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Blick in ein Lagerhaus für biologische Rohbaumwolle im Cotonea-Partnerprojekt in Uganda ©Cotonea Klaus Mellenthin
Blick in ein Lagerhaus für biologische Rohbaumwolle im Cotonea-Partnerprojekt in Uganda
01.11.2023

Bio-Baumwollmarke Cotonea feiert 20-jähriges Jubiläum

Elmer & Zweifel, das Familienunternehmen für Baumwolltextilien aus dem schwäbischen Bempflingen, hat 2003 Cotonea als Marke für ökologische und faire Baumwoll-Produkte ins Leben gerufen. Seitdem steht Cotonea für 100 Prozent Bio, konsequente Nachhaltigkeit und hochwertige Stoffe und Textilien.

Die kompromisslose Ausrichtung auf Bio sowie die vollständige Transparenz gegenüber Kunden und Partnern sind für Cotonea wesentliche Erfolgsfaktoren. Cotonea produziert nach dem derzeit höchsten Standard „IVN Best“ und ist zusätzlich „fair for life“ zertifiziert. Dieses Gütesiegel wird für Produkte vergeben, bei denen sowohl der Rohstoffanbau als auch jede Fertigungsstufe nach sozial-fairen Gesichtspunkten erfolgen. Cotonea ist das weltweit einzige Unternehmen in der Textilbranche, das seine gesamte Herstellungskette so umfassend zertifiziert hat.

Elmer & Zweifel, das Familienunternehmen für Baumwolltextilien aus dem schwäbischen Bempflingen, hat 2003 Cotonea als Marke für ökologische und faire Baumwoll-Produkte ins Leben gerufen. Seitdem steht Cotonea für 100 Prozent Bio, konsequente Nachhaltigkeit und hochwertige Stoffe und Textilien.

Die kompromisslose Ausrichtung auf Bio sowie die vollständige Transparenz gegenüber Kunden und Partnern sind für Cotonea wesentliche Erfolgsfaktoren. Cotonea produziert nach dem derzeit höchsten Standard „IVN Best“ und ist zusätzlich „fair for life“ zertifiziert. Dieses Gütesiegel wird für Produkte vergeben, bei denen sowohl der Rohstoffanbau als auch jede Fertigungsstufe nach sozial-fairen Gesichtspunkten erfolgen. Cotonea ist das weltweit einzige Unternehmen in der Textilbranche, das seine gesamte Herstellungskette so umfassend zertifiziert hat.

Gleichzeitig macht Cotonea alle seine Lieferketten transparent und damit die Stoffe bis zum Ursprung mit einem eigenen Produktpass rückverfolgbar. Für Geschäfts- wie Privatkunden bedeutet dies umfängliche Transparenz. „Langlebige Bio-Baumwollstoffe, faire Arbeitsbedingungen und -bezahlungen sowie Rückverfolgbarkeit sind das genaue Gegenteil zum üblichen Fast-Fashion-Prinzip“, so Roland Stelzer, Geschäftsführer des 1855 gegründeten Unternehmens,. Nicht dem Mainstream und der Gewinnmaximierung, sondern der eigenen Überzeugung und Verantwortung folgen, ist seit über 20 Jahren die Haltung des Unternehmens.

Meilensteine
1995 hat der Baumwollspezialist mit der Verarbeitung von Bio-Baumwolle begonnen und hierauf aufbauend seine Nachhaltigkeitskompetenz kontinuierlich ausgebaut. Mit der Gründung der Marke Cotonea ging die erste Vertragspartnerschaft zum Anbau von Bio-Baumwolle einher, zunächst 2004 in Kirgistan und dann 2009 in Uganda. Beide Regionen verbinden günstige klimatische Bedingungen mit ausreichend Regen. Durch die enge und langjährige Zusammenarbeit mit lokalen Partnern in Kirgistan, Uganda, Tschechien, Deutschland und der Schweiz kennt Cotonea die Stationen entlang seiner Produktionskette auf persönlicher Ebene, vom Baumwollanbau über die Spinnerei, das Weben und Stricken der Stoffe bis hin zur Veredelung und Konfektionierung. Die Eröffnung der eigenen Näherei (2013) und die Vorstellung einer eigenen Kinderbekleidungskollektion (2016) folgten. Im 2022 und 2023 veröffentlichten globalen Nachhaltigkeitsranking Material Change Index (MCI) nahm Cotonea mehrfach den ersten Platz unter den deutschen Textilmarken in den Kategorien biologisch und fair erzeugter Baumwolle ein. Der MCI stuft in seiner Gesamtbewertung Cotonea als „Führendes Unternehmen, das den Wandel in der Branche vorantreibt“ ein.

Diese Rolle als nachhaltiges und innovatives Unternehmen will Cotonea auch künftig einnehmen und engagiert sich für Projekte und Themen, die direkt oder indirekt zum Kerngeschäft gehören. Dazu zählen zum Beispiel Biodiversität und Bodengesundheit sowie innovative Projekte wie das Forschungsprojekt Textile Tracker, mit dem sich die Herkunft von Baumwolle im Labor nachweisen lässt. Auch das Pilotprojekt Textile Trust zur transparenten Nachvollziehbarkeit der Lieferkette auf Basis einer Blockchain-Technologie, bei dem IBM von Cotonea unterstützt wird, gehört dazu.

Source:

Cotonea

01.11.2023

VDMA @ ITMA ASIA: Smart technologies for green textile production

At ITMA ASIA + CITME end of November in Shanghai, 40 VDMA members will present their technologies and solutions for the Chinese and Asian markets under the heading "smart technologies for green textile production". This year’s ITMA ASIA is the first major post-Corona textile machinery fair in China.

The exhibiting VDMA members cover nearly all different machinery chapters with a focus on spinning and manmade fibers, nonwovens, weaving, braiding, knitting & hosiery, finishing & dyeing and textile processing.  

The VDMA Textile Machinery Association and VDMA China will be present in the industry hub in Hall 8 zone B to support the members before and during the fair. The industry hub is also contact point for visitors who want to inform themselves about the exhibiting VDMA members. 

At ITMA ASIA + CITME end of November in Shanghai, 40 VDMA members will present their technologies and solutions for the Chinese and Asian markets under the heading "smart technologies for green textile production". This year’s ITMA ASIA is the first major post-Corona textile machinery fair in China.

The exhibiting VDMA members cover nearly all different machinery chapters with a focus on spinning and manmade fibers, nonwovens, weaving, braiding, knitting & hosiery, finishing & dyeing and textile processing.  

The VDMA Textile Machinery Association and VDMA China will be present in the industry hub in Hall 8 zone B to support the members before and during the fair. The industry hub is also contact point for visitors who want to inform themselves about the exhibiting VDMA members. 

Source:

VDMA e. V.
Textile Machinery

Photo Carbios
26.10.2023

Carbios: Building and operating permits for world’s first PET biorecycling plant

Carbios  has been granted the building permit and operating authorization for the world’s first PET[1] biorecycling plant, allowing construction to start. The plant will be built in Longlaville in the Grand-Est Region on a 13.7-hectare site adjacent to the existing PET production plant of Indorama Ventures, its strategic partner.

Carbios  has been granted the building permit and operating authorization for the world’s first PET[1] biorecycling plant, allowing construction to start. The plant will be built in Longlaville in the Grand-Est Region on a 13.7-hectare site adjacent to the existing PET production plant of Indorama Ventures, its strategic partner.

This state-of-the-art facility, scheduled for commissioning in 2025, will play a crucial role in the fight against plastic pollution by providing an industrial-scale enzymatic recycling solution for PET waste. Carbios’ technology enables PET circularity and offers an alternative raw material to virgin fossil-based monomers, allowing PET producers, chemical companies, waste management firms, public entities, and brands to have an effective solution to meet regulatory requirements and fulfill their sustainability commitments. The plant will have a processing capacity of 50,000 tons of post-consumer PET waste per year (mostly waste that is non-recyclable mechanically, equivalent to 2 billion colored PET bottles or 2.5 billion PET food trays) and will generate 150 direct and indirect jobs in the region.
 
The plant will be built on a 13.7-hectare site acquired by Carbios on Indorama Ventures’ existing PET plant site without suspensive conditions. The land area gives the possibility to double the facility’s capacity.
 
A plant designed to minimize its carbon footprint
The plant is designed to maximize circularity, with high-quality output products, and minimize its environmental footprint, especially with regards to energy consumption. Optimizations are underway to further increase the recycling of water required for the process.

Located near the borders with Belgium, Germany, and Luxembourg, the plant’s location is strategic for nearby waste supply. Moreover, Carbios’ biorecycling technology can process complex waste that conventional technologies cannot recycle and produce food-grade products, enhancing the plant’s flexibility for waste supply. Carbios and Indorama Ventures will collaborate to ensure the feedstock supply of the Longlaville plant, located in a geographical area where the supply potential could reach 400,000 tons in 2023, and up to 500,000 tons in 2030 with improved selective collection.

Carbios has already secured an initial supply source by winning part of the CITEO tender for the biorecycling of multilayer food trays. The consortium composed of Carbios, Wellman (a subsidiary of Indorama Ventures), and Valorplast has been selected to handle 30% of the tonnage proposed by CITEO. Carbios will handle the portion of the flow consisting of multilayer food trays at its Longlaville plant starting in 2025.
 
Plant funding secured
In July 2023, Carbios successfully completed its capital increase for approximately €141 million, the largest capital increase on Euronext Growth since 2015. This amount is mainly intended to finance the construction of this plant, for which the total investment is estimated at around €230 million. The portion of the investment not funded by the proceeds from the July 2023 capital increase is expected to be covered by Indorama Ventures, which plans to mobilize approximately €110 million for this project, French state subsidies of €30 million, and €12.5 million from the Grand-Est Region, as well as a portion of Carbios Group’s available cash, which amounted to €78 million as of 30 June 2023.

Source:

Carbios

Freudenberg´s comfortemp® FIBERBALL WB Series © Freudenberg Performance Materials
Freudenberg´s comfortemp® FIBERBALL WB Series
26.10.2023

Freudenberg launches sustainable, low-level BPA thermal insulation products

Freudenberg Performance Materials Apparel (Freudenberg) launches two advanced thermal insulation products made from low-level Bisphenol A (BPA) recycled PET fibers (rPET) into the global range of comfortemp®, Freudenberg’s thermal insulation brand.

The additions of DOWN FEEL WA 150LB and FIBERBALL WB 400LB to the comfortemp® global range serve as high-quality and ecologically-minded alternatives to down, enhancing the comfort and sustainability of your garments. DOWN FEEL WA 150LB is an extremely-lightweight, loose fiber thermal insulation with a super-light loft, while FIBERBALL WB 400LB uses clusters of extra-fine fibers to offer optimal breathability, maximum comfort, and minimal clumping after washing and drying.

Freudenberg Performance Materials Apparel (Freudenberg) launches two advanced thermal insulation products made from low-level Bisphenol A (BPA) recycled PET fibers (rPET) into the global range of comfortemp®, Freudenberg’s thermal insulation brand.

The additions of DOWN FEEL WA 150LB and FIBERBALL WB 400LB to the comfortemp® global range serve as high-quality and ecologically-minded alternatives to down, enhancing the comfort and sustainability of your garments. DOWN FEEL WA 150LB is an extremely-lightweight, loose fiber thermal insulation with a super-light loft, while FIBERBALL WB 400LB uses clusters of extra-fine fibers to offer optimal breathability, maximum comfort, and minimal clumping after washing and drying.

GRS-certified and OEKO-TEX® STANDARD 100 Class I certifications
Both products utilize 100% GRS-certified rPET fibers, customizable to any desired fill levels. Additionally, these new products not only comply with but significantly surpass the stringent OEKO-TEX® STANDARD 100 Class I certifications. While OEKO-TEX® categorizes low-level BPA as less than 100 parts per million (ppm), these new products contain less than 1 ppm BPA, a testament to Freudenberg’s unyielding standards.

DOWN FEEL WA 150LB and FIBERBALL WB 400LB are available globally and more low-level BPA thermal insulation options are available in Asia.

Source:

Freudenberg Performance Materials

26.10.2023

Perstorp receives a gold medal for sustainability from EcoVadis

Perstorp has advanced to a gold medal by EcoVadis for the year 2023. This means that, when it comes to sustainability performance, Perstorp now ranks in the top 5 percent of the industry.

Since its founding in 2007, EcoVadis has grown to become the world's largest and most trusted provider of business sustainability ratings, creating a global network of more than 100,000 rated companies.

"EcoVadis today is the standard for ESG ratings within the chemical industry and is the selected partner for sustainability assessments for Together for Sustainability. The fact that we've received more than 100 inquiries from customers seeking our EcoVadis reporting in recent years shows the value it brings to the value chain," says Anna Berggren, Vice President Sustainability.

Perstorp showed progress in three of the four evaluation areas during 2023 –– Environment, Labor & Human Rights, and Sustainable Procurement.

Perstorp has advanced to a gold medal by EcoVadis for the year 2023. This means that, when it comes to sustainability performance, Perstorp now ranks in the top 5 percent of the industry.

Since its founding in 2007, EcoVadis has grown to become the world's largest and most trusted provider of business sustainability ratings, creating a global network of more than 100,000 rated companies.

"EcoVadis today is the standard for ESG ratings within the chemical industry and is the selected partner for sustainability assessments for Together for Sustainability. The fact that we've received more than 100 inquiries from customers seeking our EcoVadis reporting in recent years shows the value it brings to the value chain," says Anna Berggren, Vice President Sustainability.

Perstorp showed progress in three of the four evaluation areas during 2023 –– Environment, Labor & Human Rights, and Sustainable Procurement.

"We have seen advancements in the most heavily weighted areas Environment and Labor & Human Rights,” notes Berggren. “Moreover, our progress in Sustainable Procurement places us among the top 4 percent of chemical companies globally. It has been an amazing effort from many parts of the company that contributed to us obtaining this gold medal.

More information:
Perstorp EcoVadis
Source:

Perrstorp, EMG

26.10.2023

Source Fashion doubles again for February 2024

The appetite for responsible sourcing shows no sign of slowing with Europe's fastest-growing platform, Source Fashion expanding again for its next edition with a 50% increase in exhibitors to over 320 from around the world.

The gateway to the UK fashion industry, Source Fashion takes place on 18th - 20th February at Kensington Olympia London putting international manufacturers and suppliers at the fingertips of UK brands.

Source Fashion offers a unique experience for decision-makers in buying, sourcing and procurement, with the reassurance of knowing that every exhibitor has been audited to ensure sustainability and transparency remains at the heart of their business model. The next show unites manufacturers from the UK, India, Portugal, Turkey Madagascar, China, Sri Lanka, Nepal, Peru, Philippines, Ethiopia and many more. The show will also see the debut of manufacturers from Mongolia, Lithuania, and Tunisia.

The appetite for responsible sourcing shows no sign of slowing with Europe's fastest-growing platform, Source Fashion expanding again for its next edition with a 50% increase in exhibitors to over 320 from around the world.

The gateway to the UK fashion industry, Source Fashion takes place on 18th - 20th February at Kensington Olympia London putting international manufacturers and suppliers at the fingertips of UK brands.

Source Fashion offers a unique experience for decision-makers in buying, sourcing and procurement, with the reassurance of knowing that every exhibitor has been audited to ensure sustainability and transparency remains at the heart of their business model. The next show unites manufacturers from the UK, India, Portugal, Turkey Madagascar, China, Sri Lanka, Nepal, Peru, Philippines, Ethiopia and many more. The show will also see the debut of manufacturers from Mongolia, Lithuania, and Tunisia.

Suzanne Ellingham, Director of Sourcing of Source Fashion says; "Visitors will love the quality, diversity and variety of producers, makers and manufacturers from around the world with the best of the best in terms of high-quality knitted apparel, luxury wool knits, leather, denim, and more across our sectors including Fabrics, Accessories, Sportswear, Garment Manufacturers, Packaging, Yarns, Trims and Fixtures, plus Design & Technology."

Connecting global manufacturers and suppliers to buyers who want the security in knowing every conversation is one that could lead to a new range creation, Source Fashion is the gateway to retail for manufacturers and suppliers from across the world. From raw materials, fabrics, trims, and packaging, all the way through to contract manufacturers offering in house design services, the show brings the inspiration and tools together in one exciting destination to bring new ranges to life.

The July 2023 show welcomed some of retail's biggest names. Buyers, sourcing managers, product developers, technologists, and designers from brands and retailers including John Lewis, Mountain Warehouse, Fila, Selfridges, H&M, Lipsy, Lyle & Scott, Joules, FILA, Perry Ellis, JoJo Mamman Bebe, Monsoon, Fatface, Lulu Guinness, Next, Sainsburys, Vivienne Westwood, Stitch Fix, ASOS, Bella Freud, Burberry, Fat Face, Hackett, Harrods, NBrown, Monsoon and many more came to explore and source from Source Fashion's diverse mix of audited exhibitors.

With a content stage dedicated to presenting and discussing the latest trends, innovations, and topics in responsible and sustainable manufacturing from internationally renowned industry professionals, as well the inspirational Source Catwalk shows, Source Fashion is the must-attend event for the fashion community.

More information:
Source Fashion
Source:

Good Results PR

Was die Befragten gegen den Klimawandel tun Epson Studie | Klimabarometer (de)
Was die Befragten gegen den Klimawandel tun
13.10.2023

Epson-Studie: Klimawandel kritische Herausforderung, Technologie Teil der Lösung

Epson befragte für sein diesjähriges Klimabarometer rund 30.000 Menschen aus 39 Ländern. Ein besonderes Augenmerk legt die Studie in 2023 auf die „Generation COP“ – die Generation, die seit der ersten Klimakonferenz im Jahr 1995 geboren wurde und die mit den zunehmenden Folgen des Klimawandels groß geworden ist.
 
Die aktuelle Studie zeigt: Der Klimawandel wird von den Befragten über alle Generationen und Ländergrenzen hinweg als das zentrale globale Problem genannt. Erwartet wird von den Umfrageteilnehmer:innen jedoch, dass Technologie ein entscheidender Faktor für dessen Lösung sein wird. In Deutschland sehen über die Hälfte (55 Prozent) der Befragten den Klimawandel als das größte Problem an, mit denen die Welt heute konfrontiert ist – das entspricht auch dem weltweiten Durchschnittswert. Der Klimawandel positioniert sich damit noch vor der Inflation (51 Prozent) und der Armut (41 Prozent). Die Umfrage fand im Juli 2023 statt, in Deutschland wurden über 1.000 Personen befragt.
 
Die „Generation COP“ – Optimismus bei denjenigen, die mit den Folgen des Klimawandels am längsten leben müssen

Epson befragte für sein diesjähriges Klimabarometer rund 30.000 Menschen aus 39 Ländern. Ein besonderes Augenmerk legt die Studie in 2023 auf die „Generation COP“ – die Generation, die seit der ersten Klimakonferenz im Jahr 1995 geboren wurde und die mit den zunehmenden Folgen des Klimawandels groß geworden ist.
 
Die aktuelle Studie zeigt: Der Klimawandel wird von den Befragten über alle Generationen und Ländergrenzen hinweg als das zentrale globale Problem genannt. Erwartet wird von den Umfrageteilnehmer:innen jedoch, dass Technologie ein entscheidender Faktor für dessen Lösung sein wird. In Deutschland sehen über die Hälfte (55 Prozent) der Befragten den Klimawandel als das größte Problem an, mit denen die Welt heute konfrontiert ist – das entspricht auch dem weltweiten Durchschnittswert. Der Klimawandel positioniert sich damit noch vor der Inflation (51 Prozent) und der Armut (41 Prozent). Die Umfrage fand im Juli 2023 statt, in Deutschland wurden über 1.000 Personen befragt.
 
Die „Generation COP“ – Optimismus bei denjenigen, die mit den Folgen des Klimawandels am längsten leben müssen
Auch wenn es regionale Unterschiede gibt: Das Klimabarometer macht deutlich, dass die „Gen COP“ weltweit gesehen diejenige Generation ist, die insgesamt mit dem größten Optimismus in die Zukunft blickt. Fast die Hälfte der Befragten dieser Gruppe (49 Prozent) geht international davon aus, dass die Klimaprobleme noch zu ihren Lebzeiten gelöst werden. Dem gegenüber blicken die Altersgruppen der 45- bis 54-Jährigen (42 Prozent) sowie Personen ab 55 Jahren mit 32 Prozent am wenigsten optimistisch auf die kommende Zeit.
 
Bei den deutschen Befragten herrscht weniger Optimismus: nur knapp ein Drittel (32 Prozent) der unter 30-Jährigen Befragten schaut positiv in die Zukunft und geht davon aus, dass die Klimaprobleme noch zu deren Lebzeiten gelöst werden. Bei den über 45- und über 54-Jährigen sind es sogar nur gut ein Viertel (26 Prozent).
 
In der Umfrage wurde ebenfalls deutlich, dass es zwischen den Generationen hinsichtlich der Maßnahmen, die zum Schutz des Klimas ergriffen werden müssen, unterschiedliche Meinungen gibt. Auch die selbst ergriffenen Maßnahmen unterscheiden sich in den Altersgruppen. Gemessen am weltweiten Durchschnitt zeigt die Gen COP in neun der 14 Kategorien eine geringere Aktivität, um den Klimawandel zu beeinflussen. In 12 von 14 Kategorien sind sie ebenfalls weniger aktiv als ihre Mütter und Väter.
 
Aktivität und Inaktivität bei persönlichen Maßnahmen zum Klimaschutz
Auf globaler Ebene berichten gut ein Drittel aller Befragten (38 Prozent), dass sie Auslandsreisen aus geschäftlichem oder privatem Anlass bereits reduziert haben und weitere 30 Prozent geben an, die Reduktion der Auslandsreisen zu beabsichtigen. Andererseits sagt jedoch fast jeder sechste „Das werde ich niemals tun“ (17 Prozent). Bei den deutschen Befragten liegt der Anteil derjenigen, die das Reisen bereits eingeschränkt haben, bei 43 Prozent und der Anteil derjenigen, die keine Einschränkungen bei ihren Reisen planen, bei 23 Prozent.
 
Die „Inaktiven“ lassen sich in allen abgefragten Bereichen feststellen, sind aber in der deutlichen Minderheit. Zu den Punkten zählen beispielsweise „Geringerer Konsum tierischer Produkte“ (18 Prozent), „Nicht nachhaltige Marken boykottieren“ (15 Prozent) und „Freunde und Familie dazu anspornen, sich besser über die Klimakrise zu informieren“ (10 Prozent).
Die Gründe für diese Inaktivität sind vermutlich vielfältig. Sie umfassen unter anderem geografische, kulturelle und wirtschaftliche Faktoren und wohl auch das Vertrauen in die Fähigkeit der Menschheit, das Problem zu lösen, ohne dass individuelle Maßnahmen ergriffen werden müssen.
 
Technologie als Möglichmacher („Enabler“)
Technologie ist für die Befragten eines der wichtigsten Mittel im Kampf gegen die Auswirkungen des Klimawandels. Bei der Frage, welche wichtigste Maßnahme Unternehmen zur Lösung des Klimaproblems beitragen könnten, gab es fünf Bereiche, die eindeutig am häufigsten angegeben wurden. 48 Prozent nennen dabei die Investition in Umwelttechnologien. Fast genauso oft werden Verbesserungen im Recycling und bei der Wiederverwendung von Produkten (45 Prozent) genannt, gefolgt von geringerem Ressourcenverbrauch (28 Prozent), dem Anspornen von Mitarbeiter:innen zur Beteiligung an Maßnahmen für den Umweltschutz (21 Prozent) sowie die Kompensation schädlicher Auswirkungen von CO2 und Kunststoff (21 Prozent).

More information:
Epson Klimawandel Umfrage
Source:

Epson Deutschland GmbH

12.10.2023

OETI offers ZDHC training for India's textile and leather industry

OETI, a Member of TESTEX Group, is an official ZDHC Approved Solution Provider under the ZDHC Roadmap to Zero Programme. Expanding beyond its existing role as a ZDHC Approved MRSL Certification Body for OEKO-TEX® ECO PASSPORT around the globe, OETI now offers comprehensive ZDHC training services in India.

The ZDHC (Zero Discharge of Hazardous Chemicals) Roadmap to Zero Programme drives sustainable chemical management in the global textile, apparel, leather, and footwear sectors. OETI's ZDHC training services empower brands, manufacturers, and other ZDHC stakeholders to master sustainable chemical management, adopting ZDHC guidelines, platforms, and solutions.

This programme delivers a comprehensive understanding of chemical management systems (CMS) and their practical implementation within the textile and leather industries. Targeting various organisational departments, including management, chemical teams, procurement, compliance, and sustainability, this training fosters collaboration within the departments regarding sustainable chemical management.

OETI, a Member of TESTEX Group, is an official ZDHC Approved Solution Provider under the ZDHC Roadmap to Zero Programme. Expanding beyond its existing role as a ZDHC Approved MRSL Certification Body for OEKO-TEX® ECO PASSPORT around the globe, OETI now offers comprehensive ZDHC training services in India.

The ZDHC (Zero Discharge of Hazardous Chemicals) Roadmap to Zero Programme drives sustainable chemical management in the global textile, apparel, leather, and footwear sectors. OETI's ZDHC training services empower brands, manufacturers, and other ZDHC stakeholders to master sustainable chemical management, adopting ZDHC guidelines, platforms, and solutions.

This programme delivers a comprehensive understanding of chemical management systems (CMS) and their practical implementation within the textile and leather industries. Targeting various organisational departments, including management, chemical teams, procurement, compliance, and sustainability, this training fosters collaboration within the departments regarding sustainable chemical management.

More information:
ZDHC chemicals OETI Training
Source:

OETI

Responsible Care Federal Competition 2023 Photo Rudolf GmbH
12.10.2023

RUDOLF wins Responsible Care Federal Competition 2023

The innovative company RUDOLF has been honoured for its outstanding achievements in the field of sustainability and environmental protection and has won the coveted Responsible Care Federal Competition 2023 in the category SME.

The innovative company RUDOLF has been honoured for its outstanding achievements in the field of sustainability and environmental protection and has won the coveted Responsible Care Federal Competition 2023 in the category SME.

The award was presented as part of a competition organised by the German Chemical Industry Association (VCI). Responsible Care is a voluntary initiative of the chemical industry. Its aim is continuous improvement in the areas of environmental protection, health and safety. Chemical companies and associations in more than 50 countries support the initiative. The award-winning project of the innovative company RUDOLF impressed the jury with its pioneering technology, which reduces CO2 emissions by up to 99.9 % compared to conventional cooling systems. „The project uses near-surface geothermal energy for industrial cooling - according to the motto „Efficiency First“ the most efficient way has been chosen!“ - Jury statement
 
TerraCool‘s winning system uses near-surface geothermal energy as the most natural form of cooling. It utilises the constant temperature of around 10°C at a depth of around 10 metres below ground. A specially developed heat exchanger system takes advantage of this natural cooling effect. In the future, it will be used to cool chemical production processes at RUDOLF. The main advantage of this technology is that it is CO2 neutral. The technology is highly efficient and consumes only 0.1 % of the electricity used by conventional cooling systems.  By using natural resources, the system reduces CO2 emissions by up to 99.9 % compared to conventional cooling systems, resulting in a very presentable carbon footprint. Another impressive aspect is its high energy efficiency. With just 1 kW of electrical energy, the system generates up to 600 kW of cooling capacity, thanks to the use of a highly energyefficient circulating pump system. Energy is, and will continue to be, a valuable „raw material“ for our industry and one that we need to manage carefully. The system is self-contained and has no contact with groundwater. No environmentally harmful refrigerants or antifreeze are required. With this technology, RUDOLF has made a pioneering contribution to the climate-neutral transformation of the economy, proving that innovative solutions can go hand in hand with environmental protection and sustainability. The Responsible Care award recognises the company‘s commitment to a greener future.

Source:

Rudolf GmbH

11.10.2023

Toray expands French Carbon Fiber Production Facilities

Toray Industries, Inc. will expand the French subsidiary Toray Carbon Fibers Europe S.A.’s production facilities for regular tow medium- and high-modulus carbon fibers (up to 24,000 filaments). This move will increase annual capacity at the Abidos plant (South-West France) from 5,000 metric tons annually, to 6,000 metric tons. Production is expected to start in 2025.

Demand for medium- and high-modulus carbon fibers is rising in Europe, driven by a push to move towards a net-zero society. This growth is mainly due to higher build rates for commercial aircrafts (secondary structures and engines), as well as centrifuge for energy production, satellites, and high-end automobiles. By boosting carbon fiber production capacity in Europe, Toray is responding to its customers’ demand for medium and high-modulus carbon fibers, as befits the market leader.

Toray Industries, Inc. will expand the French subsidiary Toray Carbon Fibers Europe S.A.’s production facilities for regular tow medium- and high-modulus carbon fibers (up to 24,000 filaments). This move will increase annual capacity at the Abidos plant (South-West France) from 5,000 metric tons annually, to 6,000 metric tons. Production is expected to start in 2025.

Demand for medium- and high-modulus carbon fibers is rising in Europe, driven by a push to move towards a net-zero society. This growth is mainly due to higher build rates for commercial aircrafts (secondary structures and engines), as well as centrifuge for energy production, satellites, and high-end automobiles. By boosting carbon fiber production capacity in Europe, Toray is responding to its customers’ demand for medium and high-modulus carbon fibers, as befits the market leader.

Source:

Toray Industries

CEO of Jet Technology Howard Ju with Alfred Deakin Professor and Deakin Chair in Biotechnology Colin Barrow. Photo: Deakin University
CEO of Jet Technology Howard Ju with Alfred Deakin Professor and Deakin Chair in Biotechnology Colin Barrow.
11.10.2023

New Deakin REACH partnership: Textiles made from organic waste?

Australia is one of the highest waste generators in the world, with over 7.6 million tonnes of food ending up in landfill each year, costing over $36.6 billion and producing 17.5 million tonnes of greenhouse gas.

Deakin’s partnership with Jet Technology through REACH will explore ways to transform industry-generated organic waste into new products like organic textiles and stock feed using a rapid composting system.

Jet Technology’s Environmental Recycling System (ERS) will build a circular economy by creating valuable products for a range of industry sectors.

Australia is continuing to generate more landfill each year. A new partnership between Deakin’s Recycling and Clean Energy Commercialisation Hub (REACH) and Japanese-based company Jet Technology aims to turn this around by repurposing organic waste and transforming it into new products.

Australia contributes more than 7.6 million tonnes of food to landfill annually, costing over $36.6 billion and producing 17.5 million tonnes of CO2.

Australia is one of the highest waste generators in the world, with over 7.6 million tonnes of food ending up in landfill each year, costing over $36.6 billion and producing 17.5 million tonnes of greenhouse gas.

Deakin’s partnership with Jet Technology through REACH will explore ways to transform industry-generated organic waste into new products like organic textiles and stock feed using a rapid composting system.

Jet Technology’s Environmental Recycling System (ERS) will build a circular economy by creating valuable products for a range of industry sectors.

Australia is continuing to generate more landfill each year. A new partnership between Deakin’s Recycling and Clean Energy Commercialisation Hub (REACH) and Japanese-based company Jet Technology aims to turn this around by repurposing organic waste and transforming it into new products.

Australia contributes more than 7.6 million tonnes of food to landfill annually, costing over $36.6 billion and producing 17.5 million tonnes of CO2.

Deakin University scientist Alfred Deakin Professor and Chair in Biotechnology Colin Barrow and his team from the Centre for Sustainable Bioproducts will work with Jet Technology to explore the possible reuses of organic waste using Jet Technology’s Environmental Recycling System (ERS). The project will focus on converting organic waste from the agriculture, dairy and fishery sectors by drastically shortening composting time so it can be used to make new products.

The four-year research project will be undertaken at the BioFactory at Deakin’s Waurn Ponds campus. It will initially focus on processing agricultural waste, converting apple pomace into a bioproduct for the textile industry. Apple pomace consists of the apple skin, pulp, seeds and stems left over from apple juice manufacturing. Its disposal in landfill can lead to greenhouse gas emissions and potential contamination of soil and groundwater.

If successful, it could lead to the establishment of a local multi-million-dollar bioeconomy where organisations such as councils, supermarkets and food and beverage businesses could cut costs while generating new revenue streams and job opportunities.

Deakin’s REACH initiative collaborates with progressive industry, government, and education partners to establish a multi-billion-dollar bioeconomy in Victoria and push the limits of technological innovation to deliver energy and recycling solutions that reduce landfill, fossil fuel emissions, and the devastating costs of global warming.

Floringo Bademantel Foto Floringo GmbH
11.10.2023

Floringo nach Grüner Knopf 2.0 zertifiziert

Floringo, seit mehr als zweieinhalb Jahren mit dem Textilsiegel Grüner Knopf zertifiziert, hat sich jetzt nach der weiterentwickelten Version Grüner Knopf 2.0 zertifizieren lassen. Mit dem vom Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (BMZ) herausgegebenen Gütezeichen weist das Unternehmen weitgehende Nachhaltigkeitskriterien nach und erfüllt 54 Anforderungen an unternehmerische Sorgfaltsprozesse, die auch im Lieferkettensorgfaltspflichtengesetz (LkSG) abgefragt werden.

Ab sofort sind verschiedene Standardsortimente und Sonderproduktionen mit der Nachfolgeversion des Textilsiegels erhältlich. Mit Erlangung des Grünen Knopf 2.0 werden weiterhin ausgewählte Frottiertücher und Bademäntel mit dem Label ausgelobt. Außerdem fertigt Floringo auf Wunsch auch kundenindividuelle Linien und Sonderproduktionen nach den strengen Richtlinien des Gütezeichens an.

Floringo, seit mehr als zweieinhalb Jahren mit dem Textilsiegel Grüner Knopf zertifiziert, hat sich jetzt nach der weiterentwickelten Version Grüner Knopf 2.0 zertifizieren lassen. Mit dem vom Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (BMZ) herausgegebenen Gütezeichen weist das Unternehmen weitgehende Nachhaltigkeitskriterien nach und erfüllt 54 Anforderungen an unternehmerische Sorgfaltsprozesse, die auch im Lieferkettensorgfaltspflichtengesetz (LkSG) abgefragt werden.

Ab sofort sind verschiedene Standardsortimente und Sonderproduktionen mit der Nachfolgeversion des Textilsiegels erhältlich. Mit Erlangung des Grünen Knopf 2.0 werden weiterhin ausgewählte Frottiertücher und Bademäntel mit dem Label ausgelobt. Außerdem fertigt Floringo auf Wunsch auch kundenindividuelle Linien und Sonderproduktionen nach den strengen Richtlinien des Gütezeichens an.

„Wir freuen uns sehr über die Verleihung des Textilsiegels Grüner Knopf 2.0. Die Zertifizierung untermauert unsere auf Nachhaltigkeitskriterien und Transparenz beruhende Unternehmens- und Produktphilosophie. Gleichzeitig gibt die Auszeichnung unseren Kunden im Textilservice und der Hotellerie die Sicherheit, dass unsere Frottierwaren zahlreiche soziale, ethische und ökologische Kriterien erfüllen, die auch im LkSG abgefordert werden“, sagt Johann Geisslinger, Geschäftsführer von Floringo und im Unternehmen für Corporate Social Responsibility zuständig. „Davon profitieren nicht nur Textildienstleister und Hotelketten mit einer vierstelligen Mitarbeiterzahl, sondern auch Wäschereien mit einem hohem Nachhaltigkeitsanspruch.“

More information:
Grüner Knopf Floringo
Source:

Floringo GmbH

(c) PantherMedia/Peryn
10.10.2023

VDI ZRE: Studie zu rezyklatbasierten Verpackungen veröffentlicht

Bis 2030 sollen in der EU 55 % der Kunststoffverpackungen werterhaltend recycelt werden. Inwieweit sich Rezyklate dabei für die Herstellung hochwertiger Verpackungsprodukte eignen und wann die Umstellung auf Recyclingkunststoffe für KMU wirtschaftlich sinnvoll ist, darüber informiert das VDI Zentrum Ressourceneffizienz im Rahmen einer neuen Studie.

Die Verwendung von Kunststoffen geht mit hohen Aufwänden an Primärressourcen bei der Werkstoffherstellung einher. Kunststoffrecycling stellt daher einen Schwerpunkt der politischen und regulatorischen Bestrebungen dar, um eine weitgehende stoffliche Verwertung von Kunststoffabfällen bis 2030 zu etablieren.
 
Um die Wiedereinsatzquote recycelter Kunststoffabfälle im Verpackungssektor zu erhöhen und Kunststoffkreisläufe nachhaltig zu schließen, braucht es Rezyklate, die u. a. mit Blick auf die gebotene Qualität eine möglichst geringe Schwankungsbreite aufweisen. Zugleich müssen die Preise für Rezyklate konkurrenzfähig gegenüber sogenannten virgin plastics (Kunststoffneuware) sein.

Bis 2030 sollen in der EU 55 % der Kunststoffverpackungen werterhaltend recycelt werden. Inwieweit sich Rezyklate dabei für die Herstellung hochwertiger Verpackungsprodukte eignen und wann die Umstellung auf Recyclingkunststoffe für KMU wirtschaftlich sinnvoll ist, darüber informiert das VDI Zentrum Ressourceneffizienz im Rahmen einer neuen Studie.

Die Verwendung von Kunststoffen geht mit hohen Aufwänden an Primärressourcen bei der Werkstoffherstellung einher. Kunststoffrecycling stellt daher einen Schwerpunkt der politischen und regulatorischen Bestrebungen dar, um eine weitgehende stoffliche Verwertung von Kunststoffabfällen bis 2030 zu etablieren.
 
Um die Wiedereinsatzquote recycelter Kunststoffabfälle im Verpackungssektor zu erhöhen und Kunststoffkreisläufe nachhaltig zu schließen, braucht es Rezyklate, die u. a. mit Blick auf die gebotene Qualität eine möglichst geringe Schwankungsbreite aufweisen. Zugleich müssen die Preise für Rezyklate konkurrenzfähig gegenüber sogenannten virgin plastics (Kunststoffneuware) sein.

Hier setzt die neue Studie „Ökologische und ökonomische Bewertung des Ressourcenaufwands – Einsatz von rezyklierten Kunststoffen in Verpackungsmaterialien“ des VDI ZRE an. Sie bietet einen praxisrelevanten Überblick zu Aspekten der Nutzung von Kunststoffrezyklaten für die Herstellung hochwertiger Verpackungsprodukte – auch für Anwendungsbereiche mit hohen Anforderungen an Maßhaltigkeit und mechanische Eigenschaften.
 
Ein Beitrag zur Ressourcenschonung und zum Klimaschutz
Die ökologisch-ökonomische Bewertungsstudie, die in Zusammenarbeit mit Forschenden des Öko-Institut e. V. und der Institut cyclos-HTP GmbH ausgearbeitet wurde, richtet sich insbesondere an kleine und mittlere Unternehmen (KMU) der kunststoffverarbeitenden Industrie, die den Einstieg in die Verwendung von Rezyklaten erwägen. Die Studie beinhaltet zum einen eine ökobilanzielle Vergleichsrechnung nach den VDI-Richtlinien 4800 Blatt 1 und 2 sowie eine Sensitivitätsanalyse. Zum anderen liefert sie einen Kostenvergleich für die zwei gegenübergestellten kunststoffbasierten Verpackungsvarianten und gibt Empfehlungen zur Evaluierung.

Aus ökologischer Sicht zeigt sich, dass das Treibhausgaspotenzial des Produkts aus rezykliertem Polypropylen (PP) um 25 % geringer ausfällt als das der Produktvariante aus PP-Neuware. Aus ökonomischer Sicht hat der Einkaufspreis den größten Einfluss an den gesamten spezifischen Betriebskosten. Zum Zeitpunkt der Erhebung beliefen sie sich auf 54 % für die Produktvariante aus recyceltem PP und auf 62 % für das Produkt aus primärem PP.

Die Studie „Ökologische und ökonomische Bewertung des Ressourcenaufwands – Einsatz von rezyklierten Kunststoffen in Verpackungsmaterialien“ des VDI ZRE wurde im Auftrag des Bundesministeriums für Umwelt, Naturschutz, nukleare Sicherheit und Verbraucherschutz (BMUV) erarbeitet und kann kostenfrei heruntergeladen werden.

 

Source:

VDI Zentrum Ressourceneffizienz

10.10.2023

Textile & Fashion Forum Helsinki 2023

The Textile & Fashion Forum Helsinki 2023, organized by Finnish Textile & Fashion and EURATEX, highlights the discourse on sustainable practices within the textile and fashion industry. This two-day event, scheduled for 26-27 October at the Little Finlandia event center in Helsinki, will include a day of curated company visits.

Finland’s leading textile and fashion forum will showcase the industry's pioneering companies and their pursuit of a sustainable and resilient future. With insightful discussions, inspiring speakers, and thrilling business cases, the event drives transformation and sets new benchmarks for the textile and fashion sector.

The Textile & Fashion Forum Helsinki 2023, organized by Finnish Textile & Fashion and EURATEX, highlights the discourse on sustainable practices within the textile and fashion industry. This two-day event, scheduled for 26-27 October at the Little Finlandia event center in Helsinki, will include a day of curated company visits.

Finland’s leading textile and fashion forum will showcase the industry's pioneering companies and their pursuit of a sustainable and resilient future. With insightful discussions, inspiring speakers, and thrilling business cases, the event drives transformation and sets new benchmarks for the textile and fashion sector.

The Textile & Fashion Forum Helsinki 2023 will focus on critical industry themes. The transformation of the textile and fashion industry relies on three key pillars: the creation of different circular business models matching growth with sustainability, a green and digital transition where information technology is necessary to deliver sustainability, and scaling the business, as how start-ups can make a leap and big companies can evolve their growth strategies. These three themes will be discussed in depth during the event.

The speaker lineup, drawn from Finland, Europe and beyond, demonstrates the expertise connecting on this platform. Noteworthy figures include Tiina Alahuhta-Kasko, President & CEO of Marimekko; Kai Mykkänen, Minister of Climate and the Environment of Finland; Marcus Hartmann, Head of Public Affairs & Sustainability at H&M; Liljana K. Forssten, Range Strategist at IKEA; and Virginijus Sinkevičius, European Commissioner (on video).

Source:

Euratex & Finnish Textile & Fashion

Polartec PS Photo Polartec
09.10.2023

Polartec: Plant-based nylon resulting in a 50% lower carbon footprint vs. virgin nylon

Polartec, will upgrade two of its product platforms now using Biolon™ *, plant-based nylon fiber and membrane setting a new standard in sustainability for performance fabrics. Polartec®  Power Shield™ and Power Stretch™ Pro fabrics containing Biolon™ fibers and membranes will premiere this autumn.

Biolon™ is a renewable, non-GMO plant-based nylon with a 50% lower carbon footprint than virgin Nylon 6,6.  Biolon™ nylon properties  are closer to Nylon 6,6 than many recycled nylon alternatives currently on the market.  Biolon™ has re-worked a staple, making the best, better in terms of performance and sustainability. Its plant-based inputs account for approximately half (45-48%) of the nylon content in the fibers and membranes in new Polartec® Power Shield™ and Power Stretch™ Pro fabrics debuting this fall.

Polartec, will upgrade two of its product platforms now using Biolon™ *, plant-based nylon fiber and membrane setting a new standard in sustainability for performance fabrics. Polartec®  Power Shield™ and Power Stretch™ Pro fabrics containing Biolon™ fibers and membranes will premiere this autumn.

Biolon™ is a renewable, non-GMO plant-based nylon with a 50% lower carbon footprint than virgin Nylon 6,6.  Biolon™ nylon properties  are closer to Nylon 6,6 than many recycled nylon alternatives currently on the market.  Biolon™ has re-worked a staple, making the best, better in terms of performance and sustainability. Its plant-based inputs account for approximately half (45-48%) of the nylon content in the fibers and membranes in new Polartec® Power Shield™ and Power Stretch™ Pro fabrics debuting this fall.

Ramesh Kesh, Senior Vice President – Government & Defense and Polartec at Milliken & Company said, “For a long time, many thought that sustainable options meant a loss in performance, like durability, Polartec has proved that this is not the case. Challenging a technology already considered to be at the pinnacle of performance was a big ask yet the team at Polartec rose to that challenge and we believe we have created a new standard in sustainability for performance fabrics.” 

More information:
Polartec Biolon nylon
Source:

Abi Youcha (Akimbo Communication)

A Carbios employee loads textile onto the preparation line Photo Carbios
09.10.2023

Carbios: New textile preparation line for polyester recycling

Carbios, a pioneer in the development and industrialization of biological technologies to reinvent the life cycle of plastic and textiles, inaugurated its textile preparation line at its demonstration plant in Clermont-Ferrand.

To streamline the textile preparation phase, which is currently carried out by hand or on several lines, Carbios has developed a fully integrated and automated line that transforms textile waste from used garments or cutting scraps into raw material suitable for depolymerization with its enzymatic biorecycling process.  

The patented line integrates all preparation stages (shredding and extraction of hard points such as buttons or fasteners), and provides Carbios with a high-performance, scalable development tool. The platform will help validate the biorecycling technology for textiles at demonstration plant scale (by 2024), and provides Carbios with expertise in working with collection and sorting operators to specify the quality of textiles and the preparation steps needed to make them suitable for enzymatic recycling.

Carbios, a pioneer in the development and industrialization of biological technologies to reinvent the life cycle of plastic and textiles, inaugurated its textile preparation line at its demonstration plant in Clermont-Ferrand.

To streamline the textile preparation phase, which is currently carried out by hand or on several lines, Carbios has developed a fully integrated and automated line that transforms textile waste from used garments or cutting scraps into raw material suitable for depolymerization with its enzymatic biorecycling process.  

The patented line integrates all preparation stages (shredding and extraction of hard points such as buttons or fasteners), and provides Carbios with a high-performance, scalable development tool. The platform will help validate the biorecycling technology for textiles at demonstration plant scale (by 2024), and provides Carbios with expertise in working with collection and sorting operators to specify the quality of textiles and the preparation steps needed to make them suitable for enzymatic recycling.

More information:
Carbios enzymatic textile recycling
Source:

Carbios

begrünte Innenstädte Bild von Elvira Groot auf Pixabay
09.10.2023

Mehr Grün, mehr Nachhaltigkeit, höhere Aufenthaltsqualität - Trends für die Städte der Zukunft

Die Auswertung der Rückmeldungen, die Besuchende im Februar auf der interaktiven Sonderfläche Future Urban Lab während der Retail-Fachmesse EuroShop 2023 geben konnten, zeigt die populärsten Attraktivitätsfaktoren und Besuchsanlässe für die Zukunft der Innenstädte.

Im Fokus des Future Urban Labs standen fünf Schlüsselbereiche: Aufenthaltsqualität, Einkaufserlebnis, Digitalisierung, Mobilität und Nachhaltigkeit. Besucher der EuroShop hatten während der Messe die Gelegenheit, 15 innovative Trends zu bewerten. Die Bewertung erfolgte durch die Vergabe von farbigen Legosteinen. So konnten die Ansichten der verschiedenen Altersgruppen zu verschiedenen Trends dargestellt werden.

Die Auswertung der Rückmeldungen, die Besuchende im Februar auf der interaktiven Sonderfläche Future Urban Lab während der Retail-Fachmesse EuroShop 2023 geben konnten, zeigt die populärsten Attraktivitätsfaktoren und Besuchsanlässe für die Zukunft der Innenstädte.

Im Fokus des Future Urban Labs standen fünf Schlüsselbereiche: Aufenthaltsqualität, Einkaufserlebnis, Digitalisierung, Mobilität und Nachhaltigkeit. Besucher der EuroShop hatten während der Messe die Gelegenheit, 15 innovative Trends zu bewerten. Die Bewertung erfolgte durch die Vergabe von farbigen Legosteinen. So konnten die Ansichten der verschiedenen Altersgruppen zu verschiedenen Trends dargestellt werden.

Die inzwischen ausgewerteten Ergebnisse der Umfrage zeigen klar, dass Nachhaltigkeit von zentraler Bedeutung. Besonders hervorzuheben ist der Trend „Renaturierung von Beton-Wüsten“, der mit 1.350 Stimmen den ersten Platz belegte. Weitere Top-Trends waren die Vision der „Innenstadt als erweitertes Wohnzimmer“ (1.140 Stimmen) und das „Schwammstadt-Prinzip“ (1.050 Stimmen) zur Förderung eines natürlichen städtischen Wasserkreislaufs. Auf die drei Top-Trends folgen „Kostenfreier ÖPNV“ auf Platz 4 (997 Stimmen) und „Kundennähe durch Produkterlebnis und Individualisierung“ auf Platz 5 (891 Stimmen).

An den fünf Messetagen wurden insgesamt 10.055 Legosteine von 2.011 Teilnehmenden im Future Urban Lab platziert. Die meisten Teilnehmenden waren zwischen 30 und 49 Jahre alt. Die Vorlieben bei Jung und Alt unterschieden sich nur unwesentlich. Die Trends rund um den Bereich des Einkaufserlebnisses spielten bei den jüngeren Teilnehmenden erwartungsgemäß eine größere Rolle. Die saisonalen Events hingegen werden von den höheren Altersgruppen bevorzugt.

„Ein gutes Handelsangebot reicht nicht mehr für ein vitales und gut besuchtes Stadtzentrum. Die Kundinnen und Kunden suchen Wohlfühloasen, die zum Verweilen und zum Treffen mit Gleichgesinnten einladen", so Elke Moebius, Director EuroShop der Messe Düsseldorf.

More information:
EuroShop Innenstädte
Source:

Messe Düsseldorf GmbH

Photo from Pixabay
09.10.2023

Otrium and Bleckmann launch garment repair partnership

Digital fashion outlet Otrium announces the launch of a dedicated garment refurbishment and repair programme for damaged returns following a successful pilot scheme. The initiative is being run in partnership with Bleckmann, experts in supply chain management for fashion and lifestyle brands. Working with Bleckmann’s team of circular fashion experts from The Renewal Workshop, Otrium is taking the next step in its strategic journey to help reduce the number of that might ultimately end up in landfills or destroyed.
 
Most of the returns that Otrium currently receives can be easily restored and put back on sale. However, in rare cases, returned items are damaged. “Preventing waste is an important part of Otrium’s DNA, and thanks to our partnership with Bleckmann and their Renewal Workshop team, we can now repair the majority of damaged returns and put them back into circulation,” said Kevin Carolan, Director of Logistics at Otrium. “We are happy that we can use our position in the fashion supply chain to create lasting change and accelerate towards our mission of reducing the volume of garments that go to landfill.”

Digital fashion outlet Otrium announces the launch of a dedicated garment refurbishment and repair programme for damaged returns following a successful pilot scheme. The initiative is being run in partnership with Bleckmann, experts in supply chain management for fashion and lifestyle brands. Working with Bleckmann’s team of circular fashion experts from The Renewal Workshop, Otrium is taking the next step in its strategic journey to help reduce the number of that might ultimately end up in landfills or destroyed.
 
Most of the returns that Otrium currently receives can be easily restored and put back on sale. However, in rare cases, returned items are damaged. “Preventing waste is an important part of Otrium’s DNA, and thanks to our partnership with Bleckmann and their Renewal Workshop team, we can now repair the majority of damaged returns and put them back into circulation,” said Kevin Carolan, Director of Logistics at Otrium. “We are happy that we can use our position in the fashion supply chain to create lasting change and accelerate towards our mission of reducing the volume of garments that go to landfill.”

Since 2020, Otrium is exploring refurbishment and repairs with their third-party logistics provider Bleckmann. In April 2023, both partners started a three-month pilot at Bleckmann’s facility in Almelo, the Netherlands, to expand the programme with a broader range of repairs and optimised processes through data use. During the pilot, the Renewal Workshop team at Bleckmann refurbished more than 1,000 returned garments, shoes and accessories for Otrium each month.

“With hundreds of high-end labels on the platform, we needed an efficient solution tailored to the needs of a wide range of products – from shoes and coats to bags,” explained Marlot Kiveron, Head of Sustainability at Otrium. “The Renewal Workshop team worked closely with us to develop a streamlined and scalable process that could grow in line with our ambitions, delivering like-new repairs at the speed of e-commerce. Their combination of purpose, professionalism, agility and expertise makes them the ideal partner for this kind of project.”
 
Bleckmann’s integrated data capabilities were also crucial to the success of the partnership. “Data collection and analysis can be vital in demonstrating the commercial viability of sustainability initiatives,” said Tamara Zwart, Director of Renewal at Bleckmann. “Using our advanced stock tracking systems, we determined that 70% of the renewed Otrium stock had been sold within seven weeks. We’re all delighted with the results!”
Furthermore, carbon-tracking software Vaayu calculated that on average, a refurbished return sold on Otrium avoids 2.760kg of carbon emissions and 69g of waste proofing that this programme can have a positive impact on both: the planet and the business.

Having established the business case, the team decided to expand the initiative beyond the pilot phase. “This project is a milestone in our sustainability journey,” concluded Marlot. “It’s a key part of our ongoing commitment to finding more ways to reduce our environmental impact while helping to ensure that more clothes get worn. By the end of 2023, we aim to repair at least 25,000 damaged garments. Together with Bleckmann and their renewal experts, we’re well on our way to proving that this circular business model can be a valuable part of our future growth.”

Source:

Otrium, Bleckmann

06.10.2023

Accelerating Circularity launches Alliance of Chemical Textile Recycling (ACTR) with key members

The mission of Accelerating Circularity is to create new supply chains and business models to turn textile waste into mainstream raw materials. Accelerating Circularity has created a working group, the Alliance of Textile Chemical Recyclers (ACTR), to meet and address the textile industry with a common voice to facilitate accurate information on textile chemical recycling.

“We formed this collective to move chemical recycling technology forward, share common definitions, and address policies in a collaborative way to maximize the elimination of textile waste to landfills and incineration” explained Karla Magruder, Founder and President of Accelerating Circularity. “Chemical recycling technology has many benefits, including quality more similar to virgin fiber and the ability to recycle multiple times.”

ACTR plans to provide the industry with information on how textile chemical recycling can:

The mission of Accelerating Circularity is to create new supply chains and business models to turn textile waste into mainstream raw materials. Accelerating Circularity has created a working group, the Alliance of Textile Chemical Recyclers (ACTR), to meet and address the textile industry with a common voice to facilitate accurate information on textile chemical recycling.

“We formed this collective to move chemical recycling technology forward, share common definitions, and address policies in a collaborative way to maximize the elimination of textile waste to landfills and incineration” explained Karla Magruder, Founder and President of Accelerating Circularity. “Chemical recycling technology has many benefits, including quality more similar to virgin fiber and the ability to recycle multiple times.”

ACTR plans to provide the industry with information on how textile chemical recycling can:

  • offer solutions for diverting textile waste to landfill
  • enable textile to textile recycling versus incineration/landfill
  • provide sustainably sourced/circular materials
  • support brand/retailers/producers in achieving their CO2 reduction targets
  • provide long term price stability and consistent supply of raw materials versus virgin

Members of the Alliance include founding members Eastman, Lenzing, and The LYCRA Company, as well as key innovators Circ®, Sappi, Renewcell, Infinited fiber, Worn Again Technologies, Gr3n, CuRe Technology, and OnceMore® from Sodra.

As a first step, the ACTR (Alliance of Chemical Textile Recycling) is introducing a dictionary of common terms developed to educate the industry on the chemical recycling of textiles.

TEXAID x Triumph: Expansion of international in-store collection program (c) TEXAID Textilverwertungs-AG
06.10.2023

TEXAID x Triumph: Expansion of international in-store collection program

As a leading company in the collecting, sorting, reselling and recycling of post-consumer textile waste, TEXAID has enabled the recycling of post-consumer textile waste into new textiles and clothing. Working together with brands and retailers, TEXAID and our partners are continuing to take action to shift from a linear to a circular system.

Since 2022, TEXAID has partnered with Triumph International, operating their in-store collection program, “Together We Grow”, for 160 stores across Austria, Denmark, France, Germany, the Netherlands and Switzerland. Given the success of the program, starting April 2023, in-store take back has been expanded to an additional 108 stores across Belgium, Czech Republic, Hungary, Luxembourg, Poland, Portugal, Sweden and Spain. Customers bring in their worn garments and TEXAID manages the collected clothing in alignment with the EU waste hierarchy, sending each item to its next most sustainable lifecycle. TEXAID is pleased to be partnering with Triumph International to offer in-store take back, at scale, across Europe. For every 5 kg collected, Triumph plants a tree in partnership with Treedom.

As a leading company in the collecting, sorting, reselling and recycling of post-consumer textile waste, TEXAID has enabled the recycling of post-consumer textile waste into new textiles and clothing. Working together with brands and retailers, TEXAID and our partners are continuing to take action to shift from a linear to a circular system.

Since 2022, TEXAID has partnered with Triumph International, operating their in-store collection program, “Together We Grow”, for 160 stores across Austria, Denmark, France, Germany, the Netherlands and Switzerland. Given the success of the program, starting April 2023, in-store take back has been expanded to an additional 108 stores across Belgium, Czech Republic, Hungary, Luxembourg, Poland, Portugal, Sweden and Spain. Customers bring in their worn garments and TEXAID manages the collected clothing in alignment with the EU waste hierarchy, sending each item to its next most sustainable lifecycle. TEXAID is pleased to be partnering with Triumph International to offer in-store take back, at scale, across Europe. For every 5 kg collected, Triumph plants a tree in partnership with Treedom.

To move away from the linear system and enable products to be made out of post-consumer textile waste, TEXAID continues to expand its offering for in-store collection programs throughout Europe and the USA.

Source:

TEXAID Textilverwertungs-AG