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17.08.2022

Far Furore – Furore machen: Leitthema der MUNICH FABRIC START

Aufsehen erregen. Einen außergewöhnlichen Zustand der Begeisterung erzeugen. Rasend vor Wut und gleichzeitig voller Verzückung. All diese Widersprüche beinhaltet das Wort „Furore“ – und damit das aktuelle Leitthema der 50. MUNICH FABRIC START. Die Farb- und Materialtrends für Herbst/Winter 23/24 spiegeln dies in einer Kontroverse wider – von ruhig, dezent und natürlich bis hoch-innovativ, impulsiv und provokativ; von nahezu unsichtbar bis maximal plakativ.

Mit knapp 900 Aussteller:innen und 1.500 Kollektionen auf einer Gesamtausstellungsfläche von rund 45.000 Quadratmetern umfasst die MUNICH FABRIC START inzwischen acht Bereiche: Fabrics und Additionals mit internationalen Materialinnovationen für alle Bekleidungssegmente, ReSOURCE und Sustainable Innovations für nachhaltige Innovationen, Design Studios mit Stoffdesigns und neuen Entwicklungen für Prints auf vergrößerter Fläche, den Innovationshub KEYHOUSE, das Denim Powerhouse BLUEZONE und das neue Sourcing-Areal THE SOURCE für internationale, vertikale Integration.

Aufsehen erregen. Einen außergewöhnlichen Zustand der Begeisterung erzeugen. Rasend vor Wut und gleichzeitig voller Verzückung. All diese Widersprüche beinhaltet das Wort „Furore“ – und damit das aktuelle Leitthema der 50. MUNICH FABRIC START. Die Farb- und Materialtrends für Herbst/Winter 23/24 spiegeln dies in einer Kontroverse wider – von ruhig, dezent und natürlich bis hoch-innovativ, impulsiv und provokativ; von nahezu unsichtbar bis maximal plakativ.

Mit knapp 900 Aussteller:innen und 1.500 Kollektionen auf einer Gesamtausstellungsfläche von rund 45.000 Quadratmetern umfasst die MUNICH FABRIC START inzwischen acht Bereiche: Fabrics und Additionals mit internationalen Materialinnovationen für alle Bekleidungssegmente, ReSOURCE und Sustainable Innovations für nachhaltige Innovationen, Design Studios mit Stoffdesigns und neuen Entwicklungen für Prints auf vergrößerter Fläche, den Innovationshub KEYHOUSE, das Denim Powerhouse BLUEZONE und das neue Sourcing-Areal THE SOURCE für internationale, vertikale Integration.

Seit Wochen ausgebucht, ist THE SOURCE die neue europäische One Stop Solution für ein ganzheitliches Fashion Sourcing und neu gedachte Wertschöpfungsketten. 65 ausgewählte internationale Fertigungsunternehmen präsentieren ihre Angebote von Cut-Make-Trim (CMT) bis hin zur High End Production. Durch ein Cluster der wichtigsten Beschaffungsländer wie Portugal, Türkei, Marokko, Tunesien, Bosnien und Vietnam entsteht ein businessrelevanter Mix für die Risikodiversifikation, genre- und preislagenunabhängig. Die MUNICH FABRIC START hat dafür die neue Halle 8 mit rund 2.500 Quadratmetern zusätzlicher Fläche entwickelt. Die unter Denkmalschutz stehende, jüngst fertigrestaurierte, direkt an das bisherige MUNICH FABRIC START Gelände angrenzenden Lokhalle ist dafür die perfekte Location - mit gigantischen Ausmaßen und spektakulärer Architektur eine der größten, freitragenden historischen Stahltragwerkhallen Europas.

ReSOURCE, die Sourcing Plattform für nachhaltige Materialentwicklungen, bietet bio-zertifizierte, biobasierte, recycelte, kreislauffähige oder aus regenerativen Quellen hergestellte Stoffe und Zutaten und gewinnt weiterhin an Bedeutung.

Für die DESIGN STUDIOS wurde im Atrium 3 des MOC ein neues Areal geschaffen. Mit rund 40 Studios hat sich die Ausstellerzahl verdoppelt. Neben bekannten Namen wie buntastic, Eleonora Clerici, Fusion CPH, Le Studio Copenhagen, LETI., Musticstsyle oder Zisser Textile Design, die bereits langjährig in München präsentieren, ist dieses Jahr erstmalig das CREATE-Kollektiv in München vertreten, dessen 27 kreative Studios das Print-Segment der MUNICH FABRIC START bereichern.

Source:

munich fabric start

15.08.2022

THE ITALIAN LUSTER at Munich Fabric Start

Munich Fabric Start presents a new project-area that will take place during the next edition.
BLUEZONE with CATALYZER and KEYHOUSE will be the place to be for the blue community on 30 and 31 August. As a global key event for the denim industry, 90 international denim mills, weavers, manufacturers and suppliers will show their latest innovations and trends in the Zenithhalle, the Kohlebunker and the Kesselhaus.

"THE ITALIAN LUSTER" will offer all visitors a deep dive into the Made in Italy supply chain with companies that have turbocharged growth by focusing on quality, innovation and research. Well-known and international companies that can make an important contribution to European and global brands.

From the production of trimmings and accessories, to the creation of unique fabrics, to the inspiration of new collections and their realization to the finishing of the garments, Made in Italy still represents the reality par excellence focused on ethical and sustainable production.

Munich Fabric Start presents a new project-area that will take place during the next edition.
BLUEZONE with CATALYZER and KEYHOUSE will be the place to be for the blue community on 30 and 31 August. As a global key event for the denim industry, 90 international denim mills, weavers, manufacturers and suppliers will show their latest innovations and trends in the Zenithhalle, the Kohlebunker and the Kesselhaus.

"THE ITALIAN LUSTER" will offer all visitors a deep dive into the Made in Italy supply chain with companies that have turbocharged growth by focusing on quality, innovation and research. Well-known and international companies that can make an important contribution to European and global brands.

From the production of trimmings and accessories, to the creation of unique fabrics, to the inspiration of new collections and their realization to the finishing of the garments, Made in Italy still represents the reality par excellence focused on ethical and sustainable production.

"THE ITALIAN LUSTER" will allow all visitors an incredible journey into the Italian supply chain that has the ability to meet any demand of brands, from small to large production needs.

On the top floor of the Catalyzer Hall, it will be possible to view the individual collections of the companies in attendance and receive a beautiful gift specially created by the CADICA GROUP company from Carpi.

 
Participants
ACM - TRIMS AND ACCESSORIES PRODUCER
ACM was founded in 1982.
Since 1982, ACM has been providing the fashion world with unique, sought-after and customized details, guaranteeing prestigious and innovative workmanship. Each and every product is the result of the care we take at every stage of our production process: from the prototype, designed by putting the consumer's health first, to production with state-of-the-art machinery, which allows for fine workmanship and cutting-edge customization, while minimizing the impact on the environment (we are GRS certified) and complying with the strictest eco-toxicological regulations.

FASHION ART - LUXURY FASHION DESIGN
Fashionart is the brainchild of Andrea Rambaldi, who, after learning his trade from his parents, his mother a seamstress and his father the owner of a dye shop, decided to pursue a freelance career.
He began by collaborating with companies in the textile sector, where he deepened his knowledge in the field of chemistry and industrial processes, touching on the problems of processing cycles.
The real turning point came as a result of an important job for the Maison Chanel, which recognized the originality and effectiveness of his technical proposals. From that moment, this is 2008, FashionArt was born, a company focused on luxury fashion and design, expert in the design and production of garments.
From the idea to the final product, the company is able to support the client throughout the entire production process.
Since then, the company has grown and developed exponentially thanks to a team of managers, artists and experts whose experience makes them a benchmark in the high fashion industry. Fashionart operates exclusively in high fashion, a very difficult field in which to combine experience and technique with art and creativity, where our potential can be expressed to the fullest.

ELLETI - GARMENTS AND WASHING MAKER
Advocate of an approach that combines tradition, creativity, and innovation, for over 30 years Elleti Group has defined standards of absolute excellence for the denim industry. Born in the 80s in San Bonifacio, near Verona, the company developed in a one-of-a-kind context, a hotbed of ideas that led to the defining and establishing of new professions and skills in the field of denim treatment and garment personalization. Led by Luigi Lovato, right from the start the company established itself on the denim scene thanks to an ambitious and pioneering investment in new solutions. The following ten years mark an important growth which leads to the internationalization both of brand and production. After the implementing of a new department for garment dyeing, Elleti Group was ready to welcome the ever-increasing international demand, equipping itself with the first laundry in Tunisia, a country logistically central in the Mediterranean area, and as a result, ideal for the development of a complete textile supply chain. This successful story continues to unfold in the 2000s, a decade that marks the opening to the market of garment making thanks to two new structures in Romania, and peaks with the acquisition of Martelli Lavorazioni Tessili. Today Elleti Group stands firm in the market as a result of a complete offer that preserves the company’s artisanal vocation enriched through a constant process of responsible innovation.

In addition, companies BERTO INDUSTRIA TESSILE and OLIMPIAS GROUP will participate in the project by presenting their collections within their booths in the Catalyzer hall.

Source:

EFFE-BI SRL PR & COMMUNICATION

(c) adidas AG
12.08.2022

adidas Originals introduces the NMD V3 Silhouette

In 2015, adidas Originals launched the NMD silhouette – taking cues from the brand’s inimitable archive in order to create a shoe that disrupted the sneaker world at the time. Six years later and the Trefoil has returned with an updated take on the original innovator, channeling the very same independent mindset to present the  NMD V3.

Built for a life in motion, the NMD V3 reimagines its own iconic heritage with a distinctly forward thinking vision. The silhouette features a re-engineered mesh that wraps around the foot, a transparent heel clip, and BOOST cushioning that’s partially encapsulated in a TPU shell. The NMD V3 also comprises an upper made with a high-performance yarn which contains at least 50% Parley Ocean Plastic – re-imagined plastic waste, intercepted on remote islands, beaches, coastal communities and shorelines – and 50% recycled polyester.

In 2015, adidas Originals launched the NMD silhouette – taking cues from the brand’s inimitable archive in order to create a shoe that disrupted the sneaker world at the time. Six years later and the Trefoil has returned with an updated take on the original innovator, channeling the very same independent mindset to present the  NMD V3.

Built for a life in motion, the NMD V3 reimagines its own iconic heritage with a distinctly forward thinking vision. The silhouette features a re-engineered mesh that wraps around the foot, a transparent heel clip, and BOOST cushioning that’s partially encapsulated in a TPU shell. The NMD V3 also comprises an upper made with a high-performance yarn which contains at least 50% Parley Ocean Plastic – re-imagined plastic waste, intercepted on remote islands, beaches, coastal communities and shorelines – and 50% recycled polyester.

More information:
adidas Originals adidas shoes
Source:

adidas AG

Photo: Bogner
11.08.2022

BOGNER Golf Collection Fall/Winter 2022

The BOGNER Golf collection combines an active lifestyle with luxurious comfort and a hint of glamour. Highly functional essentials are the best equipment for long days on the golf course: a waterproof finish and taped seams offer protection from the rain; high-performance Thermore® insulation gives mid-layers moisture-regulating, quick-drying and warming qualities; Powerstretch guarantees freedom of movement, and the lightweight quality of tech jersey ensures the best in comfort.

Each BOGNER golf collection is used to layer styles individually to create the perfect golf outfit according to the needs and regardless of the season. The selection of pants, polos, skirts, jackets and accessories combine sporty appeal and timeless style. Modern contrast stripes, monochrome elegance, neutral colors and sporty silhouettes – true to the motto Athluxury Sports Fashion.

The BOGNER Golf collection combines an active lifestyle with luxurious comfort and a hint of glamour. Highly functional essentials are the best equipment for long days on the golf course: a waterproof finish and taped seams offer protection from the rain; high-performance Thermore® insulation gives mid-layers moisture-regulating, quick-drying and warming qualities; Powerstretch guarantees freedom of movement, and the lightweight quality of tech jersey ensures the best in comfort.

Each BOGNER golf collection is used to layer styles individually to create the perfect golf outfit according to the needs and regardless of the season. The selection of pants, polos, skirts, jackets and accessories combine sporty appeal and timeless style. Modern contrast stripes, monochrome elegance, neutral colors and sporty silhouettes – true to the motto Athluxury Sports Fashion.

Source:

Willy Bogner GmbH & Co. KGaA

Foto: Unplash
10.08.2022

High-tech center for cotton processing and fiber-to-fiber recycling being built in Africa

IFFAC (Impact Fund for African Creatives) has revealed plans which will revolutionise West African textile and garment production at one stroke. The fund is converting a partially disused textile mill in the region into a hi-tech centre for processing local cotton and recycling waste fabric, to produce both fabric for further processing and new clothes. The mill will be equipped with modern equipment, all sustainably powered by hydroelectricity from the nearby Volta Dam.

West Africa grows about 6% of the world’s cotton but only a tiny fraction of that crop is processed on the continent, the vast majority being shipped thousands of miles to Asia before being shipped back again as finished or part-finished fabrics. The mill project will end the continent’s reliance on such an unsustainable practice with all the obvious financial and environmental benefits.

IFFAC (Impact Fund for African Creatives) has revealed plans which will revolutionise West African textile and garment production at one stroke. The fund is converting a partially disused textile mill in the region into a hi-tech centre for processing local cotton and recycling waste fabric, to produce both fabric for further processing and new clothes. The mill will be equipped with modern equipment, all sustainably powered by hydroelectricity from the nearby Volta Dam.

West Africa grows about 6% of the world’s cotton but only a tiny fraction of that crop is processed on the continent, the vast majority being shipped thousands of miles to Asia before being shipped back again as finished or part-finished fabrics. The mill project will end the continent’s reliance on such an unsustainable practice with all the obvious financial and environmental benefits.

As well as producing fabric from sustainably grown virgin cotton, a joint venture with Shandong-based WOL Textiles Ltd., a privately owned plant that has long supplied the African market, the mill will be home to a state-of-the-art shredding and recycling facility, a joint venture between IFFAC and the Dutch Circularity B.V. CEO Han Hamers of Circularity B.V. in The Netherlands, has been involved in the production of 100% circular knit and woven articles.

The mill project is expected to create over a thousand jobs. The surrounding area already boasts a significant number of experienced textile workers ready to be retrained on the new equipment. While the majority of the products created will be sold within the region, all processes will confirm to new EU Supply Chain Law to allow for the possibility of export.  

Output is forecast at six million pieces of finished clothing and twenty-five million metres of spun and woven cloth per year. In total, thirty million US$ of investment will be made in the site with operations ready to begin next year (2023).

More information:
IFFAC Africa Recycling
Source:

Circularity Germany GmbH i.G.

10.08.2022

‘MADE IN BANGLADESH WEEK’: 12th -18th November 2022, Dhaka

  • Made in Bangladesh Week is organized by the Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA) in partnership with Bangladesh Apparel Exchange (BAE)
  • A week-long event in November will showcase sustainability strides being made by Bangladesh garment makers
  • The event will host 17 physical events like - conferences, expositions, photo exhibitions, fashion runway shows, sustainable design and innovation awards, factory tours –and many more.

The Honourable Prime Minister of Bangladesh, Sheikh Hasina, will inaugurate the first ever Made in Bangladesh Week in November. The event represents a major branding exercise for Bangladesh’s burgeoning garment manufacturing industry as it looks to position itself as the first-choice apparel sourcing hub for global fashion retailers.

It is the first branding event of the Bangladesh Apparel Industry dedicated solely to celebrating and showcasing the newest innovations, compliance, and sustainable developments of the RMG sector in the global market.

  • Made in Bangladesh Week is organized by the Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA) in partnership with Bangladesh Apparel Exchange (BAE)
  • A week-long event in November will showcase sustainability strides being made by Bangladesh garment makers
  • The event will host 17 physical events like - conferences, expositions, photo exhibitions, fashion runway shows, sustainable design and innovation awards, factory tours –and many more.

The Honourable Prime Minister of Bangladesh, Sheikh Hasina, will inaugurate the first ever Made in Bangladesh Week in November. The event represents a major branding exercise for Bangladesh’s burgeoning garment manufacturing industry as it looks to position itself as the first-choice apparel sourcing hub for global fashion retailers.

It is the first branding event of the Bangladesh Apparel Industry dedicated solely to celebrating and showcasing the newest innovations, compliance, and sustainable developments of the RMG sector in the global market.

The event aims to promote the apparel industry of Bangladesh locally and globally by showcasing the compelling stories of the ready-made garments sector, especially its impressive strides in the areas of workplace safety, environmental sustainability and workers’ wellbeing.

The event is expected to draw a gathering of more than a thousand people from home and abroad, including key stakeholders in the local and global fashion industry.

Bangladesh’s garment manufacturing industry has undergone a renaissance in recent times. Significant strides have been made in technological innovation, eco-friendly production, worker welfare and factory safety.

In addition to panels, seminars, awards, fashion shows and exhibitions, the week will also provide an opportunity for factory tours to give journalists and other stakeholders a chance to see for themselves innovative garment production in Bangladesh.

Made in Bangladesh Week will be organised by the Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA) in partnership with Bangladesh Apparel Exchange (BAE).

More information:
Bangladesh
Source:

Bangladesh Apparel Exchange (BAE)

10.08.2022

Launch of international in-store collection program at Mustang

Today’s system of «take – make – waste» needs to change. New textiles are produced used and discarded instead of putting them to a second use. The production of new textiles requires natural resources that are limited, and the current system has a significant negative impact on our planet. The transition to a circular system, where garments are kept in use for longer, is an opportunity to harness untapped potential around customer loyalty, economic growth, and ecological sustainability.

To move away from the linear system and enable products to be made out of post-consumer textile waste, TEXAID continues to expand its offering for in-store collection programs throughout Europe and the USA.

TEXAID is partnering with Mustang to offer an in-store collection program. At scale and paired with TEXAID, in-store collection of used clothing enables conservation of resources because it allows items to be directly sorted for their next and most environmentally friendly lifecycle. This service can now be found in over 70 Mustang stores across Germany, Austria, Belgium, Switzerland, Czech Republic, France, Hungary, the Netherlands, and Poland.

Today’s system of «take – make – waste» needs to change. New textiles are produced used and discarded instead of putting them to a second use. The production of new textiles requires natural resources that are limited, and the current system has a significant negative impact on our planet. The transition to a circular system, where garments are kept in use for longer, is an opportunity to harness untapped potential around customer loyalty, economic growth, and ecological sustainability.

To move away from the linear system and enable products to be made out of post-consumer textile waste, TEXAID continues to expand its offering for in-store collection programs throughout Europe and the USA.

TEXAID is partnering with Mustang to offer an in-store collection program. At scale and paired with TEXAID, in-store collection of used clothing enables conservation of resources because it allows items to be directly sorted for their next and most environmentally friendly lifecycle. This service can now be found in over 70 Mustang stores across Germany, Austria, Belgium, Switzerland, Czech Republic, France, Hungary, the Netherlands, and Poland.

More information:
Texaid Mustang circularity
Source:

TEXAID

10.08.2022

Weitblick nutzt retraced für Lieferkettentransparenz

Die Plattform für nachhaltiges Lieferkettenmanagement in der Modeindustrie retraced dient der Erfassung, Auswertung und Verwaltung von Daten der Lieferkette. Die Plattform vernetzt die an einer Bekleidungsherstellung beteiligten Parteien und sorgt für digitalisierte und effiziente Kommunikation. Dadurch können Unternehmen zusammenarbeiten, sich einen klaren Überblick über ihre Lieferketten verschaffen und Rohstoffe bis zu ihrem Ursprung zurückverfolgen. Risiken können antizipiert und ihre Lieferketten im Hinblick auf soziale und ökologische Aspekte optimiert werden. So können beispielsweise die gesetzlichen Vorgaben wie das deutsche Lieferkettensorgfaltspflichtengesetz erfüllt werden.

Die Plattform für nachhaltiges Lieferkettenmanagement in der Modeindustrie retraced dient der Erfassung, Auswertung und Verwaltung von Daten der Lieferkette. Die Plattform vernetzt die an einer Bekleidungsherstellung beteiligten Parteien und sorgt für digitalisierte und effiziente Kommunikation. Dadurch können Unternehmen zusammenarbeiten, sich einen klaren Überblick über ihre Lieferketten verschaffen und Rohstoffe bis zu ihrem Ursprung zurückverfolgen. Risiken können antizipiert und ihre Lieferketten im Hinblick auf soziale und ökologische Aspekte optimiert werden. So können beispielsweise die gesetzlichen Vorgaben wie das deutsche Lieferkettensorgfaltspflichtengesetz erfüllt werden.

Um sein Nachhaltigkeitsmanagement zielgerichtet zu stärken und für maximale Transparenz zu sorgen, hat sich der Workwear-Produzent Weitblick für die Zusammenarbeit mit retraced entschieden. Die Transparenztechnologie liefert auch in Bezug auf die Kundenkommunikation Weitblick wertvolle Details und Informationen, die positiven Einfluss auf die Kaufentscheidung nehmen können. Die Bereitschaft bei Weitblick, sich aktiv für die Erfüllung der ethischen Pflichten und Nachhaltigkeitsziele einzusetzen, besteht bereits seit langem und zeigt sich auch in zahlreichen Zertifizierungen und Mitgliedschaften wie beispielsweise dem Textilbündnis und dem Grünen Knopf.

Source:

WEITBLICK® GmbH & Co. KG

Foto: Pixabay
09.08.2022

McKinsey: An Bekleidung und Schuhen wird gespart

  • Sorge vor steigenden Preisen verfestigt sich

Laut einer aktuellen McKinsey-Umfrage bereiten die rasch steigenden Preise den Konsument:innen zurzeit die größte Sorge, die Corona-Pandemie spielt kaum noch eine Rolle. Rund 48% der Befragten geben an, ihre größte Sorge sei aktuell die Inflation - ein deutlicher Zuwachs gegenüber dem April.
 
„Die Sorge der Konsumenten vor weiteren Preissteigerungen verfestigt sich“, sagt der McKinsey-Partner Marcus Jacob. Die Angst vor dem Ukraine-Krieg ist dagegen in den vergangenen Monaten geringer geworden. Hatte noch im April jeder dritte Befragte (34%) die Invasion der Ukraine als größte Sorge bezeichnet, so tat dies im Juni nur noch jeder Vierte (24%). Trotz der aktuell hohen Infektionszahlen nannten nur 4% die Corona-Pandemie als größte Sorge.

  • Sorge vor steigenden Preisen verfestigt sich

Laut einer aktuellen McKinsey-Umfrage bereiten die rasch steigenden Preise den Konsument:innen zurzeit die größte Sorge, die Corona-Pandemie spielt kaum noch eine Rolle. Rund 48% der Befragten geben an, ihre größte Sorge sei aktuell die Inflation - ein deutlicher Zuwachs gegenüber dem April.
 
„Die Sorge der Konsumenten vor weiteren Preissteigerungen verfestigt sich“, sagt der McKinsey-Partner Marcus Jacob. Die Angst vor dem Ukraine-Krieg ist dagegen in den vergangenen Monaten geringer geworden. Hatte noch im April jeder dritte Befragte (34%) die Invasion der Ukraine als größte Sorge bezeichnet, so tat dies im Juni nur noch jeder Vierte (24%). Trotz der aktuell hohen Infektionszahlen nannten nur 4% die Corona-Pandemie als größte Sorge.

Die steigenden Preise haben der Umfrage zufolge bereits spürbare Auswirkungen auf den Alltag vieler Menschen. „Die große Mehrheit - 73% - hat das Einkaufsverhalten bereits verändert, um zu sparen“, so Marcus Jacob. So landen häufiger die Eigenmarken der Handelsketten in den Einkaufswagen. Statt im Supermarkt oder im Fachgeschäft wird häufiger beim Discounter eingekauft. „Dieser Trend beschleunigt sich“.

Während mehr Geld für Benzin und Lebensmittel ausgegeben werden muss, wird außerdem bei nicht essentiellen Ausgaben wie beispielsweise Bekleidung, Schuhen, aber auch Möbel oder Elektronik gespart. 59% der Befragten geben an, sie würden inzwischen genauer auf den eigenen Energieverbrauch achten.

More information:
Umfrage McKinsey Inflation
Source:

McKinsey&Company

04.08.2022

adidas with strong growth in Western markets in Q2

  • Currency-neutral sales up 4%, despite more than € 300 million negative impact from macroeconomic constraints
  • Markets representing more than 85% of the business grow 14% overall
  • Gross margin down 1.5pp to 50.3% reflecting significantly higher supply chain costs
  • Operating profit reaches € 392 million
  • Net income from continuing operations amounts to € 360 million
  • FY 2022 outlook reflects double-digit growth during the second half of the year

“Our Western markets continued to show strong momentum in the second quarter amid heightened macroeconomic uncertainty. With Asia-Pacific returning to growth, markets combined representing more than 85% of our business grew at a double-digit rate,” said adidas CEO Kasper Rorsted. “With sports back at center stage this summer, revenues in our strategic growth categories Football, Running and Outdoor all increased by double digits. However, the macroeconomic environment, particularly in China, remains challenging. The recovery in this market is – due to continued covid-19-related restrictions – slower than expected.

  • Currency-neutral sales up 4%, despite more than € 300 million negative impact from macroeconomic constraints
  • Markets representing more than 85% of the business grow 14% overall
  • Gross margin down 1.5pp to 50.3% reflecting significantly higher supply chain costs
  • Operating profit reaches € 392 million
  • Net income from continuing operations amounts to € 360 million
  • FY 2022 outlook reflects double-digit growth during the second half of the year

“Our Western markets continued to show strong momentum in the second quarter amid heightened macroeconomic uncertainty. With Asia-Pacific returning to growth, markets combined representing more than 85% of our business grew at a double-digit rate,” said adidas CEO Kasper Rorsted. “With sports back at center stage this summer, revenues in our strategic growth categories Football, Running and Outdoor all increased by double digits. However, the macroeconomic environment, particularly in China, remains challenging. The recovery in this market is – due to continued covid-19-related restrictions – slower than expected. And we have to take into account a potential slowdown in consumer spending in all other markets for the remainder of the year.”

Currency-neutral revenues increase 4% despite macroeconomic constraints
In the second quarter, currency-neutral revenues increased 4% as adidas continued to see strong momentum in Western markets. This growth was achieved despite continued challenges on both supply and demand. Supply chain constraints as a result of last year’s lockdowns in Vietnam reduced top-line growth by around € 200 million in Q2 2022. In addition, the company’s decision to suspend its operations in Russia reduced revenues by more than € 100 million during the quarter. Continued covid-19-related lockdowns in Greater China also weighed on the top-line development in Q2. From a channel perspective, the top-line increase was to a similar extent driven by the company’s own direct-to-consumer (DTC) activities as well as increases in wholesale. Within DTC, e-commerce, which now represents more than 20% of the company’s total business, showed double-digit growth reflecting strong product sell-through. From a category perspective, revenue development was strongest in the company’s strategic growth categories Football, Running and Outdoor, which all grew at strong double-digit rates. In euro terms, revenues grew 10% to € 5.596 billion in the second quarter (2021: € 5.077 billion).

Strong demand in Western markets
Revenue growth in the second quarter was driven by Western markets despite last year’s lockdowns in Vietnam still reducing sales, particularly in EMEA and North America, by
€ 200 million in total. In addition, the top-line development in EMEA was also impacted by the loss of revenue in Russia/CIS of more than € 100 million. Nevertheless, currency-neutral sales grew 7% in the region. Revenues in North America increased 21% during the quarter driven by growth of more than 20% in both DTC and wholesale. Revenues in Latin America increased 37%, while Asia-Pacific returned to growth. Currency-neutral revenues increased 3% in this market despite still being impacted by limited tourism activity in the region. In contrast, the company continued to face a challenging market environment in Greater China, mainly related to the continued broad-based covid-19-related restrictions. As a result, currency-neutral revenues in the market declined 35% during the three-months period, in line with previous expectations. Excluding Greater China, currency-neutral revenues in the company’s other markets combined grew 14% in Q2.

Operating profit of € 392 million reflects operating margin of 7.0%
The company’s gross margin declined 1.5 percentage points to 50.3% (2021: 51.8%). Significantly higher supply chain costs and a less favorable market mix due to the significant sales decline in Greater China weighed on the gross margin development. This could only be partly offset by a higher share of full price sales, first price increases and the benefits from currency fluctuations. Other operating expenses were up 19% to € 2.501 billion (2021: € 2.107 billion). As a percentage of sales, other operating expenses increased 3.2 percentage points to 44.7% (2021: 41.5%). Marketing and point-of-sale expenses grew 8% to € 663 million (2021: € 616 million). The company continued to prioritize investments into the launch of new products such as adidas’ new Sportswear collection, the next iteration of its successful Supernova running franchise and first drops related to the Gucci collaboration as well as campaigns around major events like ‘Run for the Oceans.’ As a percentage of sales, marketing and point-of-sale expenses were down 0.3 percentage points to 11.8% (2021: 12.1%). Operating overhead expenses increased by 23% to a level of € 1.838 billion (2021:
€ 1.492 billion). This increase was driven by adidas’ continuous investments into DTC, its digital capabilities and the company’s logistics infrastructure as well as by unfavorable currency fluctuations. As a percentage of sales, operating overhead expenses increased 3.5 percentage points to 32.8% (2021: 29.4%). The company’s operating profit reached a level of € 392 million (2021: € 543 million), resulting in an operating margin of 7.0% (2021: 10.7%).

Net income from continuing operations reaches € 360 million
The company’s net income from continuing operations slightly declined to € 360 million (2021: € 387 million). This result was supported by a one-time tax benefit of more than € 100 million due to the reversal of a prior year provision. Consequently, basic EPS from continuing operations reached € 1.88 (2021: € 1.93) during the quarter.

Currency-neutral revenues on prior year level in the first half of 2022
In the first half of 2022, currency-neutral revenues were flat versus the prior year period. In euro terms, revenues grew 5% to € 10.897 billion in the first six months of 2022 (2021:
€ 10.345 billion). The company’s gross margin declined 1.7 percentage points to 50.1% (2021: 51.8%) during the first half of the year. While price increases as well as positive exchange rate effects benefited the gross margin, these developments were more than offset by the less favorable market mix and significantly higher supply chain costs. Other operating expenses increased to € 4.759 billion (2021: € 4.154 billion) in the first half of the year and were up 3.5 percentage points to 43.7% (2021: 40.2%) as a percentage of sales. adidas generated an operating profit of € 828 million (2021: € 1.248 billion) during the first six months of the year, resulting in an operating margin of 7.6% (2021: 12.1%). Net income from continuing operations reached € 671 million, reflecting a decline of € 219 million compared to the prior year level (2021: € 890 million). Accordingly, basic earnings per share from continuing operations declined to € 3.47 (2021: € 4.52).

Average operating working capital as a percentage of sales slightly decreases
Inventories increased 35% to € 5.483 billion (2021: € 4.054 billion) at June 30, 2022 in anticipation of strong revenue growth during the second half of the year. Longer lead times as well as the challenging market environment in Greater China also contributed to the increase. On a currency-neutral basis, inventories were up 28%. Operating working capital increased 23% to € 5.191 billion (2021: € 4.213 billion). On a currency-neutral basis, operating working capital was up 14%. Average operating working capital as a percentage of sales decreased 0.4 percentage points to 21.0% (2021: 21.4%), reflecting an overproportional increase in accounts payable due to higher sourcing volumes and product costs.

Adjusted net borrowings at € 5.301 billion
Adjusted net borrowings amounted to € 5.301 billion at June 30, 2022, representing a year-over-year increase of € 2.155 billion (June 30, 2021: € 3.146 billion). This development was mainly due to the significant decrease in cash and cash equivalents.

FY 2022 outlook reflects double-digit growth during the second half of the year
On July 26, adidas adjusted its guidance for FY 2022 due to the slower-than-expected recovery in Greater China since the start of the third quarter resulting from continued widespread covid-19-related restrictions. adidas now expects currency-neutral revenues for the total company to grow at a mid- to high-single-digit rate in 2022 (previously: at the lower end of the 11% to 13% range), reflecting a double-digit decline in Greater China (previously: significant decline). While so far the company did not experience a meaningful slowdown in the sell-through of its products or significant cancellations of wholesale orders in any market other than Greater China, the adjusted guidance also accounts for a potential slowdown of consumer spending in those markets during the second half of the year as a result of the more challenging macroeconomic conditions. Therefore, growth in EMEA is now expected to be in the low teens (previously: mid-teens growth), while revenues in Asia-Pacific are projected to grow at a high-single-digit rate (previously: mid-teens growth). Despite the more conservative view on the development of consumer spending in the second half of the year, adidas has increased its forecasts for North America and Latin America reflecting the strong momentum the brand is enjoying in these markets. In North America, currency-neutral revenues are now expected to increase in the high teens. Sales in Latin America are projected to grow between 30% and 40% (both previously: mid- to high-teens growth).   

Due to the less favorable market mix and the impacts from initiatives to clear excess inventories in Greater China until the end of the year, gross margin is now expected to reach a level of around 49.0% (previously: around 50.7%) in 2022. Consequently, the company’s operating margin is now forecast to be around 7.0% (previously: around 9.4%) and net income from continuing operations is expected to reach a level of around € 1.3 billion (previously: at the lower end of the € 1.8 billion to € 1.9 billion range).

More information:
adidas financial year 2022
Source:

adidas

Foto: INNATEX – Internationale Fachmesse für nachhaltige Textilien
02.08.2022

50. INNATEX: Internationale Fachmesse für Green Fashion sieht erste Erholungszeichen

Die 50. INNATEX schloss am 31. Juli mit einem besseren Ergebnis, als viele Beteiligte erwartet hatten. Die Order und Publikumszahlen lagen zwar noch unter den Werten, die vor Corona als Standard galten, aber die Kurven steigen wieder und die Atmosphäre war so ausgelassen, wie man es bis 2019 von der internationalen Fachmesse für Naturtextilien kannte. Ein großer Teil der Labels und Institutionen berichtet von steigenden Reichweiten. All das unterstreicht die steigende Relevanz von Nachhaltigkeit in der Mode.

Rückkehr zur Naturfaser – am besten biozertifiziert
Zu den Trendthemen der Green-Fashion-Branche auf der INNATEX zählten Kreislaufwirtschaft, Naturfasern wie Leinen und Hanf, Pastellfarben und Transparenz entlang der Lieferketten. Die vom Deutschen Nachhaltigkeitspreis ausgezeichnete Online-Plattform Retraced bietet blockchain-basierte Lösungen für die Nachvollziehung bis zur Ressource. Axel Kolonko repräsentierte das Startup als einer von sieben Expert:innen in der erstmaligen Community Area und berichtete von hohem Interesse.

Die 50. INNATEX schloss am 31. Juli mit einem besseren Ergebnis, als viele Beteiligte erwartet hatten. Die Order und Publikumszahlen lagen zwar noch unter den Werten, die vor Corona als Standard galten, aber die Kurven steigen wieder und die Atmosphäre war so ausgelassen, wie man es bis 2019 von der internationalen Fachmesse für Naturtextilien kannte. Ein großer Teil der Labels und Institutionen berichtet von steigenden Reichweiten. All das unterstreicht die steigende Relevanz von Nachhaltigkeit in der Mode.

Rückkehr zur Naturfaser – am besten biozertifiziert
Zu den Trendthemen der Green-Fashion-Branche auf der INNATEX zählten Kreislaufwirtschaft, Naturfasern wie Leinen und Hanf, Pastellfarben und Transparenz entlang der Lieferketten. Die vom Deutschen Nachhaltigkeitspreis ausgezeichnete Online-Plattform Retraced bietet blockchain-basierte Lösungen für die Nachvollziehung bis zur Ressource. Axel Kolonko repräsentierte das Startup als einer von sieben Expert:innen in der erstmaligen Community Area und berichtete von hohem Interesse.

Die Pandemie und andere Problematiken sorgen für Planungsunsicherheiten
Aktuelle Themen und Herausforderungen, die bei den Lounge Talks in der Community Area und in der Messehalle besprochen wurden, gab es viele. Dazu zählen bevorstehende EU-Maßnahmen wie der Product Environmental Footprint, so Heike Hess vom Internationalen Verband der Naturtextilwirtschaft (IVN) und Schirmherr der INNATEX.

„Ein weiterer Aspekt ist die Engpass-Situation bei der Beschaffung,“ sagt Hess. „Das liegt an gestörten Lieferketten unter anderem durch Corona, Klimawandel und der internationalen politischen Krise, die der Krieg hervorruft. Die Knappheit für kleinere, konsequente Naturtextiler verschärft sich noch, weil große Konzerne auf den Nachhaltigkeitszug aufspringen und mit ihren Bestellmengen Vorrang haben. Für die daraus resultierende Planungsunsicherheit diskutieren wir derzeit Lösungen, darunter die strategische Netzwerkbildung, die Sicherung von Biofasern und Erschließung neuer Märkte durch globale Anbauprojekte.“

Alexander Hitzel, Projektleiter der INNATEX, resümiert: „Pandemie, Beschaffung, Inflation, steigende Energiepreise – es lässt sich einfach nicht voraussagen, was die nachhaltige Modeindustrie und andere Branchen in den nächsten Monaten erwartet, da muss man ehrlich sein. Aber diese 50. INNATEX gibt uns Zuversicht, dass Green Fashion wieder auf der Erfolgskurve ist.“

Die nächste INNATEX findet vom 21. bis 23. Januar 2023 statt.

Photo: munich fabric start
02.08.2022

New Format oF MUNICH FABRIC START fully booked

THE SOURCE, the new one-stop solution for integrated fashion sourcing by Munich Fabric Start Exhibitions GmbH, is fully booked. In the Lokhalle, one of the largest cantilevered historic steel halls in Europe, THE SOURCE offers flexible sourcing services and solutions for newly conceived value chains on around 2,500 m2 in direct connection to MUNICH FABRIC START and BLUEZONE.
 
65 selected international manufacturing companies will present their offerings from cut-make-trim (CMT) to high-end production at the new fair from 30 August to 1 September 2022. A cluster of key sourcing countries such as Portugal, Turkey, Morocco, Tunisia, Bosnia and Vietnam will create a business-relevant mix for risk diversification, the right product mix and for every genre.
 
THE SOURCE will take place parallel to the MUNICH FABRIC START (30/08 – 01/09/2022) and BLUEZONE (30/08 – 31/08/2022) fairs, with a total of almost 900 exhibitors.

THE SOURCE, the new one-stop solution for integrated fashion sourcing by Munich Fabric Start Exhibitions GmbH, is fully booked. In the Lokhalle, one of the largest cantilevered historic steel halls in Europe, THE SOURCE offers flexible sourcing services and solutions for newly conceived value chains on around 2,500 m2 in direct connection to MUNICH FABRIC START and BLUEZONE.
 
65 selected international manufacturing companies will present their offerings from cut-make-trim (CMT) to high-end production at the new fair from 30 August to 1 September 2022. A cluster of key sourcing countries such as Portugal, Turkey, Morocco, Tunisia, Bosnia and Vietnam will create a business-relevant mix for risk diversification, the right product mix and for every genre.
 
THE SOURCE will take place parallel to the MUNICH FABRIC START (30/08 – 01/09/2022) and BLUEZONE (30/08 – 31/08/2022) fairs, with a total of almost 900 exhibitors.

Source:

KERN. Consulting for munich fabric start

(c) McLaren Automotive Limited
02.08.2022

McLaren Automotive und Athletic Propulsion Labs starten neue Kollaboration

  • Zum ersten Mal arbeitet der Luxus-Supercar-Hersteller McLaren Automotive mit APL zusammen, um eine neue Silhouette zu kreieren
  • Der APL | McLaren HySpeed™ ist inspiriert von McLarens ikonischen Supercars und Hypercars
  • Die APL | McLaren HySpeed™ Kollaboration ist in fünf exklusiven Farbvarianten erhältlich und kostet $450 USD

McLaren Automotive, der Hersteller von Luxus-Supersportwagen, und APL, die Marke für Sportschuhe, haben sich zusammengetan, um eine neue Reihe von Luxusschuhen zu entwickeln, die Design, Leistung, Technologie und Konstruktion miteinander vereinen.

Inspiriert von den ikonischen Supercars und Hypercars von McLaren ist das erste Modell aus der Zusammenarbeit der limitierte APL | McLaren HySpeed™, eine neue Silhouette, die als universeller Performance-Laufschuh konzipiert wurde und die erste Schuhkooperation des Luxus-Supercar-Herstellers darstellt.

  • Zum ersten Mal arbeitet der Luxus-Supercar-Hersteller McLaren Automotive mit APL zusammen, um eine neue Silhouette zu kreieren
  • Der APL | McLaren HySpeed™ ist inspiriert von McLarens ikonischen Supercars und Hypercars
  • Die APL | McLaren HySpeed™ Kollaboration ist in fünf exklusiven Farbvarianten erhältlich und kostet $450 USD

McLaren Automotive, der Hersteller von Luxus-Supersportwagen, und APL, die Marke für Sportschuhe, haben sich zusammengetan, um eine neue Reihe von Luxusschuhen zu entwickeln, die Design, Leistung, Technologie und Konstruktion miteinander vereinen.

Inspiriert von den ikonischen Supercars und Hypercars von McLaren ist das erste Modell aus der Zusammenarbeit der limitierte APL | McLaren HySpeed™, eine neue Silhouette, die als universeller Performance-Laufschuh konzipiert wurde und die erste Schuhkooperation des Luxus-Supercar-Herstellers darstellt.

Der APL | McLaren HySpeed™ verfügt über eine dreiteilige, segmentierte Zwischensohle mit APL FutureFoam Pods im vorderen und hinteren Bereich, die durch eine durchgehende, leichtgewichtige Kohlefaserplatte verbunden sind, die von einer brandneuen, mit Stickstoff infundierten Zwischensohlenmischung gekrönt wird, die für eine hohe Reaktionsfähigkeit und energiereiche Kompression entwickelt wurde.

Darüber hinaus verfügt der Schuh über eine Mikrofaserferse mit verlängerten Flügeln und ein internes Anpassungssystem mit dreiteiliger Fersenkissenpolsterung und APLs charakteristischem Souffle Sockliner. Auch die Außensohle nimmt Bezug auf die Designdetails der McLaren-Supercars und verfügt über ein Profil, das von Hochleistungsreifen inspiriert ist, die auf Geschwindigkeit und Grip ausgelegt sind.

Source:

McLaren Central Europe / PR + Presseagentur textschwester

(c) adidas AG
01.08.2022

adidas unveils collection that celebrates community, heritage, and identity

adidas unveils the first of two drops with South African luxury designer, Thebe Magugu. The debut collection for women features the celebratory and joyful artwork of a woman dancing, designed in collaboration with artist Phathu Nembilwi, and influenced by Thebe’s mother, aunt and grandmother, and the theme of femininity, interwoven with leading adidas material technology . Each garment features an abstract selection of bright and punchy colors including, impact orange and yellow, accents of shock pink, backgrounded by pulse lilac. The collection spans across sports including running , swimming , training , tennis , football , and cycling alongside a set of casual lifestyle garments.  

United by a shared passion for inclusivity and kinship, the collection includes a three-piece modesty swimwear set made in part with recycled materials and chlorine resistant fabric that is lightweight and chlorine-resistant; swimwear in inclusive sizing (XS-4XL); and gender-neutral pieces with UNITEFIT – a fit system that is created with a spectrum of sizes, genders, and forms in mind.

adidas unveils the first of two drops with South African luxury designer, Thebe Magugu. The debut collection for women features the celebratory and joyful artwork of a woman dancing, designed in collaboration with artist Phathu Nembilwi, and influenced by Thebe’s mother, aunt and grandmother, and the theme of femininity, interwoven with leading adidas material technology . Each garment features an abstract selection of bright and punchy colors including, impact orange and yellow, accents of shock pink, backgrounded by pulse lilac. The collection spans across sports including running , swimming , training , tennis , football , and cycling alongside a set of casual lifestyle garments.  

United by a shared passion for inclusivity and kinship, the collection includes a three-piece modesty swimwear set made in part with recycled materials and chlorine resistant fabric that is lightweight and chlorine-resistant; swimwear in inclusive sizing (XS-4XL); and gender-neutral pieces with UNITEFIT – a fit system that is created with a spectrum of sizes, genders, and forms in mind.

The high-performance tennis pieces will be premiered during one of the most prominent hardcourt tournaments by adidas’ inspirational athletes Dana Mathewson, Stefanos Tsitsipas, Felix Auger Aliassime and Daria Kasatkina who are passionate about showing support for what matters and encouraging diversity and inclusivity on and off the court. The tennis collection features the Purple NY UNITEFIT Tennis Dress, delivering style and functionality, made in part with recycled materials.

Alongside the performance pieces, the statement Originals looks include the Originals Crop T-shirt, in white and semi pulse lilac, delivering classic streetwear style, and the Originals 7/8 Leggings, a go-to choice for every occasion. The collaboration also includes remixes of iconic adidas footwear silhouettes including the Stan Smith, Nizza Platform, Astir and Forum footwear, which feature design accents from Thebe Magugu's signature prints. Reflecting adidas's commitment to consciously crafting performance materials, hero styles and pieces have also been made in part with recycled materials, just one of the innovations that represent adidas' commitment to help end plastic waste. 

More information:
adidas Sportswear
Source:

adidas AG

Foto unsplash.com
27.07.2022

McKinsey Studie: Aus 20% des Textilabfalls könnte neue Kleidung werden

  • Weniger als 1% Textilmüll wird derzeit zu neuer Kleidung recycelt
  • 7,5 Millionen Tonnen Textilmüll fallen jährlich in Europa an
  • Nur 30-35% des Textilmülls werden getrennt gesammelt
  • Kreislaufwirtschaft für Textilien könnte 2030 15.000 neue Jobs in Europa schaffen und 6-8 Milliarden Euro Marktgröße erreichen
  • 6-7 Milliarden Euro an Anstoß-Investitionen bis 2030 nötig

Mehr als 15 Kilogramm Textilmüll produziert jeder Mensch in Europa im Durchschnitt pro Jahr, 2030 könnten es bereits über 20 Kilogramm pro Kopf sein. Der größte Anteil (85%) des Abfalls wird durch die privaten Haushalte verursacht: aus ihrer Kleidung und Heimtextilien. Weniger als 1% dieses Mülls wird derzeit in der EU-27 und der Schweiz zu neuen Textilprodukten recycelt. Mehr als 65% landen ohne Umwege direkt in der Müllverbrennung oder auf der Mülldeponie.

  • Weniger als 1% Textilmüll wird derzeit zu neuer Kleidung recycelt
  • 7,5 Millionen Tonnen Textilmüll fallen jährlich in Europa an
  • Nur 30-35% des Textilmülls werden getrennt gesammelt
  • Kreislaufwirtschaft für Textilien könnte 2030 15.000 neue Jobs in Europa schaffen und 6-8 Milliarden Euro Marktgröße erreichen
  • 6-7 Milliarden Euro an Anstoß-Investitionen bis 2030 nötig

Mehr als 15 Kilogramm Textilmüll produziert jeder Mensch in Europa im Durchschnitt pro Jahr, 2030 könnten es bereits über 20 Kilogramm pro Kopf sein. Der größte Anteil (85%) des Abfalls wird durch die privaten Haushalte verursacht: aus ihrer Kleidung und Heimtextilien. Weniger als 1% dieses Mülls wird derzeit in der EU-27 und der Schweiz zu neuen Textilprodukten recycelt. Mehr als 65% landen ohne Umwege direkt in der Müllverbrennung oder auf der Mülldeponie.

„Dabei könnten, wenn das volle technische Recyclingpotenzial genutzt und mehr Textilien gesammelt würden, bereits im Jahr 2030 zwischen 18 und 26 Prozent des Textilmülls für die Herstellung von neuen Kleidungsstücken wiederverwertet werden“, sagt Karl-Hendrik Magnus, Senior Partner und Leiter der Modeindustrieberatung bei McKinsey in Deutschland. „Ein skaliertes Textilrecycling würde nicht nur vier Millionen Tonnen CO2 einsparen, sondern auch einen profitablen Wirtschaftszweig mit 15.000 Jobs in Europa schaffen.“ Das sind Ergebnisse der Studie „Scaling textile recycling in Europe – turning waste into value“ von McKinsey & Company, für die Szenarien berechnet wurden, wie sich das Textilmüllvolumen sowie Sammel- und Recyclingraten bis 2030 entwickeln können.

Höhere Sammelrate von Kleidung entscheidend für mehr Recycling
Derzeit wird etwa ein Drittel der benutzten Kleidung gesammelt und wiederverwendet: entweder als Second-Hand-Mode, als grob recyceltes Textilprodukt wie Lappen und weniger als 1% als recycelte Textilfasern für neue Mode. Diese Sammelrate könnte bis 2030 auf 50-80% gesteigert werden. Entsprechend könnte auch die Kreislaufwirtschaft, die aus Textilabfall neue Fasern für Mode produziert, auf 18-26% skaliert werden. Heute ist es weniger als 1%. „Dieses so genannte Fiber-to-fiber-Recycling, bei dem aus Textilfasern neue Fasern für Mode hergestellt werden, stellt die nachhaltigste Möglichkeit dar, um aus Müll etwas Neues mit Wert zu generieren“, erklärt Jonatan Janmark, Co-Autor der Studie und Partner im Stockholmer Büro von McKinsey. Gleichzeitig bietet diese Kreislaufwirtschaft enormes finanzielles Potenzial mit sechs bis acht Milliarden Euro Umsatz als Marktgröße und möglichen jährlichen Renditen von 20-25% für die Recyclingindustrie.

Möglich wird diese Entwicklung hin zur Kreislaufwirtschaft durch neue Technologien, wie mechanisches Recycling von Baumwolle, das bereits recht etabliert ist, die innovative Verarbeitung zu Viskosefasern sowie chemisches Recycling für die Wiederverwertung von Polyester, was aktuell im Teststadium ist. Allerdings steht das Sammeln und die Aufbereitung der Altbekleidung und -textilien durch fragmentierte, kleinteilige Strukturen und noch meist manuelle Arbeitsvorgänge immer noch vor großen Herausforderungen.  Kleidungsabfälle müssen nach Qualitätskriterien sortiert, Knöpfe und Reißverschlüsse entfernt und Faserzusammensetzungen eindeutig identifiziert werden. Viele Produkte aus Mischfasern stellen noch ein ungelöstes Problem für Fiber-to-fiber-Recycling dar.

Investitionen für Skalierung nötig
Um das volle Potenzial des Textilrecyclings nutzen zu können, werden insgesamt etwa 6-7 Milliarden Euro an Investitionen bis 2030 benötigt, die in der gesamten Wertschöpfungskette wie beim Sammeln, Sortieren und dem Aufbau von Recyclingfabriken gebraucht werden. „Die Investition ins Fiber-to-fiber-Recycling lohnt sich nicht nur aus Nachhaltigkeitsgründen. Es können beim Recycling neue Rohmaterialien entstehen, die mehr Modeproduktion in Europa ermöglichen würden. Dadurch könnte diese Recyclingindustrie sogar noch mehr Wert generieren“, sagt Jonatan Janmark.

More information:
Textilabfällen McKinsey Studie
Source:

McKinsey

Lavendelpflanzen kurz vor der Blüte auf dem Versuchsfeld bei Hülben. Foto: Carolin Weiler
26.07.2022

Lavendelanbau auf der Schwäbischen Alb: Ätherisches Öl aus Blüten und Textilien von Pflanzenresten

In der Provence stehen Lavendelfelder in voller Blüte. Diese Farbenpracht kann bald auch in Baden-Württemberg zu sehen sein. In einem gemeinsamen Forschungsprojekt prüfen die Deutschen Institute für Textil- und Faserforschung Denkendorf (DITF), die Universität Hohenheim und die Firma naturamus geeignete Lavendelsorten und entwickeln energieeffiziente Methoden, daraus ätherisches Öl herzustellen. Auch für die Verwertung der großen Mengen an Reststoffen, die bei der Produktion anfallen, gibt es Ideen: Die DITF erforschen, wie daraus Fasern für klassische Textilien und Faserverbundwerkstoffe hergestellt werden können.

Bei Firma naturamus am Fuße der der Schwäbischen Alb besteht eine hohe Nachfrage an hochwertigen ätherischen Ölen für Arzneimittel und Naturkosmetik. Viel spricht dafür, Lavendel vor Ort anzubauen. Die ökologische Bewirtschaftung der Lavendelfelder würde dazu beitragen, den Anteil an ökologischem Landbau im Land zu erhöhen und Transportkosten einzusparen.

In der Provence stehen Lavendelfelder in voller Blüte. Diese Farbenpracht kann bald auch in Baden-Württemberg zu sehen sein. In einem gemeinsamen Forschungsprojekt prüfen die Deutschen Institute für Textil- und Faserforschung Denkendorf (DITF), die Universität Hohenheim und die Firma naturamus geeignete Lavendelsorten und entwickeln energieeffiziente Methoden, daraus ätherisches Öl herzustellen. Auch für die Verwertung der großen Mengen an Reststoffen, die bei der Produktion anfallen, gibt es Ideen: Die DITF erforschen, wie daraus Fasern für klassische Textilien und Faserverbundwerkstoffe hergestellt werden können.

Bei Firma naturamus am Fuße der der Schwäbischen Alb besteht eine hohe Nachfrage an hochwertigen ätherischen Ölen für Arzneimittel und Naturkosmetik. Viel spricht dafür, Lavendel vor Ort anzubauen. Die ökologische Bewirtschaftung der Lavendelfelder würde dazu beitragen, den Anteil an ökologischem Landbau im Land zu erhöhen und Transportkosten einzusparen.

Der Anbau von Lavendel auf der Alb bedeutet Neuland. Die Universität Hohenheim testet deswegen an vier Standorten fünf verschiedene Sorten, zum Beispiel auf dem Sonnenhof bei Bad Boll. Ende des Jahres werden die ersten Ergebnisse erwartet.

Bei der Gewinnung der ätherischen Öle fällt eine große Menge an Reststoffen an, die bisher noch nicht verwertet wird. Aus dem Lavendelstängel können Fasern für Textilien gewonnen werden. An den DITF laufen bereits Entwicklungen und Analysen mit diesem nachwachsenden Rohstoff. Um Lavendel-Destillationsreste zu verwerten, müssen die pflanzlichen Stängel mit ihren Faserbündeln aufgeschlossen, das heißt, in ihre Bestandteile zerlegt werden. Innerhalb eines Faserbündels sind die verholzten (lignifizierten) Einzelfasern fest durch pflanzlichen Zucker, dem Pektin, verbunden. Diese Verbindung soll beispielsweise mit Bakterien oder mit Enzymen aufgelöst werden.

DITF-Wissenschaftler Jamal Sarsour untersucht verschiedene Vorbereitungstechniken und Methoden, um aus dem Material Lang- und Kurzfasern herzustellen. „Wir sind gespannt, wie hoch die Ausbeute an Fasern sein wird und welche Eigenschaften diese Fasern haben“. Projektleiter Thomas Stegmaier ergänzt: „Die Länge, die Feinheit als auch die Festigkeit der Faserbündel entscheiden über die Verwendungsmöglichkeiten. Feine Fasern sind für Bekleidung geeignet, gröbere Faserbündel für technische Anwendungen“.

Die Chancen auf dem Markt sind gut. Regionale Wertschöpfung und ökologisch und fair erzeugte Textilien sind im Trend. Dabei geht es nicht in erster Linie um Bekleidung, sondern um technische Textilien. Die für den Leichtbau so wichtigen Faserbundwerkstoffe können auch mit nachwachsenden Naturfasern hergestellt werden, wie zum Beispiel bereits mit Hanf oder Flachs. Selbst aus Hopfen-Gärresten wurde an den DITF bereits Faserverbundmaterial hergestellt. Fasern aus den Reststoffen von Lavendel könnten ein weiterer natürlicher Baustein für Hightech-Anwendungen sein.

More information:
Lavendel DITF
Source:

Deutsche Institute für Textil- und Faserforschung Denkendorf

26.07.2022

adidas adjusts outlook for 2022: Declining revenues in Greater China expected

adidas is adjusting its outlook for the financial year 2022. While second quarter results were somewhat ahead of expectations reflecting continued strong momentum in Western markets and a return to growth in Asia-Pacific, the company has been experiencing a slower-than-expected recovery in its business in Greater China since the start of the third quarter. Previously, the company had assumed that in absence of any major lockdowns as of Q3, currency-neutral revenues in the region would be flat during the second half of the year versus the prior year level. However, given the continued widespread covid-19-related restrictions, adidas now expects revenues in Greater China to decline at a double-digit rate during the remainder of the year.

adidas is adjusting its outlook for the financial year 2022. While second quarter results were somewhat ahead of expectations reflecting continued strong momentum in Western markets and a return to growth in Asia-Pacific, the company has been experiencing a slower-than-expected recovery in its business in Greater China since the start of the third quarter. Previously, the company had assumed that in absence of any major lockdowns as of Q3, currency-neutral revenues in the region would be flat during the second half of the year versus the prior year level. However, given the continued widespread covid-19-related restrictions, adidas now expects revenues in Greater China to decline at a double-digit rate during the remainder of the year.

As a result, adidas now expects currency-neutral revenues for the total company to grow at a mid- to high-single-digit rate in 2022 (previously: at the lower end of the 11% – 13% range). Because of the less favorable market mix due to lower-than-expected revenues in Greater China as well as the impact from initiatives to clear excess inventories in this market until the end of the year, the company’s gross margin is now expected to be around 49.0% in 2022 (previously: around 50.7%). Consequently, the company’s operating margin is now forecasted to be around 7.0% in 2022 (previously: around 9.4%) and net income from continuing operations is expected to reach a level of around € 1.3 billion (previously: at the lower end of the € 1.8 billion – € 1.9 billion range).

So far, the company did not experience a meaningful slowdown in the sell-through of its products or significant cancellations of wholesale orders in any other market. Nevertheless, the adjusted guidance also accounts for a potential slowdown of consumer spending in these markets during the second half of the year as a result of the more challenging macroeconomic conditions.

Despite these headwinds, adidas continues to expect double-digit revenue growth during the second half of the year for the total company. In addition to easier prior year comparables, the acceleration will be driven by adidas’ strong product pipeline, the restocking opportunity with its wholesale customers given unconstrained supply as well as the support from major sporting events.

Based on preliminary numbers, adidas’ currency-neutral revenues grew 4% during the second quarter. This increase was driven by strong double-digit growth in North America and Latin America, high-single-digit growth in EMEA (also double-digit growth excluding negative Russia/CIS impact) as well as a return to growth in Asia-Pacific. In euro terms, sales increased 10% to € 5.596 billion. The company’s gross margin declined 1.5 percentage points to a level of 50.3% and operating margin reached 7.0% during the second quarter (2021: 10.7%). Net income from continuing operations was € 360 million in Q2 (2021: € 387 million) supported by a one-time tax benefit of more than € 100 million due to the reversal of a prior year provision.

More information:
adidas financial year 2022
Source:

adidas AG

(c) FROY
25.07.2022

FROY wins C.L.A.S.S. ICON 2022

C.L.A.S.S. Eco Hub has selected the winner of C.L.A.S.S. ICON Award 2022, the annual contest with the aim of sponsoring a visionary creative who is able to combine design, responsibility, innovation and communication. Receiving the third edition of the eye-turning award is FROY Club, an experimental and responsible fashion project born in 2018 by designer Arman Avetikyan.

Froy is rooted in Armenian culture and by mixes high quality materials and yarns. Working with a sustainable ethic, Froy reconciles traditional know how and innovative techniques to create hybrid, versatile and speaking surfaces. The brand uses Italian certified fabrics and yarns that meet European standards, selecting natural materials to create high-quality products with a circular life. Froy also chooses GOTS, FSC and OEKO-TEX certified fabrics and yarns in order to support a clear production chain.

C.L.A.S.S. Eco Hub has selected the winner of C.L.A.S.S. ICON Award 2022, the annual contest with the aim of sponsoring a visionary creative who is able to combine design, responsibility, innovation and communication. Receiving the third edition of the eye-turning award is FROY Club, an experimental and responsible fashion project born in 2018 by designer Arman Avetikyan.

Froy is rooted in Armenian culture and by mixes high quality materials and yarns. Working with a sustainable ethic, Froy reconciles traditional know how and innovative techniques to create hybrid, versatile and speaking surfaces. The brand uses Italian certified fabrics and yarns that meet European standards, selecting natural materials to create high-quality products with a circular life. Froy also chooses GOTS, FSC and OEKO-TEX certified fabrics and yarns in order to support a clear production chain.

By receiving two thousand euros for sourcing purposes, smart consultancy support and communication aid from the C.L.A.S.S. team, plus assistance to the brand in commercial activities, a physical stand in the WHITE Show and a dedicated brand page on Renoon powered by C.L.A.S.S. partners; Froy will have the opportunity to upgrade its efforts in terms of responsibility and innovation, while sharing its conscious vision and values with a wider audience. Moreover, the Italian brand with Armenian roots will become part of the C.L.A.S.S. ICON community, joining past winners such as the high fashion Italian designer Gilberto Calzolari and the Portuguese streetwear brand Duarte

Source:

C.L.A.S.S.

25.07.2022

WEITBLICK: Diversity Leitbild

Ende 2021 hat der Workwear-Produzent aus Kleinostheim die Arbeitsgruppe „Diversity“ initiiert, um damit stärkeres Bewusstsein für Vielfalt im Unternehmen zu schaffen. Die Ergebnisse daraus hat Weitblick zu einem eigenen, verbindlichen Diversity Leitbild zusammengetragen, um das Thema im Unternehmen deutlich sichtbar zu machen und offen an alle Mitarbeitenden zu kommunizieren. Die Kernbotschaft lautet: „Bei Weitblick bin ich Mensch.“

Die Diversity Arbeitsgruppe trifft sich regelmäßig zum Austausch und entwickelt gemeinsam Ideen und Strategien, wie bei Weitblick Gleichberechtigung über alle Facetten hinweg zukunftsfähig ausgearbeitet und etabliert werden kann.

„Wir verstehen Diversität als eine Bereicherung und ziehen daraus jede Menge Kraft, Innovation und Leistungsfähigkeit. Davon profitieren alle Mitarbeitenden, aber natürlich auch unsere Kunden und das Unternehmen selbst“, erläutert Susanne Hasenstab, Head of Human Resources bei Weitblick.

Ende 2021 hat der Workwear-Produzent aus Kleinostheim die Arbeitsgruppe „Diversity“ initiiert, um damit stärkeres Bewusstsein für Vielfalt im Unternehmen zu schaffen. Die Ergebnisse daraus hat Weitblick zu einem eigenen, verbindlichen Diversity Leitbild zusammengetragen, um das Thema im Unternehmen deutlich sichtbar zu machen und offen an alle Mitarbeitenden zu kommunizieren. Die Kernbotschaft lautet: „Bei Weitblick bin ich Mensch.“

Die Diversity Arbeitsgruppe trifft sich regelmäßig zum Austausch und entwickelt gemeinsam Ideen und Strategien, wie bei Weitblick Gleichberechtigung über alle Facetten hinweg zukunftsfähig ausgearbeitet und etabliert werden kann.

„Wir verstehen Diversität als eine Bereicherung und ziehen daraus jede Menge Kraft, Innovation und Leistungsfähigkeit. Davon profitieren alle Mitarbeitenden, aber natürlich auch unsere Kunden und das Unternehmen selbst“, erläutert Susanne Hasenstab, Head of Human Resources bei Weitblick.

Source:

WEITBLICK® GmbH & Co. KG

(c) Schwitzke & Partner
25.07.2022

Schwitzke & Partner konzipiert Düsseldorfer Ausstellungsfläche von SWING

Das Occasionwear-Label SWING steht für feminine Tageskleider, elegante Cocktaildresses und festliche Abendroben. Nun hat SWING eine neue Präsenz im dichten und zentral gelegenen Showroom-Netz namhafter Fashionbrands in Düsseldorf bezogen. Die Gestaltung der 200 m² großen Ausstellungsfläche wurde vom Architektenbüro Schwitzke & Partner konzipiert. Die Umbaumaßnahmen betreute die Schwesterfirma, der Generalübernehmer Schwitzke Project.

Nicht nur die Individualität der Ware spielt heutzutage im Modebusiness eine Rolle, sondern auch der Ort, an dem die Ware präsentiert wird – er soll den Markenkern widerspiegeln und ein Erlebnis bieten. Geschäftsführer Moritz Schwack sieht sich als Gastgeber im neuen Showroom von SWING, der als Treffpunkt für Einkäuferinnen und Einkäufer dient. Sie sollen sich während der Präsentation der aktuellen Kollektion im Showroom wohlfühlen und sich in der Lounge oder an den Ordertischen zum Verweilen eingeladen fühlen. Dafür sorgen auch die harmonischen Pastelltöne, die durch schwarz-lackierte Metallelemente und Messing akzentuiert werden und die DNA der Marke vermitteln: positiv, feminin und dennoch spannungsgeladen und modern.

Das Occasionwear-Label SWING steht für feminine Tageskleider, elegante Cocktaildresses und festliche Abendroben. Nun hat SWING eine neue Präsenz im dichten und zentral gelegenen Showroom-Netz namhafter Fashionbrands in Düsseldorf bezogen. Die Gestaltung der 200 m² großen Ausstellungsfläche wurde vom Architektenbüro Schwitzke & Partner konzipiert. Die Umbaumaßnahmen betreute die Schwesterfirma, der Generalübernehmer Schwitzke Project.

Nicht nur die Individualität der Ware spielt heutzutage im Modebusiness eine Rolle, sondern auch der Ort, an dem die Ware präsentiert wird – er soll den Markenkern widerspiegeln und ein Erlebnis bieten. Geschäftsführer Moritz Schwack sieht sich als Gastgeber im neuen Showroom von SWING, der als Treffpunkt für Einkäuferinnen und Einkäufer dient. Sie sollen sich während der Präsentation der aktuellen Kollektion im Showroom wohlfühlen und sich in der Lounge oder an den Ordertischen zum Verweilen eingeladen fühlen. Dafür sorgen auch die harmonischen Pastelltöne, die durch schwarz-lackierte Metallelemente und Messing akzentuiert werden und die DNA der Marke vermitteln: positiv, feminin und dennoch spannungsgeladen und modern.

„Auch wenn die digitale Order über unser optimiertes B2B Portal in den letzten Monaten deutlich an Fahrt aufgenommen hat, bleibt der direkte Kontakt mit unseren Partnern für beide Seiten unersetzlich. Die zukünftige Rolle des Showrooms ist interaktiv: Im Rahmen von Orderrunden präsentiert sich die Marke nach außen hin, ist aber gleichzeitig auch eine lebendige Kommunikationsplattform, auf der sich die Marke im Austausch weiterentwickelt und gemeinsam gestalten lässt“, so Moritz Schwack, Geschäftsführer von SWING.

Source:

Schwitzke & Partner / PR + Presseagentur textschwester