From the Sector

Reset
1128 results
03.04.2025

US-Zölle: BVMed fordert Ausnahmeregelung für Medizinprodukte

Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) kritisiert, dass die angekündigten US-Zollmaßnahmen bislang keine Ausnahmeregelungen für Medizinprodukte vorsehen. „Zölle und Handelsbeschränkungen für medizinische Produkte stellen einen Bruch mit der bisherigen Praxis dar, Medizinprodukte aus humanitären Gründen von handelspolitischen Maßnahmen auszunehmen“, so BVMed-Geschäftsführer und Vorstandsmitglied Dr. Marc-Pierre Möll. Der deutsche MedTech-Verband fordert daher, MedTech-Produkte und wichtige Komponenten von allen geplanten Zoll- und Handelsbeschränkungen auszunehmen.

Medizinprodukte aus Deutschland sind von den aktuell eingeführten US-Zöllen auf EU-Produkte in Höhe von 20 Prozent betroffen. Viele MedTech-Unternehmen verbauen in ihren Produkten zudem Komponenten aus Stahl und Aluminium, was sie direkt dem erhöhten Steuersatz von 25 Prozent aussetzt.

Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) kritisiert, dass die angekündigten US-Zollmaßnahmen bislang keine Ausnahmeregelungen für Medizinprodukte vorsehen. „Zölle und Handelsbeschränkungen für medizinische Produkte stellen einen Bruch mit der bisherigen Praxis dar, Medizinprodukte aus humanitären Gründen von handelspolitischen Maßnahmen auszunehmen“, so BVMed-Geschäftsführer und Vorstandsmitglied Dr. Marc-Pierre Möll. Der deutsche MedTech-Verband fordert daher, MedTech-Produkte und wichtige Komponenten von allen geplanten Zoll- und Handelsbeschränkungen auszunehmen.

Medizinprodukte aus Deutschland sind von den aktuell eingeführten US-Zöllen auf EU-Produkte in Höhe von 20 Prozent betroffen. Viele MedTech-Unternehmen verbauen in ihren Produkten zudem Komponenten aus Stahl und Aluminium, was sie direkt dem erhöhten Steuersatz von 25 Prozent aussetzt.

„Die eingeführten Zölle haben voraussichtlich erhebliche Auswirkungen auf die deutsche Medizintechnik-Branche“, befürchtet der BVMed. Die USA sind einer der wichtigsten Exportmärkte für deutsche Medizintechnikprodukte. Die Zölle könnten zu erhöhten Kosten für Hersteller und Endverbraucher führen, Lieferketten destabilisieren und den Marktzugang für essenzielle Medizinprodukte erschweren. Schon jetzt ist die Branche mit einer Vielzahl von Herausforderungen konfrontiert, wie etwa Lieferkettenunterbrechungen und Preissteigerungen bei Rohstoffen. Die Zölle könnten diese Probleme weiter verschärfen und zu einer Erhöhung der Produktions- und Endverbraucherkosten führen.

„Wir fordern sowohl die US- als auch die EU-Seite auf, Medizinprodukte als essenzielle humanitäre Güter nicht in handelspolitische Auseinandersetzungen einzubeziehen. Die Branche ist auf reibungslose, globale Lieferketten angewiesen, um die kontinuierliche Versorgung mit lebenswichtigen Produkten sicherzustellen. Zölle gefährden diesen freien Warenverkehr und treiben die Kosten für die Branche in die Höhe. Medizinprodukte sollten daher nicht durch direkte oder indirekte Zollmaßnahmen belastet werden.

Source:

Bundesverband Medizintechnologie BVMed

02.04.2025

Board member Walter Bickel leaves Lenzing

The Lenzing Group, a leading provider of regenerated cellulose fibers for the textile and nonwoven industries, announces personnel changes in the company’s Managing Board. The Supervisory Board of Lenzing AG and Dr. Walter Bickel, Chief Transformation Officer of Lenzing AG, have mutually agreed to end the temporary mandate of Mr. Bickel and that Mr. Bickel will step down from his operational activities at the end of March 2025.

Mr. Bickel was appointed to the Managing Board of Lenzing AG as of April 15, 2024 to strengthen the Lenzing Managing Board and to be responsible for the further development and implementation of the performance program. Under his leadership, a significant overachievement of the planned contributions from the performance program could be realized. The basis for future significant improvement steps is established, and the program has been structured in a way that it can now be continued by Lenzing AG seamlessly.

The Lenzing Group, a leading provider of regenerated cellulose fibers for the textile and nonwoven industries, announces personnel changes in the company’s Managing Board. The Supervisory Board of Lenzing AG and Dr. Walter Bickel, Chief Transformation Officer of Lenzing AG, have mutually agreed to end the temporary mandate of Mr. Bickel and that Mr. Bickel will step down from his operational activities at the end of March 2025.

Mr. Bickel was appointed to the Managing Board of Lenzing AG as of April 15, 2024 to strengthen the Lenzing Managing Board and to be responsible for the further development and implementation of the performance program. Under his leadership, a significant overachievement of the planned contributions from the performance program could be realized. The basis for future significant improvement steps is established, and the program has been structured in a way that it can now be continued by Lenzing AG seamlessly.

The Lenzing Group’s holistic performance program pursues the overarching goal of significantly increasing long-term resilience to crises and greater agility in order to respond to market changes. The program initiatives are primarily aimed at improving EBITDA and generating free cash flow through increased profitability and sustainable cost excellence. Numerous activities are being undertaken to strengthen sales, such as acquiring new customers for the most important fiber types and expanding into new markets, which are already having a positive impact on sales. In addition, the Managing Board expects significant cost savings, of which more than EUR 130 m could already be realized in 2024.

In addition to the positive effects in the 2024 financial year on revenue development (+5.7 % increase in revenue compared to 2023) and earnings development (+30.4 % increase in EBITDA compared to 2023), the performance program also improved free cash flow to EUR 167.0 mn (compared to minus EUR 122.8 mn in 2023). Lenzing AG will continue to consistently implement the ongoing performance program with the aim of achieving annualized cost savings of over EUR 180 mn from the 2025 financial year onwards.

Source:

Lenzing AG

The stand-alone Universal Energy Tower enables the heat from the exhaust air flow of thermal systems to be recovered. Photo Monforts/AWOL
The stand-alone Universal Energy Tower enables the heat from the exhaust air flow of thermal systems to be recovered.
02.04.2025

Monforts: Focus on energy savings at IGATEX 2025

At the forthcoming IGATEX textile machinery exhibition in Karachi, Pakistan, from April 24-26, Monforts will highlight the benefits of its latest Universal Energy Tower.

This stand-alone air/air heat exchanger module enables recovery of the heat from the exhaust air flow of thermal systems such as existing stenters and THERMEX dyeing ranges with infrared predriers, resulting in energy savings of up to 25%, depending on the exhaust air volume and operating temperature.

The Energy Tower has an integrated fresh air fan with speed control. It offers good access to the heat exchanger modules for easy cleaning as well as a large condensate collection tank with a lint filter. Visualisation of real-time temperature and maintenance intervals is also included.

The Universal Energy Tower is one of a series of modular upgrades the company has developed to be added to existing finishing lines already in production, with a significant impact on a manufacturer’s operational costs.

At the forthcoming IGATEX textile machinery exhibition in Karachi, Pakistan, from April 24-26, Monforts will highlight the benefits of its latest Universal Energy Tower.

This stand-alone air/air heat exchanger module enables recovery of the heat from the exhaust air flow of thermal systems such as existing stenters and THERMEX dyeing ranges with infrared predriers, resulting in energy savings of up to 25%, depending on the exhaust air volume and operating temperature.

The Energy Tower has an integrated fresh air fan with speed control. It offers good access to the heat exchanger modules for easy cleaning as well as a large condensate collection tank with a lint filter. Visualisation of real-time temperature and maintenance intervals is also included.

The Universal Energy Tower is one of a series of modular upgrades the company has developed to be added to existing finishing lines already in production, with a significant impact on a manufacturer’s operational costs.

The Matex Eco Applicator is meanwhile an alternative to the conventional padding process for energy-conscious finishing and achieving considerable savings in the energy required for drying treated fabrics. The precise amount of finishing chemical can be applied to the fabric and with less residual moisture after application of only approximately 35%, so that less drying capacity is required in the stenter, which leads to huge energy savings.

Finishing chemicals can be evenly applied on either or both sides of the fabric, and two separate treatments can be applied to front and back.

This makes the unit ideal for the production of, for example, double-performance hydrophobic/hydrophilic fabrics for professional clothing, as well as the over dyeing or finishing of denim fabrics.

More information:
Igatex Pakistan energy saving
Source:

Monforts/AWOL

Christoph Wöss Foto EREMA
Christoph Wöss
02.04.2025

EREMA: New Global Sales Director

The Austrian specialist in plastics recycling systems and components, EREMA, has appointed a long-time employee as Global Sales Director: Christoph Wöss, previously Business Development Manager for the Bottle division, will take over the newly created position within the EREMA management team on April 1, 2025.

Christoph Wöss has been part of the EREMA Group for 24 years and possesses in-depth market knowledge. With his extensive experience, he is well-versed in the international markets and the specific requirements of the plastic recycling industry. In his new role, he will manage EREMA’s global sales activities and drive the company’s strategic development in the global market. In this context, Christoph Wöss will lead the international sales team and work closely with EREMA's global subsidiaries to strengthen the company's market presence.

The Austrian specialist in plastics recycling systems and components, EREMA, has appointed a long-time employee as Global Sales Director: Christoph Wöss, previously Business Development Manager for the Bottle division, will take over the newly created position within the EREMA management team on April 1, 2025.

Christoph Wöss has been part of the EREMA Group for 24 years and possesses in-depth market knowledge. With his extensive experience, he is well-versed in the international markets and the specific requirements of the plastic recycling industry. In his new role, he will manage EREMA’s global sales activities and drive the company’s strategic development in the global market. In this context, Christoph Wöss will lead the international sales team and work closely with EREMA's global subsidiaries to strengthen the company's market presence.

Source:

EREMA

02.04.2025

Landesagentur für die Zuwanderung von Fachkräften ist "wichtiges Signal "

Schnell, zentral und digital: Südwesttextil begrüßt Umsetzung der Landesagentur für die Zuwanderung von Fachkräften.

Mit der Umsetzung der Landesagentur für die Zuwanderung von Fachkräften wird die digitale Antragstellung des beschleunigten Fachkräfteverfahrens ermöglicht, sodass Unternehmen und Ausländerbehörden deutlich entlastet werden sollen. Die Verantwortlichkeit ist zwischen dem Regierungspräsidium Stuttgart – für Gesundheitsberufe – und dem Regierungspräsidium Karlsruhe – für alle anderen Berufsgruppen – aufgeteilt.

Als Wirtschafts- und Arbeitgeberverband hat Südwesttextil bereits die Einigung auf Eckpunkte im Frühjahr 2024 begrüßt und gleichzeitig eine schnelle Umsetzung und die entsprechende Ausstattung mit Ressourcen gefordert. Vor dem Hintergrund, dass Haushaltsmittel und Stellen im Dezember 2024 bewilligt wurden, begrüßt der Wirtschafts- und Arbeitgeberverband die Umsetzung innerhalb des ersten Quartals 2025.

Schnell, zentral und digital: Südwesttextil begrüßt Umsetzung der Landesagentur für die Zuwanderung von Fachkräften.

Mit der Umsetzung der Landesagentur für die Zuwanderung von Fachkräften wird die digitale Antragstellung des beschleunigten Fachkräfteverfahrens ermöglicht, sodass Unternehmen und Ausländerbehörden deutlich entlastet werden sollen. Die Verantwortlichkeit ist zwischen dem Regierungspräsidium Stuttgart – für Gesundheitsberufe – und dem Regierungspräsidium Karlsruhe – für alle anderen Berufsgruppen – aufgeteilt.

Als Wirtschafts- und Arbeitgeberverband hat Südwesttextil bereits die Einigung auf Eckpunkte im Frühjahr 2024 begrüßt und gleichzeitig eine schnelle Umsetzung und die entsprechende Ausstattung mit Ressourcen gefordert. Vor dem Hintergrund, dass Haushaltsmittel und Stellen im Dezember 2024 bewilligt wurden, begrüßt der Wirtschafts- und Arbeitgeberverband die Umsetzung innerhalb des ersten Quartals 2025.

„Für die Unternehmen der baden-württembergischen Textil- und Bekleidungsindustrie ist der Start der Landesagentur ein wichtiges, positives Signal. Nun steht eine zentrale und digitale Anlaufstelle zur Verfügung, die hoffentlich auch durch eine Beschleunigung der Verfahren die Willkommenskultur stärkt und damit die Attraktivität des Standorts für ausländische Fachkräfte erhöht“, so Hauptgeschäftsführerin Edina Brenner. „Auch Angebote wie der Quick-Check und die begleitende Beratung in den Bereichen Aufenthaltsrecht und Berufsanerkennung sind wichtig. Die Ressourcen müssen aber auch kontinuierlich gestärkt, der Mehrwert und die Zielgenauigkeit der Angebote überprüft und in engem Kontakt mit der Wirtschaft weiterentwickelt werden.“

Source:

Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie

02.04.2025

Solvay to reduce its transportation carbon footprint in Brazil

The initiative will deploy 60 vehicles by 2030, aiming for a 90% reduction in Cavalinho’s fleet transport carbon emissions.

Solvay is advancing its sustainability efforts by partnering with Cavalinho, the leading road transport provider for its operations in Brazil. This collaboration aims to reduce the carbon footprint of Solvay's operations in Paulínia, the largest chemical complex in Brazil, which produces over 1.2 million tons of chemicals annually. Solvay will be one the first companies in Brazil to adopt biofuel-powered trucks for transportation, supporting its goal of cutting scope 3 emissions by 20% by 2030.

The project, launched on April 1, 2025, at Solvay's Paulínia site, will start operations in 2026 with an initial fleet of 20 vehicles, each with a range of 650 km. To achieve a 90% reduction in Cavalinho’s transport carbon emissions, the fleet will grow to 60 vehicles by 2030. This strategic move addresses Brazil's infrastructure challenges for long-haul electric truck travel, offering a sustainable alternative through biofuel.

The initiative will deploy 60 vehicles by 2030, aiming for a 90% reduction in Cavalinho’s fleet transport carbon emissions.

Solvay is advancing its sustainability efforts by partnering with Cavalinho, the leading road transport provider for its operations in Brazil. This collaboration aims to reduce the carbon footprint of Solvay's operations in Paulínia, the largest chemical complex in Brazil, which produces over 1.2 million tons of chemicals annually. Solvay will be one the first companies in Brazil to adopt biofuel-powered trucks for transportation, supporting its goal of cutting scope 3 emissions by 20% by 2030.

The project, launched on April 1, 2025, at Solvay's Paulínia site, will start operations in 2026 with an initial fleet of 20 vehicles, each with a range of 650 km. To achieve a 90% reduction in Cavalinho’s transport carbon emissions, the fleet will grow to 60 vehicles by 2030. This strategic move addresses Brazil's infrastructure challenges for long-haul electric truck travel, offering a sustainable alternative through biofuel.

This initiative is part of Paulínia's broader sustainability push. Solvay recently announced a climate project to replace two-thirds of the steam produced in its boilers, currently using fossil natural gas, with a biomass boiler initiative. Since 2005, the Paulínia site has achieved a 95% CO₂ reduction, which will reach 97% by 2027 with the biomass initiative.

More information:
Cavalinho Solvay Carbon Footprint
Source:

Solvay

02.04.2025

Ontex completes divestment of its Brazilian business to Softys

Ontex Group NV, a leading international developer and producer of personal care products, announces that it has completed the divestment of its Brazilian business activities to Softys S.A., a personal hygiene company with operations across Latin America and a wholly-owned subsidiary of Empresas CMPC S.A., headquartered in Chile.

The transaction includes Ontex’s business in Brazil and its manufacturing facility in Senador Canedo in the State of Goiás. The business develops, manufactures, commercializes and distributes diapers and pants for the baby care market under the PomPom, Cremer, Sapeka and Turma da Mônica brands, as well as for the adult care market under the Bigfral brand. It employs approximately 1,400 employees.

Ontex Group NV, a leading international developer and producer of personal care products, announces that it has completed the divestment of its Brazilian business activities to Softys S.A., a personal hygiene company with operations across Latin America and a wholly-owned subsidiary of Empresas CMPC S.A., headquartered in Chile.

The transaction includes Ontex’s business in Brazil and its manufacturing facility in Senador Canedo in the State of Goiás. The business develops, manufactures, commercializes and distributes diapers and pants for the baby care market under the PomPom, Cremer, Sapeka and Turma da Mônica brands, as well as for the adult care market under the Bigfral brand. It employs approximately 1,400 employees.

Gustavo Calvo Paz, CEO of Ontex, said: “Reaching this milestone allows us to focus further on our retailer brands and healthcare in Europe and North America, where we have significant growth drivers for the future. Moreover, the proceeds from the sale will further reduce our indebtedness, putting us in an even stronger position to further execute our transformation. I am convinced that Softys is well placed to take the business forward, enabled by the talent and expertise of our teams.“

Aggregate net cash proceeds received at closing, net of cash/debt disposed, are €81 million, after the impact of tax-related and transaction costs, hedging expenses, as well as provisional balance sheet adjustments. On top of this amount, €18 million* will be put in escrow at closing.  The divestment proceeds will be used to reduce Ontex’s outstanding gross financial debt further.

More information:
Ontex Group NV
Source:

Ontex Group NV

Peter C. Dumont Foto MUNICH FABRIC START Exhibitions GmbH
Peter C. Dumont
02.04.2025

MUNICH FABRIC START Exhibitions GmbH mit neuem Führungsteam

Die internationale Fabric Trade Show MUNICH FABRIC START mit den Show-in-Show-Formaten BLUEZONE, KEYHOUSE und THE SOURCE stellt sich mit neuer Führungsspitze auf. Der bisherige Geschäftsführer, Sebastian Klinder, ist zu Mitte März 2025 ausgeschieden.
 
Als neue Geschäftsführer hat die MUNICH FABRIC START Exhibitions GmbH Peter C. Dumont (54) und Florian Klinder (44) berufen. Peter C. Dumont wird als Marketing- und Vertriebsexperte unter anderem die Internationalisierung sowie Digitalisierung weiterentwickeln. Florian Klinder bringt langjährige Branchenerfahrung als Geschäftsführer der Textilagentur Klinder GmbH und die Nähe zum Markt mit. Er wird sich unter anderem dem Ausbau von Kooperationen widmen. Frank Junker (60) bleibt als Creative Director und Gesellschafter der MUNICH FABRIC START Exhibitions GmbH aktiv und steht mit seiner umfassenden Event- und Messeexpertise weiterhin zur Seite.

Die internationale Fabric Trade Show MUNICH FABRIC START mit den Show-in-Show-Formaten BLUEZONE, KEYHOUSE und THE SOURCE stellt sich mit neuer Führungsspitze auf. Der bisherige Geschäftsführer, Sebastian Klinder, ist zu Mitte März 2025 ausgeschieden.
 
Als neue Geschäftsführer hat die MUNICH FABRIC START Exhibitions GmbH Peter C. Dumont (54) und Florian Klinder (44) berufen. Peter C. Dumont wird als Marketing- und Vertriebsexperte unter anderem die Internationalisierung sowie Digitalisierung weiterentwickeln. Florian Klinder bringt langjährige Branchenerfahrung als Geschäftsführer der Textilagentur Klinder GmbH und die Nähe zum Markt mit. Er wird sich unter anderem dem Ausbau von Kooperationen widmen. Frank Junker (60) bleibt als Creative Director und Gesellschafter der MUNICH FABRIC START Exhibitions GmbH aktiv und steht mit seiner umfassenden Event- und Messeexpertise weiterhin zur Seite.

Strategische Ausrichtung
In den vergangenen Jahren hat sich die MUNICH FABRIC START zu einer One-Stop-Sourcing-Lösung für europäische Designer, Produktverantwortliche und Modemacher entwickelt. Kooperationen, Internationalisierung, Innovation und Nachhaltigkeit – das sind die strategischen Themen, auf die das neue Führungsteam für die künftige Ausrichtung der Messe weiterhin setzt.
 
Als nächstes wird dies auf der kommenden VIEW Premium Selection im Dampfdom Motorworld München zu entdecken sein. Am 1. und 2. Juli 2025 zeigt die VIEW Premium Selection eine sorgfältig kuratierte Kollektionsauswahl namhafter internationaler Premium-Weber und Hersteller von Textilien und Zutaten. Zu sehen sind die neuesten Materialentwicklungen und Kollektionen für Autumn.Winter 26/27. Die Veranstalter rechnen aufgrund der positiven Resonanz mit mehr Ausstellern als im Vorjahr.
 
Am 2. und 3. September 2025 folgt dann die MUNICH FABRIC START mit über 1.000 Kollektionen mit den Fabric Trends und Materialneuheiten der wichtigsten internationalen Stoff- und Zutatenhersteller für Autumn.Winter 26/27. Zum gleichen Zeitpunkt finden die internationale Denim Trade Show BLUEZONE und der Innovationshub KEYHOUSE statt.

Source:

 MUNICH FABRIC START Exhibitions GmbH

02.04.2025

BVMed unterstützt DIN-Arbeiten an einem Ökobilanz-Standard

Das deutsche Normungsinstitut DIN hat einen neuen Normungsausschuss für die Erarbeitung eines Standards für die Berechnung von „Life-Cycle-Assessments“ (kurz: LCA, Deutsch: Lebenszyklus-Analysen) bzw. Ökobilanzen gegründet. Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) begrüßt die DIN-Arbeiten an einem LCA-Standard als „sinnvolles und äußerst wichtiges Projekt für die medizinischen Einrichtungen und die Medizinprodukte-Unternehmen“, so BVMed-Geschäftsführer und Vorstandsmitglied Dr. Marc-Pierre Möll. Medizinische Einrichtungen sollten daher mit Abfragen von LCA-Daten bis zur Veröffentlichung einer Norm warten.

Das deutsche Normungsinstitut DIN hat einen neuen Normungsausschuss für die Erarbeitung eines Standards für die Berechnung von „Life-Cycle-Assessments“ (kurz: LCA, Deutsch: Lebenszyklus-Analysen) bzw. Ökobilanzen gegründet. Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) begrüßt die DIN-Arbeiten an einem LCA-Standard als „sinnvolles und äußerst wichtiges Projekt für die medizinischen Einrichtungen und die Medizinprodukte-Unternehmen“, so BVMed-Geschäftsführer und Vorstandsmitglied Dr. Marc-Pierre Möll. Medizinische Einrichtungen sollten daher mit Abfragen von LCA-Daten bis zur Veröffentlichung einer Norm warten.

Lebenszyklus-Analysen von Produkten spielen im Rahmen der Anforderungen der CSRD-Berichtspflichten für Gesundheitseinrichtungen eine immer größere Rolle. Darüber hinaus ist 2024 die EU-Ökodesignverordnung („Ecodesign for Sustainable Products Regulation“, kurz: ESPR) in Kraft getreten. Die ESPR enthält einen Verweis auf die Empfehlung der EU-Kommission 2021/2279 zur „Anwendung der Methoden für die Berechnung des Umweltfußabdrucks zur Messung und Offenlegung der Umweltleistung von Produkten und Organisationen entlang ihres Lebenswegs“. Ziel ist die Quantifizierung potenzieller Umweltauswirkungen eines Produktes.

In der Praxis werden LCA-Daten bereits zunehmend abgefragt. Das Problem: Die Abfragen unterscheiden sich erheblich je nach medizinischer Einrichtung. Zudem gibt es keine einheitliche Berechnungsgrundlage für Medizinprodukte-Unternehmen. Es besteht somit keine Vergleichbarkeit der Daten. „Eine standardisierte und international anwendbare Ökobilanz könnte Abhilfe schaffen und fundierte Kaufentscheidungen auf Basis der Umweltauswirkungen ermöglichen. Dieser Ansatz wurde nicht zuletzt von der EU-Kommission im Clean Industrial Deal befürwortet“, so BVMed-Nachhaltigkeitsexpertin Clara Allonge.

Nach Angaben des DIN, kann ein Standard für LCA-Berechnungen für aktive und nicht-aktive Medizinprodukte sowie Pharmaprodukte helfen,

  • der Öffentlichkeit einen Leitfaden für die einheitliche Berechnung bereitzustellen,
  • das Verständnis für LCA zu stärken und Fehlkommunikation zu vermeiden;
  • die Verifikation der Berechnung zu erleichtern und eine Verlässlichkeit sicherzustellen;
  • Vorteile für ein genaueres CSRD-Reporting für Gesundheitseinrichtungen zu schaffen;
  • bestehende Lücken für den medizinischen Bereich (in Ergänzung zu u. a. ISO 14040 und ISO 14044) zu schließen.

Aus diesem Grund hat das DIN am 21. März 2025 gemeinsam mit Vertreterinnen und Vertretern aus der Medizintechnik- und Pharmabranche, Wissenschaft und Forschung sowie NGOs den DIN-Ausschuss „NA 176-01-10 A zu Ökobilanzen für Medizinprodukte und Pharmaprodukte“ neu gegründet. Der BVMed unterstützt diese Initiative.

Ziel sollte es aus Sicht des BVMed sein, möglichst schnell einen ersten Entwurf zu erarbeiten, so dass dieser zeitnah an die nächste internationale Ebene (EN/ISO) weitergereicht werden kann.

Source:

Bundesverband Medizintechnologie BVMed

Dr. Lorenza Sartorelli Photo CHT Group
01.04.2025

CHT Group: New Chief Operating Officer

The CHT Group announced the appointment of Dr. Lorenza Sartorelli as the new Chief Operating Officer (COO). With this appointment, Dr. Lorenza Sartorelli completes the management board consisting of Dr. Christian Rink (CFO) and Eva Baumann (CEO).

With the now complete management team, the CHT Group is continuing its strategic realignment. As COO, Lorenza Sartorelli will focus her responsibilities on the sustainable global alignment of the CHT Group's operational functions.

Dr. Lorenza Sartorelli has extensive experience and an international career in the chemical industry. She has held various management positions at renowned companies, most recently at Evonik, where she demonstrated her expertise in the areas of operations management, strategic planning and process optimization.

Dr. Lorenza Sartorelli holds a degree in Chemical Engineering from the University of Padua and a PhD from the Technical University of Hamburg-Harburg. Her career includes positions at Roche and Evonik, where she was instrumental in optimizing production processes and increasing efficiency.

The CHT Group announced the appointment of Dr. Lorenza Sartorelli as the new Chief Operating Officer (COO). With this appointment, Dr. Lorenza Sartorelli completes the management board consisting of Dr. Christian Rink (CFO) and Eva Baumann (CEO).

With the now complete management team, the CHT Group is continuing its strategic realignment. As COO, Lorenza Sartorelli will focus her responsibilities on the sustainable global alignment of the CHT Group's operational functions.

Dr. Lorenza Sartorelli has extensive experience and an international career in the chemical industry. She has held various management positions at renowned companies, most recently at Evonik, where she demonstrated her expertise in the areas of operations management, strategic planning and process optimization.

Dr. Lorenza Sartorelli holds a degree in Chemical Engineering from the University of Padua and a PhD from the Technical University of Hamburg-Harburg. Her career includes positions at Roche and Evonik, where she was instrumental in optimizing production processes and increasing efficiency.

Dr. Lorenza Sartorelli on her new role: "I am looking forward to further advancing the path CHT has already taken to become a unique provider of sustainable and sustainably produced specialty chemicals. The consistent focus of my role on operational excellence, digitalization and sustainability speaks for itself. Together with Eva Baumann and Christian Rink, I will align the operational side of CHT holistically with the three dimensions of People, Planet and Performance."

Source:

CHT Group

Filtrex in Vienna Photo Edana
01.04.2025

FILTREX™ 2025 in Vienna with Discussions on Filtration and Sustainability

FILTREX™ 2025, EDANA’s flagship event for the filtration industry, wrapped up last week after two dynamic days of discussions, technical advancements, and industry collaboration. This 10th edition brought together more than 100 professionals to explore the latest developments in air and liquid filtration, sustainability, and regulatory challenges.

Industry Insights and Key Conversations
The FILTREX 2025 conference brought together experts from across the filtration industry to discuss innovation, sustainability, and regulatory challenges shaping the sector. The event opened with a keynote by Dr.-Ing. Frank Möbius, Senior Innovation Advisor at UnternehmerTUM and former BMW Group Manager, highlighting the role of Open Innovation in maintaining competitiveness in an evolving market.

FILTREX™ 2025, EDANA’s flagship event for the filtration industry, wrapped up last week after two dynamic days of discussions, technical advancements, and industry collaboration. This 10th edition brought together more than 100 professionals to explore the latest developments in air and liquid filtration, sustainability, and regulatory challenges.

Industry Insights and Key Conversations
The FILTREX 2025 conference brought together experts from across the filtration industry to discuss innovation, sustainability, and regulatory challenges shaping the sector. The event opened with a keynote by Dr.-Ing. Frank Möbius, Senior Innovation Advisor at UnternehmerTUM and former BMW Group Manager, highlighting the role of Open Innovation in maintaining competitiveness in an evolving market.

Throughout the sessions, industry leaders addressed major trends influencing filtration. Dr. Marc Schmidt (AAF-Lufttechnik) explored how economic and social shifts are reshaping filtration markets, while Anthony Lawson (Hengst Filtration) examined the impact of evolving air quality guidelines and PFAS restrictions on filter design. Experts such as Cédric Vallet (Ahlstrom) and Christof Keppler (Gessner) presented innovations in filtration efficiency, carbon footprint reduction, and the development of biodegradable filter media. Meanwhile, Dr. Pero Mićić (FutureManagementGroup AG) offered a strategic framework for future-proofing businesses against industry disruptions.

Spotlight on Sustainability in Filtration
Sustainability took centre stage at FILTREX 2025, with a dedicated round table that saw insights from Oswaldo Anaya (Freudenberg Performance Materials), Cédric Vallet (Ahlstrom), and Bruce Lorange (Hollingsworth & Vose). The discussions focused on how the industry can reduce its environmental impact while still delivering high-performance solutions. Oswaldo Anaya, Product Marketing Manager at Freudenberg Performance Materials, reflected on the event, saying, “I was glad to join this last edition of FILTREX. It confirmed the great things I’d heard from colleagues about previous events. Highly relevant and timely topics for the filtration industry, plus valuable networking in a relaxed setting.”

FILTREX™ Innovation Award 2025
A major highlight of the event was the FILTREX™ Innovation Award, which this year went to Johns Manville for its Evalith® product. Their groundbreaking recycling process transforms HVAC glass microfiber waste into compounded pellets for injection molding, turning waste into durable, second-life products. The award was presented during a Networking Evening Cocktail at Vienna’s Kunsthistorisches Museum, providing an ideal atmosphere for further discussions and potential collaborations.

PFAS-Free Filtration and Industry Innovation
The closing session tackled the critical topic of PFAS-free filtration, revealing solutions like high-performance PFAS-free HEPA media and nanofiber membranes that not only enhance performance but also reduce environmental impact. Industry leaders also discussed upcoming changes in PFAS regulations and the continued push for safer alternatives in the filtration industry.

Looking Ahead
FILTREX™ 2025 firmly established itself as the key event for the filtration industry, providing a platform for knowledge exchange, collaboration, and innovation. As Bruce Lorange, Global Marketing Communications Director at Hollingsworth & Vose, put it: “The recent FILTREX event in Vienna presented a unique opportunity to network, learn, see old friends, and make new ones in the filtration and nonwovens space. The quality of presentations was top-notch—informative and thought-provoking—and the venue provided the perfect backdrop for the thought leaders gathered to take our industry to the next level. A sincere thanks to the EDANA FILTREX team for arranging such an impactful event!”

More information:
Filtrex Edana Filtration Conference
Source:

Edana

Texprocess Photo: Messe Frankfurt / Pietro Sutera
01.04.2025

Techtextil and Texprocess 2026 with strong booking status

High registration numbers with many new exhibitors herald a strong Techtextil and Texprocess 2026. From 21 to 24 April 2026, international suppliers present their innovations at the two leading trade fairs - whether in terms of materials, technologies or sustainability. With an adapted hall layout and new product groups, Techtextil and Texprocess create the best conditions for this.

Turbulent times for the industry: recession, sustainability requirements and geopolitical challenges are putting market participants under pressure with subdued purchasing behaviour, restrained investment or complex process adjustments. The industry's response: innovation and outstanding solutions. Whether new material ideas, efficient processes or sustainable developments: Very important platforms to present these are the world's leading trade fairs Techtextil and Texprocess in Frankfurt. In addition to the familiar big players, an exceptionally large number of new exhibitors will take part in 2026.

High registration numbers with many new exhibitors herald a strong Techtextil and Texprocess 2026. From 21 to 24 April 2026, international suppliers present their innovations at the two leading trade fairs - whether in terms of materials, technologies or sustainability. With an adapted hall layout and new product groups, Techtextil and Texprocess create the best conditions for this.

Turbulent times for the industry: recession, sustainability requirements and geopolitical challenges are putting market participants under pressure with subdued purchasing behaviour, restrained investment or complex process adjustments. The industry's response: innovation and outstanding solutions. Whether new material ideas, efficient processes or sustainable developments: Very important platforms to present these are the world's leading trade fairs Techtextil and Texprocess in Frankfurt. In addition to the familiar big players, an exceptionally large number of new exhibitors will take part in 2026.

Texprocess 2026: Global visibility for world premieres
Exhibitors from all product groups have already registered to take part in Texprocess, the leading trade fair for processing textile and flexible materials. From cutting and sewing to finishing. Among them are Brother Internationale Industriemaschinen, Gütermann (Germany), Morgan Tecnica (Italy), Robotech (Turkey), Sheffield Cutting Equipment (USA), Style3D | Assyst, Veit and Zünd Germany. New exhibitors include Amann (Germany), Coloreel (Sweden), Comelz, Cutting Edge Automation Machines (Italy) or Pathfinder Australia. Driven by automation, digitalisation and AI, exhibitors are developing increasingly efficient solutions - and are thus resonating with the needs of the international market.

Techtextil 2026: realising market potential with innovations
Techtextil is also seeing great booking interest from exhibitors. Among those registered are Concordia Textiles (Belgium), Groz-Beckert (Germany), Klopman International (Italy), Kolon Industries (Korea), Lenzing, Sattler Pro-Tex (Austria), Sioen (Belgium) and Schill+Seilacher (Germany). The many new exhibitors include Dystar Singapore, Indorama Ventures Fibers Germany, Monteiro Ribas (Portugal), TreeToTextile (Sweden) and Woolmark (Germany). The leading trade fair for technical textiles and nonwovens covers the entire spectrum of high-tech textiles. Suppliers meet buyers from a wide range of industries here. They are looking for customised material solutions - whether for the automotive or apparel industry. For the first time, there is a separate area for Textile Chemicals & Dyes in Hall 9.0, which is already in high demand. The new Performance Apparel Textiles area in Hall 9.0 is also attracting great interest. It offers promising synergies: With Fibres & Yarns, manufacturers find their upstream stage in the same hall. In addition, the proximity to Texprocess in Hall 8.0 makes it even more accessible for the apparel industry.
 
Techtextil and Texprocess will be held from 21 to 24 April 2026.

Source:

Messe Frankfurt

Red Tab Foto Levi Strauss & Co.
01.04.2025

Levi’s® baut Direct-to-Consumer-Strategie in Europa aus

Levi Strauss & Co. baut seine Direct-to-Consumer-Strategie in Europa weiter aus und führt das Levi’s® Red Tab™ Member Programm in vier zusätzlichen Märkten ein. Ab sofort sollen auch Kund:innen in Polen, Irland und Dänemark von den exklusiven Vorteilen des Programms profitieren – die Schweiz folgt im Juni. Mit dem Ausbau unterstreicht Levi’s® seinen Anspruch, ein durchgängiges Omnichannel-Shopping-Erlebnis zu schaffen und Kund:innen langfristig an die Marke zu binden.
 
Seit dem Start im Jahr 2020 zählt das Red Tab™ Programm weltweit über 38 Millionen Mitglieder. In Europa ist es nun in insgesamt zwölf Ländern verfügbar: Frankreich, Großbritannien, Deutschland, Italien, Spanien, Niederlande, Belgien, Tschechien, Polen, Dänemark, Irland und ab Juni auch in der Schweiz.
 

Levi Strauss & Co. baut seine Direct-to-Consumer-Strategie in Europa weiter aus und führt das Levi’s® Red Tab™ Member Programm in vier zusätzlichen Märkten ein. Ab sofort sollen auch Kund:innen in Polen, Irland und Dänemark von den exklusiven Vorteilen des Programms profitieren – die Schweiz folgt im Juni. Mit dem Ausbau unterstreicht Levi’s® seinen Anspruch, ein durchgängiges Omnichannel-Shopping-Erlebnis zu schaffen und Kund:innen langfristig an die Marke zu binden.
 
Seit dem Start im Jahr 2020 zählt das Red Tab™ Programm weltweit über 38 Millionen Mitglieder. In Europa ist es nun in insgesamt zwölf Ländern verfügbar: Frankreich, Großbritannien, Deutschland, Italien, Spanien, Niederlande, Belgien, Tschechien, Polen, Dänemark, Irland und ab Juni auch in der Schweiz.
 
Die Mitglieder des Red Tab™ Programms erhalten neben kostenlosem Versand und exklusiven Angeboten auch Zugang zu besonderen Aktionen wie Vorabverkäufen, Geburtstagsüberraschungen oder Member Days mit Events, Reisen oder Konzerttickets in ganz Europa. Programmkern ist ein Coins-System: Für jeden Einkauf sammeln Mitglieder Punkte, die gegen Gutscheine eingelöst werden können – online oder im Store. Die Vorteile gelten länderübergreifend in allen teilnehmenden Märkten.
 
Zusätzlich ermöglicht Levi’s® ein individualisiertes Markenerlebnis: Mitglieder:innen können ihre Interessen im Profil hinterlegen und erhalten dadurch maßgeschneiderte Angebote. Kombiniert mit Services wie Click & Collect, Online-Bestellungen mit Rückgabe im Store oder In-Store-Bestellung mit Lieferung nach Hause, wird das Red Tab™ Programm zur zentralen Schnittstelle zwischen stationärem Handel und digitalem Einkauf – und schafft ein Markenerlebnis, das nahtlos, individuell und lohnenswert ist.
 
„Die Ausweitung unseres Red Tab™ Programms ist ein zentraler Baustein unserer DTC- und Omnichannel-Strategie“, so Leona De Graft, VP E-Commerce Levi Strauss & Co. Europe. „Durch die Verknüpfung von digitalen und stationären Erlebnissen schaffen wir ein nahtloses und attraktives Einkaufserlebnis. Gleichzeitig fördern wir die Markenbindung – etwa durch unseren kostenlosen Tailoring-Service, mit dem Mitglieder ihre Denim-Produkte individualisieren oder reparieren lassen können.“

Source:

Levi Strauss & Co.

01.04.2025

Suominen published Annual Report 2024

Suominen’s Annual Report includes the Report by the Board of Directors including the Sustainability Statement, Financial Statements for 2024, the Auditor’s report, Assurance report on the Sustainability Statement, Corporate Governance Statement, Remuneration Report and Annual review.

Suominen’s sustainability statement is prepared in accordance with the Finnish Accounting Act, European Sustainability Reporting Standards (ESRS) and EU Taxonomy regulation.

Together with the Annual Report, Suominen publishes the Report by the Board of Directors and the Financial Statements as an xHTML file in accordance with European Single Electronic Format (ESEF) reporting requirements. In line with the ESEF requirements, the primary statements have been labeled with iXBRL tags and notes have been labeled with iXBRL block tags. The audit firm Ernst & Young Oy has provided an independent auditor's reasonable assurance report on Suominen’s ESEF Financial Statements. The assurance has been conducted in accordance with International Standard on Assurance Engagements ISAE 3000.

Suominen’s Annual Report includes the Report by the Board of Directors including the Sustainability Statement, Financial Statements for 2024, the Auditor’s report, Assurance report on the Sustainability Statement, Corporate Governance Statement, Remuneration Report and Annual review.

Suominen’s sustainability statement is prepared in accordance with the Finnish Accounting Act, European Sustainability Reporting Standards (ESRS) and EU Taxonomy regulation.

Together with the Annual Report, Suominen publishes the Report by the Board of Directors and the Financial Statements as an xHTML file in accordance with European Single Electronic Format (ESEF) reporting requirements. In line with the ESEF requirements, the primary statements have been labeled with iXBRL tags and notes have been labeled with iXBRL block tags. The audit firm Ernst & Young Oy has provided an independent auditor's reasonable assurance report on Suominen’s ESEF Financial Statements. The assurance has been conducted in accordance with International Standard on Assurance Engagements ISAE 3000.

More information:
Suominen Annual Report
Source:

Suominen

01.04.2025

Heberlein: 190 Jahre Schweizer Firmengeschichte

Die Anfänge der Heberlein Technology AG gehen in das Jahr 1835 zurück. Vor 190 Jahren eröffnete Georg Philipp Heberlein seine Garnfärberei in Wattwil (Toggenburg, Schweiz). Fünf weitere Generationen pflegten die Familientradition, wobei Textilveredelung (z. B. Mercerisation) und Textildruck als neue Entwicklungen dazukamen. Die Manufakturen, wo alle einschließlich der Inhaber Hand anlegten, wurden zu Industriebetrieben. Die Beschäftigung stieg bei gleichzeitiger Umstellung auf die maschinelle Produktion. Im Jahre 1904 wurde erstmals ein Büro eingerichtet, weil der Firmeninhaber vermehrt organisatorische Aufgaben zu verrichten hatte.

Georg Philipp Heberlein und seine Nachkommen leiteten einen Familienbetrieb mit Wurzeln in der Garnfärberei, der sich zum Konzern entwickelte und zu einem hochspezialisierten Unternehmen wurde, das als weltweit führende Anbieterin von Luftverwirbelungs- und Lufttexturierdüsen für synthetische Endlosgarne gilt.

Die Anfänge der Heberlein Technology AG gehen in das Jahr 1835 zurück. Vor 190 Jahren eröffnete Georg Philipp Heberlein seine Garnfärberei in Wattwil (Toggenburg, Schweiz). Fünf weitere Generationen pflegten die Familientradition, wobei Textilveredelung (z. B. Mercerisation) und Textildruck als neue Entwicklungen dazukamen. Die Manufakturen, wo alle einschließlich der Inhaber Hand anlegten, wurden zu Industriebetrieben. Die Beschäftigung stieg bei gleichzeitiger Umstellung auf die maschinelle Produktion. Im Jahre 1904 wurde erstmals ein Büro eingerichtet, weil der Firmeninhaber vermehrt organisatorische Aufgaben zu verrichten hatte.

Georg Philipp Heberlein und seine Nachkommen leiteten einen Familienbetrieb mit Wurzeln in der Garnfärberei, der sich zum Konzern entwickelte und zu einem hochspezialisierten Unternehmen wurde, das als weltweit führende Anbieterin von Luftverwirbelungs- und Lufttexturierdüsen für synthetische Endlosgarne gilt.

Die heutige Kernkompetenz des Unternehmens ist die Entwicklung und Produktion von hochspezialisierten Schlüsselkomponenten für die prozessoptimierte Behandlung und Veredelung von synthetischen Garnen – insbesondere Filamenten.

Texturierung
Filamentgarne wurden unter großer Wärmeeinwirkung auf einer Falschzwirnmaschine mit 500,000 Umdrehungen pro Minute spiralförmig hochgedreht, fixiert – damit bleibend verformt –, um dann in der Gegenrichtung aufgedreht zu werden. Die Idee der Texturierung wurde im Jahre 1931 patentiert und das neue Garn unter der Marke Helanca (HE wie Heberlein und LAN wie Lana für Wolle) geschützt.
Der nachhaltige kommerzielle Durchbruch von Helanca erfolgte, als Nylon als Rohmaterial eingesetzt wurde. Anfänglich sollte dem neuen Polyamid-Filamentgarn eine Kräuselung aufgezwungen werden. Mit den von Heberlein patentierten Spindeln konnte die Umdrehungszahl des Zwirnkopfes so gesteigert werden, dass die großindustrielle Produktion im Jahre 1951 Fahrt aufnahm.

Heberlein produzierte in den frühen 1960-er Jahren rund um die Uhr, pro Jahr 2.500.000 Kilogramm Helanca-Garn. Die um ein Vielfaches größere Nachfrage deckte Heberlein mit weltweit über 100 Lizenznehmern.

Maschinenbau
In eigenen Werkstätten entstand die erste Maschine mit horizontalgelagerten Falschzwirnspindeln, die im Jahre 1953 in Betrieb genommen werden konnte. Diese Entwicklungstätigkeiten markierten den Beginn des neuen Beschäftigungszweigs Maschinenbau. Um 1960 entstand aus der alten Reparatur und Unterhaltsabteilung die Heberlein Maschinenfabrik, die bald zu dem am schnellsten wachsenden Heberlein Geschäftsbereich aufstieg.  

Restrukturierung
Einst als Wachstumstreiber gefeiert, betrafen die Restrukturierungen aufgrund der schwächer werdenden europäischen Textilindustrie die Heberlein Maschinenfabrik stark. Heberlein baute nach 1978 keine ganzen Maschinen mehr, sondern konzentrierte sich fortan auf Teilkomponenten. Der Entscheid, den Entwicklungsaufwand für den Bau von Komponenten zu forcieren, brachte dem Unternehmen wieder Erfolg. Die neue Produktstrategie setzte auf das abermals im Trend liegende Luftblastexturierverfahren. Mit der Luftblastexturierung, Spindeln, Maschinenersatzteilen und Wirbeldüsen wurde die Geschäftstätigkeit gesichert.

In der Hochkonjunktur war Heberlein, getrieben von Expansion und gleichzeitiger Diversifikation, in verschiedenen neuen Bereichen tätig. 1997 gründete sich die Heberlein Fasertechnologie AG und konzentrierte sich wieder auf einen Kernbereich. Acht Jahre später entstand Heberlein Ceramics, wo Wissen für die heutigen Heberlein Düsen entstand.

Mit der Fähigkeit, sich äußeren Rahmenbedingungen anzupassen, kam Heberlein auch im 20. Jahrhundert durch Krisen und Kriege. Mit den Geschäftszweigen Garnmercerisation, Gewebeveredelung (Stückbetrieb), Textildruck, Hochveredelung, Kunststofffasern, Maschinenbau und Lizenzwesen florierte der Konzern und so zählte Heberlein – noch immer ein familiengeführtes Unternehmen – zeitweise zu den 20 größten Schweizer Industriebetrieben.

Durch seine Innovationskraft hat es das Unternehmen immer wieder geschafft, Produkte auf den Markt zu bringen, die dem Bedürfnis einer breiten Kundschaft entsprachen: Transparent (durchsichtige Gewebe für Blusen und Sommerkleider), Hecolan (wollähnliche Eigenschaft bei Baumwolle) Hetex (Gewebe mit Spitzen- und Stickereicharakter für Abendkleider und Gardinen), Helanca, etc.

2023 übernahm eine Anlagestiftung das Unternehmen und sichert dessen langfristigen Erfolg. Die Firma heißt seither Heberlein Technology AG.

Source:

eberlein Technology AG

(c) Grafik Decathlon
31.03.2025

Decathlon: Erfolgreiches Geschäftsjahr 2024

Decathlon Deutschland blickt auf ein erfolgreiches Geschäftsjahr 2024 zurück. Der Multisportspezialist erzielte einen erneuten Umsatzrekord, setzte verstärkt auf Nachhaltigkeit und baute seine Marktpräsenz in Deutschland weiter aus. Ein wesentlicher Faktor für diese positive Entwicklung ist die Umsetzung der Omni-Strategie, die das digitale und stationäre Einkaufserlebnis miteinander verzahnt. Decathlon ist bei Familien und Sporteinsteigern beliebt und adressiert gleichzeitig verstärkt den Profisport.

Decathlon Deutschland blickt auf ein erfolgreiches Geschäftsjahr 2024 zurück. Der Multisportspezialist erzielte einen erneuten Umsatzrekord, setzte verstärkt auf Nachhaltigkeit und baute seine Marktpräsenz in Deutschland weiter aus. Ein wesentlicher Faktor für diese positive Entwicklung ist die Umsetzung der Omni-Strategie, die das digitale und stationäre Einkaufserlebnis miteinander verzahnt. Decathlon ist bei Familien und Sporteinsteigern beliebt und adressiert gleichzeitig verstärkt den Profisport.

Decathlon Deutschland konnte 2024, trotz eines herausfordernden Marktumfelds, den Gesamtumsatz (GMV) auf 1,17 Mrd. Euro steigern. Dies entspricht einem Wachstum von 2,1 % gegenüber dem Vorjahr. Aufgrund der hohen Investitionskosten für die Expansionspläne in 2025 beläuft sich das Ergebnis vor Steuern (EBIT) auf 27,3 Mio. Euro, was einer Differenz von 11,3 Mio. Euro im Vergleich zum Vorjahr entspricht.
 
Radsport als Wachstumsgewinner
Innerhalb des umfangreichen Produktsortiments sind in 2024 vor allem Radsport und Teamsport hervorzuheben. Trotz eines starken Nachfragerückgangs im deutschen Radmarkt konnte Decathlon in diesem Bereich seine Marktanteile ausbauen und um 8 % wachsen. Maßgeblichen Anteil hatten hier das E-Bike und Leasing-Segment. Der Bereich Teamsport wuchs um 7,5 % analog zum generellen Marktverhalten. Nach wie vor zählten auch die Sportwelten Bergsport und Fitness zu den beliebtesten Einkaufskategorien. Ein weiterer Wachstumstreiber war der Bereich Service und Reparaturen. Mit den bestehenden und zwei neuen Werkstätten, die 2024 eröffnet wurden, konnte Decathlon im Servicebereich um 16 % wachsen.
 
Omni-Channel-Strategie und Standortentwicklung
Die Kundenfrequenz in den Filialen blieb hoch: Rund 74 % des Gesamtumsatzes wurden im stationären Handel erwirtschaftet, was die Bedeutung der persönlichen Beratung und des Produkterlebnisses vor Ort hervorhebt. Gleichzeitig trug der Online-Handel inklusive Digital Instore die restlichen 26 % zum Umsatz bei, wobei der Online-Marktplatz eine bemerkenswerte Entwicklung zeigte. Mit einem Umsatzanteil am Digitalgeschäft von rund 20 %.
 
Insgesamt investierte Decathlon Deutschland in 2024 19 Mio. Euro für die Standortentwicklung. Darunter zählten neun Store Modernisierungen, zwei Relokalisierungen an attraktivere Standorte in Wiesbaden und Böblingen sowie eine Wiedereröffnung nach umfangreichen Sanierungsmaßnahmen in Neunkirchen. Neu hinzu kamen die Filialen in Hamburg und Potsdam. Letzteres mit einem neuen Filialkonzept mitten in den Bahnhofspassagen. In Hamburg eröffnete Decathlon eine Multisportfiliale in der Innenstadt auf einer Fläche des MediaMarkt Tech Village Hamburg. Zum Jahresabschluss kommt der Sportriese damit auf insgesamt 88 Filialen in Deutschland.
 
Entscheidend für den Erfolg von Decathlon ist die Omni-Channel-Strategie. Kunden können flexibel zwischen Online-Shop und Filialen wählen, Produkte online recherchieren und in der Filiale abholen ("Click & Collect") oder Produkte in der Filiale direkt online bestellen, wenn sie möglicherweise nicht vor Ort verfügbar sind. Auch Retouren und Umtäusche sind unkompliziert über beide Kanäle möglich. Diese Verzahnung bietet ein Maß an Komfort und Flexibilität, das von der Kundschaft sehr geschätzt wird.
 
Ausbau der nachhaltigen Services
Das Jahr 2024 stand bei Decathlon Deutschland zusätzlich im Zeichen der Nachhaltigkeit und Kreislaufwirtschaft. In den eigenen Werkstätten und Service Points wurden über 127.000 Reparaturen durchgeführt, um die Lebensdauer von Produkten zu verlängern. Im Second Use Service fanden mehr als 88.000 gebrauchte Produkte neue Besitzer und trugen so zur Ressourcenschonung bei. Auch der Buy Back Service konnte sich mit 10.800 zurückgekauften Produkten weiterentwickeln. Der Umsatzanteil der nach Ecodesign-Kriterien hergestellten Produkte im deutschen Sortiment konnte auf 53 % gesteigert werden. Der Ausbau der eigenen City-Werkstätten wurde ebenfalls mit zwei Neueröffnungen in München und Hamburg vorangetrieben.
 
Bis 2027 plant Decathlon Deutschland die Eröffnung von 60 weiteren Filialen mit neuen und modernen Formaten am Stadtrand und auch in den Innenstädten sowie die Einstellung von bis zu 3.000 neuen Mitarbeiter:innen. In Deutschland waren zum Stichtag 31.12.2024 insgesamt 5.522 Mitarbeiter:innen für das Unternehmen tätig.
 
Decathlon weltweit
Auch auf globaler Ebene setzte Decathlon seine positive Entwicklung fort und festigte seine Position als Hersteller innovativer Sportprodukte. Die Decathlon Gruppe verzeichnete im Jahr 2024 ein Umsatzwachstum von 5,2 % im Vergleich zu 2023 bei konstanten Wechselkursen. Bereinigt um ungünstige Wechselkurse stieg der Umsatz damit um 3,8 % und erreichte 16,2 Mrd. Euro. Der digitale Umsatz macht global nun 20 % des Gesamtumsatzes aus – einschließlich E-Commerce, Marktplätze und digitalen Bestellungen aus den Filialen. Die Anzahl der weltweiten Mitarbeiter:innen lag zum Stichtag 31.12.2024 bei 101.100 in 79 Ländern. Zudem verkündete die Decathlon Gruppe eine Investitionssumme von 100 Mio. Euro bis 2027 für den Ausbau der Markenpräsenz im deutschen Markt.
 
Ausblick auf 2025
Für das Jahr 2025 plant Decathlon Deutschland ein weiteres Umsatzwachstum, das über dem des Vorjahres liegen soll. Dabei setzt das Unternehmen sowohl auf die Weiterentwicklung der Omni-Channel-Strategie, den Ausbau der Expansion mit einer Investitionssumme von 57 Mio. € sowie den Fokus auf die nachhaltige Wertschöpfungskette.

Lenzing AG at the Hannover Messe 2025 (c) Alexandre Collon / Lenzing AG
31.03.2025

Lenzing AG at Hannover Messe 2025

The Lenzing Group, a leading supplier of regenerated cellulose fibers for the textile and nonwovens industries, will be presenting its sustainable innovations at Hannover Messe 2025, the world’s leading trade fair for the industry, from March 31 to April 4. As a co-exhibitor at the EU Commission’s stand, the leading integrated fiber group is representing a European flagship company in the clean industry.

Lenzing is currently the only producer of regenerated cellulosic fibers with a verified, science-based net-zero target. Lenzing is also proactively developing and promoting innovation to provide economically viable and scalable solutions to the global textile waste problem and accelerate the transition to a circular economy model.

A current example of Lenzing’s pioneering work in this field is the CELLFIL project, which was launched in 2024 and is co-funded by the EU with EUR 6.9 mn. As part of this project, Lenzing is working with the non-profit organization RTDS Group and 13 other partners from research and industry to promote the scaling of lyocell filaments.

The Lenzing Group, a leading supplier of regenerated cellulose fibers for the textile and nonwovens industries, will be presenting its sustainable innovations at Hannover Messe 2025, the world’s leading trade fair for the industry, from March 31 to April 4. As a co-exhibitor at the EU Commission’s stand, the leading integrated fiber group is representing a European flagship company in the clean industry.

Lenzing is currently the only producer of regenerated cellulosic fibers with a verified, science-based net-zero target. Lenzing is also proactively developing and promoting innovation to provide economically viable and scalable solutions to the global textile waste problem and accelerate the transition to a circular economy model.

A current example of Lenzing’s pioneering work in this field is the CELLFIL project, which was launched in 2024 and is co-funded by the EU with EUR 6.9 mn. As part of this project, Lenzing is working with the non-profit organization RTDS Group and 13 other partners from research and industry to promote the scaling of lyocell filaments.

Since 2021, Lenzing has been working with Swedish pulp producer Södra to jointly develop new processes for recycling used textiles on an industrial scale. The project was supported in 2023 as part of the LIFE 2022 program with a grant of EUR 10 mn from the EU.

Another example of Lenzing’s innovative strength is the project “Glacial Threads: From Forests to Future Textiles”, which combines glacier protection and textile recycling and will be presented at HANNOVER MESSE 2025.

Source:

Lenzing AG

nonwovens production in 2024 Graphic Edana
31.03.2025

European Nonwoven Industry Returns to Pre-COVID Level in 2024

EDANA, the leading global association and voice for nonwovens and related industries has published its annual overview of the high-level figures from the EDANA Statistics Report on Nonwovens Production and Deliveries for 2024.

According to the latest data, in 2024, compared to data from 2023, nonwovens production in Greater Europe increased in volume by 2.6% to 2,976, 400 tonnes, and by 2.9% in surface area resulting in 85.1 billion square meters of nonwovens being manufactured. However, differing trends were observed at the national level when comparing production between Greater European countries, and also when assessing the various production processes of nonwovens and market segments.

EDANA, the leading global association and voice for nonwovens and related industries has published its annual overview of the high-level figures from the EDANA Statistics Report on Nonwovens Production and Deliveries for 2024.

According to the latest data, in 2024, compared to data from 2023, nonwovens production in Greater Europe increased in volume by 2.6% to 2,976, 400 tonnes, and by 2.9% in surface area resulting in 85.1 billion square meters of nonwovens being manufactured. However, differing trends were observed at the national level when comparing production between Greater European countries, and also when assessing the various production processes of nonwovens and market segments.

Wetlaid nonwovens, which experienced a significant decline in 2023, demonstrated the most substantial growth rates this year. Conversely, airlaid was the only web-forming process to register a decline in 2024, yet it was also the sole process to exhibit growth the previous year. Spunmelt production continues to dominate in terms of surface area. Drylaid exhibited limited growth, attributable to the positive developments seen in the production and sales of Air-through and Hydro-entangled materials.  

The predominant end-use for nonwovens continues to be the hygiene market, accounting for 27% of deliveries, amounting to 797,300 tons, and exhibiting a 1.7% growth in 2024. Last year, the most substantial growth sectors for nonwovens were building and roofing materials (+14.2%), food and beverage applications (+13%), cotton pads (+4.9%), and personal care wipes (+4.8%).

Jacques Prigneaux, EDANA’s Market Analysis and Economic Affairs Director, further expanded on the trend: “In the aftermath of two consecutive declines of more than 5% in 2022 and 2023, the production of nonwovens in Greater Europe has reverted to its pre-pandemic level in terms of weight. At the same time, the production in surface area grew faster, resulting in an average grammage of 34.9 gsm, as opposed to the 37.2 gsm recorded in 2019.”

Prigneaux added “thanks to data collected in two units, our statistics provide EDANA members with the opportunity to thoroughly analyze trends in tonnage and surface area across 11 production processes and at least 83 market segments.”

A comprehensive analysis, including deeper insights into production trends, market evolution, and strategic outlooks, is available exclusively to EDANA members. This report serves as a critical resource for companies looking to navigate the evolving nonwovens landscape. In addition, in November 2024, EDANA, together with INDA, the Association of the Nonwoven Fabrics Industry, released the Global Nonwoven Markets Report, A Comprehensive Survey and Outlook, 2023-2028. The report forecasts a steady growth in demand for nonwovens across key sectors over the next five years. This report is available for purchase.

Source:

Edana

E-Fiber flame shields Photo Autoneum
31.03.2025

E-Fiber flame shields: Mica-free flame protection for electric vehicles

The number of lithium-ion battery electric vehicles (BEV) in use worldwide is growing rapidly. As a result, ensuring the safety of the battery pack and thus minimizing the risk of fire accidents has become a key issue for car manufacturers across the globe. In order to protect vehicle occupants in the event of a so-called thermal runaway, in which the battery heats up quickly and uncontrollably and, in the worst case, ignites or explodes, fire protection materials and components such as flame shields are among the most effective methods.

Autoneum’s new E-Fiber flame shields offer flame protection and electrical insulation inside the battery housing. They can withstand extreme temperatures, pressure and abrasions, thus significantly increasing the safety of passengers in the event of the battery overheating and catching fire. As the shields are made from a composite material, they are also considerably lighter, mechanically stronger and more cost-efficient than the mineral mica alternatives on the market.

The number of lithium-ion battery electric vehicles (BEV) in use worldwide is growing rapidly. As a result, ensuring the safety of the battery pack and thus minimizing the risk of fire accidents has become a key issue for car manufacturers across the globe. In order to protect vehicle occupants in the event of a so-called thermal runaway, in which the battery heats up quickly and uncontrollably and, in the worst case, ignites or explodes, fire protection materials and components such as flame shields are among the most effective methods.

Autoneum’s new E-Fiber flame shields offer flame protection and electrical insulation inside the battery housing. They can withstand extreme temperatures, pressure and abrasions, thus significantly increasing the safety of passengers in the event of the battery overheating and catching fire. As the shields are made from a composite material, they are also considerably lighter, mechanically stronger and more cost-efficient than the mineral mica alternatives on the market.

Autoneum’s new E-Fiber flame shields offer flame protection and electrical insulation inside the battery housing. They can withstand extreme temperatures, pressure and abrasions, thus significantly increasing the safety of passengers in the event of the battery overheating and catching fire. As the shields are made from a composite material, they are also considerably lighter, mechanically stronger and more cost-efficient than the mineral mica alternatives on the market.

In contrast to alternative standard products, which often consist of heavy and brittle mineral materials such as mica, the innovative shields based on E-Fiber are lightweight, stiff and stable and offer optimum flame protection and fire blast resistance. Due to the moldability of the material, the shields also ensure excellent battery coverage and design flexibility. Thanks to the possibility of manufacturing components with complex 3D shapes, there is also the potential to integrate an additional function to guide hot gases away from the battery. The shields are based on a composite material made of reinforcing fibers and resin, which are formed into thin layers of one to two millimeters.

The heat resistance of up to 1400°C and the mechanical strength of the material significantly increase the shields’ resistance to high temperatures, but also hot particle abrasion and gas pressure. Moreover, the fibers provide the part’s non-conductive and insulating properties, which are necessary for the battery system’s electrical insulation and thermal safety.

The E-Fiber flame shields can be installed between the battery cells and the battery cover or the vehicle floor and contribute significantly to increasing the safety of vehicle occupants in the event of a battery thermal runaway. They thus offer a lightweight, safe and geometrically adaptable alternative to standard flame shields on the market. In addition, the composite shields are completely riskfree from a compliance perspective. This is in contrast to mica-based products, which can prove problematic in terms of responsible sourcing.

Autoneum’s E-Fiber flame shields have already been validated in battery tests and are currently in pre-development with various customers in Europe.

Source:

Autoneum Management AG

Electrically conductive printing paste Photo DITF
31.03.2025

Elastic Inks for Textile-Integrated Electronics

Electrically conductive prints on textiles are the basis for functional textiles with electronic functions, so-called smart textiles. Conductive inks and binders must be well matched to ensure permanent conductivity even under external mechanical influences such as stretching, pressure and bending. The DITF are working on new ink formulations that meet these requirements.

Sports, fashion and the automotive industry - textiles with integrated electronics are used in many areas of everyday life. Textile-integrated electronics help monitor human vital parameter and performance data, and enable the fashion industry to integrate interactive elements into clothing. It is used in a variety of ways in the automotive industry, where it enhances passenger comfort and safety.

Electrically conductive prints on textiles are the basis for functional textiles with electronic functions, so-called smart textiles. Conductive inks and binders must be well matched to ensure permanent conductivity even under external mechanical influences such as stretching, pressure and bending. The DITF are working on new ink formulations that meet these requirements.

Sports, fashion and the automotive industry - textiles with integrated electronics are used in many areas of everyday life. Textile-integrated electronics help monitor human vital parameter and performance data, and enable the fashion industry to integrate interactive elements into clothing. It is used in a variety of ways in the automotive industry, where it enhances passenger comfort and safety.

The most common conductive components used in textiles to date are wrapped yarns and tension-relieved conductive yarns arranged in loops. They ensure a reliable flow of electricity even in textiles subject to high mechanical stress. Their production is complex. As a result, they are expensive and only partially suitable for the mass market. Printing conductive structures on textile surfaces using screen printing or chromojet technology, a digital spray printing technique, is much more cost-effective.

However, there are several challenges in producing printed conductive textiles. One of the biggest difficulties is ensuring the conductivity of the printed materials while maintaining the flexibility and softness of the textile. In addition, the durability of the prints can deteriorate, especially with frequent washing or mechanical stress. Stretching or movement can cause the prints to break or tear. Electrical conductivity is often impaired even under low mechanical stress, when the stretching of the conductive layer is not reversible. The adhesion between the print application and the textile can weaken with repeated stretching. This results in poor long-term stability. The integration of electronic elements into textiles is also often hampered by the fact that the connection between the conductive elements and the electronic components is prone to failure.

The DITF are working on new solutions to address these challenges. The Color- and Functional-Printing Working Group is working on new ink and paste formulations based on conductive particles and elastic binders. The aim is to improve the elongation behavior of prints while maintaining good electrical conductivity. The elastic properties of the binder are largely determined by the auxiliaries and additives used. The DITF determine the interactions between these components and derive knowledge for the formulation of new elastic and highly conductive inks.

The hysteresis properties of new ink formulations are of central importance. Hysteresis refers to the ability of a material to maintain its properties under repeated strain or stress. Well-matched hysteresis supports the conductivity of printed structures even under continuous mechanical stress. Suitable materials can adapt to the movement of the textile without compromising the conductive properties.

The goal of the research team at the DITF is to expand the knowledge of the interactions between conductive particles and binders, between additives and textile auxiliaries, in order to produce highly conductive inks and pastes. This will make it possible to produce the best possible and most resistant print coatings for different textile substrates and different applications, enabling reliable conductivity.

Under these conditions, the costs for mass production of textile electronics can be reduced.

Source:

Deutsche Institute für Textil- und Faserforschung Denkendorf