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02.02.2024

Zweite Förderphase des Innovationsnetzwerkes für elektrische Leichtfahrzeuge

Das Innovationsnetzwerk FAKOSI - Komfort- und Sicherheitstechnologien für elektrische Leichtfahrzeuge (LEVs) wird für weitere zwei Jahre aus Mitteln des Zentralen Innovationsprogramm Mittelstand (ZIM) gefördert. Einen entsprechenden Antrag hat das Bundesministerium für Wirtschaft und Klimaschutz (BMWK) bewilligt. Damit werden bis September 2025 weiterhin Fördermittel für die Entwicklung von innovativen Konzepten, Systemen und Komponenten im Bereich LEVs gestellt und die technologische Wettbewerbsfähigkeit und Innovationskraft von kleinen und mittleren Unternehmen (KMU) gestärkt. Hierbei werden Schwerpunkte in den Themen Insassen- und Fußgängerschutz, Unfallvermeidung, Crashsicherheit, persönliche Schutzausrüstung sowie in der Digitalisierung und Vernetzung von Systemen verfolgt.

Das Innovationsnetzwerk FAKOSI - Komfort- und Sicherheitstechnologien für elektrische Leichtfahrzeuge (LEVs) wird für weitere zwei Jahre aus Mitteln des Zentralen Innovationsprogramm Mittelstand (ZIM) gefördert. Einen entsprechenden Antrag hat das Bundesministerium für Wirtschaft und Klimaschutz (BMWK) bewilligt. Damit werden bis September 2025 weiterhin Fördermittel für die Entwicklung von innovativen Konzepten, Systemen und Komponenten im Bereich LEVs gestellt und die technologische Wettbewerbsfähigkeit und Innovationskraft von kleinen und mittleren Unternehmen (KMU) gestärkt. Hierbei werden Schwerpunkte in den Themen Insassen- und Fußgängerschutz, Unfallvermeidung, Crashsicherheit, persönliche Schutzausrüstung sowie in der Digitalisierung und Vernetzung von Systemen verfolgt.

Um die konkreten Entwicklungsbedarfe zu adressieren vereint FAKOSI Kompetenzen in Materialwissenschaften, Leichtbau, Fertigungsverfahren, Sensorik, Informatik und weiteren naturwissenschaftlich-technischen Fachrichtungen mit mittelständischen Herstellern und Dienstleistern aus den Bereichen Machine Vision, Embedded Systems und KI.  Der dadurch im Netzwerkverbund entstehende Technologie- und Wissenstransfer sichert insbesondere KMU eine hohe Wettbewerbsfähigkeit.

Aktuell sind acht Unternehmen und vier Forschungseinrichtungen an FAKOSI beteiligt. Interessierte Unternehmen und Forschungseinrichtungen sowie potenzielle Anwender:innen können weiterhin an dem Innovationsnetzwerk oder an den daraus entstehenden F&E-Projekten partizipieren. Im Zuge der Mitgliedschaft werden die Partner:innen aktiv bei der Identifizierung und Initiierung von Innovationsprojekten sowie der Sicherstellung von Finanzierungen durch Fördermittelakquise unterstützt.

Zwei Anträge auf ZIM-Projektförderung wurden im Rahmen von FAKOSI bereits bewilligt. Im Innovationsprojekt "AutoFL" strebt die Katulu GmbH den Aufbau eines automatisierten Federated Learning Ansatzes an. Unter Einbezug höchstmöglicher Data Privacy soll dieser Ansatz es kleineren und mittleren Unternehmen ermöglichen, fortschrittliche Techniken des Machine Learning zu nutzen, selbst wenn keine Data-Science-Expertise im Unternehmen vorhanden ist. Die Katulu GmbH mit Sitz in Hamburg ist auf die Entwicklung von industriellen FL-Lösungen spezialisiert. Das Unternehmen berät Industrieunternehmen aus Branchen wie Maschinenbau, Halbleiter und Chemie bei der Entwicklung souveräner und nachhaltiger Industrie 4.0-Lösungen. Im ZIM-Innovationsprojekt "WindMate" haben sich die Ventus Technologies GmbH und das Lehr- und Forschungsgebiet Fahrzeugsicherheit der Ostfalia Hochschule für angewandte Wissenschaften zusammengeschlossen, um ein wegweisendes präventives Warnsystem vor starken Windböen im Straßenverkehr zu entwickeln. Durch den neuen digitalen Assistenten soll die Verkehrssicherheit für LKW und andere Nutzfahrzeuge windanfällige Fahrzeugklassen maßgeblich erhöht werden.

Ebenfalls wurde ein Antrag auf Forschungszulage für den Zeitraum von zwei Kalenderjahren erfolgreich bewilligt. Mit dem Forschungszulagengesetz (FZulG) haben Unternehmen und Start-ups einen Rechtsanspruch auf die steuerliche Förderung ihrer Aufwendungen für Forschung und Entwicklung (F&E). Die Forschungszulage kann für bis zu vier Jahren rückwirkend beantragt werden.

Die IWS GmbH hat das Netzwerkmanagement für FAKOSI übernommen und unterstützt die Partner:innen von der ersten Idee über die Suche nach passenden Projektpartner:innen bis zur Ausarbeitung und Koordination von Förderanträgen. Die Grundlage der Finanzierung der F&E-Vorhaben soll das Zentrale Innovationsprogramm Mittelstand (ZIM) des Bundesministeriums für Wirtschaft und Klimaschutz bilden, das durch weitere Bundes- und EU-Programme ergänzt wird.

FAKOSI-Netzwerkpartner:innen: CESYS GmbH, GeBioM mbH, Katulu GmbH, Momes Gmb, SkySpirit GmbH,tagItron GmbH, Treo - Labor für Umweltsimulation GmbH, Ventus Technologies GmbH, BIBA - Bremer Institut für Produktion und Logistik GmbH, Faserinstitut Bremen e. V. (FIBRE), Fraunhofer-Institut für Fertigungstechnik und Angewandte Materialforschung IFAM, Ostfalia Hochschule für angewandte Wissenschaften

AZL Aachen GmbH: Kick-off meeting for "Trends and Design Factors for Hydrogen Pressure Vessels" project (c) AZL Aachen GmbH
21.12.2023

AZL Aachen GmbH: Kick-off meeting for "Trends and Design Factors for Hydrogen Pressure Vessels" project

The kick-off meeting for the "Trends and Design Factors for Hydrogen Pressure Vessels" project, recently held at AZL Aachen GmbH, was a successful event, bringing together more than 37 experts in the field of composite technologies. This event laid a solid foundation for the Joint Partner Project, which currently comprises a consortium of 20 renowned companies from across the composite pressure vessel value chain: Ascend Performance Materials, C evotec GmbH, Chongqing Polycomp International Corp. (CPIC), Conbility GmbH, Elkamet Kunststofftechnik GmbH, F.A. Kümpers GmbH & Co. KG, f loteks plastik sanayi ticaret a.s., Formosa Plastics Corporation, Heraeus Noblelight GmbH, Huntsman Advanced Materials, Kaneka Belgium NV, Laserline GmbH, Mitsui Chemicals Europe GmbH, Plastik Omnium, Rassini Europe GmbH, Robert Bosch GmbH, Swancor Holding Co. Ltd. Ltd., TECNALIA, Toyota Motor Europe NV/SA, Tünkers do Brasil Ltda.

The project follows AZL´s well proven approach of a Joint Partner Project, aiming to provide technology and market insights as well as benchmarking of different material and production setups in combination with connecting experts along the value chain.

The kick-off meeting for the "Trends and Design Factors for Hydrogen Pressure Vessels" project, recently held at AZL Aachen GmbH, was a successful event, bringing together more than 37 experts in the field of composite technologies. This event laid a solid foundation for the Joint Partner Project, which currently comprises a consortium of 20 renowned companies from across the composite pressure vessel value chain: Ascend Performance Materials, C evotec GmbH, Chongqing Polycomp International Corp. (CPIC), Conbility GmbH, Elkamet Kunststofftechnik GmbH, F.A. Kümpers GmbH & Co. KG, f loteks plastik sanayi ticaret a.s., Formosa Plastics Corporation, Heraeus Noblelight GmbH, Huntsman Advanced Materials, Kaneka Belgium NV, Laserline GmbH, Mitsui Chemicals Europe GmbH, Plastik Omnium, Rassini Europe GmbH, Robert Bosch GmbH, Swancor Holding Co. Ltd. Ltd., TECNALIA, Toyota Motor Europe NV/SA, Tünkers do Brasil Ltda.

The project follows AZL´s well proven approach of a Joint Partner Project, aiming to provide technology and market insights as well as benchmarking of different material and production setups in combination with connecting experts along the value chain.

The kick-off meeting not only served as a platform to foster new contacts and get informed about the expertise and interests of the consortium members in the field of hydrogen pressure vessels, but also laid the groundwork for steering the focus of the upc oming project's ambitious phases. As a basis for the interactive discussion session, AZL outlined the background, motivation and detailed work plan. The central issues of the dialogue were the primary objectives, the most pressing challenges, the contribut ion to competitiveness, and
the priorities that would best meet the expectations of the project partners.

Discussions covered regulatory issues, the evolving value chain and the supply and properties of key materials such as carbon and glass fibres and resins. The consortium defined investigations into different manufacturing technologies, assessing their matu rity and potential benefits. Design layouts, including liners, boss designs and winding patterns, were thoroughly considered, taking into account their implications for mobile and stationary storage. The group is also interested in cost effective testing m ethods and certification processes, as well as the prospects for recycling into continuous fibres and the use of sustainable materials. Insight was requested into future demand for hydrogen tanks, OEM needs and strategies, and technological developments to produce more economical tanks.

The meeting highlighted the importance of CAE designs for fibre patterns, software suitability and the application dependent use of thermoset and thermoplastic designs.

The first report meeting will also set the stage of the next project phase, which will be the creation of reference designs by AZL's engineering team. These designs will cover a range of pressure vessel configurations using a variety of materials and production concepts. The aim is to develop models that not only re flect current technological capabilities, but also provide deep insight into the cost analysis of different production technologies, their CO2 footprint, recycling aspects and scalability.

AZL's project remains open to additional participants. Companies interested in joining this initiative are invited to contact Philipp Fröhlig.

11.09.2023

Project and technology study: Trends and Design Factors for Hydrogen Pressure Vessels

Die AZL Aachen GmbH, bekannter Innovationspartner für Industriekooperationen auf dem Gebiet der Leichtbautechnologieforschung, startet eines neuen Projekts mit dem Titel "Trends und Designfaktoren für Wasserstoffdruckbehälter". Das Projekt wird Fragestellungen der Industrie in Bezug auf die Wasserstoffspeicherung adressieren.


AZL Aachen GmbH, a recognized innovator in lightweight technologies research and industry collaboration, announces the initiation of a new project titled "Trends and Design Factors for Hydrogen Pressure Vessels". The project aims to address industry needs surrounding hydrogen storage.

Hydrogen has gained significant attention as a key technological solution for decarbonization, with high pressure storage and transportation emerging as vital components. Its applications extend from stationary storage solutions to mobile pressure vessels employed in sectors such as transportation and energy systems.

Die AZL Aachen GmbH, bekannter Innovationspartner für Industriekooperationen auf dem Gebiet der Leichtbautechnologieforschung, startet eines neuen Projekts mit dem Titel "Trends und Designfaktoren für Wasserstoffdruckbehälter". Das Projekt wird Fragestellungen der Industrie in Bezug auf die Wasserstoffspeicherung adressieren.


AZL Aachen GmbH, a recognized innovator in lightweight technologies research and industry collaboration, announces the initiation of a new project titled "Trends and Design Factors for Hydrogen Pressure Vessels". The project aims to address industry needs surrounding hydrogen storage.

Hydrogen has gained significant attention as a key technological solution for decarbonization, with high pressure storage and transportation emerging as vital components. Its applications extend from stationary storage solutions to mobile pressure vessels employed in sectors such as transportation and energy systems.

The AZL team, renowned for its high reputation in providing market and technology insights as well as developing component and production concepts in the format of Joint Partner Projects seeks for companies along the whole composite value chain interested in further developing their application know how in this economically highly relevant field.

The project will provide an in depth exploration of market insights, regulatory standards, and intellectual property landscapes. Beyond this, there is a dedicated focus on staying updated with state of the art and advancements in design, materials, and man ufacturing techniques.

An integral component of the project involves the creation of reference designs by AZL´s engineering team. The reference designs will encompass a variety of pressure vessel configurations and will consider a diverse range of materials and production concep ts.

With the scheduled project start in October 2023, and a project timeline of approximately nine months, AZL encourages companies active across the composite value chain to participate. Companies interested in participating or seeking further information should reach out directly to the AZL expert team.

Source:

Aachener Zentrum für integrativen Leichtbau

30.12.2022

Composites United declares membership in Composites Germany

Society and the economy are facing existential challenges. In addition to the consequences of climate change, these include the realisation that energy and many resources are no longer available in the usual quantities, so that their efficiency must be significantly increased in the short term. Lightweight construction, especially with fibre composite materials, can and will make an important contribution here, e.g. in wind power plants or hydrogen storage systems. As an umbrella organisation, Composites Germany represents the capabilities and interests of the German fibre composite industry. With the re-entry of Composites United, Composites Germany will combine the forces of the two leading composites networks in Germany and its position will be significantly strengthened. Changed framework conditions make the re-entry possible and necessary.

Society and the economy are facing existential challenges. In addition to the consequences of climate change, these include the realisation that energy and many resources are no longer available in the usual quantities, so that their efficiency must be significantly increased in the short term. Lightweight construction, especially with fibre composite materials, can and will make an important contribution here, e.g. in wind power plants or hydrogen storage systems. As an umbrella organisation, Composites Germany represents the capabilities and interests of the German fibre composite industry. With the re-entry of Composites United, Composites Germany will combine the forces of the two leading composites networks in Germany and its position will be significantly strengthened. Changed framework conditions make the re-entry possible and necessary.

VDMA and Leichtbau BW will continue to support the work of Composites Germany as associate members and contribute the know-how of their members. Together, the organisations will promote sustainable lightweight construction as a key technology for Germany, focusing on composites materials, says Prof. Klaus Drechsler of Composites United, one of the two board members of Composites Germany. As a network and mouthpiece of the composites industry, Composites Germany bundles the interests of its members. The aim is to continuously expand activities, promote innovations and technologies, develop new markets and new value chains, and anchor training and further education, adds his board colleague Dr Michael Effing of AVK. The agreement was concluded on 29 November 2022 during the JEC Forum DACH in Augsburg, where both associations were cooperation partners of the event.

Source:

Composites Germany

(c) STFI / Dirk Hanus
13.04.2022

STFI zeigt nachhaltige Leichtbauneuheiten zur JEC

Im Mittelpunkt des Messeauftritts des Sächsischen Textilforschungsinstitut e.V. (STFI) stehen im Jahr 2022 aktuelle Entwicklungen, die sich dem Recycling und der Nachhaltigkeit von Leichtbauwerkstoffen widmen. Der Einsatz von rezyklierten Hochleistungsfasern wird an diversen Anwendungsbeispielen aus den Bereichen Sport und Freizeit sowie Mobilität erlebbar gemacht. Beispielsweise werden die Ergebnisse des zum 30.03.2022 beendeten IGF-Vorhabens „VliesSMC“ präsentiert. Gemeinsam mit dem Forschungspartner Fraunhofer ICT, Pfinztal, wurde im Rahmen des Projektes der Einsatz von rezyklierten Carbonfasern in der SMC-Prozesskette detailliert untersucht. Hierzu wurden zunächst Vliesstoffe entwickelt, die es ermöglichen, die rezyklierten Carbonfasern der SMC-Anlage zuzuführen. Die hergestellten SMC-Halbzeuge konnten anschließend sowohl im Form- als auch Fließpressverfahren verarbeitet werden. Der Benchmark mit konventionellen SMC-Produkten zeigte, dass bei niedrigerem Faservolumengehalt vergleichbare Kennwerte erzielt werden konnten.

Im Mittelpunkt des Messeauftritts des Sächsischen Textilforschungsinstitut e.V. (STFI) stehen im Jahr 2022 aktuelle Entwicklungen, die sich dem Recycling und der Nachhaltigkeit von Leichtbauwerkstoffen widmen. Der Einsatz von rezyklierten Hochleistungsfasern wird an diversen Anwendungsbeispielen aus den Bereichen Sport und Freizeit sowie Mobilität erlebbar gemacht. Beispielsweise werden die Ergebnisse des zum 30.03.2022 beendeten IGF-Vorhabens „VliesSMC“ präsentiert. Gemeinsam mit dem Forschungspartner Fraunhofer ICT, Pfinztal, wurde im Rahmen des Projektes der Einsatz von rezyklierten Carbonfasern in der SMC-Prozesskette detailliert untersucht. Hierzu wurden zunächst Vliesstoffe entwickelt, die es ermöglichen, die rezyklierten Carbonfasern der SMC-Anlage zuzuführen. Die hergestellten SMC-Halbzeuge konnten anschließend sowohl im Form- als auch Fließpressverfahren verarbeitet werden. Der Benchmark mit konventionellen SMC-Produkten zeigte, dass bei niedrigerem Faservolumengehalt vergleichbare Kennwerte erzielt werden konnten.

Zukunftsweisende Materialien bieten zudem die Entwicklungen aus dem Bereich nachwachsender Rohstoffe in Kombination mit biobasierten Harzsystemen. Das Projekt Gro-Coce verfolgte das Ziel, durch die Verbindung nachhaltiger Bauprodukte und -weisen ein innovatives Deckensystem zu entwickeln, welches auf Grundlage der Holz-Beton-Verbundbauweise (HBV-Bauweise) als ökonomische und ökologisch vorteilhafte Alternative zu den momentan vorherrschenden, energie- und ressourcenintensiven Deckenkonstruktionen aus Stahlbeton funktioniert. Das Deckensystem besteht aus Holzstegen, deren Zugzone durch hochleistungsfähige hanffaserbasierte Armierungstextilien verstärkt wird. Dadurch gelingt eine deutliche Reduktion des notwendigen Holzquerschnittes und eine anforderungsgerechtere sowie verantwortungsvollere Nutzung des Querschnitts für alle üblichen Spannweiten des Hoch- und Geschossbaus. Ziel war die Verwirklichung hoher mechanischer Kennwerte der Fasern, bei gleichzeitig geringer Streuung der Materialeigenschaften, um ein im Vergleich zu industriell gefertigten Fasern konkurrenzfähiges und nachhaltiges Produkt aufbieten zu können.

Zudem stellt das STFI neueste Möglichkeiten zur kontinuierlichen Herstellung von Organoblechen vor. Unter Einsatz einer Intervallheißpresse wurden in den letzten Jahren Organobleche auf Basis unterschiedlichster Verstärkungsstrukturen in Kombination mit thermoplastischen Matrixsystemen entwickelt. Die Palette reicht dabei vom industrieüblichen PP und PA bis hin zu hochtemperaturbeständigen Polymeren wie PPS oder PEI.

Source:

Sächsische Textilforschungsinstitut e.V. (STFI)

(c) Composites Germany
Composites Index: current general business situation
04.02.2022

Composites Germany: Results of the 18th Composites Market Survey

  • Assessment of current business situation positive
  • Future expectations subdued
  • Investment climate friendly
  • Varied expectations for application industries
  • GRP is still a growth driver
  • Composites Index is now positive

This is the 18th time that Composites Germany has identified the latest performance indicators for the fibre-reinforced plastics market. The survey covered all the member companies of the three major umbrella organisations of Composites Germany: AVK, Leichtbau Baden-Württemberg and the VDMA Working Group on Hybrid Lightweight Construction Technologies.
As before, to ensure a smooth comparison with the previous surveys, the questions in this half-yearly survey have been left unchanged. Once again, the data obtained in the survey is largely qualitative and relates to current and future market developments.

You can read more about it in the attached document.

  • Assessment of current business situation positive
  • Future expectations subdued
  • Investment climate friendly
  • Varied expectations for application industries
  • GRP is still a growth driver
  • Composites Index is now positive

This is the 18th time that Composites Germany has identified the latest performance indicators for the fibre-reinforced plastics market. The survey covered all the member companies of the three major umbrella organisations of Composites Germany: AVK, Leichtbau Baden-Württemberg and the VDMA Working Group on Hybrid Lightweight Construction Technologies.
As before, to ensure a smooth comparison with the previous surveys, the questions in this half-yearly survey have been left unchanged. Once again, the data obtained in the survey is largely qualitative and relates to current and future market developments.

You can read more about it in the attached document.

Source:

Composites Germany / AVK-TV GmbH