Farben – realisieren. „Dies ist ein Druckverfahren, bei dem Farben mittels Hitze und Druck in die Fasern übertragen werden“, so Mathias Muth. Dabei wird die spezielle Sublimationstinte durch Hitze in einen gasförmigen Zustand versetzt und dringt so in die Faser ein, anstatt nur auf der Oberfläche zu haften.
 
Der Dämpfer Cibitex EasySteam kommt bei dem bereits vorhandenen reaktiven Digitaldrucksystem für Baumwolle zum Einsatz: „Er sorgt für eine nachhaltige und qualitativ hochwertige Veredelung der bedruckten Stoffe durch Dampfbehandlung“, erklärt Mathias Muth. Es zeichnet sich durch einfache Bedienung aus und ermöglicht das Dämpfen von kleinen Mengen ohne Vorlauf – ideal für Arbeiten von Studierenden.

Source:

HSNR

Craft is a verb Photo: Alcova for Heimtextil
Craft is a verb
11.09.2025

Heimtextil Trends 26/27 – Where AI and craftsmanship merge

Artificial intelligence has long been part of design – precise, efficient, omnipresent. At the same time, there is a growing desire for the handmade, for intuition and irregularity. It is exactly within this field of tension that the Heimtextil Trends 26/27 unfold: under the central theme of ‘Craft is a verb’, they show how high-tech, and craftsmanship are not contradictory, but open up new creative perspectives together.

Artificial intelligence has long been part of design – precise, efficient, omnipresent. At the same time, there is a growing desire for the handmade, for intuition and irregularity. It is exactly within this field of tension that the Heimtextil Trends 26/27 unfold: under the central theme of ‘Craft is a verb’, they show how high-tech, and craftsmanship are not contradictory, but open up new creative perspectives together.

Together with the founders of Alcova, Heimtextil presents a trend landscape in which craftsmanship and digital design methods merge. Tangible textures meet generative patterns, natural structures meet algorithmic precision. This does not create a contrast, but rather an interplay: where traditional craft techniques reach their limits, artificial intelligence opens up new possibilities. This gives rise to a new type of player: the techno-craftsman. He does not see digital tools as competition, but as an extension of his toolkit. Heimtextil Trends 26/27 thus address the current challenges of the creative industry: AI streamlines processes but raises questions about control and creative identity. The trends therefore focus on the lasting importance of craftsmanship – and how AI can meaningfully complement and support it. 

‘The Heimtextil Trends 26/27 illustrate how artificial intelligence will change the textile industry and, in combination with craftsmanship, opens up new perspectives. They provide the industry with impulses for sustainable production methods, innovative cooperation models and the development of future-proof business strategies,’ says Olaf Schmidt, Vice President Textiles & Textile Technologies at Messe Frankfurt.

Alcova is not just about material and aesthetic trends. Rather, the curators focus on an attitude towards the mindful use of AI in design – as a complement to human creativity and as a means of relief and inspiration. This perspective also shapes their work: ‘At Alcova, we are drawn to objects and processes that are unexpected, experimental, even a little unruly – yet somehow find their way into our homes,’ explains Valentina Ciuffi from Alcova. ‘What surrounds us each day should provoke, raise questions, and invite conversation. That's why our focus is on projects that anticipate trends rather than chase them,’ adds Joseph Grima from Alcova. 

Six key trends at a glance
Six key trends illustrate how this fusion of craftsmanship and technology is manifesting itself in concrete terms. They open up different perspectives on how AI and manual design will interact in the future.

1.    Re: media
Textiles that emerge from the interplay of digital design and handcraft: drawings are first transferred into digital renderings, then converted back into jacquards or hand-embroidered patterns. This results in works that reveal the tension between different media. Motifs inspired by glitches – broken aesthetics, pixelated colour gradients and digitally reworked hand drawings can be expected.

2.    Visible co-work
AI provides the designs, humans complete them: in these works, the boundaries between craftsmanship and code become blurred. The design is created using artificial intelligence and is completed through skilled craftsmanship. Examples include digitally embroidered linen, 3D knitted patchwork pieces and generative patterns on classic fabrics.

3.    Sensing nature
Nature is the original source of inspiration here. Its forms, rhythms and structures reveal a diversity that is waiting to be decoded. Digital tools take on the role of translators: the rough surface of the ocean is transformed into a textile grid, while the lichen patterns growing over rocks are turned into decorative motifs through algorithmic processing.

4.    A playful touch
At a time when design is characterised by functionality and optimisation, small decorative details are coming back into focus – not for practical reasons, but for pleasure. A ruffle on an otherwise minimalist curtain, a neon element on a natural-coloured linen blanket or an unexpectedly placed tassel: such gestures act as deliberate interruptions. They remind us that joy remains an essential part of design – and that textiles can also have humour.

5.    Crafted irregularity
Fabrics with knots, irregular dyeing, visible seams and asymmetrical finishes take centre stage. These materials do not hide the craftsmanship but emphasise it – as a conscious counterpoint to the flawless perfection of AI-assisted design.

6.    The uncanny valley
Technical elements such as wires, connections and coils are no longer hidden but deliberately displayed and showcased. They appear as visible details and draw the eye to the inner workings of the machine, rather than its flawless surface. This results in designs that reveal what is hidden – and, with their playful expression, unfold something strange, almost alien.

The colour palette of Heimtextil Trends 26/27
The colour palette ranges from down-to-earth tones to digital irritation: shades such as sand, clay, soot, olive and tree bark convey stability, materiality and connection. However, this natural calm is deliberately disrupted by sharp, synthetic accents such as acidic green, digital lilac and bright screen blue. These ‘glitches’ create tension and turn the colour scheme into a vibrant statement.

From 13 to 16 January 2026, the Heimtextil Trends 26/27 will be presented in an interactive format in the Trend Arena in Hall 6.1.

ALLIED Feather + Down Photo ALLIED Feather + Down
03.09.2025

ALLIED Feather + Down Expands Supply Chain Transparency

ALLIED Feather + Down, global leaders in high performance, responsibly sourced, and sustainably processed down, is preparing for a more transparent textiles future by expanding their supply chain transparency initiatives and sharing initial insights with the market at Permière Vision Paris this September.  

As the Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) prepares to set sustainability and transparency requirements on most products sold in the European Union, ALLIED is working with the supply chain specialists at Green Threads DPP on a comprehensive audit of their down processing facilities. This initiative, when combined with ALLIED’s previous transparency successes with the Responsible Down Standard and their Track My Down education tool, will create the gold standard for transparency in the down industry.

ALLIED Feather + Down, global leaders in high performance, responsibly sourced, and sustainably processed down, is preparing for a more transparent textiles future by expanding their supply chain transparency initiatives and sharing initial insights with the market at Permière Vision Paris this September.  

As the Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) prepares to set sustainability and transparency requirements on most products sold in the European Union, ALLIED is working with the supply chain specialists at Green Threads DPP on a comprehensive audit of their down processing facilities. This initiative, when combined with ALLIED’s previous transparency successes with the Responsible Down Standard and their Track My Down education tool, will create the gold standard for transparency in the down industry.

“As a renewable and biodegradable byproduct of the food industry, down is one of the most sustainable insulation options currently on the market,” said Daniel Uretsky, President with ALLIED Feather + Down. “Now, with the work we are doing with Green Threads, we will have additional data to support these claims, allowing us to help futureproof our partner brands and their customers as new transparency regulations and requirements are implemented.”

By the end of 2025, the EU will release final standards for Ecodesign for Sustainable Products Regulation and Digital Product Passport compliance. ALLIED will be well positioned to provide partner brands with all the information needed to meet pending regulations and showcase sustainability achievements.  

“ALLIED are leaders in supply chain transparency and therefore understand how important this transparency has become in the modern materials marketplace,” said Ross Alexander, CEO with Green Threads DPP. “The audits we are conducting will help ALLIED and their brand partners more easily navigate future compliance requirements and create a point of differentiation at retail, where customers are increasingly interested in making informed buying decisions.”

TuNa: Forschungsprojekt für klebstofffreie und recyclingfähige getuftete textile Bodenbeläge Grafik TFI Aachen GmbH
29.08.2025

TuNa: Forschungsprojekt für klebstofffreie und recyclingfähige getuftete textile Bodenbeläge gestartet

Das Ziel des am 01. August 2025 gestarteten Forschungsvorhabens ist die Entwicklung eines Verfahrens zur Herstellung klebstofffreier und damit recyclingfähiger getufteter textiler Bodenbeläge. Der Ansatz besteht darin, einen Nadelvliesrücken direkt auf die getuftete Rohware aufzunadeln. Da getuftete Strukturen vor ihrer Nutzung einen Veredlungsschritt zur Fixierung von Filamenten und Noppen benötigen, wird bislang meist ein kreidegefüllter SBR-Latex eingesetzt. Dieser erschwert jedoch das Recycling. Vor dem Hintergrund absehbarer gesetzlicher Vorgaben sowie wachsender Nachfrage nach Produkten ohne chemische Zusatzstoffe sind Alternativen erforderlich. Zwar existieren bereits Verfahren zur Textmechanischen Noppeneinbindung, doch fehlen bislang Lösungen zur Rückenaufbringung und Erkenntnisse zum Einfluss des Latexverzichts auf das Brandverhalten.

Das Ziel des am 01. August 2025 gestarteten Forschungsvorhabens ist die Entwicklung eines Verfahrens zur Herstellung klebstofffreier und damit recyclingfähiger getufteter textiler Bodenbeläge. Der Ansatz besteht darin, einen Nadelvliesrücken direkt auf die getuftete Rohware aufzunadeln. Da getuftete Strukturen vor ihrer Nutzung einen Veredlungsschritt zur Fixierung von Filamenten und Noppen benötigen, wird bislang meist ein kreidegefüllter SBR-Latex eingesetzt. Dieser erschwert jedoch das Recycling. Vor dem Hintergrund absehbarer gesetzlicher Vorgaben sowie wachsender Nachfrage nach Produkten ohne chemische Zusatzstoffe sind Alternativen erforderlich. Zwar existieren bereits Verfahren zur Textmechanischen Noppeneinbindung, doch fehlen bislang Lösungen zur Rückenaufbringung und Erkenntnisse zum Einfluss des Latexverzichts auf das Brandverhalten.

Im Projekt wird daher ein Verfahren entwickelt, bei dem Tuftingrohwaren durch Aufnadeln eines Vliesrückens mechanisch verfestigt werden. Untersucht wird, ob ein vorverfestigtes Vlies oder direkt verarbeitete Vliese geeigneter sind. Zudem werden die relevanten Vernadelungsparameter (Nadelhub, Nadelgeometrie, Nadeldichte) ermittelt, die eine stabile Verbindung zwischen Vlies und Trägergewebe ermöglichen. Auch mögliche Limitierungen durch unterschiedliche Tuftingkonstruktionen (Schnitt, Schlinge, Polhöhen) werden berücksichtigt.

Weitere Schwerpunkte liegen in der Analyse des Brandverhaltens, das im herkömmlichen Belag durch Latexzusätze beeinflusst wird. Hier wird insbesondere der Einfluss von Flächenmasse und Lufteinschlüssen untersucht. Darüber hinaus werden Recyclingmöglichkeiten geprüft – sei es durch Monomaterialkonzepte oder durch die Nutzung der Vernadelungsverbindung als Trennstelle für unterschiedliche Materialien. Abschließend erfolgt eine ökologische und ökonomische Bewertung im Vergleich zu konventionellen Bodenbelägen.

Das Forschungsvorhaben, das bis zum 31.07.2028 läuft, wird im Rahmen der industriellen Gemeinschaftsforschung durch das Bundesministerium für Wirtschaft und Energie unterstützt.

Source:

TFI Aachen GmbH

Mood aus der Corddecken-Kollektion ‚Cordoba‘ (c) Ibena
Mood aus der Corddecken-Kollektion ‚Cordoba‘
28.08.2025

IBENA: Neue Corddecken-Kollektion mit Retro-Flair

Mit ihrer neuen Corddecken-Kollektion ‚Cordoba‘ bringt die Traditionsmarke IBENA nicht nur Wärme und Behaglichkeit in den Herbst, sondern auch einen Hauch von Nostalgie. Die unifarbenen Corddecken in sechs zeitlosen Farbtönen – Natur, Beige, Braun, Grün, Bordeaux und Grau – sind eine Hommage an das Trendmaterial der 1970er Jahre, gefertigt in echter „Made in Germany“-Qualität. Die hochwertigen Strukturdecken werden noch heute im westfälischen Rhede produziert. Mit Blick auf das 200-jährige Jubiläum 2026 unterstreicht IBENA damit seine Werte: Stil, Qualität und Nachhaltigkeit im Einklang mit der Zeit.

Mit ihrer neuen Corddecken-Kollektion ‚Cordoba‘ bringt die Traditionsmarke IBENA nicht nur Wärme und Behaglichkeit in den Herbst, sondern auch einen Hauch von Nostalgie. Die unifarbenen Corddecken in sechs zeitlosen Farbtönen – Natur, Beige, Braun, Grün, Bordeaux und Grau – sind eine Hommage an das Trendmaterial der 1970er Jahre, gefertigt in echter „Made in Germany“-Qualität. Die hochwertigen Strukturdecken werden noch heute im westfälischen Rhede produziert. Mit Blick auf das 200-jährige Jubiläum 2026 unterstreicht IBENA damit seine Werte: Stil, Qualität und Nachhaltigkeit im Einklang mit der Zeit.

Cord ist zurück 
Cord hat den Sprung vom reinen Modetrend zum festen Bestandteil der Interior-Welt geschafft. Ob als Sofabezug, Kissen oder nun auch als Decke: Das charakteristische Rillenmuster des Cordgewebes bringt Textur und Tiefe in jedes Wohnambiente. IBENA greift den Retro-Charme dieses Materials auf und übersetzt ihn in moderne Wohnlichkeit: Die Corddecken wirken durch ihre strukturierte Oberfläche weich und gemütlich. Der Look erinnert an die 1970er Jahre – und trifft dabei den aktuellen Zeitgeist zwischen Vintage-Romantik und stilvoller Reduktion.
Die Cordoptik der neuen Kollektion wirkt nicht nur optisch ansprechend, sondern verleiht den Decken durch ihre Haptik eine spürbare Wärme. Das feine Rillenprofil sorgt für ein weiches Gefühl auf der Haut und bringt gleichzeitig Tiefe und Wertigkeit mit sich. 

Weich, wärmend, hochwertig –Baumwollmisch-Gewebe
Das Besondere an der neuen IBENA-Kollektion ist neben dem Retro-Look die Qualität des Materials. Die Corddecken bestehen aus einem Baumwollmischgewebe, das Langlebigkeit, Formstabilität und Pflegeleichtigkeit vereint. Die Baumwolle sorgt für ein angenehmes Hautgefühl, während der Polyesteranteil die Decken besonders strapazierfähig macht.
Durch die Cordstruktur wirken die Decken dicker als herkömmliche Wohndecken – ein Effekt, der sich nicht nur positiv auf die Wärmeleistung, sondern auch auf das Raumgefühl auswirkt. Die textilen Allrounder eignen sich damit sowohl als dekoratives Plaid für Sofa oder Sessel als auch als kuschelige Decke für gemütliche Abende.

More information:
IBENA Wohndecken
Source:

Ibena

Gartex Texprocess India 2025 (c) Messe Frankfurt Trade Fairs India
Gartex Texprocess India 2025
21.08.2025

Gartex Texprocess India 2025 opened: 35% new exhibitors

The 13th edition of Gartex Texprocess India opened on a high note at the Bharat Mandapam, Pragati Maidan - New Delhi. The landmark event is being held between the 21st -23rd August 2025. Organized by Messe Frankfurt Trade Fairs India Pvt Ltd and MEX Exhibitions Pvt Ltd, the exhibition is bound to set a new benchmark in the garment, textile manufacturing and denim industry. This 13th edition of the Gartex Texprocess India features two new additions - the LeatherX Pavilion and the Textile Care Forum which makes the event more holistic and all-encompassing.

The Gartex Texprocess India 2025 has a record participation from over 200 exhibitors (35% first-time exhibitors) and 600+ brands from India and with international brands like Durst, Morimota Singapore (Kansai), Epson, Morgan, Jinjen, Groz Beckert, Brothers International, Jack Franc, Veolia, Amazon and more recording international participation from China, Japan, Italy, Germany and Singapore. The first day of the exhibition saw a high-level of engagement and was marked with vigorous activities across all stalls.  

The 13th edition of Gartex Texprocess India opened on a high note at the Bharat Mandapam, Pragati Maidan - New Delhi. The landmark event is being held between the 21st -23rd August 2025. Organized by Messe Frankfurt Trade Fairs India Pvt Ltd and MEX Exhibitions Pvt Ltd, the exhibition is bound to set a new benchmark in the garment, textile manufacturing and denim industry. This 13th edition of the Gartex Texprocess India features two new additions - the LeatherX Pavilion and the Textile Care Forum which makes the event more holistic and all-encompassing.

The Gartex Texprocess India 2025 has a record participation from over 200 exhibitors (35% first-time exhibitors) and 600+ brands from India and with international brands like Durst, Morimota Singapore (Kansai), Epson, Morgan, Jinjen, Groz Beckert, Brothers International, Jack Franc, Veolia, Amazon and more recording international participation from China, Japan, Italy, Germany and Singapore. The first day of the exhibition saw a high-level of engagement and was marked with vigorous activities across all stalls.  

Inaugurating the show, Chief Guest, Shri Manohar Lal Khattar expressed: “The textile industry is one of the largest sources of employment generation in the country with over 45 million people employed directly, including a large number of women and rural population. The government has taken a number of measures/ incentives to boost the textile sector and generate employment in the country. I give due credit to the two joint organisers for doing a great job of amalgamating the complete value chain from yarn to finished products here in Delhi.” 

Speaking on energy, Shri Khattar added: “Coming to power, we have extended several schemes, including subsidies up to 75%. Today, we are looking at the transition from fossil fuels to renewable energy. I urge you all to kindly upgrade your plants to renewable energy, as India is moving towards its Mission 2047 to reduce emissions. India had set a target to replace 50% of the energy by 2030 with renewable and clean sources but has managed to achieve the same this year.”

He was followed by the address from the Guest of Honour: Shri Rakesh Sachan, Hon’ble Minister, Department of MSME, Khadi, Village Industries, Sericulture and Textile, Government of Uttar Pradesh. He expressed: “The Indian textile industry is yet to produce indigenous machinery. It relies mostly on imports. The Government of Uttar Pradesh is taking efforts to allow industries to excel with special dedicated land parcels in the state. We had requested about 200 acres of land for the development of industries. Of these, we have received approval of about 100 acres. In another development, the Yamuna Expressway Industrial Development Authority (YEIDA) is developing a 150-acre apparel cluster in Noida, which will be Uttar Pradesh's first textile park. The project aims to attract investment, generate employment, and boost exports in the apparel sector.”
Speaking on the US tariffs, Shri Sachan said: “The surge in US tariffs has hit hard, but this is the time to upgrade and create capacity, improve on indigenous technology.”

The expo was inaugurated by Chief Guest Shri Manohar Lal Khattar, Hon’ble Minister of Housing & Urban Affairs, India, Minister of Power, Government of India. 

The opening day saw amazing enthusiasm among both exhibitors and visitors. It was witness to many impactful discussions among stakeholders, putting India in the global textile eco-space. The highlights of The Gartex Texprocess India 2025 are ‘The Denim Show’ in association with the Denim Manufacturers Association and the featured zones of the Fabrics and Trims Show, Screen Print India (Textile) and the latest addition of LeatherX Pavilion and launch of the Textile Care Forum in association with the Drycleaners and Launderers Association of India enhance the platform by connecting the industry. The new developments add value to the already composite nature of Gartex Texprocess India. With a focus on technology and modernisation, the exhibition is a step forward towards setting global standards in textile manufacturing, denim, leather goods, laundry management and the overall fashion industry. 

Source:

Messe Frankfurt Trade Fairs India

15.08.2025

Intertextile Shanghai Home Textiles – Autumn Edition 2025 opens next week

Intertextile Shanghai Home Textiles – Autumn Edition is set to return from 20 – 22 August 2025 at the National Exhibition and Convention Center (Shanghai), once again positioning itself as Asia’s preeminent platform for the global home and contract textile industry. With nearly 900 exhibitors representing 20 countries and regions, including eight new countries, the event will span 100,000 sqm across four halls, showcasing the latest cutting-edge products, market trends, and design concepts. The fair will offer a comprehensive fringe programme that aims to inspire, inform, and connect industry professionals. Focusing on sustainability and innovation that will shape the future of home textiles, the 2025 edition promises a vibrant exchange of ideas and opportunities to forge meaningful business partnerships in an increasingly competitive landscape.

Intertextile Shanghai Home Textiles – Autumn Edition is set to return from 20 – 22 August 2025 at the National Exhibition and Convention Center (Shanghai), once again positioning itself as Asia’s preeminent platform for the global home and contract textile industry. With nearly 900 exhibitors representing 20 countries and regions, including eight new countries, the event will span 100,000 sqm across four halls, showcasing the latest cutting-edge products, market trends, and design concepts. The fair will offer a comprehensive fringe programme that aims to inspire, inform, and connect industry professionals. Focusing on sustainability and innovation that will shape the future of home textiles, the 2025 edition promises a vibrant exchange of ideas and opportunities to forge meaningful business partnerships in an increasingly competitive landscape.

To enhance sourcing efficiency and cultivate meaningful business connections, the fair will present 15+ dedicated product zones encompassing upholstery and sofa fabrics, bedding, curtains, sun protection, and more. These zones will be organised across four halls – 5.1, 5.2, 6.1, and 6.2 – with each hall spotlighting a particular category: Brand Fabrics Hall (5.1), Trendy Fabrics Hall (5.2), International Brands & Household Hall (6.1), and Furniture Fabrics Hall (6.2). Additionally, visitors will benefit from contract business services offered by exhibitors, providing access to specialised expertise and tailored solutions that can enhance their sourcing and operational efficiency.

The Editors Zone is a prominent area featuring a curated lineup of design-focused exhibitors presenting both domestic and international brands. 20 exhibitors will represent 53 high-end brands from 16 countries and regions – 23 of which are new. These brands primarily originate from Western Europe, the US, South Asia, and East Asia. Among the new exhibitors in the Editors Zone are Art Home Korea (Korea) (5.1H C18), Kaeen Sdn Bhd (Malaysia) (5.1H C08), and more. Notable names such as Beijing Ya Da (China), Rioma (Spain), and Raffinato (USA) will be present.

Home textile industry represented by global players 
This year, the fair will welcome international exhibitors from 20 countries and regions, including Australia, Belgium, China, Germany, Hong Kong, Iran, Japan, Korea, Portugal, Spain, Türkiye, the UK, and the US. Notably, eight new countries – Bulgaria, Egypt, Finland, Indonesia, Malaysia, the Netherlands, and Vietnam – are joining this diverse lineup.

On the domestic front, six major Chinese home textile pavilions – representing Haining, Huzhou, Linping Hangzhou, Shaoxing, Wujiang Suzhou, and Tongxiang – will showcase regional strengths and innovations.

To date, buyers from 63 countries and regions have pre-registered, with 19 buyer delegations (up 73% from the 2024 edition) confirmed from 23 countries including China, Japan, Malaysia, Myanmar, Thailand, Vietnam, Central Asia, Uganda, Ethiopia, Chile, Colombia, Mexico, El Salvador and more. 

Fringe programme: four new themes guiding the future of home textiles
Collectively emphasising the dynamic nature of the home textiles industry – NextGen, Palette, Connector and Go-Green – will focus on creativity and aesthetics in design, fostering collaboration through shared business strategies and market insights, showcasing innovations and advancements in textiles, and addressing sustainability trends and technological needs to align with market demands. Key highlights include:

  • Future & Textile Zone (NextGen): where participants can discover future-focused materials, and AI trends lead by Ms Anja Bisgaard Gaede, CEO of SPOTT trends & business.
  • Designer Tour and Guided Tour (Palette): Ms Camilla Rudnicki (Founder of Camilla Rudnicki Home & Interior, Denmark), offering curated walkthroughs of standout exhibits with visitor.
  • Econogy [1] Forum (Go-Green): will address the dual challenges of sustainability and technological advancement. Leading experts from China, Hong Kong, Italy, and the US will share cross-disciplinary insights and case studies, focusing on how integrated advancements in technology, design, and business models can support a more sustainable textile industry.

Additional highlights include The Home Textiles x Interior Decoration Summit (Connector), will gather thought leaders to explore the transformation of the industry and its future direction. A series of market strategy seminars will provide valuable insights into regional developments, with featured sessions from Colombia, Uzbekistan, and Vietnam. 

Furthermore, the 2026 / 27 China Home Textile Trend Area (Palette) will offer an exclusive preview of upcoming domestic design and consumer trends. Rednote: Weaving the Ideal Home, Home Textile Trend Insights (Connector), and From Cross-Boundary to Boundless: The 11th Home Furniture & Textile TOP Business Matching (Connector) will also be taking place. 

Intertextile Shanghai Home Textiles – Autumn Edition is organised by Messe Frankfurt (HK) Ltd; the Sub-Council of Textile Industry, CCPIT; and the China Home Textile Association (CHTA).

Source:

Messe Frankfurt HK, Ltd

29.07.2025

Intertextile Shanghai Home Textiles – Autumn Edition 2025 fringe programme

Going beyond the comprehensive showcase of the home furnishing sector, Asia’s leading home textile fair’s fringe programme will continue to be an integral part of the three-day event, but featuring a distinct and more sector-driven redesign. Ranging from forums and seminars to panel discussions and product launches, the focus will centre on four key themes: NextGen, Palette, Connector, and Go-Green. From 20 – 22 August 2025 at the National Exhibition and Convention Center in Shanghai, the fair is set to promote collaboration and innovation among diverse industry experts, drive sustainable development, and engage attendees through interactive sessions for practical application.

The refreshed fringe programme’s four focal themes will explore various aspects of the industry, highlighting new perspectives and insights that will shape the future of home textiles. 

Going beyond the comprehensive showcase of the home furnishing sector, Asia’s leading home textile fair’s fringe programme will continue to be an integral part of the three-day event, but featuring a distinct and more sector-driven redesign. Ranging from forums and seminars to panel discussions and product launches, the focus will centre on four key themes: NextGen, Palette, Connector, and Go-Green. From 20 – 22 August 2025 at the National Exhibition and Convention Center in Shanghai, the fair is set to promote collaboration and innovation among diverse industry experts, drive sustainable development, and engage attendees through interactive sessions for practical application.

The refreshed fringe programme’s four focal themes will explore various aspects of the industry, highlighting new perspectives and insights that will shape the future of home textiles. 

NextGen: the future of interior textiles
Circular textile advocate Ms Anja Bisgaard Gaede will lead discussions in the Future & Textile Zone, where participants can discover future-focused materials, AI-powered design tools, and engaging interactions. Four attractions within this zone include:

  • Future of Textiles: curated selection of 20+ sustainable, regenerative, circular, or bio-based textiles – spanning from bioengineering to waste-derived materials for interiors.
  • Try It Yourself: attendees can enjoy hands-on previews of home textile products brought by Ms Anja Bisgaard Gaede. 
  • AI Demos: AI innovators will share how to boost efficiency by auto-generating patterns, optimising fabric production, and cutting time and costs.
  • Textile Hunt: participants can join the Textile Hunt game to uncover the future of textiles in the zone and win prizes.

Palette: emphasising creativity and trendsetting in home textiles
Through seminars and guided tours, both Western and Eastern designers will share their extensive industry experience. Attendees can engage closely with international design masters, gaining insights into textile applications and effective selection of home textile products. Notable professionals include Ms Camilla Rudnicki, a renowned Danish interior designer focused on creating joy and warmth in homes through unique interior solutions, and Mr Akiyuki Sasaki, a Japanese designer known for simple yet meaningful designs that enhance daily life, incorporating cultural elements from Japan and beyond.

Connector: fostering business growth and closer cooperation across the industry
This theme aims to strengthen global partnerships through strategic insights from industry leaders in Colombia, Uzbekistan, and Vietnam. Key speakers include Mr Juan Fernando Loaiza (Economic & Business Model Researcher in Fashion of Inexmoda, Colombia), Mr Shokhrukh Kayumov (Founder & CEO of TextileFinds.com, Uzbekistan) and Ms Vivie Wei (Country Director of Dezan Shira & Associates, Vietnam) respectively, who will equip investors, manufacturers and business partners with critical market knowledge and practical guidance for successfully engaging with the home textiles sector. 

Additionally, the Home Textiles x Interior Decoration: Summit on Industry Reshaping and Advancement will unite leaders from home textile brands, interior design experts, and institutions to discuss industry upgrade prospects, offering visitors insights into category innovation, opportunities in aging-adaptation renovations and Gen Z consumer demands, while guest speakers will also share practical expertise to help industry players gain a competitive edge in the evolving market.

Go-Green: the sector’s latest sustainability trends
A panel discussion featuring sustainability experts will explore diverse aspects of sustainability in home textiles. Professor Yuen from the Hong Kong Polytechnic University will lead the discussion on business models, industry trends and branding. Forums will also be held to provide in-depth presentations by key exhibitors, including Patternsfrom Agency (Finland), who will present Greening the Home Textile Industry: Drivers and Manufacturer Strategies, and Fu-tex (Hong Kong) Co Limited will discuss Physical Weaving: Leading the Total Blackout Innovation.

Other events include Designer's Style: the 31st Intertextile Home Textile Design Carnival and Designer’s Pick Award Ceremony, and From Cross-Boundary to Boundless: The 11th Home Furniture & Textile Top Business Matching, and 2026 / 27 China Home Textile Trend Area. 

Intertextile Shanghai Home Textiles – Autumn Edition is organised by Messe Frankfurt (HK) Ltd; the Sub-Council of Textile Industry, CCPIT; and the China Home Textile Association (CHTA).

Giulio Caponi, 'Cartolina a Giulietta', setting Andrea Tortelli Photo Dedalo Srl, Giulio Caponi
Giulio Caponi, 'Cartolina a Giulietta', setting Andrea Tortelli
24.07.2025

GRAFFITI TESSILI - Unique Pieces by Giulio Caponi

The thread of storytelling. From journalist to textile artist: Giulio Caponi writes rugs like emotional reportage. Unique pieces tell hand-sewn memories.

Who said writing has to be done with a pen? Giulio Caponi uses a needle. His words do not flow in ink but emerge from felt and carpet, cut, chosen, stitched. By hand. 

Carpets become our memory, encompassing experiences, emotions, and memories.
Giulio Caponi is currently experiencing an artistic season of extraordinary intensity and fruitfulness. Each of his works, unique and unrepeatable, emerges from the memories his soul explores. Whether expressed through postcards, animal figurines, exotic landscapes, or abstract thoughts, each carpet is born from a creative impulse. A gesture that takes shape in a watercolor sketch, then painstakingly translated onto the textile medium through embroidery—cross-stitch or stem stitch. Familiar and scholastic languages, fragments of memory are broken down into moments, stitched together stitch by stitch to form veritable textile monuments.

The thread of storytelling. From journalist to textile artist: Giulio Caponi writes rugs like emotional reportage. Unique pieces tell hand-sewn memories.

Who said writing has to be done with a pen? Giulio Caponi uses a needle. His words do not flow in ink but emerge from felt and carpet, cut, chosen, stitched. By hand. 

Carpets become our memory, encompassing experiences, emotions, and memories.
Giulio Caponi is currently experiencing an artistic season of extraordinary intensity and fruitfulness. Each of his works, unique and unrepeatable, emerges from the memories his soul explores. Whether expressed through postcards, animal figurines, exotic landscapes, or abstract thoughts, each carpet is born from a creative impulse. A gesture that takes shape in a watercolor sketch, then painstakingly translated onto the textile medium through embroidery—cross-stitch or stem stitch. Familiar and scholastic languages, fragments of memory are broken down into moments, stitched together stitch by stitch to form veritable textile monuments.

Poet and artist Giulio Caponi states: “I like to remember the authenticity of a form of expression that is becoming extinct with the arrival of the digital world and artificial intelligence. We have created an image of our ancestors from the objects they left us, and so will the archaeologists of the future with ours. This is what my works are: messages from the past!” 

Postcards, records, sounds, the must-have temporary tattoos of our childhood... everything is memory, remembrance.
This is how POSTCARDS were born, to tell an imaginary story: “With the postcard, when I write, I begin to invent short messages that, after long days of travel, will reach a recipient I would have liked to know. Invented addresses between stamps and postmarks issued by my publishing house. I imagine correspondences that were sometimes impossible when the postcard had not yet been invented, or between characters from different eras, some deceased, some alive, like ‘To Juliet’: Romeo writes to his beloved after meeting Shakespeare.” Giulio Caponi

With a past as a traveller and newspaper correspondent, Giulio Caponi has let himself be carried away by the call of poetry and material, weaving memory and textures to weave pages full of meaning. Each of his rugs is a story to be touched, in which emotions and memories are amplified “For me embroidering is like observing a vowel under a microscope. It is like magnifying the sound fraction of a word.”

His story begins almost by accident, in Spain. A correspondent in Barcelona to document the '92 Olympic Games, Giulio Caponi met Dominique Torrent, a fashion designer, who would become his wife and partner in artistic adventures. “An architect asked us for a solution to cover an ugly floor. I was writing poetry, she was a designer: from there the first embroidered carpet was born. A gesture born of chance, which changed everything.” Since then, the artist has continued to weave words and images, turning everyday objects into silent witnesses.

His works, carpets and tapestries, “are messages in a bottle, textile graffiti that perhaps one day someone will rediscover, as archaeologists do today with objects from the past.” 

His studio, in Brescia, is a quiet place filled with color: felt, carpeting, balls of Sardinian wool dyed with flowers, roots and bark, sketches, watercolors. Each work stems from a feeling, often from nostalgia. “I use watercolor to fix the idea. It is my way of thinking.” Yet, Giulio Caponi has no academic art training, only a long solitary practice. “I was struck by the watercolors of designers Garouste and Bonetti in the 1990s, I wanted to try it myself. It became my natural language.”

The creative process does not stop at the drawing: each piece is executed by him, stitch by stitch. He especially loves cross stitch and grass stitch “Doubt and correction are also part of the act. It is important that I do the stitching. The work changes as I do it. It evolves. Like me.” Giulio Caponi’s identity eludes categories: artist? poet? artisan? “I wouldn’t know in which box to put my work. There is certainly a manual component, but also a strong poetic drive. It is an expression that holds head, hands and heart together.” 
His rugs are multilayered stories. Objects that evoke journeys – real, mental or emotional – and that tell, in their own way, about the time that passes. And what remains.

More information:
Giulio Caponi rugs Carpets
Source:

Clara Buoncristiani PR Boutique Firm s.r.l.

Holistic interior desig Photo Messe Frankfurt
Holistic interior desig
22.07.2025

Holistic interior design at Heimtextil 2026

From decorative and furniture fabrics to wallpaper, flooring and carpets, to mattresses, bed linen and table linen – Heimtextil brings together a diverse product range for holistic interior design from 13 to 16 January 2026. Interior designers and buyers from the hospitality and retail sectors find the latest textile and non-textile material innovations under one roof. Leading brands and promising newcomers have already announced their participation. 

From decorative and furniture fabrics to wallpaper, flooring and carpets, to mattresses, bed linen and table linen – Heimtextil brings together a diverse product range for holistic interior design from 13 to 16 January 2026. Interior designers and buyers from the hospitality and retail sectors find the latest textile and non-textile material innovations under one roof. Leading brands and promising newcomers have already announced their participation. 

Textile interior design solutions include wallpaper, sun protection systems, furniture fabrics, flooring, bed and table linen, mattresses, bathroom and decorative textiles, and much more. Interior designers, architects, retail and hospitality buyers are looking for the full range.
"The international market has changed. Architects, interior designers and buyers are looking for a complete range of products in one place. With the broad offering at Heimtextil and the addition of non-textile floor coverings, we are providing exactly that. We offer a range spanning from functional furniture fabrics to wallpaper, flooring and finished products. The new hall layout ensures an even more structured visitor experience," says Bettina Bär, Director Heimtextil, Messe Frankfurt.

Interior design concepts
Hall 3.0 brings together wallpaper, carpets, curtains and sun protection systems to present interior design concepts clearly structured for professionals. Key players include Forest Group (Netherlands), Höpke (Germany), Ifi Aebe (Greece), Linder (France), Marburger Tapetenfabrik (Germany), Paulig Teppichweberei (Germany), Sarlas (Greece), Tanriverdi (Turkey), The Wallfashion House (Belgium) and York Wallcoverings (USA), presenting their latest collections. In addition, the DecoTeam and its members showcase holistic, inspiring interior design concepts with joint brand presentations – complemented by the Design Lounge powered by DecoTeam. A new installation by Patricia Urquiola also brings integrated interior design to life at the highest design level.

The largest offering in furniture and decorative fabrics
Whether outdoor fabrics, imitation leather or fibres and yarns for contract business – functionality and design are the focus and continue to evolve year after year. In Halls 3.1 and 4.1, international exhibitors present the world's largest offering of weavers for furniture and decorative fabrics. One focus in Hall 3.1 is on contract fabrics, leather and imitation leather, and fibres and yarns for furniture and decorative fabrics. Indorama Ventures Fibers Germany, Manifattura Filtes, Novartiplast and Martinelli Ginetto from Italy are among the many suppliers showcasing their latest products here. Hall 4.1 brings together high-quality decorative, furniture and contract fabrics. Among the many manufacturers exhibiting here are Edmund Bell (Great Britain), Manuel Revert (Spain), Vanelli Tekstil (Turkey) and Vescom Velvets BV (Netherlands).

Carpets & Rugs grows and expands to include flooring
Heimtextil’s carpet segment continues to grow. Halls 11.0, 11.1 and 12.0 focus on hand- and machine-woven carpets, unique pieces and doormats. For the first time, non-textile floorings extend the range with the new Flooring & Equipment product segment. Heimtextil thus brings together holistic textile and non-textile interior design in one place. Contract furnishers and buyers benefit from a broad selection of complementary offerings with one visit. Registered exhibitors include Heritage Overseas (India), Oriental Weavers Carpets Factory (Egypt), Ragolle Rugs (Belgium) and Universal XXI (Spain). Floor coverings are included in the portfolios of Chene de L'est (France), Welspun UK and Zipse (Germany), among others.

Functional finished products for hospitality
Anyone looking for finished products for contract furnishing and hospitality find what they need in Halls 5.0, 5.1, 6.0 and 6.1 within the Bed, Bath & Living segment. Here, exhibitors present bed linen, bathroom textiles, table linen, blankets and home accessories. The strong and international range of brands and private labels offers high quality, short delivery times and flexible order quantities. Participants include Formesse (Germany), Hermann Biederlack (Germany), Lameirinho - Indústria Textil (Portugal), Marzotto Lab (Italy), Mundotextil - Industrias Texteis (Portugal), Veritas Tekstil (Turkey) and many others. Bedding, duvets, pillows, and mattresses are featured in the Smart Bedding section in Hall 4.0. Badenia Bettcomfort (Germany), Boyteks Tekstil (Turkey), f.a.n. Frankenstolz Schlafkomfort H. Neumeyer (Germany), Hefel Textil (Austria), OBB Oberbadische Bettfedernfabrik (Germany), Proneem (France) and many other exhibitors present state-of-the-art sleep solutions there.

Decke Falkland Foto (c) IBENA Textilwerke GmbH
Decke Falkland
18.07.2025

Brit-Chic – Ibena präsentiert neue Herbstkollektion mit Karomuster

Zum Herbst präsentiert IBENA seine neue Decken-Kollektion, die britische Eleganz mit modernem Wohnkomfort verbindet. Die stilvollen Karo-Designs „Sanremo“, „Falkland“ und „Madeira“, gefertigt in firmeneigener Produktion in Rhede/Deutschland, sind im Fachhandel und online erhältlich. Die hochwertigen Decken aus feinem Baumwollmischgewebe und Jacquard-Webtechnik bringen Wärme, Stil und Struktur in jeden Raum. 

Sanremo – Sanfte Kontraste im Karo-Look
Die Kuscheldecke bringt mit ihrem eleganten Karo-Muster in verschiedenen Grauschattierungen ruhige Klarheit in jedes Zuhause. Gefertigt aus hochwertigem Baumwollmischgewebe (58 % Baumwolle, 35 % Polyacryl, 7 % Polyester), ist sie besonders weich, pflegeleicht und atmungsaktiv. Der gekettelte Zierstich vollendet das edle Gesamtbild.

Zum Herbst präsentiert IBENA seine neue Decken-Kollektion, die britische Eleganz mit modernem Wohnkomfort verbindet. Die stilvollen Karo-Designs „Sanremo“, „Falkland“ und „Madeira“, gefertigt in firmeneigener Produktion in Rhede/Deutschland, sind im Fachhandel und online erhältlich. Die hochwertigen Decken aus feinem Baumwollmischgewebe und Jacquard-Webtechnik bringen Wärme, Stil und Struktur in jeden Raum. 

Sanremo – Sanfte Kontraste im Karo-Look
Die Kuscheldecke bringt mit ihrem eleganten Karo-Muster in verschiedenen Grauschattierungen ruhige Klarheit in jedes Zuhause. Gefertigt aus hochwertigem Baumwollmischgewebe (58 % Baumwolle, 35 % Polyacryl, 7 % Polyester), ist sie besonders weich, pflegeleicht und atmungsaktiv. Der gekettelte Zierstich vollendet das edle Gesamtbild.

Falkland – Klassisch kariert, dezent interpretiert
Die Decke Falkland bringt klassische Zurückhaltung mit modernem Feingefühl ins Wohnambiente. Ihr feines Karomuster in soften Grau- und Weißnuancen erinnert an britische Eleganz und verleiht jedem Raum eine ruhige, strukturierte Note. Der gewebte Stoff wirkt besonders edel und samtig – perfekt für stilvolle Herbst- und Wintertage. 

Madeira – Struktur trifft Wohnlichkeit im Jacquard
Die Decke Madeira bringt mit ihrem stilvollen Karo-Jacquard in soften Graunuancen eine moderne Interpretation des klassischen Brit-Chic ins Zuhause. In einem aufwendigen Jacquard-Webverfahren gefertigt, überzeugt sie durch detailreiche Musterung und hochwertige, fein gearbeitete Optik. Ihr angenehm weiches Material sorgt für behagliche Momente, während die zeitlose Farbgebung sich mühelos mit natürlichen Tönen kombinieren lässt.

Source:

IBENA Textilwerke GmbH 

Mechanisches Massage-System von Adient Foto Adient
15.07.2025

Adient mit weltweit erster mechanischer 3D Massage-Funktion

Adient, ein weltweit führender Anbieter von automobilen Sitzsystemen, bringt eine neue mechanische Massage-Sitzlösung auf den Markt. Die Innovation findet ihre erste Anwendung im neuen Plug-in-Hybrid-Modell M8 des Autoherstellers GAC-Trumpchi. Das Fahrzeug verfügt über drei Sitzreihen und ein von Adient geliefertes Massagesystem, das als Branchenneuheit ungekannten Sitzkomfort im Auto bietet.

Mit dem Start der Serienproduktion wird Adients mechanisches Massagesystem schon bald in weiteren Mittel- und Oberklassemodellen auf dem chinesischen Markt verfügbar sein. Auch in Europa und Nordamerika verzeichnet das Produkt zunehmendes Interesse.

Das mechanische Massagesystem verwendet ein 3D-Massagemodul, das professionelle Knetmassagetechniken präzise simuliert und deutlich stärkere Effekte bei der Linderung von Ermüdungserscheinungen bietet als herkömmliche druckluftbetriebene Massagesysteme. Basierend auf westlicher Faszien-Therapie und traditioneller chinesischer Medizinphilosophie bietet es gezielte Linderung bei Rücken- und Lendenbeschwerden auf der Grundlage professioneller Massageerfahrung.

Adient, ein weltweit führender Anbieter von automobilen Sitzsystemen, bringt eine neue mechanische Massage-Sitzlösung auf den Markt. Die Innovation findet ihre erste Anwendung im neuen Plug-in-Hybrid-Modell M8 des Autoherstellers GAC-Trumpchi. Das Fahrzeug verfügt über drei Sitzreihen und ein von Adient geliefertes Massagesystem, das als Branchenneuheit ungekannten Sitzkomfort im Auto bietet.

Mit dem Start der Serienproduktion wird Adients mechanisches Massagesystem schon bald in weiteren Mittel- und Oberklassemodellen auf dem chinesischen Markt verfügbar sein. Auch in Europa und Nordamerika verzeichnet das Produkt zunehmendes Interesse.

Das mechanische Massagesystem verwendet ein 3D-Massagemodul, das professionelle Knetmassagetechniken präzise simuliert und deutlich stärkere Effekte bei der Linderung von Ermüdungserscheinungen bietet als herkömmliche druckluftbetriebene Massagesysteme. Basierend auf westlicher Faszien-Therapie und traditioneller chinesischer Medizinphilosophie bietet es gezielte Linderung bei Rücken- und Lendenbeschwerden auf der Grundlage professioneller Massageerfahrung.

Das Massagesystem erfüllt strenge Automobilstandards. Es verfügt über flexible Einstellmöglichkeiten für alltäglichen Komfort und Tiefenmassage sowie zu Sicherheitszwecken eine schnelle Druckentlastungsfunktion im Fall einer Kollision. Eine mehrschichtige verschleißresistente Konstruktion gewährleistet Funktionssicherheit und Langlebigkeit.
Funktionsweise des mechanischen Massage-Systems von Adient (Quelle: Adient)

Mit intelligenten Steuerungen inklusive mehrerer Modi und Intensitätsstufen bietet die Lösung personalisierte Massageerlebnisse. Durch die kompakte Größe ist sie mit Heizungs- und Belüftungssystemen kompatibel und unterstützt zudem Over-the-Air (OTA) Updates, was kontinuierliche Verbesserungen ermöglicht.

Diese Innovation schließt nicht nur eine Lücke bei den Massagefunktionen für Anwendungen im Fahrzeug, sondern setzt auch einen neuen Maßstab für Sitzkomfort, insbesondere bei Sitzkonfigurationen mit weit nach hinten geneigter Lehne, wie sie bei Relax-Sitzen zum Einsatz kommen.

11.07.2025

PureCycle and Emerald Carpets drive Circularity in Trade Show Industry

PureCycle Technologies, Inc. (Nasdaq:PCT), a U.S.-based company revolutionizing plastic recycling, announced a partnership with Emerald Carpets, a leader in trade show carpets. This collaboration aims to transform the trade show carpet industry by creating closed-loop circularity in carpet production.

As part of the partnership, Emerald Carpets signed an commercial supply agreement with PureCycle for approximately 5 million pounds annually of PureFive™ resin. PureFive Choice™ resin will be blended into Emerald Carpets' existing fiber production, enabling them to immediately exceed the current policy-mandated recycled content requirement in California. PureCycle and Emerald Carpets qualified the resin for numerous applications and are currently testing additional applications to expand the portfolio offering.

PureCycle Technologies, Inc. (Nasdaq:PCT), a U.S.-based company revolutionizing plastic recycling, announced a partnership with Emerald Carpets, a leader in trade show carpets. This collaboration aims to transform the trade show carpet industry by creating closed-loop circularity in carpet production.

As part of the partnership, Emerald Carpets signed an commercial supply agreement with PureCycle for approximately 5 million pounds annually of PureFive™ resin. PureFive Choice™ resin will be blended into Emerald Carpets' existing fiber production, enabling them to immediately exceed the current policy-mandated recycled content requirement in California. PureCycle and Emerald Carpets qualified the resin for numerous applications and are currently testing additional applications to expand the portfolio offering.

The partnership includes PureCycle recycling used trade show carpets from Emerald
Carpets, designed to transform the material into purified fiber-grade recycled polypropylene (rPP) pellets. Successful recycling of the materials would allow Emerald Carpets to then manufacture new carpets out of the rPP, creating a sustainable carpet-to-carpet solution. This should allow Emerald Carpets to meet California's carpet-to-carpet (closed loop) recycled content requirements that go into effect in 2028.

Throughout 2025-2026, Emerald Carpets and PureCycle plan to work together at their respective production facilities in Dalton, Georgia, and Ironton, Ohio, to develop, test and ultimately scale the process, anticipating the use of more than 5 million pounds annually, with the goal of delivering circular trade show carpets to the marketplace.

The partnership has experienced successful trials by Emerald Carpets using purposeformulated PureFive Choice™ resin, including Post-Consumer Recycled (PCR) material. The trial demonstrated the potential of high-performance carpets made with PCR rPP content to meet the demands of trade show environments. Traditionally, sourcing drop-in PCR rPP for carpet production has been a challenge due to the complex nature of carpet fiber manufacturing and the limitations of mechanically recycled rPP material.

Currently, polypropylene represents a significant part of carpet fibers, as alternatives have been scarce. PureCycle's innovative, dissolution recycling technology enables carpet manufacturers to reduce their reliance on virgin materials in the production of high-quality carpets, paving the way for a more sustainable carpet and events industry.

Source:

PureCycle Technologies

Warli_Dots_Handloom double back_indoor rug_setting_ph Tom Vack Photo: Tom Vack
Handloom double back indoor rug
01.07.2025

When lamp and rug program meet

A journey into Warli’s world, timeless and multifaceted: ‘La lune sous le chapeau’, designed by Man Ray and the Dots indoor rug program, by Paolo Zani evoke the simplicity of design.

In an exciting fusion of art and design, Warli’s latest collection embarks on a journey that celebrates essentiality as a core aesthetic and design value. This philosophy shines through in two key offerings: ‘La lune sous le chapeau’, a lamp designed by Man Ray, and the Dots indoor rug program by Paolo Zani. Both pieces, while distinct in their origins and expressions, are united by a shared pursuit of authenticity and lightness of form, embodying a vision where formal simplicity, rich materiality, and artisanal craftsmanship converge.

A journey into Warli’s world, timeless and multifaceted: ‘La lune sous le chapeau’, designed by Man Ray and the Dots indoor rug program, by Paolo Zani evoke the simplicity of design.

In an exciting fusion of art and design, Warli’s latest collection embarks on a journey that celebrates essentiality as a core aesthetic and design value. This philosophy shines through in two key offerings: ‘La lune sous le chapeau’, a lamp designed by Man Ray, and the Dots indoor rug program by Paolo Zani. Both pieces, while distinct in their origins and expressions, are united by a shared pursuit of authenticity and lightness of form, embodying a vision where formal simplicity, rich materiality, and artisanal craftsmanship converge.

Dots, indoor rug program – designed by Paolo Zani
For years, Dots has been a bestseller in Warli’s indoor collections, lauded for its versatility and customization that make it a seamless fit for top hospitality and residential projects. In 2025, Dots evolves from a single product into a comprehensive work program. This expansion allows for unparalleled customization through the combination of 10 weft colors and 10 warp colors, ensuring that every project’s unique requirements can be met. Hand-woven from a blend of wool and tencel, Dots creates a soft, continuous surface, finely crafted with twisted wool elements. The distinctive dotted pattern in various color shades is achieved through a specialized dyeing and twisting technique applied to the wool.

‘La lune sous le chapeau’ – designed by Man Ray
‘La lune sous le chapeau’ is an ‘objet trouvé’ in its essence, re-evaluating simple materials, low technology, and formal simplicity. The lampshade was conceived by Man Ray in 1974 on a flat sheet of cardboard, and quickly, along with sketches for the base, evolved into the iconic lamp we know today. This piece, seemingly anonymous and anti-design, is provocatively poetic, featuring the most minimal of lampshades supported by the most elementary of bases. This re-edition faithfully reproduces the original design, not just in form but also in spirit.

More information:
lamps rugs indoor interior design
Source:

Paolo Zani

N-Join1: an innovative, adhesive-free carpet that supports the circular economy Photo Autoneum Management AG
N-Join1
01.07.2025

Autoneum: Adhesive-free carpet that supports the circular economy

Vehicle manufacturers are increasingly looking for recycling solutions for end-of-life vehicles to meet sustainability targets and comply with new regulations that are accelerating the automotive industry’s transition toward a circular economy. In response, Autoneum has developed the N-Join1 carpet. This innovative, monomaterial carpet system, made from recycled materials, eliminates the need for latex and adhesives, thereby offering an eco-friendly solution for vehicle interiors.

The N-Join1 employs a unique process that joins the carpet surface together with the substrate in a single step. The substrate can be made from various materials including Autoneum’s Pure technology components made of 100 percent polyester, making N-Join1 easier to recycle without limiting customers’ design freedom. 

Vehicle manufacturers are increasingly looking for recycling solutions for end-of-life vehicles to meet sustainability targets and comply with new regulations that are accelerating the automotive industry’s transition toward a circular economy. In response, Autoneum has developed the N-Join1 carpet. This innovative, monomaterial carpet system, made from recycled materials, eliminates the need for latex and adhesives, thereby offering an eco-friendly solution for vehicle interiors.

The N-Join1 employs a unique process that joins the carpet surface together with the substrate in a single step. The substrate can be made from various materials including Autoneum’s Pure technology components made of 100 percent polyester, making N-Join1 easier to recycle without limiting customers’ design freedom. 

The new carpet system offers multiple benefits for vehicle manufacturers. As with other Autoneum interior floor products, N-Join1 is designed to ensure driving comfort with optimal noise protection in the passenger cabin. This innovation can be used together with the Di-Light carpet, which offers an attractive appearance even in highly curved carpet areas due to its uniform surface finish. 

Additionally, its monomaterial construction enables waste-free production and full recycling at the vehicle’s end-of-life. By eliminating the use of latex, which is water and energy-intensive, N-Join1 reduces resource usage and ensures cleaner production, supporting the automotive industry’s move towards more sustainable practices. 

Overall, the new carpet system achieves a significant reduction in the carbon footprint when com-pared to traditional carpet systems of equal weight. The greatest contribution comes from the end-of-life recycling potential enabled by the monomaterial system. 

N-Join1 is suitable for a wide range of vehicles, including both internal combustion engine (ICE) vehicles and battery electric vehicles (BEVs). It is currently available in Europe and North America.

QuantumCOLOUR™
QuantumCOLOUR™
18.06.2025

Woolmark: New method to colour wool and wool blends

Lower costs, less energy intensive, and with zero waste water, the new QuantumCOLOUR™ process is set to revolutionize wool textile colouring: Woolmark, the global authority on wool, has teamed up with COLOURizd™, pioneers in dry textile colouring processes, to introduce a revolutionary new method to colour wool and wool blends. 

QuantumCOLOUR™ is a cutting-edge yarn colouring process that significantly reduces resource consumption and costs. Using just 0.5L of water per kilogram of yarn, this technology eliminates the need for bleaching, pre-treatment and wastewater discharge. This makes the COLOURizd™ QuantumCOLOUR™ a reduced resource-intense colouration process, where only the wetting agent and pigment binder system are required.

Lower costs, less energy intensive, and with zero waste water, the new QuantumCOLOUR™ process is set to revolutionize wool textile colouring: Woolmark, the global authority on wool, has teamed up with COLOURizd™, pioneers in dry textile colouring processes, to introduce a revolutionary new method to colour wool and wool blends. 

QuantumCOLOUR™ is a cutting-edge yarn colouring process that significantly reduces resource consumption and costs. Using just 0.5L of water per kilogram of yarn, this technology eliminates the need for bleaching, pre-treatment and wastewater discharge. This makes the COLOURizd™ QuantumCOLOUR™ a reduced resource-intense colouration process, where only the wetting agent and pigment binder system are required.

“After extensive testing on Merino wool and wool blends, we realized the team at COLOURizd™ is on to something truly revolutionary for the wool industry,” said Woolmark General Manager Processing Innovation & Education Extension Julie Davies. “The QuantumCOLOUR™ process provides durable solutions, creating faded to saturated tonal depths of colour for wool and wool blends. And since it uses very little water, suppliers can choose to colour wool and wool blend yarns without the need for wastewater processing infrastructure.”

Traditional dyeing requires a variety of chemicals, including caustic soda, acids, bleach, and salts, all washed in with between 60 and 120 liters of water per kilogram of yarn. The COLOURizd™ method uses none of these chemicals, instead utilising a bluesign® certified pigment and binder injected into a yarn fibre bundle. The result is a process that allows for a range of colours and supple textures.

“Woolmark represents the gold standard within the wool industry and they will be instrumental in helping to offer our lower impact, higher performance process to new markets,” said COLOURizd™ CEO Jennifer Thompson. “Our current clients include Kontoor Brands (Wrangler and Lee), Cone Denim, and GANT, and working with Woolmark will allow us to reach an entirely new market, bringing sustainability and performance solutions to wool manufacturers around the globe.”

Successfully validated on 100% Merino wool, as well as blends with cotton, TENCEL™ and nylon, on a range of yarn counts from 30/2NM to 80/1NM, the COLOURizd™ QuantumCOLOUR™ pigment process meets all standards for colourfastness and durability. Assessed through authorised laboratory partners, Woolmark testing was carried out on yarns, fabrics and garments, showing the technology delivers consistent colour performance and long-lasting wear.

Woolmark and COLOURizd™ will introduce this new technology during Pitti Immagine Filati.

Source:

Formidable Media / Woolmark