From the Sector

Reset
1119 results
17.06.2025

Vileda kooperiert mit Dr. Beckmann

Zwei Marken, ein gemeinsames Ziel: Mit innovativen Lösungen die Haushalts- und Textilreinigung einfacher, effizienter und nachhaltiger gestalten. Ab dem zweiten Quartal 2025 bündeln Vileda und Dr. Beckmann ihre Kräfte in einer strategischen Markenkooperation in Deutschland – und bringen smarte Produkt-Bundles auf den Markt, die zukunftsfähige Wasch- und Reinigungsprodukte ideal vereinen.

Im Mittelpunkt der Kooperation stehen durchdachte Kombinationen der Produkte beider Marken: So sind in ausgewählten Verpackungen der Bodenpflege-Highlights von Vileda – wie dem Vileda Turbo und dem Vileda Ultramax Komplettset – künftig die Allzweck Reinigungs-Blätter von Dr. Beckmann enthalten. Auch im Bereich der Wäschepflege profitieren Shopper von der Partnerschaft: Waschmittel-Blätter von Dr. Beckmann werden als Gratis-Zugabe ausgewählten Vileda Wäscheständern beigelegt.

Zwei Marken, ein gemeinsames Ziel: Mit innovativen Lösungen die Haushalts- und Textilreinigung einfacher, effizienter und nachhaltiger gestalten. Ab dem zweiten Quartal 2025 bündeln Vileda und Dr. Beckmann ihre Kräfte in einer strategischen Markenkooperation in Deutschland – und bringen smarte Produkt-Bundles auf den Markt, die zukunftsfähige Wasch- und Reinigungsprodukte ideal vereinen.

Im Mittelpunkt der Kooperation stehen durchdachte Kombinationen der Produkte beider Marken: So sind in ausgewählten Verpackungen der Bodenpflege-Highlights von Vileda – wie dem Vileda Turbo und dem Vileda Ultramax Komplettset – künftig die Allzweck Reinigungs-Blätter von Dr. Beckmann enthalten. Auch im Bereich der Wäschepflege profitieren Shopper von der Partnerschaft: Waschmittel-Blätter von Dr. Beckmann werden als Gratis-Zugabe ausgewählten Vileda Wäscheständern beigelegt.

Vileda und Dr. Beckmann: Komplettlösungen für Frühjahrsputz und Wäschepflege
Das Produkt-Sampling unterstreicht, wie effektiv sich die wirkungsvollen Reinigungslösungen von Vileda mit den innovativen Produkten von Dr. Beckmann kombinieren lassen. Die leistungsstarken Bodenwischer von Vileda werden optimal durch die ultraleichten Dr. Beckmann Allzweck Reinigungs-Blätter komplementiert: Während die Bodenwischer von Vileda eine effektive und komfortable Reinigung ermöglichen, verbreiten die Reinigungs-Blätter von Dr. Beckmann einen dezenten Frühlingsduft. Im Bereich der Wäschepflege sorgen ausgewählte Wäscheständer von Vileda für faltenfreies und zeitsparendes Trocknen von bis zu drei Maschinenladungen gleichzeitig – dabei garantieren die wasserlöslichen Dr. Beckmann Waschmittel-Blätter strahlend saubere und angenehm duftende Wäsche.

„Wir bei Vileda entwickeln seit über 75 Jahren Produkte, die die Haushaltsreinigung und Wäschepflege möglichst bequem und zeitsparend, aber auch nachhaltig gestalten. So produzieren wir langlebige Reinigungshelfer, die durch fortschrittliche Lösungen eine ressourcenschonende Haushaltsreinigung ermöglichen. Mit Dr. Beckmann haben wir einen Partner auf Seiten der Reinigungsmittel gefunden, der mit seinem Reinigungs- und Waschmittelblätter-Portfolio diesen Gedanken ebenso vorantreibt", erklärt Chantal Schader, Senior Marketing Manager Consumer & Customer Development bei der Vileda GmbH. 

„Dr. Beckmann und Vileda haben nicht nur beide clevere Produkte, die sich ideal komplettieren, wir beide haben auch das gleiche ausgeprägte Verständnis von Qualitätsanspruch, Lösungskompetenz und Kundenzentrierung. Gemeinsam bieten wir somit nicht nur ein hochwertiges und leistungsstarkes Produkt-Bundle an, sondern eine perfekt durchdachte Komplettlösung für einen sauberen Haushalt und reine Wäsche“, ergänzt Marco Buschmeier, Chief Marketing Officer der Dr. Beckmann Group. 

Sichtbar durch gezielte Kommunikation
Ein zentraler Bestandteil der strategischen Markenpartnerschaft ist eine vielschichtige, gemeinsame Kommunikationsstrategie. Vileda hebt das Product Bundling prominent auf den Verkaufsverpackungen hervor und begleitet es aufmerksamkeitsstark durch vielfältige POS-Maßnahmen, wie Ellipsen für die Wäschepflege-Produkte und Palettenecken für die Bodenreinigungssets. Social Media Content und gezielte PR-Maßnahmen kommunizieren die Zusammenarbeit reichweitenstark. Dr. Beckmann unterstützt die Kooperation wirksam mit Wobblern, Ellipsen und Displays. Ein weiteres Highlight bildet eine über mehrere Monate laufende Gewinnspiel-Promotion von Dr. Beckmann: Wer seinen Kaufbeleg hochlädt, sichert sich die Chance auf zahlreiche attraktive Preise wie dem Vileda Infinity Flex Wäscheständer. Die Partnerschaft schafft wirksame Kaufanreize und stärkt die Sichtbarkeit beider Marken im Handel.

17.06.2025

Italian's Textile Machinery Association at Milano Unica

At the next edition of Milano Unica, the leading international trade fair for high-end fabrics and accessories, scheduled to take place at Rho Fiera Milano from July 8 to 10, ACIMIT (the Association of Italian Textile Machinery Manufacturers) will participate for the first time with an institutional booth.

Through this initiative, ACIMIT aims to foster connections between its member companies, exhibitors, and buyers attending Milano Unica, while also promoting greater awareness of the cutting-edge technological solutions that define the Italian textile machinery industry—particularly in the areas of sustainability, circular economy, and digitalization.

Marco Salvadè, President of ACIMIT: “I believe it is essential for our Association to be present at such a significant trade event. The synergy between Italian excellence in textiles and textile machinery has always been, and continues to be, a key factor in strengthening the leadership of the entire Italian textile supply chain.”

At the next edition of Milano Unica, the leading international trade fair for high-end fabrics and accessories, scheduled to take place at Rho Fiera Milano from July 8 to 10, ACIMIT (the Association of Italian Textile Machinery Manufacturers) will participate for the first time with an institutional booth.

Through this initiative, ACIMIT aims to foster connections between its member companies, exhibitors, and buyers attending Milano Unica, while also promoting greater awareness of the cutting-edge technological solutions that define the Italian textile machinery industry—particularly in the areas of sustainability, circular economy, and digitalization.

Marco Salvadè, President of ACIMIT: “I believe it is essential for our Association to be present at such a significant trade event. The synergy between Italian excellence in textiles and textile machinery has always been, and continues to be, a key factor in strengthening the leadership of the entire Italian textile supply chain.”

More information:
ACIMIT Milano Unica
Source:

ACIMIT

17.06.2025

170 Jahre Elmer & Zweifel – Textilkompetenz und Wandel

Die Gebr. Elmer & Zweifel GmbH & Co. KG blickt in diesem Jahr auf 170 Jahre Unternehmensgeschichte zurück. 1855 gegründet, zählt der Textilbetrieb mit Sitz im Württembergischen heute zu den wenigen familiengeführten Unternehmen in Deutschland, die sich in der Textilbranche erfolgreich behaupten: Durch Eigenständigkeit, Spezialisierung und einen klaren Fokus auf Biobaumwolle.

„Wer 170 Jahre besteht, denkt nicht in Quartalen, sondern in Generationen. Nachhaltigkeit wurde bei uns nicht erfunden, als ich ins Unternehmen kam – sie war immer da. Wir führen fort, was unsere Vorfahren begonnen haben: Verantwortung zu übernehmen für Qualität, Menschen und Natur.“ so Roland Stelzer, Geschäftsführer in sechster Generation.

Die Gebr. Elmer & Zweifel GmbH & Co. KG blickt in diesem Jahr auf 170 Jahre Unternehmensgeschichte zurück. 1855 gegründet, zählt der Textilbetrieb mit Sitz im Württembergischen heute zu den wenigen familiengeführten Unternehmen in Deutschland, die sich in der Textilbranche erfolgreich behaupten: Durch Eigenständigkeit, Spezialisierung und einen klaren Fokus auf Biobaumwolle.

„Wer 170 Jahre besteht, denkt nicht in Quartalen, sondern in Generationen. Nachhaltigkeit wurde bei uns nicht erfunden, als ich ins Unternehmen kam – sie war immer da. Wir führen fort, was unsere Vorfahren begonnen haben: Verantwortung zu übernehmen für Qualität, Menschen und Natur.“ so Roland Stelzer, Geschäftsführer in sechster Generation.

Als er Anfang der 1990er-Jahre ins Familienunternehmen eintrat, war der Markt im Umbruch. Stelzer leitete einen grundlegenden Wandel ein: Das Unternehmen organisierte die Produktion neu und begann 1995 mit der Verarbeitung von Baumwolle aus kontrolliert biologischem Anbau. 2003 rückte das Unternehmen mit der Gründung der Marke Cotonea die ökologische Ausrichtung endgültig ins Zentrum der Unternehmensstrategie. Seitdem konzentriert sich Elmer & Zweifel auf Biobaumwolle für hochwertige Stoffe, Heimtextilien sowie eine kleine Bekleidungskollektion für Kinder und Erwachsene.

Unabhängig in der gesamten Wertschöpfungskette
Cotonea zählt zu den wenigen Anbietern weltweit, die alle Schritte ihrer textilen Lieferkette genau kennen und steuern: Vom Biobaumwollanbau über Spinnerei,Weberei und Strickerei bis zur Veredlung und Konfektionierung. Das Unternehmen hat Anbauprojekte für Biobaumwolle in Kirgistan (seit 2004) und Uganda (seit 2009) mit aufgebaut und begleitet sie seither. Durch verbindliche Standards, klare Vorgaben, regelmäßige Qualitätskontrollen und eine enge, langfristige Zusammenarbeit steuert die Marke die Produktionsprozesse in den Partnerbetrieben. 2013 eröffnete das Unternehmen neben der eigenen Weberei auch eine eigene Näherei. So sichert Cotonea langlebige Qualität sowie ökologische und soziale Standards entlang der gesamten Lieferkette.

Weltweit führende Maßstäbe
1855 begonnen als Weberei im schwäbischen Bempflingen, setzt das 70 Mitarbeiter kleine Familienunternehmen heute weltweit Maßstäbe. So berichtete Cotonea zum Weltbaumwolltag 2024 über seine umfassende CO₂- und Energieanalyse von 460 Stoffen – von der Baumwollpflanze bis zum fertigen Gewebe – und konnte Bilanz-Unterschiede bis hin zu den Farben der Stoffe nachweisen.

Zugleich erfüllt die Marke konsequent höchste ökologische und soziale Standards: Sie produziert nach dem strengsten Standard IVN Best sowie GOTS und ist Fair for Life zertifiziert, wodurch faire Bedingungen vom Bio-Anbau bis in jede Fertigungsstufe garantiert sind.

Roland Stelzer betont: „Dass wir heute international Maßstäbe setzen, verdanken wir der konsequenten Arbeit vieler Menschen entlang unserer Lieferkette – und dem Vertrauen, das uns über Generationen begleitet hat. Während das Gros der Unternehmen sich mit der geplanten EU-Gesetzgebung zur verantwortlichen Lieferkette schwer tut, haben wir eine transparente, sozial und ökologisch anspruchsvolle Lieferkette aufgebaut. Diese Verantwortung tragen wir auch in Zukunft.“

Source:

Cotonea

17.06.2025

Südwesttextil fordert Überprüfung der EU-Green Claims-Richtlinie

Südwesttextil fordert eine grundsätzliche Überprüfung der Richtlinie im Hinblick auf Verhältnismäßigkeit, Praxistauglichkeit und Überschneidungen mit bestehenden Regelungen.

Am 23. Juni 2025 soll in einem Treffen des Trilogverfahrens eine Einigung zur EU-Green Claims-Richtlinie erzielt werden. Das Ziel der geplanten Richtlinie sind zuverlässige, vergleich- und überprüfbare Werbeaussagen zu Umweltaspekten von Produkten und Dienstleistungen, damit Verbraucher besser vor “Greenwashing” geschützt werden. 

Südwesttextil fordert eine grundsätzliche Überprüfung der Richtlinie im Hinblick auf Verhältnismäßigkeit, Praxistauglichkeit und Überschneidungen mit bestehenden Regelungen.

Am 23. Juni 2025 soll in einem Treffen des Trilogverfahrens eine Einigung zur EU-Green Claims-Richtlinie erzielt werden. Das Ziel der geplanten Richtlinie sind zuverlässige, vergleich- und überprüfbare Werbeaussagen zu Umweltaspekten von Produkten und Dienstleistungen, damit Verbraucher besser vor “Greenwashing” geschützt werden. 

Südwesttextil steht grundsätzlich hinter diesem Ziel, sieht aber den Bedarf, vor dem Eingriff in die unternehmerische Kommunikationsfreiheit zu prüfen, ob bestehende Rechtsgrundlagen wie z.B. die Richtlinie über unlautere Geschäftspraktiken (UCPD) bereits ausreichende Werkzeuge für den Schutz vor Greenwashing darstellen. Die neue Richtlinie würde Unternehmen mit erheblichem zusätzlichem Aufwand belasten, da sämtliche Umweltaussagen und Siegel vor ihrer Verwendung durch unabhängige Dritte geprüft werden müssten. Derzeit ist außerdem unklar, ob bestehende Branchenzertifikate anerkannt werden und ob bereits verwendete Aussagen rückwirkend vom Markt genommen werden müssen. Es fehlen sowohl die notwendigen Prüfstrukturen als auch teilweise analytische Methoden, die eine objektive Beurteilung in so großem Umfang gewährleisten.

Vor dem Hintergrund dieser offenen Punkte und der Belastung für Unternehmen, verweist Südwesttextil auf das Ziel der EU-Kommission Bürokratie abzubauen. Hauptgeschäftsführerin Edina Brenner erläutert: „Die Green Claims-Richtlinie muss einer kritischen Überprüfung unterzogen werden, ob deren Ziel nicht bereits durch vorhandene Gesetzgebung erreicht wird bzw. deren Umsetzung in der Praxis den zugesagten Bürokratieabbau nicht konterkariert. Dafür muss das Trilogverfahren ausgesetzt werden und zunächst ein Abgleich mit anderen Regulierungen sowie eine fundierte Folgenabschätzung zu Kosten, Zeitaufwand und tatsächlicher Wirksamkeit erfolgen.“

Source:

Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie

16.06.2025

Lenzing AG: Intended exchange offer for 2020 hybrid bond

Lenzing Aktiengesellschaft (“Lenzing AG”) intends to announce an exclusive offer to qualifying holders of the EUR 500 million undated subordinated resettable fixed rate notes with the ISIN XS2250987356 issued on December 7, 2020 (“Existing Notes”) to exchange the Existing Notes at a ratio of 90 percent x aggregate principal amount of the Existing Notes for new Euro-denominated undated subordinated resettable fixed rate notes (“Exchange Notes”) and a cash consideration in the amount equal to 10 percent x aggregate principal amount of the Existing Notes (“Cash Consideration”) subject to the satisfaction or waiver of certain minimum condition (“Exchange Offer”). The maximum total aggregate amount of the Cash Consideration is limited to EUR 50 million. The exchange period is expected to run from, on or about June 16, 2025 to on or about July 2, 2025.

The intended Exchange Offer will not constitute a redemption pursuant to § 6(3)(a) or (b) of the terms and conditions of the Existing Notes. With this transaction, Lenzing AG intends to optimize its debt profile and improve its financing cost.

Lenzing Aktiengesellschaft (“Lenzing AG”) intends to announce an exclusive offer to qualifying holders of the EUR 500 million undated subordinated resettable fixed rate notes with the ISIN XS2250987356 issued on December 7, 2020 (“Existing Notes”) to exchange the Existing Notes at a ratio of 90 percent x aggregate principal amount of the Existing Notes for new Euro-denominated undated subordinated resettable fixed rate notes (“Exchange Notes”) and a cash consideration in the amount equal to 10 percent x aggregate principal amount of the Existing Notes (“Cash Consideration”) subject to the satisfaction or waiver of certain minimum condition (“Exchange Offer”). The maximum total aggregate amount of the Cash Consideration is limited to EUR 50 million. The exchange period is expected to run from, on or about June 16, 2025 to on or about July 2, 2025.

The intended Exchange Offer will not constitute a redemption pursuant to § 6(3)(a) or (b) of the terms and conditions of the Existing Notes. With this transaction, Lenzing AG intends to optimize its debt profile and improve its financing cost.

Concurrently with the intended Exchange Offer, Lenzing AG intends to issue new euro-denominated undated subordinated resettable fixed rate notes (the “New Money Notes” and, together with the Exchange Notes, the “New Notes”) in an intended separate offering for cash consideration.

The terms of the Hybrid Bond 2025 will be based on the terms of the Hybrid Bond 2020: it represents subordinated capital with a fixed interest rate, one-sided termination rights by Lenzing AG and an unlimited term. The Hybrid Bond 2025 will therefore be classified as equity under IFRS. The Hybrid Bond 2025 will rank senior to the Hybrid Bond 2020.

More information:
hybrid bond Lenzing AG
Source:

Lenzing AG 

The FET-500 gel spinning system in action close up. AWOL for Fibre Extrusion Technologies
The FET-500 gel spinning system in action close up.
16.06.2025

Supercritical CO2 – Game changer for smaller quantities of UHMWPE

A much more sustainable, cost effective and very flexible process for manufacturing critical fibres based on ultra high molecular weight polyethylene (UHMWPE) is being launched by the UK’s Fibre Extrusion Technologies (FET).

UHMWPE is prized in many industries due to its extraordinary properties. The fibre is, for example, ten times stronger than steel by weight, while exhibiting outstanding abrasion resistance, low friction and high impact strength. UHMWPE fibres are also chemically inert, resistant to most chemicals and UV light and do not absorb water. They maintain performance in a wide range of temperatures and despite their toughness are extremely lightweight.

As a result, they are unbeatable in demanding applications such as high-performance ropes in maritime industrial and rescue applications. In addition, they are invaluable in ballistic protection, cut-resistant clothing and high-performance sports gear – and increasingly in medical implants.

A much more sustainable, cost effective and very flexible process for manufacturing critical fibres based on ultra high molecular weight polyethylene (UHMWPE) is being launched by the UK’s Fibre Extrusion Technologies (FET).

UHMWPE is prized in many industries due to its extraordinary properties. The fibre is, for example, ten times stronger than steel by weight, while exhibiting outstanding abrasion resistance, low friction and high impact strength. UHMWPE fibres are also chemically inert, resistant to most chemicals and UV light and do not absorb water. They maintain performance in a wide range of temperatures and despite their toughness are extremely lightweight.

As a result, they are unbeatable in demanding applications such as high-performance ropes in maritime industrial and rescue applications. In addition, they are invaluable in ballistic protection, cut-resistant clothing and high-performance sports gear – and increasingly in medical implants.

Biomedical market
“FET has supplied many extrusion systems to the biomedical market, most notably for the production of both resorbable and non-absorbable sutures,” says FET Managing Director Richard Slack. “In exploring what else we could do in assisting these customers, it became clear that there was a need for smaller quantities of UHMWPE fibres in bespoke sizes.”

“The current systems for manufacturing UHMWPE filament yarns are on a huge scale, with very complex processing routes,” adds Research and Development Manager Jonny Hunter. “This means the supply chain is currently very inflexible with minimal opportunity for new product development. These disadvantages have been fully addressed in the development of our new FET-500 series lab and small scale gel spinning system.”

Solvent extraction
A major FET innovation is the introduction of a patented batch system for solvent extraction exploiting supercritical carbon dioxide (CO2).

UHMWPE production, until now, has involved the use of large volumes of hazardous solvents such as dichloromethane (DCM) or hexane. The UHMWPE powder is mixed with mineral oil to form a gel which is subsequently extruded, cooled and solidified. The oil is then extracted from the fibres using DCM or hexane and the solid fibres are then drawn at high temperature to further align the polymer chains, resulting in final strong and tough fibres. Typically, it takes 10 kg of Hexane to extract 1 kg of oil. 

“Solvent reclamation using extraction baths and hot air drying chambers is not practical for the scale of our system,” explains FET’s Senior Material and Process Scientist Kris Kortsen. “The current baths employed can be up to 200 metres long and the waste volumes are considerable. Expertise is needed in dealing with such dangerous chemicals and overall the process has an immense environmental impact.

“CO2, by contrast, is a cheap and abundant sustainable solvent that is non-toxic, non-flammable and leaves no residue.” 

Closed loop
FET’s closed-loop system can achieve more than 95% solvent recovery without loss of performance, resulting in residue-free UHMWPE filament yarns via a vastly improved route in terms of both safety and logistics.

A further innovation is the highly modular drawing system based on heated godet rollers, enabling flexible temperature and drawing control for new product development and the ability to be expanded at any time to meet customer needs.

A comprehensive LCA study detailing the full savings potential is currently being prepared and will be published shortly.

“Having processed over 130 separate polymers in the development of our extrusion systems, we believe the FET-500 is a game changer,” concludes Richard Slack. “We believe there is a big gap in the market for smaller quantities of UHMWPE, and our first line is now fully operational at the FET Fibre Development Centre in Leeds. We look forward to demonstrating it and discussing its full potential with interested companies from around the world.”

Source:

AWOL for Fibre Extrusion Technologies

Gartex Texprocess India Photo Messe Frankfurt Trade Fairs India Pvt Ltd
16.06.2025

Gartex Texprocess India concluded with a resounding success

Drawing 10,283 visitors from 230 Indian cities and five countries, Gartex Texprocess India 2025 reaffirmed its stature as a key business platform for the Indian textile industry. Featuring 125 exhibitors and covering the entire value chain, the expo served as a robust platform for textile technologies, innovations and sourcing. Organised by Messe Frankfurt Trade Fairs India Pvt Ltd and MEX Exhibitions Pvt Ltd, the event also incorporated The Denim Show, Screen Print India – Textiles, and the Fabrics & Trims Show, offering industry stakeholders a unified source for knowledge exchange and business networking.

At the forefront was India’s rapidly transforming textile manufacturing landscape, with automation, sustainability, and innovation steering the conversation. Leading buyers and manufacturing brands engaged in direct sourcing and dialogue with top machinery suppliers and fabric producers.

Drawing 10,283 visitors from 230 Indian cities and five countries, Gartex Texprocess India 2025 reaffirmed its stature as a key business platform for the Indian textile industry. Featuring 125 exhibitors and covering the entire value chain, the expo served as a robust platform for textile technologies, innovations and sourcing. Organised by Messe Frankfurt Trade Fairs India Pvt Ltd and MEX Exhibitions Pvt Ltd, the event also incorporated The Denim Show, Screen Print India – Textiles, and the Fabrics & Trims Show, offering industry stakeholders a unified source for knowledge exchange and business networking.

At the forefront was India’s rapidly transforming textile manufacturing landscape, with automation, sustainability, and innovation steering the conversation. Leading buyers and manufacturing brands engaged in direct sourcing and dialogue with top machinery suppliers and fabric producers.

The expo was inaugurated by Shri Sanjay Savkare, Hon’ble Minister of Textiles, Government of Maharashtra, who emphasized the state’s focus on strengthening local manufacturing of globally sourced components and machinery. Uttar Pradesh participated as the State Partner, represented by Shri Shashank Chaudhary (IAS), Additional CEO, Invest UP, who elaborated on the textile-centric initiatives by the UP government and presented a dedicated knowledge session for industry stakeholders.

From across borders, the Taiwan Sewing Machinery Association (TSMA) participated with a pavilion of eight companies. Mr Steven Fang, Chairman, TSMA, stated: “We saw a good visitor turnout from all over India. We see a big market here and would like to continue with our participation in the upcoming editions.”

Denim Industry's Sustainable Shift
The Denim Show attracted major manufacturers and presented a variety of new denim collections, eco-conscious dyes, screen-printing solutions, and accessory lines. More than 30 denim mills showcased at the show, engaging buyers like Aditya Birla Digital Fashion Venture Ltd, Levi’s Strauss India Pvt Ltd, Walmart, The Souled Store, and more.

Product Technology & Innovation in Focus
Expressing their satisfaction on the show, exhibitors also highlighted breakthrough machinery and processes driving efficiency, sustainability and cost savings in textile production. 

Backed by strong industry support, especially from the Denim Manufacturers Association, Gartex Texprocess India continues to evolve as a robust sourcing and innovation hub. This year’s edition welcomed representatives from Aditya Birla Group, Brands and Sourcing Leaders Association, Coreco, Recyclr, Technopak Advisors, TMRW, House of Brands, Walmart Sourcing and WROGN Pvt Ltd, among many others.

The next edition of Gartex Texprocess India will take place from 21–23 August 2025 at Pragati Maidan, New Delhi and the Mumbai edition is scheduled from 09 – 11 April 2026 at Bombay Exhibition Centre. 

Source:

Messe Frankfurt Trade Fairs India Pvt Ltd

(c) Source Fashion
16.06.2025

Source Fashion: New Report Reveals Overproduction as Fashion’s Hidden Crisis

Source Fashion, a leading destination for responsible sourcing and fashion innovation, has launched a landmark report tackling one of the fashion industry’s most pressing but least addressed issues: overproduction.

Titled “Do We Really Need to Produce So Much?”, the report—developed in collaboration with retail futures consultancy Insider Trends—offers a data-rich exploration of the scale, causes, and consequences of overproduction. It presents forward-thinking solutions for brands looking to remain competitive while reducing waste and environmental impact. The full report is now available for download at Source Fashion – Overproduction Report 2025.

Overproduction: A Costly and Widespread Issue
The report reveals that the global fashion industry produces between 80 and 150 billion garments annually—yet up to 40% remain unsold, frequently ending up in landfill, incineration, or markdown bins. Despite the environmental and financial toll, only 1% of fashion brands are actively working to reduce production volumes. 

Source Fashion, a leading destination for responsible sourcing and fashion innovation, has launched a landmark report tackling one of the fashion industry’s most pressing but least addressed issues: overproduction.

Titled “Do We Really Need to Produce So Much?”, the report—developed in collaboration with retail futures consultancy Insider Trends—offers a data-rich exploration of the scale, causes, and consequences of overproduction. It presents forward-thinking solutions for brands looking to remain competitive while reducing waste and environmental impact. The full report is now available for download at Source Fashion – Overproduction Report 2025.

Overproduction: A Costly and Widespread Issue
The report reveals that the global fashion industry produces between 80 and 150 billion garments annually—yet up to 40% remain unsold, frequently ending up in landfill, incineration, or markdown bins. Despite the environmental and financial toll, only 1% of fashion brands are actively working to reduce production volumes. 

A New Blueprint for Fashion
Rather than simply highlighting the problem, the report presents actionable models already being piloted by leading brands and retailers:

  • On-Demand Production – Producing only what is needed, when it’s needed, to eliminate excess stock.
  • Circular Design – Creating garments designed to be reused, repaired, or recycled, thereby extending their lifecycle.
  • Retail-as-a-Service – Shifting from ownership to access models such as rental, resale, and subscription.
  • Collaborative Creation – Co-designing with consumers to ensure relevancy and reduce waste.

As the report states, “Brands can reduce production without reducing profit. In fact, in many cases, it increases margins and strengthens consumer trust.” The publication includes case studies from brands already implementing these approaches, demonstrating commercial viability alongside sustainability gains.

A Turning Point for Retail
The report arrives at a pivotal moment for fashion, as the industry faces shifting consumer expectations, economic uncertainty, and growing pressure from both regulators and investors.

Suzanne Ellingham, Sourcing Director at Source said, “This report highlights the uncomfortable truth behind retails success — that excess production is built into the model with volume is the only way to increase profits. As we approach 2025, companies must question not only how they produce, but how much, and how they deal with . There are real over production and excess. Opportunities for those willing to embrace a leaner, smarter, more circular future.”

Source:

Source Fashion

16.06.2025

Suominen: Changes in Executive Management Team

Jonni Friman, EVP, Transformation Management Office and a member of the Executive Management Team has decided to leave Suominen to pursue new opportunities outside the company.

“I want to extend my heartfelt thanks to Jonni for his exceptional leadership of the Transformation Management Office (TMO). As planned, the TMO will now be dissolved, with its responsibilities seamlessly integrated into various functions to maintain our strategic focus and ensure a smooth transition,” says Tommi Björnman, President & CEO.

Following this change, the composition of Suominen’s Executive Management Team will be as of August 1, 2025:

  • Tommi Björnman, President & CEO
  • Janne Silonsaari, CFO
  • Darryl Fournier, COO
  • Markku Koivisto, EVP, EMEA & CTO
  • Mark Ushpol, EVP, Americas
  • Minna Rouru, Chief People and Communications Officer

Jonni Friman, EVP, Transformation Management Office and a member of the Executive Management Team has decided to leave Suominen to pursue new opportunities outside the company.

“I want to extend my heartfelt thanks to Jonni for his exceptional leadership of the Transformation Management Office (TMO). As planned, the TMO will now be dissolved, with its responsibilities seamlessly integrated into various functions to maintain our strategic focus and ensure a smooth transition,” says Tommi Björnman, President & CEO.

Following this change, the composition of Suominen’s Executive Management Team will be as of August 1, 2025:

  • Tommi Björnman, President & CEO
  • Janne Silonsaari, CFO
  • Darryl Fournier, COO
  • Markku Koivisto, EVP, EMEA & CTO
  • Mark Ushpol, EVP, Americas
  • Minna Rouru, Chief People and Communications Officer
Source:

Suominen

16.06.2025

New skin for gripping arms aims to enable robots to sort used textiles

It is estimated that around 100 billion items of clothing are currently produced worldwide, most of which will end up in recycling processes. Sorting these old textiles by hand requires an enormous amount of human labour. A research team is now developing new technologies that will enable robotic grippers to sort textiles more effectively.

It is estimated that around 100 billion items of clothing are currently produced worldwide, most of which will end up in recycling processes. Sorting these old textiles by hand requires an enormous amount of human labour. A research team is now developing new technologies that will enable robotic grippers to sort textiles more effectively.

“At present, automatic sorting systems mainly use contactless methods, such as visual and near-infrared sensors. But when people sort old textiles, they can do much more: When they touch the textiles, they can also quickly classify what should be reused and what should be recycled based on the feel of the fabric”, Hubert Zangl, project manager of AdapTex at the Department of Smart Systems Technologies at the University of Klagenfurt explains. If you want robotic grippers to perform this work, he goes on to explain, many challenges remain: “Physical interaction with objects and the evaluation of haptic feedback are not yet sufficiently developed in robotics. When sorting textiles, robots have to work in a complex environment with randomly assembled quantities of textiles made from different materials and in a wide variety of shapes and sizes. Contamination can further complicate matters.”

The central factor here is the gripping process, which is crucial for the effective sorting of these materials in recycling plants. The research team is therefore focusing on improving the physical interaction between the robot gripper and the textiles with the aim of improving both the handling and the classification of the textiles. To this end, the researchers are developing textile-based, adaptive sensor skins for the robotic grippers. “These will be intelligent materials containing networks of sensors and actuators that can adapt optimally when touched,” says Hubert Zangl. The unique properties of AdapTex skin offer potential not only for use in textile recycling, but also in many other areas of the textile industry, such as sportswear, lifestyle clothing, and rehabilitation garments. It might also be possible to use the improved capabilities and functions for robots deployed in industrial manufacturing and automation.

The AdapTex project is coordinated at the University of Klagenfurt and the AAU/SAL USE Lab. The project partners are Grabher Group GmbH, Infineon Technologies Austria AG, Silicon Austria Labs GmbH and V-trion GmbH. AdapTex is supported by the Austrian Research Promotion Agency FFG.

Source:

Universität Klagenfurt

Decathlon
13.06.2025

Decathlon: 57 % weniger Einwegplastik-Verbrauch seit 2020

Decathlon verfolgt einen aktiven Paradigmenwechsel in Sachen Verpackung: Seine Teams konzentrieren sich darauf, Einwegplastik - wo immer machbar - zu entfernen oder es strategisch durch innovative Alternativen zu ersetzen. Diese Arbeit führte bereits zu positiven Ergebnissen bei der Reduzierung von Einwegplastik. Der Fortschritt wurde durch eine strukturierte Vorgehensweise erzielt und baut auf jahrelanger Anpassung von Verpackungen auf, die der neuen europäischen Verpackungs- und Verpackungsabfallverordnung (Packaging and Packaging Waste Regulation 2025/40, PPWR) entsprechen.
 
So viel Plastik wie 60 Millionen 1-Liter-Plastikflaschen reduziert
Im Jahr 2024 hat Decathlon so 1.663 Tonnen Einwegplastik in seiner gesamten Wertschöpfungskette reduziert. Das entspricht über 60 Millionen* 1-Liter-Plastikflaschen. Aus globaler Sicht hat das Unternehmen seit 2020 seinen Einsatz von Einwegplastik weltweit um 57 % reduziert, und ist damit seinem Ziel näher gekommen, bis 2026 70 % des eingesetzten Einwegplastiks zu reduzieren.

Decathlon verfolgt einen aktiven Paradigmenwechsel in Sachen Verpackung: Seine Teams konzentrieren sich darauf, Einwegplastik - wo immer machbar - zu entfernen oder es strategisch durch innovative Alternativen zu ersetzen. Diese Arbeit führte bereits zu positiven Ergebnissen bei der Reduzierung von Einwegplastik. Der Fortschritt wurde durch eine strukturierte Vorgehensweise erzielt und baut auf jahrelanger Anpassung von Verpackungen auf, die der neuen europäischen Verpackungs- und Verpackungsabfallverordnung (Packaging and Packaging Waste Regulation 2025/40, PPWR) entsprechen.
 
So viel Plastik wie 60 Millionen 1-Liter-Plastikflaschen reduziert
Im Jahr 2024 hat Decathlon so 1.663 Tonnen Einwegplastik in seiner gesamten Wertschöpfungskette reduziert. Das entspricht über 60 Millionen* 1-Liter-Plastikflaschen. Aus globaler Sicht hat das Unternehmen seit 2020 seinen Einsatz von Einwegplastik weltweit um 57 % reduziert, und ist damit seinem Ziel näher gekommen, bis 2026 70 % des eingesetzten Einwegplastiks zu reduzieren.

Ein Hauptgrund für die erzielten Ergebnisse ist die deutliche Reduzierung von Einwegplastik bei Transport und Lagerung. Dieser Fortschritt, besonders sichtbar bei Rucksäcken, Textilien und Schuhen, gelang durch einen datenbasierten Ansatz. Dabei wurde zuerst geprüft, ob Verpackungen überhaupt notwendig sind. Umfangreiche Tests zeigten, dass Polybags (kleine Kunststoffbeutel), die oft für den internationalen Transport genutzt werden, keinen wesentlichen Schutz vor Feuchtigkeit oder Staub bieten. Das ermöglichte schnelle Verbesserungen ohne Qualitätseinbußen.

Obwohl bereits große Fortschritte erzielt wurden, suchen die Teams von Decathlon weiterhin aktiv nach Alternativen für wesentliche Transport- und Lagerbedürfnisse. Sie stehen weiterhin vor Herausforderungen in Bereichen wie dem Schutz von Textilprodukten mit spezifischen Anforderungen und der aktuellen Abhängigkeit von Schrumpffolien für die sichere Palettierung in der Logistik.
 
*basierend auf einer durchschnittlichen Berechnung von 25 Gramm Plastik pro Flasche.
 
Decathlons „Smart Swaps“: Von Plastik zu Materialien auf Zellulosebasis

Decathlon konzentriert sich nicht nur auf die Reduzierung von Einwegplastik im Transport und bei der Lagerung. Die Verpackungsteams haben zudem kreative und konkrete Lösungen entwickelt, um Einwegplastik in weiteren Produktkategorien zu ersetzen. Diese wurden bereits eingeführt.

  • Smart Swaps für Textilien: Decathlon näht Etiketten direkt auf die Produkte oder verwendet Papieranhänger anstelle von Plastik. Kleidungsstücke werden mit Papierbändern gefaltet statt mit Plastik, und selbstklebende Plastikstreifen zur Größenkennzeichnung werden durch Papieralternativen ersetzt.
  • Smart Swaps für Schuhe: Schuhe werden jetzt zusammengebunden – entweder direkt über die Schnürsenkel oder mit Papierverbindern. Plastiketiketten werden meist durch solche aus Papier ersetzt oder direkt in die Schnürsenkel geschoben.
  • Smart Swaps für Aerosolkappen: Im Jahr 2024 begann Decathlon damit, Plastikaerosolkappen auf Fahrradpflegeprodukten sowie Textil- und Schuhimprägniermitteln in Europa durch Papierkappen zu ersetzen.

Zusätzlich wurden die Versandtaschen teilweise durch Papieralternativen ersetzt.

So gelingt die Reduzierung
Um dieses Ziel weltweit zu erreichen, verfolgt Decathlon eine dreigliedrige Strategie:

  1. Reduzierung des Verpackungseinsatzes und Materialverbrauchs so weit wie möglich. Dies beinhaltet die kritische Bewertung der Notwendigkeit von Verpackungen und die Reduzierung der verwendeten Materialmenge.
  2. Bevorzugung von Monomaterial-Verpackungen und Förderung von Lösungen auf Zellulosebasis. Vereinfachte Verpackungen verbessern die Recyclingfähigkeit. Dabei setzt Decathlon bevorzugt auf erneuerbare Rohstoffe wie Zellulose.
  3. Fokus auf Kreislaufwirtschaft, um von Einweg- zu Mehrwegverpackungen überzugehen. Es werden Lösungen gesucht, die über Einwegmodelle hinausgehen, hin zu wiederverwendbaren und gebrauchten Verpackungssystemen. 

Die Verpackungsteams von Decathlon United stellen ihr Wissen und ihre Erfahrungen anderen Marktteilnehmern zur Verfügung, und teilen ihren Ansatz, die dabei aufgetretenen Herausforderungen, die gefundenen Lösungen und die erzielten Ergebnisse. 

Der Weg zur Reduzierung von Einwegplastik geht bei Decathlon weiter, mit engagierten Teams, die aktiv daran arbeiten, die Grenzen der Innovation zu erweitern und zukünftig noch wirksamere Reduzierungen umzusetzen.

Source:

Decathlon

Design software APEXFiz® Photo Shima Seiki
Design software APEXFiz®
13.06.2025

SHIMA SEIKI to Exhibit at Future Fabrics Expo

Textile solutions provider SHIMA SEIKI MFG., LTD. of Wakayama, Japan will participate in the Future Fabrics Expo 2025 exhibition in London, England, 24th – 25th June. Held during London Climate Action Week, Future Fabrics Expo showcases sustainably and responsibly produced materials to the textile industry, and is considered a platform for exchange of knowledge and sourcing of sustainable textiles, materials and leading innovations for fashion, home and interior brands. 
 

Textile solutions provider SHIMA SEIKI MFG., LTD. of Wakayama, Japan will participate in the Future Fabrics Expo 2025 exhibition in London, England, 24th – 25th June. Held during London Climate Action Week, Future Fabrics Expo showcases sustainably and responsibly produced materials to the textile industry, and is considered a platform for exchange of knowledge and sourcing of sustainable textiles, materials and leading innovations for fashion, home and interior brands. 
 
SHIMA SEIKI is showcasing just such an innovation in the form of its APEXFiz® subscription-based design software. APEXFiz® supports the creative side of fashion from planning and design to colorway evaluation, realistic fabric simulation and 3D virtual sampling for various textiles including flat knitting, circular knitting, weaving, pile weave, socks, embroidery and print. Virtual samples are a digitized version of sample making that are accurate enough to be used effectively as prototypes, replacing physical sampling and consequently reducing time, cost and material that otherwise go to waste. Virtual samples can furthermore be used in e-commerce to gauge consumer demand before production begins, allowing production to be adjusted to optimize inventory and minimize leftover waste. Virtual sampling on APEXFiz® thereby helps to realize sustainability and digitally transform the fashion supply chain. 
 
SHIMA SEIKI will be displaying virtual sample swatches at both the Curated Textiles Area and the SHIMA SEIKI booth to demonstrate just how real and expressive digital simulations can be. Virtual sampling is not limited in use for product planning and design by visitors, but is perfect for consideration by fellow exhibitors as well, as it gives them the opportunity to consider a truly sustainable method of planning, designing and evaluating their sustainable fabrics made from sustainable materials. 

Source:

Shima Seiki

13.06.2025

Bemberg™ by Asahi Kasei partners with “Fabrics On-The-Go” by Carnet

Since 1865, Carnet, a division of the Ratti Group, has been weaving stories of elegance and craftsmanship. Today, drawing on this legacy, it redefines the language of tailoring in a contemporary key, transforming the selection of a fabric into an immersive and surprising experience.

On the upcoming edition of Pitti Uomo, Carnet presents “Fabrics On-The- Go”, a project that merges sartorial tradition with technological innovation, engaging visitors through an interactive and captivating experience. Attendees will be invited to challenge themselves with content inspired by the world of tailoring and fashion, following a journey designed to spark curiosity and deepen understanding of the textile universe. Among the highlights: exclusive fabrics, personalized accessories, and a special Golden Fabric.

Since 1865, Carnet, a division of the Ratti Group, has been weaving stories of elegance and craftsmanship. Today, drawing on this legacy, it redefines the language of tailoring in a contemporary key, transforming the selection of a fabric into an immersive and surprising experience.

On the upcoming edition of Pitti Uomo, Carnet presents “Fabrics On-The- Go”, a project that merges sartorial tradition with technological innovation, engaging visitors through an interactive and captivating experience. Attendees will be invited to challenge themselves with content inspired by the world of tailoring and fashion, following a journey designed to spark curiosity and deepen understanding of the textile universe. Among the highlights: exclusive fabrics, personalized accessories, and a special Golden Fabric.

The project is realized in collaboration with four outstanding names from the Italian and international textile scene — Bemberg by Asahi Kasei, Brunello, Ferla, and Tessuti di Sondrio. This synergy represents not only a shared showcase but also a statement of intent: to celebrate Italian excellence through a forward-looking sartorial vision that never loses sight of its roots.

With this initiative, Carnet confirms its role as a curator of excellence and a promoter of a tailoring approach that blends craftsmanship, modernity, and technology. The goal is clear: to make the world of tailoring a relevant, inclusive, and culturally vibrant experience.

“We want fabric to once again become a conscious and inspirational choice when building one’s wardrobe,” says Tim Neckebroeck, Head of Carnet.

It is no coincidence that the project debuts at Pitti Uomo, the benchmark stage for contemporary men’s fashion. An international event that brings together luxury brands, top-tier tailors, buyers, and creatives — the ideal venue to present Carnet’s modern vision, a forerunner since 1865, capable of reinventing itself without ever losing the thread of its heritage.

Source:

C.L.A.S.S for Bemberg™ by Asahi Kasei 

13.06.2025

Hygieneprodukte - Aktionswoche Inkontinenz: „Mehr individuelle Versorgung“

Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) setzt sich zur Welt-Kontinenz-Woche, die vom 16. bis 22. Juni 2025 stattfindet, dafür ein, individuelle Versorgungsbedarfe von Inkontinenz-Patient:innen stärker in den Hilfsmittel-Versorgungsverträgen der Krankenkassen abzubilden. „Die unterschiedlichen Bedarfe der Betroffenen – ob ambulante Selbstversorger:innen, chronisch Kranke, mehrfach behinderte Menschen oder Betroffene in stationären Pflegeeinrichtungen – müssen deutlich besser berücksichtigt und auch erstattet werden“, sagte BVMed-Hilfsmittelexpertin Juliane Pohl im Interview mit dem Portal pflege.de.

Die 17. Welt-Kontinenz-Woche vom 16. bis 22. Juni 2025 ist eine deutschlandweite Aktionswoche, die Betroffenen Mut machen soll, sich mit dem Thema Inkontinenz auseinanderzusetzen.

Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) setzt sich zur Welt-Kontinenz-Woche, die vom 16. bis 22. Juni 2025 stattfindet, dafür ein, individuelle Versorgungsbedarfe von Inkontinenz-Patient:innen stärker in den Hilfsmittel-Versorgungsverträgen der Krankenkassen abzubilden. „Die unterschiedlichen Bedarfe der Betroffenen – ob ambulante Selbstversorger:innen, chronisch Kranke, mehrfach behinderte Menschen oder Betroffene in stationären Pflegeeinrichtungen – müssen deutlich besser berücksichtigt und auch erstattet werden“, sagte BVMed-Hilfsmittelexpertin Juliane Pohl im Interview mit dem Portal pflege.de.

Die 17. Welt-Kontinenz-Woche vom 16. bis 22. Juni 2025 ist eine deutschlandweite Aktionswoche, die Betroffenen Mut machen soll, sich mit dem Thema Inkontinenz auseinanderzusetzen.

Inkontinenz betrifft in Deutschland insgesamt rund 10 Millionen Menschen. Für Menschen mit einer Harn- oder Stuhlinkontinenz ist ihre Erkrankung oft belastend und mit Tabus behaftet. „Das ist leider weiterhin ein Thema und verhindert oder verzögert Diagnose sowie die Einleitung von Therapie und Versorgung. Dabei gibt es heutzutage für jede Form der Inkontinenz geeignete Therapien und Hilfsmittel“, so Juliane Pohl. Nach wie vor werde über Inkontinenz zu wenig in der Öffentlichkeit gesprochen. „Das führt bei vielen betroffenen Personen zu Unsicherheit im Umgang mit anderen und oftmals zum Rückzug, bis hin zur Isolation“, erläutert die BVMed-Expertin. Wichtig sei deshalb, die Betroffenen über Versorgungsoptionen, Versorgungsansprüche und ihre individuellen Handlungsoptionen aufzuklären, „damit die Menschen für eine qualitätssichere und individuell geeignete Versorgung eintreten können“.

Der BVMed verweist insbesondere auf die positiven Effekte einer guten Versorgung für Gesellschaft und Volkswirtschaft. „So trägt die Hilfsmittelversorgung beispielsweise täglich dazu bei, dass Millionen von Betroffenen weiter eine Teilhabe in der Gesellschaft möglich ist – wenn die Versorgung passend und qualitätssicher ist. Die richtige Hilfsmittelversorgung steigert damit Lebensqualität, gibt neuen Lebensmut und rückintegriert Betroffene – gerade mit Inkontinenz – in ihre sozialen Kontaktpunkte“, so Pohl im Experteninterview mit dem Pflegeportal. 

Bei der Auswahl der individuell notwendigen Produkte, auf Grundlage der ärztlichen Verordnung, können insbesondere die geschulten und erfahrenen Versorgungsspezialist:innen der Homecare-Unternehmen unterstützen. „Spezialisierte Homecare-Unternehmen und andere Leistungserbringer spielen eine zentrale Rolle in der täglichen Versorgung von Menschen mit Inkontinenz. Sie liefern nicht nur die notwendigen Hilfsmittel, sondern nehmen die Sorgen der Betroffenen auf, führen die notwendige Anamnese – unter Berücksichtigung der Begleiterkrankungen – durch, bemustern, beraten und unterstützen bei der Anwendung und Anpassung der Produkte“, so Pohl. „Durch ihre Expertise und Erfahrung tragen sie also maßgeblich zur Sicherstellung einer qualitativ hochwertigen Versorgung bei.“

5 Schritte der Versorgung mit Inkontinenz-Hilfsmitteln

Die Versorgung mit Inkontinenz-Hilfsmitteln erfolgt dabei in mehreren klar definierten Schritten und ist darauf ausgerichtet, eine individuell passende und medizinisch zweckmäßige Lösung für die Betroffenen zu finden.

1. Ärztliche Verordnung
Der erste Schritt ist in der Regel ein Arztbesuch, bei dem die Diagnose gestellt und die Notwendigkeit eines Hilfsmittels – etwa Katheter oder aufsaugende Inkontinenzprodukte – festgestellt wird. Der Arzt oder die Ärztin erstellt eine entsprechende Verordnung. 

2. Kontakt zum Hilfsmittelleistungserbringer
Mit dieser Verordnung wenden sich Patient:innen oder Angehörige an einen Hilfsmittel-Leistungserbringer. Häufig übernimmt das auch das medizinische Fachpersonal in Kliniken oder Pflegeeinrichtungen bereits im Vorfeld, etwa bei der Entlassung. Die Versicherten haben dabei das freie Wahlrecht und dürfen aus allen Vertragspartnern ihrer Krankenkasse einen geeigneten wählen. 

3. Individuelle Beratung und Bedarfserhebung
Fachberater:innen des Hilfsmittelleistungserbringers ermitteln gemeinsam mit den Betroffenen – idealerweise in Absprache mit Angehörigen oder der Pflegefachperson – den individuellen Versorgungsbedarf. Dabei werden Faktoren wie Mobilität, manuelle Fähigkeiten, Hautzustand, Lebensumfeld sowie persönliche Präferenzen berücksichtigt.

4. Produktauswahl und Anleitung
Auf Basis dieser Informationen wird ein geeignetes Produkt ausgewählt und bereitgestellt. Der Hilfsmittel-Leistungserbringer, beispielsweise das spezialisierte Homecare-Unternehmen oder das Sanitätshaus, übernimmt hier auch die Einweisung in die korrekte Anwendung, erklärt Wechselrhythmen, hygienische Maßnahmen und gibt praktische Tipps für den Alltag.

5. Kontinuierliche Versorgung und Betreuung
Nach der Erstversorgung sorgt der Hilfsmittel-Leistungserbringer für die regelmäßige Nachlieferung der Hilfsmittel und bleibt für Rückfragen, Probleme oder Änderungsbedarf erreichbar. Bei Bedarf erfolgt eine Nachjustierung der Versorgung oder ein Produktwechsel, beispielsweise bei Unverträglichkeiten oder sich ändernden Bedürfnissen.

BVMed-Expertin Juliane Pohl: „Dieser strukturierte Ablauf für die Hilfsmittel-Versorgung trägt dazu bei, Unsicherheiten zu reduzieren, Komplikationen zu vermeiden und den Inkontinenz-Betroffenen eine sichere, würdige und selbstbestimmte Versorgung zu ermöglichen. Die Abrechnung mit der Krankenkasse erfolgt direkt durch den Versorger.“

Source:

Bundesverband Medizintechnologie BVMed

13.06.2025

Wachstumsziel von zwei Prozent mit Reformen erreichbar

ifo Präsident Clemens Fuest hält das Wachstumsziel der Bundesregierung für grundsätzlich erreichbar. Damit ein Wirtschaftswachstum von zwei Prozent möglich ist, müsste die Politik allerdings einige Reformen umsetzen. „Geld allein reicht nicht“, sagt Fuest. „Es gibt zu viele Stolpersteine. Deutschland braucht eine Reformbereitschaft in mehreren Bereichen.“

Fuest zitiert den Sachverständigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung. Dieser schätzt, dass bei einer Konzentration der zusätzlichen Staatsausgaben auf Investitionen das Wachstum im Zeitraum 2026-2030 sogar bei durchschnittlich bis zu 2,3% liegen könnte. Essenziell ist seiner Meinung nach allerdings, die öffentlichen Investitionen mit zusätzlichen Reformen zu verbinden.

ifo Präsident Clemens Fuest hält das Wachstumsziel der Bundesregierung für grundsätzlich erreichbar. Damit ein Wirtschaftswachstum von zwei Prozent möglich ist, müsste die Politik allerdings einige Reformen umsetzen. „Geld allein reicht nicht“, sagt Fuest. „Es gibt zu viele Stolpersteine. Deutschland braucht eine Reformbereitschaft in mehreren Bereichen.“

Fuest zitiert den Sachverständigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung. Dieser schätzt, dass bei einer Konzentration der zusätzlichen Staatsausgaben auf Investitionen das Wachstum im Zeitraum 2026-2030 sogar bei durchschnittlich bis zu 2,3% liegen könnte. Essenziell ist seiner Meinung nach allerdings, die öffentlichen Investitionen mit zusätzlichen Reformen zu verbinden.

Ein Risiko bestehe zum Beispiel darin, dass die erhöhten öffentlichen Ausgaben private Investitionen verdrängen und Preise in die Höhe treiben. Um das zu verhindern, müssten die privaten Unternehmen, die für öffentliche Aufträge infrage kommen, Kapazitäten aufbauen und untereinander in Wettbewerb um diese Aufträge stehen, sonst stiegen die Preise. Kapazitäten aufzubauen gelingt laut Fuest nur mit mehr Arbeitsleistung. „Es braucht Wettbewerb, Mehrarbeit muss sich lohnen“, so der ifo Präsident. „Eine verbesserte Kinderbetreuung und Reformen im Bürgergeld können dabei helfen, das Arbeitsangebot auszuweiten.“ Außerdem könne der Abbau von Bürokratie weitere Arbeitskraft freisetzen und, wie aus einer aktuellen ifo-Studie hervorgeht, die Wirtschaftsleistung innerhalb von acht Jahren um insgesamt 4,6% erhöhen.

Source:

ifo Institut – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München e.V.

Monterey Textiles: Innovation Award for Sustainability Photo Network Association of Uniform Manufacturers and Distributors (NAUMD)
12.06.2025

Monterey Textiles: Innovation Award for Sustainability

Monterey Textiles developed ECO-FYRE, an innovative recycled aramid fabric designed for the gas and oil industry. This sustainable solution tackles the growing problem of uniform waste sent to landfills by recycling soiled garments back into fiber form. Blended with virgin aramids, the fabric delivers superior flash fire protection, color fastness, and comfort while supporting environmental responsibility. Extensive lab testing and wear trials confirmed the fabric’s performance in harsh conditions without sacrificing safety or durability. 

ECO-FYRE offers a closed-loop recycling model that reduces manufacturing waste, minimizes environmental impact, and supports companies focused on sustainability—delivering both protection for workers and meaningful progress for the planet. Moreover, the integration of this technology has also allowed for a more efficient production cycle, helping Monterey Textiles offer competitive pricing without compromising quality.

Monterey Textiles developed ECO-FYRE, an innovative recycled aramid fabric designed for the gas and oil industry. This sustainable solution tackles the growing problem of uniform waste sent to landfills by recycling soiled garments back into fiber form. Blended with virgin aramids, the fabric delivers superior flash fire protection, color fastness, and comfort while supporting environmental responsibility. Extensive lab testing and wear trials confirmed the fabric’s performance in harsh conditions without sacrificing safety or durability. 

ECO-FYRE offers a closed-loop recycling model that reduces manufacturing waste, minimizes environmental impact, and supports companies focused on sustainability—delivering both protection for workers and meaningful progress for the planet. Moreover, the integration of this technology has also allowed for a more efficient production cycle, helping Monterey Textiles offer competitive pricing without compromising quality.

General Recycled® (GR) stated that its patented aramid recycling technology played a pivotal role in the development of Monterey Textiles' new Eco-Fyre® fabric, which was honored with the Innovation Award for Sustainability at the 2025 Network Association of Uniform Manufacturers and Distributors (NAUMD) annual conference.

"Monterey's success with Eco-Fyre® underscores the value and potential of our patented recycling process," said Ted Parker, President of General Recycled. "Partnering with Monterey and Filspec to bring this sustainable solution to market has been incredibly rewarding. This recognition highlights the growing industry demand for circular, closed-loop innovations in flame-resistant textiles."

Source:

Network Association of Uniform Manufacturers and Distributors (NAUMD) et. al.

Photo: Garment Tech İstanbul Exhibition
12.06.2025

Garment Tech Istanbul Exhibition hosting Technologies that shape the Garment Industry

The countdown has begun for the Garment Tech Istanbul Exhibition. The ready-to-wear and garment sector, which has a significant share in Turkiye's exports, will come together at the Garment Tech Istanbul Garment, Embroidery Machines Spare Parts and Sub-Industry Exhibition to be held at the Istanbul Expo Center (IFM) between June 25-28. The latest technologies used in all stages of the production processes, from sewing to embroidery, from cutting to ironing systems, from packaging to denim, will be exhibited at the Garment Tech Istanbul Exhibition.

The countdown has begun for the Garment Tech Istanbul Exhibition. The ready-to-wear and garment sector, which has a significant share in Turkiye's exports, will come together at the Garment Tech Istanbul Garment, Embroidery Machines Spare Parts and Sub-Industry Exhibition to be held at the Istanbul Expo Center (IFM) between June 25-28. The latest technologies used in all stages of the production processes, from sewing to embroidery, from cutting to ironing systems, from packaging to denim, will be exhibited at the Garment Tech Istanbul Exhibition.

Companies will Have the Opportunity to Modernize Their Production Processes
The exhibition, which will host professional visitors and global buyers in Istanbul for 4 days, wants to announce Turkiye's leadership in garment and ready-to-wear to the whole world and will be the center of innovation. The exhibition, where innovative technologies such as artificial intelligence-supported production systems, automatic sewing, embroidery, cutting and spreading machines, automation systems, ironing and pressing solutions and packaging systems will be exhibited, claims to shed light on the garment technologies of the future. The exhibition will provide companies operating in the garment and ready-to-wear sector with the opportunity to modernize their production processes and gain competitive advantage.

Turkiye's textile and ready-to-wear sector has been experiencing a serious recession due to economic difficulties, especially in the last two years. The Garment Tech Istanbul Exhibition will be a turning point for the sector to rise again during this difficult period. The world's and Turkiye's leading ready-to-wear technology manufacturers will have the opportunity to come together with global buyers, establish new business connections and bring dynamism to the sector. The companies participating in the exhibition, which will be equipped with innovative machinery and production systems, will have the chance to increase their export volumes and gain a stronger position in global markets.

Source:

Garment Tech İstanbul Exhibition

Look aus der Kollektion „Suiyan Cai“ von Jing-Jie Huang, gezeigt im Rahmen der Neo.Fashion auf der Berlin Fashion Week 2024. Foto: Gerome DeFrance/Neo.Fashion.
Look aus der Kollektion „Suiyan Cai“ von Jing-Jie Huang, gezeigt im Rahmen der Neo.Fashion auf der Berlin Fashion Week 2024.
12.06.2025

TEXOVERSUM-Absolventen ausgezeichnet

Mit seiner Bachelor-Abschlusskollektion „Suiyan Cai“ zählt Jing-Jie Huang zu den diesjährigen Preisträgern des Wilhelm-Lorch-Preises. Der Absolvent des Studiengangs Fashion & Textile Design an der TEXOVERSUM Fakultät Textil der Hochschule Reutlingen wurde für seine gestalterisch präzise und zugleich zutiefst persönliche Arbeit über Migration, Identität und Erinnerung in der Kategorie Kreation ausgezeichnet.

Huangs Kollektion überzeugte die Jury durch künstlerische Klarheit, emotionale Tiefe und eine markante gestalterische Handschrift. Im Zentrum steht die Geschichte seiner Mutter, die er mit klarer Schwarz-Weiß-Ästhetik und konzeptionell-avantgardistischen Elementen wie einem übergroßen Hut, der die Kindheit seiner Mutter auf den Reisfeldern reflektiert, erzählt. „Eine Geschichte von Erinnerung und Aufbruch, verwandelt in textiles Design“ – so beschreibt die Jury das Werk des 27-Jährigen und lobt ihn als „Designer-Persönlichkeit mit großem Potenzial“.

Mit seiner Bachelor-Abschlusskollektion „Suiyan Cai“ zählt Jing-Jie Huang zu den diesjährigen Preisträgern des Wilhelm-Lorch-Preises. Der Absolvent des Studiengangs Fashion & Textile Design an der TEXOVERSUM Fakultät Textil der Hochschule Reutlingen wurde für seine gestalterisch präzise und zugleich zutiefst persönliche Arbeit über Migration, Identität und Erinnerung in der Kategorie Kreation ausgezeichnet.

Huangs Kollektion überzeugte die Jury durch künstlerische Klarheit, emotionale Tiefe und eine markante gestalterische Handschrift. Im Zentrum steht die Geschichte seiner Mutter, die er mit klarer Schwarz-Weiß-Ästhetik und konzeptionell-avantgardistischen Elementen wie einem übergroßen Hut, der die Kindheit seiner Mutter auf den Reisfeldern reflektiert, erzählt. „Eine Geschichte von Erinnerung und Aufbruch, verwandelt in textiles Design“ – so beschreibt die Jury das Werk des 27-Jährigen und lobt ihn als „Designer-Persönlichkeit mit großem Potenzial“.

Geboren in Groß-Gerau und aufgewachsen in Nürtingen, absolvierte Huang sein Bachelorstudium an der Hochschule Reutlingen. Ein Praktikum im Berliner Studio des Designers William Fan ergänzte seine Ausbildung. Im Herbst beginnt er sein Masterstudium an der Swedish School of Textiles in Borås – einer Partnerhochschule des TEXOVERSUM –, mit dem Ziel, seine gestalterische Handschrift weiterzuentwickeln und perspektivisch eine eigene Couture-orientierte Herrenmodemarke zu gründen.

„Jing-Jie Huangs Auszeichnung steht exemplarisch für visuelle Ausdruckskraft, handwerkliche Präzision und konzeptionelle Tiefe – Qualitäten, die wir am TEXOVERSUM als Fundament gestalterischer Exzellenz verstehen“, so Prof. Natalie Seng, Studiendekanin des Studiengangs Fashion & Textile Design. „Wir sehen darin eine Bestätigung unserer Studieninhalte, unserer individuellen Betreuung – und für den Mut unserer Studierenden, persönliche Themen in gestalterische Virtuosität zu übersetzen.“

Auch Larissa Blau, Absolventin des Studiengangs International Fashion Business an der TEXOVERSUM Fakultät Textil, wurde erneut mit dem Wilhelm-Lorch-Preis geehrt. 2022 wurde sie für ihre in Reutlingen angefertigte Bachelorarbeit ausgezeichnet und überzeugte dieses Jahr mit ihrer Masterarbeit im Bereich Wirtschaft, entstanden an der Jönköping International Business School in Schweden.

Die Preisverleihung fand im Mai im Rahmen des TextilWirtschaft-Forums in Frankfurt statt. Der mit 5.000 Euro dotierte Wilhelm-Lorch-Preis wird jährlich bereits seit 1988 von der gleichnamigen Stiftung an herausragende Nachwuchstalente der deutschen Textil- und Modebranche vergeben.

Traly operates numerous Trützschler carding machines. Recently, the TC 19i completed Tra Ly’s portfolio. Photo Trützschler
Traly operates numerous Trützschler carding machines. Recently, the TC 19i completed Tra Ly’s portfolio.
12.06.2025

Trützschler in Vietnam: Mitigating the effects of labor shortage

It’s hard to find skilled operators for spinning mills in Vietnam. Rapid industrialization is creating competition for young talents and many workers choose roles in other industries. Customer Tra Ly Hung Yen has found a partner in Trützschler to help mitigate the effects of this labor shortage and enable successful operations. 

Traditionally, yarn manufacturers need many experienced and qualified workers. However, it is difficult to attract and retain these operators. In addition, raw material fluctuations add extra challenges for all spinners. In order to produce yarn with consistent quality, it is necessary to make precise adjustments to the processing system – and this requires trained employees. A major headache for businesses in quality-driven markets like Vietnam. 

It’s hard to find skilled operators for spinning mills in Vietnam. Rapid industrialization is creating competition for young talents and many workers choose roles in other industries. Customer Tra Ly Hung Yen has found a partner in Trützschler to help mitigate the effects of this labor shortage and enable successful operations. 

Traditionally, yarn manufacturers need many experienced and qualified workers. However, it is difficult to attract and retain these operators. In addition, raw material fluctuations add extra challenges for all spinners. In order to produce yarn with consistent quality, it is necessary to make precise adjustments to the processing system – and this requires trained employees. A major headache for businesses in quality-driven markets like Vietnam. 

Tra Ly is one of those businesses. The company’s success is built on a longstanding reputation for quality, so labor shortages generated a potential threat to its future. The family-owned company mainly produces carded and combed cotton (Ne 20 to Ne 40) through standard and compact spinning methods. It has a production capacity of 60 tons per day, with half of that output exported to China, Pakistan or Bangladesh. To find a solution to its labor shortage, the Tra Ly team contacted its partners at Trützschler. 

The answer from Trützschler: Highly automated, self-optimizing machinery that helps to maintain consistent quality – even when processing raw materials of varying qualities. This reduces the need for manual intervention. As Do Thi Lan Phuong, Director of Tra Ly, points out: “Innovations from Trützschler offer efficient handling that frees up time for our employees. In this way, we are able to cope with labor shortages. These machines enable higher productivity, improved sliver evenness and more energy-efficient manufacturing. And working together with Trützschler is always a great experience because of their deep expertise, can-do attitude and positive energy.” 

Automatized and optimized 

Tra Ly now operates the following advanced technologies from Trützschler: 

  • T-SCAN TS-T5: High-quality foreign part separation 
    This foreign part separator uses state-of-the-art sensors and image-processing technology to detect foreign parts like stems, leaf fragments or other waste – and then automatically ejects them to minimize fiber loss. The highly efficient machine is also easy to clean and maintain, even when production is running. 
  • The intelligent card TC 19i with T-GO 
    Tra Ly is also benefiting from the TC 19i with T-GO, which is the world’s only proven automatic gap optimizer for carding machines. It increases quality and flexibility by self-adjusting to ensure the best possible carding gap settings in real time, even when raw materials or other production conditions fluctuate. 
  • Autoleveller Draw Frame TD-10 
    Automated functions like AUTO DRAFT and OPTI SET enable this draw frame to ensure excellent yarn quality by self-optimizing the break draft and drafting point in real time. These innovations help machine operators to adapt settings for various raw material types. 
  • Boosting productivity: The 12-head comber TCO 21XL 
    This machine increases productivity by about 50% because it operates 12 heads instead of a typical eight head setup, while delivering the same excellent quality. Features like COUNT MONITORING perform automatic checks on sliver count variations from a given limit, thus contributing to consistent quality. 

Fit for the future 
Tra Ly recently installed My Mill, Trützschler’s mill monitoring system. Based on real-time data from My Mill, Trützschler experts can conduct digital audits to provide on-site guidance, training and troubleshooting. Trützschler is looking forward to continuing to support Tra Ly. The Vietnamese company is excited about the ongoing collaboration, too. “Working together with Trützschler is always a great experience because of their deep expertise, can-do attitude, and positive energy,” says Do Thi Lan Phuong, Director of Tra Ly.

Source:

Trützschler Group SE

11.06.2025

Scientific research needed to protect health, the environment and competitiveness

The European Chemicals Agency (ECHA) has updated its report on Key Areas of Regulatory Challenge with new topics in line with the European Union’s Competitiveness Compass and the Clean Industrial Deal. Specific scientific research is needed to better protect people and the environment from hazardous chemicals and to develop balanced and effective regulatory measures.

The report introduces new topics to reflect ECHA’s growing responsibilities. It also covers emerging topics in waste and recycling that aim to support circularity and enhance Europe’s industrial competitiveness. 

For example, more specific research is needed on:  

The European Chemicals Agency (ECHA) has updated its report on Key Areas of Regulatory Challenge with new topics in line with the European Union’s Competitiveness Compass and the Clean Industrial Deal. Specific scientific research is needed to better protect people and the environment from hazardous chemicals and to develop balanced and effective regulatory measures.

The report introduces new topics to reflect ECHA’s growing responsibilities. It also covers emerging topics in waste and recycling that aim to support circularity and enhance Europe’s industrial competitiveness. 

For example, more specific research is needed on:  

  • chemical emissions and exposure from the waste stage of materials to help create more accurate emission estimates to avoid potentially over-conservative regulatory measures;
  • recycled non-fossil fuel resources, to improve our understanding of their hazards and support EU policies that aim to reduce pollution and promote sustainable growth; and
  • the valuing of environmental impacts to assess the effectiveness and proportionality of chemicals regulation and specific regulatory actions under, for example, REACH and the Batteries Regulation.

Dr Sharon McGuinness, ECHA’s Executive Director, said: 
“Since ECHA’s first report in 2023, we have seen important, regulatory-relevant scientific research get underway. For example, new research has been initiated on developing analytical methods to detect and measure PFAS for use by enforcement authorities and on generating monitoring data on a specific phthalate that is a chemical of concern.   

“Our updated report reflects the European Commission’s Clean Industry Deal and Competitiveness Compass, by inviting more specific research to support the circular economy and innovation in Europe.”

Other research needs added to the report include developing better methods to monitor chemicals in water environments, such as rivers, lakes, and oceans, and how chemicals can contaminate drinking water from materials that come into contact with it.

Background
The Key Areas of Regulatory Challenge report is part of an evolving research and development agenda aiming to support and inspire the research community. The list of research needs is not exhaustive. The report reflects ECHA’s current priorities, including the Agency’s new tasks. It was originally developed to support the work under the Partnership for the assessment of risk from chemicals (PARC). 

PARC is a seven-year EU wide research and innovation programme under Horizon Europe which aims to advance research, share knowledge and improve skills in chemical regulatory risk assessment.

ECHA’s role in PARC is to ensure that the funded scientific research addresses current regulatory challenges related to chemical risk assessment and adds value to the EU’s regulatory processes.

Source:

European Chemicals Agency ECHA