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Langlebige Lamellen für Verstärkung von Bauwerken Bild: Pixabay
08.01.2024

Langlebige Lamellen für Verstärkung von Bauwerken

Carbonfaserverstärkte Kunststofflamellen stellen eine innovative Methode zur Verstärkung von Bauwerken dar. Bei ihrer Wiederverwertung gibt es aber noch viele offene Fragen. Ein Forschungsprojekt der Empa-Abteilung «Mechanical Systems Engineering» soll nun Antworten liefern. Dank Unterstützung einer Stiftung konnte das Projekt nun starten.

Der Baubereich ist für rund 60 Prozent des jährlichen Abfallaufkommens in der Schweiz verantwortlich. Die Bemühungen der Bauindustrie, die Abbruchmaterialien im Kreislauf zu führen, nehmen zwar stetig zu. Dennoch gibt es nach wie vor ausgedientes Material, das nicht weiterverwendet werden kann, da ein Recycling zu aufwändig und teuer wäre. Eines davon: carbonfaserverstärkte Kunststofflamellen, sogenannte CFK-Lamellen.

Carbonfaserverstärkte Kunststofflamellen stellen eine innovative Methode zur Verstärkung von Bauwerken dar. Bei ihrer Wiederverwertung gibt es aber noch viele offene Fragen. Ein Forschungsprojekt der Empa-Abteilung «Mechanical Systems Engineering» soll nun Antworten liefern. Dank Unterstützung einer Stiftung konnte das Projekt nun starten.

Der Baubereich ist für rund 60 Prozent des jährlichen Abfallaufkommens in der Schweiz verantwortlich. Die Bemühungen der Bauindustrie, die Abbruchmaterialien im Kreislauf zu führen, nehmen zwar stetig zu. Dennoch gibt es nach wie vor ausgedientes Material, das nicht weiterverwendet werden kann, da ein Recycling zu aufwändig und teuer wäre. Eines davon: carbonfaserverstärkte Kunststofflamellen, sogenannte CFK-Lamellen.

Damit Gebäude länger leben
Die vom ehemaligen Dübendorfer Empa-Direktor Urs Meier entwickelte Methode wird bereits seit 30 Jahren im Infrastrukturbau eingesetzt. Die CFK-Lamellen werden mittels Epoxy-Klebstoff an Brücken, Parkgaragen, Gebäudewänden und Decken aus Beton oder Mauerwerk angebracht. Dadurch können die Bauten 20 bis 30 Jahre länger genutzt werden. Die Methode wird weltweit immer häufiger eingesetzt, vor allem auch, weil damit die Erdbebensicherheit von Mauerwerksbauten massiv erhöht werden kann.

«Indem sie die Lebensdauer von Gebäuden und Infrastrukturbauten erheblich verlängern, leisten CFK-Lamellen einen wichtigen Beitrag zur Erhöhung der Nachhaltigkeit im Bausektor. Es gilt nun allerdings auch, einen Weg zu finden, wie wir die CFK-Lamellen über die Lebensdauer dieser Bauten hinaus weiterverwenden können», erklärt Giovanni Terrasi, Leiter der Forschungsabteilung «Mechanical Systems Engineering» an der Empa. Aus diesem Grund möchte er eine Methode zur Wiederverwertung der CFK-Lamellen entwickeln. Eine Stiftung fand dieses Vorhaben überzeugend und hat deshalb einen grosszügigen Betrag für das Projekt gesprochen, das damit im Oktober starten konnte.

Sanfte Trennung
Der erste Schritt wird sein, ein mechanisches Verfahren zu entwickeln, mit dem die aufgeklebten CFK-Bänder vom Beton gelöst werden können – und zwar so, dass sie nicht beschädigt werden. Erste Versuche an der Empa stimmen zuversichtlich: Nach der Trennung der Lamellen vom Beton hatten diese immer noch eine Festigkeit von 95 Prozent – selbst wenn diese bereits an die 30 Jahre im Einsatz waren.

Danach soll aus dem Abbruch-CFK eine Armierung für vorgefertigte Bauteile hergestellt werden. Giovanni Terrasis Ziel: Tausende von Tonnen CFK, die in den nächsten zehn Jahren nach dem Abbruch alter Betonstrukturen auf dem Sondermüll landen würden, in CO2-armen Betonelementen wiederverwenden. Als erstes Demonstrationsobjekt wollen die Forscher um Giovanni Terrasi – Zafeirios Triantafyllidis, Valentin Ott, Mateusz Wyrzykowski und Daniel Völki – am Ende des Projekts Bahnschwellen aus Recyclingbeton herstellen und mit Abbruch-CFK armieren und vorspannen; so würde das vermeintlichen Abfallmaterial eine neue Rolle in der Schweizer Infrastruktur spielen können

Quelle:

Empa

Airbus Helicopters unveils third H160 prototype with striking carbon livery © Hexcel Corporation
14.12.2017

Hexcel Corporation: Airbus Helicopters unveils third H160 prototype

Hexcel Corporation is proud to announce the unveiling of the third H160 prototype from Airbus Helicopters, featuring a striking carbon-inspired livery that represents the composite materials Hexcel supplies for the helicopter.

Hexcel Corporation is proud to announce the unveiling of the third H160 prototype from Airbus Helicopters, featuring a striking carbon-inspired livery that represents the composite materials Hexcel supplies for the helicopter.

This gesture follows Hexcel’s announcement in June that its reinforcements, prepregs, adhesives and honeycomb materials had been selected for the H160’s composite fuselage structures and main rotor blades. The H160 was designed by Airbus Helicopters to create added-value for customers in terms of performance, economic competitiveness, safety and comfort. The use of Hexcel’s composite materials throughout the structure contributes to the lightweight fuel-saving design and performance optimization.
Airbus Helicopters decided to promote the H160 program and its high carbon fiber content in a way that recalls the livery previously used for the A350 XWB. The A350 XWB has a structure that is 53% composites and Hexcel supplies the carbon fiber prepreg for all of the aircraft’s composite primary structures.
The newly unveiled H160 prototype is a fitting tribute to the 40-year partnership between Hexcel and Airbus Helicopters.

Weitere Informationen:
Hexcel, Airbus carbon reinforcements
CHOMARAT SIGNS A NEW DISTRIBUTION AGREEMENT WITH VELOX FOR ITS RANGE OF CARBON REINFORCEMENTS © CHOMARAT
CHOMARAT’s glass and carbon reinforcements
04.10.2017

CHOMARAT signs a new agreement with VELOX

  • CHOMARAT signs a new distribution agreement with VELOX for its range of carbon reinforcements

The international textile group CHOMARAT announced the signing of a distribution agreement with VELOX, a European distributor in the market for composite materials. The partnership agreement covers the distribution of CHOMARAT reinforcements for high-performance (carbon) composites, in France, Italy, and the United Kingdom, as well as the distribution of CHOMARAT’s complete range of carbon and glass reinforcements in Turkey.

Stepping up the distribution of CHOMARAT´s carbion ranges in Europe

This new partnership will enable CHOMARAT to extend its network in France, Italy and the United Kingdom for its carbon fabric and multiaxial ranges, by offering its customers optimum, locally based services in line with the Group’s development strategy for high-performance composites in Europe.

CHOMARAT’s compete glass and carbon range is now distributed in Turkey

  • CHOMARAT signs a new distribution agreement with VELOX for its range of carbon reinforcements

The international textile group CHOMARAT announced the signing of a distribution agreement with VELOX, a European distributor in the market for composite materials. The partnership agreement covers the distribution of CHOMARAT reinforcements for high-performance (carbon) composites, in France, Italy, and the United Kingdom, as well as the distribution of CHOMARAT’s complete range of carbon and glass reinforcements in Turkey.

Stepping up the distribution of CHOMARAT´s carbion ranges in Europe

This new partnership will enable CHOMARAT to extend its network in France, Italy and the United Kingdom for its carbon fabric and multiaxial ranges, by offering its customers optimum, locally based services in line with the Group’s development strategy for high-performance composites in Europe.

CHOMARAT’s compete glass and carbon range is now distributed in Turkey

One component of the agreement deals with the distribution of CHOMARAT’s complete range of glass and carbon reinforcements in Turkey, where the composite market is booming, in particular in the transportation sector. Relying on VELOX’s strong foothold in the Turkish market, CHOMARAT will build up its flagship ROVICORE™ line, the first glass-fibre-reinforced sandwich reinforcement, which was designed and developed by CHOMARAT for closed-mould processes. “The idea is to step up our glass activities and still offer our customers more flexibility over the entire range of our reinforcements,” explains Vincent CHOLVY, in charge of the Turkish market at CHOMARAT.

VELOX secures its position as an “innovation distributor”

By distributing CHOMARAT’s high-performance composites, Velox will develop its offering in the transportation, sports & leisure and boating sectors. According to Serge GRADYS, Manager of the VELOX Composites Business, “in Europe, the distribution of the CHOMARAT range of carbon multiaxial range with C-WeaveTM and C-PlyTM, gives us a real competitive advantage and enables us to maintain our position as an innovation distributor. The same is true for the carbon and glass ranges distributed in Turkey!”

Weitere Informationen:
CHOMARAT VELOX carbon reinforcements
Quelle:

Agence APOCOPE