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13.02.2025

GANT and ISKO: New responsible denim collection

ISKO announced a special collaboration with GANT, set to launch online and in selected stores on February 13th.

The partnership wants to combine timeless style and innovative sustainability, resulting in pieces that are both durable and fashion-forward. Crafted using recycled materials and ISKO’s advanced fabric technologies, this collection embodies strength, quality, and conscious design, demonstrating that sustainability does not have to compromise on style or performance.

This collaboration highlights both brands’ commitment to responsible fashion, leveraging the innovative use of recycled materials as well as patented fabric technology to create stylish, high-quality, and durable products.

ISKO announced a special collaboration with GANT, set to launch online and in selected stores on February 13th.

The partnership wants to combine timeless style and innovative sustainability, resulting in pieces that are both durable and fashion-forward. Crafted using recycled materials and ISKO’s advanced fabric technologies, this collection embodies strength, quality, and conscious design, demonstrating that sustainability does not have to compromise on style or performance.

This collaboration highlights both brands’ commitment to responsible fashion, leveraging the innovative use of recycled materials as well as patented fabric technology to create stylish, high-quality, and durable products.

More information:
Isko Gant Denim recycled materials
Source:

menabo for Isko

13.02.2025

Klimaschutz und Wettbewerbsfähigkeit miteinander vereinen

Unternehmen sehen klima- und umweltbezogene Risiken als größte Gefahr für die mittelfristige Entwicklung der Wirtschaft (World Risk Report 2025).

Der Expertenrat für Klimafragen fordert in Deutschland mehr Ambition ein, wenn die Klimaziele erreicht werden sollen. CEOs – auch aus der Stahl- oder Chemiebranche – nehmen öffentlich Stellung zur notwendigen Verbindung von Klimaschutz und Wirtschaft. Und doch kommt der Klimaschutz im Wahlkampf kaum vor.

Im Vorfeld der Bundestagswahl und mit Blick auf die Koalitionsverhandlungen formuliert daher ein branchenübergreifender Appell der Wirtschaft einen Grundkonsens. Gemeinsames Ziel der ungewöhnlichen Konstellation der Wirtschaftsverbände: Ein starker, zukunftsfähiger Wirtschaftsstandort, der Klimaschutz und Wettbewerbsfähigkeit miteinander vereint.

Unternehmen sehen klima- und umweltbezogene Risiken als größte Gefahr für die mittelfristige Entwicklung der Wirtschaft (World Risk Report 2025).

Der Expertenrat für Klimafragen fordert in Deutschland mehr Ambition ein, wenn die Klimaziele erreicht werden sollen. CEOs – auch aus der Stahl- oder Chemiebranche – nehmen öffentlich Stellung zur notwendigen Verbindung von Klimaschutz und Wirtschaft. Und doch kommt der Klimaschutz im Wahlkampf kaum vor.

Im Vorfeld der Bundestagswahl und mit Blick auf die Koalitionsverhandlungen formuliert daher ein branchenübergreifender Appell der Wirtschaft einen Grundkonsens. Gemeinsames Ziel der ungewöhnlichen Konstellation der Wirtschaftsverbände: Ein starker, zukunftsfähiger Wirtschaftsstandort, der Klimaschutz und Wettbewerbsfähigkeit miteinander vereint.

Hinter der Forderung stehen der Deutsche Sparkassen- und Giroverband (DSGV); der Bundesverband Erneuerbare Energie (BEE); der Bundesverband der Deutschen Entsorgungs-, Wasser- und Kreislaufwirtschaft e. V. (BDE); der Bundesverband Deutsche Startups (BVDS); die Deutsche Unternehmensinitiative Energieeffizienz e.V. (DENEFF); der Bundesverband Sekundärrohstoffe und Entsorgung e.V. (BVSE); der Verband Deutscher Metallhändler und Recycler e. V. (VDM) sowie der Bundesverband Nachhaltige Wirtschaft e.V. (BNW).

Kreislaufwirtschaft stärkt die Wettbewerbsfähigkeit und fördert den Klimaschutz
Die mehr als 1.000 Mitgliedsunternehmen des bvse-Bundesverband Sekundärrohstoffe stehen für 60.000 Arbeitsplätze. Arbeitsplätze, die nur an einem Wirtschaftsstandort Bestand haben, der folgenden Grundkonsens in der Wirtschafts- und Klimapolitik beachtet:

  • Verbindliche Klimaschutzziele einhalten – Klimaneutralität bis 2045
  • Klimaschutz als Konsens: Konstruktiv das “Wie” gestalten
  • Investitionen in Zukunftstechnologien und Wettbewerbsfähigkeit vorantreiben

Der bvse-Bundesverband Sekundärrohstoffe und Entsorgung bringt als mittelständischer Recyclingverband Expertise in den Themen Kreislaufwirtschaft und Klimaschutz mit. Die bvse-Mitgliedsunternehmen setzen aus unternehmerischer Perspektive auf konsequenten Klimaschutz durch verbesserte Rahmenbedingungen.

bvse-Hauptgeschäftsführer Eric Rehbock erklärt: „Recycling schont die natürlichen Ressourcen, sichert Rohstoffe für die Industrie und spart Energie und damit CO2. Recycling ist daher ein aktiver Klimaschutztreiber und verbessert gleichzeitig die Wettbewerbsfähigkeit der Industrie. Doch gerade mittelständische Unternehmen der Recyclingbranche fühlen sich von der Politik oft im Stich gelassen. Gezielte Fördermaßnahmen fehlen, während Großprojekte bevorzugt werden. Das werkstoffliche Recycling wird sträflich vernachlässigt. Die Branche braucht dringend bessere Rahmenbedingungen, insbesondere eine Privilegierung von Recyclingprojekten und die Beschleunigung von Genehmigungsverfahren. Dies würde Investitionen erleichtern, die Wettbewerbsfähigkeit stärken und den Weg zu mehr Klimaschutz ebnen.“

Appell: Klimaneutralität bis 2045
Gemeinsam mit sieben weiteren Wirtschaftsverbänden setzt der bvse mit dem branchenübergreifenden Appell ein Signal an alle demokratischen Parteien. Der Grundkonsens betont, dass der Weg zur Klimaneutralität Deutschlands bis 2045 nicht nur nationale Verpflichtung sei, sondern auch eine globale Verantwortung. Klimaschutz bedeute, die Lebensgrundlagen heutiger und künftiger Generationen zu sichern.

Die Modernisierung hin zu einer klimaneutralen Wirtschaft sieht der bvse als Chancen für Innovation, Wettbewerbsfähigkeit und zukunftsfähige Arbeitsplätze.
Das gehe aber nicht ohne Investitionen. Daher fordert der Appell die künftige Bundesregierung dazu auf, gezielte Investitionen in Zukunftstechnologien, -Dienstleistungen und die dafür nötigen Infrastrukturen vorzunehmen. Der Ausbau der Erneuerbaren Energien sowie die Modernisierung auf eine Wirtschaft mit funktionierenden Stoffkreisläufen gehörten ebenso dazu. „Doch um zusätzliches privates Kapital zu mobilisieren, bedarf es verlässlicher staatlicher Rahmenbedingungen, die Investitionen fördert und klare politische Unterstützung“, erklärt bvse-Hauptgeschäftsführer Eric Rehbock.

Source:

bvse-Bundesverband Sekundärrohstoffe und Entsorgung

(c) INDA
12.02.2025

Finalists for the 2025 IDEA® Achievement Awards

INDA, the Association of the Nonwoven Fabrics Industry, in partnership with Nonwovens Industry magazine, announced the finalists for the 2025 IDEA® Achievement Awards. These awards recognize the most innovative new product introductions in the nonwovens and engineered materials industry since the last IDEA® event in 2022.

The IDEA® Achievement Awards celebrate excellence in product innovation across multiple categories, with nominees evaluated on creativity, novelty of approach, uniqueness, and technical sophistication. The awards will be presented during IDEA®25, the global event for nonwovens and engineered fabrics, taking place April 29-May 1, 2025, in Miami Beach, FL.

The Award Finalists are:

IDEA® Equipment Achievement Award

  • Dilo Systems GmbH – MicroPunch
  • GDM SPA – In Line Laminated Waistband
  • Oerlikon Neumag – hycuTEC

IDEA® Long-life Achievement Award

INDA, the Association of the Nonwoven Fabrics Industry, in partnership with Nonwovens Industry magazine, announced the finalists for the 2025 IDEA® Achievement Awards. These awards recognize the most innovative new product introductions in the nonwovens and engineered materials industry since the last IDEA® event in 2022.

The IDEA® Achievement Awards celebrate excellence in product innovation across multiple categories, with nominees evaluated on creativity, novelty of approach, uniqueness, and technical sophistication. The awards will be presented during IDEA®25, the global event for nonwovens and engineered fabrics, taking place April 29-May 1, 2025, in Miami Beach, FL.

The Award Finalists are:

IDEA® Equipment Achievement Award

  • Dilo Systems GmbH – MicroPunch
  • GDM SPA – In Line Laminated Waistband
  • Oerlikon Neumag – hycuTEC

IDEA® Long-life Achievement Award

  • Egal Pads, Inc. – Egal™ Pads on a Roll
  • Hempitecture Inc. – PlantPanel
  • Magnera – Sontara® Home Compostable Bag

IDEA® Nonwoven Products Achievement Award

  • AHLSTROM – BioProtect™
  • Innovatec Microfibre Technology – InnovaWipe® Water-Soluble Nonwoven
  • Periodic Products, Inc. – MetalXtract® Filter Media

IDEA® Raw Materials Achievement Award

  • BASF SE – SAVIVA® B 800
  • OrganoClick AB – OC-Biobinder®
  • Woolchemy NZ Ltd – neweFibre

IDEA® Short-life Achievement Award

  • Egal Pads, Inc. – Egal™ Pads on a Roll
  • Hello Hazel, Inc. – Hazel® High & Dry Brief
  • Swoobie – Swoobie Bra Liner

IDEA® Sustainability Advancement Award

  • HIRO TECHNOLOGIES – The World’s First MycoDigestible™ Diapers
  • KINDCLOTH™ – PURA HEALTH Insect Repellent Water-Dissolvable Wipes
  • OrganoClick AB – OC-Biobinder®

The Finalists will be voted on by industry professionals and the winners will be announced live at IDEA25.

More information:
IDEA® Achievement Awards
Source:

INDA

Supreme Women & Men Winter 2025 Messe MTC München (c) Supreme Women&Men München | Manni Huber
12.02.2025

Supreme Women&Men München: Meeting Point for the Trade and Magnet for Top Collections

Munich has proven it once again: Supreme Women&Men Munich is not only a show-case for progressive and high-calibre collections, but also an indispensable platform for personal exchange in the fashion trade. In times of increasing digitalisation, one thing remains clear: fashion must be felt, touched and experienced - this is not possible digitally.

In Munich, too, it was clear that retailers had firmly scheduled Supreme Women&Men Munich in their diaries. Agreed meetings were reliably attended, new labels were dis-covered and a tight programme was carried out. The organiser, The Supreme Group, could not complain about a lack of visitors. On the contrary: Munich once again confirmed itself as an important location and magnet for buyers from the DACH region.

In an increasingly dynamic retail landscape, the importance of concentrated market-places with strong brands and agencies is becoming ever more apparent.

Munich has proven it once again: Supreme Women&Men Munich is not only a show-case for progressive and high-calibre collections, but also an indispensable platform for personal exchange in the fashion trade. In times of increasing digitalisation, one thing remains clear: fashion must be felt, touched and experienced - this is not possible digitally.

In Munich, too, it was clear that retailers had firmly scheduled Supreme Women&Men Munich in their diaries. Agreed meetings were reliably attended, new labels were dis-covered and a tight programme was carried out. The organiser, The Supreme Group, could not complain about a lack of visitors. On the contrary: Munich once again confirmed itself as an important location and magnet for buyers from the DACH region.

In an increasingly dynamic retail landscape, the importance of concentrated market-places with strong brands and agencies is becoming ever more apparent.

More information:
Supreme Women&Men Munich
Source:

The Supreme Group

Estman Première Vision Paris Photo Estman
12.02.2025

Naia™ Renew staple fiber at Première Vision Paris 2025

Eastman Naia™ returns to Première Vision Paris to showcase the numerous applications of Naia™ Renew staple fibers, demonstrating their transformative potential in fashion. Known for delivering luxurious comfort, fashion-forward style, and a sustainable approach, Naia™ Renew fibers want to set the standard for a more eco-conscious innovation in textile manufacturing.

Cellulosic acetate, in its usual filament fiber form, is renowned for being one of the most reliable materials for achieving that signature silky look. Naia™ Renew staple is a versatile fiber sourced from 60% sustainably sourced wood pulp and 40% recycled waste material through GRS-certified mass balance accounting, using a low-impact, closed-loop process. Designed for both woven and knitted fabrics, it blends perfectly with premium materials such as wool, cashmere, and linen to create lightweight, breathable textiles. Renowned for its durability and quick-drying properties, Naia™ Renew staple enhances fabrics with a skin-friendly softness that ensures superior comfort. Its low density contributes to a refined, pearl-like luster while keeping garments lightweight.

Eastman Naia™ returns to Première Vision Paris to showcase the numerous applications of Naia™ Renew staple fibers, demonstrating their transformative potential in fashion. Known for delivering luxurious comfort, fashion-forward style, and a sustainable approach, Naia™ Renew fibers want to set the standard for a more eco-conscious innovation in textile manufacturing.

Cellulosic acetate, in its usual filament fiber form, is renowned for being one of the most reliable materials for achieving that signature silky look. Naia™ Renew staple is a versatile fiber sourced from 60% sustainably sourced wood pulp and 40% recycled waste material through GRS-certified mass balance accounting, using a low-impact, closed-loop process. Designed for both woven and knitted fabrics, it blends perfectly with premium materials such as wool, cashmere, and linen to create lightweight, breathable textiles. Renowned for its durability and quick-drying properties, Naia™ Renew staple enhances fabrics with a skin-friendly softness that ensures superior comfort. Its low density contributes to a refined, pearl-like luster while keeping garments lightweight.

At Première Vision, Eastman Naia™ will present a curated selection of fabrics and garments developed in collaboration with partners and brands and designed to meet the demands of today’s fashion-forward and environmentally conscious consumers.

Aligned with its core values for mainstreaming circularity, Eastman Naia™ takes the opportunity at Première Vision to celebrate its partnerships with leading mills in Europe, recognized for their advanced textile expertise and sustainability initiatives. These collaborations support the shift towards nearshoring, helping to reduce lead times, streamline logistics, and minimize transportation-related emissions, ultimately lowering the overall environmental footprint.

Source:

Menabo for Estman

N.SVR122
N.SVR122
12.02.2025

SHIMA SEIKI to Exhibit at DTG 2025

Leading computerized flat knitting innovator SHIMA SEIKI MFG., LTD. of Wakayama, Japan is exhibiting at the 19th Dhaka International Textile & Garment Machinery Exhibition (DTG 2025) in Dhaka, Bangladesh, in cooperation with its partner Pacific Associates Ltd. Operating in Bangladesh since 1996, this is the fifteenth time the Japanese manufacturer is participating in DTG.

As the second-largest textile exporter in the world, Bangladesh is looking to upgrade its textile industry through innovation, digitalization and sustainable production. The market is therefore keen to establish effective business models that support such production. In response, SHIMA SEIKI continues its strong presence within the market through its lineup at DTG, emphasizing its core strength in cutting-edge WHOLEGARMENT® knitting technology.#

Leading computerized flat knitting innovator SHIMA SEIKI MFG., LTD. of Wakayama, Japan is exhibiting at the 19th Dhaka International Textile & Garment Machinery Exhibition (DTG 2025) in Dhaka, Bangladesh, in cooperation with its partner Pacific Associates Ltd. Operating in Bangladesh since 1996, this is the fifteenth time the Japanese manufacturer is participating in DTG.

As the second-largest textile exporter in the world, Bangladesh is looking to upgrade its textile industry through innovation, digitalization and sustainable production. The market is therefore keen to establish effective business models that support such production. In response, SHIMA SEIKI continues its strong presence within the market through its lineup at DTG, emphasizing its core strength in cutting-edge WHOLEGARMENT® knitting technology.#

Capable of knitting an entire garment in one piece without the need for linking or sewing while using only the material required to knit one garment at a time, WHOLEGARMENT® knitting is well-known for promoting sustainability in the knit factory. The company is showing its MACH2®XS153 WHOLEGARMENT® knitting machine in 15L gauge which features 4 needle beds and SHIMA SEIKI's original SlideNeedle™, capable of producing high-quality fine gauge WHOLEGARMENT® knitwear in all needles. SWG®091N2 “Mini”
WHOLEGARMENT® knitting machine shown in 15 gauge provides opportunities in WHOLEGARMENT® knitting across a wide range of items in a compact, economical package. A different approach to WHOLEGARMENT® knitting is also presented in the form of the N.SVR®183 machine. SHIMA SEIKI’s global standard in shaped knitting, the N.SVR® series, features a special model for producing WHOLEGARMENT® knitwear using every other needle. Shown in 21 gauge at DTG, N.SVR®183 is the ideal machine for flexible, entry-level WHOLEGARMENT® production of 12-gauge items. A conventional version of the N. SVR® series will also be shown in the form of the N.SVR®122 shaping machine in 14 gauge.

Demonstrations are available on SHIMA SEIKI’s SDS®-ONE APEX4 3D design system, which supports the creative side of fashion from planning and design to colorway evaluation, realistic fabric simulation and 3D virtual sampling. Virtual samples are a digitized version of sample making that are accurate enough to be used effectively as prototypes, replacing physical sampling and consequently reducing time, cost and material that otherwise go to waste. When a design is approved for production, knitting data which is automatically generated can be converted easily to machine data, allowing smooth communication for digitally bridging the gap between design studio and factory. SDS®-ONE APEX4 help to realize sustainability while digitally transforming the fashion supply chain.

Monforts Head of Denim Hans Wroblowski (c) Monforts
Monforts Head of Denim Hans Wroblowski
12.02.2025

Monforts: Textile technology backbone in Bangladesh

Over the past 30 years, Monforts and its long-standing partner, Bengal Technology and Engineering, have realised over 100 fully integrated line installations in Bangladesh.

At the forthcoming Dhaka International Textile & Garment Machinery Exhibition (DTG), specialists will be on hand to provide expert advice on the wide range of services that are being provided by Monforts to the region’s dyeing and finishing sector.

The DTG takes place at the International Convention City Bashundhara (ICCB) in Dhaka from February 20-23 and will showcase the technologies of over 1,000 textile machinery brands and suppliers from 31 countries across its nine halls.

The successful 30-year partnership between Monforts and Bengal Technology and Engineering in Bangladesh has grown in parallel to the rapid rise of the nation’s textiles and apparel sector – from just a handful of manufacturers to over 6,000 factories today – and in particular, its growth into the world’s second largest exporter of readymade garments (RMGs).

Over the past 30 years, Monforts and its long-standing partner, Bengal Technology and Engineering, have realised over 100 fully integrated line installations in Bangladesh.

At the forthcoming Dhaka International Textile & Garment Machinery Exhibition (DTG), specialists will be on hand to provide expert advice on the wide range of services that are being provided by Monforts to the region’s dyeing and finishing sector.

The DTG takes place at the International Convention City Bashundhara (ICCB) in Dhaka from February 20-23 and will showcase the technologies of over 1,000 textile machinery brands and suppliers from 31 countries across its nine halls.

The successful 30-year partnership between Monforts and Bengal Technology and Engineering in Bangladesh has grown in parallel to the rapid rise of the nation’s textiles and apparel sector – from just a handful of manufacturers to over 6,000 factories today – and in particular, its growth into the world’s second largest exporter of readymade garments (RMGs).

Hoping to build on this success, the Bangladesh government has now initiated plans to achieve exports of RMGs worth $50 billion by as early as this year – and approaching $100 billion by 2030.

To realise this, however, the reinforcement of a textile manufacturing backbone will become increasingly crucial, and Monforts contributes to ensuring the Bangladesh industry continues to grow sustainably.

Scoop Autumn/Winter 2025 edition Photo (c) Scoop
12.02.2025

Scoop: A Buzzing Final Day of Fashion, Buyers & Business

Scoop closed its doors at Olympia West on Tuesday, marking the triumphant conclusion of its Autumn/Winter 2025 edition. Over three vibrant days, Scoop brought together the best in style, creativity, and industry evolution. The atmosphere buzzed with energy, as buyers and exhibitors forged new connections, discovered fresh trends, and embraced promising opportunities, leaving visitors already looking forward to the next edition in July.

Scoop welcomed a mix of buyers from across the retail sector, with a strong presence from both independent boutiques and major department stores. Premium independents such as The Place London, The Hambledon, Cordelia James, Doyles, The Mercantile, Jules B, Kiti Cymru, The Dressing Room, Sass and Edge attended, alongside buying teams from Galeries Lafayette, Le Bon Marche, Hoopers, John Lewis, Jarrolds, Anthropologie and Morleys, all exploring the latest collections. Additionally, Irish retailers, including Emporio, Nu Chic, Sorrento, Rococo, Macbees, Ribbon Rouge, and Sybil, were among those discovering exciting new brands and trends for the upcoming season.

Scoop closed its doors at Olympia West on Tuesday, marking the triumphant conclusion of its Autumn/Winter 2025 edition. Over three vibrant days, Scoop brought together the best in style, creativity, and industry evolution. The atmosphere buzzed with energy, as buyers and exhibitors forged new connections, discovered fresh trends, and embraced promising opportunities, leaving visitors already looking forward to the next edition in July.

Scoop welcomed a mix of buyers from across the retail sector, with a strong presence from both independent boutiques and major department stores. Premium independents such as The Place London, The Hambledon, Cordelia James, Doyles, The Mercantile, Jules B, Kiti Cymru, The Dressing Room, Sass and Edge attended, alongside buying teams from Galeries Lafayette, Le Bon Marche, Hoopers, John Lewis, Jarrolds, Anthropologie and Morleys, all exploring the latest collections. Additionally, Irish retailers, including Emporio, Nu Chic, Sorrento, Rococo, Macbees, Ribbon Rouge, and Sybil, were among those discovering exciting new brands and trends for the upcoming season.

Scoop showcased a unique lineup of designers, bringing together a diverse mix of established names and emerging talent. Among the designer included the likes of Alohas, Gas Bijoux, Emily Lovelock, Beatriz Furest, Dixie, Fabienne Chapot, Isabelle Blanche, Nobody’s Child, Oats & Rice, The Tiny Big Sister, Zapa, Augusta and Dr Bloom. Exhibitors were full of praise for the show, highlighting the exceptional atmosphere, high-quality buyers, and strong business opportunities.

Recognised by designers, fashion buyers and industry experts as one of the UK’s leading fashion and lifestyle trade shows, Scoop offers visitors a unique buying environment to discover some of the most exceptional brands on the market.

The exhibitor list is carefully curated each season to focus on emerging international designers and lifestyle brands, many of whom select Scoop as their only trade platform.

Launched in February 2011 by Karen Radley, Scoop has since developed from exclusively womenswear-only to encompassing luxury homewares, beauty, lifestyle and men’s collections.

More information:
Scoop
Source:

Scoop

EDANA Innovation Forum Graphic Edana
12.02.2025

EDANA’s Innovation Forum 2025: Registration open & Call for Papers announced

EDANA Innovation Forum 2025 is open for registration, inviting pioneers from across the nonwovens industry to gather at Station F, Paris, on June 11-12, 2025. Designed as a hub for bold ideas, breakthrough technologies, and fresh perspectives, this event promises an inspiring mix of keynote sessions, interactive discussions, and innovative ideas.

This year’s forum is all about collaboration and cross-industry learning. By bringing together start-ups, researchers, scientists, and business leaders, the event aims to bridge gaps, spark new ideas, and challenge the status quo. Expect engaging workshops, thought-provoking discussions, and real-world case studies that push the boundaries of what’s possible. Whether you’re looking for fresh insights, new partners, or the next big breakthrough, this is where the future of nonwovens takes shape.

EDANA Innovation Forum 2025 is open for registration, inviting pioneers from across the nonwovens industry to gather at Station F, Paris, on June 11-12, 2025. Designed as a hub for bold ideas, breakthrough technologies, and fresh perspectives, this event promises an inspiring mix of keynote sessions, interactive discussions, and innovative ideas.

This year’s forum is all about collaboration and cross-industry learning. By bringing together start-ups, researchers, scientists, and business leaders, the event aims to bridge gaps, spark new ideas, and challenge the status quo. Expect engaging workshops, thought-provoking discussions, and real-world case studies that push the boundaries of what’s possible. Whether you’re looking for fresh insights, new partners, or the next big breakthrough, this is where the future of nonwovens takes shape.

Call for Papers: Share Your Innovations!
Innovation is a condition for business continuity and growth. As such, and as part of the event, EDANA has issued a Call for Papers to welcome best practices and real-life examples for innovating in the nonwoven industry! Presentations should align with one of the three key focus areas:

  • - Materials
  • - Technology
  • - Applications

Abstracts shall be sent to giovanna.merola@edana.org, by 20th February 2025, with the following information:

  • - A suggested title
  • - 3-4 bullet points
  • - Contact details of the speakers
More information:
EDANA Innovation Forum nonwovens
Source:

Edana

11.02.2025

German Design Award 2025: „Design muss Teil der Unternehmensstrategie werden“

Die Ergebnisse der Studie „Design in Business" des German Design Council – Rat für Formgebung wurden am 7. Februar im Rahmen der Award Show des German Design Award 2025 der Öffentlichkeit vorgestellt.

Der German Design Award prämiert innovative Lösungen, die sich den globalen Herausforderungen wie Ressourcenknappheit, Umweltverschmutzung und Klimawandel widmen. Die bestehenden Kategorien Produkt-, Kommunikationsdesign und Architektur werden in diesem Jahr erstmalig durch die neue Kategorie „Circular Design“ ergänzt. Im Rahmen der Preisverleihung, die als eines der wichtigsten internationalen Branchentreffen für Designer*innen gilt, wird zudem die „Personality of the Year“ geehrt sowie die Auszeichnung „German Design Award Newcomer” vergeben. Im Vorfeld der Preisverleihung wird erstmals die Studie „Design in Business“ des German Design Council vorgestellt. Die Ergebnisse beleuchten, wie Design Unternehmen hilft, sich den globalen Herausforderungen von Digitalisierung, Klimawandel und gesellschaftlichem Wandel zu stellen.

Die Ergebnisse der Studie „Design in Business" des German Design Council – Rat für Formgebung wurden am 7. Februar im Rahmen der Award Show des German Design Award 2025 der Öffentlichkeit vorgestellt.

Der German Design Award prämiert innovative Lösungen, die sich den globalen Herausforderungen wie Ressourcenknappheit, Umweltverschmutzung und Klimawandel widmen. Die bestehenden Kategorien Produkt-, Kommunikationsdesign und Architektur werden in diesem Jahr erstmalig durch die neue Kategorie „Circular Design“ ergänzt. Im Rahmen der Preisverleihung, die als eines der wichtigsten internationalen Branchentreffen für Designer*innen gilt, wird zudem die „Personality of the Year“ geehrt sowie die Auszeichnung „German Design Award Newcomer” vergeben. Im Vorfeld der Preisverleihung wird erstmals die Studie „Design in Business“ des German Design Council vorgestellt. Die Ergebnisse beleuchten, wie Design Unternehmen hilft, sich den globalen Herausforderungen von Digitalisierung, Klimawandel und gesellschaftlichem Wandel zu stellen.

Design als strategische Ressource
Seit seiner Gründung 1953 setzt sich der German Design Council dafür ein, Design als Innovationsmotor und Wettbewerbsvorteil zu etablieren. Die neue Studie „Design in Business“ untermauert, wie essenziell Design für den Unternehmenserfolg ist. Studienteilnehmer wie Viessmann Climate Solutions, Canyon Bicycles und Drägerwerk AG nutzen Design strategisch, um Innovationen voranzutreiben, sich im Wettbewerb zu differenzieren und nachhaltige Lösungen zu entwickeln.

Forderung: Design muss Teil der Unternehmensstrategie werden
Die Studie macht deutlich, dass das Potenzial von Design oft ungenutzt bleibt. 79 % der befragten Unternehmen sehen Design als entscheidend für die Differenzierung. Aber nur 45 % setzen Designer*innen gezielt für strategische Aufgaben ein. Noch geringer ist der Anteil von Design in Führungspositionen: Hier sind lediglich 25 % der Designer*innen an Entscheidungsprozessen beteiligt. Unternehmen wie VAUDE oder Bosch Home Comfort Group zeigen jedoch, wie eine tiefere Integration von Design transformative Effekte entfalten kann.

Die Ergebnisse der Studie führen zu einer klaren Forderung: Design muss in allen Unternehmensbereichen strategisch verankert werden. Nur so kann das volle Potenzial von Design als Ressource für wirtschaftlichen Erfolg und gesellschaftlichen Wandel entfaltet werden.

Die Highlights des German Design Award 2025
Seit seiner Einführung im Jahr 2012 ist der German Design Award ein verlässlicher Indikator für die zentralen Bewegungen und Entwicklungen in der internationalen Designlandschaft. Mit der jährlichen Auszeichnung schafft der German Design Council eine Plattform, die die transformative Kraft von Design sichtbar macht und dessen Bedeutung für Wirtschaft und Gesellschaft unterstreicht. Hier demonstrieren visionäre Projekte und Persönlichkeiten eindrucksvoll die Dynamik und Potenziale von Design.

Die neue Kategorie „Circular Design“ stellt nachhaltige und zukunftsweisende Ansätze in den Mittelpunkt. Sie zeigen, wie Design nicht nur Produkte, sondern ganze Geschäftsmodelle transformiert. „Prämierte Projekte sind Leuchttürme für die Industrie und inspirieren dazu, Design als strategisches Instrument zu nutzen“, erklärt Lutz Dietzold, Geschäftsführer des German Design Council.

Mit der Auszeichnung von Kate Raworth und dem Doughnut Economics Action Lab (DEAL) als „Personality of the Year“ ehrt der German Design Award 2025 eine Vision, die nicht nur Theorie bleibt, sondern weltweit Städte, Unternehmen und Gemeinschaften aktiv dazu anregt, wirtschaftliche Innovationen nachhaltig und gerecht zu gestalten. Ihr Modell verbindet soziale Gerechtigkeit mit ökologischer Verantwortung und setzt neue Maßstäbe für ein wirtschaftliches Denken, das die planetaren Grenzen nicht nur respektiert, sondern als Chance begreift, zukunftsfähige Lösungen zu entwickeln.

Ebenso beeindruckend ist die Wahl von Juni Sun Neyenhuys zum „Newcomer of the Year 2025“. Ihre Forschung an algenbasierten Biomaterialien ist mehr als ein kreativer Impuls – sie zeigt, wie visionäres Design und Materialinnovation die Modeindustrie revolutionieren können. Diese Auszeichnung unterstreicht, dass der German Design Award nicht nur etablierte Visionen würdigt, sondern auch den Mut und die Kreativität junger Talente fördert, die mit ihren Ideen die Grenzen des Designs verschieben. Der Newcomer Award ist einer der wichtigsten internationalen Preise für außergewöhnliche Leistungen von jungen Design-Talenten. Die mit 15.000 Euro dotierte Auszeichnung, gesponsert von der Deutsche Telekom AG, unterstreicht die Bedeutung aufstrebender Talente für die Zukunft der Designbranche.

More information:
German Design Award
Source:

Rat für Formgebung

Tabletop & Textile Copyright: Team Kommunikation „Tabletop & Textile“
11.02.2025

Ambiente: Studierende zeigten Tischgeschirr und Textilien

Was verbindet Tischgeschirr und Textilien in der Zukunft? Um dieser Frage nachzugehen, haben 37 Studierende des Fachbereichs Textil- und Bekleidungstechnik und dem Fachbereich Design der Hochschule Niederrhein (HSNR) interdisziplinär zusammengearbeitet. Ihre Ergebnisse präsentierten sie nun vom 7. bis 11. Februar 2025 auf der Konsumgütermesse „Ambiente“ in Frankfurt am Main.
 
Im Rahmen des Projekts „Tabletop & Textile“ setzten sich die Studierenden intensiv mit der Beziehung zwischen Tischwäsche und Geschirr auseinander und berücksichtigten dabei ästhetische, funktionale sowie gesellschaftliche Dimensionen.
 

Was verbindet Tischgeschirr und Textilien in der Zukunft? Um dieser Frage nachzugehen, haben 37 Studierende des Fachbereichs Textil- und Bekleidungstechnik und dem Fachbereich Design der Hochschule Niederrhein (HSNR) interdisziplinär zusammengearbeitet. Ihre Ergebnisse präsentierten sie nun vom 7. bis 11. Februar 2025 auf der Konsumgütermesse „Ambiente“ in Frankfurt am Main.
 
Im Rahmen des Projekts „Tabletop & Textile“ setzten sich die Studierenden intensiv mit der Beziehung zwischen Tischwäsche und Geschirr auseinander und berücksichtigten dabei ästhetische, funktionale sowie gesellschaftliche Dimensionen.
 
Entstanden sind zehn unterschiedliche Kollektionen, die beispielsweise von Plissée-Strukturen, der Gendervielfalt oder der Natur inspiriert wurden. In der Kollektion „Blind Spot“ entwickelten Studierende inklusive Tischwäsche für blinde und sehbeeinträchtigte Menschen. Fühlbare Strukturen, verschiedene Linien und Erhebungen sollen der Zielgruppe das Platzieren von Geschirr und Besteck erleichtern. Ob Jacquard-Webmaschine, 3D-Druck oder Porzellanschlickerguss: Alle Produkte wurden in den Werkstätten der HSNR gefertigt. Parallel arbeitete ein Team aus angehenden Kommunikationsdesigner:innen an einem ganzheitlichen Erscheinungsbild, welches das Zusammenwirken beider Fachbereiche sichtbar machte.

„Das Verständnis der Wechselwirkung zwischen den Produkten und Objekten unserer Lebenswelt eröffnet nicht nur neue Perspektiven, sondern schafft auch ein spannendes Forschungsfeld. Als Designerinnen und Designer betrachten wir das zu Entwerfende nie isoliert, sondern immer im Kontext. Es ist faszinierend zu sehen, was passiert, wenn Studierende aus verschiedenen Disziplinen diese Wechselwirkung gemeinsam untersuchen“, sagt Lisa Freyschmidt, Professorin für Keramik-, Porzellan- und Glasdesign am Fachbereich Design.

Source:

Hochschule Niederrhein

Jessica Totaro Foto The Supreme Group
Jessica Totaro
11.02.2025

Neue Projektleiterin Supreme Kids & Supreme Body&Beach

Jessica Totaro ist ab sofort bei der The Supreme Groupdie neue Projektleiterin der SUPREME Kids sowie der SUPREME Body&Beach in München und übernimmt deren Organisation und Koordination. Zuvor war sie 10 Jahre im Unternehmen als freiberufliche Mitarbeiterin im Bereich Personalmanagement tätig und bringt ihre Erfahrung in die neue Rolle ein.

Sybille M. Mutschler, die beide Ordermessen über viele Jahre hinweg maßgeblich betreut hat, möchte sich neuen Aufgaben widmen. Mit ihrem Engagement haben sich die Veranstaltungen erfolgreich weiterentwickelt. 

Jessica Totaro ist ab sofort bei der The Supreme Groupdie neue Projektleiterin der SUPREME Kids sowie der SUPREME Body&Beach in München und übernimmt deren Organisation und Koordination. Zuvor war sie 10 Jahre im Unternehmen als freiberufliche Mitarbeiterin im Bereich Personalmanagement tätig und bringt ihre Erfahrung in die neue Rolle ein.

Sybille M. Mutschler, die beide Ordermessen über viele Jahre hinweg maßgeblich betreut hat, möchte sich neuen Aufgaben widmen. Mit ihrem Engagement haben sich die Veranstaltungen erfolgreich weiterentwickelt. 

Source:

The Supreme Group

Rainer KEIEMBURG, Vice President for Industrial Lubricants at TotalEnergies Lubrifiants and Marcus Mayer, Managing Partner Mayer & Cie. signed  the cooperation in Strasbourg on Thursday, February 6, 2025 Photo: (c) Benjamin Hincker
Rainer KEIEMBURG, Vice President for Industrial Lubricants at TotalEnergies Lubrifiants and Marcus Mayer, Managing Partner Mayer & Cie.
11.02.2025

TotalEnergies and Mayer & Cie.: Co-branding knitting machine oil range

Under a new partnership agreement between TotalEnergies Lubrifiants and Mayer & Cie. signed, the Tixo Stainless co-branded product range will be sold by Mayer & Cie.'s expert distributors worldwide to their customers.

Signed on February 6, 2025, this new agreement allows the two leaders to join forces to combine TotalEnergies’ Tixo Stainless oils, one of the highestperformance knitting machine lubricants, with one of the best knitting machines available on the market.

Under a new partnership agreement between TotalEnergies Lubrifiants and Mayer & Cie. signed, the Tixo Stainless co-branded product range will be sold by Mayer & Cie.'s expert distributors worldwide to their customers.

Signed on February 6, 2025, this new agreement allows the two leaders to join forces to combine TotalEnergies’ Tixo Stainless oils, one of the highestperformance knitting machine lubricants, with one of the best knitting machines available on the market.

TotalEnergies Lubrifiants is one of the world's leading suppliers of oils for knitting machines. Its range of Tixo products, specially designed to meet the requirements of knitting machines and approved by key manufacturers, is one of the best oils available on the market for lubricating needles, needle beds, sinkers and knitting cams on knitting machines. They are also compatible with all types of yarn. Tixo knitting oils have been developed to offer the best washability at low, medium and high wash temperatures, without compromising mechanical performance. This ensures adequate lubrication of machine components, guaranteeing machine reliability and the quality of the knitted fabrics produced.

Mayer & Cie., a German company founded in 1905, is a long-established, premium manufacturer and supplier of large-diameter circular knitting machines. As a trailblazer in the sector, setting standards while developing new processes and approaches, the company is further distinguished by its strong expertise and market knowledge.

Founded on shared values and a common passion for innovation, this agreement reflects both partners' commitment to meeting their customers' specific needs with highly advanced, highperformance solutions. The partnership also embodies TotalEnergies Lubrifiants' expertise in knitting machines lubrication as several world's key knitting machine manufacturers place their trust in the Tixo range, which Mayer & Cie. has just joined.

More information:
Mayer & Cie knitting machines
Source:

Mayer & Cie.

Highlighted exhibitor presenting functional pillow collections crafted from organic materials Photo: Messe Frankfurt
11.02.2025

Intertextile Shanghai Home Textiles: Home comfort with smart bedding technologies

Recent shifts in consumer attitudes in China show a willingness to invest more in quality and a growing emphasis on product functionality. This has been well noted by forward-thinking companies across the home textile supply chain. In addition to the latest related offerings in upholstery, towels, carpets, rugs, curtains and many more, smart bedding is set to emerge as a key trend at the upcoming Intertextile Shanghai Home Textiles – Spring Edition. From 11 to 13 March 2025 at the National Exhibition and Convention Center, visitors can explore these trends and discover the latest innovations, alongside specialised pavilions and a diverse fringe programme centred on sustainability, and smart bedding aiding sleep quality.

Driven by global population growth, rising disposable incomes, and evolving lifestyles, the smart bedding market, encompassing products such as smart mattresses and sleep tracking technology, is projected for substantial growth. The global market for smart mattresses is expected to reach USD 3.3 billion by 2030, growing at a CAGR of 10.1%, with innovative bedding also increasingly sought after at Intertextile Shanghai Home Textiles.  

Recent shifts in consumer attitudes in China show a willingness to invest more in quality and a growing emphasis on product functionality. This has been well noted by forward-thinking companies across the home textile supply chain. In addition to the latest related offerings in upholstery, towels, carpets, rugs, curtains and many more, smart bedding is set to emerge as a key trend at the upcoming Intertextile Shanghai Home Textiles – Spring Edition. From 11 to 13 March 2025 at the National Exhibition and Convention Center, visitors can explore these trends and discover the latest innovations, alongside specialised pavilions and a diverse fringe programme centred on sustainability, and smart bedding aiding sleep quality.

Driven by global population growth, rising disposable incomes, and evolving lifestyles, the smart bedding market, encompassing products such as smart mattresses and sleep tracking technology, is projected for substantial growth. The global market for smart mattresses is expected to reach USD 3.3 billion by 2030, growing at a CAGR of 10.1%, with innovative bedding also increasingly sought after at Intertextile Shanghai Home Textiles.  

Comprehensive sourcing experience awaits buyers
Notable suppliers are set to gather to showcase diversified products that meet modern market requirements. Highlighted exhibitors include:

  • Bedding: 3M China Limited, Coolist Life Technology Co Ltd, Jihua 3542 Textile Co Ltd, Yantai North Home Textile Co Ltd
  • Down: Shanghai Donglong Home Textile Products Co Ltd, Liuqiao Group Co Ltd
  • Mattress: Fujian Generous Sleeping Technology Co Ltd, Hui Zhou Wah Shing Company Ltd
  • Towelling: Nantong No.3 Towel Factory Co Ltd, Sunvim Group Co Ltd
  • Others: Tela’s Design Lda (Textile design), Shinwon Felt Co Ltd (wall)

With a strong domestic contingent, the show will welcome eight major Chinese home textile pavilions, representing various sectors within the industry. These pavilions include the Nantong and Huzhou Pavilions showcasing bedding fabrics and textile design; Qingdao Pavilion and Zhejiang Quilting Craft Association, specialising in bedding and pet products; Zhejiang Down Association Pavilion, focusing on down comforter products; Gaoyang Pavilion, presenting towelling and home products; Wool Spinning Association, showcasing coral fleece, flannels and other blankets; and Zhenze Pavilion, exhibiting silk bedding.

Fringe programme highlighting innovations in bedding and other home textiles
In addition to a robust lineup of exhibitors, Intertextile Shanghai Home Textiles will host various fringe events to keep attendees informed about emerging developments, trends, and key insights, including Sleeping Aid Summit 2025 and Green and Low Carbon Forum. Other notable events at the show include the award presentations and launch ceremonies for ‘Zhenze Silk Cup’ and ‘Zhang Jian Cup’.

Intertextile Shanghai Home Textiles – Spring Edition 2025 will be held concurrently with Intertextile Shanghai Apparel Fabrics – Spring Edition, Yarn Expo Spring, CHIC and PH Value at the National Exhibition and Convention Center. The fair is organised by Messe Frankfurt (HK) Ltd; the Sub-Council of Textile Industry, CCPIT; and the China Home Textile Association (CHTA).

stormST Photo (c) eVent® Fabrics
stormST
11.02.2025

stormST & windstormST: eVent Fabrics rename laminates

eVent® Fabrics, a global leader in waterproof/breathable and windproof fabric laminates, is continuing a brand evolution with the recent renaming their plant-based, ePTFE-free “BIO Waterproof” and “BIO Windproof” laminates to the new “stormST” and “windstormST” for the SS 2026 product season.

These name changes, along with eVent’s recently unveiled “defy the elements” tagline, are intended to strengthen and clarify eVent’s position as leading suppliers of sustainable, high-performance laminates to the outdoor, activewear, fashion, hunt, fish, golf, cycling, and footwear markets.

Starting in February 2025, eVent will cease promoting and supplying BIO branding assets, including for BIO footwear, which will also be stormST, and will work diligently with brand partners to ensure a smooth transition to the new stormST waterproof and windstormST windproof product names. eVent BIO apparel and footwear will be found in the market through the middle of 2026 in order to accommodate selling cycles and transition timelines.

eVent will introduce the stormST and windstormST to the materials sourcing industry at Performance Days in Munich this March.

eVent® Fabrics, a global leader in waterproof/breathable and windproof fabric laminates, is continuing a brand evolution with the recent renaming their plant-based, ePTFE-free “BIO Waterproof” and “BIO Windproof” laminates to the new “stormST” and “windstormST” for the SS 2026 product season.

These name changes, along with eVent’s recently unveiled “defy the elements” tagline, are intended to strengthen and clarify eVent’s position as leading suppliers of sustainable, high-performance laminates to the outdoor, activewear, fashion, hunt, fish, golf, cycling, and footwear markets.

Starting in February 2025, eVent will cease promoting and supplying BIO branding assets, including for BIO footwear, which will also be stormST, and will work diligently with brand partners to ensure a smooth transition to the new stormST waterproof and windstormST windproof product names. eVent BIO apparel and footwear will be found in the market through the middle of 2026 in order to accommodate selling cycles and transition timelines.

eVent will introduce the stormST and windstormST to the materials sourcing industry at Performance Days in Munich this March.

“We introduced eVent BIO in 2016, pre-COVID, and perhaps before the market was ready for it. With our increased focus in offering a variety of high-performance sustainable laminates, we felt that BIO might, at this point, be a bit confusing,” said Chad Kelly, President of eVent Fabrics. “We’ve noticed the term ‘bio’ showing up in a lot of marketing materials across consumer markets, and we felt its meaning had become diluted. Recognizing that this dilution could cause confusion for both brands and consumers, we opted to update our product names to create further differentiation. The new names, stormST and windstormST, are a more natural fit for our product architecture, better highlight the laminates’ weather protecting performance, and speak more strongly to our new tagline “defy the elements”.”

Source:

eVent® Fabrics

Prototypenentwicklung mit CCPE-Materialien und CCPE-Bauteilen © Fraunhofer UMSICHT/Christian Spiess
Prototypenentwicklung mit CCPE-Materialien und CCPE-Bauteilen
11.02.2025

Circular Valley Convention: Fraunhofer CCPE mit Innovationen für die zirkuläre Kunststoffwirtschaft

Von nachhaltigen Produktentwicklungen über spannende Masterclasses bis hin zu einem interaktiven "Miniatur-Wunderland" können Besuchende zirkuläre Ansätze entdecken, um die Zukunft der Kunststoffindustrie zu gestalten. Auf der Circular Valley Convention (CVC) 2025 in Düsseldorf vom 12. bis 13. März 2025 präsentiert das Fraunhofer Cluster of Excellence Circular Plastics Economy CCPE innovative Lösungen für eine zirkuläre Kunststoffwirtschaft.

Von nachhaltigen Produktentwicklungen über spannende Masterclasses bis hin zu einem interaktiven "Miniatur-Wunderland" können Besuchende zirkuläre Ansätze entdecken, um die Zukunft der Kunststoffindustrie zu gestalten. Auf der Circular Valley Convention (CVC) 2025 in Düsseldorf vom 12. bis 13. März 2025 präsentiert das Fraunhofer Cluster of Excellence Circular Plastics Economy CCPE innovative Lösungen für eine zirkuläre Kunststoffwirtschaft.

Das Motto der Circular Valley Convention 2025, "Vereinte Industrien für eine zirkuläre Zukunft", passt zum Fraunhofer CCPE, denn die erfolgreiche Transformation hin zu einer zirkulären Kunststoffwirtschaft erfordert kreative Ansätze entlang der gesamten Wertschöpfungskette. Die Besuchenden dürfen sich auf interessante Präsentationen freuen, die die neuesten Entwicklungen in den Bereichen Geschäftsmodelle, Produktentwicklung sowie hochwertige Materialentwicklung beleuchten wie zum Beispiel Geotextilien oder Dachplanen. Auch Themen wie die Geruchsvermeidung von Rezyklaten, Leichtbauwerkstoffe auf Basis von Polymilchsäure (PLA) und die Gestaltung von Logistiknetzwerken und Digitalisierung werden behandelt. In der Masterclass zum Thema "Environmental assessment of circular plastics" erfahren die Teilnehmenden, welche Methoden sich für die transparente und vergleichbare Bewertung von Recyclingtechnologien eignen. Die Teilnehmenden sind eingeladen, ihre Fragen mitzubringen und zu erfahren, worauf sie bei einer vergleichenden Umweltbewertung von Kunststoffen im Kreislauf achten müssen.

Miniatur-Wunderland zeigt zirkuläre Innovationen im Alltag
Ein besonderes Highlight am Stand des Fraunhofer CCPE ist das interaktive "Miniatur-Wunderland", das demonstriert, wie zirkuläre Innovationen im Alltag der Kunststoffwirtschaft umgesetzt werden können. Hier haben die Besuchenden die Möglichkeit, Dachbahnen aus biologisch abbaubaren Kunststoffen, innovative zirkuläre Logistiklösungen und einen neu gestalteten, modularen Kindersitz aus nachhaltigen Materialien zu entdecken. Dieser Kindersitz verkörpert die Prinzipien des Circular Design, ist reparierbar und setzt auf wiederverwendbare Bauteile. Zudem können Interessierte das Circular Readiness Level® (CRL®) Tool kennen lernen. Mit diesem Online-Tool werden Produkte einem ersten Zirkularitätscheck unterzogen. Das Resultat gibt wertvolle Einblicke sowie erste Informationen welche Produktionsprozesse optimiert werden können. Ein Publikumsmagnet ist zudem die Recyclingkaskade, an der für unterschiedliche Abfallströme die optimalen Recyclingpfade demonstriert werden.

Die Circular Valley Convention vom 12. Bis 13. März 2025 bietet eine Plattform für den Austausch über zirkuläre Lösungen, Strategien und Geschäftsmodelle. Organisiert von der Messe Düsseldorf in Kooperation mit der Circular Valley Stiftung und wissenschaftlich begleitet von Fraunhofer UMSICHT, bringt die Convention Entscheidungsträger aus Unternehmen, Start-ups, Forschung, Politik und Gesellschaft zusammen, um den Fortschritt in der Kreislaufwirtschaft voranzutreiben und Synergien zu fördern.

Source:

Fraunhofer-Institut für Umwelt-, Sicherheits- und Energietechnik UMSICHT

Sustainable Apparel Forum Photo by Bangladesh Apparel Exchange
11.02.2025

Bangladesh: Sustainable Apparel Forum 2025

The Sustainable Apparel Forum 2025 is a transformative event, marked its 6th edition with a focus on elevating Bangladesh as a leader in responsible sourcing.

The forum has successfully facilitated transformative dialogues on critical issues such as climate action, environmental conservation, and decent work. By bringing together policymakers, industry leaders, and entrepreneurs, this platform fosters innovative solutions and paves the way for a sustainable future in the industry.

Today marks the successful conclusion of the 6th edition of the Sustainable Apparel Forum (SAF) in Dhaka, organized by Bangladesh Apparel Exchange (BAE) in partnership with the Embassy of the Kingdom of the Netherlands. This event continues to serve as a vital platform for fashion sourcing executives, emphasizing the importance of sustainability in the apparel industry.

The event featuring an opening ceremony, four insightful panel discussions, five impactful presentations, and two engaging breakout sessions. With over 20 innovators and more than 40 world-class speakers, we welcomed over 550 national and international delegates today.

The Sustainable Apparel Forum 2025 is a transformative event, marked its 6th edition with a focus on elevating Bangladesh as a leader in responsible sourcing.

The forum has successfully facilitated transformative dialogues on critical issues such as climate action, environmental conservation, and decent work. By bringing together policymakers, industry leaders, and entrepreneurs, this platform fosters innovative solutions and paves the way for a sustainable future in the industry.

Today marks the successful conclusion of the 6th edition of the Sustainable Apparel Forum (SAF) in Dhaka, organized by Bangladesh Apparel Exchange (BAE) in partnership with the Embassy of the Kingdom of the Netherlands. This event continues to serve as a vital platform for fashion sourcing executives, emphasizing the importance of sustainability in the apparel industry.

The event featuring an opening ceremony, four insightful panel discussions, five impactful presentations, and two engaging breakout sessions. With over 20 innovators and more than 40 world-class speakers, we welcomed over 550 national and international delegates today.

High profile speakers at the opening ceremony include Syeda Rizwana Hasan, Adviser, Ministry of Environment, Forests, Climate Change, and Water Resources, H.E. Michael Miller, Ambassador and Head of Delegation, The European Union Delegation to Bangladesh, H. E. Andre Carstens, Ambassador, Embassy of the Kingdom of the Netherlands in Bangladesh, Chowdhury Ashik Mahmud Bin Harun, Executive Chairman (Senior Secretary), Bangladesh Investment Development Authority (BIDA), Mostafiz Uddin, Founder & CEO, Bangladesh Apparel Exchange shared their thoughts on sustainability & responsible business.

H.E. Michael Miller, Ambassador and Head of Delegation, The European Union Delegation to Bangladesh, said “EU consumers have benefitted from good value and high-quality products imported from Bangladesh. Partnerships between the EU & Bangladesh must evolve as we move forward and evolve. We look to Bangladesh to increase its ambition when it comes to renewables. The EU is determined to work with Bangladesh to ensure it is equipped with the capacity to provide opportunities for sustainable developments.”

H. E. Andre Carstens, Head of Mission, Embassy of the Kingdom of the Netherlands in Bangladesh, said “The Netherlands values its partnership with Bangladesh and recognises Bangladesh's leading role in the global RMG industry.

We are committed to working together with Bangladesh to navigate its challenges. We strongly support the mission to raise awareness, standardise sustainability goals, and enhance circularity and traceability. Today, we are bringing together all key players in the apparel value chain, and collaborative efforts are key to implementing the sustainable solutions needed for Bangladesh to solidify its position as a responsible sourcing destination. This forum offers a crucial opportunity to accelerate progress in vital areas.”

Chowdhury Ashik Mahmud Bin Harun, Executive Chairman (Senior Secretary), Bangladesh Investment Development Authority (BIDA), Said “We as a country would like to be the leader in sustainable apparel by 2040. Let's work together and try to find quick wins together.”

Mostafiz Uddin, Founder & CEO, Bangladesh Apparel Exchange said “If you look into the efforts, we are creating collaboration and connection, increasing opportunity and investment, and further integrating the business. I think our initiatives will continue, and we will be doing impactful initiatives towards a sustainable future.”

In addition, The Netherlands Circular Textile Trade mission to Bangladesh is scheduled from February 10th to 13th. This initiative, organized by the Embassy of the Kingdom of the Netherlands and the Netherlands Enterprise Agency (RVO), with support and collaboration of Export Partner, Clean & Unique, BGMEA and Bangladesh Apparel Exchange (BAE). With the participation of 18 Dutch companies leading in circularity and renewable energy, attendees found opportunities for networking and matchmaking at the Sustainable Apparel Forum (SAF).

Source:

Bangladesh Apparel Exchange

Catwalk Trends AW25-26 Source Fashion
11.02.2025

Source Fashion: Catwalk Trends AW25-26

Source Fashion, a European leading responsible sourcing show, has revealed a snapshot of the trend-led catwalk themes set to take centre stage at its February 2025 show. Taking place from 18th – 20th February at Olympia London, the Source Catwalk will bring to life a visionary blend of innovation, sustainability, and sensory-rich fashion experiences, highlighting the future of responsible design, as well as bespoke designs by headline designer Stuart Trevor.
 
Trend Highlights AW25 - 26
Three key overarching macro trends and seasonal design directions for AW25 – 26 for womenswear; Multisensory, Transformative, and Rejuvenating. These feature micro womenswear stories that are set to influence collections.
 
CircusPlay – A multisensory spectacle inspired by the whimsical world of the circus, this trend introduces bold colours, exaggerated silhouettes, and rich textures. Standout pieces include the Bubble Hem Dress, Volume Draped Top, and Exaggerated Shoulder Top, embracing playful theatricality while remaining wearable for the modern consumer.
 

Source Fashion, a European leading responsible sourcing show, has revealed a snapshot of the trend-led catwalk themes set to take centre stage at its February 2025 show. Taking place from 18th – 20th February at Olympia London, the Source Catwalk will bring to life a visionary blend of innovation, sustainability, and sensory-rich fashion experiences, highlighting the future of responsible design, as well as bespoke designs by headline designer Stuart Trevor.
 
Trend Highlights AW25 - 26
Three key overarching macro trends and seasonal design directions for AW25 – 26 for womenswear; Multisensory, Transformative, and Rejuvenating. These feature micro womenswear stories that are set to influence collections.
 
CircusPlay – A multisensory spectacle inspired by the whimsical world of the circus, this trend introduces bold colours, exaggerated silhouettes, and rich textures. Standout pieces include the Bubble Hem Dress, Volume Draped Top, and Exaggerated Shoulder Top, embracing playful theatricality while remaining wearable for the modern consumer.
 
Hyper Tactile – Fashion becomes an immersive, sensory experience, merging visual drama with the pleasure of touch. This trend features an organic colour palette, with hues such as Organic Matter and Enchanted Forest, evoking purity, warmth, and nature’s enchanting textures.
 
Reconstructed – A celebration of upcycling and sustainability, Reconstructed fashion breathes new life into garments through patchwork designs, mixed textiles, and artistic repurposing. The colour palette blends earthy neutrals with Desert Architect tones—balancing warm golds and cool stony greys.
 
Plant Power – A tribute to botanical beauty and plant-based materials, this trend spotlights innovative textiles such as Piñatex (pineapple leaf fabric), organic cotton, and nature-inspired textures. Dominated by greens and browns, with subtle contrasts, Plant Power redefines sustainable luxury.
 
Headline Designer: Stuart Trevor to Showcase Bespoke Collection
Renowned designer Stuart Trevor will unveil a bespoke collection from his eponymous label, bringing his signature craftsmanship and innovation to the Source Catwalk.
 
The Source Catwalk Showtimes

  • Tuesday: 11am, 1pm, and 3.30pm
  • Wednesday: 10.30am, 1pm, and 3.30pm
  • Thursday: 11am and 1pm
More information:
Source Fashion catwalk Trends
Source:

Source Fashion

Umsatzerwartungen 2025 Chart (c) BTE e.V.
Umsatzerwartungen 2025
10.02.2025

Textilhandel fordert bessere Rahmenbedingungen

Der Umsatz des Handels mit Mode und Textilien hat sich 2024 weitgehend stabil entwickelt. Stationäre Bekleidungsgeschäfte, Warenhäuser, Lebensmitteldiscounter und Onlinehändler haben nach ersten BTE-Hochrechnungen im letzten Jahr Textilien im Wert von 67,5 Mrd. Euro umgesetzt. 2023 lag der Umsatz bei 67,52 Mrd. Euro.
 
„Zufrieden ist die Branche damit aber keineswegs“, konstatiert BTE-Präsident Mark Rauschen, geschäftsführender Gesellschafter des Osnabrücker Modehauses L&T Lengermann & Trieschmann. Den stagnierenden Umsätzen stehen nämlich seit 2019 hohe Kostensteigerungen gegenüber, was die Erträge stark unter Druck setzt und zum Teil auch zu Insolvenzen und Geschäftsaufgaben geführt hat. „In den letzten fünf Jahren sind die Kosten für unsere Unternehmen um rund 20 Prozent gestiegen.“
 

Der Umsatz des Handels mit Mode und Textilien hat sich 2024 weitgehend stabil entwickelt. Stationäre Bekleidungsgeschäfte, Warenhäuser, Lebensmitteldiscounter und Onlinehändler haben nach ersten BTE-Hochrechnungen im letzten Jahr Textilien im Wert von 67,5 Mrd. Euro umgesetzt. 2023 lag der Umsatz bei 67,52 Mrd. Euro.
 
„Zufrieden ist die Branche damit aber keineswegs“, konstatiert BTE-Präsident Mark Rauschen, geschäftsführender Gesellschafter des Osnabrücker Modehauses L&T Lengermann & Trieschmann. Den stagnierenden Umsätzen stehen nämlich seit 2019 hohe Kostensteigerungen gegenüber, was die Erträge stark unter Druck setzt und zum Teil auch zu Insolvenzen und Geschäftsaufgaben geführt hat. „In den letzten fünf Jahren sind die Kosten für unsere Unternehmen um rund 20 Prozent gestiegen.“
 
Besonders betroffen ist dabei der stationäre Textil- und Modefachhandel. Dieser Vertriebsweg hat in den Corona-Jahren 2020 und 2021 hohe Verluste eingefahren und trotz des anschließenden Umsatzaufschwungs auf 36 Mrd. Euro 2024 noch nicht wieder das Niveau von 2019 erreicht. „Dagegen hat der Onlinehandel in den letzten fünf Jahren seinen Umsatz nach BTE-Berechnungen auf 19,1 Mrd. Euro steigern und damit seinen Marktanteil von 21,4 Prozent auf 28,3 Prozent ausbauen können“, berichtet Mark Rauschen.
 
Auch für 2025 sind die Aussichten nicht rosig. Nach einer aktuellen BTE-Umfrage im Textil- und Modefachhandel rechnet nur ein Drittel der Teilnehmer in diesem Jahr mit einem nennenswerten Umsatzplus. Drei von zehn Befragten befürchten dagegen einen Umsatzrückgang von mindestens einem Prozent. „Angesichts der wohl weiter steigenden Kosten werden in diesem Jahr wohl noch mehr mittelständische Händler wirtschaftlich unter Druck geraten“, prognostiziert der BTE-Präsident.
 
Vor diesem Hintergrund fordert Rauschen von der Politik bessere Rahmenbedingungen vor allem für den stationären Textil- und Modehandel. Im Fokus steht dabei die hohe Bürokratiebelastung, die in der BTE-Umfrage den Spitzenplatz bei den aktuellen Problempunkten belegt. „Die Politiker versprechen uns hier seit Jahren einen Abbau, in der Realität nehmen Berichts-, Prüfungs- und Kontrollpflichten seitens Bund, Land und EU weiter zu.“ Die Unternehmen sind mittlerweile viele Stunden wöchentlich mit diversen Nachhaltigkeitsdokumentationen, Arbeitszeitstatistiken oder Sicherheitsvorgaben beschäftigt, die künftig wohl noch ausgebaut werden sollen. „Das kostet gerade mittelständischen Unternehmen Zeit und Geld, das sie dringend für ihr Kerngeschäft benötigen“, weiß Rauschen.
 
Nicht hinnehmbar sind die bürokratischen Vorgaben für deutsche Händler, wenn gleichzeitig millionenfach dubiose und oft Schadstoff-belastete Billigware unkontrolliert über asiatische Plattformen wie Shein und Temu nach Deutschland und die EU strömt. Der BTE begrüßt daher ausdrücklich die Pläne der EU, solche Direktimporte nicht weiter durch Zollfreiheit zu begünstigen und stattdessen stärker zu prüfen. „Die Maßnahmen müssen jetzt schnellstens beschlossen und umgesetzt werden – am besten noch in diesem Jahr“, fordert BTE-Präsident Rauschen. „Der Textil- und Modehandel braucht wieder mehr Freiraum für sein wirtschaftliches Handeln sowie faire Wettbewerbsbedingungen, damit er sich wieder stärker auf seine Produkte und Kunden konzentrieren kann. Das ist auch notwendig zum Erhalt attraktiver Innenstädte!“

Source:

BTE Handelsverband Textil Schuhe Lederwaren

Robert Schlesinger @robertschlesinger
10.02.2025

Neo.Fashion. 2025 @BerlinFashionWeek

Am 1. Februar fand im Rahmen der Berlin Fashion Week das erste Event des neuen Konzepts Momentum by Neo.Fashion. statt.
 
In der Notagallery am Potsdamer Platz kamen ca. 800 Modebegeisterte, Branchenkenner*Innen und Kreative zusammen, um vielversprechenden Nachwuchsdesignenden eine Plattform zu bieten. Obwohl das Event von Neo.Fashion. unterstützt wurde, lag die Organisation in den Händen der teilnehmenden Labels und Designer.
 
Mit Momentum by Neo.Fashion. wurde eine neue Initiative ins Leben gerufen, die jungen Talenten mehr Sichtbarkeit, wertvolle Netzwerkmöglichkeiten und einen unabhängigen Raum zur Präsentation ihrer Kollektionen bietet. Auch in Zukunft sollen regelmäßig ähnliche Veranstaltungen unter diesem Namen stattfinden.
 
Mit diesem Auftakt wollte Momentum by Neo.Fashion. ein starkes Zeichen für die Förderung junger Talente setzen und zeigen, wie unabhängige, kreative Formate die Zukunft der Modebranche mitgestalten können.
 
Vom 30. Juni bis 3. Juli 2025 findet die nächste Berlin Fashion Week statt, in deren Rahmen weitere spannende Projekte von Neo.Fashion. und Momentum geplant sind.

Am 1. Februar fand im Rahmen der Berlin Fashion Week das erste Event des neuen Konzepts Momentum by Neo.Fashion. statt.
 
In der Notagallery am Potsdamer Platz kamen ca. 800 Modebegeisterte, Branchenkenner*Innen und Kreative zusammen, um vielversprechenden Nachwuchsdesignenden eine Plattform zu bieten. Obwohl das Event von Neo.Fashion. unterstützt wurde, lag die Organisation in den Händen der teilnehmenden Labels und Designer.
 
Mit Momentum by Neo.Fashion. wurde eine neue Initiative ins Leben gerufen, die jungen Talenten mehr Sichtbarkeit, wertvolle Netzwerkmöglichkeiten und einen unabhängigen Raum zur Präsentation ihrer Kollektionen bietet. Auch in Zukunft sollen regelmäßig ähnliche Veranstaltungen unter diesem Namen stattfinden.
 
Mit diesem Auftakt wollte Momentum by Neo.Fashion. ein starkes Zeichen für die Förderung junger Talente setzen und zeigen, wie unabhängige, kreative Formate die Zukunft der Modebranche mitgestalten können.
 
Vom 30. Juni bis 3. Juli 2025 findet die nächste Berlin Fashion Week statt, in deren Rahmen weitere spannende Projekte von Neo.Fashion. und Momentum geplant sind.

Source:

Neo.Fashion.