From the Sector

Reset
1114 results
03.04.2025

Euratex' press statement about US tariffs

The US is EU 5th most important trading partner, with total trade exceeding €9 billion.
American customers enjoy high end fashion items, but also technical textiles coming from Europe. Adding a 20% duty will hamper that relationship.
 
EURATEX Director General Dirk Vantyghem warned against this tariff escalation: "This decision is like going back in time; it will lead to a loose-loose relationship within the global textile industry. EURATEX stands for free but fair trade, based on common rules which are respected by all; the EU and the US should lead by example, and promote high quality and sustainable textile products.”

 

The US is EU 5th most important trading partner, with total trade exceeding €9 billion.
American customers enjoy high end fashion items, but also technical textiles coming from Europe. Adding a 20% duty will hamper that relationship.
 
EURATEX Director General Dirk Vantyghem warned against this tariff escalation: "This decision is like going back in time; it will lead to a loose-loose relationship within the global textile industry. EURATEX stands for free but fair trade, based on common rules which are respected by all; the EU and the US should lead by example, and promote high quality and sustainable textile products.”

 

More information:
US Tariffs Euratex
Source:

Euratex

03.04.2025

Beaulieu Technical Textiles an Private-Equity-Gesellschaft verkauft

Die Beaulieu International Group gibt den Verkauf ihres Geschäftsbereichs für technische Textilien in Europa bekannt, der unter dem Firmennamen Beaulieu Technical Textiles (BTT) bekannt ist.

In den letzten Jahren hat die B.I.G. ihr Portfolio gründlich auf seine strategische Eignung hin überprüft. Dieser disziplinierte Ansatz im Portfoliomanagement ermöglicht es der B.I.G., ihre Ressourcen effektiver einzusetzen und höhere Renditen zu erzielen.

Beaulieu Technical Textiles wird an Fonds verkauft, die von RCP mit Sitz in München beraten werden. RCP ist eine unabhängige, internationale Private-Equity-Gesellschaft, die branchenübergreifend in Europa investiert. Ihr Schwerpunkt liegt auf Sondersituationen und Transformationsumgebungen, insbesondere auf Unternehmensausgliederungen. RCP entwickelt und transformiert aktiv Unternehmen durch Leistungsverbesserungen und Buy-and-Build-Strategien.

Die Beaulieu International Group gibt den Verkauf ihres Geschäftsbereichs für technische Textilien in Europa bekannt, der unter dem Firmennamen Beaulieu Technical Textiles (BTT) bekannt ist.

In den letzten Jahren hat die B.I.G. ihr Portfolio gründlich auf seine strategische Eignung hin überprüft. Dieser disziplinierte Ansatz im Portfoliomanagement ermöglicht es der B.I.G., ihre Ressourcen effektiver einzusetzen und höhere Renditen zu erzielen.

Beaulieu Technical Textiles wird an Fonds verkauft, die von RCP mit Sitz in München beraten werden. RCP ist eine unabhängige, internationale Private-Equity-Gesellschaft, die branchenübergreifend in Europa investiert. Ihr Schwerpunkt liegt auf Sondersituationen und Transformationsumgebungen, insbesondere auf Unternehmensausgliederungen. RCP entwickelt und transformiert aktiv Unternehmen durch Leistungsverbesserungen und Buy-and-Build-Strategien.

Michael Nier, Partner und Head of Operations bei RCP, erklärt: "Wir sehen in BTT trotz der jüngsten Herausforderungen ein großes Potenzial. Wie schon bei unseren erfolgreichen Transformationen von PowerTech Converter, Axicom und SIK Peitz werden wir die notwendigen Ressourcen, die strategische Ausrichtung und das operative Know-how bereitstellen, um die Rentabilität von BTT wiederherzustellen und langfristiges Wachstum zu fördern. Wir glauben an das Talent und das Engagement des Managements und der Mitarbeiter von BTT und werden gemeinsam daran arbeiten, das Unternehmen zu stärken, neue Möglichkeiten zu erschließen und einen nachhaltigen Weg in die Zukunft zu finden."

Das lokale Management von BTT bleibt an Bord, und die Mitarbeiter werden zu den gleichen Gehalts- und Arbeitsbedingungen übernommen. Beaulieu Technical Textiles hat seinen Sitz in Komen, Belgien, und beschäftigt heute 194 Mitarbeiter.

Finanzielle Einzelheiten der Transaktion werden nicht bekannt gegeben.

Source:

Beaulieu International Group

03.04.2025

Südwesttextil besorgt über Koalitionsverhandlungen und Konjunktur

Südwesttextil blickt mit Sorge auf die Zwischenergebnisse der Koalitionsverhandlungen und den weiteren Umsatzrückgang in der baden-württembergischen Textilindustrie.

Das Jahr 2025 beginnt für die Textilindustrie in Baden-Württemberg genauso herausfordernd wie das alte Jahr endete. Nachdem die Umsätze 2024 auf den niedrigsten Wert der vergangenen zehn Jahre gesunken waren, verzeichnet die Branche einen Umsatzrückgang von 3 % im Vergleich zum Vorjahresmonat. Bereits vor einem Jahr sprach man von einem eindeutig schlechten Jahresstart.

Der Rückgang im Vergleich zum Vorjahr zieht sich dabei durch alle Sparten: der Umsatz im Bereich Spinnerei sank um 8,9 %, im Bereich Textilveredlung um 4,6 % und bei den technischen Textilien um 6,3 %. Diese Entwicklungen haben mittlerweile auch Auswirkungen auf die Beschäftigtenzahlen in der Textilindustrie. Im Januar 2025 waren 5,8 % weniger Mitarbeitende in der Branche tätig als im Januar 2024.

Südwesttextil blickt mit Sorge auf die Zwischenergebnisse der Koalitionsverhandlungen und den weiteren Umsatzrückgang in der baden-württembergischen Textilindustrie.

Das Jahr 2025 beginnt für die Textilindustrie in Baden-Württemberg genauso herausfordernd wie das alte Jahr endete. Nachdem die Umsätze 2024 auf den niedrigsten Wert der vergangenen zehn Jahre gesunken waren, verzeichnet die Branche einen Umsatzrückgang von 3 % im Vergleich zum Vorjahresmonat. Bereits vor einem Jahr sprach man von einem eindeutig schlechten Jahresstart.

Der Rückgang im Vergleich zum Vorjahr zieht sich dabei durch alle Sparten: der Umsatz im Bereich Spinnerei sank um 8,9 %, im Bereich Textilveredlung um 4,6 % und bei den technischen Textilien um 6,3 %. Diese Entwicklungen haben mittlerweile auch Auswirkungen auf die Beschäftigtenzahlen in der Textilindustrie. Im Januar 2025 waren 5,8 % weniger Mitarbeitende in der Branche tätig als im Januar 2024.

Südwesttextil-Hauptgeschäftsführerin Edina Brenner zur aktuellen Lage: „Wir stecken tief in einer Wirtschaftskrise und dies in geopolitisch zunehmend schwieriger Lage. Vor diesem Hintergrund blickt unsere Branche mit großer Sorge auf die Zwischenergebnisse der Koalitionsverhandlungen. Jegliche Ambition für eine echte Wirtschaftswende scheint abhandengekommen zu sein. Damit der Standort Deutschland wieder als zukunftsfähig und attraktiv wahrgenommen wird, brauchen wir wettbewerbsfähige Energiepreise, eine Obergrenze der Sozialabgaben von 40 Prozent, Steuersenkungen mindestens auf den EU-Durchschnitt, Flexibilisierungen des Arbeitsrechts und einen umfassenden, großangelegten Bürokratieabbau. Für Wachstum benötigen wir ebenso einen funktionsfähigen Staat.“

EIM Report 2025 Imgae Jeanologia/
03.04.2025

First global report on the environmental impact of denim finishing

EIM (Environmental Impact Measuring), the leading global platform for measuring the environmental impact of garment finishing—trusted by the world's top brands and textile production centers—presents the "Innovations and Challenges in Denim Finishing: 2024 Report." This pioneering report provides an analysis based on accurate, objective data from over 115,000 denim finishing processes collected through the EIM platform, setting new benchmarks for sustainability in the industry.

The report reveals that 63% of the analyzed processes are already classified as low environmental impact, reflecting a positive shift toward more responsible practices. However, it also highlights critical challenges, such as the high use of hazardous chemicals (24% of processes), particularly pumice stones and potassium permanganate—practices that urgently require safer and more sustainable alternatives due to their negative effects on both the environment and worker health.

EIM (Environmental Impact Measuring), the leading global platform for measuring the environmental impact of garment finishing—trusted by the world's top brands and textile production centers—presents the "Innovations and Challenges in Denim Finishing: 2024 Report." This pioneering report provides an analysis based on accurate, objective data from over 115,000 denim finishing processes collected through the EIM platform, setting new benchmarks for sustainability in the industry.

The report reveals that 63% of the analyzed processes are already classified as low environmental impact, reflecting a positive shift toward more responsible practices. However, it also highlights critical challenges, such as the high use of hazardous chemicals (24% of processes), particularly pumice stones and potassium permanganate—practices that urgently require safer and more sustainable alternatives due to their negative effects on both the environment and worker health.

Progress in water consumption management is also considered, as this remains one of the key environmental challenges for the textile sector. The report shows that the current average water usage in denim finishing is 30 liters per garment—still above the recommended benchmark of 22.5 liters per garment. Effective strategies for reducing water consumption include optimizing rinsing processes, selecting fabrics that require less aggressive treatments, and implementing technologies such as ozone, e-flow, and smart foam systems.

Among the proposed improvements are also the adoption of advanced technologies to reduce chemical use and protect worker health, such as the strategic selection of ZDHC-certified chemicals and the automation and digitalization of manual processes.

Begoña García, creator of the EIM platform and co-author of the report, states: “For years, the textile industry has lacked reliable tools to measure its environmental impact, making data-driven decisions difficult. This report marks a crucial step toward transparency and continuous improvement, showing that technology is key to measuring and reducing environmental impact.”

The report aims to support informed decision-making based on verifiable data, positioning EIM as a global standard essential for transparency and ongoing sustainability improvements in the textile industry.
The full report is available for download and will be updated annually, serving as a vital tool for brands and suppliers to collaborate in reducing their environmental footprint and advancing toward a more responsible and sustainable production model.

Source:

Jeanologia

Im Rahmen des Urwaldprojektes schützt Wohllebens Waldakademie alte Laubwälder, wie hier im Schutzgebiet Rodder. Foto: Wohllebens Waldakademie
Im Rahmen des Urwaldprojektes schützt Wohllebens Waldakademie alte Laubwälder, wie hier im Schutzgebiet Rodder.
03.04.2025

Naturbonus-Förderprogramm: Globetrotter gibt 300.000 Euro

Den Umwelt- und Naturschutz in Deutschland stärken: Das ist das erklärte Ziel des Naturbonus-Förderprogramms, das der Hamburger Outdoor-Ausrüster Globetrotter 2024 ins Leben gerufen hat. Mit der zweiten Auswahlrunde des Naturbonus unterstützt das Unternehmen nun ein Waldschutz-Projekt der Wohllebens Waldakademie, trägt zur Wiedervernässung eines Moores mit der Succow Stiftung bei und fördert nachhaltige Bildung mit der Hamburger Klimaschutzstiftung.

Seit Ende 2023 fließen 1 Prozent der Umsätze der Globetrotter-Clubmitglieder in den Naturbonus-Fördertopf. So stehen pro Jahr bis zu 1 Mio. Euro zur Verfügung, um ausgewählte Natur- und Umweltschutzprojekte in Deutschland zu unterstützen. Auch Bildungsprojekte mit Umweltbezug können von der Förderung profitieren.

Bewerbungen für die nächste Vergaberunde im Sommer 2025 können noch bis zum 18. Mai 2025 eingereicht werden. Über die Vergabe des Naturbonus entscheidet eine siebenköpfige Jury, die unter anderem aus CEO Andreas Vogler, Geschäftsführer Andreas Bartmann sowie weiteren Globetrotter Expert:innen aus den Bereichen Nachhaltigkeit und Öffentlichkeitsarbeit besteht.

Den Umwelt- und Naturschutz in Deutschland stärken: Das ist das erklärte Ziel des Naturbonus-Förderprogramms, das der Hamburger Outdoor-Ausrüster Globetrotter 2024 ins Leben gerufen hat. Mit der zweiten Auswahlrunde des Naturbonus unterstützt das Unternehmen nun ein Waldschutz-Projekt der Wohllebens Waldakademie, trägt zur Wiedervernässung eines Moores mit der Succow Stiftung bei und fördert nachhaltige Bildung mit der Hamburger Klimaschutzstiftung.

Seit Ende 2023 fließen 1 Prozent der Umsätze der Globetrotter-Clubmitglieder in den Naturbonus-Fördertopf. So stehen pro Jahr bis zu 1 Mio. Euro zur Verfügung, um ausgewählte Natur- und Umweltschutzprojekte in Deutschland zu unterstützen. Auch Bildungsprojekte mit Umweltbezug können von der Förderung profitieren.

Bewerbungen für die nächste Vergaberunde im Sommer 2025 können noch bis zum 18. Mai 2025 eingereicht werden. Über die Vergabe des Naturbonus entscheidet eine siebenköpfige Jury, die unter anderem aus CEO Andreas Vogler, Geschäftsführer Andreas Bartmann sowie weiteren Globetrotter Expert:innen aus den Bereichen Nachhaltigkeit und Öffentlichkeitsarbeit besteht.

Weitere Informationen zum Naturbonus sowie zur Bewerbung online unter globetrotter.de/naturbonus.

„In dieser Auswahlrunde haben wir einen besonderen Fokus auf die Themen Klima- und Artenschutz sowie auf nachhaltige Bildung gelegt,“ berichtet Globetrotter CEO Andreas Vogler. „Die drei Projekte haben die Jury rundum überzeugt, denn sie finden Antworten auf aktuelle Herausforderungen, dienen als Positiv-Bespiel für andere und laden zum Mitmachen ein.“

Alle drei Projekte werden mit je 100.000 Euro aus dem Fördertopf unterstützt. Insgesamt wurden so im ersten Jahr des Globetrotter Naturbonus 600.000 Euro an sechs Projekte ausgeschüttet. Auch in diesem Jahr wird der Naturbonus an ausgewählte Umwelt- und Naturschutzprojekte in Deutschland vergeben.

Wohllebens Waldakademie – Die jungen Wilden
Wohllebens Waldakademie hat sich den Themen Waldschutz und Umweltbildung verschrieben. Mit ihrem Urwaldprojekt konzentriert sich die Waldakademie auf den Schutz alter Laubwälder. Denn gerade diese Wälder leisten einen wichtigen Beitrag zur Biodiversität und sind in der Lage, große Mengen an CO2 zu speichern. Mit dem Geld aus dem Naturbonus können 32.603 qm Waldfläche in der Gemeinde Rodder in der Vulkaneifel für 50 Jahre unter Schutz gestellt werden. Das Gebiet zeichnet sich durch große Eichen, majestätische Buchen und knorrige Hainbuchen aus und bietet mit hohem Totholzvorkommen zahlreichen Insekten, Flechten und Moosen ein Zuhause.
 
Hamburger Klimaschutzstiftung – Urban Gardening Generation
Kindern und Jugendlichen durch Urban Gardening die Themen Klimaschutz und Biodiversität, gesunde Ernährung und Ernährungssicherheit näher zu bringen – das ist das erklärte Ziel des Projektes „Urban Gardening Generation“ der Hamburger Klimaschutzstiftung für Bildung und Nachhaltigkeit – ein besonderer Fokus soll dabei auf Kinder und Jugendliche aus benachteiligten Familien gelegt werden. Die Stiftung engagiert sich für nachhaltige Bildung mit besonderem Fokus auf Klimaschutz und betreibt mit Gut Karlshöhe einen Lern- und Erlebnisort, der offen für alle Hamburger:innen ist.
 
Succow-Stiftung -#MoorMussNass
Trockengelegte Moore setzen große Mengen an klimaschädlichem CO2 frei und bieten nur wenigen Tier- und Pflanzenarten einen Lebensraum. Das ändert die Succow Stiftung mit ihren Projekten zum Moorschutz: Unter dem Motto #MoorMussNass vernässen die Stiftung das seit dem 18. Jahrhundert trockengelegte Sernitzmoor nahe Angermünde in Brandenburg wieder. Dabei wird eng mit Landwirten zusammengearbeitet, um so Klimaschutz und Landwirtschaft, Artenschutz und Moorschutz miteinander in Einklang zu bringen.

Source:

Globetrotter

The eAFK Big V multi-spindle texturing machine is a central component of the Oerlikon Barmag product brand for manufacturing high-quality, high-titer yarns. Photo: Oerlikon Barmag
The eAFK Big V multi-spindle texturing machine is a central component of the Oerlikon Barmag product brand for manufacturing high-quality, high-titer yarns.
03.04.2025

Barmag: Focusing on sustainability with its DTY solutions

With a clear focus on sustainability, Barmag, a subsidiary of the Swiss Oerlikon Group, is presenting comprehensive solutions from its product brands Oerlikon Barmag and Oerlikon Neumag for DTY and carpet yarn production at the Morocco Stitch & Tex Expo in Casablanca. From May 13 to 15, trade visitors can talk to experts from Barmag and the joint venture BB Engineering (BBE) at the Unionmatex booth (booth B4) to get an idea of the portfolio of the chemical fiber machine manufacturer.

Sustainable and efficient – the production of DTY yarns
Oerlikon Barmag offers a wide range of DTY machine configurations for the efficient and sustainable production of high-quality textured yarns made of various polymers – from polyester and polyamide to polypropylene, PLA and PTT. The modular machines – whether manual or automatic – produce yarns for excellent downstream processing at optimal OPEX costs.

With a clear focus on sustainability, Barmag, a subsidiary of the Swiss Oerlikon Group, is presenting comprehensive solutions from its product brands Oerlikon Barmag and Oerlikon Neumag for DTY and carpet yarn production at the Morocco Stitch & Tex Expo in Casablanca. From May 13 to 15, trade visitors can talk to experts from Barmag and the joint venture BB Engineering (BBE) at the Unionmatex booth (booth B4) to get an idea of the portfolio of the chemical fiber machine manufacturer.

Sustainable and efficient – the production of DTY yarns
Oerlikon Barmag offers a wide range of DTY machine configurations for the efficient and sustainable production of high-quality textured yarns made of various polymers – from polyester and polyamide to polypropylene, PLA and PTT. The modular machines – whether manual or automatic – produce yarns for excellent downstream processing at optimal OPEX costs.

Fancy yarns increasingly in demand
The demand for textiles with special characteristics is continuously increasing. For the production of these effect yarns, such as cotton-like DTY, linen-like DTY or wool-like DTY, Oerlikon Barmag offers a variety of processes and additional components. With its high-quality and flexible technology as well as its detailed knowledge of the yarn path and the required parameter settings, Oerlikon Barmag is the ideal partner for the successful and flexible production as well as the continuous further development of these specialty yarns.

Extended product range for carpet yarns
Thanks to its comprehensive knowledge of all relevant technologies in manmade fiber spinning, Oerlikon Barmag is the only manufacturer worldwide that can expand its range for the production of carpet yarns. The system concept, based on a POY and texturing process, is designed for the carpet and home textile sector and produces particularly soft and bulky polyester threads with BCF-like properties. The aim is to produce yarns with a titer of up to 1300dtex and over 1000 filaments, such as 1300dtex f1152, 660dtex f1152 and 990dtex f768. The machine concept includes the well-known WINGS HD POY winder and the eAFK Big-V texturing machine.

Innovative bicomponent BCF yarn for the carpet market
Quality, efficiency and performance – with its latest development in the field of bicomponent yarns for carpet production, Barmag's product brand Oerlikon Neumag is meeting the carpet market's demand for innovative BCF yarns. The new BICO-BCF yarn is characterized by a richer and higher volume and simultaneously significantly reduces the raw material consumption during carpet manufacturing.

VarioFil® – versatile compact spinning system for diverse applications and specialties
The VarioFil® system from BBE is ideal for a broad range of products, whether it be carpets, upholstery fabrics, fashion, sports, seat belts or airbags. This compact turnkey spinning line is particularly suitable for producers of small batches or specialized products. It flexibly processes various polymers such as PET, PP, PA 6, PA 6.6 and PBT. In combination with Oerlikon Barmag texturing machines, a wide range of textile standard yarns as well as textured yarns with BCF-like properties can be produced.

The VarioFil® R+ enables the direct recycling and processing of PET bottle flakes and PET waste from the start-up process into POY. This sustainable machine concept offers a high degree of product flexibility, including the production of spun-dyed yarn.

JeTex® air texturing offers a versatile product portfolio
BB Engineering also offers flexible solutions for the subsequent texturing of yarns. The JeTex® air texturing system perfectly complements the Oerlikon Barmag DTY systems and expands the product portfolio to include high-quality ATY based on POY and FDY for various textile applications. The centerpiece of the system is the texturing box developed by BB Engineering, which ensures gentle yarn treatment with reliable texturing effects and production efficiency.

“From waste to value” with VacuFil and Visco
BBE's VacuFil PET recycling system transforms textile waste into high-quality rPET melt. The technology is based on decades of experience in extrusion, filtration and spinning and combines gentle large-area filtration with targeted IV control. VacuFil processes various input materials, from bottle flakes to production waste and post-consumer waste. The patented Visco+ component removes volatile contaminants and automatically regulates the IV. The recycled melt can be added to the main melt stream, pelletized into chips or fed directly back into the spinning mill. The VacuFil system is modular and flexibly adaptable to customer needs.

Source:

Oerlikon Barmag

03.04.2025

US-Zölle: BVMed fordert Ausnahmeregelung für Medizinprodukte

Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) kritisiert, dass die angekündigten US-Zollmaßnahmen bislang keine Ausnahmeregelungen für Medizinprodukte vorsehen. „Zölle und Handelsbeschränkungen für medizinische Produkte stellen einen Bruch mit der bisherigen Praxis dar, Medizinprodukte aus humanitären Gründen von handelspolitischen Maßnahmen auszunehmen“, so BVMed-Geschäftsführer und Vorstandsmitglied Dr. Marc-Pierre Möll. Der deutsche MedTech-Verband fordert daher, MedTech-Produkte und wichtige Komponenten von allen geplanten Zoll- und Handelsbeschränkungen auszunehmen.

Medizinprodukte aus Deutschland sind von den aktuell eingeführten US-Zöllen auf EU-Produkte in Höhe von 20 Prozent betroffen. Viele MedTech-Unternehmen verbauen in ihren Produkten zudem Komponenten aus Stahl und Aluminium, was sie direkt dem erhöhten Steuersatz von 25 Prozent aussetzt.

Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) kritisiert, dass die angekündigten US-Zollmaßnahmen bislang keine Ausnahmeregelungen für Medizinprodukte vorsehen. „Zölle und Handelsbeschränkungen für medizinische Produkte stellen einen Bruch mit der bisherigen Praxis dar, Medizinprodukte aus humanitären Gründen von handelspolitischen Maßnahmen auszunehmen“, so BVMed-Geschäftsführer und Vorstandsmitglied Dr. Marc-Pierre Möll. Der deutsche MedTech-Verband fordert daher, MedTech-Produkte und wichtige Komponenten von allen geplanten Zoll- und Handelsbeschränkungen auszunehmen.

Medizinprodukte aus Deutschland sind von den aktuell eingeführten US-Zöllen auf EU-Produkte in Höhe von 20 Prozent betroffen. Viele MedTech-Unternehmen verbauen in ihren Produkten zudem Komponenten aus Stahl und Aluminium, was sie direkt dem erhöhten Steuersatz von 25 Prozent aussetzt.

„Die eingeführten Zölle haben voraussichtlich erhebliche Auswirkungen auf die deutsche Medizintechnik-Branche“, befürchtet der BVMed. Die USA sind einer der wichtigsten Exportmärkte für deutsche Medizintechnikprodukte. Die Zölle könnten zu erhöhten Kosten für Hersteller und Endverbraucher führen, Lieferketten destabilisieren und den Marktzugang für essenzielle Medizinprodukte erschweren. Schon jetzt ist die Branche mit einer Vielzahl von Herausforderungen konfrontiert, wie etwa Lieferkettenunterbrechungen und Preissteigerungen bei Rohstoffen. Die Zölle könnten diese Probleme weiter verschärfen und zu einer Erhöhung der Produktions- und Endverbraucherkosten führen.

„Wir fordern sowohl die US- als auch die EU-Seite auf, Medizinprodukte als essenzielle humanitäre Güter nicht in handelspolitische Auseinandersetzungen einzubeziehen. Die Branche ist auf reibungslose, globale Lieferketten angewiesen, um die kontinuierliche Versorgung mit lebenswichtigen Produkten sicherzustellen. Zölle gefährden diesen freien Warenverkehr und treiben die Kosten für die Branche in die Höhe. Medizinprodukte sollten daher nicht durch direkte oder indirekte Zollmaßnahmen belastet werden.

Source:

Bundesverband Medizintechnologie BVMed

02.04.2025

Board member Walter Bickel leaves Lenzing

The Lenzing Group, a leading provider of regenerated cellulose fibers for the textile and nonwoven industries, announces personnel changes in the company’s Managing Board. The Supervisory Board of Lenzing AG and Dr. Walter Bickel, Chief Transformation Officer of Lenzing AG, have mutually agreed to end the temporary mandate of Mr. Bickel and that Mr. Bickel will step down from his operational activities at the end of March 2025.

Mr. Bickel was appointed to the Managing Board of Lenzing AG as of April 15, 2024 to strengthen the Lenzing Managing Board and to be responsible for the further development and implementation of the performance program. Under his leadership, a significant overachievement of the planned contributions from the performance program could be realized. The basis for future significant improvement steps is established, and the program has been structured in a way that it can now be continued by Lenzing AG seamlessly.

The Lenzing Group, a leading provider of regenerated cellulose fibers for the textile and nonwoven industries, announces personnel changes in the company’s Managing Board. The Supervisory Board of Lenzing AG and Dr. Walter Bickel, Chief Transformation Officer of Lenzing AG, have mutually agreed to end the temporary mandate of Mr. Bickel and that Mr. Bickel will step down from his operational activities at the end of March 2025.

Mr. Bickel was appointed to the Managing Board of Lenzing AG as of April 15, 2024 to strengthen the Lenzing Managing Board and to be responsible for the further development and implementation of the performance program. Under his leadership, a significant overachievement of the planned contributions from the performance program could be realized. The basis for future significant improvement steps is established, and the program has been structured in a way that it can now be continued by Lenzing AG seamlessly.

The Lenzing Group’s holistic performance program pursues the overarching goal of significantly increasing long-term resilience to crises and greater agility in order to respond to market changes. The program initiatives are primarily aimed at improving EBITDA and generating free cash flow through increased profitability and sustainable cost excellence. Numerous activities are being undertaken to strengthen sales, such as acquiring new customers for the most important fiber types and expanding into new markets, which are already having a positive impact on sales. In addition, the Managing Board expects significant cost savings, of which more than EUR 130 m could already be realized in 2024.

In addition to the positive effects in the 2024 financial year on revenue development (+5.7 % increase in revenue compared to 2023) and earnings development (+30.4 % increase in EBITDA compared to 2023), the performance program also improved free cash flow to EUR 167.0 mn (compared to minus EUR 122.8 mn in 2023). Lenzing AG will continue to consistently implement the ongoing performance program with the aim of achieving annualized cost savings of over EUR 180 mn from the 2025 financial year onwards.

Source:

Lenzing AG

The stand-alone Universal Energy Tower enables the heat from the exhaust air flow of thermal systems to be recovered. Photo Monforts/AWOL
The stand-alone Universal Energy Tower enables the heat from the exhaust air flow of thermal systems to be recovered.
02.04.2025

Monforts: Focus on energy savings at IGATEX 2025

At the forthcoming IGATEX textile machinery exhibition in Karachi, Pakistan, from April 24-26, Monforts will highlight the benefits of its latest Universal Energy Tower.

This stand-alone air/air heat exchanger module enables recovery of the heat from the exhaust air flow of thermal systems such as existing stenters and THERMEX dyeing ranges with infrared predriers, resulting in energy savings of up to 25%, depending on the exhaust air volume and operating temperature.

The Energy Tower has an integrated fresh air fan with speed control. It offers good access to the heat exchanger modules for easy cleaning as well as a large condensate collection tank with a lint filter. Visualisation of real-time temperature and maintenance intervals is also included.

The Universal Energy Tower is one of a series of modular upgrades the company has developed to be added to existing finishing lines already in production, with a significant impact on a manufacturer’s operational costs.

At the forthcoming IGATEX textile machinery exhibition in Karachi, Pakistan, from April 24-26, Monforts will highlight the benefits of its latest Universal Energy Tower.

This stand-alone air/air heat exchanger module enables recovery of the heat from the exhaust air flow of thermal systems such as existing stenters and THERMEX dyeing ranges with infrared predriers, resulting in energy savings of up to 25%, depending on the exhaust air volume and operating temperature.

The Energy Tower has an integrated fresh air fan with speed control. It offers good access to the heat exchanger modules for easy cleaning as well as a large condensate collection tank with a lint filter. Visualisation of real-time temperature and maintenance intervals is also included.

The Universal Energy Tower is one of a series of modular upgrades the company has developed to be added to existing finishing lines already in production, with a significant impact on a manufacturer’s operational costs.

The Matex Eco Applicator is meanwhile an alternative to the conventional padding process for energy-conscious finishing and achieving considerable savings in the energy required for drying treated fabrics. The precise amount of finishing chemical can be applied to the fabric and with less residual moisture after application of only approximately 35%, so that less drying capacity is required in the stenter, which leads to huge energy savings.

Finishing chemicals can be evenly applied on either or both sides of the fabric, and two separate treatments can be applied to front and back.

This makes the unit ideal for the production of, for example, double-performance hydrophobic/hydrophilic fabrics for professional clothing, as well as the over dyeing or finishing of denim fabrics.

More information:
Igatex Pakistan energy saving
Source:

Monforts/AWOL

Christoph Wöss Foto EREMA
Christoph Wöss
02.04.2025

EREMA: New Global Sales Director

The Austrian specialist in plastics recycling systems and components, EREMA, has appointed a long-time employee as Global Sales Director: Christoph Wöss, previously Business Development Manager for the Bottle division, will take over the newly created position within the EREMA management team on April 1, 2025.

Christoph Wöss has been part of the EREMA Group for 24 years and possesses in-depth market knowledge. With his extensive experience, he is well-versed in the international markets and the specific requirements of the plastic recycling industry. In his new role, he will manage EREMA’s global sales activities and drive the company’s strategic development in the global market. In this context, Christoph Wöss will lead the international sales team and work closely with EREMA's global subsidiaries to strengthen the company's market presence.

The Austrian specialist in plastics recycling systems and components, EREMA, has appointed a long-time employee as Global Sales Director: Christoph Wöss, previously Business Development Manager for the Bottle division, will take over the newly created position within the EREMA management team on April 1, 2025.

Christoph Wöss has been part of the EREMA Group for 24 years and possesses in-depth market knowledge. With his extensive experience, he is well-versed in the international markets and the specific requirements of the plastic recycling industry. In his new role, he will manage EREMA’s global sales activities and drive the company’s strategic development in the global market. In this context, Christoph Wöss will lead the international sales team and work closely with EREMA's global subsidiaries to strengthen the company's market presence.

Source:

EREMA

02.04.2025

Landesagentur für die Zuwanderung von Fachkräften ist "wichtiges Signal "

Schnell, zentral und digital: Südwesttextil begrüßt Umsetzung der Landesagentur für die Zuwanderung von Fachkräften.

Mit der Umsetzung der Landesagentur für die Zuwanderung von Fachkräften wird die digitale Antragstellung des beschleunigten Fachkräfteverfahrens ermöglicht, sodass Unternehmen und Ausländerbehörden deutlich entlastet werden sollen. Die Verantwortlichkeit ist zwischen dem Regierungspräsidium Stuttgart – für Gesundheitsberufe – und dem Regierungspräsidium Karlsruhe – für alle anderen Berufsgruppen – aufgeteilt.

Als Wirtschafts- und Arbeitgeberverband hat Südwesttextil bereits die Einigung auf Eckpunkte im Frühjahr 2024 begrüßt und gleichzeitig eine schnelle Umsetzung und die entsprechende Ausstattung mit Ressourcen gefordert. Vor dem Hintergrund, dass Haushaltsmittel und Stellen im Dezember 2024 bewilligt wurden, begrüßt der Wirtschafts- und Arbeitgeberverband die Umsetzung innerhalb des ersten Quartals 2025.

Schnell, zentral und digital: Südwesttextil begrüßt Umsetzung der Landesagentur für die Zuwanderung von Fachkräften.

Mit der Umsetzung der Landesagentur für die Zuwanderung von Fachkräften wird die digitale Antragstellung des beschleunigten Fachkräfteverfahrens ermöglicht, sodass Unternehmen und Ausländerbehörden deutlich entlastet werden sollen. Die Verantwortlichkeit ist zwischen dem Regierungspräsidium Stuttgart – für Gesundheitsberufe – und dem Regierungspräsidium Karlsruhe – für alle anderen Berufsgruppen – aufgeteilt.

Als Wirtschafts- und Arbeitgeberverband hat Südwesttextil bereits die Einigung auf Eckpunkte im Frühjahr 2024 begrüßt und gleichzeitig eine schnelle Umsetzung und die entsprechende Ausstattung mit Ressourcen gefordert. Vor dem Hintergrund, dass Haushaltsmittel und Stellen im Dezember 2024 bewilligt wurden, begrüßt der Wirtschafts- und Arbeitgeberverband die Umsetzung innerhalb des ersten Quartals 2025.

„Für die Unternehmen der baden-württembergischen Textil- und Bekleidungsindustrie ist der Start der Landesagentur ein wichtiges, positives Signal. Nun steht eine zentrale und digitale Anlaufstelle zur Verfügung, die hoffentlich auch durch eine Beschleunigung der Verfahren die Willkommenskultur stärkt und damit die Attraktivität des Standorts für ausländische Fachkräfte erhöht“, so Hauptgeschäftsführerin Edina Brenner. „Auch Angebote wie der Quick-Check und die begleitende Beratung in den Bereichen Aufenthaltsrecht und Berufsanerkennung sind wichtig. Die Ressourcen müssen aber auch kontinuierlich gestärkt, der Mehrwert und die Zielgenauigkeit der Angebote überprüft und in engem Kontakt mit der Wirtschaft weiterentwickelt werden.“

Source:

Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie

02.04.2025

Solvay to reduce its transportation carbon footprint in Brazil

The initiative will deploy 60 vehicles by 2030, aiming for a 90% reduction in Cavalinho’s fleet transport carbon emissions.

Solvay is advancing its sustainability efforts by partnering with Cavalinho, the leading road transport provider for its operations in Brazil. This collaboration aims to reduce the carbon footprint of Solvay's operations in Paulínia, the largest chemical complex in Brazil, which produces over 1.2 million tons of chemicals annually. Solvay will be one the first companies in Brazil to adopt biofuel-powered trucks for transportation, supporting its goal of cutting scope 3 emissions by 20% by 2030.

The project, launched on April 1, 2025, at Solvay's Paulínia site, will start operations in 2026 with an initial fleet of 20 vehicles, each with a range of 650 km. To achieve a 90% reduction in Cavalinho’s transport carbon emissions, the fleet will grow to 60 vehicles by 2030. This strategic move addresses Brazil's infrastructure challenges for long-haul electric truck travel, offering a sustainable alternative through biofuel.

The initiative will deploy 60 vehicles by 2030, aiming for a 90% reduction in Cavalinho’s fleet transport carbon emissions.

Solvay is advancing its sustainability efforts by partnering with Cavalinho, the leading road transport provider for its operations in Brazil. This collaboration aims to reduce the carbon footprint of Solvay's operations in Paulínia, the largest chemical complex in Brazil, which produces over 1.2 million tons of chemicals annually. Solvay will be one the first companies in Brazil to adopt biofuel-powered trucks for transportation, supporting its goal of cutting scope 3 emissions by 20% by 2030.

The project, launched on April 1, 2025, at Solvay's Paulínia site, will start operations in 2026 with an initial fleet of 20 vehicles, each with a range of 650 km. To achieve a 90% reduction in Cavalinho’s transport carbon emissions, the fleet will grow to 60 vehicles by 2030. This strategic move addresses Brazil's infrastructure challenges for long-haul electric truck travel, offering a sustainable alternative through biofuel.

This initiative is part of Paulínia's broader sustainability push. Solvay recently announced a climate project to replace two-thirds of the steam produced in its boilers, currently using fossil natural gas, with a biomass boiler initiative. Since 2005, the Paulínia site has achieved a 95% CO₂ reduction, which will reach 97% by 2027 with the biomass initiative.

More information:
Cavalinho Solvay Carbon Footprint
Source:

Solvay

02.04.2025

Ontex completes divestment of its Brazilian business to Softys

Ontex Group NV, a leading international developer and producer of personal care products, announces that it has completed the divestment of its Brazilian business activities to Softys S.A., a personal hygiene company with operations across Latin America and a wholly-owned subsidiary of Empresas CMPC S.A., headquartered in Chile.

The transaction includes Ontex’s business in Brazil and its manufacturing facility in Senador Canedo in the State of Goiás. The business develops, manufactures, commercializes and distributes diapers and pants for the baby care market under the PomPom, Cremer, Sapeka and Turma da Mônica brands, as well as for the adult care market under the Bigfral brand. It employs approximately 1,400 employees.

Ontex Group NV, a leading international developer and producer of personal care products, announces that it has completed the divestment of its Brazilian business activities to Softys S.A., a personal hygiene company with operations across Latin America and a wholly-owned subsidiary of Empresas CMPC S.A., headquartered in Chile.

The transaction includes Ontex’s business in Brazil and its manufacturing facility in Senador Canedo in the State of Goiás. The business develops, manufactures, commercializes and distributes diapers and pants for the baby care market under the PomPom, Cremer, Sapeka and Turma da Mônica brands, as well as for the adult care market under the Bigfral brand. It employs approximately 1,400 employees.

Gustavo Calvo Paz, CEO of Ontex, said: “Reaching this milestone allows us to focus further on our retailer brands and healthcare in Europe and North America, where we have significant growth drivers for the future. Moreover, the proceeds from the sale will further reduce our indebtedness, putting us in an even stronger position to further execute our transformation. I am convinced that Softys is well placed to take the business forward, enabled by the talent and expertise of our teams.“

Aggregate net cash proceeds received at closing, net of cash/debt disposed, are €81 million, after the impact of tax-related and transaction costs, hedging expenses, as well as provisional balance sheet adjustments. On top of this amount, €18 million* will be put in escrow at closing.  The divestment proceeds will be used to reduce Ontex’s outstanding gross financial debt further.

More information:
Ontex Group NV
Source:

Ontex Group NV

Peter C. Dumont Foto MUNICH FABRIC START Exhibitions GmbH
Peter C. Dumont
02.04.2025

MUNICH FABRIC START Exhibitions GmbH mit neuem Führungsteam

Die internationale Fabric Trade Show MUNICH FABRIC START mit den Show-in-Show-Formaten BLUEZONE, KEYHOUSE und THE SOURCE stellt sich mit neuer Führungsspitze auf. Der bisherige Geschäftsführer, Sebastian Klinder, ist zu Mitte März 2025 ausgeschieden.
 
Als neue Geschäftsführer hat die MUNICH FABRIC START Exhibitions GmbH Peter C. Dumont (54) und Florian Klinder (44) berufen. Peter C. Dumont wird als Marketing- und Vertriebsexperte unter anderem die Internationalisierung sowie Digitalisierung weiterentwickeln. Florian Klinder bringt langjährige Branchenerfahrung als Geschäftsführer der Textilagentur Klinder GmbH und die Nähe zum Markt mit. Er wird sich unter anderem dem Ausbau von Kooperationen widmen. Frank Junker (60) bleibt als Creative Director und Gesellschafter der MUNICH FABRIC START Exhibitions GmbH aktiv und steht mit seiner umfassenden Event- und Messeexpertise weiterhin zur Seite.

Die internationale Fabric Trade Show MUNICH FABRIC START mit den Show-in-Show-Formaten BLUEZONE, KEYHOUSE und THE SOURCE stellt sich mit neuer Führungsspitze auf. Der bisherige Geschäftsführer, Sebastian Klinder, ist zu Mitte März 2025 ausgeschieden.
 
Als neue Geschäftsführer hat die MUNICH FABRIC START Exhibitions GmbH Peter C. Dumont (54) und Florian Klinder (44) berufen. Peter C. Dumont wird als Marketing- und Vertriebsexperte unter anderem die Internationalisierung sowie Digitalisierung weiterentwickeln. Florian Klinder bringt langjährige Branchenerfahrung als Geschäftsführer der Textilagentur Klinder GmbH und die Nähe zum Markt mit. Er wird sich unter anderem dem Ausbau von Kooperationen widmen. Frank Junker (60) bleibt als Creative Director und Gesellschafter der MUNICH FABRIC START Exhibitions GmbH aktiv und steht mit seiner umfassenden Event- und Messeexpertise weiterhin zur Seite.

Strategische Ausrichtung
In den vergangenen Jahren hat sich die MUNICH FABRIC START zu einer One-Stop-Sourcing-Lösung für europäische Designer, Produktverantwortliche und Modemacher entwickelt. Kooperationen, Internationalisierung, Innovation und Nachhaltigkeit – das sind die strategischen Themen, auf die das neue Führungsteam für die künftige Ausrichtung der Messe weiterhin setzt.
 
Als nächstes wird dies auf der kommenden VIEW Premium Selection im Dampfdom Motorworld München zu entdecken sein. Am 1. und 2. Juli 2025 zeigt die VIEW Premium Selection eine sorgfältig kuratierte Kollektionsauswahl namhafter internationaler Premium-Weber und Hersteller von Textilien und Zutaten. Zu sehen sind die neuesten Materialentwicklungen und Kollektionen für Autumn.Winter 26/27. Die Veranstalter rechnen aufgrund der positiven Resonanz mit mehr Ausstellern als im Vorjahr.
 
Am 2. und 3. September 2025 folgt dann die MUNICH FABRIC START mit über 1.000 Kollektionen mit den Fabric Trends und Materialneuheiten der wichtigsten internationalen Stoff- und Zutatenhersteller für Autumn.Winter 26/27. Zum gleichen Zeitpunkt finden die internationale Denim Trade Show BLUEZONE und der Innovationshub KEYHOUSE statt.

Source:

 MUNICH FABRIC START Exhibitions GmbH

02.04.2025

BVMed unterstützt DIN-Arbeiten an einem Ökobilanz-Standard

Das deutsche Normungsinstitut DIN hat einen neuen Normungsausschuss für die Erarbeitung eines Standards für die Berechnung von „Life-Cycle-Assessments“ (kurz: LCA, Deutsch: Lebenszyklus-Analysen) bzw. Ökobilanzen gegründet. Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) begrüßt die DIN-Arbeiten an einem LCA-Standard als „sinnvolles und äußerst wichtiges Projekt für die medizinischen Einrichtungen und die Medizinprodukte-Unternehmen“, so BVMed-Geschäftsführer und Vorstandsmitglied Dr. Marc-Pierre Möll. Medizinische Einrichtungen sollten daher mit Abfragen von LCA-Daten bis zur Veröffentlichung einer Norm warten.

Das deutsche Normungsinstitut DIN hat einen neuen Normungsausschuss für die Erarbeitung eines Standards für die Berechnung von „Life-Cycle-Assessments“ (kurz: LCA, Deutsch: Lebenszyklus-Analysen) bzw. Ökobilanzen gegründet. Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) begrüßt die DIN-Arbeiten an einem LCA-Standard als „sinnvolles und äußerst wichtiges Projekt für die medizinischen Einrichtungen und die Medizinprodukte-Unternehmen“, so BVMed-Geschäftsführer und Vorstandsmitglied Dr. Marc-Pierre Möll. Medizinische Einrichtungen sollten daher mit Abfragen von LCA-Daten bis zur Veröffentlichung einer Norm warten.

Lebenszyklus-Analysen von Produkten spielen im Rahmen der Anforderungen der CSRD-Berichtspflichten für Gesundheitseinrichtungen eine immer größere Rolle. Darüber hinaus ist 2024 die EU-Ökodesignverordnung („Ecodesign for Sustainable Products Regulation“, kurz: ESPR) in Kraft getreten. Die ESPR enthält einen Verweis auf die Empfehlung der EU-Kommission 2021/2279 zur „Anwendung der Methoden für die Berechnung des Umweltfußabdrucks zur Messung und Offenlegung der Umweltleistung von Produkten und Organisationen entlang ihres Lebenswegs“. Ziel ist die Quantifizierung potenzieller Umweltauswirkungen eines Produktes.

In der Praxis werden LCA-Daten bereits zunehmend abgefragt. Das Problem: Die Abfragen unterscheiden sich erheblich je nach medizinischer Einrichtung. Zudem gibt es keine einheitliche Berechnungsgrundlage für Medizinprodukte-Unternehmen. Es besteht somit keine Vergleichbarkeit der Daten. „Eine standardisierte und international anwendbare Ökobilanz könnte Abhilfe schaffen und fundierte Kaufentscheidungen auf Basis der Umweltauswirkungen ermöglichen. Dieser Ansatz wurde nicht zuletzt von der EU-Kommission im Clean Industrial Deal befürwortet“, so BVMed-Nachhaltigkeitsexpertin Clara Allonge.

Nach Angaben des DIN, kann ein Standard für LCA-Berechnungen für aktive und nicht-aktive Medizinprodukte sowie Pharmaprodukte helfen,

  • der Öffentlichkeit einen Leitfaden für die einheitliche Berechnung bereitzustellen,
  • das Verständnis für LCA zu stärken und Fehlkommunikation zu vermeiden;
  • die Verifikation der Berechnung zu erleichtern und eine Verlässlichkeit sicherzustellen;
  • Vorteile für ein genaueres CSRD-Reporting für Gesundheitseinrichtungen zu schaffen;
  • bestehende Lücken für den medizinischen Bereich (in Ergänzung zu u. a. ISO 14040 und ISO 14044) zu schließen.

Aus diesem Grund hat das DIN am 21. März 2025 gemeinsam mit Vertreterinnen und Vertretern aus der Medizintechnik- und Pharmabranche, Wissenschaft und Forschung sowie NGOs den DIN-Ausschuss „NA 176-01-10 A zu Ökobilanzen für Medizinprodukte und Pharmaprodukte“ neu gegründet. Der BVMed unterstützt diese Initiative.

Ziel sollte es aus Sicht des BVMed sein, möglichst schnell einen ersten Entwurf zu erarbeiten, so dass dieser zeitnah an die nächste internationale Ebene (EN/ISO) weitergereicht werden kann.

Source:

Bundesverband Medizintechnologie BVMed

Dr. Lorenza Sartorelli Photo CHT Group
01.04.2025

CHT Group: New Chief Operating Officer

The CHT Group announced the appointment of Dr. Lorenza Sartorelli as the new Chief Operating Officer (COO). With this appointment, Dr. Lorenza Sartorelli completes the management board consisting of Dr. Christian Rink (CFO) and Eva Baumann (CEO).

With the now complete management team, the CHT Group is continuing its strategic realignment. As COO, Lorenza Sartorelli will focus her responsibilities on the sustainable global alignment of the CHT Group's operational functions.

Dr. Lorenza Sartorelli has extensive experience and an international career in the chemical industry. She has held various management positions at renowned companies, most recently at Evonik, where she demonstrated her expertise in the areas of operations management, strategic planning and process optimization.

Dr. Lorenza Sartorelli holds a degree in Chemical Engineering from the University of Padua and a PhD from the Technical University of Hamburg-Harburg. Her career includes positions at Roche and Evonik, where she was instrumental in optimizing production processes and increasing efficiency.

The CHT Group announced the appointment of Dr. Lorenza Sartorelli as the new Chief Operating Officer (COO). With this appointment, Dr. Lorenza Sartorelli completes the management board consisting of Dr. Christian Rink (CFO) and Eva Baumann (CEO).

With the now complete management team, the CHT Group is continuing its strategic realignment. As COO, Lorenza Sartorelli will focus her responsibilities on the sustainable global alignment of the CHT Group's operational functions.

Dr. Lorenza Sartorelli has extensive experience and an international career in the chemical industry. She has held various management positions at renowned companies, most recently at Evonik, where she demonstrated her expertise in the areas of operations management, strategic planning and process optimization.

Dr. Lorenza Sartorelli holds a degree in Chemical Engineering from the University of Padua and a PhD from the Technical University of Hamburg-Harburg. Her career includes positions at Roche and Evonik, where she was instrumental in optimizing production processes and increasing efficiency.

Dr. Lorenza Sartorelli on her new role: "I am looking forward to further advancing the path CHT has already taken to become a unique provider of sustainable and sustainably produced specialty chemicals. The consistent focus of my role on operational excellence, digitalization and sustainability speaks for itself. Together with Eva Baumann and Christian Rink, I will align the operational side of CHT holistically with the three dimensions of People, Planet and Performance."

Source:

CHT Group

Filtrex in Vienna Photo Edana
01.04.2025

FILTREX™ 2025 in Vienna with Discussions on Filtration and Sustainability

FILTREX™ 2025, EDANA’s flagship event for the filtration industry, wrapped up last week after two dynamic days of discussions, technical advancements, and industry collaboration. This 10th edition brought together more than 100 professionals to explore the latest developments in air and liquid filtration, sustainability, and regulatory challenges.

Industry Insights and Key Conversations
The FILTREX 2025 conference brought together experts from across the filtration industry to discuss innovation, sustainability, and regulatory challenges shaping the sector. The event opened with a keynote by Dr.-Ing. Frank Möbius, Senior Innovation Advisor at UnternehmerTUM and former BMW Group Manager, highlighting the role of Open Innovation in maintaining competitiveness in an evolving market.

FILTREX™ 2025, EDANA’s flagship event for the filtration industry, wrapped up last week after two dynamic days of discussions, technical advancements, and industry collaboration. This 10th edition brought together more than 100 professionals to explore the latest developments in air and liquid filtration, sustainability, and regulatory challenges.

Industry Insights and Key Conversations
The FILTREX 2025 conference brought together experts from across the filtration industry to discuss innovation, sustainability, and regulatory challenges shaping the sector. The event opened with a keynote by Dr.-Ing. Frank Möbius, Senior Innovation Advisor at UnternehmerTUM and former BMW Group Manager, highlighting the role of Open Innovation in maintaining competitiveness in an evolving market.

Throughout the sessions, industry leaders addressed major trends influencing filtration. Dr. Marc Schmidt (AAF-Lufttechnik) explored how economic and social shifts are reshaping filtration markets, while Anthony Lawson (Hengst Filtration) examined the impact of evolving air quality guidelines and PFAS restrictions on filter design. Experts such as Cédric Vallet (Ahlstrom) and Christof Keppler (Gessner) presented innovations in filtration efficiency, carbon footprint reduction, and the development of biodegradable filter media. Meanwhile, Dr. Pero Mićić (FutureManagementGroup AG) offered a strategic framework for future-proofing businesses against industry disruptions.

Spotlight on Sustainability in Filtration
Sustainability took centre stage at FILTREX 2025, with a dedicated round table that saw insights from Oswaldo Anaya (Freudenberg Performance Materials), Cédric Vallet (Ahlstrom), and Bruce Lorange (Hollingsworth & Vose). The discussions focused on how the industry can reduce its environmental impact while still delivering high-performance solutions. Oswaldo Anaya, Product Marketing Manager at Freudenberg Performance Materials, reflected on the event, saying, “I was glad to join this last edition of FILTREX. It confirmed the great things I’d heard from colleagues about previous events. Highly relevant and timely topics for the filtration industry, plus valuable networking in a relaxed setting.”

FILTREX™ Innovation Award 2025
A major highlight of the event was the FILTREX™ Innovation Award, which this year went to Johns Manville for its Evalith® product. Their groundbreaking recycling process transforms HVAC glass microfiber waste into compounded pellets for injection molding, turning waste into durable, second-life products. The award was presented during a Networking Evening Cocktail at Vienna’s Kunsthistorisches Museum, providing an ideal atmosphere for further discussions and potential collaborations.

PFAS-Free Filtration and Industry Innovation
The closing session tackled the critical topic of PFAS-free filtration, revealing solutions like high-performance PFAS-free HEPA media and nanofiber membranes that not only enhance performance but also reduce environmental impact. Industry leaders also discussed upcoming changes in PFAS regulations and the continued push for safer alternatives in the filtration industry.

Looking Ahead
FILTREX™ 2025 firmly established itself as the key event for the filtration industry, providing a platform for knowledge exchange, collaboration, and innovation. As Bruce Lorange, Global Marketing Communications Director at Hollingsworth & Vose, put it: “The recent FILTREX event in Vienna presented a unique opportunity to network, learn, see old friends, and make new ones in the filtration and nonwovens space. The quality of presentations was top-notch—informative and thought-provoking—and the venue provided the perfect backdrop for the thought leaders gathered to take our industry to the next level. A sincere thanks to the EDANA FILTREX team for arranging such an impactful event!”

More information:
Filtrex Edana Filtration Conference
Source:

Edana

Texprocess Photo: Messe Frankfurt / Pietro Sutera
01.04.2025

Techtextil and Texprocess 2026 with strong booking status

High registration numbers with many new exhibitors herald a strong Techtextil and Texprocess 2026. From 21 to 24 April 2026, international suppliers present their innovations at the two leading trade fairs - whether in terms of materials, technologies or sustainability. With an adapted hall layout and new product groups, Techtextil and Texprocess create the best conditions for this.

Turbulent times for the industry: recession, sustainability requirements and geopolitical challenges are putting market participants under pressure with subdued purchasing behaviour, restrained investment or complex process adjustments. The industry's response: innovation and outstanding solutions. Whether new material ideas, efficient processes or sustainable developments: Very important platforms to present these are the world's leading trade fairs Techtextil and Texprocess in Frankfurt. In addition to the familiar big players, an exceptionally large number of new exhibitors will take part in 2026.

High registration numbers with many new exhibitors herald a strong Techtextil and Texprocess 2026. From 21 to 24 April 2026, international suppliers present their innovations at the two leading trade fairs - whether in terms of materials, technologies or sustainability. With an adapted hall layout and new product groups, Techtextil and Texprocess create the best conditions for this.

Turbulent times for the industry: recession, sustainability requirements and geopolitical challenges are putting market participants under pressure with subdued purchasing behaviour, restrained investment or complex process adjustments. The industry's response: innovation and outstanding solutions. Whether new material ideas, efficient processes or sustainable developments: Very important platforms to present these are the world's leading trade fairs Techtextil and Texprocess in Frankfurt. In addition to the familiar big players, an exceptionally large number of new exhibitors will take part in 2026.

Texprocess 2026: Global visibility for world premieres
Exhibitors from all product groups have already registered to take part in Texprocess, the leading trade fair for processing textile and flexible materials. From cutting and sewing to finishing. Among them are Brother Internationale Industriemaschinen, Gütermann (Germany), Morgan Tecnica (Italy), Robotech (Turkey), Sheffield Cutting Equipment (USA), Style3D | Assyst, Veit and Zünd Germany. New exhibitors include Amann (Germany), Coloreel (Sweden), Comelz, Cutting Edge Automation Machines (Italy) or Pathfinder Australia. Driven by automation, digitalisation and AI, exhibitors are developing increasingly efficient solutions - and are thus resonating with the needs of the international market.

Techtextil 2026: realising market potential with innovations
Techtextil is also seeing great booking interest from exhibitors. Among those registered are Concordia Textiles (Belgium), Groz-Beckert (Germany), Klopman International (Italy), Kolon Industries (Korea), Lenzing, Sattler Pro-Tex (Austria), Sioen (Belgium) and Schill+Seilacher (Germany). The many new exhibitors include Dystar Singapore, Indorama Ventures Fibers Germany, Monteiro Ribas (Portugal), TreeToTextile (Sweden) and Woolmark (Germany). The leading trade fair for technical textiles and nonwovens covers the entire spectrum of high-tech textiles. Suppliers meet buyers from a wide range of industries here. They are looking for customised material solutions - whether for the automotive or apparel industry. For the first time, there is a separate area for Textile Chemicals & Dyes in Hall 9.0, which is already in high demand. The new Performance Apparel Textiles area in Hall 9.0 is also attracting great interest. It offers promising synergies: With Fibres & Yarns, manufacturers find their upstream stage in the same hall. In addition, the proximity to Texprocess in Hall 8.0 makes it even more accessible for the apparel industry.
 
Techtextil and Texprocess will be held from 21 to 24 April 2026.

Source:

Messe Frankfurt

Red Tab Foto Levi Strauss & Co.
01.04.2025

Levi’s® baut Direct-to-Consumer-Strategie in Europa aus

Levi Strauss & Co. baut seine Direct-to-Consumer-Strategie in Europa weiter aus und führt das Levi’s® Red Tab™ Member Programm in vier zusätzlichen Märkten ein. Ab sofort sollen auch Kund:innen in Polen, Irland und Dänemark von den exklusiven Vorteilen des Programms profitieren – die Schweiz folgt im Juni. Mit dem Ausbau unterstreicht Levi’s® seinen Anspruch, ein durchgängiges Omnichannel-Shopping-Erlebnis zu schaffen und Kund:innen langfristig an die Marke zu binden.
 
Seit dem Start im Jahr 2020 zählt das Red Tab™ Programm weltweit über 38 Millionen Mitglieder. In Europa ist es nun in insgesamt zwölf Ländern verfügbar: Frankreich, Großbritannien, Deutschland, Italien, Spanien, Niederlande, Belgien, Tschechien, Polen, Dänemark, Irland und ab Juni auch in der Schweiz.
 

Levi Strauss & Co. baut seine Direct-to-Consumer-Strategie in Europa weiter aus und führt das Levi’s® Red Tab™ Member Programm in vier zusätzlichen Märkten ein. Ab sofort sollen auch Kund:innen in Polen, Irland und Dänemark von den exklusiven Vorteilen des Programms profitieren – die Schweiz folgt im Juni. Mit dem Ausbau unterstreicht Levi’s® seinen Anspruch, ein durchgängiges Omnichannel-Shopping-Erlebnis zu schaffen und Kund:innen langfristig an die Marke zu binden.
 
Seit dem Start im Jahr 2020 zählt das Red Tab™ Programm weltweit über 38 Millionen Mitglieder. In Europa ist es nun in insgesamt zwölf Ländern verfügbar: Frankreich, Großbritannien, Deutschland, Italien, Spanien, Niederlande, Belgien, Tschechien, Polen, Dänemark, Irland und ab Juni auch in der Schweiz.
 
Die Mitglieder des Red Tab™ Programms erhalten neben kostenlosem Versand und exklusiven Angeboten auch Zugang zu besonderen Aktionen wie Vorabverkäufen, Geburtstagsüberraschungen oder Member Days mit Events, Reisen oder Konzerttickets in ganz Europa. Programmkern ist ein Coins-System: Für jeden Einkauf sammeln Mitglieder Punkte, die gegen Gutscheine eingelöst werden können – online oder im Store. Die Vorteile gelten länderübergreifend in allen teilnehmenden Märkten.
 
Zusätzlich ermöglicht Levi’s® ein individualisiertes Markenerlebnis: Mitglieder:innen können ihre Interessen im Profil hinterlegen und erhalten dadurch maßgeschneiderte Angebote. Kombiniert mit Services wie Click & Collect, Online-Bestellungen mit Rückgabe im Store oder In-Store-Bestellung mit Lieferung nach Hause, wird das Red Tab™ Programm zur zentralen Schnittstelle zwischen stationärem Handel und digitalem Einkauf – und schafft ein Markenerlebnis, das nahtlos, individuell und lohnenswert ist.
 
„Die Ausweitung unseres Red Tab™ Programms ist ein zentraler Baustein unserer DTC- und Omnichannel-Strategie“, so Leona De Graft, VP E-Commerce Levi Strauss & Co. Europe. „Durch die Verknüpfung von digitalen und stationären Erlebnissen schaffen wir ein nahtloses und attraktives Einkaufserlebnis. Gleichzeitig fördern wir die Markenbindung – etwa durch unseren kostenlosen Tailoring-Service, mit dem Mitglieder ihre Denim-Produkte individualisieren oder reparieren lassen können.“

Source:

Levi Strauss & Co.

01.04.2025

Suominen published Annual Report 2024

Suominen’s Annual Report includes the Report by the Board of Directors including the Sustainability Statement, Financial Statements for 2024, the Auditor’s report, Assurance report on the Sustainability Statement, Corporate Governance Statement, Remuneration Report and Annual review.

Suominen’s sustainability statement is prepared in accordance with the Finnish Accounting Act, European Sustainability Reporting Standards (ESRS) and EU Taxonomy regulation.

Together with the Annual Report, Suominen publishes the Report by the Board of Directors and the Financial Statements as an xHTML file in accordance with European Single Electronic Format (ESEF) reporting requirements. In line with the ESEF requirements, the primary statements have been labeled with iXBRL tags and notes have been labeled with iXBRL block tags. The audit firm Ernst & Young Oy has provided an independent auditor's reasonable assurance report on Suominen’s ESEF Financial Statements. The assurance has been conducted in accordance with International Standard on Assurance Engagements ISAE 3000.

Suominen’s Annual Report includes the Report by the Board of Directors including the Sustainability Statement, Financial Statements for 2024, the Auditor’s report, Assurance report on the Sustainability Statement, Corporate Governance Statement, Remuneration Report and Annual review.

Suominen’s sustainability statement is prepared in accordance with the Finnish Accounting Act, European Sustainability Reporting Standards (ESRS) and EU Taxonomy regulation.

Together with the Annual Report, Suominen publishes the Report by the Board of Directors and the Financial Statements as an xHTML file in accordance with European Single Electronic Format (ESEF) reporting requirements. In line with the ESEF requirements, the primary statements have been labeled with iXBRL tags and notes have been labeled with iXBRL block tags. The audit firm Ernst & Young Oy has provided an independent auditor's reasonable assurance report on Suominen’s ESEF Financial Statements. The assurance has been conducted in accordance with International Standard on Assurance Engagements ISAE 3000.

More information:
Suominen Annual Report
Source:

Suominen