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Viola Schmidts ausgezeichnetes Design „Closer Distance“ für „Feel the Yarn“. Foto: Dominic Rauh
Viola Schmidts ausgezeichnetes Design „Closer Distance“ für „Feel the Yarn“.
05.07.2024

Studentin gewinnt internationalen Designpreis auf der Pitti Filati

Viola Schmidt, Studentin an der TEXOVERSUM Fakultät Textil der Hochschule Reutlingen wurde in Florenz mit dem Award „Feel the Yarn“ ausgezeichnet. Sie studiert im Masterstudiengang Design mit dem Schwerpunkt Künstlerische Konzeption an der TEXOVERSUM Fakultät Textil der Hochschule Reutlingen. Der Preis ist mit 5.000 Euro Preisgeld dotiert.

Ausgelobt wird der Preis für Fashiondesign-Studierende vom Zusammenschluss 41 italienischer Spinnereien, dem „Consorzio Promozione Filati“. In der diesjährigen 15. Auflage des Wettbewerbs überzeugte Viola Schmidt vor starken Mitbewerbenden und den Zweit- bzw. Drittplatzierten von der „London School of Fashion“ und des „Politecnico di Milano“ sowohl die internationale Fachjury als auch das ebenfalls stimmberechtigte Fachpublikum der Messe vor Ort.

Viola Schmidt, Studentin an der TEXOVERSUM Fakultät Textil der Hochschule Reutlingen wurde in Florenz mit dem Award „Feel the Yarn“ ausgezeichnet. Sie studiert im Masterstudiengang Design mit dem Schwerpunkt Künstlerische Konzeption an der TEXOVERSUM Fakultät Textil der Hochschule Reutlingen. Der Preis ist mit 5.000 Euro Preisgeld dotiert.

Ausgelobt wird der Preis für Fashiondesign-Studierende vom Zusammenschluss 41 italienischer Spinnereien, dem „Consorzio Promozione Filati“. In der diesjährigen 15. Auflage des Wettbewerbs überzeugte Viola Schmidt vor starken Mitbewerbenden und den Zweit- bzw. Drittplatzierten von der „London School of Fashion“ und des „Politecnico di Milano“ sowohl die internationale Fachjury als auch das ebenfalls stimmberechtigte Fachpublikum der Messe vor Ort.

Für die Umsetzung ihrer eingereichten Entwürfe bekamen insgesamt 36 Teilnehmende des Wettbewerbs hochwertigste Garne italienischer Spinnereien zugeteilt und konnten damit ihre Entwürfe Realität werden lassen. Das Thema des diesjährigen Wettbewerbs lautete „CONTRADICTIONS“ und forderte dazu auf, kreative Lösungen zu finden, um die Harmonie zwischen Technologie und Tradition zu erforschen und eine zeitgemäße Vision zu präsentieren.

Violas Schmidt setzte ihr Design „Closer Distance“ im modernen Labor für Maschentechnologie der Fakultät Textil des TEXOVERSUMS um. Sowohl die internationale Jury als auch das Publikum der Messe zeigten sich beeindruckt und überzeugt von Schmidts Design. Das in Rottönen gehaltene, gleichzeitig elegant und progressiv anmutende, aufwendig gelayerte Design spiegelt das Thema des Wettbewerbs perfekt wider und zeigt eine bemerkenswerte Symbiose aus maschineller Präzision und gestalterischer Einzigartigkeit. Besonders beachtenswert und anspruchsvoll ist zusätzlich, dass Schmidts Design „fully fashioned“ gestrickt ist. Ein nachhaltiges Vorgehen, bei dem weder Schnittkanten, noch Abfälle entstehen.

Bereits 2022 hatte Schmidt, damals noch Studentin des Bachelorstudiengangs Fashion & Textile Design, ebenfalls an der TEXOVERSUM Fakultät Textil an der Hochschule Reutlingen, den European Fashion Award – FASH gewonnen. Mit ihrem jüngsten Erfolg bei „Feel the Yarn“ setzt sie ihre Karriere fort und präsentiert gemeinsam mit anderen Fashiondesign-Graduierenden der Fakultät ihre Bachelorkollektion „Inner Garden“ im Rahmen der Neo.Fashion auf der Berlin Fashion Week.

Source:

Hochschule Reutlingen

CARBIOS and Zhink Group: Partnership for PET biorecycling in China (c) CARBIOS
03.07.2024

CARBIOS and Zhink Group: Partnership for PET biorecycling in China

CARBIOS and Zhink Group, specializing in two global industries, PET and textiles, announce the signing of a joint Letter of Intent to build a biorecycling plant in China using CARBIOS’ revolutionary enzymatic depolymerization technology to serve the global market. This agreement officializes collaboration towards a long-term partnership in view of a first licensing contract to build a plant with a minimum annual processing capacity of 50k tons of prepared PET waste and would contribute to accelerating a circular economy for plastic and textiles. China is a key market for CARBIOS, and this agreement would establish a presence in this dominant market.

With 67 million tons of PET produced annually, representing 61% of global production[1], China is the world's largest PET producer. With regional and global demand for recycled PET growing, China also has the potential to take the lead in recycled PET (r-PET) production. In 2021, 58% of the world’s r-PET was consumed in Asia (with 38% in China[2]) underscoring this region’s importance both as a major producer and consumer.

CARBIOS and Zhink Group, specializing in two global industries, PET and textiles, announce the signing of a joint Letter of Intent to build a biorecycling plant in China using CARBIOS’ revolutionary enzymatic depolymerization technology to serve the global market. This agreement officializes collaboration towards a long-term partnership in view of a first licensing contract to build a plant with a minimum annual processing capacity of 50k tons of prepared PET waste and would contribute to accelerating a circular economy for plastic and textiles. China is a key market for CARBIOS, and this agreement would establish a presence in this dominant market.

With 67 million tons of PET produced annually, representing 61% of global production[1], China is the world's largest PET producer. With regional and global demand for recycled PET growing, China also has the potential to take the lead in recycled PET (r-PET) production. In 2021, 58% of the world’s r-PET was consumed in Asia (with 38% in China[2]) underscoring this region’s importance both as a major producer and consumer.

Furthermore, China is a key transformer of PET into resins and fibers used in numerous applications in the packaging and textile industries.  Most notably, China is the primary country for transforming PET into fiber, representing 78% of all PET fiber transformation in the world[3].

For Zhink, the strategic focus is on the development of two global industries, PET and textiles, and to be a leader with sustainable competitiveness. Zhink is a major actor within the PET market with an annual production of 3 million tons of PET, serving domestic and global markets. CARBIOS has developed a enzymatic depolymerization technology that enables efficient and solvent-free recycling of PET plastic and textile waste into virgin-like products. The initial agreement between the two groups would allow Zhink to increase its recycled PET capacities and meet its sustainable competitiveness objectives by offering r-PET from enzymatic recycling: a circular recycling solution that can process all types of PET waste including hard-to-recycle waste (such as opaque and colored bottles, multilayer food trays and textile waste) while reducing CO2 emissions by 57%[4] compared with virgin PET production. For CARBIOS, this agreement marks a significant step in the deployment of its technology worldwide and roll-out of its licensing model to achieve its ambition to become a leading technology provider in the recycling of PET by 2035. This Asia-based plant under license by Zhink would come in addition to the world’s first industrial-scale enzymatic PET recycling plant which is currently under construction in Longlaville, France.

[1] HIS Markit 2021, Market Research Future 2021
[2] HIS Markit 2021, Market Research Future 2021
[3] HIS Markit 2021, Market Research Future 2021
[4] Database ecoinvent 3.8; French scenario, taking into account the detour of 50% of PET waste from conventional end-of-life. Virgin PET: 2.53 kg CO2/kg (cradle to gate)

Source:

CARBIOS

03.07.2024

Salvation Army wins Outstanding Charity Retailer and Environment Awards

Salvation Army charity shops have won two major awards from the Charity Retail Association for Outstanding Charity Retailer of the Year, and Environmental and Sustainability at the CRA Annual Conference held at the Harrogate Convention Centre on 26th June 2024.

This is the second time the charity has won the Outstanding Charity Retailer of the Year Award in the past four years - winning it outright in 2022 and 2024, and also being shortlisted in 2021 and 2023.

The Environmental and Sustainability Award sets out specific criteria that organisations must demonstrate, including the introduction of green policies, and new ways of dealing with textile recycling.

Both award categories focused on retail initiatives and key achievements over the previous 12 months. SATCoL recently announced its highest trading results and a record-breaking donation to its parent charity of over £11.2m.

Salvation Army charity shops have won two major awards from the Charity Retail Association for Outstanding Charity Retailer of the Year, and Environmental and Sustainability at the CRA Annual Conference held at the Harrogate Convention Centre on 26th June 2024.

This is the second time the charity has won the Outstanding Charity Retailer of the Year Award in the past four years - winning it outright in 2022 and 2024, and also being shortlisted in 2021 and 2023.

The Environmental and Sustainability Award sets out specific criteria that organisations must demonstrate, including the introduction of green policies, and new ways of dealing with textile recycling.

Both award categories focused on retail initiatives and key achievements over the previous 12 months. SATCoL recently announced its highest trading results and a record-breaking donation to its parent charity of over £11.2m.

In 2022 SATCoL launched its 5-Year Strategic Plan under the theme of ‘Dare to CARE’ – this included new performance measures for People, Planet and Profit. CARE represents SATCoL's values of Compassion, Accountability, Respect and Equality. The company continues to invest in its donation centres and refurbishing more high street shops – 10 new donation centres opened and 9 high street shops were refurbished in the year 2022-23.

SATCoL has also invested heavily in innovations including FibersortTM, an automatic sorting process that identifies and sorts second-hand garments by fibre type, and Project Re:claimTM, a commercial-scale polyester recycling plant designed to recycle end-of-life textiles. Project Re:claim is a joint venture with Project Plan B.

Source:

Salvation Army Trading Company Ltd (SATCoL)

03.07.2024

Stratasys honored with four Sustainability Recognition Awards

Stratasys, Ltd. was honored with four Sustainability Recognition Awards at the Additive Manufacturer Green Trade Association (AMGTA) 2024 Annual Summit in Los Angeles on June 24th.

Stratasys received accolades across multiple categories, underscoring its commitment to environmental sustainability and innovation:

  • Environmental Management Systems – For maintaining ISO 14001 EMS certification, demonstrating rigorous environmental governance.
  • Sustainability Reporting – Recognized for its transparency and excellence in publicly publishing detailed Sustainability/ESG/CSR reports.
  • Environmental Sustainability Research – For its active role in commissioning and publishing critical research focused on sustainability within the additive manufacturing landscape.
  • Excellence in AM Sustainability – Honored for its initiatives that significantly expand the understanding and application of more sustainable manufacturing practices globally.

Stratasys, Ltd. was honored with four Sustainability Recognition Awards at the Additive Manufacturer Green Trade Association (AMGTA) 2024 Annual Summit in Los Angeles on June 24th.

Stratasys received accolades across multiple categories, underscoring its commitment to environmental sustainability and innovation:

  • Environmental Management Systems – For maintaining ISO 14001 EMS certification, demonstrating rigorous environmental governance.
  • Sustainability Reporting – Recognized for its transparency and excellence in publicly publishing detailed Sustainability/ESG/CSR reports.
  • Environmental Sustainability Research – For its active role in commissioning and publishing critical research focused on sustainability within the additive manufacturing landscape.
  • Excellence in AM Sustainability – Honored for its initiatives that significantly expand the understanding and application of more sustainable manufacturing practices globally.
Source:

Stratasys Ltd.

Freudenberg Apparel: Shirt interlining series made of rPET (c) Freudenberg Performance Materials
Freudenberg Apparel´s rPET interlining solution 99xx
03.07.2024

Freudenberg Apparel: Shirt interlining series made of rPET

Freudenberg Performance Materials Apparel launches the complete RCY 99xx series recycled polyester (rPET) shirt interlinings. This product line serves as a sustainable counterpart to Freudenberg's renowned 95xx series, which has been a staple in the industry for over twenty years.

The 95xx series, celebrated for its unique bi-elastic properties, has earned its place as one of Freudenberg Apparel's most sought-after shirt interlining ranges.

Now, taking a leap towards sustainability, Freudenberg Apparel introduces the complete RCY 99xx series. Crafted from rPET, these bi-elastic interlinings are designed to complement an array of contemporary fabrics, including pure cotton, T/C, flannel, oxford, cotton & linen blends, seersucker, jersey, and all types of stretch knits. The RCY 99xx series not only preserves the natural hand-feel, texture, and shape of these fabrics but also infuses a fresh creative dimension into shirt design.

Freudenberg Performance Materials Apparel launches the complete RCY 99xx series recycled polyester (rPET) shirt interlinings. This product line serves as a sustainable counterpart to Freudenberg's renowned 95xx series, which has been a staple in the industry for over twenty years.

The 95xx series, celebrated for its unique bi-elastic properties, has earned its place as one of Freudenberg Apparel's most sought-after shirt interlining ranges.

Now, taking a leap towards sustainability, Freudenberg Apparel introduces the complete RCY 99xx series. Crafted from rPET, these bi-elastic interlinings are designed to complement an array of contemporary fabrics, including pure cotton, T/C, flannel, oxford, cotton & linen blends, seersucker, jersey, and all types of stretch knits. The RCY 99xx series not only preserves the natural hand-feel, texture, and shape of these fabrics but also infuses a fresh creative dimension into shirt design.

The RCY 99xx series boasts an weight range of 30-150 g/m2, offering versatility for a diverse spectrum of shirt styles, from men’s casual shirts and women's blouses to polo shirts, sports shirts, and denim shirts. This adaptability ensures that designers and manufacturers have the flexibility to meet the evolving demands of the market while upholding sustainability principles.

Source:

Freudenberg Performance Materials Holding GmbH

Epson und Yuima Nakazato: Textildruck auf Spiber Brewed Protein™-Fasern (c) Francesc Ten
03.07.2024

Epson und Yuima Nakazato: Textildruck auf Spiber Brewed Protein™-Fasern

Im Rahmen der Haute Couture Week in Paris stellte der japanische Modedesigner Yuima Nakazato am 26. Juni seine neue Kollektion, die mithilfe von Epson produziert wurde, vor. Die Partnerschaft zwischen Epson und Yuima Nakazato zeigt neue Möglichkeiten für eine nachhaltigere Modebranche auf – in der aktuellen Kollektion durch den erstmaligen Einsatz Epsons digitaler Textildrucktechnologie auf den Brewed Protein™-Fasern von Spiber. Brewed Protein™­Fasern werden durch ein speziell von Spiber entwickeltes Fermentationsverfahren hergestellt und bestehen aus pflanzlicher Biomasse. Diese innovative Kombination aus modernen Technologien und nachhaltigeren Praktiken eröffnet mögliche Wege für eine verantwortungsvolle Textilproduktion.

Die neueste Kollektion von Yuima Nakazato nutzt ein Mischgewebe, welches aus 70% Baumwolle und 30% Spiber Brewed Protein™-Fasern besteht. Mithilfe von Epsons Pigmenttinten bedruckte Yuima Nakazato dieses innovative Material mit seinen Designs.

Im Rahmen der Haute Couture Week in Paris stellte der japanische Modedesigner Yuima Nakazato am 26. Juni seine neue Kollektion, die mithilfe von Epson produziert wurde, vor. Die Partnerschaft zwischen Epson und Yuima Nakazato zeigt neue Möglichkeiten für eine nachhaltigere Modebranche auf – in der aktuellen Kollektion durch den erstmaligen Einsatz Epsons digitaler Textildrucktechnologie auf den Brewed Protein™-Fasern von Spiber. Brewed Protein™­Fasern werden durch ein speziell von Spiber entwickeltes Fermentationsverfahren hergestellt und bestehen aus pflanzlicher Biomasse. Diese innovative Kombination aus modernen Technologien und nachhaltigeren Praktiken eröffnet mögliche Wege für eine verantwortungsvolle Textilproduktion.

Die neueste Kollektion von Yuima Nakazato nutzt ein Mischgewebe, welches aus 70% Baumwolle und 30% Spiber Brewed Protein™-Fasern besteht. Mithilfe von Epsons Pigmenttinten bedruckte Yuima Nakazato dieses innovative Material mit seinen Designs.

Das Bedrucken von Mischgeweben erfordert normalerweise verschiedene Arten von Farbstofftinten, was die Möglichkeiten, die gewünschten Muster und Designs zu erzielen, einschränkt. Die digitale Textildrucktechnologie des Epson Monna Lisa-Druckers hingegen überwindet in Kombination mit Pigmenttinten diese Einschränkungen und ermöglicht hochauflösende Drucke auf verschiedenen Gewebearten. Dies erweitert die Gestaltungsmöglichkeiten und erlaubt es Designer:innen wie Yuima Nakazato, ihre kreativen Visionen präzise und detailliert wahr werden zu lassen.

Pigmenttinten sind besonders gut für das Drucken auf Brewed Protein™-Fasern geeignet. Denn im Gegensatz zu Farbstofftinten sind Pigmenttinten äußerst vielfältig einsetzbar und können sowohl für Mono- als auch Mischgewebe angewendet werden. Diese Flexibilität bietet Stoffherstellern, Marken und Designer:innen eine einfachere und nachhaltigere Möglichkeit, neue textile Ausdrucksformen zu erforschen. Der Druck mit Pigmenttinten unterstützt den Umweltgedanken der Spiber Brewed Protein™-Fasern, die auf eine wachsende Nachfrage nach nachhaltigeren Materialien stoßen.

Vorteile für die Umwelt
Pigmenttinten bieten im Vergleich zu analogen Farbstofftinten Vorteile für die Umwelt. Anders als bei Farbstofftinten sind bei Pigmenttinten nach dem Drucken keine aufwändigen Dampf- und Waschvorgänge nötig. In Kombination mit der digitalen Textildrucktechnologie des Epson Monna Lisa-Druckers ML-13000 wird der Wasserverbrauch im Vergleich zu herkömmlichen Verfahren um bis zu 96 Prozent[1] gesenkt.

Fortschritte in der Produktion von recyceltem Vliesstoff
Zusätzlich zu dem Druck auf den Brewed Protein™-Fasern von Spiber präsentierte Yuima Nakazato in seiner neuesten Kollektion ebenfalls Kleidungsstücke, die mithilfe von Epsons Dry-Fiber Technologie (DFT) entstanden sind und mit dem ML-13000 bedruckt wurden. Epson konnte Verbesserungen im Dry Fiber-Prozess erzielen, sodass eine höhere Effizienz in der Produktion des recycelten Vliesstoffs erreicht und die Herstellung breiterer Textilbahnen ermöglicht wurde. Dies wiederum erlaubt die Gestaltung von komplexeren und längeren Designs. Der mithilfe der Dry-Fiber Technologie produzierte Vliesstoff, der in der aktuellen Kollektion von Yuima Nakatato verwendet wird, wurde aus ausrangierten Stoffresten aus Nähfabriken hergestellt und unterstreicht den Nachhaltigkeitsgedanken der Kollektion.

[1] Fuluhashi Environmental Institute, 2021 "Bericht über den direkten Wassereinsatz im digitalen Textildruck".

Source:

Epson Deutschland GmbH

CHT Group: Sustainability Report 2023 (c) CHT Germany GmbH
03.07.2024

CHT Group: Sustainability Report 2023

The Sustainability Report 2023, which is now digitally available, provides insights into the past financial year and summarizes the main ecological, economic and social developments. Sustainability is an integral part of the corporate strategy of the CHT Group.

The Sustainability Report 2023, which is now digitally available, provides insights into the past financial year and summarizes the main ecological, economic and social developments. Sustainability is an integral part of the corporate strategy of the CHT Group.

  • The CHT Group uses the terms PEOPLE, PLANET and PERFORMANCE to emphasize its commitment to the 3 dimensions of sustainability worldwide and sets itself further goals. The CHT Group consistently aligns its sustainability strategy with all three ESG dimensions
  • Responsibility for sustainability lies with the Chief Sustainability Officer
  • Climate protection plays a central role worldwide - the corporate carbon footprint (Scope 1-3) 2023 adds up to 456 kt CO2(e)
  • The Group is pursuing the goal of becoming climate-neutral by 2045
  • At the end of 2021, the CHT Group signed up to the Science Based Targets initiative (SBTi) to meet the goals of the Paris Climate Agreement and committed to the 1.5 °C target
  • SBTi has validated the CHT Group's reduction targets - by 2030, Scope 1+2 emissions will be reduced by - 42 % and Scope 3 emissions by - 25 %. 82 % of sales were achieved with sustainably classified products
  • In 2024 EcoVadis awards the CHT Group's sustainability management with the Gold level for the first time
More information:
CHT Gruppe Sustainability Report
Source:

CHT Germany GmbH

03.07.2024

Circ Launches Circ-Ready Community

Circ®, a US-based textile-to-textile recycling innovator, announced the launch of Circ®-Ready, an exclusive community of global supply-chain partners who have demonstrated their ability to make high-quality, better-for-the-planet solutions for fashion brands using Circ materials. The inaugural Circ-Ready partners include AGI Denim, Foshan Chicley Textile Co., Ltd., Giotex, Marubeni Corporation, MAS Holdings, PYRATEX®, Selenis, SHINJINTEX, Soorty Denimkind, Tainan Spinning Co., Ltd., and Taiwan Textile Research Institute (TTRI).

The Circ-Ready community is a selected group of partners who have a proven positive track record and commitment to working with Circ recycled products and have been individually evaluated for industry success. Circ-Ready partners work alongside the Circ team of experts to adequately test and utilize Circ fibers, exceeding quality standards from end to end. To promote transparency and ensure the integrity of Circ products, each Circ-Ready partner provides a commitment to relevant best-in-class certifications for recycled products.

Circ®, a US-based textile-to-textile recycling innovator, announced the launch of Circ®-Ready, an exclusive community of global supply-chain partners who have demonstrated their ability to make high-quality, better-for-the-planet solutions for fashion brands using Circ materials. The inaugural Circ-Ready partners include AGI Denim, Foshan Chicley Textile Co., Ltd., Giotex, Marubeni Corporation, MAS Holdings, PYRATEX®, Selenis, SHINJINTEX, Soorty Denimkind, Tainan Spinning Co., Ltd., and Taiwan Textile Research Institute (TTRI).

The Circ-Ready community is a selected group of partners who have a proven positive track record and commitment to working with Circ recycled products and have been individually evaluated for industry success. Circ-Ready partners work alongside the Circ team of experts to adequately test and utilize Circ fibers, exceeding quality standards from end to end. To promote transparency and ensure the integrity of Circ products, each Circ-Ready partner provides a commitment to relevant best-in-class certifications for recycled products.

Consisting of processors, manufacturers, and other vital industry players across tiers 1-4, each Circ-Ready partner has undergone a testing process to replace virgin inputs with Circ’s products, proving the ability to utilize Circ products in their existing operations and produce premium materials as a result. Being a member of the Circ-Ready community provides partners the opportunity to work with pilot-stage Circ products, receive ongoing support from Circ’s technical experts, and be among the first recommended by Circ when brands and partners seek to utilize Circ material.

Circ is a leader in blended textile-to-textile recycling, a known challenge for the industry. Each year, tens of millions of tons of polycotton textile waste is landfilled or burned because existing recycling solutions cannot separate the plastic from the natural fiber and recover both materials. Circ’s innovative recycling technology is the only platform to successfully separate polycotton blended textile waste and recover both cellulosic and synthetic fibers. Circ’s primary fiber outputs are regenerated Circ Lyocell and Circ Polyester from textile waste.

 

Source:

Circ

Konsum Foto Angela Roma, Pexels
03.07.2024

HDE-Konsumbarometer im Juli: Verbraucherstimmung lässt nach

Nach mehrmonatigem Aufwärtstrend gerät die Erholung der Verbraucherstimmung im Juli ins Stocken. Das geht aus dem aktuellen Konsumbarometer des Handelsverbandes Deutschland (HDE) hervor. Nachdem es für den Index zuletzt fünf Monate in Folge bergauf ging, fällt er nun wieder. Obwohl die Verbraucherinnen und Verbraucher somit etwas pessimistischer auf die kommenden Wochen und Monate blicken, sind sie weiterhin optimistischer gestimmt als noch vor einem Jahr.

Noch im vergangenen Monat war eine leichte Verschiebung vom Sparen hin zum Konsum zu beobachten. Zwar planen die Verbraucherinnen und Verbraucher weiter keine Ausweitung ihrer Sparanstrengungen, die Sparquote bleibt voraussichtlich jedoch recht hoch. Im Vergleich zum Vormonat verringert sich die für den Einzelhandel besonders relevante Anschaffungsneigung. Das deutet auf eine voraussichtlich eher verhaltene Entwicklung des privaten Konsums im weiteren Jahresverlauf hin und dämpft die Erwartung einer baldigen Erholung.

Nach mehrmonatigem Aufwärtstrend gerät die Erholung der Verbraucherstimmung im Juli ins Stocken. Das geht aus dem aktuellen Konsumbarometer des Handelsverbandes Deutschland (HDE) hervor. Nachdem es für den Index zuletzt fünf Monate in Folge bergauf ging, fällt er nun wieder. Obwohl die Verbraucherinnen und Verbraucher somit etwas pessimistischer auf die kommenden Wochen und Monate blicken, sind sie weiterhin optimistischer gestimmt als noch vor einem Jahr.

Noch im vergangenen Monat war eine leichte Verschiebung vom Sparen hin zum Konsum zu beobachten. Zwar planen die Verbraucherinnen und Verbraucher weiter keine Ausweitung ihrer Sparanstrengungen, die Sparquote bleibt voraussichtlich jedoch recht hoch. Im Vergleich zum Vormonat verringert sich die für den Einzelhandel besonders relevante Anschaffungsneigung. Das deutet auf eine voraussichtlich eher verhaltene Entwicklung des privaten Konsums im weiteren Jahresverlauf hin und dämpft die Erwartung einer baldigen Erholung.

Eingetrübt hat sich auch der Blick der Verbraucherinnen und Verbraucher auf die weitere konjunkturelle Entwicklung. Den zunehmenden Optimismus der jüngsten Konjunkturprognosen teilen sie nicht. Vielmehr zeigen sie sich etwas pessimistischer als im Vormonat. Die eigenen Einkommenserwartungen der Verbraucher verringern sich ebenfalls. Dass sie nicht von einer Stärkung ihrer Einkommenssituation ausgehen, ist vermutlich ein Grund für den Rückgang der Anschaffungsneigung.

Die Erholung der Verbraucherstimmung erfährt im Juli erstmals seit Monaten wieder einen Rücksetzer. Dieser Rückgang kann der Beginn eines negativen Trends sein oder auch nur eine kurzzeitige Pause in einem nachhaltigen Aufwärtstrend. Das lässt sich Stand heute nicht eindeutig einordnen. Deutlich wird allerdings, dass der Optimismus bei den Verbraucherinnen und Verbrauchern in Deutschland noch wackelt. Daher könnte bis zu einer spürbaren Erholung des privaten Konsums etwas mehr Zeit vergehen als bisher angenommen. Vom Konsum geht somit weiterhin wohl kein Wachstumsimpuls für die Gesamtwirtschaft aus.

Das jeweils am ersten Montag eines Monats erscheinende HDE-Konsumbarometer basiert auf einer monatlichen Umfrage unter 1.600 Personen zur Anschaffungsneigung, Sparneigung, finanziellen Situation und zu anderen konsumrelevanten Faktoren. Das Konsumbarometer, das vom Handelsblatt Research Institute (HRI) im Auftrag des HDE erstellt wird, hat eine Indikatorfunktion für den privaten Konsum. Es bildet nicht das aktuelle Verbraucherverhalten ab, sondern die erwartete Stimmung in den kommenden drei Monaten.

20 Studierende haben ein Semester lang an der Workwear der Zukunft gearbeitet. Foto Hochschule Albstadt-Sigmaringen/Corinna Korinth
20 Studierende haben ein Semester lang an der Workwear der Zukunft gearbeitet.
02.07.2024

Studierende entwickeln zukunftsweisende Arbeitskleidung

20 Studierende des Studiengangs Textil- und Bekleidungstechnologie an der Hochschule Albstadt-Sigmaringen haben im zu Ende gehenden Sommersemester eine innovative Workwear-Kollektion für das Jahr 2035 entwickelt. Ideengeber und Kooperationspartner für das Industrieprojekt war die Firma HAIX, die sich derzeit mit einer neu erschienenen Workwear-Kollektion am Markt präsentiert.

Die Studierenden bekamen die Aufgabe, einen Wettbewerbsvergleich zu machen, das Alleinstellungsmerkmal der neuen Kollektion herauszuarbeiten sowie Workwear der Zukunft zu entwerfen und Prototypen anzufertigen. Auch Normen, Patentfragen und eine Kostenkalkulation standen auf der Liste. Betreut wurden die Studierenden bei alledem von Prof. Manuela Bräuning und Prof. Sven Gerhards; vergangene Woche fand die Präsentation der Ergebnisse in Anwesenheit mehrerer Unternehmensvertreter am Campus in Albstadt statt.

20 Studierende des Studiengangs Textil- und Bekleidungstechnologie an der Hochschule Albstadt-Sigmaringen haben im zu Ende gehenden Sommersemester eine innovative Workwear-Kollektion für das Jahr 2035 entwickelt. Ideengeber und Kooperationspartner für das Industrieprojekt war die Firma HAIX, die sich derzeit mit einer neu erschienenen Workwear-Kollektion am Markt präsentiert.

Die Studierenden bekamen die Aufgabe, einen Wettbewerbsvergleich zu machen, das Alleinstellungsmerkmal der neuen Kollektion herauszuarbeiten sowie Workwear der Zukunft zu entwerfen und Prototypen anzufertigen. Auch Normen, Patentfragen und eine Kostenkalkulation standen auf der Liste. Betreut wurden die Studierenden bei alledem von Prof. Manuela Bräuning und Prof. Sven Gerhards; vergangene Woche fand die Präsentation der Ergebnisse in Anwesenheit mehrerer Unternehmensvertreter am Campus in Albstadt statt.

Zunächst hatten die Studierenden für ihr Projekt eine umfassende Marktrecherche durchgeführt und die Leitmesse für technische Textilien - Techtextil - in Frankfurt besucht, um innovative Materialen und Zukunftstrends zu entdecken. Darauf aufbauend entwarfen sie eine neue Kollektion, die eine Latzhose, eine 2-in-1-Jacke, eine 2-in-1-Hose, eine Fleece- und eine Regenjacke sowie einen Sonnenhut umfasste. Von mehreren Teilen fertigten sie außerdem Prototypen an. Insgesamt berücksichtigten die Studierenden nicht nur ästhetische, sondern auch eine Vielzahl praktischer Aspekte – von Knieschonern über Handytaschen und Platz für Werkzeug bis zur Mehrfachnutzung: So kann die Latzhose auch als kurze Hose und die Jacke auch als Weste genutzt werden.

Source:

Hochschule Albstadt-Sigmaringen

BioTurf Bild TFI - Institut für Bodensysteme an der RWTH Aachen e.V.
BioTurf
01.07.2024

Aachen researchers develop sustainable artificial turf

The current European Football Championships 2024 in Germany will be played on natural turf, which is very costly to maintain, does not tolerate high frequency of use and has a limited service life of only 6 months in some cases. Artificial turf is easier to maintain and correspondingly popular. In Germany, there are estimated to be more than 5,000 artificial turf pitches and as many as 25,500 across the EU. The drawback: the enormous annual emission of microplastics in the form of infill material, the high CO2 impact and the not environmentally friendly disposal. Researchers in Aachen presented a sustainable alternative: BioTurf is a new artificial turf system made from bio-based polymers that no longer requires polymer infill material!

The current European Football Championships 2024 in Germany will be played on natural turf, which is very costly to maintain, does not tolerate high frequency of use and has a limited service life of only 6 months in some cases. Artificial turf is easier to maintain and correspondingly popular. In Germany, there are estimated to be more than 5,000 artificial turf pitches and as many as 25,500 across the EU. The drawback: the enormous annual emission of microplastics in the form of infill material, the high CO2 impact and the not environmentally friendly disposal. Researchers in Aachen presented a sustainable alternative: BioTurf is a new artificial turf system made from bio-based polymers that no longer requires polymer infill material!

"Every year, around 500 kilograms of plastic granules are produced per artificial turf pitch, which have to be refilled as infill. This also corresponds to the amount that potentially enters the environment as microplastics per sports pitch," explains Dr Claudia Post from TFI. With an estimated 25,000 artificial turf pitches in the EU, artificial turf in Europe alone produces 12,750 tonnes of microplastics that end up in the environment every year! The TFI - Institut für Bodensysteme an der RWTH Aachen e.V., Institute for Research, Testing and Certification in Europe for Indoor Building Products, has developed the innovative artificial turf system together with the ITA (Institute for Textile Technology at RWTH Aachen University) and in collaboration with the company Morton Extrusionstechnik (MET), a specialist in artificial turf fibres.

"New artificial turf pitches will be phased out by 2031 at the latest due to the ban on plastic granules. Even now, artificial turf pitches with infill material are no longer being subsidised," says Dr Claudia Post. For grassroots sports, clubs, cities and local authorities, converting their existing artificial turf pitches will be a mammoth task in the coming years, as artificial turf pitches have to be replaced every 10-15 years. With BioTurf, an environmentally friendly alternative is now available! The surface can be played on like any other, whether running, passing or kicking. Short, heavily crimped blades support longer blades and this simple approach increases playing comfort. BioTurf fulfils all quality requirements and standards for the highest footballing demands.

"BioTurf is an innovative, holistic solution," emphasises Dirk Hanuschik from TFI. "We use rapeseed oil and agricultural waste that does not compete with food production. BioTurf is also almost completely recyclable".
This is in stark contrast to conventional artificial turf, which can currently only be thermally utilised, i.e. burned to generate heat.

As BioTurf does not require the traditional latex process at all, the energy-intensive drying process can be dispensed with, which has a positive effect on the price. Latex is also difficult to recycle. In contrast, BioTurf uses the new thermobonding technology. Here, the thermoplastic pile yarns are thermally fused to the backing. Further development steps still need to be taken in the endeavour to develop a 100% mono-material artificial turf, as a few percent polypropylene still needs to be processed in the backing in addition to the polyethylene fibre material in order to protect it during thermobonding. However, this does not hinder its recyclability.

Source:

TFI - Institut für Bodensysteme an der RWTH Aachen e.V.

PET Bottles Bales Stock Photo by Indorama Ventures Limited
PET Bottles Bales Stock
01.07.2024

Indorama Ventures: $200 million loan to drive sustainability program

Indorama Ventures secured a new 7-year loan totaling $200 million from the International Finance Corporation (IFC) to help fund the continued growth of the company’s strategic sustainability programs in India, Thailand and Indonesia, and promote a circular economy as the world’s leading PET recycler.

The loan from the IFC, which is a member of the World Bank Group focused on private sector development in emerging markets, provides a long tenor and flexibility to convert into a sustainability-linked facility based on mutually agreed sustainability targets in the future. The funds will be used to finance sustainability initiatives that bolster Indorama Ventures’ leading strategic footprint in PET recycling. These also include enhancing efficiency at the company’s existing recycling facilities at Nakhon Pathom and Rayong in Thailand, launching a state-of-the-art plant in Karawang in Indonesia, and establishing new recycling plants in India. Additionally, the financing will reimburse costs incurred in 2023 and 2024 for sustainability projects.

Indorama Ventures secured a new 7-year loan totaling $200 million from the International Finance Corporation (IFC) to help fund the continued growth of the company’s strategic sustainability programs in India, Thailand and Indonesia, and promote a circular economy as the world’s leading PET recycler.

The loan from the IFC, which is a member of the World Bank Group focused on private sector development in emerging markets, provides a long tenor and flexibility to convert into a sustainability-linked facility based on mutually agreed sustainability targets in the future. The funds will be used to finance sustainability initiatives that bolster Indorama Ventures’ leading strategic footprint in PET recycling. These also include enhancing efficiency at the company’s existing recycling facilities at Nakhon Pathom and Rayong in Thailand, launching a state-of-the-art plant in Karawang in Indonesia, and establishing new recycling plants in India. Additionally, the financing will reimburse costs incurred in 2023 and 2024 for sustainability projects.

Source:

Indorama Ventures Limited

The partners at the BioFibreLoop kick-off event. Photo: DITF
The partners at the BioFibreLoop kick-off event.
01.07.2024

BioFibreLoop has been started

The German Institutes of Textile and Fiber Research Denkendorf (DITF) are coordinating the research project, which is funded as part of the European Union's Horizon Europe research and innovation program. The aim of BioFibreLoop is to develop recyclable outdoor and work clothing made from renewable bio-based materials. The kick-off event took place in Denkendorf on June 26 and 27, 2024.

The textile industry is facing two challenges: on the one hand, production must become more sustainable and environmentally friendly and, on the other, consumers are expecting more and more smart functions from clothing.

In addition, the production of functional textiles often involves the use of chemicals that are harmful to the environment and health and make subsequent recycling more difficult.

Intelligent innovations must therefore ensure that harmful chemicals are replaced, water is saved and more durable, recyclable bio-based materials are used, thereby reducing the usually considerable carbon footprint of textile products. Digitalized processes are intended to ensure greater efficiency and a closed cycle.

The German Institutes of Textile and Fiber Research Denkendorf (DITF) are coordinating the research project, which is funded as part of the European Union's Horizon Europe research and innovation program. The aim of BioFibreLoop is to develop recyclable outdoor and work clothing made from renewable bio-based materials. The kick-off event took place in Denkendorf on June 26 and 27, 2024.

The textile industry is facing two challenges: on the one hand, production must become more sustainable and environmentally friendly and, on the other, consumers are expecting more and more smart functions from clothing.

In addition, the production of functional textiles often involves the use of chemicals that are harmful to the environment and health and make subsequent recycling more difficult.

Intelligent innovations must therefore ensure that harmful chemicals are replaced, water is saved and more durable, recyclable bio-based materials are used, thereby reducing the usually considerable carbon footprint of textile products. Digitalized processes are intended to ensure greater efficiency and a closed cycle.

For example, the BioFibreLoop project uses laser technology to imitate natural structures in order to produce garments with water and oil-repellent, self-cleaning and antibacterial properties. At the end result of the research work will be affordable, resource and environmentally friendly, yet high-performance and durable fibers and textiles made from renewable sources such as lignin, cellulose and polylactic acid will be available. All processes are aimed at a circular economy with comprehensive recycling and virtually waste-free functionalization based on nature's example. In this way, greenhouse gas emissions could be reduced by 20 percent by 2035.

The technology for the functionalization and recycling of bio-based materials is being developed in three industrial demonstration projects in Austria, the Czech Republic and Germany. At the end of the project, a patented circular, sustainable and reliable process for the production of recyclable functional textiles will be established.

The BioFibreLoop project has a duration of 42 months and a total budget of almost 7 million euros, with 1.5 million going to the coordinator DITF.

The consortium consists of 13 partners from nine countries who contribute expertise and resources from science and industry:

  • German Institutes of Textile and Fiber Research Denkendorf (DITF), Coordinator, Germany
  • Next Technology Tecnotessile Società nazionale di ricerca R. L., Italy
  • Centre Technologique ALPhANOV, France
  • G. Knopf’s Sohn GmbH & Co. KG, Germany
  • FreyZein Urban Outdoor GmbH, Austria
  • BEES - BE Engineers for Society, Italy
  • BAT Graphics Vernitech, France
  • Interuniversitair Micro-Electronica Centrum, Belgium
  • Idener Research & Development Agrupacion de Interes Economico, Spain
  • Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Finland
  • Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Denmark
  • Steinbeis Innovation gGmbH, Germany
  • NIL Textile SRO, Czech Republic
Source:

Deutsche Institute für Textil- und Faserforschung

Visticle Grafik Visticle
01.07.2024

Visticle neuer KompetenzPartner des BTE

Der Kreis der BTE-KompetenzPartner, der bislang aus der Unternehmensberatung hachmeister + partner, der Werbeagentur Hutter & Unger und dem Warenentlaster MASCHÖ bestand, ist um den Schnittstellen-Spezialisten Visticle erweitert worden. Das Hamburger Unternehmen bietet dem Textil-, Schuh- und Lederwarenhandel eine Schnittstelle sowohl zu Online-Marktplätzen wie Otto, Amazon, Zalando und Ebay als auch eine Anbindung sämtlicher Online-Shopsystem. Zudem ermöglicht Visticle den Aufbau eines individuell gestaltbaren Visticle-Onlineshops.
 
Im Mittelpunkt steht dabei die Visticle-App, die Lagerbestände in Echtzeit führt und über ein zentrales Artikel- und Auftragsmanagement für alle angeschlossenen Vertriebswege verfügt. Außerdem lassen sich über die App führende Dienstleister wie FashionCloud, Paypal, DHL nutzen. Die wichtigsten Bausteine und Funktionen im Überblick:

Der Kreis der BTE-KompetenzPartner, der bislang aus der Unternehmensberatung hachmeister + partner, der Werbeagentur Hutter & Unger und dem Warenentlaster MASCHÖ bestand, ist um den Schnittstellen-Spezialisten Visticle erweitert worden. Das Hamburger Unternehmen bietet dem Textil-, Schuh- und Lederwarenhandel eine Schnittstelle sowohl zu Online-Marktplätzen wie Otto, Amazon, Zalando und Ebay als auch eine Anbindung sämtlicher Online-Shopsystem. Zudem ermöglicht Visticle den Aufbau eines individuell gestaltbaren Visticle-Onlineshops.
 
Im Mittelpunkt steht dabei die Visticle-App, die Lagerbestände in Echtzeit führt und über ein zentrales Artikel- und Auftragsmanagement für alle angeschlossenen Vertriebswege verfügt. Außerdem lassen sich über die App führende Dienstleister wie FashionCloud, Paypal, DHL nutzen. Die wichtigsten Bausteine und Funktionen im Überblick:

  • Visticle-App - effizientes Artikel- und Auftragsmanagement, Cloud-Optimierung für Präsentationen, automatisierte Rechnungsstellung und Live-Lagerbestandsverwaltung.
  • Visticle-ERP/Warenwirtschaft – kostenlose Schnittstelle zu ERP und Warenwirtschaft zum automatischen Datenaustausch beider Systeme inkl. automatisierter Buchungen.
  • Visticle-Marketplaces - Anbindung an alle Online-Plattformen ohne einmalige oder feste Kosten, dafür transparente Gebühren von 1,5 Prozent vom Umsatz nach Retouren. Individuelle Einstellungen je Plattform möglich.
  • Visticle-Shop Integrations - Integration aller externen Shopsysteme (Shopify, Shopware, WooCommerce, Oxid etc.) mit zentraler Bestellabwicklung und Echtzeit-Lagerbestandsverwaltung.
  • Visticle-Online Shopsystem - komplette modulare Infrastruktur mit Domains, Emails, Sicherheitspaket und Lagerbestandsmanagement zu transparenten Kosten.
  • Visticle-Connect - Integration von Softwaresystemen, Zahlungsdienstleistern, Content-Anbietern und Versanddienstleistern mit Echtzeit-Datenaustausch.
Source:

BTE Handelsverband Textil Schuhe Lederwaren

VIEW Foto MUNICHFABRICSTART Exhibitions GmbH
28.06.2024

VIEW: Gelungener Auftakt für die Autumn.Winter 25/26 Saison

Der VIEW Premium Selection gelingt ein erfolgreicher Saisonauftakt: Am 26. und 27. Juni präsentierten rund 260 internationale Lieferanten ihre neuesten Trends und Materialinnovationen für die Autumn.Winter 25/26 Saison aus den Segmenten FABRICS, ADDITIONALS, DENIM und SPORTSWEAR in München. Die hohe Besucherfrequenz übertraf die Erwartungen der Veranstalter und bestätigt die Bedeutung des Termins. In diesem Jahr fand das exklusive Preview-Konzept der MUNICH FABRIC START einmalig im b-tween, dem ehemaligen Department Store des Kaufhof am Karlsplatz Stachus in der Münchner City statt.

Der VIEW Premium Selection gelingt ein erfolgreicher Saisonauftakt: Am 26. und 27. Juni präsentierten rund 260 internationale Lieferanten ihre neuesten Trends und Materialinnovationen für die Autumn.Winter 25/26 Saison aus den Segmenten FABRICS, ADDITIONALS, DENIM und SPORTSWEAR in München. Die hohe Besucherfrequenz übertraf die Erwartungen der Veranstalter und bestätigt die Bedeutung des Termins. In diesem Jahr fand das exklusive Preview-Konzept der MUNICH FABRIC START einmalig im b-tween, dem ehemaligen Department Store des Kaufhof am Karlsplatz Stachus in der Münchner City statt.

Beide Messetage waren vor allem geprägt von der Suche nach neuen Trends, Materialien sowie technologischen und nachhaltigen Innovationen. Der aufgrund der Terminkollision mit der UEFA-Fußballeuropameisterschaft notwendig gewordene Umzug in die Interim-location im b-tween im ehemaligen Kaufhof am Stachus erwies sich als Glücksgriff. Die Location der einmalig als Pop-Up-Tradeshow konzipierten VIEW direkt in der Münchner Innenstadt entpuppte sich als optimaler Platz für Austausch und Kreativität. Der ehemalige Department Store am Karlsplatz Stachus vereint Mode, Kunst und Kultur an einem Ort und liegt in direkter Nähe zahlreicher Hotels, Restaurants und Parkplätze.

International relevante Hersteller wie Achille Pinto, Balli Rafanelli, Barth & Könenkamp Seiden, Davaris Textiles, Dutel Creation, Eton Textile, Fitecom, Lisa, Malhia Kent, Mario Bellucci, Nova Fides, Texapel oder We Nordic Label Studios präsentierten auf der VIEW ihre Neuheiten. Besucher kamen von so namhaften Firmen wie Adidas, Aigner, Alberto, Baldessarini, Betty Barclay, Bogner, Brax und Bugatti über Cambio, Comma, Drykorn, Engelhorn, Hannes Roether, Hanro, Herrlicher, HSE, Hugo Boss, Iris von Arnim und Joop! bis hin zu Lagerfeld, Leineweber, MAC, Marc Cain, Marc O’Polo, More & More, OUI, Riani, Schumacher, SET, s.Oliver, Sportalm oder Strellson.

More information:
VIEW Premium Selection VIEW
Source:

MUNICHFABRICSTART Exhibitions GmbH

Foto: Manor Lux
28.06.2024

Hochschule Niederrhein: Zweiter Platz für Textilien aus Algen

Leon Blanckart, Gründer und wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Hochschule Niederrhein, hat bei der „From Lab to Market Challenge“ (FLTMC) im Henkel Inspiration Center in Düsseldorf den zweiten Platz in der Gesamtwertung belegt. Zudem entschied der Absolvent des Fachbereichs Textil- und Bekleidungstechnik die Publikumswertung für sich.

Mit seiner innovativen Idee, nachhaltige Textilien aus Algen zu erzeugen und einem überzeugenden Pitch im Finale, sicherte sich Blanckart eine Förderung von 1.500 Euro. Seine angestrebte Gründung AlgaCore basiert auf dem aktuell vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) geförderten Forschungsprojekt AlgaTex. Organisiert wurde die Challenge von chemstars.nrw und der Kooperationsplattform Ausgründungspotenziale Nachhaltige Chemie (KOALA).

Die FLTMC ist ein niedrigschwelliger Ideenwettbewerb für Produkt- und Geschäftsideen aus den Bereichen Chemie, industrielle Biotechnologie, Materialwissenschaften oder Digitales mit Anknüpfungspunkten zur Chemie. Der Wettbewerb richtet sich an Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler, die sich erste Gedanken über die Kommerzialisierung ihrer Forschung machen wollen.

Leon Blanckart, Gründer und wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Hochschule Niederrhein, hat bei der „From Lab to Market Challenge“ (FLTMC) im Henkel Inspiration Center in Düsseldorf den zweiten Platz in der Gesamtwertung belegt. Zudem entschied der Absolvent des Fachbereichs Textil- und Bekleidungstechnik die Publikumswertung für sich.

Mit seiner innovativen Idee, nachhaltige Textilien aus Algen zu erzeugen und einem überzeugenden Pitch im Finale, sicherte sich Blanckart eine Förderung von 1.500 Euro. Seine angestrebte Gründung AlgaCore basiert auf dem aktuell vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) geförderten Forschungsprojekt AlgaTex. Organisiert wurde die Challenge von chemstars.nrw und der Kooperationsplattform Ausgründungspotenziale Nachhaltige Chemie (KOALA).

Die FLTMC ist ein niedrigschwelliger Ideenwettbewerb für Produkt- und Geschäftsideen aus den Bereichen Chemie, industrielle Biotechnologie, Materialwissenschaften oder Digitales mit Anknüpfungspunkten zur Chemie. Der Wettbewerb richtet sich an Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler, die sich erste Gedanken über die Kommerzialisierung ihrer Forschung machen wollen.

Source:

Hochschule Niederrhein

INDA: Winner of World of Wipes Innovation Award® (c) INDA
28.06.2024

INDA: Winner of World of Wipes Innovation Award®

INDA, the Association of the Nonwoven Fabrics Industry, announced that wipes leaders across the supply chain convened for new connections, intelligence, sustainability strategies, and business at the World of Wipes® (WOW) International Conference, June 17-20 in Minneapolis, Minnesota.

The winner of the World of Wipes Innovation Award® was Rockline Industries for their Facial Care Wipe with Glycine Amino Acid Complex. This new Skin Care Wipe contains a unique multifunctional complex of two medium chain glycine, a phospholipid and a blend of special glycol ingredients that provides for a multitude of skin care benefits as well as providing a unique preservation system for nonwovens. The Skin Care Wipe provides substantiated improved skin smoothness, elasticity, and hydration alongside an anti-ageing claim. This innovation is amongst the first to use these glycine ingredients in a Skin Care Wipe formulation.

INDA, the Association of the Nonwoven Fabrics Industry, announced that wipes leaders across the supply chain convened for new connections, intelligence, sustainability strategies, and business at the World of Wipes® (WOW) International Conference, June 17-20 in Minneapolis, Minnesota.

The winner of the World of Wipes Innovation Award® was Rockline Industries for their Facial Care Wipe with Glycine Amino Acid Complex. This new Skin Care Wipe contains a unique multifunctional complex of two medium chain glycine, a phospholipid and a blend of special glycol ingredients that provides for a multitude of skin care benefits as well as providing a unique preservation system for nonwovens. The Skin Care Wipe provides substantiated improved skin smoothness, elasticity, and hydration alongside an anti-ageing claim. This innovation is amongst the first to use these glycine ingredients in a Skin Care Wipe formulation.

In a special recognition, INDA presented the 2024 Lifetime Service Award to David Powling, Technical Leader, Kimberly-Clark Corporation (retired), and the 2024 Lifetime Technical Achievement Award to Paul Latten, Director of Research & Development & New Business, Southeast Nonwovens, Inc. INDA honors both Powling and Latten for their decades of contributions to the nonwovens industry as well as being strong advocates for INDA.

The 1.5-day WIPES Academy, led by Heidi Beatty, Chief Executive Officer, Crown Abbey, LLC, and Paul Davies, Ph.D., Consultant, Crown Abbey, LLC, preceded the WOW Conference June 17-18. This course focused on the essentials of wet wipes construction and ingredients. Participants learned how to bring nonwovens, lotions, and packaging together to launch a successful product. The next WIPES Academy will be held July 21-22, 2025 at the Hilton Columbus Downtown, Columbus, Ohio in conjunction with WOW 2025.

The WOW conference program featured experts discussing these key topics:

  • Sparkle & Shine: How Wipes Became WOW
  • Wiping Smart: The Rise of Sustainable Practices in the Institutional and Industrial Wipe Markets
  • Transformative Trends in Wet Wipe Formulations: A Dual Focus on Skin Health and Sustainability
  • Leading Alternatives to Traditional Plastics Used in Wipes
  • Panel Discussion: Leading Alternatives to Traditional Plastics Used in Wipes
  • Eclectic Perspectives: Unraveling the Threads of I&I Wipes and Scaling Strategies
  • Putting $$ in Your Pocket
  • Recycling & Regulations

In addition to the premium content in the conference program, WOW featured four pre-conference webinars (with recordings available for full conference attendees), tabletop exhibits, Lightning Talks, a Skin Care Formulation Workshop 101, and a mentorship program for participants who are new to the wipes industry.

WOW 2025 will be held July 21-25, at the Hilton Columbus Downtown in Columbus, Ohio.

Source:

INDA, the Association of the Nonwoven Fabrics Industry

Hochschule Reutlingen: Erste Bekleidungskollektion aus Buchenholz-Fasern Foto: Jens Zander/Neo.Fashion.
28.06.2024

Hochschule Reutlingen: Erste Bekleidungskollektion aus Buchenholz-Fasern

Fashiondesignstudierende der TEXOVERSUM Fakultät Textil sind die ersten weltweit, die die innovative und komplett nachhaltige Faser WDBSD TX® Faser im Bekleidungsbereich angewendet haben. Hergestellt aus regionalem Buchenholz, bietet die Faser des Technikums Laubholz eine umweltfreundliche Alternative zu herkömmlichen Fasern.

Fashiondesignstudierende der TEXOVERSUM Fakultät Textil sind die ersten weltweit, die die innovative und komplett nachhaltige Faser WDBSD TX® Faser im Bekleidungsbereich angewendet haben. Hergestellt aus regionalem Buchenholz, bietet die Faser des Technikums Laubholz eine umweltfreundliche Alternative zu herkömmlichen Fasern.

In den vergangenen Monaten erstellten die Studierenden in den Laboren der Fakultät die erste Kollektion aus WDBSD TX® Fasern. Unter Leitung von Prof. Natalie Seng, Studiendekanin des Studiengangs Fashion & Textile Design, war das Ziel, eine möglichst große Materialvielfalt aus der Faser zu generieren. So entstanden neben Gestricken beispielsweise ebenfalls Vliese. Zusätzlich wurden Materialmanipulationen wie Plissierungen eingesetzt, um eine möglichst große kreative Bandbreite darstellen zu können. Dies ermöglichte den Studierenden, verschiedene Anwendungsfälle des Materials zu erforschen und zu gestalten, wodurch die Kollektion eine breite Palette innovativer Visualisierungen enthält. Die Entwürfe der Studierenden des 6. Semesters sind vielfältig und reichen von tragbar bis auffällig und avantgardistisch. Die monochrome Kollektion umfasst vier Kapselkollektionen - „Desert Silhouettes“, „Blooming Fiber“, „Sustainable Circles“ und „Dead Coral Society“.

Vergangene Woche wurde die Kollektion erstmals in Auszügen auf den Laubholztagen in Göppingen der Öffentlichkeit vorgestellt. Die Premiere und Fashion-Show der vollständigen Kollektion folgt im Rahmen der Neo.Fashion. am 2. und 3. Juli während der Berlin Fashion Week. Bereits seit 2020 präsentieren Reutlinger Absolvierende ihre Abschlusskollektionen auf dem Graduate Fashion Event, das während der Berlin Fashion Week deutschen Modedesignabsolvierenden eine Plattform bietet, um sich einer breiten Öffentlichkeit zu präsentieren.

Source:

Hochschule Reutlingen

28.06.2024

VIATT 2025: Multifaceted fair poised to aid rejuvenation of Vietnam's textile industry

After navigating the challenges of 2023, Vietnam's textile and garment exports have been gradually recovering. Additionally, foreign direct investment (FDI) into Vietnam during the first five months of this year reached USD 11 billion, a 2% year-on-year increase, according to the Foreign Investment Agency under the Ministry of Planning and Investment (MPI). To cater to Vietnam’s renewed business opportunities, the Vietnam International Trade Fair for Apparel, Textiles and Textile Technologies (VIATT) will return from 26 – 28 February 2025 at the Saigon Exhibition and Convention Center (SECC).

After navigating the challenges of 2023, Vietnam's textile and garment exports have been gradually recovering. Additionally, foreign direct investment (FDI) into Vietnam during the first five months of this year reached USD 11 billion, a 2% year-on-year increase, according to the Foreign Investment Agency under the Ministry of Planning and Investment (MPI). To cater to Vietnam’s renewed business opportunities, the Vietnam International Trade Fair for Apparel, Textiles and Textile Technologies (VIATT) will return from 26 – 28 February 2025 at the Saigon Exhibition and Convention Center (SECC).

The fair’s inaugural edition attracted 409 exhibitors and 17,262 visits from 17 and 55 countries and regions respectively. Building on this solid foundation, VIATT 2025 will continue to showcase the latest industry trends, and expand its focus on various pertinent areas. This will include the fair’s new Econogy Hub, a dedicated zone to advance the topic of sustainability in the textile industry, and to relate it closely to the demands of economic and social change. Together with the evolving environmental landscape, the fair will also help industry players adapt to the rapid adoption of new technology in the business world with the debut of the Innovation & Digital Solutions Zone. This zone will allow exhibitors to unveil the latest technology and solutions such as AI design, digital manufacturing, big data analytics, and more.

Concurrently, VIATT 2025 will continue to present a diverse range of exhibitors across the apparel, home textile and technical textile sectors, with positive feedback received from many quarters at the fair’s inaugural edition.

Apparel Fabrics & Fashion
In the first four months of 2024, textile and garment exports grew 6.3% year-on-year to over USD 10 billion. The US remains Vietnam’s top export market, followed by the EU, South Korea, China, and Japan. To meet this demand, Vietnam's textile industry continues to import a significant amount of raw materials. At VIATT 2024, yarns, fibres and fabrics for casualwear, sportswear and uniforms, as well as garment accessories, were in high demand.

Home & Contract Textiles
Vietnam’s home textile market is projected to undergo a steady CAGR of 2.4% from 2024 – 2032, driven by the rising need for modern and stylish home textiles, e-commerce expansion, and favourable government initiatives. At the fair’s previous edition, product groups included bedding, loungewear and bathroom textiles, curtains and curtain fabrics, upholstery and sofa fabrics, and home textile accessories.

At VIATT 2025, exhibitors can additionally present their latest offerings in the Home Textiles Display Zone or at dedicated product presentations, to maximise their visibility to potential buyers.

Technical Textiles & Technologies
Across the textile industry, investors are now focusing on optimising production capacity, streamlining supply chains, and enhancing product quality to maintain competitiveness in both domestic and international markets. With the new Innovation & Digital Solutions Zone to supplement the textile technology category, VIATT 2025 is set to play host to providers of textile and nonwoven machinery, CAD/CAM, CMT, and technology for embroidery, knitting, sewing, printing, and more. Exhibitors can draw more attention to their latest solutions by participating in the fair's new innovation showcase area.

The Vietnam International Trade Fair for Apparel, Textiles and Textile Technologies (VIATT) is organised by Messe Frankfurt (HK) Ltd and the Vietnam Trade Promotion Agency (VIETRADE), covering the entire textile industry value chain. The second edition will be held from 26 – 28 February 2025.

More information:
VIATT Vietnam
Source:

Messe Frankfurt (HK) Ltd

Christina Horlacher Foto Findeisen
Christina Horlacher
28.06.2024

FINDEISEN: Mitarbeiterstamm wächst weiter

Im Rahmen seiner Zukunftsstrategie baut der Nadelvlieshersteller FINDEISEN in Ettlingen seinen Mitarbeiterstamm weiter aus.

Ab dem 15.8.2024 verstärkt Christina Horlacher die Anwendungstechnik. Die 26-Jährige hat vor kurzem die Meisterschule für Raumausstatter in Stuttgart erfolgreich abgeschlossen und zuvor schon mehrere Jahre als Raumausstatterin gearbeitet.  

Der Leiter der Anwendungstechnik Marco Fischer kann damit das Angebot an anwendungsnahen Dienstleistungen wie Schulungen, Baustellenbetreuungen und technischer Beratung weiter ausbauen.

Fabian Becker ist ein weiterer qualifizierter Neuzugang: Der gelernte Elektroniker und Technische Fachwirt übernimmt ab 1.8.2024 die Leitung Produktionsplanung und wird Stellvertreter des Produktionsleiters Ulrich Krauß.

Im Rahmen seiner Zukunftsstrategie baut der Nadelvlieshersteller FINDEISEN in Ettlingen seinen Mitarbeiterstamm weiter aus.

Ab dem 15.8.2024 verstärkt Christina Horlacher die Anwendungstechnik. Die 26-Jährige hat vor kurzem die Meisterschule für Raumausstatter in Stuttgart erfolgreich abgeschlossen und zuvor schon mehrere Jahre als Raumausstatterin gearbeitet.  

Der Leiter der Anwendungstechnik Marco Fischer kann damit das Angebot an anwendungsnahen Dienstleistungen wie Schulungen, Baustellenbetreuungen und technischer Beratung weiter ausbauen.

Fabian Becker ist ein weiterer qualifizierter Neuzugang: Der gelernte Elektroniker und Technische Fachwirt übernimmt ab 1.8.2024 die Leitung Produktionsplanung und wird Stellvertreter des Produktionsleiters Ulrich Krauß.

Source:

Findeisen GmbH