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Globetrotter erhält „Store of the Year“-Preis Foto: Globetrotter
Andreas Bartmann (Geschäftsführer) und Mareike Heubel (Head of Visual Merchandising)
24.04.2024

Globetrotter erhält „Store of the Year“-Preis

Mit seinem Re:Think Store wurde der Outdoor-Händler Globetrotter wurde vom Handelsverband Deutschland (HDE) mit einem Sonderpreis im Rahmen der „Store of the Year“ Awards geehrt.

94 Prozent Re-Use Quote und 97 Prozent weniger CO2e-Emissionen gegenüber einem vergleichbaren Projekt: das ist die nachhaltige Bilanz des Globetrotter Re:Think Stores, der im vergangenen Jahr in Bonn eröffnet wurde. Das Besondere: Nahezu die gesamte Ausstattung des Vormieters, eines Elektronikmarktes, wurde übernommen und kreativ weiterverwendet. Zusätzlich wurden weitere gebrauchte Möbel und Materialien eingesetzt. Lediglich das Beleuchtungssystem wurde durch ein neues, energieeffizienteres System ersetzt.

Mit seinem Re:Think Store wurde der Outdoor-Händler Globetrotter wurde vom Handelsverband Deutschland (HDE) mit einem Sonderpreis im Rahmen der „Store of the Year“ Awards geehrt.

94 Prozent Re-Use Quote und 97 Prozent weniger CO2e-Emissionen gegenüber einem vergleichbaren Projekt: das ist die nachhaltige Bilanz des Globetrotter Re:Think Stores, der im vergangenen Jahr in Bonn eröffnet wurde. Das Besondere: Nahezu die gesamte Ausstattung des Vormieters, eines Elektronikmarktes, wurde übernommen und kreativ weiterverwendet. Zusätzlich wurden weitere gebrauchte Möbel und Materialien eingesetzt. Lediglich das Beleuchtungssystem wurde durch ein neues, energieeffizienteres System ersetzt.

Erstellt wurde das Kreativkonzept und das Retaildesign von dan pearlman im engen Austausch mit dem Globetrotter-Team. Die Umsetzung erfolgte durch loom shopexpansion. Das Konzept fand bereits in der Branche viel Anklang und wurde mit renommierten Preisen wie dem Red Dot Design-Award ausgezeichnet. Nun folgte mit dem „Store of the Year“-Sonderpreis eine weitere Würdigung des nachhaltigen Ladenbauprojektes. Die Auszeichnung wird jährlich in fünf Kategorien durch eine mit Branchenexpert:innen besetzte Jury vergeben. Die feierliche Preisverleihung fand im Rahmen des Handelsimmobilienkongresses in Berlin statt.

Source:

Globetrotter Ausrüstung GmbH

ANDRITZ: Start-up of production line for sustainable wipes Photo: Teknomelt
ANDRITZ neXline wetlace CCP at Teknomelt, Türkiye
24.04.2024

ANDRITZ: Start-up of production line for sustainable wipes

International technology group ANDRITZ has successfully started up a new nonwovens production line supplied to Teknomelt Teknik Mensucat San. ve Tic. A.S. in Kahramanmaras, Türkiye. The new neXline wetlace CCP (carded-carded-pulp) line produces nonwoven roll goods for biodegradable, plastic-free wet wipes

By combining the benefits of two technologies, spunlace and wetlaid, the line enables the use of bio-based fibers, like viscose and wood pulp, to produce a high-performance and sustainable wipe with the same technical product characteristics and performances as a conventional wipe made of synthetic fibers while protecting the environment.

Teknomelt is one of the leading manufacturers of nonwoven meltblown, spunbond, SMS and SMMS fabrics in Türkiye. The company serves a wide range of markets, exporting 45% of its production. With the new ANDRITZ Wetlace CCP line, the company is expanding its range of sustainable nonwovens production for wipes. 

International technology group ANDRITZ has successfully started up a new nonwovens production line supplied to Teknomelt Teknik Mensucat San. ve Tic. A.S. in Kahramanmaras, Türkiye. The new neXline wetlace CCP (carded-carded-pulp) line produces nonwoven roll goods for biodegradable, plastic-free wet wipes

By combining the benefits of two technologies, spunlace and wetlaid, the line enables the use of bio-based fibers, like viscose and wood pulp, to produce a high-performance and sustainable wipe with the same technical product characteristics and performances as a conventional wipe made of synthetic fibers while protecting the environment.

Teknomelt is one of the leading manufacturers of nonwoven meltblown, spunbond, SMS and SMMS fabrics in Türkiye. The company serves a wide range of markets, exporting 45% of its production. With the new ANDRITZ Wetlace CCP line, the company is expanding its range of sustainable nonwovens production for wipes. 

Source:

ANDRITZ AG

adidas reveals Adaptive Wheelchair Basketball Uniforms (c) adidas AG
24.04.2024

adidas reveals Adaptive Wheelchair Basketball Uniforms

adidas have unveiled an innovation in the sport of wheelchair basketball. Born from extensive feedback and research with wheelchair athletes, the uniforms were developed by the adidas Innovation team in Portland in close collaboration with Adaptive Sports Northwest, a non-profit organization for adaptive athletics. The uniforms will be worn by the PNW Reign women’s wheelchair basketball team for the first time as they set out on a quest to win the NWBA Tournament on April 26-28, 2024.

Earlier in April, during the reveal of the adidas kits for the Paris 2024 Olympic and Paralympic Games, the sports brand announced that 86% of pieces of apparel worn on and off the field of play have been created using design principles that ensure they work for athletes with and without a disability alongside the development of adaptive training apparel.

adidas have unveiled an innovation in the sport of wheelchair basketball. Born from extensive feedback and research with wheelchair athletes, the uniforms were developed by the adidas Innovation team in Portland in close collaboration with Adaptive Sports Northwest, a non-profit organization for adaptive athletics. The uniforms will be worn by the PNW Reign women’s wheelchair basketball team for the first time as they set out on a quest to win the NWBA Tournament on April 26-28, 2024.

Earlier in April, during the reveal of the adidas kits for the Paris 2024 Olympic and Paralympic Games, the sports brand announced that 86% of pieces of apparel worn on and off the field of play have been created using design principles that ensure they work for athletes with and without a disability alongside the development of adaptive training apparel.

The new wheelchair basketball jersey and shorts feature ergonomic advancements in pattern engineering, specifically tailored for seated positions to reduce bulk and increase comfort. Materials were selected based on detailed athlete feedback sessions and data analysis to unlock performance for seated athletes. The uniform features lightweight woven front panels for durability and full mesh back panels for breathability. Focus on the fit was paramount to deliver a uniform that felt light and comfortable.

Players of both genders have actively participated in rounds of feedback and ergometer testing sessions to measure maximum speed over pushes, providing the adidas team with invaluable insights into the mechanics of speed that will inform future research and development. In addition, the feedback was used to measure fit, performance, durability, and overall comfort to make the uniforms match the needed requirements. Finally, through the validation process, the PNW Reign basketball team confirmed that adapted patterns have been proven to reduce fabric bulk, decrease heat build-up and enhance confidence.

More information:
adidas adidas AG Sportswear
Source:

adidas AG

(c) TradeBeyond
24.04.2024

TradeBeyond: AI-Powered Supply Chain Traceability Tools

TradeBeyond has announced an advancement in its traceability solution through the integration of artificial intelligence. This upgrade allows global brands and retailers to improve visibility and reduce risks in their supply chains.

TradeBeyond's latest platform enhancements incorporate artificial intelligence to automate documentary verification and document chain of custody. These improvements bolster efficiency, security, and reliability. Advanced AI verifies the authenticity and integrity of products, tracing their journey from raw materials to production and delivery in compliance with increasing ESG regulations and standards.

TradeBeyond’s enhanced traceability solution leverages AI to automatically scan all documents, including orders, invoices, bills of lading, and shipping advices. It compiles the chain of custody documentation and checks critical product and shipment documents against multiple databases of blacklisted entities for potential compliance risks. The AI also identifies gaps or missing documentation, alerting businesses and suppliers for resolution before shipping.

TradeBeyond has announced an advancement in its traceability solution through the integration of artificial intelligence. This upgrade allows global brands and retailers to improve visibility and reduce risks in their supply chains.

TradeBeyond's latest platform enhancements incorporate artificial intelligence to automate documentary verification and document chain of custody. These improvements bolster efficiency, security, and reliability. Advanced AI verifies the authenticity and integrity of products, tracing their journey from raw materials to production and delivery in compliance with increasing ESG regulations and standards.

TradeBeyond’s enhanced traceability solution leverages AI to automatically scan all documents, including orders, invoices, bills of lading, and shipping advices. It compiles the chain of custody documentation and checks critical product and shipment documents against multiple databases of blacklisted entities for potential compliance risks. The AI also identifies gaps or missing documentation, alerting businesses and suppliers for resolution before shipping.

Recent global supply chain due diligence laws, including the Uyghur Forced Labor Prevention Act and others, have placed stringent requirements on brands and retailers to provide their goods' chain of custody. TradeBeyond’s AI simplifies compliance with these laws, while increasing the data accuracy, visibility, and transparency necessary for sustainable sourcing.

 

Source:

TradeBeyond

Weitblick: Kochkleidung-Kollektion mit Heiko Antoniewicz (c) Weitblick
Heiko Antoniewicz
24.04.2024

Weitblick: Kochkleidung-Kollektion mit Heiko Antoniewicz

Gemeinsam mit dem Spitzenkoch und Visionär Heiko Antoniewicz hat Weitblick eine Kollektion hochwertiger Kochkleidung entwickelt. Zusammen mit dem Küchenprofi wurden Kleidungsstücke für die Branche kreiert, die höchste Haltbarkeit, langlebige Qualität und beste Waschbarkeit aufweisen.

Die Kollektion ist angelegt auf acht Teile, darunter drei Kochhemden und drei Kochblusen, erhältlich in den arbnuancen Nachtblau, Schilfgrün und Weiß. Zusätzlich gibt es eine Komforthose mit moderner Schnittführung und angenehmen Tragegefühl, erhältlich in Nachtblau und Schilfgrün. Alle Artikel sind kombinierbar, universell einsetzbar und in einem breiten Größenspektrum erhältlich.

Die Kleidungsstücke haben eine Materialzusammensetzung aus 47% PES, 47% CO und 6% EOL. Diese wird nicht nur partiell bei Gewebe-Einsätzen verwendet, sondern kommt Allover zum Einsatz. Das macht die Kollektion elastisch und komfortabel beim Tragen Durch die Mischung aus Baumwolle und Polyester können die Vorteile beider Materialien genutzt werden: Baumwolle hat eine fantastische Haptik und zieht die Feuchtigkeit ein. Polyester transportiert die Feuchtigkeit ab.

Gemeinsam mit dem Spitzenkoch und Visionär Heiko Antoniewicz hat Weitblick eine Kollektion hochwertiger Kochkleidung entwickelt. Zusammen mit dem Küchenprofi wurden Kleidungsstücke für die Branche kreiert, die höchste Haltbarkeit, langlebige Qualität und beste Waschbarkeit aufweisen.

Die Kollektion ist angelegt auf acht Teile, darunter drei Kochhemden und drei Kochblusen, erhältlich in den arbnuancen Nachtblau, Schilfgrün und Weiß. Zusätzlich gibt es eine Komforthose mit moderner Schnittführung und angenehmen Tragegefühl, erhältlich in Nachtblau und Schilfgrün. Alle Artikel sind kombinierbar, universell einsetzbar und in einem breiten Größenspektrum erhältlich.

Die Kleidungsstücke haben eine Materialzusammensetzung aus 47% PES, 47% CO und 6% EOL. Diese wird nicht nur partiell bei Gewebe-Einsätzen verwendet, sondern kommt Allover zum Einsatz. Das macht die Kollektion elastisch und komfortabel beim Tragen Durch die Mischung aus Baumwolle und Polyester können die Vorteile beider Materialien genutzt werden: Baumwolle hat eine fantastische Haptik und zieht die Feuchtigkeit ein. Polyester transportiert die Feuchtigkeit ab.

Unter den Armen eingearbeitete Bewegungskeile verhindern das Rutschen der Kochhemden- und blusen über den Bauch, werden die Arme gehoben. Eine eingearbeitete Nackenschlaufe kann eine Latzschürze halten. Eine verdeckte Knopfleiste und eine Leistentasche am linken Ärmel sind ebenfalls eingearbeitet.

Source:

WEITBLICK® GmbH & Co. KG

PVC-Kabel Foto Paul Leibinger GmbH & Co. KG
23.04.2024

Leibinger: Spezielle Tinte für Kabelkennzeichnung

Litzen, Kabel, Mantelleitungen oder auch Rohre, Schläuche und Profile aus weichem PVC umdruckfest zu kennzeichnen, ist eine Herausforderung in der Kabel- und Extrusionsbranche. Eine von Drucker-Spezialist LEIBINGER entwickelte schwarze Tinte ist resistent gegen Weichmacher und verhindert Abdrucke auf Nachbarkabeln.

Litzen, Kabel, Mantelleitungen oder auch Rohre, Schläuche und Profile aus weichem PVC umdruckfest zu kennzeichnen, ist eine Herausforderung in der Kabel- und Extrusionsbranche. Eine von Drucker-Spezialist LEIBINGER entwickelte schwarze Tinte ist resistent gegen Weichmacher und verhindert Abdrucke auf Nachbarkabeln.

Extrusionsprodukte wie Kabel, Mantelleitungen, Schläuche, Rohre oder Profile bestehen zu einem hohen Anteil aus Polyvinylchlorid (PVC). Dieses wird je nach Anwendung mit Weichmachern versetzt, auch „softener“ genannt. Nach der Produktion werden die bedruckten Kabel in der Regel aufgewickelt. Aufgrund der „Weichmacherwanderung“ zeigt sich beim späteren Abspulen unter Umständen ein Abdruck oder „transfer print“ auf dem Nachbarkabel. Um das zu verhindern, gibt es jetzt eine spezielle PVC-Tinte. Sie ist beständig gegen Weichmacher und verhindert somit den oben beschriebenen Effekt eines unerwünschten Abdrucks. Mit einem BWS-Ranking (Blue Wool Scale) von 8 weist sie außerdem eine ausgezeichnete UV-Stabilität auf, die z.B. beim Einsatz auf Windowspacern besonders wichtig ist. Die Tinte trocknet sehr schnell und eignet sich daher auch perfekt für Highspeed-Anwendungen.

More information:
LEIBINGER PVC Tinte
Source:

Paul Leibinger GmbH & Co. KG

fisherman Alastair Newton, Pixabay
23.04.2024

Stahl: New waterproof performance coating

Stahl, a provider of speciality coatings and treatments for flexible substrates, has launched the protective coating Stahl Integra® Dry 725, meeting the increasing demand for water-repellant technical fabrics.  
 
Part of the Stahl Integra® toolbox, Stahl Integra® Dry 725 is a fluorine-free coating for water-repellent technical textiles that harnesses Stahl’s proven polymer technology. Stahl has introduced Stahl Integra® Dry 725 in response to the growing market demand for fluorine-free, water-repellent technical textiles, which is projected to reach USD 605.1 million by 2029.  

Stahl Integra® Dry 725 offers a balanced performance between repellency, durability and adhesion. Stahl's durable water-repellent (DWR) technology, StayDry, repels water from fabric by modifying the surface tension of fibres. The solution can be combined with other top or back coatings and is specifically designed for technical textile applications such as camping equipment or luggage. As a fluorine-free, waterborne coating that is cured at low temperatures, Stahl Integra® Dry 725 can help reduce environmental impact without compromising on quality.

Stahl, a provider of speciality coatings and treatments for flexible substrates, has launched the protective coating Stahl Integra® Dry 725, meeting the increasing demand for water-repellant technical fabrics.  
 
Part of the Stahl Integra® toolbox, Stahl Integra® Dry 725 is a fluorine-free coating for water-repellent technical textiles that harnesses Stahl’s proven polymer technology. Stahl has introduced Stahl Integra® Dry 725 in response to the growing market demand for fluorine-free, water-repellent technical textiles, which is projected to reach USD 605.1 million by 2029.  

Stahl Integra® Dry 725 offers a balanced performance between repellency, durability and adhesion. Stahl's durable water-repellent (DWR) technology, StayDry, repels water from fabric by modifying the surface tension of fibres. The solution can be combined with other top or back coatings and is specifically designed for technical textile applications such as camping equipment or luggage. As a fluorine-free, waterborne coating that is cured at low temperatures, Stahl Integra® Dry 725 can help reduce environmental impact without compromising on quality.

Stahl Integra® is a modular 'toolbox' of tailor-made, customer-orientated protective coating solutions that simultaneously ensure product quality and superior fabric integrity. This means that specific mechanical functionalities – from flame-retardant and breathable coatings to stay-clean technologies – can be introduced at different stages of the production process to meet specific end-market requirements as needed.

More information:
waterproof high-tech coatings
Source:

Stahl

Tensile Tester by James  Heal (c) James Heal
22.04.2024

James Heal: New Product Launch of the Titan Tensile Tester

UK-based textile testing solutions provider James Heal has launched two new instruments in its tensile and compression testing range, marking 25 years of innovation since their first Titan universal testing machine was developed in 1999.

Having seen sustained growth in the market for personal protective equipment (PPE), particularly safety workwear, equipment and footwear, James Heal designed the Titan 25 to meet demand for quality testing products that require higher capacity tests. In addition, the company has experienced increasing demand in testing solutions for wider sporting, industrial and transportation applications, which also influenced the decision to develop higher capacity test instrumentation.

The new Titan 25 is the highest capacity universal testing machine to join the range capable of tests up to 25kN, while the 10kN Titan 10 has been newly refined. The new instruments offer efficiencies through automation, quick change connections for tooling with compatibility across the range, upgraded software, plus enhanced safety features.

UK-based textile testing solutions provider James Heal has launched two new instruments in its tensile and compression testing range, marking 25 years of innovation since their first Titan universal testing machine was developed in 1999.

Having seen sustained growth in the market for personal protective equipment (PPE), particularly safety workwear, equipment and footwear, James Heal designed the Titan 25 to meet demand for quality testing products that require higher capacity tests. In addition, the company has experienced increasing demand in testing solutions for wider sporting, industrial and transportation applications, which also influenced the decision to develop higher capacity test instrumentation.

The new Titan 25 is the highest capacity universal testing machine to join the range capable of tests up to 25kN, while the 10kN Titan 10 has been newly refined. The new instruments offer efficiencies through automation, quick change connections for tooling with compatibility across the range, upgraded software, plus enhanced safety features.

These dual column instruments enable testing on larger specimens across a wide range of tensile and compression tests. Load cells from 100N to 25kN allow testing to as low as 2N giving laboratories maximum flexibility and return for their investment.

Simple to use, the new Titan testers have over 750 pre-loaded standard procedures in the TestWise software, with the option for users to customise and save their own standards. The software automatically sets parameters for each selected test, reducing set up time and eliminating user error.

More information:
James Heal Tensile Tester
Source:

James  Heal

Globetrotter eröffnet Filial-Werkstätten in Stuttgart und Köln Foto: Globetrotter
22.04.2024

Globetrotter eröffnet Filial-Werkstätten in Stuttgart und Köln

Nichts ist nachhaltiger, als Dinge zu nutzen, die bereits da sind. Daher verfügen die meisten Filialen des Hamburger Outdoor Ausrüsters Globetrotter über eigene Werkstätten, in denen verschiedene Pflege- und Reparaturservices angeboten werden. Passend zum Earth Day (22. April) eröffnete der Einzelhändler vor kurzem eine weitere Werkstatt in Stuttgart. Am 6. Mai wird Globetrotter seine bisher größte Reparatur-Werkstatt in Köln eröffnen.

Auf 25 Quadratmetern bietet die Werkstatt in der Stuttgarter Erlebnisfiliale zahlreiche Pflege- und Reparaturservices für Outdoor-Ausrüstung und Bekleidung, wie etwa das Waschen, Imprägnieren oder Wachsen von Bekleidung, Schuhen, Schlafsäcken und Co. Ebenso können kleinere Näharbeiten und Reparaturen von Hardware durchgeführt werden. In Köln eröffnet im Mai die bis dato größte Filialwerkstatt mit einer Fläche von 83 Quadratmetern.

Nichts ist nachhaltiger, als Dinge zu nutzen, die bereits da sind. Daher verfügen die meisten Filialen des Hamburger Outdoor Ausrüsters Globetrotter über eigene Werkstätten, in denen verschiedene Pflege- und Reparaturservices angeboten werden. Passend zum Earth Day (22. April) eröffnete der Einzelhändler vor kurzem eine weitere Werkstatt in Stuttgart. Am 6. Mai wird Globetrotter seine bisher größte Reparatur-Werkstatt in Köln eröffnen.

Auf 25 Quadratmetern bietet die Werkstatt in der Stuttgarter Erlebnisfiliale zahlreiche Pflege- und Reparaturservices für Outdoor-Ausrüstung und Bekleidung, wie etwa das Waschen, Imprägnieren oder Wachsen von Bekleidung, Schuhen, Schlafsäcken und Co. Ebenso können kleinere Näharbeiten und Reparaturen von Hardware durchgeführt werden. In Köln eröffnet im Mai die bis dato größte Filialwerkstatt mit einer Fläche von 83 Quadratmetern.

„Der heutige Earth Day erinnert uns daran, dass wir noch immer mehr Ressourcen verbrauchen, als gut für uns und unseren Planeten ist. Wir leben in einer Wegwerfgesellschaft. Wer seine Kleidung und Ausrüstung richtig pflegt, repariert und lange nutzt, trägt dazu bei, Abfall zu reduzieren und Ressourcen zu schonen,“ so Product Lifecycle Managerin Christiane Gawlik. „Daher bieten wir zahlreiche Services, die die Lebenszeit von Produkten verlängern.“ Bereits im Jahr 2018 wurde die erste lokale Werkstatt in Frankfurt eröffnet, in den Folgejahren wurden weitere Stores ausgestattet.

Mittlerweile kauft Globetrotter außerdem in allen Filialen gebrauchte Bekleidung und Ausrüstung seiner Kund:innen an und bietet dort auch ein breites Outdoor-Sortiment aus zweiter Hand. Beide Angebote sind auch online verfügbar. Auf alle Waren gibt der Händler eine Gewährleistung von zwölf Monaten. Auch ein Miet-Service für Outdoor-Ausrüstung wird sowohl online als auch in ausgewählten Filialen angeboten – darunter auch die Stores in Stuttgart und Köln.

Source:

Globetrotter Ausrüstung GmbH

22.04.2024

Epson auf der Texprocess 2024

Im Fokus des Messeauftritts Epsons auf der texprocess 2024 (23.4. bis 26.4., Messe Frankfurt) steht die Präsentation eines gemeinsam mit den Partnerunternehmen Summa aus Gistel, Belgien, und der Multi-Plot aus Bad Emstal aufgebauten Herstellungsprozesses von bedruckten Textilien. An den Ständen der Firmen sehen Fachbesucher:innen jeweils einen Abschnitt eines Produktionsprozesses mit reibungslos ineinandergreifenden Schritten. Der zentrale Teil des Workflows ist ein SureColor F9400H Drucker, der die textilen Motive auf Transferpapier druckt. Daneben zeigt Epson auf seinem Stand die Hybriddrucker SC-F2200 und SC-F1000 für Anwendungen aus dem DTG- & DTFilm Bereich. Der Auftritt Epsons auf der texprocess 2024 wird abgerundet durch eine Auswahl von Textilmustern, die von Druckern der industriellen Textildruckerreihe Monna Lisa angefertigt wurden.

Im Fokus des Messeauftritts Epsons auf der texprocess 2024 (23.4. bis 26.4., Messe Frankfurt) steht die Präsentation eines gemeinsam mit den Partnerunternehmen Summa aus Gistel, Belgien, und der Multi-Plot aus Bad Emstal aufgebauten Herstellungsprozesses von bedruckten Textilien. An den Ständen der Firmen sehen Fachbesucher:innen jeweils einen Abschnitt eines Produktionsprozesses mit reibungslos ineinandergreifenden Schritten. Der zentrale Teil des Workflows ist ein SureColor F9400H Drucker, der die textilen Motive auf Transferpapier druckt. Daneben zeigt Epson auf seinem Stand die Hybriddrucker SC-F2200 und SC-F1000 für Anwendungen aus dem DTG- & DTFilm Bereich. Der Auftritt Epsons auf der texprocess 2024 wird abgerundet durch eine Auswahl von Textilmustern, die von Druckern der industriellen Textildruckerreihe Monna Lisa angefertigt wurden.

Die Aufgabe des Epson SC-F9400H in dem textilen Workflow ist der Druck des Designs auf ein Transferpapier, das anschließend mit einem Kalander des Typs HJ 75 von Multi-Plot unter Einwirkung von Hitze und Druck in das gewählte textile Medium eingebracht wird. Nach der Kalandrierung des Designs auf dem Textil schneidet ein L1810 Laserschneider von Summa als letzten Schritt des Workflows das Material für eine Weiterverarbeitung zurecht.

Zum Druck des Designs selbst wird die Software „Epson Edge Print“ eingesetzt, die auch ein Farbmanagement ermöglicht. Dazu wird der neue Epson SD-10 Automated Scanning Table zusammen mit der im Lieferumfang des Scantisches enthaltenen Software „Edge Color Lite“ Software eingesetzt.

Der SD-10 Automated Scanning Table ist eine Lösung, mittels dem das Epson SD-10 Spektralphotometer automatisch Farbcharts einliest und so schnell und einfach präzise Farbprofile erstellt. Als Option für das seit letztem Jahr erhältliche SD-10 Spektralfotometer und der Software „Edge Color Lite“ bildet der neue SD-10 Automated Scanning Table eine benutzerfreundliche Komplettlösung zur Erstellung von ICC-Profilen. Auch ist mit dem SD-10 Automated Scanning Table und Edge Color Lite die Überprüfung und der Abgleich mehrerer Drucker desselben Modells möglich, sodass die Kalibrierung einzelner Geräte untereinander vereinfacht und beschleunigt wird.

Source:

Epson Deutschland GmbH

TMAS: Vandewiele Sweden launches e-commerce platform (c) Vandewiele Sweden AB
22.04.2024

TMAS: Vandewiele Sweden launches e-commerce platform

Vandewiele Sweden is spearheading a transformation in B2B operations for the industry, with a new e-commerce platform developed in Sweden. The company, a member of TMAS, the Swedish Textile Machinery Association, has taken on the task of developing the digital solution that will meet the future demands for Vandewiele Group customers worldwide.

The Vandewiele Sweden team has developed a user-friendly interface that exploits the latest "exploding view" diagrams to ensure customers can easily identify and order the components they need, all within a 1:1 digital representation. The next stage in 3D technology is set up and ready, although it awaits implementation and market readiness to fully integrate and utilize its features.

Adopting a phased approach, the company is initially introducing its IRO-branded accessories, spare parts and gauge parts, targeting textile mills, weavers and distributors. The platform has been carefully crafted to cater to the varying needs of its diverse clientele, offering streamlined direct sales and a transparent commission structure for agents and distributors.

Vandewiele Sweden is spearheading a transformation in B2B operations for the industry, with a new e-commerce platform developed in Sweden. The company, a member of TMAS, the Swedish Textile Machinery Association, has taken on the task of developing the digital solution that will meet the future demands for Vandewiele Group customers worldwide.

The Vandewiele Sweden team has developed a user-friendly interface that exploits the latest "exploding view" diagrams to ensure customers can easily identify and order the components they need, all within a 1:1 digital representation. The next stage in 3D technology is set up and ready, although it awaits implementation and market readiness to fully integrate and utilize its features.

Adopting a phased approach, the company is initially introducing its IRO-branded accessories, spare parts and gauge parts, targeting textile mills, weavers and distributors. The platform has been carefully crafted to cater to the varying needs of its diverse clientele, offering streamlined direct sales and a transparent commission structure for agents and distributors.

With an ambitious logistics promise of 48-hour dispatch and leveraging third-party payment service providers like Nets, the company assures speed and reliability in every transaction.

Scheduled for launch in April, Vandewiele stands ready to introduce its new e-commerce solution to key markets, including Scandinavia, the Baltics, parts of Europe, Turkey, and India.

Source:

TMAS, the Swedish Textile Machinery Association

KARL MAYER: Wearables partner of DiMo project (c) KARL MAYER
22.04.2024

KARL MAYER: Wearables partner of DiMo project

Trends such as fitness lifestyle and vitality, the quantified self movement, active ageing and the outdoor boom will significantly change the sports, health and wellness sector in the coming years. In addition, technical innovations will redefine the way people stay fit and healthy. The DiMo - Digital Motion joint project aims to help shape the transformation process. It ran in its first round in 2023 and will be continued for another four years with DiMo-NEXT.

The project aims to conduct transdisciplinary research into how people's experience of exercise can be improved, performance increased and a sustainable lifestyle made possible. The potential offered by digital technologies, particularly in the field of sensors, plays a key role here. The topic of clothing is also important as an interface between technological solutions and people. This is why KARL MAYER and Grabher are among the 26 project partners from industry and research, representing the textile industry.

Trends such as fitness lifestyle and vitality, the quantified self movement, active ageing and the outdoor boom will significantly change the sports, health and wellness sector in the coming years. In addition, technical innovations will redefine the way people stay fit and healthy. The DiMo - Digital Motion joint project aims to help shape the transformation process. It ran in its first round in 2023 and will be continued for another four years with DiMo-NEXT.

The project aims to conduct transdisciplinary research into how people's experience of exercise can be improved, performance increased and a sustainable lifestyle made possible. The potential offered by digital technologies, particularly in the field of sensors, plays a key role here. The topic of clothing is also important as an interface between technological solutions and people. This is why KARL MAYER and Grabher are among the 26 project partners from industry and research, representing the textile industry.

The textile machinery manufacturer KARL MAYER is contributing its expertise in the field of wearables to the project work. The TEXTILE CIRCUIT team of its TEXTILE MAKERSPACE has already successfully implemented various projects in this area. In addition, an MJ 52/1 S from KARL MAYER is used at V-Trion, Grabher's research company in Lustenau, for the production of electrically conductive textiles.

DiMo-NEXT will be launched on April 1, 2024, shortly before Techtextil 2024 in Frankfurt am Main. KARL MAYER will present its contribution to the project work at the trade fair for the sector.

Source:

KARL MAYER Verwaltungsgesellschaft AG

CHT Textile Dyes App im neuen Design (c) CHT Gruppe
22.04.2024

CHT Textile Dyes App im neuen Design

Die CHT Textile Dyes App präsentiert sich in einem neuen Design. Seit mehr als zehn Jahren ist die CHT Textile Dyes App ein Begleiter in der Textilindustrie. Das überarbeitete Design macht eine Vielzahl von nützlichen Funktionen und Informationen noch leichter zugänglich.

Mit der CHT Textile Dyes App haben Anwender Zugriff auf das gesamte Farbstoff- und Pigmentportfolio der CHT sowie allen dazugehörigen Informationen, um das Färben einfacher und sicherer zu machen. Ebenfalls in der CHT Textile Dyes App integriert sind kostenlose In-App-Berechnungsprogramme mit nachhaltigen Lösungen, die den Anwender dabei unterstützen, seine Produkte nachhaltiger und kostengünstiger herzustellen, indem wichtige Ressourcen wie Wasser, Energie und Zeit in den Veredlungsprozessen effizient eingespart werden können.

Die CHT Textile Dyes App präsentiert sich in einem neuen Design. Seit mehr als zehn Jahren ist die CHT Textile Dyes App ein Begleiter in der Textilindustrie. Das überarbeitete Design macht eine Vielzahl von nützlichen Funktionen und Informationen noch leichter zugänglich.

Mit der CHT Textile Dyes App haben Anwender Zugriff auf das gesamte Farbstoff- und Pigmentportfolio der CHT sowie allen dazugehörigen Informationen, um das Färben einfacher und sicherer zu machen. Ebenfalls in der CHT Textile Dyes App integriert sind kostenlose In-App-Berechnungsprogramme mit nachhaltigen Lösungen, die den Anwender dabei unterstützen, seine Produkte nachhaltiger und kostengünstiger herzustellen, indem wichtige Ressourcen wie Wasser, Energie und Zeit in den Veredlungsprozessen effizient eingespart werden können.

Source:

CHT Gruppe

Archroma and Cotton Incorporated renewed collaboration Photo: Archroma
19.04.2024

Archroma and Cotton Incorporated renewed collaboration

Archroma and Cotton Incorporated, a research and promotion company for cotton, have renewed their eight-year collaboration to help accelerate the shift to more sustainable circular economy.

The two organizations began working together in 2016 when Cotton Incorporated approached Archroma with the goal of developing a dyestuff from the byproducts of cotton production.

The U.S., the world’s third-largest cotton producer and largest exporter, produces sustainable cotton fiber for the textile and apparel industry as well as cottonseed for food and animal feed. Cotton farming and processing also generate byproducts, such as burs, stems and leaves, that are used to create insulation, packaging, erosion control products, and more. Cotton Incorporated recognized the potential to use these natural byproducts to produce dyes.

Archroma and Cotton Incorporated, a research and promotion company for cotton, have renewed their eight-year collaboration to help accelerate the shift to more sustainable circular economy.

The two organizations began working together in 2016 when Cotton Incorporated approached Archroma with the goal of developing a dyestuff from the byproducts of cotton production.

The U.S., the world’s third-largest cotton producer and largest exporter, produces sustainable cotton fiber for the textile and apparel industry as well as cottonseed for food and animal feed. Cotton farming and processing also generate byproducts, such as burs, stems and leaves, that are used to create insulation, packaging, erosion control products, and more. Cotton Incorporated recognized the potential to use these natural byproducts to produce dyes.

Drawing on a century-long heritage of sulfur dye innovation, the Archroma research team was able to apply its patented EarthColors® technology to create DIRESUL® Earth-Cotton using cotton by products from the U.S. supply chain. An alternative to the usual oil-based dyes, Earth-Cotton allows brands to offer textile products in warm natural shades, using cotton to create both fabric and dye.

 

Source:

Archroma

EASYNDIGO Photo Officina39
19.04.2024

Officina39: With indigo garment dyeing at Kingpins Amsterdam

The Italian chemical company presents its solution for indigo garment dyeing EASYNDIGO in Amsterdam. The promise is to make indigo easy to obtain in just a few simple steps. The technology, based on the Pull&Push Mechanism, uses specific agents to enhance the two-phase dyeing process of raw garments with indigo.

1st step: The pull mechanism
The Pull mechanism works on raw garments to pull indigo onto the fibers, using a special wetting and leveling agent called DETERWET EASYNDIGO, which acts as a solubilizer, ensures reproducibility and low-foaming, reducing dye migration during drying. It also involves the dispersing agent DISPERSOLO EASYNDIGO, effective for its diffusion-accelerating properties, which allows for a reduction in time and temperature of the dyeing process without compromising lightfastness.

The Italian chemical company presents its solution for indigo garment dyeing EASYNDIGO in Amsterdam. The promise is to make indigo easy to obtain in just a few simple steps. The technology, based on the Pull&Push Mechanism, uses specific agents to enhance the two-phase dyeing process of raw garments with indigo.

1st step: The pull mechanism
The Pull mechanism works on raw garments to pull indigo onto the fibers, using a special wetting and leveling agent called DETERWET EASYNDIGO, which acts as a solubilizer, ensures reproducibility and low-foaming, reducing dye migration during drying. It also involves the dispersing agent DISPERSOLO EASYNDIGO, effective for its diffusion-accelerating properties, which allows for a reduction in time and temperature of the dyeing process without compromising lightfastness.

2nd step: The push mechanism
The Push mechanism works on dye bath to push the indigo into the fibers using an innovative compound named BASE EASYNDIGO and pre-reduced indigo DenimBlu30 by BluConnection. This method achieves a bright and deep indigo color, improves wash and rubbing fastness, enhances levelness, and is formaldehyde-free.

3rd step
This extra phase is completely dedicated to creativity: with EASYNDIGO is easy to unleash it and get an authentic indigo garment, while reducing the consumption of water, energy and resources. Around these core concepts Officina39 continues to develop innovative solutions that make denim production increasingly responsible.

This innovative chemical package reaches its deepest effectiveness and gets power in combination with Tonello’s DyeMate technology: two Italian companies have combined their efforts to develop an innovative chemical and technological dyeing process.

Source:

Officina39

Collaboration between Eastman and Debrand: Recycling of apparel waste (c) Debrand
19.04.2024

Collaboration between Eastman and Debrand: Recycling of apparel waste

Eastman, a specialty materials company and producer of Naia™ cellulosic fibers, has formed a collaboration with Debrand, a logistics company specializing in finding sustainable solutions to apparel waste.

Teaming up with Debrand for collection of the waste, Eastman is using its molecular recycling technology to recycle 5,000 pounds of pre- and post-consumer apparel waste. The process breaks down apparel waste to its molecular building blocks and uses the certified recycled material to create Naia™ Renew fibers — circular fibers made from 60% sustainably sourced wood pulp and 40% recycled waste material via Global Recycled Standard-certified mass balance.

Eastman and Debrand are showcasing the transformative potential of molecular recycling technology to address the textile waste crisis. By providing more circular solutions for apparel waste, this partnership sets a new standard for sustainable practices in the fashion industry. Prior to its collaboration with Eastman, Debrand secured a strategic investment from Waste Management, a provider of comprehensive waste management in North America, to deliver circular solutions across the U.S. and Canada.

Eastman, a specialty materials company and producer of Naia™ cellulosic fibers, has formed a collaboration with Debrand, a logistics company specializing in finding sustainable solutions to apparel waste.

Teaming up with Debrand for collection of the waste, Eastman is using its molecular recycling technology to recycle 5,000 pounds of pre- and post-consumer apparel waste. The process breaks down apparel waste to its molecular building blocks and uses the certified recycled material to create Naia™ Renew fibers — circular fibers made from 60% sustainably sourced wood pulp and 40% recycled waste material via Global Recycled Standard-certified mass balance.

Eastman and Debrand are showcasing the transformative potential of molecular recycling technology to address the textile waste crisis. By providing more circular solutions for apparel waste, this partnership sets a new standard for sustainable practices in the fashion industry. Prior to its collaboration with Eastman, Debrand secured a strategic investment from Waste Management, a provider of comprehensive waste management in North America, to deliver circular solutions across the U.S. and Canada.

Eastman continues to partner with strategic brands and organizations to drive innovation and enhance the infrastructure for a circular economy in the textiles industry. Recently, Eastman teamed up with Patagonia to recycle 8,000 pounds of its unusable apparel.

19.04.2024

Rieter Annual General Meeting 2024

On April 17, 2024, 312 shareholders, who represent 68.7% of the share capital, attended the 133rd Annual General Meeting of Rieter Holding Ltd.

Shareholders Adopt All Motions Proposed by the Board of Directors:

  • Distribution of a dividend of CHF 3.00 per share approved
  • Remuneration Report 2023 and future remuneration of Board of Directors and Group Executive Committee formally accepted
  • All members of the Board of Directors who stood for re-election were elected
  • Thomas Oetterli newly appointed Chairman of the Board of Directors
  • Jennifer Maag newly appointed to the Board of Directors
  • Amendments to the Articles of Association approved

On April 17, 2024, 312 shareholders, who represent 68.7% of the share capital, attended the 133rd Annual General Meeting of Rieter Holding Ltd.

Shareholders Adopt All Motions Proposed by the Board of Directors:

  • Distribution of a dividend of CHF 3.00 per share approved
  • Remuneration Report 2023 and future remuneration of Board of Directors and Group Executive Committee formally accepted
  • All members of the Board of Directors who stood for re-election were elected
  • Thomas Oetterli newly appointed Chairman of the Board of Directors
  • Jennifer Maag newly appointed to the Board of Directors
  • Amendments to the Articles of Association approved
Source:

Rieter Management AG

Stratasys unveils D2G solution with Urban Tattoo denim collection Photo: Business Wire
19.04.2024

Stratasys unveils D2G solution with Urban Tattoo denim collection

Stratasys Ltd. announced the launch of its Direct-to-Garment (D2G) solution for the J850 TechStyle™ printer, the newest offering in the Stratasys 3DFashion™ direct-to-textile printing technology. The first example of its application is an Urban Tattoo denim collection which will be revealed at the Texprocess exhibition in Frankfurt, Germany on April 23.

The D2G solution is ideal for customization and personalization by enabling the application of full color multi-material 3D print directly on fully assembled garments of various fabric types including denim, cotton, polyester, and linen. It allows fashion brands to facilitate personalized and bespoke designs for customers, including the ability to tailor 3D prints according to individual preferences, sizes, and styles.  

Stratasys Ltd. announced the launch of its Direct-to-Garment (D2G) solution for the J850 TechStyle™ printer, the newest offering in the Stratasys 3DFashion™ direct-to-textile printing technology. The first example of its application is an Urban Tattoo denim collection which will be revealed at the Texprocess exhibition in Frankfurt, Germany on April 23.

The D2G solution is ideal for customization and personalization by enabling the application of full color multi-material 3D print directly on fully assembled garments of various fabric types including denim, cotton, polyester, and linen. It allows fashion brands to facilitate personalized and bespoke designs for customers, including the ability to tailor 3D prints according to individual preferences, sizes, and styles.  

Available in two sizes, the D2G tray kits facilitate the personalization of garments ranging from jeans to jackets, enabling designers and manufacturers to adopt more sustainable practices by reducing material waste. The seamless workflow delivers ease of calibration and compatibility with various garment sizes, streamlining the production process and fostering the creation of unique, personalized apparel.

Demonstrating this innovation, the Urban Tattoo collection showcases the potential and the ease of direct-to-garment 3D printing. Working with noted designers Karim Rashid, Travis Fitch, Zlatko Yanakiev at Meshroom along with Foraeva Studio, this collection shows the transformation of ordinary garments into pieces of wearable art, imbuing them with personal identity and meaning.

Like body tattoos, Urban Tattoos promote a deeper emotional connection, encouraging the upcycling of existing garments and contributing to a more sustainable fashion ecosystem. This aligns with Stratasys’ strategy for Mindful Manufacturing™. Stratasys has been able to create a new collection that will appeal to multiple brands that reach across diverse socio-economic backgrounds.

Source:

Stratasys Ltd

adidas: Official Team Wear for Paris 2024 (c) adidas AG
19.04.2024

adidas: Official Team Wear for Paris 2024

adidas unveils the team kits that will be worn at the upcoming Paris 2024 Olympic and Paralympic Games. With one central design story, all adidas teams and athletes are united under a design DNA that celebrates the unique identities of each nation.

All athletes share a passion for their sport, but this internal fire burns brightest around major international tournaments. In Paris, adidas will capture the flame that burns within every athlete through impactful fonts and detailed graphics – that feature across all apparel created for its 15 officially sponsored teams. To express the fire within athletes, the kits’ graphics, typeface, and all over print use a repeated line pattern which is brought to life through pops of color

Beyond team kits, adidas’ offering extends to the 2024 athlete pack – a 49-strong footwear collection which equips athletes across 41 different disciplines – more than 20 of which may be seen during the field of play this summer.

adidas unveils the team kits that will be worn at the upcoming Paris 2024 Olympic and Paralympic Games. With one central design story, all adidas teams and athletes are united under a design DNA that celebrates the unique identities of each nation.

All athletes share a passion for their sport, but this internal fire burns brightest around major international tournaments. In Paris, adidas will capture the flame that burns within every athlete through impactful fonts and detailed graphics – that feature across all apparel created for its 15 officially sponsored teams. To express the fire within athletes, the kits’ graphics, typeface, and all over print use a repeated line pattern which is brought to life through pops of color

Beyond team kits, adidas’ offering extends to the 2024 athlete pack – a 49-strong footwear collection which equips athletes across 41 different disciplines – more than 20 of which may be seen during the field of play this summer.

More information:
adidas AG adidas Sportswear
Source:

adidas AG

„AAA“ im MSCI ESG Rating Produziert von MSCI ESG Research, 2024.
18.04.2024

Epson erhält „AAA“ im MSCI ESG Rating

Epson hat erstmals die höchste Einstufung des MSCI ESG Ratings „AAA“ erhalten. MSCI ESG Ratings ist ein globaler Investmentindex für Umwelt, Soziales und Unternehmensführung (ESG), der von der Ratingagentur MSCI (Morgan Stanley Capital International) bereitgestellt wird. MSCI recherchiert und analysiert dafür den Umgang eines Unternehmens mit ESG-bezogenen Risiken und Chancen und ordnet es auf einer siebenstufigen Skala von AAA („Leader“) bis CCC („Laggard“) ein.
Epson führt sein erstes AAA-Rating auf sein Engagement zurück, international anerkannte, CSR-basierte Standards für die Beschaffung zu erfüllen sowie der Verbesserung der Systeme für Governance und die Entwicklung des Humankapitals im Jahr 2023.
 
Die Seiko Epson Corporation (TSE: 6724) wurde zudem als Bestandteil für den MSCI Japan ESG Select Leaders Index, den MSCI Japan Empowering Women Index (WIN) sowie für alle weiteren ESG-basierten Indizes für japanische Aktien* ausgewählt, die im japanischen Government Pension Investment Fund (GPIF) aufgenommen sind.
 

Epson hat erstmals die höchste Einstufung des MSCI ESG Ratings „AAA“ erhalten. MSCI ESG Ratings ist ein globaler Investmentindex für Umwelt, Soziales und Unternehmensführung (ESG), der von der Ratingagentur MSCI (Morgan Stanley Capital International) bereitgestellt wird. MSCI recherchiert und analysiert dafür den Umgang eines Unternehmens mit ESG-bezogenen Risiken und Chancen und ordnet es auf einer siebenstufigen Skala von AAA („Leader“) bis CCC („Laggard“) ein.
Epson führt sein erstes AAA-Rating auf sein Engagement zurück, international anerkannte, CSR-basierte Standards für die Beschaffung zu erfüllen sowie der Verbesserung der Systeme für Governance und die Entwicklung des Humankapitals im Jahr 2023.
 
Die Seiko Epson Corporation (TSE: 6724) wurde zudem als Bestandteil für den MSCI Japan ESG Select Leaders Index, den MSCI Japan Empowering Women Index (WIN) sowie für alle weiteren ESG-basierten Indizes für japanische Aktien* ausgewählt, die im japanischen Government Pension Investment Fund (GPIF) aufgenommen sind.
 
Epson hat vier wesentliche Felder identifiziert, auf die sich das Unternehmen konzentriert: Nachhaltigkeit in einer Kreislaufwirtschaft zu erreichen, die Grenzen der Industrie zu erweitern, die Lebensqualität zu verbessern und sozialer Verantwortung gerecht zu werden – dies geht damit einher mit der Philosophie des Unternehmens, gesellschaftliche Probleme zu lösen und dauerhafte Werte zu schaffen.

Source:

Epson Deutschland GmbH