From the Sector

Reset
1121 results
Grafik Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland e.V. (bevh)
06.10.2025

Onlinehandel: Moderates Wachstum im dritten Quartal 2025, Anbieter aus Asien deutlich stärker

Trotz der weiterhin schwachen Konsumstimmung haben Verbraucher zwischen Juli und September 2,8 Prozent mehr für Waren im E-Commerce ausgegeben als im Vorjahreszeitraum. Insgesamt erreichten die Bestellungen im dritten Quartal einen Wert von 17.960 Mio. EUR (drittes Quartal 2024: 17.475 Mio. Euro). „Zwar ist das Wachstum gegenüber dem zweiten Quartal um einen Prozentpunkt zurückgegangen. Doch angesichts einer sinkenden Anschaffungsneigung ist dies ein robustes Ergebnis,“ so Martin Groß-Albenhausen, Stellvertretender Hauptgeschäftsführer des Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland e.V. (bevh).  
 
Onlinekäufe für täglichen Bedarf nehmen unvermindert stark zu 

Trotz der weiterhin schwachen Konsumstimmung haben Verbraucher zwischen Juli und September 2,8 Prozent mehr für Waren im E-Commerce ausgegeben als im Vorjahreszeitraum. Insgesamt erreichten die Bestellungen im dritten Quartal einen Wert von 17.960 Mio. EUR (drittes Quartal 2024: 17.475 Mio. Euro). „Zwar ist das Wachstum gegenüber dem zweiten Quartal um einen Prozentpunkt zurückgegangen. Doch angesichts einer sinkenden Anschaffungsneigung ist dies ein robustes Ergebnis,“ so Martin Groß-Albenhausen, Stellvertretender Hauptgeschäftsführer des Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland e.V. (bevh).  
 
Onlinekäufe für täglichen Bedarf nehmen unvermindert stark zu 
Güter des täglichen Bedarfs konnten mit einem Plus von 8,1 Prozent auf 2.196 Mio. Euro den größten Zuwachs verzeichnen. Drogerie- und Parfümeriesortimente legten dabei mit 11,1 Prozent am stärksten zu. Stetig wächst auch der Kauf von Medikamenten über das Internet. Im dritten Quartal erhöhte sich der Umsatz in dieser Warengruppe um 8,6 Prozent auf 474 Mio. Euro. “E-Commerce wächst gerade in den Kategorien, bei denen noch eine hohe Dichte an stationären Verkaufspunkten besteht. Das zeigt, dass die Verbraucher den Onlinehandel als gleichwertigen Versorger bei allen Produkten betrachten, die sie regelmäßig für den Lebensunterhalt benötigen,” so Groß-Albenhausen. “Verbote für bestimmte Kategorien, wie zuletzt erneut für verschreibungspflichtige Arzneimittel ins Gespräch gebracht, gehen völlig an dieser Realität vorbei.”  
 
Am schwächsten entwickelte sich hingegen der Umsatz mit Computern, Software, Spielen und PC-Zubehör: Hier gaben die Umsätze um 7,7 Prozent nach. Das Warengruppen-Cluster „Unterhaltung“, das neben solchen Artikeln auch Bücher, Medien, Unterhaltungselektronik und Telekommunikationsgeräte umfasst, gab mit -0,3 Prozent auf 5.023 Mio. Euro gegenüber dem dritten Quartal 2024 wieder leicht nach.  
 
Anbieter aus Asien erreichen fast 5 Prozent Umsatzanteil 
Eine Analyse der Herkunft der Anbieter zeigt, dass Unternehmen aus dem asiatischen Markt ihre Umsätze um sieben Prozent und damit mehr als doppelt so stark wie der Gesamtmarkt steigern konnten. Aufgelaufen über neun Monate haben sie ihr Volumen um etwa ein Viertel steigern können. Im dritten Quartal erreichten sie mit einem Anteil von 4,9 Prozent am gesamten E-Commerce-Volumen einen neuen Höchststand. „Dies ist ein Indikator für die anhaltende Sparneigung der Verbraucher, die wir auch in der deutlichen Zunahme der Bestellungen von gebrauchten Waren im Internet erkennen,“ führt Groß-Albenhausen weiter aus. Sogenannte Re-Commerce-Angebote haben im dritten Quartal gegenüber dem Vorjahreszeitraum um 27,6 Prozent zugelegt, seit Jahresbeginn um 28,9 Prozent.  
 
Das starke Wachstum der asiatischen Plattformen macht sich auch in der Erfolgsbilanz der verschiedenen Geschäftsmodelle im E-Commerce bemerkbar. Auf Online-Marktplätzen kauften die Deutschen für insgesamt 9.785 Mio. Euro ein. Das ist ein Wachstum von 4,8 Prozent gegenüber dem dritten Quartal 2024 und bedeutet einen Marktanteil dieses Versendertyps von 54,4 Prozent. Demgegenüber mussten unabhängige Onlinehändler (Pureplayer) leichte Umsatzrückgänge hinnehmen. 
  
Deutlich mehr haben die Deutschen in den Sommermonaten für digital vermarktete Dienstleistungen ausgegeben. Der Onlineverkauf von Tickets, Reisen und anderen Erlebnissen erhöhte sich um 8,1 Prozent auf 3.621 Mio. Euro. 

More information:
Onlinehandel
Source:

Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland e.V. (bevh)

06.10.2025

Italian Textile Machinery Industry at ITMA ASIA + CITME Singapore 2025

100 Italian companies will exhibit at ITMA ASIA + CITME Singapore 2025, taking place from October 28 to 31. With an area of around 4,000 square meters, Italy ranks among the top exhibiting Countries, as in previous editions. 53 Italian exhibitors will show their innovations within the National Sector Groups, organized by ACIMIT (Association of Italian Textile Machinery Manufacturers) and Italian Trade Agency.

ITMA ASIA + CITME show has always been the main showcase for textile machinery manufacturers in Asia, which absorbs 50% of global exports for a value of 8.8 billion euro in 2024. The main world market for textile machinery are China and India, importing textile machines for a total value of 4.3 billion euro.

For Italian manufacturers as well, the Asian market is the top foreign destination. In 2024, Italian exports to Asia amounted to 664 million euro, while in the first six months of 2025 Italian sales to this geographical area grew at 1% rate on the same 2024 period, reaching a value of 317 million euro. China, India, Pakistan, and Bangladesh are the main Asian destinations for Made in Italy machinery.

100 Italian companies will exhibit at ITMA ASIA + CITME Singapore 2025, taking place from October 28 to 31. With an area of around 4,000 square meters, Italy ranks among the top exhibiting Countries, as in previous editions. 53 Italian exhibitors will show their innovations within the National Sector Groups, organized by ACIMIT (Association of Italian Textile Machinery Manufacturers) and Italian Trade Agency.

ITMA ASIA + CITME show has always been the main showcase for textile machinery manufacturers in Asia, which absorbs 50% of global exports for a value of 8.8 billion euro in 2024. The main world market for textile machinery are China and India, importing textile machines for a total value of 4.3 billion euro.

For Italian manufacturers as well, the Asian market is the top foreign destination. In 2024, Italian exports to Asia amounted to 664 million euro, while in the first six months of 2025 Italian sales to this geographical area grew at 1% rate on the same 2024 period, reaching a value of 317 million euro. China, India, Pakistan, and Bangladesh are the main Asian destinations for Made in Italy machinery.

ACIMIT President Marco Salvadè says: “ITMA ASIA+CITME Singapore is a further occasion for Italian textile machinery manufacturers to display its updated technological supply. The choice of Singapore allows Italian exhibitors to engage with many Southeast Asian markets, which are becoming increasingly important manufacturing hubs.”

“Despite geopolitical uncertainties, the significant presence of Italian exhibitors in Singapore confirms the vitality of the Italian textile machinery sector.” confirms Salvadè. “Italian manufacturers at ITMA ASIA+CITME Singapore will show a wide range of advanced solutions, covering the entire textile value chain. Visitors will see digitalization tools that can improve process efficiency and connectivity, automation systems for smarter production and innovations able to reduce environmental impact. In addition, there will be a strong focus on sustainable technologies, with machinery designed to optimize energy and water use, while ensuring high-quality results. Italian manufacturers are committed to combining tradition in textile knowledge with cutting-edge innovation.”

On his side, Giorgio Calveri, Director of ITA Singapore, states: “With 86% of its 2.1 billion euro production exported, Italy’s textile machinery industry confirms its strong international orientation, with Asia as its main market. ITMA Asia + CITME 2025 in Singapore is a strategic opportunity to strengthen Italy’s presence in this key region. With 100 exhibitors coordinated by ACIMIT and supported by ITA, Italy stands as a trusted partner for advanced, sustainable, and competitive technologies.”

More information:
ITMA Asia + CITME Italy ACIMIT
Source:

ACIMIT

06.10.2025

HDE-Konsumbarometer Oktober: Verbesserte Verbraucherstimmung, deutlicher Stimmungsschub bleibt aus

Nachdem sich die Verbraucherstimmung zuletzt erstmals seit Beginn des Jahres spürbar eingetrübt hatte, sind die Verbraucherinnen und Verbraucher im Oktober etwas optimistischer. Das geht aus dem aktuellen Konsumbarometer des Handelsverbandes Deutschland (HDE) hervor. Demnach legt der Index im Vergleich zum Vormonat geringfügig zu. Somit starten die Verbraucher zwar zuversichtlicher in das letzte Quartal des Jahres, doch ein klarer Stimmungsschub ist nicht zu erkennen.

Die leichte Aufhellung der Verbraucherstimmung zeigt sich unter anderem in der etwas besseren Konsumlaune der Verbraucherinnen und Verbraucher. Ihre Anschaffungsneigung erhöht sich gegenüber dem Vormonat, während ihre Sparneigung nahezu unverändert bleibt. Zu beobachten ist beim Ausgabeverhalten eine Verlagerung vom Sparen hin zum Konsumieren. Ein Konsumaufschwung ist dadurch allerdings noch nicht in Sicht. Eine spürbare Erholung des privaten Konsums wird voraussichtlich frühestens im nächsten Jahr einsetzen. Möglicherweise steigt die Konsumlaune auch im Zuge des bevorstehenden Weihnachtsgeschäfts ein wenig.

Nachdem sich die Verbraucherstimmung zuletzt erstmals seit Beginn des Jahres spürbar eingetrübt hatte, sind die Verbraucherinnen und Verbraucher im Oktober etwas optimistischer. Das geht aus dem aktuellen Konsumbarometer des Handelsverbandes Deutschland (HDE) hervor. Demnach legt der Index im Vergleich zum Vormonat geringfügig zu. Somit starten die Verbraucher zwar zuversichtlicher in das letzte Quartal des Jahres, doch ein klarer Stimmungsschub ist nicht zu erkennen.

Die leichte Aufhellung der Verbraucherstimmung zeigt sich unter anderem in der etwas besseren Konsumlaune der Verbraucherinnen und Verbraucher. Ihre Anschaffungsneigung erhöht sich gegenüber dem Vormonat, während ihre Sparneigung nahezu unverändert bleibt. Zu beobachten ist beim Ausgabeverhalten eine Verlagerung vom Sparen hin zum Konsumieren. Ein Konsumaufschwung ist dadurch allerdings noch nicht in Sicht. Eine spürbare Erholung des privaten Konsums wird voraussichtlich frühestens im nächsten Jahr einsetzen. Möglicherweise steigt die Konsumlaune auch im Zuge des bevorstehenden Weihnachtsgeschäfts ein wenig.

Dass sich hingegen die Hoffnung auf eine baldige konjunkturelle Erholung jüngst wieder eingetrübt hat, spiegelt sich auch in den Erwartungen der Verbraucher wider. Zuletzt wurden die Konjunkturprognosen vielfach nach unten korrigiert, auch die Stimmung in der Wirtschaft verschlechterte sich. Die Verbraucherinnen und Verbraucher blicken daher ebenfalls pessimistischer auf die weitere konjunkturelle Entwicklung. Ihre Konjunkturerwartungen sinken im Vergleich zum Vormonat. War mit dem Start der neuen Bundesregierung zunächst die Hoffnung auf ein gesamtwirtschaftliches Wachstum verbunden, schlagen die nicht erfüllten Erwartungen nun in Enttäuschung um. Allerdings beschränkt sich der Pessimismus der Verbraucher auf den konjunkturellen Ausblick, die Einkommenserwartungen steigen im Vormonatsvergleich.

Obwohl sich die Verbraucherstimmung in Deutschland nach dem größeren Rückgang im Vormonat wieder geringfügig verbessert, bleibt eine spürbare Erholung aus. Mit Blick auf die kommenden Monate zeigen sich die Verbraucher eher verhalten, weiterhin überwiegt die Konsumzurückhaltung. Frühestens im nächsten Jahr ist damit zu rechnen, dass sich der private Konsum als Basis für einen Wirtschaftsaufschwung erholen kann.

Das jeweils am ersten Montag eines Monats erscheinende HDE-Konsumbarometer basiert auf einer monatlichen Umfrage unter 1.600 Personen zur Anschaffungsneigung, Sparneigung, finanziellen Situation und zu anderen konsumrelevanten Faktoren. Das Konsumbarometer, das vom Handelsblatt Research Institute (HRI) im Auftrag des HDE erstellt wird, hat eine Indikatorfunktion für den privaten Konsum. Es bildet nicht das aktuelle Verbraucherverhalten ab, sondern die erwartete Stimmung in den kommenden drei Monaten.

Source:

HDE Handelsverband Deutschland

Investorensuche Grafik: Gerd Altmann, Pixabay
06.10.2025

Investorensuche für Modemarke Closed in nur sieben Wochen abgeschlossen

Unter der Federführung von Dr. Wieselhuber & Partner (W&P) hat Closed neue Investoren gefunden. Die Unternehmerfamilie Böck und Dieter Holzer werden Eigentümer des Hamburger Unternehmens, das damit an in der internationalen Modebranche erfahrene und geschätzte Unternehmer und Manager geht.

Beauftragt vom vorläufigen Insolvenzverwalter Stefan Denkhaus, BRL BOEGE ROHDE LUEBBEHUESEN, steuerte W&P den M&A-Prozess, von der Ansprache bis zum Signing, erfolgreich innerhalb von sieben Wochen, indem es gelang, die Unternehmenslage in kürzester Zeit transparent darzustellen. Dabei arbeitete W&P mit der bereits vorinsolvenzlich eingebundenen Unternehmensberatung enomyc zusammen, die umfangreiche Vorarbeiten und Analysen einbrachte.

Neben internationalen Finanzinvestoren zeigten auch strategische Interessenten aus dem Wettbewerbsumfeld von Closed großes Interesse. Aufgrund der sich daraus ergebenden wettbewerbs- und kartellrechtlichen Fragestellungen wurde der M&A-Prozess von der Frankfurter Kanzlei COMMEO unter der Federführung von Dr. Johanna Kübler und Constanze Ely rechtlich begleitet.

Unter der Federführung von Dr. Wieselhuber & Partner (W&P) hat Closed neue Investoren gefunden. Die Unternehmerfamilie Böck und Dieter Holzer werden Eigentümer des Hamburger Unternehmens, das damit an in der internationalen Modebranche erfahrene und geschätzte Unternehmer und Manager geht.

Beauftragt vom vorläufigen Insolvenzverwalter Stefan Denkhaus, BRL BOEGE ROHDE LUEBBEHUESEN, steuerte W&P den M&A-Prozess, von der Ansprache bis zum Signing, erfolgreich innerhalb von sieben Wochen, indem es gelang, die Unternehmenslage in kürzester Zeit transparent darzustellen. Dabei arbeitete W&P mit der bereits vorinsolvenzlich eingebundenen Unternehmensberatung enomyc zusammen, die umfangreiche Vorarbeiten und Analysen einbrachte.

Neben internationalen Finanzinvestoren zeigten auch strategische Interessenten aus dem Wettbewerbsumfeld von Closed großes Interesse. Aufgrund der sich daraus ergebenden wettbewerbs- und kartellrechtlichen Fragestellungen wurde der M&A-Prozess von der Frankfurter Kanzlei COMMEO unter der Federführung von Dr. Johanna Kübler und Constanze Ely rechtlich begleitet.

Die neuen Eigentümer konnten sich gegen rund zehn weitere, ernstzunehmende Bieter durchsetzen. Ausschlaggebend waren dabei nicht allein der Kaufpreis, sondern insbesondere die Zusage, den bestmöglichen Erhalt der Arbeitsplätze und der Filialstruktur sicherzustellen sowie die Unsicherheiten gegenüber Lieferanten im saisonal geprägten Geschäft kurzfristig aufzulösen.

Source:

Dr. Wieselhuber & Partner 

Die finanzielle Zuwendung des Verbands fördert den Ausbau der modernen Infrastruktur im Bereich der virtuellen Produktentwicklung. Foto Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie Südwesttextil
Die finanzielle Zuwendung des Verbands fördert den Ausbau der modernen Infrastruktur im Bereich der virtuellen Produktentwicklung.
06.10.2025

Digitale Infrastruktur: Südwesttextil sponsert Hochschule Albstadt-Sigmaringen

Der Wirtschafts- und Arbeitgeberverband Südwesttextil unterstützt die digitale Infrastruktur des Studiengangs der Textil- und Bekleidungstechnologie der Hochschule Albstadt-Sigmaringen mit einem großzügigen Sponsoring. 

Südwesttextil und die Hochschule Albstadt-Sigmaringen vereint nicht nur die fest verankerte textile DNA, sondern auch die strategische Ausrichtung auf Zukunftsthemen. Nathan Binkowski, stellvertretender Hauptgeschäftsführer Südwesttextil, erklärt: „Unsere Branche braucht Talente und Nachwuchs mit Future Skills. In diesem Jahr sind wir nicht nur mit der innovativen texhub.world an den Start gegangen, sondern freuen uns, den Bereich Textil der Hochschule Albstadt-Sigmaringen mit einem Sponsoring unterstützen zu können.“

Der Wirtschafts- und Arbeitgeberverband Südwesttextil unterstützt die digitale Infrastruktur des Studiengangs der Textil- und Bekleidungstechnologie der Hochschule Albstadt-Sigmaringen mit einem großzügigen Sponsoring. 

Südwesttextil und die Hochschule Albstadt-Sigmaringen vereint nicht nur die fest verankerte textile DNA, sondern auch die strategische Ausrichtung auf Zukunftsthemen. Nathan Binkowski, stellvertretender Hauptgeschäftsführer Südwesttextil, erklärt: „Unsere Branche braucht Talente und Nachwuchs mit Future Skills. In diesem Jahr sind wir nicht nur mit der innovativen texhub.world an den Start gegangen, sondern freuen uns, den Bereich Textil der Hochschule Albstadt-Sigmaringen mit einem Sponsoring unterstützen zu können.“

Die finanzielle Zuwendung des Verbands kommt am Standort Albstadt direkt der Lehre zugute – sie fördert den Ausbau der modernen Infrastruktur im Bereich der virtuellen Produktentwicklung. Im Bereich der Textil- und Bekleidungsindustrie ist diese besonders komplex, da es darum geht, zweidimensionale Schnittkonstruktionen auf dreidimensionale Modelle zu übertragen und zu visualisieren. Die Simulation von Bekleidung oder anderen Textilien ist potenziell mit großen Einsparungen bei Ressourcen verbunden, erfordert aber zusätzliche digitale Kompetenzen und Erfahrungen. Vor diesem Hintergrund hebt Prof. Dr. Christian Kaiser, Prodekan an der Fakultät Engineering, die Bedeutung der Kooperation hervor: „Das Sponsoring von Südwesttextil sendet eine wichtige Botschaft für den Schulterschluss zwischen Wirtschaft und Wissenschaft. Gemeinsam gestalten wir die Branche und ihre Zukunft.“

Die enge Kooperation zwischen dem Wirtschafts- und Arbeitgeberverband Südwesttextil und der Hochschule Albstadt-Sigmaringen spiegelt sich seit dem neuen Semester auch direkt am Hochschulstandort wider. Dort wo Studierende mit Cutting Edge Lösungen ihre Designs digital zum Leben erwecken, ist die Vielfalt der von Südwesttextil repräsentierten Mitglieder ebenso sichtbar wie die neue Südwesttextil-Imagekampagne unter dem Motto „Game on für Textil“. Im Rahmen des Branchenevents „Albstadt-ID“ der textilen Studiengänge am 30.09.2025 machten Hochschule Albstadt-Sigmaringen und Südwesttextil gemeinsam klar: „Die Textil- und Bekleidungsindustrie in Baden-Württemberg eröffnet vielfältige Perspektiven. Wer in einer Branche mit Zukunft lernen oder arbeiten möchte, wird sowohl bei den zahlreichen Unternehmen als auch bei der Hochschule Albstadt-Sigmaringen fündig.“ 

FET-500 Series of gel spinning systems Photo FET Ltd
FET-500 Series of gel spinning systems
06.10.2025

UHMWPE fibres: New gel spinning systems for biomedical market

FET is launching the FET-500 Series of gel spinning systems in a move that could revolutionise the research and development of UHMWPE fibres.

Fibre Extrusion Technology Ltd (FET) of Leeds, UK, has built a reputation in medical fibre extrusion technology and innovations, designing and delivering high-performance equipment for a range of precursor medical products, including bespoke extrusion systems for the production of both resorbable and non-absorbable sutures. FET’s equipment supports small-scale, adaptable production and rapid new product development.       

In recent years, there has been a growing demand for R&D of UHMWPE fibres. These fibres are prized in many industries due to their extraordinary properties. However, current production processes are complex and focused on the large-scale output of existing fibre grades. This rigid supply chain has stifled innovation in this untapped product market.

FET is launching the FET-500 Series of gel spinning systems in a move that could revolutionise the research and development of UHMWPE fibres.

Fibre Extrusion Technology Ltd (FET) of Leeds, UK, has built a reputation in medical fibre extrusion technology and innovations, designing and delivering high-performance equipment for a range of precursor medical products, including bespoke extrusion systems for the production of both resorbable and non-absorbable sutures. FET’s equipment supports small-scale, adaptable production and rapid new product development.       

In recent years, there has been a growing demand for R&D of UHMWPE fibres. These fibres are prized in many industries due to their extraordinary properties. However, current production processes are complex and focused on the large-scale output of existing fibre grades. This rigid supply chain has stifled innovation in this untapped product market.

The FET-500 gel spinning systems will address this gap in the market. The FET-500 enables a flexible and consistent process, able to produce quality fibres with less than 100 grams of polymer, while avoiding the harsh processing chemicals that were historically associated with gel spinning. The key to unlocking this lab and pilot scale flexibility is the use of supercritical carbon dioxide as a green solvent in a patent-pending process.

Gel spinning starts with extrusion, but the additional washing and drawing technology to produce finished yarn is critical to the overall performance characteristics. An example of the wide range of features and benefits can be shown in the Washing process, with Patent Pending technology using Supercritical Carbon Dioxide:

Extract carrier oil without using toxic, environmentally harmful chemicals such as Hexane and DCM.

  • CO2 is green, cheap, abundant, and significantly safer to work with
  • CO2 efficiently dissolves carrier oils without affecting the polymer yarn

Reduced operational costs

  • 9-Vast reduction in solvent use (CO2 vs Hexane/DCM)
  • Comprehensive oil recovery and recycling
  • Zero solvent waste is generated, unlike the hexane route

Compact and efficient batch washing system

  • Recipe controlled plug and play technology
  • Scalable and adjustable to customer needs
  • Carrier oil is recovered and fed back to the extrusion process
  • 80% reduction in factory footprint vs hexane route

FET’s Fibre Development Centre is critical to the inception and success of the FET-500. Having this facility located in Leeds where the manufacturing takes place allows FET to offer a gateway to de-risk, develop and demonstrate the system’s capabilities. FET houses a full demonstration line of the FET-500 to allow customers, existing and new, to visit and experience the system operating from start to finish. They can also aid in developing new products and operating parameters through R&D trials, giving customers the confidence and knowledge to transfer a new product offering onto a production line.

Source:

FET Ltd

Im Bild v.l. hintere Reihe: Michael Geimer (ETOS), Dr. Matthias Will (Horn-Company), Thomas Rosemann (ETOS), Uwe Elst (SABU), Patrick Abend (Wortmann), Sönke Padberg (BTE), Thorsten Fritsch (ECC), Patrick Weigang (Wortmann)  Vorne v.l.: Ronny Heinemann, Roman Degenhardt (beide Der Schuhladen) Es fehlt: Marcus Höhne (Schuhhaus Hittcher) Foto BTE Handelsverband Textil Schuhe Lederwaren
Im Bild v.l. hintere Reihe: Michael Geimer (ETOS), Dr. Matthias Will (Horn-Company), Thomas Rosemann (ETOS), Uwe Elst (SABU), Patrick Abend (Wortmann), Sönke Padberg (BTE), Thorsten Fritsch (ECC), Patrick Weigang (Wortmann) Vorne v.l.: Ronny Heinemann, Roman Degenhardt (beide Der Schuhladen) Es fehlt: Marcus Höhne (Schuhhaus Hittcher)
06.10.2025

BTE-Arbeitsgruppe „Datenaustausch in der Schuhbranche“ setzt neue Standards

Die BTE-Arbeitsgruppe „Datenaustausch in der Schuhbranche“ traf sich Ende September beim BTE-Präsidiumsmitglied Roman Degenhardt („Der Schuhladen“, Bebra), um gemeinsam mit der Wortmann-Gruppe und dem WWS-Anbieter ETOS die Prozesse im Projekt „EDI End-to-End“ zu analysieren. Ziel ist eine verbindliche Soll-Prozess-Definition, die maximale Transparenz und hohe Verlässlichkeit für die gesamte Branche garantiert.
 
Dank der detaillierten Analyse der Arbeitsabläufe konnten bei Wortmann, dem ECC und bei ETOS bereits zahlreiche Quick Wins identifiziert und direkt allen Beteiligten zur Verfügung gestellt werden. „Hohe und einheitliche Datenqualität ist heute die Basis für erfolgreiche Planung, effiziente Order und präzise Bewertung der Saisonverläufe. Das gilt mehr denn je auch für den Schuhhandel“, betont Sönke Padberg vom Handelsverband BTE.
 
Die neue Soll-Prozess-Guideline wird als praxisnaher Branchenstandard die Zusammenarbeit zwischen Lieferanten, Händlern und Dienstleistern nachhaltig stärken. „Normierte Daten bieten einen echten Mehrwert und machen Informationen zu einem zentralen Erfolgsfaktor“, erläutert Thorsten Fritsch vom ECC.
 

Die BTE-Arbeitsgruppe „Datenaustausch in der Schuhbranche“ traf sich Ende September beim BTE-Präsidiumsmitglied Roman Degenhardt („Der Schuhladen“, Bebra), um gemeinsam mit der Wortmann-Gruppe und dem WWS-Anbieter ETOS die Prozesse im Projekt „EDI End-to-End“ zu analysieren. Ziel ist eine verbindliche Soll-Prozess-Definition, die maximale Transparenz und hohe Verlässlichkeit für die gesamte Branche garantiert.
 
Dank der detaillierten Analyse der Arbeitsabläufe konnten bei Wortmann, dem ECC und bei ETOS bereits zahlreiche Quick Wins identifiziert und direkt allen Beteiligten zur Verfügung gestellt werden. „Hohe und einheitliche Datenqualität ist heute die Basis für erfolgreiche Planung, effiziente Order und präzise Bewertung der Saisonverläufe. Das gilt mehr denn je auch für den Schuhhandel“, betont Sönke Padberg vom Handelsverband BTE.
 
Die neue Soll-Prozess-Guideline wird als praxisnaher Branchenstandard die Zusammenarbeit zwischen Lieferanten, Händlern und Dienstleistern nachhaltig stärken. „Normierte Daten bieten einen echten Mehrwert und machen Informationen zu einem zentralen Erfolgsfaktor“, erläutert Thorsten Fritsch vom ECC.
 
Mit fachkundiger Unterstützung durch ANWR und SABU erhält das Projekt weitere Impulse und sichert so die Umsetzung auf höchstem Niveau. Im Mittelpunkt stehen dabei nicht nur technische Innovationen, sondern vor allem ein partnerschaftliches Miteinander. „Vertrauen und standardisierte Prozesse bilden das Fundament für dauerhaft erfolgreiche Geschäftsbeziehungen im Schuhhandel“, unterstreicht Roman Degenhardt abschließend.

Source:

BTE Handelsverband Textil Schuhe Lederwaren

Global Nonwovens Alliance Unveils Inaugural Board Photo EDANA
Global Nonwovens Alliance Unveils Inaugural Board
02.10.2025

Global Nonwovens Alliance Unveils Inaugural Board

The Global Nonwovens Alliance (GNA), a tax-exempt federation jointly founded by INDA, the Association of the Nonwoven Fabrics Industry, and EDANA, the Voice of Nonwovens, announces the appointment of its founding Board of Directors. This group of leaders represents some of the most influential executives across the nonwovens value chain and reflects GNA’s mission to foster global collaboration, innovation, and growth in the industry.  

This newly appointed Board unites leaders from North America and Europe to advance GNA’s core objectives: strengthening advocacy with a global voice, expanding education and networking opportunities, driving efficiencies, and promoting innovation and sustainability across the nonwovens sector. 

INDA representatives to the GNA Board include: 

The Global Nonwovens Alliance (GNA), a tax-exempt federation jointly founded by INDA, the Association of the Nonwoven Fabrics Industry, and EDANA, the Voice of Nonwovens, announces the appointment of its founding Board of Directors. This group of leaders represents some of the most influential executives across the nonwovens value chain and reflects GNA’s mission to foster global collaboration, innovation, and growth in the industry.  

This newly appointed Board unites leaders from North America and Europe to advance GNA’s core objectives: strengthening advocacy with a global voice, expanding education and networking opportunities, driving efficiencies, and promoting innovation and sustainability across the nonwovens sector. 

INDA representatives to the GNA Board include: 

  • Mark A. Thornton, Vice President, The Procter & Gamble Company  
  • Mike Clark, Division President, Hollingsworth & Vose Company 
  • Jodi Russell, Vice President R&D, Cleaning Innovation, Packaging & Sustainability, The Clorox Company 
  • Paul Harmon, Chief Innovation and Marketing Officer, Magnera 
  • Douglas Dowdell, Director Helix, Global Cellulose Fibers, International Paper 
  • Jaren J. Edwards, Co-CEO and President, Everra 

EDANA representatives to the GNA Board include:  

  • Mikael Staal Axelsen, Group CEO, Fibertex Personal Care/Innowo Print 
  • Jörg Ortmeier, Chief Executive Officer, TWE Group GmbH 
  • Giorgio Mantovani, Managing Director, Corman Spa 
  • Dr. Thorsten Habeck, Business Director Dispersions for Fiber Bonding – Europe, Middle East & Africa, BASF SE 
  • Dr. Ulrich Hornfeck, Member of Management Board, Sandler AG 
  • Anke Renz, Vice President Research & Development, Essity 

Mark A. Thornton will act as Chair and Mikael Staal Axelsen as Vice-Chair of this newly established Board. Both bring extensive industry experience, strong strategic vision, and proven commitment to advancing the sector. Their leadership will be instrumental in steering the organization through its next phase of growth and collaboration.  

The Board has also appointed Murat Dogru as Chief Executive Officer (CEO) of the organization. He will lead the GNA’s strategy, operations, and engagement with global stakeholders. As CEO, he will be responsible for ensuring that the organization delivers on its mission to represent and advance the industry at large. The position will officially start 1st January 2026.  

Source:

EDANA

02.10.2025

Bürokratieabbau - „Herbst der Reformen“ muss messbar werden

Besonders wichtig für die baden-württembergische Textil- und Bekleidungsindustrie sind die Vereinfachung und Digitalisierung von Verwaltungsprozessen sowie ein spürbarer und schneller Bürokratieabbau. Die Agenda muss nun zügig umgesetzt werden. 

Die Bundesregierung hat die „Modernisierungsagenda – für Staat und Verwaltung“ im Rahmen ihrer Kabinettsklausur als ressortübergreifenden Plan verabschiedet und einen unmittelbaren Beginn der ersten Umsetzungen angekündigt. Die Modernisierungsagenda setzt mit konkreten Zielen und Zeithorizonten in den fünf Handlungsfeldern „Spürbarer Bürokratieabbau“, „Bessere Rechtsetzung“, „Bürger- und unternehmenszentrierter Service“, „Zukunftsgerichtete Personalentwicklung“ und „Effiziente Bundesverwaltung“ an. 

Besonders wichtig für die baden-württembergische Textil- und Bekleidungsindustrie sind die Vereinfachung und Digitalisierung von Verwaltungsprozessen sowie ein spürbarer und schneller Bürokratieabbau. Die Agenda muss nun zügig umgesetzt werden. 

Die Bundesregierung hat die „Modernisierungsagenda – für Staat und Verwaltung“ im Rahmen ihrer Kabinettsklausur als ressortübergreifenden Plan verabschiedet und einen unmittelbaren Beginn der ersten Umsetzungen angekündigt. Die Modernisierungsagenda setzt mit konkreten Zielen und Zeithorizonten in den fünf Handlungsfeldern „Spürbarer Bürokratieabbau“, „Bessere Rechtsetzung“, „Bürger- und unternehmenszentrierter Service“, „Zukunftsgerichtete Personalentwicklung“ und „Effiziente Bundesverwaltung“ an. 

Fachkräfteeinwanderung und 24h-Gründungen: „Herbst der Reformen“ muss messbar werden
Der Wirtschafts- und Arbeitgeberverband Südwesttextil begrüßt, dass die Modernisierungsagenda Maßnahmen des Koalitionsvertrags wie die „Work-and-stay-Agentur“ für den Abbau von bürokratischen Hürden bei der Fachkräfteeinwanderung oder die „24h-Gründungen“ durch ein zentrales Webportal konkretisiert. Hauptgeschäftsführerin Edina Brenner erklärt: „Die Maßnahmen des Koalitionsvertrags mit konkreten Zielvorgaben und Zeithorizonten ressortübergreifend zu planen ist ein wichtiger, wenn auch überfälliger Schritt. Jetzt braucht es eine transparente und schnelle Umsetzung, um, um den Standort Deutschland wieder nach vorne zu bringen.“ 

Entscheidend sind für die mittelständisch geprägte Textil- und Bekleidungsindustrie ebenso die Beschleunigung und Digitalisierung von Prozessen. Vor diesem Hintergrund bewertet Südwesttextil den Einsatz von Künstlicher Intelligenz in der Verwaltung positiv. Hauptgeschäftsführerin Edina Brenner: „Wir werden den Erfolg des Modernisierungsplans daran messen, ob der Bürokratieabbau bei den Unternehmen schnell und spürbar Wirkung zeigt. Dafür ist auch entscheidend, dass die Bundesregierung sich auf EU-Ebene für einen Rückbau von Doppel- und praxisfernen Regulierungen einsetzt und die Umsetzung in nationales Recht so bürokratiearm wie möglich gestaltet.“

Source:

Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie Südwesttextil e.V. 

In Kenia besuchten die beiden Studentinnen der Hochschule Niederrhein die Altkleider-Deponien. Foto: privat
In Kenia besuchten die beiden Studentinnen der Hochschule Niederrhein die Altkleider-Deponien.
02.10.2025

Studentinnen der Hochschule Niederrhein wollen Altkleider-Schwemme stoppen

Kleidung – soweit das Auge reicht. Zerschlissene, verdreckte Fetzen, die mal als Mode im Nord-Westen dieser Welt gekauft und dann weggeworfen wurden, oft nach nur kurzer Zeit des Tragens. Viele Textilien, die beispielsweise in Europa entsorgt werden, enden auf riesigen Deponien in Ghana und Kenia – und sorgen dort vor allem für ökologische Probleme. Zwei Studentinnen der Hochschule Niederrhein, Charlotte Weber und Ramona Möllers, haben es sich mit der Gründung ihres eigenen Unternehmens „WM Studio“ („We Make Waste Matter“) zum Ziel gemacht, daran etwas zu ändern.
 

Kleidung – soweit das Auge reicht. Zerschlissene, verdreckte Fetzen, die mal als Mode im Nord-Westen dieser Welt gekauft und dann weggeworfen wurden, oft nach nur kurzer Zeit des Tragens. Viele Textilien, die beispielsweise in Europa entsorgt werden, enden auf riesigen Deponien in Ghana und Kenia – und sorgen dort vor allem für ökologische Probleme. Zwei Studentinnen der Hochschule Niederrhein, Charlotte Weber und Ramona Möllers, haben es sich mit der Gründung ihres eigenen Unternehmens „WM Studio“ („We Make Waste Matter“) zum Ziel gemacht, daran etwas zu ändern.
 
Für ihre Bachelorarbeit an der HSNR sind die beiden Studentinnen, die inzwischen den Master „Textile Produkte  - Design“ studieren, nach Nairobi gereist. „Vor Ort konnten wir uns selbst ein Bild von dem riesigen Altkleider-Problem machen“, sagen Charlotte Weber und Ramona Möllers. „Altkleider liegen auf Müllhalden, die sich über Kilometer erstrecken und schon vor Jahrzehnten als voll deklariert wurden. Trotzdem kommen jeden Tag Tonnen um Tonnen Altkleider in Kenia an. Diese landen in Flüssen, zerstören die Natur.“ Zumal es sich oft um Fast Fashion handele. „Diese besteht häufig aus synthetischen Fasern, die keinen natürlichen Ursprung haben. Sie sind nicht biologisch abbaubar und verrotten daher nicht. Zudem entsteht durch das Tragen und Waschen dieser Textilien Mikroplastik, das in die Umwelt gelangt.“
 
Durch Praktika und Jobs während des Studiums sind die beiden Studentinnen immer wieder dem Abfallproblem beziehungsweise der Wegwerfmentalität in der Modebranche begegnet. „In einem Atelier beispielsweise fallen beim Zuschnitt Abfälle oder Prototypen an, die entsorgt werden“, sagt Ramona Möllers (27). Ganz zu schweigen von der industriellen Produktion und den vielen Retouren der Versandhändler. „Und ein Teil dieser Überproduktion und Retouren kommt dann in Ländern wie Kenia an.“
 
Für ihre Beschäftigung mit den Themen Altkleiderexporte und zirkuläre Textilwirtschaft wurden die beiden Studentinnen dieses Jahr mit dem Wilhelm-Lorch-Preis ausgezeichnet. Außerdem gelang ihnen der Einzug in die Endrunde und Ausstellung des Bundespreises Ecodesign – der höchsten staatlichen Auszeichnung für ökologisches Design in Deutschland. Sie waren auf großen Branchen-Events wie der „Unikate“-Messe vertreten. Im Gepäck hatten die beiden Gründerinnen dort auch die erste Kollektion ihres Labels „WM Studio“, das sie frisch gegründet haben. Ziel des Labels ist es, Alttextilien vor den Müllhalden zu retten – so entstanden in Zusammenarbeit mit Africa Collect Textiles auf kenianischer Seite Taschen aus alten Cordhosen. 

„Neben der Kollektion liegt ein weiterer Schwerpunkt unseres Unternehmens auf der Vermittlung von textilem Wissen: Wir setzen uns für Workshops und Bildungsformate ein – sowohl in Deutschland und Europa als auch in Kenia“, sagt Charlotte Weber (26). So gaben die beiden Studierenden beispielsweise schon einen Schulworkshop in Nairobi, wo Kinder aus Alttextilien Schulmäppchen webten; in der Türkei führten sie einen Häkel-Upcycling-Workshop durch. „Wir möchten das Wissen über Textilien stärken und das Handwerk zurückbringen. Wir müssen davon wegkommen, Textilien als Wegwerfprodukte zu betrachten und ständig neue zu kaufen.“
 
Bei ihrem Gründungsvorhaben wurden die beiden nicht nur von ihrer Professorin Marina-Elena Wachs begleitet, sondern auch von HNX, der Gründungsberatung der Hochschule Niederrhein. Dort konnten sie nicht nur Workshops rund um Themen wie Marketing, Vertrieb und Steuern besuchen, sondern erhielten ein persönliches Coaching sowie die Möglichkeit, sich mit anderen Gründer:innen zu vernetzen. „Die Angebote von HNX sind für alle Angehörigen der Hochschule kostenlos und werden ab diesem Semester auch noch stärker in die Lehre implementiert“, sagt Carola Lobemeier von HNX. Vivian Sommer, ebenfalls aus dem HNX-Team, ergänzt: „Wir haben viele Studierende, die etwas verändern wollen. Indem wir den Gründungs-Gedanken in unserer Lehre verankern, möchten wir Innovationen hier vor Ort, in unserer Region vorantreiben.“
 
Charlotte Weber und Ramona Möllers konnten in den vergangenen Monaten außerdem vom „EXIST Women“-Förderprogramm des Bundes profitieren. Über das Programm werden gezielt Gründerinnen und ihre Ideen gefördert – sechs Stipendiatinnen gibt es an der Hochschule Niederrhein im Jahr 2025. Die nächste Runde 2026 mit bis zu 10 Stipendiatinnen startet in Kürze. 

The three co-founders of Labwear Studios, Nicolas Schierle (left), Samuel Thoma (centre) and Michael Mangold (right), with employees Roger Pfyl and Natalia Mañanes Sacasas. Image: Nicole Davidson / ETH Zürich
The three co-founders of Labwear Studios, Nicolas Schierle (left), Samuel Thoma (centre) and Michael Mangold (right), with employees Roger Pfyl and Natalia Mañanes Sacasas.
02.10.2025

Trimming waste in fast fashion

By digitalising their supply chains, start-up Labwear Studios is able to manufacture fashion labels and garments in small quantities, thereby helping to combat overproduction in the fashion industry.

With as many as one in three garments left unsold on the peg, the fashion industry has a major sustainability issue. One reason is that clothing manufacturers often stipulate large minimum order quantities. While this enables them to reduce their unit costs, the result is overproduction and tons of waste.

By digitalising their supply chains, start-up Labwear Studios is able to manufacture fashion labels and garments in small quantities, thereby helping to combat overproduction in the fashion industry.

With as many as one in three garments left unsold on the peg, the fashion industry has a major sustainability issue. One reason is that clothing manufacturers often stipulate large minimum order quantities. While this enables them to reduce their unit costs, the result is overproduction and tons of waste.

Start-up Labwear Studios has found a better way to trim costs. “We’ve digitalised the old, inefficient supply chain,” explains ETH electrical engineer Michael Mangold, who founded the start-up together with Nicolas Schierle and Samuel Thoma. The three entrepreneurs have set up an online manufacturing platform where fashion labels can configure and commission production of their latest creations and then track each stage of the order process. The platform connects all the parties involved, streamlining supply chain logistics from initial design to finished garment. Thanks to digitalisation, Labwear Studios can produce clothing in quantities as small as 50 units and with a lead time of just six weeks.

The idea for the start-up was hatched at the Student Project House, a creative thinkspace and makerspace for ETH students. “The coaching and the community there showed me that being successful is much easier than you might think,” says company founder Mangold. 

Source:

Stéphanie Hegelbach; ETH Zürich

Die Zusammenarbeit zwischen Hohenstein und The BHive® by GoBlu steht für einen intelligenteren und sichereren Weg, um verifizierte Compliance zu erreichen, das Vertrauen der Branche zu stärken und langfristige Nachhaltigkeitsziele zu unterstützen. © Hohenstein
Die Zusammenarbeit zwischen Hohenstein und The BHive® by GoBlu steht für einen intelligenteren und sichereren Weg, um verifizierte Compliance zu erreichen, das Vertrauen der Branche zu stärken und langfristige Nachhaltigkeitsziele zu unterstützen.
02.10.2025

Hohenstein & GoBlu: Wirkungsvolles Chemikalienmanagement

Mit einer strategischen Partnerschaft wollen Hohenstein und The BHive® von GoBlu neue Maßstäbe im Chemikalienmanagement der Textilindustrie setzen. Regulatorische Vorgaben, anspruchsvolle Kunden und ambitionierte Nachhaltigkeitsziele machen ein effizientes Chemikalien- und Datenmanagement entlang globaler Lieferketten heute unverzichtbar. Die Zusammenarbeit bietet mehr als nur eine Dienstleistung, sondern eine integrierte, zukunftsorientierte Lösung für Marken, Hersteller und Zulieferer, die auf vertrauenswürdiges Chemikalienmanagement und glaubwürdige Nachhaltigkeit setzen.

Die Partnerschaft zwischen Hohenstein mit seiner Zertifizierungskompetenz und der smarten Datenplattform The BHive® von GoBlu macht den gesamten Compliance-Prozess schneller, einfacher und transparenter. The BHive® ermöglicht eine präzise, strukturierte Erfassung und Auswertung chemischer Daten – insbesondere für das ZDHC-Reporting – und verwandelt fragmentierte Dokumentationen in verwertbare Erkenntnisse. Hohenstein sichert die Zuverlässigkeit dieser Daten durch fachkundige Prüfungen und international anerkannte Zertifizierungen.

Mit einer strategischen Partnerschaft wollen Hohenstein und The BHive® von GoBlu neue Maßstäbe im Chemikalienmanagement der Textilindustrie setzen. Regulatorische Vorgaben, anspruchsvolle Kunden und ambitionierte Nachhaltigkeitsziele machen ein effizientes Chemikalien- und Datenmanagement entlang globaler Lieferketten heute unverzichtbar. Die Zusammenarbeit bietet mehr als nur eine Dienstleistung, sondern eine integrierte, zukunftsorientierte Lösung für Marken, Hersteller und Zulieferer, die auf vertrauenswürdiges Chemikalienmanagement und glaubwürdige Nachhaltigkeit setzen.

Die Partnerschaft zwischen Hohenstein mit seiner Zertifizierungskompetenz und der smarten Datenplattform The BHive® von GoBlu macht den gesamten Compliance-Prozess schneller, einfacher und transparenter. The BHive® ermöglicht eine präzise, strukturierte Erfassung und Auswertung chemischer Daten – insbesondere für das ZDHC-Reporting – und verwandelt fragmentierte Dokumentationen in verwertbare Erkenntnisse. Hohenstein sichert die Zuverlässigkeit dieser Daten durch fachkundige Prüfungen und international anerkannte Zertifizierungen.

Komplexe Prozesse vereinfachen
„Diese Synergie schafft messbaren Mehrwert“, erklärt Dr. Dr. Stefan Droste, CEO von Hohenstein. „Sie führt zu mehr Transparenz in der Lieferkette, verringert Compliance-Risiken und beschleunigt Zertifizierungsprozesse.“ Die Datenintegrität wird durch auditgestützte Verifizierungsverfahren gewährleistet, und die gewonnenen Erkenntnisse sind für alle Beteiligten leicht zugänglich – von Nachhaltigkeitsteams der Marken über Fabrikleitungen bis hin zu Chemikalienlieferanten.

Klares Differenzierungsmerkmal
In einem zunehmend wettbewerbsintensiven Umfeld kann die Ausrichtung an Initiativen wie dem ZDHC-Programm „Roadmap to Zero“ und die glaubwürdige Darstellung der InCheck-Leistung – etwa durch eine OEKO-TEX® ECO PASSPORT-Zertifizierung – ein klares Differenzierungsmerkmal darstellen. Genau hier setzt die Partnerschaft zwischen Hohenstein und The BHive® an: Durch die direkte Integration von Vor-Ort-Audits und Abwassertests in den Workflow von The BHive® wird sichergestellt, dass hochgeladene Daten tatsächlich den Gegebenheiten vor Ort entsprechen. So werden Abweichungen vermieden, die die InCheck-Ergebnisse beeinträchtigen könnten. Dies unterstützt nicht nur die regulatorische Compliance, sondern stärkt auch die Glaubwürdigkeit von Nachhaltigkeitsaussagen gegenüber Konsumenten, Einkäufern und Geschäftspartnern. Zudem hilft es Fabriken, ihre Supplier to Zero-Bewertungen zu verbessern.

Einfach und wirkungsvoll
„Diese Partnerschaft vereint die digitale Innovationskraft von The BHive® mit der international anerkannten Prüf- und Zertifizierungskompetenz von Hohenstein“, betont Lars Doemer, Geschäftsführer von GoBlu International. „Gemeinsam setzen wir einen neuen Standard im Chemikalienmanagement und bieten Marken und Fabriken einen schnelleren, intelligenteren Weg, ihre Ziele zu erreichen und Vertrauen bei Kunden und Partnern aufzubauen. Unsere Mission bei GoBlu war es schon immer, Chemikalienmanagement einfach und wirkungsvoll zu gestalten. Die Zusammenarbeit mit Hohenstein ermöglicht es Marken und Fabriken, Daten und Zertifizierung in einem nahtlosen Prozess zu verbinden – weniger Komplexität, mehr Nutzen für Mensch und Umwelt.“

Hohenstein-Kunden können so verschiedene Services in einem koordinierten und effizienten Prozess bündeln – inklusive der Option, OEKO-TEX®-Zertifizierungen einzubeziehen. Dieses One-Stop-Modell vereinfacht Abläufe, reduziert Verwaltungsaufwand und unterstützt fundierte Entscheidungen auf allen Ebenen der Lieferkette. Die Partnerschaft zwischen Hohenstein und The BHive® steht so für einen intelligenteren, sichereren Weg zu verifizierter Compliance, für mehr Vertrauen in der Branche und für nachhaltige Transformation.

The new BW Converting Baldwin TexChroma digital spray dyeing system. Photo AWOL Media
The new BW Converting Baldwin TexChroma digital spray dyeing system.
02.10.2025

Swedish innovation at ITMA Asia + CITME

In response to unprecedented market demand, BW Converting, a member of TMAS, the Swedish textile machinery association, will provide details about its new Baldwin TexChroma digital spray dyeing system at ITMA Asia + CITME in Singapore from October 28-31.

“We are excited to launch TexChroma because spray dyeing is the future and many of our customers are already seeing the benefits,” says Yiannis Vasilonikolos, BW Converting Sales Leader for Textiles, who has many years’ experience in textile dyeing technology. “We have conducted successful trials of TexChroma with pigment, reactive, acid and disperse dyes on both cotton and synthetic fibres.”

From production data to date, TexChroma can achieve savings in energy, dyes and chemicals of more than 30% compared to conventional continuous pad batch dyeing using steam, and up to 50% compared to exhaust reactive dyeing. 

It also benefits from an advanced technology enabling reactive dyestuffs and alkali fixation chemicals to be mixed just seconds before spray application, in order to completely eliminate any ‘tailing and listing’– uneven dye application or colour variations.

In response to unprecedented market demand, BW Converting, a member of TMAS, the Swedish textile machinery association, will provide details about its new Baldwin TexChroma digital spray dyeing system at ITMA Asia + CITME in Singapore from October 28-31.

“We are excited to launch TexChroma because spray dyeing is the future and many of our customers are already seeing the benefits,” says Yiannis Vasilonikolos, BW Converting Sales Leader for Textiles, who has many years’ experience in textile dyeing technology. “We have conducted successful trials of TexChroma with pigment, reactive, acid and disperse dyes on both cotton and synthetic fibres.”

From production data to date, TexChroma can achieve savings in energy, dyes and chemicals of more than 30% compared to conventional continuous pad batch dyeing using steam, and up to 50% compared to exhaust reactive dyeing. 

It also benefits from an advanced technology enabling reactive dyestuffs and alkali fixation chemicals to be mixed just seconds before spray application, in order to completely eliminate any ‘tailing and listing’– uneven dye application or colour variations.

The TexCoat® G4 Legacy
The introduction of TexChroma follows the runaway success of BW Converting’s Texcoat G4 finishing system in the past few years.

“TexCoat G4 spray technology was developed in Sweden from our off-set printing business, and we initially focused on installing units in Europe and the USA,” explains Vice President of Global Business Development for Textiles Rick Stanford. 
“In the past two years, however, we have been very active in Asia, with 35 units sold – and many of these customers have been asking for a similar technology for the dyeing process.” 

The first TexChroma will be installed at the plant of a very well-known Italian continuous dyer which is part of a larger textile manufacturing group, in order for it to be fully industrially tested before going into series production.

“Our first customer is close by our facility in Sweden, has the practical dyehouse skills we can learn from, and is a satisfied TexCoat G4 customer,” Stanford says. “We believe a major benefit of TexChroma will be in eliminating much rework which is common in dyehouses, but we’ve been very cautious about providing details on TexChroma too early. The dyeing process is unforgiving, and we must get it right the first time. The market has been ready for quite some time. And now, so are we.”

TMAS members in Singapore
In further new developments from TMAS members at the Singapore show, Kinna Automatic will provide details of its complete robotic lines for the production of pillows and duvets for the home furnishings sector and introduce the new Hector industrial sewing machine designed for the heavy duty circular and point stitching of filled textile components.

Eltex has made an important breakthrough on its EyETM tension monitoring system for the heat setting, tufting, warping and winding sectors, with the addition of electromagnetic brakes in combination with the latest advanced sensors. These enable tension variation to not only be detected, but automatically adjusted in real time during operation, rather than manually changed as previously.

The company’s ACT-R unit can further significantly reduce the selvedge yarn waste from the weft insertion systems of rapier weaving machines, while at the same time maintaining equal and steady tension across all pre-winders.

Advanced weaving control is also the bedrock of business for Vandewiele Sweden AB, which supplies weft yarn feeding and tension control units for weaving looms to the majority of the leading weaving machine manufacturers, as well as for retrofitting in working mills around the world The company will present its latest X4 yarn feeders with integrated accessory displays and has recently further strengthened its product portfolio with IRO Gaugepart modules. These are applied to tufting looms to determine the appearance of a carpet in terms of feel and structure.

Finally, the colarette machines of Svegea set the standard throughout Asia for the high speed production of tubular apparel components such as cuffs, collars and neck tapes and in Singapore the company will demonstrate its EC 50 and EC 200 with E-Drive II models, in addition to linked cutting systems.

Source:

AWOL Media for TMAS

New DTY Jet insert APe042 Ühoto (c) Stemutz
New DTY Jet insert APe042
02.10.2025

Heberlein at ITMA Asia + CITME 2025: Jets developed for filament perfection

Heberlein, a leading supplier of air interlacing and air texturing jets, aims to impress visitors at ITMA Asia + CITME 2025. Novel solutions will be presented, which will allow filament yarn producers to achieve special quality specifications and process optimization. These latest developments combine the most sophisticated technology with user convenience and savings potential. 

Data in the ‘Fibre Year 2024’ report confirms that synthetic fibres continue to outpace natural fibres, growing by 8.4% against 2.7% – and this upward trend is expected to continue. Man-made fibre hubs such as China (+8.8%) and India (+7.7%), and also Vietnam (+8.9%) show significant growth. Looking at the development of different synthetic materials, polyamide stands out, with a notable increase of 4.1%, underscoring its promising future. In the forefront of these developments are Swiss-made key components from Heberlein, delivering cutting-edge technology that powers quality and efficiency in polyamide yarn production.

Heberlein, a leading supplier of air interlacing and air texturing jets, aims to impress visitors at ITMA Asia + CITME 2025. Novel solutions will be presented, which will allow filament yarn producers to achieve special quality specifications and process optimization. These latest developments combine the most sophisticated technology with user convenience and savings potential. 

Data in the ‘Fibre Year 2024’ report confirms that synthetic fibres continue to outpace natural fibres, growing by 8.4% against 2.7% – and this upward trend is expected to continue. Man-made fibre hubs such as China (+8.8%) and India (+7.7%), and also Vietnam (+8.9%) show significant growth. Looking at the development of different synthetic materials, polyamide stands out, with a notable increase of 4.1%, underscoring its promising future. In the forefront of these developments are Swiss-made key components from Heberlein, delivering cutting-edge technology that powers quality and efficiency in polyamide yarn production.

DTY jets for demanding spinners and yarns 
Launched at ITMA 2023, the Heberlein APe series was expanded with new types of jets. The two additional jets are particularly suitable for polyamide with fine titers.

This DTY jet series sets new standards in yarn processing. Developed for the efficient processing of fine polyamide yarns with a particularly high number of knots (FP/m), the successful APe series is renowned for its unique performance of more than 200 knots per metre. Despite its outstanding performance, it is the smallest jet in its class – fitting anywhere and best suited wherever air savings and optimized production efficiency are required.

The APe series is also attracting interest from market players striving for sustainable production through various measures. Its capability for equal knot performance with reduced energy consumption delivers sustainability without compromise.

Air splicing: maximum control and minimum effort
Yarn splicers produce a tear-resistant, homogeneous splice of material without knots. All they need is compressed air. Heberlein's AirSplicers produce first-class splices for a wide range of applications for technical fibers where extreme strength characteristics are needed.

The new AirSplicer-Basix was designed for technical yarns – including aramid, glass, and carbon. The splicer offers maximum control and user-friendly operation. 

The sophisticated blow chamber design makes it easy to insert, splice and remove the yarn without any additional manual steps or the need for the user to activate further mechanisms.

The design of the AirSplicer-Basix is reduced to the essentials. Still, it performs convincingly and offers flexibility as one or more connection points can be created, depending on the material used and the desired splice strength.

Source:

Heberlein Technology AG

 Robert Johnston, Chief Operating Officer, Doug Kelliher, EVP, Product Photo The Lycra Company
Robert Johnston, Chief Operating Officer, Doug Kelliher, EVP, Product
01.10.2025

The Lycra Company Announces Key Executive Appointments

The LYCRA Company, a global leader in developing fiber and technology solutions for the apparel and personal care industries, announced two strategic leadership moves to accelerate innovation and growth.

Robert Johnston has been promoted to chief operating officer from his previous role as executive vice president, operations, and Doug Kelliher has been appointed executive vice president, product. Kelliher will join the company’s global leadership team, while Johnston continues in his leadership capacity. Both executives report directly to CEO Gary Smith.
 
Robert Johnston, Chief Operating Officer
Johnston, a 35-year veteran of The LYCRA Company and its predecessor organizations, will expand his leadership to include product development, in addition to his current oversight of global manufacturing operations and IT. In his new role, Johnston will manage R&D talent, lab resources, and pilot production to drive innovation across the product portfolio, supporting strategic growth priorities identified by Kelliher’s team.

The LYCRA Company, a global leader in developing fiber and technology solutions for the apparel and personal care industries, announced two strategic leadership moves to accelerate innovation and growth.

Robert Johnston has been promoted to chief operating officer from his previous role as executive vice president, operations, and Doug Kelliher has been appointed executive vice president, product. Kelliher will join the company’s global leadership team, while Johnston continues in his leadership capacity. Both executives report directly to CEO Gary Smith.
 
Robert Johnston, Chief Operating Officer
Johnston, a 35-year veteran of The LYCRA Company and its predecessor organizations, will expand his leadership to include product development, in addition to his current oversight of global manufacturing operations and IT. In his new role, Johnston will manage R&D talent, lab resources, and pilot production to drive innovation across the product portfolio, supporting strategic growth priorities identified by Kelliher’s team.

Doug Kelliher, EVP, Product
Kelliher will lead the product management team in developing and executing strategy across fibers, fabrics, and garments. His team works to deliver differentiated solutions that add value and meet the needs of today’s consumer. With more than 30 years of product leadership experience at Timberland, Velcro Companies, Polartec and Milliken & Company, Kelliher brings deep expertise to his role.

"As the apparel industry continues to evolve, our focus remains on delivering high-performance solutions that meet consumer needs and help brands and retailers differentiate and thrive," said Gary Smith, CEO of The LYCRA Company. "Doug and Robert bring exceptional leadership, vision, and industry expertise to their roles, strengthening our ability to co-create with customers, accelerate innovation, and bring transformative technologies to market faster and more efficiently.”
 
About The LYCRA Company
The LYCRA Company innovates and produces fiber and technology solutions for the apparel and personal care industries and owns the consumer brands:  LYCRA®, LYCRA HyFit®, LYCRA® T400®, COOLMAX®, THERMOLITE®, ELASPAN®, SUPPLEX® and TACTEL®. Headquartered in Wilmington, Delaware, U.S., The LYCRA Company is recognized worldwide for its sustainable products, technical expertise, and marketing support. The LYCRA Company focuses on adding value to its customers’ products by developing unique innovations designed to meet the consumer’s need for comfort and lasting performance. 

Source:

The Lycra Company

Oritain: Origin Verification to Leather for EUDR Readiness Photo Oritain Global
Oritain: Origin Verification to Leather for EUDR Readiness
01.10.2025

Oritain: Origin Verification to Leather for EUDR Readiness

Oritain announced the expansion of its services into leather. This development will enable the fashion, luxury fashion and automotive industries to meet the rising demand for traceability, sustainability, and regulatory compliance.

Oritain’s proprietary methodology already trusted across apparel, food and agriculture, can now verify the geographic origin of leather from key producing countries across Europe, Africa and South America.1 This capability is increasingly vital as regulations like the EU Deforestation Regulation (EUDR) are enforced and the Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) mandates a Digital Product Passport. Such regulations require companies to disclose traceability information that proves their supply chains are transparent and ethically sourced.

Oritain announced the expansion of its services into leather. This development will enable the fashion, luxury fashion and automotive industries to meet the rising demand for traceability, sustainability, and regulatory compliance.

Oritain’s proprietary methodology already trusted across apparel, food and agriculture, can now verify the geographic origin of leather from key producing countries across Europe, Africa and South America.1 This capability is increasingly vital as regulations like the EU Deforestation Regulation (EUDR) are enforced and the Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) mandates a Digital Product Passport. Such regulations require companies to disclose traceability information that proves their supply chains are transparent and ethically sourced.

The global leather goods market is projected to grow from $493 billion in 2025 to $904 billion in 2035, according to Future Market Insights (FMI, 2025). Meanwhile, the luxury leather goods segment alone is expected to generate over $66 billion in revenue in 2025, as reported by Statista (2025). These growth figures underscore the growing pressure on brands to demonstrate responsible sourcing.

“Leather sourcing is facing heightened scrutiny for its environmental and human rights impacts” said Alyn Franklin, CEO of Oritain. “Our origin verification programs give brands and tanneries the insights they need to make meaningful changes in their supply chain, meet regulatory obligations and build lasting trust with their customers.”

Traceability is no longer a nice-to-have; it’s a strategic imperative. Regulatory frameworks are tightening, and consumer expectations are shifting towards transparency, sustainability, and ethical practices. Brands that fail to meet these standards risk reputational damage, legal consequences, and loss of consumer trust.

Oritain’s extensive origin database and forensic expertise provide a unique solution for brands navigating increasingly complex supply chains. The service is designed to verify sourcing claims made by intermediaries and tanneries, enabling brands to identify deforestation and labour risks, supporting end-to-end supply chain mapping. Whether it’s bespoke handbags, premium footwear, or high-end automotive interiors, Oritain’s product origin verification is tailored to meet the unique needs of the fashion and automotive sectors, offering both precision and adaptability.

This launch follows Oritain’s recent expansion into the timber industry, another commodity highly relevant to concerns surrounding deforestation and subject to scrutiny by regulators. This broader business expansion into new sectors reflects Oritain’s commitment to innovation, and its role in helping clients set new standards for transparency and accountability.

“Our customers are looking for ways to get visibility into their supply chains. Extending our service to leather means we can stand alongside them and have a positive impact on the wider industry, delivering on our vision of being the source of truth in global supply chains” said Paul Bentham, Chief Product and Technology Officer at Oritain.
 
1 Argentina, Nigeria, Spain, Belgium, Italy, Turkey, Albania, France, Netherlands, UK, Germany.

 

Source:

Oritain Global

Photo: Messe Frankfurt / Jean-Luc Valentin
01.10.2025

Techtextil and Texprocess Innovation Awards: Submit ideas now

The countdown for submissions has begun. Until 15 December 2025, companies can enter their developments for the Techtextil Innovation Award and the Texprocess Innovation Award. Those selected by the distinguished juries benefit from international visibility as well as from the reputation and reach of the two leading trade fairs. From 21 to 24 April 2026, Techtextil and Texprocess bring together the global industries in Frankfurt. The presentation of the Innovation Awards and the showcasing of the winning ideas is among the most prominent highlights.

The industry is evolving at a rapid pace – from new advances in technical textiles and nonwovens to forward-looking manufacturing and processing technologies. Current developments such as the use of AI, sustainable approaches and new production methods are creating additional opportunities for innovation. Especially in times of recession, tariffs and restrained investment, these impulses take on particular significance. They open up new opportunities in numerous fields, ranging from mobility and medicine to apparel. The Techtextil and Texprocess Innovation Awards provide international visibility for the best ideas.

The countdown for submissions has begun. Until 15 December 2025, companies can enter their developments for the Techtextil Innovation Award and the Texprocess Innovation Award. Those selected by the distinguished juries benefit from international visibility as well as from the reputation and reach of the two leading trade fairs. From 21 to 24 April 2026, Techtextil and Texprocess bring together the global industries in Frankfurt. The presentation of the Innovation Awards and the showcasing of the winning ideas is among the most prominent highlights.

The industry is evolving at a rapid pace – from new advances in technical textiles and nonwovens to forward-looking manufacturing and processing technologies. Current developments such as the use of AI, sustainable approaches and new production methods are creating additional opportunities for innovation. Especially in times of recession, tariffs and restrained investment, these impulses take on particular significance. They open up new opportunities in numerous fields, ranging from mobility and medicine to apparel. The Techtextil and Texprocess Innovation Awards provide international visibility for the best ideas.

The innovations are driving progress in numerous industries. In 2024, the award winners presented recyclable fibre composites for aviation, self-cooling textiles for façades and measurement methods for body scans based on 4D scanning. Whether in mobility, construction, medicine or apparel – textile and technological innovations are creating new opportunities for progress.

Categories Techtextil Innovation Award 2026

  • New Concept
  • New Material
  • New Application
  • New Product
  • New Chemicals & Dyes
  • New Recycled Materials & Recycling Technologies
  • New Production Technology, Digitalisation & AI Solutions

Submit application: https://solutions.techtextil.com/

Categories Texprocess Innovation Award 2026

  • Economic quality (cost minimisation, time and process optimisation, automation)
  • Ecological quality (climate protection, energy efficiency, sustainability, recycling, circularity)
  • Digitalisation + AI
  • Innovation for quality improvement

Submit application: https://solutions.texprocess.com/

Information on participation
The submission deadline for all applications for the Techtextil and Texprocess Innovation Awards 2026 is 15 December 2025. All companies, institutes, universities, polytechnics and individuals are eligible to apply. Participation is free of charge. Submitted developments must have been on the market for less than two years or be shortly before the market launch. From mid-December 2025, two experienced international expert juries examine all submitted products in detail and evaluate them according to criteria such as degree of innovation, market potential, sustainability, choice of materials and technical quality. The winning companies are formally and prominently presented on the first day of the trade fair, 21 April 2026, in Frankfurt am Main.

Takaya Miyano Photo Teijin Carbon Europe GmbH
Takaya Miyano
01.10.2025

Leadership Change at Teijin Carbon Europe

Teijin Carbon Europe GmbH announces an important change in its executive leadership. Effective October 1, 2025, Dr. Bernd Wohlmann will step down from his role as CEO after seven successful years leading the company.

Dr. Wohlmann has played a key role in shaping the development of Teijin Carbon Europe. Under his leadership, the company has achieved significant milestones and navigated through challenging times with resilience and strategic foresight. Discussions regarding his future role within the Teijin Group are currently ongoing.

Moving forward, Takaya Miyano and Jörg Friedrich will continue to lead Teijin Carbon Europe as Managing Directors. 

Teijin Carbon, a subsidiary of the Teijin Group, specializes in the development and production of carbon fibers and carbon fiber-based materials. Under the brands Tenax™ and Tenax Next™, Teijin Carbon offers high-performance material solutions for industries such as aerospace, automotive, energy, electronics, civil engineering and sporting goods.

Teijin Carbon Europe GmbH announces an important change in its executive leadership. Effective October 1, 2025, Dr. Bernd Wohlmann will step down from his role as CEO after seven successful years leading the company.

Dr. Wohlmann has played a key role in shaping the development of Teijin Carbon Europe. Under his leadership, the company has achieved significant milestones and navigated through challenging times with resilience and strategic foresight. Discussions regarding his future role within the Teijin Group are currently ongoing.

Moving forward, Takaya Miyano and Jörg Friedrich will continue to lead Teijin Carbon Europe as Managing Directors. 

Teijin Carbon, a subsidiary of the Teijin Group, specializes in the development and production of carbon fibers and carbon fiber-based materials. Under the brands Tenax™ and Tenax Next™, Teijin Carbon offers high-performance material solutions for industries such as aerospace, automotive, energy, electronics, civil engineering and sporting goods.

Source:

Teijin Carbon Europe GmbH

Paul Schlack Prize 2025 goes to Leonie Beek © Andreas Schmitter
Paul Schlack Prize 2025 goes to Leonie Beek
01.10.2025

Paul Schlack Prize 2025: Oil filtration with a bionic textile

On various biological surfaces, oil is adsorbed from water surfaces and transported along the leaf. In her dissertation, ITA Postdoc Dr Leonie Beek transferred this effect to a technical textile using her Bionic Oil Absorber (BOA), which can remove up to 4 litres of diesel per hour from water at technological readiness level 4. For this development, Dr Beek was awarded the Paul Schlack Prize 2025 for her dissertation ‘Bionic textiles for oil-water separation modelled on superhydrophobic biological surfaces’ on 10 September 2025. The award ceremony took place during the opening event of the Dornbirn GFC Global Fiber Congress in Austria.

Oil-water separation without additional energy or toxic substances 
Dr Leonie Beek's dissertation focused on the sustainable separation of oil and water. On various biological surfaces, oil is adsorbed from water surfaces and transported along the leaf. This effect differs from technical solutions in that oil-water separation is achieved without external energy and without toxic substances.

On various biological surfaces, oil is adsorbed from water surfaces and transported along the leaf. In her dissertation, ITA Postdoc Dr Leonie Beek transferred this effect to a technical textile using her Bionic Oil Absorber (BOA), which can remove up to 4 litres of diesel per hour from water at technological readiness level 4. For this development, Dr Beek was awarded the Paul Schlack Prize 2025 for her dissertation ‘Bionic textiles for oil-water separation modelled on superhydrophobic biological surfaces’ on 10 September 2025. The award ceremony took place during the opening event of the Dornbirn GFC Global Fiber Congress in Austria.

Oil-water separation without additional energy or toxic substances 
Dr Leonie Beek's dissertation focused on the sustainable separation of oil and water. On various biological surfaces, oil is adsorbed from water surfaces and transported along the leaf. This effect differs from technical solutions in that oil-water separation is achieved without external energy and without toxic substances.

Possible use in harbour basins or in the event of flooding/pollution of inland waters 
Dr Beek integrated the bionic textile into a floating device (Bionic Oil Adsorber – BOA). The BOA demonstrator, which has a technology readiness level of 4, can remove up to 4 litres of diesel per hour. It is intended for use in port areas. Another promising application is in the event of flooding and pollution of inland waters and urban sewage treatment plants.

Ecologically and economically sustainable technology 
The technology is ecologically sustainable, as both the textile and the separated oil can be reused. It is also economically sustainable, as the textile is up to 13 times cheaper than sorption materials with a service life of 21 days.

Overall, Dr Leonie Beek succeeded in her dissertation in transferring the biological principle to a bionic textile and presenting a product for use in the completely new application of oil-water separation. This is the first time that superhydrophobic surfaces have been used outside of friction reduction.

Since 1971, the Paul Schlack Prize has been awarded at the Dornbirn GFC Global Fiber Congress (formerly Dornbirn Man-made Fibers Congress) in Dornbirn (Austria) to promote chemical fibre research at universities and research institutes. Previous ITA winners of the Paul Schlack Prize include Dr Stefan Peterek, Dr Andreas De Palmenaer, Prof. Dr Gunnar Seide, Dr Wilhelm Steinmann, Dr Stephan Walter, Dr Gisa Wortberg, Dr Benjamin Weise, and Dr Markus Beckers.

Source:

ITA – Institut für Textiltechnik of RWTH Aachen University

Industrial AI (c) Reifenhäuser GmbH & Co. KG Maschinenfabrik
Industrial AI
01.10.2025

Reifenhäuser NEXT: Tackling the skills shortage with industrial AI

At K 2025, the Reifenhäuser Group will demonstrate Industrial AI's full potential for productivity in plastics processing. At the heart of the dedicated “Reifenhäuser NEXT” brand is a powerful AI chatbot that enables even inexperienced line operators to quickly solve complex tasks in their daily work, thereby maximizing availability, productivity, and quality.

In Germany, 86 percent of companies are affected by the shortage of skilled workers – more than twice as many as ten years ago. The global average is currently 74 percent*. Production companies rank fifth in the industry comparison. The low availability and high turnover of experienced production specialists is one of the biggest challenges facing the plastics industry. *Source: MPG study on the shortage of skilled workers in 2025

With Reifenhäuser NEXT, plastics manufacturers can reduce their dependence on highly qualified personnel and increase their overall equipment effectiveness (OEE) by optimizing availability, performance, and quality. This is made possible by a unique ecosystem that combines state-of-the-art AI technologies with Reifenhäuser's proven expertise and live data from production.

At K 2025, the Reifenhäuser Group will demonstrate Industrial AI's full potential for productivity in plastics processing. At the heart of the dedicated “Reifenhäuser NEXT” brand is a powerful AI chatbot that enables even inexperienced line operators to quickly solve complex tasks in their daily work, thereby maximizing availability, productivity, and quality.

In Germany, 86 percent of companies are affected by the shortage of skilled workers – more than twice as many as ten years ago. The global average is currently 74 percent*. Production companies rank fifth in the industry comparison. The low availability and high turnover of experienced production specialists is one of the biggest challenges facing the plastics industry. *Source: MPG study on the shortage of skilled workers in 2025

With Reifenhäuser NEXT, plastics manufacturers can reduce their dependence on highly qualified personnel and increase their overall equipment effectiveness (OEE) by optimizing availability, performance, and quality. This is made possible by a unique ecosystem that combines state-of-the-art AI technologies with Reifenhäuser's proven expertise and live data from production.

"Google, OpenAI, and others are already impressively demonstrating what AI solutions can achieve in the consumer sector. However, AI is only as intelligent as the data it has been trained with,“ explains Jan Karnath, Chief Digital Officer (CDO) of the Reifenhäuser Group and responsible for the NEXT brand. ”Reifenhäuser has decades of experience in plastics extrusion. We have integrated this bundled knowledge into an AI solution that is unique on the market."

The Reifenhäuser NEXT portfolio is based on three product streams that seamlessly interlock:

NEXT.AI – Intelligent assistance systems 
At the heart of NEXT.AI is an AI chatbot that provides real-time support to machine operators and service teams during ongoing operations. The AI accesses Reifenhäuser's comprehensive expertise in engineering, service, maintenance, and process technology – and, if desired, on the user's documentation and live production data. Operators receive immediately actionable recommendations via simple text entries (prompts) in the chatbot – for example, in the event of quality problems. Thanks to this support, even inexperienced employees can achieve optimal results. This reduces downtime, lowers service costs, and makes production processes more efficient.

“Our assistance systems act as constant companions for the production teams. They not only provide quick solutions to problems, but will also deliver proactive alerts and optimization suggestions in the future,” says Karnath.

NEXT.Learning – Knowledge as the key to success 
To build up and establish the necessary expertise among plastics processors in the long term, NEXT.Learning offers a combination of on-site training and a digital learning platform. This is individually tailored to the needs of customers and helps producers to retain expertise within the company despite staff turnover and make it available to new employees at any time. Thanks to the use of AI avatars, customers can access the virtual training courses in over 100 languages. On request, Reifenhäuser NEXT can also adapt and provide content very quickly to meet customer-specific requirements.

“By using natural language processing (NLP), we are democratizing specialist knowledge for our global customer base in a whole new dimension. Initial pilot projects have generated extremely positive feedback and highlight the added value of our solution – especially for international customers whose production employees speak different local languages and, for example, do not have sufficient English skills,” explains Karnath.

NEXT.Data – Generating added value from data 
The third product stream, NEXT.Data, enables producers to exploit the full potential of their production data. The data is automatically aggregated via robust system integrations (e.g., OPC UA or GraphQL) and displayed in clear dashboards using the ExtrusionOS application suite. ExtrusionOS is specially designed for the requirements of the plastics extrusion and packaging industry. Among other things, customers can use it to create real-time analyses and automated OEE calculations to make data-driven decisions.

“With Reifenhäuser NEXT Product Streams, we provide our customers with a customized industrial AI journey. Depending on their requirements, we combine our NEXT.AI, Learning, and Data solutions, select the appropriate level of integration, and thus create the basis for operational excellence in line operation,” explains Karnath.

Recent studies show that the use of Industrial AI offers considerable potential for increasing overall equipment effectiveness (OEE) – with improvements of up to 15 percent. Among other things, this is made possible by reducing downtime and waste by up to 20 percent*. In addition, cost savings are expected in the area of maintenance, which can be achieved through optimized service and spare parts planning. Reifenhäuser NEXT focuses on precisely this area and supports companies in integrating the use of AI into industrial production in a targeted manner in order to fully exploit this potential and achieve sustainable improvements. 
*Source: McKinsey / Deloitte

Source:

Reifenhäuser GmbH & Co. KG Maschinenfabrik